abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131574734
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De legitimiteit moet wel met terugwerkende kracht zijn als je je wilt beroepen op het oude testament, OT rept met geen woord over Jezus of een zoon van God zoals we het met Jezus kennen.
Dat ligt maar weer aan welke religie /en dogmatiek aanneemt. Zo geloven de Karaim wel in Jezus en Mohammed als profeet.
pi_131574810
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:39 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Klopt, maar het Christendom is geen geloof, het is een religie. Net zoals het Jodendom * , zij zijn het gevolg van de Torah.
Het huidige Jodendom zoals we die nu kennen is een compleet ander geloof te noemen dan ten tijde van de tempels.
Ik ken orthodoxe wijken waar in 1 straat meedere sjoels zitten!! Emn allemaal weten ze het beter hoor. Het is echt overal hetzelfde gezeur met religies (bleeh)

*jodendom is meer dan een religie
Precies! Dat is ook waarom Octopus Paul geen heilig boek heeft gegeven, maar Zijn heilige inkt schenkt, zodat iedereen zijn of haar geheel persoonlijke eigen heilige boek kan schrijven. Uitsluitend en alleen geldig voor hem of haar en voor niemand anders.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131574878
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat eerste neem ik maar van je aan: ik heb het er nooit in gelezen, maar ik neem aan dat jij dat kunt laten zien. In dat geval heb je inderdaad extra autoriteit nodig.
Afstemmen van de voorspellingen helpt dan wel, maar doorslaggevend blijft het opstaan uit de dood. Voorspellingen zijn te buigen, wonderen komen vaker voor, maar weer levend worden was nog nooit vertoond.
quote:
Jeremia 31:20:

“Is Efraïm Mij een lievelingszoon, een troetelkind, dat Ik, zo vaak als Ik van hem spreek, gedurig weder aan hem denken moet? Daarom is mijn binnenste over hem ontroerd, Ik zal Mij zeker over hem ontfermen, luidt het woord des HEREN.”
Concept van zonen van god is ouder dan jezus zelf.
pi_131574897
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:44 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dat ligt maar weer aan welke religie /en dogmatiek aanneemt. Zo geloven de Karaim wel in Jezus en Mohammed als profeet.
Jezus ook als profeet?
pi_131574967
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De claim een zoon van god te zijn, was niets nieuws, OT staat er vol mee, alleen als je de ware wilt zijn moet je de voorspellingen op je afstemmen lijkt het haast.
Het hele "zoon van een god" concept was nog veel normaler dan dat. De Goden van het Romeins, Grieks en Egyptisch pantheon vonden het bevruchten van mensenvrouwtjes immers erg leuk volgens de verhalen.
pi_131575029
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:49 schreef Grouch het volgende:

[..]

Het hele "zoon van een god" concept was nog veel normaler dan dat. De Goden van het Romeins, Grieks en Egyptisch pantheon vonden het bevruchten van mensenvrouwtjes immers erg leuk volgens de verhalen.
Jawel, maar het jodendom kent in principe ook nog eens een sterke traditie van monotheïstisch . Iets wat in het christendom is vervallen met Jezus als zoon van god als je het mij vraagt, de godsdiensten waar jij het over hebt waren allemaal polytheïstisch
pi_131575032
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Concept van zonen van god is ouder dan jezus zelf.
OK! _O_
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_131575126
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jezus ook als profeet?
Ja de Karaim , dat is ook weer een afsplitsing , maar zij zijn Turkse Joden ,dacht ik. Ik weet alleen dat zij Jezus en Mohammed als profeet zien.
pi_131575149
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:51 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jawel, maar het jodendom kent in principe ook nog eens een sterke traditie van monotheïstisch . Iets wat in het christendom is vervallen met Jezus als zoon van god als je het mij vraagt, de godsdiensten waar jij het over hebt waren allemaal polytheïstisch
Nou, vervallen... Ik heb geleerd over de Drieëenheid. Dat was een goddelijk mysterie waar wij mensen niks van konden begrijpen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest waren samen toch één God.
(Vandaar ook de woorden bij het kruisteken, althans bij de katholieken.)
En kennelijk kende het jodendom ook zoiets als de zoon van god.
pi_131575158
quote:

[..]

Het Christendom is m.i. ook vrij polytheistisch. Zelfs zonder het hele drie-eenheid concept.
Je hebt de oppergod en daar onder een hele rits aan lagere goden, die men "engelen" noemt. An sich niet zo verschillend van de lokale polytheistische smaakjes; alleen is de oppergod wat machtiger geworden en zijn de lagere goden wat verzwakt.
Daarnaast heb je dan ook nog de bijzondere mensen, die wonderen verrichten zoals 500 jaar oud worden.

Maar goed, kernpunt was dat "halfgoden" een doodnormaal idee waren in de wereld waar Jezus leefde ;)
pi_131575165
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:53 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ja de Karaim , dat is ook weer een afsplitsing , maar zij zijn Turkse Joden ,dacht ik. Ik weet alleen dat zij Jezus en Mohammed als profeet zien.
Die kan je dan weer wegzetten als Judeo-Christelijk-Islamitisch
pi_131575187
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:53 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Over Jezus ben ik niet zo verbaasd: die wordt door de moslims ook als profeet gezien. Maar dat joden Mohammed als profeet erkennen, verbaast me dan weer wel.

Zie antwoord hierboven!
pi_131575215
quote:

[..]

Neen er zijn ook joden (of joodse sekten ,stromingen), die geloven dat G'd uit 7 personen bestaan. Het is maar net waar je in wilt geloven en waar je mee bent opgevoed.
pi_131575235
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nou, vervallen... Ik heb geleerd over de Drieëenheid. Dat was een goddelijk mysterie waar wij mensen niks van konden begrijpen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest waren samen toch één God.
(Vandaar ook de woorden bij het kruisteken, althans bij de katholieken.)
En kennelijk kende het jodendom ook zoiets als de zoon van god.
Klopt, Aquinas vergelijkt het bijvoorbeeld met ijs, de kou, water en vocht maakt het allemaal samen tot een geheel. Er is daar uiteraard wel een repliek op, maar komt bij mij wat krom over eerlijk gezegd. Met name als je koste wat kost jezelf monotheïstisch wilt houden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2013 23:57:11 ]
pi_131575244
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:56 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Neen er zijn ook joden (of joodse sekten ,stromingen), die geloven dat G'd uit 7 personen bestaan. Het is maar net waar je in wilt geloven en waar je mee bent opgevoed.
Die laatste zin is een heel erg waar woord!!
pi_131575260
quote:
10s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Die kan je dan weer wegzetten als Judeo-Christelijk-Islamitisch
Ja hahahaha :P
pi_131575323
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:56 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Die laatste zin is een heel erg waar woord!!
Jah, maar maak onderscheid tussen jodendom /christendom en de Torah! Die zijn namelijk niet hetzelfde. Deze godsdiensten zijn het gevolg.
pi_131575363
Ik wens een ieder een goedenacht, ook DTA.
pi_131575803
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:59 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Jah, maar maak onderscheid tussen jodendom /christendom en de Torah! Die zijn namelijk niet hetzelfde. Deze godsdiensten zijn het gevolg.
Oh ja. Wou je zeggen dat de Torah dan wel echt waar was?
pi_131575898
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Klopt, Aquinas vergelijkt het bijvoorbeeld met ijs, de kou, water en vocht maakt het allemaal samen tot een geheel. Er is daar uiteraard wel een repliek op, maar komt bij mij wat krom over eerlijk gezegd. Met name als je koste wat kost jezelf monotheïstisch wilt houden.
je begrijpt het gewoon niet
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')