abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 maart 2016 @ 12:27:46 #51
3542 Gia
User under construction
pi_160564214
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 11:36 schreef Klopkoek het volgende:

Deze afbraakagenda is aardig goed gelukt. Desondanks is het aantal inactieven (1.6 miljoen) niet lager geworden. Het doel om jaren 60 en jaren 70 cijfers te realiseren (400000 inactieven of lager) is niet gelukt en ook niet daadwerkelijk geprobeerd.
In de jaren 60 zaten we ook nog in de heropbouw van Nederland, dus werk zat.
Daarbij kun je ook zien dat de automatisering vanaf de jaren 90 steeds meer banen gekost heeft, en dat gaat nog steeds door.
Zeker nu alles, bijna alles, digitaal gaat, zijn bepaalde beroepen overbodig geworden.
Bijvoorbeeld, de postkamer, mutaties, aangiftes, aanvragen gaan allemaal digitaal.
De telefoniste, je kunt gewoon een mailtje sturen.

Dit zijn maar twee eenvoudige voorbeelden, maar dit geldt uiteraard nog sterker voor fabriekswerk.

Er komen steeds meer mensen in Nederland, zelfs zonder asielzoekers, maar er zijn steeds minder banen in Nederland. Er is gewoon geen werk voor iedereen.

Persoonlijk ben ik voorstander van een basisinkomen voor iedere Nederlander vanaf 18 jaar.
Dat houdt in hogere belasting voor de werkenden om dit te kunnen bekostigen.
Daar tegenover kunnen de sociale premies afgeschaft worden. Uitkeringen zoals AOW en bijstand kunnen vervallen, WAO ook deels, maar was een verzekering, dus die blijven liggen op het niveau van nu. De werknemer van nu, kan zich persoonlijk tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid verzekeren.
Daarnaast één ziekenfonds. Scheelt een hoop in overhead kosten, waardoor ook de premie hiervan omlaag kan.

Stel, je zet het basisinkomen op 800 euro. Dat is voor de student voldoende, eventueel kamer delen. Hij hoeft er niet bij te werken, geen stufi nodig (is al grotendeels afgeschaft), wellicht eerder klaar met studie en zonder studieschuld.
De 'werkende' klasse heeft de keuze tussen werken of rondkomen met een absoluut minimum. Er zullen mensen zijn die liever niet werken, maar er is toch geen werk voor iedereen.
Er zijn ook mensen die graag luxer willen wonen, twee auto's, verre vakanties. Die werken er flink bij. Ook jan modaal zal er bij blijven werken. Misschien beide halve dagen om bij de midden klasse mee te doen. Kunnen ze samen de kinderen grootbrengen.
Er zijn ook mensen die gaan samen wonen om de woonkosten te delen. Dat mag.

Ik ben echt benieuwd naar een berekening van een dergelijke constructie.
En waar de inkomstenbelasting op uit zou komen om dit te bekostigen.
Ik denk rond de 60%. Dan heb je dus als stel 1600 basis en 4 euro per 10 uit werken.

Stel, je hebt nu 3000 euro, netto. Bruto zo'n 5000?
Houdt je dit werk, dan hou je van die 5000 nog 2000 over, naast die 1600 gezamenlijk basisinkomen. Totaal dus 3600. Je gaat er op vooruit.
En er gaat 3000 naar de fiscus, i.p.v. 2000.
pi_160564374
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:27 schreef Gia het volgende:

Ik ben echt benieuwd naar een berekening van een dergelijke constructie.
En waar de inkomstenbelasting op uit zou komen om dit te bekostigen.
Berekening van het basisinkomen op vijf niveaus vindt je hier: http://sargasso.nl/is-het-basisinkomen-betaalbaar/
  donderdag 10 maart 2016 @ 12:37:42 #53
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_160564393
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]

In de jaren 60 zaten we ook nog in de heropbouw van Nederland, dus werk zat.
Maar andere Europese landen is het beter gelukt om het aantal inactieven omlaag te brengen, mét een ruime verzorgingsstaat (soms aantoonbaar ruimer dan hier).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_160564507
Anderen de schuld geven van je problemen gaat je problemen niet oplossen. Het probleem altijd bij anderen leggen helpt je niets vooruit. Is alles eerlijk? Nee natuurlijk niet en dat zal het ook nooit zijn. Gaat zeiken je verder helpen? Nee.

Daarnaast moet men bedenken dat anderen niet verplicht zijn om je te helpen. Dat doen wij, omdat wij hier niet een stel barbaren zijn, maar sommigen zien dit als recht en vooral het recht op bepaalde mate van luxe. Zie het als een zwerver 20 euro geven voor nieuwe schoenen en dat die boos wordt omdat hij dan niet de nieuwste Nike's kan kopen. Ja jij hebt toch een auto, je kunt het makkelijk missen.

De mate van hulp is arbitrair. Van wat eten en medicijnen om in leven te blijven, tot een gesubsidieerd huis, vakantiegeld, gratis witgoed, gratis sport, internet, etc. In NL zitten we bij het laatste voorbeeld maar als de financiele situatie verslechterd moet men niet raar opkijken als we richting het eerste gaan. Oftewel je mag in NL nog in je handjes knijpen. In elk ander land was je goed de sjaak geweest. Ik vind het goed dat we zo'n mooi sociaal stelsel hebben, maar dit is op de lange duur niet houdbaar. Ik verwacht niet dat we als land over bijv 30 jaar nog de financiële middelen hebben om het op dit niveau te houden.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  donderdag 10 maart 2016 @ 12:49:10 #55
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_160564628
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:42 schreef ssebass het volgende:
Anderen de schuld geven van je problemen gaat je problemen niet oplossen. Het probleem altijd bij anderen leggen helpt je niets vooruit. Is alles eerlijk? Nee natuurlijk niet en dat zal het ook nooit zijn. Gaat zeiken je verder helpen? Nee.

Daarnaast moet men bedenken dat anderen niet verplicht zijn om je te helpen. Dat doen wij, omdat wij hier niet een stel barbaren zijn, maar sommigen zien dit als recht en vooral het recht op bepaalde mate van luxe. Zie het als een zwerver 20 euro geven voor nieuwe schoenen en dat die boos wordt omdat hij dan niet de nieuwste Nike's kan kopen. Ja jij hebt toch een auto, je kunt het makkelijk missen.

De mate van hulp is arbitrair. Van wat eten en medicijnen om in leven te blijven, tot een gesubsidieerd huis, vakantiegeld, gratis witgoed, gratis sport, internet, etc. In NL zitten we bij het laatste voorbeeld maar als de financiele situatie verslechterd moet men niet raar opkijken als we richting het eerste gaan. Oftewel je mag in NL nog in je handjes knijpen. In elk ander land was je goed de sjaak geweest. Ik vind het goed dat we zo'n mooi sociaal stelsel hebben, maar dit is op de lange duur niet houdbaar. Ik verwacht niet dat we als land over bijv 30 jaar nog de financiële middelen hebben om het op dit niveau te houden.
Je doet net alsof Nederland zo riant is in het systeem. Dat is in Westers perspectief niet (meer) het geval.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_160564638
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 17:41 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Armoede bestaat dan ook niet in Nederland. Of beter gezegd: wanneer je armoede hebt in Nederland, dan heb je dat volkomen aan jezelf te danken.

Genoeg instanties waar je terecht kan als je er echt doorheen zit.
Jij moet eens aan een programma meedoen (niet op tv) waarbij je in contact komt met daklozen die je het fijne kunnen uitleggen over hoe ze juist door instantie-wanbeleid en incompetentie van' in de problemen zijn gekomen.

Ik bijv kreeg een aandoening waarvoor ik vaak het ziekenhuis kon bezoeken, daarna ook nog fysio op meerdere locaties (nogsteeds niet mee geholpen) wat ik uit geldgebrek heb moeten staken, ik stond 2 weken voor mn geld weer binnenkwam al in het rood door eigen risico, fysiokosten en vervoerskosten, nu heb ik geen van deze dingen meer maar heb nu op moment van schrijven nog maar 150 euro op mn rekening waar ik tot eind van de maand mee moet doen, mag hopen dat er niet nog iets af moet anders heb ik dus geen eten. Stel je nu even voor dat een instantie een fout maakt waardoor ik dus mn geld niet optijd krijg, dan heb je het al. Sta ik meteen achter met betalingen en dat loop ik door eerdergenoemde saldo's nooit van mn leven meer in. En nee ik leef niet luxe, sterker nog ik ga nooit uit, nooit naar restaurants of recreatie, bioscopen, festivals, helemaal niks. Geen geld voor. Hoogstens betaal ik voor onderhoud aan mijn fiets en verder wandel ik. Ik rook niet, ik drink maar 1x per 2 maanden oid, geen drugs, geen andere verslavingen. Elke maand staat er op mijn bankafschrift alleen maar supermarkten en wat zeldzamer vervanging van dagelijkse gebruiksvoorwerpen wanneer deze verslijten (komt nooit boven de 20 euro uit).

Ik mag hopen dat er geen fouten gemaakt worden bij instanties want dan verlies ik mijn huis ook en ik heb al eens 2 jaar op straat moeten leven vanaf mn 19e, dat doe ik liever nooit meer.
En dan nu, Peachbird bericht:
-
Als van rossum, maar dan slim.
pi_160564691
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:49 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Jij moet eens aan een programma meedoen (niet op tv) waarbij je in contact komt met daklozen die je het fijne kunnen uitleggen over hoe ze juist door instantie-wanbeleid en incompetentie van' in de problemen zijn gekomen.

Ik bijv kreeg een aandoening waarvoor ik vaak het ziekenhuis kon bezoeken, daarna ook nog fysio op meerdere locaties (nogsteeds niet mee geholpen) wat ik uit geldgebrek heb moeten staken, ik stond 2 weken voor mn geld weer binnenkwam al in het rood door eigen risico, fysiokosten en vervoerskosten, nu heb ik geen van deze dingen meer maar heb nu op moment van schrijven nog maar 150 euro op mn rekening waar ik tot eind van de maand mee moet doen, mag hopen dat er niet nog iets af moet anders heb ik dus geen eten. Stel je nu even voor dat een instantie een fout maakt waardoor ik dus mn geld niet optijd krijg, dan heb je het al. Sta ik meteen achter met betalingen en dat loop ik door eerdergenoemde saldo's nooit van mn leven meer in. En nee ik leef niet luxe, sterker nog ik ga nooit uit, nooit naar restaurants of recreatie, bioscopen, festivals, helemaal niks. Geen geld voor. Hoogstens betaal ik voor onderhoud aan mijn fiets en verder wandel ik.

Ik mag hopen dat er geen fouten gemaakt worden bij instanties want dan verlies ik mijn huis ook en ik heb al eens 2 jaar op straat moeten leven vanaf mn 19e, dat doe ik liever nooit meer.
Als je een beetje je best had gedaan om te kijken of ik nog meer had gepost, dan had je geweten dat ik ook niet in luxe leef. Al die zaken die jij daar opnoemt, doe ik ook vrijwel nooit.

Maar ik beschouw dat niet als armoede.
pi_160564731
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je doet net alsof Nederland zo riant is in het systeem. Dat is in Westers perspectief niet (meer) het geval.
Riant is subjectief. Ik vind het wel riant. Als je niets doet en toch een woning hebt, iedere dag eten, gwl, top medische zorg, onderwijs, wasmachines e.d., sport, internet en zelfs vakantiegeld dan vind ik dit redelijk riant. Ik heb zelf in de VS gewoond en ik kan je zeggen dat mensen met meerdere fulltime banen hier zelfs nog voor zouden tekenen. Dus ja voor de situatie waar je in zit vind ik het riant. Ik heb daar geen problemen mee maar men moet er wel rekening mee houden dat dit misschien niet altijd zo blijft en dit niveau arbitrair is en ieder moment kan veranderen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_160564741
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:52 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Als je een beetje je best had gedaan om te kijken of ik nog meer had gepost, dan had je geweten dat ik ook niet in luxe leef. Al die zaken die jij daar opnoemt, doe ik ook vrijwel nooit.

Maar ik beschouw dat niet als armoede.
Ik zeg ook niet dat dat armoede is, want ik ben gelukkig met wat natuur om me heen en een gitaar in mijn hand, maar ik heb het over wanneer je in de problemen komt wanneer instanties fouten maken, instanties die vaak gerunt worden door incompetente sjaans met kort pittig kapsel achter de balie die een rotdag hebben omdat hun vriendin meer aandacht geeft aan kale jan dan aan haar en daardoor een belangrijk papier in een la leggen om het later ff te doen terwijl daar haast bij geboden was en het vergeten. (tis maar een scenario)

Dit soort dingen zijn nieteens zeldzaam, de meeste mensen komen juist in problemen door instanties zelf. Dat je op de tv dan alleen maar de "hoerenlopers" en "elke dag een krat bier gratis van de gemeente" mensen ziet is NIET vertegenwoordigend.
-
  donderdag 10 maart 2016 @ 12:55:57 #60
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_160564750
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:55 schreef ssebass het volgende:

[..]

Riant is subjectief. Ik vind het wel riant. Als je niets doet en toch een woning hebt, iedere dag eten, gwl, top medische zorg, onderwijs, wasmachines e.d., sport, internet en zelfs vakantiegeld dan vind ik dit redelijk riant. Ik heb zelf in de VS gewoond en ik kan je zeggen dat mensen met meerdere fulltime banen hier zelfs nog voor zouden tekenen. Dus ja voor de situatie waar je in zit vind ik het riant. Ik heb daar geen problemen mee maar men moet er wel rekening mee houden dat dit misschien niet altijd zo blijft en dit niveau arbitrair is en ieder moment kan veranderen.
Als men met miljarden blijft strooien naar bankiers dan sluit ik het niet uit.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_160564769
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:55 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat dat armoede is, want ik ben gelukkig met wat natuur om me heen en een gitaar in mijn hand, maar ik heb het over wanneer je in de problemen komt wanneer instanties fouten maken, instanties die vaak gerunt worden door incompetente sjaans met kort pittig kapsel achter de balie die een rotdag hebben omdat hun vriendin meer aandacht geeft aan kale jan dan aan haar en daardoor een belangrijk papier in een la leggen om het later ff te doen terwijl daar haast bij geboden was en het vergeten. (tis maar een scenario)

Dit soort dingen zijn nieteens zeldzaam, de meeste mensen komen juist in problemen door instanties zelf. Dat je op de tv dan alleen maar de "hoerenlopers" en "elke dag een krat bier gratis van de gemeente" mensen ziet is NIET vertegenwoordigend.
Als je weet dat een instantie vaak te laat is met het geven van je geld, dan moet je misschien wat letten op de uitgaven die je doet.

Je hebt het allemaal zelf in de hand.
  donderdag 10 maart 2016 @ 12:57:47 #62
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_160564775
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:55 schreef ssebass het volgende:

[..]

Overigens is het idee van een verzorgingsstaat er één van risicospreiding (+ welbegrepen eigenbelang). Daarom is de toename van langdurige/permanente armoede ook een zorgelijke ontwikkeling. Dat is niet de bedoeling van het systeem. Maarja, als je het stelselmatig af breekt en geld in de zakken van managers en externen laat vloeien...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_160564801
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:57 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Als je weet dat een instantie vaak te laat is met het geven van je geld, dan moet je misschien wat letten op de uitgaven die je doet.

Ben je nu serieus? Volgens mij zit je gewoon te trollen.
Mensen in die inkomenssector leven de hele godvergeten dag met hun uitgaven in hun hoofd.
-
  donderdag 10 maart 2016 @ 13:04:22 #64
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_160564896
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:57 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Geduld verdwijnt uit de samenleving. 24 uurs economie.. Waarom een uitzondering voor armen?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_160564897
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:59 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Ben je nu serieus? Volgens mij zit je gewoon te trollen.
Mensen in die inkomenssector leven de hele godvergeten dag met hun uitgaven in hun hoofd.
Valt reuze mee. Als je je prioriteiten in orde hebt, dan kun je met weinig geld goed leven in Nederland.
  donderdag 10 maart 2016 @ 13:07:27 #66
451005 Grems
Clown World
pi_160564945
quote:
7s.gif Op donderdag 10 maart 2016 12:36 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Berekening van het basisinkomen op vijf niveaus vindt je hier: http://sargasso.nl/is-het-basisinkomen-betaalbaar/
Basisinkomen invoeren terwijl de deuren wagenwijd openstaan voor de gehele derde wereld _O_ _O_ _O_
pi_160564974
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:04 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Valt reuze mee. Als je je prioriteiten in orde hebt, dan kun je met weinig geld goed leven in Nederland.
Vertel dat maar aan mensen die (vaak meerdere malen) getroffen worden door systeem en medewerker fouten van instanties en dan vooral mensen met kinderen.
-
pi_160565062
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:09 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Vertel dat maar aan mensen die (vaak meerdere malen) getroffen worden door systeem en medewerker fouten van instanties en dan vooral mensen met kinderen.
_O-

Lekker vingerwijzen, ja toch.
  donderdag 10 maart 2016 @ 13:16:49 #69
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_160565131
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:13 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

_O-

Lekker vingerwijzen, ja toch.
Ga toch weg man. Word hier zo moe van.

Op een of andere manier is het hip een soort van omgekeerdde slachtofferrol te hebben.

Systemen mogen omslachtig of zowat onmogelijk zijn, maar als je door die ingewikkeldheid een fout maakt (of door het systeem zelf wordt genaaid) dan ligt de fout bij jezelf. Had je eerst de algemene voorwaarden maar door moeten lezen. Of dat soort kul.

Systemen zijn nou eenmaal vaak verrot, en soms kan een slachtoffer daar deels wat aan doen maar vaak krijgt het slachtoffer gewoon de schuld van het brakke systeem.

Maar oh wee als je iets in de protocollenchecklist niet helemaal volgens verwachting hebt gedaan, dan verdien je de meest grote ellende.

:N
pi_160565181
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:16 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Ga toch weg man. Word hier zo moe van.

Op een of andere manier is het hip een soort van omgekeerdde slachtofferrol te hebben.

Systemen mogen omslachtig of zowat onmogelijk zijn, maar als je door die ingewikkeldheid een fout maakt (of door het systeem zelf wordt genaaid) dan ligt de fout bij jezelf. Had je eerst de algemene voorwaarden maar door moeten lezen. Of dat soort kul.

Systemen zijn nou eenmaal vaak verrot, en soms kan een slachtoffer daar deels wat aan doen maar vaak krijgt het slachtoffer gewoon de schuld van het brakke systeem.

Maar oh wee als je iets in de protocollenchecklist niet helemaal volgens verwachting hebt gedaan, dan verdien je de meest grote ellende.

:N
Dat lijkt mij wel zo evident , ja.
  donderdag 10 maart 2016 @ 13:19:38 #71
440653 BarryOSeven
pi_160565197
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:18 schreef hardewerker3 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij wel zo evident , ja.
Dan wens ik je zo'n systeem toe. Blijkbaar heb je nog niet genoeg ervaring.
pi_160565228
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:19 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Gelukkig ken jij mij..
  donderdag 10 maart 2016 @ 13:21:09 #73
356891 Abed
hooggeleid
pi_160565231
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:19 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Ah, het is weer de schuld van een ander.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  donderdag 10 maart 2016 @ 13:22:50 #74
440653 BarryOSeven
pi_160565257
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:21 schreef Abed het volgende:

[..]

Ah, het is weer de schuld van een ander.
Jij bent echt te dom om te schijten. Met je zwart-wit visie. Denk dat dit de laatste keer is dat ik uberhaupt wat aan jou ga uitleggen, maar het zou zo kunnen zijn dat er een middenweg bestaat.

Dat dus niet alle schuld richting slachtoffer hoeft.

Maar dat zul jij wel niet begrijpen, hoe is het op het werk trouwens? Ouwe wajonger, met je intellect.
  donderdag 10 maart 2016 @ 13:24:41 #75
356891 Abed
hooggeleid
pi_160565288
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:22 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Jij bent echt te dom om te schijten. Met je zwart-wit visie. Denk dat dit de laatste keer is dat ik uberhaupt wat aan jou ga uitleggen, maar het zou zo kunnen zijn dat er een middenweg bestaat.

Dat dus niet alle schuld richting slachtoffer hoeft.

Maar dat zul jij wel niet begrijpen, hoe is het op het werk trouwens? Ouwe wajonger, met je intellect.
Ah kijk, we gaan weer beledigen.
Mooi dat je jezelf weer aan het diskwalificeren bent.
Ik zal het T woord niet weer van stal halen.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')