abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144067828

Het is tweeduizendveertien en het mag dan deze week na een ellenlange reeks dagen vol slagregens dan eindelijk weer warm en zonnig worden - dat verhindert niet dat vandaag meteorologisch gezien de HERFST alweer is begonnen!

Voor sommigen een reden tot sipheid, voor sommigen een reden tot plezier, maar hoe dan ook: dat de 'R' weer in de maand zit zorgt dat we voorzichtig kunnen gaan uitkijken naar wat voor velen onder ons 't CUL-hoogtepunt van het jaar is: het kerstdiner!

Vorig jaar was het een groot succes: dit topic kan dienstdoen als supportgroep voor iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van een menu, het beoordelen van een recept en verder leent het topic zich wonderwel voor het met elkaar delen van (foto's van) uitprobeersels en het elkaar steunen bij pre-kerstdinerstress.

Vorig jaar kletsen we vier topics vol in de reeks:
- Kerstdiner 2013! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 2 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 3 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 4 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic

Succesrecepten van vorig jaar: (door meerdere mensen hier gemaakt)

- Spiced & sugared cranberries:

- Het lekkerste soepje van de wereld:

(Meer suggesties welkom!)

Enkele foto's van CUL-kerstgerechten uit 2013:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door minilot op 03-09-2014 14:05:53 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_144067850
'Nu al!??!?'/'Kerst is stom'-partypoopers mogen wegblijven. :6

Voor de rest van jullie: game on! ^O^

Wat gaan we maken? Over welke boeg gooien we het dit jaar? Welk recept willen we absoluut uitproberen? Waarmee kunnen we je helpen?
pi_144067875
Ik denk dat ik eens alleen kerst ga vieren, lekker doen wat ik wil :)
pi_144067956
Leuk *O*
Ik ga dit topic vooral volgen voor inspiratie, want heb nog geen idee wat ik nu precies wil.
pi_144068069
Welkom terug dames! :)
Ik weet het ook nog niet zo. Ik heb deze week een etentje met mijn schoonfamilie, ofwel de twaalfkoppige groep mensen waarvoor ik altijd een bijdrage lever aan het gezamelijke kerstdiner. Ik ga voorstellen om - voor het eerst - bij mij thuis te eten.
*O*

Zou wel supermakkelijk zijn, voor het eerst eens niet het halve dorp door hoeven slepen met grote vershoudbakken vol voorbereid eten. :7

Wát het precies gaat worden weet ik nog niet, hangt er ook vanaf welke gangen ik toebedeeld krijg. Ik heb me dit jaar voor het eerst een beetje verdiept in de Koreaanse, Japanse en Chinese keuken, dus een zweempje van de Oriënt is wellicht leuk als concept. :)
pi_144068147
Leuk! Ik heb er al zin in!

Het is sowieso weer bij mijn moeder. Ik mag koken. Ik wil het een beetje gezond houden. Verder weet ik het nog niet. :D

Bij de schoonfamilie weet ik nog niet wat de plannen zijn.
pi_144068242
Kerstcantus met gratis crackers.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_144068910
Ik wil eigenlijk wel een immens groot kerstdiner maken, maar dat past niet in mijn huis. :')
Sterkheidsbaas van alles.
pi_144069722
Jeeh! Kerst topic! *O*

Ik ga nog even wachtten, eerst m'n verjaardag as vrijdag nog even van lekkers voorzien.

Als iedereen nu alvast ideetjes voor hapjes post? :Y)
pi_144070012
Het is 1 september man!!! :')
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 1 september 2014 @ 18:57:20 #12
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144070964
Daarom! Tijd voor het kerstdinertopic. Een mooie Fok-traditie. *O*
Alleen ben ik niet zo van het lang van tevoren plannen.
Maar zo'n constante herinnering dat je iets moet verzinnen is nooit weg.

En misschien voor het eerst eens een Aziatisch Kerstdiner voor de site maken. Dat schijnt te horen.
  maandag 1 september 2014 @ 18:59:12 #13
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_144071026
Even volgen :9.
Ik weet het dus nog niet maar dit jaar is het voor het eerst bij ons thuis en dus moet ik nog wat verzinnen. Gelukkig nog eventjes de tijd.
  Moderator maandag 1 september 2014 @ 19:20:29 #14
9859 crew  Karina
Woman
pi_144071979
Gewoon maar even volgen, niet dat ik kan koken of zo :')
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_144072283
Leuk :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_144072526
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 19:22 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Die komen er sowieso :Y
Ze zijn ZO ontzettend lekker. :9
  maandag 1 september 2014 @ 19:34:36 #18
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_144072770
Ik lurk ook weer mee :@
pi_144073572
verkeerde topics

[ Bericht 85% gewijzigd door Lonaa op 01-09-2014 20:06:27 ]
  maandag 1 september 2014 @ 19:49:03 #20
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_144073655
Pfff, niet te geloven dat het al weer bijna december is! :D Haha! :D Ik heb zelf nog geen idee. Misschien dat ik hetzelfde hoofdgerecht als vorig jaar doe, was een groot succes. En met mijn voor- en nagerechten weer eens helemaal nieuwe dingen probeer!
  maandag 1 september 2014 @ 19:49:35 #21
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_144073689
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 19:49 schreef Bienelientjee het volgende:
Pfff, niet te geloven dat het al weer bijna december is! :D Haha! :D Ik heb zelf nog geen idee. Misschien dat ik hetzelfde hoofdgerecht als vorig jaar doe, was een groot succes. En met mijn voor- en nagerechten weer eens helemaal nieuwe dingen probeer!
Wat heb je toen gemaakt?
  maandag 1 september 2014 @ 19:52:02 #22
318361 Bienelientjee
pi_144073848
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2014 19:49 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Wat heb je toen gemaakt?
Ik ben geen super culinaire kok ofsow :D Maar het was een pesto(varkens)haasje met serranoham:
http://www.jumbosupermark(...)ail/?recipeid=314888
  maandag 1 september 2014 @ 21:02:38 #23
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_144077503
Jaaaaa zit sinds vorige maand al te zoeken naar recepten voor dit jaar! Dit jaar kerstavond thuis koken voor 8 man en eerste kerdtdag kerstdag bij mijn ouders voor 15 man! Leuk dat het topic er weer is minilot!!!
»» Democracy is so overrated »»
pi_144078018
Ik had vorig jaar een megastuk vlees en standaard drie gangen. Dit jaar wil ik weer eens iets anders doen. Komende tijd eens over nadenken.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_144078145
:D jaaa
voorpret!

Ik kook altijd samen met mijn vader van alles en nog wat, maar dit jaar ben ik helaasch Down Under met kerst, dus ik ga met een jetlag op de 27e kerst vieren :') misschien niet erg handig om dan te gaan koken.
pi_144080674
Geen idee nog of het kerstdiner bij mij is, en of ik alles maar of dat iedereen iets maakt, maar ik kan in ieder geval wel vast inspiratie hier opdoen. En voorpret hebben natuurlijk :D
We have far more in common than that which devides us..
pi_144083182
Ik kom eind nov wel weer terug hier. Heb al genoeg stress aan mn hoofd :P
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  maandag 1 september 2014 @ 22:59:11 #28
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_144083560
Fwa gra. Iemand tips voor de rest van de maaltijd? Ik ga sowieso Piet volgen voor de lever zelf. Nu maar hopen dat we het volhouden tot kerst.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_144084636
Dit jaar is het bij mij thuis. Dwz dat ik het hoofdgerecht moet klaarmaken. Ik heb altijd het idee dat ik dan 2 of 3 soorten vlees moet bereiden, 3 soorten groente, salade en minimaal 2 soorten saus. En dan nog aardappelkroketjes en iets van aardappels uit de oven. Maar dit is eigenlijk nogal overdreven. Ik vind het gewoon moeilijk, wil niet dat de gasten honger lijden.

Ik houd dit topic goed in de gaten, want wat minder mag ook wel.
History became legend, legend became myth.
pi_144088984
Ja lekker! Wat mij betreft kunnen de kerstliedjes ook weer aan, kerst (periode) kan niet snel genoeg komen.
Omdat wij net verhuisd zijn naar een wat landelijkere omgeving raken we geďnspireerd en willen we dit jaar wat meer traditioneel koken.
Wat weten we nog niet maar het hoofdgerecht wordt in ieder geval een stukje wild met o.a. pastinaakpuree en wat pastinaak chipjes.
Suggesties zijn altijd welkom natuurlijk dus dit topic volgen is een must.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  dinsdag 2 september 2014 @ 09:43:36 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144090557
Ik weet nog niet of ik dit jaar wat ga doen met kerst
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144091222
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 07:17 schreef WRH het volgende:
Ja lekker! Wat mij betreft kunnen de kerstliedjes ook weer aan, kerst (periode) kan niet snel genoeg komen.
Omdat wij net verhuisd zijn naar een wat landelijkere omgeving raken we geďnspireerd en willen we dit jaar wat meer traditioneel koken.
Ha, jij hebt er al zin in zeg! :D Leuk. :)

Kerstmuziek, daar doe ik voorlopig nog niet aan. Ik ben daar erg stellig in, zaken als kerstboom en Whams Last Christmas sta ik pas toe zodra de Sint het land weer heeft verlaten op zes december. :Y

Neemt niet weg dat ik begin met het zoeken naar kerstrecepten zodra ik overmorgen weet of het bij mij thuis is of bij mijn schoonouders en welke gangen ik dit jaar voor mijn rekening neem.
Er moet vanaf oktober natuurlijk wél getest en geoefend worden! :)

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 02-09-2014 10:28:47 ]
pi_144091707
Het is dat het nu weer een paar dagen mooi weer wordt en het waarschijnlijk buiten in het zonnetje eten wordt, maar de open haard heeft al een paar keer weer gebrand, ben echt helemaal klaar voor het sfeertje :Y
  dinsdag 2 september 2014 @ 10:41:54 #34
251095 Purdey
Better off alone..
pi_144091783
Het is best stom misschien, maar van huis uit eten we eigenlijk altijd dezelfde traditionele dingen met kerst. En dat zit zo ingebakken in mijn systeem dat ik nooit echt culinaire uitspattingen heb. Ik heb alleen door de jaren heen het dessert eigen gemaakt. Dat is elk jaar weer anders.
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  dinsdag 2 september 2014 @ 11:41:08 #35
318361 Bienelientjee
pi_144093454
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 10:41 schreef Purdey het volgende:
Het is best stom misschien, maar van huis uit eten we eigenlijk altijd dezelfde traditionele dingen met kerst. En dat zit zo ingebakken in mijn systeem dat ik nooit echt culinaire uitspattingen heb. Ik heb alleen door de jaren heen het dessert eigen gemaakt. Dat is elk jaar weer anders.
Wij deden elk jaar de standaard dingen. Gourmetten op de ene dag, met standaard ingrediënten die nooit veranderden. En de andere dag maakte mijn moeder een simpel, droog en ongekruid stukje kip of kalkoen klaar. Met een zak aardappelkroketjes uit de vriezer van de supermarkt en een simpele groente. _O- Echt veel culinaire fantasie heeft ze niet. :D

En daar had ik zo'n 5/6 jaar geleden helemaal genoeg van! :D Toen begon ik voor één Kerstdag hele andere gerechten uit te zoeken en voor te schotelen. Plus voor- en nagerechten. Mag ik helemaal los. :Y) 8-)

En de andere dag is nog altijd standaard gourmetten.
pi_144093606
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 10:41 schreef Purdey het volgende:
Ik vind dat niet per se stom, als iedereen het leuk vindt zo dan is het toch juist een prima familietraditie? Niks mis mee hoor. :)
pi_144094313
Bij mijn schoonfamilie werd ook jarenlang fanatiek gegourmet. Dat heb ik er een paar jaar geleden uitgebeukt en nu maken we voor het kerst met elkaar allemaal toffe dingen! Nou ja, ik maak één of meer gangen, mijn schoonouders ook en sinds vorig jaar één van de zoons ook.

Maar dat neemt niet weg dat, hoewel alle broertjes en zusjes van mijn lief inmiddels officieel volwassen zijn, er toch nog wel ergens gegourmet moet worden, maar dat is nu verschoven naar pakjes- oudejaars- of nieuwjaarsavond.
*)
pi_144099104
Ik ben gek op gourmetten, juist met kerst! :@
pi_144099849
Gourmetten is voor luie mensen. :Y
  dinsdag 2 september 2014 @ 14:35:57 #40
45206 Pietverdriet
pi_144099984
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 14:32 schreef Mint_Clansell het volgende:
Een kant en klaar pakket van de aldi of kiloknaller en klaar
  dinsdag 2 september 2014 @ 14:45:04 #41
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_144100351
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2014 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Met paprikareepjes en uiensnipppers in hergebruikte bakjes van de chinees. :{
pi_144100690
Ik snap best dat gourmetten voor kinderen leuk is, maar als groep volwassenen heb je daar toch geen zin in?
pi_144101114
Nou, sommige volwassenen blijkbaar wel, prima toch? Ik ben het zelf na jaaaaaaaaren verplicht gourmetten hartstikke beu, maar ik gun iedereen z'n traditie hoor. Hoe dan ook: het kerstdinertopic gaat er niet over natuurlijk. :)

KOKEN gaan we! Niet alleen met een grote 'K', maar ook met grote 'OKEN'! *)
pi_144101886
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2014 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet bij ons :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 14:32 schreef Mint_Clansell het volgende:
Who cares.
  dinsdag 2 september 2014 @ 16:07:20 #45
297508 broccolitaart
Om des keizers baard
pi_144103146
Ik haat kerst, toch is dit topic een van mijn favoriete topics! Hulde aan minilot.

Ik lurk dus lekker mee.
pi_144103709
oow wat leuk, werd vandaag voor gek verklaard dat ik kerstmenu inspiratie aan het opdoen was..nu voel ik me niet meer zo alleen O+

het idee is dit jaar 1e kerstdag voor 6 volwassenen en 2 kinderen en tweede kerstdag voor ehm..hetzelfde aantal :)

dag 2 mag geen vis zijn aangezien 1 van de personen dit niet lekker vindt. Lekker 3 maanden lang ideeën opdoen :)
  dinsdag 2 september 2014 @ 16:55:36 #47
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_144104790
Wij doen ook altijd wel ergens gourmetten, maar sinds ik op mijzelf woon vind ik het gewoon supertof om thuis te koken op kerstavond met en voor vrienden. Nu het derde jaar en ik maak er graag een mooie traditie van!

Voor kerstavond ben ik nog helemaal blanco, maar heb wel al wat leuke dingen gezien en opgezocht. Onder andere een flensjestaart met de gesuikerde cranberries.

Voor eerste kerstdag overweeg ik dé successoep van vorig jaar als voorgerecht. Voor dat nagerecht gaat het waarschijnlijk iets worden met ijs in bakjes van kletskoppen. En dat komt omdat de broer van mijn zwager de beste ijsmaker van Nederland is en tweede in Europa en we er niet aan ontkomen om dat ijs te serveren. En toegegeven, dat ijs smaakt ook fantastisch. Hoofd- en bijgerechten voor eerste kerstdag zoek ik ook nog, maar vond de pommes amandel balletjes vorig jaar erg leuk!

Sowieso gaan de stoofperen met gradient effect er weer komen, dat ziet er gewoon zo leuk uit!
  dinsdag 2 september 2014 @ 17:24:31 #48
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_144105894
Ik ben dit jaar in NL met kerstmis. Ik wil 2e kerstdag dan ook absoluut afhaalchinees.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bramito op 02-09-2014 17:33:44 ]
Siesta & Fiesta!
pi_144106234
Hmm, vorig jaar hadden we een wilde haas van een jagende collega, dat was wel een succes met z'n tweetjes. Ik denk dit jaar ook zeker weer 1 dag wild. En sowieso een keer gourmetten met de neefjes en nichtjes.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_144107996
Leuk :)!
Dit jaar hebben we al een planning voor kerst. We gaan eerste dag uiteten en de tweede dag willen we zelf wat maken. Alleen we zijn dan op vakantie op een plek zonder oven en ik ben verantwoordelijk voor het recept. Dus dat gaat nog wat worden
pi_144125046
Yes! *O*
Vorig jaar alleen mee zitten te lezen. Dit jaar wellicht wat bijdragen :)

Mijn diner van vorig jaar was (ter inspiratie):
Amuse: Zalmbonbon met artisjokmousse
Voorgerecht: Gekaramelliseerde witlof met coquilles
Hoofdgerecht: Varkenshaas met cranberrysaus, hasselback aardappeltjes en een salade
Nagerecht: Chocolademousse met mandarijnencompote

Ik probeer altijd het hele jaar door wat recepten te sprokelen en dan daar uit te kiezen, maar meestal zie ik dan op het laatst nog iets anders gaafs en kies ik dat :p
pi_144125355
jouw voorgerechtje klinkt wel erg lekker!
pi_144133852
Zo. Afspraken gemaakt over kerst *) Dit jaar een uitgebreide indonesische rijsttafel. Van scratch gemaakt natuurlijk *)

Het is weer eens wat anders :Y)
pi_144134255
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 16:55 schreef RoelerMF het volgende:
Wij doen ook altijd wel ergens gourmetten, maar sinds ik op mijzelf woon vind ik het gewoon supertof om thuis te koken op kerstavond met en voor vrienden. Nu het derde jaar en ik maak er graag een mooie traditie van!

Voor kerstavond ben ik nog helemaal blanco, maar heb wel al wat leuke dingen gezien en opgezocht. Onder andere een flensjestaart met de gesuikerde cranberries.

Voor eerste kerstdag overweeg ik dé successoep van vorig jaar als voorgerecht. Voor dat nagerecht gaat het waarschijnlijk iets worden met ijs in bakjes van kletskoppen. En dat komt omdat de broer van mijn zwager de beste ijsmaker van Nederland is en tweede in Europa en we er niet aan ontkomen om dat ijs te serveren. En toegegeven, dat ijs smaakt ook fantastisch. Hoofd- en bijgerechten voor eerste kerstdag zoek ik ook nog, maar vond de pommes amandel balletjes vorig jaar erg leuk!

Sowieso gaan de stoofperen met gradient effect er weer komen, dat ziet er gewoon zo leuk uit!
Ha, was je vorig jaar zo tevreden dat er recepten in de recycling gaan? :D

En dat ijs klinkt goed. Is er een website voor die geode ijsmaker, of verkoopt je zwager het niet? :)

Ik zal in elk geval in de openingspost wat succesrecepten toevoegen die vorig jaar door meerdere mensen zijn gemaakt, dank voor de reminder - want dat was ik eigenlijk al van plan :)
  woensdag 3 september 2014 @ 16:30:15 #55
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_144139403
De soep heb ik vorig jaar niet geserveerd tijdens de kerst, dus voor mij zou die nieuw worden en de soep is redelijk makkelijk voor een groter gezelschap te serveren.

Mijn zwager ken je ook, johnvh zegt je vast wel iets ;) De ijszaak van zijn broer vind je hier http://www.ijssalonbacio.nl/ Fantastisch lekker ijs :9~
pi_144139559
JohnvH zegt mij zeker iets! *) Als ik eens in Weert ben ga ik zeker langs. :) Enfin, voldoende offtopic. ;)

En ja, maak die soep! Maak 'm morgen al, en proef hoe godallemachtig lekker -ie is!
Het recept is inmiddels toegevoegd in de openingspost.

---

Over iets meer dan 24 uur weet ik of mijn schoonfamilie ervoor te porren is om kerst dit jaar voor het eerst bij mij thuis te vieren. Ik heb wel een voorkeur voor gangen: de hapjes/zoetigheden voor 's middags en dan het Grote Hoofdgerecht inclusief de bijbehorende bijgerechten.

Dan laat ik voorgerecht, tussengerecht en nagerecht aan de willige leden van mijn schoonfamilie over.

Maar eerst morgen maar eens horen wat men wil, qua wáár we neerstrijken.
pi_144139835
Zijn er mensen die al een thema in gedachten hebben?
(Of daar uberhaupt aan doen?)

Vorig jaar was er bijvoorbeeld iemand bij die de kleur rood als rode (ha!) draad had genomen. Zelf had ik in elk hapje en gerechtje op een andere manier 'winterse' smaken en specerijen verwerkt, als anijs, kaneel, glühwein en gember.

Ik vind het altijd wel een leuke manier om samenhang te krijgen in wat je mensen voorschotelt.
  woensdag 3 september 2014 @ 16:47:18 #58
45206 Pietverdriet
pi_144139932
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 16:44 schreef minilot het volgende:
Zijn er mensen die al een thema in gedachten hebben? Of daar uberhaupt aan doen?

Vorig jaar was er bijvoorbeeld iemand bij die de kleur rood als rode (ha!) draad had genomen. Zelf had ik in elk hapje en gerechtje op een andere manier 'winterse' smaken en specerijen verwerkt, als anijs, kaneel, glühwein en gember.

Ik vind het altijd wel een leuke manier om samenhang te krijgen in wat je mensen voorschotelt.
Rode kool, rood gemarineerd vlees, rode aardappels, rode rijst, rode sla, rode saus, rode wijn, rode bietjes, rode kaas, rode vruchten, rode soep,
Ik krijg spontaan inspiratie.
Met blauw of groen wordt het lastiger
pi_144140009
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 16:44 schreef minilot het volgende:
Zijn er mensen die al een thema in gedachten hebben?

Indonesie 8-)
pi_144140042
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Rode kool, rood gemarineerd vlees, rode aardappels, rode rijst, rode sla, rode saus, rode wijn, rode bietjes, rode kaas, rode vruchten, rode soep,
Groen is ook nog wel een makkie: genoeg toetjes op basis van matcha groene thee of pandanbladeren. Mits het een beetje exotisch mag zijn. :)
pi_144140050
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Blauw lijkt me ook wel lastig, maar groen toch niet?

Lamsrack met pistache korst, vis met pesto, groene pasta, kruidendressings en alle groene groentes.
  woensdag 3 september 2014 @ 16:52:25 #62
45206 Pietverdriet
pi_144140105
Groen is idd eenvoudig dan blauw.
Wit lijkt me ook mooi
  woensdag 3 september 2014 @ 16:54:00 #63
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_144140149
Die soap uit de OP heb ik vorig jaar (in kleine porties) als amuse geserveerd met kerst.

Teringlekker.

Dit jaar is nog niet bekend welke gang ik mag verzorgen van de schoonfamilie. Na twee jaar nagerecht (vorig jaar nagerecht en amuses) ben ik wel eens toe aan wat anders..
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_144140272
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 16:54 schreef MutedFaith het volgende:
Die soap uit de OP heb ik vorig jaar (in kleine porties) als amuse geserveerd met kerst.
Teringlekker.
Ik ook. Iedereen was daardoor sip dat er maar zo'n heel klein beetje van was! :D
Met stip een success recept dus!

Duimen dat we er dit jaar ook weer zoeentje vinden :)
pi_144140677
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Wit lijkt me ook mooi
Het zal mijn huidige Aziatische mindset zijn, maar hierbij denk ik ineens aan... sake panna cotta! Ik hoorde dat ooit eens ergens en ik vond het meteen interessant klinken. Nooit gemaakt, maar ik zal dat binnenkort eens proberen.

Volgens mij heel goed en strak en chique op te maken, je kunt het 's ochtends of de dag ervoor alvast in elkaar knutselen, het is een licht en subtiel dessert (wat na een zware maaltijd wel fijn is) en sake geeft er denk ik net het beetje je ne sais quoi aan dat leuk is met een bijzonder kerstdiner..

Ik zal het snel eens gaan testen en dan laat ik hier wel weten of het inderdaad zo lekker is als het me lijkt. :)

Edit: Ach, hier is al een leuk recept ervoor. Zitten zelfs sake-appeltjes bij! :)
http://technicolorkitchen(...)ake-panna-cotta.html

Of een tikkie strakker:

[ Bericht 9% gewijzigd door minilot op 03-09-2014 17:23:15 ]
pi_144143110
Weet nog niet hoe mijn Kerst eruit komt te zien, waarschijnlijk moet ik een van fe dagen werken. Maar wil hier natuurlijk wel weer inspiratie opdoen voor het geval ik moet koken :)
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_144144474
Ja... het kersttopic! Hoe dan ook een bijzondere kerst qua eten dit jaar. Ik sta op de wachtlijst om in december of januari een maagverkleining te krijgen. Dus als ik net geopereerd ben dan wordt het licht verteerbaar en vloeibaar en is een koffiekopje genoeg. Maar wordt het na de kerst dan kan ik nog eten wat ik wil en het als een laatste uitspatting beschouwen. Geen idee nog, want ik wacht met smart op de datum.
  woensdag 3 september 2014 @ 19:13:09 #68
318361 Bienelientjee
pi_144144679
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 19:08 schreef AnnaNiem het volgende:
Ja... het kersttopic! Hoe dan ook een bijzondere kerst qua eten dit jaar. Ik sta op de wachtlijst om in december of januari een maagverkleining te krijgen. Dus als ik net geopereerd ben dan wordt het licht verteerbaar en vloeibaar en is een koffiekopje genoeg. Maar wordt het na de kerst dan kan ik nog eten wat ik wil en het als een laatste uitspatting beschouwen. Geen idee nog, want ik wacht met smart op de datum.
Anders vier je jouw echte kerstdiner toch een paar dagen voor de operatie? ;) Kan je toch nog even lekker culinair zijn! (of is het dan wel erg vroeg :P )

Succes trouwens!
  woensdag 3 september 2014 @ 19:41:13 #69
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_144145959
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 16:35 schreef minilot het volgende:

En ja, maak die soep! Maak 'm morgen al, en proef hoe godallemachtig lekker -ie is!
Het recept is inmiddels toegevoegd in de openingspost.
Had de soep al eens gemaakt, maar in plaats van de gedroogde paddestoelen had ik de verse te pakken. De variant met de gedroogde moet ik nog eens proberen, maar die zal alleen maar beter worden.

Vooral het hoofdgerecht voor 15 man tegelijk lijkt mij nogal een uitdaging te worden, iemand tips en trucs?
pi_144193980
Nou, gisteren afgesproken: kerstdiner voor het eerst bij mij thuis. Twaalf man. Oh jee, oh jee. :)
Ik doe:
- Zoetigheden bij de koffie
- Hartig hapje bij de spelletjes 's middags
- Hoofdgerecht en bijbehorende bijgerechten

Andere leden van mijn schoonfamilie bekommeren zich om voor- en tussengerecht en het toetje.

Heel fijn dat ik het hoofdgerecht heb. Wel vaker gedaan, maar dat was voor twaalf volwassenen toch altijd een heel gesleep tussen mijn huis naar dat van mijn schoonouders.

Snoepjes/koekjes maken vind ik sowieso enorm tof om te doen, hartig hapje eveneens, maar het hoofdgerecht, dat wordt nog flink peinzen. De traditie wil dat het hoofdgerecht wordt geserveerd volgens het shared dining-principe: allemaal schalen op tafel en iedereen schept zelf op. Vaak twee verschillende vleesbereidingen (paar jaar terug deed ik al eens een enorme gelakte ham en een beef wellington), diverse groenten en 'iets' met aardappel.
Ik hou me daar gewoon aan, maar wil binnen die grenzen wel kijken of ik het dit jaar wel een beetje bijzonder kan maken. :)

Zin in!

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 05-09-2014 13:19:48 ]
pi_144194143
Leuk, minilot ^O^
pi_144194359
Kersttopic O+
Wil dit jaar ook zeker een diner gaan verzorgen. Vorig jaar speelde ik het redelijk op safe met een zalmtartaar, wildstoofpot en een citroentiramisu. Al was het wel heerljik.

Dit jaar ga ik voor wat gewaagdere gerechten.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_144197176
Eigenlijk doen wij elk jaar minimaal 1 avond gewoon samen, uitgebreid koken.
Standaard zit er een aperitief met amuse in, partner maakt cocktail (kan hij echt 2 mnd mee bezig zijn, met het uitzoeken ervan), ik 1 of 2 amuses.
Voorgerechtje, soepje, spoom, hoofdgerecht, nagerecht maar ik denk er over om nagerecht te laten schieten en in plaats daarvan nog een tussengerechtje en dus een kleiner hoofdgerecht te doen.
Maar wil dus wel in beetje traditionele sferen blijven dus zit erg te zoeken naar voorgerecht en tussengerecht.
Liefst 1 vlees en 1 vis, licht soepje / bouillon maar nog geen idee.
pi_144200108
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:43 schreef WRH het volgende:
Standaard zit er een aperitief met amuse in, partner maakt cocktail (kan hij echt 2 mnd mee bezig zijn, met het uitzoeken ervan)
Ha, leuk zeg! :) Ik heb begin deze zomer wat cocktailbenodigheden gekocht (schudbeker, stamper en meer), maar het is er om de één of andere reden niet van gekomen: alles zit nog in de verpakking. :+

Wellicht wel een aardig idee om me daar alsnog eens in te gaan verdiepen en bij het hartige middaghapje (dat bij mijn schoonfamilie traditioneel geserveerd wordt tijdens fanatiek gespeelde bordspellen) ook een toffe cocktail te serveren. Dank voor de (onbewuste) tip! ;)

Enneh, qua klassiek voor- en tussengerecht: zullen we alvast met je meedenken? Zo ja: dan wat meer details, wat vind je lekker en wat zijn de eisen? :)
pi_144202919
Zoiets... net wat anders als eggnog/eierpunch en gluhwein...
pi_144231651
ik denk aan misschien coquilles als voorgerecht, of tussengerecht, met iets als schuim. (ik bedoel niet pavlova, maar zo'n nat geklopt schuim dat er overheen gaat, iemand een idee hoe dat te maken en waarvan?), dan misschien iets kleins als mini salade bv wat schijfjes eend met iets als frambozendressing.
maar in ieder geval wat 'sterkere' smaken.
we lusten eigenlijk alles, dat is wel makkelijk, partner heeft alleen een gruwelijke hekel aan tomaten maar ok, die zijn makkelijk weg te laten.

vorig jaar hadden we gevulde biefstuk. ik maak vaak met gasten een heel simpel maar succesvol stukje vlees: biefstukje (of ander stevig vlees) opensnijden, besmeren met mosterd, plakje lekkere ham erin, stukjes champignons of andere paddestoelen bakken en erin proppen. dichtmaken (met sate prikkertjes of draad), dan door bloem, ei en zelfgemaakt paneermeel en bakken. wordt heel mals van binnen. (ja een heel erg tachtiger jaren recept, maar wel lekker nog steeds)

maar goed, dit jaar wil ik daar dus volledig van afstappen en eens een echt mooi stukje wild.
en we hebben een klein issue ook; net verhuisd naar een tijdelijk huis waar iets in zit dat nauwelijks een keuken te noemen is. ik heb echt niets aan apparatuur hier. de oven is zo'n Italiaanse met een draaiknop waarbij het gewoon gokken is voor elke temperatuur tussen 150 en 200 graden, dat zijn nl de graden die hij aangeeft en dan is het een beetje gokken hoe hoog hij dan staat.
soufle of iets dergelijks wordt echt een uitdaging en ga ik dus niet proberen hier.
pi_144232220
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 09:03 schreef WRH het volgende:
ik denk aan misschien coquilles als voorgerecht, of tussengerecht, met iets als schuim. (ik bedoel niet pavlova, maar zo'n nat geklopt schuim dat er overheen gaat, iemand een idee hoe dat te maken en waarvan?),
Bedoel je sabayon? Zoals hier; http://www.jumbosupermark(...)ayon-van-witte-wijn/

pi_144232476
Nee, ik denk dat WRH het type 'schuimpje van' bedoelt dat sinds een paar jaar borden in restaurants ontsiert. Of althans, dat vind ik dan, want het doet mij altijd heel erg denken dat iemand op het bord heeft staan fluimen.

Voorbeeld:

Maar dat is wellicht een heel persoonlijke aversie hoor.

Verder, toffe voornemens WRH! En zo'n oven heb ik ook ooit eens gehad. Gewoon testen, thermometertje erin hangen en zelf streepjes bij de draaiknop tekenen met een merkstift! *)
Soufflé's zijn tof en lekker, laat dat je niet weerhouden. Je kunt nog een paar maanden oefenen hč? ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 06-09-2014 10:21:01 ]
pi_144232771
We delen de aversie, Minilot. Sabayon is inderdaad meer sauzig als die fluimen. Het lijkt mij trouwens wel lekker als amuse op een lepel; gegrilde coquille met wat van die sabayon en zeekraal.
pi_144243628
ik bedoel inderdaad dat van minilot. ik begrijp wat je zegt hoor, eens dat het een semi trend is nu maar juist omdat ik meerdere gerechten wil doen moeten ze naar mijn mening heel licht en klein zijn. (dat hele zwaar overeten met kerst ben ik geen fan van, lekker hoeft niet veel te zijn).
ik denk dat zo'n schuim eroverheen gewoon lekker licht is.

streepjes, goeie!
we hebben al wel vorige week een thermometer gekocht om te gaan checken.
  maandag 8 september 2014 @ 14:45:11 #81
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_144312086
Voor het grote kerstdiner op Eerste Kerstdag overweeg ik om een stoofschotel te maken, maar nu het probleem dat ik thuis op gas kook en bij mijn ouders op keramiek. Dus mijn pannen kan ik niet zomaar meenemen, plus mijn pan is niet groot genoeg om 15 porties eruit te halen. Dus nu had ik het plan om een weekje eerder in twee keer de gerechten te maken en in te vriezen en op de dag zelf op te warmen in 1 van de pannen van mijn ouders. Maar ik twijfel of dat wel zo makkelijk kan als dat ik zelf heb bedacht. Het opwarmen hoeft dan ook niet meer persé in een stoofpan zodat ik 1 van de pannen van mijn ouders zou kunnen gebruiken. Iemand ervaring met invriezen van stoofschotels? :)
pi_144312324
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 14:45 schreef RoelerMF het volgende:
Iemand ervaring met invriezen van stoofschotels? :)
Check. Ik doe niets anders :D Gewoon voorzichtig opwarmen. Eventueel met wat extra vocht. Misschien ook invriezen in meerdere porties? Dat ontdooit wat handiger.
pi_144317151
Stoofschotel is erg makkelijk weer op te warmen. Zou het wel langzaam laten ontdooien en dan opwarmen maar dat is persoonlijk.
  maandag 8 september 2014 @ 17:19:08 #84
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144317708
Stoofschotel in eenpersoons portiebakjes doen en afdekken met Pie crust deeg. Dat dan afbakken, zodat de stoofpot meteen opgewarmd is, met lekker korstje. Erg lekker en ziet er speciaal uit :)
Alleen oppassen dat je de porties niet te groot maakt, het lijkt vaak veel minder dan het is ;)

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 8 september 2014 @ 17:21:51 #85
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_144317803
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 17:13 schreef WRH het volgende:
ik bedoel inderdaad dat van minilot. ik begrijp wat je zegt hoor, eens dat het een semi trend is nu maar juist omdat ik meerdere gerechten wil doen moeten ze naar mijn mening heel licht en klein zijn. (dat hele zwaar overeten met kerst ben ik geen fan van, lekker hoeft niet veel te zijn).
ik denk dat zo'n schuim eroverheen gewoon lekker licht is.

streepjes, goeie!
we hebben al wel vorige week een thermometer gekocht om te gaan checken.
Schuim maak je door een vloeistof me lecitine (van soja) op te kloppen met een mixer. Je moet geloof ik tussen 0,5 en 1 % van het gewicht van de vloeistof aan lecitine toevoegen.

edit: lecitine = E322
Siesta & Fiesta!
pi_144319492
hm, dat klinkt nu niet echt als 'lekker makkelijk te verkrijgen en te maken'.. -O-
  maandag 8 september 2014 @ 18:28:26 #87
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144320146
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 18:07 schreef WRH het volgende:
hm, dat klinkt nu niet echt als 'lekker makkelijk te verkrijgen en te maken'.. -O-
http://www.amazon.com/s/r(...)3579&rnid=2941120011

Zal vast ook via kookwinkels in Nederland of Nederlandse webshops verkrijgbaar zijn. Zoeken in kader van "moleculair koken voor hobby koks" levert wellicht meer hits op en ook in kleinere verpakkingen.
  maandag 8 september 2014 @ 19:39:00 #88
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_144323737
In Spanje staat het in de supermarkt bij de dieetproducten. In Nederland misschien ook via die weg te vinden?
Siesta & Fiesta!
  maandag 8 september 2014 @ 20:26:56 #89
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144326204
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 19:39 schreef Bramito het volgende:
In Spanje staat het in de supermarkt bij de dieetproducten. In Nederland misschien ook via die weg te vinden?
nog nooit gezien, maar misschien bij grote supermarkten, kookwinkels, De Tuinen of de Makro ofzo.
  maandag 8 september 2014 @ 20:34:04 #90
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144326592
Voor de kerst wil ik eigenlijk de hele familie van mijn man eens hier naartoe hebben, wij gaan altijd naar hun toe (wij wonen als enige in de randstad) en dat ben ik beetje zat. Wij moeten altijd vroeg op op eerste of tweede kerstdag en ons aanpassen aan de plannen van "daar", zou ook weleens leuk zijn de andere kant op ;)
Dus ik ga voorstellen dat iedereen bij ons komt en blijft slapen en wij met zijn twee voor iedereen koken i.p.v. buffetje bij matig kutrestaurant op het platteland :P
Ben benieuwd hoe men erop gaat reageren :D
  maandag 8 september 2014 @ 21:16:14 #91
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_144328850
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 17:19 schreef Molo het volgende:
Stoofschotel in eenpersoons portiebakjes doen en afdekken met Pie crust deeg. Dat dan afbakken, zodat de stoofpot meteen opgewarmd is, met lekker korstje. Erg lekker en ziet er speciaal uit :)
Alleen oppassen dat je de porties niet te groot maakt, het lijkt vaak veel minder dan het is ;)

[ afbeelding ]
wow wat een goed idee! Heb net even zitten zoeken naar leuke ovenschaaltjes voor 1 persoon en gevonden. Alleen 6 euro per bakje is wat te gortig. Ga ik amazon in Duitsland kijken, kost het nog maar 2 euro per stuk, dat is een goede deal 8-)
  maandag 8 september 2014 @ 21:45:45 #92
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144330508
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 21:16 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

wow wat een goed idee! Heb net even zitten zoeken naar leuke ovenschaaltjes voor 1 persoon en gevonden. Alleen 6 euro per bakje is wat te gortig. Ga ik amazon in Duitsland kijken, kost het nog maar 2 euro per stuk, dat is een goede deal 8-)
^O^

Xenos of Action hebben ze ook goedkoop trouwens :)
pi_144331425
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 21:16 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

Ikea heb je ze in setjes voor 2, glazen doorzichtige vierkante schaaltjes voor 1,99 (per 2 dus!)
blablablabla
  maandag 8 september 2014 @ 22:18:50 #94
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongűh!
pi_144332171
Oeh, ik vind nu net dit topic pas en hij is nu al favoriet :)

Wij hebben ieder jaar één dag kerstdiner bij ons thuis. Meestal sta ik dan de avond ervoor al in de keuken.
Twee jaar geleden met vrienden gedaan en heeft één van de meiden ( inmiddels ontvriend) ook een gang voor haar rekening genomen.. Was culinair niet echt mega geweldig..

De ontvriending had daar trouwens weinig mee te maken.

Voor dit jaar kan ik wel weer nieuwe inspiratie gebruiken :)
  dinsdag 9 september 2014 @ 14:14:40 #95
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_144349011
Oeh leuk dit topic ga ik volgen. Geen idee wat wij doen met kerst (meestal wordt er niet echt gekookt)
Maar ik ga voor mijn ouders een 3-gangen menu koken over 2 weken dus kan ik mooi nog wat inspiratie op doen. Misschien vinden ze het dan wel zo leuk dat we het met kerst ook doen! O+
pi_144349179
Op het moment neig ik naar iets van een beef wellington. Denk dat ik mijn familie daar het meest een plezier mee doe. Alleen niet echt origineel natuurlijk.
pi_144379404
Wij (mijn zoons, 23 en 26) hebben een traditie. Wij eten ieder jaar het kerstmenu wat wij met mijn man, hun vader, als laatste hebben gegeten. Man is inmiddels 10 jaar overleden en er zijn inmiddels twee schoondochters aangeschoven.

Ik woon in België met superslagers. Als voorgerecht snijdt hij de beste carpaccio, die ik aanvul met balsamicoazijn, Parmezaan, rucola en pijnboompitten.
Daarna als hoofdgerecht, de beste hertenbiefstuk met een jam van cranberry's, rösti en gestoofde peertjes.
Daarna een tarte a tin naar papa's recept.
pi_144379676
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:21 schreef Myraela het volgende:
Op het moment neig ik naar iets van een beef wellington. Denk dat ik mijn familie daar het meest een plezier mee doe. Alleen niet echt origineel natuurlijk.
Maar zij vinden t lekker toch? Mijn vader heeft ook altijd t liefst varkenshaas.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  woensdag 10 september 2014 @ 07:46:30 #99
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144379735
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 06:04 schreef praadje het volgende:
Wij (mijn zoons, 23 en 26) hebben een traditie. Wij eten ieder jaar het kerstmenu wat wij met mijn man, hun vader, als laatste hebben gegeten. Man is inmiddels 10 jaar overleden en er zijn inmiddels twee schoondochters aangeschoven.

Ik woon in België met superslagers. Als voorgerecht snijdt hij de beste carpaccio, die ik aanvul met balsamicoazijn, Parmezaan, rucola en pijnboompitten.
Daarna als hoofdgerecht, de beste hertenbiefstuk met een jam van cranberry's, rösti en gestoofde peertjes.
Daarna een tarte a tin naar papa's recept.
Mooie traditie :)
Hou ik wel van :)
pi_144379997
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 07:37 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Maar zij vinden t lekker toch? Mijn vader heeft ook altijd t liefst varkenshaas.
Beef wellington zullen ze nog niet op hebben verwacht ik, maar ze houden gewoon wel van een groot stuk vlees. Zelf de rest erbij scheppen, niet moeilijk doen met kleine dingen op een bord.

Vorig jaar ging alles er in één hap in. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')