abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144968884
Vanwege mijn slechte relatie met familie vier ik kerst eigenlijk alleen met mijn vriend. Een uitgebreide maaltijd maken vind ik daarom altijd iets te veel moeite en daar raak ik zo erg gestresst van (ik kan zo verdrietig worden als ik iets aan mn vriend geef waar ik zelf teleurgesteld in ben :') dat is voor hem ook niet leuk, verpest echt de avond) dat ik dit jaar gewoon een eigen wild gourmetje ga samenstellen. Alleen nog even kijken met wat. We hebben in ieder geval een half grill, half steengrill gourmetsetje.

Dat wij de keuken delen met mijn vader en broer is ook niet echt handig als ik een heel menu wil maken.
pi_145051399
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 11:57 schreef soapie het volgende:

[..]

Bedoel je van die goedkope oploskoffie??
Nee, van filterkoffie. Maar misschien werkt oploskoffie ook wel hoor.
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:52 schreef Selestha het volgende:

[..]

Je maakt er wel werk van, tof! ;)
Haha ja! Ik vind het ook leuk om te doen dus dat scheelt :)

Nu ik weet dat het kan en hoe het moet is de volgende stap laagjes proberen te maken :+
Bijvoorbeeld een laagje frambozen panna cotta bovenop. :) Of frambozen gelei (van agar agar natuurlijk)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_145051936
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 13:11 schreef essnhills het volgende:

[..]

Nee, van filterkoffie. Maar misschien werkt oploskoffie ook wel hoor.

Ah, oke, thanks, ik ga dat ook eens proberen tegen die tijd!!!
pi_145210492
Weet bij God niet wat wij dit jaar met Kerst gaan doen. Ook een beetje afhankelijk of mijn vriendin er is i.v.m. haar werk.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2014 11:57:32 ]
pi_145210670
Normaal komt mijn familie op eerste of tweede kerstdag bij ons eten maar dit jaar helemaal geen zin in, dus ik denk dat het een gourmet of fondue wordt met zijn drieen op de bank met een film erbij en de andere kerstdag gewoon brood of patat ofzo.
  zondag 5 oktober 2014 @ 12:28:24 #156
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_145211273
Hier is het ook nog niet bekend, maar ik denk, omdat we het met een grotere groep vieren, dat een ieder wat maakt, dat wordt wel een beetje afgestemd op elkaar uiteraard. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 12:03 schreef Sorella het volgende:
Normaal komt mijn familie op eerste of tweede kerstdag bij ons eten maar dit jaar helemaal geen zin in, dus ik denk dat het een gourmet of fondue wordt met zijn drieen op de bank met een film erbij en de andere kerstdag gewoon brood of patat ofzo.
Heerlijk toch zo relaxed en ongedwongen! :)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:49:20 #157
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_145542594
Even delen, mini ginger bread huisjes voor bij de koffie! Awesome!

http://caketime.blox.pl/strony/MiniGingerbreadHouses.html
»» Democracy is so overrated »»
pi_145542656
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:49 schreef RoelerMF het volgende:
Wat leuk O+
pi_145542714
Snoezig! :D
Let me see you stripped down to the bone
pi_145593041
Ik zit te denken aan fondue trio:
Voor elk wat wils, maar aan de andere kant zou ik eigenlijk deze kerst eens helemaal niks willen organiseren dus: Uit eten 8-) Nog niet helemaal uit, maar ik lees mee met jullie tips enzo ^O^
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_145593770
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:49 schreef RoelerMF het volgende:

Tadaah! http://www.dille-kamille.(...)fotoblad[artikel]/0/
pi_145594935
Wow cool, ga deze denk ik maar bestellen, erg leuk
pi_145680168
Tof topic! Ga ik zeker volgen!
Mijn eerste bijdrage:
Kastanje soep met knolselderij en aardpeer. Vandaag voor de eerste keer gemaakt, en staat zeker bovenaan de lijst voor het voorgerecht tijdens kerst :)

- 350 gram kastanjes (als je geen verse of gepofte kastanjes kunt krijgen, neem dan puree)
- 175 gram aardpeer
- 175 gram knolselderij
- 3 sjalotten
- 2 tenen knoflook
- 1250 ml groentebouillon
- 200 ml kookroom

Snijdt een kruis onderin de rauwe kastanjes en blancheer ze kort in een pan. Je kunt dan de schil makkelijk verwijderen en de kastanjes gaar koken.

Snijdt de sjalotjes fijn en fruit ze kort aan in een eetlepel olijfolie. Snijdt ook de knoflook fijn en bak nog enkele minuutjes mee. Schil en was de aardpeer en snijdt de aardpeer in blokjes. Bak kort mee. Schil de knolselderij en snijdt in blokjes. Voeg de knolselderij samen met de kastanjes en de bouillon toe aan het mengsel van uien, knoflook en aardpeer. Laat de soep doorkoken tot alle groenten zacht zijn. Pureer de soep en vroeg de kookroom toe. Breng op smaak met verse peper en eventueel met zout.

[ Bericht 60% gewijzigd door Korreltje-zout op 18-10-2014 21:58:31 ]
pi_145681423
Klinkt goed korreltje zout!

Vraagje: ik hou ontzettend van coquilles, maar is dat nou moeilijk zelf te maken? Lijkt me leuk voor een voorgerechtje.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:26:42 #165
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145684469
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 22:17 schreef Bleie het volgende:
Klinkt goed korreltje zout!

Vraagje: ik hou ontzettend van coquilles, maar is dat nou moeilijk zelf te maken? Lijkt me leuk voor een voorgerechtje.
Coquilles zijn een ingrediënt, geen gerecht. Maar als je ze klassiek wilt maken als in, kort bakken in wat heet braadvet zoals geklaarde boter, dan is dat erg makkelijk.
Enige is dat de pan heet moet zijn en je de coquille maar heel kort moet bakken aan elke kant, ze zijn snel te ver door en verliezen dan smaak en textuur.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_145691469
Hier ook op zoek, en dit jaar delen we de kamer op ;)
De kinderen mogen hun eigen weg ingaan, en krijgen het gourmetstel en hun vlees & brood.
Onder toezicht van Oma ( smaakpapillen van een zebra ... ze lust zelfs wafels met augurken, als je zegt dat het mode is )
Dus die mag de kindjes helpen met draaien en eten, terwijl de "grote mensen" ( ahumm) zich te goed doen aan de Hollandse meesters.
Zuurkool, boerenkool en hutspot, konijn en waarschijnlijk ook nog een gegrillde kip om het af te maken.

Na een paar jaar druk en over the top, is dit jaar budget-chiq het motto ....
pi_145994492
Zohee, dit topic loopt - in vergelijking met vorig jaar - toch nog niet echt hard! Nog maar een paar weken, luitjes!

Ik ben zelf ook wat vertraagd dit jaar, maar de afgelopen dagen ben ik dan eindelijk een beetje aan het nadenken geweest..
Mijn 'gangen' (voor twaalf volwassenen + een ukkie van negen) zijn dit jaar dus:
-> Diverse zoetigheden voor bij de koffie, vroeg in de middag
-> Hartig hapje voor bij de spelletjes, later in de middag
-> Hoofgerecht + bijgerechten (in de voor mijn schoonfamilie traditionele 'alles midden op tafel en schep zelf maar op'-stijl).

De zoetigheden, daar ben ik al aardig uit. Een deel van mijn schoofamilie is nogal heftig gristelijk. Ikzelf niet, maar ik kan en thematisch wel wat mee. >:)

Op een etagère presenteer ik drie verschillende dingen voor bij de koffie, gebaseerd op de geschenken die de Wijzen uit het Oosten voor het kindeke Jezus meebrachten
:+

- Iets met goud (wordt waarschijnlijk: zoute karamels in een chocoladelaagje, met een plukje bladgoud erop)
- Iets met wierook (worst waarschijnlijk: merengues met rode strepen die gekleurd zijn met rood sandelhoutpoeder)
- Iets met mirre ( ik denk aan cannoli's met roomvulling waarin een drupje etherische mire-olie doorheen zit).

Dus dat wordt dan zoiets (geen eigen foto's want moet de komende weken nog gaan testen):

+

+

:Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 27-10-2014 14:29:32 ]
pi_145994671
Oh ja, het hoofdgerecht..

Ik ga deze week dit recept voor eend uitpoberen:
Finger-sucking roasted beer duck
En dat zou er volgens het recept dan zo uit kunnen gaan zien:

Als bijgerecht wil ik in elk geval gefrituurde aardappelkoekjes serveren met mandarijnschil, vanille en heel kleine stukjes pittige worst in het deeg. Die heb ik al wél uitgeprobeerd, dus hier een eigen foto van afgelopen week:

(Met kerst dan wel zonder poedersuiker :))

Ook wil ik er een warme versgemaakte appelcompote serveren met winterse specerijen en een beetje pit. Recept ben ik nog aan het uitdokteren..

Ik zoek alleen nog een hartig groentengerecht dat een beetje bij de rest past. Ik neig in elk geval naar naar venkel maar verder nog geen idee..

Iemand een puike suggestie?
pi_145994699
Enneh, wie is er zelf aan aan het Kerst-testen geweest? En zijn er mensen die advise willen? Kom maar op! Het is al bijna november! :D
pi_145994797
De beef wellington staat hier in ieder geval vast, want dat leek mijn stiefvader wel erg lekker. Dus hoofdgerecht de beef wellington, daar moeten dan nog bijgerechten bij. Ik denk een knoflook aardappelpuree.

Rest van de gangen nog niet over nagedacht. :D Minder gangen in ieder geval, wil geen sjieke bordjes maar gewoon een warm en gezellig familie diner.

En bij de schoonfamilie doen we altijd hapjes, daar moet ik ook nog van alles voor verzinnen. Laatst met een workshop zalm met een garnalenkorst gemaakt, dat wil ik wel sowieso maken.
pi_145994835
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:30 schreef Myraela het volgende:
Laatst met een workshop zalm met een garnalenkorst gemaakt
Dat klinkt intrigerend! :D Wat moet ik me er bij voorstellen? :)
pi_145995311
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:31 schreef minilot het volgende:
Dat klinkt intrigerend! :D Wat moet ik me er bij voorstellen? :)
Stukje zalmfilet, met een korst van garnalen bovenop. Maar dat was in de oven met een hele zalmfilet.

Ik wil ze kleiner maken en helemaal inpakken met de garnalenpuree en dan kort frituren. goede korst, zalm die nog een beetje rauw is. Maar daarmee moet ik de komende tijd maar eens gaan oefenen.
pi_145996146
Ik ben nu eerst dingen voor Sinterklaas aan het bedenken, dat komt eerder dan Kerst :+

Niet alles hoeft per se bij het thema Sinterklaas te passen, maar ik heb wel een hapje in gedachten:
Een pakketje van filodeeg, dichtgebonden met kooktouw, als de zak van Sinterklaas :) Deze leek me wel lekker: http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=207933

En als toetje een pepernoten tiramisu :) Voor de rest ben ik nog aan het nadenken, ik weet ook nog niet voor hoeveel personen ik ga koken en wat de indeling van de avond wordt :+

Misschien dat het filodeegpakketje wel een groentepakketje gaat worden en dat dan als voorgerechtje, iemand daar misschien inspiratie voor?
pi_145996292
Voor Sinterklaas volgens mij geen diner. Wil wel een koekhuisje bakken voor mijn neefje en nichtje. En misschien bak ik ook nog wel wat voor de volwassenen. :D Geen idee, eerste keer Sinterklaas bij de schoonfamilie.
pi_145996970
Het wordt ook niet zo uitgebreid als met Kerst hoor :D Voorgaande jaren hadden we met Kerst 6 gangen, maar ik denk dat het met Sinterklaas 3 gangen wordt :P

Ik weet nog niet eens zeker of we het wel bij mijn ouders vieren :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')