abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146022707
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:56 schreef minilot het volgende:

[..]

Tomaten in de winter, dat vind ik zelf nooit zo'n succes. :) Ik zou met kerst ook nooit aardbeien gebruiken, of tuinboontjes, of andere dingen die echt lijnrecht regenover het winterseizoen staan.. Maar da's heel persoonlijk hoor - ik zeg niet dat het niet lekker kan zijn. :)
daar heb je eigenlijk wel gelijk in. ik kook nu vrij veel venkel maar inderdaad, door dat rare weer zit ik nog steeds in semi zomer stemming, moeilijk om de sfeer van winter / kerst te pakken te krijgen.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_146023091
Ik weet nog steeds niet precies wat we allemaal doen met de kerstdagen. Ja, één avond mijn familie en één avond met mijn zus. Maar van mijn zus weet ik nog niet of die met of zonder kinderen komt, en wat we met de schoonfamilie doen weet ik ook nog niet, en voor Kerstavond met mijn familie heb ik de gangen nog niet verdeeld. Dat maakt het dus allemaal nogal lastig om plannen te maken.
pi_146023998
Ik word 16 december geopereerd en moet 2 weken vloeibaar/gepureerd eten daarna. Geen idee wat ik wel en niet kan verdragen na de gastric bypass. Maar een bouillon en een beetje groentepuree met vis moet lukken. Dus kijken hoe ik dat nog feestelijk kan maken, want eten doe je ook met de ogen.

Edit; http://www.een.be/program(...)istaart-met-schelvis Zoiets dus en ipv een ovenschaal een muffinvorm. Mijn dochter en ik dan ieder een vismuffin en manlief de rest...

[ Bericht 33% gewijzigd door AnnaNiem op 28-10-2014 09:35:37 ]
pi_146025344
Rilette van vis?
met soepjes kun je ook vrij veel varieren qua soorten groenten en het er toch leuk uit laten zien, dus afstappen van gebruikelijke groenten, tomaat etc.
misschien dat iets als eendenlever kan, dat is echt super zacht en smelt bijna al in je mond?
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_146025936
Die rilette zou wel kunnen, denk ik. Eendenlever is misschien te vet. Qua soepjes wil ik echt een bouillon anders zit ik al te vol voor het hoofdgerechtje. Ik zat te denken aan een zelfgemaakte tuinkruidenbouillon.
pi_146067678
Dit jaar voor het eerst in mijn leven de verantwoordelijkheid over een deel van een kerstdiner, heb meteen maar het hoofdgerecht gekozen want koken is leuk :) Nu vroeg ik mij af wat nou echt lekkere groenten zijn die bij de Kerst passen?
pi_146298173
Ik ga mijn ouders uitnodigen om bij ons mee te eten met kerst, dus ik kan ook gaan verzinnen hoe het menu er uit komt te zien. Ik heb er al een klein beetje over nagedacht, en ik wil graag een wat gezonder, lichter menu. Mijn ouders kunnen dat wel gebruiken :Y) en zelf diner ik de dag ervoor of erna bij mijn schoonouders en daar krijg ik ook genoeg lekkere troep binnen.
Ik denk dat ik het verder hetzelfde aanpak als de familie van minilot:

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 09:39 schreef minilot het volgende:
De traditie wil dat het hoofdgerecht wordt geserveerd volgens het shared dining-principe: allemaal schalen op tafel en iedereen schept zelf op.
Dat vind ik erg gezellig en dan krijg je niet zo'n restaurant-gevoel. Wel betekent het dat je wat minder goed verfijnde gerechtjes kunt maken, dus ik moet nog even nadenken hoe ik dat combineer met de wens dat het wat gezonder is allemaal. Tips?
Ik denk dat mijn ouders het 't meest waarderen als het lekker klassiek is: goed stuk vlees, en wat bijgerechten (groenten/aardappeltjes/stoofpeertjes ;)). Dat let mij natuurlijk niet om wat rare dingen uit te proberen als die vloeistofballetjes van vorig jaar bijvoorbeeld.

Ik ga in ieder geval het topic van vorig jaar weer eens doorlezen ter inspiratie!
freedom is just another word for nothing left to lose
  dinsdag 4 november 2014 @ 19:50:20 #208
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_146303795
Is er trouwens iemand met ervaring hoe je kletskoppen kan vouwen tot een bakje waar een bolletje ijs in kan? :D
»» Democracy is so overrated »»
  dinsdag 4 november 2014 @ 19:53:30 #209
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_146303966
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 19:50 schreef RoelerMF het volgende:
Is er trouwens iemand met ervaring hoe je kletskoppen kan vouwen tot een bakje waar een bolletje ijs in kan? :D
Zodra ze uit de oven komen op een omgekeerd kopje/glas leggen, voorzichtig 'helpen' ze om het randje te vouwen.

Kletskoppen mmm :9
  dinsdag 4 november 2014 @ 19:55:17 #210
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_146304062
Daar zat ik ook aan te denken inderdaad. Wilde zelf een cupcake tray gebruiken, maar misschien is een glas inderdaad iets handiger vanwege de ruimte :) Binnenkort maar eens gaan proefkoken, heb nog nooit kletskoppen gemaakt :D
»» Democracy is so overrated »»
pi_146314031
Kerst! Love it! Net als dit topic ;)

Hier zijn we ook al een tijdje bezig om het kerstmenu te verzinnen! Vooraf lijkt het me leuk om zelf een paté te maken, eventueel met paddestoelen. Wat toast en augurkjes erbij.

Iemand ervaring hiermee? Kan je het bijvoorbeeld goed 2 dagen van te voren maken?
pi_146318190
Zo, de topics van vorig jaar doorgelezen en het topic uit 2011 (die van 2012 kon ik niet vinden gek genoeg).

Ik ben nog in dubio over alles.. ik was klassiek-kerst van plan, maar eigenlijk lijkt me een italiaans diner een stuk gemakkelijker. Dan zou het iets kunnen worden als:

soepje - parpadelle met ragout - lamsrack met risotto - italiaans desert (tiramisu/panna cotta/daarkomenwewelop)

De vraag is dan nog: wat voor soort soep, wat voor soort ragout (ik houd niet zo van paddestoelen), hoe kruid ik de lamsrack (iets met honing en tijm?), wat voor risotto (ik zag dat myreala een pompoenrisotto van plan was eerder, maar ik weet niet of mijn gasten zo dol zijn op pompoen)

Maar het leek me ook wel leuk om een gewoon klassiek menu te doen. Ragout lijkt me leuk om eens zelf te maken, maar bladerdeegbakjes vind ik wel weer een beetje suf. Verder lijkt lam of iets kip-achtigs me leuk (een gevulde kalkoen/kip? Of kwartels? Of hier ook lam? En wat voor saus kan er dan bij?), alleen heb ik nog geen idee wat voor groenten ik lekker en leuk vind. Zoete aardappel ben ik dol op en kennen mijn ouders niet, misschien is dat wel een leuk idee ipv gewone aardappels. Ik vond een aperitief van meloenbellini en prosciutto een geweldig leuk idee, en als nagerecht vind ik die appelsneeuw die minilot eerder maakte ook erg tof.

Dus dan wordt het:
meloenbellini met ham - iets met ragout - hoofdgerechten (iig zoete aardappel) - appelsneeuw

Ideeën genoeg dus maar er is me nog weinig duidelijk. Minilot, zie jij een mogelijkheid om die kaviaar-vloeistofbolletjes in de appelsneeuw te verwerken?

't Is in elk geval niet gemakkelijk, dit! :') :D
pi_146319024
Ook ik ga dit jaar uitgebreid koken.. had totaal geen idee hoe of wat, al krijg ik door het lezen van dit topic wel weer ideen en gaat mn creativiteit opspelen.. keep jullie posted! als ik kan probeer ik altijd thuis te zijn met kerst, heerlijk tafelen van 3uur smiddags tot laat, laaaaat in de nacht!
Keep on Tripp'n
pi_146319731
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 01:08 schreef Lot_1 het volgende:
Zo, de topics van vorig jaar doorgelezen en het topic uit 2011 (die van 2012 kon ik niet vinden gek genoeg).

Ik ben nog in dubio over alles.. ik was klassiek-kerst van plan, maar eigenlijk lijkt me een italiaans diner een stuk gemakkelijker. Dan zou het iets kunnen worden als:

soepje - parpadelle met ragout - lamsrack met risotto - italiaans desert (tiramisu/panna cotta/daarkomenwewelop)

De vraag is dan nog: wat voor soort soep, wat voor soort ragout (ik houd niet zo van paddestoelen), hoe kruid ik de lamsrack (iets met honing en tijm?), wat voor risotto (ik zag dat myreala een pompoenrisotto van plan was eerder, maar ik weet niet of mijn gasten zo dol zijn op pompoen)

Maar het leek me ook wel leuk om een gewoon klassiek menu te doen. Ragout lijkt me leuk om eens zelf te maken, maar bladerdeegbakjes vind ik wel weer een beetje suf. Verder lijkt lam of iets kip-achtigs me leuk (een gevulde kalkoen/kip? Of kwartels? Of hier ook lam? En wat voor saus kan er dan bij?), alleen heb ik nog geen idee wat voor groenten ik lekker en leuk vind. Zoete aardappel ben ik dol op en kennen mijn ouders niet, misschien is dat wel een leuk idee ipv gewone aardappels. Ik vond een aperitief van meloenbellini en prosciutto een geweldig leuk idee, en als nagerecht vind ik die appelsneeuw die minilot eerder maakte ook erg tof.

Dus dan wordt het:
meloenbellini met ham - iets met ragout - hoofdgerechten (iig zoete aardappel) - appelsneeuw

Ideeën genoeg dus maar er is me nog weinig duidelijk. Minilot, zie jij een mogelijkheid om die kaviaar-vloeistofbolletjes in de appelsneeuw te verwerken?

't Is in elk geval niet gemakkelijk, dit! :') :D
Voor de ''iets met ragout'' misschien kroketjes maken? Is heel lekker en kan er chique uitzien ;)
pi_146319899
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 01:08 schreef Lot_1 het volgende:
Zeker! :Y Gewoon in een bergje eroverheen laten vallen is denk ik het leukst. :) Let er wel op dat je een sterk smakende vloeistof gebruikt, wat zo'n bereiding met gelatine laat de smaaksterkte nogal wat afnemen. Ik denk voor bij die appelsneeuw dat je bijvoorbeeld van die dikke, zoete gembersiroop kunt gebruiken. Of kaneelsiroop voor in de koffie (van Monin is erg goed).
Dat zal er allebei erg lekker bij smaken.

Wel een keer oefenen van tevoren hoor! Ik maakte ze laatst van frambozenazijn (voor op peertjes met geitenslagroom) en dat werden meer blobjes dan bolletjes. :') Kijk maar:

(wel erg lekker hoor! :))
Let me see you stripped down to the bone
pi_146319931
O, en de appelsneeuw zag er bij mij uiteindelijk als volgt uit (foto staat niet meer in het vorige topic):

Zeer geslaagd licht toetje voor na een zware maaltijd! :Y Iets knapperigs erbij serveren is overigens wel erg lekker. Ik deed flinterdunne amandelkoekjes.
pi_146322632
Thanks minilot, kaneelsiroop klinkt erg goed! En koekjes erbij lijkt me wel lekker ja, voor de bite. Zou je die bolletjes ook van te voren kunnen maken?

quote:
14s.gif Op woensdag 5 november 2014 07:54 schreef Selestha het volgende:

[..]

Voor de ''iets met ragout'' misschien kroketjes maken? Is heel lekker en kan er chique uitzien ;)
Pfoeh, kroketjes.. dat wordt dan wel een leuke culinaire uitdaging voor me :) Ik ga het eens uitproberen, wie weet lukt dat wel :). Leuk idee :Y
pi_146322704
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 10:36 schreef Lot_1 het volgende:
Zou je die bolletjes ook van te voren kunnen maken?
Jazeker: in het recept staat specifiek vermeld:

"When finished, place caviar in a canning jar or in an air-tight container with a little of the oil poured over top. This may sound weird or gross, but it keeps the caviar moist for up to a week. Plus, if you don't like the idea of oil being on the caviar you can rinse it in a sieve under cold water before placing on the dessert.
When stored with a little oil poured over and placed in an air-tight container the caviar will keep for up to 10 days."
  roze woensdag 5 november 2014 @ 10:42:24 #219
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_146322794
Minilot, de mensen voor wie jij gaat koken met kerst zijn denk ik erg gelukkig :D
Your beauty never ever scared me.
pi_146322867
Dat valt nog te bezien! En is altijd kant op totale mislukking. ;) Ik maak ook vaak zat dingen die zodanig mislukken dat ze linea recta te prullenbak in verdwijnen hoor. Ik ben een enorme kluns. Maar voor kerst vooraf echt goed oefenen scheelt wel een stuk. ^O^
pi_146328871
Ik heb eindelijk een menu verzonnen. :') Nu moet ik nog gaan oefenen, dus er kan nog het één en andere veranderen.

Menu:

Amuse: Zelfgemaakte paté met rode uien jam
Voor: Biersoep met soezenkrans met roomkaas vulling
Hoofd: Beef wellington - parmezaan krieltjes - prei ham rolletjes - romige rode kool - zelfgemaakte appelmoes
Dessert: Chocolade/koffie baked alaska

Nu nog voor de schoonfamilie hapjes verzinnen, maar ik weet nog niet echt precies wat de plannen daar zijn.
  woensdag 5 november 2014 @ 16:41:12 #222
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_146335475
Hier is nog steeds niet bekend welke gang ik ga maken.

Wat ik wel al weet is dat er na 't succes van vorig jaar, met de soep de soepen, een aardappelsalade met eendeborst, een garnalenbitterbal en een makreelmousse met dille, weer van mij verwacht wordt dat ik de amuses maak.

Daarnaast wilde ik eigenlijk niet het dessert, maar begin ik nu toch te twijfelen.. Die appelsneeuw met amandelkoekjes en daarbij de dessert kaviaar lijkt me namelijk fakking lekker.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_146376673
Ik zit kersttechnisch met het volgende, misschien zijn hier wel mensen die met me mee willen denken. Wij zijn vanaf het weekend voor kerst bij schoonfamilie in Duitsland en komen tweede kerstdag terug. Tweede kerstdag is er dus bar weinig tijd voor koken en bovendien moeten de boodschappen eigenlijk al in huis zijn. Vorig jaar hebben we heel gewoon gegeten maar dat vond ik eigenlijk een beetje saai, dus ik wil proberen er dit jaar wat feestelijkers van te maken. Heeft iemand briljante ideeën voor gerechten die ofwel ingevroren kunnen worden en/of ingrediënten die ruim (minsten een week) van te voren gekocht kunnen worden? Een soepje als voorgerecht is sowieso een optie natuurlijk, maar ik ben een beetje inspiratieloos voor het hoofdgerecht.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  donderdag 6 november 2014 @ 20:07:39 #224
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146379710
Voor de kerst laat ik de eetkamer nieuw stofferen, in lila en paars
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146380157
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 18:59 schreef Clubsoda het volgende:
Ik zit kersttechnisch met het volgende, misschien zijn hier wel mensen die met me mee willen denken. Wij zijn vanaf het weekend voor kerst bij schoonfamilie in Duitsland en komen tweede kerstdag terug. Tweede kerstdag is er dus bar weinig tijd voor koken en bovendien moeten de boodschappen eigenlijk al in huis zijn. Vorig jaar hebben we heel gewoon gegeten maar dat vond ik eigenlijk een beetje saai, dus ik wil proberen er dit jaar wat feestelijkers van te maken. Heeft iemand briljante ideeën voor gerechten die ofwel ingevroren kunnen worden en/of ingrediënten die ruim (minsten een week) van te voren gekocht kunnen worden? Een soepje als voorgerecht is sowieso een optie natuurlijk, maar ik ben een beetje inspiratieloos voor het hoofdgerecht.
Boodschappen in Duitsland doen en in koelbox mee terug?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')