Ik was ook al aan het zoeken: http://kokrobin.wordpress(...)-chocolate-brownies/quote:Op woensdag 10 september 2014 13:56 schreef MutedFaith het volgende:
Chocolate whiskey brownies?
Je hebt niet toevallig een linkje naar een recept? Want dat klinkt wel facking lekker.
Schuimhuis?quote:Op woensdag 10 september 2014 13:49 schreef WRH het volgende:
Die klinken wel erg lekker.
Ik heb mij voorgenomen om dit jaar écht een schuimhuis te maken. Mijn opa kon dat geweldig (professioneel, dus echt beter dan ik) maar ik ga er toch mee aan de slag.
Wellington is nog best lastig, qua timing, heb je al weleens eerder gemaakt?quote:Op woensdag 10 september 2014 08:21 schreef Myraela het volgende:
[..]
Beef wellington zullen ze nog niet op hebben verwacht ik, maar ze houden gewoon wel van een groot stuk vlees. Zelf de rest erbij scheppen, niet moeilijk doen met kleine dingen op een bord.
Vorig jaar ging alles er in één hap in.
Van gezien of van gehoord, gaaf hoor! Mooi om na te makenquote:Op woensdag 10 september 2014 15:23 schreef WRH het volgende:
Jep, mijn opa was daar echt behoorlijk bekend mee in de regio (toen hij nog leefde en zijn zaak had natuurlijk).
Wandjes van wit schuim, deurtje, raampjes met van die vierkantjes ertussen, schuin dak, bekleed met chocolade en daar weer soort van ijspegeltjes aan.
Qua grootte was de 'vloer' ongeveer het formaat van een laptop. Was redelijk in detail gemaakt met allerlei suikerwaar, echt schitterend en in mijn jeugd het hoogtepunt van het kerstdiner.
De link is al gegeven, maar inderdaad. Heb ze vorig jaar gemaakt!quote:Op woensdag 10 september 2014 13:56 schreef MutedFaith het volgende:
Chocolate whiskey brownies?
Je hebt niet toevallig een linkje naar een recept? Want dat klinkt wel facking lekker.
Nee, nog nooit, maar eens moet de eerste keer zijn.quote:Op woensdag 10 september 2014 15:18 schreef Molo het volgende:
[..]
Wellington is nog best lastig, qua timing, heb je al weleens eerder gemaakt?
Wat een goede traditie! Klinkt als een erg lekkere combi ook.quote:Op woensdag 10 september 2014 06:04 schreef praadje het volgende:
Wij (mijn zoons, 23 en 26) hebben een traditie. Wij eten ieder jaar het kerstmenu wat wij met mijn man, hun vader, als laatste hebben gegeten. Man is inmiddels 10 jaar overleden en er zijn inmiddels twee schoondochters aangeschoven.
Ik woon in België met superslagers. Als voorgerecht snijdt hij de beste carpaccio, die ik aanvul met balsamicoazijn, Parmezaan, rucola en pijnboompitten.
Daarna als hoofdgerecht, de beste hertenbiefstuk met een jam van cranberry's, rösti en gestoofde peertjes.
Daarna een tarte a tin naar papa's recept.
Indien goed gemaakt is het natuurlijk wel erg lekker. En wanneer je zelf het deeg maakt is het mijns inziens wel degelijk imposant genoeg voor kerst.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:21 schreef Myraela het volgende:
Op het moment neig ik naar iets van een beef wellington. Denk dat ik mijn familie daar het meest een plezier mee doe. Alleen niet echt origineel natuurlijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou, ik kwam een tijdje geleden dus iets tegen dat ik minstens zo intrigerend vond!
'Glazen' aardappelchips!
Sjippies waar je doorheen kunt kijken, maar die knapperig eetbaar zijn en gewoon naar aardappel en zout smaken. Zo gaaf!
Kijk:
Het schijnt hartstikke simpel: je hebt er niet veel meer voor nodig dan vastkokende aardappelen, wat aardappelzetmeel, olie om in te frituren en vooral heeeeeeeel veel geduld.
Twee sites met simpele instructies (+foto's):
http://www.instructables.com/id/Glass-Potato-Chips/
http://www.redshallotkitchen.com/2012/06/glass-potato-chips.html
Ik denk dat ik dit volgende week eens ga uitproberen en als het lukt, dan vind ik het een aardige kandidaat voor de middagsnack die ik moet maken. En ik kan me zo voorstellen dat het ook een bijzondere garnering kan zijn bij voor- en tussengerechten, toch?
Ik zal hier in elk geval wel een verslagje plaatsen, dan zullen we eens zien of het echt zo eenvoudig is als die websites beloven.
Verder nog iemand hier die op het gebied van technieken en/of originele garnering iets leuks te delen heeft?
Let me see you stripped down to the bone
niet heel apart maar wel lekker: pastinaak chipje, kan ook in een lang reepje om mee te garneren, simpel maar staat leuk en erg lekker.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:22 schreef minilot het volgende:
Verder nog iemand hier die op het gebied van technieken en/of originele garnering iets leuks te delen heeft?
Even als tip:"in de afgelopen aflevernig van The Great British Bakeoff maakte de snoezigste deelneemster Martha kleine Beef Bellingtons, in individuele porties. Is qua timing een stuk makkelijker dan één hele grote, dus wellicht ook wel geschikt voor kerst!quote:Op woensdag 10 september 2014 22:29 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nee, nog nooit, maar eens moet de eerste keer zijn.Maar het is nog vroeg, waarschijnlijk verander ik nog 27 keer van plan.
Kun je misschien gewoon een extra bakplaat voor je over regelen? Die stoofpotpannetjes zijn niet zo hoog, daar kun je toch boven of onder nog wel een extra plaat/rek kwijt voor je piepers?quote:Op donderdag 18 september 2014 07:50 schreef RoelerMF het volgende:
Alleen nog even een praktische oplossing bedenken voor het feit dat als ik afgesloten 1 persoons stoofpotjes maak de hele oven gevuld zal zijn met die stoofpotjes en ik geen aardappel bijgerecht meer kan klaarmaken in de oven, dus ik zal daar nog een keuze in moeten maken
Is er in je schoofamilie iets van een recept achtergebleven? En wil je het precise maken zoals je schoonmoeder deed, of wil je vooal konijn gebruiken, maar er wel een eigen draai aan geven?quote:Op donderdag 18 september 2014 10:55 schreef Oceanonix het volgende:
Goed dat dit topic geopend is. Dit jaar wordt een lastige qua planning. Mijn schoonmoeder is net overleden en die maakte altijd konijn voor een van de dagen en gourmet de andere.
Ik denk dat het opnemen van de konijntraditie wel een mooie is. Alleen dat heb ik nog nooit klaargemaakt.![]()
Iemand?
zondag 28 maart 2004 @ 19:38 • 119quote:Op donderdag 18 september 2014 10:55 schreef Oceanonix het volgende:
Goed dat dit topic geopend is. Dit jaar wordt een lastige qua planning. Mijn schoonmoeder is net overleden en die maakte altijd konijn voor een van de dagen en gourmet de andere.
Ik denk dat het opnemen van de konijntraditie wel een mooie is. Alleen dat heb ik nog nooit klaargemaakt.![]()
Iemand?
quote:Rabbit with juniper berries
Slowcooked Rabbit with juniperberries
900 gram chunks of rabbit
Marinate (for at least 4 hours) in:
1 onion, chopped
2 cloves garlic, pressed
1 bayleaf
3.5 dl fruity red wine (in this case, Mooi Kaap Droe Rooi)
2 sprigs of fresh thym
1 sprig of fresh rosemary (or dried if you forget to buy it)
1 T crushed juniperberries
Preheat the slowcooker.
Take the rabbit out of the marinate.
Save the marinate for later.
Dry the meat as well as you can.
Panfry the pieces of rabbit in 2 T oil.
Put the browned pieces in the slowcooker.
Deglaze the pan with the marinate.
Bring to the boil and pour on top of the rabbit in the slowcooker.
Slowcook on high for 1 hour.
Then soak 15 gram dried porcini in 1.5 dl boiled water.
Leave them soaking for 1 hour.
After the 1 hour soaking and 1 hour slowcooking, drain the porcini and pour the soaking liquid in the slowcooker.
Chop the porcini and set aside. Cover with clingfoil.
Slowcook on high for another 2 hours.
After those 2 hours, remove the rabbit from the slowcooker.
Put the marinate/liquid through a sieve to get rid of all the pieces of onion, berries, etc.
Add the sieved liquid and the rabbit back into the pan.
Add the chopped porcine. Add salt and pepper to your taste.
Slowcook for another hour.
Take the rabbit out of the slowcooker on a plate.
Thicken the sauce with lumps of butter. Or cornstarch.
Add 2 T chopped parsly
Spoon over rabbit and serve.
Nice with mash potatoes and carrots.
From : The Slowcooker Cookbook by Catherine Atkinson
Gecondoleerd, is allemaal inderdaad nog wel erg vers verdriet dan zeg.quote:Op zaterdag 20 september 2014 10:57 schreef Oceanonix het volgende:
ik ga het huis een keer door op zoek naar het recept. Het waren konijnenbouten en een dag van te voren deed ze iets met azijn. En op de dag stonden ze op in in een pan, rustig te pruttelen. Dus gestoofd komt het dichts in de buurt.
Nu door het huis gaan is iets te vroeg, gisteren was de begrafenis.
Haha, ja hij is echt gewoon misluktquote:Op zondag 21 september 2014 20:17 schreef Myraela het volgende:
Ik snapte eerst niet wat die klodder mayonaise op het bord deed.
Ik ookquote:Op dinsdag 2 september 2014 14:16 schreef Cici het volgende:
Ik ben gek op gourmetten, juist met kerst!
Schoteltjes met koffiepoeder in je huis zetten, dat neemt de luchtjes opquote:Op woensdag 24 september 2014 23:21 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik ook
De koelkast vol vlees, groente en vis.
Kleine gourmetpakketjes van de C1000
De stinklucht die nog dagen in je kleding/huis/tafelkleed blijft.
Alles met spiritus dingen, lekker met zo'n vlam
Half dronken per ongeluk olie in het spiritusding gieten.
Vlug naar buiten met je kleine brandje.
Elk jaar een feest.
Ach, traditie.
Die kende ik nog niet!quote:Op woensdag 24 september 2014 23:25 schreef essnhills het volgende:
[..]
Schoteltjes met koffiepoeder in je huis zetten, dat neemt de luchtjes op
Wij lazen het ooit ergens, en toen de eerstvolgende keer geprobeerd. Dat we de volgende dag beneden kwamen roken we niks van de gourmetquote:
quote:Op woensdag 24 september 2014 23:21 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik ook
De koelkast vol vlees, groente en vis.
Kleine gourmetpakketjes van de C1000
De stinklucht die nog dagen in je kleding/huis/tafelkleed blijft.
Alles met spiritus dingen, lekker met zo'n vlam
Half dronken per ongeluk olie in het spiritusding gieten.
Vlug naar buiten met je kleine brandje.
Elk jaar een feest.
Ach, traditie.
Bedoel je van die goedkope oploskoffie??quote:Op woensdag 24 september 2014 23:25 schreef essnhills het volgende:
[..]
Schoteltjes met koffiepoeder in je huis zetten, dat neemt de luchtjes op
Het zelfde hier, eigenlijk mis ik dat best wel afhaalchinees op z,n Nederlands. Maar het mag ook ergens in de andere dagen in december zijn dat ik terug ben.quote:Op dinsdag 2 september 2014 17:24 schreef Bramito het volgende:
Ik ben dit jaar in NL met kerstmis. Ik wil 2e kerstdag dan ook absoluut afhaalchinees.
Je maakt er wel werk van, tof!quote:Op woensdag 24 september 2014 23:13 schreef essnhills het volgende:
Deze keer de agar agar meteen toegevoegd, toen de room nog koud was, ipv tegen de kook aan.
Een batch alleen tegen de kook aangehad, en daarna laten afkoelen. De tweede een paar minuutjes heel zachtjes laten koken.
Het resultaat:
[ afbeelding ]
De rechter heeft niet gekookt, en is nog wat korrelig. De linker is een stuk lekkerder, zachter en gladder, maar kan nog net wat beter. Dus volgende keer nog ietsje langer zachtjes laten koken denk ik![]()
Nee, van filterkoffie. Maar misschien werkt oploskoffie ook wel hoor.quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:57 schreef soapie het volgende:
[..]
Bedoel je van die goedkope oploskoffie??
Haha ja! Ik vind het ook leuk om te doen dus dat scheeltquote:Op zaterdag 27 september 2014 20:52 schreef Selestha het volgende:
[..]
Je maakt er wel werk van, tof!
Ah, oke, thanks, ik ga dat ook eens proberen tegen die tijd!!!quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:11 schreef essnhills het volgende:
[..]
Nee, van filterkoffie. Maar misschien werkt oploskoffie ook wel hoor.
Heerlijk toch zo relaxed en ongedwongen!quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:03 schreef Sorella het volgende:
Normaal komt mijn familie op eerste of tweede kerstdag bij ons eten maar dit jaar helemaal geen zin in, dus ik denk dat het een gourmet of fondue wordt met zijn drieen op de bank met een film erbij en de andere kerstdag gewoon brood of patat ofzo.
Wat leukquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:49 schreef RoelerMF het volgende:
Even delen, mini ginger bread huisjes voor bij de koffie! Awesome!
http://caketime.blox.pl/strony/MiniGingerbreadHouses.html
Tadaah! http://www.dille-kamille.(...)fotoblad[artikel]/0/quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:49 schreef RoelerMF het volgende:
Even delen, mini ginger bread huisjes voor bij de koffie! Awesome!
http://caketime.blox.pl/strony/MiniGingerbreadHouses.html
Coquilles zijn een ingrediënt, geen gerecht. Maar als je ze klassiek wilt maken als in, kort bakken in wat heet braadvet zoals geklaarde boter, dan is dat erg makkelijk.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 22:17 schreef Bleie het volgende:
Klinkt goed korreltje zout!
Vraagje: ik hou ontzettend van coquilles, maar is dat nou moeilijk zelf te maken? Lijkt me leuk voor een voorgerechtje.
Dat klinkt intrigerend!quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:30 schreef Myraela het volgende:
Laatst met een workshop zalm met een garnalenkorst gemaakt
Stukje zalmfilet, met een korst van garnalen bovenop. Maar dat was in de oven met een hele zalmfilet.quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:31 schreef minilot het volgende:
Dat klinkt intrigerend!Wat moet ik me er bij voorstellen?
Vertel mij wat. Ik zeur al weken, alsniet maanden, dat we de gangen moeten verdelen, maar de schoonfamilie vind 't allemaal wel tijd zat als we dat half november doen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:27 schreef minilot het volgende:
Enneh, wie is er zelf aan aan het Kerst-testen geweest? En zijn er mensen die advise willen? Kom maar op! Het is al bijna november!
Bijvoorbeeld:quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:08 schreef essnhills het volgende:
Misschien dat het filodeegpakketje wel een groentepakketje gaat worden en dat dan als voorgerechtje, iemand daar misschien inspiratie voor?
O jee! Nou, we staan klaar om last-minute mee te denken!quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:36 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Vertel mij wat. Ik zeur al weken, alsniet maanden, dat we de gangen moeten verdelen, maar de schoonfamilie vind 't allemaal wel tijd zat als we dat half november doen.
Tel daarbij op dat mijn schoonouders tot komende zaterdag nog bij ons inwonen en ik zweef ergens tussen geen tijd om te koken en te gestresst om met iets creatiefs te komen.
Ik ga de flat waar het broertje van mijn lief in woont maken uit speculaas, als eetbare surprise! Kan nog wat worden, want nog nooit zoiets gemaakt/gebouwd.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:12 schreef Myraela het volgende:
Voor Sinterklaas volgens mij geen diner. Wil wel een koekhuisje bakken voor mijn neefje en nichtje. En misschien bak ik ook nog wel wat voor de volwassenen.Geen idee, eerste keer Sinterklaas bij de schoonfamilie.
Komt vast goed.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:37 schreef minilot het volgende:
[..]
O jee! Nou, we staan klaar om last-minute mee te denken!
Wat een leuke idee !! ga je dan zelf sjablonen maken en uitsnijden etc.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:38 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik ga de flat waar het broertje van mijn lief in woont maken uit speculaas, als eetbare surprise! Kan nog wat worden, want nog nooit zoiets gemaakt/gebouwd.
Ja, moet wel. Ik denk niet dat er van een random woongebouw in mijn dorp speciale templates bestaan voor koekhuisjes.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:45 schreef Hooiopdevork het volgende:
[..]
Wat een leuke idee !! ga je dan zelf sjablonen maken en uitsnijden etc.
Thanksquote:Op maandag 27 oktober 2014 15:37 schreef minilot het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
Prei en champignons in een wonton-zakje:
[ afbeelding ]
Worstjes en salie in een pannenkoek-zakje:
[ afbeelding ]
Kikkererwt, spinazie en feta in filo-zakje:
[ afbeelding ]
Wilde paddestoelen in een papieren zakje:
[ afbeelding ]
Schandalig dat die niet bestaan!quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:52 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja, moet wel. Ik denk niet dat er van een random woongebouw in mijn dorp speciale templates bestaan voor koekhuisjes.![]()
Oi...receptjequote:Op maandag 27 oktober 2014 14:26 schreef minilot het volgende:
Als bijgerecht wil ik in elk geval gefrituurde aardappelkoekjes serveren met mandarijnschil, vanille en heel kleine stukjes pittige worst in het deeg. Die heb ik al wél uitgeprobeerd, dus hier een eigen foto van afgelopen week:
[ afbeelding ]
(Met kerst dan wel zonder poedersuiker)
Yup!quote:
Ik ga eens even proberen binnenkortquote:Op maandag 27 oktober 2014 16:14 schreef minilot het volgende:
[..]
Yup!
Nodig:
400 gram kruimige aardappelen, geschild
120 gram bloem
Snufje zout
30 gram roomboter
2 eidooiers, geklopt
Fijngeraspte schil van 1 grote sinaasappel of twee mandarijntjes
Stukje pittige droge worst (ik gebruikte een goeie chorizo), in piepkleine stukjes gesneden
1/2 theelepel vanille-extract
Frituurolie/vet naar keuze (ik gebruik meestal zonnebloem- of pindaolie)
- Aardappels gaarkoken in zout water
- Aardappelen nog even laten droogstomen
- Aardappelen door een pureeknijper halen
- Aardappelen mengen met zout, boter, eidooiers, bloem, vanille, sinas/mandarijnschil en stukjes worst.
- Mengsel in een pannetje doen en op laag vuur verwarmen terwijl je stevig blijft roeren met een spatel of houten lepel. Op een gegeven moment vormt de boel een glanzende deegbal, na een minuut of drie.
- Deegbal helemaal laten afkoelen
- Frituurolie/vet verwarmen tot ongeveer 170 graden
- Afgekoeld deeg uitrollen tot gewenste dikte
- Met een klein stekertje (vorm naar keuze, ik gebruikte een gekarteld rondje) de 'koekjes' uitsteken.
- Koekjes goudbruin frituren in ongeveer anderhalf tot drie minuten (afhankelijk van de grootte), je ziet vanzelf dat ze gaan drijven en een beetje opblazen. Dat betekent dat ze gaar zijn.
- Koekjes laten uitlekken op keukenpapier
Klaar!![]()
Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel.
quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Je wilde wat vragen over eend, Minilot?
Ik weet natuurlijk wel wat je klassiek bij eend stopt, maar dit is qua smaken eerder een beetje Aziatisch dan klassiek. Zoek dus wel iets dat echt bij de smaken van het recept past: chili, gember, bier, steranijs..quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Groenten bij de eend?
Klassiek: rode kool, spruitjes, peen, bloemkool.
Je kan ook spinazie met gebakken uitjes en gember doen, of geroerbakken chineese kool, of prei fijn snijden en stoven met room.
Tomaten in de winter, dat vind ik zelf nooit zo'n succes.quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:50 schreef WRH het volgende:
venkel met kerstomaatjes en oregano uit de oven geeft ook wel lekkere smaak (vooral lekkere geur)
Ha, dat ben ik met je eens. Zat zelf ook te zoeken naar leuke dingen, maar ik zou echt kiezen voor producten uit het seizoen die rond de kerst volop verkrijgbaar zijn. Verse aardbeien zien er in de winter sowieso nooit fantastisch lekker uit vind ik persoonlijk, zeker als je ze dan vergelijkt met degene uit het zomerseizoenquote:Op maandag 27 oktober 2014 16:56 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik zou met kerst ook nooit aardbeien gebruiken, of tuinboontjes, of andere dingen die echt lijnrecht regenover het winterseizoen staan.. Maar da's heel persoonlijk hoor - ik zeg niet dat het niet lekker kan zijn.
Sambal goreng boontjes? Wat serveer je er verder bij? Rijst? Polenta? Pasta? Aardappels?quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:54 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk wel wat je klassiek bij eend stopt, maar dit is qua smaken eerder een beetje Aziatisch dan klassiek. Zoek dus wel iets dat echt bij de smaken van het recept past: chili, gember, bier, steranijs..
Verder een warme, spicy appelcompote en zoals ik zei, gefrituurde aardappelkoekjes waar pittige droge worst en mandarijnschilletjes in verwerkt zitten. Dat heeft gevoelsmatig wel een goede samenhang met het recept voor de eend, alleen zoek ik dus nog een groentegerecht dat daar naadloos in past.quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sambal goreng boontjes? Wat serveer je er verder bij? Rijst? Polenta? Pasta? Aardappels?
Dus alle bijgerecht zijn zeer smaakintensief, geen rust in je mond.quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef minilot het volgende:
[..]
Verder een warme, spicy appelcompote en zoals ik zei, gefrituurde aardappelkoekjes waar pittige droge worst en mandarijnschilletjes in verwerkt zitten. Dat heeft gevoelsmatig wel een goede samenhang met het recept voor de eend, alleen zoek ik dus nog een groentegerecht dat daar naadloos in past.
De aardappelkoekjes smaken heel kalmpjes hoor.quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus alle bijgerecht zijn zeer smaakintensief, geen rust in je mond.
Heh, schattig!quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:17 schreef RoelerMF het volgende:
http://www.hungryhappenin(...)-roll-christmas.html
Wow, deze zijn tof!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |