Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:57 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy [ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Klaasje op 31-05-2013 18:17:59 ] | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:58 |
Overigens worden vanaf aanstaande maandag alle SLT's aangepast na feedback van de afgelopen jaren, zij krijgen een 'retrofit' waarbij alle stellen identiek worden gemaakt en verbeterd. Doorlooptijd drie maanden. | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:58 |
Puike presentatie. Kan men hier wat van leren. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:58 |
hee! | |
Q. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:58 |
Respect voor de NMBS. Duidelijke taal. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:59 |
Ik geloof er niks van dat de ns stopt met de fyra, dat kan helemaal niet. | |
Beardy | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:01 |
De OV chipkaart, daar heb ik een probleem mee. Nee, nee, niet qua niet werken; ik moest een nieuwe en die (RET anoniem kaartje) had al snel last van een afbladderende toplaag, beginnend op de hoeken. Toeval, dacht ik, maar goed; in Den Haag een nieuwe gehaald van de NS. Die nu - U raadt het al - redelijk last heeft van een afbladderende toplaag, op de hoeken en lags één lange zijde. Dus VRAAGJE; hebben meer Fok!kers daar last van? | |
Maegrim | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:01 |
Ansaldobleh volgens het nieuws ![]() | |
GSMboy | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:01 |
Hoezo? Nu wordt nog duidelijker dat de treinen zeer onveilig zijn. | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:01 |
Ik zie het ook niet snel gebeuren, hoewel dat wel de beste oplossing zou zijn (kijk naar de problemen die de Denen nu nog altijd hebben). Dan is het maar jammer van het geld (dat we hoogstwaarschijnlijk niet terugkrijgen), maar nog jaren zoveel gedoe kun je ook niet hebben. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:01 |
De V250 komt België in ieder geval niet meer in. Wat NS met de V250 gaat doen is nog maar de vraag. Als je Descheemaecker's verhaal een beetje hebt gevolgd weet je nu dat de trein op alle plekken kut is, dat de systemen niet gemaakt zijn voor 250 km/h, dat een revisie wel 2 jaar kan duren, enz. | |
GSMboy | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:01 |
De streaming ligt eruit? | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:02 |
Het is afgelopen | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:03 |
'Ansaldobleh - bredda' ![]() | |
GSMboy | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:03 |
Hij was nog wel door aan het praten... ![]() | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:03 |
Ja dat weet ik, maar je denkt toch niet serieus dat ansaldo zijn treinen komt ophalen? en dat de ns vrolijk zijn geld terug krijgt? Als het al gebeurt dan is het via een lange rechtsgang met waarschijnlijk een failliete ansaldobreda als gevolg. | |
GSMboy | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:03 |
Ik pleit voor de nieuwe TT als deze vol is. Ansaldo..bleh..da | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:04 |
Als ik zo alles eens op een rijtje zet mag ik blij zijn dat ik überhaupt nog leef: brand in batterijen, een loskomende metalen strip aan de bovenkant, roestende assen, inadequate remsystemen... | |
GSMboy | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:04 |
Laat die treinen door hun doorlichten in de werkplaats in Italië. Contract juridisch ontbinden, en je bent er vanaf ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:05 |
Echt he! ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:05 |
NMBS had nog niet alles betaald, de voorschotten zijn gedekt door bankgaranties. Ik neem aan dat NS hetzelfde heeft gedaan, en in ieder geval een deel van het geld terugkrijgt. AB gaat toch wel failliet, de solvabiliteit van dat bedrijf is in 10 jaar tijd gekelderd van -3% tot -50%. ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:06 |
Ze hebben er wel al negen afgenomen, dat gaat wel meewerken in het geld wat ze (misschien) terug krijgen. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:07 |
Ik betwijfel ten zeerst of ze aan beide bankgarantie`s kunnen voldoen, ja ik snap het principe van zo garantie maar kan me moeilijk voorstellen dat ze zoveel geld opzij gezet hebben. | |
GSMboy | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:07 |
V250 Treinen weg doen, van dat geld een nieuwe betrouwbare trein kopen voor de binnenlandse Fyra. Dat lekker laten winstgeven. En van die winst koop je een paar nieuwe treinen, en ga je opnieuw met België om de tafel zitten in 2020 ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:09 |
![]() ![]() Geschiedenis. | |
GekkeHaan | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:09 |
Mono...... zo hoor je geen reizigers te vervoeren hoor!![]() | |
Maegrim | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:11 |
hij houdt er niet eens een zwarte smeerbroek aan over zo te zien ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:13 |
Ik weet wel bijna zeker van niet. Dit wordt de doodsteek voor Ansaldo, als er uberhaupt nog geld op de rekening staat is dat voor de curator. Reken er maar niet te hard op dat NS of NMBS (veel) geld terug gaan krijgen. Wie wil die dingen hebben? Welke (hoge snelheid) treinen ga je dan kopen? En hoe gaan die winstgeven op een traject dat mét ultradure internationale tickets al nauwelijks rendabel is? | |
GSMboy | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:13 |
Leukste was dat de flyer die iedereen kreeg vol met fouten stond. Een Mat'64 een Hondekop noemen, de Mat'46 een dieseltrein noemen... en dan nog een paar dingen. | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:15 |
Ik denk dat de NS nu wel moet stoppen met de Fyra. Na zo´n vernietigende presentatie over die treinstellen kan je niet anders concluderen. Anders lijdt je enorm gezichtsverlies. | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:15 |
Ik heb een Fyra-boekenlegger. Binnenkort te zien in uw lokale rariteitenkabinet | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:17 |
Dan moet je ook meteen de concessie voor het hoofrailnet openbreken en daar heeft de minister weinig zin in. | |
Maegrim | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:18 |
laat de binnenlandse Fyra maar lekker rijden hoor ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:18 |
Als ik NS Hispeed was zou ik de naam Fyra echter schrappen... | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:20 |
Dat gebeurt nooit, dat voelt alsof je het hele bedrijf(ns) de nek omdraait. | |
Brembo | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:21 |
Dat dus, ik denk zelfs dat NS HiSpeed de concessie zal verliezen omdat ze de prestaties niet nakomen zoals opgesteld in het contract. Zeker met het idee dat de Tweede Kamer het ondertussen ook wel zat is, ik verwacht complete annulering van de boel en nieuwe aanbesteding waarbij de nadruk zal liggen op buitenlandse partijen voor de aanbesteding en realisering van langere trajecten. | |
PowerLoungen | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:21 |
Marjon pleegt nog liever zelfmoord | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:22 |
Wie? | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:23 |
De oproerkant van de tweede kamer kunnen willen wat ze willen maar pvda en vvd gaan het intrekken van de concessie nooit steunen, dat is een motie van wantrouwen aan het adres van de minister. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:24 |
http://www.ft.com/intl/cm(...)0.html#axzz2Ussccoe2 Niet veel vertraging maar wel enigzins. | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:24 |
En dat is dus het probleem in dit land. Iedereen dekt elkaar maar. Nooit rollen er eens koppen. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:25 |
Het lijstje van Marc Descheemaecker (incompleet): - Veelvuldig last van waterindringing - Roestvorming op een as van een trein met nog niet heel veel kilometers op de teller - Hydraulische en elektrische kabels bevestigd aan de onderkant van de trein, waar het gevoelig is voor schade door ballast - Afgerukte retourstroomkabel - De monteurs konden hun gang gaan, iedere trein was afwijkend gebouwd - De hoorn (veiligheidssysteem) was niet beschermd en werd onbruikbaar door sneeuw - Het gebruikte remsysteem is ontworpen voor 160 km/h (en gepimpt voor de V250) en eigenlijk niet geschikt, ook niet gehomologeerd door UIC. In winterse omstandigheden is een lagere maximumsnelheid een vereiste omdat de remweg anders te lang zou worden (risico: inschattingsvermogen machinist) - Een batterijbrand op de Watergraafsmeer, schroeiplekken zichtbaar in het rijtuig - Van de 9 stellen die NS heeft afgenomen zijn er slechts twee beschikbaar voor testen. De rest: 2 onbeschikbaar ivm winterschade, 1 ivm brand, 1 door aanhoudende deurproblemen, 2 door problemen met de draaistellen en de laatste ivm tractieproblemen - NedTrain werkt met een strafpuntensysteem. Bij meer dan 10 strafpunten op een treinstel mag het niet naar buiten. Onderzoek bij 4 bakken V250 leverde 1157 strafpunten op. Onderzoek bij tweede V250 leverde meer dan 2000 strafpunten op. Mott McDonald: - "The manufacturing quality is poor in many places" - MM schat dat 17 tot 20 maanden nodig zijn om de trein goed rijdend te krijgen, MDS schat 20 tot 24 maanden. Dit alleen bij volledige medewerking AnsaldoBreda. - Een revisie van een trein kan tot 2 jaar duren. Omdat iedere trein anders is gebouwd is onderhoud duur en kan revisie niet generiek worden aangepakt. - Solvabiliteit AB is gekelderd van -3% (2003) tot -50% (2013). Ook solvabiliteit Finmeccanica niet goed. Voorstel voor de toekomst: - 8x per dag Brussel - Den Haag is te weinig. Inspanning NMBS om dit per september/oktober op te voeren naar 10x/dag, per december 12x/dag. - Tijdens zomermaanden extra ICs Antwerpen - Roosendaal - Studie naar IC Antwerpen - Eindhoven - Thalys gevraagd: voer frequentie Amsterdam - Parijs op naar 12x per dag - Eurostar gevraagd: start met studie verbinding Amsterdam - Brussel - Londen 2x per dag Varia: - O.a. Alstom en SNCF hebben input geleverd, zij waren verbaasd door keuzes van AB - Er is een marktstudie gedaan naar vervangend materieel, maar dit is moeilijk te verkrijgen. Daarnaast is duidelijk geworden dat er ook vraag is naar een klassieke verbinding. | |
Ireyon | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:25 |
Ik heb ruim 20 ritten met V250 gemaakt, ik zou statistisch dood moeten zijn zowat. Het is toch pijnlijk duidelijk dat de NS een maand lang duizenden reizigers in een rijdende grafkist naar Brussel heeft gestuurd met geen enkel respect voor onze veiligheid. Het zou de NS verboden moeten worden om ook nog maar iets met de HSl te maken te hebben. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:26 |
Als de minister gewoon de concessie volgt is dit de enige volgende stap mogelijk. Al heb ik de gedachte dat de minister op de een of andere manier toch nog weer de NS op de HSL-Zuid weet te krijgen dankzij een onderhandse gunning oid. Een gokje, waarvan ik hoop dat ie niet uit komt maar het wel vrees. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:27 |
De enige mogelijkheid die ze nog heeft is de gunning van het hoofdrailnet inclusief hsl maar die concessie loopt pas in 2015 af dus moet je dan contracten gaan openbreken. | |
De_Hertog | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:30 |
Slechts 100 keer meer dan toegestaan. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:30 |
De HSL is nog geen onderdeel van het HRN, dat gaat gebeuren per 2015. De kans dat daarvan afgeweken zal worden is licht gegroeid, maar nog steeds nihil. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:31 |
Ja precies dat bedoel ik, als je dat als oplossing ziet dan moet je de concessie HRN nu openbreken, want de minister kan het hispeed verhaal niet nog twee jaar volhouden. | |
KomtTijd... | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:32 |
En dan te bedenken dat ze halverwege de trein opgehouden zijn met zoeken heh ![]() | |
Brembo | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:33 |
Er zal morgen ook geen trein rijden echter is het wel realistisch om in 2015 (bijna 10 jaar na de oplevering van de HSL-zuid) te verwachten dat de dienst volledig en fatsoenlijk wordt uitgevoerd. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:33 |
| |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:34 |
Is er een lijst met schade per treinstel? Het stel waar ik mee gereisd heb (4808) staat defect aan de zijkant, de rijvaardige stellen zijn de 4804 en 4805. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:34 |
NS heeft geen kennis om die stellen om te bouwen denk ik. | |
WhiteJoker | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:36 |
Dat scheelt AB ook niet aangezien alle monteurs maar iets gedaan hebben. Het lijkt wel een kleuterklasje... Het zou me verbazen als ze ook maar iets gedocumenteerd hebben. | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:36 |
Dan vraag je je toch af wat er dan met de 4813 is... ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:36 |
Dat, plus de andere treinbouwers die het ding onderzocht hebben, hebben al aangegeven dat er zulke idiote keuzes gemaakt zijn in het ontwerp dat het eigenlijk zinloos is. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:37 |
Dat vind ik niet zo spannend, als ik 3 monteurs van mijn bedrijf dezelfde opdracht laat maken is het ook 3 keer anders maar wel 3 keer goed. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:39 |
Is die al overgedragen aan NS dan? | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:39 |
Geen idee, ik ben geen somda-fetisjist ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:40 |
![]() | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:40 |
Combineer schroot a (fyra) met schroot b (plan v) misschien kun je er nog wat van bakken ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:40 |
Informatie hier is actueler dan daar wat betreft HST's. | |
Ireyon | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:40 |
http://nos.nl/video/51289(...)fyra-te-stoppen.html Ga je werk eens doen joh achterlijke kuttrut. | |
WhiteJoker | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:41 |
Mag ik toch hopen van niet. Als jij een order krijgt om 20 treinen te bouwen, dan moeten dat 20x dezelfde treinen zijn, en niet dat ineens bekabeling anders is en onderdelen anders opgebouwd zijn. Daarom zou het ook seriebouw moeten zijn, waarbij alles goed gedocumenteerd is. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:43 |
Hij noemde vooral het punt van de aarding, dat is niet zo spannend waar het zit , zolang het maar goed gemonteerd is en op blank metaal. Ik heb niet gehoord dat er andere bekabeling of andere onderdelen zijn gebruikt. | |
Ireyon | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:43 |
Nou kom maar met dat lintje ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:43 |
En die in September dan? ![]() | |
WhiteJoker | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:44 |
Ik heb de eerste minuut gekeken, maar ik vind het niet gek dat ze zegt dat ze de persconferentie en de reactie van de NS wil afwachten. Ze doet nu alsof ze niets weet, maar ze houdt er wel rekening mee. | |
WhiteJoker | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:44 |
Ik heb dit interview ook pas vanaf het einde gezien, maar ik heb eerdere berichtgeving gelezen dat monteurs van NedTrain aangaven dat geen enkele treinstel hetzelfde was. Dat lijkt me toch schokkend. | |
zoem | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:47 |
Het is inmiddels bevestigd. België bevestigt einde Italiaanse Fyra-trein Wellicht spuit11 ![]() | |
Brembo | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:47 |
Politiek spel door afwachten is het ijzer niet meer zo heet ![]() ![]() | |
Maegrim | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:50 |
hihi ![]() | |
Gutz | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:53 |
Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat deze al voorbij zij gekomen maar zit mobiel dus kan niet alles teruglezen. www.dagroosendaal.nl/nieu(...)met-tape-aan-elkaar/ | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:53 |
Koppen rollen zou niet fair zijn tegenover Meerstadt en Van Vroonhoven. De keuze's zijn niet gemaakt onder hun bewind en zij ondervinden er alleen de alsmaar groter wordende problemen van. En ik denk dat iemand de laan uit sturen alleen maar een knuppel het hoenderhok in gooien is, er ontstaat meer chaos dan de broodnodige rust die nodig is. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:55 |
Ik denk dat NS weinig andere keuze heeft dan ook de V250 annuleren. Er zijn talloze problemen, waaronder problemen die een direct veiligheidsrisico vormen (asbreuken, bijvoorbeeld) en allerlei problemen met de betrouwbaarheid. Voeg daar de hoge slijtage aan toe, het 'unieke ontwerp', de verwachte revisietermijn van 2 jaar, de conclusies van Mott McDonalds, dat andere adviesbureau, Alstom, SNCF, enz, en je komt tot de conclusie dat de V250 niks is en ook niet echt de potentie heeft om dat nog te worden. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:57 |
Buiten de imagoschade die enorm is. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:59 |
De imagoschade is vandaag alleen nog maar groter geworden. Naast het imago van onbetrouwbare trein is daar ook nog eens onveilige trein bijgekomen. | |
zoem | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:59 |
Lekker dan ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:00 |
Daarom zei ik al, ze moeten wel stoppen. Anders enorm gezichtsverlies. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:00 |
In diverse treinen? Dat is mij even ontgaan. ![]() | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:01 |
Het gezichtsverlies bij de ns is nog groter of iniedergeval gevoelsmatig groter als ze nu stoppen, zover ik weet is er nog nooit een speciaal voor de ns ontworpen trein daadwerkelijk op de schroothoop verdwenen. | |
zoem | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:01 |
De Fyra is gewoon een tikkende tijdbom, zowel letterlijk als figuurlijk ![]() | |
Ireyon | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:02 |
Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan het bestellen van nieuwe treinen. NS boekt dik 200 miljoen euro winst per jaar, daar valt toch wel wat van de halen? Tuurlijk, dan duurt het nog jaren voordat er wat rijdt, maar is er überhaupt een optie waarbij het wel sneller kan? De AVGs van NTV zijn besteld in januari 2008 en geleverd in september 2010. Als je als NS maar blijft wachten en wachten juist omdat het te lang duurt, dan gaat het lang duren ja. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:02 |
Zal wel een journalist op oorlogspad zijn met te weinig kennis van zaken. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:03 |
je vergeet de aanbesteding de ns mag niet zomaar bij alstom binnen lopen en kiezen uit de catalogus, iets wat ze ook niet willen. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:04 |
Zijn we SM'90 vergeten? ![]() Stoppen met de Fyra kan imagotechnisch wel eens beter zijn dan doorsukkelen met die waardeloze kuttrein. De AGV was al wel in ontwikkeling sinds 2001. De V250 is from scratch ontwikkeld vanaf 2004. | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:07 |
De actie van de Belgen betekent het einde van het Fyra-experiment. Er komt mogelijk een klacht bij de Europese Commissie. En het stilzwijgen van de NS is onaanvaardbaar. http://www.voorbeterov.nl/121213.php ![]() Driek | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:08 |
Dat dus. ![]() | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:11 |
De sm90 heeft 13 jaar rondgeboemeld voordat hij werd gesloopt. de hsl blijft bestaan en kan dus worden toegevoegd aan hrn, een fusie van de concessie hrn en hsl-zuid was nooit de bedoeling. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:14 |
De V250 heeft inmiddels 4 jaar rondgeboemeld. ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:14 |
Nouja ik vermoed (en hoop) dat dat Nederlandse onderzoek half juni wel dezelfde meuk zal aantonen als wat vandaag werd gepresenteerd door Marc. Maarja duurt gewoon nog 2-3 weken dus. Ik zeg tijd voor de FMN! | |
Ireyon | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:15 |
Jaja en de nieuwsbrief van NS Hispeed ook weer in de inbox. Met het "nieuws" dat Fyra tussen Amsterdam en Breda nog gewoon 2x per uur blijft rijden hoor ![]() ![]() ![]() | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:16 |
![]() ![]() ![]() | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:18 |
Idd, de dag duurt nog zes uur, NS heeft nog flink wat tijd om te reageren. Ze moeten eerst het rapport in kunnen lezen voor er überhaupt een inhoudelijke reactie gegeven kan worden. | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:20 |
@Icloud en ArnosL: De NS heeft aan MVBOV formeel laten weten, pas half juni te zullen reageren. ![]() We schrijven zoiets heus niet zomaar, heur. ![]() | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:22 |
Logisch gezien hun rapport pas in juni komt. | |
Ireyon | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:24 |
Ja heel logisch dat ze na vandaag niet meer weten dan gisteren inderdaad. Helemaal niks nieuws gemeld vandaag ofzo. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:24 |
Gelukkig is in de 21e eeuw alles online te vinden: - Foto's schade V250 - Presentatie NMBS inclusief foto's en problemen - Persconferentie (video) | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:25 |
Dat is helemaal niet logisch. Alsof het Belgische rapport niet helder genoeg is. Wat voor giga plaat heb je dan voor je kop ![]() | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:25 |
Waarvoor bestel je dan een duur rapport als je nu ook kunt oordelen aan de hand van de belgen? | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:26 |
Alsof de NS wisten dat de Belgen nu met zo'n overduidelijke conclusie naar buiten zouden komen. | |
WhiteJoker | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:27 |
Toen de geruchten op gang kwamen had de NS contact met de NMBS moeten zoeken. Ze zitten samen met dit probleem, dus ik kan me niet voorstellen dat ze het rapport niet hadden kunnen krijgen. Dan hadden ze nog voor de persco zich in kunnen lezen en een verklaring kunnen voorbereiden. Dit is gewoon struisvogelpolitiek. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:27 |
De manier waarop het gepresenteerd is, met uitgebreide fotos en verslag geeft mij de indruk dat ze het erger willen maken dan het is en vooral het zo negatief mogelijk willen brengen omdat ze eigenlijk nooit mee wilde met de fyra trein. Ik snap dat de v250 er slecht aan toe is maar de belgen overdrijven. | |
Ireyon | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:27 |
Ze zouden bij NS minstens commentaar moeten leveren op het feit dat ze een maand lang duizenden reizigers in een levensgevaarlijke trein hebben vervoerd. Met snelheden waarvoor de remmen niet geschikt waren. Zittend op accu's die niet brandveilig zijn. Onder ijzeren delen die uitsteken richting de bovenleiding. Werkelijkwaar on-voor-stel-baar. | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:27 |
Stroomstoring apeldoorn, rijdt niks ![]() | |
Ireyon | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:28 |
![]() ![]() Het houdt godverdomme ook nooit op bij jou hè. Ben je 12? Heb je een IQ van 12? Verstandelijk beperkt? Zeg het gewoon ff want dan houden we er hier rekening mee. | |
GlenSpey | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:30 |
Zou fijn zijn als ze wat aan de bijrijdersstoelen deden. Die staan namelijk en te ver naar rechts (is in sommige stellen reeds aangepast) én te laag waardoor je tegen de stuurtafel aan zit te gapen ![]() | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:30 |
nee, het is een feit dat de belgen dit helemaal wilde en dat ze naar alle mogelijkheden hebben gezocht om er vanaf te komen. Ik wil het rapport van de ns wel eens bekijken en zien of deze beweringen allemaal overeind blijven en of er echt zo weinig is opgelost. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:30 |
Brand in accu v250, rijdt ook niet. ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:30 |
Hoe kun je dat beweren? Heb je de foto's bekeken? Heb je de presentatie doorgelezen? Dat zijn keiharde feiten, en expertise ingebracht door twee onafhankelijke adviesbureau's (Mott MacDonald en Concept Risk). Er zitten keiharde ontwerpfouten in de V250 die zo goed als niet op te lossen zijn (aldus Alstom/SNCF). | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:32 |
Tsja, wel logisch. Ze reageren vanuit hun eigen bevindingen en moeten ook eerst de tijd hebben om het rapport te bestuderen. Best wel ernstig. Dat los geraakte dakdeel had zo zo'n stroomkabel door kunnen snijden en flinke verwondingen op kunnen leveren bij reizigers. En dan niet alleen omdat die kabel op ze valt, meer nog van de stroom die er bij vrij komt. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:33 |
Alstom en de sncf preken voor eigen parochie en neem ik niet serieus. Tuurlijk zitten er nog steeds grote fouten in de fyra en ja er zullen vast een groot aantal ontwerpfouten inzitten, maar ik niet overtuigd van de "feitenlijst van de nmbs" en de verwachte reparatieduur, zal mij niks verbazen als het ns rapport een ander beeld geeft en er al meer gefixt is. | |
WhiteJoker | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:34 |
Eigenlijk alle conclusies zijn ernstig, maar deze quote geeft wel aan hoe treurig het is.
Is dat rapport van Mott MacDonald eigenlijk openbaar? | |
Ireyon | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:34 |
Het is icloud de fantastparasiet. Lekker negeren. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:35 |
SNCF en Alstom hebben de HST zowat uitgevonden en hebben meer dan 30 jaar ervaring. AnsaldoBreda heeft nog nooit eerder het volledige ontwerp voor een HST hoeven doen. Natuurlijk neem je SNCF en Alstom dan niet serieus. De second opinion voor NS wordt uitgevoerd door Mott MacDonald, en de foto's in de NMBS-presentatie zijn gemaakt op de Watergraafmeer. En jij verwacht dat het NS-rapport ineens gaat vertellen dat het een toptrein is? | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:38 |
tuurlijk hebben ze een groot aandeel gehad in de Europese hst wereld en ik herken zeker hun ervaring en kennis, maar tegelijkertijd wil alstom graag treinen verkopen in deze tijd en sncf wil graag de thalys gevuld houden en heeft liever geen concurrentie(hebben ze ook niet gehad de afgelopen jaren i agree.), wat dat betreft kun je hun geen onafhankelijke experts noemen. zeker geen toptrein, en zeker geen trein die morgen kan rijden, ik verwacht wel een veel meer gematigder rapport ja, met recente foto`s en informatie, die italianen hebben echt geen 4 maanden stil gezeten met zo grote order en uitzicht op een faillissement. | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:40 |
Ik verwacht van de NS ook een gematigder rapport, maar niet om dezelfde reden als jij vermoed ik ![]() | |
Ireyon | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:40 |
Als je een negatief rapport van NMBS niet vertrouwt omdat NMBS altijd al terecht negatief was, hoe kun je dan een positief rapport van NS wel gaan vertrouwen ondanks dat NS altijd onterecht positief was? | |
daanski82 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:41 |
Stroom storing appeldoorn, wij rijden met de IC naar zwolliewood en dan terug naar deventer. We wachten op een pad | |
WhiteJoker | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:41 |
iCloud, heb jij de quotes van het rapport van Mott MacDonald gezien? Er zitten er nog flink wat bij die echt schokkend zijn. Er zijn bijvoorbeeld al 4 branden geweest door de accu's. Zwerfstroom zorgt voor roest die bij een dergelijke treinstel van die leeftijd, en met die kilometerstand niet voor zou mogen komen. Ook is het niet gebruikelijk om bij hogesnelheidstreinen de kwetsbare onderdelen aan de onderkant, zonder bescherming, of bescherming doormiddel van roosters te plaatsen. Al met al verwacht ik niet dat de NS zich gaat branden aan de revisie van deze treinstellen. Ook niet gezien ze DDM1 niet wilden reviseren omdat het te grote afwijkingen bevat. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:41 |
i Ik verwacht geen positief rapport ik verwacht een rapport wat gematigder is dan het nmbs rapport. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:42 |
Ja ik heb de punten gelezen en dat zijn zeker ontwerpfouten, maar naar mijn idee zijn dit nog wel de minsten punten. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:42 |
Alstom verkoopt het liefste treinen en SNCF heeft het liefste reizigers in hun treinen, dat snap ik. SNCF en Alstom hebben niet het onderzoek uitgevoerd, maar zijn om advies en informatie gevraagd. "Zouden jullie ook zulke roosters gebruiken?" is geen moeilijke vraag, en met het antwoord kun je commercieel niet veel. Bij "Ja" is het kennelijk gangbaar, bij "Nee, dat hebben we nooit gezien" weet je dat het broddelwerk is. Het werd het laatste. Je kunt ook zonder input van Alstom/SNCF: gewoon onder een stilstaande TGV gaan kijken. ![]() Ik geloof best dat die Italianen wat aan het proberen zijn geweest. Er zijn volop testritten, tenslotte. Een quote als deze van DVIS zegt echter al heel veel:
| |
WhiteJoker | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:44 |
Als dit de minste punten zijn, ga ik ervan uit dat deze treinen nooit meer gaan rijden. Ook niet in binnenlandse dienst bij de NS. Ontwerpfouten zijn fataal, ook in mijn vakgebied (IT). Bovendien vind ik de keuze om onderdelen te plaatsen op plekken waar ze het meest kwetsbaar zijn vrij ernstig. Die kan je ook niet even verplaatsen of beschermen, want dat laatste voegt te veel gewicht toe. Er staat ook een stukje over dat ze de deuren en de tredes met technisch textiel en klittenband willen beschermen. Volgens Concept Risk is dit geen duurzame en betrouwbare oplossing. Of het feit dat er in die vier maanden nog geen enkele oplossing is geïmplementeerd, er slechts voor één probleem een oplossing is overeengekomen, en voor veel problemen de oorzaak nog niet eens is gevonden. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:45 |
Wat zijn dan de ergste punten volgens jou? Brandende accu's onder passagiersstoelen is toch wel vrij ernstig.. | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:46 |
FYI: De Belgen citeren het Nederlandse rapport. Dat is al een paar dagen klaar en ook in het bezit van de NS. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:46 |
Die had boeing ook en zijn vrij gemakkelijk te vervangen, gewoon de verkeerde keuze waarschijnlijk gemaakt door iemand zonder verstand ervan, dit probleem is misschien nog wel het gemakkelijkste op te lossen. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:49 |
Accu`s kun je vrij gemakkelijk aanpassen en veel mee klooien misschien wel het gemakkelijkste van allemaal. - Veelvuldig last van waterindringing - Roestvorming op een as van een trein met nog niet heel veel kilometers op de teller - Hydraulische en elektrische kabels bevestigd aan de onderkant van de trein, waar het gevoelig is voor schade door ballast - Afgerukte retourstroomkabel - De hoorn (veiligheidssysteem) was niet beschermd en werd onbruikbaar door sneeuw - Het gebruikte remsysteem is ontworpen voor 160 km/h (en gepimpt voor de V250) en eigenlijk niet geschikt, ook niet gehomologeerd door UIC. In winterse omstandigheden is een lagere maximumsnelheid een vereiste omdat de remweg anders te lang zou worden (risico: inschattingsvermogen machinist) Dit vind ik veel belangrijker en moeilijker te fixen. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:49 |
CDA wil enquête over Fyra Toegevoegd: vrijdag 31 mei 2013, 17:48 Update: vrijdag 31 mei 2013, 18:16 Het CDA in de Tweede Kamer wil een parlementaire enquête naar de Fyra. CDA-Kamerlid De Rouwe vindt de conclusies van de Belgische spoormaatschappij NMBS ontluisterend en vernietigend en hij kan zich niet voorstellen dat de Fyra in Nederland nog gaat rijden. De Rouwe vindt ook dat staatssecretaris Mansveld de Tweede Kamer beter had moeten informeren over de problemen rond de trein. Hij noemt de manier waarop de Kamer is ingelicht onbestaanbaar. Rampzalig Ook andere partijen reageren geschrokken, maar de regeringspartijen VVD en PvdA vinden dat nu eerst de NS aan zet is. VVD-Kamerlid De Boer erkent wel dat er structureel iets mis is. Ze vindt de conclusies "redelijk rampzalig". SP-Kamerlid Bashir wil dat ook Nederland stopt met de Fyra. Hij vindt dat er geen tijd meer moet worden gestoken in onderzoeken naar de veiligheid van de trein. "Bekeken moet worden hoe we er juridisch onderuit kunnen komen." Mansveld wil het rapport van de NS afwachten voordat ze inhoudelijk reageert. Binnenkort debatteert de Kamer over de trein. Bron | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:52 |
NMBS heeft nooit zin gehad in het FYRA-project. Nu het ook verliesgevend is en moeten ze bezuinigen. Als een trein dan slecht is, is dat een mooie kans om van het project af te komen en heb je alle reden om de trein nog slechter te doen lijken dan die is. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:52 |
Het voorbeeld dat ik noem is exemplarisch. Een deur die los komt is bijvoorbeeld ook niet zo handig. Je geeft in deze post zelf dus al aan dat de Fyra niet meer te repareren is ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:53 |
Nog beter: er zou iemand aangifte moeten doen tegen de ns voor roekeloosheid en het in gevaar brengen van reizigers. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:53 |
Dit zijn feiten, geen mening die door de NMBS gevormd is. | |
WhiteJoker | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:53 |
Driek, is dat rapport van Mott MacDonald en Concept Risk openbaar, of openbaar te krijgen door te wobben? | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:54 |
Brief van Mansveld aan de kamer! Besluit NMBS inzake Fyra V250 | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:54 |
Des te groter de plaat voor de kop van NS dat ze niet nu al met een reactie komen. Waarom dan nog ruim 2 weken wachten? | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:54 |
Voorlopig nog niet. | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:55 |
Ligt nog niet bij IenM, dus is lastig. Kom ik op terug. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:56 |
Ze houdt het bord voor d'r hoofd dus nog even vol. | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:57 |
Waarom gaan 2 landen nu eigenlijk vrolijk afzonderlijk onderzoek doen? Tis toch dezelfde trein? ![]() | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:57 |
ze kan niet anders. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:58 |
waarom heeft een lijn twee beveiligingssystemen? in twee landen die hetzelfde zouden moeten zijn maar niet zijn. | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:58 |
Fixed | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:58 |
Zolang je niet alle details kent en niet weet hoe je verder moet kan je niets zeggen. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:01 |
Klopt, maar het is typerend voor haar manier van werken.
![]() Ze had even kunnen vermelden dat ze een meer inhoudelijke reactie geeft als ze het rapport van de NMBS nader bekeken heeft. Nu wacht ze gewoon tot er een zelfde rapport komt, maar dan van de NS. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:01 |
Dan loopt ze de ns voor de voeten en snijd ze de pas af, niet echt netjes. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:06 |
Het onderzoek van Mott McDonald wordt in opdracht van NMBS en NS Groep uitgevoerd. Bij die andere is alleen in opdracht van NMBS. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:09 |
Klopt. Maar neem maar aan dat ze in de politiek wel vaker ervaring hebben gehad met dit soort problemen. | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:10 |
Ok, en om eoa reden heeft de NS dus 3 weken langer nodig dan NMBS om dat rapport te lezen ![]() | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:12 |
Amsterdam Centraal tijdens Dag van de Bouw Amsterdam, 22 mei 2013 Zaterdag 1 juni is het weer de Dag van de Bouw. Ook dit jaar kunt u weer, tussen 10:00u en 16:00u, een kijkje komen nemen op Amsterdam Centraal! Speciaal voor de Dag van de Bouw stellen wij de fiets-voetgangerstunnel, de Michiel de Ruyter autotunnel en een van de passages onder de sporen voor u open. U kunt in al deze tunnels genieten van het technisch vernuft dat komt kijken bij de bouwwerkzaamheden. Net als vorig jaar wachten we u op in onze feestelijke tent op het Stationsplein. Van daaruit wordt u begeleid naar de tunnels waar specialisten voor u klaar staan om uw vragen te beantwoorden. In tegenstelling tot vorig jaar hoeft u zich niet meer in te schrijven voor een rondleiding, maar bent u de hele dag welkom om rond te kijken in dit spannende gebied! Laat weten of u er bij bent via ons Facebook event. Kijk voor alle deelnemende projecten tijdens de Dag van de Bouw op: www.dagvandebouw.nl | |
Litpho | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:28 |
Precies. De Beneluxtrein is niet opgeheven onder hun bewind. Siebers kon niet maar gewoon wat aankloten zonder enig toezicht, want Melanie staat toch garant. De eventuele chaos bij de NS is aanzienlijk beter dan een volslagen gebrek aan verantwoordelijkheid (want I&M dekt ons toch wel). | |
Litpho | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:30 |
Ze zit daar tenslotte om de belangen van de NS te vertegenwoordigen. Ik wou dat dat sarcasme was ![]() | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:36 |
Heden ten dage rijdt de sprinter tussen Enschede en Zwolle schijnbaar ook met drie treinstellen. Had ik nog niet eerder gezien. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:37 |
Ze hebben eindelijk weer genoeg treinstellen rijvaardig gemaakt blijkbaar | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:38 |
Je bedoelt dat er op de grens overgeschakeld moet worden op een andere ERTMS-computer? Praktische overwegingen. De lijn ligt deels op Belgisch grondgebied, valt onder Belgische regelgeving, en de verkeersleiding wordt ook door België gedaan. Vergelijk het met de auto, wanneer je over de grens rijdt heb je niks meer aan Nederlandse verkeersinformatie op je radio. Ook geldt er een andere maximumsnelheid en ziet de verlichting er anders uit. Een ERTMS-handover was nog niet ontwikkeld ten tijde van de aanleg van de bovenbouw. Alle ERTMS-projecten betroffen een enkele lijn binnen een land of laboratoriumsituaties. Vroeg of laat zou het toch een keer ontwikkeld moeten worden, dat is dus op de HSL gebeurd. Latere ETCS-projecten (bijvoorbeeld de uitrol in heel Nederland) profiteren hier weer van. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:38 |
Want het kwam natuurlijk als een volledige verassing dat ze nodig waren.. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:40 |
Het was een retorische vraag | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:47 |
Even gemist ![]() Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag: de treinen mogen dan wel hetzelfde zijn (alhoewel, dat zijn ze dus niet ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:50 |
ik zeg het je, overkill ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:51 |
Mansveld heeft geen idee waar ze het over heeft. Marc wel. Zoals overal in het OV kan je beter eerst nadenken voor je maar rücksichtlos treinen en bussen tot in de kleine uurtjes laat rijden. Zet capaciteit in als het nodig is en schaf treinen af als er toch niemand in zit. | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:55 |
Dan moet je het alleen niet zo doen als België het nu heeft gedaan op sommige trajecten: een uursdienst waar ineens midden op de dag een trein tussenuit is gehaald omdat deze niet druk genoeg was. Op die manier biedt je de reiziger een onduidelijk product.. | |
Bitlord | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:55 |
Nog even de plaatjes![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Frenk3nstein | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:06 |
Ongelooflijk. Geen woorden voor deze Italiaanse fratsen. ![]() | |
greavy | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:13 |
Zie ook Deze PDF met de Persconferentie van Descheemaecker in tekst, waar al die plaatjes met uitleg bij staan. En daar zie je ook de termijnen enzo. | |
Frenk3nstein | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:16 |
![]() | |
greavy | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:19 |
![]() ![]() ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:32 |
Even wat anders, namelijk nog meer Fyra maar dan het goed lopende binnenlandse verkeer.![]() Samen met de 186 144 is de 186 236 van NS Hispeed de enige witte Traxx in dienst van NS Hispeed die z'n baantjes over de HSL-Zuid trekt. Op de grauwe middag van woensdag 29 mei 2013 begon de binnenlandse Fyra trein 943 op Rotterdam Centraal nadat er op Rotterdam Stadion is kopgemaakt; er waren problemen aan de HSL op het traject Rotterdam-Breda. ![]() De binnenlandse Fyra-dienst vertrekt in Rotterdam vanaf spoor 10 dat vroeger een doorgangsspoor was. Door middel van het gedeeltelijk afdekken van spoor 11 ontstond een nieuw perronspoor. De 186 236 verlaat met Fyra 943 Rotterdam Centraal op weg naar Amsterdam Centraal. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:32 |
mja, FMN is ook niet alles, maar tot op zekere hoogte hebben ze wel een aantal valide punten | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:32 |
mooi he ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:33 |
vanmiddag had een GTW'tje in Groningen zin om naar Sneek te gaan. het stel dat voorop liep niet, dus is het spul maar naar Delfzijl gegaan | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:36 |
Nou, heel erg goed loopt de binnenlandse Fyra niet hoor. ![]() Je foto's zijn weer de moeite waard! ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:37 |
![]() | |
Maegrim | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:42 |
Heb je ook foto's van breda? ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:43 |
Zeg, die Fyra's hangen toch met plakband aan mekaar? En ze zijn stuk voor stuk anders, toch? Maar bij dit soort projecten lopen toch ook mensen van de opdrachtgever (in dit geval NS) in de fabriek rond? Wat hebben die in Italië uitgespookt? | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:48 |
Ach ja, als ik dan toch eens iets positiefs in de groep mag melden: ze maken wel een leuk geluid bij het optrekken ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:51 |
wat denk je van het genieten van het Italiaanse weer, de vrouwen en het eten? | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 20:52 |
zeker ![]() Verder was spoor 1a in Groningen buiten dienst. Ze waren wat dingen aan het vervangen aldaar, waaronder de kasten voor de depotvoeding. | |
Brembo | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:07 |
Ik denk dat er wat bezoeken zijn geweest en zoals alle bezoeken is het dan een show, want dat laat AnsaldoBreda graag zien wat de voortgang is. Men gaat niet bekijken of een draadje op het goede punt volgens de papieren is aangesloten wat toekomstige roestvorming kan voorkomen. Ik moet zeggen dat de Belgen een goede duidelijke persconferentie hebben gegeven, ze stellen het reizigersbelang voor op in plaats van het commerciële belang. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:10 |
De laatste tijd is de standaard wijze van toezicht papier. Dat geldt voor Rijkswaterstaat, Prorail en nog vele andere opdrachtgevers. Een opdrachtnemer moet zelf de kwaliteit bewaren en dat aantonen. Aantonen moet op papier en dat wordt vervolgens steekproefsgewijs gecontroleerd. Dat men daarmee weggekomen is bij Ansaldo, lijkt wel duidelijk. Dat kan ook goed, de verschillen tussen de goede en slechte treinstellen schijnt behoorlijk groot te zijn. Een goed treinstel controleren leidt niet automatisch tot zorgwekkende conclusies. Waarschijnlijk is een goed treinstel betrokken geweest bij de steekproeven tijdens het productieproces. | |
zoem | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:12 |
Toet, toet! Hier komt de Fyra!![]() Oh wacht... | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:13 |
mja, men had op basis van de ervaring van de Denen beter moeten weten en verder moeten kijken dan haar neus lang was | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:16 |
Zou je wel denken idd. Ik werk bij een fabriek waarvan de producten de hele wereld over gaan en bij ons worden de klanten altijd uitgenodigd voor inspecties e.d. En dat zijn dan producten van maximaal ¤20.000 per stuk. Bij een trein van ¤20 miljoen zou je toch verwachten dat de kwaliteitscontrole echt optimaal geregeld is. | |
Litpho | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:17 |
Men had Tineke niet tekeningsbevoegd moeten verklaren. | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:18 |
Tineke heeft die treinen niet gekocht, heur. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:19 |
niet alleen haar. Men had NS-baas Huizinga ook terug moeten fluiten. Harder dan gedaan is. | |
Litpho | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:21 |
Het begon natuurlijk allemaal met het accepteren van het onrealistische bod van NSH ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:21 |
Ondertussen in Italië: AnsaldoBreda verwerpt kritiek NMBS | |
Litpho | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:23 |
Sowieso, bedrijven die voor wat voor reden dan ook gedekt zijn door de overheid ("too big to fail") zouden ernstig beperkt moeten worden in hun speculatiemogelijkheden. | |
Litpho | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:24 |
De laatste regel heeft "voorspelbaar" vertaald als "betrouwbaar". | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:25 |
Je kunt veel over die deegdraaiers zeggen, maar humor hebben ze in ieder geval wel. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:26 |
Tsja, nu ben ik toch wel benieuwd wat er in die vergaderingen allemaal is uitgekomen vanaf de kant van de NMBS. Nieuwsgierigheid ondanks dat ik wel klaar ben met de V250 ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:29 |
in die vergaderingen wordt gesproken over mogelijke oplossingen en de toepasbaarheid daarvan. De NMBS zal zeker constructief meegedaan hebben. Het besluit om ermee te stoppen wordt gewoon intern besproken en van hogerhand wordt de knoop doorgehakt. De Italianen kunnen wel verontwaardigd doen, maar dit hebben ze kunnen zien aankomen. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:30 |
Ach ze moetem toch wat roepen..... | |
Frenk3nstein | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:32 |
http://nos.nl/artikel/513036-fyrabouwer-verwerpt-kritiek.htmlOké, dan is het goed. ![]()
![]() | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:33 |
Dat ongetwijfeld gezien de negatieve reacties van de NMBS in de media de afgelopen tijd, maar ik ben ook wel benieuwd wat de technici die aan de herstelwerkzaamheden gewerkt hebben er van vinden. | |
AverageJoe | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:33 |
Ze proberen enkel hun hachje te redden en financiële schade te beperken. Ze moeten zich ergens achter verschuilen. In de commerciële wereld is eerlijk zijn meestal niet de eerste keuze. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:35 |
Je denkt toch niet dat ze het tegendeel gaan beweren? | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:35 |
Je moet wat met een solvabiliteit van -50% ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:37 |
Dat zijn toch die tyfushufters die de telefoon niet meer opnemen als het lastig wordt? | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:38 |
Hangt er vanaf wie je vraagt. Het klinkt iig als een begin zonder eind en dan kun je nog zoveel willen doen, maar soms is het beter om het product in de vuilnisemmer te mikken | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:38 |
![]() | |
Frenk3nstein | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:39 |
Nee, natuurlijk niet, maar dit komt ook erg overtuigend over ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:39 |
Het stoom komt je uit de oren, Driek? Misschien is dat wel de oplossing. Met een snelle stoomtrein rijden op de HSL ![]() | |
AverageJoe | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:40 |
Ja het is idioterie ten top natuurlijk haha | |
Bitlord | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:41 |
Ook leuk schijnt; ik ben nu aan het kijken. http://www.deredactie.be/(...)ke/EP_130531_terzake | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:42 |
Klopt. Maar we horen nu alleen het besluit en de algemene feiten vanuit een extern onderzoeksbureau. Technici hebben vaak een ander beeld van een machine en ik ben toch wel enigszins benieuwd hoe die er over denken. Jammer alleen dat we dat zeer waarschijnlijk nooit zullen horen.
En een negatieve cashflow van ¤430 miljoen op een omzet van ¤280 miljoen. Echt een succes dat bedrijf ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:01 |
Interessant in dit dossier is trouwens dat het belang van NMBS is dat de negatieve publiciteit over de V250 zo groot mogelijk wordt en dat die van Ansaldo tegenovergesteld is. NS kan met goed fatsoen niet om dezelfde keuze als NMBS heen, zelfs niet als de stellen stukken beter zijn dan NMBS nu beweert. Echt interessant is wat er straks gaat gebeuren. Als treinen voor 160 km/h zullen ze zeker gaan voldoen maar daar zijn ze echt niet voor besteld, de kans dat ze blijven is dus erg klein. Als je het mij vraagt kan NS beter kiezen voor nieuw materieel dat goed de 200 km/h kan halen. Dat is stukken goedkoper en dat kan je ook bij een fabrikant als Stadler kopen en in Nederland gebruiken op bijvoorbeeld de Hanzelijn. Bij veel problemen van de V250 denk ik zelf trouwens dat ze best behoorlijk oplosbaar zijn maar ik denk niet dat Ansaldo in staat is om dat een beetje vlot op te pakken. Daarnaast is er inderdaad een probleem bij een mogelijk faillisement van Ansaldo. De garantie dat je garantie hebt is bij dit spul zeker wel nodig als men ervoor zou kiezen om door te gaan. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:04 |
Plus daarbij het feit dat de remsystemen van de V250 niet ontworpen zijn voor 250 km/h maar voor 160 en een upgrade hebben gekregen. Kiezen voor nieuw materieel is wat mij betreft de enige juiste keuze. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:07 |
Ik zou het misschien nog wel iets scherper willen stellen. De kans is namelijk groot dat mocht er doorgegaan worden met de V250 dat deze rond 2025 terzijde worden gesteld. De vraag is dus: wil je al die investeringen doen in een trein die je daarna in tien jaar volledig afschrijft of investeer je in ander materieel dat langer mee kan gaan en ook na 2025 inzetbaar blijft? | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:09 |
Nee, meer dan dat. De NS heeft gigantisch gefaald in het toetsen van het ontwerp en in het toezicht op de bouw. Niet alleen AnsaldoBreda is verantwoordelijk voor dit fiasco, maar NS evenzeer. Zoveel is vandaag wel duidelijk geworden. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:11 |
Op welke manier bedoel je dat? | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:14 |
Uit de wijze waarop treinen zijn geconstrueerd van plakband en pisbakkenstaal blijkt dat de NS echt onvoldoende toezicht heeft gehouden. Bij ontwerp, bij bouw en bij afname. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:15 |
Niet mee eens, het ontwerpen en bouwen van treinen is niet meer de verantwoordelijkheid van een vervoerder, maar van de bouwer. De rol van NS is toezien dat de trein voldoet aan de door NS gestelde eisen als capaciteit en topsnelheid, niet de bouwkwaliteit. Vroeger had NS een eigen ingenieursbureau en ontwierpen ze de treinen zelf, maar dat is niet meer zo. Ook niet eens met Klaasje: de treinen voldoen niet voor 250 km/h en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat met 160 km/h anders zou zijn. | |
bork | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:17 |
Het eerste gaan ze doen maar zelfs dat zal ze niet lukken, die dingen gaan nooit een fatsoenlijke dienst regeling rijden. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:20 |
Juist wel. Veel ontwerpkeuzes die gemaakt zijn kan je ook terugvinden bij materieeltypen als VIRM en SLT. Daarnaast heb je bij lagere snelheden gewoon veel minder last van bepaalde zaken die voor een HST erg problematisch zijn. Verder rijden ze als een zonnetje over het HRN rond. Een probleem is echter dat ze wel erg duur zijn voor treinen die 160 km/h rijden en dat ze ook totaal niet geschikt zijn voor een inzet als reguliere intercity. Verder zijn ze erg zwaar, wat je zeker gaat merken in de onderhoudskosten. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:20 |
Ah ok, klopt helemaal. Het lijkt wel alsof ze alles wat maar een klein beetje met productie te maken had ontslagen hebben. Kwaliteit van nieuwe treinen laat de laatste jaren nogal te wensen over. | |
Frenk3nstein | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:20 |
Eens met DriekOplopers, NS, de minister of wie dan ook uit Nederland die beslissingen nam, is gewoon naïef geweest. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:23 |
En die ILT hommo's dan die dit soort ranstroep zomaar toegelaten hebben? | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:24 |
Welke ontwerpkeuzes die in het VIRM en het SLT zijn gebruikt zijn er ook gebruikt in de V250? Daar ben ik wel benieuwd naar, want een ontwerpkeuze voor een sprinter hergebruik je niet zomaar een hogesnelheidstrein. Die wordt totaal anders ontworpen als het goed is. Nouja, je verhaaltje verteld ook al dat die treinen gewoon afgeschreven moeten worden. Ze zijn voor geen enkel ander doel geschikt in Nederland en ze hebben hier dus niets te zoeken. Die horen er ook van langs te krijgen, maar daar hoor je (momenteel) nog niets van. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:26 |
Veel ontwerpkeuzes worden opgelegd door de TSIs, zoals botsbestendigheid, geluidsproductie, toegankelijkheid, enzovoorts. De problemen van de V250 zullen zich ook aan lagere snelheden voordoen: roest, zwerfstromen, duur onderhoud door de bouwmanier, slechte componentenbouw, hoge slijtage van componenten. Daarnaast zit je dan met een trein die veel te duur is voor wat hij doet, die een bijzonder slechte naam heeft, en die stervensduur is in onderhoud (omdat er maar 19 van zijn gebouwd). | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:26 |
Je kan denken aan loshangende apparatuur onder de trein bijvoorbeeld, loshangende kabels tussen bakken en nog meer van dat soort zaken die op zich voor een trein heel normaal zijn. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:27 |
nooit is misschien een beetje overdreven, maar ik denk dat je in beide gevallen ongeveer even veel tijd kwijt bent aan alle procedures en in gebruik name | |
_JdM_ | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:27 |
Het wordt lastig een materieeltype aan te wijzen die in de opstart geen problemen had... Ook mat'64, plan U en DM90. (hoevaak ik niet stampvoetend op Apeldoorn stond als 8 jarige, toen er weer zo'n oude plan U de hoek om kwam zetten) | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:27 |
Fout, dat zijn geen ontwerpkeuzes maar functionele eisen waar een ontwerp aan moet voldoen. | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:28 |
Tsja, het is inmiddels gebleken dat dat werkt voor een normale intercity, maar niet voor een hogesnelheidstrein. Gek trouwens dat ze dat soort dingen niet in een windtunnel hebben gemerkt. Tsja, dat zijn dan opstartproblemen, maar geen ontwerpfouten. Ontwerpfouten haal je er wel uit met een gedegen kwaliteitscontrole. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:29 |
elk materieeltype heeft opstartproblemen. Het meeste is via een aantal updates wel oplosbaar, maar bij de dodo is de waslijst van structurele fouten wel erg lang en ook de houding van de Italianen belooft weinig goeds | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:33 |
Goed punt. Toch zijn er opvallende keuzes gemaakt door AB die andere leveranciers niet maken: open roosters aan de onderkant, hoogspanningskabels die aan de onderkant of zijkant hangen, enzovoorts. Bij TGV of ICE zie je dat zo'n kanel over het dak loopt. Allerlei andere dingen zijn beter dicht gemaakt. Bij andere treinsoorten zie je ook minder loshangende kabels, en waar je ze wel ziet (zoals bij ICRm) hangen ze aan de binnenkant, beschermd tegen invloeden van buitenaf. | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:36 |
Ow, die hebben ook nog wel wat uit te leggen. | |
Zug-Chef | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:41 |
Ik vrees nu al voor de doofpot. | |
greavy | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:42 |
Bij NS HiSpeed zit er al weken(!) een team op om een "plan" te maken om de naam Fyra weg te laten vallen. Maar dan met hetzelfde meuk onder een andere naam doorkarren. | |
Bitlord | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:43 |
Wobwobwob inspectieresultaten enzo. ILENT valt daar sowieso onder dunkt me. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:43 |
Fier-B. En dan gaan ze door tot ze bij de Z zijn. ![]() | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:45 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)aar_rechtbank__.html![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:46 |
Als ze maar niet weer een zogenaamd luxe benaming geven aan de huidige dienst met de V160. Veel meer dan IC+ kun je het niet noemen. En dan zit je eigenlijk al op het randje vanwege de nog altijd te hoge uitval. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:46 |
Kunnen we die lui niet aanklagen voor het mogelijk in gevaar brengen van mensenlevens ofzo? | |
Basekid_NZ | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:46 |
[Upd] Fyra-fabrikant overweegt juridische stappen AB gaat NMBS aanklagen voor imago schade | |
ArnosL | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:48 |
Dan moet je ILenT aanklagen denk ik. Die hebben die krengen toegelaten. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:48 |
die mensen kunnen ze meteen de laan uitsturen. Het gaat namelijk niet werken Dat is zoiets als bedorven wijn in nieuwe, maar lekke zakken willen stoppen | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:50 |
Ik vind het anders wel eerlijk als ze de naam Fyra, die nog altijd zou moeten staan voor een superdupertreindienst, vervangen door een minder pretentieuze naam. Het is nu wel helder dat ze de zaken die met Fyra verbonden zouden moeten zijn (luxe, comfort, betrouwbaarheid, supersnel) de komende jaren niet waar kunnen maken en dat er zowel binnenlands als internationaal met tijdelijk materieel gereden zal moeten blijven worden. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:50 |
niet het eerste steekje dat het ILenT heeft laten vallen. Zie ook die trein die bij Ruurlo door rood is gereden en waar nog geen onderzoek naar gekomen is. | |
Frenk3nstein | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:53 |
Gaat AB failliet als ze dit gaan verliezen en bergen geld terug moeten betalen? Als dat zo is, maakt het voor hen ook niet uit dat ze die rechtszaak verliezen... Niet geschoten, altijd mis.., | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:55 |
Je moet toegeven, die spaggetivreters hebbel wel humor ![]() Die dodo viel uit elkaar "oh, 3 dagen max, ist gefixed hoor" hele waslijst aan zware onveiligheden en gebreken publiceren met onderbouwing van meerdere onafhankelijke onderzoeksbureau's "onze treinen zijn van topkwaliteit, leugens, we klagen jullie aan voor besmeuring van onze naam" ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2013 22:56:31 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:58 |
Het moet niet gekker worden ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:01 |
och, op de Fles gaan ze toch, dus waarom de NMBS niet nog even op torenhoge juridische kosten jagen. Het is gewoon een kwestie van klieren. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:06 |
Het is jammer dat het Europese recht niet zoiets kent als Frivolous litigation.
| |
zoem | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:10 |
Een 'Fyra-expert' in gesprek bij Knevel & Vd Brink ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:14 |
Toch ff kijken | |
zoem | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:15 |
Het is iemand uit de Tweede Kamer (D66), dus verwacht er niet te veel van ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:16 |
Stientje? | |
Kentekenplaat | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:16 |
Mooi dat de NMBS wel ballen heeft. En als de NS wel door gaat rijden met de V250 mogen ze wat mij betreft per direct van de rails gehaald worden. Als ze dat al aanvaardbaar vinden, dan wil ik niet weten hoe de werkelijke staat van de rest van het materieelpark is. | |
zoem | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:16 |
![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:17 |
Kees Verhoeven had veel meer dossierkennis. | |
bork | zaterdag 1 juni 2013 @ 00:43 |
Dat is mooi, maar ze zit er wel en niet Kees. Wat mijn echt frappeert is dat dit ding de baan op mocht, daar snap ik echt geen bal van. En ik denk: Met dit ding wordt het jaren doormodderen omdat ze niet terug willen omdat: -er al veel geld is uit gegeven -er op korte termijn geen alternatief is -er waarschijnlijk veel geld links- en rechts aan de strijkstok is blijven hangen -dan toch ontdekken dat het niet werkt en dan in eind 2015 gaan ze een nieuwe aanvraag voor treinen uitschrijven die 2019 hopelijk gaan rijden. -in 2021 krijgt de reiziger, ja die de reiziger eindelijk een fatsoenlijke verbinding. [ Bericht 9% gewijzigd door bork op 01-06-2013 00:49:17 ] | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 01:20 |
Kiek nou wat ik kreeg ![]() ![]() | |
James1988 | zaterdag 1 juni 2013 @ 04:17 |
Marc Descheemaecker over Fyra: "Ik vind het jammer dat die treinen zijn gelanceerd, ik vind het nog veel erger dat ze ooit zijn gekocht, ik ben heel blij als we het gros van ons geld terugkrijgen (en dat zal ook gebeuren), en we gaan AnsaldoBreda zonder poespas voor de rechter slepen en een bijpassende schadevergoeding eisen." "In december en januari was ik heel blij dat die treinen reden, omdat we daarmee een gigantische claim van de Nederlanders op België konden afwenden." "Terwijl mijn tweede kleinzoon Marius werd geboren, zat ik op de koffie met de staatssecretaris van Mobiliteit in Nederland, in Den Haag." Wat een man ![]() ![]() Video's bij DeRedactie.be Volgens een verslaggever van NRC zou NS ernaar neigen om toch het hersteltraject (17 - 24 maanden) in te gaan, omdat dit alsnog sneller zou zijn dan opnieuw aanbesteden... @Fles: gefeliciteerd? ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door James1988 op 01-06-2013 04:50:46 ] | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 1 juni 2013 @ 06:21 |
Goedemorgen! ![]() | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 06:26 |
Op naar amsterdam maar 2.5 uur | |
DriekOplopers | zaterdag 1 juni 2013 @ 07:46 |
Fles: Van harte man! | |
b2py | zaterdag 1 juni 2013 @ 08:10 |
Ik zou zo 1, 2, 3 ILT niet aanwijzen als brokkenpiloot, die lui zijn echt niet zomaar akkoord gegaan met zo'n trein. | |
WhiteJoker | zaterdag 1 juni 2013 @ 09:15 |
Zijn dit dan niet juist de gebreken die bij hun testen aan het licht moeten komen? Vooral de remmen en plaatsing van de onderdelen. Of zeg je nu dat AB of NS die toetsen heeft gemanipuleerd? Kan me voorstellen dat dit slechts op één treinstel gebeurt en Mott MacDonald gaf al aan dat de kwaliteit van treinstellen verschilt, maar dat de keuringsdocumentatie top was. | |
b2py | zaterdag 1 juni 2013 @ 09:21 |
Ik ken ILT als organisatie dat zich niet laat misleiden en waar integriteit zeer hoog in het vaandel staat. Die omgebogen strip was een foto uit februari 2012, allang opgelost. | |
b2py | zaterdag 1 juni 2013 @ 09:50 |
Ik zit even door de werkzaamheden tab te bladeren, maar volgend weekend wordt volgens mij wel een hoogtepunt. Amersfoort - Zwolle eruit. Amsterdam c - Bijlmer Almere/Lelystad - Amsterdam c alleen met overstap te Weesp. Den Haag HS - Delft (zaterdag) / Schiedam (zondag) eruit. En dan nog een handvol andere hindernissen. | |
Vasilevski | zaterdag 1 juni 2013 @ 10:39 |
Fijn gesprek met Descheemaecker bij Terzake. Als we hem mogen geloven, heeft hij gewoon doorlopend contact gehad met Nederland. En dan gaan Mansveld en de NS doen alsof ze helemaal van niets wisten om de discussie nog een paar weekjes uit te stellen. Natuurlijk denkt hij ook aan zijn eigen belang, en natuurlijk is hij ook opgelucht dat hij niet 16 van die dingen gekocht heeft. Maar de mening in de wandelgangen bij de NS (volgens die NRC-journalist) is inderdaad te gênant voor woorden. Ze willen blijkbaar doen geloven dat de geniepige Belg ons in deze situatie heeft gemaneuvreerd. Alles om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. | |
Ireyon | zaterdag 1 juni 2013 @ 10:48 |
Zijn ze op de hoogte van de randvoorwaarde volledige medewerking van AnsaldoBreda wat blijkbaar teveel gevraagd is? Wat een idioten. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juni 2013 @ 10:50 |
Descheemaker stelt ook dat het vooral problemen zijn die pas over een jaar of 5 echt een veiligheidsrisico opleveren. En de typetoelating voor de V250 was toch ook maar tijdelijk? | |
Zug-Chef | zaterdag 1 juni 2013 @ 10:50 |
De NS zou gewoon keihard afgestraft moeten worden om deze bende. Ik zeg intrekken HRN-concessie en direct aanbesteden! | |
b2py | zaterdag 1 juni 2013 @ 10:56 |
Afvallende deuren en batterijen lijken me geen termijn problemen. Maar ook niet iets wat tijdens een inspectie boven water komt, zoiets gebeurt altijd op de momenten dat het niet moet. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juni 2013 @ 11:04 |
Inderdaad, die twee dingen gebeurden ook pas nadat de Fyra was toegelaten. | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 11:10 |
Dat is een heilloos pad, dat mag nu toch wel genoegzaam bekend zijn. 2007 werd al 2013, 3 dagen werd 6 maanden, 17-24 maanden wordt op z'n minst 5 jaar. Zeg, hoezo bestaat een bedrijf met een solvabiliteit van -50% eigenlijk nog steeds? Dank je ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 11:11 |
Dan deugt de inspectie niet. Wat hebben ze geïnspecteerd eigenlijk? De bouwtekeningen? Hoe kan het anders dat Nedtrain meer dan 100 keer zo veel strafpunten toekent dan maximaal toegestaan om de baan op te gaan? ![]() | |
GlenSpey | zaterdag 1 juni 2013 @ 11:16 |
Arriva introduceert derde klas? | |
dennistd | zaterdag 1 juni 2013 @ 11:37 |
Hoe lang is Denemarken nu al wel niet zelf bezig om die treinen in orde te maken? Ook al vele jaren volgens mij, en nog steeds gaat het niet goed. Snel terugsturen die dingen en het verlies nemen dus.. Feli Fles | |
KnightSolaire | zaterdag 1 juni 2013 @ 11:42 |
No... Please no... Het mag dan wel sneller zijn dan opnieuw aanbesteden maar je kan ook gewoon de alternatieven uitwerken die gisteren zijn uiteengezet en de Beneluxtrein volwaardig laten terugkeren. Dat wil de reiziger ook lijkt me en duurt vermoedelijk eveneens minder lang dan opnieuw aanbesteden + bestellen. | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 12:08 |
Als we dat hersteltraject in gaan zitten we in het "beste" geval op enige termijn in de verre toekomst nog altijd met AnsaldoBreda treinen. Het lost gewoon niks op. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 1 juni 2013 @ 12:57 |
Zoiets. (Passagier had geen kaartje en werd uit de trein gezet. Was-ie het niet mee eens en hield op deze manier de trein een half uurtje tegen. En ja, ik ontwijk zorgvuldig het woord 'zwartrijder'.) | |
Ireyon | zaterdag 1 juni 2013 @ 12:58 |
Haha want 't is een neger | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 12:59 |
Gewoon gaan rijden man. | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:31 |
Hoe kan dat een half uur duren? Moest de politie van zo ver komen of wat? | |
Duvel | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:32 |
Hoi, bedankt PTA-users! ![]() ![]() ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:32 |
Aan het ontbreken van een waslijn te zien + het feit dat het een Arriva-trein is, is het ergens in het verre noorden. Daar zijn de afstanden wellicht wat groter ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:32 |
YW ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:35 |
Ja dit is Loppersum, dat zie ik ![]() ![]() | |
GlenSpey | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:36 |
Typisch weer, wat valt er niet te snappen aan dat als je geen kaartje hebt je gewoon op moet zouten. Achja hij zit daar goed wat mij betreft, tussen de dooie insecten en andere smurrie ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:47 |
Als jij ingenieur zou zijn kon je zo bij AnsaldoBreda aan de slag. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:49 |
Inderdaad zeg. Alleen al de enorme PR-faal die dit zal opleveren is de doodsteek voor HST's in Nederland :| | |
Ireyon | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:28 |
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)en-nederland-belgie/ Zeg, wat is deze flauwekul over "Uiteindelijk 12 treinen per dag"? Geef godverdomme gewoon onze 16 Beneluxen terug. | |
bork | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:29 |
Graag gedaan ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:43 |
Niet nodig. Zat toch nooit iemand in over de grens ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:21 |
Flauwekul? Heb je Marc's verhaal gister niet gehoord? Huidige bezetting is gemiddeld 60% bij 8 ritten per dag per richting. Daar zitten ritten bij met een bezetting van 20% en ritten bij met een bezetting van 100%. Die 2 tot 4 ritten die er volgens Marc bij komen worden gebruikt om de ritten met een bezetting van 100% te ontlasten. Het is niet nodig om ritten die toch al bijna leeg rijden te versterken met extra ritten. Dus 12 ritten per dag per richting is meer dan voldoende. | |
Duvel | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:29 |
Wel tof dat jij hem Marc mag noemen. ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:33 |
Gefeliciteerd man | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:34 |
tikkie overdreven niet? | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:34 |
In Duitsland laten ze liever uilskuikens opgroeien dan dat ze een toeristisch treintje laten rijden ![]() http://www.refdag.nl/nieu(...)alLinksEnabled=false | |
bork | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:37 |
Wat een onzin, ondernemer loopt miljoenen mis ![]() | |
GlenSpey | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:38 |
Aanbesteden aan wie? Arriva? ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:41 |
Dat zal de aanbesteding wel uitwijzen he. | |
James1988 | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:44 |
Het HRN hoeft van mij niet per sé aanbesteed te worden, goede concessievoorwaarden en sturing vanuit de overheid zou al veel uitmaken. Met de HSL laat NS keer op keer zien het niet te kunnen, een disenfranchisement lijkt me daar de enige juiste weg. | |
KnightSolaire | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:45 |
Ik vrees het ergste met de eerste berichten die erop hintten dat NSH door wil met de V250. Dan gaat het ministerie daar ongetwijfeld in mee. Enerzijds mag van mij worden aanbesteed, anderzijds wil ik de HSL graag geïntegreerd zien in het HRN zodat meer reizigers baat hebben van de hogesnelheidslijn. Maar dan niet in combinatie met het doordrukken van de V250. | |
bork | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:45 |
Ik vrees dit scenario ook ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:48 |
dan blijft het aanmodderen ... | |
bork | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:48 |
Prutser bij het RD, er worden miljoenen geinvesteerd, verlies van 10-tallen miljoenen staat nergens http://www.berlin.de/aktu(...)treit-um-brueck.html en vol. [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 01-06-2013 15:57:43 ] |