quote:
Op woensdag 18 september 2013 15:53 schreef UltraR het volgende:[..]
Zie je, dit is zo vervelend. Twee woordjes zonder onderbouwing. Zo raak je me echt buitengewoon snel kwijt als discussiepartner. Iets wat bianconeri ook al voor elkaar heeft gekregen.
[..]
Dit is gelukkig meer dan twee woorden, maar weer totaal geen goede onderbouwing. Ik ben het overigens volkomen met je eens dat scientology een sekte is. Maar dat geldt absoluut ook voor JG. Er bestaan simpelweg definities van sektes en daar voldoet JG op het grote merendeel aan. En dit toont andermaal aan dat jij gewoon graag de kant van de underdog hier kiest zonder dat je sterke onderbouwing hebt om de mening van die underdog mee te onderbouwen. "Oh, de atheistische meerderheid op dit forum valt die mening van een gelovige aan, dan ga ik snel roepen dat de atheisten bekrompen denken!" Dat noem ik trollen.
Je kiest overigens een richting in te gaan die off-topic is, maargoed, i will continue anyway.
Je kan je irriteren aan mijn 2 woordjes, maar de irritatie is vice versa. Niet jij persoonlijk, maar de atheistische reacties in het algemeen. Dat je serieus op zoekt lijkt te zijn naar een discussiepartner wist ik niet. En dat kon ik ook niet uitmaken uit je reactie. De reden dat ik 1st dan ook 2 woordjes gebruikte is om op zijn minst kenbaar te maken dat ik het er niet mee eens ben. Het is immers toch ergens nutteloos om te discussieren, want we denken beide nou eenmaal wat we denken.
Maar ik zou bijna vergeten waarom ik op dit forum ben gekomen, en dat is dat ik in contact wilde komen met andere vrije geesten. Gewoon om mijn horizon te verbreden op welke manier dan ook. Maar ook om eventueel als het mogelijk is de horizon te verbreden van anderen, op wat voor manier dan ook. Ja daarbij ga ik ervan uit dat anderen dit niet over mijn denken aan de hand van mijn reacties. Maar begrijp dat ik ook voorzichtig ben met het uitzoeken van serieuze discussiepartners, ajb. Je zal het wel kennen, dat je serieus reageert en een superslap antwoord terugkrijgt, ja daar word ik nu eenmaal voorzichtiger van.
Hoe dan ook, ik ga nu wel serieus op je reageren. Soms misschien kortaf en kort door de bocht, maar als ik dat niet doe, kan ik net zo goed een boek schrijven.
Dat je het geen goede onderbouwing van mij vindt (scientology = sekte), kan ik begrijpen. De gesprekken zijn te lang geleden en inhoudelijk weet ik het niet meer zo goed.
Feit is dat iemand uit de Scientology het een sekte vond. Is maar 1 mening, dus zegt in feite nog niks, zoals jou poll ook in feite nog niks zegt. Ik vroeg namelijk aan een vriendin of scientology en JG een sekte zijn, en de mening was op beide ja. Maar zij vond ook de katholieken een sekte op basis van haar criteria. En ja, daar zat wat in.
Ik spiekte net op wiki naar definitie van een sekte en realiseerde dat zelfs Jezus en zijn 1e apostelen 2000 jaar geleden omschreven konden worden als een sekte. Ik las meerdere definities, bijvoorbeeld van Max Weber, en zie toch dat de eigen interpretatie wel een rol speelt. Zo is de definitie van mij eigenlijk nog iets... op het gevoel. Ik had dat gevoel toen ik ooit de fout maakte naar en Herbalife bijeenkomst te gaan. Ik vond dat echt een sekte. Omschrijf het dan, eikel, hoor ik je denken. Tsja, ik vond het een sekte omdat men gedrag vertoonde die afweek van het gedrag dat ik bij andere soorten bijeenkomsten heb ervaren en het week af van het gedrag dat je als normaal kan bestempelen dat je vaak meemaakt in de publieke ruimte. Het was een groepsgedrag met een overdreven verheerlijking van iets, waarmee de rationaliteit leek te zijn uitgeschakeld. Het leek alsof men allemaal eerst gezamenlijk in een leugen moest geloven, zodat men vervolgens allemaal hetzelfde doel kan nastreven. Herbalife is great en klap allemaal maar mee op de maat van de muziek en verheerlijk de personen die er naar eigen zeggen rijk zijn mee geworden, alsof dat automatisch betekent dat iedereen er rijk van kan worden en dat binnen een paarmaanden heel NL aan de herbalife kan zitten als we allemaal maar hetzelfde verkoopplan hanteren. Yeah right!
De definitie van me vriendin was korter omschreven en kwam neer op een overdreven verheerlijking van een persoon door een groep mensen, maakt van die groep een sekte.
In beide gevallen, kan je alle religies ook onder een sekte laten vallen. En dus niet alleen maar een Ron Hubbard of Charles Manson. Het zijn de katholieken die immers achter een paus aanhobbelen en hem verhoudingsgewijs ook niet normaal verheerlijken.
Maar religies geloven in Goden/goden, dus tsja. En religies zijn er nu eenmaal. Op wiki staat bij JG:
"Jehova's getuigen of Jehovah's Getuigen[1][2] zijn leden van een aan het protestantisme verwante, fundamentalistische en millennialistische geloofsgemeenschap, die eind 19e eeuw in de Verenigde Staten binnen de adventistische stroming door Charles Taze Russell werd gesticht als de Bijbelonderzoekers."Dit is dus niet meer dan een religieuze stroming met het Nieuwe Testament als bron. Dat zij als een sekte over kunnen komen door hun gezamenlijke manier van handelen met de stereotype voet tussen de deur, maakt van hen nog geen sekte. Een familielid van mij was JG en die deed nooit een voet tussen een deur. Nooit sektevibraties gehad bij haar. In tegendeel zelfs. Een beter mens heb ik volgens mij nooit meer gekend.
Terug naar Scientology
Op wiki staat:
"Scientology is een geestelijke beweging gebaseerd op een boek[bron?] dat tussen het midden van de jaren veertig en 1986 is geschreven door de Amerikaan L. Ron Hubbard. Deze begon zijn carrière als schrijver van onder andere sciencefictionverhalen en -romans.[1] Onder Scientology wordt vaak de Scientologykerk verstaan, die verreweg de grootste organisatie is die scientology praktiseert en uitdraagt."
Dit is dus totaal geen religieuze stroming, maar totaal iets anders. Een soort van theorietje van een Ron Hubbard (ik kan de Southpark aflevering maar niet uit me hoofd krijgen) die door een groepje mensen wordt verheerlijkt. EN ze bouwen een hele hyrarchie van mensen op dat theorietje, die dat theorietje aanhangen. Kritisch gezien zou je hetzelfde kunnen zeggen van religies, maar dat vind ik te simpel, te atheistisch. Mensen onderscheiden zich nu eenmaal in religieuze en atheisten, deal with it. Dus de vraag moet mijns inziens zijn, is dit wel of geen religie? Ja ik kom qua argumentatie niet verder dan een persoonlijke interview die ik meerdere dagen heb gehad ergens in de eind-jaren '90. Waarvan ik de inhoud grotendeels vergeten lijk te zijn.
Beetje Hans Teeuwen:
2minuut33sec - 3minuut05sec
(Ja toen zei die man van de scientology iets, en toen dacht ik sekte)
Sorry
Maar kies ik graag (andermaal?) de kant van de underdog? Nee absoluut niet, mijn mening is mijn mening ongeacht de aantal voor- en tegenstanders.
En ja, wat ik vaak mee maak is dat de atheistische meerderheid op dit forum vaak de mening van een gelovige aanvalt op een zeer bekrompen wijze. En dat een discussie daarover voeren bijna altijd zinloos is, dus probeer ik de horizon van anderen te verbreden op de minst tijdrovende wijze. Dat noem ik geen trollen, maar zoeken naar een ingang tot discussieren.