abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 oktober 2013 @ 20:56:40 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132773250
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:00:56 #2
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_132773479
Nice TT ^O^
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:03:21 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132773620
Maargoed, de AVRIL dus. http://www.ferropedia.es/wiki/Talgo_AVRIL

De stoelen zaten trouwens prima :Y
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:11:37 #4
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_132774140
Wanneer gaan sprinters met eenmansbediening rijden trouwens? Wordt wel eens tijd dat die deurensmakkers worden afgeschaft.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:24:56 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132774913
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:11 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Wanneer gaan sprinters met eenmansbediening rijden trouwens?
Dat zie ik niet gebeuren zolang de vakbonden nog zo'n dikke vinger in de pap hebben.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:27:36 #6
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_132775041
Het kost bij iedere haltering zo 10 seconden. Dat is op zes haltes een hele minuut.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:29:43 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132775165
Mij hoef je niet te overtuigen :)

Welk bedrijf ken jij waar een baangarantie is afgegeven tot 2017?
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:32:42 #8
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_132775319
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 20:19 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Wordt vanaf december planmatig SLT, meen ik hier hier gelezen te hebben. Is nu inderdaad een mengelmoes van materieel, ik geloof dat er ook nog ergens een SGMm in de omloop verstopt zit bv.
Klopt, vanaf december wordt het SLT op dat traject. SGMm zie ik af en toe ook nog wel eens voorbij flitsen, maar daar zit ik zelf nooit in. Heb voornamelijk DDZ en heel af en toe een V-tje.

In het weekend rijdt overigens ook al een hele tijd SLT mee.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:37:13 #9
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_132775628
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:29 schreef James1988 het volgende:
Mij hoef je niet te overtuigen :)

Welk bedrijf ken jij waar een baangarantie is afgegeven tot 2017?
In ieder geval niet waar dat hand in hand gaat met een salarisverhoging. Want vaak staat er iets tegenover.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:39:58 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132775825
Een baangarantie is fijn (want zekerheid), maar als het salaris achterblijft (niet eens voldoende voor de inflatiecorrectie) lijkt me dat in een tijd waarin alles duurder wordt toch best wel zuur.
pi_132776063
Ik zie NS niet zo snel treinstellen aanschaffen die uit 8 bakken bestaan. Zou namelijk betekenen dat er ook 2 conducteurs gesteld moeten worden op desbetreffende trein tenzij de bakken een afwijkende lengte hebben als SLT.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:46:16 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132776222
Treinstellen van 8 bakken zie ik ook niet komen, die zijn veel te lang voor de daluren. Ik verwacht dat de maximale lengte 4 bakken zal zijn.

Als ik rollend materieel zou moeten bestellen zou ik kiezen voor 4 bakken, of als het echt noodzakelijk is (door grote wisselende capaciteitsvragen) voor een mengeling van 5 en 3.
pi_132776391
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:03 schreef James1988 het volgende:
Maargoed, de AVRIL dus. http://www.ferropedia.es/wiki/Talgo_AVRIL

De stoelen zaten trouwens prima :Y
Man, wat is dat ding lelijk :X

Twindexx <3
  donderdag 31 oktober 2013 @ 21:53:55 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132776647
Het Parijse RATP is bezig met een groot project om de verlichting in metrostations te vervangen door LED-verlichting. Ik heb geen flauw idee waarom, maar ze zetten dit soort filmpjes op YouTube:


Raar, maar toch leuk :s)
pi_132776658
Trouwens Klaasje, dat zijn 40 omlopen met 140 km/h, hoeveel omlopen heb je ongeveer met 200 km/h?
pi_132776707
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:53 schreef James1988 het volgende:
Het Parijse RATP is bezig met een groot project om de verlichting in metrostations te vervangen door LED-verlichting. Ik heb geen flauw idee waarom, maar ze zetten dit soort filmpjes op YouTube:


Raar, maar toch leuk :s)
Geinig!
pi_132777192
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:46 schreef James1988 het volgende:
Treinstellen van 8 bakken zie ik ook niet komen, die zijn veel te lang voor de daluren. Ik verwacht dat de maximale lengte 4 bakken zal zijn.

Als ik rollend materieel zou moeten bestellen zou ik kiezen voor 4 bakken, of als het echt noodzakelijk is (door grote wisselende capaciteitsvragen) voor een mengeling van 5 en 3.
eerder 4 en 6 net als huidige mat. Anders krijg je situaties waar nu iedereen in een 4 kan zitten straks een 3 met staanblijvers ipv een ruime 5
pi_132777239
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:04 schreef Salatrel het volgende:

[..]

eerder 4 en 6 net als huidige mat. Anders krijg je situaties waar nu iedereen in een 4 kan zitten straks een 3 met staanblijvers ipv een ruime 5
Je hebt straks 6x per uur ipv 4, kan dus makkelijk in 8 bakken ;)
  donderdag 31 oktober 2013 @ 22:16:41 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132777732
Een vloot bestaande uit stellen met verschillende lengtes kan handig zijn voor verbindingen waar vervoersvraag nogal fluctueert over de dag. Dit is bijvoorbeeld het geval op de HSL: tijdens de spitsen heb je minstens 7 bakken nodig, buiten de spits heb je eigenlijk genoeg aan 4.

Als je vloot bestaat uit alleen maar stellen van 4 bakken zit je vast aan samenstellingen van 4, 8 of 12 bakken. Met (bijvoorbeeld) 5+3 kun je kiezen uit lengtes van 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12... bakken. Je moet dan wel verdomd goed de omlopen in de gaten houden omdat je anders het risico loopt om 6 bakken te bieden tijdens de spits waar je er 10 nodig hebt.

Een andere oplossing is om méér maar kortere treinen te laten rijden, als hiervoor de vraag is. Als je alleen spitsdrukte hebt is het onzinnig om in de daluren 4x per uur te rijden (veelal luchtvervoer), dan zijn spitsversterkers ("P-treinen") een uitkomst... die wel weer materieel vraagt dat de rest van de tijd stil staat.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 22:26:29 #20
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_132778105
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 20:29 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Oké, maar hoe lang blijft het DDZ in dienst? :P
Vermoedelijk tot 2030 (daarna mag het niet meer ingezet worden ivm toegankelijkheidseisen). Tegen die tijd zal er dan vast wel een vervolgbestelling IC200 binnenstromen als vervanging.
pi_132779364
Oh ja, dat moest ook nog. Nieuwe tablet gekocht dus een oude over. En kijk nu eens boven mijn trapgat hangen, in een stellage van Technisch Lego :7





Nu nog een appje wat zorgt dat het scherm niet meer op sleep gaat, maar dat is wel op te lossen lijkt me.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:01:10 #22
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_132779398
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:16 schreef James1988 het volgende:
Als je vloot bestaat uit alleen maar stellen van 4 bakken zit je vast aan samenstellingen van 4, 8 of 12 bakken. Met (bijvoorbeeld) 5+3 kun je kiezen uit lengtes van 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12... bakken. Je moet dan wel verdomd goed de omlopen in de gaten houden omdat je anders het risico loopt om 6 bakken te bieden tijdens de spits waar je er 10 nodig hebt.
4+3: 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:01:17 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132779403
Jij... jij.... jij... jij held :D
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 31 oktober 2013 @ 23:02:06 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132779429
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh ja, dat moest ook nog. Nieuwe tablet gekocht dus een oude over. En kijk nu eens boven mijn trapgat hangen, in een stellage van Technisch Lego :7

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nu nog een appje wat zorgt dat het scherm niet meer op sleep gaat, maar dat is wel op te lossen lijkt me.
:{w

Dat is een TB6 en geen TB7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:02:50 #25
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_132779456
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh ja, dat moest ook nog. Nieuwe tablet gekocht dus een oude over. En kijk nu eens boven mijn trapgat hangen, in een stellage van Technisch Lego :7

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nu nog een appje wat zorgt dat het scherm niet meer op sleep gaat, maar dat is wel op te lossen lijkt me.
Who needs a TB7? I've got information at home!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')