Socios | zondag 15 december 2013 @ 17:41 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| ||
KnightSolaire | zondag 15 december 2013 @ 17:45 | |
Het nieuwsbericht op NOS.nl is inmiddels hersteld. Lezen ze hier mee? ![]() | ||
b2py | zondag 15 december 2013 @ 18:02 | |
Nee. | ||
GlenSpey | zondag 15 december 2013 @ 18:03 | |
Zo, vanaf morgen weer lekker een weekje rijden. Beware ![]() | ||
MTL | zondag 15 december 2013 @ 18:11 | |
+1 ![]() | ||
Moira | zondag 15 december 2013 @ 18:35 | |
Aanrijding tussen Zwolle en Meppel, maat van FOK! zou hierheen komen maar de NS heeft wel bussen besteld maar er is geen bus te vinden. Onderhands meer dan een uur geleden gebeurd. Tragisch dit. Inmiddels is er een bus maar het staat vol met mensen (Monopoly, vriendin stond nog ingelogd ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 15 december 2013 @ 18:42 | |
Hoeveel buschauffeurs wonen er in Meppel? Hoeveel daarvan hebben niet al wat te doen en zijn binnen een uur inzetbaar? Hoeveel bussen staan er niets te doen binnen een half uur rijden van station Meppel en zijn direct inzetbaar? Als dat aantal matcht, dan heb je een uur nadat je bussen regelt inderdaad misschien wel wat bussen kan ik me zo voorstellen. En ja, ik gebruik 'half uur rijden', want er moet ook nog een chauffeur die bus ophalen. Ik wil vooral zeggen dat ik het niet raar vind dat het meer dan een uur duurt voor er uberhaubt vervangend busvervoer is in een gat als Meppel. Want je kunt natuurlijk moeilijk vast bussen gaan regelen voordat je weet dat het stuk is (of: voordat je weet dat het echt wel langer dan een uur stuk gaat zijn). Niettegenstaande het feit dat het erg kut voor jou en de overige reizigers is ![]() Succes met die reis verder! | ||
Moira | zondag 15 december 2013 @ 18:46 | |
Was in Zwolle. Ik snap dat het wel lastig is, maar ik denk wel dat het sneller moet kunnen. | ||
Peterselieman | zondag 15 december 2013 @ 18:47 | |
het zal altijd even duren voordat de eerste bussen arriveren. Moet maar net een toerboer in de buurt zitten waar een contract mee is afgesloten. | ||
Dr_Flash | zondag 15 december 2013 @ 18:52 | |
Beperkingen a.g.v. aanrijding zijn voorbij lees ik net ![]() | ||
Moira | zondag 15 december 2013 @ 18:53 | |
Ben ik met je eens hoor ![]() Toch denk ik dat een uurtje wel terug gebracht kan worden. Al breng je er eerst maar één, dan kan er al een man of 60 (hoeveel passen er in de gemiddelde tourbus?) Maar goed, het is een gedoe, dat snap ik ook wel. Maar als ze zeggen, we bestellen bussen, dan verwacht je dat ook als reiziger. | ||
Dr_Flash | zondag 15 december 2013 @ 18:53 | |
Of je zorgt gewoon dat je overal met toerboeren een contract afgesloten hebt. Dat je zegmaar je zaakjes goed voor elkaar hebt. Dat zou natuurlijk ook kunnen ![]() | ||
Peterselieman | zondag 15 december 2013 @ 18:57 | |
50 man. Staanplaatsen zijn over het algemeen niet toegestaan. Tussen Leeuwarden en Groningen gaat het iig wel snel. Zal wel komen omdat er een toerboer in Buitenpost zit en de andere uit Damwoude ook er altijd razendsnel bij is | ||
Dr_Flash | zondag 15 december 2013 @ 18:59 | |
De droefenis voorbij ![]() ![]() | ||
Kentekenplaat | zondag 15 december 2013 @ 19:00 | |
Dan nog moeten die chauffeurs eerst gebeld worden en naar de standplaats om een bus te halen en dan naar het station. | ||
Dr_Flash | zondag 15 december 2013 @ 19:01 | |
Ja dat weet ik ook wel ![]() | ||
Peterselieman | zondag 15 december 2013 @ 19:04 | |
mja, in dit geval kan ik me de veiligheidsregels wel voorstellen | ||
Viezze | zondag 15 december 2013 @ 19:20 | |
De bussen die worden ingezet zijn vrijwel altijd T100-bussen. In zo'n bus mag je nou eenmaal niet staan, en dat komt niet door Prorail of NS ![]() Het is wel verschrikkelijk kut. Ik heb wel eens in Meppel gestaan toen zoiets gebeurde, godzijdank kwam iemand me ophalen toen. | ||
DeaDLocK2K | zondag 15 december 2013 @ 19:30 | |
Zo, dat was een leuk ritje en helemaal zonder vertraging heen en weer. | ||
James1988 | zondag 15 december 2013 @ 19:30 | |
Joh ![]() Welkom bij Neerlands' trots ![]() | ||
GlenSpey | zondag 15 december 2013 @ 19:30 | |
Denk dat een uur nog niet eens zo slecht is, zie ook de redenen die anderen al aangedragen hebben. Of verwacht jij dat het spoorbedrijf die bussen uit de hoge hoed kan toveren? | ||
Dr_Flash | zondag 15 december 2013 @ 20:04 | |
Alles rondom dat gedoe moet gewoon beter geregeld worden. Of het nou ligt aan vervoerders, aan prorail, aan ILT, aan Mansveld, aan T100 bussen, aan Al-Qaeda, aan Rihanna, aan de bitcoin of aan de Euro, interesseert me echt al heel lang geen donder. HET IS STUK. GA MAKEN ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 15 december 2013 @ 20:14 | |
Woehoe de nieuwe NMBS dienstregeling bevalt tot dusver uitstekend, Breaks in de stoptrein van Maastricht naar Luik dus eindelijk eens genoeg zitplaatsen ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2013 20:15:39 ] | ||
DeaDLocK2K | zondag 15 december 2013 @ 20:16 | |
Nou nog genoeg zitplaatsen in de ExcuusBenelux ![]() | ||
greavy | zondag 15 december 2013 @ 20:21 | |
Een Dienstregeling gebaseerd op 140 km/h in België, terwijl de baanvaksnelheid 160 km/h is, resulteerde voor mij vandaag op het traject Antwerpen Berchem - Brussel Zuid in -4 in Mechelen, -3 in Vilvoorde en -4 in Brussel Noord. Genoeg rijtijdspeling ingebouwd, en een machinist die van doorpoten wist (gewoon 160 knallen waar het kan). En het DDZ in de IC Den Haag - Venlo was erg welkom ![]() Heb er vanochtend Dordrecht - Tilburg en vanavond Eindhoven - Dordrecht mee moeten reizen. Oja, over dat SGM in de Sprinters tussen Den Haag - Dordrecht - Roosendaal / Breda: In de spits zouden er gepland 9 bakken SGMm gaan rijden, wordt weer gezellig. NSR reed vandaag al met losse tweetjes ( ![]() | ||
GlenSpey | zondag 15 december 2013 @ 20:22 | |
Ga Hans Klok maar bellen ![]() | ||
James1988 | zondag 15 december 2013 @ 20:26 | |
Het ding rijdt in het weekend eindelijk weer naar Brussel, je kunt niet alles willen. | ||
Dr_Flash | zondag 15 december 2013 @ 20:28 | |
"Hey conducteur, ik heb m'n huur deze maand WEL op tijd betaald. Je kunt niet alles willen!" ![]() | ||
remcoP | zondag 15 december 2013 @ 20:30 | |
9 bakken SGM ja? da's toch best lang? | ||
greavy | zondag 15 december 2013 @ 20:35 | |
Zonder klapzittingen heb je in de drietjes per stel 128 zitplaatsen 2e klas, en dan de klapstoeltjes komen er 58 bij. Als er nu een spitsrit rijdt met SLT10 (inclusief vele staanplaatsen), omdat een SLT8 te kort is, is SGM9 zeker te kort. | ||
Peterselieman | zondag 15 december 2013 @ 20:36 | |
staat wel tegenover dat de bakken bij een SGMm langer zijn dan bij een SLeT | ||
greavy | zondag 15 december 2013 @ 20:37 | |
Maar qua capaciteit ga je het volgens mij niet winnen ... | ||
Peterselieman | zondag 15 december 2013 @ 20:39 | |
we zullen zien | ||
greavy | zondag 15 december 2013 @ 20:42 | |
Owh, laat maar. SLT10 tweede klas: 352 zitplaatsen, 98 klapzittingen SGM9 tweede klas: 384 zitplaatsen, 174 klapzittingen Staanplaatsen SLT10: 548 Staanplaatsen SGM is mij onbekend, maar ik denk dat je van een SLT het niet gaat winnen op staanplaatsen, die rijk toebedeeld in die spitsrit met SLT10 zijn. Qua zitcapaciteit win je het wel degelijk. | ||
b2py | zondag 15 december 2013 @ 20:43 | |
Ik denk dat de stacapaciteit elkaar niet veel gaat ontlopen. SGM heeft meer balkons dan SLT. Beste is eigenlijk om de capaciteit per m1 te berekenen. | ||
Mr_Klaasje | zondag 15 december 2013 @ 20:48 | |
Ik denk dat dat niets met wel of niet voor 160 km/h ingepland te maken heeft want op de hele Hanzelijn is 160 km/h goed voor slechts 2 minuten. | ||
Socios | zondag 15 december 2013 @ 21:13 | |
Die weer tenietgaan tijdens de belachelijk lange stop van 10 minuten te Zwolle. | ||
Sandrvich | zondag 15 december 2013 @ 21:19 | |
![]() Iemand nog spoorse kerstboomdecoratie nodig? | ||
Dr_Flash | zondag 15 december 2013 @ 21:32 | |
Sjattig ![]() | ||
_serial_ | zondag 15 december 2013 @ 21:50 | |
Ik zag dat ze vandaag over de hele dag DDZ4 hadden rijden, hopelijk rijden ze morgen wel met meer op dat traject, het gaat in elk geval morgen een hoop verdwaasde blikken opleveren van mensen die hun perronplek uitzochten op ICR materieel. | ||
Litpho | zondag 15 december 2013 @ 21:51 | |
Denk het ook. Alhoewel uiteraard nog wel iets te winnen valt op het gebied van communicatie, "de NS zet bussen in" is al dusdanig vaak gebruikt dat de ervaren reiziger er vanzelf ", misschien ooit" achter denkt. | ||
bork | zondag 15 december 2013 @ 21:59 | |
Mancher mag gestaunt haben, als um 11.46 Uhr am Hauptbahnhof ein ICE einfuhr. Die Fernverkehr-Züge zwischen Erfurt und Dresden fahren aber nur vorübergehend durch den City-Tunnel. Der Grund sind Bauarbeiten im Streckennetz.![]() De bedoeling is dat alleen regioverkeer van de tunnel gebruikt maakt, dat is nu (nog) niet zo. | ||
Dr_Flash | zondag 15 december 2013 @ 22:02 | |
Nog geen 24 uur open, en meteen al als omreisroute ingesteld? ![]() | ||
bork | zondag 15 december 2013 @ 22:09 | |
gepland ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 15 december 2013 @ 22:17 | |
Zo. Ik kan virtueel (TS2014) tussen Groningen en Assen pendelen. Nu genoeg spoor gelegd, tijd voor een beetje omgeving. | ||
Dr_Flash | zondag 15 december 2013 @ 22:17 | |
Doe zoeen boer'n deernke met zukke grote tietn. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 15 december 2013 @ 22:19 | |
Sure. Nog meer verzoekjes? Een springer bij Zuidlaren? | ||
Viezze | zondag 15 december 2013 @ 22:20 | |
Een aangereden fietser in Haren | ||
Dr_Flash | zondag 15 december 2013 @ 22:21 | |
Nee een facebookfeest in Haren, veel leuker joh | ||
Peterselieman | zondag 15 december 2013 @ 22:22 | |
precies. Perron vol partygangers met grote spandoeken ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 15 december 2013 @ 22:22 | |
Goed idee. Eens kijken of ik ME kan vinden voor TS. | ||
Viezze | zondag 15 december 2013 @ 22:23 | |
![]() En heb je de Plan V's met graffiti al op het terrein bij Onnen staan? ![]() | ||
Darkwing_Duck | zondag 15 december 2013 @ 22:28 | |
Ik kom uit op de mobiele reisplanner? ![]() | ||
_serial_ | zondag 15 december 2013 @ 23:01 | |
Door je blackberry misschien ? | ||
boriq | zondag 15 december 2013 @ 23:08 | |
Ja, Nexus 5 heeft het ook. Op mobiel word je doorgestuurd naar de reisplanner, op desktop niet. | ||
GlenSpey | zondag 15 december 2013 @ 23:45 | |
Is het een beetje wat, die Nexus 5? Die staat namelijk ook bovenaan mijn verlanglijstje. Al een maand, alleen ik twijfel teveel ![]() | ||
GlenSpey | maandag 16 december 2013 @ 00:40 | |
Interessante film over de oude Beneluxtreinen en de geschiedenis van enkele spoorlijnen en stations. Inclusief hoog nostalgisch gehalte: [ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 16-12-2013 00:58:25 ] | ||
Dr_Flash | maandag 16 december 2013 @ 01:32 | |
Ik ga 1e kerstdag naar papsie en mamsie. Toch even een heel klein presentaatsietje in elkaar schroeven over dat ene dagje dat ik naar Napoli was want daar weten ze nog steeds niks van #YOLO | ||
_serial_ | maandag 16 december 2013 @ 06:20 | |
En toch blijft het een echte bazen actie ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 16 december 2013 @ 08:24 | |
Stel je drie vragen: - Wat mis ik als ik 'm niet neem en wat is het alternatief? - Welke eisen stel ik aan de Nexus 5 i.v.g.andere mobieltjes? - Past verkoopprijs binnen mijn budget? | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 december 2013 @ 09:27 | |
Vanavond weer Railroad Alaska op Discovery. | ||
boriq | maandag 16 december 2013 @ 10:37 | |
Ja. High-end telefoon met de komende jaren altijd het nieuwste besturingssysteem voor een zeer scherpe prijs. enige kleine minpuntje is de camera; kan niet op tegen de iPhones en Nokia's. maar voor dat verschil koop ik een mooie compactcamera. | ||
boriq | maandag 16 december 2013 @ 10:38 | |
Ik was een beetje teleurgesteld in de serie. Het is té Amerikaans gemaakt, zoals ze dat doen tegenwoordig. | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 december 2013 @ 11:03 | |
Het is dan ook een Amerikaanse serie over een Amerikaanse spoorweg. Wat had je dan verwacht? | ||
boriq | maandag 16 december 2013 @ 11:19 | |
Beetje naief maar minder drama. Nee, ik had dan ook niet verwacht/gewild dat het een 'Rail Away' in Alaska zou zijn. | ||
dennistd | maandag 16 december 2013 @ 11:26 | |
Leuke rit komende zaterdag:Bron: Op de Rails Facebook | ||
b2py | maandag 16 december 2013 @ 11:46 | |
Alle ritten dit jaar waren altijd vertraagd, zal dit jaar ook wel zo zijn neem ik aan? ![]() | ||
dennistd | maandag 16 december 2013 @ 12:00 | |
De rit Emmerich-Dieren is sowieso vertraagd, de rest zal ook wel niet echt perfect op tijd zijn | ||
Bitlord | maandag 16 december 2013 @ 13:02 | |
Springer net voorbij Den Dolder op traject Den dolder - soestduinen - Amersfoort. Ik zat in de Sprinter er achter, sein werd herroepen bij t station Den dolder, trein net na vertrek vol in de ankers. | ||
Fiorano | maandag 16 december 2013 @ 13:07 | |
M'n vriendin zit in de IC die de springer heeft meegepakt... | ||
Bitlord | maandag 16 december 2013 @ 13:12 | |
Op Den Dolder de Stopper naar Baarn gepakt die planmatig een overstap heeft van 29 minuten in Baarn op de Sprinter naar Amersfoort. Door inzet van personeel bleef de 5843 toch even wachten en hadden we een nette overstap van vier minuten. | ||
Fiorano | maandag 16 december 2013 @ 13:15 | |
Volgens mijn vriendin: Machinist heeft nog 1e hulp verleent, veel brandweer en een traumhelikopter. Machinist schijnt (logischerwijs) in shock te zijn. Persoon schijnt nog in leven te zijn maar is wel overreden. | ||
Bitlord | maandag 16 december 2013 @ 13:19 | |
A erg man. Mijn machinist was helemaal happy dat het de trein voor hem was, logisch natuurlijk | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 december 2013 @ 13:20 | |
Ik zag op Twitter het verzoek aan NS langskomen om te wachten. Was jij dat? | ||
Bitlord | maandag 16 december 2013 @ 13:22 | |
Ja | ||
Fiorano | maandag 16 december 2013 @ 13:32 | |
Vriendin moet nog wachten op politieonderzoek. Schijnt dat de trein daarna door rijdt naar Utrecht... | ||
b2py | maandag 16 december 2013 @ 13:42 | |
Wat voor reactie kreeg je? Ik kreeg altijd terug dat ik het personeel moest hebben daarvoor.. | ||
Bitlord | maandag 16 december 2013 @ 13:52 | |
Geen reactie tot nog toe. Maar ik spreidde de kansen door het ook te vragen aan de Hc van de Sprinter naar Zwolle die moest ombouwen terug naar Utrecht én die van de Sprinter Den Dolder-Baarn. Uiteindelijk kwam de Sprinter Baarn - Amersfoort uit zichzelf al drie minuten te laat binnen waardoor we die overstap haalden. Had desondanks wel het idee dat de trein sowieso had gewacht dus dat is mooi. Nu in de Pimpel naar Apeldoorn. Valt me altijd op dat door de constructie van de DB-rijtuigen het mobiele internet vaak bar slecht is. Weet iemand hoe dat komt. | ||
Fiorano | maandag 16 december 2013 @ 13:55 | |
Hm, vriendin is inmiddels uit de trein, maar er rijden alleen bussen naar Utrecht. En zij wil naar Amersfoort terug. En de bussen naar Utrecht zijn op. Handig. | ||
Bitlord | maandag 16 december 2013 @ 14:00 | |
Zet dr op de trein naar Baarn of Amersfoort. | ||
Fiorano | maandag 16 december 2013 @ 14:01 | |
Naar Amersfoort rijd dus geen trein, en ik zit in Amsterdam ![]() | ||
Bitlord | maandag 16 december 2013 @ 14:04 | |
Of de spookbuslijn 523 of 623. | ||
b2py | maandag 16 december 2013 @ 14:17 | |
Bereik Amersfoort - Apeldoorn is gewoon dramatisch, verandert een rijtuig weinig aan. | ||
Dr_Flash | maandag 16 december 2013 @ 14:20 | |
Klopt, met name Barneveld - Apeldoorn. Maar ja, in de Sahara staat ook niet iedere paar kilometer zo'n mast ![]() | ||
_serial_ | maandag 16 december 2013 @ 14:38 | |
Gebeurd wel erg veel ... 3x raden wie er op dat moment met de trein ri Dordrecht moet... [ Bericht 2% gewijzigd door _serial_ op 16-12-2013 14:46:23 ] | ||
Dr_Flash | maandag 16 december 2013 @ 14:40 | |
Jah ![]() ![]() | ||
_serial_ | maandag 16 december 2013 @ 14:47 | |
Het zou nog fijner zijn als ze open zijn over wat er kapot is, of wat er aan de hand is, de treinen rijden nu nog normaal, dus waarom kan het niet wachten ? | ||
b2py | maandag 16 december 2013 @ 14:53 | |
Waarschijnlijk rijden ze nu met snelheidsbeperking. | ||
greavy | maandag 16 december 2013 @ 14:59 | |
Even de eerste evaluatie van de nieuwe Dienstregeling 2014: * Het ICRm dat beschikbaar zou blijven tussen Den Haag en Venlo (circa 5 omlopen ma-vr t/m Februari) is vandaag niet ingezet; Ik zie setjes van veelal DDZ8 (2xDDZ), ICM7 (ICM3+ICM4), ICM6 (ICM3+3) en VIRM4. Later is een omloop VIRM4 versterkt naar VIRM8, en is er inmiddels één ICR-omloop actief. En het DDZ is in het dal gesplitst naar DDZ4, en zie nu weer een omloop verschijnen met DDZ8. Owh, en de Sprinters tussen Den Haag - Rotterdam - Dordrecht (- Roosendaal/Breda) hebben vandaag al maximaal 5 bakken SGMm gehad, en er is zelfs VIRM4 ingezet. Zal weer lekker gezellig geweest op bijna het gehele traject in de spits ... Eens kijken waar er nog meer grote materieelverschuivingen geweest zijn. | ||
_serial_ | maandag 16 december 2013 @ 15:02 | |
DDZ4 en VIRM4 is sowieso te kort in de spits. | ||
greavy | maandag 16 december 2013 @ 15:04 | |
Ja, gelukkig doen ze de planmatige aftrappen en versterkingen vandaag al goed, het valt mij erg mee. | ||
Sandrvich | maandag 16 december 2013 @ 15:09 | |
Heeft iemand de EN Jan Kiepura sinds de nieuwe dienstregeling nog gezien? Wat is de samenstelling, en vooral; wat is er met het Poolse zitrijtuig gebeurt? | ||
_serial_ | maandag 16 december 2013 @ 15:10 | |
We gaan het zien, ga het de komende tijd in de gaten houden, aangezien dat mijn favoriete trein is (zonder onnodige stops op blaak en schiedam) | ||
Bitlord | maandag 16 december 2013 @ 15:17 | |
Die heet toch Kopernicus sinds de nieuwe drgl? | ||
greavy | maandag 16 december 2013 @ 15:19 | |
In Enschede is ook iemand niet wakker geweest: Bij de borden voor een "vak-aanduiding" is er even in de verkeerde volgorde opgehangen:![]() Sowieso vraag ik mij af of die A/B/C/D/E enz. wel echt nut hebben daar, op spoor 1/2 (kopspoor). | ||
Dr_Flash | maandag 16 december 2013 @ 15:20 | |
Zoveel reserveerbare treinen komen daar niet idd. Sowieso zijn die bordjes op heel veel stations onzin. | ||
greavy | maandag 16 december 2013 @ 15:21 | |
De EuroNight rijdt nu naar Brussel, en wordt gewoon door DB gereden ![]() ![]() Wel heeft de reiziger alleen maar ICR-rijtuigen te kiezen. ![]() | ||
b2py | maandag 16 december 2013 @ 15:22 | |
ICR pas januari weer terug? | ||
Dr_Flash | maandag 16 december 2013 @ 15:22 | |
Excellent. En de rest van het HRN ook toevallig? ![]() | ||
greavy | maandag 16 december 2013 @ 15:24 | |
Wel een 2-uursdienst, die EuroNight. Een enorme capaciteitsuitbreiding. Nee, want er was niet genoeg DDZ beschikbaar, dus zou ICR t/m Februari blijven(via dagplan). Maar het ICR is hem toch gepeerd, en de geplande DDZ8'en(gepland in het wijzigingsblad) konden gecreëerd worden ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 december 2013 @ 15:25 | |
EN aangezien je de hele nacht mag doen over die rit is de snelheid ook nergens een probleem ![]() | ||
Sj0rSz | maandag 16 december 2013 @ 16:01 | |
Wat een luxe vanochtend. Twee keer SLT-4 in de sprinter naar Eindhoven. Toch wel tof, die nieuwe dienstregeling | ||
James1988 | maandag 16 december 2013 @ 16:01 | |
De constructie van de rijtuigen speelt wel degelijk een rol, staal houdt bijvoorbeeld meer gsm-straling tegen dan aluminium. Kooi van Faraday-gevalletje, dit. Die EuroNight is mooi. De reactie van @NS_Online is weer om te lachen, net Eva ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 16 december 2013 @ 16:02 | |
Nieuwe dienstregeling ![]() Verwacht je dat de Fyra van 08:09 is een keer rijd. Kom ik daar aan, is de NS Direct verplaatst naar 8:08. Maar nee hoor, weer geen trein. Elke week wel een paar keer dat deze gewoon niet komt, ook zonder reden. | ||
Dr_Flash | maandag 16 december 2013 @ 16:08 | |
Wat zegt ze? ![]() | ||
Ireyon | maandag 16 december 2013 @ 16:26 | |
Fucking ranzige teringtrein die Benelux. Heel m'n vingertoppen onder het roest na het openen van die deur. Ohja wel handig ook dat er een maand terug een chippaaltje met instructies is geplaatst op perron 3a/4a in Roosendaal. Je zou maar moeten overstappen van de IC uit Breda op de IC naar Bergen op Zoom ![]() En fuck de reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam Zuid. Waarom Fyra op een logisch spoor met aansluitende verbindingen laten aankomen als je ook iedereen kunt laten overstappen bovenlangs via Schiphol Plaza. | ||
remcoP | maandag 16 december 2013 @ 16:38 | |
![]() ![]() ![]() | ||
WhiteJoker | maandag 16 december 2013 @ 16:41 | |
Duikt er ook eentje even in de Digitale VertrekStaten (DVS)... ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 16 december 2013 @ 16:42 | |
Dat doe ik elke dag! Waarom moet ik nou opeens oversteken via de Plaza ![]() Belachelijk weer. | ||
Frozen-assassin | maandag 16 december 2013 @ 16:44 | |
![]() ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 december 2013 @ 16:47 | |
Daar blijkt voor mij alleen maar uit dat NS_Online inderdaad NIET weet waar jullie het over hadden. | ||
greavy | maandag 16 december 2013 @ 16:56 | |
Oja, sinds DRGL2014 zouden de L-treinen Maastricht - Luik mer Break gereden moeten worden. Ter zijner tijd gaat deze L-trein door naar Hasselt. | ||
#ANONIEM | maandag 16 december 2013 @ 17:07 | |
Ik kan bevestigen dat dat daadwerkelijk zo is, dat was een bijzonder prettige verrassing gisteravond ![]() | ||
greavy | maandag 16 december 2013 @ 17:13 | |
Zolang het ongemoderniseerd is, is het helemaal goed ![]() | ||
Fiorano | maandag 16 december 2013 @ 17:27 | |
Springer van vanmiddag was geen spinger. Schijnt meegezogen te zijn met de rijwind. Onbekend wat hij zo dicht bij het spoor deed. | ||
DeaDLocK2K | maandag 16 december 2013 @ 18:18 | |
Je was slechts 55 minuten langer onderweg dan met de bus geloof ik? Handig joh. | ||
Sandrvich | maandag 16 december 2013 @ 18:46 | |
Jezus wat slecht. ![]() | ||
James1988 | maandag 16 december 2013 @ 18:48 | |
Ik zit in "d'n Brusselaar" van 18:44 uit Den Haag HS. 10 minuten voor vertrek liep een Hispeed'er in een geel jasje met een klembord bij de trein rond, hij was met een zaklamp naar een draaistel aan het kijken. Iets te opzichtig voor mijn gevoel, maar goed. Het rijtuig zelf: smerig, de helft van de treeplank lijkt te missen (aan de kant van het rijtuig), op de vloer zitten een paar bobbels en de stoelen zijn te smerig om naar te kijken. Ik ben in het stilterijtuig gestapt dat pal naast de trap naar het perron stond. In mijn rijtuig zit de fantastische hoeveelheid van 3!! reizigers, waarvan er zojuist eentje richting eerste klas is vertrokken op zoek naar een stopcontact. edit: maar we scheuren wel door Delft heen ![]() edit 2: doei Schiedam ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door James1988 op 16-12-2013 18:56:55 ] | ||
Dimitri_ | maandag 16 december 2013 @ 19:24 | |
Dag allen, Ik krijg van 9292 het advies om met de ICE van Arnhem naar Utrecht te reizen. Moet ik dan gewoon een papieren toeslagkaartje kopen als supplement op mijn studenten OV, net zoals in de Fyra? Google geeft me verschillende antwoorden.. | ||
Tochjo | maandag 16 december 2013 @ 19:28 | |
Volgens deze pagina is een toeslag niet verplicht als je vrij reist met een studentenreisproduct. | ||
GlenSpey | maandag 16 december 2013 @ 19:41 | |
Je kan gewoon gaan zitten met je studentenOV, doe dit ook regelmatig als ik Amsterdam - Arnhem reis ![]() | ||
Dimitri_ | maandag 16 december 2013 @ 19:49 | |
Dank u beide! Dat wordt dus gewoon instappen zonder andere gekkigheid. | ||
Kentekenplaat | maandag 16 december 2013 @ 19:54 | |
Dat kan niet, Zuidlaren heeft geen spoor. ![]() | ||
Peterselieman | maandag 16 december 2013 @ 19:58 | |
jammer dat ziggy Hoogeveen er nog niet in heeft zitten, oh nee, die plaats kan wel overgeslagen worden ![]() | ||
b2py | maandag 16 december 2013 @ 20:11 | |
Wat ik vooral bedoelde, ik had begrepen dat het pas per januari terug kwam en dat het voor deze week niet nodig was door verminderde belangstelling voor de trein. | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 december 2013 @ 20:28 | |
TS kent ook perrons zonder passagiers. ![]() Noordlaren dan. Daar bij Tynaarlo in de buurt. | ||
Kentekenplaat | maandag 16 december 2013 @ 20:59 | |
Da's inderdaad gewoon Tynaarlo. ![]() | ||
Mr_Klaasje | maandag 16 december 2013 @ 21:14 | |
Ach.. Assen-Hoogeveen is kinderspel. 30 kilometer rechtuit over het rechter spoor. En met recht bedoel ik dan ook echt recht. | ||
Peterselieman | maandag 16 december 2013 @ 21:15 | |
afgezien van het bochtje bij Beilen ![]() | ||
James1988 | maandag 16 december 2013 @ 21:17 | |
Tot nu toe bevalt dienstregeling 2014 me wel. 's ochtends SGM i.p.v. SLT, en 's avonds de Benelux van Den Haag naar Rotterdam. De BNL blijft lang in Rotterdam staan (7 minuten) zodat ik een verwarmde wachtruimte heb totdat de ICd naar Breda binnenrolt op het andere perron. ![]() Nu nog even wachten tot HTM klaar is met uitgelopen werkzaamheden tussen tramhaltes Rijnstraat en Korte Voorhout ![]() | ||
Mr_Klaasje | maandag 16 december 2013 @ 21:39 | |
Dat is in slechts een spoor... ![]() | ||
Darkwing_Duck | maandag 16 december 2013 @ 22:09 | |
Maar de trams zijn toch wel hun oude routes weer gaan rijden? ![]() | ||
Peterselieman | maandag 16 december 2013 @ 22:14 | |
Dit zijn nog eens historische beelden titel van de video klopt helaas niet. Dat moet 1979 of 1980 zijn geweest toen het opgenomen is [ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 16-12-2013 22:45:26 ] | ||
James1988 | maandag 16 december 2013 @ 22:29 | |
Nee, de werkzaamheden tussen Centraal Station en Korte Voorhout (vervanging Bosbrug) zijn uitgelopen omdat de verkeersregelinstallatie nog niet goed bleek te werken tijdens proefritten. De trams die normaalgesproken door de Rijnstraat gaan (zoals de 9) blijven dan nog een ommetje maken via het centrum, dat duurt minstens nog deze week. Van HTM.nl:
| ||
b2py | maandag 16 december 2013 @ 22:55 | |
Wacht maar tot het gaat sneeuwen bij de HTM ![]() | ||
James1988 | maandag 16 december 2013 @ 23:03 | |
Station tot voordeur klant is ongeveer 30 minuten lopen, dat is op zich nog wel te overzien. Als het gaat sneeuwen heeft de klant sowieso iets van "Werk vanuit huis, ga je eigen veiligheid niet riskeren door toch de weg op te gaan als het niet hoeft" ![]() | ||
Ajaxfan | maandag 16 december 2013 @ 23:06 | |
Lekker vanmiddag richting Zwolle. Trein gehalveerd vanwege een manco treinstel. Kreng was hutjemutje vol en op Muiderpoort roept de conducteur om 'vanwege een foutcode veiligheidsrisico verzoeken wij mensen uit te stappen'. Ja gloeiende dat hebben jullie zelf veroorzaakt flapdrol... ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 december 2013 @ 23:22 | |
Okee. Poppetje heb ik wel gevonden, maar hij heeft geen fiets en hij zwaait niet. Zullen we er maar gewoon MCH op een kutdag van maken? ![]() ![]() "Er kwam toch een trein?" ![]() "Waar blijft-ie nou?" ![]() "En waar is mijn fiets eigenlijk?" | ||
#ANONIEM | maandag 16 december 2013 @ 23:24 | |
![]() ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 16 december 2013 @ 23:24 | |
Leuke plek altijd om even naar de machinist te zwaaien. ![]() | ||
Sandrvich | maandag 16 december 2013 @ 23:27 | |
Djezus die AVE Madrid-Marseille is flink aan de prijs zeg. 2e klas minimaal ¤89 enkele reis. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 december 2013 @ 23:36 | |
Inderdaad. ![]() | ||
Bitlord | maandag 16 december 2013 @ 23:41 | |
Per kilometer zal t nog wel.meevallen? Met de auto 1100 km, is 8 cent per km. NS is duurder geloof ik | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 december 2013 @ 23:43 | |
Met een slordige 1100 km kom je op acht cent de kilometer. Dat red je in Nederland niet. | ||
Bitlord | maandag 16 december 2013 @ 23:43 | |
Daar hebben ze coole nieuwe pekeltrams sibds kort ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 december 2013 @ 23:43 | |
Doe es niet achteraf editen. ![]() | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 00:10 | |
Voor een afstand van 1100 kilometer valt dat nog best mee hoor ![]() Al kan het goedkoper: Frankfurt - Marseille (1005 km) heb je vanaf ¤ 39, ofwel 3,9 cent/km. | ||
Sandrvich | dinsdag 17 december 2013 @ 00:37 | |
Precies, op de één of andere manier lijkt AVE toch een stuk duurder te zijn als de gemiddelde Europese HST. | ||
_serial_ | dinsdag 17 december 2013 @ 00:38 | |
Het is wel een heerlijke trein ![]() | ||
Maegrim | dinsdag 17 december 2013 @ 00:40 | |
die heb ik voor je klaargezet ![]() het materieel is inderdaad nog erger dan de exfyra ![]() | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 00:54 | |
De Spanjaarden hebben zich diep in de schulden gestoken om al die hogesnelheidslijnen aan te leggen, de HSL onder de Pyreneeën door is aangelegd door een privaat consortium (TP Ferro) dat z'n investering natuurlijk wil terugverdienen. Dat de reiziger hieraan meebetaalt is in mijn ogen logisch. 89 euro voor 1100 km vind ik nog goedkoop, een vliegticket voor dezelfde route op een beetje redelijk tijd is bij Vueling te krijgen vanaf ¤ 113,92. Ik zie Ryanair voor ¤ 34 tegenkomen, maar dan kom je pas na middernacht aan in Madrid Haha, klein wereldje weer ![]() | ||
Maegrim | dinsdag 17 december 2013 @ 01:06 | |
Morgen weer, zelfde tijd | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 06:56 | |
Hoop je maar ![]() | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 07:58 | |
De trein van 6:42 van Gouda naar Utrecht bestond uit maar liefst 9 bakken ICMm. Moet toch niet gekker worden. | ||
Hinder | dinsdag 17 december 2013 @ 08:18 | |
Tussen Dordt en Rotterdam reed net een bomvolle VIRM met +10 als SPR Den Haag Centraal weg, zit nu in een enkel stel SLT met +5 dat bijna net zo vol is. Gaat lekker ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 08:27 | |
Kwam toch uit dat verlengde treinen ding? Of iig, voor de kerende trein te Schothorst. | ||
Irritatie100 | dinsdag 17 december 2013 @ 08:39 | |
Ik neem aan dat je om in te checken op zo'n toeslagpaaltje voor Fyra Intercity Direct je niet een saldo van minstens 10 Euro hoeft te hebben? Veel vertragingen trouwens hier op Schiedam en zo te lezen kan ik me voorbereiden op een volle trein... | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 08:42 | |
Het is ook geen overbodige luxe voor de latere treinen, maar mag ik even verbaasd kijken na een jaar met enkele viertjes in de ochtendspits. ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 08:48 | |
Van mij wel ![]() | ||
Litpho | dinsdag 17 december 2013 @ 08:49 | |
De 7:27 uit Lelystad was daarentegen een enkele SLT-4. Volgens mij konden daar rond Parkwijk al geen mensen meer in. | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 08:58 | |
Even geprobeerd: als je niet bent ingecheckt zet die toeslagpaal een toeslag tweede klas op je chipkaart, maar checkt hij je niet in. | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 09:05 | |
Dus je moet langs twee palen om met de Fyra te mogen. Helder hoor, die OV Chipkaart. | ||
Fiorano | dinsdag 17 december 2013 @ 09:15 | |
Ghe Ghe creatieve conducteur vanmorgen: "En dames en heren, u weet het: Reist u digitaal, haal de kaart even langs de paal" | ||
Darkwing_Duck | dinsdag 17 december 2013 @ 09:18 | |
Ook leuk gisteren was dat het digitale bord op Rotterdam CS de Intercity Direct met toeslag aankondigde, en de poster ernaast zei dat het zonder toeslag was... ![]() | ||
Darkwing_Duck | dinsdag 17 december 2013 @ 09:18 | |
Overigens weer geen NID zien rijden ![]() | ||
WhiteJoker | dinsdag 17 december 2013 @ 09:22 | |
Dan kan je beter naar Amsterdam Centraal of Sloterdijk gaan. DDZ in overvloed. Nu aan het omreizen via Schiphol omdat er een persoon is aangereden tussen Weesp en Amsterdam Muiderpoort. Daardoor ging mijn trein niet verder dan Hilversum. Uiteraard mijn medeleven aan het personeel van die trein en de eventuele nabestaanden van het slachtoffer. Hoewel ik eigenlijk niet weet of hij overleden is. | ||
Ajaxfan | dinsdag 17 december 2013 @ 09:23 | |
Aanrijding is bij Diemen gebeurd. Verbaast mij helemaal niets als ik zie hoe die intercity's daar met een noodvaart langs racen. | ||
#ANONIEM | dinsdag 17 december 2013 @ 09:28 | |
En vervolgende hij niet met: "en doetie het niet,pak dan lekker de fiets" ![]() Morgen trouwens trein aficionados. | ||
Litpho | dinsdag 17 december 2013 @ 09:28 | |
Zie je wel dat het belangrijk is dat analoge informatie zoals gele vertrekstaten weggesaneerd worden. Het maakt het alleen maar onduidelijk voor de reiziger. | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 09:33 | |
Het digitale treinsamenstellingsbord is helemaal leuk. Te Rotterdam Centraal zie je het volgende tafereel:
![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 09:35 | |
Net zo hard als op andere overwegen? | ||
Ajaxfan | dinsdag 17 december 2013 @ 09:36 | |
Dat kan maar is dat gezien de positie van het perron direct achter de overweg niet gevaarlijk of schat ik dat verkeerd in? | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 09:39 | |
Ken overwegen waar harder gereden wordt en het perron er strak achter ligt.. | ||
Ajaxfan | dinsdag 17 december 2013 @ 09:48 | |
Dan trek ik mijn opmerking terug. Moet mij als treinnoob niet in dit soort discussies krijgen zonder kennis van zaken. ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 09:50 | |
Mag hoor, daar zijn we samen voor ![]() | ||
Brembo | dinsdag 17 december 2013 @ 10:20 | |
Dat is hetzelfde als in Nijmegen Intercity Zwolle, stop te Nijmegen-Lent, Elst, Arnhem-Zuid, Arnhem .... Zwolle. Met daaronder een mededeling stopt ook op Nijmegen-Lent, Elst en Arnhem-Zuid. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 17 december 2013 @ 10:20 | |
Ach.. Kan je ook niets aan doen. Van overwegen wordt altijd bepaald hoeveel tijd er nodig is om een oversteek af te maken nadat alle toeters en bellen aan zijn gegaan. Daarbij wordt dan nog wat tijd opgeteld voor het werken van de systemen die de overweg bedienen. Dan krijg je een bepaalde tijd, de zogenaamde aankondigingstijd. Vervolgens wordt er gekeken hoe hard een trein zou kunnen rijden op die plek (dus ook harder dan zou mogen) en wordt op basis van die snelheid uitgerekend hoe ver de trein rijdt in de aankondigingstijd. Op die afstand voor de overweg wordt een meetpunt gemaakt, als een trein dat punt passeert gaat de overweg dicht. In principe is er dus altijd voldoende tijd om van de overweg af te komen. | ||
ReisT | dinsdag 17 december 2013 @ 10:23 | |
Dat is niet hetzelfde want daar wordt informatie bevestigd (onnodig, dat wel). Bij de ICd krijg je tegenstrijdige informatie. | ||
ReisT | dinsdag 17 december 2013 @ 10:24 | |
1 type paal om in te checken. 1 type paal om toeslag te komen. Inderdaad, helder. En je kan ook niet altijd op hetzelfde station als waar je incheckt, meteen die toeslag kopen. Dat doe je dus op het perron waar je in de ICd stapt (na eerst gecontroleerd te hebben, of die wel rijdt.) | ||
Peterselieman | dinsdag 17 december 2013 @ 10:26 | |
Bij het afwijkend binnenkomen wordt het lachen ![]() | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 17 december 2013 @ 10:28 | |
In Amsterdam staat die paal ook op een perron waar de ICd doorgaans ook niet vertrekt. Dus ik denk dat het wel meevalt. | ||
Brembo | dinsdag 17 december 2013 @ 10:32 | |
Ligt er aan hoe je het opvat ![]() | ||
Ajaxfan | dinsdag 17 december 2013 @ 10:54 | |
Helemaal duidelijk. Het probleem is alleen wel dat je lang van te voren de trein aan ziet komen. Stel je wilt springen vanaf het perron kun je dat dus 'goed' timen. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 17 december 2013 @ 10:58 | |
De afkorting ICd zit er bij mij nog niet goed in, ik denk steeds dat de IC Rijssel-Herstal bedoeld wordt. | ||
#ANONIEM | dinsdag 17 december 2013 @ 11:01 | |
Het probleem in Diemen, voor zover ik weet, is dat het bij vertraging soms voorkomt dat de IC voorbijraast terwijl op het andere perron de stoptrein staat. Dit is niet de situatie die men gewend is, normaal is de IC al geweest en komt de stoptrein de andere kant op, dus iemand die de gereedstaanse stoptrein wil halen kan geneigd zijn de slagbomen te negeren en *BAM*. De voetgangersspoorbomen hebben al van die hekjes eronder maar dat is blijkbaar niet genoeg. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 17 december 2013 @ 11:02 | |
Er zijn daar dubbele bomen en alle bomen hebben er hekken onder. | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 11:07 | |
Die van de auto niet, als je die ook bedoeld. Verbaasde ik me laatst over. | ||
Peterselieman | dinsdag 17 december 2013 @ 11:17 | |
goed uitkijken hoort er tegenwoordig niet meer bij ofzo? | ||
Ajaxfan | dinsdag 17 december 2013 @ 11:17 | |
De autobomen hebben alleen een 'lat' inderdaad. Het is wel verbazingwekkend hoe weinig dit nog gebeurd is. Die IC's hebben bijna standaard vertraging daar en door hoe krap alles op elkaar zit komt de situatie zoals lgen noemt vaak voor. Ik zou alleen liever iets te laat zijn en die trein missen dan door een IC geschept worden persoonlijk. ![]() | ||
dennistd | dinsdag 17 december 2013 @ 11:17 | |
Tuurlijk niet.. En als iemand omkomt is het volgens vrienden/familie de schuld van de trein ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 11:22 | |
SAAL MiLa komt hier een tunnel. Voorlopig behelpen dus.. | ||
dennistd | dinsdag 17 december 2013 @ 11:25 | |
SAAL = Schiphol-Amsterdam (zuid)-Almere-Lelystad MiLa = ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 11:25 | |
Middel-langetermijn Ik ken het eerlijk gezegd uit de atletiek, dus even niet aan gedacht ![]() | ||
lyolyrc | dinsdag 17 december 2013 @ 11:26 | |
Hoe werkt dat eigenlijk met die toeslag als je van Schiphol naar Breda reist? Je checkt bij een gewoon paaltje in, je checkt extra in voor de toeslag, maar hoe werkt het met uitchecken? Moet je voor beide zaken apart uitchecken in Breda, of moet je in Rotterdam de trein uitsprinten om uit te checken voor de toeslag? ![]() | ||
Ajaxfan | dinsdag 17 december 2013 @ 11:29 | |
Mwah behelpen vind ik wel meevallen. Het is met het krapper maken van de overgang al erg verbeterd. Probleem is vooral dat veel mensen met oogkleppen op en alleen op de wereld rennen. Zodra je moet rennen om je trein te halen had je maar een minuutje eerder weg moeten gaan. | ||
Sandrvich | dinsdag 17 december 2013 @ 11:30 | |
Ik geloof je meteen. ![]() | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 11:45 | |
Blijven zitten en uitchecken in Breda zoals je altijd al doet, dus niet bij de toeslagpaal ![]() | ||
lyolyrc | dinsdag 17 december 2013 @ 11:51 | |
Dus als je bij een gewoon paaltje uitcheckt, wordt meteen je toeslag uitgecheckt? | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 11:53 | |
De toeslagpaal doet precies hetzelfde als wat de kaartautomaat doet wanneer je een ICd-toeslag koopt: er wordt een product op je chipkaart gezet dat geldig is op de dag van aankoop. Het verschil is dat de toeslag wordt betaald van je chipkaartsaldo en dat je deze aankoop ongedaan kunt maken. | ||
Ajaxfan | dinsdag 17 december 2013 @ 11:53 | |
Waar komen al die herstelwerkzaamheden van de laatste weken die overdag gebeuren opeens vandaan? Waren er al defecten die eerder niet voldoende gerepareerd waren ofzo? | ||
ReisT | dinsdag 17 december 2013 @ 12:00 | |
Die Belgische IC is met een hoofdletter D. Daar kan je het verschil aan zien. | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 12:42 | |
ICD ook hoor? :p | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 12:57 | |
Er staat een Pimpel stil op spoor 2 in Deventer, en er komt net een losse loc door op spoor 3. Het is helemaal geen tijd voor een pimpel nu, en de Actuele vertrektijden melden ook niks. Wat is er aan de hand? ![]() | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 17 december 2013 @ 12:58 | |
Kopmaken in verband met een omleiding Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Zutphen-Deventer-Normale route door die aanrijding vanmorgen? | ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 17 december 2013 @ 13:00 | |
Hadden ze 'm beter via de Hanzelijn kunnen sturen... Scheelt kopmaken! | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 17 december 2013 @ 13:02 | |
En het is even snel! | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 13:02 | |
Ik weet van geen aanrijding, maar ik neem het zonder meer van je aan ![]() Toch wel raar dat NS.nl in alle talen zwijgt. Is dit de trein van 12:17 naar Berlijn dan? ![]() | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 13:05 | |
Het is weer zover:
| ||
DeaDLocK2K | dinsdag 17 december 2013 @ 13:06 | |
Volgens bahn.de is er vanuit Bad Bentheim om 13:28 abfahrt richting Berlijn met +30. Dat zal die van 12:17 dus wel zijn, Fles. | ||
WhiteJoker | dinsdag 17 december 2013 @ 13:11 | |
Bij Amsterdam Muiderpoort liggen betonnen delen en zakken met ballast. Op de ballast groeit inmiddels onkruid, dus dat ligt er waarschijnlijk al een tijdje. Gebeurd daar nog iets mee, en zo ja: wat dan? | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 13:15 | |
Dat ligt er al een jaar of 2-3 denk ik ![]() | ||
WhiteJoker | dinsdag 17 december 2013 @ 13:17 | |
Klopt. Ik kom er net langs en ik verbaasde me erover. Waar was/is het voor dan? | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 13:18 | |
Waarschijnlijk een gevalletje "Ohja, dat ligt er nog..." | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 13:20 | |
Zoiets ja. Zijn perronkeerwanden en zand. Doel is duidelijk dus, weet alleen niet welk project.. | ||
DriekOplopers | dinsdag 17 december 2013 @ 13:24 | |
"Herstelwerkzaamheden" is newspeak voor "Defect aan het spoor"... | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 13:26 | |
Hmm hmm.
| ||
dennistd | dinsdag 17 december 2013 @ 13:33 | |
De aanrijding was bij Diemen, daar moet je ook langs als je via de Hanzelijn gaat. Handiger was in dit geval een extra loc inzetten om de trein naar Bijlmer Arena te slepen, daar de extra loc afkoppelen en dan via de boog bij Duivendrecht naar Diemen Zuid. | ||
Ajaxfan | dinsdag 17 december 2013 @ 13:37 | |
Erg sterke reactie van NS Online ook op Twitter. ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 14:13 | |
Het zijn gelukkig ook twee verschillende oorzaken. | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 14:16 | |
Gelukkig maar. Als ik het goed begrijp: "Herstelwerkzaamheden" betekent "externe oorzaak" (vandalisme, beschadiging veroorzaakt door trein, ...), terwijl "defect aan het spoor" betekent dat het er iets stuk is gegaan zonder externe oorzaak? | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 14:18 | |
Kom ik vanmiddag op terug, help me herinneren rond half vijf. | ||
Peterselieman | dinsdag 17 december 2013 @ 14:43 | |
kopmaken moest vandaag wel ![]() dat was een stuk sneller geweest ![]() zeker als je de Pimpel daarna via de Hanzelijn zou sturen. Dan zit ie in Deventer niet ver achter het oorspronkelijke pad | ||
greavy | dinsdag 17 december 2013 @ 15:06 | |
Ah, dat VIRM'pje van gister is in de omloop gebleven, net als die SLT. De overige omlopen vandaag weer met een dramatische 5 bakken SGM maximaal. Edit: Ik zie ook dat er SLT10 en SLT8 heeft rondgereden. En zelfs midden in de spits SGM4 vanochtend ![]() ![]() ![]() Mijn vermoeden is dus alweer bevestigd, dat dat SGM een drama hier ging veroorzaken in de spits (op bijna het gehele traject ...) | ||
greavy | dinsdag 17 december 2013 @ 15:10 | |
Oh, de materieelinzet Den Haag - Venlo was vandaag weer "in orde"(in de spits is DDZ8 daar op een deel van het traject echt te kort). In de spits DDZ8, ICR-TD9 en ICM7 (die laatste zal ook wel gezellig geweest zijn ...) | ||
lyolyrc | dinsdag 17 december 2013 @ 15:16 | |
Ik zat nog eens ovtijden.com te kijken en kwam daar de afkorting SGMW tegen in de kolom materieelinzet, zie bijvoorbeeld: http://ovtijden.com/infoplus/mat/9625/20131217/ SGMm ken ik, maar wat is SGMW? ![]() | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 15:18 | |
SGM-Verbeterde Versie? ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 17 december 2013 @ 15:19 | |
gewoon een tikfout lijkt me | ||
greavy | dinsdag 17 december 2013 @ 15:19 | |
SGMW heeft te maken met magneetremmen ofzoiets. ICM 3I of ICM4I is een ICM-stel met de "telstrips" die als proef hebben gediend tussen Roosendaal en Zwolle. Een SLT4E of SLT6E is een SLT met ERTMS. | ||
WhiteJoker | dinsdag 17 december 2013 @ 15:20 | |
SGMW Een aantal SGM3's zijn uitgerust met een Wiel-Rail-Conditioneringsinstallatie. Deze tref je aan in de serie 5800 Hoofddorp - Amersfoort Vathorst vv. Voor de reiziger zijn er geen verschillen. SGM 3S SGM3-treinstel uitgerust met een Sandite-installatie. Voor de reiziger zijn er geen verschillen. | ||
_serial_ | dinsdag 17 december 2013 @ 15:23 | |
Ik ben deze treinserie inmiddels al aan het overslaan, gevarieerde inzet is niet handig met timen op perron. | ||
lyolyrc | dinsdag 17 december 2013 @ 15:33 | |
Volgens railwiki.nl heeft die wiel-rail-conditionering te maken met het minimaliseren van geluidsproductie. Blijkbaar was deze SGMW een flink eind uit de richting van zijn normale inzetgebied, want 96xx is de lijn 's-Hertogenbosch-Deurne. | ||
ReisT | dinsdag 17 december 2013 @ 15:56 | |
Als ik daar lees dat er SGMW tussen Nijmegen en Zutphen hoort te rijden dan is het niet zo heel gek dat zo'n stel een keertje in Nijmegen-Deurne terechtkomt. | ||
DriekOplopers | dinsdag 17 december 2013 @ 16:00 | |
Inderdaad. ![]() | ||
Ajaxfan | dinsdag 17 december 2013 @ 16:15 | |
Ik snap niet wat er bij webcare op tegen is om te melden 'ik weet niet hoe dit exact zit en zal het navragen'. Doe dat dan in plaats van compleet nutteloze en niets toevoegende reacties te geven. | ||
Ajaxfan | dinsdag 17 december 2013 @ 16:15 | |
Euh verkeerde knop.... | ||
DriekOplopers | dinsdag 17 december 2013 @ 16:18 | |
Eensch! | ||
Peterselieman | dinsdag 17 december 2013 @ 16:26 | |
precies. Je geeft dan het gevoel dat er in ieder geval naar gekeken zal worden ![]() | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 16:32 | |
Nu. | ||
Peterselieman | dinsdag 17 december 2013 @ 16:36 | |
Kies je favoriete station dat overgeslagen is: http://www.rover.nl/image(...)t_m_13_11_2013_1.pdf Uitschieters naar boven: - Arnhem Zuid (376 keer overgeslagen) - Elst (374 keer) - Nijmegen-Lent (374 keer) | ||
Litpho | dinsdag 17 december 2013 @ 16:38 | |
Stampvolle trein van Almere naar Lelystad. Wordt er vlak voor Lelystad omgeroepen dat er een dubbeldekker is om door te rijden naar Zwolle, cross-platform. Netjes, NS ![]() | ||
greavy | dinsdag 17 december 2013 @ 16:39 | |
Is dat document niet al vorige maand voorbijgekomen, toen er ook via Rijksoverheid.nl documenten openbaar werden? Utrecht Centraal (maar Amsterdam Centraal ook) zijn zelfs overgeslagen. Lijkt mij een beetje apart. Zoals nog een aantal stations. | ||
James1988 | dinsdag 17 december 2013 @ 16:41 | |
Dat klinkt als een gevalletje "Ohja, ik rij een reizigerstrein i.p.v. leeg mat". Ik heb zelf wel eens een keer in een IC gezeten die Amsterdam Centraal oversloeg, maar dat was een intercity Schiphol - Eindhoven die werd omgeleid. De trein ging in Amsterdam C over een perronloos spoor ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 17 december 2013 @ 16:44 | |
Vast, maar de aantallen staan nu nog even mooi op een rijtje als je per ongeluk over een perronloos spoor komt kun je niet anders dan doorrijden ... | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 16:52 | |
Gouda 79 keer overgeslagen...?! | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 16:56 | |
En: Arnemuiden 57 Krabbendijke 58 Kapelle-Biezelinge 59 | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 16:57 | |
Je blijft lachen met NS, is er iemand die die lijst gecontroleerd heeft? | ||
Peterselieman | dinsdag 17 december 2013 @ 16:58 | |
mja, het kan dat je een keer een station mist, zoals bijvoorbeeld met Heerenveen is gebeurd | ||
greavy | dinsdag 17 december 2013 @ 16:59 | |
Maar daar wordt de IC uit de randstad als IC ingelegd als die trein een +15 of meer heeft. Dan gaat er vlak achter de IC aan een extra stoptreintje die wel overal stops. Dit wordt geteld als wel een trein die een station overslaat. | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 17:01 | |
Ja maar dat oplopende aantal, geinig toch? | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 17:01 | |
Het kan ook gebeuren dat je verdrinkt in de wc. Om zomaar een voorbeeld te noemen. | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 17:02 | |
Ja. | ||
Fiorano | dinsdag 17 december 2013 @ 17:20 | |
Wat is er eigenlijk bij Almere aan de hand? Hele middag al versperring aldaar. | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 17:26 | |
Excuses, moest even retourtje werk maken omdat ik wat vergeten was ![]() | ||
ReisT | dinsdag 17 december 2013 @ 17:29 | |
Dat stonden ze een maand geleden ook al. Sinds 14 november 16:43 om precies te zijn. | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 17:30 | |
Nee. De volgende situaties zijn vrij algemeen, en zoals bij het spoor is voor álles een uitzondering en daarop ook een uitzondering. Defect aan spoor: Spoor is stuk, directe treinhinder. Herstel loopt binnen storingsmelding 'Defect aan spoor'. Herstelwerkzaamheden: Spoor is stuk, vaak 's nachts bij inspectie geconstateerd. Treinhinder maar geen uitval. Bijvoorbeeld door een TijdelijkeSnelheidsBeperking. Toch wil ProRail/aannemer dat het opgelost wordt -> herstelwerkzaamheden. Volgens mij is er geen verschil tussen dringende herstelwerkzaamheden of herstelwerkzaamheden. Net wat voor logotje ze er aan geven bij het OCCR. [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 17-12-2013 19:58:36 ] | ||
remcoP | dinsdag 17 december 2013 @ 17:35 | |
De hele as Den Haag - Rotterdam is echt een zooitje. Er zitten (of iig zaten) verschillende ICMm-stammetjes in de IC's naar Dordrecht/Amsterdam. De sprinters waren te kort en alles reed met vertraging. ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 17:36 | |
Conclusies trekken op 2 dagen ochtendspits. Gaat het wel lekker? | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 17:39 | |
Ja ja. Alleen nuttig voor extra drama dus ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 17:41 | |
Dat is jouw labeltje ![]() | ||
dcm360 | dinsdag 17 december 2013 @ 17:45 | |
Eigenlijk had ik vanochtend een kaartje met materieeltypen moeten maken en afstrepen wat ik voorbij heb zien komen. Volgens mij kom ik wel aardig ver met afstrepen vandaag, vanavond ook nog even retour Delft. | ||
greavy | dinsdag 17 december 2013 @ 17:48 | |
Maar dat ICM hoort daar nu te rijden, want de Noord-Oost (via de Hanzelijn uit Groningen of Leeuwarden) zit in Den Haag sinds 15 december gekoppeld aan de IC Den Haag - Amsterdam, die weer op zijn beurt gekoppeld zit aan de IC Amsterdam - Dordrecht. | ||
remcoP | dinsdag 17 december 2013 @ 17:50 | |
Ah, dat mag dan wel voldoende lengte hebben, in de spits zitten acht bakken VIRM al stampvol. Tevens is al dat gekoppel wel een beetje overdreven naar mijn mening. Een kleine verstoring kan dan zoveel effect hebben verderop. | ||
greavy | dinsdag 17 december 2013 @ 17:55 | |
Ja, want een volledige omloop bestaat nu zo ongeveer uit: 1) Leeuwarden / Groningen - Den Haag via Hanzelijn 2) Den Haag - Amsterdam via Haarlem 3) Amsterdam - Dordrecht via Haarlem 4) Dordrecht - Amsterdam via Haarlem 5) Amsterdam - Den Haag via Haarlem 6) Den Haag - Leeuwarden / Groningen via Hanzelijn etc Ik durf niet te garanderen dat de omloop die begint in Leeuwarden na een retourtje via Dordrecht ook weer in Leeuwarden komt, kan ook zijn dat die omloop in Den Haag bijvoorbeeld naar Groningen gaat. En of dit allemaal op 1 dag wel haalbaar is, zal allemaal net gaan. | ||
Peterselieman | dinsdag 17 december 2013 @ 17:56 | |
het koppelen is gedaan omdat de IC Leeuwarden/Groningen - Zwolle - Almere - Schiphol - Den Haag krap in zijn jasje zat en vaak de kering in Den Haag niet kon halen. Dat zorgde weer voor vertraging rond Weesp | ||
DriekOplopers | dinsdag 17 december 2013 @ 17:56 | |
Volgens Twitter geen versperring, maar ene ontplofte relaiskast. Aan ProRail om opheldering gevraagd. | ||
lyolyrc | dinsdag 17 december 2013 @ 17:57 | |
Zolang je daar geen DM '90 ziet passeren zal het wel meevallen met de chaos. | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 18:00 | |
Onderpost als ik de ProRail Twitter mag geloven. Komt ook wel overeen met de strekking dat er drie sporen geen stroom hebben. ![]() | ||
DriekOplopers | dinsdag 17 december 2013 @ 18:11 | |
Wat is precies een 'onderpost'? | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 18:23 | |
Zelfde idee als onderstation. | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 18:56 | |
Een ontploft onderstation? ![]() ![]() | ||
DriekOplopers | dinsdag 17 december 2013 @ 18:57 | |
ProRail heeft teruggebeld. "Ontploft" is een groot woord, zeggen ze. Er was kortsluiting. Treinverkeer wordt nu weer zo'n beetje hervat. | ||
Anno1982 | dinsdag 17 december 2013 @ 18:59 | |
Ik vind dit op Twitter:Dat is de Jip & Janneke manier van uitleggen dat de spanning in een relaiskast waarschijnlijk te laag geworden is, waardoor een veiligheidsmechanisme heeft aangesproken dat alle wissels vastlegt en rijweginstelling zo goed als onmogelijk maakt.
| ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 19:00 | |
Relaiskast voedt geen stroom hoor? | ||
Anno1982 | dinsdag 17 december 2013 @ 19:05 | |
Die voedt inderdaad niets, maar hij heeft wel stroom nodig en hij controleert dus ook of de spanning wel aan de eisen voldoet. Als dit type storing optreedt ziet de treindienstleider dit aan de hand van de melding 'stroomvoorziening gestoord'. | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 19:18 | |
Dat is de kast in het onderstation die zorgt voor de afstandbediening van schakelaars. Maar die was niet stuk als ik het zo lees. | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 19:35 | |
Blijft een vaag verhaal die tweet.. Kortsluiting in relaiskast waardoor relais massaal afvielen en er een sein- en wisselstoring ontstond die ze bij gebrek aan beter versperring hebben genoemd? | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 19:45 | |
Nu er toch zoveel elektrokennis bij elkaar zit ![]() Stel je rijdt met 2 choppers, en die zijn allebei gestoord. Wat doet het dan niet meer? ![]() ![]() | ||
greavy | dinsdag 17 december 2013 @ 19:47 | |
Zaterdag in de Bocht van Ekeren:![]() CrossRail PB14 + MSC-trein + DE6312 In de Bocht van Ekeren kwam vrij snel na aankomst al de CrossRail PB14 + een lange MSC-trein langs, en achterop de rode Class DE6312 dood mee. ![]() SNCF 36020 + Bonte trein In de Bocht van Ekeren passeerde de Astride 36020 van SNCF met een bonte trein. Aan de haak had hij schuifwandwagens, huifdoekwagens, ketelwagens, schrootwagens maar ook platte wagens. En zondag in Brussel: ![]() NMBS 2001 + EuroCity 97 In de allerlaatste weken van de HLE20 (einde inzet definitief 1-1-2014) kwam vandaag opnieuw een HLE20, de 2001, op de sporen tevoorschijn om EuroCity 97 naar Luxemburg te slepen, alwaar een Franse lok de trein overneemt en richting Basel SBB sleept. Op deze dag was er tevens een wijziging in de rijtuiginzet. De SBB-rijtuigen zijn verdwenen en vervangen door NMBS-rijtuigen, zoals ook per 15 december gepland was. Op spoor 10 staat een Break te keren om later weer te vertrekken richting Dinant. | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 19:52 | |
Storingsmelding defect. | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 19:52 | |
Zoiets, maar dan twee achter elkaar? | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 19:55 | |
Lees het verhaal van Anno1982 nog eens en verdiep je in volgordedwang. | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 19:55 | |
Nee dit: ![]() ![]() Oh dat kan altijd natuurlijk ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 19:56 | |
Ik weet hoe een relaiskast werkt, ik weet wat een TRDL ziet en ik weet waarom de TRDL een Ten Onrechte Bezet Spoor (TOBS) krijgt. | ||
Kakdieusernameisalbezet | dinsdag 17 december 2013 @ 19:57 | |
Tijdelijke Snelheids Beperking | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 19:58 | |
Uiteraard, ik haal hem steeds door elkaar. ![]() | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 19:59 | |
Brandden die lampen de hele tijd? Was het een drietje of een viertje? | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 20:00 | |
Ja. ehmm. Somda? ![]() | ||
greavy | dinsdag 17 december 2013 @ 20:02 | |
Bij het rangeren op de Dijksgracht is iets misgegaan. Een terzijde gesteld Veetje hebben ze daar door het juk heen gedrukt vandaag. | ||
Kakdieusernameisalbezet | dinsdag 17 december 2013 @ 20:03 | |
No problem ![]() Werken jullie ook in het spoor of is het gewoon een hobby? | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 20:04 | |
Hobby voor mij, en soms noodzakelijk kwaad ![]() | ||
Kakdieusernameisalbezet | dinsdag 17 december 2013 @ 20:05 | |
Vertel, ik ben benieuwd! | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 december 2013 @ 20:05 | |
Ter zijde. AAN DE KANT!! Bam, hier, vange! ![]() | ||
dennistd | dinsdag 17 december 2013 @ 20:09 | |
Hengelo is ook 4 keer overgeslagen. Enschede gek genoeg geen enkele keer ![]() | ||
Frozen-assassin | dinsdag 17 december 2013 @ 20:14 | |
Niks mis mee, kan die V'tje meteen naar TATA Steel | ||
Anno1982 | dinsdag 17 december 2013 @ 20:16 | |
Beter even doordrukken dan, wordt ie iets compacter van ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 20:35 | |
'Woeps, die is stuk ![]() ![]() | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 20:52 | |
Over de waarheid ervan valt te twisten, maar ziek! http://www.telegraaf.nl/b(...)indak__.html?cid=rss | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 20:53 | |
Nee, elektro. Een drietje heeft twee choppers, een viertje drie. | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 20:56 | |
Zwolle - Herfte wordt viersporig en Zwolle krijgt volledige gelijktijdigheden richting het noorden. ¤225 mio. http://www.rijksoverheid.(...)t-zwolle-herfte.html http://www.rijksoverheid.(...)oor-het-vervolg.html | ||
Duvel | dinsdag 17 december 2013 @ 20:57 | |
Kijk, da's mooi. | ||
b2py | dinsdag 17 december 2013 @ 20:58 | |
En vol. |