abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132511355
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_132511489
Ik weet dat wifi een servicedienst is, maar het verbaast me dat een stoptrein Zwolle - Groningen wel Wifi aanbiedt maar een IC met toeslag van Amsterdam naar Breda niet.
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_132511515
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 13:46 schreef Luco het volgende:
Ik weet dat wifi een servicedienst is, maar het verbaast me dat een stoptrein Zwolle - Groningen wel Wifi aanbiedt maar een IC met toeslag van Amsterdam naar Breda niet.
Dat dus.
pi_132511669
Sowieso is de dekking nog allesbehalve gelukzaligmakend. Het is een "poging tot servicedienst". At best.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132512008
Zou dat überhaupt een beetje werken, wifi in een Fyra? Mn telefoon heeft altijd flink wat moeite met alle tunnels, de vraag is of dat beter gaat met een trein,
  donderdag 24 oktober 2013 @ 14:04:29 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132512091
Met 4G en repeaters in de tunnels moet je een eind komen.
pi_132512116
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:04 schreef James1988 het volgende:
Met 4G en repeaters in de tunnels moet je een eind komen.
Precies. Typisch gevalletje "Waar een wil is, is een weg."
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132512186
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:04 schreef James1988 het volgende:
Met 4G en repeaters in de tunnels moet je een eind komen.
Ja dan heb je straks internet in de tunnels, maar het is nog steeds T-mobile dus buiten de tunnels blijft het drama.

edit: T-mobile rolt 4G alleen op 1800MHz uit, dus het baggerbereik zal er geen snars beter van worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door KomtTijd... op 24-10-2013 14:18:16 ]
pi_132512277
Meer tunnels! Meer beton! :~
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132512449
Sowieso is voor de meeste tunnels op de trajecten het mobiele bereik om te huilen voor alle providers (enkele tunnels uitgezonderd voor enkele providers)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_132512491
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:04 schreef James1988 het volgende:
Met 4G en repeaters in de tunnels moet je een eind komen.
In de praktijk zijn ze er allebei.
pi_132512677
De stoptrein Amersfoort Zwolle heeft zelfs internet :')
Nooit gesnapt dat men niet op de Fyra (zelf voor dat hele v250 gebeuren niet aan Wifi wilde beginnen, en toen die V250 eenmaal reed ook geen wifi :')
Je wilt als bedrijf anno 2012 toch ook reizigers uit Brussel de trein in hebben. Zakenmannetjes. Betalen voor extra service etc, en dan geen internet hebben.

Dan faal je toch gewoon als bedrijf of zie ik dat gewoon verkeerd ?
pi_132512723
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:21 schreef Monopoly het volgende:
De stoptrein Amersfoort Zwolle heeft zelfs internet :')
De stoptrein Usquert-Baflo heeft zelfs internet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132512776
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De stoptrein Usquert-Baflo heeft zelfs internet.
Ik wilde Arriva een keertje niet ophemelen tegenover NS :P Maar inderdaad. In de stadsregio danwel metropool van Usquert kan je inderdaad gratis gebruik maken van prima internet :P
pi_132512789
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:21 schreef Monopoly het volgende:
De stoptrein Amersfoort Zwolle heeft zelfs internet :')
Nooit gesnapt dat men niet op de Fyra (zelf voor dat hele v250 gebeuren niet aan Wifi wilde beginnen, en toen die V250 eenmaal reed ook geen wifi :')
Je wilt als bedrijf anno 2012 toch ook reizigers uit Brussel de trein in hebben. Zakenmannetjes. Betalen voor extra service etc, en dan geen internet hebben.

Dan faal je toch gewoon als bedrijf of zie ik dat gewoon verkeerd ?
Dat is gewoon de markt: als je geen telecom-provider bereid kunt vinden tegen betaalbare tarieven een grens overschrijdende verbinding tot stand te kunnen brengen voor je klanten dan kan het gewoon niet uit.
Dat 'grens overschrijdende' is wel de complicerende factor die het op dit traject een stuk ingewikkelder maakt dan de 'gewone' binnenlandse intercity's of noordelijke boemeltjes.

Hell… zelfs de bussen in Noord-Holland hebben wifi!
pi_132512810
Ja, cxx ook?
pi_132512852
Ik snap dat het wat gecompliceerder is dan binnenlands wifi dekking voor de trein, maar juist dat is toch interessant voor beide partijen? Daar wil je toch aan mee werken als provider ?
  donderdag 24 oktober 2013 @ 14:30:11 #18
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_132512969
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:24 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Dat is gewoon de markt: als je geen telecom-provider bereid kunt vinden tegen betaalbare tarieven een grens overschrijdende verbinding tot stand te kunnen brengen voor je klanten dan kan het gewoon niet uit.
De Thalys heeft wel gewoon wifi.
pi_132513125
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:30 schreef ReisT het volgende:

[..]

De Thalys heeft wel gewoon wifi.
Ja, maar ik had het over betaalbaar: in de rest van Nederland als "gratis" service voor alle reizigers. In de Thalys alleen gratis voor de 1e klas reizigers, in de tweede klas betaal je er grof geld voor.
pi_132513257
En voor de Thalys zelf betaal je ook al wat je noemt grof geld, dat is wel zo natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132513271
Toch raar dat Arriva wel een provider heeft kunnen vinden die dat goed en betaalbaar wil en kan aanbieden :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132513352
NOG een reden om de NS van het HRN te trappen en alles door Arriva te laten doen! O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132513444
quote:
7s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Toch raar dat Arriva wel een provider heeft kunnen vinden die dat goed en betaalbaar wil en kan aanbieden :)
Volgens mij was het een eis van de provincie's en is er dan ook wat subsidie te pas bij gekomen.
Desalniettemin een prima zaak.
pi_132513457
quote:
3s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:42 schreef Dr_Flash het volgende:
NOG een reden om de NS van het HRN te trappen en alles door Arriva te laten doen! O+
Dit idee spreekt mij wel aan broeder O+
pi_132513588
Het interesseert me eigenlijk niet wie de vervoerder is, als diegene maar de service biedt die de reiziger verwacht zoals op tijd rijden en correcte communicatie. NS wilde toch graag reizigersinformatie doen? Merk niet echt iets van een verbetering.

Het is natuurlijk wel zo dat als een vervoerder groter wordt (Veolia, Connexxion en Arriva zijn betrekkelijk klein in treinvervoer) dan worden problemen beter zichtbaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')