Dr_Flash | dinsdag 25 februari 2014 @ 16:43 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe! ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| |
James1988 | dinsdag 25 februari 2014 @ 16:44 |
Wat anders? Dat valt echt wel mee. Het is net zo goed een onveilige situatie waar prompt handelen (zoals aan de noodrem trekken) levens had kunnen redden. | |
b2py | dinsdag 25 februari 2014 @ 16:44 |
Als iemand nou even die vraag stelt op forum.ns.nl met dat specifieke geval erbij krijgen we vast een nuttig antwoord. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 februari 2014 @ 16:49 |
ja, een lekker objectief WC-eend antwoord inderdaad ![]() Maar ik zou het weleens willen weten ook, of het "de bedoeling" is dat je daarvoor aan de noodrem trekt. | |
b2py | dinsdag 25 februari 2014 @ 16:50 |
Je begrijpt wat ik bedoel ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 25 februari 2014 @ 16:54 |
Eva heeft er in ieder geval een eigen topic: https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/leuke-ervaringen-eva-353 | |
James1988 | dinsdag 25 februari 2014 @ 16:54 |
Gevraagd (via Twitter), zal het antwoord hier posten ![]() | |
boriq | dinsdag 25 februari 2014 @ 16:56 |
Die sfeer daar... Niet gezond zeg. | |
#ANONIEM | dinsdag 25 februari 2014 @ 17:11 |
De beste en simpelste oplossing is naar mijn mening op het knopje drukken waarmee de deur sluit. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 februari 2014 @ 17:31 |
Daar is ze erg sterk in: Antwoorden geven op vragen die niet gesteld zijn. | |
James1988 | dinsdag 25 februari 2014 @ 17:40 |
Het antwoord van NS tot zo ver: "Als het op een station is mag je natuurlijk gewoon instappen, geef me anders even je station+vertrektijd+richting door, dan neem ik contact op met de machinist"![]() | |
boriq | dinsdag 25 februari 2014 @ 17:48 |
ik zag hem voorbijkomen, was al aan het twijfelen of ik niet op een parodie account zat. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 februari 2014 @ 17:50 |
Beetje ander beeld van "forum" dan wat ik heb idd. Het zou beter "Loket" kunnen heten. Of "Afdeling blinde autoreply-paarden" of zo. | |
Peterselieman | dinsdag 25 februari 2014 @ 17:52 |
van een aantal dagen geleden:
| |
Dr_Flash | dinsdag 25 februari 2014 @ 17:54 |
Die grap hebben we nu wel zo'n beetje gehad dacht ik ![]() | |
boriq | dinsdag 25 februari 2014 @ 17:58 |
Samen met het twittervee van NS_online: afdeling ctrl-c/ctrl-v | |
greavy | dinsdag 25 februari 2014 @ 17:59 |
![]() BLS 186 105 + Melzo-shuttle Na een waardevolle tip op SFD had ik al de hoop gevestigd dat BLS bij een heerlijk zonnetje door Zwijndrecht zou crossen, en ik de 186 105 voor de Melzo kon vereeuwigen. Na een andere tip uit Brabant ben ik maar op de fiets naar het station gegaan. Helaas liet het zonnetje het kortstondig (nog geen 20 seconden, zo ongeveer alleen tijdens passage van de trein) door een klein fotowolkje het afweten, maar de foto is desondanks goed geslaagd. | |
James1988 | dinsdag 25 februari 2014 @ 18:54 |
Vind ik leuk. ![]() | |
Peter | dinsdag 25 februari 2014 @ 19:15 |
Vergezochte marketing achteraf... | |
James1988 | dinsdag 25 februari 2014 @ 19:17 |
Het is inderdaad een "We hebben een ontwerp en nu verzinnen we er Berlijnse plaatjes mee om punten te scoren"-verhaaltje, maar ik vind het wel een gaaf ontwerp. ![]() | |
Peter | dinsdag 25 februari 2014 @ 19:20 |
Nu de binnenzijde nog zien.. | |
James1988 | dinsdag 25 februari 2014 @ 19:23 |
De binnenzijde zal niet heel spectaculair zijn hoor. Ik verwacht bankjes in vis-a-vis opstelling, ruimte voor fietsen en kinderwagens en her en der stangen om je aan vast te houden. | |
#ANONIEM | dinsdag 25 februari 2014 @ 19:24 |
Ik moet nog steeds wennen aan je nieuwe UI ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 februari 2014 @ 19:32 |
Hij is zelfs spoorgerelateerd ![]() | |
Peter | dinsdag 25 februari 2014 @ 19:41 |
De scania-leeuw? ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 25 februari 2014 @ 19:57 |
Hmmm, het Vervoersplan voor Oost-Vlaanderen is inmiddels bekend. Zie hier. Voor de basisdienstregeling en de bijhorende wijzigingen moet je naar pagina 29 en verder t/m zeker pagina 63. | |
b2py | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:08 |
Wat verrassend. | |
DriekOplopers | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:21 |
Morgen moet ik naar Maastricht om een televisieploeg van de VRT te woord te staan over het vierde spoorpakket en de stand van zaken in NL. Ik wil van de gelegenheid gebruikmaken om wat rond te kijken op de as Amsterdam Amstel - Maastricht. Een dagje op pad dus. Zijn er nog aanbevelenswaardige dingen waar ik even naar kan kijken? Deels met een reizigersbril, deels met een treinliefhebbersbril? Ik wil in ieder geval Eindhoven even bekijken. Verdere suggesties zeer welkom. Thanks! | |
Dr_Flash | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:26 |
Jezus mina wat een verhaal ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:26 |
Tweetalig. En als je richting regio Eupen gaat, zou het mij niet verbazen dat Duits ook voorbij komt. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:27 |
De nieuwe Diezebrug bij Den Bosch? | |
spectrumanalyser | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:31 |
Plan V tellen in Maastricht rond Amsterdam is er alleen nog maar moderne, nieuwe materieeltypes. v250, ddz... Niet dat dat altijd goed werkt hoor ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:32 |
Ik moet zeggen dat ik de presentatie van NMBS wel goed vind. Op papier klinkt het allemaal zeer logisch, en het lijkt erop dat reizigers er best wel op vooruit zullen gaan als de doelstellingen behaald worden. Wat voor film van NS zit erin? Op mijn iPad zie ik alleen een heel groot afspeelpictogram dat verder niets doet. | |
boriq | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:32 |
![]() ![]() | |
MPG | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:32 |
• De aansluiting van de IC Den-Haag - Venlo op de IC Amsterdam - Maastricht te Eindhoven. Sinds eerstgenoemde 2 minuten later vertrekt uit Eindhoven heb ik de indruk dat er niet meer gewacht wordt, waardoor de overstap wel eens misloopt (reizigers naar het zuiden meteen +15 aan de broek). • Verbouwingen op/rondom stations Utrecht, 's Hertogenbosch en Eindhoven. • Mooie carnavalsversieringen in de stationshallen van Oeteldonk ('s Hertogenbosch), Lampegat (Eindhoven) en Mestreech (Maastricht) • ... | |
Dr_Flash | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:33 |
het is een pagina in een PDF ![]() Verder vind ik het een hoop open deuren, maar okee. ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:36 |
Dat zegt niks, een PDF kan multimedia bevatten, of 3D-modellen. Er kan zelfs JavaScript in een PDF. Dat is zo, maar het kan geen kwaad om die nog eens te benoemen. Dat benadrukt alleen maar dat NMBS die dingen ook in het vizier heeft. | |
Ireyon | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:41 |
De Starbucks heeft geen speciale "Eindhoven" mok terwijl die er voor Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen wel is ![]() | |
Duvel | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:42 |
In Maastricht het toekomstige tracé van de tram naar Hasselt bezoeken. Maak je bij de VRT nog vrienden mee ook. | |
b2py | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:51 |
Wel een lekker (bezet) wijf! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:53 |
Weinig V'tjes meer op Dijksgracht. Dacht altijd dat er meer stonden ![]() Vanwege de komst van de V250 zal Dijksgracht wel wat geleegd zijn en natuurlijk vanwege de herindienststelling van het ICRm dat er stond en het gesleep met DD-AR naar de haven. | |
b2py | dinsdag 25 februari 2014 @ 20:53 |
In Den Bosch even naar de oude brug van het tracé Den Bosch - Vage Zwaluwe lopen, of met de ov-fiets afhankelijk van je gesteldheid. Moeite waard als het droog is. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 25 februari 2014 @ 21:09 |
Starbucks vind ik nu niet bepaald aanbevelenswaardig. | |
DenS | dinsdag 25 februari 2014 @ 21:13 |
Wie gebruikt hier allemaal mijn AV pagina? Even een DM naar mij ![]() | |
remcoP | dinsdag 25 februari 2014 @ 21:21 |
Sowieso zijn het allemaal van die standaardantwoorden waar je verder niks mee kunt.
![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 25 februari 2014 @ 21:30 |
Gisteren na de ochtendspits kwamen er bij MVBOV klachten over uitpuiltreinen binnen. Bij NS om maatregelen gevraagd. Geen reactie, maar de afscheidsreceptie van Ingrid Thijssen was erg gezellig en de warme hapjes waren heerlijk. ![]() | |
Dos37 | dinsdag 25 februari 2014 @ 21:31 |
Hey zijn ze verplaatst eerste stonden al die afgeschreven Fyra treinen toch daar boven de A10 | |
DriekOplopers | dinsdag 25 februari 2014 @ 21:39 |
Allen bedankt voor de suggesties om ergens even naar te kijken. ![]() (Ow, en op Utrecht kom ik natuurlijk minimaal wekelijks: NS, ProRail, 9292, Railforum ![]() | |
Anno1982 | dinsdag 25 februari 2014 @ 21:45 |
In Utrecht is behalve een half gesloopte stationshal dan ook niets te zien. Of je moet van de toeristische route naar spoor 1 t/m 4 houden.. Oh en de traverse in Zwolle is ineens (gedeeltelijk) voorzien van tapijt. Staat ook wel luxe. | |
Ireyon | dinsdag 25 februari 2014 @ 21:57 |
Overigens vanochtend nog even gezellig staan kletsen met de Recruitment dames van de NS op de bedrijvendag van de TU/e. Waren ook niet verkeerd ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 25 februari 2014 @ 22:59 |
Driek kennende is dit toch minstens een aantal kamervragen aan de minister waard | |
DriekOplopers | dinsdag 25 februari 2014 @ 23:39 |
Nee, niet aan een minister. Aan die staatssecretaris Sharon Dijksma, die over eten en drinken gaat. ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 februari 2014 @ 23:42 |
En dan ga je zeker vragen hoe het kan dat er ooit een Starbucks de deuren heeft mogen openen in Nederland? ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 25 februari 2014 @ 23:44 |
Die troep die zij schenken is niet te zuipen. Ik ben groot fan van de CoffeeCompany. Maar morgen lekker een perfecte Bossche Bol halen in 's Hertogenbosch. ![]() | |
MPG | dinsdag 25 februari 2014 @ 23:47 |
Ah, jij ook al ![]() | |
_serial_ | dinsdag 25 februari 2014 @ 23:48 |
Bakker de Groot ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 25 februari 2014 @ 23:52 |
pics or it didn't happen | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 00:12 |
Ik heb 1x een bak cappuccino gehaald bij de Coffee Company op Rotterdam Centraal. De koffie smaakte prima, maar ik vond het wel veel te duur voor wat ik ervoor kreeg. Enjoy! | |
Frozen-assassin | woensdag 26 februari 2014 @ 00:25 |
Sowieso zijn zij beiden duur.. CC wat minder geloof ik, maar toch.. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 00:27 |
Ik haal op het station meestal koffie bij de AH To Go. ¤ 1,50 per bak, en met een volle spaarkaart krijg je de 6e bak gratis. | |
Frozen-assassin | woensdag 26 februari 2014 @ 00:32 |
Ik drink geen koffie, dus ben niet zo thuis in de prijzen op de stations. Maar geloof dat de koffie van Julia als lekkerste werd beoordeeld. Maar bij AH to Go moet je dus eerst afrekenen bij de kassa (speciale munt?) en dan pas koffie halen? | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 00:35 |
Julia's heeft erg lekkere koffie, maar is wel vrij duur. Bij 'mijn' AH To Go betaal ik gewoon bij de kassa en dan drukt iemand achter de kassa op een knopje op een automaat die daar staat, en krijg ik even later m'n koffie. In de winkel staat ook nog een automaat (waar gewoon munten in gaan), maar die geeft geen zegeltjes en de man/vrouw achter de kassa wel ![]() | |
Frozen-assassin | woensdag 26 februari 2014 @ 00:38 |
Ah duidelijk ![]() | |
Prins_Pils | woensdag 26 februari 2014 @ 00:59 |
De bakken thee bij de Ap to go zijn wel heel groot ![]() (Inb4 'poeier in de thee ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 26 februari 2014 @ 05:19 |
En je moet zelf een kop eronder zetten, merkte ik in Hengelo-o-o. | |
DriekOplopers | woensdag 26 februari 2014 @ 08:13 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 09:16 |
De hoeveelheid koffie die je krijgt is ook niet verkeerd. Ik kan daar gerust een uur mee doen ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 februari 2014 @ 09:33 |
Een uur? Die bakken zijn like drie slokken ofzo ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 februari 2014 @ 09:34 |
Is de thee trouwens niet even groot als die bij de Kiosk? Want dat is ook al snel een halve liter. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 09:35 |
Voor sommige dingen in het leven moet je de tijd nemen om ervan te kunnen genieten. | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 februari 2014 @ 09:37 |
Oh ok. Ik wil gewoon zsm wakker worden en aangezien ik last heb van caffeïneintolerantie moet dat allemaal veel en snel. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 09:55 |
Daar heb ik (gelukkig) geen last van. ![]() | |
Viezze | woensdag 26 februari 2014 @ 10:11 |
Klopt, prima voor elkaar. Ik vroeg naar het logistiek traineeship, ze moesten zelf wel erg hard lachen toen ze zeiden dat het op logistiek gebied wel regelmatig mis ging ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 februari 2014 @ 10:15 |
Ja met zo'n mentaliteit kom je er wel (y) | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 11:38 |
![]() ![]() | |
Viezze | woensdag 26 februari 2014 @ 13:19 |
ProRail heeft een nieuwe tactiek om mensen af te schrikken die onder spoorbomen doorlopen: | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 13:32 |
Dat hoef je niet eens in scene te zetten ook, ze konden waarschijnlijk gewoon kiezen uit tientallen van dit soort fragmenten. | |
Viezze | woensdag 26 februari 2014 @ 13:32 |
Volgens teletekst komt het inderdaad van een beveiligingscamera af | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 13:37 |
Siim Kallas is niet blij met de keuze van het Europees Parlement inzake het vierde spoorwegpakket.Weliswaar is de "technical pillar" aangenomen (waardoor het ERA meer bevoegdheden krijgt en nationale inspecties minder), voor de "market pillar" zijn zoals verwacht veel uitzonderingen opgenomen inzake de verplichting tot aanbesteden. | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 februari 2014 @ 14:15 |
Wat mij betreft is de uitkomst een goede. Onderhands kan heel goed zijn mits openheid en goede prestatieafspraken en juist op technisch gebied viel veel vooruitgang te boeken. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 14:19 |
Dat ben ik met je eens. ![]() Wat ik wel ontzettend jammer vind is dat men niet heeft durven doorpakken met de zelfstandigheid van infrastructuurbedrijven ten opzichte van de vervoerder. | |
#ANONIEM | woensdag 26 februari 2014 @ 14:36 |
Zegeltjes bij de AH to go? Waarom krijg ik die nooit? ![]() | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 14:41 |
Moet je om vragen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 14:47 |
vragen om zegeltjes ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 februari 2014 @ 14:49 |
Dat is juist dé reden waarom je aan onderhandse gunningen vast moet kunnen houden denk ik. | |
#ANONIEM | woensdag 26 februari 2014 @ 14:52 |
Wat zijn dat dan voor zegeltjes? ![]() | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 14:55 |
Wat heeft de onafhankelijkheid van een IB te maken met onderhands gunnen? Het goederenvervoer is hoe dan ook geliberaliseerd en ook in het reizigersvervoer gaat het mogelijk worden om buiten een concessie om treinen te laten rijden. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 14:57 |
Koop een bak koffie en je krijgt een zegeltje. Bij 5 zegeltjes heb je een volle spaarkaart, bij inlevering daarvan krijg je een gratis bak koffie. | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 februari 2014 @ 15:01 |
Onderhands gunnen maakt een geïntegreerd bedrijf met gescheiden boekhouding mogelijk of een duurzame relatie vervoer-infrabeheer mogelijk. Waarom is dat belangrijk? Omdat betrouwbaarheids- en capaciteitsvraagstukken altijd afhankelijk zijn van de interactie tussen infrastructuur en en het vervoer. En juist wanneer je eisen op het gebied van betrouwbaarheid en capacteit heel hoog liggen luisteren details heel nauw. Dan moet je niet verzanden in een belangenconflict of last hebben van een gebrek aan onderling vertrouwen. Zowel de denkrichting als de vertrouwensband zijn dan belangrijk. En juist dat tweede opbouwen is superbelangrijk om inefficiënte geldbesteding te voorkomen. | |
#ANONIEM | woensdag 26 februari 2014 @ 15:08 |
Dit is theoretisch. Je hebt gelijk, maar dit is toch niet mogelijk hoe het nu gaat met NS? Die falen nog op zoveel punten... [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2014 15:09:26 ] | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 15:12 |
Verticale integratie heb je daar echt niet voor nodig. Er zijn allerlei markten waar je een soortgelijke scheiding hebt tussen infrastructuurleverancier en exploitant. Bijvoorbeeld Schiphol: het is de uitvalsbasis van KLM, maar KLM heeft geen zeggenschap over hoe Schiphol wordt beheerd. Desondanks vertrekken er gewoon vliegtuigen, ook van KLM, zonder problemen. Ook op de energie- en telecommarkt werkt dit. Wat je bij verticaal geïntegreerde ondernemingen juist ziet is machtsmisbruik ten opzichte van concurrenten. DB Netze en DB Energie zijn al meerdere malen het onderwerp geweest van een onderzoek door de mededingingsautoriteiten, ÖBB heeft al eens een tik op de vingers gehad omdat ÖBB Infra weigerde om actuele reisinfo te verstrekken aan Westbahn. | |
#ANONIEM | woensdag 26 februari 2014 @ 15:16 |
Ik ga het allemaal wel zien. Ik hoop maar dat men langzamerhand gaat inzien dat NS echt niet alles er aan doet wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Vooralsnog ga ik d'r als meester niets van merken. Het enige mooie zou zijn als de NS de stoptrein van Zwolle naar Groningen en de stopper Zwolle - Leeuwarden kwijtraken aan ons. | |
Peterselieman | woensdag 26 februari 2014 @ 15:32 |
En toch zijn er maar weinig spoorbedrijven die het veel beter doen dan de NS | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 15:36 |
Mee eens. NS doet het op zich best goed, maar je moet niet willen dat NS ook de infra beheert. | |
spectrumanalyser | woensdag 26 februari 2014 @ 15:36 |
de storingspagina van de NS heeft een storing. soortvan droste effect.
| |
Mr_Klaasje | woensdag 26 februari 2014 @ 15:36 |
Je maakt al meteen de fout door te vergelijken met systemen waarbij er veel minder directe invloed is tussen vervoer en infrastructuur. Die is bij spoorsystemen veel groter. Ja, dat is zo. Maar de vraag is: Willen we een optimaal spoorproduct voor onze centjes met zo nu en dan kans op belangenverstrengeling of willen we belangenverstrengeling zo hard voorkomen dat het ons uiteindelijk heel veel centjes gaat kosten? | |
#ANONIEM | woensdag 26 februari 2014 @ 15:36 |
Ik heb niet zoveel inhoudelijke kennis van de prestaties van anderen (behalve wat ik in het noorden zie bij mijn werkgever). Maar ik wil niet door een Arrivabril kijken natuurlijk! Ook bij ons zitten genoeg verbeterpunten, en bij de andere vestigingen ook wel. Toch ben ik er van overtuigd dat Arriva het beter zal doen als zij NS van haar baanvakken afhalen. NS doet het voor een bedrijf wat al meer dan 100 jaar vervoert toch niet op de top van haar game. | |
Viezze | woensdag 26 februari 2014 @ 15:44 |
Toch vraag ik me af hoe Arriva (of een andere vervoerder) het op het HRN zal doen. Dat is toch wel wat complexer dan wat Arriva in bijvoorbeeld het noorden doet. Waarmee ik niet Arriva af wil kraken; de keren dat ik met ze heb gereisd geen problemen ervaren. Ninja-edit; toch wel ![]() | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 15:45 |
Niet groter dan tussen luchthaven en vliegtuigmaatschappij of tussen bustoko en wegbeheerder. Uiteindelijk bepaalt de luchtverkeersleiding waar een vliegtuig mag landen, zorgt een wegbeheerder ervoor dat de weg in een goede staat verkeert* en zorgt een railbeheerder ervoor dat de benodigde infrastructuur naar behoren functioneert. * Wat 'goed' is is natuurlijk open voor interpretatie Ik wil een spoorsysteem dat goed presteert en dat aan alle exploitanten gelijke kansen biedt. De vakbondsretoriek 'alleen met een geïntegreerd bedrijf lever je een goed spoorproduct' gaat er bij mij echt niet in. Wat van belang is is dat de belanghebbenden op één lijn zitten over de te behalen doelstellingen, indien nodig aangestuurd door de overheid. NS is natuurlijk een heel andere organisatie dan Arriva, zo zijn de vakbonden veel sterker vertegenwoordigd en geldt er een andere CAO waardoor werknemers duurder zijn. Als NS een wat meer gestroomlijnd model zou hebben (zoals bij Abellio of Arriva) zou het best kunnen zijn dat NS het net zo goed doet als Arriva. | |
Peterselieman | woensdag 26 februari 2014 @ 15:47 |
het hangt er wat er gevraagd wordt in de concessie en wat de aanvullende afspraken tussen concessieverlener en concessiehouder zijn. Het is een van de manieren om een bedrijf te prikkelen. De decentrale concessies zijn niet te vergelijken met het HRN, omdat de sturing door de overheid en de geldstromen compleet anders zijn. Zo ontvangt een bedrijf als Arriva subsidie voor het rijden van de treinen op bijvoorbeeld de Noordelijke baanvakken. Was die subsidie lager geweest dan hadden we nooit het treinenaanbod gehad wat er nu ligt. Ook als Arriva stukjes hoofdrailnet uit zou mogen voeren is het afwachten wat er uit voortkomt. De plaatjes die nu afgespiegeld worden zijn prachtig, maar de vraag is of ze ook in de buurt komen van het daadwerkelijk geleverde product, zeker omdat de NS nu bijvoorbeeld geen subsidie ontvangt voor het rijden op het HRN* en niet duidelijk is of dat in een situatie met een andere vervoerder kan veranderen. *Enkele regionale afspraken over het rijden van bepaalde extra stoptreinen daargelaten. | |
Viezze | woensdag 26 februari 2014 @ 15:47 |
Toch is er wel degelijk een verschil; Schiphol verzorgt de infra, waar LVNL de verkeersleiding op zich neemt. Op het spoor zit dit beide bij Prorail. | |
#ANONIEM | woensdag 26 februari 2014 @ 15:52 |
Eens. Ben ook benieuwd! Denk ook dat als dat gaat gebeuren, het gefaseerd moet gaan. Eerst naar Zwolle en Amersfoort (Vanaf Amersfoort omhoog alles Arriva bijvoorbeeld). En dan later Utrecht en de Flevopolder etc etc etc. Zal inderdaad wel anders gaan door de concessie ja, dus het is afwachten. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er reikhalzend naar uit kijk. Arriva heeft een grote mond, laat ze het maar waar maken ![]() NS is nog steeds een beetje een log overheidsbedrijf volgens heel veel personeel. Dat is voor het rijdend personeel een grote irritatiefactor. De vakbonden hebben ook een dikke vinger in de pap ja. Geen idee hoe dat verder is. Wij hebben ook het VVMC bij ons. Ik ga me daar vandaag voor aanmelden, krijg het contributiegeld weer deels terug, maar het is wel fijn om de bond achter je te hebben mocht je onverhoopt een conflict krijgen met je werkgever. | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 15:52 |
Nou en? Dat kan heel goed langs elkaar heen werken als het moet hoor ![]() | |
Viezze | woensdag 26 februari 2014 @ 15:55 |
Kunnen ze het net zo goed opsplitsen in ProRail Infra en Prorail Verkeersleiding. Dan kunnen we het vergelijken met Schiphol | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 15:56 |
ProRail is ook maar een bijeengeraapt zootje. Vroeger was de verkeersleiding apart (Railned) | |
Viezze | woensdag 26 februari 2014 @ 15:56 |
Maar wel onderdeel van NS toch? | |
#ANONIEM | woensdag 26 februari 2014 @ 16:01 |
Waar baseer je dat op? Ik bedoel, de NS doet het heus niet slecht, maar wat jij stelt is nogal een boude bewering. | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 16:01 |
ook een bijmekaar geraapt zootje. Wie deed de infra en de verkeersleiding eigenlijk ten tijde van de HIJSM en de SS en zo? | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 februari 2014 @ 16:02 |
Jawel dus. Want opvolgtijden (één aspect van capaciteit) wordt bepaald door een samenspel tussen snelheid op het spoor, bloklengtes, gebruikte materieel van de vervoerder, processen in de rijwegverdeling en processen in het vervoersproces. Wil daar een efficiënte oplossing voor verzinnen moet iedereen zijn beste beentje voorzetten. Daarbij zitten afhankelijkheden die je in het wegvervoer en luchtvervoer niet ziet. Leuk dat je over vakbondsretoriek begint maar juist vooraanstaande wetenschappers op dit vlak bevestigen wat ik zeg. Dat heeft niets met de domheid of slimheid van vakbonden te maken die we vooral niet te serieus moeten nemen op dit vlak. | |
#ANONIEM | woensdag 26 februari 2014 @ 16:05 |
Wie? Ik ben nog student en kan daarom nog onbeperkt in wetenschappelijke tijdschriften kijken, en het lijkt me wel aardig om hier eens wat over te lezen. ![]() (Overigens is wetenschap vaak ook erg politiek getint, al was het maar om alleen maar aan bepaalde aspecten aandacht te schenken.) [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2014 16:06:44 ] | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 februari 2014 @ 16:23 |
Een vooraanstaande in Japan.. (weet de naam niet) maar denk ook aan Didier van de Velde en Wijnand Veeneman van de TU Delft. En die zijn echt niet lief over hoe I+M en NS functioneren. | |
Peterselieman | woensdag 26 februari 2014 @ 16:34 |
is al een oud filmpje, want er tuft een loc met ICK langs. Maar het is wel goed om aandacht te vragen voor het probleem. | |
#ANONIEM | woensdag 26 februari 2014 @ 16:37 |
Ik kan zo gauw niet precies vinden wat je bedoelt. Wat ik wel heb gevonden: C Growitsch, H Wetzel, 2009, Testing for economies of scope in European railways: an efficiency analysis. Zij stellen aan de hand van data van Europese spoorwegbedrijven over de periode 2000-2004 dat inderdaad verticaal geïntegreerde bedrijven een efficiëntievoordeel hebben, maar, dat dat alleen netto positief uitpakt als er wel concurrentiedruk is (zoals in Duitsland en Italië). | |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 17:03 |
Ja, en dat maakte het mogelijk dat capaciteit, logistiek, planning en infra gewoon bij elkaar over de vloer kan komen. Als een NSR Logistiek iemand nu bij de VL-Post op bezoek wilt om iets te bespreken ben je bij voorbaat al bijna kansloos. Dat wordt natuurlijk een manager vs manager gesprek die het allemaal net niet uit de praktijk begrijpen en alleen doen wat ze op school geleerd hebben. | |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 17:21 |
How robust is your infrastructure? | |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 17:41 |
Ik net naar de Kruidvat voor dagkaartjes, actie tot vorige week. Nouja, mooi klote. Loop ik het winkelcentrum uit, pak ik mijn portemonnee en vervolgens mijn chipkaart. Ohnee, ik hoef niet uit te checken ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 17:43 |
voorjaarsgekte ![]() | |
Peterselieman | woensdag 26 februari 2014 @ 18:05 |
Niets is te gek daar in Noord-Holland ![]() | |
greavy | woensdag 26 februari 2014 @ 18:11 |
Wat heeft Ziggy³ lopen slopen tussen Harlingen en Harlingen Haven? Seinstoring, geen treinen daar. | |
DriekOplopers | woensdag 26 februari 2014 @ 18:19 |
Vanavond zeg ik in Terzake (20 uur, Canvas) iets over het vierde pakket, maar ook over de rol van ProRail en zijn los staan van NS. Ik weet natuurlijk niet, welke van mijn uitspraken sneuvelen op de snijtafel. Op de terugweg vanuit Maastricht even in Eindhoven gekeken. verder wat treinlengtes bewonderd en wat rijgedrag (niet zo best, kom ik nog op terug) en trefkans conducteur (was redelijk in orde) bekeken. Den Bosch niet uitgestapt. Ik was niet heel fit en had een vrij zware laptop bij me om wat te werken onderweg. Het viel mij op dat richting het zuiden het spoor er voorbij Houten en voorbij Geldermalsen nogal beroerd bij ligt. Schommelboot? Stuiterboot! | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 18:30 |
Niet zo zeuren, staat er vanzelf een keertje naast. Of ligt. En dan gaan we weleens kijken wat er aan de hand was ![]() | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 18:42 |
Dat zijn vooral technische zaken waarvoor ook een andere manier een oplossing kan worden bedacht. Bijvoorbeeld door de Belgische manier te hanteren: wil je een treinpad dat meer dan een bepaald percentage trager is dan de ontwerpsnelheid van de infrastructuur, dan betaal je hiervoor een hogere premie. Een slim bedrijf weet dat hij dan beter snelle treinen kan aanschaffen, want dit doorrekenen aan de reizigers zal die reizigers vooral wegjagen terwijl de meerprijs van sneller materieel uitgesmeerd kan worden over een periode van 30 jaar. En er zijn ook voldoende wetenschappers en onderzoekers die zeggen dat het allemaal wel meevalt. En dan komen we tot het de conclusie dat het iets unieks is, waarna we vervolgens 2 weken lang het halve netwerk plat gooien om te kijken of het misschien toch een iets minder unieke situatie is. ![]() | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 18:44 |
Siemens helpt treinenspotters een handje:
| |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 19:04 |
Hielpen ze overal maar aan handje.. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 19:16 |
Gaat weer lekker in Rotterdam ![]() Normale situatie: - 19:02 aankomst IC naar Brussel op spoor 4 (vertrek 19:08) - 19:06 aankomst ICd uit Amsterdam op spoor 3 (vertrek 19:09) - 19:10 vertrek IC naar Vlissingen Wat gebeurde er vandaag? Op spoor 3 stond een Koploper het spoor bezet te houden. De ICd werd verplaatst naar spoor 4, waar de Benelux al stond te wachten. Voordat de Beneluxtrein weg was en de ICd z'n deuren opende was het 19:10 en was ook de IC naar Vlissingen weg. Reizigers uit Amsterdam richting België hebben dus lekker pech en mogen een uur in Rotterdam rondhangen. Om de verwarring compleet te maken loopt InfoPlus met zo'n 5 minuten achter... om 19:13 versprong het scherm eindelijk van "IC Brussel" naar "ICd Breda" ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 19:23 |
Wat, een geplande overstap van een Hogesnelheidstrein op een Internationale Intercity, van TWEE minuten? ![]() | |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 19:23 |
Die ICM3 was een IC naar Venlo die in Rotterdam verwisseld is voor een TD9 om voldoende capaciteit te creëren. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 19:26 |
Het is krap, maar de Benelux wacht wel tot iedereen is ingestapt. Al was het de SR10 met Willem-Alexander himself achter de tractiehendel, gevolg van dit gepruts is dat er nu een bende reizigers in Rotterdam staat die een uur later thuis zijn terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn geweest als er iemand wat beter uit z'n doppen had gekeken voordat hij die trein ergens heen stuurde. (Al geef ik je gelijk dat een ICM-3 veel te krap is voor een trein die om 18:23 uit Den Haag vertrekt) | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 19:28 |
Ja, dat blijkt ![]() | |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 19:28 |
Exactly my thoughts ![]() | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 19:29 |
Als de ICd er tegenover staat that is. Als de ICd er nog niet is wordt er niet gewacht. | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 februari 2014 @ 19:30 |
Jij hebt er steevast een handje van om de voordelen van marktwerking (voor zoverre dat überhaubt marktwerking is) rooskleuriger voor te stellen dan het in werkelijkheid is en tegelijkertijd integraliteitsvraagstukken af te doen met simpele oplossingen die allerlei perverse effecten met zich meebrengen, zonder dat ook maar enigszins serieus te nemen. Voorbeeld: Je kan inderdaad treinpaden beprijzen naar het capaciteitsgebruik. Heel simpel. Een sprinter is in de gebieden waar die het belangrijkst is relatief behoorlijk traag. In je voorstel moet je die dus maar duurder beprijzen. Dat heeft twee effecten. De sprinters die er überhaubt rijden worden dan inderdaad sneller door de prijsprikkel. Tegelijkertijd wordt er een prikkel afgegeven om minder sprinters te gaan rijden (want duur!) terwijl voor de stedelijke bereikbaarheid de sprinter belangrijker is dan de IC en die treinen überhaubt al snel verliesgevend zijn. Effect? Zoveel mogelijk sneltreinen en redelijk wat IC en misschien nog een paar stoptreinen. Dus als we meer stoptreinen willen gaan we een Belgisch subsidiesysteem opzetten. Meer bureaucratie. Goed idee! Leuk voorbeeld maar het gemak waarmee je ze oplepelt zonder na te denken over de effecten suggereert dat je eigenlijk niet geïnteresseerd bent in hoe ingewikkeld het precies in elkaar steekt. Dat zijn voornamelijk wetenschappers van de klassiek economische school. Mensen die er vanuit gaan dat mensen zich voornamelijk laten leiden door economische beweegredenen. In de praktijk spelen sociale en psychologische effecten een grote rol in de beslissingen die mensen nemen en is de rol van economische beweegredenen helemaal niet zo groot. Als uit hun schemaatje komt dat als A dan D is.. Moet je je dan niet afvragen hoe B en C zich daarin manifesteren? | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 februari 2014 @ 19:32 |
Daarbij nog opgemerkt.. De wetenschappers waar ik het over heb, zien de voordelen van marktwerking zeker wel. Echter zijn die ook bereid om bij alle organisatiemodellen de vraagtekens te zetten die er thuishoren. | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 19:32 |
Dat is dus fout en slecht en onklantvriendelijk. | |
Peterselieman | woensdag 26 februari 2014 @ 19:38 |
die koploper had er zo te zien al 20 minuten gestaan ... Als je een mcn over had gehad dan had je het ding of op spoor 2b neergezet of omgehaald via het stadion. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 19:38 |
Ik ben ook niet van mening dat het marktwerkingsmodel alleen maar voordelen kent, integendeel. Ik zie de voordelen van een onderhandse gunning ook heus wel in. Ik ben echter niet van mening dat een geïntegreerd bedrijf nou per definitie zoveel beter is dan andere marktvormen. Ook al zou infra en explotatie in handen zijn van dezelfde partij, dan zit je nog steeds met dezelfde tegenstrijdige belangen. Met daarbij nog eens een reële kans op belangenverstrengeling, het benadelen van concurrenten (SNCF), een meer ondoorzichtige boekhouding en het bemoeilijken van markttoegang (in dit geval goederenvervoer, maar dat zijn ook klanten van een spoorsysteem).Eens. | |
DriekOplopers | woensdag 26 februari 2014 @ 20:32 |
UItleg over ProRail heeft het niet gehaald op de snijtafel. Manu Lageirse en ikzelf in Terzake: http://www.deredactie.be/(...)terzake/EP_140226_TZ | |
Peterselieman | woensdag 26 februari 2014 @ 20:39 |
eigenlijk wel jammer dat uiteindelijk niet het hele verhaal verteld is, want ook met onderhands gunnen, goede afspraken en een goede handhaving kan veel bereikt worden. | |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 20:40 |
Welk hele verhaal? Is er meer dan? | |
DriekOplopers | woensdag 26 februari 2014 @ 20:42 |
Behalve wanneer de onderhandse aanbesteder tevens de eigenaar van de vervoerder is: dan is de kans op succes gering. Zie RET, NS. | |
Peterselieman | woensdag 26 februari 2014 @ 20:50 |
dat er meer is dan marktwerking alleen zelfs dan kan het wel, maar je zult hier en daar waarschijnlijk wel externe partijen nodig hebben om het proces helemaal goed te kunnen laten verlopen. | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 februari 2014 @ 20:50 |
Wat steevast wordt vergeten als op het succes van de regionaaltjes wordt gewezen is dat dat juist een manier is waar de provincie zich kan profileren. Dat doen ze ook graag en ze zijn ook bereid om vervoerders constant bij te sturen. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 20:54 |
Ik ben niet heel bekend met Rotterdams OV, de keren dat ik er gebruik van heb gemaakt functioneerde het altijd prima. Wat gaat er volgens jou niet goed bij de RET? In Den Haag gaan tramlijnen 15 en 17 vanaf morgen weer hun gewone route via Den Haag Centraal en de Bosbrug rijden. De afgelopen week zag ik dat wat HTM Infra-lui op een aantal plekken naast de tramrails iets doen, en aan de mast na de bocht op de Bosbrug is een display gehangen dat de snelheid van de tram toont. Ik denk dus dat de ontsporingen die op de Bosbrug hebben plaatsgevonden iets met snelheid te maken hebben gehad, en hoop dat dit display helpt om toekomstige ontsporingen te voorkomen. Goed opdrachtgeverschap dus. Iets wat I&M al jaren verzaakt. | |
DriekOplopers | woensdag 26 februari 2014 @ 20:57 |
Eensch. Ik zeg heel vaak: "De kwaliteit van het OV hangt niet zozeer af van de kwaliteit van de vervoerder, maar van de kwaliteit van de opdrachtgever." | |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 20:58 |
Een HTM'er heeft op OVNL al gezegd dat het een combinatie van factoren is: http://www.ovinnederland.(...)047&p=294343#p294056 http://www.ovinnederland.(...)047&p=294343#p294185 | |
Peterselieman | woensdag 26 februari 2014 @ 21:04 |
Als dat waar is dan mag er wel flink misbaar over gemaakt worden, want slecht onderhoud en goedkope rails van zachter staal is niet zomaar iets | |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 21:06 |
Minder treinen Den Haag-Utrecht t/m 2 mrt Door herstelwerkzaamheden aan wissels bij Den Haag kunnen niet alle treinen rijden. Dit duurt in elk geval tot en met 2 maart. Dagelijks t/m vrijdag 28 februari tot ongeveer 21.00 uur: * Den Haag Centraal - Utrecht: minder Intercity's * Den Haag Centraal - Gouda Goverwelle: minder Sprinters Zaterdag 1 maart en zondag 2 maart naar verwachting tot 16.30 uur * Den Haag Centraal-Voorburg-Den Haag Ypenburg: geen treinen maar bussen * Den Haag Centraal-Utrecht Centraal: geen Intercity’s Reisadvies: Doorgaande reizigers Amersfoort-Den Haag Centraal reizen via Duivendrecht. Doorgaande reizigers Den Haag Centraal –Amersfoort reizen via Schiphol. Doorgaande reizigers Utrecht Centraal-Den Haag Centraal reizen via Leiden Centraal. Doorgaande reizigers Gouda-Den Haag Centraal reizen via Rotterdam Centraal. Sprinterreizigers Den Haag Centraal Gouda reizen tussen Den Haag Centraal -Voorburg-Den Haag Ypenburg met de stopbus; vanaf Den Haag Ypenburg rijden Sprinters naar Utrecht Centraal. Houdt u op zondag ook rekening met omvangrijke werkzaamheden rond Schiphol. Raadpleeg kort van te voren de reisplanner voor een zo actueel mogelijk reisadvies. Maatregelen rondom vervanging aanstaand weekeinde: http://www.ns.nl/calamite(...)dam-en-den-haag.html | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 21:07 |
En dat is dan één bedrijf waarin de infra- en exploitatietakken toch zo goed zouden moeten samenwerken... ![]() Het is overigens niet voor het eerst dat er wordt gesuggereerd dat HTM inferieur materiaal gebruikt. Vorig jaar heeft de RET zelfs hulp aangeboden voor de vele wisselstoringen die metrolijn E teisterden op HTM-gebied. | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 februari 2014 @ 21:16 |
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat verdwijnt vaker wel dan niet onder de rest van je verhaal. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 26 februari 2014 @ 21:21 |
Toen was ik allang thuis. Zal wel een gestoorde assenteller zijn geweest, dat gebeurt vaker. | |
Peterselieman | woensdag 26 februari 2014 @ 21:25 |
zouden ja, maar als er iemand boven zit die alles afknijpt of dat moet doen tot een niveau dat eigenlijk niet aanvaardbaar is dan krijg je vroeg of laat problemen. | |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 21:29 |
1 falend voorbeeld en gelijk het hele principe omvergooien, tunnelvisie alert! | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 21:40 |
Sorry, de volgende keer zal ik die knipoog 400x400 pixels groot maken. | |
b2py | woensdag 26 februari 2014 @ 21:44 |
Liever 3400x3400, dan kan ik nog klagen over de bestandsgrootte ![]() | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 22:12 |
Gisteren hadden we hier een discussie over het gebruik van de noodrem in het geval dat een deur ineens opent. De welbekende stationschef heeft er een blogpost over geschreven: Open deur van rijdende trein = filmen of noodrem? Stomme vraag, altijd noodrem! | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 22:17 |
Oh het is nog een stomme vraag ook. Toe maar. | |
boriq | woensdag 26 februari 2014 @ 22:57 |
Ik ga vrijdagochtend met de pimpel van Hengelo naar Amsterdam, is het qua drukte in dat ding het beste om voorin of achterin te gaan zitten? | |
Prins_Pils | woensdag 26 februari 2014 @ 23:07 |
Ik zit meestal achterin dan. Hengelo -> mensen stappen voorin in Almelo -> mensen stappen achterin in Deventer -> midden-voor Apeldoorn -> voor Amersfoort -> midden-achter Hilversum -> voor. Meeste voor dus. | |
Duvel | woensdag 26 februari 2014 @ 23:09 |
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik reis er ook regelmatig mee en het valt me niet tegen. Ik vind de Rotterdamse metro in elk geval qua uitstraling de meerdere van de Amsterdamse. Maar in Rotterdam lopen ze dan ook tien jaar voor, dus hebben ze de eerste grote renovatie achter de rug. | |
Duvel | woensdag 26 februari 2014 @ 23:09 |
Toen ik 'm laatst had, zat helemaal vooraan het eerste klas rijtuig. | |
Prins_Pils | woensdag 26 februari 2014 @ 23:10 |
1e klas zit inderdaad richting Amsterdam vooraan. Zou moeten tenminste ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 23:12 |
Daar waar de bar zit, zie wagenstandanzeiger. EN let op omroepberichten. Hoewl je westbound toch niet met reserveringen te maken hebt. Normaal gesproken voorin in Hengelo dus. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 23:17 |
Meteen een mooie gelegenheid om een paar pinten weg te tikken, bedoel je? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 februari 2014 @ 23:22 |
Normaal gesproken wel ja. Tenzij op weg naar sollicitatiegesprek of begrafenis. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2014 @ 23:25 |
Misschien is het dan wel geschikt in de omgekeerde richting. | |
boriq | donderdag 27 februari 2014 @ 00:01 |
puik plan. zet m'n ouders en broertjes wel ergens in een of ander rijtuig neer en ga zelf om 9:00 's ochtends wat pilsjes wegtikken. ![]() | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 00:22 |
Whehe, die dubbele achternamen bij iedereen - behalve bij Driek ![]() | |
GlenSpey | donderdag 27 februari 2014 @ 01:25 |
Heeft er hier iemand wel eens een SLT als IC-trein meegemaakt? Zit me af te vragen of die boordcomputers ook een IC omroep kunnen geven (dus dat het vrouwtje niet ieder station om loopt te bleren)... | |
Regenjas | donderdag 27 februari 2014 @ 01:58 |
Ja, vorig jaar tijdens werkzaamheden op Schiphol had je een ingekorte trein Schiphol - Den Haag, die tussen Leiden en Schiphol overal stopte en tussen Den Haag en Leiden non-stop reed, waarbij alleen de stations waar de trein ook stopte werden omgeroepen. Er is ook een nachttrein per week die met SLT rijdt. Personeel was er ook niet zo blij mee en wist ook niet waarom het zo is, maar de nachttrein Rotterdam -> Utrecht in de nacht van zondag op maandag van 03:02 rijdt met SLT. Echt vrolijk van vijf kwartier SLT midden in de nacht werd ik niet bepaald, maar de omroep werkte wel. | |
AIex | donderdag 27 februari 2014 @ 05:45 |
Nee de RIS herkent alleen sprinter treinnummers. | |
spectrumanalyser | donderdag 27 februari 2014 @ 09:24 |
daar gaat íe, de Mat '64 (Plan V) Abk 877 bij HKS Metals naar binnen, in het Amsterdamse westhavengebied.![]() [ Bericht 12% gewijzigd door spectrumanalyser op 27-02-2014 09:30:33 ] | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 09:24 |
Nu nog een foto van de andere kant waar een vrachtwagen vol conservenblikjes uit komt gereden. | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 09:35 |
![]() | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 09:36 |
of slotjes voor KLB ![]() | |
Viezze | donderdag 27 februari 2014 @ 09:37 |
Of bodemplaten voor de Fyra | |
Peterselieman | donderdag 27 februari 2014 @ 09:39 |
dan zullen de verschillende opstelterreinen die her en der in het land vol met V'tjes staan langzamerhand wel geleegd gaan worden lijkt me. | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 09:39 |
In België is er een discussie gaande of alle nieuwgeboren kinderen dubbele achternamen moeten krijgen (van vader en moeder), zoals bijvoorbeeld in Spanje al langer het geval is. Naast het item over het vierde spoorwegpakket had Terzake daar gisteren ook een item over. En om die reden werd tijdens de uitzending iedereen met dubbele achternaam genoemd, alleen Driek niet. ![]()
![]()
![]() | |
DriekOplopers | donderdag 27 februari 2014 @ 09:41 |
Ja, stom dat ze daar niet naar hadden gevraagd. Dan had ik Rikus Spithorst Bons geheten. | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 10:07 |
Je zal maar Descheemaecker-Descheevuller heten ![]() | |
MTL | donderdag 27 februari 2014 @ 11:02 |
Ik heb niet heel vaak iets te klagen over de gang van zaken op het spoor (tuurlijk, er kunnen vele dingen beter, maar over het algemeen heb ik gelukkig zelf nooit heel veel last van vertragingen), maar wat ik gisterenavond meemaakte was toch wel weer een toppertje. De IC naar Arnhem werd 15 minuten in Den Bosch vastgehouden door de verkeersleiding van ProRail om een overstap van -15 minuten (ja, dat lees je goed, een niet-bestaande overstap van een kwartier!!) over te nemen. Er stapte welgeteld één persoon over in Den Bosch. Vervolgens werden we, omdat we te laat waren (goh), direct na Den Bosch achter een goederentrein geplaatst tot Nijmegen. Gevolg: vertraging van +20 te Oss. Nog een gevolg: overstap op de allerlaatste sprinter richting Zutphen vanuit Nijmegen naar de klote: die trein vertrok keurig op tijd op het moment dat wij net stilstonden in Nijmegen en de deuren geopend werden. Ook daar mochten wij weer achteraan hobbelen tot Arnhem. Gelukkig had het treinpersoneel van de IC naar Arnhem even gebeld om die overstap op Arnhem alsnog over te laten nemen, en de sprinter bleef inderdaad netjes wachten in Arnhem op de reizigers (pluim voor het treinpersoneel zelf dus). Ik ben dus toch nog thuis gekomen vannacht, maar het was toch wel even spannend. Aan de andere kant, een taxi op kosten van NS was ook geen verkeerde optie geweest ![]() Voor de nummertjesfanaten: IC3684 moest een overstap geven op IC884. | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 11:07 |
Gelukkig staan er voor dat doel overal in het land goederentreinen klaar ![]() | |
GlenSpey | donderdag 27 februari 2014 @ 11:10 |
Ik noem geen namen ![]() | |
MTL | donderdag 27 februari 2014 @ 11:55 |
Hehehe ![]() Jaja, strategische reserve ![]() | |
greavy | donderdag 27 februari 2014 @ 12:59 |
ook badslipperts moeten naar de bestemming. | |
Straatcommando. | donderdag 27 februari 2014 @ 13:35 |
Lees net op omroep Gelderland dat papieren kaartjes duurder worden, of was dat al voorbij gekomen? Je krijgt nu wel de situatie dat bij een heen en terugreis een van de 2 duurder gaat worden (althans dat begreep ik)ik zal straks het artikel erbij halen, zit nu mobiel...in een gtw ![]() | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 27 februari 2014 @ 13:38 |
Het via kaartje is blijkbaar ook weg ![]() | |
dennistd | donderdag 27 februari 2014 @ 13:49 |
Dat is al flinke tijd verdwenen volgens mij | |
DriekOplopers | donderdag 27 februari 2014 @ 13:58 |
Linkje? | |
DriekOplopers | donderdag 27 februari 2014 @ 13:59 |
Klopt. Volgens mij sinds 1-1-2013. | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 14:13 |
En Gelderland was al zo'n mooie lappendeken qua vervoerders. Is de enige provincie waar zowel NS als Veolia, Arriva, Syntus EN Connexxion actief is op het spoor ![]() | |
Peterselieman | donderdag 27 februari 2014 @ 14:17 |
en NS-dochter NSH en natuurlijk de VSM. Straks komt er nog Abellio bij, nog meer NS dus ![]() | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 14:25 |
Is in november al gecommuniceerd. | |
Straatcommando. | donderdag 27 februari 2014 @ 14:26 |
http://www.omroepgelderla(...)je-wordt-duurder.htm ![]() | |
Straatcommando. | donderdag 27 februari 2014 @ 14:28 |
Sorry maar ik kan niet alles bijhouden ![]() Bovendien, daar hebben we Driek voor toch? ![]() | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 14:31 |
Zijn reactie te zien heeft Driekje het gemist. | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 14:39 |
Gaaf toch? Vergeet de internationale nachttreinen niet, DB rijdt er dus ook. ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 27 februari 2014 @ 14:41 |
Ow, dan was het oud nieuws, dat we allang wisten inderdaad. Ik dacht even dat de NS opnieuw de media had gezocht over dit onderwerp. | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 14:49 |
Niet zomaar DB natuurlijk, maar DB Fernverkehr AG. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 14:52 |
Ook Grenzland-Draisine doet de provincie aan, met een vierde tractievorm naast elektra, diesel en stoom ![]() | |
greavy | donderdag 27 februari 2014 @ 15:21 |
politie ![]() Vandaag (rond 14:10) wilde DB Schenker weer 4 rongenwagens met buizen naar Van Leeuwen Buizen Zwijndrecht brengen. Vol goede moed werden de 4 rongenwagens op het kleine subemplacement gedumpt, om als losselok de 10 maandag aangebrachte wagens uit te halen. Maar die losselok strandde na een paar honderd meter, want een bestelbus had zich te dicht langs het spoor geparkeerd, de trein kon er niet langs. Auto stond binnen PVR geparkeerd (stuk straatspoor daar). Maar die bestuurder van die bus was natuurlijk nergens te bekennen, en werd de politie ingeschakeld. En die gaven als antwoord "Als er straks een agent beschikbaar is, sturen wij wel iemand langs om een boete uit te schrijven" ![]() ![]() ![]() Toen is de lok weer naar de Kreekweg teruggekeerd, en heeft de 4 rongenwagens met buizen retour Kijfhoek meegenomen. Vandaag gingen zij het niet meer proberen. Toen ik er net met de auto langs reed, stond er een agent te schrijven. | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 15:57 |
![]() Ja ja. Het was vast de auto van de grootste crimineel van Zwijndrecht die de politie omgekocht had om de onschuldige treinspotter ZO VEEL MOGELIJK PSYCHISCH LEED TE BEROKKENEN ![]() ![]() ![]() ![]() | |
greavy | donderdag 27 februari 2014 @ 15:58 |
![]() | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 15:58 |
Van deze zin begrijp ik trouwens niets, maar dat zal wel aan mij liggen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 27 februari 2014 @ 16:00 |
greavy moet een sleepbedrijf beginnen. Er valt brood in te verdienen heb ik gehoord ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 16:06 |
Wel meteen met een chauffeur voor de takelwagen, want dat kan hij natuurlijk niet zelf. Er zou eens een trein voorbij rijden TERWIJL hij die wagen aan het wegslepen is ![]() | |
GlenSpey | donderdag 27 februari 2014 @ 16:08 |
Sleept ie ook VIRM af? ![]() en dan bedoel ik niet alleen naar de sloper ![]() | |
greavy | donderdag 27 februari 2014 @ 16:09 |
Ik sleep 'm wel de Hoogovens bij Corus in hoor. Of de zee. | |
Peterselieman | donderdag 27 februari 2014 @ 16:11 |
die wacht wel tot hij klaar is ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 17:56 |
Net weer een mailtje van NSH dat ze nog geen volledig profielbeeld van mij hebben. Nou wil ik best invullen hoe vaak ik ongeveer met welke trein van ze rij. Maar achteraf nog even Naam, Adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer en weet ik veel wat nog meer gaan invullen omder de disclaimer "Uw privacy is gewaarborgd, wij zullen deze gegevens alleen voor dit onderzoek gebruiken". Ehm... Dat gaat me toch wel iets te ver. NS heeft namelijk in het verleden meerdere keren aangegeven zich daar niet aan te houden ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 27 februari 2014 @ 17:58 |
Verklaart wel waarom ze nog geen volledig profielbeeld van mij hebben. Dit zal ik de vorige keer ook wel weggeklikt hebben namelijk. | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 18:17 |
Defect aan spoor of versperring? | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 18:35 |
Vraag me wel af hoe ze die trein dan laten rijden. Via Den Bosch ![]() | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 18:36 |
Goede vraag, Thalys Antwerpen v19.33 rijdt iig niet hierdoor. | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 18:37 |
Ik weet nog niet hoe ik thuis ga komen. Het omreisadvies is "via Utrecht", maar ik kijk wel ter plaatse in Rotterdam wat er zoal rijdt. ![]() | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 18:38 |
Ik zou direct vanuit Den Haag C naar Utrecht reizen man, veel sneller ![]() | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 18:40 |
Beetje laat, inmiddels ben ik in Delft. Bovendien rijdt de helft van de treinen tussen Den Haag en Utrecht niet i.v.m. dat wissel dat naar de klote is, dus dat is lekker druk ![]() Ik kijk in Rotterdam wel hoe ik naar Dordrecht kom. Bus, tram, metro, desnoods de waterbus ![]() | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 18:40 |
Ohja, dat was ik alweer vergeten. | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 18:54 |
Ik snap deze omreisadviezen niet:Hoe moet je vanuit Rotterdam in Breda komen dan ![]() | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 18:56 |
Reizigers naar Lombardijen, Barendrecht, Zwijndrecht en Dordrecht reizen via Breda en Dordrecht. Extra reistijd: 40 minuten. | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 18:57 |
Deze was wel net na de avondspits ![]() Helaas niet voor James. | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 18:57 |
Ja, maar hoe kóm je daar? | |
Peterselieman | donderdag 27 februari 2014 @ 18:57 |
Ze gaan er vanuit dat de IC direct nog rijdt? | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 18:58 |
Ohja, die zou een andere route volgen toch? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 27 februari 2014 @ 19:01 |
klopt Ben wel benieuwd waar het defect zit, want anders zou je alsnog op twee sporen een uitgedunde dienst kunnen organiseren of zeg ik nu iets dat besmet is? | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 19:03 |
Hangt ervan af. In principe zou je nog een spoor kunnen gebruiken, dat sowieso. | |
Salatrel | donderdag 27 februari 2014 @ 19:23 |
Ik hoorde in Rotterdam van een andere reiziger dat hem om een vliegtuigbom ging... Verder geen details | |
Peterselieman | donderdag 27 februari 2014 @ 19:23 |
ze willen het nu toch weer proberen richting Dordrecht | |
Peterselieman | donderdag 27 februari 2014 @ 19:24 |
Hier in Groningen nabij station Noord hebben ze er weer zin in. Er wordt lustig op los getyfoneerd. | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 19:28 |
Verstoring voorbij ![]() | |
Peterselieman | donderdag 27 februari 2014 @ 19:34 |
Mansveld: één compensatieregeling treinvertraging Dit zou wel mooi zijn | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 19:37 |
Ik zit erin. Vertrokken met +58 uit Rotterdam, maar we rijden ![]() Helaas een erg goed uitziende française niet echt kunnen helpen, kon haar alleen adviseren om naar het loket te gaan. Mijn Frans is ehm... roestiek... ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 27-02-2014 19:44:16 ] | |
dennistd | donderdag 27 februari 2014 @ 19:54 |
Maar dan wel op de voorwaarden en vergoedingen die NS momenteel hanteert, dus al bij +30 een vergoeding. | |
Peterselieman | donderdag 27 februari 2014 @ 19:58 |
uiteraard. Arriva Noord-Nederland is 25% bij een uur of meer vertraging, maar bedragen onder de 4 euro worden niet uitgekeerd. Betekent eigenlijk dat je alleen in heel uitzonderlijke gevallen wat terug kunt krijgen. maar goed, zoiets is afgesproken via de concessie, dus veranderen kun je het voorlopig nog niet. | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 20:00 |
Hopelijk neemt ze dan meteen de hele keten in beeld. Als je moet overstappen tussen twee vervoerders en ze beide met +25 rijden ben je bijna een uur later thuis, maar zou je geen compensatie krijgen. | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 21:40 |
NS beleid is soepeler dan voorgeschreven, bijzonder dat ze daar nog niet op bezuinigingen. Alhoewel, die twee miljoen is ook weer niet zo spannend. | |
#ANONIEM | donderdag 27 februari 2014 @ 21:40 |
De hele tijd eind van de middag vanaf Noord t/m Esperanza overweg al raak | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 21:44 |
Maar wiens schuld is het dan? Wie moet er betalen? Vervoerder 1 of 2? | |
#ANONIEM | donderdag 27 februari 2014 @ 21:45 |
Afhankelijk van de reden. Als ik met de laatste trein moet wachten omdat de NS te laat binnen komt, dan meld ik dit bij mijn werkgever. Die noteert het en stuurt de rekening voor het te laat vertrekken door naar de NS bijvoorbeeld [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2014 21:45:50 ] | |
Duvel | donderdag 27 februari 2014 @ 21:49 |
En daarom zijn we nou zo dol op regionale vervoerders. | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 21:52 |
Stel nou dat vervoerder 1 vertraagt is, en alleen als doel heeft naar station A te rijden. Heeft vertraging door spoorlopers, en de aansluiting op vervoerder 2 vervalt. Dat net toevallig een dienst A la Groningen - Zwolle is. Vervolgens pakt reiziger van A naar B de trein, die ook +20 oploopt. Reiziger is 50 minuten later op zijn bestemming. Vervoerder 1 zal zeggen dat het niet zijn schuld is, vervoerder twee zal zeggen dat als vervoerder een op tijd had gereden de reiziger wel op tijd was geweest. De trein ervoor reed immers wel op tijd. Vervoerder twee keert dus ook niet uit. Verhalen op de spoorlopers van wie niet bekend is die het zijn? | |
#ANONIEM | donderdag 27 februari 2014 @ 22:09 |
Dan word de reiziger gewoon betaald en neemt men het verlies. Zal wel een potje voor zijn. Denk dat ze dat heus wel incalculeren. | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 22:10 |
Drie aannames op rij de kant noch wal raken... | |
#ANONIEM | donderdag 27 februari 2014 @ 22:11 |
Dat is wat ik denk, ik ben geen kantoormedewerker [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2014 22:11:18 ] | |
b2py | donderdag 27 februari 2014 @ 22:11 |
Ze zijn alle drie in ieder geval onjuist ![]() | |
dennistd | donderdag 27 februari 2014 @ 22:47 |
Bij Arnhem-Oldenzaal zou ik zeggen: Syntus wacht tot +5 in Zutphen, vertrekt ie toch: kosten GtbV voor Syntus Heeft NS zoveel vertraging dat ook met vijf minuten wachten de aansluiting niet gehaald wordt: kosten voor NS Oldenzaal-Arnhem zelfde verhaal: NS wacht tot +5 in Zutphen, vertrekt de IC toch: kosten GtbV voor NS Heeft Syntus zoveel vertraging dat ook met vijf minuten wachten de aansluiting niet gehaald wordt: kosten voor Syntus Is de vertraging aantoonbaar de schuld van ProRail (sein- en wisselstoringen, gepruts van de treindienstleider): kosten GtbV worden verhaald op ProRail. | |
WhiteJoker | donderdag 27 februari 2014 @ 22:52 |
In Engeland hebben ze een systeem waarbij ze een heel boek hebben aan redenen waarom een trein vertraagd kan zijn en wie daarvoor moet betalen. Zouden we ook hier kunnen doen en de GTbV gelden uit dat potje halen. | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 23:22 |
In Engeland hebben ze zulke dingen vaak wat beter geregeld dan dat we dat hier in Nederland hebben, maar ze hebben daar natuurlijk veel meer ervaring met meerdere personenvervoerders op het spoor. ![]() | |
James1988 | donderdag 27 februari 2014 @ 23:50 |
Van OHIH:Softwareproblemen bij zo ongeveer de meest universele manier van betalen die er is? Yeah right. ![]() | |
dennistd | vrijdag 28 februari 2014 @ 00:06 |
Ook vreemd dat men bij een binnenlands kaartje spreekt van 1 euro toeslag aan het loket met creditcard (50ct lokettoeslag en 50ct creditcardtoeslag) terwijl er bij een internationaal kaartje alleen wordt gesproken van 2,50 toeslag. Terwijl met een NL-bankpas een internationaal kaartje aan het loket alleen al 3,50 gerekend wordt. | |
bork | vrijdag 28 februari 2014 @ 00:23 |
Vanuit Belfast een dagje op- en neer geweest naar Dublin, Guinness brouwerij was de hoofdmaaltijd, hier is wat bijvangst De trein van Belfast naar Dublin met Enterprise , hier uitstap Dublin ![]() 201 Class locomotief ![]() Trein van Dublin naar Sligo? 22000 Class ![]() Dublin Area Rapid Transit (DART) met 8100 Class ![]() Luas Eind- startpunt O'Connolly Station ![]() Citadis 401 en een bus (die doe ik niet) ![]() Citadis 402 ![]() Opletten! Beide kanten opkijken ![]() ![]() Guinness had smal(foto)- en breedspoor liggen voor trams | |
James1988 | vrijdag 28 februari 2014 @ 00:25 |
Leuk ![]() Alstom ![]() Ik heb een kortingscode gekregen voor 20% korting op een treinticket binnen Frankrijk. Leuk, maar ik heb geen idee wat ik ermee moet. "strictement personnel" aldus de voorwaarden, dus ik denk ook niet dat ik Darkwing er blij mee kan maken... | |
Gitarist | vrijdag 28 februari 2014 @ 00:25 |
Voor de liefhebbers: vandaag (vrijdag) is de stationslocatie van voormalig station Mijdrecht te bezichtigen. Het oude stationsgebouw plus grond eromheen (voorm. treinsloperij Koek) staat te koop. Open tussen 10-13u. Leuke gelegenheid om het eens van binnen te bekijken denk ik. Ben benieuwd in welke staat het verkeert. | |
Prins_Pils | vrijdag 28 februari 2014 @ 00:27 |
Ik stond er eens buiten.. wilde achterom kijken, maar werd keihard en onbeschoft weggejaagd. Niet normaal. Geen goeie herinneringen aan station Mijdrecht ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 28 februari 2014 @ 08:12 |
Esperanto ![]() Er lagen door een kabelbreuk twee overwegen dicht in Haren. En dan gaat de storingsmelder van Groningen over zijn nek. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 februari 2014 @ 08:14 |
Ah, weer wat geleerd ![]() Vannacht was er rond kwart over 12 zoiets een kleine buitendienststelling van ongeveer 5 minuten. Iets met een wissel testen. Moet het dan officieel helemaal buiten dienst? Lijkt me voor zoiets kleins dat jullie dat spoor dan niet bedienen | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 28 februari 2014 @ 08:19 |
Voor wisselstoringen zijn tegenwoordig standaard buitendienststellingen gedefinieerd, compleet met uitwijkplaatsen en veilige looproutes. Vandaar dat dat wissel overdag niet is gerepareerd, dat zou het halve treinverkeer stilleggen. Ik laat het je wel zien als je weer eens een bakkie komt doen. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 februari 2014 @ 08:23 |
Top! Lijkt me interessant ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 28 februari 2014 @ 08:44 |
Ik heb half mei mijn eerstvolgende nachtdienst. ![]() | |
_serial_ | vrijdag 28 februari 2014 @ 09:31 |
zo! grote omlompen of heb je dat zo voor elkaar weten te fietsen ? | |
boriq | vrijdag 28 februari 2014 @ 09:37 |
"Deventer Meen Steesjen" ![]() | |
James1988 | vrijdag 28 februari 2014 @ 09:43 |
Vanaf 31 maart gaat er een derde dagelijkse TGV rijden tussen Parijs en Barcelona. Tijden: 16:07 Parijs x Barcelona 22:46 13:20 Barcelona x Parijs 19:53 | |
greavy | vrijdag 28 februari 2014 @ 10:50 |
bij Van Leeuwen liggen 2 sporen, elk spoor maximaal 6 wagens. Er stonden al 10 (1x 6 1x 4) binnen, dus werden de 4 beladen wagens bij het omloopspoor Kreekweg geplaatst, zodat eerst de lege wagens uitgehaald konden worden. Die worden vervolgens op het andere spoor langs de Kreekweg geplaatst, en worden de beladen wagens naar Van Leeuwen geduwd (lok kan niet omlopen bij Van Leeuwen). Vervolgens weer als losselok naar het omloopspoor en getrokken terug Kijfhoek. Helaas slaagde dat dus gister niet, en werden de beladen wagens getrokken nee terug naar Kijfhoek genomen. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 28 februari 2014 @ 11:00 |
"grote omlompen" ![]() | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 28 februari 2014 @ 11:03 |
Hebben jullie ook een modeltreinbaan? PICS | |
James1988 | vrijdag 28 februari 2014 @ 11:11 |
Nee, kleinspoor interesseert me niet. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 28 februari 2014 @ 11:25 |
Ja, één treintje op een rondje: ![]() Zou jou trouwens bekend voor moeten komen. ![]() | |
KnutdeIJsbeer | vrijdag 28 februari 2014 @ 11:27 |
Japan ![]() | |
Sandrvich | vrijdag 28 februari 2014 @ 11:36 |
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.1894021 Tijdelijke grenscontrole in Nederland ...Gaat die 8 minuten stilstand in Roosendaal zowaar nog nuttig worden. Oké, tijdelijk dan. Of zo. ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 28 februari 2014 @ 11:37 |
Ja. Schaal 1 op 1. | |
Peterselieman | vrijdag 28 februari 2014 @ 11:39 |
ja, een heel kleintje die al lange tijd op zolder ligt te verstoffen. Heb er geen interesse in | |
Dr_Flash | vrijdag 28 februari 2014 @ 11:52 |
Je moet even aan de brandweer vragen of je vanaf hun parkeerterrein wat foto's mag maken. Doen ze totaal niet moeilijk over ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 28 februari 2014 @ 11:53 |
ja, een hele pimpe modeltreinbaan ook nog ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 februari 2014 @ 12:28 |
Ik heb wel wat meuk en vind het heel leuk maar geen tijd voor op dit moment. Trouwens in gerelateerd nieuws: http://www.omroepwest.nl/(...)-na-inbraak-rijswijk | |
Dr_Flash | vrijdag 28 februari 2014 @ 12:36 |
Kiddan. Pimptrein. Bulkt uit elkaar van het geld ![]() ![]() | |
V2 | vrijdag 28 februari 2014 @ 13:08 |
Pas maar op jij! Doelwit voor inbrekers. Niet alleen een modeltrein, maar ook nog eens hopen en hopen met cash! | |
Dr_Flash | vrijdag 28 februari 2014 @ 13:42 |
Nou dat zal een lekkere vetpot wezen, die 2 euro 88 ![]() | |
bork | vrijdag 28 februari 2014 @ 13:57 |
Werken aan mat'54. Er staat van alles op de planning, het opruimen van de trein, het verwijderen van struiken om de trein, het opbouwen van het interieur van de trein. Kortom, er is van alles te doen. http://klussen.nldoet.nl/nldoet/klus/?documentid=6410401 | |
Peterselieman | vrijdag 28 februari 2014 @ 13:58 |
jammer dat ik die dag niet kan, anders had ik graag meegeholpen | |
spectrumanalyser | vrijdag 28 februari 2014 @ 13:59 |
als 't nou een '64 was geweest ![]() | |
b2py | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:07 |
Wie gaat mij de komende drie uur en zeven minuten vermaken? ![]() | |
James1988 | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:13 |
Je rechterhand? | |
Dr_Flash | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:17 |
Oh ja dan is Voetbal International. Even de HD-recorder instellen. Bedankt he! ![]() | |
b2py | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:20 |
De blondine tegenover mij in deze coupe is nou niet van dat bepaalde materiaal uitgesneden. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:21 |
Hoe ver voor 18:30 mocht je ook alweer inbliepen voor weekendvrij op vrijdagavond? Zodanig dat het ook idd gratis was? 5 minuten of 15 minuten? ![]() | |
James1988 | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:21 |
5. | |
Dr_Flash | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:22 |
hmm. okee. | |
b2py | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:24 |
De weekendvrij waarmee geadverteerd wordt heeft het over vrij reizen na 19:00. Oude was 18:30? | |
James1988 | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:27 |
Na de vrijdagavondspits t/m voor de maandagochtendspits ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:31 |
en nu concreet?? 18:30 was het toch? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:35 |
| |
James1988 | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:36 |
+5 minuten speling in jouw voordeel. | |
Dr_Flash | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:39 |
ja okee maar dus niet pas vanaf 18:55 dan | |
James1988 | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:43 |
Van de pagina op de NS-website waar de actie staat: Dus niet pas vanaf 18:55, maar vanaf 18:25 (want 5 minuten speling). | |
b2py | vrijdag 28 februari 2014 @ 17:44 |
Mijn schele oog zal wel weer verkeerd gelezen hebben. Bedankt, is ook in mijn voordeel ![]() | |
Anno1982 | vrijdag 28 februari 2014 @ 18:45 |
Opa Flodder deed het beter... | |
James1988 | vrijdag 28 februari 2014 @ 19:02 |
Goed geregeld weer. De IC naar Brussel vertrok op tijd uit Den Haag HS. Door Rijswijk met een slakkengangetje om na de tunnel tot stilstand te komen. De IC naar Vlissingen komt voorbij, maar even later komt de Brusselaar ook weer in beweging. De Brusselaar haalt de Vlissinger in, om vervolgens toch als eerste door Delft te mogen. Gevolg: beide treinen hebben nu +4 te pakken. ![]() | |
b2py | vrijdag 28 februari 2014 @ 19:46 |
Een wereld zonder Ari, nauwelijks voor te stellen. | |
Peterselieman | vrijdag 28 februari 2014 @ 20:03 |
750.000 gulden was het toch? ![]() Edit: het was zelfs 825.000 gulden ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door Peterselieman op 28-02-2014 20:10:36 ] | |
spectrumanalyser | vrijdag 28 februari 2014 @ 20:08 |
opa flodder kreeg een gouden plak , hij was stoker bij de spoorwegen | |
Anno1982 | vrijdag 28 februari 2014 @ 20:11 |
+10%... fl 825.000,- ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Flodder#Opa_Flodder Toch even nagezocht, wist het zelf ook niet meer
| |
James1988 | vrijdag 28 februari 2014 @ 20:13 |
Vergeet de inflatie niet. |