Nee, in de Torah staat dat het van vader op kind gaat. De jongetjes moeten niet voor niks al na acht dagen besneden worden! Of je nou door de leeuw of door de tijger gebeten wordt, het is en blijft een achterlijk systeem.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:32 schreef Skillsy het volgende:
[..]
De moeder regel staat niet in de Torah
Klopt je bent joods als je moeder joods is, maar dit is wat het huidige jodendom bepaald heeft (dogmatiek). Er is een wereld van verschil tussen de Torah en het jodendom.
Abraham volgens de Torah.quote:Wie was de eerste jood in de Torah BerjanII?
Nee, de bijbel gaat over het joodse volk. Maar ook dit gaat weer van vader op zoon (door middel van besnijdenis). En niet zoals jij denkt met je superieure spiritueel Israel.quote:Verder vind ik je post over een landje genaamd Israel niet waardig om daarover te discussieren. Als jij vind dat 'Israel'( waar de Torah en de joodse gebeden spreken) over een fysiek landje gaat, prima dan zijn we uitgepraat
Het is dogmatiek van het jodendom. Rabbijnen hebben op een bepaald moment bepaald dat iemand joods is als zojn/haar moeder joods is. Deze regel vindt je niet terug in de Torah.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit vind ik zelf nogal eigenaardig. Bepalen mensen niet gewoon zelf of ze joods zijn of niet? Als het kind van een joodse vrouw zichzelf niet als jood ziet is het wat mij betreft geen jood.
Ik snap dat dat dogmatiek is. Maar waarom zou iemand die zichzelf niet als jood ziet ofwel wat Rabbijnen zeggen ofwel wat de Torah zegt aanvaarden?quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:48 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het is dogmatiek van het jodendom. Rabbijnen hebben op een bepaald moment bepaald dat iemand joods is als zojn/haar moeder joods is. Deze regel vindt je niet terug in de Torah.
Je kunt wat betreft afstammen alleen spreken over je ziel. Indien je Torah bevat, kun je inzien wat de sjoresj van je nefesh (ziel) is
De essentie van het Jodendom en, vanuit het perspectief van de Torah, de allerhoogste wet waar de mens aan dient te voldoen (DUS NIET ALLEEN JODEN!) is het principie van Naaseh ve Nishma. ("We shall do and we shall hear")
''Naaseh veNishma'', ''Eerst doen en dan begrijpen'' -> Eerst ergens moeite voor doen / energie in steken en vervolgens later inzien waarom. Dit wordt ook wel geloof (emoena) genoemd. Dit is, en zal altijd, en was altijd, de enige Torah-regel.
Het is maar net welk dogma je aanvaardt. Er valt geen discussie op de inhoud over te voeren.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:43 schreef BerjanII het volgende:
Nee, de bijbel gaat over het joodse volk. Maar ook dit gaat weer van vader op zoon (door middel van besnijdenis). En niet zoals jij denkt met je superieure spiritueel Israel.
Dat is net zo "on-torahs" als dat je van moeders kant jood zou moeten zijn.
Erg jammer dat je niet eens een fatsoenlijke discussie wilt hebben maar dat jouw wil wet is en anders praat je niet meer. Lekker spiritueel dan.
Dat zie je terug in alle religies, waaronder ook christendom en islam. Iedereen wil een stukje van de autoriteits-taart.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:56 schreef Skillsy het volgende:
Velen begrijpen niet eens een joedje van de Torah, kennen deze wel uit hun hoofd en claimen vervolgens autoriteit.
Nee, maar volgens Leviticus wel. Men moet besneden worden om erbij te horen.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit vind ik zelf nogal eigenaardig. Bepalen mensen niet gewoon zelf of ze joods zijn of niet? Als het kind van een joodse vrouw zichzelf niet als jood ziet is het wat mij betreft geen jood.
Ja hoor Skillsy ik zou je bijna geloven. Hebben jij en je medegelovigen geen Leviticus in hun Torah? Heb je geen andere wetten in jouw Torah staan?quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:48 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het is dogmatiek van het jodendom. Rabbijnen hebben op een bepaald moment bepaald dat iemand joods is als zojn/haar moeder joods is. Deze regel vindt je niet terug in de Torah.
Je kunt wat betreft afstammen alleen spreken over je ziel. Indien je Torah bevat, kun je inzien wat de sjoresj van je nefesh (ziel) is
De essentie van het Jodendom en, vanuit het perspectief van de Torah, de allerhoogste wet waar de mens aan dient te voldoen (DUS NIET ALLEEN JODEN!) is het principie van Naaseh ve Nishma. ("We shall do and we shall hear")
''Naaseh veNishma'', ''Eerst doen en dan begrijpen'' -> Eerst ergens moeite voor doen / energie in steken en vervolgens later inzien waarom. Dit wordt ook wel geloof (emoena) genoemd. Dit is, en zal altijd, en was altijd, de enige Torah-regel.
Toch is het jammer dat ik perse de ideeen van Skillsy zou moeten aanvaarden anders praat hij niet meer met mij. Terwijl de enige reden waarom ik in discussie wil gaan met hem is omdat ik het niet met hem eens ben. Waarom zou ik in discussie gaan als ik het helemaal met hem eens ben?quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is maar net welk dogma je aanvaardt. Er valt geen discussie op de inhoud over te voeren.
Sja.. inhoudelijke discussies ten aanzien van de Bijbel, de Koran en de Torah zijn - precies om die reden - over het algemeen volslagen zinloos. Er is geen enkele manier waarop je een standpunt kunt innemen ten aanzien van hoe de teksten moeten worden uitgelegd die op basis van argumenten te verdedigen is.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:59 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Toch is het jammer dat ik perse de ideeen van Skillsy zou moeten aanvaarden anders praat hij niet meer met mij. Terwijl de enige reden waarom ik in discussie wil gaan met hem is omdat ik het niet met hem eens ben. Waarom zou ik in discussie gaan als ik het helemaal met hem eens ben?
goed, laat ik dat maar doen danquote:Op zaterdag 21 september 2013 13:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja.. inhoudelijke discussies ten aanzien van de Bijbel, de Koran en de Torah zijn - precies om die reden - over het algemeen volslagen zinloos. Er is geen enkele manier waarop je een standpunt kunt innemen ten aanzien van hoe de teksten moeten worden uitgelegd die op basis van argumenten te verdedigen is.
Dus mijn advies: verwerp zijn ideeen daarover, en maak je er niet druk om als hij om die reden niet meer met je wilt praten.
Mijn taktiek is meestal: goed, je wilt praten over de inhoud van de Bijbel, de Koran of de Torah? Prima. Maar leg mij dan *eerst* maar eens uit waarom de inhoud daarvan interessant zou zijn.quote:Op zaterdag 21 september 2013 13:06 schreef BerjanII het volgende:
[..]
goed, laat ik dat maar doen dan
I care...quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:15 schreef Skillsy het volgende:
Ondanks de TT getuigd van onwetendheid helaas (en overal in de wereld) en ook omdat dit topic afglijd naar een discussie tussen kleuters ( who cares of JG en sekte is overigens??) Wil ik nog iets toevoegen :
Nee hoor.quote:Op vrijdag 20 september 2013 11:15 schreef hoatzin het volgende:
En waarom stappen er zo velen uit als het allemaal zo geweldig is bij jullie? Dat is toch eigenlijk onmogelijk voor "de ware religie"?
Die zijn toch ook niet achterlijk man....quote:Op vrijdag 20 september 2013 11:13 schreef hoatzin het volgende:
Apart toch he, dat er zoveel ex-JG sites zijn, die allemaal hetzelfde vertellen. Hoe zou dat toch komen....
Iemand veroordelen dat hij bij een sekte zit is pijnlijk....quote:Op vrijdag 20 september 2013 00:03 schreef Kees22 het volgende:
Waarom is de discussie of een groepering een sekte is of niet interessant? Misschien in het kader van personen die gevangen raken in een dergelijke groep en dan hun geliefden die zich zorgen maken.
Maar wat is de relevantie in een topic over geloofssystemen? Of beter nog: een topic over een geloofskwestie?
Omdat jij geen onderscheidt maakt tussen de Torah en het Jodendom. Want nu plaats je een site met DOGMATIEK van het HUIDIGE jodendom. Het Jodendom en de Torah is niet hetzelfde. Het jodendom is het GEVOLG van de Torah.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:59 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Nee, maar volgens Leviticus wel. Men moet besneden worden om erbij te horen.
[..]
Ja hoor Skillsy ik zou je bijna geloven. Hebben jij en je medegelovigen geen Leviticus in hun Torah? Heb je geen andere wetten in jouw Torah staan?
zoasl ik al zei hebben de eerste joden de regel gekend van de besnijdenis. Pas als de jongetjes besneden waren hoorden ze bij Gods volk. Dat heeft met ziel niks te maken. Wat dat betreft zijn de Joden die de moederlijn volgen meer Torah getrouw dan mensen die het anders zien. Alleen hebben de rabbijnen er dan van gemaakt moederlijn in plaats van de mannelijke lijn. Wat dus wel het geval is in andere gevallen (zoals wanneer iemand priester word en dergelijke).
http://www.joodsleven.nl/(...)Jood.htm#Matrilineal
[..]
Toch is het jammer dat ik perse de ideeen van Skillsy zou moeten aanvaarden anders praat hij niet meer met mij. Terwijl de enige reden waarom ik in discussie wil gaan met hem is omdat ik het niet met hem eens ben. Waarom zou ik in discussie gaan als ik het helemaal met hem eens ben?
Jullie absurde en panische angst voor Satan is mij bekend.quote:Op zaterdag 21 september 2013 13:54 schreef bianconeri het volgende:
Zo ook mensen in de waarheid, Satan lokt
Die zijn er niet of nauwelijks van Gereformeerden, Hervormden, Rooms-Katholieken, etc.quote:Die zijn toch ook niet achterlijk man....
Denk eens na en ga ZELF eens op onderzoek. Ipv alleen maar verhaaltjes van felle tegenstanders te lezen. Logisch dat die tegen ons iets schrijven, duhhh....
Waarom heeft die god van jou satan eigenlijk niet gewoon vernietigd?quote:Op zaterdag 21 september 2013 13:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zo ook mensen in de waarheid, Satan lokt.
[..]
Een heel goede vraag.quote:Op zaterdag 21 september 2013 15:22 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Waarom heeft die god van jou satan eigenlijk niet gewoon vernietigd?
Het blijkt dat mensen die van religie joods zijn ook binnen zeer nauwe grenzen genetisch verwant zijn. Dat zou er op wijzen dat de joden al 2000 jaar binnen hun eigen groep zich voortplanten.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bij mijn weten is het jodendom een religie en geen ras. Iemand hangt wat mij betreft niet automatisch de religie van zijn of haar ouders aan.
De vraag is of je eigen wens wel een rol speelt. Voor jou wel, voor god misschien niet. En, zoals af en toe blijkt, voor hun nakomelingen ook niet.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is geen lol aan het bestaan als je geen tegenstand of weerwoord krijgt. Dus dan zoek je iemand die net iets minder machtig/slim is. Dan krijg je wel weerwoord, maar kun je toch altijd winnen.quote:
Hetzelfde zou je kunnen zeggen van 'Nederlanders'. Dat wil niet zeggen dat 'Nederlander' een ras is.quote:Op zondag 22 september 2013 01:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het blijkt dat mensen die van religie joods zijn ook binnen zeer nauwe grenzen genetisch verwant zijn. Dat zou er op wijzen dat de joden al 2000 jaar binnen hun eigen groep zich voortplanten.
Wat een god ervan vindt valt onmogelijk vast te stellen.quote:Op zondag 22 september 2013 01:16 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De vraag is of je eigen wens wel een rol speelt. Voor jou wel, voor god misschien niet.
Hoeveel discussies ik al niet met christenen heb gehad over wat nu een 'echte christen' is. Religie is geen democratie. Het is niet alsof de meerderheid bepaalt wie wel of niet een christen is. (Of jood dus.)quote:Op zondag 22 september 2013 01:16 schreef Kees22 het volgende:
En, zoals af en toe blijkt, voor hun nakomelingen ook niet.
Voor 'christen', dito. De enige objectieve maat daarvoor is: wie noemt zichzelf christen? (Analoog: wie noemt zichzelf jood?) Andere objectieve criteria zijn er niet.quote:Op zondag 22 september 2013 01:16 schreef Kees22 het volgende:
De definitie van joods is ook onduidelijk: religie, afkomst of wens?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |