abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 september 2014 @ 11:14:54 #101
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_144382925
Denk dat ik voor rond de kerstdagen ook weer die Chocolate Whiskey Brownies van Robin ga maken. En dit keer ook met de chocolade saus. Niet als toetje, maar wel als lekkernij! :9~ :D
pi_144387314
Die klinken wel erg lekker.
Ik heb mij voorgenomen om dit jaar écht een schuimhuis te maken. Mijn opa kon dat geweldig (professioneel, dus echt beter dan ik) maar ik ga er toch mee aan de slag.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  woensdag 10 september 2014 @ 13:56:14 #103
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_144387528
Chocolate whiskey brownies?

Je hebt niet toevallig een linkje naar een recept? Want dat klinkt wel facking lekker.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  woensdag 10 september 2014 @ 13:57:02 #104
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_144387554
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 13:56 schreef MutedFaith het volgende:

Je hebt niet toevallig een linkje naar een recept? Want dat klinkt wel facking lekker.
Ik was ook al aan het zoeken: http://kokrobin.wordpress(...)-chocolate-brownies/
  woensdag 10 september 2014 @ 15:17:32 #105
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144389943
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 13:49 schreef WRH het volgende:
Die klinken wel erg lekker.
Ik heb mij voorgenomen om dit jaar écht een schuimhuis te maken. Mijn opa kon dat geweldig (professioneel, dus echt beter dan ik) maar ik ga er toch mee aan de slag.
Schuimhuis?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 10 september 2014 @ 15:18:11 #106
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144389962
quote:
14s.gif Op woensdag 10 september 2014 08:21 schreef Myraela het volgende:

[..]

Beef wellington zullen ze nog niet op hebben verwacht ik, maar ze houden gewoon wel van een groot stuk vlees. Zelf de rest erbij scheppen, niet moeilijk doen met kleine dingen op een bord.

Vorig jaar ging alles er in één hap in. :')
Wellington is nog best lastig, qua timing, heb je al weleens eerder gemaakt?
pi_144390091
Jep, mijn opa was daar echt behoorlijk bekend mee in de regio (toen hij nog leefde en zijn zaak had natuurlijk).
Wandjes van wit schuim, deurtje, raampjes met van die vierkantjes ertussen, schuin dak, bekleed met chocolade en daar weer soort van ijspegeltjes aan.
Qua grootte was de 'vloer' ongeveer het formaat van een laptop. Was redelijk in detail gemaakt met allerlei suikerwaar, echt schitterend en in mijn jeugd het hoogtepunt van het kerstdiner.
  woensdag 10 september 2014 @ 15:24:42 #108
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144390119
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:23 schreef WRH het volgende:
Jep, mijn opa was daar echt behoorlijk bekend mee in de regio (toen hij nog leefde en zijn zaak had natuurlijk).
Wandjes van wit schuim, deurtje, raampjes met van die vierkantjes ertussen, schuin dak, bekleed met chocolade en daar weer soort van ijspegeltjes aan.
Qua grootte was de 'vloer' ongeveer het formaat van een laptop. Was redelijk in detail gemaakt met allerlei suikerwaar, echt schitterend en in mijn jeugd het hoogtepunt van het kerstdiner.
Van gezien of van gehoord, gaaf hoor! Mooi om na te maken O+
  woensdag 10 september 2014 @ 16:07:40 #109
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_144391326
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 13:56 schreef MutedFaith het volgende:

De link is al gegeven, maar inderdaad. Heb ze vorig jaar gemaakt! :9~ Waren erg lekker.
pi_144402707
Ik ben nu eerst over een thema aan het nadenken. Vorig jaar had ik een traditioneel Engels kerstfeest (niet zo verwonderlijk met Engelse schoonouders) maar aangezien dat nu over is wil ik iets doen wat juist niet traditioneel is.

Dus niet iets met kip of kalkoen in de hoofdrol; maar waarschijnlijk iets met of zalm of rundvlees. En het liefst wil ik een landenthema doen, maar wel land ben ik nog niet helemaal uit. Het wordt in ieder geval minimaal vier gangen.
pi_144405819
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:18 schreef Molo het volgende:

[..]

Wellington is nog best lastig, qua timing, heb je al weleens eerder gemaakt?
Nee, nog nooit, maar eens moet de eerste keer zijn. :D Maar het is nog vroeg, waarschijnlijk verander ik nog 27 keer van plan. :')
pi_144414952
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 06:04 schreef praadje het volgende:
Wij (mijn zoons, 23 en 26) hebben een traditie. Wij eten ieder jaar het kerstmenu wat wij met mijn man, hun vader, als laatste hebben gegeten. Man is inmiddels 10 jaar overleden en er zijn inmiddels twee schoondochters aangeschoven.

Ik woon in België met superslagers. Als voorgerecht snijdt hij de beste carpaccio, die ik aanvul met balsamicoazijn, Parmezaan, rucola en pijnboompitten.
Daarna als hoofdgerecht, de beste hertenbiefstuk met een jam van cranberry's, rösti en gestoofde peertjes.
Daarna een tarte a tin naar papa's recept.
Wat een goede traditie! Klinkt als een erg lekkere combi ook.
pi_144482347
Ondanks nog maar september zitten we al op vijf pagina's! *) Recht zo die gaat, mensen! :)

quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:21 schreef Myraela het volgende:
Op het moment neig ik naar iets van een beef wellington. Denk dat ik mijn familie daar het meest een plezier mee doe. Alleen niet echt origineel natuurlijk.
Indien goed gemaakt is het natuurlijk wel erg lekker. En wanneer je zelf het deeg maakt is het mijns inziens wel degelijk imposant genoeg voor kerst. :)
Ik heb volgens mij net zo'n soort (schoon)familie als jij en die waren twee jaar geleden hartstikke blij met 'mijn' Wellington.
Ik gebruikte een masterclass-recept van Paul Hollywood voor the Great Britisch Bakeoff, maar ik kan deze zo snel nu niet meer op YouTube terugvinden..
Enfin, hier is in elk geval het uitgeschreven recept:
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/beef_wellington_49845

Zeer lekker! :9 :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_144482573
Oh, nog even dit.. Wat Kerst natuurlijk erg leuk maakt is de gelegenheid om uit te pakken met garneringen en techniekjes die je bij een doordeweekse maaltijd niet gauw gebruikt...

Vorig jaar kwam een lollige en relatief eenvoudige manier ter sprake waarmee je sterk smakende bolletjes vloeistof (koffie, siroop, extracten) kon maken, ter versiering van drankjes, soepen of toetjes. Voor wie het niet meer weet:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, ik kwam een tijdje geleden dus iets tegen dat ik minstens zo intrigerend vond!

'Glazen' aardappelchips!

Sjippies waar je doorheen kunt kijken, maar die knapperig eetbaar zijn en gewoon naar aardappel en zout smaken. Zo gaaf! :D

Kijk:

Het schijnt hartstikke simpel: je hebt er niet veel meer voor nodig dan vastkokende aardappelen, wat aardappelzetmeel, olie om in te frituren en vooral heeeeeeeel veel geduld.

Twee sites met simpele instructies (+foto's):
http://www.instructables.com/id/Glass-Potato-Chips/
http://www.redshallotkitchen.com/2012/06/glass-potato-chips.html

Ik denk dat ik dit volgende week eens ga uitproberen en als het lukt, dan vind ik het een aardige kandidaat voor de middagsnack die ik moet maken. En ik kan me zo voorstellen dat het ook een bijzondere garnering kan zijn bij voor- en tussengerechten, toch?
Ik zal hier in elk geval wel een verslagje plaatsen, dan zullen we eens zien of het echt zo eenvoudig is als die websites beloven. :)

Verder nog iemand hier die op het gebied van technieken en/of originele garnering iets leuks te delen heeft?
*O*
pi_144490524
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:22 schreef minilot het volgende:

Verder nog iemand hier die op het gebied van technieken en/of originele garnering iets leuks te delen heeft?
*O*
niet heel apart maar wel lekker: pastinaak chipje, kan ook in een lang reepje om mee te garneren, simpel maar staat leuk en erg lekker.
pi_144541727
TVP, nog exact 100 dagen tot Kerst ! *O*

~:) >:O ~:) >:O
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 18 september 2014 @ 07:50:34 #117
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_144649556
Zo, gisteravond moeders ook even overtuigd dat koken voor 15 man op Eerste Kerstdag echt geen probleem hoeft te zijn. Nu kan de écht voorpret beginnen!

Alleen nog even een praktische oplossing bedenken voor het feit dat als ik afgesloten 1 persoons stoofpotjes maak de hele oven gevuld zal zijn met die stoofpotjes en ik geen aardappel bijgerecht meer kan klaarmaken in de oven, dus ik zal daar nog een keuze in moeten maken :)

Heb wel besloten om wat gerechten van vorig jaar kerstavond in de recycle te doen voor Eerste Kerstdag dit jaar, al was het alleen om mijzelf de stress te besparen van nieuwe gerechten. Voor kerstavond wil ik wel allemaal nieuwe recepten gaan uitproberen :)
»» Democracy is so overrated »»
  donderdag 18 september 2014 @ 08:08:07 #118
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_144649686
Ik heb de schoonfamilie er van overtuigd dat we begin november toch wel moeten weten hoe we de gangen verdelen. En ik heb al medegedeeld dat ik deze keer het dessert aan iemand anders over ga laten. Dat heb ik ondertussen al drie keer op rij gemaakt.
pi_144652025
Oh dat heb ik ook een keer gehad. Met een bevriend stel op kerstavond doorgebracht en een prachtig menu in elkaar gezet met maar 1 ding over het hoofd gezien: 3 gerechten die in de oven moesten, 2 als bijgerecht en 1 hoofdgerecht dat heel erg lang moest. Dat paste dus niet...
Maar even heel snel iets anders erbij gedaan maar ik baalde wel dat ik zo dom was geweest om dat niet te bedenken.

Maar ik ben echt al enorm gelukkig nu met voorbereiden en bedenken, zit al hele tijd op een Candida (anti candida natuurlijk) dieet en heb echt zoooo behoefte aan wat andere lekkere dingen en drankjes, niet normaal meer. Tegen die tijd mag het weer, met mate en evengoed nog wel opletten maar toch. Genieten!
pi_144652541
Goed dat dit topic geopend is. Dit jaar wordt een lastige qua planning. Mijn schoonmoeder is net overleden en die maakte altijd konijn voor een van de dagen en gourmet de andere.
Ik denk dat het opnemen van de konijntraditie wel een mooie is. Alleen dat heb ik nog nooit klaargemaakt. :%

Iemand?
pi_144654649
Oh konijn, lekker. Ben van plan om dit jaar, maar niet met kerst, een konijnen stoofpotje te maken, lijkt me heerlijk. Dus ik hou mij ook aanbevolen voor tips?
  donderdag 18 september 2014 @ 20:16:13 #122
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144669390
Vragen in topic van Piet?
pi_144695484
quote:
14s.gif Op woensdag 10 september 2014 22:29 schreef Myraela het volgende:

[..]

Nee, nog nooit, maar eens moet de eerste keer zijn. :D Maar het is nog vroeg, waarschijnlijk verander ik nog 27 keer van plan. :')
Even als tip:"in de afgelopen aflevernig van The Great British Bakeoff maakte de snoezigste deelneemster Martha kleine Beef Bellingtons, in individuele porties. Is qua timing een stuk makkelijker dan één hele grote, dus wellicht ook wel geschikt voor kerst! :)
Recept:
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/mini_beef_wellingtons_53236
pi_144695532
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 07:50 schreef RoelerMF het volgende:
Alleen nog even een praktische oplossing bedenken voor het feit dat als ik afgesloten 1 persoons stoofpotjes maak de hele oven gevuld zal zijn met die stoofpotjes en ik geen aardappel bijgerecht meer kan klaarmaken in de oven, dus ik zal daar nog een keuze in moeten maken :)
Kun je misschien gewoon een extra bakplaat voor je over regelen? Die stoofpotpannetjes zijn niet zo hoog, daar kun je toch boven of onder nog wel een extra plaat/rek kwijt voor je piepers?
pi_144695703
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:55 schreef Oceanonix het volgende:
Goed dat dit topic geopend is. Dit jaar wordt een lastige qua planning. Mijn schoonmoeder is net overleden en die maakte altijd konijn voor een van de dagen en gourmet de andere.
Ik denk dat het opnemen van de konijntraditie wel een mooie is. Alleen dat heb ik nog nooit klaargemaakt. :%

Iemand?
Is er in je schoofamilie iets van een recept achtergebleven? En wil je het precise maken zoals je schoonmoeder deed, of wil je vooal konijn gebruiken, maar er wel een eigen draai aan geven?
Indien het eerste: oe werd het konijn in voorgaand jaren ongever op tafel gezet (in stukken of in z'n geheel, geroosterd of op een andere manier bereid, met wat voor saus, met wat voor bijgerechten?). In het algemeen 'hoe bereid ik een konijn' vragen leidt vermoedelijk niet vanzelf tot je schoonmoeders gerecht, vandaar. :)
  vrijdag 19 september 2014 @ 16:08:19 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144696250
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:55 schreef Oceanonix het volgende:

Iemand?
zondag 28 maart 2004 @ 19:38 • 119
Pietverdriet
Konijn aan stukken
Kriekenbier
knoflook
peen
peper zout, grove mosterd
ui
Kruid konijn, braad het aan in boter, doe de uien knoflook en peen erbij, net als de rest, stoven tot gaar,
Mmmm
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144696961
En voor hoe je dat konijn dan weer in stukken krijgt is hier een aardige handleiding:

http://food52.com/blog/10795-everything-you-need-to-know-about-rabbit

pi_144697030
Robin heeft ook nog een lekker konijnrecept. Met jeneverbes, eekhoorntjesbrood en rode wijn. Ben het recept zelf alleen kwijt. ;(
Sterkheidsbaas van alles.
pi_144697174
Gevonden!

Slowcooked rabbit with juniperberries

quote:
Rabbit with juniper berries

Slowcooked Rabbit with juniperberries

900 gram chunks of rabbit

Marinate (for at least 4 hours) in:

1 onion, chopped
2 cloves garlic, pressed
1 bayleaf
3.5 dl fruity red wine (in this case, Mooi Kaap Droe Rooi)
2 sprigs of fresh thym
1 sprig of fresh rosemary (or dried if you forget to buy it)
1 T crushed juniperberries

Preheat the slowcooker.

Take the rabbit out of the marinate.
Save the marinate for later.
Dry the meat as well as you can.
Panfry the pieces of rabbit in 2 T oil.
Put the browned pieces in the slowcooker.

Deglaze the pan with the marinate.
Bring to the boil and pour on top of the rabbit in the slowcooker.
Slowcook on high for 1 hour.

Then soak 15 gram dried porcini in 1.5 dl boiled water.
Leave them soaking for 1 hour.

After the 1 hour soaking and 1 hour slowcooking, drain the porcini and pour the soaking liquid in the slowcooker.
Chop the porcini and set aside. Cover with clingfoil.
Slowcook on high for another 2 hours.

After those 2 hours, remove the rabbit from the slowcooker.
Put the marinate/liquid through a sieve to get rid of all the pieces of onion, berries, etc.
Add the sieved liquid and the rabbit back into the pan.
Add the chopped porcine. Add salt and pepper to your taste.
Slowcook for another hour.

Take the rabbit out of the slowcooker on a plate.
Thicken the sauce with lumps of butter. Or cornstarch.
Add 2 T chopped parsly
Spoon over rabbit and serve.
Nice with mash potatoes and carrots.

From : The Slowcooker Cookbook by Catherine Atkinson
pi_144697652
Yes die! (Ik had ook niet heel erg goed gezocht, trouwens. :@ )

Die is erg lekker!
  vrijdag 19 september 2014 @ 17:13:49 #131
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144698362
Uit mijn ouwe doos. :)
pi_144717412
ik ga het huis een keer door op zoek naar het recept. Het waren konijnenbouten en een dag van te voren deed ze iets met azijn. En op de dag stonden ze op in in een pan, rustig te pruttelen. Dus gestoofd komt het dichts in de buurt.
Nu door het huis gaan is iets te vroeg, gisteren was de begrafenis.
pi_144717439
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 17:13 schreef RobinOok het volgende:
Uit mijn ouwe doos. :)
Dan heb je een erg lekkere oude doos.
  zaterdag 20 september 2014 @ 14:44:50 #134
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144722931
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:57 schreef Oceanonix het volgende:
ik ga het huis een keer door op zoek naar het recept. Het waren konijnenbouten en een dag van te voren deed ze iets met azijn. En op de dag stonden ze op in in een pan, rustig te pruttelen. Dus gestoofd komt het dichts in de buurt.
Nu door het huis gaan is iets te vroeg, gisteren was de begrafenis.
Gecondoleerd, is allemaal inderdaad nog wel erg vers verdriet dan zeg.

Door de tijd maar eens kijken dan, maar het zou wellicht 'konijn in het zuur' kunnen zijn?
pi_144765560
Ik dacht misschien aan panna cotta als toetje dit jaar. Maar dat wordt gemaakt met gelatine en dat eet m'n broertje niet (vegetariër), dus heb ik 2 varianten gemaakt als probeersel (ik heb nog nooit eerder panna cotta gemaakt)

Er zit maar een heel klein verschil in:

De linker is met agar agar, is niet goed opgestijfd, is korrelig en smaakt voor de rest ook niet goed.
De rechter is met gelatine en zit er super uit, en smaakt heerlijk zacht en heeft een prachtige structuur.

Ik denk dat ik nog even moet oefenen met de agar agar :+

[ Bericht 0% gewijzigd door essnhills op 21-09-2014 20:20:17 ]
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_144766311
Ik snapte eerst niet wat die klodder mayonaise op het bord deed. :D
pi_144766509
quote:
14s.gif Op zondag 21 september 2014 20:17 schreef Myraela het volgende:
Ik snapte eerst niet wat die klodder mayonaise op het bord deed. :D
Haha, ja hij is echt gewoon mislukt :+

Maar ik was wel aangenaam verrast dat die andere zo goed is gelukt de eerste keer!
pi_144877831
Deze keer de agar agar meteen toegevoegd, toen de room nog koud was, ipv tegen de kook aan.

Een batch alleen tegen de kook aangehad, en daarna laten afkoelen. De tweede een paar minuutjes heel zachtjes laten koken.

Het resultaat:

De rechter heeft niet gekookt, en is nog wat korrelig. De linker is een stuk lekkerder, zachter en gladder, maar kan nog net wat beter. Dus volgende keer nog ietsje langer zachtjes laten koken denk ik :) :9
pi_144878189
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 14:16 schreef Cici het volgende:
Ik ben gek op gourmetten, juist met kerst! :@
Ik ook :D
De koelkast vol vlees, groente en vis.
Kleine gourmetpakketjes van de C1000
De stinklucht die nog dagen in je kleding/huis/tafelkleed blijft.
Alles met spiritus dingen, lekker met zo'n vlam
Half dronken per ongeluk olie in het spiritusding gieten.
Vlug naar buiten met je kleine brandje.
Elk jaar een feest.
Ach, traditie.
Twiddel
pi_144878292
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:21 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Elk jaar een feest.
Ach, traditie.
Schoteltjes met koffiepoeder in je huis zetten, dat neemt de luchtjes op
pi_144878376
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:25 schreef essnhills het volgende:

[..]

Die kende ik nog niet!
Twiddel
pi_144878423
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:27 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Die kende ik nog niet!
Wij lazen het ooit ergens, en toen de eerstvolgende keer geprobeerd. Dat we de volgende dag beneden kwamen roken we niks van de gourmet :D
pi_144882033
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:21 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Elk jaar een feest.
Ach, traditie.
^O^
pi_144889907
Wij doen nooit een uitgebreid diner, maar altijd zo'n bij elkaar geraapt zooitje buffet, iedereen neemt iets mee en er wordt nooit echt over nagedacht. Heel vervelend. Nu wil ik dus eigenlijk een hoofdgerecht maken wat superlekker is. Maar eigenlijk ben ik ook nog niet zo n hele grote keukenprinses dus ik heb geen flauw idee. Die soep der soepen ben ik ook wel heel benieuwd naar, die ga ik sowieso nog eens proberen, alleen oma's maakt altijd de soep (met ballen :{ ) dus voor kerst lukt dat niet.
  vrijdag 26 september 2014 @ 18:17:04 #145
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_144930884
garnalenhapjes.

zzzzz
pi_144951133
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:25 schreef essnhills het volgende:

[..]

Bedoel je van die goedkope oploskoffie??
pi_144962900
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 17:24 schreef Bramito het volgende:
Ik ben dit jaar in NL met kerstmis. Ik wil 2e kerstdag dan ook absoluut afhaalchinees.
Het zelfde hier, eigenlijk mis ik dat best wel afhaalchinees op z,n Nederlands. Maar het mag ook ergens in de andere dagen in december zijn dat ik terug ben.
pi_144964341
*O* *O* *O*

Kersttopic! En omg die soep van vorig jaar! Ik ben op dit moment half in verleiding om die weer te maken, maar dat kan ik niet maken, natuurlijk.

Verder zijn we nog in onderhandeling over wie wat en wanneer. Mijn zus eet in elk geval 1 avond bij ons - dat is inmiddels wel traditie. Maar we weten nog niet of dat met of zonder haar kinderen is, en dat wel invloed hebben op het menu.
pi_144964956
Even een post maken met het woord kerst erin zodat ik dit topic straks weer gemakkelijk terugvind.

Door omstandigheden alleen nog geen enkel idee wat ik dit jaar met kerst ga doen. Wel een maand vrij genomen met de feestdagen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_144965225
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:13 schreef essnhills het volgende:
Deze keer de agar agar meteen toegevoegd, toen de room nog koud was, ipv tegen de kook aan.

Een batch alleen tegen de kook aangehad, en daarna laten afkoelen. De tweede een paar minuutjes heel zachtjes laten koken.

Het resultaat:

[ afbeelding ]

De rechter heeft niet gekookt, en is nog wat korrelig. De linker is een stuk lekkerder, zachter en gladder, maar kan nog net wat beter. Dus volgende keer nog ietsje langer zachtjes laten koken denk ik :) :9
Je maakt er wel werk van, tof! ;)
pi_144968884
Vanwege mijn slechte relatie met familie vier ik kerst eigenlijk alleen met mijn vriend. Een uitgebreide maaltijd maken vind ik daarom altijd iets te veel moeite en daar raak ik zo erg gestresst van (ik kan zo verdrietig worden als ik iets aan mn vriend geef waar ik zelf teleurgesteld in ben :') dat is voor hem ook niet leuk, verpest echt de avond) dat ik dit jaar gewoon een eigen wild gourmetje ga samenstellen. Alleen nog even kijken met wat. We hebben in ieder geval een half grill, half steengrill gourmetsetje.

Dat wij de keuken delen met mijn vader en broer is ook niet echt handig als ik een heel menu wil maken.
pi_145051399
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 11:57 schreef soapie het volgende:

[..]

Bedoel je van die goedkope oploskoffie??
Nee, van filterkoffie. Maar misschien werkt oploskoffie ook wel hoor.
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:52 schreef Selestha het volgende:

[..]

Je maakt er wel werk van, tof! ;)
Haha ja! Ik vind het ook leuk om te doen dus dat scheelt :)

Nu ik weet dat het kan en hoe het moet is de volgende stap laagjes proberen te maken :+
Bijvoorbeeld een laagje frambozen panna cotta bovenop. :) Of frambozen gelei (van agar agar natuurlijk)
pi_145051936
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 13:11 schreef essnhills het volgende:

[..]

Nee, van filterkoffie. Maar misschien werkt oploskoffie ook wel hoor.

Ah, oke, thanks, ik ga dat ook eens proberen tegen die tijd!!!
pi_145210492
Weet bij God niet wat wij dit jaar met Kerst gaan doen. Ook een beetje afhankelijk of mijn vriendin er is i.v.m. haar werk.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2014 11:57:32 ]
pi_145210670
Normaal komt mijn familie op eerste of tweede kerstdag bij ons eten maar dit jaar helemaal geen zin in, dus ik denk dat het een gourmet of fondue wordt met zijn drieen op de bank met een film erbij en de andere kerstdag gewoon brood of patat ofzo.
  zondag 5 oktober 2014 @ 12:28:24 #156
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_145211273
Hier is het ook nog niet bekend, maar ik denk, omdat we het met een grotere groep vieren, dat een ieder wat maakt, dat wordt wel een beetje afgestemd op elkaar uiteraard. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 12:03 schreef Sorella het volgende:
Normaal komt mijn familie op eerste of tweede kerstdag bij ons eten maar dit jaar helemaal geen zin in, dus ik denk dat het een gourmet of fondue wordt met zijn drieen op de bank met een film erbij en de andere kerstdag gewoon brood of patat ofzo.
Heerlijk toch zo relaxed en ongedwongen! :)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:49:20 #157
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_145542594
Even delen, mini ginger bread huisjes voor bij de koffie! Awesome!

http://caketime.blox.pl/strony/MiniGingerbreadHouses.html
pi_145542656
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:49 schreef RoelerMF het volgende:
Wat leuk O+
pi_145542714
Snoezig! :D
pi_145593041
Ik zit te denken aan fondue trio:
Voor elk wat wils, maar aan de andere kant zou ik eigenlijk deze kerst eens helemaal niks willen organiseren dus: Uit eten 8-) Nog niet helemaal uit, maar ik lees mee met jullie tips enzo ^O^
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_145593770
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:49 schreef RoelerMF het volgende:

Tadaah! http://www.dille-kamille.(...)fotoblad[artikel]/0/
pi_145594935
Wow cool, ga deze denk ik maar bestellen, erg leuk
pi_145680168
Tof topic! Ga ik zeker volgen!
Mijn eerste bijdrage:
Kastanje soep met knolselderij en aardpeer. Vandaag voor de eerste keer gemaakt, en staat zeker bovenaan de lijst voor het voorgerecht tijdens kerst :)

- 350 gram kastanjes (als je geen verse of gepofte kastanjes kunt krijgen, neem dan puree)
- 175 gram aardpeer
- 175 gram knolselderij
- 3 sjalotten
- 2 tenen knoflook
- 1250 ml groentebouillon
- 200 ml kookroom

Snijdt een kruis onderin de rauwe kastanjes en blancheer ze kort in een pan. Je kunt dan de schil makkelijk verwijderen en de kastanjes gaar koken.

Snijdt de sjalotjes fijn en fruit ze kort aan in een eetlepel olijfolie. Snijdt ook de knoflook fijn en bak nog enkele minuutjes mee. Schil en was de aardpeer en snijdt de aardpeer in blokjes. Bak kort mee. Schil de knolselderij en snijdt in blokjes. Voeg de knolselderij samen met de kastanjes en de bouillon toe aan het mengsel van uien, knoflook en aardpeer. Laat de soep doorkoken tot alle groenten zacht zijn. Pureer de soep en vroeg de kookroom toe. Breng op smaak met verse peper en eventueel met zout.

[ Bericht 60% gewijzigd door Korreltje-zout op 18-10-2014 21:58:31 ]
pi_145681423
Klinkt goed korreltje zout!

Vraagje: ik hou ontzettend van coquilles, maar is dat nou moeilijk zelf te maken? Lijkt me leuk voor een voorgerechtje.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:26:42 #165
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145684469
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 22:17 schreef Bleie het volgende:
Klinkt goed korreltje zout!

Vraagje: ik hou ontzettend van coquilles, maar is dat nou moeilijk zelf te maken? Lijkt me leuk voor een voorgerechtje.
Coquilles zijn een ingrediënt, geen gerecht. Maar als je ze klassiek wilt maken als in, kort bakken in wat heet braadvet zoals geklaarde boter, dan is dat erg makkelijk.
Enige is dat de pan heet moet zijn en je de coquille maar heel kort moet bakken aan elke kant, ze zijn snel te ver door en verliezen dan smaak en textuur.
pi_145691469
Hier ook op zoek, en dit jaar delen we de kamer op ;)
De kinderen mogen hun eigen weg ingaan, en krijgen het gourmetstel en hun vlees & brood.
Onder toezicht van Oma ( smaakpapillen van een zebra ... ze lust zelfs wafels met augurken, als je zegt dat het mode is )
Dus die mag de kindjes helpen met draaien en eten, terwijl de "grote mensen" ( ahumm) zich te goed doen aan de Hollandse meesters.
Zuurkool, boerenkool en hutspot, konijn en waarschijnlijk ook nog een gegrillde kip om het af te maken.

Na een paar jaar druk en over the top, is dit jaar budget-chiq het motto ....
pi_145994492
Zohee, dit topic loopt - in vergelijking met vorig jaar - toch nog niet echt hard! Nog maar een paar weken, luitjes!

Ik ben zelf ook wat vertraagd dit jaar, maar de afgelopen dagen ben ik dan eindelijk een beetje aan het nadenken geweest..
Mijn 'gangen' (voor twaalf volwassenen + een ukkie van negen) zijn dit jaar dus:
-> Diverse zoetigheden voor bij de koffie, vroeg in de middag
-> Hartig hapje voor bij de spelletjes, later in de middag
-> Hoofgerecht + bijgerechten (in de voor mijn schoonfamilie traditionele 'alles midden op tafel en schep zelf maar op'-stijl).

De zoetigheden, daar ben ik al aardig uit. Een deel van mijn schoofamilie is nogal heftig gristelijk. Ikzelf niet, maar ik kan en thematisch wel wat mee. >:)

Op een etagčre presenteer ik drie verschillende dingen voor bij de koffie, gebaseerd op de geschenken die de Wijzen uit het Oosten voor het kindeke Jezus meebrachten
:+

- Iets met goud (wordt waarschijnlijk: zoute karamels in een chocoladelaagje, met een plukje bladgoud erop)
- Iets met wierook (worst waarschijnlijk: merengues met rode strepen die gekleurd zijn met rood sandelhoutpoeder)
- Iets met mirre ( ik denk aan cannoli's met roomvulling waarin een drupje etherische mire-olie doorheen zit).

Dus dat wordt dan zoiets (geen eigen foto's want moet de komende weken nog gaan testen):

+

+

:Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 27-10-2014 14:29:32 ]
pi_145994671
Oh ja, het hoofdgerecht..

Ik ga deze week dit recept voor eend uitpoberen:
Finger-sucking roasted beer duck
En dat zou er volgens het recept dan zo uit kunnen gaan zien:

Als bijgerecht wil ik in elk geval gefrituurde aardappelkoekjes serveren met mandarijnschil, vanille en heel kleine stukjes pittige worst in het deeg. Die heb ik al wél uitgeprobeerd, dus hier een eigen foto van afgelopen week:

(Met kerst dan wel zonder poedersuiker :))

Ook wil ik er een warme versgemaakte appelcompote serveren met winterse specerijen en een beetje pit. Recept ben ik nog aan het uitdokteren..

Ik zoek alleen nog een hartig groentengerecht dat een beetje bij de rest past. Ik neig in elk geval naar naar venkel maar verder nog geen idee..

Iemand een puike suggestie?
pi_145994699
Enneh, wie is er zelf aan aan het Kerst-testen geweest? En zijn er mensen die advise willen? Kom maar op! Het is al bijna november! :D
pi_145994797
De beef wellington staat hier in ieder geval vast, want dat leek mijn stiefvader wel erg lekker. Dus hoofdgerecht de beef wellington, daar moeten dan nog bijgerechten bij. Ik denk een knoflook aardappelpuree.

Rest van de gangen nog niet over nagedacht. :D Minder gangen in ieder geval, wil geen sjieke bordjes maar gewoon een warm en gezellig familie diner.

En bij de schoonfamilie doen we altijd hapjes, daar moet ik ook nog van alles voor verzinnen. Laatst met een workshop zalm met een garnalenkorst gemaakt, dat wil ik wel sowieso maken.
pi_145994835
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:30 schreef Myraela het volgende:
Laatst met een workshop zalm met een garnalenkorst gemaakt
Dat klinkt intrigerend! :D Wat moet ik me er bij voorstellen? :)
pi_145995311
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:31 schreef minilot het volgende:
Dat klinkt intrigerend! :D Wat moet ik me er bij voorstellen? :)
Stukje zalmfilet, met een korst van garnalen bovenop. Maar dat was in de oven met een hele zalmfilet.

Ik wil ze kleiner maken en helemaal inpakken met de garnalenpuree en dan kort frituren. goede korst, zalm die nog een beetje rauw is. Maar daarmee moet ik de komende tijd maar eens gaan oefenen.
pi_145996146
Ik ben nu eerst dingen voor Sinterklaas aan het bedenken, dat komt eerder dan Kerst :+

Niet alles hoeft per se bij het thema Sinterklaas te passen, maar ik heb wel een hapje in gedachten:
Een pakketje van filodeeg, dichtgebonden met kooktouw, als de zak van Sinterklaas :) Deze leek me wel lekker: http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=207933

En als toetje een pepernoten tiramisu :) Voor de rest ben ik nog aan het nadenken, ik weet ook nog niet voor hoeveel personen ik ga koken en wat de indeling van de avond wordt :+

Misschien dat het filodeegpakketje wel een groentepakketje gaat worden en dat dan als voorgerechtje, iemand daar misschien inspiratie voor?
pi_145996292
Voor Sinterklaas volgens mij geen diner. Wil wel een koekhuisje bakken voor mijn neefje en nichtje. En misschien bak ik ook nog wel wat voor de volwassenen. :D Geen idee, eerste keer Sinterklaas bij de schoonfamilie.
pi_145996970
Het wordt ook niet zo uitgebreid als met Kerst hoor :D Voorgaande jaren hadden we met Kerst 6 gangen, maar ik denk dat het met Sinterklaas 3 gangen wordt :P

Ik weet nog niet eens zeker of we het wel bij mijn ouders vieren :+
  maandag 27 oktober 2014 @ 15:36:23 #176
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_145997176
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:27 schreef minilot het volgende:
Enneh, wie is er zelf aan aan het Kerst-testen geweest? En zijn er mensen die advise willen? Kom maar op! Het is al bijna november! :D
Vertel mij wat. Ik zeur al weken, alsniet maanden, dat we de gangen moeten verdelen, maar de schoonfamilie vind 't allemaal wel tijd zat als we dat half november doen.

Tel daarbij op dat mijn schoonouders tot komende zaterdag nog bij ons inwonen en ik zweef ergens tussen geen tijd om te koken en te gestresst om met iets creatiefs te komen.
pi_145997204
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:08 schreef essnhills het volgende:
Misschien dat het filodeegpakketje wel een groentepakketje gaat worden en dat dan als voorgerechtje, iemand daar misschien inspiratie voor?
Bijvoorbeeld:

Prei en champignons in een wonton-zakje:

Worstjes en salie in een pannenkoek-zakje:

Kikkererwt, spinazie en feta in filo-zakje:

Wilde paddestoelen in een papieren zakje:
pi_145997229
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:36 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Vertel mij wat. Ik zeur al weken, alsniet maanden, dat we de gangen moeten verdelen, maar de schoonfamilie vind 't allemaal wel tijd zat als we dat half november doen.

Tel daarbij op dat mijn schoonouders tot komende zaterdag nog bij ons inwonen en ik zweef ergens tussen geen tijd om te koken en te gestresst om met iets creatiefs te komen.
O jee! Nou, we staan klaar om last-minute mee te denken! ^O^
pi_145997266
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:12 schreef Myraela het volgende:
Voor Sinterklaas volgens mij geen diner. Wil wel een koekhuisje bakken voor mijn neefje en nichtje. En misschien bak ik ook nog wel wat voor de volwassenen. :D Geen idee, eerste keer Sinterklaas bij de schoonfamilie.
Ik ga de flat waar het broertje van mijn lief in woont maken uit speculaas, als eetbare surprise! Kan nog wat worden, want nog nooit zoiets gemaakt/gebouwd. :')
  maandag 27 oktober 2014 @ 15:41:47 #180
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_145997364
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:37 schreef minilot het volgende:

[..]

O jee! Nou, we staan klaar om last-minute mee te denken! ^O^
Komt vast goed.

(En anders jat ik al jullie goeie ideeën gewoon :D )
pi_145997482
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:38 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik ga de flat waar het broertje van mijn lief in woont maken uit speculaas, als eetbare surprise! Kan nog wat worden, want nog nooit zoiets gemaakt/gebouwd. :')
Wat een leuke idee !! ga je dan zelf sjablonen maken en uitsnijden etc.
pi_145997725
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:45 schreef Hooiopdevork het volgende:

[..]

Wat een leuke idee !! ga je dan zelf sjablonen maken en uitsnijden etc.
Ja, moet wel. Ik denk niet dat er van een random woongebouw in mijn dorp speciale templates bestaan voor koekhuisjes. ;)
pi_145998051
quote:
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:52 schreef minilot het volgende:

[..]

Ja, moet wel. Ik denk niet dat er van een random woongebouw in mijn dorp speciale templates bestaan voor koekhuisjes. ;)
Schandalig dat die niet bestaan! :+

Wel een superleuk idee :D

M'n broer heeft als surprise een keer een huisje gemaakt met een combinatie van ontbijtkoek, drop, ander snoepgoed en lego. :Y Was ook erg leuk.
pi_145998079
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:26 schreef minilot het volgende:
Als bijgerecht wil ik in elk geval gefrituurde aardappelkoekjes serveren met mandarijnschil, vanille en heel kleine stukjes pittige worst in het deeg. Die heb ik al wél uitgeprobeerd, dus hier een eigen foto van afgelopen week:
[ afbeelding ]
(Met kerst dan wel zonder poedersuiker :))

Oi...receptje :? :o :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_145998586
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:00 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Oi...receptje :? :o :9
Yup!

Nodig:
400 gram kruimige aardappelen, geschild
120 gram bloem
Snufje zout
30 gram roomboter
2 eidooiers, geklopt
Fijngeraspte schil van 1 grote sinaasappel of twee mandarijntjes
Stukje pittige droge worst (ik gebruikte een goeie chorizo), in piepkleine stukjes gesneden
1/2 theelepel vanille-extract
Frituurolie/vet naar keuze (ik gebruik meestal zonnebloem- of pindaolie)

- Aardappels gaarkoken in zout water
- Aardappelen nog even laten droogstomen
- Aardappelen door een pureeknijper halen

- Aardappelen mengen met zout, boter, eidooiers, bloem, vanille, sinas/mandarijnschil en stukjes worst.
- Mengsel in een pannetje doen en op laag vuur verwarmen terwijl je stevig blijft roeren met een spatel of houten lepel. Op een gegeven moment vormt de boel een glanzende deegbal, na een minuut of drie.
- Deegbal helemaal laten afkoelen

- Frituurolie/vet verwarmen tot ongeveer 170 graden

- Afgekoeld deeg uitrollen tot gewenste dikte
- Met een klein stekertje (vorm naar keuze, ik gebruikte een gekarteld rondje) de 'koekjes' uitsteken.
- Koekjes goudbruin frituren in ongeveer anderhalf tot drie minuten (afhankelijk van de grootte), je ziet vanzelf dat ze gaan drijven en een beetje opblazen. Dat betekent dat ze gaar zijn.
- Koekjes laten uitlekken op keukenpapier

Klaar! :)

Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel. :*
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:23:21 #186
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_145998921
Toevallig, ik zat er van de week aan te denken dat ik eens opzoek moet naar leuke gerechtjes voor de kerst! Eerste kerstdag ga ik een hoop recyclen van vorig (had ik volgens mij al verteld) vooral om geen stress te hebben de dag zelf. Voor 15 man aan de slag, dus dat is al spannend genoeg :)

Voor kerstavond wil ik wel allemaal nieuwe gerechtjes proberen. Ik had een Winterse Stoofpie gevonden op den internet;

http://www.brendakookt.nl/2013/12/10/winterse-stoofpie/

Die leek mij mooi om als hoofdgerecht te maken. Voor het voorgerecht, tussengerecht, bijgerechten (aardappels / groente) ben ik nog aan het nadenken :)
pi_145999060
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:14 schreef minilot het volgende:

[..]

Yup!

Nodig:
400 gram kruimige aardappelen, geschild
120 gram bloem
Snufje zout
30 gram roomboter
2 eidooiers, geklopt
Fijngeraspte schil van 1 grote sinaasappel of twee mandarijntjes
Stukje pittige droge worst (ik gebruikte een goeie chorizo), in piepkleine stukjes gesneden
1/2 theelepel vanille-extract
Frituurolie/vet naar keuze (ik gebruik meestal zonnebloem- of pindaolie)

- Aardappels gaarkoken in zout water
- Aardappelen nog even laten droogstomen
- Aardappelen door een pureeknijper halen

- Aardappelen mengen met zout, boter, eidooiers, bloem, vanille, sinas/mandarijnschil en stukjes worst.
- Mengsel in een pannetje doen en op laag vuur verwarmen terwijl je stevig blijft roeren met een spatel of houten lepel. Op een gegeven moment vormt de boel een glanzende deegbal, na een minuut of drie.
- Deegbal helemaal laten afkoelen

- Frituurolie/vet verwarmen tot ongeveer 170 graden

- Afgekoeld deeg uitrollen tot gewenste dikte
- Met een klein stekertje (vorm naar keuze, ik gebruikte een gekarteld rondje) de 'koekjes' uitsteken.
- Koekjes goudbruin frituren in ongeveer anderhalf tot drie minuten (afhankelijk van de grootte), je ziet vanzelf dat ze gaan drijven en een beetje opblazen. Dat betekent dat ze gaar zijn.
- Koekjes laten uitlekken op keukenpapier

Klaar! :)

Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel. :*
Ik ga eens even proberen binnenkort 8-)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:29:45 #188
45206 Pietverdriet
pi_145999160
Je wilde wat vragen over eend, Minilot?

pi_145999337
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Je wilde wat vragen over eend, Minilot?

:P
Yep, zie een paar posts geleden. O+
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:42:25 #190
45206 Pietverdriet
pi_145999601
Groenten bij de eend?
Klassiek: rode kool, spruitjes, peen, bloemkool.
Je kan ook spinazie met gebakken uitjes en gember doen, of geroerbakken chineese kool, of prei fijn snijden en stoven met room.
pi_145999887
spruitjes heb ik vaker gedaan bij kerst hoofdgerecht. wel eerst 2 minuten koken en dan roerbakken, met wat spekjes en ik voeg tijdens het roerbakken wat gember siroop toe voor het zoetje. ook kleine kinderen die niet van spruitjes houden vinden het zo wel lekker.
venkel met kerstomaatjes en oregano uit de oven geeft ook wel lekkere smaak (vooral lekkere geur)
pi_146000068
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Groenten bij de eend?
Klassiek: rode kool, spruitjes, peen, bloemkool.
Je kan ook spinazie met gebakken uitjes en gember doen, of geroerbakken chineese kool, of prei fijn snijden en stoven met room.
Ik weet natuurlijk wel wat je klassiek bij eend stopt, maar dit is qua smaken eerder een beetje Aziatisch dan klassiek. Zoek dus wel iets dat echt bij de smaken van het recept past: chili, gember, bier, steranijs..
pi_146000125
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:50 schreef WRH het volgende:
venkel met kerstomaatjes en oregano uit de oven geeft ook wel lekkere smaak (vooral lekkere geur)
Tomaten in de winter, dat vind ik zelf nooit zo'n succes. :) Ik zou met kerst ook nooit aardbeien gebruiken, of tuinboontjes, of andere dingen die echt lijnrecht regenover het winterseizoen staan.. Maar da's heel persoonlijk hoor - ik zeg niet dat het niet lekker kan zijn. :)
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:59:03 #194
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_146000239
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:56 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik zou met kerst ook nooit aardbeien gebruiken, of tuinboontjes, of andere dingen die echt lijnrecht regenover het winterseizoen staan.. Maar da's heel persoonlijk hoor - ik zeg niet dat het niet lekker kan zijn. :)
Ha, dat ben ik met je eens. Zat zelf ook te zoeken naar leuke dingen, maar ik zou echt kiezen voor producten uit het seizoen die rond de kerst volop verkrijgbaar zijn. Verse aardbeien zien er in de winter sowieso nooit fantastisch lekker uit vind ik persoonlijk, zeker als je ze dan vergelijkt met degene uit het zomerseizoen :)
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:00:27 #195
45206 Pietverdriet
pi_146000282
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:54 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk wel wat je klassiek bij eend stopt, maar dit is qua smaken eerder een beetje Aziatisch dan klassiek. Zoek dus wel iets dat echt bij de smaken van het recept past: chili, gember, bier, steranijs..
Sambal goreng boontjes? Wat serveer je er verder bij? Rijst? Polenta? Pasta? Aardappels?
Een plak gegrillde polenta met peen, venkel en courgette in bouillon gekookt met wat boter en een paar duppels pernod. Daarbij ook wat linzen
pi_146000361
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sambal goreng boontjes? Wat serveer je er verder bij? Rijst? Polenta? Pasta? Aardappels?

Verder een warme, spicy appelcompote en zoals ik zei, gefrituurde aardappelkoekjes waar pittige droge worst en mandarijnschilletjes in verwerkt zitten. Dat heeft gevoelsmatig wel een goede samenhang met het recept voor de eend, alleen zoek ik dus nog een groentegerecht dat daar naadloos in past. :)
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:17:08 #197
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_146000856
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:30:40 #198
45206 Pietverdriet
pi_146001370
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef minilot het volgende:

[..]

Verder een warme, spicy appelcompote en zoals ik zei, gefrituurde aardappelkoekjes waar pittige droge worst en mandarijnschilletjes in verwerkt zitten. Dat heeft gevoelsmatig wel een goede samenhang met het recept voor de eend, alleen zoek ik dus nog een groentegerecht dat daar naadloos in past. :)
Dus alle bijgerecht zijn zeer smaakintensief, geen rust in je mond.
pi_146001410
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus alle bijgerecht zijn zeer smaakintensief, geen rust in je mond.
De aardappelkoekjes smaken heel kalmpjes hoor. :)
pi_146001421
quote:
Heh, schattig! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')