abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport zondag 30 juni 2013 @ 16:28:43 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128423943
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128423972
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:27 schreef Woods het volgende:
Hoe rijden de cargo treinen door Nederland heen? Ik neem aan dat zij niet over hoofdspoorlijnen rijden en/of door bijv. (Schiphol)tunnnels.
Waarom zouden ze niet over hoofdspoorlijnen mogen rijden?
  zondag 30 juni 2013 @ 16:36:06 #3
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_128424182
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Waarom zouden ze niet over hoofdspoorlijnen mogen rijden?
Ik zie het niet voor me dat er een goederen door de Schipholtunnel rijdt.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  zondag 30 juni 2013 @ 16:37:52 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_128424238
Cargo rijdt o.a. veel over het hoofdspoor van Rotterdam via Breda, Eindhoven naar Duitsland via Venlo of DSM/Chemalot (of verder) via Weert.
Ook heb ik veel cargo gezien op Den Bosch centraal toen ik er werkte. Vond ik overigens wel wat onlogisch, of is dat transport vanuit haven Amsterdam naar Duitsland en DSM/Belgie?

Schipholtunnel is sowieso een wat vreemde uithoek voor transportlijnen. Maar het dendert wel gewoon door de spoortunnel bij Best bijv.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 30 juni 2013 @ 16:37:53 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128424239
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:36 schreef Woods het volgende:

[..]

Ik zie het niet voor me dat er een goederen door de Schipholtunnel rijdt.
dat mag dan ook niet, maar op de rest van het spoor kun je ze wel vinden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128424271
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:36 schreef Woods het volgende:

[..]

Ik zie het niet voor me dat er een goederen door de Schipholtunnel rijdt.
Dat is ook de enige tunnel waar het niet is toegestaan, de rest mag wel.
  zondag 30 juni 2013 @ 16:40:30 #7
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_128424306
Toen ik op school zat langs het traject Amstel - Muiderpoort denderde er altijd een dubbele e-loc met volgens mij erts of kolen voorbij naar de Amsterdamse haven. Hoe vervolgt hij zijn weg richting ik denk Duitsland?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_128424385
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:40 schreef Woods het volgende:
Toen ik op school zat langs het traject Amstel - Muiderpoort denderde er altijd een dubbele e-loc met volgens mij erts of kolen voorbij naar de Amsterdamse haven. Hoe vervolgt hij zijn weg richting ik denk Duitsland?
Op de Leeuwenburg toevallig? Er komen wel meerdere cargo's langs Amstel naar CS. Kal/staal trein vanuit Tata. Vele treinen naar de haven inderdaad maar volgens mij ook de vuiltrein naar de VAM in Spaarnwoude.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 30 juni 2013 @ 16:45:01 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128424439
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:40 schreef Woods het volgende:
Toen ik op school zat langs het traject Amstel - Muiderpoort denderde er altijd een dubbele e-loc met volgens mij erts of kolen voorbij naar de Amsterdamse haven. Hoe vervolgt hij zijn weg richting ik denk Duitsland?
naar Duitsland ging het vroeger altijd via Utrecht en Arnhem naar Emmerich. Tegenwoordig gaat het vaker via Utrecht naar Meteren om via de Betuweroute naar Emmerich te gaan.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128424590
Nog twee plaatjes van gisteren, verder niet bij de treinen wezen kijken.

Het tijdelijke busstation van Zaltbommel met op de eerste en tweede foto een VIRM die overloopt bij Oud-Zaltbommel voor de terugrit naar Amsterdam.



  zondag 30 juni 2013 @ 16:55:39 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128424776
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:39 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat is ook de enige tunnel waar het niet is toegestaan, de rest mag wel.
Op de HSL mag het ook niet, niet in de laatste plaats omdat een zware ertstrein de infrastructuur dusdanig zou beschadigen dat 300 km/h rijden dan niet meer aan de orde is.
pi_128424822
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Op de HSL mag het ook niet, niet in de laatste plaats omdat een zware ertstrein de infrastructuur dusdanig zou beschadigen dat 300 km/h rijden dan niet meer aan de orde is.
Je zou bijna vergeten dat we inderdaad zo'n ding hebben..
  Redactie Frontpage / Sport zondag 30 juni 2013 @ 16:58:23 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128424874
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Je zou bijna vergeten dat we inderdaad zo'n ding hebben..
dat kun je wel stellen met al die problemen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 30 juni 2013 @ 16:59:02 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128424892
Mocht het lijntje Nijmegen - Kleve worden gereactiveerd, dan willen de inwoners van Groesbeek dat er zulke zwakke dwarsliggers worden gebruikt dat goederenverkeer fysiek onmogelijk is. Die mensen daar zijn als de dood voor goederentreinen door hun dorpje.
pi_128424968
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:59 schreef James1988 het volgende:
Mocht het lijntje Nijmegen - Kleve worden gereactiveerd, dan willen de inwoners van Groesbeek dat er zulke zwakke dwarsliggers worden gebruikt dat goederenverkeer fysiek onmogelijk is. Die mensen daar zijn als de dood voor goederentreinen door hun dorpje.
In Groesbeek zijn ze bang voor alles wat het potje voetbal verstoort.
  zondag 30 juni 2013 @ 17:03:04 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128425020
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 17:01 schreef Ireyon het volgende:

[..]

In Groesbeek zijn ze bang voor alles wat het potje voetbal verstoort.
Ik zeg: alle chloortreinen door Groesbeek! :7
pi_128425213
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:59 schreef James1988 het volgende:
Mocht het lijntje Nijmegen - Kleve worden gereactiveerd, dan willen de inwoners van Groesbeek dat er zulke zwakke dwarsliggers worden gebruikt dat goederenverkeer fysiek onmogelijk is. Die mensen daar zijn als de dood voor goederentreinen door hun dorpje.
Die lui in Groesbeek moeten niet zeuren, inpassingsplan over dat dorpje heen. Zou me niets verbazen als ze de ontwikkeling van hun plaats te danken hebben aan de spoorlijn.
  zondag 30 juni 2013 @ 17:10:54 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128425345
Sandrvich in de buurt toevallig? Ik kan nergens vinden of trein 86 morgen catering ana boord heeft...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128426627
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 11:28 schreef Resistor het volgende:

Wat is dat toch voor gezeur dat er geen toilet in een trein zit? In een gemiddelde auto zit ook geen toilet.
Of gaat het om het feit dat je op stations moet betalen, en dat het in de trein gratis was?

Ik ben geen treinreiziger,
Nee, dat laatste merk ik. Met de auto kom je onderweg nog wel eens langs een tankstation, of langs een bosje. Met de trein is dat verrekte moeilijk.

Als je eerst naar het station moet lopen, dan achter elkaar twee sprinters hebt en dan naar je bestemming, heb je een rit van meer dan een uur zonder toilet. Een gezonde Hollandse jongen kan dat in principe nog ophouden, maar een oudere dame of een klein kleutertje dus niet.

WC's op het station? Ga maar eens op Hilversum Noord kijken. Stiekem in de bosjes plassen want je moet zo met de sprinter, dat kan wel.

Tel daarbij nog dat mensen die met de trein gaan, niet per se naar de wc gaan voor ze de deur uit gaan, want je weet dat dat in de trein ook kan. Eh, kon. Eh, soms.

Kortom: Ja, in de trein hoort een wc. Of het nou een sprinter is of niet.
  zondag 30 juni 2013 @ 17:54:55 #20
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128427066
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 17:41 schreef eti het volgende:

[..]

Nee, dat laatste merk ik. Met de auto kom je onderweg nog wel eens langs een tankstation, of langs een bosje. Met de trein is dat verrekte moeilijk.

Als je eerst naar het station moet lopen, dan achter elkaar twee sprinters hebt en dan naar je bestemming, heb je een rit van meer dan een uur zonder toilet. Een gezonde Hollandse jongen kan dat in principe nog ophouden, maar een oudere dame of een klein kleutertje dus niet.

WC's op het station? Ga maar eens op Hilversum Noord kijken. Stiekem in de bosjes plassen want je moet zo met de sprinter, dat kan wel.

Tel daarbij nog dat mensen die met de trein gaan, niet per se naar de wc gaan voor ze de deur uit gaan, want je weet dat dat in de trein ook kan. Eh, kon. Eh, soms.

Kortom: Ja, in de trein hoort een wc. Of het nou een sprinter is of niet.
Voor de volle 100% mee eens.
  zondag 30 juni 2013 @ 18:59:27 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_128428814
Hmmm. Thalys 9376 (Amsterdam C v. 17:19) kwam hedenavond om 17:34 ledig het station van Schiphol binnenrijden, waarna +10 op de schermen verscheen. Personeel was er, er waren een aantal reizigers ingestapt, maar hij was toch zeker nog 80% leeg.
Om 17:43 komt Fyra V160 956 (Amsterdam C v. 17:26) overladen vol (een bezetting van minimaal 300% ofzo) binnenrijden te Schiphol. Om 17:46 was de trein eindelijk leeg, en om 17:47 werd er vertrokken. De Thalys stond toen nog aan het perron om reizigers in te laden.
Iemand die weet waarom de Thalys niet via Amsterdam Centraal is gereisd of iets dergelijks?
pi_128428908
Wat is er den bosch aan de hand!? Twe weinig bussen? Teveel mensen?
pi_128428931
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:59 schreef greavy het volgende:
Hmmm. Thalys 9376 (Amsterdam C v. 17:19) kwam hedenavond om 17:34 ledig het station van Schiphol binnenrijden, waarna +10 op de schermen verscheen. Personeel was er, er waren een aantal reizigers ingestapt, maar hij was toch zeker nog 80% leeg.
Om 17:43 komt Fyra V160 956 (Amsterdam C v. 17:26) overladen vol (een bezetting van minimaal 300% ofzo) binnenrijden te Schiphol. Om 17:46 was de trein eindelijk leeg, en om 17:47 werd er vertrokken. De Thalys stond toen nog aan het perron om reizigers in te laden.
Iemand die weet waarom de Thalys niet via Amsterdam Centraal is gereisd of iets dergelijks?
Thalys.com meldt een 'bedrijfsincident' op Amsterdam C.
pi_128428943
quote:
14s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat mag dan ook niet, maar op de rest van het spoor kun je ze wel vinden.
Mag er geen cargo doorheen als er een e-loc voor hangt?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 30 juni 2013 @ 19:07:44 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128429025
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 19:03 schreef icloud het volgende:
Wat is er den bosch aan de hand!? Twe weinig bussen? Teveel mensen?
je krijgt gewoon extra reistijd aan je broek. Dat is het :P
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')