SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door minilot op 03-09-2014 14:05:53 ]Let me see you stripped down to the bone
Die komen er sowiesoquote:Op maandag 1 september 2014 18:28 schreef Lonaa het volgende:
http://mindbodyspiritofac(...)apes-with-pistachio/
Wat heb je toen gemaakt?quote:Op maandag 1 september 2014 19:49 schreef Bienelientjee het volgende:
Pfff, niet te geloven dat het al weer bijna december is!Haha!
Ik heb zelf nog geen idee. Misschien dat ik hetzelfde hoofdgerecht als vorig jaar doe, was een groot succes. En met mijn voor- en nagerechten weer eens helemaal nieuwe dingen probeer!
Ik ben geen super culinaire kok ofsowquote:
Ha, jij hebt er al zin in zeg!quote:Op dinsdag 2 september 2014 07:17 schreef WRH het volgende:
Ja lekker! Wat mij betreft kunnen de kerstliedjes ook weer aan, kerst (periode) kan niet snel genoeg komen.
Omdat wij net verhuisd zijn naar een wat landelijkere omgeving raken we geďnspireerd en willen we dit jaar wat meer traditioneel koken.
Wij deden elk jaar de standaard dingen. Gourmetten op de ene dag, met standaard ingrediënten die nooit veranderden. En de andere dag maakte mijn moeder een simpel, droog en ongekruid stukje kip of kalkoen klaar. Met een zak aardappelkroketjes uit de vriezer van de supermarkt en een simpele groente.quote:Op dinsdag 2 september 2014 10:41 schreef Purdey het volgende:
Het is best stom misschien, maar van huis uit eten we eigenlijk altijd dezelfde traditionele dingen met kerst. En dat zit zo ingebakken in mijn systeem dat ik nooit echt culinaire uitspattingen heb. Ik heb alleen door de jaren heen het dessert eigen gemaakt. Dat is elk jaar weer anders.
Ik vind dat niet per se stom, als iedereen het leuk vindt zo dan is het toch juist een prima familietraditie? Niks mis mee hoor.quote:Op dinsdag 2 september 2014 10:41 schreef Purdey het volgende:
Het is best stom misschien, maar van huis uit eten we eigenlijk altijd dezelfde traditionele dingen met kerst. En dat zit zo ingebakken in mijn systeem dat ik nooit echt culinaire uitspattingen heb. Ik heb alleen door de jaren heen het dessert eigen gemaakt. Dat is elk jaar weer anders.
Een kant en klaar pakket van de aldi of kiloknaller en klaarquote:Op dinsdag 2 september 2014 14:32 schreef Mint_Clansell het volgende:
Gourmetten is voor luie mensen.
Met paprikareepjes en uiensnipppers in hergebruikte bakjes van de chinees.quote:Op dinsdag 2 september 2014 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een kant en klaar pakket van de aldi of kiloknaller en klaar
Niet bij onsquote:Op dinsdag 2 september 2014 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een kant en klaar pakket van de aldi of kiloknaller en klaar
Who cares.quote:Op dinsdag 2 september 2014 14:32 schreef Mint_Clansell het volgende:
Gourmetten is voor luie mensen.
Ha, was je vorig jaar zo tevreden dat er recepten in de recycling gaan?quote:Op dinsdag 2 september 2014 16:55 schreef RoelerMF het volgende:
Wij doen ook altijd wel ergens gourmetten, maar sinds ik op mijzelf woon vind ik het gewoon supertof om thuis te koken op kerstavond met en voor vrienden. Nu het derde jaar en ik maak er graag een mooie traditie van!
Voor kerstavond ben ik nog helemaal blanco, maar heb wel al wat leuke dingen gezien en opgezocht. Onder andere een flensjestaart met de gesuikerde cranberries.
Voor eerste kerstdag overweeg ik dé successoep van vorig jaar als voorgerecht. Voor dat nagerecht gaat het waarschijnlijk iets worden met ijs in bakjes van kletskoppen. En dat komt omdat de broer van mijn zwager de beste ijsmaker van Nederland is en tweede in Europa en we er niet aan ontkomen om dat ijs te serveren. En toegegeven, dat ijs smaakt ook fantastisch. Hoofd- en bijgerechten voor eerste kerstdag zoek ik ook nog, maar vond de pommes amandel balletjes vorig jaar erg leuk!
Sowieso gaan de stoofperen met gradient effect er weer komen, dat ziet er gewoon zo leuk uit!
Rode kool, rood gemarineerd vlees, rode aardappels, rode rijst, rode sla, rode saus, rode wijn, rode bietjes, rode kaas, rode vruchten, rode soep,quote:Op woensdag 3 september 2014 16:44 schreef minilot het volgende:
Zijn er mensen die al een thema in gedachten hebben? Of daar uberhaupt aan doen?
Vorig jaar was er bijvoorbeeld iemand bij die de kleur rood als rode (ha!) draad had genomen. Zelf had ik in elk hapje en gerechtje op een andere manier 'winterse' smaken en specerijen verwerkt, als anijs, kaneel, glühwein en gember.
Ik vind het altijd wel een leuke manier om samenhang te krijgen in wat je mensen voorschotelt.
Indonesiequote:Op woensdag 3 september 2014 16:44 schreef minilot het volgende:
Zijn er mensen die al een thema in gedachten hebben?
Groen is ook nog wel een makkie: genoeg toetjes op basis van matcha groene thee of pandanbladeren. Mits het een beetje exotisch mag zijn.quote:Op woensdag 3 september 2014 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rode kool, rood gemarineerd vlees, rode aardappels, rode rijst, rode sla, rode saus, rode wijn, rode bietjes, rode kaas, rode vruchten, rode soep,
Ik krijg spontaan inspiratie.
Met blauw of groen wordt het lastiger
Blauw lijkt me ook wel lastig, maar groen toch niet?quote:Op woensdag 3 september 2014 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rode kool, rood gemarineerd vlees, rode aardappels, rode rijst, rode sla, rode saus, rode wijn, rode bietjes, rode kaas, rode vruchten, rode soep,
Ik krijg spontaan inspiratie.
Met blauw of groen wordt het lastiger
Ik ook. Iedereen was daardoor sip dat er maar zo'n heel klein beetje van was!quote:Op woensdag 3 september 2014 16:54 schreef MutedFaith het volgende:
Die soap uit de OP heb ik vorig jaar (in kleine porties) als amuse geserveerd met kerst.
Teringlekker.
Het zal mijn huidige Aziatische mindset zijn, maar hierbij denk ik ineens aan... sake panna cotta! Ik hoorde dat ooit eens ergens en ik vond het meteen interessant klinken. Nooit gemaakt, maar ik zal dat binnenkort eens proberen.quote:
Anders vier je jouw echte kerstdiner toch een paar dagen voor de operatie?quote:Op woensdag 3 september 2014 19:08 schreef AnnaNiem het volgende:
Ja... het kersttopic! Hoe dan ook een bijzondere kerst qua eten dit jaar. Ik sta op de wachtlijst om in december of januari een maagverkleining te krijgen. Dus als ik net geopereerd ben dan wordt het licht verteerbaar en vloeibaar en is een koffiekopje genoeg. Maar wordt het na de kerst dan kan ik nog eten wat ik wil en het als een laatste uitspatting beschouwen. Geen idee nog, want ik wacht met smart op de datum.
Had de soep al eens gemaakt, maar in plaats van de gedroogde paddestoelen had ik de verse te pakken. De variant met de gedroogde moet ik nog eens proberen, maar die zal alleen maar beter worden.quote:Op woensdag 3 september 2014 16:35 schreef minilot het volgende:
En ja, maak die soep! Maak 'm morgen al, en proef hoe godallemachtig lekker -ie is!
Het recept is inmiddels toegevoegd in de openingspost.
Ha, leuk zeg!quote:Op vrijdag 5 september 2014 11:43 schreef WRH het volgende:
Standaard zit er een aperitief met amuse in, partner maakt cocktail (kan hij echt 2 mnd mee bezig zijn, met het uitzoeken ervan)
Bedoel je sabayon? Zoals hier; http://www.jumbosupermark(...)ayon-van-witte-wijn/quote:Op zaterdag 6 september 2014 09:03 schreef WRH het volgende:
ik denk aan misschien coquilles als voorgerecht, of tussengerecht, met iets als schuim. (ik bedoel niet pavlova, maar zo'n nat geklopt schuim dat er overheen gaat, iemand een idee hoe dat te maken en waarvan?),
Check. Ik doe niets andersquote:Op maandag 8 september 2014 14:45 schreef RoelerMF het volgende:
Iemand ervaring met invriezen van stoofschotels?
Schuim maak je door een vloeistof me lecitine (van soja) op te kloppen met een mixer. Je moet geloof ik tussen 0,5 en 1 % van het gewicht van de vloeistof aan lecitine toevoegen.quote:Op zaterdag 6 september 2014 17:13 schreef WRH het volgende:
ik bedoel inderdaad dat van minilot. ik begrijp wat je zegt hoor, eens dat het een semi trend is nu maar juist omdat ik meerdere gerechten wil doen moeten ze naar mijn mening heel licht en klein zijn. (dat hele zwaar overeten met kerst ben ik geen fan van, lekker hoeft niet veel te zijn).
ik denk dat zo'n schuim eroverheen gewoon lekker licht is.
streepjes, goeie!
we hebben al wel vorige week een thermometer gekocht om te gaan checken.
http://www.amazon.com/s/r(...)3579&rnid=2941120011quote:Op maandag 8 september 2014 18:07 schreef WRH het volgende:
hm, dat klinkt nu niet echt als 'lekker makkelijk te verkrijgen en te maken'..
nog nooit gezien, maar misschien bij grote supermarkten, kookwinkels, De Tuinen of de Makro ofzo.quote:Op maandag 8 september 2014 19:39 schreef Bramito het volgende:
In Spanje staat het in de supermarkt bij de dieetproducten. In Nederland misschien ook via die weg te vinden?
wow wat een goed idee! Heb net even zitten zoeken naar leuke ovenschaaltjes voor 1 persoon en gevonden. Alleen 6 euro per bakje is wat te gortig. Ga ik amazon in Duitsland kijken, kost het nog maar 2 euro per stuk, dat is een goede dealquote:Op maandag 8 september 2014 17:19 schreef Molo het volgende:
Stoofschotel in eenpersoons portiebakjes doen en afdekken met Pie crust deeg. Dat dan afbakken, zodat de stoofpot meteen opgewarmd is, met lekker korstje. Erg lekker en ziet er speciaal uit
Alleen oppassen dat je de porties niet te groot maakt, het lijkt vaak veel minder dan het is![]()
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 8 september 2014 21:16 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
wow wat een goed idee! Heb net even zitten zoeken naar leuke ovenschaaltjes voor 1 persoon en gevonden. Alleen 6 euro per bakje is wat te gortig. Ga ik amazon in Duitsland kijken, kost het nog maar 2 euro per stuk, dat is een goede deal
Ikea heb je ze in setjes voor 2, glazen doorzichtige vierkante schaaltjes voor 1,99 (per 2 dus!)quote:Op maandag 8 september 2014 21:16 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
wow wat een goed idee! Heb net even zitten zoeken naar leuke ovenschaaltjes voor 1 persoon en gevonden. Alleen 6 euro per bakje is wat te gortig. Ga ik amazon in Duitsland kijken, kost het nog maar 2 euro per stuk, dat is een goede deal
Maar zij vinden t lekker toch? Mijn vader heeft ook altijd t liefst varkenshaas.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:21 schreef Myraela het volgende:
Op het moment neig ik naar iets van een beef wellington. Denk dat ik mijn familie daar het meest een plezier mee doe. Alleen niet echt origineel natuurlijk.
Mooie traditiequote:Op woensdag 10 september 2014 06:04 schreef praadje het volgende:
Wij (mijn zoons, 23 en 26) hebben een traditie. Wij eten ieder jaar het kerstmenu wat wij met mijn man, hun vader, als laatste hebben gegeten. Man is inmiddels 10 jaar overleden en er zijn inmiddels twee schoondochters aangeschoven.
Ik woon in België met superslagers. Als voorgerecht snijdt hij de beste carpaccio, die ik aanvul met balsamicoazijn, Parmezaan, rucola en pijnboompitten.
Daarna als hoofdgerecht, de beste hertenbiefstuk met een jam van cranberry's, rösti en gestoofde peertjes.
Daarna een tarte a tin naar papa's recept.
Beef wellington zullen ze nog niet op hebben verwacht ik, maar ze houden gewoon wel van een groot stuk vlees. Zelf de rest erbij scheppen, niet moeilijk doen met kleine dingen op een bord.quote:Op woensdag 10 september 2014 07:37 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Maar zij vinden t lekker toch? Mijn vader heeft ook altijd t liefst varkenshaas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |