quote:Hallo,
ik heb een aantal vragen over het Christendom & heb ze al geprobeerd te stellen op
yahoo answers maar daar krijg je nooit serieuze antwoorden, helaas, dus probeer ik het hier.
Dus aub wees serieus.
1. Ik snap niet niet of je christelijk bent ook al ben je protestants of katholiek en de verschillen tussen deze twee?
2. Als Chirsten, vind je het goed om een kruisje te dragen?
3. Neem je de bijbel letterlijk?
4. Vind je dat je naar de kerk moet gaan om een goede Christen te zijn?
Misschien zijn het rare vragen, maar ik heb nooit iets ove rhet Christendom uit huis uit mee gekregen en heb niet echt iemand om het aan te vragen, dus aub wees serieus, dat zou ik héél erg waarderen!!
Alvast bedankt!
Als je zo al een randverschijnsel wilt noemen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 17:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
echt wel een randverschijnsel: Jehova's getuigen heeft wereldwijd 7.5 miljoen aanhangers, de RK kerk 1,147 miljard. De huis-tot-huis prediking is een verkeerde interpretatie van het gegeven dat ze naast in de tempel ook in de huizen onderricht gaven.
Dat is dus een leugen.... God heeft niets gedaan wat geen liefde is.quote:Op zaterdag 14 september 2013 17:26 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dat is dus die hele discussie. Daarom heeft zoiets weinig zin. Als hardcore gelovige is ALLES wat god doet automatisch liefde. Dat is de regel waar nooit vanaf wordt geweken. Dan kun je van alles naar hun hoofd gooien, maar je krijgt het enkel terug met de mededeling: ja maar dat is ook liefde ( die wij misschien niet begrijpen ). Het is een totaal ander stelsen van normen en waarden als het om god gaat.
Kinderen worden gedood door god? Liefde!
Dieren worden gedood door god? Liefde!
Oorlog, discriminatie en slavernij? Allemaal liefde!
Eigenlijk heel simpel. Triest, maar simpel...
Wat vind je dan ook echt onder een straf vallen....quote:Op zaterdag 14 september 2013 17:23 schreef Freddeh het volgende:
Het feit dat God ons straft met de dood lijkt me duidelijk genoeg, dat God niet alléén liefde is. Wij hebben gezondigd,waarvoor wij gestraft worden. Dat is rechtvaardigheid. En daarmee is God dus niet alleen liefde.
quote:Op zaterdag 14 september 2013 17:23 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Het feit dat God ons straft met de dood lijkt me duidelijk genoeg, dat God niet alléén liefde is. Wij hebben gezondigd,waarvoor wij gestraft worden. Dat is rechtvaardigheid. En daarmee is God dus niet alleen liefde.
Dit bedoel ik dus. Daarom komen atheïsten en gelovigen er niet uit.quote:Dat is dus een leugen.... God heeft niets gedaan wat geen liefde is.
En nee het is geen ander stelsel van normen en waarden, wat een onzin.
God is liefde en heeft nooit iets onrechtvaardigs en dus niets niet liefdevols gedaan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor een atheist: (oorlogs)misdaad want baby's hebben nog niks misdaan en mogen niet de dupe worden van de eventuele misstappen van de ouders. Voor een gelovige: liefde want alles wat god doet is liefde, dus ook zwangere vrouwen de buik open laten snijden.Gelden voor god dan dezelfde regels als voor mensen? Je zou trouwens ook kunnen proberen om zelf al iets te onderbouwen. Het is niet verboden om op een kwestie in te gaan in plaats van alleen maar: ''nee hoor'', ''niet! Dat is een leugen'' of ''nee, nog nooit gebeurd'' te zeggen.quote:En nee het is geen ander stelsel van normen en waarden, wat een onzin.
[ Bericht 2% gewijzigd door Uitstekelbaars op 14-09-2013 20:30:35 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Zo'n rare God is het niet.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:41 schreef bianconeri het volgende:
Wat vind je dan ook echt onder een straf vallen....
Het zou onrechtvaardig zijn als mensen eeuwig in een hel gepijnigd zouden worden, dat zou ECHT een straf zijn. Zou totaal niet met God overeenkomen.
Nu sterf je en ben je gewoon niets meer, dat is geen straf want je bent je nergens van bewust.
Rare God geloof jij in.
Waarom haal je die mier erbij?quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:55 schreef barthol het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat heeft deze mier nou te maken met de zondeval. En wat is rechtvaardigheid?
kun je nog eens uitleggen waarom de nakomelingen van adam en eva niet onvoorwaardelijk terug mogen in het paradijs?quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als je zo al een randverschijnsel wilt noemen.
En daarbij gaat het daar niet om, maar om de boodschap die gebracht wordt.
Verkeerde interpretatie? Uhu ja joh.
De Bijbel zegt om van stad tot stad, huis aan huis te onderwijzen.
[..]
Dat is dus een leugen.... God heeft niets gedaan wat geen liefde is.
En nee het is geen ander stelsel van normen en waarden, wat een onzin.
God is liefde en heeft nooit iets onrechtvaardigs en dus niets niet liefdevols gedaan.
[..]
Wat vind je dan ook echt onder een straf vallen....
Het zou onrechtvaardig zijn als mensen eeuwig in een hel gepijnigd zouden worden, dat zou ECHT een straf zijn. Zou totaal niet met God overeenkomen.
Nu sterf je en ben je gewoon niets meer, dat is geen straf want je bent je nergens van bewust.
Rare God geloof jij in.
Als je gelooft in een God die mensen eeuwig zou pijnigen is het wel een rare God hoor.quote:Op zaterdag 14 september 2013 22:07 schreef Freddeh het volgende:
Zo'n rare God is het niet.
Wat vind ik onder een straf vallen? Kijk eens naar je eigen leven? Alles wat jou tegenzit is een straf, of het een straf is voor wat jij gedaan hebt, of wat een ander gedaan heeft, dat weet God alleen. Dat valt binnen God's -voor mensen ondoorgrondelijke- plan.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 14 september 2013 19:21 schreef Uitstekelbaars het volgende:
De enige zinnige vraag zou kunnen zijn: ''wat moet god doen om slecht te zijn?'' Maar als je daarop antwoordt: ''God kan niks doen om slecht te zijn want als hij iets doet dan is het automatisch goed'' is het cirkeltje weer rond.
Ach ja joh....quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:26 schreef UltraR het volgende:
Ach ja, ik ben geloof ik twee jaar geleden begonnen met meneer bianconeri te vertellen dat hij er een hopeloze debatingsstijl op nahoudt. Twee jaar later is er buitengewoon weinig vooruitgang merkbaar. Jammer. Maar ja, elk mens heeft nu eenmaal z'n beperkingen. Het is echter wel een goede eigenschap als je je eigen beperkingen (er)kent en je dan met iets anders bezig gaat houden, waar je beter in uit de voeten kan.
Wat voor uitleg wil je daar nou precies van hebben??quote:Op zaterdag 14 september 2013 22:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
kun je nog eens uitleggen waarom de nakomelingen van adam en eva niet onvoorwaardelijk terug mogen in het paradijs?
Er is dus ook een volwassen geloof in een god, dit i.t.t. tot een onvolwassen geloof.quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:21 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Ik begrijp het. En ik belicht dan graag de valkuilen die desillusionisten graven voor anderen.
Hier kan TS straks ook de wintermaanden mee vooruit.![]()
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inhoud.htm
Oh ja, dat was ik nog vergeten onder de christenen: degenen die geloven in een gechannelde Christus. En onder de oude groepen was ik nog de Druzen vergeten.quote:Op zaterdag 14 september 2013 16:44 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier een verkeerde conclusie trekt, en dat wordt hier uitgelegd door de gechannelde Jezus:
Satan
1 waarom worden alle nakomelingen van adam en eva gestraft voor iets dat ze niet gedaan hebbenquote:Op zaterdag 14 september 2013 22:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat voor uitleg wil je daar nou precies van hebben??
Waarom niet? Als het over de natuur (de "schepping" wat mij betreft) en gaat over lijden en doodgaan van mens en dier. Wat er "volgens het verhaal" nog niet was bij de oorspronkelijke "schepping", maar wat allemaal is gekomen door die zondeval. Zie die mier eens lijden en doodgaan.quote:
en..quote:"The straightforward, biblical answer is that these evils did not exist in the original creation. They came into the world only after the Fall, when Adam and Eve disobeyed God (Genesis 3:14–24; Romans 8:18–25). They were part of the “Curse” (Revelation 22:3)"
Maar eerlijk is eerlijk. Deze site is niet zo stellig. Laat ruimte ervoor dat het misschien ook anders geweest kan zijn met Parasieten en Pathogenen met de conclusie:quote:"these parasites must have been benign and beneficial in their original form. Perhaps some were independent and free-living, and others had beneficial symbiotic relationships with animals or humans. But when Adam and Eve sinned, things began to go wrong. These once-harmless creatures degenerated, and became parasitic and harmful."
Een andere site: (biblicalcreationministries.org.uk) Predators, Parasites and Pathogensquote:"The existence of such pathogenic organisms raise certain questions. To answer these questions, we could invoke miraculous intervention by God—and in fact it would have been quite reasonable for Him to intervene miraculously in the unique circumstances of the Fall and the Flood—but we do not have to do this. We just have to be willing to look for reasonable answers, and take the trouble to do so!"
(Let op dat "and animal")quote:"The lecture began by setting out some biblical boundaries to guide our thinking: the goodness of the original creation, the absence of human and animal death before the Fall of Genesis 3, and the completion of the creation after the sixth day. With this framework in mind, how can creationists explain the origin of natural evil?"
(ai, arme mier)quote:"According to this scenario, organisms were equipped with a set of genes for benign structures, functions and behaviours and a set of genes for malign structures, functions and behaviours. Originally, only the benign genes were expressed, and the malignant set was “switched on” at the time of the Fall or subsequent to it."
Dan zeg ik bij deze: rare mensheid. En waarom heet het dan doodstraf?quote:Op zaterdag 14 september 2013 22:53 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als je gelooft in een God die mensen eeuwig zou pijnigen is het wel een rare God hoor.
En als ie dan ook nog eens ''God is liefde'' wordt genoemd al helemaal raar.
Straf? Iets blijvends.
Niet menselijk kijkend ook, voor een scholier is in de hoek staan (ouderwets i know) een straf.
Matth 25 kijkende naar de context en de tekst die je aanhaalt zelf.
Geestelijke schepselen die verbranden is al niet echt logisch. Verder wordt dit wel vaker symbolisch gebruikt als gelijkstaande aan eeuwige vernietiging, verdwijnen dus voor altijd.
In combo met Pred 9:5,10 laat dit zien dat ze verdwenen zijn, niet ergens anders voortleven.
Mark 9:47,48 spreekt over Gehenna, dit is een vuilnisbelt in een dal vlak buiten Jeruzalem wat altijd in brand stond. Als je iets daar in gooit verdwijnt het dus, verbanding van je spullen en dus kwijt zijn.
Dat ben ik niet met je eens, eerder integendeel:quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Verkeerde interpretatie? Uhu ja joh.
De Bijbel zegt om van stad tot stad, huis aan huis te onderwijzen.
Dank, ik heb de kerntekst hieronder er even uitgekopieerd, onderstreping van mij.quote:Op zondag 15 september 2013 13:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens, eerder integendeel:
Lucas 10
7 Blijf in dat huis, en eet en drink wat men je aanbiedt, want de arbeider is zijn loon waard. Ga niet van het ene huis naar het andere.
Lees vooor de grap eens de onderstaande link. Jammer genoeg is hij te lang zodat hij niet functioneert door er op te klikken.
Kopieer hem daarom en plak hem bovenaan in het adresvenster:
messiaanshetlevendwater.be/Werner%20Stauder/Bestanden%20studies/Kleur/101.%20Van%20huis%20tot%20huis%20-%20Kat'%20oikon%20-%20kleur[1].htm
Maar waar gaat het daar over? Over de geboden gastvrijheid, dat je niet ineens maar ergens weg moet gaan. Of moet zoeken naar mensen die je meer aanbieden.quote:Op zondag 15 september 2013 13:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens, eerder integendeel:
Lucas 10
7 Blijf in dat huis, en eet en drink wat men je aanbiedt, want de arbeider is zijn loon waard. Ga niet van het ene huis naar het andere.
Type het in op google, wikipedia staat er genoeg over.quote:Op zondag 15 september 2013 07:51 schreef Freddeh het volgende:
Dan zeg ik bij deze: rare mensheid. En waarom heet het dan doodstraf?
Je weet het wel bijzonder goed allemaal. Waar komt de info vandaan dat Gehenna een vuilnisbelt buiten Jeruzalem was? Wil het graag even nalezen voor ik mijn mening bijstel.
Ennuh...quote:Op zondag 15 september 2013 15:05 schreef Monomeism het volgende:
Bianconeri zeurt maar door over zijn liefdevolle god en zijn morele lessen.
En dan nu een geweldig mooi liefdevol verhaaltje van de liefdevolle god van bianconeri.
Dat is handig. Ik vermoord een pedofiel en als ik dan wordt gearresteerd en voor de rechter moet verschijnen vanwege moord zeg ik: "Ja maar dit gaat toch helemaal niet over mij? Het gaat over de pedofiele activiteiten van die persoon die ik vermoord heb!"quote:Op zondag 15 september 2013 15:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ennuh...
Waar is nou het gedeelte waaruit blijkt dat God niet liefdevol is?
Dit gaat ja helemaal niet over God maar over wat die mensen uitvreten.
Zo dom ben je dus.quote:Op zondag 15 september 2013 15:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ennuh...
Nou, zo duidelijk niet. Je hebt duidelijk mijn link niet bekeken.quote:Op zondag 15 september 2013 15:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar waar gaat het daar over? Over de geboden gastvrijheid, dat je niet ineens maar ergens weg moet gaan. Of moet zoeken naar mensen die je meer aanbieden.
Hand 20:20 zegt:
terwijl ik mij er niet van heb weerhouden U al wat nuttig was te vertellen en U in het openbaar en van huis tot huis te onderwijzen.
Duidelijk
Ik raad je trouwens aan mijn link te bekijken, die is namelijk beter leesbaar dan deze gekopieerde tekst,quote:De tweede tekst, die het WTG hanteert om haar leden aan te sporen van huis tot huis te gaan om hun boodschap te verspreiden, is tvlipm Mif’alot [Handelingen] 20:20, die in hun Nieuwe Wereld Vertaling luidt als volgt: “...terwijl ik mij er niet van weerhouden heb u al wat nuttig was te vertellen en het u in het openbaar en van huis tot huis te onderwijzen.” Ook hier wordt weer dezelfde manier van de gangbare vertaling afgeweken als in Handelingen 5:42. Alleen staat in dit geval niet kat¢ oikon kat’ oikon in de Griekse grondtekst, maar kat¢ oikouV kat’ oikous. De meervoudsvorm van oikon oikon [huis] is namelijk oikouV oikous [huizen]. Daarom is deze tekst dan ook zeer terecht in de Herziene Statenvertaling op deze wijze vertaald: “...hoe ik niets van wat nuttig was, nagelaten heb u te verkondigen en te onderwijzen, in het openbaar en in de huizen...” Het begrip ‘in de huizen’ is dus taalkundig correct en geeft daarmee ook nadrukkelijk aan dat Sha’ul [Paulus] nooit van deur tot deur liep, maar dat hij zowel in het openbaar alsook in huissamenkomsten onderwijs gaf. Dat blijkt ook uit de context van alle reeds geciteerde tekstgedeelten in de Nieuwe Wereldvertaling waar kat¢ oikon kat’ oikon met “in huis” vertaald is. Het is dus meer dan voor de hand liggend dat ook hier in Handelingen 20:20 huisgemeenten het onderwerp van het gesprek zijn. Ook de Willibrord-vertaling gaat daarvan uit en vertaalt dit vers met: “U weet ook dat ik niets wat nuttig kon zijn heb nagelaten u te verkondigen en te leren, in het openbaar en bij u aan huis.” De Groot Nieuws Bijbel sluit daarbij aan: “Zonder iets achter te houden van wat u van nut kon zijn, heb ik u het evangelie verkondigd en onderricht gegeven, zowel in het openbaar als bij u aan huis.” In beide vertalingen zegt Sha’ul [Paulus]: “bij u aan huis.” Wie bedoelt hij hier met “u”? De oudsten van de gemeente te Efeze, zoals we in vers 17 kunnen lezen. Hij onderwees de oudsten in hun eigen huizen, en daarom slaat het nergens op om kat¢ oikouV kat’ oikous hier met “van huis tot huis” te vertalen. In deze tekst gaat het dus helemaal niet om prediking aan mensen die nooit van het evangelie gehoord hadden en kan er dus ook geen sprake zijn van huis-aan-huis-evangelisatie”, maar het gaat hier duidelijk om het onderwijs aan hen, die al discipelen waren en zelfs het oudstenambt hebben bekleed. De NBG-vertaling gebruikt hiervoor daarom een prachtig woord dat volgens mij het meest duidelijk aangeeft wat met kat¢ oikouV kat’ oikous bedoeld is: binnenshuis! Laten we derhalve Handelingen 20:20 ter afsluiting ook in de NBG-vertaling lezen. Daarin zegt Sha’ul [Paulus]: “...hoe ik niets nagelaten heb van hetgeen nuttig was om u te verkondigen en te leren in het openbaar en binnenshuis.” Conclusie: zowel Yeshua alsook Zijn apostelen en discipelen zijn nooit van huis tot huis gelopen om het evangelie aan de voordeur te verkondigen, maar zij predikten en onderwezen in het openbaar en binnenshuis. Daarmee zijn we in principe aan het eind gekomen van deze Bijbelstudie.
Je weet het mooi te brengen, maar jíj bent degene die de uitspraken doet. Je zult het dus ook moeten kunnen onderbouwen. Overigens wordt in mijn bijbelvertalingen nérgens over Gehenna gesproken.quote:Op zondag 15 september 2013 15:30 schreef bianconeri het volgende:
Type het in op google, wikipedia staat er genoeg over.
Jeetje zoiets zoek je toch na als je het leest.... Je denkt toch niet: Oh Gehenna, leuk zal wel hel ofzo zijn -.-
Blij dat jij het zei, hoef ik het niet te zeggen.quote:
Die uitspraak kan 3 kanten op. Hij wás een zionistische jood en is nu bekeerd. Of hij is bekeerd naar zionistisch jood. Of hij was zionistisch en is nu bekeerde jood.quote:Op zondag 15 september 2013 17:45 schreef Skillsy het volgende:
Werner Stauder is een zionistische bekeerde jood gr.
Bekend verhaal hoor.quote:Op zondag 15 september 2013 17:32 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Nou, zo duidelijk niet. Je hebt duidelijk mijn link niet bekeken.
Uit mijn link:
Jij bent hier de niet-gelovige. Ik niet.quote:
Het is ook zo moeilijk om zelf op wikipedia naar Gehenna te zoekenquote:Op zondag 15 september 2013 18:02 schreef Freddeh het volgende:
Je weet het mooi te brengen, maar jíj bent degene die de uitspraken doet. Je zult het dus ook moeten kunnen onderbouwen. Overigens wordt in mijn bijbelvertalingen nérgens over Gehenna gesproken.
Van iemand kreeg ik overigens een PB met link naar wiki, heb hem openstaan en ga het doorlezen. Kom er wel op terug.
Hij is jood maar erkent Jezus, dus 'bekeerd' (bedoel er verder niks mee) Hij is altijd zionistisch geweest. Je hoeft maar iets negatiefs over het land te vertellen en hij is weg. Hij is trouwens ook een voorstander dat alle Christenen voor het land Israel zijn. Verder is hij niet zo fan van de Talmoedquote:Op zondag 15 september 2013 18:04 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Die uitspraak kan 3 kanten op. Hij wás een zionistische jood en is nu bekeerd. Of hij is bekeerd naar zionistisch jood. Of hij was zionistisch en is nu bekeerde jood.
Daarom staat in vers 20 ook: in het openbaar en in de huizenquote:Op zondag 15 september 2013 18:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Bekend verhaal hoor.
Lees maar eens wat in vers 21 bv staat. Dat hij getuigenis gaf aan gelovigen en ongelovigen.
Het gaat hier dus niet om ergens binnenshuis prediken in de huisgemeente. Daar zijn ongelovigen niet bij en geen lid van.
[..]
Je onderbouwt, oké, daar heb je gelijk inquote:Op zondag 15 september 2013 18:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het is ook zo moeilijk om zelf op wikipedia naar Gehenna te zoeken
Dat Gehenna nergens in je vertaling staat zegt veel, in de oorspronkelijke tekst wordt er gewaag gemaakt van Sjeool, Hades of Gehenna in plekken waar sommige vertalingen valselijk hel staat.
Gehenna wordt in het NT veel gebruikt. Zoals gezegd is dit een dal buiten Jeruzalem die eeuwig brande, een vuilnisbelt. Ik onderbouw het toch? Het is geen eeuwig brandende hel maar een eeuwig brandende vuilnisbelt, waar als je je oog er in gooit hij verdwijnt.
Ik weet het mooi te brengen? Nee hoor, de Bijbel
Duidelijk.quote:Op zondag 15 september 2013 18:54 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Hij is jood maar erkent Jezus, dus 'bekeerd' (bedoel er verder niks mee) Hij is altijd zionistisch geweest. Je hoeft maar iets negatiefs over het land te vertellen en hij is weg. Hij is trouwens ook een voorstander dat alle Christenen voor het land Israel zijn. Verder is hij niet zo fan van de Talmoed
Op wikipedia wordt dit ook aangehaald, dat het uit Bijbel komt.quote:Op zondag 15 september 2013 19:51 schreef Freddeh het volgende:
Je onderbouwt, oké, daar heb je gelijk inMaar ik zie vaak dezelfde tekstverwijzingen bij jou. Kan er ook mee te maken hebben dat ik hier pas net kom kijken
Net nog even op biblija.net mijn vertaling doorzocht op Gehenna, maar het komt echt nergens voor. Welke vertaling heb jij precies?
Maar de context is belangrijk hequote:Op zondag 15 september 2013 19:05 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Daarom staat in vers 20 ook: in het openbaar en in de huizen
Er staat niet dat hij de ongelovigen in hun huizen opzocht.
Raar...quote:Op zondag 15 september 2013 20:06 schreef bianconeri het volgende:
Op wikipedia wordt dit ook aangehaald, dat het uit Bijbel komt.
Via biblia zie je het ook in de NBG versie staan, de nieuwe wereldvertaling zegt het als Gehenna, als je ''gehenna in de Bijbel'' opzoekt via google vind je ook meerdere zaken.
De site heeft 2 zoekvelden, een voor woorden en een andere voor passages.quote:Op zondag 15 september 2013 19:51 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Je onderbouwt, oké, daar heb je gelijk inMaar ik zie vaak dezelfde tekstverwijzingen bij jou. Kan er ook mee te maken hebben dat ik hier pas net kom kijken
Net nog even op biblija.net mijn vertaling doorzocht op Gehenna, maar het komt echt nergens voor. Welke vertaling heb jij precies?
[..]
Duidelijk.
zoek eens in De Nieuwe Bijbelvertalingquote:Op zondag 15 september 2013 20:08 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Raar...
Zoeken in: NBG51 - NBG-vertaling 1951.
0 vindplaatsen in 0 verzen
Let me tell you what a wonderful comfort and healer "god" has been to me:quote:Op zondag 15 september 2013 15:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ennuh...
Dit:quote:Op zondag 15 september 2013 20:08 schreef Freddeh het volgende:
Raar...
Zoeken in: NBG51 - NBG-vertaling 1951.
0 vindplaatsen in 0 verzen
quote:Op zondag 15 september 2013 20:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
zoek eens in De Nieuwe Bijbelvertaling
Zoeken naar: gehenna
Zoeken in: De Nieuwe Bijbelvertaling (2004/2007)
11 vindplaatsen in 11 verzen
Ongelofelijk...quote:Op zondag 15 september 2013 20:24 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[i] Let me tell you what a wonderful comfort and healer "god" has been to me:
One year ago today (18 September 2007) "god" stopped loving me.
waarom verhoort jouw god de gebeden niet van zijn rechtvaardigen?quote:Op zondag 15 september 2013 20:35 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dit:
[..]
[..]
Ongelofelijk...
Als iemand al boos op God wordt vanwege dat. Alsof God daar verantwoordelijk voor is, alsof er mensen wel genezen worden momenteel.
Afhankelijk van de gebedenquote:Op zondag 15 september 2013 20:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
waarom verhoort jouw god de gebeden niet van zijn rechtvaardigen?
Lucas 18 7 Zou God dan geen recht doen aan zijn uitverkorenen die dag en nacht tot Hem om hulp roepen en naar wie Hij welwillend luistert?quote:
Dan is het makkelijk.quote:Nee hoor.
Als Hij iets onrechtvaardigs zou doen.
En dat voor God niets anders geldt heb ik allang verteld.
Het is onmogelijk om je tot de Schepper te wenden met een vraag die niet ten dienste van de Schepper staat, maar over iets lagers gaat. Het is een menselijk wezen wel toegestaan om zich tot de Schepper te richten met de vraag om hulp voor het bouwen van zijn kli. Dit is het enige gebed dat gerechtvaardigd isquote:Op zondag 15 september 2013 20:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
waarom verhoort jouw god de gebeden niet van zijn rechtvaardigen?
Gezag dat niet eens bevraagd mag worden. Komt me bekend voor. Tijd om die ouwe laarzen weer op te poetsen.quote:Op zondag 15 september 2013 21:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het is onmogelijk om je tot de Schepper te wenden met een vraag die niet ten dienste van de Schepper staat, maar over iets lagers gaat. Het is een menselijk wezen wel toegestaan om zich tot de Schepper te richten met de vraag om hulp voor het bouwen van zijn kli. Dit is het enige gebed dat gerechtvaardigd is
Hij vroeg om een antwoord ,die gaf ik hem. Niet meer niet minder.quote:Op zondag 15 september 2013 22:02 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Gezag dat niet eens bevraagd mag worden. Komt me bekend voor. Tijd om die ouwe laarzen weer op te poetsen.
Dat soort dingen fascineert me altijd mateloos. Gelovigen lijkens soms feilloos te weten wat god is, wie god is, wat hij ( eigenlijk ) bedoelde met dat en dat vers en waarom hij volkeren met kinderen en dieren en al liet vermoorden. Maar tegelijk is het 1 groot mysterie en mogen sommige vragen niet gesteld worden omdat het zelfs onmogelijk is.
Dan houdt het op he? Op elk ' waarom' komt een goddelijk:''nou gewoon, daarom'' en dan is het mondje dicht en geloven maar.quote:Op zondag 15 september 2013 22:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Hij vroeg om een antwoord ,die gaf ik hem. Niet meer niet minder.
Ga je mij nu de schuld geven dat jij moet geloven?quote:Op zondag 15 september 2013 23:01 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Dan houdt het op he? Op elk ' waarom' komt een goddelijk:''nou gewoon, daarom'' en dan is het mondje dicht en geloven maar.
Wat is zijn kli?quote:Op zondag 15 september 2013 21:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het is onmogelijk om je tot de Schepper te wenden met een vraag die niet ten dienste van de Schepper staat, maar over iets lagers gaat. Het is een menselijk wezen wel toegestaan om zich tot de Schepper te richten met de vraag om hulp voor het bouwen van zijn kli. Dit is het enige gebed dat gerechtvaardigd is
Kli = vatquote:Op maandag 16 september 2013 00:07 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat is zijn kli?
Verder is het natuurlijk wel mogelijk om je tot god te wenden met andere gebeden, maar die zullen dan misschien niet verhoord worden.
God is daarmee dus een tiran die handelt naar willekeur.quote:Op zondag 15 september 2013 21:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
en een rav is ook alweer?quote:Op maandag 16 september 2013 00:30 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Kli = vat
Ik moet goed oppassen met wat ik post en neerzet. Ik studeer zonder een rav en kan hierdoor verkeerde informatie rondstrooien
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
quote:Op maandag 16 september 2013 01:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
en een rav is ook alweer?http://www.kooijman-autog(...)zCzrkCFcm23godLkoAFQSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Yep, en is je vraag ook meteen beantwoord.Dus hoef je die niet elke week te stellen.quote:Op maandag 16 september 2013 01:02 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
God is daarmee dus een tiran die handelt naar willekeur.
Neu het is veel eenvoudiger. Op de jongste dag zullen alle niet-Jehova's Getuigen vernietigd worden, is het niet?quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:41 schreef bianconeri het volgende:
Eeuwig he? En...brandt hij nog?quote:Op zondag 15 september 2013 18:43 schreef bianconeri het volgende:
Het is geen eeuwig brandende hel maar een eeuwig brandende vuilnisbelt,
punt klopt aan de ene kant wel, maar je hebt wel andere christenen nodig om in ieder geval geestelijk gevoed te worden.quote:Op maandag 16 september 2013 01:07 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
1 - Je kan natuurlijk altijd op Wikipedia kijken ofzo
2 - Ik ben geen "Chirsten" of Christen, maar de Christenen die ik ken dragen geen kruisjes. Een deel van hen vindt dat gewoon niet boeiend. En het lijkt ook meer op een soort van commercie.
3 - De Christenen die ik ken, nemen de Bijbel volgens mij niet letterlijk. Maar hoe bedoel je dit?
Of ze geloven dat Jezus op water liep en opstond uit de dood, ja. Dat ze de hele Bijbel hebben gelezen en een checklist afvinken of ze zich aan alle regels houden? Nee. Over het algemeen kijken ze meer naar het Nieuwe Testament ipv Oude Testament, logisch want daar zijn het Christenen voor. Maar wat ik daarmee wil zeggen is dat men zich niet echt bezig houdt met wat er allemaal letterlijk in het Oude Testament staat. I know, want ik heb het ze wel eens gevraagd toen ik meer over het Christendom wilde weten.
4 - Persoonlijk vind ik de kerk als instituut niks met religie te maken hebben. De Christelijke vrienden vinden het belangrijk om naar de Kerk te gaan, maar om een goede Christen te zijn hoef je niet per se naar de kerk.
Dat is een drang die vele Christenen krijgen ja, maar geen keiharde plicht geloof ik.quote:Op maandag 16 september 2013 13:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
punt klopt aan de ene kant wel, maar je hebt wel andere christenen nodig om in ieder geval geestelijk gevoed te worden.
Dus het is goed om et andere christenen te discussiëren over het geloof en de bijbel om er achter te komen hoe anderen bepaalde dingen zien.
met de theodicee blijven christenen in hun maag zitten, het is namelijk de achilleshiel.quote:Op maandag 16 september 2013 03:05 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Yep, en is je vraag ook meteen beantwoord.Dus hoef je die niet elke week te stellen.
Vraag het hemquote:Op maandag 16 september 2013 22:59 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
met de theodicee blijven christenen in hun maag zitten, het is namelijk de achilleshiel.
Als God de verlossing heeft gebracht, waarom is er dan nog steeds ellende?
heb jij zijn emailadres?quote:
Maar dan nog: Het is een mens wel toegestaan om de Schepper te vragen om hulp bij het bouwen van zijn vat. Wat voor vat is dat dan??quote:Op maandag 16 september 2013 00:30 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Kli = vat
Ik moet goed oppassen met wat ik post en neerzet. Ik studeer zonder een rav en kan hierdoor verkeerde informatie rondstrooien
Laat maarquote:Op dinsdag 17 september 2013 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar dan nog: Het is een mens wel toegestaan om de Schepper te vragen om hulp bij het bouwen van zijn vat. Wat voor vat is dat dan??
Hoezo: laat maar?quote:
Wie zegt dat God niet op bepaalde gebeden antwoordt?quote:Op zondag 15 september 2013 20:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Lucas 18 7 Zou God dan geen recht doen aan zijn uitverkorenen die dag en nacht tot Hem om hulp roepen en naar wie Hij welwillend luistert?
nee, niet dus
Alles van een slecht volk moest vernietigd worden, geen enkele aandenken overblijven.quote:Op zondag 15 september 2013 21:23 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Waarom moesten die dieren boeten? Waren het slechte ossen? Kwaadaardige ezels?
Niet per se het morele stelsel van mensen hoor.quote:Gewoon even eerlijk. Je geeft aan dat voor god hetzelfde morele stelsel geldt. Bij normale mensen is dit gewoon een misdrijf. Dan is het dat voor god ook.
Wie zegt dat ik dat niet doe?quote:Probeer nou eens voordat je dit gedrag goed gaat praten je te verplaatsen in wat ik probeer aan te geven.
Zucht....quote:Het zou mooi zijn als je echt kritisch kon zijn op de god van de bijbel. Niet telkens alles meteen goedpraten, maar de zaken eens vanuit een ander perspectief bekijken. Daarom zei ik ook: als je alles sowieso wel goed vindt, puur omdat god het doet dan hoeven we deze discussie immers niet eens te voeren en had ik me deze moeite kunnen besparen.
Neequote:Op maandag 16 september 2013 11:30 schreef hoatzin het volgende:
Neu het is veel eenvoudiger. Op de jongste dag zullen alle niet-Jehova's Getuigen vernietigd worden, is het niet?
We hebben die discussie over sekte al zo vaak gevoerd. Elke keer blijken we geen sekte te zijn.quote:Typische sekte instelling.
zucht dit is dus die idiote instelling van niet gelovigen die ik net tegen Uitstekelbaars bedoelde...quote:Op maandag 16 september 2013 11:38 schreef hoatzin het volgende:
Eeuwig he? En...brandt hij nog?
Nee. Dus niet eeuwig, dus klinkklare onzin.
Het is mij nog nooit opgevallen dat dat steeds weer blijkt. En ik ken hier op het forum ook verder niemand die het met je eens is.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:21 schreef bianconeri het volgende:
Elke keer blijken we geen sekte te zijn
Ik moet hier hard om lachen. Wàt een geweldig kronkelvermogen heb jij. Is jouw eeuwige leven dan ook tijdelijk?quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:21 schreef bianconeri het volgende:
En voor TOEN brandde die idd eeuwig. Dat hoeft niet te betekenen dat het nu nog zou moeten branden.
Oh nee? Wat gebeurt er dan met de "ongelovigen"?quote:
Elke keer blijkt dat jij het geen sekte vind en verder alle forumleden wel. (Noem mij 1 forumlid die het ooit met jou eens is geweest op dit vlak, eentje maar.)quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
We hebben die discussie over sekte al zo vaak gevoerd. Elke keer blijken we geen sekte te zijn.
dus hou daar eens mee op want het is zeer beledigend.
De vernietiging van de steden en het in een zoutpilaar veranderen van de vrouw van Lot zijn geen dingen die god deed?quote:Op zondag 15 september 2013 18:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Jij bent hier de niet-gelovige. Ik niet.
En daar wordt gewoon gesproken over vreselijke zaken die het volk deed.
Niets over wat God deed.
quote:Op zondag 15 september 2013 15:49 schreef UltraR het volgende:
[..]
Dat is handig. Ik vermoord een pedofiel en als ik dan wordt gearresteerd en voor de rechter moet verschijnen vanwege moord zeg ik: "Ja maar dit gaat toch helemaal niet over mij? Het gaat over de pedofiele activiteiten van die persoon die ik vermoord heb!"
De hele wereld trouwens ook. Behalve 1 klein groepje.quote:Op dinsdag 17 september 2013 13:32 schreef UltraR het volgende:
Elke keer blijkt dat jij het geen sekte vind en verder alle forumleden wel.
Dat begrijp ik niet. Wat is het verband tussen dat alles vernietigd moest worden en dat er niets kwaadaardigs aan is? Of bedoel je: omdat god het zei is het per definitie niet kwaadaardig. Maar dat was niet zo. Daar waren we het eerder al over eens. Als god iets onrechtvaardigs zou hebben gedaan was hij niet liefdevol. Dus vraag ik: wat is het rechtvaardige aan dat die dieren moesten lijden? En dan is het antwoord: omdat nou eenmaal alles en iedereen dood moest?quote:Alles van een slecht volk moest vernietigd worden, geen enkele aandenken overblijven.
Zo simpel is het. Daar is niets kwaadaardigs aan...
Prima, dan volgen we de bijbelse moraal. Slacht je vijanden af inclusief kinderen en dieren. Waarom? Omdat iedereen dood moet. Waarom is dat rechtvaardig? Omdat iedereen dood moet!quote:Niet per se het morele stelsel van mensen hoor.
Want de hedendaagse mensen hebben op uitzonderingen na totaal geen moraal meer.
De kleinste dingetjes? Jij noemt een heel volk vermoorden met kinderen en dieren erbij de kleinste dingetjes? Dat heet genocide. Zeker als er ook nog beoogd wordt alles van het volk uit te wissen.quote:Wie zegt dat ik dat niet doe?
En probeer jij eens uit dat zeer negatieve gedoe te kruipen. Achter de kleinste dingetjes iets zoeken, meest rare verhalen komen vertellen om God maar onderuit te halen.
Super! Dan ben ik heel benieuwd of je manieren kan bedenken, en het mag creatief omdat we nu te maken hebben met een almachtige god, hoe met de situatie omgegaan zou kunnen worden met minder lijden tot gevolg. 3 manieren moet zeker lukken.quote:Zucht....
Zoals ik al vaak genoeg heb gezegd ben ik kritisch ingesteld. Ik denk bij vele verhalen direct vanuit de andere kant.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als zelfs ik er al een paar kan bedenken, hoe zou dat dan zijn als ik almachtig en alwetend zou zijn? Sterker nog, als ik almachtig was kon ik per definitie oneindig veel oplossingen bedenken die een beter resultaat zouden geven terwijl er niet geleden wordt. Vreemd dat god dan denkt:'' uhhh, dood! Iedereen dood! Met zwaard doodhakken, jaa dat is mooi. Iedereen dood, is goed....''
Als genie begrijp je wel wat ik daarmee bedoel, toch?"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
je had zeker nog niet door dat de hele bijbel beeldspraak (ook wel: sprookje) is?quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:21 schreef bianconeri het volgende:
Het gaat toch om de beeldspraak..... Je gaat toch niet letterlijk je oog uitsnijden...
Het gaat om het idee er achter.
Wat kunnen atheïsten toch lekker triest en kortzichtig zijn.quote:Op maandag 16 september 2013 22:59 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
met de theodicee blijven christenen in hun maag zitten, het is namelijk de achilleshiel.
Als God de verlossing heeft gebracht, waarom is er dan nog steeds ellende?
Of andersom. Dat blijkt dat dat ogen-uitsteken en handen en voeten afhakken gewoon letterlijk genomen en uitgevoerd moet worden. Zul je net zien dat god zegt:'' zei ik bij dat bijbelvers dan dat het symbolisch was? Nee. Heb jij de autoriteit om dat toe te voegen? Nee. Had je je eigen oog er dus uit moeten trekken? Ja.''quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
je had zeker nog niet door dat de hele bijbel beeldspraak (ook wel: sprookje) is?
Jehova Getuigen zijn geen sekte. Daar ben ik het wel met Bianconeri eens.quote:Op dinsdag 17 september 2013 13:32 schreef UltraR het volgende:
Elke keer blijkt dat jij het geen sekte vind en verder alle forumleden wel. (Noem mij 1 forumlid die het ooit met jou eens is geweest op dit vlak, eentje maar.)
"De hele wereld"? Soms zijn atheisten (of "anti gelovigen") toch de grootste dramaqueens.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De hele wereld trouwens ook. Behalve 1 klein groepje.
Dieren moeten nog steeds lijden voor de mens, is dat ook de schuld van God? Onschuldige dieren op jouw bordje naast de aardappelen en groente, dat is zeker ook de schuld van God? Maar dieren die in de Bijbel sterven? Foei!quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:38 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dus vraag ik: wat is het rechtvaardige aan dat die dieren moesten lijden?
En?quote:Op maandag 16 september 2013 16:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
volgens mij staat er wel iets dergelijks in de bijbel maar dat moet ik even op zoeken/ navragen.
Misschien wist men toen gewoon dat die dieren allemaal ziek waren of hondsdol door de schuldige eigenaren. In ieder geval op zijn minst niet goed verzorgd. Toen was het misschien logisch dat men de dieren ook moest afmaken. Who knows? Lekker boeiend, maar niet heus.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:38 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Er wordt in dat verhaal gestraft. Dat betekent dat er een misdrijf gepleegd is. Dat betekent dat er een schuldige is. Dat betekent dat die gestraft moet worden. Maar de vraag blijft: wat hebben de dieren daarmee te maken? Ze hebben geen misdrijf gepleegd en zijn dus ook niet schuldig. Maar ze worden wel gestraft met lijden. En dan is de reden: omdat nou eenmaal alles en iedereen dood moet?
jijbak-denkfoutquote:Op dinsdag 17 september 2013 23:56 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dieren moeten nog steeds lijden voor de mens, is dat ook de schuld van God? Onschuldige dieren op jouw bordje naast de aardappelen en groente, dat is zeker ook de schuld van God? Maar dieren die in de Bijbel sterven? Foei!
ethiek van JHWH? Dat zal een tevreden atheistje in ieder geval nooit kunnen samenvatten.quote:Op woensdag 18 september 2013 00:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
jijbak-denkfout
mensen martelen dieren , dus god mag het ook
mensen martelen mensen, dus god mag ook mensen martelen?
ethiek van JHWH: do as i say but not as i do.
Lijkt me niet. Er zijn wel grote kerkleraars geweest, zoals Augustinus.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:46 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb een vraagje:
Is de Bijbel de enige betrouwbare bron voor antwoorden op vragen betreffende moraliteit voor Christenen?
Als je in de bijbel gelooft, martelt hij wel degelijk mensen.quote:Op woensdag 18 september 2013 00:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
ethiek van JHWH? Dat zal een tevreden atheistje in ieder geval nooit kunnen samenvatten.
Als jij een gerecht maakt, mag je ermee doen wat je zou willen.
Als je een bouwwerk maakt, mag je ermee doen wat je zou willen.
Als je een kunstwerk maakt, mag je ermee doen wat je zou willen.
Als je een leven maakt, mag je tot op een zekere hoogte ermee doen wat je zou willen, zelfs abortus (hoezo ethiek?)
Maar JHWH zou niks met Zijn creatie mogen doen? (als er sprake is van dat JHWH iets met Zijn creatie doet)
Waarom zou God geen dieren of mensen mogen martelen? Daar is Hij God voor. Maar martelt God mensen? Hij gaf ze enkel de vrije keuze hoor! En martelt God dieren? En waarom is het altijd God die eigenlijk de schuld krijgt van marteling en niet de Duivel? Onze wereld is immers toch niet van God, maar van de Duivel? Kan ik verkeerd begrepen hebben hoor, maar who cares, ik ben toch geen gelovige.
Ethiek van de atheist: soms niks, maar soms ook weer iets. Dus lekker hypocriet.
Ik zou het graag van een Christen willen horen.quote:Op woensdag 18 september 2013 00:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Er zijn wel grote kerkleraars geweest, zoals Augustinus.
En voor katholieken natuurlijk de paus in vereniging met de bisschoppen.
Met het dikgedrukte ben ik het dus totaal niet eens. Zo is het momenteel ja, dat ouders de volledige zeggenschap hebben over hun kinderen, maar ik vind dat dus immoreel. De vrijheid van het kind om tot zelfontplooing te komen zou boven de macht van ouders over hun kind moeten staan.quote:Op woensdag 18 september 2013 00:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
ethiek van JHWH? Dat zal een tevreden atheistje in ieder geval nooit kunnen samenvatten.
Als je een leven maakt, mag je tot op een zekere hoogte ermee doen wat je zou willen, zelfs abortus (hoezo ethiek?)
Maar JHWH zou niks met Zijn creatie mogen doen? (als er sprake is van dat JHWH iets met Zijn creatie doet)
Tuurlijk, maar noem dat dan geen God van Liefde met een grote L.quote:Op woensdag 18 september 2013 00:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Waarom zou God geen dieren of mensen mogen martelen? Daar is Hij God voor. Maar martelt God mensen? Hij gaf ze enkel de vrije keuze hoor! En martelt God dieren? En waarom is het altijd God die eigenlijk de schuld krijgt van marteling en niet de Duivel? Onze wereld is immers toch niet van God, maar van de Duivel? Kan ik verkeerd begrepen hebben hoor, maar who cares, ik ben toch geen gelovige.
Interessant. Kan je me uitleggen waarom scientology in jouw ogen wel een sekte is en JG niet?quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:51 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Jehova Getuigen zijn geen sekte. Daar ben ik het wel met Bianconeri eens.
Scientology dat is nou wel een sekte.
Ben ik als eentje nu genoeg die het met Bianconeri eens is, of ga je nu vertellen dat Bianconeri zelf mijn naam had moeten noemen
Als je in de Bijbel gelooft, zie je niet wat jij ziet, dan zie je verder dan de oppervlakte of bekrompenheid wat jij kennelijk alleen maar kan zien. De 7 plagen in Egypte, Abraham met zijn zoon, Job, allemaal geen martelgevallen.quote:Op woensdag 18 september 2013 01:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als je in de bijbel gelooft, martelt hij wel degelijk mensen.
En behoorlijk ook. De Egyptenaren met 7 plagen. Abraham met de suggestie dat hij zijn zoon moet offeren. Job.
Dit zijn geen gevallen van vrije keuze, dit zijn gevallen van een daad/actie van god die mensen erg veel pijn doet. Opzettelijk, met de bedoeling om pijn te doen.
Christenen, althans die ik ken, houden zich daar niet mee bezig. Die zijn Christen en dus geen katholiek. Hoezo stroming? Nou, de Christenen, voorzover ik ze ken dan, houden zich absoluut niet bezig met de Kerkelijke Macht, Christendom van enkele eeuwen terug, of Mariaverering, etc. De enige leraren zijn de voorgangers van hun kerk, waar ze naar toe gaan wanneer ze willen.quote:Op woensdag 18 september 2013 04:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zou het graag van een Christen willen horen.
Mbt abortus concludeerde ik alleen hoe het er nu aan toe gaat in Nederland/Het Westen. Is geen kwestie of ik of een ander het er mee eens is, het is nu eenmaal een feit dat mensen dit tolereren. Vooral door de mensen die lekker hypocriet hun vingertje wijzen naar God, maar zelf niet zien wat ze zelf eigenlijk doen. Dat was een beetje mijn punt.quote:Op woensdag 18 september 2013 13:39 schreef UltraR het volgende:
[..]
Met het dikgedrukte ben ik het dus totaal niet eens. Zo is het momenteel ja, dat ouders de volledige zeggenschap hebben over hun kinderen, maar ik vind dat dus immoreel. De vrijheid van het kind om tot zelfontplooing te komen zou boven de macht van ouders over hun kind moeten staan.
Wat betreft abortus is het nog wel een verschil aangezien het daar ook over een moeder haar eigen lichaam gaat. Toch zie ik, als atheïst veel liever anticonceptie dan abortus.
“One would almost think that a man’s children were supposed to be literally, and not metaphorically, a part of himself, so jealous is opinion of the smallest interference of law with his absolute and exclusive control over them, [..] so much less do the generality of mankind value liberty than power” (John Stuart Mill, On liberty, 1859).
Derhalve accepteer ik dus ook geen enkele vorm van macht van een god over de mens of over dieren. Al zou hij het inderdaad hebben gecreëerd. Vrijheid hoort te allen tijde boven macht te gaan.
Dus wel God van Liefde met een grote L vanwege het geven van Zijn Zoon. Dan is de vraag, was God liefdevol voor het geven van Zijn Zoon. Tsja, lijkt er niet op nee. Maar hey, het waren nu eenmaal 'andere tijden'.quote:Op woensdag 18 september 2013 14:26 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar noem dat dan geen God van Liefde met een grote L.
Over het bestaan misschien niet. Maar over of een bepaalde god, zoals die van de abrahamitische religies, als goede god betitelt zou kunnen worden en het vereren waard zou zijn zeer zeker wel.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Mbt abortus concludeerde ik alleen hoe het er nu aan toe gaat in Nederland/Het Westen. Is geen kwestie of ik of een ander het er mee eens is, het is nu eenmaal een feit dat mensen dit tolereren. Vooral door de mensen die lekker hypocriet hun vingertje wijzen naar God, maar zelf niet zien wat ze zelf eigenlijk doen. Dat was een beetje mijn punt.
En John Stuart Mill is een wijze man, maar wij kunnen hier op aarde niet oordelen over het mogelijke bestaan van een Schepper. Zelfs als niet-gelovige zie ik dat vanaf hier onze perceptie beperkt is.
Een troll?quote:Op woensdag 18 september 2013 15:01 schreef UltraR het volgende:
[..]
Interessant. Kan je me uitleggen waarom scientology in jouw ogen wel een sekte is en JG niet?
(Overigens ben jij idd de eerste ooit die het met bianconeri op dit punt eens is. Voorheen had nog niemand, gelovig of ongelovig, bianconeri zijn standpunt hierin onderschreven, vandaar dat zijn stelling dat 'steeds uit de discussie is gebleken dat JG geen sekte is' grote onzin is.
Van jou heb ik dan weer sterk het idee dat je een troll bent die hier puur is om tegen atheisten aan te schoppen, maar ik ben dus benieuwd naar je argumentatie op dit punt.)
Nee, dat de (vrijwel unanieme) meerderheid van mening is dat JG een sekte is houdt in dat de conclusie van bianconeri dat 'uit de discussies is gebleken dat JG geen sekte is' onzin is. Meer niet. Dat is een beetje bianconeri eigen. Hij deponeert zijn stelling en verkeert dan in de veronderstelling dat zijn gelijk daarmee automatisch bewezen is.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Een troll?
Dus als ik tegen de populaire mening van de meerderheid inga, ben ik zeer waarschijnlijk een troll?
En omdat de meerderheid van mening is dat JG een sekte is, is het ook zo? Wat een manier van redeneren!
En tegen Bianconeri mag dus geschopt worden, en dat maakt van jullie geen trollen, want niemand die het de definitie van schoppen geeft, maar owee als iemand tegen atheisten ingaat, dan is het meteen een kwestie van tegen atheisten aanschoppen?
Goh, is dat nu de hypocrisie van de Nederlander, of van de gemiddelde atheist? Of beide?
Offtopic, maar ok:quote:Op woensdag 18 september 2013 15:01 schreef UltraR het volgende:
Interessant. Kan je me uitleggen waarom scientology in jouw ogen wel een sekte is en JG niet?
Niet dusquote:Op woensdag 18 september 2013 15:41 schreef UltraR het volgende:
[..]
Over het bestaan misschien niet. Maar over of een bepaalde god, zoals die van de abrahamitische religies, als goede god betitelt zou kunnen worden en het vereren waard zou zijn zeer zeker wel.
Zie je, dit is zo vervelend. Twee woordjes zonder onderbouwing. Zo raak je me echt buitengewoon snel kwijt als discussiepartner. Iets wat bianconeri ook al voor elkaar heeft gekregen.quote:
Dit is gelukkig meer dan twee woorden, maar weer totaal geen goede onderbouwing. Ik ben het overigens volkomen met je eens dat scientology een sekte is. Maar dat geldt absoluut ook voor JG. Er bestaan simpelweg definities van sektes en daar voldoet JG op het grote merendeel aan. En dit toont andermaal aan dat jij gewoon graag de kant van de underdog hier kiest zonder dat je sterke onderbouwing hebt om de mening van die underdog mee te onderbouwen. "Oh, de atheistische meerderheid op dit forum valt die mening van een gelovige aan, dan ga ik snel roepen dat de atheisten bekrompen denken!" Dat noem ik trollen.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:47 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Offtopic, maar ok:
JG is een stroming binnen het Christendom. Voor de ene een dwaalspoor, voor de andere een stroming zonder wezenlijk verschil. Lekker boeiend.
Scientology is een verhaal apart, dat is ten eerste geen stroming van een bestaande religie. ja, ze hebben 'iets' ingepikt, maar dat maakt het nog geen stroming. Maar uitleggen? Geen idee of ik dat kan, in de eind jaren 90 had ik gesprekken met iemand die er met heel moeite uit was gestapt. Die was een hoog iemand binnen die sekte, en vertelde eigenlijk gewoon dat het niks meer of minder dan een sekte was. Hij gebruikte goede argumenten en de vragen die ik toen had werden ook helder beantwoord. Ik heb daar geen notities van gemaakt ofzo. En dan zou ik even op wiki kunnen spieken om mijn geheugen op te frissen, maar daar heb ik nu echt geen zin an.
Hoe is dit een antwoord op mijn originele vraag?quote:Op woensdag 18 september 2013 15:29 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Christenen, althans die ik ken, houden zich daar niet mee bezig. Die zijn Christen en dus geen katholiek. Hoezo stroming? Nou, de Christenen, voorzover ik ze ken dan, houden zich absoluut niet bezig met de Kerkelijke Macht, Christendom van enkele eeuwen terug, of Mariaverering, etc. De enige leraren zijn de voorgangers van hun kerk, waar ze naar toe gaan wanneer ze willen.
Korte antwoord in het licht van deze discussie? Nee. Als mensen ervoor kiezen om dieren te doden dan staat dat buiten wat god doet of gedaan heeft. Zeker in mijn visie waar god ontbreekt.quote:Dieren moeten nog steeds lijden voor de mens, is dat ook de schuld van God? Onschuldige dieren op jouw bordje naast de aardappelen en groente, dat is zeker ook de schuld van God?
Zeker foei. Bianconeri en ik waren op zoek naar onrechtvaardigheid door god. Het verschil zit 'm namelijk in het volgende: mensen claimen niet alwetend, almachtig en algoed te zijn. En zelfs als ze het claimen zijn ze het niet. God claimt het en is het volgens de bijbel.quote:Maar dieren die in de Bijbel sterven? Foei!
Misschien wel, misschien niet. Waarschijnlijk niet, anders stond het er wel. Misschien moet je geen misschien gebruiken om dingen aan te vullen die er niet staan. En als je het niet boeiend vind hoef je ook niet te reageren. Misschien is dat nog handiger. Een almachtige heeft geen advocaat nodig. Met macht komt verantwoordelijkheid, met absolute macht dus absolute verantwoordelijkheid.quote:Misschien wist men toen gewoon dat die dieren allemaal ziek waren of hondsdol door de schuldige eigenaren. In ieder geval op zijn minst niet goed verzorgd. Toen was het misschien logisch dat men de dieren ook moest afmaken. Who knows? Lekker boeiend, maar niet heus.
Lees het boek "De verborgen macht achter de Jehova's Getuigen" van Robin de Ruiter. Er zal een wereld voor je open gaan. De JG beweging is niet zo onschuldig en ongevaarlijk als de meesten denken.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:47 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
JG is een stroming binnen het Christendom. Voor de ene een dwaalspoor, voor de andere een stroming zonder wezenlijk verschil. Lekker boeiend.
omdat god liefde isquote:Op woensdag 18 september 2013 00:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Waarom zou God geen dieren of mensen mogen martelen? .
Ach ja, laten we eens een discussie beginnen over mijn vermogen om dieper door te denken over een tekst. Lijkt me leuk.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:26 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Als je in de Bijbel gelooft, zie je niet wat jij ziet, dan zie je verder dan de oppervlakte of bekrompenheid wat jij kennelijk alleen maar kan zien. De 7 plagen in Egypte, Abraham met zijn zoon, Job, allemaal geen martelgevallen.
Opzettelijk pijn doen? Wat een onzin. Ik ben geen eens een gelovige en ik kan het al zien.
En dan is het volgens jou allemaal geen vrije keuze? Nog meer onzin, want alle gevallen hadden voor het andere kunnen kiezen.
OK. Ik eigenlijk ook wel.quote:Op woensdag 18 september 2013 04:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zou het graag van een Christen willen horen.
Er is eens een topicstarter geweest die hier op in ging. Toen hebben we met velen een lijst besproken van kenmerken waaruit bleek dat we geen sekte zijn.quote:Op dinsdag 17 september 2013 13:32 schreef UltraR het volgende:
Elke keer blijkt dat jij het geen sekte vind en verder alle forumleden wel. (Noem mij 1 forumlid die het ooit met jou eens is geweest op dit vlak, eentje maar.)
Dat deed God.....quote:De vernietiging van de steden en het in een zoutpilaar veranderen van de vrouw van Lot zijn geen dingen die god deed?
Oh nee, dat is natuurlijk een gevolg van de immorele acties van de inwoners van die steden en het omkijken () van de vrouw van Lot.
Andermaal dan:
Dat bepaalt God.quote:Op dinsdag 17 september 2013 12:10 schreef hoatzin het volgende:
Oh nee? Wat gebeurt er dan met de "ongelovigen"?
De wachttoren leert heel duidelijk dat ALLEEN Jg die de met een ark te vergelijken Organisatie het Armageddon zullen overleven.
Nee jij hebt een idiote kronkelende brein. Je kronkelt alles op een manier dat geloof maar onzin zou zijn. Als je gewoon oprecht en eerlijk zou kijken.......quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:54 schreef hoatzin het volgende:
Ik moet hier hard om lachen. Wàt een geweldig kronkelvermogen heb jij. Is jouw eeuwige leven dan ook tijdelijk?
Hilarisch om te zien dat jij exact weet wat wèl beeldspraak is en wat niet.
Pratende slang --> letterlijk
Eeuwig vuur --> beeldspraak
uhu
Er is hier anders niemand die werkelijk denkt dat we een sekte zijn.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:50 schreef hoatzin het volgende:
Het is mij nog nooit opgevallen dat dat steeds weer blijkt. En ik ken hier op het forum ook verder niemand die het met je eens is.
Neequote:Op dinsdag 17 september 2013 11:46 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb een vraagje:
Is de Bijbel de enige betrouwbare bron voor antwoorden op vragen betreffende moraliteit voor Christenen?
Wat dan nog meer?quote:
Zoals ik invorige quote ook al zei. Toen we 1x er serieus over spraken in een topic was iedereen daar er gewoon mee eens.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:01 schreef UltraR het volgende:
(Overigens ben jij idd de eerste ooit die het met bianconeri op dit punt eens is. Voorheen had nog niemand, gelovig of ongelovig, bianconeri zijn standpunt hierin onderschreven, vandaar dat zijn stelling dat 'steeds uit de discussie is gebleken dat JG geen sekte is' grote onzin is.
Van jou heb ik dan weer sterk het idee dat je een troll bent die hier puur is om tegen atheisten aan te schoppen, maar ik ben dus benieuwd naar je argumentatie op dit punt.)
Je bent bij lange na niet de enige die ons geen sekte vindt hoorquote:-lidmaatschap uit vrije keuze, niet door geboorte;
-toelating tot het lidmaatschap op grond van door de sekteleiders erkende en aantoonbare kennis van de leer, een persoonlijke bekeringservaring of een aanbeveling door een ouder lid van de sekte;
-het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten;
-de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht;
-er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie;
-er is geen principieel verschil tussen leken en priesters of voorgangers;
-er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid;
-de sekte staat vijandig of onverschillig tegenover de samenleving en de staat;
-het lidmaatschap is absoluter en omvattender dan dat van een kerkgenootschap;
-er is sprake van een duidelijk herkenbare eigen ideologie;
-overtreders van de regels worden als verraders beschouwd en voor hun overtredingen gestraft of uitgestoten./quote]
[quote]Op dinsdag 17 september 2013 23:51 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Jehova Getuigen zijn geen sekte. Daar ben ik het wel met Bianconeri eens.
Scientology dat is nou wel een sekte.
Ben ik als eentje nu genoeg die het met Bianconeri eens is, of ga je nu vertellen dat Bianconeri zelf mijn naam had moeten noemen
Dat er mensen zijn die ons een sekte noemen toont juist hoe idioot en achterlijk mensen zijn.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:41 schreef UltraR het volgende:
Nee, dat de (vrijwel unanieme) meerderheid van mening is dat JG een sekte is houdt in dat de conclusie van bianconeri dat 'uit de discussies is gebleken dat JG geen sekte is' onzin is. Meer niet. Dat is een beetje bianconeri eigen. Hij deponeert zijn stelling en verkeert dan in de veronderstelling dat zijn gelijk daarmee automatisch bewezen is.
Maar antwoord op de vraag aub?
Atheisten zijn bekrompen.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:53 schreef UltraR het volgende:
Dit is gelukkig meer dan twee woorden, maar weer totaal geen goede onderbouwing. Ik ben het overigens volkomen met je eens dat scientology een sekte is. Maar dat geldt absoluut ook voor JG. Er bestaan simpelweg definities van sektes en daar voldoet JG op het grote merendeel aan. En dit toont andermaal aan dat jij gewoon graag de kant van de underdog hier kiest zonder dat je sterke onderbouwing hebt om de mening van die underdog mee te onderbouwen. "Oh, de atheistische meerderheid op dit forum valt die mening van een gelovige aan, dan ga ik snel roepen dat de atheisten bekrompen denken!" Dat noem ik trollen.
Je leeft in een droomwereld waarin je dingen ziet die er niet zijn en dingen herinnert die er nooit zijn geweest.quote:Op donderdag 19 september 2013 15:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zoals ik invorige quote ook al zei. Toen we 1x er serieus over spraken in een topic was iedereen daar er gewoon mee eens.
Maar goed. De hele discussie hierover is dus hier terug te vinden:quote:Op donderdag 31 mei 2012 21:19 schreef UltraR het volgende:
Iedereen heeft naar die lijstjes van je gekeken en iedereen vindt dat daar wel degelijk uit blijkt dat de JG's een sekte vormen. Tja, dan verschillen we dus van mening. Alles wat opvalt is dat de over- over- overgrote meerderheid een andere mening heeft dan jij.
Tja, dan wordt het toch echt een kwestie van "ik heb gelijk, lalalalalala, de rest van de wereld heeft ongelijk, laladiedadieda."
Een sekte is een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte. Sekten zijn vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.quote:Op donderdag 19 september 2013 15:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Atheisten zijn bekrompen.
Je zegt zelf dat wij aan enkele kenmerken van een sekte voldoen. Ja klopt.
Maar wie voldoet niet aan enkele kenmerken daarvan?
Het gaat om het geheel.....
Zei de leugenaarquote:Op donderdag 19 september 2013 15:10 schreef bianconeri het volgende:Mensen moeten eens een keer ophouden leugens te vertellen (..) zonder enige kennis van zaken.
Dus aub hou je bek gewoon en ga eens onderzoek doen.
En ja ik begin nu pissig te worden van die achterlijke leugens van je.
Nounou, hij heeft wel de materie eerlijk bestudeerd. Milieukunde toch ? Daar zitten zaken als archeologie, evolutiebiologie etc. in.quote:
Fijn, 1 zo'n website waarop je complete 'eigen' mening terug te vinden is. Zelf nadenken is dan niet meer nodig.quote:Op donderdag 19 september 2013 15:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik ben het in ieder geval met Bianconeri eens dat er geen eeuwige hel is, en dat die niet te verenigen is met een God die liefde is.
Dit in ongeveer mijn mening over de hel:
De Waarheid over Hemel en Hel
Oke...quote:Op donderdag 19 september 2013 16:39 schreef Grouch het volgende:
Nounou, hij heeft wel de materie eerlijk bestudeerd. Milieukunde toch ? Daar zitten zaken als archeologie, evolutiebiologie etc. in.
Wel apart dat zijn kennis van wat de evolutietheorie precies inhoudt kleiner is dan op de eerste 10 pagina's van het lesboek van vrijwel iedere instelling voor hoger onderwijs wordt uitgelegd.. maar goed. We hebben verder geen enkele reden om aan zijn claim te twijfelen
1. Ja wat vind je vallen als onderscheiden van de andere christelijke stroming? Elke christelijke stroming onderscheidt zich van een andere stroming, anders zou het geen andere stroming zijn.quote:Op donderdag 19 september 2013 15:26 schreef Grouch het volgende:
Een sekte is een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte. Sekten zijn vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.
-- wikipedia.
Hier voldoen de JG 100% aan.
Wat de link zegt geen idee.quote:Op donderdag 19 september 2013 15:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik ben het in ieder geval met Bianconeri eens dat er geen eeuwige hel is, en dat die niet te verenigen is met een God die liefde is.
Dit in ongeveer mijn mening over de hel:
De Waarheid over Hemel en Hel
De werkelijkheid is gebaseerd op FEITEN. Dus gekeken naar de FEITEN over de definitie van een sekte! Waar Jehovah's getuigen zelfs op de meest kronkelachtige manier NIET onder vallen.quote:Op donderdag 19 september 2013 15:23 schreef UltraR het volgende:
Hier de werkelijkheid over de visie van mensen op JG als sekte ja of nee.
Sinds wanneer is "ongeveer mijn mening" hetzelfde als "complete eigen mening"?quote:Op donderdag 19 september 2013 18:17 schreef UltraR het volgende:
[..]
Fijn, 1 zo'n website waarop je complete 'eigen' mening terug te vinden is. Zelf nadenken is dan niet meer nodig.
Waar doet me dat ook alweer aan denken? ..... oh ja, iets met de naam 'bijbel' of 'koran' geloof ik.
Daar zou ik voor kunnen kiezen maar daar kies ik niet voor.quote:Je zou er ook voor kunnen kiezen om niet eens meer iets te typen in je posts, maar gewoon in je onderschrift te zetten: "Zie voor mijn mening over het onderwerp dat in dit topic besproken wordt: www.askrealjesus.nl"
Dat is waar, hij is altijd eerlijk en grondig in zijn onderzoeken. Wellicht liegt hij niet bewust maar vergist hij zich gewoon, al doet hij dat vrijwel in al zijn posts over evolutie. Laten we maar uitgaan van het goede in de mens he?quote:Op donderdag 19 september 2013 16:39 schreef Grouch het volgende:
[..]
Nounou, hij heeft wel de materie eerlijk bestudeerd. Milieukunde toch ? Daar zitten zaken als archeologie, evolutiebiologie etc. in.
Wel apart dat zijn kennis van wat de evolutietheorie precies inhoudt kleiner is dan op de eerste 10 pagina's van het lesboek van vrijwel iedere instelling voor hoger onderwijs wordt uitgelegd.. maar goed. We hebben verder geen enkele reden om aan zijn claim te twijfelen
Ik ben 27 jaar katholiek geweest, op dit forum zijn er enkelen die van mening zijn dat katholieken niet christelijk zijn, daarmee schofferen ze dus met 1 pennestreek mijn hele devote familie.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:46 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb een vraagje:
Mijn hond heeft ook die kennis, maar goed, het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat honden ook gewoon van een boom eten als ze honger hebben.quote:Op donderdag 19 september 2013 23:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De mens heeft kennis van goed en kwaad, dat heeft Eva gekregen toen ze van de boom at.
Blabla. Als je praat over het verschil tussen micro en macro heb je dus wel gepraat over evolutie.quote:Op donderdag 19 september 2013 19:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Oke...
En waarop baseer je mijn kennis over evolutie? Ik heb hier nog nooit gediscusseerd over evolutie.
Het enige wat ik daarover gezegd heb is dat er verschil is tussen micro en macro, micro bewezen is en voor macro geen greintje bewijs is. En dat is gewoon waar....
Ik heb een boek van duizenden bladzijden over biology, waar veelvuldig evolutie in voorkomt.
Echter nergens daaruit blijkt dat DE evolutie waar is, puur het onder 1 soort enzo.
Nou je het zegt: waar komen jullie eigenlijk vandaan?quote:[..]
1. Ja wat vind je vallen als onderscheiden van de andere christelijke stroming? Elke christelijke stroming onderscheidt zich van een andere stroming, anders zou het geen andere stroming zijn.
2. We zijn niet gesticht door een charismatische leider of iets dergelijks.
3. We hebben ook geen nieuwe leer, de leer die wij brengen bestaat al duizenden jaren.
Dat is niet een modern verzinsels ofzo.
Dus nee hier voldoen we niet aan.
De bijbel is net als voetbal: 16 miljoen Nederlanders weten het beter.quote:[..]
Wat de link zegt geen idee.
Maar eindelijk iemand die ten minste iets van de Bijbel weet!
quote:[..]
De werkelijkheid is gebaseerd op FEITEN. Dus gekeken naar de FEITEN over de definitie van een sekte! Waar Jehovah's getuigen zelfs op de meest kronkelachtige manier NIET onder vallen.
Wie leeft hier nou dan in een fantasiewereld?
waar de smurfenhuisjes staanquote:Op vrijdag 20 september 2013 00:30 schreef Kees22 het volgende:
Nou je het zegt: waar komen jullie eigenlijk vandaan?
[..]
Na, ik bedoelde het serieus.quote:Op vrijdag 20 september 2013 01:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
waar de smurfenhuisjes staan
Toch wel grappig dat die protestanten dan zo prat gaan op de bijbel aangezien de katholieken die bijbel hebben samengesteld. Als ik mij goed kan herinneren?quote:Op donderdag 19 september 2013 23:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik ben 27 jaar katholiek geweest, op dit forum zijn er enkelen die van mening zijn dat katholieken niet christelijk zijn, daarmee schofferen ze dus met 1 pennestreek mijn hele devote familie.
Katholieken doen niks zelf met de bijbel, dat doen protestanten, katholieken hebben een paus die schrijft encyklieken over actuele dilemma's en dan hebben katholieken hun eigen geweten (dank aan mgr Bekkers) om af te wegen of ze zich daar aan houden.
Dus als de mens kennis heeft over goed en kwaad hoe gaat een niet-katholiek om met passages in de bijbel (directe geboden van god) die in gaan tegen zijn/haar moraliteit?quote:De mens heeft kennis van goed en kwaad, dat heeft Eva gekregen toen ze van de boom at.
zucht...je zoveelste leugen. Jammer dat je jezelf steeds geloofwaardiger maakt op deze manier.quote:Op donderdag 19 september 2013 15:02 schreef bianconeri het volgende:
Er is hier anders niemand die werkelijk denkt dat we een sekte zijn.
Tot aan de boekdrukkunst was een bijbel net zo duur als een huis. Bovendien was de meerderheid van gelovigen ongeletterd. Het protestantisme kwam niet voor niet pas krachtig opzetten nadat massaproduktie van bijbels mogelijk was. Katholieken leggen nadruk op traditie,rituelen en voorbeeldfuncties van Heiligen, protestanten leggen nadruk op het Woord.quote:Op vrijdag 20 september 2013 03:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Toch wel grappig dat die protestanten dan zo prat gaan op de bijbel aangezien de katholieken die bijbel hebben samengesteld. Als ik mij goed kan herinneren?
[..]
Dus als de mens kennis heeft over goed en kwaad hoe gaat een niet-katholiek om met passages in de bijbel (directe geboden van god) die in gaan tegen zijn/haar moraliteit?
Heb ik dat ooit gezegd? Zou kunnen, maar ik kan het me niet herinneren en vind het ook niet zo interessant.quote:Op vrijdag 20 september 2013 11:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
zucht...je zoveelste leugen. Jammer dat je jezelf steeds geloofwaardiger maakt op deze manier.
Er staan hier op deze pagina al zo een paar: Kees22, Grouch,Hoatzin, UltraR, Ems...
Leren ze je dat in de koningsrijkszaal aan de Ewesheim?
In feite doet het christendom hier ook al aan.quote:1. Ja wat vind je vallen als onderscheiden van de andere christelijke stroming? Elke christelijke stroming onderscheidt zich van een andere stroming, anders zou het geen andere stroming zijn.
2. We zijn niet gesticht door een charismatische leider of iets dergelijks.
3. We hebben ook geen nieuwe leer, de leer die wij brengen bestaat al duizenden jaren.
Dat is niet een modern verzinsels ofzo.
Dus nee hier voldoen we niet aan.
Dank!quote:Op zaterdag 21 september 2013 00:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Excuus, dat heb jij inderdaad niet beweerd.
Aangepast.
Sinds wanneer houden mensen eens op om aan die protestante fabeltjes mee te doen? De katholieken lazen net zo goed in de bijbel als de protestanten nu doen. Voordat het protestantisme er was werd de bijbel al vertaald in vele talen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 20:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Tot aan de boekdrukkunst was een bijbel net zo duur als een huis. Bovendien was de meerderheid van gelovigen ongeletterd. Het protestantisme kwam niet voor niet pas krachtig opzetten nadat massaproduktie van bijbels mogelijk was. Katholieken leggen nadruk op traditie,rituelen en voorbeeldfuncties van Heiligen, protestanten leggen nadruk op het Woord.
Katholieken zijn niet bekend met de slachterijen uit de bijbel omdat die in de kerkelijke jaarcyclus niet worden voorgelezen. Moraalscherpslijpers (zoals Gijzen en Simonis) werden in mijn katholieke omgeving meewarig aangekeken.
Doe je zelf toch ookquote:Op zaterdag 21 september 2013 11:23 schreef BerjanII het volgende:
Ze moeten toch wat verzinnen om hun gelijk te halen, nietwaar?
Zeg ik van niet dan?quote:Op vrijdag 20 september 2013 00:30 schreef Kees22 het volgende:
Blabla. Als je praat over het verschil tussen micro en macro heb je dus wel gepraat over evolutie.
Uit de Bijbelse tijd. Het is gewoon een voortzetting van eerst de joden en in de 1e eeuw werden het christenen en daar is het een voortzetting van. Dus de oorsprong ligt gewoon in de 1e eeuw (als christenen zijnde).quote:Nou je het zegt: waar komen jullie eigenlijk vandaan?
Er staat in de Bijbel maar 1 verhaal.quote:De bijbel is net als voetbal: 16 miljoen Nederlanders weten het beter.
Het zou fijn zijn als je je mond zou houden over evolutie indien dat off topic is.quote:Op zaterdag 21 september 2013 13:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zeg ik van niet dan?
Ik zeg alleen dat ik er verder inhoudelijk niet op gereageerd heb of over gediscusseerd heb.
Terwijl direct gezegd wordt dat mijn kennis over evolutie bijna 0,0 is.... Hoe kun je dat nou weten als ik er niet eens over gepraat heb verder. En 99% van de mensen kent micro en macro niet eens...
Serieus lees eens beter.....quote:Op zaterdag 21 september 2013 13:52 schreef Molurus het volgende:
Het zou fijn zijn als je je mond zou houden over evolutie indien dat off topic is.
Je eindeloze verwijzingen naar evolutie zonder ooit ergens op in te gaan omdat het off topic is begint behoorlijk te vervelen.
Alvast bedankt.
Ik heb het nergens over evolutie gehad....quote:Op donderdag 19 september 2013 20:39 schreef RobbieRonald het volgende:
Dat is waar, hij is altijd eerlijk en grondig in zijn onderzoeken. Wellicht liegt hij niet bewust maar vergist hij zich gewoon, al doet hij dat vrijwel in al zijn posts over evolutie. Laten we maar uitgaan van het goede in de mens he?
En jij haalt er ook alleen maar precies uit wat jou uitkomtquote:Op zaterdag 21 september 2013 13:47 schreef bianconeri het volgende:
Er staat in de Bijbel maar 1 verhaal.
En of je daar op reageert en hoe je daarop reageert bepaal jij helemaal zelf.quote:Op zaterdag 21 september 2013 13:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Serieus lees eens beter.....
Ik word er om gevraagd!!!
Jehova's getuigen of Jehovah's Getuigen[1][2] zijn leden van een aan het protestantisme verwante, fundamentalistische en millennialistische geloofsgemeenschap, die eind 19e eeuw in de Verenigde Staten binnen de adventistische stroming door Charles Taze Russell werd gesticht als de Bijbelonderzoekers. Bron wikipediaquote:Op donderdag 19 september 2013 15:26 schreef Grouch het volgende:
[..]
Een sekte is een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte. Sekten zijn vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.
-- wikipedia.
Hier voldoen de JG 100% aan.
Vice versaquote:Op woensdag 18 september 2013 15:53 schreef UltraR het volgende:
[..]
Zie je, dit is zo vervelend. Twee woordjes zonder onderbouwing. Zo raak je me echt buitengewoon snel kwijt als discussiepartner. Iets wat bianconeri ook al voor elkaar heeft gekregen.
Je kiest overigens een richting in te gaan die off-topic is, maargoed, i will continue anyway.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:53 schreef UltraR het volgende:
[..]
Zie je, dit is zo vervelend. Twee woordjes zonder onderbouwing. Zo raak je me echt buitengewoon snel kwijt als discussiepartner. Iets wat bianconeri ook al voor elkaar heeft gekregen.
[..]
Dit is gelukkig meer dan twee woorden, maar weer totaal geen goede onderbouwing. Ik ben het overigens volkomen met je eens dat scientology een sekte is. Maar dat geldt absoluut ook voor JG. Er bestaan simpelweg definities van sektes en daar voldoet JG op het grote merendeel aan. En dit toont andermaal aan dat jij gewoon graag de kant van de underdog hier kiest zonder dat je sterke onderbouwing hebt om de mening van die underdog mee te onderbouwen. "Oh, de atheistische meerderheid op dit forum valt die mening van een gelovige aan, dan ga ik snel roepen dat de atheisten bekrompen denken!" Dat noem ik trollen.
Was een antwoord op Kees22 die dacht jouw vraag te kunnen beantwoorden. Maar jouw vraag heb ik volgens mij niet beantwoord.quote:Op woensdag 18 september 2013 16:58 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoe is dit een antwoord op mijn originele vraag?
De eigen keuze van Eva en Adam die meedeed. Maar waarom enkel alleen naar God kijken? Adam en Eva hadden de verantwoordelijkheid, of cijferen atheisten de eigen verantwoordelijkheid weg wanneer blijkt dat mensen falen die verantwoordelijk te nemen?quote:Op woensdag 18 september 2013 17:55 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Korte antwoord in het licht van deze discussie? Nee. Als mensen ervoor kiezen om dieren te doden dan staat dat buiten wat god doet of gedaan heeft. Zeker in mijn visie waar god ontbreekt.
Je zou nog, als je echt een vervelende atheïst bent ( wat ik natuurlijk niet ben ) kunnen zeggen dat in een gelovig wereldbeeld begrippen als dood en doodmaken door god ontwikkeld zijn als straf op de zonde van Eva. Dus zou je kunnen zeggen dat als god dat niet gedaan had, mensen later ook niet genoodzaakt waren om dieren te doden of überhaupt die mogelijkheid en tegelijk noodzaak hadden om te doden. Aangezien je het toen als vegetariër niet gered zou hebben. Nu kan dat wel maar daar kom ik op....
Maar je mag daar ook gewoon een ''nee'' noteren. Voor de overzichtelijkheid.
Nee, ik lees niks meer van die knakker die niet eens tot 13 kan tellen. Slechte schrijver ook.quote:Op woensdag 18 september 2013 19:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Lees het boek "De verborgen macht achter de Jehova's Getuigen" van Robin de Ruiter. Er zal een wereld voor je open gaan. De JG beweging is niet zo onschuldig en ongevaarlijk als de meesten denken.
Waarom denk je dat er zo veel ex-JG sites zijn? Dat heb je niet bij bijvoorbeeld christelijk gereformeerden of hervormden.
Een atheist kijkt natuurlijk helemaal niet naar een god. Hooguit naar een bepaald beeld van een god dat door gelovigen wordt neergezet, een belangrijk verschil.quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
De eigen keuze van Eva en Adam die meedeed. Maar waarom enkel alleen naar God kijken? Adam en Eva hadden de verantwoordelijkheid, of cijferen atheisten de eigen verantwoordelijkheid weg wanneer blijkt dat mensen falen die verantwoordelijk te nemen?
Lees niet alleen je onderschrift, maar probeer het ajb ook te begrijpen.quote:Op woensdag 18 september 2013 22:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
omdat god liefde is
[ afbeelding ]
En luister vooral ook naar je eigen advies.quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:08 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Lees niet alleen je onderschrift, maar probeer het ajb ook te begrijpen.
Daar hadden we het niet over nee (jouw vermogen om dieper door te denken over een tekst), maar dat is wel mijn analyse over jouw interpretatie van Bijbelteksten. Alweer is duidelijk dat je niks van dat boek begrijpt en daarbij je persoonlijke voorkeur die je bevooroordeeld maakt of blind voor andere opvattingen.quote:Op woensdag 18 september 2013 23:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ach ja, laten we eens een discussie beginnen over mijn vermogen om dieper door te denken over een tekst. Lijkt me leuk.![]()
Maar daar hadden we het niet over.
![]()
De 7 plagen van Egypte zijn bedoeld om pijn te doen. Om zodoende de Egyptenaren te overtuigen. Dat heet martelen. "Doe wat ik wil of anders......"
Abraham kreeg van zijn god opdracht om zijn zoon te doden. De enige vrije keus die hij had, was zijn god verloochenen. (Had hij het maar gedaan, maar dat terzijde.)
Job kon helemaal nergens voor kiezen. Hij was het slachtoffer van een machtsspelletje tussen god en satan en satan kreeg de vrije hand van god. Job kon echt niks goed doen: als hij voor satan gekozen had was hij de lul geweest, en toen hij god trouw bleef, was hij ook de lul.
Schofferen met 1 pennestreek je hele devote familie betekent niets. Het kan waar zijn of niet waar. Alleen omdat je hele devote familieleden hebt, betekent niet dat het dan onmogelijk is dat katholieken niet Christelijk zijn.quote:Op donderdag 19 september 2013 23:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik ben 27 jaar katholiek geweest, op dit forum zijn er enkelen die van mening zijn dat katholieken niet christelijk zijn, daarmee schofferen ze dus met 1 pennestreek mijn hele devote familie.
Katholieken doen niks zelf met de bijbel, dat doen protestanten, katholieken hebben een paus die schrijft encyklieken over actuele dilemma's en dan hebben katholieken hun eigen geweten (dank aan mgr Bekkers) om af te wegen of ze zich daar aan houden.
De mens heeft kennis van goed en kwaad, dat heeft Eva gekregen toen ze van de boom at.
Hoe oud ben je dan, dat je je het nog kan herinneren? 2000 jaar?quote:Op vrijdag 20 september 2013 03:09 schreef SpecialK het volgende:
Toch wel grappig dat die protestanten dan zo prat gaan op de bijbel aangezien de katholieken die bijbel hebben samengesteld. Als ik mij goed kan herinneren?
Daarin verschilt hij dan niet met een atheist.quote:Op zaterdag 21 september 2013 13:57 schreef ems. het volgende:
En jij haalt er ook alleen maar precies uit wat jou uitkomt
Heb jij niet zelf gekozen om te zijn wie je bent?quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:07 schreef Molurus het volgende:
Naar mijn mening is het antwoord daarop - gegeven de premisse 'er bestaat een god die alles heeft geschapen' - ondubbelzinnig 'nee'. Adam en Eva hebben er tenslotte zelf niet voor gekozen om te zijn wie ze zijn.
Jij ookquote:Op zaterdag 21 september 2013 15:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En luister vooral ook naar je eigen advies.
ONZ is 2 deuren verderop.quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Hoe oud ben je dan, dat je je het nog kan herinneren? 2000 jaar?
Waarom niet?quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:32 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Daarin verschilt hij dan niet met een atheist.
Alsof er dingen zijn die atheisten in het algemeen wel/niet uitkomen.quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:32 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Daarin verschilt hij dan niet met een atheist.
Nope. Ik zou best kunnen zeggen: 'ik wil een leeuw zijn, of een mooie blondine met grote tieten...' maar helaas, die keuze heb ik helemaal niet. En jij ook niet.quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Heb jij niet zelf gekozen om te zijn wie je bent?
Om over de invloed van zowel genen als opvoeding op het karakter maar te zwijgen.quote:Op zaterdag 21 september 2013 18:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nope. Ik zou best kunnen zeggen: 'ik wil een leeuw zijn, of een mooie blondine met grote tieten...' maar helaas, die keuze heb ik helemaal niet. En jij ook niet.
Laat maarquote:Op zaterdag 21 september 2013 18:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nope. Ik zou best kunnen zeggen: 'ik wil een leeuw zijn, of een mooie blondine met grote tieten...' maar helaas, die keuze heb ik helemaal niet. En jij ook niet.
Maar er wordt niets stelselmatig genegeerd. En tsja, het is niet ons boek. Het is natuurlijk een stuk maffer als een gelovig iemand iets uit de bijbel negeert dan als een ongelovig iemand dat doet.quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Die halen ook precies uit de Bijbel wat hun uitkomt.
dat doen alle christenenquote:Op zaterdag 21 september 2013 20:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Die halen ook precies uit de Bijbel wat hun uitkomt.
Het gaat wat snel en verward.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:46 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb een vraagje:
Vet van mij.quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:28 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Schofferen met 1 pennestreek je hele devote familie betekent niets. Het kan waar zijn of niet waar. Alleen omdat je hele devote familieleden hebt, betekent niet dat het dan onmogelijk is dat katholieken niet Christelijk zijn.
Vervolgens geef je zelf wel argumenten waarom katholieken niet Christelijk zijn. Grappig.
Alleen maar een "nee" van bianconeri en geen antwoord op mijn vervolgvraag "wat dan nog meer" als in.. waar haal je dan je morele code vandaan.quote:Op zondag 22 september 2013 01:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het gaat wat snel en verward.
Heb je hier al een antwoord op gekregen?
Meer dan 60% van alle mensen die zichzelf christelijk noemen is katholiek. De overige 40% is sterk verdeeld onder de talloze protestante stromingen en sektes.quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:28 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Schofferen met 1 pennestreek je hele devote familie betekent niets. Het kan waar zijn of niet waar. Alleen omdat je hele devote familieleden hebt, betekent niet dat het dan onmogelijk is dat katholieken niet Christelijk zijn.
Vervolgens geef je zelf wel argumenten waarom katholieken niet Christelijk zijn. Grappig.
60% is een aanname, want gebaseerd op onrealistische statistieken. Zo is mijn moeder op papier Katholiek. Rooms zelfs. Maar ze doet niks qua Bijbel, Kerk, you know Christelijke dingen and stuff.quote:Op zondag 22 september 2013 09:44 schreef Grouch het volgende:
[..]
Meer dan 60% van alle mensen die zichzelf christelijk noemen is katholiek. De overige 40% is sterk verdeeld onder de talloze protestante stromingen en sektes.
Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat de katholieken democratisch gezien de enigen zijn die mogen bepalen wie wel en wie niet christelijk is. Wees blij dat ze de protestanten tolereren
wat droge statistieken:quote:Op zondag 22 september 2013 12:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
60% is een aanname, want gebaseerd op onrealistische statistieken. Zo is mijn moeder op papier Katholiek. Rooms zelfs. Maar ze doet niks qua Bijbel, Kerk, you know Christelijke dingen and stuff.
Precies een voorbeeld van het argument dat Katholieken niet Christelijk zijn.
En dan zou je zulke mensen zonder kennis democratisch willen laten bepalen wie er wel of niet Christelijk is?
Maar me moeder is gelukkig, ondanks haar heidens leven, een hele lieve vrouw.
En ja, ik kan linkjes leggen van de persoon wie zij is, naar lieve mensen uit de Bijbel of geboden. Maar er ontbreken ook linkjes naar de Bijbel.
Goh wat ben ik blij met de tolerantie
Nou in feite, dus niet.quote:Op zondag 22 september 2013 01:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
dat doen alle christenen
dat laten katholieken aan theologen over, en dan vormen ze hun eigen mening, net als Eva.quote:Op zondag 22 september 2013 12:47 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Nou in feite, dus niet.
Want blijkbaar zijn katholieken ook Christenen. En er zijn genoeg Katholieken die dus helemaal niks met de Bijbel doen en er dus ook niks uithalen waardoor er gene sprake is van eruit halen wat hen uitkomt.
Jezus Christus had geen Kerk dus kunnen de Katholieken ook geen leden zijn van de kerk van Jezus Christus dus zijn ze niet per definitie Christelijk. Enkel de leringen geloven is overigens ook niet helemaal genoeg om van iemand een volgeling te maken, want een volgeling handelt ook zoals Jezus. Wanneer de handelingen van de Katholieken soms zelfs helemaal haaks staan op de leringen die ze zelf beweren te volgen en/of de handelingen van Jezus, maakt dat de Katholieken minder Christelijk.quote:Op zondag 22 september 2013 01:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij.
Hilarisch. Katholieken zijn leden van de kerk van Jezus Christus. En die geloven dus in de leringen van Christus. En zijn dus christelijk.
Dat er anderen zijn die ook geloven in de leringen van Christus en in verder afwijkende leringen, maakt de katholieken niet minder christelijk.
Maar wat zal het mij ook aan mijn reet roesten.
Dat zou betekenen dat de kans heel groot moet zijn om op dit forum minstens een aantal van die verschillende smaken christenen tegen te komen? Of in het dagelijks leven? Waarom overkomt me dat dan meer als uitzondering dan als regelmaat?quote:Op zondag 22 september 2013 12:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
wat droge statistieken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom
Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Het christendom is verdeeld in 1,147 miljard rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.).
Daardoor geen volgelingen van Jezus, want Jezus liet niks aan theologen over.quote:Op zondag 22 september 2013 12:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
dat laten katholieken aan theologen over, en dan vormen ze hun eigen mening, net als Eva.
De meeste gelovigen praten maar zelden in fora over hun geloof, dus zo vreemd is dat niet. Of vraag je aan alle fokkers die je tegenkomt welk geloof ze aanhangen?quote:Op zondag 22 september 2013 12:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat de kans heel groot moet zijn om op dit forum minstens een aantal van die verschillende smaken christenen tegen te komen? Of in het dagelijks leven? Waarom overkomt me dat dan meer als uitzondering dan als regelmaat?
Je zegt wel steeds geen christen te zijn, maar waarom reageer je steeds als een fanatieke protestant? Veel protestanten vinden rooms katholieken geen echte christen omdat ze zogenaamd niet uit de bijbel lezen. Natuurlijk is dit een generalisatie zoals zelden vertoond. Ik kende protestanten (ben zelf dat 23 jaar geweest) die nooit uit de bijbel lazen en ik kende katholieken die dat wel deden. Tevens is het ook geen gebod uit de bijbel dat je perse de bijbel moet lezen om een goed christen te zijn. Katholieken hebben een ding wat heel goed is en dat is ze verder kijken dan het geschreven woord. In de tijd dat de eerste christenen leefden had je natuurlijk niks op papier, dus daarom is traditie (mondelinge overleveringen van hoe die mensen leefden) erg belangrijk. Plus alles wat wle op papier gezet is maar wat de tand des tijds niet heeft overleefd. Stel je voor dat over 2000 jaar de mensen enkel nog zouden doen wat overgebleven is op papier, hoe zou het christendom dan verschillen met wat de christenen nu zouden doen? Over veel dingen schrijft men niet, maar doet men gewoon.quote:Op zondag 22 september 2013 12:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
60% is een aanname, want gebaseerd op onrealistische statistieken. Zo is mijn moeder op papier Katholiek. Rooms zelfs. Maar ze doet niks qua Bijbel, Kerk, you know Christelijke dingen and stuff.
Precies een voorbeeld van het argument dat Katholieken niet Christelijk zijn.
En dan zou je zulke mensen zonder kennis democratisch willen laten bepalen wie er wel of niet Christelijk is?
Maar me moeder is gelukkig, ondanks haar heidens leven, een hele lieve vrouw.
En ja, ik kan linkjes leggen van de persoon wie zij is, naar lieve mensen uit de Bijbel of geboden. Maar er ontbreken ook linkjes naar de Bijbel.
Goh wat ben ik blij met de tolerantie
Weer erg generaliserend over katholieke mensen. Net zoals het idee dat men vroeger niet de bijbel las en dat sinds Luther de bijbel pas in vele talen beschikbaar zou zijnquote:Op zondag 22 september 2013 12:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
dat laten katholieken aan theologen over, en dan vormen ze hun eigen mening, net als Eva.
Dit kun je ook zeggen van protestanten. De schijnheiligste mensen zitten vooraan in de kerk. Zijn ze daarom minder christelijk? Als je GELOOFT dan ben je christen. Lees Paulus maar eens.quote:Op zondag 22 september 2013 12:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Jezus Christus had geen Kerk dus kunnen de Katholieken ook geen leden zijn van de kerk van Jezus Christus dus zijn ze niet per definitie Christelijk. Enkel de leringen geloven is overigens ook niet helemaal genoeg om van iemand een volgeling te maken, want een volgeling handelt ook zoals Jezus. Wanneer de handelingen van de Katholieken soms zelfs helemaal haaks staan op de leringen die ze zelf beweren te volgen en/of de handelingen van Jezus, maakt dat de Katholieken minder Christelijk.
Hoe zou dat nou komen?quote:Op zondag 22 september 2013 12:55 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Daardoor geen volgelingen van Jezus, want Jezus liet niks aan theologen over.
En voordat ik nu wordt afgeschilderd als een fanatieke of oordelende Christen (oordelen is ook niet Christelijk), ik was/ben alleen maar zoekende en analyseer vanaf de zijkant.
Ik ben maar een zoekende en analyseer vanaf de zijlijn zoals ik eerder aangaf.quote:Op zondag 22 september 2013 13:25 schreef BerjanII het volgende:
Je zegt wel steeds geen christen te zijn, maar waarom reageer je steeds als een fanatieke protestant? Veel protestanten vinden rooms katholieken geen echte christen omdat ze zogenaamd niet uit de bijbel lezen. Natuurlijk is dit een generalisatie zoals zelden vertoond. Ik kende protestanten (ben zelf dat 23 jaar geweest) die nooit uit de bijbel lazen en ik kende katholieken die dat wel deden. Tevens is het ook geen gebod uit de bijbel dat je perse de bijbel moet lezen om een goed christen te zijn. Katholieken hebben een ding wat heel goed is en dat is ze verder kijken dan het geschreven woord. In de tijd dat de eerste christenen leefden had je natuurlijk niks op papier, dus daarom is traditie (mondelinge overleveringen van hoe die mensen leefden) erg belangrijk. Plus alles wat wle op papier gezet is maar wat de tand des tijds niet heeft overleefd. Stel je voor dat over 2000 jaar de mensen enkel nog zouden doen wat overgebleven is op papier, hoe zou het christendom dan verschillen met wat de christenen nu zouden doen? Over veel dingen schrijft men niet, maar doet men gewoon.
Plus natuurlijk dat het oude christendom een mysteriegodsdienst was waardoor het juist logisch is dat er minder over gesproken werd en meer gedaan.
Dit kun je ook zeggen van protestanten. De schijnheiligste mensen zitten vooraan in de kerk. Zijn ze daarom minder christelijk? Als je GELOOFT dan ben je christen. Lees Paulus maar eens.
Jij een objectieve zoeker? Nee, je lijkt mij eerder een protestant in schaapskleren.
Nou weer een illusie kapotquote:Op zondag 22 september 2013 13:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
De meeste gelovigen praten maar zelden in fora over hun geloof, dus zo vreemd is dat niet. Of vraag je aan alle fokkers die je tegenkomt welk geloof ze aanhangen?
Bovendien is het sowieso een illusie om te denken dat de bevolking van Fok representatief is voor de nederlandse samenleving.
Wat jij aangeeft maakt voor mij niks uit Rob want ik zie precies dezelfde dingen als bij protestantisme. Dus voor mij blijf je een wolf in schaapskleren (iemand die doet alsof hij niks is, maar ondertussen zo bevooroordeeld is als de ****).quote:Op zondag 22 september 2013 13:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik ben maar een zoekende en analyseer vanaf de zijlijn zoals ik eerder aangaf.
Dat zou je eens aan jouw dominee moeten vragen, je weet wel, degene die je gedoopt heeft.quote:Dus ik lijk op een protestant, zou ik dan een protestant zijn zonder dat ik het weet?
Wat heeft dit nou weer met jouw meningen te maken? Er zijn ook genoeg protestanten die niet fanatiek zijn. Jouw fanatiek zijn heeft meer te maken met het feit dat je andere groeperingen afzet als niet christen, enkel omdat ze traditie belangrijk vinden en niet "sola scriptura". Dat laatste is dus flauwekul zoals ik al gezegd en bewezen heb (voor degene die mijn mening waarderen althans). Het is dan ook jammer dat je hier OF overheen gekeken hebt OF het gewoonweg negeert.quote:Maar de katholieken hebben de paus itt de protestanten, daarom lijk ik waarschijnlijk op een fanatieke protestant.
Je kan wel blijven hameren op jouw objectiviteit maar daar kijkt men dwars doorheen. Bijvoorbeeld dat je steeds de negatieve ideeen van de katholieken aanhaalt, terwijl die ook bij andere partijen zijn. Dat je steeds maar weer blijft hameren op het lezen van de bijbel, wat zogenaamd zou inhouden dat je christen bent. Dat is gewoon negatief zijn op katholieken omdat je die mensen niet mag. Is prima hoor, maar doe dan niet alsof je objectief bent.quote:Objectief ja, schaapskleren nee, en wat zal ik van Paulus lezen om te ontdekken wat jij zei (Als je GELOOFT dan ben je christen.)?
Bij welk kerkgenootschap kerk je?quote:Op zondag 22 september 2013 13:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik ben maar een zoekende en analyseer vanaf de zijlijn zoals ik eerder aangaf.
Dus ik lijk op een protestant, zou ik dan een protestant zijn zonder dat ik het weet?
Maar de katholieken hebben de paus itt de protestanten, daarom lijk ik waarschijnlijk op een fanatieke protestant.
Objectief ja, schaapskleren nee, en wat zal ik van Paulus lezen om te ontdekken wat jij zei (Als je GELOOFT dan ben je christen.)?
Heb je mij om meer gevraagd dan? Helemaal geen melding van ontvangen.quote:Op zondag 22 september 2013 04:52 schreef SpecialK het volgende:
Alleen maar een "nee" van bianconeri en geen antwoord op mijn vervolgvraag "wat dan nog meer" als in.. waar haal je dan je morele code vandaan.
Ik vind het sowieso vreemd om te horen dat de bijbel blijkbaar niet zo belangrijk is bij het leren over de moraliteit maar zodra het gaat over evolutie is de bijbel ineens een historisch accuraat lesboek voor hem.
Katholieken worden in principe als christenen nog bezien ok.quote:Op zondag 22 september 2013 01:38 schreef Kees22 het volgende:
Vet van mij.
Hilarisch. Katholieken zijn leden van de kerk van Jezus Christus. En die geloven dus in de leringen van Christus. En zijn dus christelijk.
Dat er anderen zijn die ook geloven in de leringen van Christus en in verder afwijkende leringen, maakt de katholieken niet minder christelijk.
Maar wat zal het mij ook aan mijn reet roesten.
Voet tussen de deur gebeurt sowieso nietquote:Op zaterdag 21 september 2013 14:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Maar religies geloven in Goden/goden, dus tsja. En religies zijn er nu eenmaal. Op wiki staat bij JG:
"Jehova's getuigen of Jehovah's Getuigen[1][2] zijn leden van een aan het protestantisme verwante, fundamentalistische en millennialistische geloofsgemeenschap, die eind 19e eeuw in de Verenigde Staten binnen de adventistische stroming door Charles Taze Russell werd gesticht als de Bijbelonderzoekers."
Dit is dus niet meer dan een religieuze stroming met het Nieuwe Testament als bron. Dat zij als een sekte over kunnen komen door hun gezamenlijke manier van handelen met de stereotype voet tussen de deur, maakt van hen nog geen sekte. Een familielid van mij was JG en die deed nooit een voet tussen een deur. Nooit sektevibraties gehad bij haar. In tegendeel zelfs. Een beter mens heb ik volgens mij nooit meer gekend.
Een christen zou iemand moeten zijn die Gods woord de Bijbel grondig bestudeert en God in alles navolgt. Christus navolgt. Leeft naar de Bijbel.quote:Op zondag 22 september 2013 13:25 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Je zegt wel steeds geen christen te zijn, maar waarom reageer je steeds als een fanatieke protestant? Veel protestanten vinden rooms katholieken geen echte christen omdat ze zogenaamd niet uit de bijbel lezen. Natuurlijk is dit een generalisatie zoals zelden vertoond. Ik kende protestanten (ben zelf dat 23 jaar geweest) die nooit uit de bijbel lazen en ik kende katholieken die dat wel deden. Tevens is het ook geen gebod uit de bijbel dat je perse de bijbel moet lezen om een goed christen te zijn. Katholieken hebben een ding wat heel goed is en dat is ze verder kijken dan het geschreven woord.
Wat is er zo'n mysterie aan dan? Is het helemaal niet...quote:Plus natuurlijk dat het oude christendom een mysteriegodsdienst was waardoor het juist logisch is dat er minder over gesproken werd en meer gedaan.
Puur geloof maakt je echt geen christen hoor.quote:Dit kun je ook zeggen van protestanten. De schijnheiligste mensen zitten vooraan in de kerk. Zijn ze daarom minder christelijk? Als je GELOOFT dan ben je christen. Lees Paulus maar eens.
Wie is er nou niet tegen de Katholieken?quote:Jij een objectieve zoeker? Nee, je lijkt mij eerder een protestant in schaapskleren.
In Amsterdam wel. Misschien is dat plaatsgebonden ?quote:Op zondag 22 september 2013 19:03 schreef bianconeri het volgende:
Voet tussen de deur gebeurt sowieso niet
Oh nou tuurlijk dat verandert de zaak.quote:Op zondag 22 september 2013 19:03 schreef bianconeri het volgende:
Die heeft ons geloof niet gesticht. Heeft 'slechts' een opzet gegeven voor een georganiseerde ware aanbidding.
je bent er bijna nog even doorstuderen, dat weet je dat elke godsdienst vals is.quote:Op zondag 22 september 2013 19:03 schreef bianconeri het volgende:
Katholieken worden in principe als christenen nog bezien ok.
Maar in welk opzicht zijn ze christenen?
1. Ze volgen de Bijbel totaal niet, de Bijbel betekend heel weinig voor ze.
2. Ze volgen Christus niet na. Een paus is grote onzin, de 3-eenheid is een valse leer.
... en alles verkopen wat je bezit. Katholieke monniken zijn dus de enigen de in de hemel komen.quote:Op zondag 22 september 2013 19:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Een christen zou iemand moeten zijn die Gods woord de Bijbel grondig bestudeert en God in alles navolgt. Christus navolgt. Leeft naar de Bijbel.
Katholieken vallen dan sowieso al af, ok mss lezen een paar wel de Bijbel. Maar ze doen doodleuk mee aan oorlogen, net als praktisch alle protestantse richtingen. Terwijl de Bijbel nadrukkelijk zegt je vijand lief te hebben en geen wapens op te nemen.
Je moet er naar leven, dat is het belangrijkste.
Grappig dat je zegt dat oorlogen voeren niet bijbels is, typisch weer selectief lezen. Vandaag nog een stukje gelezen over koning David (een man naar gods hart) die zijn mannen in de strijd wilde voorgaan. Tevens is het gewoon dom om niet te strijden tegen kwade mensen, dat is gewoon luiheid of angst. Het goed moet het kwaad verdelgen, dat is zo bijbels als het maar zijn kan.quote:Op zondag 22 september 2013 19:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Een christen zou iemand moeten zijn die Gods woord de Bijbel grondig bestudeert en God in alles navolgt. Christus navolgt. Leeft naar de Bijbel.
Katholieken vallen dan sowieso al af, ok mss lezen een paar wel de Bijbel. Maar ze doen doodleuk mee aan oorlogen, net als praktisch alle protestantse richtingen. Terwijl de Bijbel nadrukkelijk zegt je vijand lief te hebben en geen wapens op te nemen.
Nu niet meer nee, maar waar denk je dat avondmaal en doop vandaan komt. Dat zijn inwijdingsrituelen om de ingewijden af te scheiden van hen die leek zijn. Maar goed, ik heb dit al tig keer gezegd en steeds tegen dovemansoren.quote:Wat is er zo'n mysterie aan dan? Is het helemaal niet...
Nogmaals, lees Paulus maar eens. Werken voor je behoud is Katholiek, geloven is protestants.quote:Puur geloof maakt je echt geen christen hoor.
Jakobus zegt ook duidelijk dat er werken bij horen. Logisch, als je echt in God gelooft en een christen bent dan wil je ook naar Zijn geboden leven. Simpel zat.
Als mensen eens niet zo gingen generaliseren dat is het een stuk beter. IK ben niet tegen katholieken, en ik ken er genoeg die niet tegen katholieken zijn. Het zijn gewoon mensen net zoals jij en ik. Met een andere mening dan protestanten of jehova getuigen. Boeit mij het wat? Niks.quote:Wie is er nou niet tegen de Katholieken?
Elke christelijke richting behalve katholieken zelf zijn tegen hun. Wegens hun verderfelijke leerstellingen, hun invloeden in oorlogen en politiek en het alleen uit zijn op geld.
En elke niet christen of niet gelovige is ook daarom boos en door al die misbruiken nog.
Gij zijt Petrus en op deze rots zal ik mijn kerk bouwen.quote:Op zondag 22 september 2013 12:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Jezus Christus had geen Kerk dus kunnen de Katholieken ook geen leden zijn van de kerk van Jezus Christus dus zijn ze niet per definitie Christelijk. Enkel de leringen geloven is overigens ook niet helemaal genoeg om van iemand een volgeling te maken, want een volgeling handelt ook zoals Jezus. Wanneer de handelingen van de Katholieken soms zelfs helemaal haaks staan op de leringen die ze zelf beweren te volgen en/of de handelingen van Jezus, maakt dat de Katholieken minder Christelijk.
Vet van mij!quote:Op zondag 22 september 2013 19:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Wat is er zo'n mysterie aan dan? Is het helemaal niet...
[..]
Puur geloof maakt je echt geen christen hoor.
Jakobus zegt ook duidelijk dat er werken bij horen. Logisch, als je echt in God gelooft en een christen bent dan wil je ook naar Zijn geboden leven. Simpel zat.
[..]
Wie is er nou niet tegen de Katholieken?
Elke christelijke richting behalve katholieken zelf zijn tegen hun. Wegens hun verderfelijke leerstellingen, hun invloeden in oorlogen en politiek en het alleen uit zijn op geld.
En elke niet christen of niet gelovige is ook daarom boos en door al die misbruiken nog.
Ik heb het nooit meegemaakt, terwijl ik toch ettelijke keren bezocht ben en ook wel enkele keren gediscussieerd heb met JG's.quote:Op zondag 22 september 2013 19:23 schreef Grouch het volgende:
[..]
In Amsterdam wel. Misschien is dat plaatsgebonden ?
Maar de punten die er wel in staan? Die zijn wel altijd geldig?quote:Op zondag 22 september 2013 19:03 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Heb je mij om meer gevraagd dan? Helemaal geen melding van ontvangen.
Gaat om of de Bijbel de enige morele code geeft he? En ik zei nee.
De Bijbel is natuurlijk wel boek nummer 1. Gemaakt door onze Schepper en die weet ofc wat het beste voor ons is. Maar niet elk punt staat er in. Er wordt niet precies gezegd hoe een gezin op te voeden of andere zaken.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, iedere christen gelooft dat Jezus legitiem is omdat hij de wet (OT) kwam vervullen, maar die wet is door christenen zo goed als verlaten.quote:Op maandag 23 september 2013 04:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Maar de punten die er wel in staan? Die zijn wel altijd geldig?
quote:Op zondag 22 september 2013 19:03 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En niemand krijgt een sekte gevoel bij ons.
waar bazeer jij dat op?quote:Op maandag 23 september 2013 12:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, iedere christen gelooft dat Jezus legitiem is omdat hij de wet (OT) kwam vervullen, maar die wet is door christenen zo goed als verlaten.
dat wat je in je laatste post zei.quote:
dus dat de wet door de christenen zou zijn verlaten.quote:Op maandag 23 september 2013 12:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, iedere christen gelooft dat Jezus legitiem is omdat hij de wet (OT) kwam vervullen, maar die wet is door christenen zo goed als verlaten.
Gebrek aan uitvoering van onder meer:quote:Op maandag 23 september 2013 15:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat wat je in je laatste post zei.
[..]
dus dat de wet door de christenen zou zijn verlaten.
christenen hoeven niet meer besneden te worden, er staat ook verder nergens dat christenen geen varkensvlees mogen eten.quote:Op maandag 23 september 2013 15:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gebrek aan uitvoering van onder meer:
- Besnijdenis
- Varkensvlees
- Gezicht ter aarde werpen tijdens het bidden, zoals Jezus dit deed.
- De wetten van de zedelijkheid zoals beschreven in het OT naleven.
- Verbod op het vereren van heiligen.
- Afbeelden van Goden ( Jezus )
om maar een paar voorbeelden te noemen, en dan heb ik met name over de christenen in het Westen, niet de orthodoxe christenen in het oosten bijvoorbeeld.
Maar de 10 geboden gelden dan weer wel?quote:Op maandag 23 september 2013 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
christenen hoeven niet meer besneden te worden, er staat ook verder nergens dat christenen geen varkensvlees mogen eten.
dat katholieken al die heiligen hebben en ook afbeeldingen van Jezus kan ik niks aan doen, dit zijn alleen maar praktische zaken zoals sommige mensen het beleven.
een heleboel regels in het OT gelden alleen voor het volk Israël zoals beschreven in de bijbel (OT).
Jezus heeft de ganse wet vervuld, waardoor je als je in Jezus gelooft en wat hij gedaan heeft je mag leven onder zijn genade en dat hij dus voor je zonden gestorven is en weer opgestaan en zo de dood heeft overwonnen.
Doordat je in christus gelooft houdt je je daar automatisch aan, maar dat zegt niet dat een christen ook dag in dag uit leeft als een heilig boontje, want een christen is ook maar een mens en van nature zondig.quote:Op maandag 23 september 2013 16:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Maar de 10 geboden gelden dan weer wel?
Dit was precies wat ik bedoelde, bedankt voor de illustratie. Ik geloof dat Jezus best op een manier heeft geleefd door de wet te vervullen, gezien hij zelf een jood was en een joods leven geleefd heeft, maar de christenen vandaag de dag die zich niet besnijden en varkensvlees eten, niet hun gezicht ter aarde werpen, vervullen een andere wet dan die van Jezus, die van Paulus.quote:Op maandag 23 september 2013 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
christenen hoeven niet meer besneden te worden, er staat ook verder nergens dat christenen geen varkensvlees mogen eten.
dat katholieken al die heiligen hebben en ook afbeeldingen van Jezus kan ik niks aan doen, dit zijn alleen maar praktische zaken zoals sommige mensen het beleven.
een heleboel regels in het OT gelden alleen voor het volk Israël zoals beschreven in de bijbel (OT).
Jezus heeft de ganse wet vervuld, waardoor je als je in Jezus gelooft en wat hij gedaan heeft je mag leven onder zijn genade en dat hij dus voor je zonden gestorven is en weer opgestaan en zo de dood heeft overwonnen.
Met alle respect, maar daar valt de Westerse blondie niet onder.quote:"Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk Israel."
Echte top-christen dit.quote:Op maandag 23 september 2013 16:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
wat is nu weer de wet van paulus?
Het Christendom van vandaag, zodanig aangepast zodat er christenen ineens zeggen dat zij zich niet meer hoeven te besnijden en er geen verbod op varkensvlees is, dat is niet de visie van Jezus, maar de visie van Paulus geweest.quote:Op maandag 23 september 2013 16:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ja, cute, maar honderden jaren voordat Jezus werd geboren stond er al in de Torah dat de verlosser met een ezel zou binnenlopen, en wat heeft Jezus gedaan? Precies, de al reeds voorgedane voorspellingen op je eigen karakter toepassen is niet echt een uitdaging.quote:Op maandag 23 september 2013 16:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
en daarbij volgens mij staan er in het OT verhalen die verwijzen naar de geboorte van Jezus en ook dat hij de verlosser zal zijn.
Dat is precies wat ik zeg, hij heeft de voorspellingen van de Torah als inspiratie genomen om zijn eigen claims te legimiteren.quote:Op maandag 23 september 2013 16:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
Jezus is toch ook op een ezel Jeruzalem binnen getrokken?
Laten we maar niet beginnen over de Kerk en de Anti Christ, de kerk heeft eeuwenlang verschillende mensen tot Anti Christ uitgeroepen omdat het een dreiging was voor de Kerkelijke macht, als je je al niet voor doet als de anti christ, dan zal de kerk je er wel tot een uitroepen, zo gingen Mohammed, Maarten Luther, Gengis Khan, Atilla de Hun, Stalin allemaal President Obama voor.quote:Op maandag 23 september 2013 16:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
dus dat houdt in dat je over tijdje ook iemand krijgt die zich gaat voordoen als de anti christ?
Persoonsgebonden. Onze leer en gedragingen, onze vergaderingen en alles is in elke gemeente hetzelfde. Als je vergadering in NL bezoekt, Spanje of Brazilie overal precies hetzelfde.quote:Op zondag 22 september 2013 19:23 schreef Grouch het volgende:
In Amsterdam wel. Misschien is dat plaatsgebonden ?
Ja want we zijn niet door een mens gesticht....quote:Op zondag 22 september 2013 20:41 schreef hoatzin het volgende:
Oh nou tuurlijk dat verandert de zaak.
Jij bent nog niet gelovig, dus wie heeft nog niet genoeg gestudeerdquote:Op zondag 22 september 2013 21:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
je bent er bijna nog even doorstuderen, dat weet je dat elke godsdienst vals is.
Je hebt gewoon nog niet genoeg gestudeerd
Juist.... Lekker zelf wat verzinnen. Datzelfde onnozele argument weer eens.quote:Op zondag 22 september 2013 21:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
... en alles verkopen wat je bezit. Katholieke monniken zijn dus de enigen de in de hemel komen.
Lekker selektief lezen dus.
Wie leest nou selectiefquote:Op zondag 22 september 2013 22:03 schreef BerjanII het volgende:
Grappig dat je zegt dat oorlogen voeren niet bijbels is, typisch weer selectief lezen. Vandaag nog een stukje gelezen over koning David (een man naar gods hart) die zijn mannen in de strijd wilde voorgaan. Tevens is het gewoon dom om niet te strijden tegen kwade mensen, dat is gewoon luiheid of angst. Het goed moet het kwaad verdelgen, dat is zo bijbels als het maar zijn kan.
En er lezen een paar de bijbel? Ongelooflijk, werkelijk ongelooflijk. Als je weet hoeveel miljoenen mensen katholiek zijn dan zijn het wel meer dan een paar.
Wat hebben die 2 dingen nou met een ''mysterie'' te maken -.-quote:Nu niet meer nee, maar waar denk je dat avondmaal en doop vandaan komt. Dat zijn inwijdingsrituelen om de ingewijden af te scheiden van hen die leek zijn. Maar goed, ik heb dit al tig keer gezegd en steeds tegen dovemansoren.
De Bijbel is 1 boek, alles staat in verbinding met elkaar. Bij je geloof horen automatisch werken, als je gelooft dan komen die er ook automatisch bij.quote:Nogmaals, lees Paulus maar eens. Werken voor je behoud is Katholiek, geloven is protestants.
1 kant van mijn familie is katholiek. Dus weet er genoeg van.quote:Als mensen eens niet zo gingen generaliseren dat is het een stuk beter. IK ben niet tegen katholieken, en ik ken er genoeg die niet tegen katholieken zijn. Het zijn gewoon mensen net zoals jij en ik. Met een andere mening dan protestanten of jehova getuigen. Boeit mij het wat? Niks.
Alleen de protestanten zijn tegen katholieken. "Zelfs" niet gelovigen zijn niet tegen de gewone katholieke gelovige, wel tegen de misbruikers maar dat is omdat ze misbruikt hebben. ik ben ook tegen atheistische misbruikers, of protestantse misbruikers.
Misschien moet ik jou inderdaad maar eens negeren, de kinderlijke reacties spatten weer van mijn scherm af.
Als je zo leest zijn moslims ook christen. Geloven ook in Jezus.quote:Op maandag 23 september 2013 01:57 schreef Kees22 het volgende:
Hoe dan ook geloven katholieken in Christus de zoon van god en dus zijn ze per definitie christenen.
Kan zo niet alles voor de geest halen. Maar zo ver ik kan bedenken zijn die altijd geldig.quote:Op maandag 23 september 2013 04:38 schreef SpecialK het volgende:
Maar de punten die er wel in staan? Die zijn wel altijd geldig?
Zie reactie aan hem.quote:Op maandag 23 september 2013 12:54 schreef Triggershot het volgende:
Sterk staaltje logica.quote:Op maandag 23 september 2013 17:27 schreef bianconeri het volgende:
Zie reactie aan hem.
De Mozaische Wet is vervallen hoor? Juist omdat Jezus die vervulde.
Zucht.....quote:Op maandag 23 september 2013 16:28 schreef Triggershot het volgende:
Dit was precies wat ik bedoelde, bedankt voor de illustratie. Ik geloof dat Jezus best op een manier heeft geleefd door de wet te vervullen, gezien hij zelf een jood was en een joods leven geleefd heeft, maar de christenen vandaag de dag die zich niet besnijden en varkensvlees eten, niet hun gezicht ter aarde werpen, vervullen een andere wet dan die van Jezus, die van Paulus.
Het idee van erfzonde en lijden voor andermans zonden is ook weer zo iets typisch wat tegen de kernbeginselen van OT gaat, maar goed.
Je zegt zelf dat heel veel van de oude OT regels alleen voor de Joden gold, maar Jezus zegt zelf nota bene dat hij :
Met alle respect, maar daar valt de Westerse blondie niet onder.
Zoals ik al zei:quote:
neehee.. Dat is een groot stuk onkunde van jou. Dat je de Bijbel totaal niet kent.quote:Op maandag 23 september 2013 15:43 schreef Triggershot het volgende:
Gebrek aan uitvoering van onder meer:
- Besnijdenis
- Varkensvlees
- Gezicht ter aarde werpen tijdens het bidden, zoals Jezus dit deed.
- De wetten van de zedelijkheid zoals beschreven in het OT naleven.
- Verbod op het vereren van heiligen.
- Afbeelden van Goden ( Jezus )
om maar een paar voorbeelden te noemen, en dan heb ik met name over de christenen in het Westen, niet de orthodoxe christenen in het oosten bijvoorbeeld.
[quote]Op maandag 23 september 2013 16:35 schreef Triggershot het volgende:
Het Christendom van vandaag, zodanig aangepast zodat er christenen ineens zeggen dat zij zich niet meer hoeven te besnijden en er geen verbod op varkensvlees is, dat is niet de visie van Jezus, maar de visie van Paulus geweest.
De wet bestond om de zondige toestand. Als een middel om vergeving te krijgen van je fouten.quote:Op maandag 23 september 2013 17:34 schreef Triggershot het volgende:
Sterk staaltje logica.
Iets komt te vervallen als het wordt afgeschaft ten gunste van iets anders, niet als hetzelfde wordt vervuld.
Het is apart dat de wet vervuld is, maar dat de 10 geboden elke week in veel kerken worden voorgelezen.quote:Op maandag 23 september 2013 16:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Doordat je in christus gelooft houdt je je daar automatisch aan, maar dat zegt niet dat een christen ook dag in dag uit leeft als een heilig boontje, want een christen is ook maar een mens en van nature zondig.
Maar een christen zal zich wel zo goed mogelijk proberen te houden aan onder andere de 10 geboden maar ook proberen te leven zoals jezus leefde.
waaronder dus het liefhebben van je naaste.
Jullie zijn wèl door een mens gesticht. Overgenomen van een andere sekte die doodliep omdat JC niet verscheen op het afgesproken tijdstip.quote:Op maandag 23 september 2013 17:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Persoonsgebonden. Onze leer en gedragingen, onze vergaderingen en alles is in elke gemeente hetzelfde. Als je vergadering in NL bezoekt, Spanje of Brazilie overal precies hetzelfde.
Sommige personen willen zo graag de boodschap delen dat ze wat opdringerig zijn.
En sommigen zijn het van zichzelf. Maar ja dat wordt absoluut niet gepromoot om te doen.
[..]
Ja want we zijn niet door een mens gesticht....
En dat is het punt rond een sekte.
.
Als alles een is, zoals je verderop zegt, dan moet je niet alleen het NT lezen maar ook het OT. En daarin staat zelfs dat de bijbelgod oorlogen gebood tegen de niet gelovige volkeren van kanaan (om maar een voorbeeld te noemen), zelfs tegen het eigen volk. Dan kun je zeggen dat het niet voor de gelovigen nu zou gelden, maar dan gelden de woorden van Jezus ook niet tegen de gelovigen nu maar enkel tegen zijn toehoorders.quote:Op maandag 23 september 2013 17:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wie leest nou selectief
Dus omdat er een oorlog instaat is ineens oorlog wel toegestaan? Uhu lekker selectief.....
Kijk eens in het NT zou ik zeggen.
Zolang het bij zegenen blijft heb je er niks aan. Wees blij dat er ongelovigen (in jouw ogen, want je mag immers niet oorlog voeren) waren die de Duitsers hebben verslagen, en de Italianen en Japanners, want anders zat je nu met de problemen. Ik vind het bangheid, lafheid en luiheid als je niet de kwaden aan wil pakken in een oorlog. Het afschuiven van de problemen op anderen. Anderzijds begrijp ik het wel, want iedereen komt uit dezelfde "bron" en wij zijn broeders en zusters en de kwaden onder de mensen zijn vaak enkel verkeerd voorgelicht (lees geïndoctrineerd), maar als je niet het kwaad bestrijden wilt dan help je de slachtoffers niet. Stel je voor dat de Duitsers niet bestreden werden, maar men wel de Joden wilden helpen dan zou dat niet helpen. Je kan immers niet steeds de Joden verbergen op zolder of in een kelder?quote:Katholieke priesters zegenden zowel Hitler als de geallieerden. Zelfde voor de protestantse dominees.
Hoe weet je dat? Ken jij veel Rooms Katholieken? Ik ken er een paar en die lezen allemaal de bijbel. Die praten de protestanten onder de tafel als het om bijbelkennis gaat.quote:En in verhouding maar een paar....
Alles. Inwijdingsrituelen waren en zijn bedoeld om leken en ingewijden te scheiden. Pas als je gedoopt werd mocht je de "dienst" volgen in het vroege christendom. Dat is nu natuurlijk allemaal verwaterd maar ik had het dan ook over het begin van het christendom.quote:Wat hebben die 2 dingen nou met een ''mysterie'' te maken -.-
Natuurlijk is de bijbel niet een. Als je eens goed zou lezen zou je zien dat Jezus andere dingen gezegd schijnt te hebben dan Paulus. Sterker nog, Paulus gaat in zijn brieven zelfs rechtstreeks in tegen JaHWeH. Door te doen dat niemand de wet kan houden, terwijl JHWH in het OT juist zegt dat men het wel kan.quote:De Bijbel is 1 boek, alles staat in verbinding met elkaar. Bij je geloof horen automatisch werken, als je gelooft dan komen die er ook automatisch bij.
Alleen geloven en in je luie stoel hele dagen blijven zitten werkt niet.
Ik vind het heel erg kinderachtig als mensen doen alsof iedereen tegen een bepaalde groep is. Ja, misschien ben ik te volwassen in deze.quote:1 kant van mijn familie is katholiek. Dus weet er genoeg van.
Lees alles dan ook niet direct zo generaliserend man, of ben je zo'n eentje die overal aanstoot aanneemt? Gezien je laatste zin idd...... Kinderlijke reacties, juist joh.
Zit ten minste meer inhoud aan dan die van jou.
DE katholieken? Ook die bestaan niet. En waarom zijn ze dan tegen DE katholieken? Vanwege de misbruik door anderen gedaan? Die mensen zijn ook niet goed bij hun paashaas als ze daarom anderen gaan veroordelen. Dan kan je ook protestanten gaan veroordelen (of denk je dat hier geen misbruik voor komt?) Of atheisten of welke groepering dan ook.quote:Er zijn heelveel mensen tegen de katholieken. Ik kom bij zoveel mensen aan de deur hierover.
Deels mee eens. Hoewel er natuurlijk een hele discussie mogelijk is over het idee dat als god op dag 1 als onderdeel van zijn alwetendheid wist dat A&E op dag 2 dat zouden doen dat er op de dag zelf vrij weinig keus was ook al leek dat voor de neutrale toeschouwer wel zo ( inclusief A&E zelf ). Aan een vaststaande toekomst valt immers niet te ontsnappen.quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
De eigen keuze van Eva en Adam die meedeed. Maar waarom enkel alleen naar God kijken? Adam en Eva hadden de verantwoordelijkheid, of cijferen atheisten de eigen verantwoordelijkheid weg wanneer blijkt dat mensen falen die verantwoordelijk te nemen?
Hmm, wat was dan je vorige account? Deze bestaat pas sinds december 2012.quote:Op maandag 23 september 2013 19:10 schreef Skillsy het volgende:
Wat is F&L van laag niveau vergeleken met paar jaar geleden.
Wanneer was hyves van hoog niveau dan?quote:Op maandag 23 september 2013 19:10 schreef Skillsy het volgende:
Wat is F&L van laag niveau vergeleken met paar jaar geleden. Het lijkt wel Hyves
[ afbeelding ]
Ik lurk al jaren mee. Maar heb nooit een account gemaaktquote:Op maandag 23 september 2013 19:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm, wat was dan je vorige account? Deze bestaat pas sinds december 2012.
Precies. En hoe oud zijn jullie hier allemaal? 14 jarigen? Volgens mij zijn de meesten hier de leeftijd van mijn oudersquote:Op maandag 23 september 2013 19:12 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Wanneer was hyves van hoog niveau dan?
Daar is dan je verklaring.quote:Op maandag 23 september 2013 19:16 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik lurk al jaren mee. Maar heb nooit een account gemaakt
Wel een punt dat bij een sekte hoort. Een punt dat al wegvalt.quote:Op maandag 23 september 2013 18:07 schreef hoatzin het volgende:
Jullie zijn wèl door een mens gesticht. Overgenomen van een andere sekte die doodliep omdat JC niet verscheen op het afgesproken tijdstip.
En dat is NIET het punt rond een sekte. Het is er slechts 1 van.
Ik zeg toch niet dat je het OT weg moet doen.quote:Op maandag 23 september 2013 18:12 schreef BerjanII het volgende:
Als alles een is, zoals je verderop zegt, dan moet je niet alleen het NT lezen maar ook het OT. En daarin staat zelfs dat de bijbelgod oorlogen gebood tegen de niet gelovige volkeren van kanaan (om maar een voorbeeld te noemen), zelfs tegen het eigen volk. Dan kun je zeggen dat het niet voor de gelovigen nu zou gelden, maar dan gelden de woorden van Jezus ook niet tegen de gelovigen nu maar enkel tegen zijn toehoorders.
Volgens de BIJBEL (en dus God) mogen we geen oorlog voeren.quote:Zolang het bij zegenen blijft heb je er niks aan. Wees blij dat er ongelovigen (in jouw ogen, want je mag immers niet oorlog voeren) waren die de Duitsers hebben verslagen, en de Italianen en Japanners, want anders zat je nu met de problemen. Ik vind het bangheid, lafheid en luiheid als je niet de kwaden aan wil pakken in een oorlog. Het afschuiven van de problemen op anderen. Anderzijds begrijp ik het wel, want iedereen komt uit dezelfde "bron" en wij zijn broeders en zusters en de kwaden onder de mensen zijn vaak enkel verkeerd voorgelicht (lees geïndoctrineerd), maar als je niet het kwaad bestrijden wilt dan help je de slachtoffers niet. Stel je voor dat de Duitsers niet bestreden werden, maar men wel de Joden wilden helpen dan zou dat niet helpen. Je kan immers niet steeds de Joden verbergen op zolder of in een kelder?
Ik ken er wat ja. En katholieken staan er om bekend weinig met de Bijbel te hebben.quote:Hoe weet je dat? Ken jij veel Rooms Katholieken? Ik ken er een paar en die lezen allemaal de bijbel. Die praten de protestanten onder de tafel als het om bijbelkennis gaat.
Dat is alsnog geen mysterie ja?quote:Alles. Inwijdingsrituelen waren en zijn bedoeld om leken en ingewijden te scheiden. Pas als je gedoopt werd mocht je de "dienst" volgen in het vroege christendom. Dat is nu natuurlijk allemaal verwaterd maar ik had het dan ook over het begin van het christendom.
Iedereen kan door een offergave er weer aan voldoen ja.quote:Natuurlijk is de bijbel niet een. Als je eens goed zou lezen zou je zien dat Jezus andere dingen gezegd schijnt te hebben dan Paulus. Sterker nog, Paulus gaat in zijn brieven zelfs rechtstreeks in tegen JaHWeH. Door te doen dat niemand de wet kan houden, terwijl JHWH in het OT juist zegt dat men het wel kan.
Waar precies aan dan? En nee hoor doen wij als JG in elk geval niet aan. Anderen idd wel ja (bv over de huis tot huis prediking, lezen ze bewust overheen).quote:Hieraan kun je al zien dat mensen die dezelfde bijbel schreven (de teksten die nu in de bijbel staan althans) elkaar tegenspreken. Alleen gelovigen zien dit niet.
Een kant van mijn familie IS katholiek.... Dus je hoeft mij daar echt niets over te vertellen.quote:Ik vind het heel erg kinderachtig als mensen doen alsof iedereen tegen een bepaalde groep is. Ja, misschien ben ik te volwassen in deze.
[quote]
Trek je niet direct alles aan man... Alsof direct elk aangevallen wordt.
Dat is juist iets niet volwassens hoor.
[quote]
In feite zou je gewoon eens met katholieken om moeten gaan zonder dat je weet dat het katholieken zijn (of welk geloof dan ook) dan zul je zien dat het gewone mensen zijn.
Het NT verbiedt helemaal geen oorlogen. Sterker nog, er is er een op komst van het NT.quote:Op maandag 23 september 2013 20:43 schreef bianconeri het volgende:
Ik zeg toch niet dat je het OT weg moet doen.
Je moet het alleen op zijn plaats zien. Wat was eerst?
Wat was de reden ervoor?
NT verbiedt oorlogen al, is het nieuwste gebod van God. Dus dat is sws al duidelijk.
Ik heb nergens expliciet gelezen dat God tegen oorlogen is. Dus toon dat eerst eens aan, dan praten we hierover verder.quote:Volgens de BIJBEL (en dus God) mogen we geen oorlog voeren.
Dat ze beide kanten zegenen zegt meer dan genoeg hoor. Ze staan aan beide kanten, gelovigen van zelfde religie vechten tegen elkaar.
quote:Zwakheid? Tis een gebod van God. En toont juist kracht. Juist in oorlog meedoen toont zwakheid, je niet durven afzetten tegen iets. Bang zijn voor de straffen (zelfs de dood) die er voor zijn.
En maar beetje laf anderen kapot knallen.
Dat ze bekend erom staan is wel waar ja. Maar men dacht vroeger ook dat pas bij de protestanten er bijbelvertalingen kwamen en dat men toen pas de bijbel ging lezen. Dat is ook onderzocht en als een mythe weggezet. Ik vind het gewoon vreemd dat je zegt dat weinig katholieken de bijbel lezen terwijl bijna alle katholieken die ik ken de bijbel lezen (eentje niet, daarvan wist ik niet eens dat hij gelovig was).quote:Ik ken er wat ja. En katholieken staan er om bekend weinig met de Bijbel te hebben.
Ik kom bij zoveel aan de deur, als je met Bijbel begint springen ze verschrikt op. Alsof ze niet eens weten wat het is of iets wat van Satan is.
Ik zeg toch niet dat protestanten veel van de Bijbel weten?
Als je in de 3-eenheid en een hel gelooft blijkt al dat je weinig kennis hebt, dus ook protestanten.
Ik geloof dat jij de bijbel toch niet goed gelezen hebt. Zelfs Paulus noemt het evangelie de mysteries der mysterieen. En voor de rest denk ik ook niet dat jij iets van mysteriescholen of cultussen gelezen hebt, dus ik hoef hier verder ook geen energie meer aan te verspelen.quote:Dat is alsnog geen mysterie ja?
Is ja duidelijk.
Heb je Deut zoveel vers zoveel al gelezen, en dan de bewering van Paulus dat de wet er is om onze zwakheid te laten zien? Als dat geen tegenspraak is voor jou snap ik waarom je de bijbel als homogeen ziet.quote:Iedereen kan door een offergave er weer aan voldoen ja.
Paulus maakt echter duidelijk dat iedereen wel fouten maakt.
Geen tegenspraak hoor.
Ik had het over tegenspraken door de mensen die de bijbel schreven. Heeft een christen in deze tijd een stukje van de bijbel geschreven?quote:Waar precies aan dan? En nee hoor doen wij als JG in elk geval niet aan. Anderen idd wel ja (bv over de huis tot huis prediking, lezen ze bewust overheen).
Je zegt enkel dat iedereen een hekel aan katholieken heeft, maar niet.quote:Een kant van mijn familie IS katholiek.... Dus je hoeft mij daar echt niets over te vertellen.
Mijn vader heeft vele taken binnen de kerk gespeeld.
Ik zeg toch niet dat het rare mensen zijn?
Dat is een heel andere oorlog dan in het OT gevoerd is...quote:Op maandag 23 september 2013 21:07 schreef BerjanII het volgende:
Het NT verbiedt helemaal geen oorlogen. Sterker nog, er is er een op komst van het NT.
See above.... Met je gebrekkige Bijbelse kennis...quote:Ik heb nergens expliciet gelezen dat God tegen oorlogen is. Dus toon dat eerst eens aan, dan praten we hierover verder.
Dat lost allemaal zichzelf wel op.quote:en de mensen die hier misbruik van maken en wel oorlog voeren maar hun gang laten gaan zeker? Het is juist verzetten tegen iets als je WEL oorlog voert. De Amerikanen en Engelsen en Canadezen verzetten zich juist tegen de nazi's, en nogmaals, wees hier blij om.
Struisvogelpolitiek heeft nog nooit geholpen.
Ja en de katholieken die jij kent zijn zeker representatief?quote:Dat ze bekend erom staan is wel waar ja. Maar men dacht vroeger ook dat pas bij de protestanten er bijbelvertalingen kwamen en dat men toen pas de bijbel ging lezen. Dat is ook onderzocht en als een mythe weggezet. Ik vind het gewoon vreemd dat je zegt dat weinig katholieken de bijbel lezen terwijl bijna alle katholieken die ik ken de bijbel lezen (eentje niet, daarvan wist ik niet eens dat hij gelovig was).
Zegt Paulus dat dan?quote:Ik geloof dat jij de bijbel toch niet goed gelezen hebt. Zelfs Paulus noemt het evangelie de mysteries der mysterieen. En voor de rest denk ik ook niet dat jij iets van mysteriescholen of cultussen gelezen hebt, dus ik hoef hier verder ook geen energie meer aan te verspelen.
Geef ff een duidelijk vers dan...quote:Heb je Deut zoveel vers zoveel al gelezen, en dan de bewering van Paulus dat de wet er is om onze zwakheid te laten zien? Als dat geen tegenspraak is voor jou snap ik waarom je de bijbel als homogeen ziet.
Er zijn ja geen tegenspraken in de Bijbel? Dus wat is het probleem?quote:Ik had het over tegenspraken door de mensen die de bijbel schreven. Heeft een christen in deze tijd een stukje van de bijbel geschreven?
Iedereen begrijpt toch grootspraak....quote:Je zegt enkel dat iedereen een hekel aan katholieken heeft, maar niet.
Precies daarom zijn christenen dan ook geen joden en ook geen moslims, elke religie begint als een ketterij. Als je stopt met verketteren ben je een volwassen gelovige.quote:Op maandag 23 september 2013 16:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dit was precies wat ik bedoelde, bedankt voor de illustratie. Ik geloof dat Jezus best op een manier heeft geleefd door de wet te vervullen, gezien hij zelf een jood was en een joods leven geleefd heeft, maar de christenen vandaag de dag die zich niet besnijden en varkensvlees eten, niet hun gezicht ter aarde werpen, vervullen een andere wet dan die van Jezus, die van Paulus.
Vraagje: wanneer is de boekdrukkunst uitgevonden?quote:Op zondag 22 september 2013 13:25 schreef BerjanII het volgende:
Weer erg generaliserend over katholieke mensen. Net zoals het idee dat men vroeger niet de bijbel las en dat sinds Luther de bijbel pas in vele talen beschikbaar zou zijn
Geinig, nooit zo bij stilgestaan.. maar de theologische revolutie van Luther volgde daar bijna naadloos op. Verband?quote:Op maandag 23 september 2013 23:31 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Vraagje: wanneer is de boekdrukkunst uitgevonden?
Charles Taze Russell was geen mens dan?quote:Op maandag 23 september 2013 17:20 schreef bianconeri het volgende:
Ja want we zijn niet door een mens gesticht....
En dat is het punt rond een sekte.
ik ben gelovig geweestquote:Jij bent nog niet gelovig, dus wie heeft nog niet genoeg gestudeerd
Niet elke godsdienst is vals.
Je hebt een goed punt.quote:Op maandag 23 september 2013 12:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat gold voor mij ook. Grappig hoe een technische ontwikkeling maatschappelijke ontwikkelingen en dus zelfs religie kan beïnvloeden.quote:Op maandag 23 september 2013 23:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geinig, nooit zo bij stilgestaan.. maar de theologische revolutie van Luther volgde daar bijna naadloos op. Verband?
quote:Op maandag 23 september 2013 16:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Doordat je in christus gelooft houdt je je daar automatisch aan, maar dat zegt niet dat een christen ook dag in dag uit leeft als een heilig boontje, want een christen is ook maar een mens en van nature zondig.
Maar een christen zal zich wel zo goed mogelijk proberen te houden aan onder andere de 10 geboden maar ook proberen te leven zoals jezus leefde.
waaronder dus het liefhebben van je naaste.
Dat vind jij. De meeste anderen vinden van niet.quote:Op maandag 23 september 2013 20:43 schreef bianconeri het volgende:
Wel een punt dat bij een sekte hoort. Een punt dat al wegvalt.
Het volk israël hadden meer regels, geboden en verboden dan alleen de 10 geboden van mozes,quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]Als de wet niet meer geldt dan gelden de 10 geboden ook niet meer en hoeven ze ook niet worden voorgelezen in de kerk.
Ja of nee?
Mattheus 5:Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Het volk israël hadden meer regels, geboden en verboden dan alleen de 10 geboden van mozes,
al die regels gelden niet voor christenen.
Toevallig dat ik dat gister avond nog heb gelezen in de bijbel hoe het zit.
Maar ik zit nu op mijn werk dus kan het niet op zoeken.
Ik zal kijken of ik het vanavond of 1 dezer dagen kan opzoeken en hier plaatsen.
Daar las ik ook wat dingen met betrekking tot het niet eten van varkensvlees enzo.
verder las ik ook nog dat dus +/- 2000 jaar geleden je christenen had binnen de joodse gemeenschap
die zich dus ook aan de joodse wet hielden en daarnaast had je dan ook christenen als aparte religie.
Dat hangt ervan af hoe je het vervullen van de Wet opvat.quote:Op maandag 23 september 2013 12:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat betekent het dat Jezus kwam om de Wet en de Profeten te vervullen?quote:Toen ik over ‘de Wet en de Profeten’ sprak, verwees ik naar een bijzondere periode, een speciale spirituele cyclus in de geschiedenis van de aarde. Die spirituele periode begon met de uittocht uit Egypte.
De spirituele lering die als leidraad voor die periode diende, was de Wet van Mozes. Deze wet werd gegeven in de hoop dat door het toepassen van de wet mensen hun bewustzijn zouden verhogen. Aan het eind van de spirituele cyclus zouden mensen er klaar voor zijn om een hogere wet te ontvangen. Daarom was de vervulling van de cyclus waarnaar ik verwees als de wet en de profeten, het brengen van een hogere wet die ik inderdaad met de Bergrede en andere leringen bracht. Met andere woorden, door het vervullen van de wet en de profeten, heb ik de volgende cyclus van 2000 jaar ingewijd.
Dit betekende niet dat ik een eind aan de overdracht van het Levende Woord kwam brengen.
Ik acht het goed mogelijk dat Kim Michaels een boodschapper van Jezus is, of in ieder geval geweest is op het moment dat deze channelings zjin uitgesproken, waarbij het volgende in de overwegingen betrokken moet worden:quote:Op dinsdag 24 september 2013 15:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Denk je echt dat je de echte Jezus hier aan het woord hebt?
Je mag uiteraard geloven wat je wil maar voor mij is dit 1 grotequote:Op dinsdag 24 september 2013 15:36 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik acht het goed mogelijk dat Kim Michaels een boodschapper van Jezus is, of in ieder geval geweest is op het moment dat deze channelings zjin uitgesproken, waarbij het volgende in de overwegingen betrokken moet worden:
De elkaar Tegensprekende Boodschappen en Boodschappers
Nergens, en jij?quote:Op zondag 22 september 2013 15:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Bij welk kerkgenootschap kerk je?
je bent zo antipaaps dat je wel een orthodoxe protestant lijktquote:
mag van petrus en paulus, en besnijden hoeft ook niet meerquote:Op dinsdag 24 september 2013 13:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Mattheus 5:Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
Lucas 16,17:Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt.
Er staat nergens dat dit niet meer geldt voor christenen. Jij bent dus ernstig in overtreding als je:
varkensvlees eet
de sabbat niet viert maar de onbijbelse zondag
melk en vlees door elkaar eet
..en ga maar door.
Ik doe niet alsof.quote:Op zondag 22 september 2013 14:22 schreef BerjanII het volgende:
Wat jij aangeeft maakt voor mij niks uit Rob want ik zie precies dezelfde dingen als bij protestantisme. Dus voor mij blijf je een wolf in schaapskleren (iemand die doet alsof hij niks is, maar ondertussen zo bevooroordeeld is als de ****).
Wat een bekrompenheid in 1 zin. Prachtigquote:Dat zou je eens aan jouw dominee moeten vragen, je weet wel, degene die je gedoopt heeft.
De paus heeft er alles mee te maken, dat is 1 van de kenmerken van de katholieken die je nergens anders ziet.quote:Wat heeft dit nou weer met jouw meningen te maken?
Ik zet ze niet af als minder Christen, de Bijbel doet dat. Bijvoorbeeld, Wanneer een Jood 9 van de 10 geboden niet volgt is hij volgens het Oude Testament mijns inziens geen goede Jood. Lekker geloven in de 10 geboden, maar er maar 1tje naleven. Wordt dan lekker atheist ofzo.quote:Er zijn ook genoeg protestanten die niet fanatiek zijn. Jouw fanatiek zijn heeft meer te maken met het feit dat je andere groeperingen afzet als niet christen, enkel omdat ze traditie belangrijk vinden en niet "sola scriptura". Dat laatste is dus flauwekul zoals ik al gezegd en bewezen heb (voor degene die mijn mening waarderen althans). Het is dan ook jammer dat je hier OF overheen gekeken hebt OF het gewoonweg negeert.
Het is toch gewoon een feit dat er veel meer traditie is dan wat er opgeschreven staat in de scriptura? Waarom negeer je dit overbekende feit.
en als een echte atheist denk je dat datgene wat ik lijk te zijn, ook daadwerkelijk ben.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
je bent zo antipaaps dat je wel een orthodoxe protestant lijkt
Ja en het mondeling overgeleverde woord is al een ander verhaal binnen een generatie, pfff..quote:Op zondag 22 september 2013 14:22 schreef BerjanII het volgende:
boeddhisten, hindoes,moslims, rastafari zullen allemaal lachen met de sola scriptura van de protestantse sekten. Die weten dat traditie en het mondeling overgeleverde woord veel groter en belangrijker is dan wat is opgeschreven. Wat opgeschreven is kan worden vervalst (Handelingen van de apostelen bijvoorbeeld), wat mondeling overgeleverd is niet vanwege de zelf corrigerende houding van de mensen vroeger.
Wat kan jij zeuren en liegen zeg, maar kom maar op met die negatieve ideeën dan die ook bij de andere partijen zijn. Begin maar bij de paus en het Vaticaan. Welke religieuze partij heeft dat nog meer?quote:Je kan wel blijven hameren op jouw objectiviteit maar daar kijkt men dwars doorheen. Bijvoorbeeld dat je steeds de negatieve ideeen van de katholieken aanhaalt, terwijl die ook bij andere partijen zijn. Dat je steeds maar weer blijft hameren op het lezen van de bijbel, wat zogenaamd zou inhouden dat je christen bent. Dat is gewoon negatief zijn op katholieken omdat je die mensen niet mag. Is prima hoor, maar doe dan niet alsof je objectief bent.
het houden van de wet is onmogelijk, we zijn allemaal zondaars, dat hoef je mij echt niet te vertellen. Maar doe niet alsof dat hetzelfde is als totaal iets anders denken en doen dan dat er geschreven staat. En Abraham was juist ook een goede man.quote:En de meeste mensen (of ze nou katholiek of protestant zijn) weten dat Paulus de apostel van het geloof was. Hij zegt zelfs dat het houden van de wet onmogelijk is, en dat men door geloof behouden is. Abraham zou niet uitgekozen zijn omdat het een goede man was, maar omdat hij geloofde in de woorden van de joodse god.
Genoeg Bijbelteksten die laten zien, dat het niet zo simpel is als dat het hier staat. Voor mij een typisch voorbeeld van eruit halen wat in je straatje past. Enkel geloven in Jezus, is echt niet voldoende voor een Christen. Althans dat hebben Christenen mij verteld, die mij wilden bekeren. Ik zou zeggen, lees de 4 evangelien maar beginnende wanneer Jezus begint te prediken.quote:Op zondag 22 september 2013 14:22 schreef BerjanII het volgende:
http://www.willibrordbijbel.nl/?p=page&i=68847,68857
quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
verder las ik ook nog dat dus +/- 2000 jaar geleden je christenen had binnen de joodse gemeenschap
die zich dus ook aan de joodse wet hielden en daarnaast had je dan ook christenen als aparte religie.
Zoek dan ook even naar het bericht, dat zich veel heidenen bekeerden tot het christendom en de uitgezonden predikers zich afvroegen of die zich eerst tot het jodendom zouden moeten bekeren of dat ze meteen christen konden worden. De predikers zijn bij elkaar gekomen en in een vergadering (het allereerste concilie??) is besloten (met veel tumult, als ik de tekst goed las) dat heidenen meteen christen konden worden.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Mattheus 5:Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
Lucas 16,17:Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt.
Er staat nergens dat dit niet meer geldt voor christenen. Jij bent dus ernstig in overtreding als je:
varkensvlees eet
de sabbat niet viert maar de onbijbelse zondag
melk en vlees door elkaar eet
..en ga maar door.
Ik licht er even een zin uit.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
De paus heeft er alles mee te maken, dat is 1 van de kenmerken van de katholieken die je nergens anders ziet.
een jood kun je niet worden, je kunt alleen jood zijn als je in een joods gezin wordt geboren.quote:Op woensdag 25 september 2013 00:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
[..]
Zoek dan ook even naar het bericht, dat zich veel heidenen bekeerden tot het christendom en de uitgezonden predikers zich afvroegen of die zich eerst tot het jodendom zouden moeten bekeren of dat ze meteen christen konden worden. De predikers zijn bij elkaar gekomen en in een vergadering (het allereerste concilie??) is besloten (met veel tumult, als ik de tekst goed las) dat heidenen meteen christen konden worden.
Waarmee het christendom zich los maakte van het jodendom en verder ging als zelfstandige religie.
Je kan de door de gioer (als je dat graag blieft) en dan ben je joods en hoor je erbij (al zal je door de meeste gemeenschappen nooit 'volwaardig jood gezien worden')quote:Op woensdag 25 september 2013 11:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
een jood kun je niet worden, je kunt alleen jood zijn als je in een joods gezin wordt geboren.
Waarmee Petrus en Paulus blijkbaar een hoger gezag hebben dan Jezus.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:59 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
mag van petrus en paulus, en besnijden hoeft ook niet meer
Wat wilt u (en de rest) nou? Dat begin ik me nu af te vragen. U voert geen discussie. Who cares wie de Wet wel of niet volgt? Wat hebt u met de Wet van doen? U, die zich helemaal niet in de wet heeft verdiept. U bevindt zich duidelijk in de Peshatquote:Op woensdag 25 september 2013 16:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarmee Petrus en Paulus blijkbaar een hoger gezag hebben dan Jezus.
I rest my case.
quote:Op woensdag 25 september 2013 00:25 schreef Kees22 het volgende:
Gaat het nou nog over de TT of gaat het erom bianconeri en zijn geloof in de grond te trappen?
Klopt, je kan dan wel op Aliya.quote:Op woensdag 25 september 2013 11:29 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Je kan de door de gioer (als je dat graag blieft) en dan ben je joods en hoor je erbij (al zal je door de meeste gemeenschappen nooit 'volwaardig jood gezien worden')
Beste is om niet in Nederland de gioer te doen , meesten gaan naar USA of Israel (Daar is het veel makkelijk om jood te worden vergeleken met Nederland <--- nogal een zeik landje) , maar als je in USA/Israel door de gioer bent en terug in Nederland komt is het dus niet geldig en kun je heel die rit weer opnieuw doen (en dat kan jaren duren)
Wil je de gioer in Nederland doen: Ga naar rabbijnen die er bekend om staan, anders kun je wel 10 jaar afgewezen worden. Er zijn in Nederland goede rabbijnen waar je 'makkelijker' door de gioer komt. Klopt altijd bij DIE personen aan.
Ohja, en als je niet koosjer (dus door een niet joodse moheel of arts) besneden bent is het, volgens de orthodoxie, NIET geldig (in de liberale gemeenschap doen ze niet zo moeilijk) Dan dien je alsnog de procedure door te gaan. Dus prikken ze met een naald in je eikel en vangen ze het bloed op (dat gebeurd niet in de liberale gemeenschappen)
Als je een joodse papa hebt ben je geen jood en mag je veel zaken niet doen en wordt je niet als joods beschouwd. Evenals de moederlijn teveel generaties terug joods waren. Je moet echt binnen 2 generaties joodse moederlijn hebben. Indien niet: de gioer in
Volgens mij mag je WEL de Alia doen als je een joodse vader hebt. Israel doet minder moeilijk
Ja, het geval wil gewoon dat de joodse wet nooit aan heidenen is opgelegd, noch door Jezus, noch door Paulus, de apostel der heidenen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarmee Petrus en Paulus blijkbaar een hoger gezag hebben dan Jezus.
I rest my case.
'Houdt van uw naaste zoals van uzelf' <--DE voornaamste wet van de Torah, DAN zal er vrede zijn.''Je naaste liefhebben als jezelf'', is een basisregel in de Torah.quote:Op woensdag 25 september 2013 20:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, het geval wil gewoon dat de joodse wet nooit aan heidenen is opgelegd, noch door Jezus, noch door Paulus, de apostel der heidenen.
Jezus richtte zich tot joden, Paulus tot heidenen en Paulus zegt in zijn eigen brief:
Galaten 5
1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. 2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. 5 Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.
Leven door de Geest
13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Galaten+5&id18=1&l=nl&set=10
OK, zoek ik het zelf op: Handelingen 15: 1-21.quote:Op woensdag 25 september 2013 11:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
een jood kun je niet worden, je kunt alleen jood zijn als je in een joods gezin wordt geboren.
er lopen twee draadjes waar Skilsky en Bianconeri reageren. Het christendom is natuurlijk niet de nauwe versie die Bianconeri er van maakt, dat is het geloof van de sekte van de Jehova's Getuigenquote:Op woensdag 25 september 2013 23:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK, zoek ik het zelf op: Handelingen 15: 1-21.
En we hadden het niet over joods worden, we hadden over het christendom.
Dat vind ik voor een christen een merkwaardige opvatting. Jezus is legitiem omdat hij de zoon van god is. Hoe legitiem wil je het hebben? (als gelovige dan!)quote:Op maandag 23 september 2013 12:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nou, ik zit niet te wachten op een gechannelde jezus, maar je bijbelcitaat komt me wel goed uit.quote:Op woensdag 25 september 2013 20:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, het geval wil gewoon dat de joodse wet nooit aan heidenen is opgelegd, noch door Jezus, noch door Paulus, de apostel der heidenen.
Jezus richtte zich tot joden, Paulus tot heidenen en Paulus zegt in zijn eigen brief:
Galaten 5
[i]1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. 2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. 5 Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.
De legitimiteit moet wel met terugwerkende kracht zijn als je je wilt beroepen op het oude testament, OT rept met geen woord over Jezus of een zoon van God zoals we het met Jezus kennen.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat vind ik voor een christen een merkwaardige opvatting. Jezus is legitiem omdat hij de zoon van god is. Hoe legitiem wil je het hebben? (als gelovige dan!)
OK, de eerste zin is wel waar, maar ik ben hier niet zozeer geïnteresseerd in de vraag of en hoe je joods kunt worden. En verder heb ik al eerder geconstateerd, dat iedereen hier probeert zijn/haar eigen versie van het christendom als het enige ware geloof te presenteren.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
er lopen twee draadjes waar Skilsky en Bianconeri reageren. Het christendom is natuurlijk niet de nauwe versie die Bianconeri er van maakt, dat is het geloof van de sekte van de Jehova's Getuigen
Dan moet je nog maar eens goed Augustinus lezen.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De legitimiteit moet wel met terugwerkende kracht zijn als je je wilt beroepen op het oude testament, OT rept met geen woord over Jezus of een zoon van God zoals we het met Jezus kennen.
Priesters, imams, ayatollah, etc, ze zijn allemaal niet te vergelijken met de paus.quote:Op woensdag 25 september 2013 00:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik licht er even een zin uit.
Eigenlijk erg buiten de orde. maar ik vond het systeem van priesters bij de sji'ieten erg lijken op dat van de katholieken. Daar wordt uit een groep imams een meer deskundige gekozen, tot er uiteindelijk op de top van de piramide een ayatollah gekozen wordt.
Ook diverse gebruiken van de sji'ieten vind ik lijken op katholieke gebruiken. Afgezet tegenover de soennieten, die meer weg hebben van protestanten.
Nutteloze vergelijkingen, maar ik wou ze even kwijt.
Maar dat snap ik nou juist niet: waarom zou je je beroepen op oude teksten en zogenaamde voorspellingen, als jezus zelf al claimt de zoon van god te zijn en bovendien zijn goddelijkheid bewijst door op te staan uit de dood? Niet opgewekt te worden, maar zelf op te staan.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De legitimiteit moet wel met terugwerkende kracht zijn als je je wilt beroepen op het oude testament, OT rept met geen woord over Jezus of een zoon van God zoals we het met Jezus kennen.
Niet, maar het nieuwe testament doet dat graag, voortborduren op haar deels Joodse traditie, als je dat dan ook in stand wilt houden, moet je apologetiek voeren tegen mogelijke conflicten.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:35 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
en waarom zou dat moeten?
Aquinas en Augustinus doen het ook met succes.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet, maar het nieuwe testament doet dat graag, voortborduren op haar deels Joodse traditie, als je dat dan ook in stand wilt houden, moet je apologetiek voeren tegen mogelijke conflicten.
Lees eens Averroes zou ik zeggen.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:35 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dan moet je nog maar eens goed Augustinus lezen.
nee want dat is een jood moslimquote:Op woensdag 25 september 2013 23:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lees eens Averroes zou ik zeggen.
De claim een zoon van god te zijn, was niets nieuws, OT staat er vol mee, alleen als je de ware wilt zijn moet je de voorspellingen op je afstemmen lijkt het haast.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar dat snap ik nou juist niet: waarom zou je je beroepen op oude teksten en zogenaamde voorspellingen, als jezus zelf al claimt de zoon van god te zijn en bovendien zijn goddelijkheid bewijst door op te staan uit de dood? Niet opgewekt te worden, maar zelf op te staan.
(Hoe je dat kunt weten is dan weer een ander verhaal.)
Klopt, maar het Christendom is geen geloof, het is een religie. Net zoals het Jodendom * , zij zijn het gevolg van de Torah.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK, de eerste zin is wel waar, maar ik ben hier niet zozeer geïnteresseerd in de vraag of en hoe je joods kunt worden. En verder heb ik al eerder geconstateerd, dat iedereen hier probeert zijn/haar eigen versie van het christendom als het enige ware geloof te presenteren.
En Thomas verricht apologetiek, wat is je punt?quote:Op woensdag 25 september 2013 23:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
nee want dat is een jood moslim
dat christenen best redenen kunnen verzinnen voor hun geloof en allicht zijn alle ongelovigen het niet met hun eens.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En Thomas verricht apologetiek, wat is je punt?
Dat eerste neem ik maar van je aan: ik heb het er nooit in gelezen, maar ik neem aan dat jij dat kunt laten zien. In dat geval heb je inderdaad extra autoriteit nodig.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De claim een zoon van god te zijn, was niets nieuws, OT staat er vol mee, alleen als je de ware wilt zijn moet je de voorspellingen op je afstemmen lijkt het haast.
Lees mijn reacties eens goed, ik zei dat daarom ook apologetiek nodig was om enige legitimiteit te werven.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
dat christenen best redenen kunnen verzinnen voor hun geloof en allicht zijn alle ongelovigen het niet met hun eens.
duh
Dat ligt maar weer aan welke religie /en dogmatiek aanneemt. Zo geloven de Karaim wel in Jezus en Mohammed als profeet.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Precies! Dat is ook waarom Octopus Paul geen heilig boek heeft gegeven, maar Zijn heilige inkt schenkt, zodat iedereen zijn of haar geheel persoonlijke eigen heilige boek kan schrijven. Uitsluitend en alleen geldig voor hem of haar en voor niemand anders.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:39 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Klopt, maar het Christendom is geen geloof, het is een religie. Net zoals het Jodendom * , zij zijn het gevolg van de Torah.
Het huidige Jodendom zoals we die nu kennen is een compleet ander geloof te noemen dan ten tijde van de tempels.
Ik ken orthodoxe wijken waar in 1 straat meedere sjoels zitten!! Emn allemaal weten ze het beter hoor. Het is echt overal hetzelfde gezeur met religies (bleeh)
*jodendom is meer dan een religie
quote:Op woensdag 25 september 2013 23:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat eerste neem ik maar van je aan: ik heb het er nooit in gelezen, maar ik neem aan dat jij dat kunt laten zien. In dat geval heb je inderdaad extra autoriteit nodig.
Afstemmen van de voorspellingen helpt dan wel, maar doorslaggevend blijft het opstaan uit de dood. Voorspellingen zijn te buigen, wonderen komen vaker voor, maar weer levend worden was nog nooit vertoond.
Concept van zonen van god is ouder dan jezus zelf.quote:Jeremia 31:20:
“Is Efraïm Mij een lievelingszoon, een troetelkind, dat Ik, zo vaak als Ik van hem spreek, gedurig weder aan hem denken moet? Daarom is mijn binnenste over hem ontroerd, Ik zal Mij zeker over hem ontfermen, luidt het woord des HEREN.”
Jezus ook als profeet?quote:Op woensdag 25 september 2013 23:44 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat ligt maar weer aan welke religie /en dogmatiek aanneemt. Zo geloven de Karaim wel in Jezus en Mohammed als profeet.
Het hele "zoon van een god" concept was nog veel normaler dan dat. De Goden van het Romeins, Grieks en Egyptisch pantheon vonden het bevruchten van mensenvrouwtjes immers erg leuk volgens de verhalen.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De claim een zoon van god te zijn, was niets nieuws, OT staat er vol mee, alleen als je de ware wilt zijn moet je de voorspellingen op je afstemmen lijkt het haast.
Jawel, maar het jodendom kent in principe ook nog eens een sterke traditie van monotheïstisch . Iets wat in het christendom is vervallen met Jezus als zoon van god als je het mij vraagt, de godsdiensten waar jij het over hebt waren allemaal polytheïstischquote:Op woensdag 25 september 2013 23:49 schreef Grouch het volgende:
[..]
Het hele "zoon van een god" concept was nog veel normaler dan dat. De Goden van het Romeins, Grieks en Egyptisch pantheon vonden het bevruchten van mensenvrouwtjes immers erg leuk volgens de verhalen.
OK!quote:Op woensdag 25 september 2013 23:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Concept van zonen van god is ouder dan jezus zelf.
Ja de Karaim , dat is ook weer een afsplitsing , maar zij zijn Turkse Joden ,dacht ik. Ik weet alleen dat zij Jezus en Mohammed als profeet zien.quote:
Nou, vervallen... Ik heb geleerd over de Drieëenheid. Dat was een goddelijk mysterie waar wij mensen niks van konden begrijpen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest waren samen toch één God.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jawel, maar het jodendom kent in principe ook nog eens een sterke traditie van monotheïstisch . Iets wat in het christendom is vervallen met Jezus als zoon van god als je het mij vraagt, de godsdiensten waar jij het over hebt waren allemaal polytheïstisch
Het Christendom is m.i. ook vrij polytheistisch. Zelfs zonder het hele drie-eenheid concept.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jawel, maar het jodendom kent in principe ook nog eens een sterke traditie van monotheïstisch . Iets wat in het christendom is vervallen met Jezus als zoon van god als je het mij vraagt, de godsdiensten waar jij het over hebt waren allemaal polytheïstisch
Die kan je dan weer wegzetten als Judeo-Christelijk-Islamitischquote:Op woensdag 25 september 2013 23:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja de Karaim , dat is ook weer een afsplitsing , maar zij zijn Turkse Joden ,dacht ik. Ik weet alleen dat zij Jezus en Mohammed als profeet zien.
Over Jezus ben ik niet zo verbaasd: die wordt door de moslims ook als profeet gezien. Maar dat joden Mohammed als profeet erkennen, verbaast me dan weer wel.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja de Karaim , dat is ook weer een afsplitsing , maar zij zijn Turkse Joden ,dacht ik. Ik weet alleen dat zij Jezus en Mohammed als profeet zien.
Neen er zijn ook joden (of joodse sekten ,stromingen), die geloven dat G'd uit 7 personen bestaan. Het is maar net waar je in wilt geloven en waar je mee bent opgevoed.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt, Aquinas vergelijkt het bijvoorbeeld met ijs, de kou, water en vocht maakt het allemaal samen tot een geheel. Er is daar uiteraard wel een repliek op, maar komt bij mij wat krom over eerlijk gezegd. Met name als je koste wat kost jezelf monotheïstisch wilt houden.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou, vervallen... Ik heb geleerd over de Drieëenheid. Dat was een goddelijk mysterie waar wij mensen niks van konden begrijpen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest waren samen toch één God.
(Vandaar ook de woorden bij het kruisteken, althans bij de katholieken.)
En kennelijk kende het jodendom ook zoiets als de zoon van god.
Die laatste zin is een heel erg waar woord!!quote:Op woensdag 25 september 2013 23:56 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Neen er zijn ook joden (of joodse sekten ,stromingen), die geloven dat G'd uit 7 personen bestaan. Het is maar net waar je in wilt geloven en waar je mee bent opgevoed.
Ja hahahahaquote:Op woensdag 25 september 2013 23:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Die kan je dan weer wegzetten als Judeo-Christelijk-Islamitisch
Jah, maar maak onderscheid tussen jodendom /christendom en de Torah! Die zijn namelijk niet hetzelfde. Deze godsdiensten zijn het gevolg.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die laatste zin is een heel erg waar woord!!
Oh ja. Wou je zeggen dat de Torah dan wel echt waar was?quote:Op woensdag 25 september 2013 23:59 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Jah, maar maak onderscheid tussen jodendom /christendom en de Torah! Die zijn namelijk niet hetzelfde. Deze godsdiensten zijn het gevolg.
je begrijpt het gewoon nietquote:Op woensdag 25 september 2013 23:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt, Aquinas vergelijkt het bijvoorbeeld met ijs, de kou, water en vocht maakt het allemaal samen tot een geheel. Er is daar uiteraard wel een repliek op, maar komt bij mij wat krom over eerlijk gezegd. Met name als je koste wat kost jezelf monotheïstisch wilt houden.
Neen er is ONDERSCHEID tussen religieen en de Torah. Religieen zijn het gevolg van de Torah.quote:Op donderdag 26 september 2013 00:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh ja. Wou je zeggen dat de Torah dan wel echt waar was?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |