daar heb je eigenlijk wel gelijk in. ik kook nu vrij veel venkel maar inderdaad, door dat rare weer zit ik nog steeds in semi zomer stemming, moeilijk om de sfeer van winter / kerst te pakken te krijgen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:56 schreef minilot het volgende:
[..]
Tomaten in de winter, dat vind ik zelf nooit zo'n succes.Ik zou met kerst ook nooit aardbeien gebruiken, of tuinboontjes, of andere dingen die echt lijnrecht regenover het winterseizoen staan.. Maar da's heel persoonlijk hoor - ik zeg niet dat het niet lekker kan zijn.
Dat vind ik erg gezellig en dan krijg je niet zo'n restaurant-gevoel. Wel betekent het dat je wat minder goed verfijnde gerechtjes kunt maken, dus ik moet nog even nadenken hoe ik dat combineer met de wens dat het wat gezonder is allemaal. Tips?quote:Op vrijdag 5 september 2014 09:39 schreef minilot het volgende:
De traditie wil dat het hoofdgerecht wordt geserveerd volgens het shared dining-principe: allemaal schalen op tafel en iedereen schept zelf op.
Zodra ze uit de oven komen op een omgekeerd kopje/glas leggen, voorzichtig 'helpen' ze om het randje te vouwen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 19:50 schreef RoelerMF het volgende:
Is er trouwens iemand met ervaring hoe je kletskoppen kan vouwen tot een bakje waar een bolletje ijs in kan?
Voor de ''iets met ragout'' misschien kroketjes maken? Is heel lekker en kan er chique uitzienquote:Op woensdag 5 november 2014 01:08 schreef Lot_1 het volgende:
Zo, de topics van vorig jaar doorgelezen en het topic uit 2011 (die van 2012 kon ik niet vinden gek genoeg).
Ik ben nog in dubio over alles.. ik was klassiek-kerst van plan, maar eigenlijk lijkt me een italiaans diner een stuk gemakkelijker. Dan zou het iets kunnen worden als:
soepje - parpadelle met ragout - lamsrack met risotto - italiaans desert (tiramisu/panna cotta/daarkomenwewelop)
De vraag is dan nog: wat voor soort soep, wat voor soort ragout (ik houd niet zo van paddestoelen), hoe kruid ik de lamsrack (iets met honing en tijm?), wat voor risotto (ik zag dat myreala een pompoenrisotto van plan was eerder, maar ik weet niet of mijn gasten zo dol zijn op pompoen)
Maar het leek me ook wel leuk om een gewoon klassiek menu te doen. Ragout lijkt me leuk om eens zelf te maken, maar bladerdeegbakjes vind ik wel weer een beetje suf. Verder lijkt lam of iets kip-achtigs me leuk (een gevulde kalkoen/kip? Of kwartels? Of hier ook lam? En wat voor saus kan er dan bij?), alleen heb ik nog geen idee wat voor groenten ik lekker en leuk vind. Zoete aardappel ben ik dol op en kennen mijn ouders niet, misschien is dat wel een leuk idee ipv gewone aardappels. Ik vond een aperitief van meloenbellini en prosciutto een geweldig leuk idee, en als nagerecht vind ik die appelsneeuw die minilot eerder maakte ook erg tof.
Dus dan wordt het:
meloenbellini met ham - iets met ragout - hoofdgerechten (iig zoete aardappel) - appelsneeuw
Ideeën genoeg dus maar er is me nog weinig duidelijk. Minilot, zie jij een mogelijkheid om die kaviaar-vloeistofbolletjes in de appelsneeuw te verwerken?
't Is in elk geval niet gemakkelijk, dit!![]()
Zeker!quote:Op woensdag 5 november 2014 01:08 schreef Lot_1 het volgende:
Ideeën genoeg dus maar er is me nog weinig duidelijk. Minilot, zie jij een mogelijkheid om die kaviaar-vloeistofbolletjes in de appelsneeuw te verwerken?
Pfoeh, kroketjes.. dat wordt dan wel een leuke culinaire uitdaging voor mequote:Op woensdag 5 november 2014 07:54 schreef Selestha het volgende:
[..]
Voor de ''iets met ragout'' misschien kroketjes maken? Is heel lekker en kan er chique uitzien
Jazeker: in het recept staat specifiek vermeld:quote:Op woensdag 5 november 2014 10:36 schreef Lot_1 het volgende:
Zou je die bolletjes ook van te voren kunnen maken?
Boodschappen in Duitsland doen en in koelbox mee terug?quote:Op donderdag 6 november 2014 18:59 schreef Clubsoda het volgende:
Ik zit kersttechnisch met het volgende, misschien zijn hier wel mensen die met me mee willen denken. Wij zijn vanaf het weekend voor kerst bij schoonfamilie in Duitsland en komen tweede kerstdag terug. Tweede kerstdag is er dus bar weinig tijd voor koken en bovendien moeten de boodschappen eigenlijk al in huis zijn. Vorig jaar hebben we heel gewoon gegeten maar dat vond ik eigenlijk een beetje saai, dus ik wil proberen er dit jaar wat feestelijkers van te maken. Heeft iemand briljante ideeën voor gerechten die ofwel ingevroren kunnen worden en/of ingrediënten die ruim (minsten een week) van te voren gekocht kunnen worden? Een soepje als voorgerecht is sowieso een optie natuurlijk, maar ik ben een beetje inspiratieloos voor het hoofdgerecht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |