abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131412983
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 23:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik ben 27 jaar katholiek geweest, op dit forum zijn er enkelen die van mening zijn dat katholieken niet christelijk zijn, daarmee schofferen ze dus met 1 pennestreek mijn hele devote familie.

Katholieken doen niks zelf met de bijbel, dat doen protestanten, katholieken hebben een paus die schrijft encyklieken over actuele dilemma's en dan hebben katholieken hun eigen geweten (dank aan mgr Bekkers) om af te wegen of ze zich daar aan houden.

De mens heeft kennis van goed en kwaad, dat heeft Eva gekregen toen ze van de boom at. *O*
Schofferen met 1 pennestreek je hele devote familie betekent niets. Het kan waar zijn of niet waar. Alleen omdat je hele devote familieleden hebt, betekent niet dat het dan onmogelijk is dat katholieken niet Christelijk zijn.
Vervolgens geef je zelf wel argumenten waarom katholieken niet Christelijk zijn. Grappig.
pi_131413021
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 september 2013 03:09 schreef SpecialK het volgende:
Toch wel grappig dat die protestanten dan zo prat gaan op de bijbel aangezien de katholieken die bijbel hebben samengesteld. Als ik mij goed kan herinneren?
Hoe oud ben je dan, dat je je het nog kan herinneren? 2000 jaar?
pi_131413067
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 13:57 schreef ems. het volgende:
En jij haalt er ook alleen maar precies uit wat jou uitkomt :)
Daarin verschilt hij dan niet met een atheist.
pi_131413090
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:07 schreef Molurus het volgende:
Naar mijn mening is het antwoord daarop - gegeven de premisse 'er bestaat een god die alles heeft geschapen' - ondubbelzinnig 'nee'. Adam en Eva hebben er tenslotte zelf niet voor gekozen om te zijn wie ze zijn.
Heb jij niet zelf gekozen om te zijn wie je bent?
pi_131413111
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

En luister vooral ook naar je eigen advies. ;)
Jij ook ;)
  zaterdag 21 september 2013 @ 15:38:22 #156
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131413196
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Hoe oud ben je dan, dat je je het nog kan herinneren? 2000 jaar?
ONZ is 2 deuren verderop.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_131414874
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:32 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Waarom niet?
Conscience do cost.
pi_131416490
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:32 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Alsof er dingen zijn die atheisten in het algemeen wel/niet uitkomen. :D

Atheisme is helemaal niks. Het is geen ideologie, het is geen filosofie, het is geen levensovertuiging. Het is maar 1 ding: een kritiek op een specifieke categorie van overtuigingen. Niets meer, niets minder.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_131416522
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Heb jij niet zelf gekozen om te zijn wie je bent?
Nope. Ik zou best kunnen zeggen: 'ik wil een leeuw zijn, of een mooie blondine met grote tieten...' maar helaas, die keuze heb ik helemaal niet. En jij ook niet.
pi_131417429
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 18:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nope. Ik zou best kunnen zeggen: 'ik wil een leeuw zijn, of een mooie blondine met grote tieten...' maar helaas, die keuze heb ik helemaal niet. En jij ook niet.
Om over de invloed van zowel genen als opvoeding op het karakter maar te zwijgen.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_131422087
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 18:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Laat maar
pi_131422108
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 16:51 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarom niet?
Die halen ook precies uit de Bijbel wat hun uitkomt.
pi_131422963
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 20:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Maar er wordt niets stelselmatig genegeerd. En tsja, het is niet ons boek. Het is natuurlijk een stuk maffer als een gelovig iemand iets uit de bijbel negeert dan als een ongelovig iemand dat doet.
Conscience do cost.
pi_131431990
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 20:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

dat doen alle christenen
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_131432014
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2013 11:46 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb een vraagje:

Is de Bijbel de enige betrouwbare bron voor antwoorden op vragen betreffende moraliteit voor Christenen?
Het gaat wat snel en verward.
Heb je hier al een antwoord op gekregen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131432147
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:28 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Schofferen met 1 pennestreek je hele devote familie betekent niets. Het kan waar zijn of niet waar. Alleen omdat je hele devote familieleden hebt, betekent niet dat het dan onmogelijk is dat katholieken niet Christelijk zijn.
Vervolgens geef je zelf wel argumenten waarom katholieken niet Christelijk zijn. Grappig.
Vet van mij.
Hilarisch. Katholieken zijn leden van de kerk van Jezus Christus. En die geloven dus in de leringen van Christus. En zijn dus christelijk.
Dat er anderen zijn die ook geloven in de leringen van Christus en in verder afwijkende leringen, maakt de katholieken niet minder christelijk.

Maar wat zal het mij ook aan mijn reet roesten.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 22 september 2013 @ 04:52:57 #167
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131433594
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 01:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Het gaat wat snel en verward.
Heb je hier al een antwoord op gekregen?
Alleen maar een "nee" van bianconeri en geen antwoord op mijn vervolgvraag "wat dan nog meer" als in.. waar haal je dan je morele code vandaan.

Ik vind het sowieso vreemd om te horen dat de bijbel blijkbaar niet zo belangrijk is bij het leren over de moraliteit maar zodra het gaat over evolutie is de bijbel ineens een historisch accuraat lesboek voor hem.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_131434277
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:28 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Meer dan 60% van alle mensen die zichzelf christelijk noemen is katholiek. De overige 40% is sterk verdeeld onder de talloze protestante stromingen en sektes.

Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat de katholieken democratisch gezien de enigen zijn die mogen bepalen wie wel en wie niet christelijk is. Wees blij dat ze de protestanten tolereren ;)
pi_131437679
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 09:44 schreef Grouch het volgende:

[..]

Meer dan 60% van alle mensen die zichzelf christelijk noemen is katholiek. De overige 40% is sterk verdeeld onder de talloze protestante stromingen en sektes.

Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat de katholieken democratisch gezien de enigen zijn die mogen bepalen wie wel en wie niet christelijk is. Wees blij dat ze de protestanten tolereren ;)
60% is een aanname, want gebaseerd op onrealistische statistieken. Zo is mijn moeder op papier Katholiek. Rooms zelfs. Maar ze doet niks qua Bijbel, Kerk, you know Christelijke dingen and stuff.
Precies een voorbeeld van het argument dat Katholieken niet Christelijk zijn.
En dan zou je zulke mensen zonder kennis democratisch willen laten bepalen wie er wel of niet Christelijk is?
Maar me moeder is gelukkig, ondanks haar heidens leven, een hele lieve vrouw. :)
En ja, ik kan linkjes leggen van de persoon wie zij is, naar lieve mensen uit de Bijbel of geboden. Maar er ontbreken ook linkjes naar de Bijbel.

Goh wat ben ik blij met de tolerantie :)
pi_131437848
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

60% is een aanname, want gebaseerd op onrealistische statistieken. Zo is mijn moeder op papier Katholiek. Rooms zelfs. Maar ze doet niks qua Bijbel, Kerk, you know Christelijke dingen and stuff.
En dan zou je zulke mensen zonder kennis democratisch willen laten bepalen wie er wel of niet Christelijk is?
Maar me moeder is gelukkig, ondanks haar heidens leven, een hele lieve vrouw. :)
En ja, ik kan linkjes leggen van de persoon wie zij is, naar lieve mensen uit de Bijbel of geboden. Maar er ontbreken ook linkjes naar de Bijbel.

wat droge statistieken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom
Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Het christendom is verdeeld in 1,147 miljard rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.).
pi_131437858
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 01:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

dat doen alle christenen
Nou in feite, dus niet.
Want blijkbaar zijn katholieken ook Christenen. En er zijn genoeg Katholieken die dus helemaal niks met de Bijbel doen en er dus ook niks uithalen waardoor er gene sprake is van eruit halen wat hen uitkomt.
pi_131437888
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:47 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Nou in feite, dus niet.
Want blijkbaar zijn katholieken ook Christenen. En er zijn genoeg Katholieken die dus helemaal niks met de Bijbel doen en er dus ook niks uithalen waardoor er gene sprake is van eruit halen wat hen uitkomt.
dat laten katholieken aan theologen over, en dan vormen ze hun eigen mening, net als Eva.
pi_131437959
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 01:38 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vet van mij.
Hilarisch. Katholieken zijn leden van de kerk van Jezus Christus. En die geloven dus in de leringen van Christus. En zijn dus christelijk.
Dat er anderen zijn die ook geloven in de leringen van Christus en in verder afwijkende leringen, maakt de katholieken niet minder christelijk.

Jezus Christus had geen Kerk dus kunnen de Katholieken ook geen leden zijn van de kerk van Jezus Christus dus zijn ze niet per definitie Christelijk. Enkel de leringen geloven is overigens ook niet helemaal genoeg om van iemand een volgeling te maken, want een volgeling handelt ook zoals Jezus. Wanneer de handelingen van de Katholieken soms zelfs helemaal haaks staan op de leringen die ze zelf beweren te volgen en/of de handelingen van Jezus, maakt dat de Katholieken minder Christelijk.
pi_131438094
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

wat droge statistieken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom
Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Het christendom is verdeeld in 1,147 miljard rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.).
Dat zou betekenen dat de kans heel groot moet zijn om op dit forum minstens een aantal van die verschillende smaken christenen tegen te komen? Of in het dagelijks leven? Waarom overkomt me dat dan meer als uitzondering dan als regelmaat?

Ik heb zelfs op dit forum een reactie gelezen van een mede-fokker die het vreemd vond dat de atheistische stromingen bijna verwaarloosd worden.

En het zijn maar stats on paper. Het is niet zo dat ik het totaal niet geloof/aanneem, maar ik plaats enkel mijn vraagtekens bij de wijze waarop ze tot die getallen zijn gekomen. Hmmm misschien geloof ik die statistieken dan toch totaal niet?
pi_131438129
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

dat laten katholieken aan theologen over, en dan vormen ze hun eigen mening, net als Eva.
Daardoor geen volgelingen van Jezus, want Jezus liet niks aan theologen over.

En voordat ik nu wordt afgeschilderd als een fanatieke of oordelende Christen (oordelen is ook niet Christelijk), ik was/ben alleen maar zoekende en analyseer vanaf de zijkant.
pi_131438590
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat de kans heel groot moet zijn om op dit forum minstens een aantal van die verschillende smaken christenen tegen te komen? Of in het dagelijks leven? Waarom overkomt me dat dan meer als uitzondering dan als regelmaat?
De meeste gelovigen praten maar zelden in fora over hun geloof, dus zo vreemd is dat niet. Of vraag je aan alle fokkers die je tegenkomt welk geloof ze aanhangen?

Bovendien is het sowieso een illusie om te denken dat de bevolking van Fok representatief is voor de nederlandse samenleving.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 22-09-2013 13:17:08 ]
pi_131438998
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Je zegt wel steeds geen christen te zijn, maar waarom reageer je steeds als een fanatieke protestant? Veel protestanten vinden rooms katholieken geen echte christen omdat ze zogenaamd niet uit de bijbel lezen. Natuurlijk is dit een generalisatie zoals zelden vertoond. Ik kende protestanten (ben zelf dat 23 jaar geweest) die nooit uit de bijbel lazen en ik kende katholieken die dat wel deden. Tevens is het ook geen gebod uit de bijbel dat je perse de bijbel moet lezen om een goed christen te zijn. Katholieken hebben een ding wat heel goed is en dat is ze verder kijken dan het geschreven woord. In de tijd dat de eerste christenen leefden had je natuurlijk niks op papier, dus daarom is traditie (mondelinge overleveringen van hoe die mensen leefden) erg belangrijk. Plus alles wat wle op papier gezet is maar wat de tand des tijds niet heeft overleefd. Stel je voor dat over 2000 jaar de mensen enkel nog zouden doen wat overgebleven is op papier, hoe zou het christendom dan verschillen met wat de christenen nu zouden doen? Over veel dingen schrijft men niet, maar doet men gewoon.
Plus natuurlijk dat het oude christendom een mysteriegodsdienst was waardoor het juist logisch is dat er minder over gesproken werd en meer gedaan.

quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Weer erg generaliserend over katholieke mensen. Net zoals het idee dat men vroeger niet de bijbel las en dat sinds Luther de bijbel pas in vele talen beschikbaar zou zijn :D

quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Jezus Christus had geen Kerk dus kunnen de Katholieken ook geen leden zijn van de kerk van Jezus Christus dus zijn ze niet per definitie Christelijk. Enkel de leringen geloven is overigens ook niet helemaal genoeg om van iemand een volgeling te maken, want een volgeling handelt ook zoals Jezus. Wanneer de handelingen van de Katholieken soms zelfs helemaal haaks staan op de leringen die ze zelf beweren te volgen en/of de handelingen van Jezus, maakt dat de Katholieken minder Christelijk.
Dit kun je ook zeggen van protestanten. De schijnheiligste mensen zitten vooraan in de kerk. Zijn ze daarom minder christelijk? Als je GELOOFT dan ben je christen. Lees Paulus maar eens.

Jij een objectieve zoeker? Nee, je lijkt mij eerder een protestant in schaapskleren.

quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:55 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Daardoor geen volgelingen van Jezus, want Jezus liet niks aan theologen over.

En voordat ik nu wordt afgeschilderd als een fanatieke of oordelende Christen (oordelen is ook niet Christelijk), ik was/ben alleen maar zoekende en analyseer vanaf de zijkant.
Hoe zou dat nou komen?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_131440031
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 13:25 schreef BerjanII het volgende:
Je zegt wel steeds geen christen te zijn, maar waarom reageer je steeds als een fanatieke protestant? Veel protestanten vinden rooms katholieken geen echte christen omdat ze zogenaamd niet uit de bijbel lezen. Natuurlijk is dit een generalisatie zoals zelden vertoond. Ik kende protestanten (ben zelf dat 23 jaar geweest) die nooit uit de bijbel lazen en ik kende katholieken die dat wel deden. Tevens is het ook geen gebod uit de bijbel dat je perse de bijbel moet lezen om een goed christen te zijn. Katholieken hebben een ding wat heel goed is en dat is ze verder kijken dan het geschreven woord. In de tijd dat de eerste christenen leefden had je natuurlijk niks op papier, dus daarom is traditie (mondelinge overleveringen van hoe die mensen leefden) erg belangrijk. Plus alles wat wle op papier gezet is maar wat de tand des tijds niet heeft overleefd. Stel je voor dat over 2000 jaar de mensen enkel nog zouden doen wat overgebleven is op papier, hoe zou het christendom dan verschillen met wat de christenen nu zouden doen? Over veel dingen schrijft men niet, maar doet men gewoon.
Plus natuurlijk dat het oude christendom een mysteriegodsdienst was waardoor het juist logisch is dat er minder over gesproken werd en meer gedaan.

Dit kun je ook zeggen van protestanten. De schijnheiligste mensen zitten vooraan in de kerk. Zijn ze daarom minder christelijk? Als je GELOOFT dan ben je christen. Lees Paulus maar eens.

Jij een objectieve zoeker? Nee, je lijkt mij eerder een protestant in schaapskleren.
Ik ben maar een zoekende en analyseer vanaf de zijlijn zoals ik eerder aangaf.

Dus ik lijk op een protestant, zou ik dan een protestant zijn zonder dat ik het weet?

Maar de katholieken hebben de paus itt de protestanten, daarom lijk ik waarschijnlijk op een fanatieke protestant.

Objectief ja, schaapskleren nee, en wat zal ik van Paulus lezen om te ontdekken wat jij zei (Als je GELOOFT dan ben je christen.)?
pi_131440156
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 13:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

De meeste gelovigen praten maar zelden in fora over hun geloof, dus zo vreemd is dat niet. Of vraag je aan alle fokkers die je tegenkomt welk geloof ze aanhangen?

Bovendien is het sowieso een illusie om te denken dat de bevolking van Fok representatief is voor de nederlandse samenleving.
Nou weer een illusie kapot :)
pi_131441097
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 13:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Wat jij aangeeft maakt voor mij niks uit Rob want ik zie precies dezelfde dingen als bij protestantisme. Dus voor mij blijf je een wolf in schaapskleren (iemand die doet alsof hij niks is, maar ondertussen zo bevooroordeeld is als de ****).

quote:
Dus ik lijk op een protestant, zou ik dan een protestant zijn zonder dat ik het weet?
Dat zou je eens aan jouw dominee moeten vragen, je weet wel, degene die je gedoopt heeft.

quote:
Maar de katholieken hebben de paus itt de protestanten, daarom lijk ik waarschijnlijk op een fanatieke protestant.
Wat heeft dit nou weer met jouw meningen te maken? Er zijn ook genoeg protestanten die niet fanatiek zijn. Jouw fanatiek zijn heeft meer te maken met het feit dat je andere groeperingen afzet als niet christen, enkel omdat ze traditie belangrijk vinden en niet "sola scriptura". Dat laatste is dus flauwekul zoals ik al gezegd en bewezen heb (voor degene die mijn mening waarderen althans). Het is dan ook jammer dat je hier OF overheen gekeken hebt OF het gewoonweg negeert.
Het is toch gewoon een feit dat er veel meer traditie is dan wat er opgeschreven staat in de scriptura? Waarom negeer je dit overbekende feit.

boeddhisten, hindoes,moslims, rastafari zullen allemaal lachen met de sola scriptura van de protestantse sekten. Die weten dat traditie en het mondeling overgeleverde woord veel groter en belangrijker is dan wat is opgeschreven. Wat opgeschreven is kan worden vervalst (Handelingen van de apostelen bijvoorbeeld), wat mondeling overgeleverd is niet vanwege de zelf corrigerende houding van de mensen vroeger.

quote:
Objectief ja, schaapskleren nee, en wat zal ik van Paulus lezen om te ontdekken wat jij zei (Als je GELOOFT dan ben je christen.)?
Je kan wel blijven hameren op jouw objectiviteit maar daar kijkt men dwars doorheen. Bijvoorbeeld dat je steeds de negatieve ideeen van de katholieken aanhaalt, terwijl die ook bij andere partijen zijn. Dat je steeds maar weer blijft hameren op het lezen van de bijbel, wat zogenaamd zou inhouden dat je christen bent. Dat is gewoon negatief zijn op katholieken omdat je die mensen niet mag. Is prima hoor, maar doe dan niet alsof je objectief bent.

En de meeste mensen (of ze nou katholiek of protestant zijn) weten dat Paulus de apostel van het geloof was. Hij zegt zelfs dat het houden van de wet onmogelijk is, en dat men door geloof behouden is. Abraham zou niet uitgekozen zijn omdat het een goede man was, maar omdat hij geloofde in de woorden van de joodse god.

http://www.willibrordbijbel.nl/?p=page&i=68847,68857
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_131444199
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 13:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Bij welk kerkgenootschap kerk je?
pi_131451994
quote:
7s.gif Op zondag 22 september 2013 04:52 schreef SpecialK het volgende:

Alleen maar een "nee" van bianconeri en geen antwoord op mijn vervolgvraag "wat dan nog meer" als in.. waar haal je dan je morele code vandaan.

Ik vind het sowieso vreemd om te horen dat de bijbel blijkbaar niet zo belangrijk is bij het leren over de moraliteit maar zodra het gaat over evolutie is de bijbel ineens een historisch accuraat lesboek voor hem.
Heb je mij om meer gevraagd dan? Helemaal geen melding van ontvangen.

Gaat om of de Bijbel de enige morele code geeft he? En ik zei nee.
De Bijbel is natuurlijk wel boek nummer 1. Gemaakt door onze Schepper en die weet ofc wat het beste voor ons is. Maar niet elk punt staat er in. Er wordt niet precies gezegd hoe een gezin op te voeden of andere zaken.

Ook sommige boeken geschreven door een psychiater kan mooie dingen bevatten.

quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 01:38 schreef Kees22 het volgende:

Vet van mij.

Katholieken worden in principe als christenen nog bezien ok.

Maar in welk opzicht zijn ze christenen?
1. Ze volgen de Bijbel totaal niet, de Bijbel betekend heel weinig voor ze.

2. Ze volgen Christus niet na. Een paus is grote onzin, de 3-eenheid is een valse leer.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 14:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Maar religies geloven in Goden/goden, dus tsja. En religies zijn er nu eenmaal. Op wiki staat bij JG:
"Jehova's getuigen of Jehovah's Getuigen[1][2] zijn leden van een aan het protestantisme verwante, fundamentalistische en millennialistische geloofsgemeenschap, die eind 19e eeuw in de Verenigde Staten binnen de adventistische stroming door Charles Taze Russell werd gesticht als de Bijbelonderzoekers."
Dit is dus niet meer dan een religieuze stroming met het Nieuwe Testament als bron. Dat zij als een sekte over kunnen komen door hun gezamenlijke manier van handelen met de stereotype voet tussen de deur, maakt van hen nog geen sekte. Een familielid van mij was JG en die deed nooit een voet tussen een deur. Nooit sektevibraties gehad bij haar. In tegendeel zelfs. Een beter mens heb ik volgens mij nooit meer gekend.
Voet tussen de deur gebeurt sowieso niet ;)

En niemand krijgt een sekte gevoel bij ons. Een sekte is in 1e plaats menselijk gesticht, in 2e plaats zijn sektes erg gesloten. Terwijl je bij ons zo binnen komt lopen en alles kunt komen te weten.
We volgen daarbij geen mensen na, hebben geen menselijke leider(s).

Die wikipedia aanhaling ben ik het ook niet mee eens. Al op punt van CT Russel niet. Die heeft ons geloof niet gesticht. Heeft 'slechts' een opzet gegeven voor een georganiseerde ware aanbidding.
Gewoon een voortzetting uit de 1e eeuw.
pi_131452209
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 13:25 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Je zegt wel steeds geen christen te zijn, maar waarom reageer je steeds als een fanatieke protestant? Veel protestanten vinden rooms katholieken geen echte christen omdat ze zogenaamd niet uit de bijbel lezen. Natuurlijk is dit een generalisatie zoals zelden vertoond. Ik kende protestanten (ben zelf dat 23 jaar geweest) die nooit uit de bijbel lazen en ik kende katholieken die dat wel deden. Tevens is het ook geen gebod uit de bijbel dat je perse de bijbel moet lezen om een goed christen te zijn. Katholieken hebben een ding wat heel goed is en dat is ze verder kijken dan het geschreven woord.
Een christen zou iemand moeten zijn die Gods woord de Bijbel grondig bestudeert en God in alles navolgt. Christus navolgt. Leeft naar de Bijbel.
Katholieken vallen dan sowieso al af, ok mss lezen een paar wel de Bijbel. Maar ze doen doodleuk mee aan oorlogen, net als praktisch alle protestantse richtingen. Terwijl de Bijbel nadrukkelijk zegt je vijand lief te hebben en geen wapens op te nemen.

Je moet er naar leven, dat is het belangrijkste.

quote:
Wat is er zo'n mysterie aan dan? Is het helemaal niet...

quote:
Puur geloof maakt je echt geen christen hoor.
Jakobus zegt ook duidelijk dat er werken bij horen. Logisch, als je echt in God gelooft en een christen bent dan wil je ook naar Zijn geboden leven. Simpel zat.

quote:
Wie is er nou niet tegen de Katholieken?
Elke christelijke richting behalve katholieken zelf zijn tegen hun. Wegens hun verderfelijke leerstellingen, hun invloeden in oorlogen en politiek en het alleen uit zijn op geld.
En elke niet christen of niet gelovige is ook daarom boos en door al die misbruiken nog.
pi_131452803
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 19:03 schreef bianconeri het volgende:
Voet tussen de deur gebeurt sowieso niet ;)
In Amsterdam wel. Misschien is dat plaatsgebonden ?
  zondag 22 september 2013 @ 20:41:09 #185
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_131455807
quote:
Die heeft ons geloof niet gesticht. Heeft 'slechts' een opzet gegeven voor een georganiseerde ware aanbidding.
Oh nou tuurlijk dat verandert de zaak. :|W
pi_131458299
quote:

Katholieken worden in principe als christenen nog bezien ok.

Maar in welk opzicht zijn ze christenen?
1. Ze volgen de Bijbel totaal niet, de Bijbel betekend heel weinig voor ze.

2. Ze volgen Christus niet na. Een paus is grote onzin, de 3-eenheid is een valse leer.

je bent er bijna nog even doorstuderen, dat weet je dat elke godsdienst vals is.

Je hebt gewoon nog niet genoeg gestudeerd
pi_131458462
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 19:08 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Een christen zou iemand moeten zijn die Gods woord de Bijbel grondig bestudeert en God in alles navolgt. Christus navolgt. Leeft naar de Bijbel.
Katholieken vallen dan sowieso al af, ok mss lezen een paar wel de Bijbel. Maar ze doen doodleuk mee aan oorlogen, net als praktisch alle protestantse richtingen. Terwijl de Bijbel nadrukkelijk zegt je vijand lief te hebben en geen wapens op te nemen.

... en alles verkopen wat je bezit. Katholieke monniken zijn dus de enigen de in de hemel komen.

Lekker selektief lezen dus.
pi_131460505
quote:

[..]

Grappig dat je zegt dat oorlogen voeren niet bijbels is, typisch weer selectief lezen. Vandaag nog een stukje gelezen over koning David (een man naar gods hart) die zijn mannen in de strijd wilde voorgaan. Tevens is het gewoon dom om niet te strijden tegen kwade mensen, dat is gewoon luiheid of angst. Het goed moet het kwaad verdelgen, dat is zo bijbels als het maar zijn kan.
En er lezen een paar de bijbel? Ongelooflijk, werkelijk ongelooflijk. Als je weet hoeveel miljoenen mensen katholiek zijn dan zijn het wel meer dan een paar.

quote:
Nu niet meer nee, maar waar denk je dat avondmaal en doop vandaan komt. Dat zijn inwijdingsrituelen om de ingewijden af te scheiden van hen die leek zijn. Maar goed, ik heb dit al tig keer gezegd en steeds tegen dovemansoren.

quote:
Jakobus zegt ook duidelijk dat er werken bij horen. Logisch, als je echt in God gelooft en een christen bent dan wil je ook naar Zijn geboden leven. Simpel zat.
Nogmaals, lees Paulus maar eens. Werken voor je behoud is Katholiek, geloven is protestants.

quote:
Elke christelijke richting behalve katholieken zelf zijn tegen hun. Wegens hun verderfelijke leerstellingen, hun invloeden in oorlogen en politiek en het alleen uit zijn op geld.
En elke niet christen of niet gelovige is ook daarom boos en door al die misbruiken nog.
Als mensen eens niet zo gingen generaliseren dat is het een stuk beter. IK ben niet tegen katholieken, en ik ken er genoeg die niet tegen katholieken zijn. Het zijn gewoon mensen net zoals jij en ik. Met een andere mening dan protestanten of jehova getuigen. Boeit mij het wat? Niks.

Alleen de protestanten zijn tegen katholieken. "Zelfs" niet gelovigen zijn niet tegen de gewone katholieke gelovige, wel tegen de misbruikers maar dat is omdat ze misbruikt hebben. ik ben ook tegen atheistische misbruikers, of protestantse misbruikers.

Misschien moet ik jou inderdaad maar eens negeren, de kinderlijke reacties spatten weer van mijn scherm af.
Friedrich Nietzsche
pi_131468060
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Gij zijt Petrus en op deze rots zal ik mijn kerk bouwen.

Hoe dan ook geloven katholieken in Christus de zoon van god en dus zijn ze per definitie christenen.
pi_131468077
quote:

[..]

[..]

[..]

[..]

Vet van mij!
Goede post!
Ik moest erg lachen om de vetgemaakte vraag.
pi_131468085
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 19:23 schreef Grouch het volgende:

[..]

In Amsterdam wel. Misschien is dat plaatsgebonden ?
Ik heb het nooit meegemaakt, terwijl ik toch ettelijke keren bezocht ben en ook wel enkele keren gediscussieerd heb met JG's.
  maandag 23 september 2013 @ 04:38:54 #192
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131468499
quote:

[..]

Heb je mij om meer gevraagd dan? Helemaal geen melding van ontvangen.

Gaat om of de Bijbel de enige morele code geeft he? En ik zei nee.
De Bijbel is natuurlijk wel boek nummer 1. Gemaakt door onze Schepper en die weet ofc wat het beste voor ons is. Maar niet elk punt staat er in. Er wordt niet precies gezegd hoe een gezin op te voeden of andere zaken.
Maar de punten die er wel in staan? Die zijn wel altijd geldig?
pi_131475288
quote:
7s.gif Op maandag 23 september 2013 04:38 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Maar de punten die er wel in staan? Die zijn wel altijd geldig?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, iedere christen gelooft dat Jezus legitiem is omdat hij de wet (OT) kwam vervullen, maar die wet is door christenen zo goed als verlaten.
pi_131479938
quote:

[..]

En niemand krijgt een sekte gevoel bij ons.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_131480430
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 12:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, iedere christen gelooft dat Jezus legitiem is omdat hij de wet (OT) kwam vervullen, maar die wet is door christenen zo goed als verlaten.
waar bazeer jij dat op?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_131480444
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:22 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

waar bazeer jij dat op?
Waar baseer ik wat op?
pi_131481125
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waar baseer ik wat op?
dat wat je in je laatste post zei.
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 12:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

dus dat de wet door de christenen zou zijn verlaten.
I am a child of God
God is not dead.
pi_131481284
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:40 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat wat je in je laatste post zei.

[..]

dus dat de wet door de christenen zou zijn verlaten.
Gebrek aan uitvoering van onder meer:

- Besnijdenis
- Varkensvlees
- Gezicht ter aarde werpen tijdens het bidden, zoals Jezus dit deed.
- De wetten van de zedelijkheid zoals beschreven in het OT naleven.
- Verbod op het vereren van heiligen.
- Afbeelden van Goden ( Jezus )

om maar een paar voorbeelden te noemen, en dan heb ik met name over de christenen in het Westen, niet de orthodoxe christenen in het oosten bijvoorbeeld.
pi_131481637
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Gebrek aan uitvoering van onder meer:

- Besnijdenis
- Varkensvlees
- Gezicht ter aarde werpen tijdens het bidden, zoals Jezus dit deed.
- De wetten van de zedelijkheid zoals beschreven in het OT naleven.
- Verbod op het vereren van heiligen.
- Afbeelden van Goden ( Jezus )

om maar een paar voorbeelden te noemen, en dan heb ik met name over de christenen in het Westen, niet de orthodoxe christenen in het oosten bijvoorbeeld.
christenen hoeven niet meer besneden te worden, er staat ook verder nergens dat christenen geen varkensvlees mogen eten.
dat katholieken al die heiligen hebben en ook afbeeldingen van Jezus kan ik niks aan doen, dit zijn alleen maar praktische zaken zoals sommige mensen het beleven.
een heleboel regels in het OT gelden alleen voor het volk Israël zoals beschreven in de bijbel (OT).
Jezus heeft de ganse wet vervuld, waardoor je als je in Jezus gelooft en wat hij gedaan heeft je mag leven onder zijn genade en dat hij dus voor je zonden gestorven is en weer opgestaan en zo de dood heeft overwonnen.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 23 september 2013 @ 16:10:51 #200
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_131482409
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

christenen hoeven niet meer besneden te worden, er staat ook verder nergens dat christenen geen varkensvlees mogen eten.
dat katholieken al die heiligen hebben en ook afbeeldingen van Jezus kan ik niks aan doen, dit zijn alleen maar praktische zaken zoals sommige mensen het beleven.
een heleboel regels in het OT gelden alleen voor het volk Israël zoals beschreven in de bijbel (OT).
Jezus heeft de ganse wet vervuld, waardoor je als je in Jezus gelooft en wat hij gedaan heeft je mag leven onder zijn genade en dat hij dus voor je zonden gestorven is en weer opgestaan en zo de dood heeft overwonnen.
Maar de 10 geboden gelden dan weer wel? :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')