abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 17:19:26 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127071927

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
eus.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 mei 2013 @ 17:40:00 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127072609
Rond 20 juni zullen we meer te weten komen over de stofzuiger, dan wordt als ik het goed heb dat rapport gepubliceerd. 5 maanden na het uit dienst nemen van dat gekke ding.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 17:43:55 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127072761
ik ben in ieder geval erg benieuwd wat uit het onderzoek gaat komen
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 mei 2013 @ 17:52:21 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127073087
Mijn vermoeden? "Het is kutzooi, stuur het terug zolang dat nog kan." Dat werd tenslotte ook geadviseerd over de trams die geleverd zijn aan Oslo.

Iets anders: Deutsche Bahn wil drones inzetten tegen graffitispuiters
pi_127073245
Van die hippe die ik zag bij Klöpping in Silicon Valley? :o :D
  maandag 27 mei 2013 @ 18:04:42 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127073504
Dus, je bent burgemeester en je wilt een metro in je stad leggen? Alstom maakt het makkelijker, met Axonis, het eerste "turn key"-metrosysteem. Een metrosysteem kan binnen 4 jaar operationeel zijn.

Zo beweert Alstom tenminste, ik betwijfel namelijk of het echt zo makkelijk gaat als ze beweren.
pi_127073548
Ik vind het eigenlijk vrij verbazingwekkend dat het vier jaar duurt voordat er een metro ligt. Dat moet korter kunnen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 18:10:20 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127073686
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:06 schreef b2py het volgende:
Ik vind het eigenlijk vrij verbazingwekkend dat het vier jaar duurt voordat er een metro ligt. Dat moet korter kunnen.
Och, de Noord-Zuid-lijn is pas in 2017 operationeel, dus ja, het kan lang duren voordat er treintjes rijden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127073992
Dit Axonis is niet bedoeld voor Westerse landen maar voor opkomende economiën als India en China waar metro's als paddenstoelen uit de grond schieten.
  maandag 27 mei 2013 @ 18:23:08 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127074119
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:19 schreef b2py het volgende:
Dit Axonis is niet bedoeld voor Westerse landen maar voor opkomende economiën als India en China waar metro's als paddenstoelen uit de grond schieten.
Ik denk niet Alstom 'nee' zal zeggen als bijvoorbeeld Breda om Axonis vraagt ;)
pi_127074264
In Breda heb je tenminste ook knappe grond, evenals Eindhoven! :)
  maandag 27 mei 2013 @ 18:27:38 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127074291
Klopt, we zijn in Brabant gelukkig voorzien van wat betere grond dan in de Hollandsche provincies ;)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 18:28:46 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127074335
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:26 schreef b2py het volgende:
In Breda heb je tenminste ook knappe grond, evenals Eindhoven! :)
Ook met luchtkastelen :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 mei 2013 @ 18:31:58 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127074454
Wat misschien ook interessant kan zijn: naast Axonis heeft Alstom vandaag Urbalis Fluence gepresenteerd, een nieuwer treinbeveiligingssysteem waarbij een deel van de interlockingfunctionaliteit wordt overgeheveld van de wal naar de trein. Hierdoor kan een deel van de systemen aan de walzijde verdwijnen, wat een kostenbesparing oplevert.
pi_127074789
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:27 schreef James1988 het volgende:
Klopt, we zijn in Brabant gelukkig voorzien van wat betere grond dan in de Hollandsche provincies ;)
Ach ja is er überhaupt iets in Brabant wat niet beter is dan boven de rivieren. Dacht het niet _O_ .
  maandag 27 mei 2013 @ 18:42:45 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127074873
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ach ja is er überhaupt iets in Brabant wat niet beter is dan boven de rivieren. Dacht het niet _O_ .
Het nachtnet ;(
pi_127075425
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:31 schreef James1988 het volgende:
Wat misschien ook interessant kan zijn: naast Axonis heeft Alstom vandaag Urbalis Fluence gepresenteerd, een nieuwer treinbeveiligingssysteem waarbij een deel van de interlockingfunctionaliteit wordt overgeheveld van de wal naar de trein. Hierdoor kan een deel van de systemen aan de walzijde verdwijnen, wat een kostenbesparing oplevert.
Maar meer onderhoud aan de trein waardoor die meer aan de kant staat lijkt mij?
  maandag 27 mei 2013 @ 19:22:14 #18
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127076445
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ach ja is er überhaupt iets in Brabant wat niet beter is dan boven de rivieren. Dacht het niet _O_ .
Het openbaar vervoer in zijn algeheelheid is in de Randstad op haar best.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 19:23:52 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127076527
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ach ja is er überhaupt iets in Brabant wat niet beter is dan boven de rivieren. Dacht het niet _O_ .
ik kan genoeg bedenken, maar dat is zo'n waslijst dat ik morgenavond nog bezig zou zijn met tikken
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 mei 2013 @ 19:28:23 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127076761
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Maar meer onderhoud aan de trein waardoor die meer aan de kant staat lijkt mij?
Lijkt me vooral iets wat je tijdens regulier onderhoud meeneemt. In de meeste steden staat de vloot tussen 1:00 en 5:00 toch stil, en zijn er reserves aanwezig zodat groot onderhoud kan worden uitgevoerd zonder dat dit invloed heeft op de dienstuitvoering.
pi_127076859
Maar het kost wel weer extra capaciteit doordat je een extra klus moet uitvoeren. En capaciteit is ook niet gratis.
  maandag 27 mei 2013 @ 19:34:28 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127077067
Kwestie van rekenen, wat is goedkoper: aanschaf en onderhoud van klassieke systemen vs. dit nieuwe systeem. :)
pi_127077171
Buiten dat nachtpersoneel veel duurder is dan dagpersoneel, ik vind het een twijfelachtige keus. :)
  maandag 27 mei 2013 @ 19:55:56 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_127078161
NS wil het nachtnet Rotterdam - Eindhoven via Dordrecht, Breda en Tilburg volledig schrappen of beperken naar 1x/2u. Dat is ze eerder niet gelukt ... Kijken of ze nu weer zoveel protest krijgen, of NS het gaat proberen in een stille dood te laten sterven ....
pi_127078311
Ze krijgen toch subsidie?
  maandag 27 mei 2013 @ 20:02:42 #26
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127078520
Inderdaad, het was recent toch weer uitgebreid nadat het eerder was afgeslankt?
  maandag 27 mei 2013 @ 20:06:56 #27
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127078739
Vakantievideo *O* met veel treintjes O+ van de Cote d'azur maar ook ander OV, o.a.

Tram van Nice die verder gaat zonder bovenleiding :9~
Het circuit van Monaco per stadsbus :')

  maandag 27 mei 2013 @ 20:11:17 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127078965
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 19:55 schreef greavy het volgende:
NS wil het nachtnet Rotterdam - Eindhoven via Dordrecht, Breda en Tilburg volledig schrappen of beperken naar 1x/2u. Dat is ze eerder niet gelukt ... Kijken of ze nu weer zoveel protest krijgen, of NS het gaat proberen in een stille dood te laten sterven ....
Misschien moet er maar eens gekeken worden naar liberalisering van het nachtverkeer. Dat NS het niet kan aanbieden voor het geld dat beschikbaar is voor het nachtvervoer betekent niet dat het niet mogelijk is.

Stoppen met het accepteren van de OV-studentenkaart lijkt me ook een goed idee, nachtverkeer is een luxe, geen recht.
pi_127079221
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:11 schreef James1988 het volgende:

[..]

Misschien moet er maar eens gekeken worden naar liberalisering van het nachtverkeer. Dat NS het niet kan aanbieden voor het geld dat beschikbaar is voor het nachtvervoer betekent niet dat het niet mogelijk is.

Stoppen met het accepteren van de OV-studentenkaart lijkt me ook een goed idee, nachtverkeer is een luxe, geen recht.
Kan je het nachtnet wel direct opheffen volgens mij als je die studenten eruit trekt.
pi_127079248
quote:
6s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Vakantievideo *O* met veel treintjes O+ van de Cote d'azur maar ook ander OV, o.a.

Tram van Nice die verder gaat zonder bovenleiding :9~
Het circuit van Monaco per stadsbus :')

Leuk filmpje! :Y
Ligt het aan mij of zit die bovenleiding van die tram zo bizar hoog?
  maandag 27 mei 2013 @ 20:18:49 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127079348
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Kan je het nachtnet wel direct opheffen volgens mij als je die studenten eruit trekt.
Met studenten erin is het kennelijk ook niet rendabel te krijgen, dan kun je ze beter wat laten betalen.
  maandag 27 mei 2013 @ 20:20:18 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_127079436
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Kan je het nachtnet wel direct opheffen volgens mij als je die studenten eruit trekt.
Die betalen toch geen flikker. Een student levert voor de NS enz echt geen donder op hoor :N
pi_127079455
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:20 schreef greavy het volgende:

[..]

Die betalen toch geen flikker. Een student levert voor de NS enz echt geen donder op hoor :N
¤450 mio/jaar
pi_127079469
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Met studenten erin is het kennelijk ook niet rendabel te krijgen, dan kun je ze beter wat laten betalen.
Wel boven Noord-Brabant, en dat bedoelde ik eigenlijk :@
  maandag 27 mei 2013 @ 20:22:14 #35
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_127079568
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:20 schreef b2py het volgende:

[..]

Wel boven Noord-Brabant, en dat bedoelde ik eigenlijk :@
Op Rotterdam - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven schijnt genoeg vraag te zijn, maar tussen Rotterdam - Eindhoven via Dordrecht, Breda en Tilburg schijnt het veel te rustig te zijn.
  maandag 27 mei 2013 @ 20:23:56 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127079661
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:20 schreef b2py het volgende:

[..]

Wel boven Noord-Brabant, en dat bedoelde ik eigenlijk :@
Maar daar wil NS niet gaan schrappen.

Ik denk dat een Arriva best interesse zou hebben in exploitatie van het Brabantse nachtnet. Materieel is dichtbij beschikbaar (GTW van de MerwedeLingelijn) waardoor de stilstanduren (uren waarin materieel alleen maar geld kost) verminderd worden, en je geen dure leeg-mat-ritten rijdt.
pi_127079797
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar daar wil NS niet gaan schrappen.

Ik denk dat een Arriva best interesse zou hebben in exploitatie van het Brabantse nachtnet. Materieel is dichtbij beschikbaar (GTW van de MerwedeLingelijn) waardoor de stilstanduren (uren waarin materieel alleen maar geld kost) verminderd worden, en je geen dure leeg-mat-ritten rijdt.
Als je het nachtnet in het algemeen gaat aanbesteden en dan ook nog de studentenkaart ongeldig verklaard kan je dat wel vergeten. Ik vermoed dat NS er ook wel verlies op draait maar dat compenseert met andere winstgevende posten.
  maandag 27 mei 2013 @ 20:27:59 #38
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127079900
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:17 schreef b2py het volgende:

[..]

Leuk filmpje! :Y
Ligt het aan mij of zit die bovenleiding van die tram zo bizar hoog?
dat viel mij ook al op, het kan ook zijn dat de tram zo laag is... :Y
  maandag 27 mei 2013 @ 20:28:49 #39
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_127079963
quote:
6s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Vakantievideo *O* met veel treintjes O+ van de Cote d'azur maar ook ander OV, o.a.

Tram van Nice die verder gaat zonder bovenleiding :9~
Het circuit van Monaco per stadsbus :')

Was da voor muziekje in het begin?
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 27 mei 2013 @ 20:31:42 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127080144
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:26 schreef b2py het volgende:

[..]

Als je het nachtnet in het algemeen gaat aanbesteden en dan ook nog de studentenkaart ongeldig verklaard kan je dat wel vergeten. Ik vermoed dat NS er ook wel verlies op draait maar dat compenseert met andere winstgevende posten.
Ik had het in dit geval eigenlijk alleen over het Brabantse nachtnet, waarvoor de provincie en de gemeenten iedere maand flink bijbetalen. Als dat nog niet genoeg is, is kijken naar een andere exploitant wellicht verstandig.
  maandag 27 mei 2013 @ 20:35:14 #41
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127080384
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:28 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Was da voor muziekje in het begin?
http://www.europapark-shop.de/CD+Europa-Park+Klassik,i18.htm

Kllik "Good Morning Europapark" maar aan :)

/Offtopic
  maandag 27 mei 2013 @ 20:37:28 #42
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127080528
Oh trouwens weet iemand trouwens hoe (Net zoals Lille, Rijssel heet in Het Vlaams) de Vlamingen de stad Nice noemen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 27 mei 2013 @ 20:38:38 #43
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_127080605
Thnx Darkwing, es ff zoeken of daar Bladmuziek van te krijgen is. Mooi stuk om een keer te spelen met het orkest waar ik in speel :)
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 27 mei 2013 @ 21:20:24 #44
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127083114
Vraagje van een familielid van mij die met de regelmaat van de klok op en neer pendelt naar Berlijn en dan vooral met de pimpel express. Er schijnt een 2e klas wagen te zijn net naast de bar die net iets moderner oogt, mijn vraag is waarom is dat en zijn vraag is hoe ie dat specifiek kan boeken (wagon 10 geloof ik)
pi_127083197
Dat zijn gemoderniseerde rijtuigen, niet specifiek te boeken maar er komen steeds meer van deze in omloop naarmate tijd vordert en de revisie ook.
  maandag 27 mei 2013 @ 21:51:00 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127085106
Het interieur is geīnspireerd op ICE 2, ofwel houtfineer op de wanden en leerachtige stoelen.



De revisie is voor ongeveer 10 jaar, tegen 2023 gaat het spul dus terzijde (en komt het eventueel beschikbaar voor andere vervoerders via dochter HEROS Rolling Stock Leasing).
pi_127086425
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:51 schreef James1988 het volgende:
Het interieur is geīnspireerd op ICE 2, ofwel houtfineer op de wanden en leerachtige stoelen.

[ link | afbeelding ]

De revisie is voor ongeveer 10 jaar, tegen 2023 gaat het spul dus terzijde (en komt het eventueel beschikbaar voor andere vervoerders via dochter HEROS Rolling Stock Leasing).
Niet verkeerd voor 2e klas!

Een tijdje terug in plan-V moeten reizen :') Maar dan wel 1e klas in die 'stilte'coupes met dezelfde opstelling eigenlijk als op dat plaatje, die stoelen/banken zijn dan niet verkeerd :o
pi_127086482
Dat zijn de stoelen uit de ICE2, ik kan je vertellen dat de gereviseerde Pimpel rijtuigen echt goddelijk zitten. Stopcontact, verstelbaar. Pure liefde.
  maandag 27 mei 2013 @ 22:13:29 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127086772
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:09 schreef b2py het volgende:
Dat zijn de stoelen uit de ICE2, ik kan je vertellen dat de gereviseerde Pimpel rijtuigen echt goddelijk zitten. Stopcontact, verstelbaar. Pure liefde.
Ik vind de stoelen er ook erg mooi uitzien. :)

Maar toch vallen ze in het niet bij de Premium-class stoelen van de LEO Express:


En ja, daar heb ik in gezeten :D
pi_127086921
_O_ Jaloersheid! :D
  maandag 27 mei 2013 @ 22:16:08 #51
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127086975
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:15 schreef b2py het volgende:
_O_ Jaloersheid! :D
Ik heb de leverancier van die stoelen een mail gestuurd om te vragen om een prijsopgave ("ik wil er eentje voor thuis") maar helaas nooit een antwoord gekregen :(
  maandag 27 mei 2013 @ 22:19:01 #52
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127087176
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik vind de stoelen er ook erg mooi uitzien. :)

Maar toch vallen ze in het niet bij de Premium-class stoelen van de LEO Express:
[ afbeelding ]

En ja, daar heb ik in gezeten :D
als je daar in omgekeerde rijrichting inzit wordt je niet tegen het plafond gelanceerd bij een noodrem? :')
  maandag 27 mei 2013 @ 22:21:43 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127087364
quote:
6s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

als je daar in omgekeerde rijrichting inzit wordt je niet tegen het plafond gelanceerd bij een noodrem? :')
Dat valt wel mee, denk ik?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 22:21:55 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127087382
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:15 schreef b2py het volgende:
_O_ Jaloersheid! :D
Dat kun je wel stellen ja :D
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127087486
quote:
6s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

als je daar in omgekeerde rijrichting inzit wordt je niet tegen het plafond gelanceerd bij een noodrem? :')
Als een soortramp in een tekenfilm :') _O-
pi_127087677
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik heb de leverancier van die stoelen een mail gestuurd om te vragen om een prijsopgave ("ik wil er eentje voor thuis") maar helaas nooit een antwoord gekregen :(
Ook al eens gebeld? Dat wil nog wel eens helpen :P
  maandag 27 mei 2013 @ 22:26:13 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127087729
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:25 schreef b2py het volgende:

[..]

Ook al eens gebeld? Dat wil nog wel eens helpen :P
Probeer jij maar. :D

Hier de pagina: Borcad - Seat EXCELLENT
pi_127087804
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:26 schreef James1988 het volgende:

[..]

Probeer jij maar. :D

Hier de pagina: Borcad - Seat EXCELLENT
+420 558 640 638
Alleen iets met een taalbarričre.. :(
  maandag 27 mei 2013 @ 22:28:17 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127087890
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:27 schreef b2py het volgende:

[..]

+420 558 640 638
Alleen iets met een taalbarričre.. :(
Allez, voulez-vois me vendre les chairs excellent s'il vous plaît avec 3 bičres et une fata morgana? Oui oui brocoli, merci.
pi_127087954
Lijkt al een beetje op Tsjechs, je kan het wellicht in het Duits proberen? ;)
Of wellicht via Manu, die neemt tenslotte treintjes af bij Statler ;)
  maandag 27 mei 2013 @ 22:29:58 #62
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127088010
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:29 schreef b2py het volgende:
Lijkt al een beetje op Tsjechs, je kan het wellicht in het Duits proberen? ;)

Ja, ja, ich wolle die Excellente Sitze bei Ihnen bestellen, gerne! Einz twei polizei und hupsasa ja?
pi_127088979
quote:
16s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja, ja, ich wolle die Excellente Sitze bei Ihnen bestellen, gerne! Einz twei polizei und hupsasa ja?
"Gutenabend,

Im LEO Express habe ich deine Premium Comfort sitze versucht und ich war sehr zufrieden. Ist der eind möglichkeit das ich ein sitze kann bestellen für mich.

Freundlichen gruss,

James1988"

En dan correcte spelling enzo :P
  maandag 27 mei 2013 @ 22:46:47 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127089064
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:45 schreef b2py het volgende:

[..]
(knip)

En dan correcte spelling enzo :P
Stuur jij maar, ik heb het al eens geprobeerd. _O-
  maandag 27 mei 2013 @ 22:47:50 #65
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_127089141
Gewoon gaan stalken, wekelijks sturen :D
pi_127089751
Eerst een grote groep geīnteresseerden vormen en dan een grote order ervan proberen te maken. Dan happen ze misschien wel.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 22:58:31 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127089813
uhuh en dan een proefexemplaar bestellen met een loze belofte dat je er mogelijk meer af wilt gaan nemen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127092783
Over het nachtnet Brabant:

Elke aangesloten gemeente (Breda, Tilburg, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en
Dordrecht) draagt 72.800 Eur bij) bij t/m eind 2015 (6,7% van de totale kosten)

De provincie Brabant draagt over de periode 820.000 Eur bij

Nachtnet start weer in volledige samenstelling vanaf zondagnacht 9-6-2013 (zie wijzigingsblad 9 juni 2013 : http://www.locov.nl/Image(...)13_tcm311-341786.pdf )
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_127096906
Rijdt Arriva consistent met te lange treinen? Zojuist werd vlak voor Sappemeer Oost omgeroepen dat de trein niet volledig langs het perron paste en inderdaad, laatste deur kon niet worden gebruikt.


[ Bericht 19% gewijzigd door Viezze op 28-05-2013 07:23:18 ]
  dinsdag 28 mei 2013 @ 08:35:05 #70
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_127097449
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 07:16 schreef Viezze het volgende:
Rijdt Arriva consistent met te lange treinen? Zojuist werd vlak voor Sappemeer Oost omgeroepen dat de trein niet volledig langs het perron paste en inderdaad, laatste deur kon niet worden gebruikt.
[ afbeelding ]
Niet consistent. Misschien dat er het splitsen na het voortbrengen niet lukte.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 08:43:59 #71
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127097592
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 07:16 schreef Viezze het volgende:
Rijdt Arriva consistent met te lange treinen? Zojuist werd vlak voor Sappemeer Oost omgeroepen dat de trein niet volledig langs het perron paste en inderdaad, laatste deur kon niet worden gebruikt.
[ afbeelding ]
langste combinatie die er in de ochtendspits rondrijdt is 2x GTW 2/8 + GTW 2/6. Dit lijkt iets meer te zijn geweest
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 28 mei 2013 @ 08:51:26 #72
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127097725
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ach ja is er überhaupt iets in Brabant wat niet beter is dan boven de rivieren. Dacht het niet _O_ .
Utrecht *O* *O* *O* (als geboren Brabander wel te verstaan)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_127099046
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 08:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

langste combinatie die er in de ochtendspits rondrijdt is 2x GTW 2/8 + GTW 2/6. Dit lijkt iets meer te zijn geweest
Was net 1 bak te lang volgens mij.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 09:55:05 #74
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127099196
zou best kunnen zijn dat het wel de combi 2x GTW 2/8 + 2/6 was, want het kortste perron op Sappemeer Oost is maar 126 meter lang. En dat is te kort voor die combi
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 10:03:49 #75
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127099475
Voor de langste GTW's moet je trouwens naar Arnhem-Doetinchem, daar rijdt Breng planmatig met 3x 2/8
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_127099503
Arriva toch ook? :p
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 10:06:17 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127099548
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:04 schreef b2py het volgende:
Arriva toch ook? :p
neen. Volgens mij komt Arriva in de Achterhoek niet boven een combi van twee stellen uit
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 28 mei 2013 @ 10:28:13 #78
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127100241
Ik zag net een koploperviertje als spoorwensexpresse op Almere c
  dinsdag 28 mei 2013 @ 10:32:33 #79
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127100379
Koninklijk rijtuig is te laat
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 10:36:23 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127100494
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Koninklijk rijtuig is te laat
en nu?
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 28 mei 2013 @ 10:39:41 #81
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_127100597
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:36 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en nu?
Nu mist Wim-Lex zijn aansluiting.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 10:39:43 #82
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127100598
Paniek! :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles dinsdag 28 mei 2013 @ 10:49:20 #83
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_127100872
Kan een retourtje rotterdam centraal - parijs voor twee personen goedkoper dan 184 euro?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 28 mei 2013 @ 10:50:32 #84
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127100911
Voor als die wagon van hierboven niet genoeg is (via K&W / Opmerkelijke foto's van Funda #102):


http://www.funda.nl/koop/(...)oningspade-36/fotos/

Huis te koop. Met Blauwe Engel. En AKI. En tram. En bus. En nog wat decoratie.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127100912
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:49 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Kan een retourtje rotterdam centraal - parijs voor twee personen goedkoper dan 184 euro?
Vroeg boeken, heb je hem voor ¤140.
pi_127100972
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:50 schreef De_Hertog het volgende:
Voor als die wagon van hierboven niet genoeg is (via K&W / Opmerkelijke foto's van Funda #102):

[ afbeelding ]
http://www.funda.nl/koop/(...)oningspade-36/fotos/

Huis te koop. Met Blauwe Engel. En AKI. En tram. En bus. En nog wat decoratie.
Daar ben ik wel een paar keer langsgekomen, is bij mij in de buurt :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 10:55:55 #87
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127101086
Jammer, moest weg. Geen koninklijk rijtuig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles dinsdag 28 mei 2013 @ 11:03:24 #88
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_127101327
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Vroeg boeken, heb je hem voor ¤140.
hmm eem kiekn...
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 11:28:32 #89
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127102113
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Jammer, moest weg. Geen koninklijk rijtuig.
Had +20 las ik
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 28 mei 2013 @ 12:02:53 #90
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127103312
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 11:03 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

hmm eem kiekn...
Als je het bij Hispät niet kunt vinden moet je NMBS Europe of Voyages SNCF eens proberen. Wat ook kan schelen is aangeven dat je volwassene bent ipv jongere.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 12:04:28 #91
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127103358
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:50 schreef De_Hertog het volgende:
Voor als die wagon van hierboven niet genoeg is (via K&W / Opmerkelijke foto's van Funda #102):

[ afbeelding ]
http://www.funda.nl/koop/(...)oningspade-36/fotos/

Huis te koop. Met Blauwe Engel. En AKI. En tram. En bus. En nog wat decoratie.
geweldig :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 12:05:07 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127103385
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:39 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nu mist Wim-Lex zijn aansluiting.
och, ze waren zeker nog niet klaar met het bouwen van het spoor naar Leek :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127104500
Dat prefab metrosysteem is misschien wel wat voor hier in Soesterberg. Ze willen tenslotte een hypermoderne spoorverbinding maken van station Den Dolder via de voormalige luchtmachtbasis naar het dorp Soesterberg. Voor een impressie zie pagina 45-46 van deze PDF: [url=]https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.soest.nl%2Fpdf%2Fprojecten%2Fvliegbasis%2FRuimtelijk%2520plan%2520Vliegbasis%2520Soesterberg_2009-03-03.pdf[/url]
pi_127104516
^Geen idee waarom ik geen link kan maken, sorry
pi_127104640
Gebruik volgende format:
1[url=link]tekst[/url]


[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 28-05-2013 12:48:16 ]
pi_127104942
NS schiet bellende reiziger te hulp met oplaadpaal

Treinreizigers kunnen met lege mobiele telefoons sinds kort terecht op Rotterdam Centraal. Daar staat een speciaal oplaadpunt. De NS is nu al tevreden over het apparaat, maar niet alle reizigers delen dat enthousiasme.

''Dit is een gratis service aan reizigers die een even snel een belletje moeten plegen, maar met een lege batterij zitten'', vertelt een NS-woordvoerder. Zij kunnen hun telefoon achterlaten in een beveiligd laadje, waar het wordt opgeladen.

Op het station reageren reizigers aanvankelijk enthousiast. ''Ik vind het wel heel slim'', vertelt een passante. Het positivisme slaat al snel om in achterdocht, bij het zien van de intimiderende hoeveelheid opties. ''Weet ik zeker dat het ding niet gaat exploderen?''

Handleiding
Personeel van winkels naast de automaat zou in elk geval niet blij zijn met de nieuwe uitvinding. Reizigers die de dikke handleiding bij het apparaat niet begrijpen, kloppen bij de winkel aan voor hulp.

Storm lijkt het vooralsnog niet te lopen. Volgens de NS maakten in de eerste week ongeveer 40 mensen gebruik van de automaat. De proef met de oplaadpaal loopt drie maanden. Daarna wordt besloten of de NS verder wil met het apparaat.

Bron
pi_127105360
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 12:43 schreef b2py het volgende:
Gebruik volgende format:
[ code verwijderd ]

Alleen de = weg moet genoeg zijn.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_127105634
6 euro betalen om je fiets mee te mogen nemen op het stukje Ede-Nijmegen terwijl er juist in die coupes altijd voldoende ruimte is voelt echt als weggegooid geld... :( Is maar een keer per jaar, maar toch..
pi_127105673
OV-Fiets abbonement nemen?
pi_127105708
Had hem op het station al in een bewaakte fietsenstalling (100 euri per jaar) staan, maar nu met zomervakantie enzo neem ik hem mee naar huis.
pi_127105874
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 13:18 schreef Deezertje het volgende:
Had hem op het station al in een bewaakte fietsenstalling (100 euri per jaar) staan, maar nu met zomervakantie enzo neem ik hem mee naar huis.
Werkt dat fijn met zo'n bewaakte fietsenstalling? Nooit gejatte fietsen daar? Ik wil namelijk een fiets kopen voor als ik in Breda ga studeren, een tweedehands, maar toch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')