dit zegt helemaal niks.quote:
dat heb ik gedaanquote:Op vrijdag 11 maart 2016 19:28 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kun je ook nog iets concreter aangeven wat er precies niet aan klopt?
Ik vind dat toch net iets te makkelijk gesteld.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 19:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee hoor.
In de bijstand kan je zonder schulden of grote financiele verplichtingen prima rondkomen met een strakke financiele planning.
Ik heb zelf in de bijstand gezeten en had financieel niet te klagen, dit vooral vanwege mijn redelijk goedkope sociale huurwoning.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 20:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind dat toch net iets te makkelijk gesteld.
Zoals het artikel ook zegt kun je van armoede geen vrij nemen, en in de Bijstand heb je het nu eenmaal niet breed.
Mensen in de Bijstand zullen maanden nodig hebben om financieel te herstellen als bijvoorbeeld hun wasmachine of computer kapot gaat. Ook mensen die hun financien op orde hebben.
Je kunt je simpelweg geen financiële tegenslag veroorloven in de Bijstand, en Bijzondere Bijstand is voor die zaken ook al lang geen vanzelfsprekendheid meer.
quote:
quote:Sinds de ECB in maart van vorig jaar met het opkoopprogramma is gestart, heeft de centrale bank al ruim 712 miljard euro in de markt gepompt. 712.294.000.000 euro is de meest precieze tussenstand.
Om een voorstelling te geven van hoe veel geld dat is: als je het in coupures van 10 euro zou hebben, zou je het hele Griekse eiland Korfoe er mee kunnen bedekken, en dan heb je nog een paar miljard over.
Als je dat bedrag in briefjes van 10 euro achter elkaar zou leggen, kun je bijna 226 keer de aarde rond over de evenaar.
En nog één voorbeeld, omdat het kan: je kunt er met speels gemak alle Nederlandse Waddeneilanden mee bedelven, bijna twee keer zelfs. De provincie Utrecht verdwijnt voor de helft onder tientjes, als je al dat geld uit een helikopter zou gooien.
Laat dat laatste nou net iets zijn waar steeds meer stemmen voor opgaan: (figuurlijk) geld uit de helikopter gooien, zodat het rechtstreeks bij de mensen terecht komt. ‘QE for the people’ wordt het idee ook wel genoemd.
Op het huidige QE-beleid is namelijk veel kritiek: al dat extra geld zou vooral op de beurzen belanden, en amper of niet in de reële economie. Leuk voor beleggers, maar gewone mensen en het MKB merken er helemaal niks van.
Prima omschreven. Je moet wat inleveningsvermogen bezitten om begrip te kunnne hebben voor een dakloze.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:42 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dit artikel geeft heel goed weer wat er mis is met ons denken over armoede. Je kunt je gemaakte fouten niet meer herstellen, omdat het systeem zo repressief is dat mensen in de armoede gehouden worden door alle verantwoordelijkheden bij de armen zelf neer te leggen.
Gezien het aantal armen en het feit dat het niet afneemt betekent dat dat het systeem gewoon niet werkt. Hier blijft men ook maar roepen dat arme mensen uitzuigers en kampioen slechte keuzes zijn, maar dat lost het probleem niet op. Ik vind het stuitend dat men blijkbaar vindt dat deze mensen maar moeten creperen, omdat ze als lastig ervaren worden.
Een waar woord!quote:Op donderdag 10 maart 2016 12:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Overigens is het idee van een verzorgingsstaat er één van risicospreiding (+ welbegrepen eigenbelang). Daarom is de toename van langdurige/permanente armoede ook een zorgelijke ontwikkeling. Dat is niet de bedoeling van het systeem. Maarja, als je het stelselmatig af breekt en geld in de zakken van managers en externen laat vloeien...
5 euro per maand is een foutje, toch?quote:Op dinsdag 15 maart 2016 01:58 schreef Hetigheid het volgende:
Ik wil graag een van de 'het is allemaal je eigen schuld en als je je best doet wordt de hele wereld prachtig' uitnodigen om eens 2 weken te ruilen.
Serieus. Maken we er een docu van.
Ik heb 5 euro per maand om van te eten. En ja ik solliciteer op alles wat los en vast zit, ik zit nu al op 200+. En neen, ik heb geen drang naar luxe-artikelen. En geen schulden. En ik ben hoog opgeleid. En ja, ik weet wat er is om me te helpen ( ik heb gewerkt in de schuldsanering...), en dat is bijzonder weinig door bureaucratische regelingen. (in de laatste maanden bij aanvraag gestudeerd: 30 procent minder. Je woont in een studentenhuis omdat je uit je huis moest vanwege deze situatie: 30 procent minder. Vreemde huisgenoten kunnen immers bijdragen aan jouw bestaan. Je bent onder de 27 en hebt geen kind? 30 procent minder...) Ik ben helemaal niet raar eigenlijk en een prima werknemer met diploma's en een gezonde mentaliteit. Ik heb wel onverwachts een ziekte gekregen. Een lichamelijke ziekte waar je zelf niks aan kan doen. En prima weg gaat met medicatie, maar wachttijden in het ziekenhuis.... Maar dit kunnen we prima nadoen hoe dit werkt.
Serieus aanbod. Leer je meteen ook heel veel van, waar de beste prullenbakken zijn enzo, beste kringlopen,hoe roadkill nog te eten en zelf te slachten is, etc.
Daarvoor heb je dan ook weer de bijzondere bijstand...quote:Op vrijdag 11 maart 2016 20:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
....
Mensen in de Bijstand zullen maanden nodig hebben om financieel te herstellen als bijvoorbeeld hun wasmachine of computer kapot gaat. Ook mensen die hun financien op orde hebben.
....
Nope.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 10:33 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
5 euro per maand is een foutje, toch?
Asielzoekers gaan voor hoor.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 13:31 schreef Hetigheid het volgende:
[..]
Nope.
En volkomen legaal en niks aan te doen. Over 2 maanden houdt een van de kortingen op en dan wordt het 95 euro gelukkig. (hoewel ik hoop dat niet mee te maken uiteraard).
Bijzondere (aanvullende) bijstand gaat niet op als je wegens legale kortingen onder het niveau komt. (door de je-hebt-gestudeerd-korting en de er-wonen-andere-mensen-op-je-adres-korting bijvoorbeeld).
Overigens mensen die zeggen dat je van alles krijgt zoals witgoed; dat is per gemeente verschillend. Bij deze gemeente is dat bijvoorbeeld niet. Gemeenten zijn dat vrijer mogen gaan uitbesteden en invullen, ik loop dan ook bijvoorbeeld niet bij het UWV maar een ander bedrijf.
Ook de voedselbank hier mag ik geen gebruik van maken, dan moet je ouder dan 27 zijn of een kind hebben.
Wat je hier wél krijgt is eenmalig een vergoeding voor een sollicitatie outfit uit de kringloop en wekelijks gratis deelname aan een sportprogramma. Maar zo is dat dus overal verschillend.
Neeee... Hoe dan? Elke dag een boterham of zo? Dat kan écht niet. Fijn dat het meer wordt, maar naar mijn weten is 40 euro per week zo ongeveer het minimale wat je hoort te krijgen, maar weet het niet helemaal zeker. En ja, elke gemeente hanteert een eigen beleid. Mijn gemeente is bijvoorbeeld heel sociaal en zou niemand met zo weinig laten zitten, terwijl de buurgemeente stukken minder sociaal is. Weet je zeker dat je geen recht hebt op aanvullende bijstand?quote:Op dinsdag 15 maart 2016 13:31 schreef Hetigheid het volgende:
[..]
Nope.
En volkomen legaal en niks aan te doen. Over 2 maanden houdt een van de kortingen op en dan wordt het 95 euro gelukkig. (hoewel ik hoop dat niet mee te maken uiteraard).
Bijzondere (aanvullende) bijstand gaat niet op als je wegens legale kortingen onder het niveau komt. (door de je-hebt-gestudeerd-korting en de er-wonen-andere-mensen-op-je-adres-korting bijvoorbeeld).
Overigens mensen die zeggen dat je van alles krijgt zoals witgoed; dat is per gemeente verschillend. Bij deze gemeente is dat bijvoorbeeld niet. Gemeenten zijn dat vrijer mogen gaan uitbesteden en invullen, ik loop dan ook bijvoorbeeld niet bij het UWV maar een ander bedrijf.
Ook de voedselbank hier mag ik geen gebruik van maken, dan moet je ouder dan 27 zijn of een kind hebben.
Wat je hier wél krijgt is eenmalig een vergoeding voor een sollicitatie outfit uit de kringloop en wekelijks gratis deelname aan een sportprogramma. Maar zo is dat dus overal verschillend.
Nee, want dan hebben die kortingen weer geen nut. Ze willen wel graag dat ik 30 procent minder krijg omdat ik recent heb gestudeerd (hun reden: anders stopt iedereen met studeren en gaan ze lekker de bijstand in omdat dat meer geld is dan stufiquote:Op dinsdag 15 maart 2016 14:03 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Neeee... Hoe dan? Elke dag een boterham of zo? Dat kan écht niet. Fijn dat het meer wordt, maar naar mijn weten is 40 euro per week zo ongeveer het minimale wat je hoort te krijgen, maar weet het niet helemaal zeker. En ja, elke gemeente hanteert een eigen beleid. Mijn gemeente is bijvoorbeeld heel sociaal en zou niemand met zo weinig laten zitten, terwijl de buurgemeente stukken minder sociaal is. Weet je zeker dat je geen recht hebt op aanvullende bijstand?
Dus je hebt 30+30+30=90% korting gehad op je bijstand?quote:[b]Op dinsdag 15 maart 2016 01:58 schreef Hetigheid in de laatste maanden bij aanvraag gestudeerd: 30 procent minder. Je woont in een studentenhuis omdat je uit je huis moest vanwege deze situatie: 30 procent minder. Vreemde huisgenoten kunnen immers bijdragen aan jouw bestaan. Je bent onder de 27 en hebt geen kind? 30 procent minder...)
Niet precies zo. 30 procent korting, en dan van het nieuwe bedrag weer 30 procent korting, en dan van dat bedrag weer 30 procent er af.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 14:21 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Dus je hebt 30+30+30=90% korting gehad op je bijstand?
Ik duim in elk geval voor je, pfff, wat een verhaal.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 14:45 schreef Hetigheid het volgende:
[..]
Maar dat ga ik niet halen uiteraard, dan heb ik al een baan(knock on wood).
Maar je hebt je studie afgemaakt toch? Krijg je dan niet gewoon bijstand op een normaal niveau (alleenstaande iets van 600 euro) als je een normale woning huurt?quote:Op dinsdag 15 maart 2016 14:14 schreef Hetigheid het volgende:
[..]
Nee, want dan hebben die kortingen weer geen nut. Ze willen wel graag dat ik 30 procent minder krijg omdat ik recent heb gestudeerd (hun reden: anders stopt iedereen met studeren en gaan ze lekker de bijstand in omdat dat meer geld is dan stufi) en als ze dat dan weer aanvullen met aanvullende bijstand tot het minimum dan werkt die korting weer niet hé
Ik heb mijn studie moeten stoppen (pauzeren) vanwege ziekte. Omdat dit een tijdelijke en geneesbare ziekte is, kwam ik niet in aanmerking voor de ziektewet. Op hetzelfde moment liep mijn contract af bij mijn werk, en die hebben ze uiteraard toen niet verlengd.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 15:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar je hebt je studie afgemaakt toch? Krijg je dan niet gewoon bijstand op een normaal niveau (alleenstaande iets van 600 euro) als je een normale woning huurt?
Verder: Heb je een auto? Heb je een mobiel met duur abonnement?
Dat zijn luxe zaken die niet onder de vaste lasten vallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |