Jawel, maar juist daarom is een overmatige aandacht in dit onderwerp niet zo zinvol, lijkt me.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:40 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
voor de goede orde, de club van bianconeri is een randverschijnsel
je moet de bijbel helemaal niet serieus nemen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jawel, maar juist daarom is een overmatige aandacht in dit onderwerp niet zo zinvol, lijkt me.
TS is een beginneling. Voor dit soort discussies moet je al een beetje (veel) weten waar je het over hebt.
Wel wordt duidelijk, of je de bijbel nou letterlijk moet nemen of niet.
inderdaad.quote:Op zaterdag 14 september 2013 01:07 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
je moet de bijbel helemaal niet serieus nemen.
Niet per sé bloedige wraak, waar haal je dat vandaan?quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
maar vooral een god van bloedige wraak tot in het zevende geslacht
Je weet helemaal niets van waar ik bij zit....quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:40 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
voor de goede orde, de club van bianconeri is een randverschijnsel
De Bijbel is heel duidelijk ja.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:01 schreef Kees22 het volgende:
Als de regels duidelijk zijn, en dat zijn ze volgens Bianconeri, is er geen sprake van willekeur.
Precies...quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:52 schreef Kees22 het volgende:
Jaja, dat zal allemaal wel.
Maar hoe kan het niets een straf zijn? Je lijdt toch niet meer als je niet meer bestaat?
Zoals Pred 9:5,10 al zegt ben je als je dood bent je toch nergens van bewust.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
dus tegenover het eeuwig leven staat de "oplossing in het niets", en dat zou geen eeuwige straf zijn?
Dan ben ik nog liever boeddhist met een eeuwige aardse herkansing totdat ik genoeg heb geleerd voor het nirwana
Ik noem hem niet en liefdevol en haatvol.quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:54 schreef Freddeh het volgende:
Je noemt hem eerst liefdevol, daarna haatvol. Je weet niet waar je het over hebt. Héb jij de Bijbel eigenlijk wel eens gelezen, of strooi je met losse bijbelteksten?
Klopt. UIt de Bijbel blijkt idd zonneklaar dat de Bijbelse God een God van onverschilligheid en haat is. Dit wordt daarnaast ook nog eens bevestigd door de werkelijkheid.quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:13 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel is heel duidelijk ja.
En daarbij: Zou een God van liefde mensen eeuwig laten pijnigen in een hel?
Lijkt me niet he
Ik begrijp het. En ik belicht dan graag de valkuilen die desillusionisten graven voor anderen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
TS wil gewoon een paar eenvoudige dingen weten over christendom en christenen.
Oké, dan laten we de hel er buiten. Dan nog wordt er niet enkel over een liefdevolle, óf haatvolle God gesproken in de gehele Bijbel. Je haalt wederom dezelfde tekst aan.quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:13 schreef bianconeri het volgende:
Ik noem hem niet en liefdevol en haatvol.
Een valse christen die in de hel gelooft, die noemt God liefdevol maar tegelijk ook haatvol en totaal niet liefdevol. Een hel is niet te overeenstemmen met een God van liefde.
Ik strooi niet met losse teksten haha.... Pred 9:5,10 duidelijk, God is liefde duidelijk.
De Bijbel leert niets met een hel....
quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:13 schreef bianconeri het volgende:
Ik strooi niet met losse teksten haha.... Pred 9:5,10 duidelijk, God is liefde duidelijk.
de zoveelste stommiteit..quote:Op zaterdag 14 september 2013 12:30 schreef UltraR het volgende:
[..]![]()
Nee, dat is geen losse tekst nee.
Bijbeltje weer eens niet goed gelezen? Er staat meermaals in de bijbel, zelfs in de jouwe, dat ook het kwaad van God komt. Noem jij dat ook liefdevol?quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:13 schreef bianconeri het volgende:
God geeft satan tot op zekere hoogte vrij spel, dat klopt. Daarmee komt het kwaad inderdaad, indirect, van God.quote:Op zaterdag 14 september 2013 12:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Bijbeltje weer eens niet goed gelezen? Er staat meermaals in de bijbel, zelfs in de jouwe, dat ook het kwaad van God komt. Noem jij dat ook liefdevol?
Of is deze vraag weer eens te lastig en antwoord je daarom maar niet zoals vaak.....
Kom ik weer met m'n satan verhaal...quote:Op zaterdag 14 september 2013 14:25 schreef Freddeh het volgende:
[..]
God geeft satan tot op zekere hoogte vrij spel, dat klopt. Daarmee komt het kwaad inderdaad, indirect, van God.
Overigens wel benieuwd naar hoe bianconeri dat uitlegt.
Nee, het is opdringerig en geloof brengt alleen maar ellende. Dus eigenlijk ben je gewoon heel onaardig tegen andere mensen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:13 schreef bianconeri het volgende:
Er zijn heel veel mensen die het wel leuk vinden, en het is een belangrijk werk.
Als je het niet wilt dan zeg je toch lekker geen interesse en klaar.
Even gebladwijzerd, ga hem bekijkenquote:Op zaterdag 14 september 2013 16:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Kom ik weer met m'n satan verhaal...![]()
Maar ik denk dat jij het misschien wel interessant vind om de achtergronden van dat begrip te kennen. Ik heb het aan bianconeri geprobeerd uit te leggen maar dat kwam niet helemaal aan, geloof ik.
Pagina 4 en 5 van deze discussie. Hier het filmpje ( voor de 4e keer inmiddels, sorry peoples ).
Ik denk dat je hier een verkeerde conclusie trekt, en dat wordt hier uitgelegd door de gechannelde Jezus:quote:Op zaterdag 14 september 2013 14:25 schreef Freddeh het volgende:
[..]
God geeft satan tot op zekere hoogte vrij spel, dat klopt. Daarmee komt het kwaad inderdaad, indirect, van God.
Goed punt.quote:Aan de andere kant moet je geen negatieve gevoelens ten opzichte van zulke krachten vasthouden, omdat dat hen ook een ingang geeft tot je bewustzijn.
Het is niet opdringerig... Zeg geen interesse en we gaan gewoon weer weg....quote:Op zaterdag 14 september 2013 16:28 schreef ems. het volgende:
Nee, het is opdringerig en geloof brengt alleen maar ellende. Dus eigenlijk ben je gewoon heel onaardig tegen andere mensen.
Grotendeels hetzelfde als jou.quote:Op zaterdag 14 september 2013 14:25 schreef Freddeh het volgende:
Overigens wel benieuwd naar hoe bianconeri dat uitlegt.
Die vraag is vaak genoeg gevraagd en allang beantwoord.quote:Op zaterdag 14 september 2013 12:50 schreef hoatzin het volgende:
Bijbeltje weer eens niet goed gelezen? Er staat meermaals in de bijbel, zelfs in de jouwe, dat ook het kwaad van God komt. Noem jij dat ook liefdevol?
Of is deze vraag weer eens te lastig en antwoord je daarom maar niet zoals vaak.....
Och gossie meen je hetquote:
In de hele Bijbel komt naar voren dat God liefde is....quote:Op zaterdag 14 september 2013 12:26 schreef Freddeh het volgende:
Oké, dan laten we de hel er buiten. Dan nog wordt er niet enkel over een liefdevolle, óf haatvolle God gesproken in de gehele Bijbel. Je haalt wederom dezelfde tekst aan.
Het is wel opdringerig. Niet opdringerig zou zijn dat je mensen naar je toe laat komen en dat je ze dan informeert.quote:Op zaterdag 14 september 2013 16:56 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het is niet opdringerig... Zeg geen interesse en we gaan gewoon weer weg....
Elk geloof brengt ellende en geeneen geloof is waar.quote:Geloof brengt geen ellende, ja vals geloof wel... Maar niet het ware geloof.
Dan weet jij niet wat opdringerig is....quote:Op zaterdag 14 september 2013 16:58 schreef ems. het volgende:
Het is wel opdringerig. Niet opdringerig zou zijn dat je mensen naar je toe laat komen en dat je ze dan informeert.
Wat voor ellende brengen wij nou dan.... Kom niet aan met prediking want das geen ellende.quote:Elk geloof brengt ellende en geeneen geloof is waar.
Je citeert hier uit mijn link: Satanquote:Op zaterdag 14 september 2013 16:47 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Goed punt.
But who prays for Satan? Who in eighteen centuries, has had the common humanity to pray for the one sinner that needed it most, our one fellow and brother who most needed a friend yet had not a single one, the one sinner among us all who had the highest and clearest right to every Christian's daily and nightly prayers, for the plain and unassailable reason that his was the first and greatest need, he being among sinners the supremest?
- Mark Twain's Autobiography
quote:Het is uiterst belangrijk dat een menselijk wezen vermijdt enige vorm van medelijden, of misplaatste emoties ten opzichte van duistere krachten, te voelen. Deze duistere krachten zullen onmiddellijk en genadeloos zulke kansen gebruiken om een ingang te krijgen naar je bewustzijn. Je moet begrijpen dat zulke krachten geen scrupules hebben omtrent het manipuleren van jou of je vrije wil overtreden.
Had ik voor de duidelijkheid misschien even moeten melden. Maar dat klopt.quote:Je citeert hier uit mijn link: Satan
Ik heb het gelezen. Ik zou het wat spiritueler en transcendenter vinden als gelovigen wat geloviger met begrippen als Duivel om zouden gaan. Los even van de achtergrond van dat begrip.quote:Het is uiterst belangrijk dat een menselijk wezen vermijdt enige vorm van medelijden, of misplaatste emoties ten opzichte van duistere krachten, te voelen. Deze duistere krachten zullen onmiddellijk en genadeloos zulke kansen gebruiken om een ingang te krijgen naar je bewustzijn. Je moet begrijpen dat zulke krachten geen scrupules hebben omtrent het manipuleren van jou of je vrije wil overtreden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je dan toch gelooft dat god besloten heeft om de duivel bepaalde krachten te laten bezitten en te gebruiken, waarom dan al die haat? Blijkbaar heeft de almachtige een besluit genomen. Dat betekent dat dat besluit automatisch in de categorie ''goede besluiten'' valt. Of eigenlijk:''het beste besluit dat er genomen kan worden''. Dan lijkt het mij logisch dat je de gevolgen daarvan ook accepteert.
Het zorgt voor aparte constructies, maar het lijkt mij zonder grappen een onderwerp waar ernstig over nagedacht dient te worden als gelovige. Als god toestaat dat de duivel je test, waarom zou je dat dan als iets slechts zien? God geeft instructies, de duivel voert ze uit en vervolgens moet daar weer weerstand tegen geboden worden en moet de duivel tegengewerkt worden?
En andersom zoals Mark Twain al betoogt: dit lijkt me nou de uitgelezen kans als god om te kijken of die begrippen van ''naastenliefde'' en ''heb uw vijand lief'' wel aangekomen zijn en er ook naar gehandeld wordt. Het zou toch prachtig zijn als god de duivel als een hellehond loslaat op de gelovige medemens en deze de duivel ''verslaat'' met liefde? Ja, vechten, paranoïde worden en waarschuwen. Dat kan de duivel ook. Maar als ik god was en ik zag dat mijn volk haar grootste vijand weet te vergeven, dan zouden ze m.i. op de goede weg zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Het feit dat God ons straft met de dood lijkt me duidelijk genoeg, dat God niet alléén liefde is. Wij hebben gezondigd,waarvoor wij gestraft worden. Dat is rechtvaardigheid. En daarmee is God dus niet alleen liefde.quote:Op zaterdag 14 september 2013 16:56 schreef bianconeri het volgende:
In de hele Bijbel komt naar voren dat God liefde is....
En daarbij als dat niet in de gehele Bijbel naar voren zou komen zou de tekst dat God liefde is een leugen zijn....
Dat is dus die hele discussie. Daarom heeft zoiets weinig zin. Als hardcore gelovige is ALLES wat god doet automatisch liefde. Dat is de regel waar nooit vanaf wordt geweken. Dan kun je van alles naar hun hoofd gooien, maar je krijgt het enkel terug met de mededeling: ja maar dat is ook liefde ( die wij misschien niet begrijpen ). Het is een totaal ander stelsen van normen en waarden als het om god gaat.quote:Op zaterdag 14 september 2013 17:23 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Het feit dat God ons straft met de dood lijkt me duidelijk genoeg, dat God niet alléén liefde is. Wij hebben gezondigd,waarvoor wij gestraft worden. Dat is rechtvaardigheid. En daarmee is God dus niet alleen liefde.
Daarnaast snap ik wel waarom gelovigen de duivel zo ophemelen in zijn kracht en sluwheid en alomaanwezigheid. Dat scheelt weer eigen verantwoordelijkheid.quote:Het is uiterst belangrijk dat een menselijk wezen vermijdt enige vorm van medelijden, of misplaatste emoties ten opzichte van duistere krachten, te voelen. Deze duistere krachten zullen onmiddellijk en genadeloos zulke kansen gebruiken om een ingang te krijgen naar je bewustzijn. Je moet begrijpen dat zulke krachten geen scrupules hebben omtrent het manipuleren van jou of je vrije wil overtreden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |