Het zit er weer op (gelukkig). Koken voor 6 + 14 personen twee dagen achter elkaar is echt wel een beetje gekkenwerk en ik doe het ook nooit meer op deze manier. Maar het was wel heel erg tof om gedaan te hebben.
Kerstavond heb ik uiteindelijk redelijk simpel gehouden uiteindelijk met een huisgemaakte Franse champignonsoep inclusief huisgemaakte bouillon. Het hoofdgerecht bestond uit een rollade met vulling (kant en klaar gekocht), pommes duchesse en sperziebonen met hazelnootdressing. Dat laatste was nog verrassend lekker trouwens. Het nagerecht was een browniesandwich met banaan (Brownie gebakken en daarna gevuld met mascarpone, vanille en een extra laag banaan). Het toetje was wel heel erg machtig, maar dat compenseerde gevoelsmatig prima met het voorgerecht en hoofdgerecht, welke geen zware maaltijden waren.
Eerste kerstdag bestond uit 4 gangen waarbij we begonnen met de soep der soepen. In de kerststress had ik een paar ingredienten niet, maar ik heb ze uiteindelijk gelukkig niet extreem gemist in de smaaksensatie. Ik heb er wel een bouillon van gemaakt door alle ingrediënten eruit te halen en alleen bij het serveren een anijs ster en een verse shii-take erbij te doen (die natuurlijk ook al in de pan had gezeten). Tussengerecht was een kalkoensalade met een dressing van manderijn/kerrie aangevuld met een kerstster van bladerdeeg. Hier wel even stevig gebaald, want de oven van mijn ouders werkt duidelijk anders dan die van mij, ondanks dat het beide hete lucht is. Ik had dus wat moeite om de bladerdeeg mooi donker te bakken. Vorig jaar lukte het thuis wat dat betreft veel beter.

Het hoofdgerecht was hertenstoof met pommes amandes, spruitjes en macadamia noten. Met bijgerecht stoofpeertjes met effect. (De 24kitchen stoofperen) Eigenlijk hoorde er ook cantharellen bij, maar ik ben 5 supermarkten nog afgelopen en ze waren nergens te vinden behalve in de melanges. Uiteindelijk voor een melange gekozen, maar dat is eigenlijk het enige dat echt mislukt was. Achja, je kan niet alles hebben

De pommes amandes was wel bijzonder lekker, ondanks dat het nog even een werkje is om een kilo aardappels uit te rollen tot balletjes ter grootte van een walnoot en dan door een amandelschaafsel te halen

De opmaak van de borden was ook niet om over naar huis te schrijven voor het hoofdgerecht, ik had kookringen zodat ik iedereen precies evenveel kon geven, maar al snel bleek dat die hoeveelheid echt veel te veel zou zijn. Dus het halve bord lag al vol met stoofvlees en toen moest de rest van de garneringen er nog bij. Dat werd dus een klein zooitje. En qua tijdsmanagement was het wel duidelijk dat ik (gelukkig) geen echte chef ben

Want er zat echt teveel tijd tussen tussengerecht en nagerecht.
Nagerecht bestond uit een ambachtelijke ijstaart, gemaakt door de broer van mijn zwager die een prijswinnende ijssalon runt. Op verzoek is de taart gevuld met kaneelijs, afgetopt met chocolade en de zijkanten afgestreken met karamel. Om je vingers bij op te likken, zo goddelijk lekker was dat ijs

in eerste instantie wilde ik bakjes maken van kletskoppen en op die manier kaneelijs serveren, maar met alle drukte die ik al had ben ik blij dat dat niet gebeurd is.
De tafelversiering werd overigens bijzonder goed ontvangen en ik vond het ook echt fantastisch toen het allemaal eenmaal stond. Door de regen kon ik de familie niet even een half uurtje op de wandel sturen, dus het was tijdens het verbouwen van de huiskamer wel een lichtelijk gekkenhuis
Maar al met al twee succesvolle avonden en tot nu toe alleen maar lofzang ontvangen. Heb sinds Eerst Kerstdag wel afschuwelijke pijn in de rug. Waarschijnlijk door verkeerd te tillen, door te gaan en drie lange dagen in de keuken. Maar dat overleven we ook wel. Door alle hectiek heb ik zelf totaal geen foto's van het eten jammer genoeg, maar ik heb nog wel een samenvatting vanuit Facebook via familie. Bij gebrek aan beter die dan maar

[Geen zin in gezeik over privacy, dan maar helemaal geen foto]
Volgend jaar weer? Hoewel ik dan waarschijnlijk wel in een kleinere setting ga opereren
[ Bericht 2% gewijzigd door RoelerMF op 29-12-2014 15:33:24 ]