abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 september 2013 @ 20:45:27 #176
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_131455986
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:48 schreef bianconeri het volgende:
Probeer eens een leer van ons tegen te werpen met de Bijbel? Gaat je nooit lukken.
Hoe vaak hebben jullie al de wederkomst foutief voorspeld?

De bijbel zegt duidelijk dat niemand dat weet. :W

"Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het." (Matteüs 24:36, NBV2004)

en vanaf vers 42:
Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

Jezus weet het zelf niet eens. Maar de Jehova's Getuigen, ja hoor, die weten het wel. _O_

Trouwens: Uit bovenstaande tekst blijkt duidelijk dat Jezus niet God is. Als er een drie-ÉÉN-heid bestond zou het het wel weten....

puntje voor jullie :)

[ Bericht 14% gewijzigd door hoatzin op 22-09-2013 21:09:02 ]
pi_131467845
quote:

Goede vraag idd, wel een echte standaard vraag.

Kort gezegd:
De strijdvraag, Satan verwerpt Jehovah God. Jehovah heeft geen recht te regeren.
Jehovah geeft Satan de macht over de wereld om aan te tonen of hij gelijk heeft.
We zien overduidelijk dat de wereld alleen maar kapot gaat en Satan faalt.
Het zal voor altijd een voorbeeld stellen.

Veel gebruikte illustratie:
Leerling die gaat tegen de leraar in, is niet eens met zijn methode.
Wat zou de leraar doen? Stuurt hij boos de leerling de hoek in?
Of laat hij de leerling naar voren komen en het op bord gaan uitleggen?

Dat 2e natuurlijk, dat is een veel beter werkende manier. Haalt ook de twijfel weg.

Maar waarom doodt/ vernietigt hij dan wel allerlei andere mensen en volken?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_131467935
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 10:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hetzelfde zou je kunnen zeggen van 'Nederlanders'. Dat wil niet zeggen dat 'Nederlander' een ras is.
Dat vraag ik mij ernstig af.
Nederlanders bestaan uit Franken, Saksen en Friezen.
En de Hollanders zijn in het begin van de Tachtigjarige Oorlog overspoeld door Brabanders en Vlamingen. Later hebben we instromen gehad van Hugenoten uit Frankrijk en joden uit Portugal (oh nee, die laatsten mengden zich niet.)
En dan is er nog het aspect dat de Nederlanders al die tijd ongeveer in hetzelfde gebied hebben gewoond, terwijl de joden verspreid zijn geraakt over de wereld. Het is best knap dat ze toch een betrekkelijk homogeen volk zijn gebleven: elk ander volk was al geassimileerd geweest.

Overigens is het begrip ras in dezen erg discutabel, maar ik zie zo gauw geen ander bruikbaar begrip. Genotype?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131468002
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 01:16 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De vraag is of je eigen wens wel een rol speelt. Voor jou wel, voor god misschien niet. En, zoals af en toe blijkt, voor hun nakomelingen ook niet.
De definitie van joods is ook onduidelijk: religie, afkomst of wens?
Ik ben het wel eens met jouw antwoord, maar voor joden is dat kennelijk niet bevredigend. Mij persoonlijk maakt het geen zak uit waar iemand vandaan komt, zolang hij of zij zich maar een beetje gedraagt (in mijn ogen!).
Voor de joodse staat Israel en voor de joden onderling blijkt het wel degelijk uit te maken.
In Israel zelf heeft onlangs nog iemand bij de Hoge Raad een proces gewonnen, zodat hij nu officieel als niet-joods geboekt kan worden. Dat wil zeggen: wel van joodse genetische afkomst, maar niet joods-gelovig.

Ik wil maar zeggen: ze maken er zelf zo'n probleem van.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131468047
quote:

[..]

[..]

Goede vraag idd, wel een echte standaard vraag.

Kort gezegd:
De strijdvraag, Satan verwerpt Jehovah God. Jehovah heeft geen recht te regeren.
Jehovah geeft Satan de macht over de wereld om aan te tonen of hij gelijk heeft.
We zien overduidelijk dat de wereld alleen maar kapot gaat en Satan faalt.
Het zal voor altijd een voorbeeld stellen.
Dat betekent wel dat wij de lul zijn.
Een soort Verelendungstheorie: Maak het de mensen gaandeweg zo moeilijk mogelijk, zodat ze vanzelf in opstand komen.
quote:
Veel gebruikte illustratie:
Leerling die gaat tegen de leraar in, is niet eens met zijn methode.
Wat zou de leraar doen? Stuurt hij boos de leerling de hoek in?
Of laat hij de leerling naar voren komen en het op bord gaan uitleggen?

Dat 2e natuurlijk, dat is een veel beter werkende manier. Haalt ook de twijfel weg.

[..]

Hahaha die bestaat niet eens.... Toont wel weer je verstand over ons, laag gehalte aan kennis.

[..]

Ach ja joh want Jehovah's getuigen zijn zo ontzettend gevaarlijk! Poe poe!
Alleen al om dat stukje zal geen mens je meer serieus nemen. We nemen geen wapens of wat ook op. Gehersenspoeld? Juist ja -.-

En nee afvalligen van die mensen bestaan amper. Logisch toch? Mensen in de kerk boeit het weinig, die zitten ff in de kerk te luisteren naar een liedje en lopen na afloop direct weer weg.
Mensen kennen elkaar amper, dus who cares als iemand weg loopt.
In de kerken gebeurt ook niets waar je je echt tegen gaat werpen. Je hoeft alleen maar te zitten en naar een lied te luisteren. Ons geloof is wel actief, volgens de Bijbel. Dat werpt veel mensen tegen.

Probeer eens een leer van ons tegen te werpen met de Bijbel? Gaat je nooit lukken.
Angst? Waar moeten we angst voor hebben? Er is geen reden voor angst...
juist niet gelovigen zijn angstig, owww der is een God waar ik verantwoording voor moet afleggen...
Laat ik maar net doen alsof er geen God is, yayyy
Oh jawel hoor. De bijbel staat vol tegenstrijdigheden.
pi_131484847
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 19:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Als een aanzienlijk deel van de klas blijft zitten omdat die leraar steeds die ene leerling een lesje wil leren en naar voren roept, is hij dan een goede leraar?
Het is eenmalig ;)

quote:
De tempel is niet gevallen in 604, dus jullie hele chronologie klopt niet. Je ging me nog bewijzen geven dat dat wel klopte, maar uit je stilzwijgen maak ik op dat je die bewijzen helemaal niet hebt.
Sorry dat niet elk een no-life is die elk moment maar even alles regelt.....
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 20:30 schreef hoatzin het volgende:

Wat een flut illustratie.

De leraar waar het hier om gaat haalt eerst de leerling voor de klas, slaat dan eerst een enorm aantal anderen dood en slaat uiteindelijk ook de leerling dood.

Zo dat is een betere illustratie. Moraal? Geen enkele.
Tis een goede illustratie... Je wilt alleen niets over geloof snappen, zoals je altijd wel laat merken.

quote:
Bestaat Satan niet? })

Jullie snappen iig totaal niet wat satan betekent. Maar dat geldt voor bijna alle christenen of christen-gerelateerde stromingen.
Die bestaat en we weten heel goed wat dat is...
Satan staat bv voor een tegenstrever.

quote:
Klopt geen reet van. Bijna alle protestantse kerken hebben met terugval te maken.

Mensen kennen elkaar niet? :') Nou de Christelijke Gereformeerde kerk waar ik uit voortkom is een hechte gemeenschap.
Das 1 van de miljoen kerken die dat wel heeft...
Ik ben ook geregeld naar christelijk gereformeerde kerk geweest. Iedereen komt laatste moment ff binnen, paar liedjes en whoppa je rot weer op. Na ondertussen wat geld in de collecte ding te stoppen....

quote:
Nee want jullie hebben een eigen bijbel he? _O-
Deels anders. Maar qua leerstellingen maakt dat echt helemaal niets uit.
Probeer de leerstellingen eens omlaag te halen met welke Bijbel dan ook.....

quote:
OMG....not again. ;(

Niet gelovigen, atheïsten, geloven niet in een god. Dus verantwoording afleggen aan....wie? :?

Een atheïst is hooguit bang om te sterven. Da's niet vreemd, dat hebben de meeste dieren dus de mens ook. Ja gelovigen ook, al roepen sommigen nog zo hard van niet. Overlevingsdrang is een heel sterk mechanisme van de evolutie.
Ja wel again... Omdat wij JG zogenaamd zo bang zouden zijn blah blah.
Aan God, aan je Schepper. Iedereen die enig onderzoek doet naar religie moet er wel achterkomen dat er een God bestaat. Alleen omdat ze bang zijn dat ze verantwoording aan God moeten afleggen schreeuwen ze keihard: NEEEE er is geen God. Terwijl ze wel beter weten.
Snap je het eindelijk? -.-
pi_131484976
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 20:45 schreef hoatzin het volgende:

Jezus weet het zelf niet eens. Maar de Jehova's Getuigen, ja hoor, die weten het wel. _O_

Trouwens: Uit bovenstaande tekst blijkt duidelijk dat Jezus niet God is. Als er een drie-ÉÉN-heid bestond zou het het wel weten....

puntje voor jullie :)
Nee wij weten dat ook niet. Er zijn alleen VERWACHTINGEN geweest.

Tja dat de 3-eenheid niet klopt dat kan zelfs de domste duidelijk uit de Bijbel halen ;)

En toch durf je ons een sekte te noemen? Terwijl dat een afscheiding van een gevestigde religie zou zijn. Maar uit bv die 3-eenheid stelling blijkt al wel dat wij geen afscheiding zijn maar juist oa de katholieke kerk een afscheiding van ons....
Van een ware religie.
quote:
0s.gif Op

maandag 23 september 2013 01:29 schreef Kijkertje het volgende:

Maar waarom doodt/ vernietigt hij dan wel allerlei andere mensen en volken?
Je bedoelt God in het OT?
Omdat God zijn volk niet in de steek zal laten, zo nodig zal helpen bij bepaalde dingen.
Wat toen erg nodig was.
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 01:52 schreef Kees22 het volgende:

Dat betekent wel dat wij de lul zijn.
Een soort Verelendungstheorie: Maak het de mensen gaandeweg zo moeilijk mogelijk, zodat ze vanzelf in opstand komen.
Hoezo blijkt daaruit dat jullie de lul zijn?

quote:
Oh jawel hoor. De bijbel staat vol tegenstrijdigheden.
Dat is een argument die velen proberen op te voeren. Maar de Bijbel spreekt zichzelf niet tegen.
pi_131485217
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 17:12 schreef bianconeri het volgende:

Ja wel again... Omdat wij JG zogenaamd zo bang zouden zijn blah blah.
Aan God, aan je Schepper. Iedereen die enig onderzoek doet naar religie moet er wel achterkomen dat er een God bestaat.
Religie en goden zijn toch echt verschillende dingen. Je wilt toch niet beweren dat alle goden die men in de verscheidene religies zijn bedacht ook daadwerkelijk bestaan?

Onderzoek doen naar religie ben ik een groot voorstander van. Maar of je gaandeweg ook iets leert over feitelijke goden betwijfel ik ten zeerste.

De rationele theologie is in elk geval al enkele eeuwen morsdood. Er zijn niet zoveel mensen meer over die denken dat Paulus in Romeinen 1:20 gelijk had, en die worden door niemand serieus genomen.

quote:

Alleen omdat ze bang zijn dat ze verantwoording aan God moeten afleggen schreeuwen ze keihard: NEEEE er is geen God. Terwijl ze wel beter weten.
Ehhh.... nee, dat is het niet. Het is het totale gebrek aan bewijzen en argumenten voor de godshypothese.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_131485441
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 17:17 schreef bianconeri het volgende:

Je bedoelt God in het OT?
Omdat God zijn volk niet in de steek zal laten, zo nodig zal helpen bij bepaalde dingen.
Wat toen erg nodig was.

Waarom heeft hij toen satan niet ook gedood?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_131485712
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 17:24 schreef Molurus het volgende:

Religie en goden zijn toch echt verschillende dingen. Je wilt toch niet beweren dat alle goden die men in de verscheidene religies zijn bedacht ook daadwerkelijk bestaan?

Onderzoek doen naar religie ben ik een groot voorstander van. Maar of je gaandeweg ook iets leert over feitelijke goden betwijfel ik ten zeerste.

De rationele theologie is in elk geval al enkele eeuwen morsdood. Er zijn niet zoveel mensen meer over die denken dat Paulus in Romeinen 1:20 gelijk had, en die worden door niemand serieus genomen.
Bedoel daarmee ook goden idd. Onderzoek in een God.

Met puur naar religies kijken raak je vaak zelfs eerder van een God afgekeerd idd... Al die waangedachten daar soms blegh.
Het gaat om een onderzoek naar de Bijbel maar bijvoorbeeld ook naar de natuur. Dat zegt al genoeg.

Hoezo Rom 1:20 niet meer?

quote:
Ehhh.... nee, dat is het niet. Het is het totale gebrek aan bewijzen en argumenten voor de godshypothese.
Er zijn genoeg aanwijzingen dat er een God moet zijn. Zoals die tekst uit Rom 1:20 ook zegt zijn het dingen die we zien die duidelijk het bestaan van een God aantonen. De natuur bv zoals ik al noemde.
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 17:32 schreef Kijkertje het volgende:

Satan staat symbool voor die opstand. God laat Satan dus regeren om te tonen dat Satan recht om te regeren heeft. Heeft geen nut om nog meer toe te laten als Satan het al doet.
Satan zal symbool staan voor het geheel, een bewijs dat God het recht om te regeren heeft
  maandag 23 september 2013 @ 18:12:57 #186
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_131486403
quote:

[..]

Nee wij weten dat ook niet. Er zijn alleen VERWACHTINGEN geweest.

En toch durf je ons een sekte te noemen? Terwijl dat een afscheiding van een gevestigde religie zou zijn. Maar uit bv die 3-eenheid stelling blijkt al wel dat wij geen afscheiding zijn maar juist oa de katholieke kerk een afscheiding van ons....
Van een ware religie.

Nee jullie hebben het meermaals voorspeld. Dat is een zware ketterij waar natuurlijk Satan achter zit en jullie hebben het niet door.

En ja, zoals de overgrote meerderheid hier durf ik jullie een sekte te noemen. Hoe hard je ook blèrt dat het niet zo is.
pi_131487286
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 17:44 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Bedoel daarmee ook goden idd. Onderzoek in een God.
Je zei daar '... iedereen die enig onderzoek doet naar religie ...', dus wellicht begrijp je mijn verwarring op dat punt.

Hoe stel je voor om onderzoek te doen naar goden?

quote:

Het gaat om een onderzoek naar de Bijbel maar bijvoorbeeld ook naar de natuur. Dat zegt al genoeg.
Onderzoek doen naar de Bijbel en de natuur zijn weer twee andere dingen. Bedenk nu eerst eens wat het is dat je wilt onderzoeken.

Ik vermoed dat voor jou 'de Bijbel gaat over een feitelijke god' geldt als een axioma. Ten overvloede: ik verwerp dat axioma.

quote:

Hoezo Rom 1:20 niet meer?
Omdat het bestaan van 1 of meerdere goden helemaal niet uit de werkelijkheid kan worden afgeleid. Althans, dat idee hebben filosofen al eeuwen geleden losgelaten.

Als jij denkt dat te kunnen, prima. Laat maar zien dan.

quote:

Er zijn genoeg aanwijzingen dat er een God moet zijn. Zoals die tekst uit Rom 1:20 ook zegt zijn het dingen die we zien die duidelijk het bestaan van een God aantonen. De natuur bv zoals ik al noemde.
Klinkklare onzin. Maar nogmaals: laat maar zien.

Vast een waarschuwing vooraf: 'ik kan er geen andere verklaring voor bedenken' is een drogreden. Alien-believers maken er ook graag gebruik van. Dus pas daar voor op.
pi_131491463
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 18:12 schreef hoatzin het volgende:

Nee jullie hebben het meermaals voorspeld. Dat is een zware ketterij waar natuurlijk Satan achter zit en jullie hebben het niet door.

En ja, zoals de overgrote meerderheid hier durf ik jullie een sekte te noemen. Hoe hard je ook blèrt dat het niet zo is.
1. Ja tis meermaals een verwachting geweest dat het snel zou gaan komen.
Das toegegeven fout geweest.

2. En weer kom je met niets inhoudelijks. Er is nog niemand geweest die inhoudelijk aantoonde waarom we een sekte zijn. Dat zegt al genoeg.

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 18:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je zei daar '... iedereen die enig onderzoek doet naar religie ...', dus wellicht begrijp je mijn verwarring op dat punt.

Hoe stel je voor om onderzoek te doen naar goden?
Ja snap ik, bedacht het mezelf ook.

Onderzoek boeken die claimen heilig te zijn (zoals de Bijbel).
Onderzoek de natuur, de processen die er zijn. Wat is de oorsprong?

quote:
Onderzoek doen naar de Bijbel en de natuur zijn weer twee andere dingen. Bedenk nu eerst eens wat het is dat je wilt onderzoeken.
Zijn ook andere dingen idd. Maar de natuur toont dat er een schepper moet zijn geweest. Dat zoiets niet komt door toeval, door evolutie of dat soort.
Onderzoeken of er een God is, vrij duidelijk.

quote:
Omdat het bestaan van 1 of meerdere goden helemaal niet uit de werkelijkheid kan worden afgeleid. Althans, dat idee hebben filosofen al eeuwen geleden losgelaten.

Als jij denkt dat te kunnen, prima. Laat maar zien dan.
Is de natuur niet iets werkelijks dan?

quote:
Klinkklare onzin. Maar nogmaals: laat maar zien.

Vast een waarschuwing vooraf: 'ik kan er geen andere verklaring voor bedenken' is een drogreden. Alien-believers maken er ook graag gebruik van. Dus pas daar voor op.
De natuur toont dat er een intelligente schepper moet zijn geweest.
Dat is iets duidelijks. Dan is het punt 2 wie die intelligente schepper is.
  maandag 23 september 2013 @ 20:48:48 #189
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_131492093
quote:

[..]

Het is eenmalig ;)
Nou goed dan. Als een aanzienlijk deel van de klas blijft zitten omdat die leraar eenmalig die ene leerling een lesje wil leren en naar voren roept, is hij dan een goede leraar?

quote:
[..]

Sorry dat niet elk een no-life is die elk moment maar even alles regelt.....
Ik denk niet dat jouw god schelden goedkeurt. Maar je hebt ondertussen al twee weken en verschillende kansen gehad om een verwering te geven. Waarom heb je dat nog niet gedaan? Heb je het te druk voor het verspreiden van het Woord? :o
pi_131497706
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Nou goed dan. Als een aanzienlijk deel van de klas blijft zitten omdat die leraar eenmalig die ene leerling een lesje wil leren en naar voren roept, is hij dan een goede leraar?
Wat heeft dit nou daarmee te maken dan?
Waarom zou de klas blijven zitten omdat de leraar die leerling eens zijn manier laat zien :O

quote:
Ik denk niet dat jouw god schelden goedkeurt. Maar je hebt ondertussen al twee weken en verschillende kansen gehad om een verwering te geven. Waarom heb je dat nog niet gedaan? Heb je het te druk voor het verspreiden van het Woord? :o
Schelden huh?
Ik zeg alleen dat ik geen no-life ben.

Ik ben genoeg het woord aan het verspreiden hoor.
En zoals ik al zei sorry dat ik geen no-life ben.... Ik ben met heel andere dingen bezig dan al die verhaaltjes hier op FOK. En op den duur schieten die dingen er gewoon bij in.
Je kunt niet gaan verwachten dat ik no-life ga lopen doen.
pi_131501212
quote:

Satan staat symbool voor die opstand. God laat Satan dus regeren om te tonen dat Satan recht om te regeren heeft. Heeft geen nut om nog meer toe te laten als Satan het al doet.
Satan zal symbool staan voor het geheel, een bewijs dat God het recht om te regeren heeft
Het liep toch allemaal uit de hand toen satan regeerde? Waarom werd ie dan niet gestraft? Alle goddelozen zouden toch gestraft worden en satan is toch de vader van de goddelozen?
pi_131501726
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 17:32 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

precies
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_131501754
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]

1. Ja tis meermaals een verwachting geweest dat het snel zou gaan komen.
Das toegegeven fout geweest.

En wat schijft de bijbel ook al weer over valse profeten?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_131502149
quote:

[..]

Hoezo blijkt daaruit dat jullie de lul zijn?
God laat satan de macht over de wereld uitoefenen. Ervan uitgaande dat god goed en satan slecht is, geeft deze goede god de slechte satan de vrije hand om de mensen te mishandelen naar zijn smaak.
Dus wij, de mensen, zijn de lul. Wij zijn een slachtoffer van hun machtspelletje.
quote:
[..]

Dat is een argument die velen proberen op te voeren. Maar de Bijbel spreekt zichzelf niet tegen.
Och, alleen al de 10 geboden en de praktijk. Praktijken die door god gesanctioneerd worden.
  dinsdag 24 september 2013 @ 17:34:34 #195
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_131519396
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:32 schreef bianconeri het volgende:
Er is nog niemand geweest die inhoudelijk aantoonde waarom we een sekte zijn. Dat zegt al genoeg.
Nou daar gaan we dan eindelijk he?

1- Sociale opvang voor en door sekteleden. (nestwarmte, lovebombing.)
*Tegen ex-leden van de organisatie doen Jehovah's Getuigen alsof ze niet meer bestaan. Maar zodra u als geïnteresseerde een bijeenkomst van Jehovahs's Getuigen bezoekt zult u een warm onthaal krijgen. Ook wordt liefde onder elkaar sterk aangemoedigd binnen de organisatie van Jehovah's Getuigen.
2- Alleen wij zijn goed, alle anderen slecht en fout. (Doemdenken over andersdenkenden./ zwart-wit (Bianco Nero) denken.)
*Jehovah's Getuigen zijn er om bekend dat ze geloven dat zij de enige ware religie hebben. Vandaar dat de prediking ook zo belangrijk is, ze zien het als een mensen-reddende zaak. Wie geen deel uit maakt van hun organisatie heeft een zeer grote kans om op Gods oordeelsdag te worden vernietigd. De mensen buiten de organisatie noemen ze "De wereld". Mensen die in "de wereld' leven hebben Gods goedkeuring niet.
3- Training binnen de groep. ( studieprogramma / tijdrovende activiteiten.)
*Jehovah's Getuigen hebben een uitgebreid en tijdrovend studieprogramma. In totaal vragen de bijeenkomsten van Jehovah's Getuigen 5 uur per week van de Getuigen. Daarbij komt ook nog een persoonlijke studie en het voorbereiden voor de bijeenkomsten. Bijeenkomsten en studie (voorbereiden) nemen al snel 10 uur per week in. Daarboven op komt de tijd die ze kwijt zijn om te prediken.
4- Zingen-bidden-dansen-springen-schudden-chanten. (In groep lang na elkaar tot er extatische toestanden ontstaan is zeer bedenkelijk.)
*Dit punt is op elke kerk van toepassing, een punt dat naar mijn mening niet écht te gebruiken om uit te maken of iets als een sekten te bestempelen is.
5- Via omwegen absurde theologische hersenspinsels doen aanvaarden.
*Jehovah's Getuigen hebben een afwijkende leerstelling over de hemelse hoop. Ze geloven in een door God aangestelde aardse klasse die je alleen met veel gekonkel kunt uitleggen aan de hand van de bijbel. (Zonder lectuur van hun wachttorengenootschap is het zelfs onmogelijk!)
6- Losmaken van de werkelijkheid. (Te éénzijdige belichting van de metafysiek.)
*
7- Programmeren in de geest van de sekte. (V.b. eigen taalgebruik.)
*Tijdens de bijeenkomsten van Jehovah's Getuigen en de studies leren ze zeker een eigen taal gebruik. Denk aan de begrippen “Theocratische school” “Velddienst” enz, enz. Gaat zeker ook om de betekenis voor de Getuigen van die woorden...
8- Binnen is de veiligheid, buiten is de bedreiging. (Creëren en cultiveren van fobieën / weggaan van de groep betekend verdoemd zijn.)
*Het is nodig om bij de organisatie van Jehovah's Getuigen te behoren om de goedkeuring van God te krijgen. Wie de organisatie verlaat keert God de rug toe, zo wordt de kans op eeuwig leven verspeeld.
9- Stapsgewijs binnenleiden in de groep= conditionering.
*Hier over is veel informatie te vinden op het internet...
10- Losmaken van het verleden. (Omgeving-andere naam-persoonlijkheid.)
*Wie probeert te leven naar Gods maatstaven volgens de Jehovah's Getuigen leer zal op veel gebieden een totaal ander leven gaan leiden. Veel feestdagen worden niet meer gevierd. Contact buiten Jehovah's Getuigen dient te worden beperkt.
11- Losmaken van familie, vrienden. ( Geen gemeenschap met ongelovigen.)
* Om "geen deel van de wereld" te zijn dient het contact met niet-Jehovah's Getuigen te worden beperkt. Met "uitgesloten personen" mag helemaal niet worden omgegaan, zelfs een vriendelijke groet is uit den boze.
12- Het denken wordt veranderd. (Andere denkpatronen.)
*Vierde je eerder nog feesten als; verjaardagen, kerst, oud en nieuw, pasen, sinterklaas... Nam je eerder onder levensbedreigende situaties beslist een bloedtransfusie, als Getuige van Jehovah zul je die dingen niet meer doen.
13- Er wordt voor de volgeling gedacht en beslist. (Geen verantwoordelijkheid van eigen keuzes.)
*Je behoort je te houden aan de richtlijnen in de lectuur van de organisatie. Staat daarin dat je niet stemt, dan stem je niet. Staat daar in dat je geen contact hebt met uitgesloten familie, dan heb je er geen contact meer mee. Staat er dat je langs de deuren moet, dan doe je dat. En zo kan ik nog een hele pagina vol tikken...
14- Het instituut is het medium. ( Tussen God en de volgeling/ of de redding.)
*Zonder de 'getrouwe en beleidvolle slaaf' geen door god gestuurde organisatie. Zonder de organisatie geen kans op eeuwig leven. God dienen doe je niet zelf, je hoort te zijn aangesloten bij de door God uitgekozen organisatie.
15- Schuldgevoelens worden opgewekt en onderhouden. (V.b. door een sterk zondebesef.)
*De lectuur hamert er op om volgens bepaalde maatstaven te leven- Dat moet want het is Gods wil- Je wilt god liefhebben- zondigen doet god verdriet- je kan je kans op eeuwig leven verliezen- god wil vergeven- maar vergeven kan alleen wanneer je berouw toont.
16- Denken in zwart-wit/ goed-kwaad/ leven-dood.(zin tot relativeren sterk verminderd of geheel verdwenen.)
*Naar mijn idee heeft dit punt zeker geen verdere uitleg nodig.
17- Afbraak van autoriteiten buiten de groep. ( Gods wetten op de eerste plaats of beter gezegd de uitleg door de groep daarvan.)
*Je moet je houden aan de wetten van het land, tenzij ze tegen de wetten van God (lees de organisatie) ingaan. Dan gaat de wil van god/ de organisatie voor.
18- Suggestieve literatuur, manipulatie van woorden en begrippen.
*
19- Kritiekloos opvolgen van regels en instructies. ( Kuddegeest.)
* God gebruikt de organisatie om de bijbel duidelijk te maken (wordt er geleerd). Tegen de leer en regels van de organisatie ingaan staat ongeveer gelijk aan als tegen God in te gaan doordat God gebruik maakt van de organisatie.
20- Verbod van gerechtvaardigde kritiek. ( Gevolg= straf.)
* Wie haar twijfels over de leer van de organisatie uitspreekt heeft de kans om als afvallige te worden bestempeld.
21- Eenzijdig gebruik van feiten. (V.b. wetenschap verkeerd belichten)
*De Getuigen van Jehovah staan er bekend om over hoe zij de bijbel weten te gebruiken. Wanneer ze wetenschap kunnen gebruiken om iets aan te tonen zullen ze dat zeker doen. Wanneer de wetenschap leerpunten tegenspreekt dan zal de wetenschap heb wel fout hebben. De organisatie wordt immers door God gebruikt!
22- Bewustzijnsvernauwing bij de volgelingen. ( Men kan niet meer tot eigen meningen komen.)
*De mening van een Jehovah's Getuigen wordt gevormd door hetgeen ze wordt onderwezen door het wachttorengenootschap.
23- Angstgevoelens worden opgewekt en gecultiveerd. (V.b. labiel evenwicht tussen geloven en twijfelen.)
* Twijfelen zou uiteindelijk kunnen leiden tot de eeuwige dood.

het is een copy-paste, er kunnen wat foutjes inzitten, maar de strekking is zeer duidelijk lijkt me.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 24-09-2013 17:52:45 ]
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:37:54 #196
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_131521513
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:38 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wat heeft dit nou daarmee te maken dan?
Waarom zou de klas blijven zitten omdat de leraar die leerling eens zijn manier laat zien :O
De duivel verleidt veel mensen tot zondigen tegen God en die gaan dus naar de hel (of in jouw versie van het verhaal: die worden vernietigd). Oftewel, om één leerling (de duivel) een lesje te leren, laat de leraar (God) een heleboel leerlingen (mensen) negatieve effecten ondervinden (blijven zitten/naar de hel gaan.
quote:
[..]

Schelden huh?
Ik zeg alleen dat ik geen no-life ben.

Ik ben genoeg het woord aan het verspreiden hoor.
En zoals ik al zei sorry dat ik geen no-life ben.... Ik ben met heel andere dingen bezig dan al die verhaaltjes hier op FOK. En op den duur schieten die dingen er gewoon bij in.
Je kunt niet gaan verwachten dat ik no-life ga lopen doen.
Je weet net zo goed als ik dat 'no-life' een belediging is. Wist je dat niet, dan weet je het nu.

Overigens, je kunt hier niet een stelling poneren om die vervolgens niet te onderbouwen. Zo kunnen we geen discussie voeren. Dus, als jij stelt dat de tempel wel in 607 is gevallen, moet je dat ook even onderbouwen. Als je weet dat je daar geen tijd voor hebt, moet je niet zulke beweringen doen.
pi_131538879
Gaat het nou nog over de TT of gaat het erom bianconeri en zijn geloof in de grond te trappen?
Wat kan het nou schelen of hij een sekte aanhangt? Het gaat erom of hij argumenten heeft voor zijn beweringen.
Ik hang ook een sekte aan: ik geloof dat Octopus Paul de almachtige Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten is. En hij heeft een godsbewijs geleverd, dit i.t.t. de god uit het oude en nieuwe testament.
pi_131642920
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 00:35 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

En wat schijft de bijbel ook al weer over valse profeten?
Wij zijn geen profeten en hebben daar nooit aanspraak op gemaakt ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 01:12 schreef Kees22 het volgende:

God laat satan de macht over de wereld uitoefenen. Ervan uitgaande dat god goed en satan slecht is, geeft deze goede god de slechte satan de vrije hand om de mensen te mishandelen naar zijn smaak.
Dus wij, de mensen, zijn de lul. Wij zijn een slachtoffer van hun machtspelletje.
Al laten weten waarom God Satan aan de macht heeft gelaten.
En daarbij zal God nooit toelaten dat we boven onze kracht dingen meemaken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 00:12 schreef Kijkertje het volgende:

Het liep toch allemaal uit de hand toen satan regeerde? Waarom werd ie dan niet gestraft? Alle goddelozen zouden toch gestraft worden en satan is toch de vader van de goddelozen?
Satan regeert nog ;)
Vandaar dat deze wereld zo slecht ook gaat. Maar komt allemaal wel weer goed gelukkig :)
pi_131642947
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 00:25 schreef Kees22 het volgende:
Gaat het nou nog over de TT of gaat het erom bianconeri en zijn geloof in de grond te trappen?
Wat kan het nou schelen of hij een sekte aanhangt? Het gaat erom of hij argumenten heeft voor zijn beweringen.
Ik hang ook een sekte aan: ik geloof dat Octopus Paul de almachtige Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten is. En hij heeft een godsbewijs geleverd, dit i.t.t. de god uit het oude en nieuwe testament.
Het is voor mij wel heel erg dat er domme figuren zijn die ons een sekte noemen. Iets wat gewoon heel negatief is....

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Je weet net zo goed als ik dat 'no-life' een belediging is. Wist je dat niet, dan weet je het nu.

Overigens, je kunt hier niet een stelling poneren om die vervolgens niet te onderbouwen. Zo kunnen we geen discussie voeren. Dus, als jij stelt dat de tempel wel in 607 is gevallen, moet je dat ook even onderbouwen. Als je weet dat je daar geen tijd voor hebt, moet je niet zulke beweringen doen.
No-life is geen scheldwoord hoor.
En daarbij ik zeg het toch over mezelf? Dat ik het niet ben. Dus hoe kan ik sowieso al daarmee iemand beledigen...
pi_131643051
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 13:09 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het is voor mij wel heel erg dat er domme figuren zijn die ons een sekte noemen. Iets wat gewoon heel negatief is....
Wat zijn volgens jou de belangrijkste eigenschappen van een echte sekte?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')