Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:38 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. update: Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy [ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 08-06-2013 00:30:23 ] | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:42 |
Heerlijk dat er een IC is die station Gouda overslaat ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:43 |
Fles als je m wil loopen moet je dat bij deze ff zelf doen KLIK Want als ik dat doe krijg ik baggerkwaliteit ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:58 |
yeah yeah its ok ![]() Er was trouwens vooral Nederlandse en Belgische pers. Italië pikt het totaal niet op. NOS was er, en ik heb jongens van BNR Nieuwsradio gesproken en van de Telegraaf. En RTL was er, en minstens 3 Belgische TV-stations. Maar Italiaanse pers boeit het allemaal geen flikker. | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:03 |
Op zich niet vreemd, als de rollen omgedraaid waren vraag ik me af of het hier boeiend nieuws zou zijn. Denk dat het dan niet veel anders was. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:18 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:20 |
Nee dat denk ik ook niet. De werkgelegenheid is niet in gevaar. Aan de V250 hoeven ze niet veel meer te doen, of dat nou nog doorgaat of niet. Verder zijn ze druk zat met allerlei andere afnemers. Bovendien heeft Finmeccanica, de moederkloek-holding, gisteren nog zijn expliciete steun aan AnsaldoBreda uitgesproken middels een persnotitie. Dus AB of het personeel daarvan, kan niet veel gebeuren. | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:28 |
La Repubblica heeft gister toch nog wat aandacht besteed aan AnsaldoTilburg http://ricerca.repubblica(...)-grandi-rifiuti.html Niet echt een positief beeld wat er uit voort komt. Wel wordt in Hitachi Rail nog een mogelijke redder genoemd. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:30 |
Deze kende ik nog niet![]() Die andere wel | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:31 |
Ik kende de naam wel, maar wist niet dat er daadwerkelijk een goed gemaakte cover van was. Mooi gedaan! Ze zouden er echt een serietje van moeten drukken ![]() | |
Aardappelscheermes | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:32 |
Als Hitachi de zaak overneemt dan zijn er 2 opties. 1- Het AB management vliegt onmiddellijk de tent uit en er komt Japanse doctrine om het bedrijf "schoon" te vegen. 2- Het complex wordt ontmanteld ten gunste van Hitachi. Zo, weer een concurrent minder. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:34 |
Als Hitachi er een vinger tussen krijgt kunnen ze wel inpakken. Die gasten hebben geld als water, die doen wat ze willen. | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:34 |
Optie 1 gaat niet werken met zuid-europese werknemers met bijbehorende mentaliteit. Tenzij ze van plan zijn een paar scheepsladingen spleetogen in te schepen natuurlijk. | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:36 |
Hitachi wil in Europa voet aan de grond krijgen. Dat is ze tot op heden nauwelijks gelukt, vanwege Alstom en Bombardier. Dan is Ansaldo dus een kans om wel voet aan de grond te krijgen. Andere opties zijn alleen in Oost-Europa te vinden als ze willen. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:36 |
Hoe zou het zijn gelopen als het een wintertje niet gesneeuwd had, denk ik dan... | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:39 |
Dan was het spul waarschijnlijk iets later wel tegen de lamp gelopen | |
Aardappelscheermes | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:41 |
Je hebt je duidelijk nooit verdiept in wat er allemaal gebeurd aan de overkant van het kanaal. Daar is men al 5 jaar bezig met de IEP. Intercity Express Project... of zoals inmiddels beter bekend, Incredibly Expansive Procurement. Hitachi is er uiteindelijk met de buit vandoor gegaan om de vloot diesel HST's te vervangen die al sinds eind jaren 60 dienst doen. Hitachi bouwd daarvoor een fabriek in Newton Aycliffe. Kunnen ze mooi die gare loods in Pistoia sluiten. | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:43 |
ik wist dat die dingen in Engeland reden, maar niet dat ze er ook een fabriek bouwden. De eerste stellen kwamen immers per schip aan ![]() | |
Aardappelscheermes | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:48 |
Hitachi is slim, de IEP is een voortborduursel op de Class 395... welke op zijn beurt weer een voortborduursel is op de A-train. Uiteindelijk staat er een nieuwe trein met de techniek die 30 jaar oud is met wat upgrade kitjes om hem net ff wat beter en moderner te maken.... maar ook betrouwbaarder. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:01 |
Ik voel me een beetje een n00b, ik wist dat Hitachi in rollend materieel doet. Maar toch blijf ik eenvlakschuurmachine en slijptollenimago voor me zien ![]() | |
Aardappelscheermes | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:07 |
Ook Hitachi schijnt dingen te maken met "een eigen karakter"![]() | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:12 |
Bij Hyundai Rotem hebben ze ook dingen met een eigen karakter: | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:14 |
Ik ken alleen 'trillende dingen voor de vrouw' van dat merk... Heeft wel wat weg van de trein op de bovenstaande foto. ![]() | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:16 |
Ik vind die modellen dus supergaaf voor in de tuin, jammer dat ze die dingen eigenlijk nooit gewoon commercieel te koop aanbieden ![]() Reminds me, deze koploper is ook best aardig voor in de tuin: http://www.marktplaats.nl(...)n-kleine-oplage.html | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:19 |
Ik vind die trein eigenlijk ontzettend mooi, ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:25 |
DIT is pas een trein met een eigen krarakter! http://www.craftbeertime.(...)tEarthMummyTrain.jpg [ Bericht 18% gewijzigd door Darkwing_Duck op 07-06-2013 23:49:06 ] | |
ddx | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:26 |
http://www.gscalenews.com/nl/2012/08/18/hollandrail-ns-koploper
| |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:38 |
ja, gloeiende, nu wil ik dat biertje proeven ![]() | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:39 |
Mooiste trein aller tijden | |
Peter | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:46 |
een ongeschaalde foto van 3 MB? ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:47 |
Is nog niks vergeleken met het gifje erboven ![]() | |
Kentekenplaat | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:01 |
![]() ![]() En die lui van Ansaldo hebben geen bord voor hun kop maar een complete kluisdeur. Uiteraard niet door hen zelf gemaakt, anders hadden ze niks meer voor hun kop. | |
Dr_Flash | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:02 |
Mijn ouders belden me gisterenmiddag om op de koffie te komen ![]() Ben je thuis? nee Oh okee dan wouden we nou ja ga maar links hier. Ben je aan het werk? Nee. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
bork | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:04 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:07 |
Echt als ik tegen mijn moeder ga zeggen "nee mam ik zit in het hart van de mafia" dat is ze gelijk dood daar heb ik ook niks aan. | |
kurk_droog | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:11 |
Ik moet trouwens behoorlijk lachen bij die foto's van de problemen uit dat NS rapport ![]() Dat magneetje... ![]() | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:14 |
![]() | |
Peterselieman | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:15 |
het toont aan dat de Italianen wel wat kunnen, maar dat er geen duidelijk plan achter zit | |
James1988 | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:16 |
Dat lijkt inderdaad het grootste probleem te zijn. Ze doen maar wat... en daar zijn Nederlanders meestal niet zo blij mee. | |
Dr_Flash | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:16 |
Anyway: je KUNT gewoon naar Napoli en kijken naar de treinen daar ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:27 |
Ik denk dat ik nooit meer eerlijk moet zijn. maar mensen moeten mij dan ook nooit meer iets vragen ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 08-06-2013 00:32:23 ] | |
Dr_Flash | zaterdag 8 juni 2013 @ 00:46 |
Had echt iets van OK dit laat ik me niet gebeuren | |
kurk_droog | zaterdag 8 juni 2013 @ 01:17 |
![]() ![]() ![]() ![]() Maar er blijven dus openingen...? Als AB zijnde zou je er toch alles aan doen om het op te lossen, echt op te lossen...
[ Bericht 40% gewijzigd door kurk_droog op 08-06-2013 01:45:34 ] | |
nomenklatura | zaterdag 8 juni 2013 @ 02:12 |
Waarom werd station Gouda overgeslagen door de IC rdam-zwolle? | |
Bitlord | zaterdag 8 juni 2013 @ 03:25 |
Mijn ic utrecht-rotterdam stopte vandaag juist extra in goverwelle. | |
James1988 | zaterdag 8 juni 2013 @ 03:58 |
Door een wisselstoring kon de IC vanuit Rotterdam niet aan het perron komen in Gouda. | |
drakin | zaterdag 8 juni 2013 @ 07:54 |
het is vanmorgen maar weer flink koud in de trein. | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 08:54 |
Dan moet je even een coupé verplaatsen, kreeg ik ook als advies van @NS_online toen mijn trein op standje noordpool ging. | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 09:56 |
Waar gáát dit over?! | |
Aardappelscheermes | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:07 |
Wees blij dat de verwarming niet aan staat.... | |
ArnosL | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:11 |
Voor beter OV klaagt de staat aan vanwege illegale staatssteun aan de NS. Arriva en Veolia overwegen zich daarbij aan te sluiten. Dat kopt de telegraaf. | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:15 |
Staat gedaagd om illegale steun NS AMSTERDAM/ DEN HAAG - Reizigersclub Voor een beter OV sleept de Nederlandse Staat voor de Europese rechter vanwege illegale staatssteun aan de NS. Vervoerders Veolia en Arriva/Deutsche Bahn overwegen zich hierbij aan te sluiten. „Wij hebben grote bedenkingen of er bij de Fyra wel aan alle regels van de aanbesteding zijn voldaan en we vragen ons af of er niet sprake is van illegale staatsteun”, zegt directeur Anne Hettinga van DB/Arriva. „Ongelooflijk dat NS, na alles wat ze fout hebben gedaan, weer vier maanden de tijd krijgt om met alternatieven te komen”, zegt zowel Hettinga als directeur Manu Lageirse van Veolia. Ook het kabinet is er niet gerust op. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) laat weten dat juristen onderzoeken of er sprake is van staatssteun. „Dat is nog maar de vraag. Voor 1 oktober moet dat duidelijk zijn”, aldus een woordvoerder van de bewindsvrouw. Bron | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:15 |
Tripje Napoli. | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:20 |
'Fyraproblemen door onbekwaam NS-management' Bij het aanschaffen van de Fyratreinstellen sloegen NS-managers waarschuwingen van vakmensen in de wind. De problemen met de treinstellen zijn een exponent van een managementcultuur die steeds minder stoelt op inhoudelijke spoorkennis, zeggen oud-medewerkers van de NS zaterdag in de Volkskrant. Vanaf het moment dat de NS-directie flitstreinen van het Italiaanse AnsaldoBreda wilde bestellen, uitten techneuten hun bezwaren. Ze wezen erop dat het bedrijf in Italië dan wel een goede reputatie heeft, maar dat het mis gaat zodra het bedrijf over de grens levert. Ze adviseerden de directie nadrukkelijk voor een gerenommeerde fabrikant te kiezen. "Een trein is geen autobus op stalen wielen", zegt een voormalig inkoper van de NS in de krant. Hij bedoelt dat een bus op de lopende band wordt gemaakt, terwijl bij een trein heel precies moet worden omschreven wat de klant wil hebben en onder welke omstandigheden hij moet presteren. "De problemen ontstaan als je directie dat niet weet." De directie legde volgens de krant alleen eisen neer die gaan over de snelheid en het aantal zitplaatsen. Verantwoordelijk Normaal zijn klant en fabrikant bij de bouw van een trein samen verantwoordelijk voor het resultaat, maar bij de Fyra ging dat volgens de krant anders. Hier kregen de Italianen de volledige verantwoordelijkheid. Na een bezoek aan de fabriek in 2006 verloor een ingenieur alle hoop. Hij zag dat bodem- en dakplaten van ongelijke afmetingen op de treinstellen werden gemonteerd. Hij trok aan de bel bij zijn superieuren, maar die vertelden hem dat hij de Italianen moest vertrouwen. Vanwege de afspraken konden de ingenieurs van de NS weinig doen. Gebrekkige inhoudelijke kennis De medewerkers zeggen dat de gebrekkige inhoudelijke kennis bij de managers ook op andere vlakken voor problemen zorgt. Zo moesten ongeveer zes jaar geleden de deuren van de gewone treinen worden vervangen. Die zijn uitgerust met speciale deuren vanwege de vibraties op het Nederlandse spoor. Een manager van de werkplaats negeerde adviezen om bij het vervangen ook speciale deuren te gebruiken. Een paar maanden later bleek dat de nieuwe deuren op het punt stonden uit de treinen te vallen, met alle risico's van dien. "Spoorkennis heeft plaatsgemaakt voor algemeenheden uit managementboekjes", stelt een oud NS'er. De parlementaire enquête die er komt moet zich volgens de oud-medewerkers dan ook niet alleen op de aanschaf van de Fyra richten. Bron | |
ArnosL | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:25 |
De beerput gaat los, leuk ![]() | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:27 |
Mja, dit is een beetje een open deur, want het is al jaren aan de gang. Overal in spoorland zeg maar (en daarbuiten ook waarschijnlijk). | |
bork | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:28 |
opening-nieuw-station-leidsche-rijn![]() | |
Aardappelscheermes | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:35 |
Leuk, eenheidsworst.... 2 halen 1 betalen op ons "Zuylen type". | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:35 |
Ja, dat is ook de bedoeling omdat het allemaal onderdeel uitmaakt van RandstadSpoor. | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:36 |
Overigens is eenheidsworst bij stations al sinds de jaren van de Staatsspoorwegen heel normaal. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:43 |
Dat verhaal over die deuren, over welk materieel hebben we het dan? | |
DriekOplopers | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:55 |
Meer beerput hier: Staat gedaagd om aanbesteding Fyra | |
De_Hertog | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:59 |
Daar (en hierboven) staan ook uitspraken van de directeuren van Veolia en Arriva. Heb jij daar ook contact mee gehad hierover? | |
DriekOplopers | zaterdag 8 juni 2013 @ 11:07 |
Ja, regelmatig. | |
De_Hertog | zaterdag 8 juni 2013 @ 11:10 |
Ok, ben benieuwd of ze zich daadwerkelijk erbij gaan aansluiten. Staan trouwens twee kleine foutjes in het laatste artikel op http://www.voorbeterov.nl: de alinea die begint met 'Het is goed dat de NS eindelijk..' staat er twee keer in en in de laatste zin moet 'ene' veranderd worden in 'een'. | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 11:29 |
Degene die als eerste op station Leidsche Rijn willen in of uitstappen, vanavond is al de eerste rit:![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 juni 2013 @ 11:39 |
kratjewedden dat ze vergeten te stoppen? ![]() | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 11:41 |
Oh, dat weet ik wel zeker ja ![]() | |
Viezze | zaterdag 8 juni 2013 @ 11:45 |
In mijn ogen terecht. De staat heeft tegenstrijdige belangen en de reizigers en concurrentie zitten met de gevolgen. Het enige waar ik bang voor ben is een hele lange procedure. Heb je al enig zicht op hoe lang het gaat duren allemaal? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 juni 2013 @ 11:50 |
Hij staat ook in Hafas, weliswaar 1 minuutje later! | |
#ANONIEM | zaterdag 8 juni 2013 @ 11:50 |
Benieuwd wat hier uit komt. ![]() | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 11:53 |
Een paar vragen. Ten eerste: zou het OV in het algemeen niet gebaat zijn bij de opname van de HSL in het hoofdrailnet (zie het plan met de ICmax)? En werkt deze actie dat niet tegen? M.a.w.: verlies je het doel van de MVBOV zo niet uit het oog? Ten tweede: er is op zijn minst een zweem van partijdigheid als je optrekt met Veolia en Arriva tegen NS. Hoe waarborg jij de onpartijdigheid van MVBOV, en, nog belangrijker: hoe waarborg je dat de omgeving daar ook van overtuigd is? Ten derde: FOK! lijkt steeds meer op een tweede platform voor MVBOV, is dat wenselijk? Ten vierde: denk je aan je gezondheid? | |
Ireyon | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:06 |
Kan men niet de NS gewoon over de HSL laten rijden voor reguliere intercities en de HSL-only verbindingen (Amsterdam - Breda of Amsterdam - Brussel) aan een andere partij overlaten? | |
Dr_Flash | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:06 |
Ja sorry, dat laatste biertje was er eentje te veel ![]() | |
Peter | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:08 |
Ik ga ook gewoon reageren, als buitenstaander ![]() De NS geeft blijk van onvermogen: Ze hebben geen ervaring met hogesnelheidstreinen en laten duidelijk zien dat ze niet voldoende kennis in huis hebben. De consessievertrekker heeft 2 petten op en heeft het belang van de reiziger niet voorop staan. Als een andere (ervaren) speler wel de dienst kan leveren lijkt mij dat een betere optie. 2: Juist met 2 partijen achter je, die met elkaar concurreren en ook al flink rondrijden in Nederland, laat je zien dat je niet alleen staat. Als je met 1 partij werkt kun e voor het karretje worden gespannen, nu heeft iedereen hetzelfde doel. 3: MBOV mensen zitten nu eenmaal op FOK!, maar andere mainstream-media pakken Driek zijn persberichten en interviews ook serieus op. Dus het is alleen maar een pré dat FOK! er snel bij is. (m.i.) mijn gedachten ![]() | |
Peter | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:09 |
NS heeft geen treinen die daarvoor geschikt zijn, op de excuusfyra tussen amsterdam en breda na... | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:22 |
Het lokt hier meer interessante discussies uit dan dat Fok! echt een breed platform is voor zijn achterban. Vele commentaar op acties van MVBOV zijn hier een voorbeeld van. | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:23 |
Want Arriva en Veolia hebben in Nederland wel ervaring met het uitvoeren van een hogesnelheidsdienst? Niet bepaald. Arriva en Veolia hebben een direct commercieel belang bij het weghalen van de concessie bij NS. Arriva en Veolia hebben primair een winstoogmerk, niet "het beste ov dat mogelijk is". Mja, nja, ik weet niet. Ik krijg er geen warme gevoelens bij in elk geval. | |
Peter | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:29 |
Maar hun moederbedrijven wel, die kennis is dus al aanwezig. NS heeft er nergens ervaring mee.. Als Arriva en Veolia winst willen maken door goed mensen te vervoeren over de HSL, dan is hun middel in overeenstemming met 1 van de doelen van de MBOV.. Niemand wordt op FOK! gecensureerd, de voor en tegenstanders van de NS of de MBOV ook niet.. | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:32 |
Ik wacht even op een reactie van Driek zelf voordat ik in welles-nietes verzeild raak. | |
Peter | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:41 |
![]() | |
Yreal | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:48 |
benieuwd voor welke Europese rechter je ze dan wel niet daagt. | |
Viezze | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:56 |
Moet je het niet eerst nationaal proberen? Via ACM, en dan evt rechters en dan pas Europese rechters? | |
Aardappelscheermes | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:03 |
Column in VK: Misschien is de werkelijkheid te bizar om de Fyra-malaise te bevatten | |
drakin | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:09 |
het is/was in arriva ik heb mijn jasaar dichtgedaan. nu laat iemand een hond loslopen door de trein | |
DriekOplopers | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:09 |
Ik word nogal platgebeld door journalisten, maar ik beloof dat ik zorgvuldig zal reageren zodra ik effe tijd heb. | |
DriekOplopers | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:10 |
Staar er ook niet helemaal goed. We vragen de EC om een onderzoek te doen. | |
Yreal | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:14 |
wat een kulverhaal. "ik zit in een gewone wagon"... Fuuuuuck ![]() | |
Yreal | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:15 |
ik wilde al zeggen ja | |
bork | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:21 |
De Volkskrant trekt alle registers open, stond vanmorgen in de papieren versie nu ook online. Fyra-debacle: 'Het ontbreekt NS-bazen aan spoorkennis' Ze schetsen een beeld van een staatsbedrijf waar managers met geringe inhoudelijke spoorkennis zich niet laten corrigeren door hun eigen vakmensen | |
DriekOplopers | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:51 |
Eventueel doorrijden van/naar het Hoofdrailnet is inderdaad een punt van overweging. Kan op twee manieren: Linksom: NS mag ook op HSL met zijn IC's Rechtsom: HSL-exploitant krijgt ook toegang tot enkele IC-routes op het Hoofdrailnet. Samenvoegen van HSL- en HRN-concessie is niet noodzakelijk, en zou ook inhouden dat je de NS via de achterdeur alsnog beloont voor zijn wanprestatie. Wij trekken ook weleens met NS op en wij uiten ook weleens kritiek op Arriva, Veolia etc. We trachten dat zo evenwichtig mogelijk te doen. Niemand van de vervoerders is melaats, niemand is onze boezemvriend. Persberichten van MVBOV worden ook naar fok gestuurd. Onafhankelijke redactieleden, ERs of MPG beslissen dan of iets wel of niet wordt geplaatst. En MVBOV heeft naast fok ook veel andere podia. Metro, Sp!ts, RTL, NOS, Volkskrant, Telegraaf, nu.nl. En dan heb ik lang niet alles hiermee genoemd. Voorbeelden: http://nos.nl/audio/51566(...)eeg-staatssteun.html http://www.telegraaf.nl/b(...)gedaagd_om_NS__.html Deze hectiek vergt inderdaad veel van mijn broze gezondheid. Daarom bij voorbeeld gisteren eens echt vroeg naar bed gegaan, en iedere dag een ook paar keer een uurtje absolute rust. Dan red ik het net. ![]() Wat ook helpt, is dat MVBOV overeind wordt gehouden door een prachtige groep meedenkers/helpers. [ Bericht 1% gewijzigd door DriekOplopers op 08-06-2013 14:19:07 ] | |
nomenklatura | zaterdag 8 juni 2013 @ 14:04 |
Aha. Wat raar dat niemand het opviel in de trein. Raar gezicht, zo een groot station overslaan | |
#ANONIEM | zaterdag 8 juni 2013 @ 14:06 |
Redelijk veel in- en uitstappers daar, maar zo groot is Gouda nou ook weer niet. [ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 08-06-2013 14:06:23 ] | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 juni 2013 @ 14:36 |
Weet iemand wat er aan de hand was met de Thalys die omstreeks 12.07 binnenreed op Gare du Noor? Applaus en fotograven voor de trein en Machinist | |
dennistd | zaterdag 8 juni 2013 @ 15:11 |
Fotograven? Zijn dat adellijke mensen die foto's nemen of is dat een hobby van sommigen, graven naar foto's? | |
Ireyon | zaterdag 8 juni 2013 @ 15:12 |
Machinist die met pensioen gaat? Doen ze in NL ook altijd wel leuk, knaldingen op de rails leggen als hij z'n laatste station binnenrijdt, confetti erbij. | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 15:13 |
Dat zijn degene die onder de grond liggen, jij bedoelt vast fotografen ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 juni 2013 @ 15:22 |
Kutqwertytoetsenbord ![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 08-06-2013 15:24:29 (Ninjaedit) ] | |
James1988 | zaterdag 8 juni 2013 @ 15:32 |
Zoals in de Fyra die ik gisteren had van Schiphol naar Breda, de bak die ik had leek net een sauna op wielen. ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 juni 2013 @ 15:33 |
Zucht... ![]()
| |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 juni 2013 @ 16:24 |
Serieus, volgens de NS planner gaat er morgen om 7.38 een trein naar Den Haag vanaf Utrecht Leidsche Rijn, en de volgende gaat om 10:38, klopt dat? | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 16:29 |
Bij mij komende de tussenliggende tijden er ook gewoon uitrollen.. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 juni 2013 @ 16:33 |
Ik zit op de ios app... ![]() | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 16:36 |
Ik zit in de online reisplanner ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 juni 2013 @ 16:39 |
Gefaal weer... ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 8 juni 2013 @ 17:26 |
gaat zo te lezen weer lekker op het spoor ![]() | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 17:28 |
Valt wel mee, in de reisplanner staan ze wel maar niet in het actuele vertrektijden overzicht. Ramp is te overzien. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 juni 2013 @ 17:29 |
Heeft iemand de laatste dagen nog wat gehoord van Sandrvich? | |
KnightSolaire | zaterdag 8 juni 2013 @ 18:56 |
Waarom staat Utrecht Westraven in de suggesties als je 'Utrecht' intypt bij actuele vertrektijden? ![]() ![]() | |
Maegrim | zaterdag 8 juni 2013 @ 19:35 |
M'n rangeerder van vandaag is de machinist die gisteren die trein met bommelding reed, kleine wereld ![]() | |
arkkey | zaterdag 8 juni 2013 @ 20:37 |
Staan wel meer vage dingen in die planner geloof ik. Hengelo FBK Stadion ook. Laatste keer dat ik keek zag dat er zo uit: ![]() Schijnt dat dat tijdens de FBK Games (atletiek evenement) ooit een keer gebruikt werd om mensen te dumpen, maar waarom het dan in de planner moet staan? | |
Sandrvich | zaterdag 8 juni 2013 @ 20:53 |
Leuk verslag Fles! Enne... Dat niet fotograferen is bijna nooit ècht een probleem. Ik ben op al m'n Italië-reizen één keer aangesproken op het station van Salerno en verder nooit. Van andere spotters hoorde ik dat als de spoorpolitie je aanspreekt gewoon Nederlands terug moet lullen en dat ze het dan al snel voor gezien houden. ![]() Ik ga zo reageren op je PM! ![]() | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 20:56 |
Bedankt dat je tijd hebt gevonden om te reageren. Hierbij mijn twee centen terug.Ik vind eerlijk gezegd dat wraak een slechte drijfveer is, een zinsnede "alsnog beloont voor zijn wanprestatie" geeft mij wel dat idee. Wat mijns inziens bovenaan moet staan is het belang van de reiziger. Als de reiziger in Nederland het meest gebaat is bij een gecombineerde HSL en HRN-concessie, dan zou dat de voorkeur moeten hebben. Daarbij vind ik dat niet alleen NS de zwarte piet moet krijgen, maar zeker ook de overheid. Door een proces aanhangig te maken, loop je het risico dat de voor de reiziger meest gunstige oplossing door de rechter wordt geblokkeerd. Dat bedoel ik met: hou je wel je doel voor ogen? Maar dan zit je in een totaal ander stadium van het proces, namelijk kritiek op een vervoerder die reeds een aanbesteding heeft gewonnen. In dit geval zou de MVBOV wat mij betreft geen team moeten vormen met marktpartijen die een aanmerkelijk belang hebben bij de uitkomst. Opnieuw: hou je wel je doel voor ogen? Vanuit nationalistisch oogpunt ben ik overigens sowieso tegen het openbaar aanbesteden van het vervoer op de HSL-Z. Dat geeft partijen uit bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk de kans een marktaandeel te verkrijgen in Nederland, terwijl dat voor buitenlandse partijen in hun eigen land niet mogelijk is. Zowel in Frankrijk als Duitsland zijn immers de ICE en TGV-diensten onderhands aan de nationale vervoerders gegund. Maar je schrijft ook columns en bent zelf onderdeel van de crew. Wringt dat niet? Da's mooi. Ik waardeer je inzet, maar zoals weleens eerder gezegd heb ik mijn twijfels bij de aanpak. En in dit dossier ben ik bang dat je je vergaloppeert en het belang van de reiziger niet scherp genoeg in beeld houdt. | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:02 |
Nergens in de berichten van MVBOV op de website komt de naam Veolia terug en ook niet de naam van Arriva met betrekking tot het standpunt wat jij probeert te maken. Dat jij zegt dat ze een team vormen is dus niet waar. ![]() | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:04 |
Dit schreef jij toch?
| |
DriekOplopers | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:10 |
De kans dat NS de HSL-reiziger iets goeds te bieden heeft, moet als erg klein worden ingeschat. En er zijn dus ook andere mogelijkheden dan het integraal samenvoegen van beide concessies. De kritiek richt zich met name op het beroerde concessiebeheer door de overheid. We delen overigens je wens om eerlijke wederkerigheid toe te passen qua toetreding tot landen. MVBOV vormt geen 'team' met FMN. Die taken/bevoegdheden zijn dus gescheiden, en als daar onder nieuwsberichten opmerkingen over komen, leg ik dat telkens weer uit. Je waarschuwing neem ik ter harte. Op dit risico wordt ook gelet door ons team van vaste adviseurs. Dat zijn bepaald geen jaknikkers en meelopers, dus met z'n allen komen we tot een mooi afgewogen beleid. ![]() | |
b2py | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:11 |
Dat is: 1) Een citaat van de bron telegraaf.nl, dat zij dat zo interpreteren is niet mijn fout 2) De bedrijven overwegen zich bij het motief aan te sluiten, wil niet zeggen dat ze samen een clubje zijn. 3) In het radio-interview met de NOS wordt duidelijk aangegeven dat er partijen zijn die de dienst wel uit kunnen voeren zonder exacte namen te noemen. | |
DriekOplopers | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:12 |
Nee, dat schreef de Telegraaf, die eerst met ons sprak en daarna met Arriva en Veolia belde. Wij hebben ze niet gevraagd of ze mee wilden doen, maar ze zijn er zelf voorlopig achter gaan staan. | |
James1988 | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:13 |
De TSP-afscheidsrit voor HLE 11.8 die op 22 juni plaats zou vinden, is geannuleerd. | |
greavy | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:16 |
Er schijnen problemen te zijn met loc 1187, de enige loc die voor de afscheidsrit rijvaardig gehouden zou worden. Althans, dat is door een TSP-medewerker mij verteld. Afwachten wat er verder gaat gebeuren, later voortzetten of definitief einde. | |
Sandrvich | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:16 |
Is er een reden voor opgegeven? (Herinvoering Benelux? ![]() ![]() ![]() EDIT: Greavy heeft al antwoord gegeven. ![]() | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:28 |
OK. | |
greavy | zaterdag 8 juni 2013 @ 22:03 |
Vandaag even rondje België gedaan per auto met een kennis. Hieronder een deel van de foto's: ![]() PFTTSP 6077 + K1A + I2AR + K1A + K1A + 202.020 - Tubize De PFTTSP werd ingehuurd door Mercia Charters om een rondrit door België te rijden vanaf Brussel. De route startte eerst vanaf Brussel via lijn 96 naar Tubize, om vervolgens de diesellijn 115 naar Quenast te betreden. Het stuk tussen Tubize en Quenast wordt normaalgesproken enkel bediend voor de steengroeve aldaar, maar vandaag dus deze fraaie bijzondere trein. Na een bezoekje aan Quenast werd er met de 6077 voorop weer vertrokken naar Tubize als trein 18050, en passeert hier de 2 fotografen tussen Quenast en Tubize. In Tubize is een richtingwissel nodig, waarna de trein verder richting lijn 117 ev richting Saint-Ghislain gaat. ![]() PFTTSP 202.020 + K1A 21019 + 21127 + I2A 9001 + K1A 21122 + 6077 Ondanks dat de trein keurig op tijd naar Tubize vertrokken was, kon de PFTTSP het niet laten om vertraagd verder te gaan. Met circa 15 minuten in de vertraging, komt trein 18051 langs Godarville en zal even later het PFTTSP-depot Saint-Ghislain bezoeken. ![]() Infrabel 6323 + PFTTSP 6077 + rijtuigen + 202.020 Nadat de trein in Saint-Ghislain was gearriveerd, werd er aan de 6077 een Infrabel HLD62 geplaatst, in dit geval de 6323. Niet vanwege problemen met hun eigen 6077, maar gepland. Zeker niet verkeerd deze combinatie. Te Jemappes passeert de trein luid bulderend met een enorme rookpluim - die op de foto door de zon niet al te goed te zien is - Jemappes, en is opweg als trein 18052 naar Chatelet, om daarna diesellijn 138 naar Raccordement Porta op te rijden. ![]() Infrabel 6323 + PFTTSP 6077 + rijtuigen + 202.020 Na een kering bij het Raccordement Porta werd er weer vertrokken richting Chatelet, en ditmaal reden de Infrabel 6323 en PFTTSP 6077 voorop richting Chatelet, en passeren de fotograaf vlak na vertrek vanaf het raccordement van Porta als trein 18053 naar Aisemont. En als bonus: ![]() Eurostar 3107/3108 Na de achtervolging van de MerciaCharters-rit werd nog even naar Silly gereden voor een foto van Thalys, TGV en Eurostar. Helaas stond de zon vrij haaks, maar dat mag de pret van de foto niet drukken. Eurostar-treinstel 3107-3108 passeren de fotograaf bij Sissy als trein 9149 naar Londen. | |
#ANONIEM | zaterdag 8 juni 2013 @ 22:24 |
Op de rest van je post heeft Driek al geantwoord, maar bij dit stukje zou ik graag de kanttekening willen maken dat het Duitse spoorwegennet open is en DB Fernverkehr alle treindiensten via open access uitvoert. | |
Duvel | zaterdag 8 juni 2013 @ 22:26 |
OK, bedankt voor de correctie! Waarom rijdt er niemand anders dan DB hogesnelheidsdiensten daar? | |
#ANONIEM | zaterdag 8 juni 2013 @ 22:38 |
Dat is een goeie vraag. Er zijn wel andere vervoerders die in open access rijden. InterConnex en HarzElbeExpress bestaan al langer, maar rijden routes waar de DB niet of nauwelijks zelf intercity-vervoer aanbiedt. En dan is er tegenwoordig de Hamburg-Köln-Express, die rechtstreeks met de DB concurreert. Maar die hebben dan weer alleen een haastig bij elkaar gescharrelde ratjetoe aan getrokken wagons, geen doordacht treinconcept zoals je bijvoorbeeld in Tsjechië bij RegioJet en LEO Express ziet. | |
Bitlord | zaterdag 8 juni 2013 @ 22:58 |
Paft, zelfs als OV-hobbyist wist ik niet dat je met een ander bedrijf dan DB van Osnabruck naar Hamburg kon. Loopt dat HKX een beetje? | |
James1988 | zaterdag 8 juni 2013 @ 23:06 |
HKX loopt wel aardig voor zover ik weet. Waarom je relatief weinig concurrentie ziet op het Fernvekehr zal te maken hebben met de omstandigheden: om een spoorwegondermening te starten heb je veel geld en mensen nodig, duurt het lang voor je resultaat ziet, heb je te maken met veel regelgeving, een bestaande markt, en het Eisenbahn-Bundesamt (EBA) schijnt één van de strengste inspecties van Europa te zijn. Ook zal introductie van een nieuw merk moeilijk zijn door de bijna monopoliepositie van DB Fernverkehr. Met getrokken materieel kun je je nog redden met het leasen van locomotieven en rijtuigen (zoals HKX doet), wanneer je hogesnelheidstreinen wilt rijden moet je die speciaal laten bouwen. Dat kan gemakkelijk 4 jaar duren (bouw, testen, toelating, mensen opleiden) en tot die tijd heb je er nog niks aan. Het is niet onmogelijk, maar je moet een financieringspartij zien te vinden die bereid is om flink te investeren en jaren te wachten tot dit z'n vruchten afwerpt. Dat het kan bewijst WESTBahn, zij rijden in Oostenrijk in concurrentie met ÖBB. Eigenlijk is WESTBahn een internationale trein, want ze rijden vanuit Wenen naar het Duitse Freilassing. [ Bericht 19% gewijzigd door James1988 op 08-06-2013 23:12:23 ] | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 00:20 |
Staat er zelfs een bordje? Ook in de een bepaalde treinapp kom ik utrecht Westraven tegen, Over utrecht gesproken, weet iemand of de eerste trein op Lijdsche Rijn gestopt heeft? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 00:24 |
nee bordje staat er niet meer. Is al heel lang weg. | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 02:26 |
Waarom kan met dezelfde richtlijn vanuit de EU een andere wetgeving ontstaan? | |
Ajaxfan | zondag 9 juni 2013 @ 08:52 |
Het station Amsterdam Stadion lijkt mij ook niet echt nodig en staat er ook in. Volgens mij is dat zo'n enkel perrontje wat in sommige gevallen voor fans gebruikt word rond Ajax wedstrijden toch? | |
DriekOplopers | zondag 9 juni 2013 @ 09:58 |
Omdat ieder land de nationale invulling van Europese wetgeving overgiet met een nationaal-traditioneel-politiek sausje. | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 10:04 |
Klopt ja, dat is om de andere stations voor normale mensen beschikbaar te houden ![]() | |
dennistd | zondag 9 juni 2013 @ 10:17 |
En Rotterdam ook natuurlijk. En Enschede Drienerlo is ook volledig toegerust op supportersvervoer, met een extra onderdoorgang aan de oostkant en allerlei hekken en poorten. | |
Okuliarnik | zondag 9 juni 2013 @ 10:43 |
En dat komt weer omdat de ÖBB niet wil dat de WESTbahn in Salzburg keert. Als ik naar Wenen moet, kies is sowieso voor WESTbahn trouwens. Véél beter. | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 11:00 |
Is de infrastructuur en de vervoerder daar niet gescheiden? | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 11:01 |
Enschede Drienerlo is een normaal station waar elk half uur een sprinter naar Apeldoorn stopt en eentje naar Enschede. En ROtterdam Stadion is veel meer een echt station: breed perron, met tegels en zo. Twee perronsporen, bordjes en alles. Die dingen bij de ArenA en het PSV-stadion zijn gewoon 100 % roestvrijstalen losplaatsen. | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 11:07 |
Volgens mij wordt dat Arena perron nooit meer gebruikt, ze zetten altijd de normale ic's in.. | |
HetBrabandertje | zondag 9 juni 2013 @ 11:10 |
Alleen de besloten supporterstreinen stoppen daar nog, die in Amsterdam alleen gebruikt worden voor de PSV en Feyenoord-supporters. En de Ajax-supporters stappen daar in als ze de omgekeerde reis maken. | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 11:11 |
Er waren toch ook ooit eens ritjes van Eindhoven Centrum naar Eindhoven "stadion¨ | |
WhiteJoker | zondag 9 juni 2013 @ 11:27 |
Even wat ander nieuws... Een groep Zweedse Arriva machinisten draagt een rok naar het werk omdat Arriva een korte broek niet duld. Een korte broek is geen onderdeel van het standaard uniform, terwijl de rok dat wel is. Het kan zo'n 35 graden in de cabine worden, dus de machinisten hebben besloten dan maar in rok te lopen. Bron: Telegraaf | |
arkkey | zondag 9 juni 2013 @ 11:28 |
Wat een klotebedrijven zijn dat toch ook, dat geintje had je hier in NL ook met tntpost/tpgpost/postnl/hoe heten ze vandaag? Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe de NS en nl-Arriva hiermee om gaan. | |
Viezze | zondag 9 juni 2013 @ 11:32 |
Volgens mij hebben de Nederlandse treinen wel airco in de cabine, dus dat is niet van toepassing ![]() | |
WhiteJoker | zondag 9 juni 2013 @ 11:34 |
Plan V niet, SGMm twijfel ik ook aan, want die heeft volgens mij ook geen airco voor de reizigers. Na een snelle Google zijn er in NL ook rellen over geweest, maar ik weet niet hoe dit opgelost is. | |
#ANONIEM | zondag 9 juni 2013 @ 11:37 |
Bazenaktie die rok ![]() Het is inderdaad gewoon belachelijk dat een korte broek niet mag in zulke warmte. Laat ze desnoods een "strak" uitziende korte broek in het uniform oid opnemen. ![]() ![]() | |
arkkey | zondag 9 juni 2013 @ 11:41 |
Het mooie is nog dat je de corporate bastards zo dubbel naait, korte broek mag immers niet omdat dat niet representatief zou zijn. Lijkt me dan dat ze een hoop kerels in rok ook niet zien zitten, maar daar kunnen ze dan niks tegen doen ![]() | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 11:44 |
In de oude series VIRM hangt er een 'tijdelijke' airco in de cabine, goed te zien op deze foto. Links zit ie. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 11:44 |
Dit gaat over machinisten dus he. Moet je kijken hoe machinisten in België erbij lopen. Dat is gewoon wat ze zelf aan willen. Hey ze zitten op de bok, niemand ziet ze. Boeiend als je er dan als Homer J Simpson bij loopt ![]() | |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 11:46 |
dat ze daar nog nooit een fatsoenlijke oplossing voor hebben gevonden ... | |
Fixers | zondag 9 juni 2013 @ 11:47 |
Dat is iets van deze tijd. Bij SNS is het exact hetzelfde gebeurd. Kleine spaar- en hypotheekbank die zonder enige kennis mee wilde doen met de grote jongens van de vastgoedwereld. Daarbij risicos nemend waarvan iedereen met Mavo-economie snapt dat ze onverantwoord zijn. Ik vraag me af of de politiek dat verband weet te ontdekken, of dat ze daar ook hetzelfde prestige gestuurde haantjes gedrag blijven vertonen. | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 11:48 |
Als er nergens anders plek is om dat ding in te proppen, waar zit de uitlaat eigenlijk? | |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 11:51 |
mja, er is volgens mij wel ruimte om het ding in te bouwen, maar denk dat het vrij kostbaar is om te doen | |
KnightSolaire | zondag 9 juni 2013 @ 11:51 |
Zal met de revisie wel gebeuren.. | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 12:00 |
Misschien kunnen onze Italiaanse vrienden nog een sliertje ducttape missen? ![]() | |
Ireyon | zondag 9 juni 2013 @ 12:00 |
Wat is het verschil tussen een noodrem en een snelremming? | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 12:01 |
Kan ook wel bij de lijst met puntjes voor de Parlementaire Enquête lijkt me. | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 12:02 |
een noodrem is de oorzaak, de snelremming het gevolg ![]() | |
Ireyon | zondag 9 juni 2013 @ 12:03 |
Maar qua vertraging zit er geen verschil in? Ik dacht altijd dat een noodrem een stuk heftiger was ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 12:04 |
Volgens mij is het gewoon hetzelfde: Luchtleiding open en remmen zo hard als je kunt. | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 12:08 |
Overigens ligt Schiphol al de hele ochtend half brak te zijn. Zeer beperkt treinverkeer mogelijk door defecte bovenleiding. • Tussen Schiphol en Amersfoort geen intercity's • Tussen Schiphol en Utrecht rijden de intercity's naar/uit de richting Heerlen niet. • Sprinters Hoorn Kerseboogerd - Hoofddorp rijden niet tussen Amsterdam Sloterdijk en Hoofddorp • Sprinters Hoofddorp - Almere Oostvaarders rijden niet tussen Amsterdam Zuid en Hoofddorp ![]() ![]() | |
DriekOplopers | zondag 9 juni 2013 @ 12:18 |
Mooie column van Bas Heijne ook: http://www.nrc.nl/heijne/2013/06/09/fiasco/ | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 12:25 |
Volgens mij zit er een verschil in de vertraging, bij een noodrem gaat het allemaal wat ruiger dan bij een snelremming. | |
arkkey | zondag 9 juni 2013 @ 12:27 |
Kan noodrem ook vanuit de machinist? Dus als ik in een trein zit die een auto gekopt heeft, heb ik dan de snelrem of de noodrem gehad? | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 12:31 |
Ja, en ga maar uit van een noodrem. Lijkt mij niet dat de machinist zijn eigen leven op het spel gaat zetten door minder hard te remmen. ![]() | |
KnightSolaire | zondag 9 juni 2013 @ 12:32 |
Wat is ook alweer de naam van die Spaanse HST die de NS mogelijk wil overkopen voor de dienst A'dam - Brussel? Ben wel benieuwd hoe die er ook alweer uit zag, specificaties, etc. | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 12:32 |
Meen te herinneren dat James de Renfe S/120 bedoelde. | |
Duvel | zondag 9 juni 2013 @ 12:32 |
Door airco in te bouwen. | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 12:33 |
Even op attractiebasis, als ik met een schommelboot een noodrem maakte, vielen alle elektrische elementen uit en bleef het schip uitschommelen, omdat ook de hydrolische rem niet meer aangestuurd word (gebruik je bij olie lekkage) een snelremming zet de boel zo snel mogelijk stil... (Met schommelboot bedoel ik dus een attractie dit keer, geen IRM ![]() | |
Okuliarnik | zondag 9 juni 2013 @ 12:34 |
Dat zou ik zo gauw niet weten, feit is dat de ÖBB nog wel eens andere vervoerders een oor aan naait... | |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 12:42 |
klinkt als een slechts Italiaanse grap ![]() | |
#ANONIEM | zondag 9 juni 2013 @ 12:42 |
De ÖBB werd bijvoorbeeld door de rechter verplicht om de treinen van Westbahn in het spoorboekje op te nemen, als reactie is ÖBB toen gewoon helemaal gestopt met het uitgeven van spoorboekjes. ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 12:49 |
Nee, het ding was van Huss, een Duitse Attractiebouwer...en staat nog steeds in NL [ Bericht 1% gewijzigd door Darkwing_Duck op 09-06-2013 12:57:03 ] | |
Litpho | zondag 9 juni 2013 @ 12:54 |
Gegeven dat zowel NS als SNS marktbedrijven zijn, corrigeert zich dat soort arrogantie snel genoeg. Toch? | |
_serial_ | zondag 9 juni 2013 @ 12:59 |
De piraat ?;) | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 13:00 |
Zit de KLM nog steeds in HSA trouwens? Ik meen me te herinneren dat die enige tijd geleden hun handen er vanaf trokken? ![]() | |
Okuliarnik | zondag 9 juni 2013 @ 13:02 |
En passagiers ook dus ![]() | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 13:08 |
Ja, 10%. | |
Fixers | zondag 9 juni 2013 @ 13:16 |
Nee hoor, ze zijn allebei to big to fail en worden het hand boven het hoofd gehouden door de staat. Het management dat alles veroorzaakt heeft krijgt een foei, een bonus en een gouden handdruk om vervolgens elders gewoon verder te gaan met praktiseren wat ze tijdens hun studie economie zakkenvullen hebben geleerd. Zonder ooit ook maar een klant te zien of ook maar een greintje verstand te hebben van de producten/diensten die ze verkopen. | |
#ANONIEM | zondag 9 juni 2013 @ 13:40 |
De enige andere mogelijkheid is de S/130, beiden halen ze 250 km/h en kunnen ze zowel 25kV AC als 3kV DC slikken. Voor 1.5 kV DC moet dan wel nog een oplossing worden gevonden. | |
KnightSolaire | zondag 9 juni 2013 @ 13:46 |
Plus de noodzakelijke beveiligingssystemen. Verder ziet het er inderdaad als de meest kansrijke 'noodoplossing' uit. Capaciteit lijkt overigens wel een stuk minder maar goed, de V250 zat ook bij lange na niet vol en als de Benelux blijft rijden is er minder capaciteit nodig. | |
Bitlord | zondag 9 juni 2013 @ 13:50 |
Is het niet gewoon een zoethoudertje, dat NS zo goed bezig is enzo. Terwijl ze zelf al lang weten dat het niet haalbaar en onbetaalbaar is. | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 13:57 |
Mwoa, van 3000 V DC naar 1500 V DC lijkt me niet zo moeilijk toch? Gewoon een trafootje ertussen. | |
KnightSolaire | zondag 9 juni 2013 @ 13:59 |
Iemand goed met Photoshop zodat we 'm kunnen zien in de NSH-kleurstelling? ![]() | |
Duvel | zondag 9 juni 2013 @ 13:59 |
Nah, die worden dik van DC. Doe maar downchoppertje. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 14:03 |
Oh okee. Jij weet toch 3000 keer zo veel van elektra als ik ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 14:04 |
Ja graag, doe maar ![]() | |
Bitlord | zondag 9 juni 2013 @ 14:04 |
Ik verwacht geen nieuwe treinen meer in de NS Hispeed-kleuren meer, aangezien diebdeel uitmaakt van het falende Fyra-concept. | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 14:10 |
![]() Reger Betrieb - wer weiß, wo dieses Bild entstanden ist? DB FB | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 14:15 |
Denk in Berlijn he ![]() | |
bork | zondag 9 juni 2013 @ 14:21 |
Duimendik met de S-bahn uit Berlijn er naast, dit boekje neem ik donderdag trouwens mee Fles. Het is een 481 of te wel die Taucherbrille [ Bericht 1% gewijzigd door bork op 09-06-2013 14:27:04 ] | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 14:21 |
Heeft iemand factsheets of een catalogus van die modellen van Renfe? En als ze naar Nederland komen, komen ze dan door Frankrijk? | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 14:24 |
Hoe anders? | |
bork | zondag 9 juni 2013 @ 14:25 |
Alles (ook vroeger) http://de.wikipedia.org/w(...)nbaureihen_der_RENFE Nu http://de.wikipedia.org/w(...)chwindigkeitsverkehr | |
DeaDLocK2K | zondag 9 juni 2013 @ 14:31 |
Opzich is het niet eens nodig dat je over veel vakinhoudelijke kennis beschikt, een goed bestuurder luistert namelijk naar zijn technici en adviseurs. | |
Duvel | zondag 9 juni 2013 @ 14:36 |
Jij weet weer 3000 keer zoveel dan ik van andere dingen. | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 14:37 |
Airbus A380? | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 14:38 |
![]() | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 14:39 |
Ik dacht meer aan een boot.. ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 14:39 |
Bier2Pier was me voor.... | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 14:40 |
| |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 14:40 |
als je het al per vliegtuig doet dan kun je beter een Antonov nemen, maar dat is ook behoorlijk duur. Als je het niet via het spoor doet, dan moet het per schip | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 14:41 |
Gewoon een stel 6400 naar Spanje brengen, terug over conventioneelspoor en knallen maar. | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 14:42 |
Thalys: twee extra treinen is het maximum Twee extra Thalys-treinen tussen Amsterdam en Brussel kunnen vanaf december gaan rijden, maar daar blijft het bij. Volgens een woordvoerster van het bedrijf laat het treinenpark van Thalys het niet toe om nog vaker te rijden op het Nederlandse hogesnelheidsnet. Ze reageerde op het plan van de NS om twee extra Thalys-treinen te laten rijden om zo de geflopte Fyra te vervangen. Later moeten er op het hsl-spoor veel meer hogesnelheidstreinen gaan rijden, maar daar kan Thalys niet in voorzien. 'In principe zijn we akkoord om vanaf december extra te gaan rijden, al moeten we de treinpaden en de tijden nog bekijken', laat de woordvoerster weten. Omdat Thalys International 26 treinstellen heeft en die ook tussen Brussel, Parijs, Keulen en Essen moeten rijden, is een verdere uitbreiding van de dienstregeling met Nederland onmogelijk. Bron | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 14:42 |
Ja man lekker schommelen onderweg. Hoeven ze dat hier niet meer te doen ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 9 juni 2013 @ 14:44 |
Stuur ze meteen met een ketelwagen vol diesel op pad, hoef je onderweg niet bij te tanken ![]() | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 14:46 |
Ik zal even een mailtje naar Merel sturen, haar e-mailadres stond toch al in de openbare brief.. ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 14:49 |
Verbaast me eigenlijk, dat er nog zoveel ruimte in omloop en onderhoudschema's zit... Waarom hebben ze dat dan niet eerder gedaan. En verder, ik vind niet dat de Thalys nu moet opdraven voor dit probleem. als dit meer kost dan het oplevert mogen ze wat mij betreft na een jaar weer kappen... | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 15:00 |
Ja van jou mag van alles ![]() | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 15:04 |
Waarschijnlijk omdat ze eigenlijk alle verbindingen naar Parijs willen laten gaan. Nu is er een mogelijkheid om ze naar Rijssel te sturen waar je alsnog over kan stappen op TGV of Eurostar. Verder is het onderhoudsrooster op de LGV Nord nogal killing heb ik mij laten vertellen. Ga er maar van uit dat Thalys hier wel een zak met geld voor krijgt hoor, iig om quitte te spelen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 15:08 |
Ja maar ze gaan er niet extra ijzer voor bestellen. Dus dan denk ik "okee het gaat om een tijdelijke noodoplossing". Nou die kunnen we toch gewoon implementeren dan? | |
Bitlord | zondag 9 juni 2013 @ 15:12 |
Die onderhoudsroosters, een spoorlijn hoeft toch niet elke dag van 0 tot 6 gesloten te zijjln voor.onderhoud? | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 15:14 |
Voor onderhoud onttrek je wel rollend ijzer aan de dienst. Als je dan niet al te ruim in je materieel zit vallen er meteen gaten. | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 15:21 |
Hij bedoelt de lijn zelf... | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 15:53 |
De structuur van ÖBB is gelijk aan die van DB: een holding met daarin een aantal bedrijven, waaronder voor infrastructuur en capaciteitsverdeling. In Frankrijk is het heel gebruikelijk dat een LGV midden op de dag gedurende een uur of 2 gesloten is voor "blancs traveaux" ofwel "als we willen kunnen we aan het spoor gaan knutselen, maar als we dat niet doen is het ook prima". Verspilling van waardevolle capaciteit. De Belgen flikken trouwens hetzelfde geintje op HSL4, daar ligt ook een werkvenster midden op de dag, maar dan van 50 minuten ofzo. Over die Renfe-treinen: het is niet zeker dat NS daar ook maar iets mee gaat doen hè, het is slechts een suggestie die ik maakte n.a.v. dat bericht. Ik heb geen flauw idee wat er terzijde staat en of dat voldoet aan de Nederlandse eisen. Als er 30 Velaro's aan de kant staan is dat leuk, maar je hebt er niks aan omdat ze alleen 25 kV lusten. Als er 5 S/120's aan de kant staan is dat ook leuk, maar is de kans klein dat je er iets aan hebt omdat het zo'n kleine vloot is. | |
Bitlord | zondag 9 juni 2013 @ 15:56 |
Hebben ze in Denemarken niet nog van hogesnelheidsdiesels staan? Had begrepen dat die nauwelijks gebruikt worden. | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 15:57 |
Ze hebben nog wat IC4's staan die ze niet gebruiken. Komen van een Italiaanse bouwer af, zacht prijsje. | |
KnightSolaire | zondag 9 juni 2013 @ 16:17 |
Hoeveel stellen waren er nodig voor de dienstregeling Amsterdam - Brussel zoals in december - januari werd gereden door de V250? Aannemelijk is dat de HST-dienst wordt beperkt in aantal als de Beneluxtrein blijft rijden, dus dat er minder stellen nodig zijn. Vijf stuks zal sowieso te weinig zijn natuurlijk maar misschien zijn het er meer, was destijds nar een nieuwsartikel gelinkt hier, maar die kan ik zo 1-2-3 niet terugvinden | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 16:17 |
Voor 10x per dag Amsterdam - Brussel waren 3 stellen voldoende. Voor 16x per dag kom je aan 5 stellen + eventueel reserve. | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 16:27 |
In Nederland kunnen we er ook wat van hoor, maar dan niet op de HSL ![]() | |
KnightSolaire | zondag 9 juni 2013 @ 16:37 |
Als er dan inderdaad een paar stellen aan de kant staan, je die over kan nemen én gemakkelijk aan te passen zijn zodat ze op het traject kunnen rijden, zijn er toch kansen... Het zou de beste optie voor de korte termijn zijn. Amsterdam - Breda zal voorlopig met de V160 moeten blijven. Overigens neem ik dan voor het gemak aan dat die S/120's fatsoenlijke treinen zijn die technisch etc. geschikt zijn om de dienst betrouwbaar uit te kunnen voeren ![]() | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 16:41 |
S/120 rijdt in Spanje en Turkije. Volgens mij wel vrij aardig spul ![]() Eigenlijk moet ik maar eens een inspectiereisje plannen naar Spanje ![]() | |
Peter | zondag 9 juni 2013 @ 16:48 |
doe je toch niet! ![]() | |
Ireyon | zondag 9 juni 2013 @ 16:49 |
Nou, doe eens een Flashje dan. Over 48 uur een tripreport? | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 16:55 |
"Sorry klant, ik kom niet opdagen want ik zit in een Spaanse trein." Denk niet dat ik dat kan verkopen ![]() ![]() Zou het wel willen, daar niet van ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 17:02 |
Ik heb gevorderde plannen om zo een reisje naar Geneve te maken (weer) Weet iemand of er een trein/lokaaltranport-kaartje is om daar 24 uur een beetje in de regio rond te roeren? | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 17:12 |
De vervoerder in Genève is TPG, en ze verkopen ook dagkaarten. | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 17:31 |
Niet de eerste keer dat ik dat lees ![]() | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 17:32 |
Tsja, tijd is mijn grootste vijand ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 17:33 |
Beetje doekoes is soms ook wel handig ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 17:42 |
Op en neer naar geneve is 77 euro, dagkaartje is pak m beet 6 euro, nu nog een hotel.... | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 17:46 |
Booking.com, eins zwei polizei ![]() | |
Sandrvich | zondag 9 juni 2013 @ 18:00 |
S130 kan wellicht ook nog. Die heeft inmiddels zich ook bewezen in Oezbekistan. ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 18:01 |
200 pop voor dagje in het Genevese tram en treinnet roeren.... | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 18:09 |
You go girl! ![]() | |
greavy | zondag 9 juni 2013 @ 18:10 |
De Belgen zijn wel erg makkelijk. Vandaag reed de WeedFree-trein van Infrabel over spoorlijn 29 (Herentals-Turnhout) en 15 (Herentals-Mol-Neerpelt/Hasselt. Vanwege de pauze die nodig is, was een lange stop voorzien in Hasselt. Maar de Treinbestuurder wilde wel wat eerder thuis zijn, waardoor hij al -10 in Turnhout had, vertrok met -12, en onderweg dit goed volhield tot en met Hasselt (Turnhout-Herentals-Neerpelt-Mol-Hasselt). Daarna zelfs met -18 en toen door naar Lier met -75. Toen wij later in Lier kwamen om even op het station te kijken (er zou ook een HLD62 met grindtrein fotografeerbaar staan) zat de TB met een paar collega's in het zonnetje met een koud pintje te genieten. Gewoon de pauze weg laten vallen ![]() Foto's volgen zo wel | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 18:14 |
Ik heb goede ervaringen met Trivago, ook een aanrader. | |
KnightSolaire | zondag 9 juni 2013 @ 18:18 |
Nou we zijn eruit, de S/120 wordt 'm. Misschien kan NS een nieuwe taskforce instellen bestaande uit ons. Roggelen we de boel wel ff ![]() | |
Sodeknetters | zondag 9 juni 2013 @ 18:19 |
Een noodremming is het wanneer bijv. een reiziger aan de noodrem trekt, een snelremming wordt door de machinist ingezet met de remkraan. De uitwerking op het remsysteem is in beide gevallen het zelfde, maximale remkracht. | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 18:19 |
Misschien moeten we nèt wat meer daadkrachtigheid dan NS aan de dag leggen. Soort staatsgreep, dat idee. | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 18:22 |
Mijn zegen heb je. Moeten we alleen wel het gebouw aan de Plesmanweg bezetten, anders wordt het nooit wat. | |
KnightSolaire | zondag 9 juni 2013 @ 18:24 |
Die S/130 heeft trouwens wel een gekke neus. Zou wat dat betreft een meer logische vervanger van de V250 zijn... | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 18:33 |
Whehe, da's kut ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 18:34 |
Wel die koppelingsdeuren eraf slopen natuurlijk. | |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 18:35 |
gewoon eerst HGB IV overnemen ![]() | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 18:36 |
"Hey Timo, hier James1988 van het FOK!-forum, blijf jij maar lekker op die bloembollen van je zitten hoor, ik regel dat zaakje bij NS wel" | |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 18:39 |
eerst maar eens een naam voor de spoorwegmaatschappij verzinnen ![]() | |
Peter | zondag 9 juni 2013 @ 18:40 |
Koning Klant Rail B.V. | |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 18:47 |
Beter Rail, waar de klant koning is ![]() | |
KnightSolaire | zondag 9 juni 2013 @ 18:47 |
Heeft iemand nog een link naar dat artikel over de terzijde staande S120/130's in Spanje? Ben nu wel benieuwd naar de aantallen waarom het zou gaan. Kan het niet vinden via zoekopdrachten :/ | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 18:54 |
Dit artikel: http://www.eleconomista.e(...)ad-innecesarios.html Er is alleen helemaal niet gezegd dat het over S120/S130 zou gaan... | |
KnightSolaire | zondag 9 juni 2013 @ 18:57 |
Hmm, ben even aan het skimmen en wordt gesproken over treinen met een snelheid van 250km/u. In totaal zouden er maar liefst zeventig (?!) ongebruikt aan de kant staan naar wat ik ervan begrijp. Dank voor het vinden en delen van de link trouwens ![]() | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 19:00 |
250 km is 'Media Distancia': Alaris, Alvia, Avant, enz. Zoek op wat voor materieel dat is en je weet wat je kunt verwachten. In ieder geval S/120, S/121, S/130, en twee generaties Pendolino. Wat er beschikbaar is is weer een andere vraag, net als de aanpasbaarheid (1,5 kV, ATB? ETCS). | |
greavy | zondag 9 juni 2013 @ 19:04 |
![]() Infrabel 6244 + Weedfree + 6297 (93226) Vandaag reed de zogenaamde Weedfree door België over de spoorlijnen 29 en 15. Als eerste werd lijn 29 naar Turnhout aangedaan, en passeert de fotografen in een heerlijk zonnetje vlak voor Tielen en is onderweg naar Turnhout. ![]() Infrabel 6244 + Weedfree + 6297 (93228) Na de vorige foto bij Tielen is doorgereden naar de spoorlijn 15 tussen Olen en Geel. Aldaar werd deze fotostek in het weiland uitgekozen. De trein passeert hier de fotograaf als trein 93228 onderweg naar Neerpelt. Opmerkzaam is dat er vanaf maandag 10-6-2013 de bovenleidingswerkzaamheden starten op dit stuk, dus zal betekenen dat wij vrijwel de laatste foto hier hebben kunnen maken zonder portalen. ![]() Infrabel 6244 + Weedfree + 6297 (93228) Na een tijdje kon de trein weer goed voor de zon gefotografeerd worden bij Zolder, en werd deze kans ook meegepikt. Als trein 93230 en 4 minuten te vroeg passeert deze fraaie onkruidverdelgingstrein "Weedfree" de fotograaf opweg naar Hasselt. ![]() Infrabel 6297 + Weedfree + 6244 (93119) De trein ging ruim een uur te vroeg uit Hasselt weer terug naar Lier als trein 93119, en werd tussen Geel en Olen nog even vastgelegd door de fotograaf. ![]() Infrabel 6207 + Grindtrein In Lier werd nog even gekeken of er iets van de Weedfree te fotograferen was, en of er nog een leuke werktrein zou staan. Leuk werkmaterieel in overvloede, maar ook deze fraaie grindtrein met voorop de 6207 stond te genieten van de weekendrust. | |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 19:14 |
nice, greavy | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 19:28 |
Krijg nou tieteh, Weet je wat een Hotelovernachting in Geneve, kost ![]()
| |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 19:31 |
Het is maar 1 nachtje. En zoek anders een dorpje 10 km buiten de stad. | |
#ANONIEM | zondag 9 juni 2013 @ 19:42 |
Ervan uitgaande dat ze nu normaalspoor, ERTMS, 25 kV AC + 3 kV DC moeten hebben in verband met ombouw is de keuze vrij geperkt, de S/120, S121, S/130 én de S/100 (300 km/h) zouden dan mogelijk voldoen. | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 19:43 |
Oh, bookings geeft zelf al aan dat de prijzen exorbitant zijn in verband met een Event in de stad | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 19:47 |
![]()
![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 19:51 |
Wat de fak is hier nou weer aan de klauw... ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 19:52 |
"u trein" ![]() | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 20:28 |
S/100 wordt gebruikt binnen Spanje en binnenkort ook voor verbindingen met Frankrijk. S/100 valt niet onder 'Media Distancia' maar onder 'Larga Distancia'. | |
vault_tec | zondag 9 juni 2013 @ 20:32 |
Goede dag, geen idee of dit het goede topic is maar ik wil 28 juni (vrijdag) van rotterdam naar nijmegen. Nu zou dit 40 euro kosten zonder korting. Weet iemand of dit goedkoper kan? | |
dennistd | zondag 9 juni 2013 @ 20:34 |
Vertrek je na 9u? | |
#ANONIEM | zondag 9 juni 2013 @ 20:40 |
Dat weet ik, maar bedoelde al het Spaanse materieel wat in principe aan de eisen zou kunnen voldoen; de S/100 valt daar ook onder omdat hij met gelijkstroom om kan gaan. | |
vault_tec | zondag 9 juni 2013 @ 20:50 |
Denk het wel, hoezo? | |
Mr_Klaasje | zondag 9 juni 2013 @ 21:01 |
Ieder type wisselstroommaterieel dat een draaistroomaandrijving heeft, heeft een intern gelijkstroomnet voor de tractieinstallatie. Dat is bijvoorbeeld ook bij de BR 120 in Duitsland het geval. (Intern 2800 v DC). Een moderne wisselstroomtrein geschikt maken voor gelijkstroom is niet veel lastiger dan een gelijkstroomstroomafnemer op het dak en zorgen dat er in de tussentijd onderweg naar de tractieinstallatie een bruikbare spanning gegenereerd kan worden. | |
#ANONIEM | zondag 9 juni 2013 @ 21:06 |
http://www.hema.nl/onlinewinkelen/lekker-weg/Pages/ns-actie.aspx Kun je alleen vandaag nog aanschaffen. | |
James1988 | zondag 9 juni 2013 @ 21:41 |
En dan schakelen we nu over naar de actuele berichten voor kapiteins: het water is rustig, maar let op voor passerende trams.![]() Locatie: Warschau | |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 21:42 |
wehehehe | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 21:46 |
Anyone? | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 21:47 |
Volgens mij NS Stations. | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 21:48 |
Die gast met die skibak op zijn dak heeft er ook zin in zo te zien ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 21:48 |
Ja dacht ik ook. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 9 juni 2013 @ 21:51 |
![]() | |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 21:51 |
uhuh. Het eigendomsrecht ligt wel wat gecompliceerd | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 21:52 |
U vraagt, wij draaien ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 9 juni 2013 @ 21:55 |
Toen ik het postte dacht ik al "O shit, dat interpreteert die stokbrood-vreter natuurlijk niet op z'n Engels... ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 21:56 |
Sla die knakker op zijn hoofd met een fles rode wijn! | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 21:56 |
Over minimaal 14 maanden ben ik pas officieel camembertvreter ![]() | |
Peterselieman | zondag 9 juni 2013 @ 22:03 |
hem die wijn snel op laten drinken is misschien wel straf genoeg ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 22:05 |
![]() ![]() | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 22:10 |
Ik zie net die link in je onderschrift, ik wist niet dat de RER de hele nacht doorrijdt? | |
bork | zondag 9 juni 2013 @ 22:18 |
Vandaag de Vuurproef 2x gedaan, keigaaf! Dit is volgens mij de toekomst, sidder en beef real life rollercoasters? Of sla ik de plank mis? | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 22:21 |
De vuurproef is, voor mij, met de middelen die zijn gebruikt, een van de beste, en best gecalibreerde simulators ooit. Wat ze daar in het spoorwegmuseum hebben neergezet is een topprestatie ![]() ![]() ![]() | |
bork | zondag 9 juni 2013 @ 22:22 |
Ah, dan sla ik als niet-kenner dus wel de spijker op zijn kop, echt goed, vooral met gillende jongentjes van 6-8 jaar, geweldig ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 22:23 |
Bij het gros staat 22 Jun (Fete de la Musique, binnenkort ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 22:25 |
Nouja kijk, er zijn simulators die meer budget hebben gehad, en meer techniek om het lijf hebben, maar aan deze is zo-veel zorg besteed, en dat te bedenken dat dit met hulp van externen in eigen huis is ontwikkeld ![]()
| |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 22:31 |
![]() | |
Duvel | zondag 9 juni 2013 @ 22:38 |
Ik moest alleen alles vertalen voor Engelse vrienden, maar ze vonden het wel een toffe rit! | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 22:41 |
Ja, dat is en blijft natuurlijk altijd een beetje een lastig punt, al kan je het met een doorsnee musea oplossen met meertalige bordjes, al geloof ik niet dat het SWM dat echt doet.... ![]() | |
Duvel | zondag 9 juni 2013 @ 22:42 |
Het werkte alleen met de Longmoor. ![]() | |
b2py | zondag 9 juni 2013 @ 22:45 |
![]() Bron | |
Darkwing_Duck | zondag 9 juni 2013 @ 22:47 |
"Arje joe Ready" "effe bukkeh" "kijk es naar de grond, wat zie je, juist Rails" "isn't she lovely?" "Trap niet in de Shit he,.. euh, in de poep" Ingesproken door (stem)acteur Bert van den Dool ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 22:48 |
Oh dat ken ik, die is leuk. Dat is niet de vuurproef ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 juni 2013 @ 23:04 |
Vleugeltje eraan en het kan zo de lucht in ![]() | |
Duvel | zondag 9 juni 2013 @ 23:07 |
Dàt onderdeel heeft juist wel een Engelstalige rondleiding. | |
Duvel | zondag 9 juni 2013 @ 23:08 |
OK. Rutger Hauer doet de vuurproef toch? Die moeten ze ook herkend hebben. | |
Darkwing_Duck | maandag 10 juni 2013 @ 06:22 |
Yep, onze eigen Floris van Rosemondt ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 10 juni 2013 @ 06:23 |
2 Spoorcollumns ![]() http://www.rtlnieuws.nl/n(...)mp-ontsnapt-met-fyra http://www.rtlnieuws.nl/n(...)en-magneetzweeftrein |