SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door minilot op 03-09-2014 14:05:53 ]Let me see you stripped down to the bone
Die komen er sowiesoquote:Op maandag 1 september 2014 18:28 schreef Lonaa het volgende:
http://mindbodyspiritofac(...)apes-with-pistachio/
Wat heb je toen gemaakt?quote:Op maandag 1 september 2014 19:49 schreef Bienelientjee het volgende:
Pfff, niet te geloven dat het al weer bijna december is!Haha!
Ik heb zelf nog geen idee. Misschien dat ik hetzelfde hoofdgerecht als vorig jaar doe, was een groot succes. En met mijn voor- en nagerechten weer eens helemaal nieuwe dingen probeer!
Ik ben geen super culinaire kok ofsowquote:
Ha, jij hebt er al zin in zeg!quote:Op dinsdag 2 september 2014 07:17 schreef WRH het volgende:
Ja lekker! Wat mij betreft kunnen de kerstliedjes ook weer aan, kerst (periode) kan niet snel genoeg komen.
Omdat wij net verhuisd zijn naar een wat landelijkere omgeving raken we geïnspireerd en willen we dit jaar wat meer traditioneel koken.
Wij deden elk jaar de standaard dingen. Gourmetten op de ene dag, met standaard ingrediënten die nooit veranderden. En de andere dag maakte mijn moeder een simpel, droog en ongekruid stukje kip of kalkoen klaar. Met een zak aardappelkroketjes uit de vriezer van de supermarkt en een simpele groente.quote:Op dinsdag 2 september 2014 10:41 schreef Purdey het volgende:
Het is best stom misschien, maar van huis uit eten we eigenlijk altijd dezelfde traditionele dingen met kerst. En dat zit zo ingebakken in mijn systeem dat ik nooit echt culinaire uitspattingen heb. Ik heb alleen door de jaren heen het dessert eigen gemaakt. Dat is elk jaar weer anders.
Ik vind dat niet per se stom, als iedereen het leuk vindt zo dan is het toch juist een prima familietraditie? Niks mis mee hoor.quote:Op dinsdag 2 september 2014 10:41 schreef Purdey het volgende:
Het is best stom misschien, maar van huis uit eten we eigenlijk altijd dezelfde traditionele dingen met kerst. En dat zit zo ingebakken in mijn systeem dat ik nooit echt culinaire uitspattingen heb. Ik heb alleen door de jaren heen het dessert eigen gemaakt. Dat is elk jaar weer anders.
Een kant en klaar pakket van de aldi of kiloknaller en klaarquote:Op dinsdag 2 september 2014 14:32 schreef Mint_Clansell het volgende:
Gourmetten is voor luie mensen.
Met paprikareepjes en uiensnipppers in hergebruikte bakjes van de chinees.quote:Op dinsdag 2 september 2014 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een kant en klaar pakket van de aldi of kiloknaller en klaar
Niet bij onsquote:Op dinsdag 2 september 2014 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een kant en klaar pakket van de aldi of kiloknaller en klaar
Who cares.quote:Op dinsdag 2 september 2014 14:32 schreef Mint_Clansell het volgende:
Gourmetten is voor luie mensen.
Ha, was je vorig jaar zo tevreden dat er recepten in de recycling gaan?quote:Op dinsdag 2 september 2014 16:55 schreef RoelerMF het volgende:
Wij doen ook altijd wel ergens gourmetten, maar sinds ik op mijzelf woon vind ik het gewoon supertof om thuis te koken op kerstavond met en voor vrienden. Nu het derde jaar en ik maak er graag een mooie traditie van!
Voor kerstavond ben ik nog helemaal blanco, maar heb wel al wat leuke dingen gezien en opgezocht. Onder andere een flensjestaart met de gesuikerde cranberries.
Voor eerste kerstdag overweeg ik dé successoep van vorig jaar als voorgerecht. Voor dat nagerecht gaat het waarschijnlijk iets worden met ijs in bakjes van kletskoppen. En dat komt omdat de broer van mijn zwager de beste ijsmaker van Nederland is en tweede in Europa en we er niet aan ontkomen om dat ijs te serveren. En toegegeven, dat ijs smaakt ook fantastisch. Hoofd- en bijgerechten voor eerste kerstdag zoek ik ook nog, maar vond de pommes amandel balletjes vorig jaar erg leuk!
Sowieso gaan de stoofperen met gradient effect er weer komen, dat ziet er gewoon zo leuk uit!
Rode kool, rood gemarineerd vlees, rode aardappels, rode rijst, rode sla, rode saus, rode wijn, rode bietjes, rode kaas, rode vruchten, rode soep,quote:Op woensdag 3 september 2014 16:44 schreef minilot het volgende:
Zijn er mensen die al een thema in gedachten hebben? Of daar uberhaupt aan doen?
Vorig jaar was er bijvoorbeeld iemand bij die de kleur rood als rode (ha!) draad had genomen. Zelf had ik in elk hapje en gerechtje op een andere manier 'winterse' smaken en specerijen verwerkt, als anijs, kaneel, glühwein en gember.
Ik vind het altijd wel een leuke manier om samenhang te krijgen in wat je mensen voorschotelt.
Indonesiequote:Op woensdag 3 september 2014 16:44 schreef minilot het volgende:
Zijn er mensen die al een thema in gedachten hebben?
Groen is ook nog wel een makkie: genoeg toetjes op basis van matcha groene thee of pandanbladeren. Mits het een beetje exotisch mag zijn.quote:Op woensdag 3 september 2014 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rode kool, rood gemarineerd vlees, rode aardappels, rode rijst, rode sla, rode saus, rode wijn, rode bietjes, rode kaas, rode vruchten, rode soep,
Ik krijg spontaan inspiratie.
Met blauw of groen wordt het lastiger
Blauw lijkt me ook wel lastig, maar groen toch niet?quote:Op woensdag 3 september 2014 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rode kool, rood gemarineerd vlees, rode aardappels, rode rijst, rode sla, rode saus, rode wijn, rode bietjes, rode kaas, rode vruchten, rode soep,
Ik krijg spontaan inspiratie.
Met blauw of groen wordt het lastiger
Ik ook. Iedereen was daardoor sip dat er maar zo'n heel klein beetje van was!quote:Op woensdag 3 september 2014 16:54 schreef MutedFaith het volgende:
Die soap uit de OP heb ik vorig jaar (in kleine porties) als amuse geserveerd met kerst.
Teringlekker.
Het zal mijn huidige Aziatische mindset zijn, maar hierbij denk ik ineens aan... sake panna cotta! Ik hoorde dat ooit eens ergens en ik vond het meteen interessant klinken. Nooit gemaakt, maar ik zal dat binnenkort eens proberen.quote:
Anders vier je jouw echte kerstdiner toch een paar dagen voor de operatie?quote:Op woensdag 3 september 2014 19:08 schreef AnnaNiem het volgende:
Ja... het kersttopic! Hoe dan ook een bijzondere kerst qua eten dit jaar. Ik sta op de wachtlijst om in december of januari een maagverkleining te krijgen. Dus als ik net geopereerd ben dan wordt het licht verteerbaar en vloeibaar en is een koffiekopje genoeg. Maar wordt het na de kerst dan kan ik nog eten wat ik wil en het als een laatste uitspatting beschouwen. Geen idee nog, want ik wacht met smart op de datum.
Had de soep al eens gemaakt, maar in plaats van de gedroogde paddestoelen had ik de verse te pakken. De variant met de gedroogde moet ik nog eens proberen, maar die zal alleen maar beter worden.quote:Op woensdag 3 september 2014 16:35 schreef minilot het volgende:
En ja, maak die soep! Maak 'm morgen al, en proef hoe godallemachtig lekker -ie is!
Het recept is inmiddels toegevoegd in de openingspost.
Ha, leuk zeg!quote:Op vrijdag 5 september 2014 11:43 schreef WRH het volgende:
Standaard zit er een aperitief met amuse in, partner maakt cocktail (kan hij echt 2 mnd mee bezig zijn, met het uitzoeken ervan)
Bedoel je sabayon? Zoals hier; http://www.jumbosupermark(...)ayon-van-witte-wijn/quote:Op zaterdag 6 september 2014 09:03 schreef WRH het volgende:
ik denk aan misschien coquilles als voorgerecht, of tussengerecht, met iets als schuim. (ik bedoel niet pavlova, maar zo'n nat geklopt schuim dat er overheen gaat, iemand een idee hoe dat te maken en waarvan?),
Check. Ik doe niets andersquote:Op maandag 8 september 2014 14:45 schreef RoelerMF het volgende:
Iemand ervaring met invriezen van stoofschotels?
Schuim maak je door een vloeistof me lecitine (van soja) op te kloppen met een mixer. Je moet geloof ik tussen 0,5 en 1 % van het gewicht van de vloeistof aan lecitine toevoegen.quote:Op zaterdag 6 september 2014 17:13 schreef WRH het volgende:
ik bedoel inderdaad dat van minilot. ik begrijp wat je zegt hoor, eens dat het een semi trend is nu maar juist omdat ik meerdere gerechten wil doen moeten ze naar mijn mening heel licht en klein zijn. (dat hele zwaar overeten met kerst ben ik geen fan van, lekker hoeft niet veel te zijn).
ik denk dat zo'n schuim eroverheen gewoon lekker licht is.
streepjes, goeie!
we hebben al wel vorige week een thermometer gekocht om te gaan checken.
http://www.amazon.com/s/r(...)3579&rnid=2941120011quote:Op maandag 8 september 2014 18:07 schreef WRH het volgende:
hm, dat klinkt nu niet echt als 'lekker makkelijk te verkrijgen en te maken'..
nog nooit gezien, maar misschien bij grote supermarkten, kookwinkels, De Tuinen of de Makro ofzo.quote:Op maandag 8 september 2014 19:39 schreef Bramito het volgende:
In Spanje staat het in de supermarkt bij de dieetproducten. In Nederland misschien ook via die weg te vinden?
wow wat een goed idee! Heb net even zitten zoeken naar leuke ovenschaaltjes voor 1 persoon en gevonden. Alleen 6 euro per bakje is wat te gortig. Ga ik amazon in Duitsland kijken, kost het nog maar 2 euro per stuk, dat is een goede dealquote:Op maandag 8 september 2014 17:19 schreef Molo het volgende:
Stoofschotel in eenpersoons portiebakjes doen en afdekken met Pie crust deeg. Dat dan afbakken, zodat de stoofpot meteen opgewarmd is, met lekker korstje. Erg lekker en ziet er speciaal uit
Alleen oppassen dat je de porties niet te groot maakt, het lijkt vaak veel minder dan het is![]()
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 8 september 2014 21:16 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
wow wat een goed idee! Heb net even zitten zoeken naar leuke ovenschaaltjes voor 1 persoon en gevonden. Alleen 6 euro per bakje is wat te gortig. Ga ik amazon in Duitsland kijken, kost het nog maar 2 euro per stuk, dat is een goede deal
Ikea heb je ze in setjes voor 2, glazen doorzichtige vierkante schaaltjes voor 1,99 (per 2 dus!)quote:Op maandag 8 september 2014 21:16 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
wow wat een goed idee! Heb net even zitten zoeken naar leuke ovenschaaltjes voor 1 persoon en gevonden. Alleen 6 euro per bakje is wat te gortig. Ga ik amazon in Duitsland kijken, kost het nog maar 2 euro per stuk, dat is een goede deal
Maar zij vinden t lekker toch? Mijn vader heeft ook altijd t liefst varkenshaas.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:21 schreef Myraela het volgende:
Op het moment neig ik naar iets van een beef wellington. Denk dat ik mijn familie daar het meest een plezier mee doe. Alleen niet echt origineel natuurlijk.
Mooie traditiequote:Op woensdag 10 september 2014 06:04 schreef praadje het volgende:
Wij (mijn zoons, 23 en 26) hebben een traditie. Wij eten ieder jaar het kerstmenu wat wij met mijn man, hun vader, als laatste hebben gegeten. Man is inmiddels 10 jaar overleden en er zijn inmiddels twee schoondochters aangeschoven.
Ik woon in België met superslagers. Als voorgerecht snijdt hij de beste carpaccio, die ik aanvul met balsamicoazijn, Parmezaan, rucola en pijnboompitten.
Daarna als hoofdgerecht, de beste hertenbiefstuk met een jam van cranberry's, rösti en gestoofde peertjes.
Daarna een tarte a tin naar papa's recept.
Beef wellington zullen ze nog niet op hebben verwacht ik, maar ze houden gewoon wel van een groot stuk vlees. Zelf de rest erbij scheppen, niet moeilijk doen met kleine dingen op een bord.quote:Op woensdag 10 september 2014 07:37 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Maar zij vinden t lekker toch? Mijn vader heeft ook altijd t liefst varkenshaas.
Ik was ook al aan het zoeken: http://kokrobin.wordpress(...)-chocolate-brownies/quote:Op woensdag 10 september 2014 13:56 schreef MutedFaith het volgende:
Chocolate whiskey brownies?
Je hebt niet toevallig een linkje naar een recept? Want dat klinkt wel facking lekker.
Schuimhuis?quote:Op woensdag 10 september 2014 13:49 schreef WRH het volgende:
Die klinken wel erg lekker.
Ik heb mij voorgenomen om dit jaar écht een schuimhuis te maken. Mijn opa kon dat geweldig (professioneel, dus echt beter dan ik) maar ik ga er toch mee aan de slag.
Wellington is nog best lastig, qua timing, heb je al weleens eerder gemaakt?quote:Op woensdag 10 september 2014 08:21 schreef Myraela het volgende:
[..]
Beef wellington zullen ze nog niet op hebben verwacht ik, maar ze houden gewoon wel van een groot stuk vlees. Zelf de rest erbij scheppen, niet moeilijk doen met kleine dingen op een bord.
Vorig jaar ging alles er in één hap in.
Van gezien of van gehoord, gaaf hoor! Mooi om na te makenquote:Op woensdag 10 september 2014 15:23 schreef WRH het volgende:
Jep, mijn opa was daar echt behoorlijk bekend mee in de regio (toen hij nog leefde en zijn zaak had natuurlijk).
Wandjes van wit schuim, deurtje, raampjes met van die vierkantjes ertussen, schuin dak, bekleed met chocolade en daar weer soort van ijspegeltjes aan.
Qua grootte was de 'vloer' ongeveer het formaat van een laptop. Was redelijk in detail gemaakt met allerlei suikerwaar, echt schitterend en in mijn jeugd het hoogtepunt van het kerstdiner.
De link is al gegeven, maar inderdaad. Heb ze vorig jaar gemaakt!quote:Op woensdag 10 september 2014 13:56 schreef MutedFaith het volgende:
Chocolate whiskey brownies?
Je hebt niet toevallig een linkje naar een recept? Want dat klinkt wel facking lekker.
Nee, nog nooit, maar eens moet de eerste keer zijn.quote:Op woensdag 10 september 2014 15:18 schreef Molo het volgende:
[..]
Wellington is nog best lastig, qua timing, heb je al weleens eerder gemaakt?
Wat een goede traditie! Klinkt als een erg lekkere combi ook.quote:Op woensdag 10 september 2014 06:04 schreef praadje het volgende:
Wij (mijn zoons, 23 en 26) hebben een traditie. Wij eten ieder jaar het kerstmenu wat wij met mijn man, hun vader, als laatste hebben gegeten. Man is inmiddels 10 jaar overleden en er zijn inmiddels twee schoondochters aangeschoven.
Ik woon in België met superslagers. Als voorgerecht snijdt hij de beste carpaccio, die ik aanvul met balsamicoazijn, Parmezaan, rucola en pijnboompitten.
Daarna als hoofdgerecht, de beste hertenbiefstuk met een jam van cranberry's, rösti en gestoofde peertjes.
Daarna een tarte a tin naar papa's recept.
Indien goed gemaakt is het natuurlijk wel erg lekker. En wanneer je zelf het deeg maakt is het mijns inziens wel degelijk imposant genoeg voor kerst.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:21 schreef Myraela het volgende:
Op het moment neig ik naar iets van een beef wellington. Denk dat ik mijn familie daar het meest een plezier mee doe. Alleen niet echt origineel natuurlijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou, ik kwam een tijdje geleden dus iets tegen dat ik minstens zo intrigerend vond!
'Glazen' aardappelchips!
Sjippies waar je doorheen kunt kijken, maar die knapperig eetbaar zijn en gewoon naar aardappel en zout smaken. Zo gaaf!
Kijk:
Het schijnt hartstikke simpel: je hebt er niet veel meer voor nodig dan vastkokende aardappelen, wat aardappelzetmeel, olie om in te frituren en vooral heeeeeeeel veel geduld.
Twee sites met simpele instructies (+foto's):
http://www.instructables.com/id/Glass-Potato-Chips/
http://www.redshallotkitchen.com/2012/06/glass-potato-chips.html
Ik denk dat ik dit volgende week eens ga uitproberen en als het lukt, dan vind ik het een aardige kandidaat voor de middagsnack die ik moet maken. En ik kan me zo voorstellen dat het ook een bijzondere garnering kan zijn bij voor- en tussengerechten, toch?
Ik zal hier in elk geval wel een verslagje plaatsen, dan zullen we eens zien of het echt zo eenvoudig is als die websites beloven.
Verder nog iemand hier die op het gebied van technieken en/of originele garnering iets leuks te delen heeft?
Let me see you stripped down to the bone
niet heel apart maar wel lekker: pastinaak chipje, kan ook in een lang reepje om mee te garneren, simpel maar staat leuk en erg lekker.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:22 schreef minilot het volgende:
Verder nog iemand hier die op het gebied van technieken en/of originele garnering iets leuks te delen heeft?
Even als tip:"in de afgelopen aflevernig van The Great British Bakeoff maakte de snoezigste deelneemster Martha kleine Beef Bellingtons, in individuele porties. Is qua timing een stuk makkelijker dan één hele grote, dus wellicht ook wel geschikt voor kerst!quote:Op woensdag 10 september 2014 22:29 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nee, nog nooit, maar eens moet de eerste keer zijn.Maar het is nog vroeg, waarschijnlijk verander ik nog 27 keer van plan.
Kun je misschien gewoon een extra bakplaat voor je over regelen? Die stoofpotpannetjes zijn niet zo hoog, daar kun je toch boven of onder nog wel een extra plaat/rek kwijt voor je piepers?quote:Op donderdag 18 september 2014 07:50 schreef RoelerMF het volgende:
Alleen nog even een praktische oplossing bedenken voor het feit dat als ik afgesloten 1 persoons stoofpotjes maak de hele oven gevuld zal zijn met die stoofpotjes en ik geen aardappel bijgerecht meer kan klaarmaken in de oven, dus ik zal daar nog een keuze in moeten maken
Is er in je schoofamilie iets van een recept achtergebleven? En wil je het precise maken zoals je schoonmoeder deed, of wil je vooal konijn gebruiken, maar er wel een eigen draai aan geven?quote:Op donderdag 18 september 2014 10:55 schreef Oceanonix het volgende:
Goed dat dit topic geopend is. Dit jaar wordt een lastige qua planning. Mijn schoonmoeder is net overleden en die maakte altijd konijn voor een van de dagen en gourmet de andere.
Ik denk dat het opnemen van de konijntraditie wel een mooie is. Alleen dat heb ik nog nooit klaargemaakt.![]()
Iemand?
zondag 28 maart 2004 @ 19:38 • 119quote:Op donderdag 18 september 2014 10:55 schreef Oceanonix het volgende:
Goed dat dit topic geopend is. Dit jaar wordt een lastige qua planning. Mijn schoonmoeder is net overleden en die maakte altijd konijn voor een van de dagen en gourmet de andere.
Ik denk dat het opnemen van de konijntraditie wel een mooie is. Alleen dat heb ik nog nooit klaargemaakt.![]()
Iemand?
quote:Rabbit with juniper berries
Slowcooked Rabbit with juniperberries
900 gram chunks of rabbit
Marinate (for at least 4 hours) in:
1 onion, chopped
2 cloves garlic, pressed
1 bayleaf
3.5 dl fruity red wine (in this case, Mooi Kaap Droe Rooi)
2 sprigs of fresh thym
1 sprig of fresh rosemary (or dried if you forget to buy it)
1 T crushed juniperberries
Preheat the slowcooker.
Take the rabbit out of the marinate.
Save the marinate for later.
Dry the meat as well as you can.
Panfry the pieces of rabbit in 2 T oil.
Put the browned pieces in the slowcooker.
Deglaze the pan with the marinate.
Bring to the boil and pour on top of the rabbit in the slowcooker.
Slowcook on high for 1 hour.
Then soak 15 gram dried porcini in 1.5 dl boiled water.
Leave them soaking for 1 hour.
After the 1 hour soaking and 1 hour slowcooking, drain the porcini and pour the soaking liquid in the slowcooker.
Chop the porcini and set aside. Cover with clingfoil.
Slowcook on high for another 2 hours.
After those 2 hours, remove the rabbit from the slowcooker.
Put the marinate/liquid through a sieve to get rid of all the pieces of onion, berries, etc.
Add the sieved liquid and the rabbit back into the pan.
Add the chopped porcine. Add salt and pepper to your taste.
Slowcook for another hour.
Take the rabbit out of the slowcooker on a plate.
Thicken the sauce with lumps of butter. Or cornstarch.
Add 2 T chopped parsly
Spoon over rabbit and serve.
Nice with mash potatoes and carrots.
From : The Slowcooker Cookbook by Catherine Atkinson
Gecondoleerd, is allemaal inderdaad nog wel erg vers verdriet dan zeg.quote:Op zaterdag 20 september 2014 10:57 schreef Oceanonix het volgende:
ik ga het huis een keer door op zoek naar het recept. Het waren konijnenbouten en een dag van te voren deed ze iets met azijn. En op de dag stonden ze op in in een pan, rustig te pruttelen. Dus gestoofd komt het dichts in de buurt.
Nu door het huis gaan is iets te vroeg, gisteren was de begrafenis.
Haha, ja hij is echt gewoon misluktquote:Op zondag 21 september 2014 20:17 schreef Myraela het volgende:
Ik snapte eerst niet wat die klodder mayonaise op het bord deed.
Ik ookquote:Op dinsdag 2 september 2014 14:16 schreef Cici het volgende:
Ik ben gek op gourmetten, juist met kerst!
Schoteltjes met koffiepoeder in je huis zetten, dat neemt de luchtjes opquote:Op woensdag 24 september 2014 23:21 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik ook
De koelkast vol vlees, groente en vis.
Kleine gourmetpakketjes van de C1000
De stinklucht die nog dagen in je kleding/huis/tafelkleed blijft.
Alles met spiritus dingen, lekker met zo'n vlam
Half dronken per ongeluk olie in het spiritusding gieten.
Vlug naar buiten met je kleine brandje.
Elk jaar een feest.
Ach, traditie.
Die kende ik nog niet!quote:Op woensdag 24 september 2014 23:25 schreef essnhills het volgende:
[..]
Schoteltjes met koffiepoeder in je huis zetten, dat neemt de luchtjes op
Wij lazen het ooit ergens, en toen de eerstvolgende keer geprobeerd. Dat we de volgende dag beneden kwamen roken we niks van de gourmetquote:
quote:Op woensdag 24 september 2014 23:21 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik ook
De koelkast vol vlees, groente en vis.
Kleine gourmetpakketjes van de C1000
De stinklucht die nog dagen in je kleding/huis/tafelkleed blijft.
Alles met spiritus dingen, lekker met zo'n vlam
Half dronken per ongeluk olie in het spiritusding gieten.
Vlug naar buiten met je kleine brandje.
Elk jaar een feest.
Ach, traditie.
Bedoel je van die goedkope oploskoffie??quote:Op woensdag 24 september 2014 23:25 schreef essnhills het volgende:
[..]
Schoteltjes met koffiepoeder in je huis zetten, dat neemt de luchtjes op
Het zelfde hier, eigenlijk mis ik dat best wel afhaalchinees op z,n Nederlands. Maar het mag ook ergens in de andere dagen in december zijn dat ik terug ben.quote:Op dinsdag 2 september 2014 17:24 schreef Bramito het volgende:
Ik ben dit jaar in NL met kerstmis. Ik wil 2e kerstdag dan ook absoluut afhaalchinees.
Je maakt er wel werk van, tof!quote:Op woensdag 24 september 2014 23:13 schreef essnhills het volgende:
Deze keer de agar agar meteen toegevoegd, toen de room nog koud was, ipv tegen de kook aan.
Een batch alleen tegen de kook aangehad, en daarna laten afkoelen. De tweede een paar minuutjes heel zachtjes laten koken.
Het resultaat:
[ afbeelding ]
De rechter heeft niet gekookt, en is nog wat korrelig. De linker is een stuk lekkerder, zachter en gladder, maar kan nog net wat beter. Dus volgende keer nog ietsje langer zachtjes laten koken denk ik![]()
Nee, van filterkoffie. Maar misschien werkt oploskoffie ook wel hoor.quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:57 schreef soapie het volgende:
[..]
Bedoel je van die goedkope oploskoffie??
Haha ja! Ik vind het ook leuk om te doen dus dat scheeltquote:Op zaterdag 27 september 2014 20:52 schreef Selestha het volgende:
[..]
Je maakt er wel werk van, tof!
Ah, oke, thanks, ik ga dat ook eens proberen tegen die tijd!!!quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:11 schreef essnhills het volgende:
[..]
Nee, van filterkoffie. Maar misschien werkt oploskoffie ook wel hoor.
Heerlijk toch zo relaxed en ongedwongen!quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:03 schreef Sorella het volgende:
Normaal komt mijn familie op eerste of tweede kerstdag bij ons eten maar dit jaar helemaal geen zin in, dus ik denk dat het een gourmet of fondue wordt met zijn drieen op de bank met een film erbij en de andere kerstdag gewoon brood of patat ofzo.
Wat leukquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:49 schreef RoelerMF het volgende:
Even delen, mini ginger bread huisjes voor bij de koffie! Awesome!
http://caketime.blox.pl/strony/MiniGingerbreadHouses.html
Tadaah! http://www.dille-kamille.(...)fotoblad[artikel]/0/quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:49 schreef RoelerMF het volgende:
Even delen, mini ginger bread huisjes voor bij de koffie! Awesome!
http://caketime.blox.pl/strony/MiniGingerbreadHouses.html
Coquilles zijn een ingrediënt, geen gerecht. Maar als je ze klassiek wilt maken als in, kort bakken in wat heet braadvet zoals geklaarde boter, dan is dat erg makkelijk.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 22:17 schreef Bleie het volgende:
Klinkt goed korreltje zout!
Vraagje: ik hou ontzettend van coquilles, maar is dat nou moeilijk zelf te maken? Lijkt me leuk voor een voorgerechtje.
Dat klinkt intrigerend!quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:30 schreef Myraela het volgende:
Laatst met een workshop zalm met een garnalenkorst gemaakt
Stukje zalmfilet, met een korst van garnalen bovenop. Maar dat was in de oven met een hele zalmfilet.quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:31 schreef minilot het volgende:
Dat klinkt intrigerend!Wat moet ik me er bij voorstellen?
Vertel mij wat. Ik zeur al weken, alsniet maanden, dat we de gangen moeten verdelen, maar de schoonfamilie vind 't allemaal wel tijd zat als we dat half november doen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:27 schreef minilot het volgende:
Enneh, wie is er zelf aan aan het Kerst-testen geweest? En zijn er mensen die advise willen? Kom maar op! Het is al bijna november!
Bijvoorbeeld:quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:08 schreef essnhills het volgende:
Misschien dat het filodeegpakketje wel een groentepakketje gaat worden en dat dan als voorgerechtje, iemand daar misschien inspiratie voor?
O jee! Nou, we staan klaar om last-minute mee te denken!quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:36 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Vertel mij wat. Ik zeur al weken, alsniet maanden, dat we de gangen moeten verdelen, maar de schoonfamilie vind 't allemaal wel tijd zat als we dat half november doen.
Tel daarbij op dat mijn schoonouders tot komende zaterdag nog bij ons inwonen en ik zweef ergens tussen geen tijd om te koken en te gestresst om met iets creatiefs te komen.
Ik ga de flat waar het broertje van mijn lief in woont maken uit speculaas, als eetbare surprise! Kan nog wat worden, want nog nooit zoiets gemaakt/gebouwd.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:12 schreef Myraela het volgende:
Voor Sinterklaas volgens mij geen diner. Wil wel een koekhuisje bakken voor mijn neefje en nichtje. En misschien bak ik ook nog wel wat voor de volwassenen.Geen idee, eerste keer Sinterklaas bij de schoonfamilie.
Komt vast goed.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:37 schreef minilot het volgende:
[..]
O jee! Nou, we staan klaar om last-minute mee te denken!
Wat een leuke idee !! ga je dan zelf sjablonen maken en uitsnijden etc.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:38 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik ga de flat waar het broertje van mijn lief in woont maken uit speculaas, als eetbare surprise! Kan nog wat worden, want nog nooit zoiets gemaakt/gebouwd.
Ja, moet wel. Ik denk niet dat er van een random woongebouw in mijn dorp speciale templates bestaan voor koekhuisjes.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:45 schreef Hooiopdevork het volgende:
[..]
Wat een leuke idee !! ga je dan zelf sjablonen maken en uitsnijden etc.
Thanksquote:Op maandag 27 oktober 2014 15:37 schreef minilot het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
Prei en champignons in een wonton-zakje:
[ afbeelding ]
Worstjes en salie in een pannenkoek-zakje:
[ afbeelding ]
Kikkererwt, spinazie en feta in filo-zakje:
[ afbeelding ]
Wilde paddestoelen in een papieren zakje:
[ afbeelding ]
Schandalig dat die niet bestaan!quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:52 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja, moet wel. Ik denk niet dat er van een random woongebouw in mijn dorp speciale templates bestaan voor koekhuisjes.![]()
Oi...receptjequote:Op maandag 27 oktober 2014 14:26 schreef minilot het volgende:
Als bijgerecht wil ik in elk geval gefrituurde aardappelkoekjes serveren met mandarijnschil, vanille en heel kleine stukjes pittige worst in het deeg. Die heb ik al wél uitgeprobeerd, dus hier een eigen foto van afgelopen week:
[ afbeelding ]
(Met kerst dan wel zonder poedersuiker)
Yup!quote:
Ik ga eens even proberen binnenkortquote:Op maandag 27 oktober 2014 16:14 schreef minilot het volgende:
[..]
Yup!
Nodig:
400 gram kruimige aardappelen, geschild
120 gram bloem
Snufje zout
30 gram roomboter
2 eidooiers, geklopt
Fijngeraspte schil van 1 grote sinaasappel of twee mandarijntjes
Stukje pittige droge worst (ik gebruikte een goeie chorizo), in piepkleine stukjes gesneden
1/2 theelepel vanille-extract
Frituurolie/vet naar keuze (ik gebruik meestal zonnebloem- of pindaolie)
- Aardappels gaarkoken in zout water
- Aardappelen nog even laten droogstomen
- Aardappelen door een pureeknijper halen
- Aardappelen mengen met zout, boter, eidooiers, bloem, vanille, sinas/mandarijnschil en stukjes worst.
- Mengsel in een pannetje doen en op laag vuur verwarmen terwijl je stevig blijft roeren met een spatel of houten lepel. Op een gegeven moment vormt de boel een glanzende deegbal, na een minuut of drie.
- Deegbal helemaal laten afkoelen
- Frituurolie/vet verwarmen tot ongeveer 170 graden
- Afgekoeld deeg uitrollen tot gewenste dikte
- Met een klein stekertje (vorm naar keuze, ik gebruikte een gekarteld rondje) de 'koekjes' uitsteken.
- Koekjes goudbruin frituren in ongeveer anderhalf tot drie minuten (afhankelijk van de grootte), je ziet vanzelf dat ze gaan drijven en een beetje opblazen. Dat betekent dat ze gaar zijn.
- Koekjes laten uitlekken op keukenpapier
Klaar!![]()
Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel.
quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Je wilde wat vragen over eend, Minilot?
Ik weet natuurlijk wel wat je klassiek bij eend stopt, maar dit is qua smaken eerder een beetje Aziatisch dan klassiek. Zoek dus wel iets dat echt bij de smaken van het recept past: chili, gember, bier, steranijs..quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Groenten bij de eend?
Klassiek: rode kool, spruitjes, peen, bloemkool.
Je kan ook spinazie met gebakken uitjes en gember doen, of geroerbakken chineese kool, of prei fijn snijden en stoven met room.
Tomaten in de winter, dat vind ik zelf nooit zo'n succes.quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:50 schreef WRH het volgende:
venkel met kerstomaatjes en oregano uit de oven geeft ook wel lekkere smaak (vooral lekkere geur)
Ha, dat ben ik met je eens. Zat zelf ook te zoeken naar leuke dingen, maar ik zou echt kiezen voor producten uit het seizoen die rond de kerst volop verkrijgbaar zijn. Verse aardbeien zien er in de winter sowieso nooit fantastisch lekker uit vind ik persoonlijk, zeker als je ze dan vergelijkt met degene uit het zomerseizoenquote:Op maandag 27 oktober 2014 16:56 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik zou met kerst ook nooit aardbeien gebruiken, of tuinboontjes, of andere dingen die echt lijnrecht regenover het winterseizoen staan.. Maar da's heel persoonlijk hoor - ik zeg niet dat het niet lekker kan zijn.
Sambal goreng boontjes? Wat serveer je er verder bij? Rijst? Polenta? Pasta? Aardappels?quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:54 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk wel wat je klassiek bij eend stopt, maar dit is qua smaken eerder een beetje Aziatisch dan klassiek. Zoek dus wel iets dat echt bij de smaken van het recept past: chili, gember, bier, steranijs..
Verder een warme, spicy appelcompote en zoals ik zei, gefrituurde aardappelkoekjes waar pittige droge worst en mandarijnschilletjes in verwerkt zitten. Dat heeft gevoelsmatig wel een goede samenhang met het recept voor de eend, alleen zoek ik dus nog een groentegerecht dat daar naadloos in past.quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sambal goreng boontjes? Wat serveer je er verder bij? Rijst? Polenta? Pasta? Aardappels?
Dus alle bijgerecht zijn zeer smaakintensief, geen rust in je mond.quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef minilot het volgende:
[..]
Verder een warme, spicy appelcompote en zoals ik zei, gefrituurde aardappelkoekjes waar pittige droge worst en mandarijnschilletjes in verwerkt zitten. Dat heeft gevoelsmatig wel een goede samenhang met het recept voor de eend, alleen zoek ik dus nog een groentegerecht dat daar naadloos in past.
De aardappelkoekjes smaken heel kalmpjes hoor.quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus alle bijgerecht zijn zeer smaakintensief, geen rust in je mond.
Heh, schattig!quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:17 schreef RoelerMF het volgende:
http://www.hungryhappenin(...)-roll-christmas.html
Wow, deze zijn tof!
daar heb je eigenlijk wel gelijk in. ik kook nu vrij veel venkel maar inderdaad, door dat rare weer zit ik nog steeds in semi zomer stemming, moeilijk om de sfeer van winter / kerst te pakken te krijgen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:56 schreef minilot het volgende:
[..]
Tomaten in de winter, dat vind ik zelf nooit zo'n succes.Ik zou met kerst ook nooit aardbeien gebruiken, of tuinboontjes, of andere dingen die echt lijnrecht regenover het winterseizoen staan.. Maar da's heel persoonlijk hoor - ik zeg niet dat het niet lekker kan zijn.
Dat vind ik erg gezellig en dan krijg je niet zo'n restaurant-gevoel. Wel betekent het dat je wat minder goed verfijnde gerechtjes kunt maken, dus ik moet nog even nadenken hoe ik dat combineer met de wens dat het wat gezonder is allemaal. Tips?quote:Op vrijdag 5 september 2014 09:39 schreef minilot het volgende:
De traditie wil dat het hoofdgerecht wordt geserveerd volgens het shared dining-principe: allemaal schalen op tafel en iedereen schept zelf op.
Zodra ze uit de oven komen op een omgekeerd kopje/glas leggen, voorzichtig 'helpen' ze om het randje te vouwen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 19:50 schreef RoelerMF het volgende:
Is er trouwens iemand met ervaring hoe je kletskoppen kan vouwen tot een bakje waar een bolletje ijs in kan?
Voor de ''iets met ragout'' misschien kroketjes maken? Is heel lekker en kan er chique uitzienquote:Op woensdag 5 november 2014 01:08 schreef Lot_1 het volgende:
Zo, de topics van vorig jaar doorgelezen en het topic uit 2011 (die van 2012 kon ik niet vinden gek genoeg).
Ik ben nog in dubio over alles.. ik was klassiek-kerst van plan, maar eigenlijk lijkt me een italiaans diner een stuk gemakkelijker. Dan zou het iets kunnen worden als:
soepje - parpadelle met ragout - lamsrack met risotto - italiaans desert (tiramisu/panna cotta/daarkomenwewelop)
De vraag is dan nog: wat voor soort soep, wat voor soort ragout (ik houd niet zo van paddestoelen), hoe kruid ik de lamsrack (iets met honing en tijm?), wat voor risotto (ik zag dat myreala een pompoenrisotto van plan was eerder, maar ik weet niet of mijn gasten zo dol zijn op pompoen)
Maar het leek me ook wel leuk om een gewoon klassiek menu te doen. Ragout lijkt me leuk om eens zelf te maken, maar bladerdeegbakjes vind ik wel weer een beetje suf. Verder lijkt lam of iets kip-achtigs me leuk (een gevulde kalkoen/kip? Of kwartels? Of hier ook lam? En wat voor saus kan er dan bij?), alleen heb ik nog geen idee wat voor groenten ik lekker en leuk vind. Zoete aardappel ben ik dol op en kennen mijn ouders niet, misschien is dat wel een leuk idee ipv gewone aardappels. Ik vond een aperitief van meloenbellini en prosciutto een geweldig leuk idee, en als nagerecht vind ik die appelsneeuw die minilot eerder maakte ook erg tof.
Dus dan wordt het:
meloenbellini met ham - iets met ragout - hoofdgerechten (iig zoete aardappel) - appelsneeuw
Ideeën genoeg dus maar er is me nog weinig duidelijk. Minilot, zie jij een mogelijkheid om die kaviaar-vloeistofbolletjes in de appelsneeuw te verwerken?
't Is in elk geval niet gemakkelijk, dit!![]()
Zeker!quote:Op woensdag 5 november 2014 01:08 schreef Lot_1 het volgende:
Ideeën genoeg dus maar er is me nog weinig duidelijk. Minilot, zie jij een mogelijkheid om die kaviaar-vloeistofbolletjes in de appelsneeuw te verwerken?
Pfoeh, kroketjes.. dat wordt dan wel een leuke culinaire uitdaging voor mequote:Op woensdag 5 november 2014 07:54 schreef Selestha het volgende:
[..]
Voor de ''iets met ragout'' misschien kroketjes maken? Is heel lekker en kan er chique uitzien
Jazeker: in het recept staat specifiek vermeld:quote:Op woensdag 5 november 2014 10:36 schreef Lot_1 het volgende:
Zou je die bolletjes ook van te voren kunnen maken?
Boodschappen in Duitsland doen en in koelbox mee terug?quote:Op donderdag 6 november 2014 18:59 schreef Clubsoda het volgende:
Ik zit kersttechnisch met het volgende, misschien zijn hier wel mensen die met me mee willen denken. Wij zijn vanaf het weekend voor kerst bij schoonfamilie in Duitsland en komen tweede kerstdag terug. Tweede kerstdag is er dus bar weinig tijd voor koken en bovendien moeten de boodschappen eigenlijk al in huis zijn. Vorig jaar hebben we heel gewoon gegeten maar dat vond ik eigenlijk een beetje saai, dus ik wil proberen er dit jaar wat feestelijkers van te maken. Heeft iemand briljante ideeën voor gerechten die ofwel ingevroren kunnen worden en/of ingrediënten die ruim (minsten een week) van te voren gekocht kunnen worden? Een soepje als voorgerecht is sowieso een optie natuurlijk, maar ik ben een beetje inspiratieloos voor het hoofdgerecht.
Maak een lekkere pan stoofvlees!quote:Op donderdag 6 november 2014 18:59 schreef Clubsoda het volgende:
Ik zit kersttechnisch met het volgende, misschien zijn hier wel mensen die met me mee willen denken. Wij zijn vanaf het weekend voor kerst bij schoonfamilie in Duitsland en komen tweede kerstdag terug. Tweede kerstdag is er dus bar weinig tijd voor koken en bovendien moeten de boodschappen eigenlijk al in huis zijn. Vorig jaar hebben we heel gewoon gegeten maar dat vond ik eigenlijk een beetje saai, dus ik wil proberen er dit jaar wat feestelijkers van te maken. Heeft iemand briljante ideeën voor gerechten die ofwel ingevroren kunnen worden en/of ingrediënten die ruim (minsten een week) van te voren gekocht kunnen worden? Een soepje als voorgerecht is sowieso een optie natuurlijk, maar ik ben een beetje inspiratieloos voor het hoofdgerecht.
Lege eierdozen worden hier vaak voor gebruikt.quote:Op dinsdag 4 november 2014 19:50 schreef RoelerMF het volgende:
Is er trouwens iemand met ervaring hoe je kletskoppen kan vouwen tot een bakje waar een bolletje ijs in kan?
Gekonfijte eendenbouten?quote:Op donderdag 6 november 2014 18:59 schreef Clubsoda het volgende:
Lekker aardig van je familie zegquote:Op zondag 9 november 2014 13:18 schreef AwayTL het volgende:
Oooo yeah!! Mijn familie heeft besloten kerst op 2 uur afstand te vieren. Nu ga ik dat met een nieuwe baby niet doen, dwz dat ik dit jaar niet vast zit aan de afhaalchinees en 1 dag voor ons gezin kan koken.
Kan ik ook wat gaan maken ipv alleen meelezen hier!
(Helaas zit ik eerste kerstdag nog wel vast aan de gourmet)
Nou ja, opa en oma wonen hier, vandaar dat het altijd bij hun in de buurt was. Maar aangezien zij het niet aankunnen om te organiseren en mijn vader vast geen zin heeft om dat te gaan doen ( gescheiden nu ), vind ik het niet zo heel raar. Daar woont ook de helft dus achquote:Op zondag 9 november 2014 13:38 schreef Molo het volgende:
[..]
Lekker aardig van je familie zeg
Nu wel dan lekker alles maken wat je zelf lekker vindt, bonus!!
Tsja, gelukkig dan maar dat jij het snapt. Ik zou pisnijdig zijn. Dan maar broodje en soep regelen of iets simpels ofzo als het niet anders kan, maar het draait bij ons echt om bij elkaar zijn met kerst, hoe dan ook.quote:Op zondag 9 november 2014 14:00 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Nou ja, opa en oma wonen hier, vandaar dat het altijd bij hun in de buurt was. Maar aangezien zij het niet aankunnen om te organiseren en mijn vader vast geen zin heeft om dat te gaan doen ( gescheiden nu ), vind ik het niet zo heel raar. Daar woont ook de helft dus ach.
Ik dacht er aan om buikspek te gaan maken. Nog nooit gegeten, maar ziet er zoo lekker uit!
Iemand het recept voor in de oven? En om welk stuk moet ik vragen bij de slager? Hoe kan ik eventuele restjes gaan verwerken?![]()
Kan ik het misschien nog in mijn verlof gaan testen!
Hoe dan ook, ja dan zou ik mij natuurlijk ook aan kunnen passen. Zie het zelf alleen niet zitten om die reis af te leggen als we net 3 weken een mini erbij hebben. Zullen er genoeg zijn die het wel zouden doen. En zoals je ziet kan ik nu mijn eigen ding doen, waar ik ook niet rouwig om benquote:Op zondag 9 november 2014 14:18 schreef Molo het volgende:
[..]
Tsja, gelukkig dan maar dat jij het snapt. Ik zou pisnijdig zijn. Dan maar broodje en soep regelen of iets simpels ofzo als het niet anders kan, maar het draait bij ons echt om bij elkaar zijn met kerst, hoe dan ook.
Buikspek klinkt lekker, wil je het Europees maken met stoof groenten enzo erbij? Of Chinese stijl?
Oh man, dat moet echt goddelijk zijn, volgens mij.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:09 schreef minilot het volgende:
Ik weet het, stuffing is voor Thanksgiving en niet voor kerst, maar oooo, wat zat ik net te kwijlen toen ik dit broodjes-recept net zat te lezen.
Uitleg, stap voor stap:
The Food Lab: How to Make Pull-Apart Stuffing-Flavored Rolls
Verkort recept:
http://www.seriouseats.co(...)ll-bread-recipe.html
[ afbeelding ]
Mocht iemand op zoek zijn naar belachelijk calorierijke dinner rolls voor op de kersttafel, dan is dit volgens mij een erg lekkere optie!
Ik ga ze volgende week uittesten
Het toetje wordt gedaan door het zusje van mijn vriend.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:18 schreef Bleie het volgende:
[..]
Oh man, dat moet echt goddelijk zijn, volgens mij.
Maar goed, ik ga geloof ik een toetje maken. En een keer een volledig diner, maar maar voor 3 personen (en twee kinderen die vrijwel niets eten).
Jaaa, input is van harte welkom! Ik zit zelf te denken aan een grand desert of zo. Zag deze op Pinterest, lijkt me een leuk alternatie voor een bolletje ijs. (groot plaatje, dus even in spoiler)quote:Op woensdag 19 november 2014 17:19 schreef minilot het volgende:
[..]
Het toetje wordt gedaan door het zusje van mijn vriend.Ik hou juist zo van toetjes maken!
Naja. Als ik met die van jou mag meedenken hoor ik het wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar veel meer weet ik nog niet. We zijn met 7 volwassenen en 6 kinderen (tussen 1 en 10 jaar), en ik moet het kunnen vervoeren (uur in de auto).
Deze man is een nogal fanatiek pleitbezorger van de klassieke Franse keuken, maar het buikspek maakt hij ook op zijn Chinees:quote:Op zondag 9 november 2014 16:33 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Hoe dan ook, ja dan zou ik mij natuurlijk ook aan kunnen passen. Zie het zelf alleen niet zitten om die reis af te leggen als we net 3 weken een mini erbij hebben. Zullen er genoeg zijn die het wel zouden doen. En zoals je ziet kan ik nu mijn eigen ding doen, waar ik ook niet rouwig om ben.
Hm Chinese stijl lijkt mij lekkerder, maar scherp kan dan alweer niet, omdat er een peuter mee eet. Denk dat dan Europees makkelijker is? Al zou Chinees wel weer zoeter zijn?..
Gooi beide recepten er maar in!
Deze staat nog op mijn verlanglijstje om te maken.quote:Op woensdag 19 november 2014 18:30 schreef minilot het volgende:
Inzake varkensbuik: lekkerder dan op deze manier heb ik het nog nooit gegeten:
http://ladyandpups.com/20(...)le-roast-pork-belly/
[ afbeelding ]
Had er laatst speciaal metalen spiesjes voor gekocht, want die had ik nog niet, maar het was de aanschaf zeer de moeite waard! En aankomende zomer ook handig bij het barbecuen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laatste keer was t vis. Nu weet ik het nog niet
Om pork belly crackling te krijgen, bijvoorbeeld bij het maken van porcetta van de Big Green Egg, perforeer ik de huidkant ook. Dit doe ik echter een dag van tevoren, dan bestrooi ik de huid met wat zout en baking soda en laat ik het een nacht in de folie in de koelkast staan. De volgende dag even afspoelen en je krijgt echt een briljante crackling korst.quote:Op woensdag 19 november 2014 18:30 schreef minilot het volgende:
Inzake varkensbuik: lekkerder dan op deze manier heb ik het nog nooit gegeten:
http://ladyandpups.com/20(...)le-roast-pork-belly/
[ afbeelding ]
Had er laatst speciaal metalen spiesjes voor gekocht, want die had ik nog niet, maar het was de aanschaf zeer de moeite waard! En aankomende zomer ook handig bij het barbecuen
De appel is stukgekookt, het ruikt heerlijk. 't Begin van het oefenen is er alvast.quote:Op woensdag 5 november 2014 08:20 schreef minilot het volgende:
Zeer geslaagd licht toetje voor na een zware maaltijd!Iets knapperigs erbij serveren is overigens wel erg lekker. Ik deed flinterdunne amandelkoekjes.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik kwam ze gewoon in de AH tegen, dit was het enige koekje wat me wat luchtiger leek met amandelen
freedom is just another word for nothing left to lose
Die jules de stroperkoekjes zijn;quote:Op woensdag 19 november 2014 22:21 schreef Lot_1 het volgende:
Wat een leuk toetje Bleie! Niet te lastig maar wel lekker denk ik
[..]
De appel is stukgekookt, het ruikt heerlijk. 't Begin van het oefenen is er alvast.
Hoeveel eiwitten heb jij ongeveer gebruikt? Ik heb nu 2 appels gekookt met kruiden, straks nog even pureren en dan de koelkast in. Morgen ga ik dan de eiwitten kloppen en ik heb inmiddels ook koekjes in huis. Van het merk 'Jules Destrooper', gekocht bij de AH. Ik hoop dat het wat is want ik heb geen tijd om van tevoren ook nog koekjes te bakken. Het ziet er zo uit:
[ afbeelding ]
Ik moet nog geschikte olie kopen om de kaneelvloeistofbolletjeskaviaar in te laten druppen, en misschien ook nog een druppelflesje waarmee dat handig kan. En een ijsblokjesvorm.
Leuk maar wel veel gedoe zegDe Monin kaneelsiroop heb ik al wel, ik zag dat er zelfs een Moninsiropen-topic op fok was
De pain d'amande van Jules de Strooper is hartstikke lekker!quote:
Eens, ze zijn echt heerlijkquote:Op donderdag 20 november 2014 06:29 schreef minilot het volgende:
[..]
De pain d'amande van Jules de Strooper is hartstikke lekker!
Prima alternatief voor als je geen zin of tijd hebt om zelf koekjes te bakken.
Rode kool vind ik eigenlijk alleen maar lekker bij wild. Krijg waarschijnlijk, net als elk jaar, haas met rode kool op eerste kerstdag. Kan ik nu al naar uit kijken!quote:Op donderdag 20 november 2014 11:18 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Ik wil 1 dag Hertenbiefstukjes in Rode port saus maken, Daarbij wilt mijn man graag gevulde aardappel.
Maar ik kom er niet uit wat voor groente daar bij moet. Eigenlijk wou ik rode kool..maar de combi lijkt me zo "apart"
Hert is geen wild?quote:Op donderdag 20 november 2014 11:51 schreef DavetheNL het volgende:
[..]
Rode kool vind ik eigenlijk alleen maar lekker bij wild. Krijg waarschijnlijk, net als elk jaar, haas met rode kool op eerste kerstdag. Kan ik nu al naar uit kijken!
Voor zover ik weet wel, staat in mijn kookboek over wild. Heb het alleen al een tijdje niet op. Laatste keer was in Canada, en dat was door die man zelf geschoten en dus zeker wild hehquote:
foie gras kan ik volgens mij niet aankomen. Kwartelei gebruik ik bij m'n zalmgerechtje.quote:Op donderdag 20 november 2014 22:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Eerste gedachte
Pate foie gras
Bouillon met een kwartelei
Wild drieerlei met Reerug, Haasfilet en Partijs, morieljessaus, rode kool, spruiten en aardappelgratin
Flan caramel of een Herrencreme
Kazen
herrencremequote:Op donderdag 20 november 2014 22:27 schreef Lonaa het volgende:
[..]
foie gras kan ik volgens mij niet aankomen. Kwartelei gebruik ik bij m'n zalmgerechtje.
Reerug denk ik nog over na.
Kazen wil ik inderdaad nog doen
Flan caramel en Herrencreme ga ik even opzoeken. Thanks!
Mijn moeder vindt het fantastisch lekker, das de enige reden voor mij om het te maken want van mij hoeft het niet zo. Het is wel heeeeeeel machtig, toch? Daar twijfel ik nog wel over, wilde iets wat niet zo zwaar is.quote:Op donderdag 20 november 2014 22:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
herrencreme
4 XL bio eieren
400 cc melk
200 cc slagroom, lobbig geslagen
Vanillestokje, vanilleextract of bourbonvanillesuiker, ik gebruikte mijn eigengemaakte vanillesiroop
100 gram suiker
100 gram geraspte bittere chocolade
4 blaadjes gelatine
100 cc bruine rum ( ik gebruik ron mulata anejo gran reserva)
Verwarm de melk in een pannetje met de vanille
Sla de eieren los in een grote stalen schotel
Als de melk 90 graden is ( niet laten koken), los de gelatine er in op giet je deze in een dun straaltje bij de eieren terwijl je die klutst
Verwarm dit au bain marie terwijl je met een garde blijft roeren tot het ca 85 graden is.
Dit vormt een dikvloeibaar mengsel
Haal het van het vuur en zet de schaal met ei-melk in een grotere schaal met ijs en water en voeg de suiker toe en roer met het mengsel zodat het afkoelt. Als het koud is voeg de rum toe en de slagroom, roer dit voorzichtig om zodat je de lucht er niet uitslaat.
Voeg de geraspte chocolade toe en zet het in de koelkast om op te stijven.
Is een zeer geliefd dessert in bepaalde delen van Duitsland. Een dikke lobbige creme. Deze is erg lekker. Meestal wordt ie kindervriendelijk gemaakt, met rumaroma ipv rum en dr Oetker vanillepuddingpoeder ipv room, eieren en gelatine. Die is niet lekker.
Het valt wel mee, het is vooral melk, met wat room en eieren, er zit geen meel in wat het meestal zo zwaar maaktquote:Op donderdag 20 november 2014 22:33 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Mijn moeder vindt het fantastisch lekker, das de enige reden voor mij om het te maken want van mij hoeft het niet zo. Het is wel heeeeeeel machtig, toch? Daar twijfel ik nog wel over, wilde iets wat niet zo zwaar is.
Ik zoek nog een dessert! Is dit nog lekker met een stukje fruit? Granaatappelpitjes er over, stoofpeertje, gewoon peertje?quote:Op donderdag 20 november 2014 22:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
herrencreme
4 XL bio eieren
400 cc melk
200 cc slagroom, lobbig geslagen
Vanillestokje, vanilleextract of bourbonvanillesuiker, ik gebruikte mijn eigengemaakte vanillesiroop
100 gram suiker
100 gram geraspte bittere chocolade
4 blaadjes gelatine
100 cc bruine rum ( ik gebruik ron mulata anejo gran reserva)
Verwarm de melk in een pannetje met de vanille
Sla de eieren los in een grote stalen schotel
Als de melk 90 graden is ( niet laten koken), los de gelatine er in op giet je deze in een dun straaltje bij de eieren terwijl je die klutst
Verwarm dit au bain marie terwijl je met een garde blijft roeren tot het ca 85 graden is.
Dit vormt een dikvloeibaar mengsel
Haal het van het vuur en zet de schaal met ei-melk in een grotere schaal met ijs en water en voeg de suiker toe en roer met het mengsel zodat het afkoelt. Als het koud is voeg de rum toe en de slagroom, roer dit voorzichtig om zodat je de lucht er niet uitslaat.
Voeg de geraspte chocolade toe en zet het in de koelkast om op te stijven.
Is een zeer geliefd dessert in bepaalde delen van Duitsland. Een dikke lobbige creme. Deze is erg lekker. Meestal wordt ie kindervriendelijk gemaakt, met rumaroma ipv rum en dr Oetker vanillepuddingpoeder ipv room, eieren en gelatine. Die is niet lekker.
Zure kersen? Sinaasappelfilets?quote:Op vrijdag 21 november 2014 08:23 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik zoek nog een dessert! Is dit nog lekker met een stukje fruit? Granaatappelpitjes er over, stoofpeertje, gewoon peertje?
maar wordt wel vaak onder de noemer wild geserveerd toch? met bijbehorende rode kool oid?quote:Op donderdag 20 november 2014 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Meeste niet, wordt gekweekt
quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:46 schreef minilot het volgende:
(Zullen we dit even transporteren naar het Kersttopic Lonaa? Jij je vraag en ik het antwoord. Kan er verder meegedacht worden)
Indien ingevroren geweest kan het geen kwaad, toch?quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Een steak tartaar van hert?
Zou daar voorzichtig mee zijn ivm parasieten.
Ik kan de glazen chips van harte aanraden, ze zijn tof om te maken, lekker, en zien er gaaf uit.quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:48 schreef Lonaa het volgende:
Oke, komt ie:
eerste punt: ik wil graag de glazen aardappelchips ergens bij gebruiken.
Verder heb ik als amuse een steak tartare van hert, daar moet nog iets knapperigs bij. Bijv. de aardappelchips, of iets anders?
Als warm tussengerecht heb ik een mini lams t-bonesteakje. Ik heb daar nog geen bijgerechten bij. Wil het klein houden, want tussengerecht. Zat te denken er een rucolapesto bij te doen, maar wil vooral nog een groente erbij. En iets knapperigs. 2 x aardappelchips gebruiken vind ik niet leuk.
Het dessert, ik vind dessert lastig omdat ik zelf niet zo'n dessertvrouwke ben. Van mij hoeft het allemaal niet zo. Ik zat te denken aan iets met peer, omdat stoofpeertjes fantastisch zijn. Maar iets anders kan ook, zolang het maar niet zo zwaar is, want dan heb je namelijk net 6 gangen op.
Ideeen, tips, inspiratie?
Semifreddo is wel een goed idee!quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:52 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik kan de glazen chips van harte aanraden, ze zijn tof om te maken, lekker, en zien er gaaf uit.![]()
Hert als amuse, lam als tussengerecht, wat heb je dan als hoofdgerecht? Is het niet erg vlezig?Nou ja, als je mensen hebt die erg van vlees houden is het wel een feestje natuurlijk.
Ik vind rucola zelf heel erg niet lekker in pesto (veel te bitter, brr!), maar wat voor smaken wilde je gaan gebruiken bij het stukje lam zelf? Je kunt het met lam op een Britse toer gooien met munt en erwt (bleh), met rozemarijn en knoflook (klassiek, maar erg lekker!) of bijvoorbeeld een tikkie midden-oosten met dingen als harissa en ras-el-hanout (heul lekker!). Welke kant je je lam op wilt duwen qua smaak zou ik laten bepalen wat je er verder bij serveert.
Aan de andere kant: het is ook maar een tussengerecht hè? Alleen een heel klein t-bonesteakje met bijvoorbeeld een saus en een minuscuul beetje garnituur is daarvoor al voldoende, lijkt me.
Wat het toetje betreft: ik zou voor na een kerstmaaltijd in elk geval wegblijven van dingen waar deeg in zit, taartjes, galettes, cakejes, etcetera. Dat is voor de meeste mensen veel te zwaar na al zoveel gangen. Iets met ijs of merengue of panna cotta in combinatie met fruit is in elk geval wel goed.Als je geen ijsmachine hebt zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een lekkere semifreddo, heb je alleen maar een cakeblik voor nodig. Kun je mooie laagjes maken. Plankje snijden, lauw, zacht stoofpeertje erbij, hatsikidee! Inspiratie:http://foodgawker.com/page/2/?s=semifreddo
Vind ik dan hè? Misschien vind jij het wel heel lekker. Ik begrijp hieruit dat je het zelf nog niet geprobeerd hebt? Het kost één minuut om pesto te maken, dus ik zou zeggen: probeer het eens uit.quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:56 schreef Lonaa het volgende:
Rucolapesto bitter ja? Meh, dat wist ik niet, zonde. Dan denk ik dat het een beetje de mediterrane kant op gaat. Want super lekker.![]()
Ik vind rucola in combinatie met bepaalde dingen wel lekker, maar zo, hap hap, niet zo.quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:58 schreef minilot het volgende:
[..]
Vind ik dan hè? Misschien vind jij het wel heel lekker. Ik begrijp hieruit dat je het zelf nog niet geprobeerd hebt? Het kost één minuut om pesto te maken, dus ik zou zeggen: probeer het eens uit.
Ik vind rucola sowieso niet lekker (alleen als het heeeeeeeeeel jonge is gaat het wel), ook niet in salade. Dus vandaar
Ja lieve schat, da's lastig adviseren hè?quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:56 schreef Lonaa het volgende:
Eigenlijk weet ik dus nog bijna niks zeker.
Het flinke stuk beest als hoofdgerecht valt wel mee.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:02 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja lieve schat, da's lastig adviseren hè?
Ik zou zelf in elk geval niet gaan voor drie gangen met vlees, maar dat is omdat ik me heel makkelijke en comfortabel voel op het vegetarische/veganistische vlak. Een vegetarisch tussengerecht klinkt door voor mij erg logisch als je net al hert op hebt en er nog een flink stuk beest als hoofdgerecht komt, maar dat moet je natuurlijk maar net liggen.
Al met al is het misschien handiger om eerst eens na te denken over een wat globaler thema, waar je dan vervolgens je menukeuzes op kunt aanpassen. Als alles kan is er gewoon teveel om uit te kiezen.
Mijn hertenbiefstuk bestel ik altijd raw, en dat is superlekker.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:06 schreef minilot het volgende:
Oh, nog even over hert.. Ik vind hert zelf erg lekker in combinatie met bosbessen en/of portMisschien kun je daar iets mee.
![]()
Ik heb hert trouwens nog nooit rauw gegeten, dat moet ik er wel bij zeggen.
Dat is alleen zo voor (lint)wormsoorten die in varkensvlees voorkomen zover ik weet.quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:51 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Indien ingevroren geweest kan het geen kwaad, toch?
Wat voor parasieten zouden dit moeten zijn dan? Google vindt niks, of ik zoek niet goed.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is alleen zo voor (lint)wormsoorten die in varkensvlees voorkomen zover ik weet.
Vossenlintworm bijvoorbeeld, maar die kan je ook van rauwe bramen of bosbessen krijgen. Kans is trouwens klein.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:08 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Wat voor parasieten zouden dit moeten zijn dan? Google vindt niks, of ik zoek niet goed.
Edit: behalve dan hep. E bij wilde herten.
Dat wordt wel heel random dan, dat begrijp je. Zo zonder verdere restricties.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:05 schreef Lonaa het volgende:
Omdat ik me niet zo zeker voel op vegetarisch vlak, heb ik geen idee wat een goed (tussen)gerecht zou zijn zonder vlees. Heb je suggesties?
Ja, maar dan zit er wel een gebakken randje omheen. Toch anders dan steak tartare.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:06 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Mijn hertenbiefstuk bestel ik altijd raw, en dat is superlekker.
Ja, ja, dat begrijp ik.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:12 schreef minilot het volgende:
[..]
Dat wordt wel heel random dan, dat begrijp je. Zo zonder verdere restricties.Zomaar wat willekeurige suggesties van vleesloze kleine hapjes die ik zelf al eens gemaat heb en die lekker waren:
Pittige oesterzwammen:
[ afbeelding ]
Ui, pastinaakpuree en in olie gepocheerde eidooier:
[ afbeelding ]
Beignets met krab en blauwe kaas:
[ afbeelding ]
(Foto's van de receptenblogs, niet van mij)
Dat klopt. Ik ga sowieso eerst alles proberen voordat kerst.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:13 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja, maar dan zit er wel een gebakken randje omheen. Toch anders dan steak tartare.
Kijk, da's leuk! Daar kun je alles wel tof aan ophangen!quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:14 schreef Lonaa het volgende:
Thema's vind ik altijd lastig. Ik heb er even over nagedacht om het diner 'Het diner voor de verborgen drinkers' te noemen omdat er in veel gang wat (verschillende) drank gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |