abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131532697
quote:
Genoeg Bijbelteksten die laten zien, dat het niet zo simpel is als dat het hier staat. Voor mij een typisch voorbeeld van eruit halen wat in je straatje past. Enkel geloven in Jezus, is echt niet voldoende voor een Christen. Althans dat hebben Christenen mij verteld, die mij wilden bekeren. Ik zou zeggen, lees de 4 evangelien maar beginnende wanneer Jezus begint te prediken.
pi_131539143
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 12:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

verder las ik ook nog dat dus +/- 2000 jaar geleden je christenen had binnen de joodse gemeenschap
die zich dus ook aan de joodse wet hielden en daarnaast had je dan ook christenen als aparte religie.
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 13:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mattheus 5:Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.

Lucas 16,17:Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt.

Er staat nergens dat dit niet meer geldt voor christenen. Jij bent dus ernstig in overtreding als je:

varkensvlees eet
de sabbat niet viert maar de onbijbelse zondag
melk en vlees door elkaar eet

..en ga maar door.
Zoek dan ook even naar het bericht, dat zich veel heidenen bekeerden tot het christendom en de uitgezonden predikers zich afvroegen of die zich eerst tot het jodendom zouden moeten bekeren of dat ze meteen christen konden worden. De predikers zijn bij elkaar gekomen en in een vergadering (het allereerste concilie??) is besloten (met veel tumult, als ik de tekst goed las) dat heidenen meteen christen konden worden.
Waarmee het christendom zich los maakte van het jodendom en verder ging als zelfstandige religie.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131539299
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 22:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

De paus heeft er alles mee te maken, dat is 1 van de kenmerken van de katholieken die je nergens anders ziet.

Ik licht er even een zin uit.
Eigenlijk erg buiten de orde. maar ik vond het systeem van priesters bij de sji'ieten erg lijken op dat van de katholieken. Daar wordt uit een groep imams een meer deskundige gekozen, tot er uiteindelijk op de top van de piramide een ayatollah gekozen wordt.
Ook diverse gebruiken van de sji'ieten vind ik lijken op katholieke gebruiken. Afgezet tegenover de soennieten, die meer weg hebben van protestanten.

Nutteloze vergelijkingen, maar ik wou ze even kwijt.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131545294
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 00:35 schreef Kees22 het volgende:

[..]

[..]

Zoek dan ook even naar het bericht, dat zich veel heidenen bekeerden tot het christendom en de uitgezonden predikers zich afvroegen of die zich eerst tot het jodendom zouden moeten bekeren of dat ze meteen christen konden worden. De predikers zijn bij elkaar gekomen en in een vergadering (het allereerste concilie??) is besloten (met veel tumult, als ik de tekst goed las) dat heidenen meteen christen konden worden.
Waarmee het christendom zich los maakte van het jodendom en verder ging als zelfstandige religie.
een jood kun je niet worden, je kunt alleen jood zijn als je in een joods gezin wordt geboren.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_131545889
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 11:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

een jood kun je niet worden, je kunt alleen jood zijn als je in een joods gezin wordt geboren.
Je kan de door de gioer (als je dat graag blieft) en dan ben je joods en hoor je erbij (al zal je door de meeste gemeenschappen nooit 'volwaardig jood gezien worden')

Beste is om niet in Nederland de gioer te doen , meesten gaan naar USA of Israel (Daar is het veel makkelijk om jood te worden vergeleken met Nederland <--- nogal een zeik landje) , maar als je in USA/Israel door de gioer bent en terug in Nederland komt is het dus niet geldig en kun je heel die rit weer opnieuw doen (en dat kan jaren duren)

Wil je de gioer in Nederland doen: Ga naar rabbijnen die er bekend om staan, anders kun je wel 10 jaar afgewezen worden. Er zijn in Nederland goede rabbijnen waar je 'makkelijker' door de gioer komt. Klopt altijd bij DIE personen aan.

Ohja, en als je niet koosjer (dus door een niet joodse moheel of arts) besneden bent is het, volgens de orthodoxie, NIET geldig (in de liberale gemeenschap doen ze niet zo moeilijk) Dan dien je alsnog de procedure door te gaan. Dus prikken ze met een naald in je eikel en vangen ze het bloed op (dat gebeurd niet in de liberale gemeenschappen)

Als je een joodse papa hebt ben je geen jood en mag je veel zaken niet doen en wordt je niet als joods beschouwd. Evenals de moederlijn teveel generaties terug joods waren. Je moet echt binnen 2 generaties joodse moederlijn hebben. Indien niet: de gioer in

Volgens mij mag je WEL de Alia doen als je een joodse vader hebt. Israel doet minder moeilijk

[ Bericht 5% gewijzigd door Skillsy op 25-09-2013 11:36:31 ]
  woensdag 25 september 2013 @ 16:11:07 #256
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_131555182
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 21:59 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

mag van petrus en paulus, en besnijden hoeft ook niet meer *O*
Waarmee Petrus en Paulus blijkbaar een hoger gezag hebben dan Jezus.

I rest my case. :{
pi_131556914
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat wilt u (en de rest) nou? Dat begin ik me nu af te vragen. U voert geen discussie. Who cares wie de Wet wel of niet volgt? Wat hebt u met de Wet van doen? U, die zich helemaal niet in de wet heeft verdiept. U bevindt zich duidelijk in de Peshat

U, noch anderen (welke dan ook) kunnen never nooit anderen beschuldigen dat zij de wet niet naleven. U gebruikt FOK! om uw eigen ongenoegen te uiten, en dat doet iedereen toch? Maar snap je dan nog steeds niet dat uw gesprekspartner, Bianconeri, u helemaal niet serieus neemt?

quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 00:25 schreef Kees22 het volgende:
Gaat het nou nog over de TT of gaat het erom bianconeri en zijn geloof in de grond te trappen?
pi_131564235
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 11:29 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Je kan de door de gioer (als je dat graag blieft) en dan ben je joods en hoor je erbij (al zal je door de meeste gemeenschappen nooit 'volwaardig jood gezien worden')

Beste is om niet in Nederland de gioer te doen , meesten gaan naar USA of Israel (Daar is het veel makkelijk om jood te worden vergeleken met Nederland <--- nogal een zeik landje) , maar als je in USA/Israel door de gioer bent en terug in Nederland komt is het dus niet geldig en kun je heel die rit weer opnieuw doen (en dat kan jaren duren)

Wil je de gioer in Nederland doen: Ga naar rabbijnen die er bekend om staan, anders kun je wel 10 jaar afgewezen worden. Er zijn in Nederland goede rabbijnen waar je 'makkelijker' door de gioer komt. Klopt altijd bij DIE personen aan.

Ohja, en als je niet koosjer (dus door een niet joodse moheel of arts) besneden bent is het, volgens de orthodoxie, NIET geldig (in de liberale gemeenschap doen ze niet zo moeilijk) Dan dien je alsnog de procedure door te gaan. Dus prikken ze met een naald in je eikel en vangen ze het bloed op (dat gebeurd niet in de liberale gemeenschappen)

Als je een joodse papa hebt ben je geen jood en mag je veel zaken niet doen en wordt je niet als joods beschouwd. Evenals de moederlijn teveel generaties terug joods waren. Je moet echt binnen 2 generaties joodse moederlijn hebben. Indien niet: de gioer in

Volgens mij mag je WEL de Alia doen als je een joodse vader hebt. Israel doet minder moeilijk
Klopt, je kan dan wel op Aliya.
BARUJ SHEM KEVOD MALJUTO LE´OLAM VA´ED
pi_131565646
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja, het geval wil gewoon dat de joodse wet nooit aan heidenen is opgelegd, noch door Jezus, noch door Paulus, de apostel der heidenen.

Jezus richtte zich tot joden, Paulus tot heidenen en Paulus zegt in zijn eigen brief:

Galaten 5
1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. 2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. 5 Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.

Leven door de Geest

13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Galaten+5&id18=1&l=nl&set=10
pi_131567200
-slechte verbinding-
pi_131567577
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ja, het geval wil gewoon dat de joodse wet nooit aan heidenen is opgelegd, noch door Jezus, noch door Paulus, de apostel der heidenen.

Jezus richtte zich tot joden, Paulus tot heidenen en Paulus zegt in zijn eigen brief:

Galaten 5
1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. 2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. 5 Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.

Leven door de Geest

13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Galaten+5&id18=1&l=nl&set=10
'Houdt van uw naaste zoals van uzelf' <--DE voornaamste wet van de Torah, DAN zal er vrede zijn.''Je naaste liefhebben als jezelf'', is een basisregel in de Torah.

Wat Paulus zegt is niet uitzonderlijk, eerder herhaling wat de oude joodse wijzen hebben gezegd. Dit is ook logisch gezien Paulus (net zoals de andere schrijvers van het NT of welke boeken dan ook) bekend zijn met de schrijfwijze van de Torah. Hij wist heel goed dat de wet niet nageleefd kan worden zonder Emoena.

""Vrede is belangrijker dan wat dan ook ''(Sifra Bechoekotai)
Spreuken 28:20 "Een man met geloof is overvloedig in zegeningen"
pi_131573424
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 11:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

OK, zoek ik het zelf op: Handelingen 15: 1-21.
En we hadden het niet over joods worden, we hadden over het christendom.
pi_131574087
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

OK, zoek ik het zelf op: Handelingen 15: 1-21.
En we hadden het niet over joods worden, we hadden over het christendom.
er lopen twee draadjes waar Skilsky en Bianconeri reageren. Het christendom is natuurlijk niet de nauwe versie die Bianconeri er van maakt, dat is het geloof van de sekte van de Jehova's Getuigen })
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_131574094
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 12:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, iedere christen gelooft dat Jezus legitiem is omdat hij de wet (OT) kwam vervullen, maar die wet is door christenen zo goed als verlaten.
Dat vind ik voor een christen een merkwaardige opvatting. Jezus is legitiem omdat hij de zoon van god is. Hoe legitiem wil je het hebben? (als gelovige dan!)

quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Galaten 5
[i]1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. 2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. 5 Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.

Nou, ik zit niet te wachten op een gechannelde jezus, maar je bijbelcitaat komt me wel goed uit.

Een en ander ook in het kader om de term joods-christelijk te weerspreken.
pi_131574229
Joods-christelijk is een naoorlogse term die christenen hebben verzonnen om hun schaamte over het niet-optreden tegen de nazi's (enkele dapperen uitgezonderd) te verdoezelen. Voor de oorlog waren de joden de paria's van Europa, net zoals nog steeds de zigeuners in Tsjechie.
pi_131574264
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:29 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat vind ik voor een christen een merkwaardige opvatting. Jezus is legitiem omdat hij de zoon van god is. Hoe legitiem wil je het hebben? (als gelovige dan!)

De legitimiteit moet wel met terugwerkende kracht zijn als je je wilt beroepen op het oude testament, OT rept met geen woord over Jezus of een zoon van God zoals we het met Jezus kennen.
pi_131574265
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

er lopen twee draadjes waar Skilsky en Bianconeri reageren. Het christendom is natuurlijk niet de nauwe versie die Bianconeri er van maakt, dat is het geloof van de sekte van de Jehova's Getuigen })
OK, de eerste zin is wel waar, maar ik ben hier niet zozeer geďnteresseerd in de vraag of en hoe je joods kunt worden. En verder heb ik al eerder geconstateerd, dat iedereen hier probeert zijn/haar eigen versie van het christendom als het enige ware geloof te presenteren.

Ik moet bekennen, dat ik zelf ook een eigen agenda heb, zoals je in de post hierboven mijn vorige post ziet. :@
pi_131574356
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De legitimiteit moet wel met terugwerkende kracht zijn als je je wilt beroepen op het oude testament, OT rept met geen woord over Jezus of een zoon van God zoals we het met Jezus kennen.
Dan moet je nog maar eens goed Augustinus lezen.
pi_131574376
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 00:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik licht er even een zin uit.
Eigenlijk erg buiten de orde. maar ik vond het systeem van priesters bij de sji'ieten erg lijken op dat van de katholieken. Daar wordt uit een groep imams een meer deskundige gekozen, tot er uiteindelijk op de top van de piramide een ayatollah gekozen wordt.
Ook diverse gebruiken van de sji'ieten vind ik lijken op katholieke gebruiken. Afgezet tegenover de soennieten, die meer weg hebben van protestanten.

Nutteloze vergelijkingen, maar ik wou ze even kwijt.
Priesters, imams, ayatollah, etc, ze zijn allemaal niet te vergelijken met de paus.
Inderdaad een nutteloze vergelijking.
pi_131574421
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maar dat snap ik nou juist niet: waarom zou je je beroepen op oude teksten en zogenaamde voorspellingen, als jezus zelf al claimt de zoon van god te zijn en bovendien zijn goddelijkheid bewijst door op te staan uit de dood? Niet opgewekt te worden, maar zelf op te staan.
(Hoe je dat kunt weten is dan weer een ander verhaal.)
pi_131574431
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:35 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

en waarom zou dat moeten?
Niet, maar het nieuwe testament doet dat graag, voortborduren op haar deels Joodse traditie, als je dat dan ook in stand wilt houden, moet je apologetiek voeren tegen mogelijke conflicten.
pi_131574473
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:36 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet, maar het nieuwe testament doet dat graag, voortborduren op haar deels Joodse traditie, als je dat dan ook in stand wilt houden, moet je apologetiek voeren tegen mogelijke conflicten.
Aquinas en Augustinus doen het ook met succes.
pi_131574494
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:35 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Dan moet je nog maar eens goed Augustinus lezen.
Lees eens Averroes zou ik zeggen.
pi_131574507
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Lees eens Averroes zou ik zeggen.
nee want dat is een jood moslim
pi_131574536
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:36 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar dat snap ik nou juist niet: waarom zou je je beroepen op oude teksten en zogenaamde voorspellingen, als jezus zelf al claimt de zoon van god te zijn en bovendien zijn goddelijkheid bewijst door op te staan uit de dood? Niet opgewekt te worden, maar zelf op te staan.
(Hoe je dat kunt weten is dan weer een ander verhaal.)
De claim een zoon van god te zijn, was niets nieuws, OT staat er vol mee, alleen als je de ware wilt zijn moet je de voorspellingen op je afstemmen lijkt het haast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')