Meer bij Nu.nlquote:Langdurige armoede is een veel groter probleem dan vaak wordt aangenomen. Bijna 600.000 Nederlanders verkeren drie jaar of langer in armoede, staat in een nieuw rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Dat is bijna twee keer zoveel als aan het licht kwam bij eerdere tellingen.
''Eenmaal arm betekent vaak blijvend arm'', constateren de onderzoekers. Ze hebben verspreid over een langere periode gekeken of mensen drie jaar op rij onder de armoedegrens verkeerden. Het blijkt dat het aantal armen in Nederland eigenlijk al jaren voor ruwweg de helft bestaat uit mensen die langdurig arm zijn.
Staat in het bronartikel, maar ik wilde niet teveel quoten om gezeik te voorkomen:quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Rezania het volgende:
Wat is de definitie van armoede volgens hun?
quote:Het SCP legt de armoedegrens voor een alleenstaande bij een besteedbaar inkomen van net iets meer dan 1.000 euro per maand.
Tja, als ze nou gewoon gaan werken is er niks aan het handje.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Staat in het bronartikel, maar ik wilde niet teveel quoten om gezeik te voorkomen:
[..]
En wat als ze dat nou niet kunnen? Er zitten nogal wat mensen in de bijstand die helemaal niet in staat zijn te werken, maar tussen wal (Wajong) en schip (WIA/WAO) vallen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tja, als ze nou gewoon gaan werken is er niks aan het handje.
Dan ben ik ook arm als student.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Staat in het bronartikel, maar ik wilde niet teveel quoten om gezeik te voorkomen:
[..]
Been there.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dan ben ik ook armals student.Ik overleef prima hoor.
De Volkskrant spreekt van minimaal 3 jaar in armoedequote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dan ben ik ook arm als student.Ik overleef prima hoor.
Voor een alleenstaande was een laag inkomen in 2014 in de definitie van het CBS 1020 euro, voor een twee-oudergezin met drie kinderen 2100 euro en voor een een-oudergezin met twee kinderen 1540 euro.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Rezania het volgende:
Heb je van dit soort dingen ook cijfers of zijn dat alleen aannames? Ik hoor mensen die werkloos thuis zitten wel vaker janken dat ze niet aan de bak kunnen namelijk. Nou heeft niemand wat aan mijn anecdote, maar dit zegt net zoveel als wat jij stelt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
En wat als ze dat nou niet kunnen? Er zitten nogal wat mensen in de bijstand die helemaal niet in staat zijn te werken, maar tussen wal (Wajong) en schip (WIA/WAO) vallen.
Ja, wat is het probleem hier dan?quote:En dan heb je nog de mensen die wel werken maar door hun beperkingen niet fulltime kunnen werken maar wel meer verdienen dan bijstand voor iemand in hun situatie.
Idem voor alleenstaande ouders die niet fulltime werken omdat dat nagenoeg niet te combineren is met een jong gezin, en daarmee net meer dan bijstand verdienen.
Ik heb een studio voor mezelf, spaar 200 per maand, let een beetje op boodschappen en zo en kom prima rond. Als je als student aan het einde van de maand nog maar 5 euro hebt doe je wat fout.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Been there.
Nog een week moeten eten en nog vijf gulden over hebben. Elke dag de goedkoopste soepgroenten uit de diepvries van de Dirk van den Broek. En die dan bakken. Zonder olie, want olie paste niet meer in het budget.
Ik moet zeggen dat ik het wel tof vind om tegenwoordig wél een normaal inkomen te hebben.
Ik ben derdejaars.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:04 schreef Disana het volgende:
[..]
De Volkskrant spreekt van minimaal 3 jaar in armoede
http://www.volkskrant.nl/(...)ge-armoede~a4254243/
Soepgroenten? De meesten die ik ken deden het vaak met van die 10 kilo zakken rijst of pasta. Heb je ook voor nog geen 5 euro.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Been there.
Nog een week moeten eten en nog vijf gulden over hebben. Elke dag de goedkoopste soepgroenten uit de diepvries van de Dirk van den Broek. En die dan bakken. Zonder olie, want olie paste niet meer in het budget.
Ik moet zeggen dat ik het wel tof vind om tegenwoordig wél een normaal inkomen te hebben.
Gulden hè.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:07 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik heb een studio voor mezelf, spaar 200 per maand, let een beetje op boodschappen en zo en kom prima rond. Als je als student aan het einde van de maand nog maar 5 euro hebt doe je wat fout.
Je drukt je lekker respectvol uit.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Heb je van dit soort dingen ook cijfers of zijn dat alleen aannames? Ik hoor mensen die werkloos thuis zitten wel vaker janken dat ze niet aan de bak kunnen namelijk. Nou heeft niemand wat aan mijn anecdote, maar dit zegt net zoveel als wat jij stelt.
quote:Wie verder inzoomt, belandt op een grote verzamelplaats van narigheid en onrendabelen, mensen die niet in staat zijn op eigen benen het minimumloon te verdienen. Een kwart tot een vijfde van de mensen in de bijstand heeft geen beperking. De rest heeft problemen: fysiek (de helft) of psychische problemen (vier op de tien).
Een kwart tot een vijfde van de mensen in de bijstand heeft geen beperking. De rest heeft problemen: fysiek (de helft) of psychische problemen (vier op de tien).quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Heb je van dit soort dingen ook cijfers of zijn dat alleen aannames? Ik hoor mensen die werkloos thuis zitten wel vaker janken dat ze niet aan de bak kunnen namelijk. Nou heeft niemand wat aan mijn anecdote, maar dit zegt net zoveel als wat jij stelt.
Dat die mensen wel maximaal naar hun kunnen aan het werk zijn en nog steeds op of onder de armoedegrens leven.quote:[..]
Ja, wat is het probleem hier dan?
Moet je wel de mogelijkheid hebben er weer uit te komen, als het uitzichtloos is wordt het een ander verhaal.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:11 schreef Toefjes het volgende:
Juist een periode van armoede heeft mij goed met geld om leren gaan. Niks mis mee. Van tegenslag word je sterker.
Een beetje hetzelfde als dat ze zeiden over al die mensen in de wajong dus. Heeft ook zo uitgepakt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je drukt je lekker respectvol uit.
Maar vorige maand stond er een artikel in de Volkskrant over de Bijstandspopulatie, conclusie; 75% tot 80% van de Bijstandsgerechtigden heeft een vorm van een arbeidsbeperking en zijn in feite niet in staat zelfstandig het minimumloon te verdienen.
Linkje naar het artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)-uitkering~a4236502/
[..]
Mensen die niet onder het opleidingsniveau werk wensen te accepteren of op bepaalde zaken niet bereid zijn te bezuinigen, of andere bewuste, maar foute keuzes maken zijn er zelf debet aan. Al zullen er natuurlijk vrij veel gevallen tussen zitten waar sprake is van overmacht, zoals ziekte.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Moet je wel de mogelijkheid hebben er weer uit te komen, als het uitzichtloos is wordt het een ander verhaal.
Valt mij ook op ja, als ze tegen vluchtelingen aanschoppen is het altijd "onze oudere in het bejaardentehuis", of de "armen in dit land". Maar ze doen er zelf ook geen enkele flikker voor. Zoals bijvoorbeeld helpen als vrijwilliger bij een bejaardentehuis, of als vrijwilliger bij een buurthuis.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:10 schreef Cherna het volgende:
Waardeloos weer. In dit soort topics scheert men elke situatie over een kam. As je een student gaat vergelijken met een allenstaande of een gezin of een oudere die plots werkloos word al heeft die mogelijk 35 jaar belasting betaald om een soicaal systeem mogelijk te maken. Dat maakt in dit soort topics niets uit. De lijstjes met budgetten zullen nog wel volgen. Ik ben benieuwd
Het unieke is dat hier veel topics gaan over vluctelingen. Maar je zult merken dat de tegenstanders van vluchtelingen het plots ook niet zo interessant vinden hoe het hun roomblanke NLer vergaat.
De meeste ouderen lijden onder eenzaamheid. En daar kan de individu best iets aan doen. Dus niet alleen bij je oma en opa langsgaan als ze jarig zijn. Maar dat gebeurt dus niet, ondanks dat hun eenzaamheid collectief misbruikt wordt als argument in de vluchtelingen discussie. Misselijkmakend volk.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:28 schreef D1990 het volgende:
[..]
Valt mij ook op ja, als ze tegen vluchtelingen aanschoppen is het altijd "onze oudere in het bejaardentehuis", of de "armen in dit land". Maar ze doen er zelf ook geen enkele flikker voor. Zoals bijvoorbeeld helpen als vrijwilliger bij een bejaardentehuis, of als vrijwilliger bij een buurthuis.
Met dien verstande dat veel Wajongers nu in de Bijstand zijn gedumpt. Aan hun medische situatie is niets verandert, maar de criteria voor de Wajong wel.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:25 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Een beetje hetzelfde als dat ze zeiden over al die mensen in de wajong dus. Heeft ook zo uitgepakt.
Dus ook een baan is tegenwoordig geen garantie meer om uit de armoede te komen.quote:Dat het hebben van werk geen garantie is voor een hoger inkomen, blijkt namelijk ook uit het onderzoek. In 2005 had ruim 40 procent van de langdurig armen een betaalde baan, in 2013 was dat gestegen naar ruim 50 procent.
Jij denkt te praktisch blijkbaar, het bureaucratische apparatus zal flink dwarsliggen. De bureaucratie heeft in Nederland helaas veel macht, zoals bijvoorbeeld dat idee van Pechtold om van de Randstad 1 provincie te maken. Was ook een goed idee, alleen hij was gezwicht van de druk van de bureaucratie.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:40 schreef Jigzoz het volgende:
Lijkt mij wel een goed idee om de belastingvrije voet flink te verhogen. Dan haal je veel mensen uit de armoede en het scheelt geschuif met geld.
Heb je al eens een "sociopaat test" gedaan? Ik denk dat de uitkomst bij jou namelijk positief is(oftewel, je bent een sociopaat). Er zijn er helaas nogal veel van wezens zoals jij, daarom is de wereld ook zo verneukt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:55 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Armoede is relatief.
De mensen die nu arm genoemd worden, zijn schatrijk vergeleken bij een doorsnee burger uit de middeleeuwen.
Zielig zijn is een beroep geworden, waarmee je een redelijk belegde boterham verdient.
Schelden doet geen zeer.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:56 schreef D1990 het volgende:
[..]
Heb je al eens een "sociopaat test" gedaan? Ik denk dat de uitkomst bij jou namelijk positief is(oftewel, je bent een sociopaat). Er zijn er helaas nogal veel van wezens zoals jij, daarom is de wereld ook zo verneukt.
Jouw stelling is dan ook nergens mee onderbouwd, dus er valt niks te weerleggen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Schelden doet geen zeer.
Je hebt geen argumenten, neem ik aan, op mijn stelling te weerleggen?
In Nederland bestaat geen echte absolute armoede meer. Iedereen heeft een dak boven zijn hoofd, dagelijks eten en drinken, gratis gezondheidszorg, gratis onderwijs, enz.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:59 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Jouw stelling is dan ook nergens mee onderbouwd, dus er valt niks te weerleggen.
Als blijkbaar het hebben van een baan (en dus ook het hebben van meer inkomsten) al niet helpt om uit de 'armoede' te komen dan kan je dus eigenlijk stellen dat het probleem niet zozeer aan de inkomstenkant ligt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Dus ook een baan is tegenwoordig geen garantie meer om uit de armoede te komen.
Dat willen VVD-ers toch helemaal niet weten joh. Succes is een keuze en elke uitkeringstrekker is een parasiet, jeweettoch....quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar belangrijker, blijkt uit het onderzoek uit de OP:
[..]
Dus ook een baan is tegenwoordig geen garantie meer om uit de armoede te komen.
Welk argument wil je horen. Dat zal moeilijk gaan als je de middeleeuwen met het West-Europa van deze tijd gaat vergelijken. Valt me nog mee dat je niet zover terug gaat tot in de Oertijd of het Afrika van nu.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Schelden doet geen zeer.
Je hebt geen argumenten, neem ik aan, om mijn stelling te weerleggen?
Niet naar de dokter gaan omdat je weet dat die je doorstuurt naar het ziekenhuis en je geen geld hebt voor je eigen risico is zeker ook "relatieve armoede" in de categorie "geen pony voor Charlotte-Sofie kunnen betalen"?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:01 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
In Nederland bestaat geen echte absolute armoede meer. Iedereen heeft een dak boven zijn hoofd, dagelijks eten en drinken, gratis gezondheidszorg, gratis onderwijs, enz.
Wel bestaat er relatieve armoede natuurlijk. Sommige mensen hebben geen geld voor de paardrijles, terwijl ze dat wel zouden willen.
Tja.
Dat blijkt er niet uit.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als blijkbaar het hebben van een baan (en dus ook het hebben van meer inkomsten) al niet helpt om uit de 'armoede' te komen dan kan je dus eigenlijk stellen dat het probleem niet zozeer aan de inkomstenkant ligt.
Het gaat verder dan dat, hoor. Armoede is een onvermogen om aan die dagelijkse behoeften te voldoen. Dat is vaak het gevolg van slechte keuzes. Eigen schuld, alleen worden mensen onvoldoende gefaciliteerd om daar zelf uit te komen. Meldplichten, prikdiensten in het plantsoen en gekort worden op je uitkering bij vrijwilligerswerk werken vooralsnog averechts. Daar moet dus anders over nagedacht worden. Deze constructies houden mensen in de armoede.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:01 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
In Nederland bestaat geen echte absolute armoede meer. Iedereen heeft een dak boven zijn hoofd, dagelijks eten en drinken, gratis gezondheidszorg, gratis onderwijs, enz.
Wel bestaat er relatieve armoede natuurlijk. Sommige mensen hebben geen geld voor de paardrijles, terwijl ze dat wel zouden willen.
Tja.
Aangezien er al een jaar of 60 sociaal beleid is en het aantal arme mensen nog altijd niet is afgenomen maar zelfs is toegenomen kan je de conclusie wel trekken dat meer overheid en nog meer sociaal beleid niet het juiste middel is om dit soort zaken op te lossen maar juist averechts werkt. (het aantal armen is sinds 1990 blijkbaar zelfs verdubbeldquote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:02 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Dat willen VVD-ers toch helemaal niet weten joh. Succes is een keuze en elke uitkeringstrekker is een parasiet, jeweettoch....
Maar hé, vooral VVD blijven stemmen en PvdA bashen, want ze maken helemaal niet sámen het beleid.....
Slecht betaald geloof ik best alleen kan dat een beetje moeilijk lager dat het minimumloon en dat is altijd hoger dan een bijstandsuitkering.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat blijkt er niet uit.
Er blijkt uit dat veel banen tegenwoordig dus schijnbaar evenzeer slecht betaald zijn. Mede een gevolg van vele jaren loonmatiging en inzetten op flexibilisering.
Daar staat dan weer tegenover dat die doorsnee burger uit de middeleeuwen een stuk goedkoper kon wonen, eten en leven. Ik vermoed dat jij geen idee hebt hoe het leven in de middeleeuwen er feitelijk aan toe ging.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:55 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Armoede is relatief.
De mensen die nu arm genoemd worden, zijn schatrijk vergeleken bij een doorsnee burger uit de middeleeuwen.
Dat noemen we tegenwoordig een politicus.quote:Zielig zijn is een beroep geworden, waarmee je een redelijk belegde boterham verdient.
Meer geld is geen oplossing. De levensstandaard zal stijgen, waardoor er weer iemand anders arm wordt. In een land met alleen maar miljonairs is nog steeds iemand de onderklasse.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat blijkt er niet uit.
Er blijkt uit dat veel banen tegenwoordig dus schijnbaar evenzeer slecht betaald zijn. Mede een gevolg van vele jaren loonmatiging en inzetten op flexibilisering.
Daarnaast definieer ik armoede als het niet mee kunnen komen in de samenleving in facetten die tegenwoordig als vanzelfsprekend worden gevonden binnen die maatschappij.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:05 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het gaat verder dan dat, hoor. Armoede is een onvermogen om aan die dagelijkse behoeften te voldoen. Dat is vaak het gevolg van slechte keuzes. Eigen schuld, alleen worden mensen onvoldoende gefaciliteerd om daar zelf uit te komen. Meldplichten, prikdiensten in het plantsoen en gekort worden op je uitkering bij vrijwilligerswerk werken vooralsnog averechts. Daar moet dus anders over nagedacht worden. Deze constructies houden mensen in de armoede.
Eh....nee. Ken persoonlijk iemand die jarenlang een huis en eigen zaak had. Beide is hij kwijtgeraakt en nu is hij dus dakloos. Zonder vast woonadres is gezondheidszorg ook een probleem en gratis onderwijs bestaat maar tot je 18e levensjaar, daarna mag je lekker dokken.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:01 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
En de voedselbank is natuurlijk ook gewoon een keuze. Right!quote:Wel bestaat er relatieve armoede natuurlijk. Sommige mensen hebben geen geld voor de paardrijles, terwijl ze dat wel zouden willen.
Tja.
http://www.volkskrant.nl/(...)ge-armoede~a4254243/quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
quote:Opvallend is dat bijna de helft van de armen (285 duizend) wel betaald werk heeft, maar dat het inkomen dat ze daarmee verdienen niet voldoende is om rond te komen.
Hoeveel van de niet armen heeft geen werk, maar wel geld?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Opvallend is dat bijna de helft van de armen (285 duizend) wel betaald werk heeft, maar dat het inkomen dat ze daarmee verdienen niet voldoende is om rond te komen.
[..]
Er wordt al een jaar of 30 geen fatsoenlijk armoedebeleid meer gevoerd hoor. Sinds de jaren 80 en de intrede van het (neo)liberale geluid is er juist ingezet op het zoveel mogelijk ontmoedigen van uitkeringen en dus ook zoveel mogelijk armoede-maatregelen versoberen / schrappen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:05 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Aangezien er al een jaar of 60 sociaal beleid is en het aantal arme mensen nog altijd niet is afgenomen maar zelfs is toegenomen kan je de conclusie wel trekken dat meer overheid en nog meer sociaal beleid niet het juiste middel is om dit soort zaken op te lossen maar juist averechts werkt. (het aantal armen is sinds 1990 blijkbaar zelfs verdubbeld
Het is onjuist dat werk altijd het minimumloon oplevert. Sowieso zijn er al tal van (semi)legale constructies bekend die zorgen dat werkgevers daar onderduiken, maar daarnaast ga je voorbij aan de toenemende flexibilisering waardoor velen met 0-uren contracten werken of op part-time basis maar waarbij ze wel beschikbaar moeten blijven voor werk (dus daar niet eenvoudig iets naast kunnen doen).quote:Slecht betaald geloof ik best alleen kan dat een beetje moeilijk lager dat het minimumloon en dat is altijd hoger dan een bijstandsuitkering.
Ik zie het als een vicieuze cirkel. Domme mensen zijn laag opgeleid, maken minder doordachte keuzes en worden vaker ontslagen door hun lage opleiding. Ergo: meer armoede. Hoger opgeleide mensen zijn beter in staat om te dealen met grote tegenslagen, zoals plots banenverlies of enorme financiële tegenvallers.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daarnaast definieer ik armoede als het niet mee kunnen komen in de samenleving in facetten die tegenwoordig als vanzelfsprekend worden gevonden binnen die maatschappij.
Zoals bijvoorbeeld het niet kunnen betalen van contributie voor een sportclub voor je kind of een internet-abonnement kunnen bekostigen.
Overigens werkt armoede ook slechte keuzes in de hand. Al bestrijd ik het stereotype beeld dat armoede in de meeste gevallen een gevolg is van slechte keuzes.
Je bedoeld renteniers? Speculanten, aandeelhouders en bankiers?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:14 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Hoeveel van de niet armen heeft geen werk, maar wel geld?
Of uitkeringstrekkers die met voordeeltjes beter uit zijn dan de minimumloonwerker. Ze moeten er zijn, mijn onderbuik geeft dit aan.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bedoeld renteniers? Speculanten, aandeelhouders en bankiers?
Kan jouw onderbuik ook mijn huur betalen? Dan heb ik er ook wat aan.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:20 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Of uitkeringstrekkers die met voordeeltjes beter uit zijn dan de minimumloonwerker. Ze moeten er zijn, mijn onderbuik geeft dit aan.
Nee, mijn gouden deurknop wel.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kan jouw onderbuik ook mijn huur betalen? Dan heb ik er ook wat aan.
Mag je zo niet stellen. Neem de thuiszorgmedewerkster die een contract heeft voor 36 uur, maar voor veel minder uren wordt ingezet. Zij wordt dan alleen voor de gewerkte uren betaald en heeft geen mogelijkheden om op een andere manier haar inkomen op te krikken. Kortom, het probleem zit wel degelijk aan de inkomstenkant.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als blijkbaar het hebben van een baan (en dus ook het hebben van meer inkomsten) al niet helpt om uit de 'armoede' te komen dan kan je dus eigenlijk stellen dat het probleem niet zozeer aan de inkomstenkant ligt.
Ontmoedigingsbeleid is prima maar geen argument. We hebben nog steeds een sociaal stelsel en desondanks is het aantal armen verdubbeld. Ergo: Sociaal beleid werkt niet anders was de armoede wel gedaald.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:14 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er wordt al een jaar of 30 geen fatsoenlijk armoedebeleid meer gevoerd hoor. Sinds de jaren 80 en de intrede van het (neo)liberale geluid is er juist ingezet op het zoveel mogelijk ontmoedigen van uitkeringen en dus ook zoveel mogelijk armoede-maatregelen versoberen / schrappen.
Als je een uitkering hebt ga je niet aan de slag voor minder geld of met een 0 uren contract dus dat lijkt me een beetje vergezocht.quote:Het is onjuist dat werk altijd het minimumloon oplevert. Sowieso zijn er al tal van (semi)legale constructies bekend die zorgen dat werkgevers daar onderduiken, maar daarnaast ga je voorbij aan de toenemende flexibilisering waardoor velen met 0-uren contracten werken of op part-time basis maar waarbij ze wel beschikbaar moeten blijven voor werk (dus daar niet eenvoudig iets naast kunnen doen).
Ik ben het met je eens dat het op die manier lastig rondkomen is maar dat zijn imho de uitzonderingen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:30 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Mag je zo niet stellen. Neem de thuiszorgmedewerkster die een contract heeft voor 36 uur, maar voor veel minder uren wordt ingezet. Zij wordt dan alleen voor de gewerkte uren betaald en heeft geen mogelijkheden om op een andere manier haar inkomen op te krikken. Kortom, het probleem zit wel degelijk aan de inkomstenkant.
Er zijn zelfs mensen die verschillende baantjes naast elkaar hebben (post bezorgen, schoonmaken, folder/krantenwijk) en nóg niet kunnen uitkomen, omdat de huur of de eigen bijdrage zorg of de (gemeentelijke) belastingen weer eens verhoogd zijn.
Zelden met je eens, hierin echter welquote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:11 schreef Toefjes het volgende:
Juist een periode van armoede heeft mij goed met geld om leren gaan. Niks mis mee. Van tegenslag word je sterker.
Wat een bizarre conclusie. Alsof er ook maar enige aanwijzing is dat een linkse regering hier iets aan zou kunnen doen of verbeterenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Jigzoz het volgende:
De Nederlandse bevolking lijkt te neigen naar dat tweede. Nog nooit werd er bij een Kamerverkiezing een linkse meerderheid gehaald tenslotte. En zo lijkt ook armoede, na mensenrechten en dierenwelzijn, op de stapel 'hartstikke belangrijk, maar het mag niks kosten' te belanden.
Nivellering is een vrij klassiek links thema. Wat is daar precies bizar aan?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat een bizarre conclusie. Alsof er ook maar enige aanwijzing is dat een linkse regering hier iets aan zou kunnen doen of verbeteren?
Dat is geen antwoord. Alsof nivellering de oplossing is.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nivellering is een vrij klassiek links thema. Wat is daar precies bizar aan?
Die zijn er ook. Ondanks het repressieve controlesysteem. Dus dat systeem faalt dus grandioos, en drukt meer mensen in de armoede, vermoed ik.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:20 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Of uitkeringstrekkers die met voordeeltjes beter uit zijn dan de minimumloonwerker. Ze moeten er zijn, mijn onderbuik geeft dit aan.
Ja, dat is het wel. Het verkleinen van inkomensverschillen impliceert het verdwijnen van armoede.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord. Alsof nivellering de oplossing is.
Lekker makkelijk. Dan roep ik simpelweg "Iedereen rijk betekent iedereen arm".quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat is het wel. Het verkleinen van inkomensverschillen impliceert het verdwijnen van armoede.
Oké. Doe je dat.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Lekker makkelijk. Dan roep ik simpelweg "Iedereen rijk betekent iedereen arm".
Ja, en nog veel uitgebreider ook. Maar ja, mag niet in de OP hè...quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:58 schreef Disana het volgende:
Ook Trouw weidt er een artikel aan
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-dat-vaak-ook.dhtml
Nee, maar een link mag wel, dus ik dacht ik post hem maar even.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, en nog veel uitgebreider ook. Maar ja, mag niet in de OP hè...
Ik probeer liever inhoudelijk te zijn maar daar heb ik jou helaas nog nooit op mogen betrappen.quote:
Dat weet je dan goed te verbergen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik probeer liever inhoudelijk te zijn
Er word teveel geschoven met geld door diverse dure instanties. Sociaal beleid werkt wel, maar als mensen niet meer kunnen rondkomen ondanks dat men werkt is er iets mis en niet alleen met het sociaal stelsel.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ontmoedigingsbeleid is prima maar geen argument. We hebben nog steeds een sociaal stelsel en desondanks is het aantal armen verdubbeld. Ergo: Sociaal beleid werkt niet anders was de armoede wel gedaald.
[..]
Als je een uitkering hebt ga je niet aan de slag voor minder geld of met een 0 uren contract dus dat lijkt me een beetje vergezocht.
[..]
Ik ben het met je eens dat het op die manier lastig rondkomen is maar dat zijn imho de uitzonderingen.
Andersom kan een periode van relatieve rijkdom je verpesten natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:11 schreef Toefjes het volgende:
Andersom moet je ook leren met veel geld om te gaan. Zat armen die de loterij winnen en na een jaar failliet zijn. Als je ruim in je geld zit moet je fundamenteel andere keuzes maken.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Andersom kan een periode van relatieve rijkdom je verpesten natuurlijk.
Erge is natuurlijk dat zo'n PVV zogenaamd opkomt voor de gewone man, maar 98% mee stemt met de VVD. En als SP bij wijze van spreken aan de macht is, dan halen ze het vooral weg bij mensen van 1 x tot 2 x modaal.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:12 schreef Cherna het volgende:
Me he genoeg budgetcoaches en andere dwazen die met trots laten zien dat je met 1000 euro wel kunt rondkomen. Dus kunne de lonen nog wel omaag in deze keiharde markt. We hebbne immers ook Primarkt voor rommel. Och man zelf heb ik er totaal geen last van maar toch kan ik er kwaad om worden.
Ja, maar dan komen de verleidingen om de hoek kijken, als je dan om wat voor reden dan ook het met minder moet doen, is dat niet eenvoudig.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Andersom moet je ook leren met veel geld om te gaan. Zat armen die de loterij winnen en na een jaar failliet zijn. Als je ruim in je geld zit moet je fundamenteel andere keuzes maken.
Grootste problemen zijn natuurlijk 1) de arbeidsmarkt en 2) de woningmarkt. Geen kabinet die dit lijkt te willen oplossen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Er word teveel geschoven met geld door diverse dure instanties. Sociaal beleid werkt wel, maar als mensen niet meer kunnen rondkomen ondanks dat men werkt is er iets mis en niet alleen met het sociaal stelsel.
Die spiraal naar beneden bevalt me niet. Maar je kunt er weinig aan doen. Het is de combinatie van veel factoren. En dat mensen nu inderdaad op een PVV gaan stemmen en andere extreme partijen is ook een gevolg van dit alles. De balans is er niet meer.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Erge is natuurlijk dat zo'n PVV zogenaamd opkomt voor de gewone man, maar 98% mee stemt met de VVD. En als SP bij wijze van spreken aan de macht is, dan halen ze het vooral weg bij mensen van 1 x tot 2 x modaal.
Je hebt gelijk wat betreft de PVV, maar het is echt een fabeltje dat de SP het vooral gaat weghalen bij 1 a 2 keer modaal.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Erge is natuurlijk dat zo'n PVV zogenaamd opkomt voor de gewone man, maar 98% mee stemt met de VVD. En als SP bij wijze van spreken aan de macht is, dan halen ze het vooral weg bij mensen van 1 x tot 2 x modaal.
Welke extreme partijen bedoel je? De SP is nu zo links als de PvdA 25 jaar geleden was. De SGP is de oudste en meest stabiele partij van Nederland wat betreft populariteit. De CD is allang verdwenen. Zelfs TON is weg en de NVU haalt nergens de kiesdrempel.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die spiraal naar beneden bevalt me niet. Maar je kunt er weinig aan doen. Het is de combinatie van veel factoren. En dat mensen nu inderdaad op een PVV gaan stemmen en andere extreme partijen is ook een gevolg van dit alles. De balans is er niet meer.
Nee, maar nog maar 25 jaar geleden kon je makkelijk zelfs met gezin redelijk normaal leven van een modaal-inkomen, nu niet meer. En de anderhalf tot 2 x modalen gaan er ook al aan. Veel werk is er niet meer. Sws niet voor de laag opgeleiden, maar de hele grote groep middelhoog opgeleiden en zelfs ook hoogopgeleiden hebben hier nu ook mee te kampen. Groepen als jongeren en 50+'ers hebben het ook zwaar. En normale huisvesting tegen een redelijke prijs-kwaliteit verhouding voor die groepen is niet meer voor handen. Baanzekerheid is iets waar we onder invloed van de door D66 en GL bejubelde modernisering van de arbeidsmarkt al helemaal niet meer mogen verwachten zelfs.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die spiraal naar beneden bevalt me niet. Maar je kunt er weing aan doen. Het is de combinatie van veel factoren. En dat mensen nu inderdaad op een PVV gaan stemmen en andere extreme partijen is ook een gevolg van dit alles. De balans is er niet meer.
Veel werknemers zijn de ZZP in geduwd of verplicht eeuwig uitzendkrachtquote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Meer bij Nu.nl
Dat is een redelijk groot deel van Nederland, maar toch is er geen efficiënte aanpak. Wordt deze armoede gezien als een probleem, of voornamelijk als gegeven?
De Nederlandse bevolking lijkt te neigen naar dat tweede. Nog nooit werd er bij een Kamerverkiezing een linkse meerderheid gehaald tenslotte. En zo lijkt ook armoede, na mensenrechten en dierenwelzijn, op de stapel 'hartstikke belangrijk, maar het mag niks kosten' te belanden.
De PvdA fungeert in dit kabinet inderdaad vooral als een rem op de VVD. Viel vooraf ook wel enigszins te verwachten.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:25 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Veel werknemers zijn de ZZP in geduwd of verplicht eeuwig uitzendkracht
En wat doen linkse partijen nu eigenlijk voor mensen met laagbetaald werk? Alleen zielige mensen als werklozen, arbeidsongeschikten, vluchtelingen etc. kunnen op hun aandacht rekenen, maar de kleine man met een baan telt niet mee.
PvdA zit in de regering, maar ze laten de werkgelegenheid net zo makkelijk wegvloeien.
Ja, okee, wat zorgpremie betreft valt dat mee idd en PvdA noemde het een nivelleringsfeestje bij het begin van dit kabinet dat de inkomensafhankelijkheid van de zorgpremies vooral op de nek van de 1x tot 2x modalen werd gelegd. Dat was wel een feestje idd: iedereen zal zijn premie toen wel hebben uitgerekend. Ik weet die van mij nog wel.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je hebt gelijk wat betreft de PVV, maar het is echt een fabeltje dat de SP het vooral gaat weghalen bij 1 a 2 keer modaal.
Bijvoorbeeld het voorstel tot inkomensafhankelijke zorgpremies. Het PvdA voorstel ging inderdaad ten koste van 1 en 2 keer modaal (vandaar de ophef die er destijds over ontstond).
Terwijl het SP voorstel voor inkomensafhankelijke zorgpremies pas negatiever uitpakt vanaf 90.000 euro (okee, dat is ruim 2 keer modaal).
Zulke mensen ken ik ook.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:11 schreef Tjongejongezeg het volgende:
en persoonlijk iemand die jarenlang een huis en eigen zaak had. Beide is hij kwijtgeraakt en nu is hij dus dakloos.
Komt ook wel doordat mensen zich erg makkelijk laten meeslepen in een 'ik ben rijk'-mentaliteit. Duur huis, allemaal een iPhone, enorme tv, twee auto's, twee keer per jaar op vakantie... En dan is er ineens een tegenvaller die wat langer duurt. En einde verhaal.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Zulke mensen ken ik ook.
Interessant is dan het verhaal achter zo'n tragedie. Laat me raden: hij leefde op te grote voet, of hij was verslaafd aan dit of dat, of hij heeft verkeerde beleggingen gedaan, of hij heeft de verkeerde mensen vertrouwd?
Vrijwel altijd zijn stommiteiten en/of megalomanie de oorzaak van zo'n ondergang.
Maar zelfs een dakloze komt hier niets te kort, hoor.
De PVV en SP partijen die middels retoriek misbruikt maakt van de situatie. Je zou verwachten dat sociaal democraten zoals de PvdA en het CDA hier iets van zouden opsteken. Van de VVD verwacht ik niets om heel eerlijk te zijn.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Welke extreme partijen bedoel je? De SP is nu zo links als de PvdA 25 jaar geleden was. De SGP is de oudste en meest stabiele partij van Nederland wat betreft populariteit. De CD is allang verdwenen. Zelfs TON is weg en de NVU haalt nergens de kiesdrempel.
Welke SP-retoriek zie jij als misbruik maken van de situatie?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:31 schreef Cherna het volgende:
[..]
De PVV en SP partijen die middels retoriek misbruikt maakt van de situatie. Je zou verwachten dat sociaal democraten zoals de PvdA en het CDA hier iets van zouden opsteken. Van de VVD verwacht ik niets om heel eerlijk te zijn.
Dit.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, maar nog maar 25 jaar geleden kon je makkelijk zelfs met gezin redelijk normaal leven van een modaal-inkomen, nu niet meer. En de anderhalf tot 2 x modalen gaan er ook al aan. Veel werk is er niet meer. Sws niet voor de laag opgeleiden, maar de hele grote groep middelhoog opgeleiden en zelfs ook hoogopgeleiden hebben hier nu ook mee te kampen. Groepen als jongeren en 50+'ers hebben het ook zwaar. En normale huisvesting tegen een redelijke prijs-kwaliteit verhoudingen voor die groepen is niet meer voor handen. Baanzekerheid is iets waar we onder invloed van de door D66 en GL bejubelde modernisering van de arbeidsmarkt al helemaal niet meer mogen verwachten zelfs.
En dit.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:25 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Veel werknemers zijn de ZZP in geduwd of verplicht eeuwig uitzendkracht
En wat doen linkse partijen nu eigenlijk voor mensen met laagbetaald werk? Alleen zielige mensen als werklozen, arbeidsongeschikten, vluchtelingen etc. kunnen op hun aandacht rekenen, maar de kleine man met een baan telt niet mee.
PvdA zit in de regering, maar ze laten de werkgelegenheid net zo makkelijk wegvloeien.
Dwarsliggen naar werkgevers etc. En mensen iets voorspiegelen dat niet haalbaar is. Beloftes maken die men niet kan waarmaken op een grotere schaal dan een PvdA, CDA en zelfs een VVD.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Welke SP-retoriek zie jij als misbruik maken van de situatie?
Nee, een grote (overheid) opdrachtgever verdomde het om te betalen. Bleef maar rekken en uitstellen. Elke keer weer een andere smoes. Ondertussen zoethouden met nieuwe klussen, maar uiteindelijk ging die man z'n bedrijf dus wel failliet. Had daarnaast ook wel andere opdrachtgevers, maar dat waren meer kleine, eenmalige projecten en daarvan waren er simpelweg te weinig.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Zulke mensen ken ik ook.
Interessant is dan het verhaal achter zo'n tragedie. Laat me raden: hij leefde op te grote voet, of hij was verslaafd aan dit of dat, of hij heeft verkeerde beleggingen gedaan, of hij heeft de verkeerde mensen vertrouwd?
Vrijwel altijd zijn stommiteiten en/of megalomanie de oorzaak van zo'n ondergang.
Maar zelfs een dakloze komt hier niets te kort, hoor.
En jij doet liever net alsof het sociaal stelsel al eeuwen bestaat terwijl het nog geeneens 100 jaar oud is. Het is net als de EU een mislukt experiment en nu moeten we niet net doen of her sociaal stelsel ewn grondrecht is.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:11 schreef Tjongejongezeg het volgende:
Maar goed, jij doet liever net alsof ons sociale stelsel niet gigantisch is uitgehold sinds de jaren 70.
Het recht op een vorm van bijstand staat anders wel in de grondwet hoor.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En jij doet liever net alsof het sociaal stelsel al eeuwen bestaat terwijl het nog geeneens 100 jaar oud is. Het is net als de EU een mislukt experiment en nu moeten we niet net doen of her sociaal stelsel ewn grondrecht is.
Tjongejonge wat een zieligheid weer. Alles lekker makkelijk afkappen zodat je ongestraft oninhoudelijk kan schreeuwenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat weet je dan goed te verbergen.
Hé, maar jij vindt mij een lul die niet serieus te nemen valt en andersom geldt hetzelfde. Het lijkt me niet zo zinnig om dat voor de zoveelste keer te gaan ontdekken. Zullen we het hier gewoon bij laten?
Mag jij ook nog het laatste woord, als je daar tenminste blij van wordt.
De druk op wat over is gebleven van het sociaal stelsel wordt natuurlijk nu wel opgevoerd hè. Er komen miljoenen goedkope arbeidskrachten de EU binnen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dwarsliggen naar werkgevers etc. En mensen iets voorspiegelen dat niet haalbaar is. Beloftes maken die men niet kan waarmaken op een grotere schaal dan een PvdA, CDA en zelfs een VVD.
Een SP kan het systeem van een markt niet aanpakken. Dat is ook niet nodig. Wat er zou moeten gebeuren is een balans vinden zodat alsnog ook een markt kan functioneren. Een SP wil van een markt af. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. Ben daar slecht in. Maar stabilteit dat moet er komen. Marktwerking met een goed functionerend sociaal syteem. Die spiraal naar beneden moet doorbroken worden hoe dan ook.
Het welzijn moet worden meegenomen worden door economen, Dat ontbreekt er volgens mij aan.
Dat heel veel mensen een beperking hebben komt ook omdat we daar beperkingen en "labels" voor gemaakt hebben, en keuringsartsen, instanties en talloze bureautjes werken daar van harte aan mee, dat is tenslotte weer kassa voor hun.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:14 schreef Leandra het volgende:
Een kwart tot een vijfde van de mensen in de bijstand heeft geen beperking. De rest heeft problemen: fysiek (de helft) of psychische problemen (vier op de tien).
quote:Medewerkers van de Sociale Dienst in Zutphen staan hun bijna duizend cliënten met raad en daad bij. We zijn getuige van de confrontatie tussen de ervaren en betrokken consulent Bruno en de strenge zakelijke Debbie enerzijds en hun cliënten anderzijds. Welke aanpak heeft het meeste resultaat en wat moet uiteindelijk zwaarder wegen: het belang van algemene regels of de noodzaak van individueel maatwerk? Monique Lesterhuis en Suzanne Raes verbleven meer dan een jaar bij de Sociale Dienst in Zutphen. Ze volgden er de twee consulenten Bruno en Debbie met een aantal van hun cliënten.
Zoals de weerbarstige Thomas die al jaren zonder inkomen of uitkering leeft. In een poging om zijn leven weer een beetje op de rit te krijgen probeert de ervaren en betrokken Bruno een persoonlijke band met hem op te bouwen. De timide Sjoerd is wel fulltime aan de slag, maar als vrijwilliger in een speelgoedwinkel. Daarmee gaat Debbie echter niet akkoord. Sjoerd moet gauw betaald werk vinden, anders zet ze zijn vrijwilligerswerk stop.
Verdienen Thomas, Sjoerd, de hoogopgeleide meneer Dilshad en het jonge stel Danny en Veronica begrip voor hun situatie, of is het onacceptabel dat ze niet aan het werk zijn ?
Het feit is ook dat men weinig doet en kan doen voor mensen die een 'beperking' hebben.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:03 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dat heel veel mensen een beperking hebben komt ook omdat we daar beperkingen en "labels" voor gemaakt hebben, en keuringsartsen, instanties en talloze bureautjes werken daar van harte aan mee, dat is tenslotte weer kassa voor hun.
Deze documentaire http://www.human.nl/speel.POW_00243806.html blijft nog altijd een topper.
[..]
Dat hou je helaas niet meer tegen. Maar een werkgever zal zich toch aan een CAO moeten houden. En het is een taak van een vakbond om werkgevers dit niet te laten gebruiken om de lonen te matigen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De druk op wat over is gebleven van het sociaal stelsel wordt natuurlijk nu wel opgevoerd hè. Er komen miljoenen goedkope arbeidskrachten de EU binnen.
CAO's hebben hun langste tijd ook wel gehad hoor, en de PVV vindt dat iig een goed idee.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:06 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat hou je helaas niet meer tegen. Maar een werkgever zal zich toch aan een CAO moeten houden. En het is een taak van een vakbond om dit niet te gebruiken om de lonen te matigen.
Uiteindelijk zal kwaliteit de doorsalg moeten geven.
Maar ja, velen hier op fok vinden het geen enkel probeem als anderen moeten inleveren met de gedachte dat dan alles voor een grijpstuiver te koop wprd aangeboden en waarbij kwaliteit er niet meer toe doet. Dat is de markt. En dat punt van de markt bevalt me niet. Dat is die spiraal naar beneden die ketens als Primarkt etc doen ontstaan.
Dat je niks overhoud nadat alle rekeningen zijn afgeschreven.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Rezania het volgende:
In wat voor zin bedoel je dat?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:12 schreef Jaroon het volgende:
Wat men bij de bijstand ook eens moet doen is eens goed de bezem er doorheen halen als het gaat om afgekeurden en niet afgekeurden.
Er zijn genoeg mensen met een redelijke baan die gewoon normaal kinderen kunnen opvoeden. Het is wel zo dat sommige mensen iets meer mogen nadenken voordat men kinderen neemt. En als je leven financieel instabiel is lijkt mij het niet het moment voor kinderen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:17 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Dat je niks overhoud nadat alle rekeningen zijn afgeschreven.
Dat je eventuele kinderen met een leeg broodtrommeltje naar school moet sturen.
Ik denk ook dat arme mensen moeten stoppen met het maken van kinderen juist om deze redenen.
Kinderen krijgen is meer iets voor mensen met een goede graai baan
Je moet het verschil alleen al maken om te laten zien wie werkelijk kan werken. Ik ben zelf zo'n geval. Nu krijg je een heel raar beeld.Ik weet niet waar lichamelijk gehandicapten nu trouwens onder vallen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In wat voor zin bedoel je dat?
Want vanuit de WIA en de Wajong zijn en worden nog altijd veel mensen met een beperking in de Bijstand gedumpt (als besparingsmaatregel).
Als je daar weer een scheiding in gaat maken dan kun je net zo goed de WAO en Wajong weer in ere herstellen. Maar dat was nooit de opzet van de laatste kabinetten. Al vind ik dat er wel wat voor te zeggen zou zijn.
Als die afgeschaft worden is het einde zoek. Dan zul je bij grote bedrijven een complete chaos zien. Ze zullen het gigantisch druk krijgen bij PenO en de onrust zal bij werknemers op de werkvloer enorm toenemen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
CAO's hebben hun langste tijd ook wel gehad hoor, en de PVV vindt dat iig een goed idee.
je kunt er ook voor zorgen dat je rekeningen lager uitvallen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:17 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Dat je niks overhoud nadat alle rekeningen zijn afgeschreven.
Dat je eventuele kinderen met een leeg broodtrommeltje naar school moet sturen.
Ik denk ook dat arme mensen moeten stoppen met het maken van kinderen juist om deze redenen.
Kinderen krijgen is meer iets voor mensen met een goede graai baan
Er zijn gewoon basiskosten. We leven niet in Alaska.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:24 schreef marsan het volgende:
[..]
je kunt er ook voor zorgen dat je rekeningen lager uitvallen.
en die basiskosten kan iedereen betalenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:25 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er zijn gewoon basiskosten. We leven niet in Alaska.
Ja, maar het wordt allemaal 'take it or leave it' dus. Ik bedoel bij P&O werken straks ook alleen de managers nog maar met een vast contract dus wie het niet aankan, kan ook de deur door.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als die afgeschaft worden is het einde zoek. Dan zul je bij grote bedrijven een complete chaos zien. Ze zullen het gigantisch druk krijgen bij PenO en de onrust zal bij werknemers op de werkvloer enorm toenemen.
? Is dat zo?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:26 schreef marsan het volgende:
[..]
en die basiskosten kan iedereen betalen
.
Duidelijk niet.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:26 schreef marsan het volgende:
[..]
.
Pressies Want als ik dan naar programma's kijk als Een Dubbeltje Op Zijn Kant.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:22 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen met een redelijke baan die gewoon normaal kinderen kunnen opvoeden. Het is wel zo dat sommige mensen iets meer mogen nadenken voordat men kinderen neemt. En als je leven financieel instabiel is lijkt mij het niet het moment voor kinderen.
De echte armoede gevallen doen dat natuurlijk ook gewoon ik neem aan dat je die mensen dit niet hoeft uit te leggen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:24 schreef marsan het volgende:
[..]
je kunt er ook voor zorgen dat je rekeningen lager uitvallen.
Ja. En dat zie je teveel. Ik zie dat ook in mijn omgeving. En ook dat heel jong kinderen krijgen in een beginnende relatie. Ik vind het aso naar kinderen toe.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:34 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Pressies Want als ik dan naar programma's kijk als Een Dubbeltje Op Zijn Kant.
En ik zie dat die mensen klagen omdat ze niet rond komen maar dan wel met 3 kinderen op schoot zitten Inclusief huisdieren. Dan denk ik al gauw wat heeft je bezielt om die geld verslindende dingen te nemen ?
Maar er zitten ook mensen tussen die 4X zoveel in te komen hebben dan mij en dan nog niet rondkomen.
Van die gasten met 2 koophuizenIk erger mij daar kapot aan want je moet natuurlijk eerst je oude huis verkopen voor je een nieuwe aanschaft.
Maar goed der is ook wel echte armoede in Nederland en dat lijd dan weer tot criminaliteit denk ik.
Ik kan je wel vertellen dat die 385¤ eigen risico voor zieke mensen een gigantische aanslag is op hun maand inkomen Dit mag je dan voor 50¤ per maand aflossen maar die 50¤ is wel 2 weken boodschappen geld wat je iedere maand kwijt bent omdat je de pech hebt dat je ziek bent.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:26 schreef marsan het volgende:
[..]
.
Zaken zijn nog steeds erg goed geregeld in dit land. En dat moet betaald worden. Het is wel zo dat men dingen aan het uitkleden is. Dan wordt het land om te wonen gewoon financieel minder aantrekkelijk. We hebben vrij weinig te bieden voor het geld op den duur.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:41 schreef ssebass het volgende:
Zijn de mensen te arm of is Nederland te duur?
Precies.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:41 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Ik kan je wel vertellen dat die 385¤ enigenrisico voor zieke mensen een gigantische aanslag is op hun maand inkomen Dit mag je dan voor 50¤ per maand aflossen maar die 50¤ is wel 2 weken boodschappen geld wat je iedere maand kwijt bent omdat je de pech hebt dat je ziek bent.
En daar komt dan de 133% per maand voor de ziekenfonds verzekering nog bij
:
Als je echt niet kan werken en je zit in de bijstand dan hoef je dus niet te solliciteren denk ik.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Jammer dat het zo lastig is om te achterhalen voor welk gedeelte armoede het gevolg is van slechte keuzes, en voor welk deel van objectieve pech. Dat maakt het erg ingewikkeld om er goed beleid op te kunnen schrijven.
Bijstand splitsen in een uitkering voor arbeidsongeschikten en 'de rest' zou daarin al wat schelen.
Overdrijven is ook een vak.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:48 schreef MMXMMX het volgende:
Dit is in de praktijk gewoon leven op water en brood
Ik kan rekenen.quote:
Je vergeet nog dat er ook geld opzij gezet moet worden voor onvoorziene kosten (voor als bijvoorbeeld de wasmachine kapot gaat). Dit wordt ook niet meer standaard door de Bijzondere Bijstand vergoedt in de meeste gemeenten, Bijstandsgerechtigden worden geacht daar zelf geld voor opzij te zetten.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan rekenen.
840 per maand. Huur minus huursubsidie: 300 euro. Zorg + maandelijks eigen risico - zorgtoeslag: 40 euro. TV/Internet/tel: 50 euro. G/W/L 100. Overige verzekeringen en gemeentelijke lasten nog 50, dan heb je 540 euro uitgegeven. Voor 50 euro per week kan je prima eten, en ook andere dingen dan water en brood, en dan heb je nog 100 euro over voor shampoo, kleding, je sportschoolabo en een paar buskaartjes.
Wat jij wilt jongequote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan rekenen.
840 per maand. Huur minus huursubsidie: 300 euro. Zorg + maandelijks eigen risico - zorgtoeslag: 40 euro. TV/Internet/tel: 50 euro. G/W/L 100. Overige verzekeringen en gemeentelijke lasten nog 50, dan heb je 540 euro uitgegeven. Voor 50 euro per week kan je prima eten, en ook andere dingen dan water en brood, en dan heb je nog 100 euro over voor shampoo, kleding, je sportschoolabo en een paar buskaartjes.
840-300-40-50-100-50 = 300, 300-4x50 = 100 over. Genoeg voor én de shampoo én een klein reservepotje.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je vergeet nog dat er ook geld opzij gezet moet worden voor onvoorziene kosten (voor als bijvoorbeeld de wasmachine kapot gaat). Dit wordt ook niet meer standaard door de Bijzondere Bijstand vergoedt in de meeste gemeenten, Bijstandsgerechtigden worden geacht daar zelf geld voor opzij te zetten.
Dat is inderdaad ook nog een probleem. Het onderscheid kunnen maken tussen compleet verkeerde keuzes en onwil tov pech of ziektequote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Jammer dat het zo lastig is om te achterhalen voor welk gedeelte armoede het gevolg is van slechte keuzes, en voor welk deel van objectieve pech. Dat maakt het erg ingewikkeld om er goed beleid op te kunnen schrijven.
Bijstand splitsen in een uitkering voor arbeidsongeschikten en 'de rest' zou daarin al wat schelen.
Als je geluk hebt wel ja.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
840-300-40-50-100-50 = 300, 300-4x50 = 100 over. Genoeg voor én de shampoo én een klein reservepotje.
Hij is voor het gemak ook de 50¤ aflossing van het eigen risico ziekte kosten vergetenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je berekening klopt niet volgens mij. Je houdt dan 50 euro over in plaats van 100 euro voor de genoemde shampoo, kleding enz.
Maar je vergeet nog dat er ook geld opzij gezet moet worden voor onvoorziene kosten (voor als bijvoorbeeld de wasmachine kapot gaat). Dit wordt ook niet meer standaard door de Bijzondere Bijstand vergoedt in de meeste gemeenten, Bijstandsgerechtigden worden geacht daar zelf geld voor opzij te zetten.
Keuzes, keuzes. Of ben ik ook vergeten dat de coca cola duurder is dan het eigen merk van de Lidl?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:07 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Hij is voor het gemak ook de 50¤ aflossing van het eigen risico ziekte kosten vergeten
En die 300¤ huur moet ook 350¤ zijn. Ziggo vraagt 75¤ voor alles in 1 en niet 50¤
Enzovoort
Precies. Op de huidige vergaarbak die de bijstand is, is bijna geen beleid te schrijven.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:05 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook nog een probleem. Het onderscheid kunnen maken tussen compleet verkeerde keuzes en onwil tov pech of ziekte
Als er nog mensen zijn die coca cola kopen dan wil ik dat ten sterkste afraden want het is een regel rechte suiker bom het is echt heel slecht voor je en er zijn genoeg alternatieven.quote:
Dit standpunt, waar ik het overigens mee eens ben, heb ik nu al enkele malen gelezen van users die op FOK! als rechts bekend staan.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Precies. Op de huidige vergaarbak die de bijstand is, is bijna geen beleid te schrijven.
En dat is dus wat ik bedoel met zorgen dat je rekeningen omlaag gaan.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:07 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Hij is voor het gemak ook de 50¤ aflossing van het eigen risico ziekte kosten vergeten
En die 300¤ huur moet ook 350¤ zijn. Ziggo vraagt 75¤ voor alles in 1 en niet 50¤
Enzovoort
had je daar armoede voor nodig om te weten hoe je zuinig moet leven? Overigens heeft het geen enkel nut, wat je nu zegt is, ga allemaal maar de bijstand in want als je zuinig aan doet dan is het wel te doen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:11 schreef Toefjes het volgende:
Jawel, want je moet het ene niet los van elkaar zien. Het is een wat breder idee over de hervorming van diverse vangnetten en werknemersverzekeringen, waarbij de splitsing van de bijstand eigenlijk als enige uitvoerbaar is zonder de rest aan te raken.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:15 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dit standpunt, waar ik het overigens mee eens ben, heb ik nu al enkele malen gelezen van users die op FOK! als rechts bekend staan.
Maar volgens mij was jij ook voorstander van de totale hervorming van de WAO (al jaren geleden) en de Wajong momenteel, met als gevolg dat veel gedeeltelijk arbeidsongeschikten in de Bijstand / ParticipatieWet vallen.
Niet erg consequent dus in je standpunt?
Wat een onzin ik adviseer je om eens naar Africa te gaan en dan dit proberen uit te leggenquote:
Hier worden wij het niet eens ben ik bang. Dat moet uiteraard kunnen. Zo hard ben ik helaas niet omdat ik er moeite mee heb om het zo hard te spelen. Je hebt uiteraard gelijk als je zegt dat je van een bijstand kunt rondkomen. Maar ik blijf het een probleem vinden omdat je ook met mensen te maken hebt die aan vaste lasten gekoppeld zijn(hypo) en hier weinig speelruimte in hebben en zo schulden opbouwen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Keuzes, keuzes. Of ben ik ook vergeten dat de coca cola duurder is dan het eigen merk van de Lidl?
Hele massa's mensen hebben een decennia of wat geleden een aflossingsvrije hypotheek afgesloten op twee inkomens die ze nooit meer konden betalen als óf de huizen in prijs zouden zakken, óf de relatie zou stranden óf een inkomen zou wegvallen. Misschien ben ik daarin hard, maar ik vind dat wel degelijk een onverstandige keuze. Arbeidsethos of niet.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hier worden wij het niet eens ben ik bang. Dat moet uiteraard kunnen. Zo hard ben ik helaas niet omdat ik er moeite mee heb om het zo hard te spelen. Je hebt uiteraard gelijk als je zegt dat je van een bijstand kunt rondkomen. Maar ik blijf het een probleem vinden omdat je ook met mensen te maken hebt die aan vaste lasten gekoppeld zijn(hypo) en hier weinig speelruimte in hebben en zo schulden opbouwen.
Normaal hebben mensen met een hypo arbeidsethos anders zou je al geen hypo kunnen afsluiten. Je kunt het een slechte keuze noemen maar dat vind ik niet.
Was dat een Nederlandse overheid? Dat is moeilijk voor te stellen. Ik neem tenminste aan dat er wel een contract was.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:44 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Nee, een grote (overheid) opdrachtgever verdomde het om te betalen. Bleef maar rekken en uitstellen. Elke keer weer een andere smoes. Ondertussen zoethouden met nieuwe klussen, maar uiteindelijk ging die man z'n bedrijf dus wel failliet. Had daarnaast ook wel andere opdrachtgevers, maar dat waren meer kleine, eenmalige projecten en daarvan waren er simpelweg te weinig.
Je hebt een punt. Dat kan ik niet ontkennen. Toch heb ik er moeite mee om je gelijk te geven. Ik probeer iets te verzinnen om onder die stelling uit te komen. Ben bang dat me dat niet gaat lukken. Maar dat heeft meer te maken met mijn toch linkse instelling op dit gebied en de hoop op een begripvollere samenleving.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hele massa's mensen hebben een decennia of wat geleden een aflossingsvrije hypotheek afgesloten op twee inkomens die ze nooit meer konden betalen als óf de huizen in prijs zouden zakken, óf de relatie zou stranden óf een inkomen zou wegvallen. Misschien ben ik daarin hard, maar ik vind dat wel degelijk een onverstandige keuze. Arbeidsethos of niet.
Niets persoonlijks, maar waar het gaat om links beleid op dit vlak komt 'begrip tonen' meestal neer op de portemonnee trekken.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:31 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je hebt een punt. Dat kan ik niet ontkennen. Toch heb ik er moeite mee om je gelijk te geven. Ik probeer iets te verzinnen om onder die stellijng uit te komen. Ben bang dat me dat niet gaat lukken. Maar dat heeft meer te maken met mijn toch linkse instelling op dit gebied en de hoop op een begripvollere samenleving.
Is ook niet persé iets verkeerds aan wat mij betreft. Ik ben voor een samenleving waarin mensen zich foute keuzes kunnen veroorloven zonder meteen de rest van hun leven te zijn afgeschreven.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niets persoonlijks, maar waar het gaat om links beleid op dit vlak komt 'begrip tonen' meestal neer op de portemonnee trekken.
Ik wil best mensen helpen die buiten hun schuld in de problemen komen (ook via het collectief) en ik wil ook nog wel mensen helpen die door hun eigen slechte keuzes in de problemen komen - maar dan vrijwillig. Ik heb er een broertje dood aan dat ik verplicht word om af te tikken om die laatste groep te helpen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:35 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Is ook niet persé iets verkeerds aan wat mij betreft. Ik ben voor een samenleving waarin mensen zich foute keuzes kunnen veroorloven zonder meteen de rest van hun leven te zijn afgeschreven.
Ik weiger in een 'fuck you' samenleving terecht te komen (al scheelt de mentaliteit tegenwoordig niet veel).
Goed, jij bent dus wel voorstander van zo'n 'fuck you' samenleving. Is dat ook duidelijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik wil best mensen helpen die buiten hun schuld in de problemen komen (ook via het collectief) en ik wil ook nog wel mensen helpen die door hun eigen slechte keuzes in de problemen komen - maar dan vrijwillig. Ik heb er een broertje dood aan dat ik verplicht word om af te tikken om die laatste groep te helpen.
Ik ga voorzichtig met mijn leven en mijn geld om, met als gevolg dat als ik tegen een probleem aanloop, zoals (tijdelijke) werkloosheid, ik die lasten zelf kan dragen. Ik hoef niet meteen mijn huis uit als ik onverhoopt mijn baan kwijtraak, maar ik word wel gedwongen om die lasten voor een ander te gaan dragen die niet zo verstandig is geweest. Dat stoort me - het beloont onverstandig gedrag. Een perverse prikkel.
Bah. Gewoon lidl-colaquote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:14 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Als er nog mensen zijn die coca cola kopen dan wil ik dat ten sterkste afraden want het is een regel rechte suiker bom het is echt heel slecht voor je en er zijn genoeg alternatieven.
Bij de Jumbo heb je eigen merk Cola en die is ook nog eens zonder suiker
Laat maar zien dan.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:43 schreef Dingflofbips het volgende:
Dit kun je niet met droge ogen 'arm' noemen. Typische ambtenaren-achter-het-bureau criteria dit.
fantastisch!quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan rekenen.
Geniaal. Ik raad je aan om een site te beginnen met een eigen vertaal-machine.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:16 schreef kawotski het volgende:
[..]
had je daar armoede voor nodig om te weten hoe je zuinig moet leven? Overigens heeft het geen enkel nut, wat je nu zegt is, ga allemaal maar de bijstand in want als je zuinig aan doet dan is het wel te doen.
Kun je mij uitleggen wat het nut daarvan is aangezien we google translate al hebben?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:45 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Geniaal. Ik raad je aan om een site te beginnen met een eigen vertaal-machine.
Jij vertaalt Nederlandse zinnen naar compleet andere Nederlandse zinnen. Ondanks dat het kant noch wal raakt, kan het wel leuk zijn voor als iemand zich verveelt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:51 schreef kawotski het volgende:
[..]
Kun je mij uitleggen wat het nut daarvan is aangezien we google translate al hebben?
Ja, dat heet vrij vertalen. Goed, ik had ook altijd van die types in mijn klas zitten vroeger die nooit het einde van de maand haalden met hun geld. Ondanks dat ze konden rekenen.. Ach, wie kan het ze kwalijk nemen, de overheid lukt het ook niet..quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:59 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Jij vertaalt Nederlandse zinnen naar compleet andere Nederlandse zinnen. Ondanks dat het kant noch wal raakt, kan het wel leuk zijn voor als iemand zich verveelt.
Heb af en toe het idee dat er inderdaad bewust standaard en structureel een groot werkelozenleger achter de hand wordt gehouden om de lonen laag te houden.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:02 schreef Mystikvm het volgende:
De overheid houdt armoede in stand door mensen lastig te vallen met vaak zinloze controles.
Het is geen kwestie van meer geld. Dat lost het probleem niet op want zelfs als het minimum op 3000 euro ligt, is er nog steeds iemand arm. In die zin is armoede dus wel relatief. Alleen het systeem wat we nu kennen, die rare werkloosheidsindustrie, die zorgt er voor dat het verdomd moeilijk is om armoede achter je te laten.
BNW is verderop.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:18 schreef Mishu het volgende:
[..]
Heb af en toe het idee dat er inderdaad bewust standaard en structureel een groot werkelozenleger achter de hand wordt gehouden om de lonen laag te houden.
Je dicht de overheid teveel creativiteit toe.. In al hun domheid is het wel het resultaat maar of het de bedoeling was..quote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:18 schreef Mishu het volgende:
[..]
Heb af en toe het idee dat er inderdaad bewust standaard en structureel een groot werkelozenleger achter de hand wordt gehouden om de lonen laag te houden.
in andere gemeenten gelden er andere regelsquote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:34 schreef sacha het volgende:
ik mag een toelage aanvragen als ik 6 jaar op de armoede grens leef!
http://www.divosa.nl/nieu(...)uctureel-geld-tekortquote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan rekenen.
quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
En toch blijven de mensen op de VVD stemmen.
quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:28 schreef kawotski het volgende:
[..]
En de PvdA die er niets aan doet ondanks dat ze mee regeren
quote:
Als het nu niet zo zou zijn dat plantsoenmedewerkers en vuilnismannen nu voor een bijstandsuitkering werken terwijl ze daarvoor ontslagen werden met normale arbeidsvoorwaarden dan zou jij een punt hebben.quote:
Dat geloof ik eigenlijk best wel. Kun je altijd tegen de mensen die net iets meer verdienen zeggen, zie je wel er zijn mensen die het nog slechter hebben dus niet te veel zeuren anders wisselen we je in. Macht van kapitaal...quote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:18 schreef Mishu het volgende:
[..]
Ik snap je punt. Maar juist dat verstandig sparen is nu juist voor mij een punt om dan maar wel de beurs te trekken. Maar om die mening duidelijk te maken kan ik niet kort omschrijven. Dat word een te lang verhaal. Dat is een nadeel van een forum.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik wil best mensen helpen die buiten hun schuld in de problemen komen (ook via het collectief) en ik wil ook nog wel mensen helpen die door hun eigen slechte keuzes in de problemen komen - maar dan vrijwillig. Ik heb er een broertje dood aan dat ik verplicht word om af te tikken om die laatste groep te helpen.
Ik ga voorzichtig met mijn leven en mijn geld om, met als gevolg dat als ik tegen een probleem aanloop, zoals (tijdelijke) werkloosheid, ik die lasten zelf kan dragen. Ik hoef niet meteen mijn huis uit als ik onverhoopt mijn baan kwijtraak, maar ik word wel gedwongen om die lasten voor een ander te gaan dragen die niet zo verstandig is geweest. Dat stoort me - het beloont onverstandig gedrag. Een perverse prikkel.
Nee, was gewoon de Nederlandse overheid (of je moet die als een duister regime zien, dat kan ook). En ja, er was ook "gewoon" een contract. En ja, de betalingsverplichting werd volkomen geaccepteerd, maar om dan die centen ook daadwerkelijk binnen te krijgen......tja, DAT was nou net het probleem.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:29 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Was dat een Nederlandse overheid? Dat is moeilijk voor te stellen. Ik neem tenminste aan dat er wel een contract was.
Of deed hij duistere zaken met duistere regimes?
Er moet een logische verklaring zijn. Geld of een huis "verdwijnen" niet zo maar.
Was hij als rechtspersoon persoonlijk aansprakelijk voor zijn zakelijke overeenkomsten? Ook dat is een (domme) keuze.
Ding ding! We have a winner!quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]En zo lijkt ook armoede, na mensenrechten en dierenwelzijn, op de stapel 'hartstikke belangrijk, maar het mag niks kosten' te belanden.
oh chillquote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:34 schreef sacha het volgende:
ik mag een toelage aanvragen als ik 6 jaar op de armoede grens leef!
Lekker kort door de bocht weer.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Kunnen ze jou niet terug sturen naar de middeleeuwen, met deze gedachten gang voel je vast gauw thuis.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:55 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Armoede is relatief.
Zielig zijn is een beroep geworden, waarmee je een redelijk belegde boterham verdient.
Sommige mensen moet kiezen of ze schoenen kopen voor een kind omdat de schoenen te klein zijn en bijna uit elkaar vallen of dat ze de elektriciteit rekening betalen, en denken niet eens aan paardrijles, voetbal of andere leuke uitjes.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:01 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Tja.
Blijkbaar werd het toch de elektriciteitsrekening. Er moet tenslotte wel ge-FOK!'t worden!quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:39 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Sommige mensen moet kiezen of ze schoenen kopen voor een kind omdat de schoenen te klein zijn en bijna uit elkaar vallen of dat ze de elektriciteit rekening betalen, en denken niet eens aan paardrijles, voetbal of andere leuke uitjes.
Waarom wordt het toch altijd ze gedraaid dat mensen het zelf veroorzaken, ik vindt dit zo kort door de bocht.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:05 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het gaat verder dan dat, hoor. Armoede is een onvermogen om aan die dagelijkse behoeften te voldoen. Dat is vaak het gevolg van slechte keuzes. Eigen schuld, alleen worden mensen onvoldoende gefaciliteerd om daar zelf uit te komen. Meldplichten, prikdiensten in het plantsoen en gekort worden op je uitkering bij vrijwilligerswerk werken vooralsnog averechts. Daar moet dus anders over nagedacht worden. Deze constructies houden mensen in de armoede.
Omdat, achteraf gezien, het je zelden zomaar overkomt. Dat zijn dus lessen waar je van moet leren. Evalueren is een deel van het leven en mensen die roepen dat ze er niks aan konden doen hebben bijna altijd ongelijk. Als je je lessen wel trekt, dan gebeurt het je geen tweede keer. Bij geen enkele situatie in het leven is het nodig om in de slachtofferrol te kruipen, dus ook niet bij armoede.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:43 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Waarom wordt het toch altijd ze gedraaid dat mensen het zelf veroorzaken, ik vindt dit zo kort door de bocht.
Natuurlijk kunnen hoogopgeleiden hier beter mee dealen omdat ze meer geld hebben en dus ook meer spaargeld, iets wat de lageropgeleiden niet kan opbouwen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:15 schreef Mystikvm het volgende:
k zie het als een vicieuze cirkel. Domme mensen zijn laag opgeleid, maken minder doordachte keuzes en worden vaker ontslagen door hun lage opleiding. Ergo: meer armoede. Hoger opgeleide mensen zijn beter in staat om te dealen met grote tegenslagen, zoals plots banenverlies of enorme financiële tegenvallers.
Net als mensen in dikke auto's betekent het vaak juist dat ze geen geld meer hebbenquote:[b]Op dinsdag 1 maart 2016 16:41 schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profileEen groot huis betekend niet dat je geld hebt.
385 euro is 32 euro per maand en 133 euro betaal je alleen als je topverzekerd bent en daarvan krijg je een euro of 75 terug als je een heel laag inkomen hebt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:41 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Ik kan je wel vertellen dat die 385¤ eigen risico voor zieke mensen een gigantische aanslag is op hun maand inkomen Dit mag je dan voor 50¤ per maand aflossen maar die 50¤ is wel 2 weken boodschappen geld wat je iedere maand kwijt bent omdat je de pech hebt dat je ziek bent.
En daar komt dan de 133¤ per maand voor de ziekenfonds verzekering nog bij
:
Ik betaal 40 euro bij Ziggo voor televisie, internet en bellen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:07 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Enzovoort
Ik ben ook 'laag opgeleid' en heb jaren op het minimumloon geleefd en kon prima geld sparen , op vakantie etc.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:48 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen hoogopgeleiden hier beter mee dealen omdat ze meer geld hebben en dus ook meer spaargeld, iets wat de lageropgeleiden niet kan opbouwen.
Dat is niet per definitie zo. Meer geld betekent niet dat er meer gespaard wordt. Meer verdienen = meer uitgeven. Sparen en geld opzij leggen is een heel bewuste keuze, die door hoger opgeleiden vaker gemaakt wordt. Niet omdat ze bulken van het geld (ze hebben duurdere auto's, huizen en hobbies) maar omdat ze heel bewust een deel van het geld opzij leggen voor het geval het slechter gaat.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:48 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen hoogopgeleiden hier beter mee dealen omdat ze meer geld hebben en dus ook meer spaargeld, iets wat de lageropgeleiden niet kan opbouwen.
Je hebt gelijk. Maar zefs behoorlijke spaartegoeden etc gaan je niet helpen bij langdurge werkloosheid. Bovendien is het nog maar de vraag of je een bijstand ontvangt als je spaartegoeden hebt. En het aantal langdurige werklozen vooral onder ouderen zal gaan toenemen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:01 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is niet per definitie zo. Meer geld betekent niet dat er meer gespaard wordt. Meer verdienen = meer uitgeven. Sparen en geld opzij leggen is een heel bewuste keuze, die door hoger opgeleiden vaker gemaakt wordt. Niet omdat ze bulken van het geld (ze hebben duurdere auto's, huizen en hobbies) maar omdat ze heel bewust een deel van het geld opzij leggen voor het geval het slechter gaat.
Er zijn ook lager opgeleiden met flinke spaartegoeden. Verhoudingsgewijs leggen die evenveel opzij. Verhoudingsgewijs hebben die ook minder nodig in slechte tijden, omdat hun uitgavenpatroon kleiner is.
Daarom is het systeem ook niet OK. Dat is veel te repressief. Je moet eerst alles opvreten, tot bijna letterlijk je huisdieren aan toe, en dan kom je in aanmerking voor bijstand.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Maar zefs behoorlijke spaartegoeden etc gaan je niet helpen bij langdurge werkloosheid. Bovendien is het nog maar de vraag of je een bijstand ontvangt als je spaartegoeden hebt. En het aantal langdurige werklozen vooral onder ouderen zal gaan toenemen.
Je wordt nu ook bestraft als je spaargeld hebt of bv je hypotheek al voor een groot deel hebt afgelost en je belandt in de bijstand aangezien je dan eerst je eigen geld moet opmaken en bij een hypotheek een lening moet gaan afsluiten voor het stuk 'overwaarde' .quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:11 schreef Mystikvm het volgende:
Waar aanpassing van het systeem toe moet leiden, is dat meer mensen een sociale klasse op kunnen schuiven als ze eenmaal "arm" zijn geworden. Fouten kan iedereen maken, en dus kan iemand arm worden. Wat niet OK is, is mensen bestraffen voor de foute keuzes op de manier zoals we nu doen. Armoede is al straf genoeg.
Dat is het nu juist. Ik zit nu in een andere levensfase dan een 24 jarige. Maar zo nu en dan bedenk ik me wel eens waarom ben ik zo idioot geweest om te sparen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:21 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je wordt nu ook bestraft als je spaargeld hebt of bv je hypotheek al voor een groot deel hebt afgelost en je belandt in de bijstand aangezien je dan eerst je eigen geld moet opmaken en bij een hypotheek een lening moet gaan afsluiten voor het stuk 'overwaarde' .
Dat maakt het systeem behoorlijk unfair en beloont eigenlijk het smijten met geld en onverstandig gedrag.
Edit: Wat Chema ook zegt dus
Eens hoor. Maar mijns inziens is het antwoord niet het niet hebben van een sociaal systeem en tegen mensen die niet verstandig zijn geweest zeggen: "Ja, dat is je eigen schuld en nu crepeer je maar lekker". Eigenlijk hebben we nu een lose-lose systeem. Gespaard hebben wordt bestraft als je WW op is, maar eenmaal in de bijstand word je ook gestraft door allerlei volkomen bizarre regeltjes en controles los te laten op de armen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:21 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je wordt nu ook bestraft als je spaargeld hebt of bv je hypotheek al voor een groot deel hebt afgelost en je belandt in de bijstand aangezien je dan eerst je eigen geld moet opmaken en bij een hypotheek een lening moet gaan afsluiten voor het stuk 'overwaarde' .
Dat maakt het systeem behoorlijk unfair en beloont eigenlijk het smijten met geld en onverstandig gedrag.
Edit: Wat Chema ook zegt dus
Hier ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:30 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Eens hoor. Maar mijns inziens is het antwoord niet het niet hebben van een sociaal systeem en tegen mensen die niet verstandig zijn geweest zeggen: "Ja, dat is je eigen schuld en nu crepeer je maar lekker". Eigenlijk hebben we nu een lose-lose systeem. Gespaard hebben wordt bestraft als je WW op is, maar eenmaal in de bijstand word je ook gestraft door allerlei volkomen bizarre regeltjes en controles los te laten op de armen.
Maar je kan ook niet tegen mensen die wel verstandig zijn geweest zeggen: Ja sorry, je krijgt niks en die persoon die alles aan drank en hoeren heeft opgemaakt krijgt wel een uitkering.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:30 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Eens hoor. Maar mijns inziens is het antwoord niet het niet hebben van een sociaal systeem en tegen mensen die niet verstandig zijn geweest zeggen: "Ja, dat is je eigen schuld en nu crepeer je maar lekker". Eigenlijk hebben we nu een lose-lose systeem. Gespaard hebben wordt bestraft als je WW op is, maar eenmaal in de bijstand word je ook gestraft door allerlei volkomen bizarre regeltjes en controles los te laten op de armen.
Het voelt niet rechtvaardig nee, maar aan de andere kant is bijstand nu eenmaal bedoeld voor als je het zelf echt niet meer kunt redden.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:39 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maar je kan ook niet tegen mensen die wel verstandig zijn geweest zeggen: Ja sorry, je krijgt niks en die persoon die alles aan drank en hoeren heeft opgemaakt krijgt wel een uitkering.
Dat is toch enorm krom ?
Er is wel een verschil tussen niet zo verstandig je geld uitgeven, of alles opmaken aan drank en hoeren. Ik heb momenteel ook ontoereikende reserves om een werkloosheid te kunnen doorstaan door werkloosheid van mijn partner. Als ik binnen nu en een jaar mijn baan kwijt raak zou ik er ook niet op zitten te wachten om vergeleken te worden met iemand die zijn geld verbrast.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:39 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maar je kan ook niet tegen mensen die wel verstandig zijn geweest zeggen: Ja sorry, je krijgt niks en die persoon die alles aan drank en hoeren heeft opgemaakt krijgt wel een uitkering.
Dat is toch enorm krom ?
Je slaat de spijker op zijn kop.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:45 schreef Mystikvm het volgende:
Die spaartegoeden gaan jou weer helpen om op eigen benen te staan
Maar je wordt door de sociale dienst wel zo behandeld natuurlijk. Er is geen verschil tussen echt niks kunnen doen aan werkloosheid en het niet hebben van geld of alles verbrassen en als je met veel pijn en moeite (bv door jarenlang niet op vakantie te gaan) geld gespaard hebt dan krijg je zelfs de middelvinger van de sociale dienst. Dat werkt verbrassen wel een beetje in de hand natuurlijk.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:45 schreef Mystikvm het volgende:
Als ik binnen nu en een jaar mijn baan kwijt raak zou ik er ook niet op zitten te wachten om vergeleken te worden met iemand die zijn geld verbrast.
Eens.quote:Ook met spaartegoeden zou je gewoon in aanmerking moeten komen voor bijstand. Die spaartegoeden gaan jou weer helpen om op eigen benen te staan.
Ik vond het ook wat overdreven, zoals ik al schreef in het andere topic, als alleenstaande moeder van twee kinderen moest ik het doen voor rond de 1200/1300 euro, en ja dat was geen vetpot maar naar mijn idee ook geen armoede.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan rekenen.
Dan kan je die bijstand ook wel vergeten, dat is een ding dat zeker is..quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:48 schreef Metro2005 het volgende:
...Mocht ik het aan zien komen dat ik mijn baan kwijtraak dan is mijn spaargeld echt ineens 'verdwenen' voor de WW afgelopen is en ik in de bijstand kom, dat is een ding dat zeker is.
...
Maar je hebt die uitkering wel nodig om je spaar tegoeden te kunnen gebruiken om een studie te volgen of in iedergeval niet nog dieper te vallen. Want zolang je huis niet compleet is aflgelost blijf je wel gewoon je maaandelijkse hypo betalen. Zo betaal ik nu 750 euro aan hypo lasten incluis aflossing tot mijn 65equote:Op woensdag 2 maart 2016 12:43 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Het voelt niet rechtvaardig nee, maar aan de andere kant is bijstand nu eenmaal bedoeld voor als je het zelf echt niet meer kunt redden.
Je kan het best subtiel wegsluizen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan kan je die bijstand ook wel vergeten, dat is een ding dat zeker is..
Vergeet niet dat je je HRA ook verliest als je geen baan meer hebt dus je betaalt zelfs nog meer.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:54 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar je hebt die uitkering wel nodig om je spaar tegoeden te kunnen gebruiken om een studie te volgen of in iedergeval niet nog dieper te vallen. Want zolang je huis niet compleet is aflgelost blijf je wel gewoon je maaandelijkse hypo betalen. Zo betaal ik nu 750 euro aan hypo lasten incluis aflossing tot mijn 65e
Hoe word je dan precies genaaid?quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je kan het best subtiel wegsluizen.
Als ik genaaid dreig te worden (ik heb immers net zo goed meebetaald aan het sociale stelsel als de persoon die wel direct zijn uitkering krijgt) dan ben ik ook niet te beroerd om te frauderen.
Het is een vangnet, een laatste redmiddel. Jij denkt dat het jouw spaarpot is..quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als ik genaaid dreig te worden (ik heb immers net zo goed meebetaald aan het sociale stelsel als de persoon die wel direct zijn uitkering krijgt) dan ben ik ook niet te beroerd om te frauderen.
Werknemer A verdient 1500 euro bruto, verspilt al zijn geld aan drank, gouden kettingen en gadgetsquote:
Ik heb er net zo goed aan meebetaalt dus ja ik zie het als verzekering.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het is een vangnet, een laatste redmiddel. Jij denkt dat het jouw spaarpot is..
Dus iemand die gespaard heeft dan geld het laatste redmiddel niet. Als dat zo is schuif ik compleet op naar rechts. En dat wil wat zeggen in mijn geval.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het is een vangnet, een laatste redmiddel. Jij denkt dat het jouw spaarpot is..
Nee, als spaarpot. Jij denkt dat je er recht op hebt omdat je er geld in hebt gestopt. Denk jij ook dat je recht hebt op geld uit de ziektekostenverzekering, ondanks dat je geen gebruik maakt van de gezondheidszorg? Waarom niet? Je hebt er toch aan meebetaald?quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:58 schreef Metro2005 het volgende:
...
Ik heb er net zo goed aan meebetaalt dus ja ik zie het als verzekering.
Maar in werkelijkheid zal de verhouding tussen verstandig en onverstandig nooit zo gesimplificeerd zijn.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:39 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is toch enorm krom ?
Dat klopt. Als je spaargeld hebt, heb je het laatste redmiddel niet nodig.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:59 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dus iemand die gespaard heeft dan geld het laatste redmiddel niet. Als dat zo is schuif ik compleet op naar rechts. En dat wil wat zeggen in mijn geval.
Niet het recht maar wel gelijke behandeling als het om een uitkering gaat mocht je dat nodig hebben bij ziekte of langdurige werkloosheid.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, als spaarpot. Jij denkt dat je er recht op hebt omdat je er geld in hebt gestopt. Denk jij ook dat je recht hebt op geld uit de ziektekostenverzekering, ondanks dat je geen gebruik maakt van de gezondheidszorg? Waarom niet? Je hebt er toch aan meebetaald?
Ik kan mij voorstellen dat dat zuur overkomt, maar het gaat hier dan wel om bijzaken die hun waarde vrij snel verliezen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Werknemer A verdient 1500 euro bruto, verspilt al zijn geld aan drank, gouden kettingen en gadgets
Werknemer B verdient 1500 euro bruto, leeft zuinig en kan daardoor sparen
Werknemer A en B worden tegelijk ontslagen , werknemer A krijgt een uitkering, werknemer B krijgt geen uitkering en mag eerst zijn spaargeld opmaken terwijl werknemer A zijn gouden kettingen en gadgets gewoon mag houden.
Dat noem ik naaien.
[..]
Waarom zou ik nog meer belasting moeten betalen aan mensen die zonder na te denken alles opmaken zonder ook maar iets te sparen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:03 schreef DonJames het volgende:
Waarom zou ik méér belasting moeten betalen zodat men geld kan geven aan iemand die niet hulpbehoevend is omdat hij nog eigen vermogen heeft?
ik wens je veel succesquote:Op woensdag 2 maart 2016 12:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Natuurlijk chargeer ik ook en het is me ook zeker niet te doen om de discussie over een schuldvraag mara meer over gelijkheid bij het krijgen van een uitkering. Of je nou geen geld meer hebt door pech of door onverstandig geld uitgeven is daarbij irrelevant maar het ging me even om het voorbeeld.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar in werkelijkheid zal de verhouding tussen verstandig en onverstandig nooit zo gesimplificeerd zijn.
Sowieso vind ik de hele 'schuld discussie' een beetje dubbel. In de praktijk maken wij iedere dag keuzes die 9 van de 10 keer goed uitpakken en achteraf bezien inderdaad verstandig waren, maar die achteraf ook net zo makkelijk onverstandig hadden kunnen blijken te zijn.
Nogmaals, in de meeste gevallen ligt onverstandig gedrag niet zo gechargeerd als jij hier stelt natuurlijk.
Nee als verzekering. Ik hoop dat ik geen gebruik hoef te maken van de gezondheidszorg maar als ik er wel gebruik van wil maken hoop ik dat ik hetzelfde behandeld wordt als een ander.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, als spaarpot. Jij denkt dat je er recht op hebt omdat je er geld in hebt gestopt. Denk jij ook dat je recht hebt op geld uit de ziektekostenverzekering, ondanks dat je geen gebruik maakt van de gezondheidszorg? Waarom niet? Je hebt er toch aan meebetaald?
Maar waarom zou ik belasting moeten betalen voor mensen die weigeren te sparen. Dat is de andere kant van het plaatje natuurlijk.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:03 schreef DonJames het volgende:
Waarom zou ik méér belasting moeten betalen zodat men geld kan geven aan iemand die niet hulpbehoevend is omdat hij nog eigen vermogen heeft?
Er is gelijke behandeling. Als jij niet voor jezelf kan zorgen krijg je ook bijstand. Als je nog wel voor jezelf kan zorgen dus niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:03 schreef Cherna het volgende:
[..]
Niet het recht maar wel gelijke behandeling als het om een uitkering gaat mocht je dat nodig hebben bij ziekte of langdurige werkloosheid.
Het is een laatste vangnet. Wat begrijp je daar niet aan?quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:06 schreef Cherna het volgende:
Waarom zou ik nog meer belasting moeten betalen aan mensen die zonder na te denken alles opmaken zonder ook maar iets te sparen.
Dat doet het dan ook.quote:Bovendien bepaal jij niet of ik iets nodig heb. We hebben een sociaal systeem en dat moet voor iedereen gelden.
Of je wel of niet voor jezelf kan zorgen hangt dus heel erg af van wat je voor je bijstandsaanvraag gedaan hebt met je geld.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Er is gelijke behandeling. Als jij niet voor jezelf kan zorgen krijg je ook bijstand. Als je nog wel voor jezelf kan zorgen dus niet.
Ook voor jou: bijstand is het laatste redmiddel. When all else fails.. Je kan toch niet tegen iemand zeggen die z'n geld erdoorheen heeft gejaagd: "sorry, je hebt je geld uitgegeven aan hoeren en drank, nu helpen we je niet meer, ga maar dood". Of wel?quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:08 schreef Metro2005 het volgende:
...
Ik betaal net zo goed en net zoveel belasting als elk andere Nederlander die werkt en als ik gebruik moet maken van een uitkering wens ik dan ook hetzelfde behandeld te worden, ongeacht mijn verleden (wel of niet gespaard)
Ik zie niet in waarom niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:11 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ook voor jou: bijstand is het laatste redmiddel. When all else fails.. Je kan toch niet tegen iemand zeggen die z'n geld erdoorheen heeft gejaagd: "sorry, je hebt je geld uitgegeven aan hoeren en drank, nu helpen we je niet meer, ga maar dood". Of wel?
Omdat wij een beschaafd land zijn waarin niemand hoeft dood te gaan omdat 'ie geen vreten heeft.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:08 schreef Metro2005 het volgende:
...
Maar waarom zou ik belasting moeten betalen voor mensen die weigeren te sparen. Dat is de andere kant van het plaatje natuurlijk.
Ik ben van mening dat als 2 personen hetzelfde bijdragen aan een volksverzekering , ze ook gelijk behandeld moeten worden als ze die verzekering nodig hebben.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:12 schreef DonJames het volgende:
[..]
Omdat wij een beschaafd land zijn waarin niemand hoeft dood te gaan omdat 'ie geen vreten heeft.
Bijkomend voordeel is dat het mensen stimuleert hun geld aan hoeren en drank uit te geven.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Die mening mag je hebben, alleen deelt het merendeel van de Nederlanders deze niet.
Dat gebeurt nu dan ook. Met name gelet op het laatste zinnetje; "als ze die verzekering nodig hebben". Als jij nog gewoon voor jezelf kan zorgen, heb je de uitkering niet nodig.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat als 2 personen hetzelfde bijdragen aan een volksverzekering , ze ook gelijk behandeld moeten worden als ze die verzekering nodig hebben.
Maar om je zaken weer op de rit te krijgen zoals een studie doet er niet toe.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:12 schreef DonJames het volgende:
[..]
Omdat wij een beschaafd land zijn waarin niemand hoeft dood te gaan omdat 'ie geen vreten heeft.
Leuke grap natuurlijk, alleen gebeurt dat dus niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bijkomend voordeel is dat het mensen stimuleert hun geld aan hoeren en drank uit te geven.
Hoe zou jij het vinden als een autoverzekering tegen je zou zeggen: Sorry, betaal de schade zelf maar want je hebt genoeg spaargeld terwijl diezelfde verzekeringsmaatschappij een ander gewoon uitbetaald omdat hij of zij geen spaargeld heeft.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu dan ook. Met name gelet op het laatste zinnetje; "als ze die verzekering nodig hebben". Als jij nog gewoon voor jezelf kan zorgen, heb je de uitkering niet nodig.
Zo zouden we bankiers moeten behandelen. " Je hebt de wereldeconomie naar de knoppen geholpen, nou mag je 10 jaar lang voor 1000 euro per maand bejaarde billen wassen"quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:11 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ook voor jou: bijstand is het laatste redmiddel. When all else fails.. Je kan toch niet tegen iemand zeggen die z'n geld erdoorheen heeft gejaagd: "sorry, je hebt je geld uitgegeven aan hoeren en drank, nu helpen we je niet meer, ga maar dood". Of wel?
Die premie zou een heel stuk lager zijn als dat het geval was.. Hoe dan ook, je blijft er overheen lezen dat de bijstand een laatste redmiddel is. Als er geen enkele mogelijkheid meer is om jezelf in leven te houden, dan krijg je bijstand. Heb nog steeds het idee dat je dat gewoon helemaal niet snapt.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als een autoverzekering tegen je zou zeggen: Sorry, betaal de schade zelf maar want je hebt genoeg spaargeld terwijl diezelfde verzekeringsmaatschappij een ander gewoon uitbetaald omdat hij of zij geen spaargeld heeft.
Waar betaal je dan nog premie voor?
Maar daar hebben we het nu over. Tijdelijke werkloosheid zal je normaal gesproken niet onder de armoede grens brengen. Die klap vangen de meeste wel met gemak op.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:06 schreef KoosVogels het volgende:
Vergeet niet dat je een redelijke poos werkloos moet zijn, wil je in de bijstand belanden.
En jij snapt niet dat een sociaal stelsel er eigenlijk moet zijn om mensen zo snel als mogelijk weer op eigen benen te laten staan en de draad weer oppakken. Daar hoort omscholing etc ook bij.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
Die premie zou een heel stuk lager zijn als dat het geval was.. Hoe dan ook, je blijft er overheen lezen dat de bijstand een laatste redmiddel is. Als er geen enkele mogelijkheid meer is om jezelf in leven te houden, dan krijg je bijstand. Heb nog steeds het idee dat je dat gewoon helemaal niet snapt.
Wel als je aan de onderkant van de samenleving van flexcontract naar flexcontract hopt en nooit ergens langer werkt dan 2 jaar. Dan zit je ook binnen 3 tot 6 maanden in de Bijstand en heb je ook geen ruimte om veel klappen op te vangen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar daar hebben we het nu over. Tijdelijke werkloosheid zal je normaal gesproken niet onder de armoede grens brengen. Die klap vangen de meeste wel met gemak op.
Dat snap ik prima, maar dat is een hele andere discussie. Het gaat hier niet om geld geven aan mensen die het nodig hebben. Het gaat om geld geven aan mensen die het niet nodig hebben.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
En jij snapt niet dat een sociaal stelsel er eigenlijk moet zijn om mensen zo snel als mogelijk weer op eigen benen te laten staan en de draad weer oppakken. Daar hoort omscholing etc ook bij.
Al was de premie lager, als ze niet uitbetalen kan je beter helemaal geen verzekering hebben en het geld gewoon sparen. Alleen.... dat kan niet met een sociale verzekering.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
Die premie zou een heel stuk lager zijn als dat het geval was..
Ik heb meer het idee dat jij niet helemaal snapt wat ik bedoel. Hoe dichtbij dat 'laatste redmiddel' is is namelijk geheel afhankelijk van je eigen keuzes in het verleden.quote:Hoe dan ook, je blijft er overheen lezen dat de bijstand een laatste redmiddel is. Als er geen enkele mogelijkheid meer is om jezelf in leven te houden, dan krijg je bijstand. Heb nog steeds het idee dat je dat gewoon helemaal niet snapt.
Maar niemand dwingt jouw te sparen, uiteraard is dat de verstandigste keuze, maar het is geen wet dat je perse iedere maand een geldbedrag apart moet zetten. Dat is altijd nog een eigen keuze.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat als 2 personen hetzelfde bijdragen aan een volksverzekering , ze ook gelijk behandeld moeten worden als ze die verzekering nodig hebben.
Meten met 2 maten is behoorlijk asociaal en werkt onwenselijk gedrag en het wegschuiven van eigen verantwoording flink in de hand.
Klopt, maar dan moet je natuurlijk niet als beide personen werkloos raken onderscheid gaan maken.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:26 schreef snakelady het volgende:
Jij bent van mening dat sparen en zuinig leven de juiste manier is (ik ben het daar ook enigszins mee eens) maar iemand anders besteed het liever uit aan drank, hoeren en gadgets, omdat diegene graag zo wil leven en dat is zijn goed recht.
En dat is onzin. Men betaalt immers wel uit. Aan de mensen die het nodig hebben.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:25 schreef Metro2005 het volgende:
Al was de premie lager, als ze niet uitbetalen kan je beter helemaal geen verzekering hebben en het geld gewoon sparen. Alleen.... dat kan niet met een sociale verzekering.
Maar of je het krijgt is niet afhankelijk van je verleden. Iedereen die het nodig heeft, kan het krijgen. Ongeacht je verleden.quote:Ik heb meer het idee dat jij niet helemaal snapt wat ik bedoel. Hoe dichtbij dat 'laatste redmiddel' is is namelijk geheel afhankelijk van je eigen keuzes in het verleden.
Nogmaals, dat doet men niet. Als je het nodig hebt, krijg je bijstand. Als je het niet nodig hebt, niet. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen?quote:En alleen al om die reden moet je niet discrimeren bij een uitkeringsaanvraag.
Dan moet je een werkeloosheidsverzekering nemen. de bijstand is geen verzekering waar je maandelijks premie voor betaald.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als een autoverzekering tegen je zou zeggen: Sorry, betaal de schade zelf maar want je hebt genoeg spaargeld terwijl diezelfde verzekeringsmaatschappij een ander gewoon uitbetaald omdat hij of zij geen spaargeld heeft.
Waar betaal je dan nog premie voor?
Bovendien wordt dat allemaal wel erg makkelijk gesteld maar gaat Metro eraan voorbij dat het merendeel van die keuzes niet zo zwart - wit en gechargeerd liggen, en bovendien zal het gros van de Bijstandsgerechtigden niet eens de mogelijkheid hebben gehad om flinke reserves op te bouwen. Ervan uitgaande dat het gros tegenwoordig aan de onderkant van de samenleving van flexjob naar flexjob hopt met schamele salarisjes.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:26 schreef snakelady het volgende:
Jij bent van mening dat sparen en zuinig leven de juiste manier is (ik ben het daar ook enigszins mee eens) maar iemand anders besteed het liever uit aan drank, hoeren en gadgets, omdat diegene graag zo wil leven en dat is zijn goed recht.
Je spaart juist om zo snel als mogelijk weer de draad te kunnen oppakken. Maar als je geen uitkering krijgt en toch je hypo van 750 euro moet blijven betalen waar betaal ik dan een studie van om mijn eigen verantwoordingte kunnen nemen. Mijn pensioen mag ik ook al niet gebruiken om die klappen op te vangen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:26 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar niemand dwingt jouw te sparen, uiteraard is dat de verstandigste keuze, maar het is geen wet dat je perse iedere maand een geldbedrag apart moet zetten. Dat is altijd nog een eigen keuze.
En ja, die keuze betekend ook dat mocht je om wat voor reden dan ook in de bijstand komen dat je eerst je eigen vermogen gebruikt, heb je geen eigen vermogen dan dus niet en krijg je direct geld.
Dat zijn de gevolgen van de keuze die jij hebt gemaakt.
Die groep is inderdaad ook de klos. Dat is waar.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:28 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bovendien wordt dat allemaal wel erg makkelijk gesteld maar gaat Metro eraan voorbij dat het merendeel van die keuzes niet zo zwart - wit en gechargeerd liggen, en bovendien zal het gros van de Bijstandsgerechtigden niet eens de mogelijkheid hebben gehad om flinke reserves op te bouwen. Ervan uitgaande dat het gros tegenwoordig aan de onderkant van de samenleving van flexjob naar flexjob hopt met schamele salarisjes.
Natuurlijk wel, gezien iemand die gespaard heeft dan nog voor zichzelf kan zorgen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:27 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Klopt, maar dan moet je natuurlijk niet als beide personen werkloos raken onderscheid gaan maken.
Dus jij zou zo'n autoverzekering wel afsluiten. Wel betalen en als het puntje bij paaltje komt niet uitbetalen omdat je toevallig wat spaargeld hebt.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
En dat is onzin. Men betaalt immers wel uit. Aan de mensen die het nodig hebben.
Het verleden bepaalt of je het nodig hebt of niet.quote:Maar of je het krijgt is niet afhankelijk van je verleden. Iedereen die het nodig heeft, kan het krijgen. Ongeacht je verleden.
Elke flapdrol kan genoeg spaargeld bij elkaar sparen om boven de bijstandsnorm voor spaargeld uit te komen dus is het een gevolg van keuzes of je wel of geen bijstand nodig hebt en aangezien keuzes hier blijkbaar heilig zijn en je iedereen vrij moeten laten moet je daar niet naar kijken, is dat nou echt zo moelijk te begrijpen.quote:Nogmaals, dat doet men niet. Als je het nodig hebt, krijg je bijstand. Als je het niet nodig hebt, niet. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen?
Natuurlijk niet, ik had er ook geen schuld aan, hoewel ik mijzelf nog net uit de bijstand kon houden was ik toch erg dichtbij.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:28 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bovendien wordt dat allemaal wel erg makkelijk gesteld maar gaat Metro eraan voorbij dat het merendeel van die keuzes niet zo zwart - wit en gechargeerd liggen, en bovendien zal het gros van de Bijstandsgerechtigden niet eens de mogelijkheid hebben gehad om flinke reserves op te bouwen. Ervan uitgaande dat het gros tegenwoordig aan de onderkant van de samenleving van flexjob naar flexjob hopt met schamele salarisjes.
We hebben het hier over modale arbeiders. Mogelijk dat hier op fok iedereen een vermogen heeft van 500.000. Dat kan zijn. Maar dan nog.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:30 schreef snakelady het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, gezien iemand die gespaard heeft dan nog voor zichzelf kan zorgen.
Stel voor iemand heeft 500.000 eigen vermogen, dan zou het absurd zijn om daar maandelijks 1000 euro naar over te maken.
Dat is een laatste redmiddel zoals al is geschreven, dat geld is bedoeld voor mensen die anders op straat komen te staan en verhongeren.
Je mist het wezenlijke verschil echt compleet. En dat terwijl ik je er nu al een keer of 4 op gewezen heb. Als jij niet wil lezen, houdt het wel een beetje op..quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dus jij zou zo'n autoverzekering wel afsluiten. Wel betalen en als het puntje bij paaltje komt niet uitbetalen omdat je toevallig wat spaargeld hebt.
Nee, hooguit wanneer.quote:Het verleden bepaalt of je het nodig hebt of niet.
Je moet echt beter gaan lezen. De keuzes die je hebt gemaakt zijn juist helemaal NIET belangrijk.quote:Elke flapdrol kan genoeg spaargeld bij elkaar sparen om boven de bijstandsnorm voor spaargeld uit te komen..
[quote]
Gelul. Probeer jij maar een paar duizend euro te sparen wanneer je minimumloon krijgt en 2 kinderen hebt. Gaat je niet lukken.
[quote]
dus is het een gevolg van keuzes of je wel of geen bijstand nodig hebt en aangezien keuzes hier blijkbaar heilig zijn en je iedereen vrij moeten laten moet je daar niet naar kijken, is dat nou echt zo moelijk te begrijpen.
Alleenstaand zonder inwonende kinderen 5.920 euroquote:Op woensdag 2 maart 2016 13:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dus jij zou zo'n autoverzekering wel afsluiten. Wel betalen en als het puntje bij paaltje komt niet uitbetalen omdat je toevallig wat spaargeld hebt.
[..]
Het verleden bepaalt of je het nodig hebt of niet.
[..]
Elke flapdrol kan genoeg spaargeld bij elkaar sparen om boven de bijstandsnorm voor spaargeld uit te komen dus is het een gevolg van keuzes of je wel of geen bijstand nodig hebt en aangezien keuzes hier blijkbaar heilig zijn en je iedereen vrij moeten laten moet je daar niet naar kijken, is dat nou echt zo moelijk te begrijpen.
Dus jij vindt het best OK wanneer een modale arbeider belasting moet betalen zodat de multimiljonair in z'n villa kan blijven wonen? OK, had ik niet van jou verwacht!quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
We hebben het hier over modale arbeiders. Mogelijk dat hier op fok iedereen een vermogen heeft van 500.000. Dat kan zijn. Maar dan nog.
Jij gaat naar excessen van ''drank, hoeren en gadgets'' dus dan ga ik naar excessen van eigen vermogen (overigens valt een boot, auto, huis enz daar ook onder dus zo extreem is het niet eens)quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
We hebben het hier over modale arbeiders. Mogelijk dat hier op fok iedereen een vermogen heeft van 500.000. Dat kan zijn. Maar dan nog.
Ik heb het niet eens over de keuze maar de gemakzucht dat iedereen die een eigen huis heeft geen recht mag hebben op hulp omdat die een vermogen in zijn huis heeft zitten. Maar het is een dak boven je hoofd. Niet meer dan dat. En je zult toch een dak boven je hoofd moeten hebben.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:28 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als ik op mijn salarisstrook kijk betaal ik elke maand iets dat 'sociale premies' heet en dat is een best bedrag. Ik betaal er dus wel degelijk voor.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:28 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dan moet je een werkeloosheidsverzekering nemen. de bijstand is geen verzekering waar je maandelijks premie voor betaald.
Vind je het dan ook terecht dat een autoverzekeraar tegen zo iemand zegt dat ie kan fluiten naar zijn centen bij een auto ongeluk?quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:30 schreef snakelady het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, gezien iemand die gespaard heeft dan nog voor zichzelf kan zorgen.
Stel voor iemand heeft 500.000 eigen vermogen, dan zou het absurd zijn om daar maandelijks 1000 euro naar over te maken.
Ik snap de redenatie wel alleen vind ik dat als je iets invoert als zijnde verzekering je moet uitbetalen zodra dat nodig is ongeacht of iemand wel of geen spaargeld heeft en als je dat niet van plan bent moet je er geen verplichte verzekering van maken en mensen zelf laten beslissen of ze wel of geen premie willen betalen.quote:Dat is een laatste redmiddel zoals al is geschreven, dat geld is bedoeld voor mensen die anders op straat komen te staan en verhongeren.
Om heel eerlijk te zijn nee en daar kijk ik niet na. Het aantal multimiljonairs is nihil en verwaarloosbaar. Bovendien moet ik de eerste nog meemaken die ooit een uitkering gaat aanvragen. Dat heeft met trots te maken.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:35 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dus jij vindt het best OK wanneer een modale arbeider belasting moet betalen zodat de multimiljonair in z'n villa kan blijven wonen? OK, had ik niet van jou verwacht!
Dat maakt het nog geen verzekering en dat is ook niet alleen voor de bijstand maar voor heel veel andere zaken.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als ik op mijn salarisstrook kijk betaal ik elke maand iets dat 'sociale premies' heet en dat is een best bedrag. Ik betaal er dus wel degelijk voor.
Nee, want dat is een verzekering.quote:[..]
Vind je het dan ook terecht dat een autoverzekeraar tegen zo iemand zegt dat ie kan fluiten naar zijn centen bij een auto ongeluk?
Maar het is geen verzekering, gezien ook mensen die nog nooit hebben gewerkt hier recht op hebben.quote:[..]
Ik snap de redenatie wel alleen vind ik dat als je iets invoert als zijnde verzekering je moet uitbetalen zodra dat nodig is ongeacht of iemand wel of geen spaargeld heeft en als je dat niet van plan bent moet je er geen verplichte verzekering van maken en mensen zelf laten beslissen of ze wel of geen premie willen betalen.
Je bent niet echt consequent.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:40 schreef Cherna het volgende:
[..]
Om heel eerlijk te zijn nee en daar kijk ik niet na. Het aantal multimiljonairs is nihil en verwaarloosbaar. Bovendien moet ik de eerste nog meemaken die ooit een uitkering gaat aanvragen. Dat heeft met trots te maken.
Jij verdiende dan ook ruim onder modaal. Knap dat je het daarmee redde overigens (!)quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
Alleenstaand zonder inwonende kinderen 5.920 euro
Alleenstaande ouder met inwonende kinderen 11.840 euro
Gehuwd of samenwonen zonder kinderen 11.840 euro (samen)
Gehuwd of samenwonen met kinderen 11.840 euro (samen, inclusief het spaargeld van de kinderen)
Als alleenstaande ouder met twee kinderen kon ik geen 11.840 euro bij elkaar sparen hoor, ik was allang blij als ik het maandelijks gewoon rond kon breien van mijn inkomen.
Dus iemand met een eigen huis zit nooit in nood. Als ik zo zou redeneren was het wel erg triest. Ik heb er ook geen moeite mee dat wanneer iemand die nog nooit gewerkt heeft en ziek is geholpen word en goed ook.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:41 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat maakt het nog geen verzekering en dat is ook niet alleen voor de bijstand maar voor heel veel andere zaken.
Ik ben tegen het leger, toch betaalde ik er ook aan mee, om maar een voorbeeld te noemen.
[..]
Nee, want dat is een verzekering.
[..]
Maar het is geen verzekering, gezien ook mensen die nog nooit hebben gewerkt hier recht op hebben.
Het is een sociaal hulpmiddel om mensen in nood te helpen.
Iedereen die werkt moet toch belasting betalen. Die miljonair ook.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:35 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dus jij vindt het best OK wanneer een modale arbeider belasting moet betalen zodat de multimiljonair in z'n villa kan blijven wonen? OK, had ik niet van jou verwacht!
Ik was zelfstandige en net gescheiden waardoor ik mijn studio verloor, geen goede combinatie.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:44 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Jij verdiende dan ook ruim onder modaal. Knap dat je het daarmee redde overigens (!)
Het is volgens deze site overigens ouders / partners en valt een alleenstaande dus onder de 5920 euro. En daar valt dus bv ook de waarde van je auto onder.
Dat mag je niet zeggen want er zijn ook ZZP'ers die het zwaar hebben en dat is hier in dit topic de standaard.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Iedereen die werkt moet toch belasting betalen. Die miljonair ook.
Ik vind het goed als mensen proberen te plannen voor de toekomst, maar je moet leven naar wat je hebt, en rekening houden met minder inkomen in de toekomst.
Er zijn mensen, ook in mijn vriendenkring, die op 30-jarige leeftijd, op 2 salarissen, een zo duur mogelijk huis hebben gekocht. Met een maximale hypotheek. Nu slaat de crisis toe en mevrouw raakt haar baan kwijt. Ze is inmiddels over de 50, dus werk vinden is vrijwel onmogelijk. Nu kunnen ze hun hypotheek niet meer betalen en zien zichzelf als arm, terwijl mijnheer toch gewoon zo'n 3000 netto verdient.
In mijn ogen zijn ze niet arm, maar wonen ze te duur. En dat is een keuze die je ooit zelf gemaakt hebt. Alles voor de 'standing'.
Wat ik het grootste probleem vind, is dat je dus niet de keus hebt of je er wel of niet aan mee wilt doen. Als je spaart en/of een eigen huis, beleggingen etc hebt, moet je dat allemaal opmaken. Dit is niet zo liquide en dus best lastig om zo maar even te doen (waardoor je waarschijnlijk nog meer verlies pakt door executieverkoop, beleggingen ongunstig verkopen, etc). Voor deze mensen is het dus eigenlijk puur een verplichte donatie aan een goed doel.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Werknemer A verdient 1500 euro bruto, verspilt al zijn geld aan drank, gouden kettingen en gadgets
Werknemer B verdient 1500 euro bruto, leeft zuinig en kan daardoor sparen
Werknemer A en B worden tegelijk ontslagen , werknemer A krijgt een uitkering, werknemer B krijgt geen uitkering en mag eerst zijn spaargeld opmaken terwijl werknemer A zijn gouden kettingen en gadgets gewoon mag houden.
Dat noem ik naaien.
[..]
Dat dus inderdaad, mensen denken vaak vooral recht te hebben op van alles, een groot huis, een iPhone, een breedbeeldtelevisie, een grote auto enz.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Iedereen die werkt moet toch belasting betalen. Die miljonair ook.
Ik vind het goed als mensen proberen te plannen voor de toekomst, maar je moet leven naar wat je hebt, en rekening houden met minder inkomen in de toekomst.
Er zijn mensen, ook in mijn vriendenkring, die op 30-jarige leeftijd, op 2 salarissen, een zo duur mogelijk huis hebben gekocht. Met een maximale hypotheek. Nu slaat de crisis toe en mevrouw raakt haar baan kwijt. Ze is inmiddels over de 50, dus werk vinden is vrijwel onmogelijk. Nu kunnen ze hun hypotheek niet meer betalen en zien zichzelf als arm, terwijl mijnheer toch gewoon zo'n 3000 netto verdient.
In mijn ogen zijn ze niet arm, maar wonen ze te duur. En dat is een keuze die je ooit zelf gemaakt hebt. Alles voor de 'standing'.
ZZP-er worden is ook een keuze. Jezelf dan verzekeren voor ziekte en arbeidsongeschiktheid is ook een keuze. De meesten doen dat niet, want ze mankeren nooit wat. Tot het noodlot toeslaat, ze niet meer kunnen werken en het moeten doen met het inkomen van de partner. Geen bijstand, geen WW en geen WIA.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:50 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat mag je niet zeggen want er zijn ook ZZP'ers die het zwaar hebben en dat is hier in dit topic de standaard.
De goedkoopste arbeidsongeschiktheidsverzekering kost geloof ik rond de ¤ 259 pm, voor een beginnende ZZP-er is dat een flink bedrag die ze vaak nog niet kunnen missen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:54 schreef Gia het volgende:
[..]
ZZP-er worden is ook een keuze. Jezelf dan verzekeren voor ziekte en arbeidsongeschiktheid is ook een keuze. De meesten doen dat niet, want ze mankeren nooit wat. Tot het noodlot toeslaat, ze niet meer kunnen werken en het moeten doen met het inkomen van de partner. Geen bijstand, geen WW en geen WIA.
Keuzes!
Over die groep heb ik het niet. Maar zelfs al koop je een huis op een gezinslid kom je zonder hulp bij langdurige werkloosheid in de problemen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:54 schreef snakelady het volgende:
[..]
dat dus inderdaad, mensen denken vaak vooral recht te hebben op van alles, een groot huis, een iPhone, een breedbeeldtelevisie, een grote auto enz.
Terwijl je het voor zoveel minder ook gewoon kan doen.
Nu heb ik het financieel prima, maar ik merk dat ik nog steeds zuinig leef, ik heb dat echt overgehouden aan die tijd.
Ik kan geen geld uitbesteden aan iets wat niet nodig is , tenminste niet aan mijzelf, voor mijn man koop ik met gemak een PS4, voor de kinderen koop ik zonder schuldgevoel een tablet.
En ik moet mijzelf er van overtuigen om toch echt weer eens een nieuwe spijkerbroek te kopen want het is toch niet echt nodig en dat gaatje kan ik toch zelf wel maken enz. enz.
Herkenbaar.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:54 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat dus inderdaad, mensen denken vaak vooral recht te hebben op van alles, een groot huis, een iPhone, een breedbeeldtelevisie, een grote auto enz.
Terwijl je het voor zoveel minder ook gewoon kan doen en voor mij ouden die aken toch als eerste gaan mocht het nodig zijn, zolang je die zaken nog hebt kan je jezelf niet arm noemen.
Nu heb ik het financieel prima, maar ik merk dat ik nog steeds zuinig leef, ik heb dat echt overgehouden aan die tijd.
Ik kan geen geld uitbesteden aan iets wat niet nodig is , tenminste niet aan mijzelf, voor mijn man koop ik met gemak een PS4, voor de kinderen koop ik zonder schuldgevoel een tablet.
En ik moet mijzelf er van overtuigen om toch echt weer eens een nieuwe spijkerbroek te kopen want het is toch niet echt nodig en dat gaatje kan ik toch zelf wel maken enz. enz.
Niemand ziet iedere huiseigenaar zo, maar ze zijn er wel.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:59 schreef Cherna het volgende:
[..]
Over die groep heb ik het niet. Maar zelfs al koop je een huis op een gezinslid kom je zonder hulp bij langdurige werkloosheid in de problemen.
Het is triest dat je iedere huiseignaar ziet als iemand die een tophypo heeft afgesloten etc. En juist de groep die je hier aanhaalt krijgt dus wel die hulp omdat ze al met restschulden etc zitten.
Ik denk dat je het niet geheel begrijpt waar we het over hebben. Dat is de situatie waar je nu in zit. Maar kun je ook in je huis blijvne wonen tot je dood als je geen uitkeirng onvangt bij ziekte etc en je de ziektekosten moet betalen van je leuk huisje? want ja je huisje is natuurlijk een vermogen waard.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Wij leven best zuinig, maar wel altijd zodanig dat de partner niet in de problemen komt als hij er alleen voor komt te staan. Door onze zuinige leefstijl hadden we een dusdanige overwaarde opgebouwd, dat we een vrijstaand opknappertje hebben kunnen kopen, waar we tot onze dood kunnen blijven wonen. Nu nog 2 studerende kinderen in huis. Dat wordt straks geld overhouden als ze de deur uit zijn. Tja, en dan kunnen we es denken aan leuke dingen voor onszelf.
Ik vind dat je altijd moet uitgaan van rond kunnen komen met één inkomen, al is dat maar krap aan, maar dat dat lukt. Dan heb je een inkomen 'over' om leuke dingen mee te doen. Mensen die hun leven op twee inkomens inrichten, moeten m.i. niet zeuren als er een inkomen wegvalt.
Ja, want ik ontvang al een uitkering wegens ziekte en mijn man is in loondienst, dus daarvoor verzekerd, mocht hem iets overkomen. Komt hij te overlijden, dan ga ik een weduwepensioen ontvangen, wat iets hoger is dan mijn huidige wao, maar waarvan ik rond kan komen. Ook keert dan een verzekering uit waarmee ik een aardige aflossing kan doen. Wat ons huis dan waard is staat verder los van de uitkeringen die dan ter zake doen. Wij zullen, zoals de wet nu is, nooit met bijstand te maken krijgen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik denk dat je het niet geheel begrijpt waar we het over hebben. Dat is de situatie waar je nu in zit. Maar kun je ook in je huis blijvne wonen tot je dood als je geen uitkeirng onvangt bij ziekte etc en je de ziektekosten moet betalen van je leuk huisje? want ja je huisje is natuurlijk een vermogen waard.
Je hebt gelijk we dwalen af.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:25 schreef Gia het volgende:
Punt wat ik probeer te maken is, dat je met een inkomen boven de 1000 euro, als alleenstaande, niet arm bent. Hooguit te duur leeft.
Kinderen kunnen de erfenis weigeren.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:28 schreef Cherna het volgende:
Een econoom was van mening dat je dan maar weer een soort hypo moet afsluiten om zorgkosten te betalen als je niet wilt verhuizen. Je overwaarde die je hebt neem je dus weer op. Niet voor een auto maar voor zorg en andere ongemakken. Heb je dus geen overwaarde dan heb je het gratis. Gekker kun je het niet verzinnen.
Van de andere kant. Ben ik dan nog niet zo de dupe maar voor mijn kinderen zal er niets overblijven en mogelijk zelfs nog een rest schuld als dan weer de huizenpijzen dalen.
http://huizenmarkt.blog.n(...)orgkosten-te-betalen
Natuurlijk, er is ook een samenleving die dan de restschuld wel overneemt.quote:
Meestal is daar de NHG voor, en anders neemt de bank haar verlies.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:40 schreef Cherna het volgende:
[..]
Natuurlijk, er is ook een samenleving die dan de restschuld wel overneemt.
Hoe hoog zou dat basisinkomen dan moeten zijn? De (fulltime) werkende beroepsbevolking gaat dan flink afnemen, die kunnen dat never nooit niet dragen. De belastingdruk is zonder "geen gezeik iedereen rijk" al onfatsoenlijk hoog.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:33 schreef Gia het volgende:
Overigens ben ik wel voorstander van een basisinkomen voor iedereen van 18 jaar of ouder. De uurlonen kunnen dan omlaag, zodat het voor werkgevers migelijk is meer personeel aan te nemen. Verder ben ik ook voor één ziekenfonds, geen concurrentie, geen dure overhead etc.
Samenwonen mag gewoon, geen controle meer nodig. Mensen die graag veel vrijheid willen, kunnen daarvoor kiezen, mensen die meer luxe willen, kunnen erbij gaan werken. Zij betalen dan wel redelijk wat belasting, geld moet ergens vandaan komen, maar daar staat rijkdom tegenover.
Geen bijstand meer, geen wao, geen aow, geen controle. Lijkt me wel wat eigenlijk.
Dan is niemand arm.
Dat is ook vreemd. Begin een discussie over wat eten kost bijv. Dat hebben we hier ook gehad.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:50 schreef Cherna het volgende:
Alles draait erom hoever bereid de samenleving nog is om een goed sociaal stelsel in stand te kunnen houden om armoede te beperken. En als je onderscheid gaat maken in bezit dan zal er steeds minder animo zijn om dat stelsel instand te houden omdat die groep al compleet zal afhaken. En dat merk je nu al, zelfs in deze draad. Als je zelfs een toch wel sociaal mens bent die het geen zak interesseert dat iemand een behoorljke uitkering ontvangt als die nog nooit gewerkt heeft en 24 op de bank ligt met chips en daar ook geen moeite mee heeft dan te horen krijgt dat degene die nu het stelsel instand houden er niet van mogen genieten vanwege een klein bezit dan houd die sociale samenhang al snel bij mij op.
Ik ben behoorlijk links maar het moet natuurlijk niet te gek worden.
niet zo heel hoog lijkt mij.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:54 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Hoe hoog zou dat basisinkomen dan moeten zijn? De (fulltime) werkende beroepsbevolking gaat dan flink afnemen, die kunnen dat never nooit niet dragen. De belastingdruk is zonder "geen gezeik iedereen rijk" al onfatsoenlijk hoog.
Het moet wel betaald worden. Ik begrijp het plaatje niet geheel.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:57 schreef marsan het volgende:
[..]
niet zo heel hoog lijkt mij.
aan de onkostenkant bespaar je overigens ook een hoop aan bureaucratie.
controleurs, de hele mikmak valt weg aan onkosten.
Mweh. Ik denk dat het op kleine schaal nog best weleens zou kunnen werken. Voor een heel land lijkt het me niet haalbaar.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:57 schreef marsan het volgende:
[..]
niet zo heel hoog lijkt mij.
aan de onkostenkant bespaar je overigens ook een hoop aan bureaucratie.
controleurs, de hele mikmak valt weg aan onkosten.
Dat geschuif met geld en al die subsidiepotjes is sowieso al funest. De bureaucratie om ons sociaal stelsel heen kost al een vermogen. En dat zie je ook rondom de zorgkosten terug.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:59 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Mweh. Ik denk dat het op kleine schaal nog best weleens zou kunnen werken. Voor een heel land lijkt het me niet haalbaar.
Waarschijnlijk niet, alle ontslagen ambtenaren moeten immers ook een uitkering krijgen..quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:05 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat geschuif met geld en al die subsidiepotjes is sowieso al funest. De bureaucratie om ons sociaal stelsel heen kost al een vermogen. En dat zie je ook rondom de zorgkosten terug.
Als dat er niet was konden zelfs de uitkeringen omhoog.
Mogelijk hoef je ambetanaren niet eens te ontslaan maar moet men effectiever werken. Helaas zijn bepaalde zaken niet te vermijden. In iedere branche vallen ontslagen. Dat is niet leuk maar onnodig geld wegsmijten is nutteloos en het helpt de mensen niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, alle ontslagen ambtenaren moeten immers ook een uitkering krijgen..
Ik smijt liever geld naar mensen die (ineffectief) werken dan naar mensen die een beetje thuiszitten. Die eerste leveren immers ook nog wat belastinggeld op.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:12 schreef Cherna het volgende:
[..]
Mogelijk hoef je ambetanaren niet eens te ontslaan maar moet men effectiever werken. Helaas zijn bepaalde zaken niet te vermijden. In iedere branche vallen ontslagen. Dat is niet leuk maar onnodig geld wegsmijten is nutteloos en het helpt de mensen niet.
Goed idee, de ambtenaren moeten gewoon NOG MEER bureaucratische handelingen gaan verrichten!quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:12 schreef Cherna het volgende:
Mogelijk hoef je ambetanaren niet eens te ontslaan maar moet men effectiever werken.
Eens, maar dat spreekt mijn argument niet tegen. Of de ambtenaar nou een nutteloze baan heeft of een uitkering, het kost hoe dan ook geld.quote:Helaas zijn bepaalde zaken niet te vermijden. In iedere branche vallen ontslagen. Dat is niet leuk maar onnodig geld wegsmijten is nutteloos en het helpt de mensen niet.
quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:54 schreef Twiitch het volgende:
De (fulltime) werkende beroepsbevolking gaat dan flink afnemen,
Dat lijkt me dan prima te combineren.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, alle ontslagen ambtenaren moeten immers ook een uitkering krijgen..
Ja dat vroeg ik net al. Over wat voor bedrag hebben we het dan eigenlijk?quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:17 schreef nanuk het volgende:
Vergeet ook niet dat een basis inkomen zo laag is dat veruit de meeste mensen wel willen blijven werken.
Volgens mij moet je dat gaan vergelijken met wat nu bijstand is of AOW.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:18 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ja dat vroeg ik net al. Over wat voor bedrag hebben we het dan eigenlijk?
Dat ligt er geheel aan. Als ik door diverse instanties van het kastje naar de muur word verwezen en uiteidenlijk die hulp meer schade aanricht dan dat het mij helpt, heb ik daar meer last van dan van een thuiszittende werkloze.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:16 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik smijt liever geld naar mensen die (ineffectief) werken dan naar mensen die een beetje thuiszitten.
Dan blijf ik erbij dat heel veel mensen niet meer fulltime aan de gang gaan en de overheid dus nooit genoeg belasting kan heffen om dat basisinkomen te betalen. Tenzij je de lonen zo laag zet dat je nog steeds om en nabij 40u moet werken voor een modaal salaris, maar dan veranderd er dus eigenlijk niets.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:19 schreef nanuk het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dat gaan vergelijken met wat nu bijstand is of AOW.
Dat is waar. Maar een nutteloze ambtenaar maakt het mij moeilijker dan een werkloze.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:17 schreef DonJames het volgende:
Of de ambtenaar nou een nutteloze baan heeft of een uitkering, het kost hoe dan ook geld.
Dat is maar de vraag. Veel mensen vinden hun bestaansrecht in arbeid. En sowieso is er door automatiseren veel minder behoefte aan arbeid. Mantelzorg en vrijwilligerswerk krijgen dan ook weer meer een kans.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:20 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dan blijf ik erbij dat heel veel mensen niet meer fulltime aan de gang gaan en de overheid dus nooit genoeg belasting kan heffen om dat basisinkomen te betalen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb er totaal geen moeite mee dat ik belasting betaal om een goed sociaal stelsel, infra etc. Graag, maar daar moet iedereen van kunnen genieten. Als je van genieten kunt spreken. Daarom dat ik al in de post van Janneke zei dat ik graag de beurs trek.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Goed idee, de ambtenaren moeten gewoon NOG MEER bureaucratische handelingen gaan verrichten!
[..]
Eens, maar dat spreekt mijn argument niet tegen. Of de ambtenaar nou een nutteloze baan heeft of een uitkering, het kost hoe dan ook geld.
En waar doe ik dat precies volgens jou?quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:29 schreef Cherna het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb er totaal geen moeite mee dat ik belasting betaal om een goed sociaal stelsel, infra etc. Graag, maar daar moet iedereen van kunnen genieten. Als je van genieten kunt spreken. Daarom dat ik al in de post van Janneke zei dat ik graag de beurs trek.
Maar het kan niet zo zijn dat alles van een kant moet komen. Maar daar hebben we het uitgebreid over gehad. Om het stelsel instand te houden moet je niet mensen tegen elkaar gaan uitspelen. Dan hebben we straks met zijn allen niets meer.
Daar hebben we het uitgebreid over gehad. Om dat allemaal te herhalen heeft weing zin. Van een kant bedoel ik dat ook iedereen de mogelijkheid moet hebben om zijn situatie te verbeteren en om uit de ellende te geraken ongeacht de keuzes die hij maakt. Een voorbeeld:quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
En waar doe ik dat precies volgens jou?En op wat voor manier "van één kant"?
Is dat jouw definitie van "het komt maar van één kant"? Vreemd, heel vreemd.. Verder: dat heb ik allemaal nergens geschreven.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:38 schreef Cherna het volgende:
[..]
Daar hebben we het uitgebreid over gehad. Om dat allemaal te herhalen heeft weing zin. Van een kant bedoel ik dat ook iedereen de mogelijkheid moet hebben om zijn situatie te verbeteren en om uit de ellende te geraken ongeacht de keuzes die hij maakt. Een voorbeeld:
Aangezien ik overwaarde heb zou ik geen recht mogen hebben op bijstand volgens jou. Dat zou nog niet eens erg zijn. Maar als ik ook mijn pensioen niet mag aanspreken om een studie te bekostigen dan houd het op. Je moet mensen wel de kans geven om niet nog dieper te vallen.
Lees je posten nog maar eens door. Herhaaldelijk geef je aan dat iemand met een vermogen geen bijstand nodig heeft.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
Is dat jouw definitie van "het komt maar van één kant"? Vreemd, heel vreemd.. Verder: dat heb ik allemaal nergens geschreven.
Ik heb een beetje het idee dat je boos bent op van alles en nog wat ("Fuck the System"), maar dat je eigenlijk niet echt begrijpt hoe het nou allemaal in elkaar zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |