Ja, maar dan komen de verleidingen om de hoek kijken, als je dan om wat voor reden dan ook het met minder moet doen, is dat niet eenvoudig.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Andersom moet je ook leren met veel geld om te gaan. Zat armen die de loterij winnen en na een jaar failliet zijn. Als je ruim in je geld zit moet je fundamenteel andere keuzes maken.
Grootste problemen zijn natuurlijk 1) de arbeidsmarkt en 2) de woningmarkt. Geen kabinet die dit lijkt te willen oplossen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Er word teveel geschoven met geld door diverse dure instanties. Sociaal beleid werkt wel, maar als mensen niet meer kunnen rondkomen ondanks dat men werkt is er iets mis en niet alleen met het sociaal stelsel.
Die spiraal naar beneden bevalt me niet. Maar je kunt er weinig aan doen. Het is de combinatie van veel factoren. En dat mensen nu inderdaad op een PVV gaan stemmen en andere extreme partijen is ook een gevolg van dit alles. De balans is er niet meer.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Erge is natuurlijk dat zo'n PVV zogenaamd opkomt voor de gewone man, maar 98% mee stemt met de VVD. En als SP bij wijze van spreken aan de macht is, dan halen ze het vooral weg bij mensen van 1 x tot 2 x modaal.
Je hebt gelijk wat betreft de PVV, maar het is echt een fabeltje dat de SP het vooral gaat weghalen bij 1 a 2 keer modaal.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Erge is natuurlijk dat zo'n PVV zogenaamd opkomt voor de gewone man, maar 98% mee stemt met de VVD. En als SP bij wijze van spreken aan de macht is, dan halen ze het vooral weg bij mensen van 1 x tot 2 x modaal.
Welke extreme partijen bedoel je? De SP is nu zo links als de PvdA 25 jaar geleden was. De SGP is de oudste en meest stabiele partij van Nederland wat betreft populariteit. De CD is allang verdwenen. Zelfs TON is weg en de NVU haalt nergens de kiesdrempel.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die spiraal naar beneden bevalt me niet. Maar je kunt er weinig aan doen. Het is de combinatie van veel factoren. En dat mensen nu inderdaad op een PVV gaan stemmen en andere extreme partijen is ook een gevolg van dit alles. De balans is er niet meer.
Nee, maar nog maar 25 jaar geleden kon je makkelijk zelfs met gezin redelijk normaal leven van een modaal-inkomen, nu niet meer. En de anderhalf tot 2 x modalen gaan er ook al aan. Veel werk is er niet meer. Sws niet voor de laag opgeleiden, maar de hele grote groep middelhoog opgeleiden en zelfs ook hoogopgeleiden hebben hier nu ook mee te kampen. Groepen als jongeren en 50+'ers hebben het ook zwaar. En normale huisvesting tegen een redelijke prijs-kwaliteit verhouding voor die groepen is niet meer voor handen. Baanzekerheid is iets waar we onder invloed van de door D66 en GL bejubelde modernisering van de arbeidsmarkt al helemaal niet meer mogen verwachten zelfs.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die spiraal naar beneden bevalt me niet. Maar je kunt er weing aan doen. Het is de combinatie van veel factoren. En dat mensen nu inderdaad op een PVV gaan stemmen en andere extreme partijen is ook een gevolg van dit alles. De balans is er niet meer.
Veel werknemers zijn de ZZP in geduwd of verplicht eeuwig uitzendkrachtquote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Meer bij Nu.nl
Dat is een redelijk groot deel van Nederland, maar toch is er geen efficiënte aanpak. Wordt deze armoede gezien als een probleem, of voornamelijk als gegeven?
De Nederlandse bevolking lijkt te neigen naar dat tweede. Nog nooit werd er bij een Kamerverkiezing een linkse meerderheid gehaald tenslotte. En zo lijkt ook armoede, na mensenrechten en dierenwelzijn, op de stapel 'hartstikke belangrijk, maar het mag niks kosten' te belanden.
De PvdA fungeert in dit kabinet inderdaad vooral als een rem op de VVD. Viel vooraf ook wel enigszins te verwachten.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:25 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Veel werknemers zijn de ZZP in geduwd of verplicht eeuwig uitzendkracht
En wat doen linkse partijen nu eigenlijk voor mensen met laagbetaald werk? Alleen zielige mensen als werklozen, arbeidsongeschikten, vluchtelingen etc. kunnen op hun aandacht rekenen, maar de kleine man met een baan telt niet mee.
PvdA zit in de regering, maar ze laten de werkgelegenheid net zo makkelijk wegvloeien.
Ja, okee, wat zorgpremie betreft valt dat mee idd en PvdA noemde het een nivelleringsfeestje bij het begin van dit kabinet dat de inkomensafhankelijkheid van de zorgpremies vooral op de nek van de 1x tot 2x modalen werd gelegd. Dat was wel een feestje idd: iedereen zal zijn premie toen wel hebben uitgerekend. Ik weet die van mij nog wel.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je hebt gelijk wat betreft de PVV, maar het is echt een fabeltje dat de SP het vooral gaat weghalen bij 1 a 2 keer modaal.
Bijvoorbeeld het voorstel tot inkomensafhankelijke zorgpremies. Het PvdA voorstel ging inderdaad ten koste van 1 en 2 keer modaal (vandaar de ophef die er destijds over ontstond).
Terwijl het SP voorstel voor inkomensafhankelijke zorgpremies pas negatiever uitpakt vanaf 90.000 euro (okee, dat is ruim 2 keer modaal).
Zulke mensen ken ik ook.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:11 schreef Tjongejongezeg het volgende:
en persoonlijk iemand die jarenlang een huis en eigen zaak had. Beide is hij kwijtgeraakt en nu is hij dus dakloos.
Komt ook wel doordat mensen zich erg makkelijk laten meeslepen in een 'ik ben rijk'-mentaliteit. Duur huis, allemaal een iPhone, enorme tv, twee auto's, twee keer per jaar op vakantie... En dan is er ineens een tegenvaller die wat langer duurt. En einde verhaal.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Zulke mensen ken ik ook.
Interessant is dan het verhaal achter zo'n tragedie. Laat me raden: hij leefde op te grote voet, of hij was verslaafd aan dit of dat, of hij heeft verkeerde beleggingen gedaan, of hij heeft de verkeerde mensen vertrouwd?
Vrijwel altijd zijn stommiteiten en/of megalomanie de oorzaak van zo'n ondergang.
Maar zelfs een dakloze komt hier niets te kort, hoor.
De PVV en SP partijen die middels retoriek misbruikt maakt van de situatie. Je zou verwachten dat sociaal democraten zoals de PvdA en het CDA hier iets van zouden opsteken. Van de VVD verwacht ik niets om heel eerlijk te zijn.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Welke extreme partijen bedoel je? De SP is nu zo links als de PvdA 25 jaar geleden was. De SGP is de oudste en meest stabiele partij van Nederland wat betreft populariteit. De CD is allang verdwenen. Zelfs TON is weg en de NVU haalt nergens de kiesdrempel.
Welke SP-retoriek zie jij als misbruik maken van de situatie?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:31 schreef Cherna het volgende:
[..]
De PVV en SP partijen die middels retoriek misbruikt maakt van de situatie. Je zou verwachten dat sociaal democraten zoals de PvdA en het CDA hier iets van zouden opsteken. Van de VVD verwacht ik niets om heel eerlijk te zijn.
Dit.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, maar nog maar 25 jaar geleden kon je makkelijk zelfs met gezin redelijk normaal leven van een modaal-inkomen, nu niet meer. En de anderhalf tot 2 x modalen gaan er ook al aan. Veel werk is er niet meer. Sws niet voor de laag opgeleiden, maar de hele grote groep middelhoog opgeleiden en zelfs ook hoogopgeleiden hebben hier nu ook mee te kampen. Groepen als jongeren en 50+'ers hebben het ook zwaar. En normale huisvesting tegen een redelijke prijs-kwaliteit verhoudingen voor die groepen is niet meer voor handen. Baanzekerheid is iets waar we onder invloed van de door D66 en GL bejubelde modernisering van de arbeidsmarkt al helemaal niet meer mogen verwachten zelfs.
En dit.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:25 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Veel werknemers zijn de ZZP in geduwd of verplicht eeuwig uitzendkracht
En wat doen linkse partijen nu eigenlijk voor mensen met laagbetaald werk? Alleen zielige mensen als werklozen, arbeidsongeschikten, vluchtelingen etc. kunnen op hun aandacht rekenen, maar de kleine man met een baan telt niet mee.
PvdA zit in de regering, maar ze laten de werkgelegenheid net zo makkelijk wegvloeien.
Dwarsliggen naar werkgevers etc. En mensen iets voorspiegelen dat niet haalbaar is. Beloftes maken die men niet kan waarmaken op een grotere schaal dan een PvdA, CDA en zelfs een VVD.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Welke SP-retoriek zie jij als misbruik maken van de situatie?
Nee, een grote (overheid) opdrachtgever verdomde het om te betalen. Bleef maar rekken en uitstellen. Elke keer weer een andere smoes. Ondertussen zoethouden met nieuwe klussen, maar uiteindelijk ging die man z'n bedrijf dus wel failliet. Had daarnaast ook wel andere opdrachtgevers, maar dat waren meer kleine, eenmalige projecten en daarvan waren er simpelweg te weinig.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Zulke mensen ken ik ook.
Interessant is dan het verhaal achter zo'n tragedie. Laat me raden: hij leefde op te grote voet, of hij was verslaafd aan dit of dat, of hij heeft verkeerde beleggingen gedaan, of hij heeft de verkeerde mensen vertrouwd?
Vrijwel altijd zijn stommiteiten en/of megalomanie de oorzaak van zo'n ondergang.
Maar zelfs een dakloze komt hier niets te kort, hoor.
En jij doet liever net alsof het sociaal stelsel al eeuwen bestaat terwijl het nog geeneens 100 jaar oud is. Het is net als de EU een mislukt experiment en nu moeten we niet net doen of her sociaal stelsel ewn grondrecht is.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 14:11 schreef Tjongejongezeg het volgende:
Maar goed, jij doet liever net alsof ons sociale stelsel niet gigantisch is uitgehold sinds de jaren 70.
Het recht op een vorm van bijstand staat anders wel in de grondwet hoor.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En jij doet liever net alsof het sociaal stelsel al eeuwen bestaat terwijl het nog geeneens 100 jaar oud is. Het is net als de EU een mislukt experiment en nu moeten we niet net doen of her sociaal stelsel ewn grondrecht is.
Tjongejonge wat een zieligheid weer. Alles lekker makkelijk afkappen zodat je ongestraft oninhoudelijk kan schreeuwenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat weet je dan goed te verbergen.
Hé, maar jij vindt mij een lul die niet serieus te nemen valt en andersom geldt hetzelfde. Het lijkt me niet zo zinnig om dat voor de zoveelste keer te gaan ontdekken. Zullen we het hier gewoon bij laten?
Mag jij ook nog het laatste woord, als je daar tenminste blij van wordt.
De druk op wat over is gebleven van het sociaal stelsel wordt natuurlijk nu wel opgevoerd hè. Er komen miljoenen goedkope arbeidskrachten de EU binnen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dwarsliggen naar werkgevers etc. En mensen iets voorspiegelen dat niet haalbaar is. Beloftes maken die men niet kan waarmaken op een grotere schaal dan een PvdA, CDA en zelfs een VVD.
Een SP kan het systeem van een markt niet aanpakken. Dat is ook niet nodig. Wat er zou moeten gebeuren is een balans vinden zodat alsnog ook een markt kan functioneren. Een SP wil van een markt af. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. Ben daar slecht in. Maar stabilteit dat moet er komen. Marktwerking met een goed functionerend sociaal syteem. Die spiraal naar beneden moet doorbroken worden hoe dan ook.
Het welzijn moet worden meegenomen worden door economen, Dat ontbreekt er volgens mij aan.
Dat heel veel mensen een beperking hebben komt ook omdat we daar beperkingen en "labels" voor gemaakt hebben, en keuringsartsen, instanties en talloze bureautjes werken daar van harte aan mee, dat is tenslotte weer kassa voor hun.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:14 schreef Leandra het volgende:
Een kwart tot een vijfde van de mensen in de bijstand heeft geen beperking. De rest heeft problemen: fysiek (de helft) of psychische problemen (vier op de tien).
quote:Medewerkers van de Sociale Dienst in Zutphen staan hun bijna duizend cliënten met raad en daad bij. We zijn getuige van de confrontatie tussen de ervaren en betrokken consulent Bruno en de strenge zakelijke Debbie enerzijds en hun cliënten anderzijds. Welke aanpak heeft het meeste resultaat en wat moet uiteindelijk zwaarder wegen: het belang van algemene regels of de noodzaak van individueel maatwerk? Monique Lesterhuis en Suzanne Raes verbleven meer dan een jaar bij de Sociale Dienst in Zutphen. Ze volgden er de twee consulenten Bruno en Debbie met een aantal van hun cliënten.
Zoals de weerbarstige Thomas die al jaren zonder inkomen of uitkering leeft. In een poging om zijn leven weer een beetje op de rit te krijgen probeert de ervaren en betrokken Bruno een persoonlijke band met hem op te bouwen. De timide Sjoerd is wel fulltime aan de slag, maar als vrijwilliger in een speelgoedwinkel. Daarmee gaat Debbie echter niet akkoord. Sjoerd moet gauw betaald werk vinden, anders zet ze zijn vrijwilligerswerk stop.
Verdienen Thomas, Sjoerd, de hoogopgeleide meneer Dilshad en het jonge stel Danny en Veronica begrip voor hun situatie, of is het onacceptabel dat ze niet aan het werk zijn ?
Het feit is ook dat men weinig doet en kan doen voor mensen die een 'beperking' hebben.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:03 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dat heel veel mensen een beperking hebben komt ook omdat we daar beperkingen en "labels" voor gemaakt hebben, en keuringsartsen, instanties en talloze bureautjes werken daar van harte aan mee, dat is tenslotte weer kassa voor hun.
Deze documentaire http://www.human.nl/speel.POW_00243806.html blijft nog altijd een topper.
[..]
Dat hou je helaas niet meer tegen. Maar een werkgever zal zich toch aan een CAO moeten houden. En het is een taak van een vakbond om werkgevers dit niet te laten gebruiken om de lonen te matigen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De druk op wat over is gebleven van het sociaal stelsel wordt natuurlijk nu wel opgevoerd hè. Er komen miljoenen goedkope arbeidskrachten de EU binnen.
CAO's hebben hun langste tijd ook wel gehad hoor, en de PVV vindt dat iig een goed idee.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:06 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat hou je helaas niet meer tegen. Maar een werkgever zal zich toch aan een CAO moeten houden. En het is een taak van een vakbond om dit niet te gebruiken om de lonen te matigen.
Uiteindelijk zal kwaliteit de doorsalg moeten geven.
Maar ja, velen hier op fok vinden het geen enkel probeem als anderen moeten inleveren met de gedachte dat dan alles voor een grijpstuiver te koop wprd aangeboden en waarbij kwaliteit er niet meer toe doet. Dat is de markt. En dat punt van de markt bevalt me niet. Dat is die spiraal naar beneden die ketens als Primarkt etc doen ontstaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |