abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 oktober 2014 @ 15:36:23 #176
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_145997176
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:27 schreef minilot het volgende:
Enneh, wie is er zelf aan aan het Kerst-testen geweest? En zijn er mensen die advise willen? Kom maar op! Het is al bijna november! :D
Vertel mij wat. Ik zeur al weken, alsniet maanden, dat we de gangen moeten verdelen, maar de schoonfamilie vind 't allemaal wel tijd zat als we dat half november doen.

Tel daarbij op dat mijn schoonouders tot komende zaterdag nog bij ons inwonen en ik zweef ergens tussen geen tijd om te koken en te gestresst om met iets creatiefs te komen.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_145997204
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:08 schreef essnhills het volgende:
Misschien dat het filodeegpakketje wel een groentepakketje gaat worden en dat dan als voorgerechtje, iemand daar misschien inspiratie voor?
Bijvoorbeeld:

Prei en champignons in een wonton-zakje:

Worstjes en salie in een pannenkoek-zakje:

Kikkererwt, spinazie en feta in filo-zakje:

Wilde paddestoelen in een papieren zakje:
Let me see you stripped down to the bone
pi_145997229
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:36 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Vertel mij wat. Ik zeur al weken, alsniet maanden, dat we de gangen moeten verdelen, maar de schoonfamilie vind 't allemaal wel tijd zat als we dat half november doen.

Tel daarbij op dat mijn schoonouders tot komende zaterdag nog bij ons inwonen en ik zweef ergens tussen geen tijd om te koken en te gestresst om met iets creatiefs te komen.
O jee! Nou, we staan klaar om last-minute mee te denken! ^O^
pi_145997266
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:12 schreef Myraela het volgende:
Voor Sinterklaas volgens mij geen diner. Wil wel een koekhuisje bakken voor mijn neefje en nichtje. En misschien bak ik ook nog wel wat voor de volwassenen. :D Geen idee, eerste keer Sinterklaas bij de schoonfamilie.
Ik ga de flat waar het broertje van mijn lief in woont maken uit speculaas, als eetbare surprise! Kan nog wat worden, want nog nooit zoiets gemaakt/gebouwd. :')
  maandag 27 oktober 2014 @ 15:41:47 #180
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_145997364
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:37 schreef minilot het volgende:

[..]

O jee! Nou, we staan klaar om last-minute mee te denken! ^O^
Komt vast goed.

(En anders jat ik al jullie goeie ideeën gewoon :D )
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_145997482
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:38 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik ga de flat waar het broertje van mijn lief in woont maken uit speculaas, als eetbare surprise! Kan nog wat worden, want nog nooit zoiets gemaakt/gebouwd. :')
Wat een leuke idee !! ga je dan zelf sjablonen maken en uitsnijden etc.
pi_145997725
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:45 schreef Hooiopdevork het volgende:

[..]

Wat een leuke idee !! ga je dan zelf sjablonen maken en uitsnijden etc.
Ja, moet wel. Ik denk niet dat er van een random woongebouw in mijn dorp speciale templates bestaan voor koekhuisjes. ;)
pi_145998051
quote:
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:52 schreef minilot het volgende:

[..]

Ja, moet wel. Ik denk niet dat er van een random woongebouw in mijn dorp speciale templates bestaan voor koekhuisjes. ;)
Schandalig dat die niet bestaan! :+

Wel een superleuk idee :D

M'n broer heeft als surprise een keer een huisje gemaakt met een combinatie van ontbijtkoek, drop, ander snoepgoed en lego. :Y Was ook erg leuk.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_145998079
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:26 schreef minilot het volgende:
Als bijgerecht wil ik in elk geval gefrituurde aardappelkoekjes serveren met mandarijnschil, vanille en heel kleine stukjes pittige worst in het deeg. Die heb ik al wél uitgeprobeerd, dus hier een eigen foto van afgelopen week:
[ afbeelding ]
(Met kerst dan wel zonder poedersuiker :))

Oi...receptje :? :o :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_145998586
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:00 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Oi...receptje :? :o :9
Yup!

Nodig:
400 gram kruimige aardappelen, geschild
120 gram bloem
Snufje zout
30 gram roomboter
2 eidooiers, geklopt
Fijngeraspte schil van 1 grote sinaasappel of twee mandarijntjes
Stukje pittige droge worst (ik gebruikte een goeie chorizo), in piepkleine stukjes gesneden
1/2 theelepel vanille-extract
Frituurolie/vet naar keuze (ik gebruik meestal zonnebloem- of pindaolie)

- Aardappels gaarkoken in zout water
- Aardappelen nog even laten droogstomen
- Aardappelen door een pureeknijper halen

- Aardappelen mengen met zout, boter, eidooiers, bloem, vanille, sinas/mandarijnschil en stukjes worst.
- Mengsel in een pannetje doen en op laag vuur verwarmen terwijl je stevig blijft roeren met een spatel of houten lepel. Op een gegeven moment vormt de boel een glanzende deegbal, na een minuut of drie.
- Deegbal helemaal laten afkoelen

- Frituurolie/vet verwarmen tot ongeveer 170 graden

- Afgekoeld deeg uitrollen tot gewenste dikte
- Met een klein stekertje (vorm naar keuze, ik gebruikte een gekarteld rondje) de 'koekjes' uitsteken.
- Koekjes goudbruin frituren in ongeveer anderhalf tot drie minuten (afhankelijk van de grootte), je ziet vanzelf dat ze gaan drijven en een beetje opblazen. Dat betekent dat ze gaar zijn.
- Koekjes laten uitlekken op keukenpapier

Klaar! :)

Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel. :*
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:23:21 #186
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_145998921
Toevallig, ik zat er van de week aan te denken dat ik eens opzoek moet naar leuke gerechtjes voor de kerst! Eerste kerstdag ga ik een hoop recyclen van vorig (had ik volgens mij al verteld) vooral om geen stress te hebben de dag zelf. Voor 15 man aan de slag, dus dat is al spannend genoeg :)

Voor kerstavond wil ik wel allemaal nieuwe gerechtjes proberen. Ik had een Winterse Stoofpie gevonden op den internet;

http://www.brendakookt.nl/2013/12/10/winterse-stoofpie/

Die leek mij mooi om als hoofdgerecht te maken. Voor het voorgerecht, tussengerecht, bijgerechten (aardappels / groente) ben ik nog aan het nadenken :)
»» Democracy is so overrated »»
pi_145999060
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:14 schreef minilot het volgende:

[..]

Yup!

Nodig:
400 gram kruimige aardappelen, geschild
120 gram bloem
Snufje zout
30 gram roomboter
2 eidooiers, geklopt
Fijngeraspte schil van 1 grote sinaasappel of twee mandarijntjes
Stukje pittige droge worst (ik gebruikte een goeie chorizo), in piepkleine stukjes gesneden
1/2 theelepel vanille-extract
Frituurolie/vet naar keuze (ik gebruik meestal zonnebloem- of pindaolie)

- Aardappels gaarkoken in zout water
- Aardappelen nog even laten droogstomen
- Aardappelen door een pureeknijper halen

- Aardappelen mengen met zout, boter, eidooiers, bloem, vanille, sinas/mandarijnschil en stukjes worst.
- Mengsel in een pannetje doen en op laag vuur verwarmen terwijl je stevig blijft roeren met een spatel of houten lepel. Op een gegeven moment vormt de boel een glanzende deegbal, na een minuut of drie.
- Deegbal helemaal laten afkoelen

- Frituurolie/vet verwarmen tot ongeveer 170 graden

- Afgekoeld deeg uitrollen tot gewenste dikte
- Met een klein stekertje (vorm naar keuze, ik gebruikte een gekarteld rondje) de 'koekjes' uitsteken.
- Koekjes goudbruin frituren in ongeveer anderhalf tot drie minuten (afhankelijk van de grootte), je ziet vanzelf dat ze gaan drijven en een beetje opblazen. Dat betekent dat ze gaar zijn.
- Koekjes laten uitlekken op keukenpapier

Klaar! :)

Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel. :*
Ik ga eens even proberen binnenkort 8-)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:29:45 #188
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145999160
Je wilde wat vragen over eend, Minilot?

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145999337
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Je wilde wat vragen over eend, Minilot?

:P
Yep, zie een paar posts geleden. O+
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:42:25 #190
45206 Pietverdriet
pi_145999601
Groenten bij de eend?
Klassiek: rode kool, spruitjes, peen, bloemkool.
Je kan ook spinazie met gebakken uitjes en gember doen, of geroerbakken chineese kool, of prei fijn snijden en stoven met room.
pi_145999887
spruitjes heb ik vaker gedaan bij kerst hoofdgerecht. wel eerst 2 minuten koken en dan roerbakken, met wat spekjes en ik voeg tijdens het roerbakken wat gember siroop toe voor het zoetje. ook kleine kinderen die niet van spruitjes houden vinden het zo wel lekker.
venkel met kerstomaatjes en oregano uit de oven geeft ook wel lekkere smaak (vooral lekkere geur)
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_146000068
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Groenten bij de eend?
Klassiek: rode kool, spruitjes, peen, bloemkool.
Je kan ook spinazie met gebakken uitjes en gember doen, of geroerbakken chineese kool, of prei fijn snijden en stoven met room.
Ik weet natuurlijk wel wat je klassiek bij eend stopt, maar dit is qua smaken eerder een beetje Aziatisch dan klassiek. Zoek dus wel iets dat echt bij de smaken van het recept past: chili, gember, bier, steranijs..
pi_146000125
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:50 schreef WRH het volgende:
venkel met kerstomaatjes en oregano uit de oven geeft ook wel lekkere smaak (vooral lekkere geur)
Tomaten in de winter, dat vind ik zelf nooit zo'n succes. :) Ik zou met kerst ook nooit aardbeien gebruiken, of tuinboontjes, of andere dingen die echt lijnrecht regenover het winterseizoen staan.. Maar da's heel persoonlijk hoor - ik zeg niet dat het niet lekker kan zijn. :)
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:59:03 #194
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_146000239
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:56 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik zou met kerst ook nooit aardbeien gebruiken, of tuinboontjes, of andere dingen die echt lijnrecht regenover het winterseizoen staan.. Maar da's heel persoonlijk hoor - ik zeg niet dat het niet lekker kan zijn. :)
Ha, dat ben ik met je eens. Zat zelf ook te zoeken naar leuke dingen, maar ik zou echt kiezen voor producten uit het seizoen die rond de kerst volop verkrijgbaar zijn. Verse aardbeien zien er in de winter sowieso nooit fantastisch lekker uit vind ik persoonlijk, zeker als je ze dan vergelijkt met degene uit het zomerseizoen :)
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:00:27 #195
45206 Pietverdriet
pi_146000282
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:54 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk wel wat je klassiek bij eend stopt, maar dit is qua smaken eerder een beetje Aziatisch dan klassiek. Zoek dus wel iets dat echt bij de smaken van het recept past: chili, gember, bier, steranijs..
Sambal goreng boontjes? Wat serveer je er verder bij? Rijst? Polenta? Pasta? Aardappels?
Een plak gegrillde polenta met peen, venkel en courgette in bouillon gekookt met wat boter en een paar duppels pernod. Daarbij ook wat linzen
pi_146000361
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sambal goreng boontjes? Wat serveer je er verder bij? Rijst? Polenta? Pasta? Aardappels?

Verder een warme, spicy appelcompote en zoals ik zei, gefrituurde aardappelkoekjes waar pittige droge worst en mandarijnschilletjes in verwerkt zitten. Dat heeft gevoelsmatig wel een goede samenhang met het recept voor de eend, alleen zoek ik dus nog een groentegerecht dat daar naadloos in past. :)
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:17:08 #197
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_146000856
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:30:40 #198
45206 Pietverdriet
pi_146001370
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef minilot het volgende:

[..]

Verder een warme, spicy appelcompote en zoals ik zei, gefrituurde aardappelkoekjes waar pittige droge worst en mandarijnschilletjes in verwerkt zitten. Dat heeft gevoelsmatig wel een goede samenhang met het recept voor de eend, alleen zoek ik dus nog een groentegerecht dat daar naadloos in past. :)
Dus alle bijgerecht zijn zeer smaakintensief, geen rust in je mond.
pi_146001410
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus alle bijgerecht zijn zeer smaakintensief, geen rust in je mond.
De aardappelkoekjes smaken heel kalmpjes hoor. :)
pi_146001421
quote:
Heh, schattig! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')