abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 17:19:26 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127071927

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
eus.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 mei 2013 @ 17:40:00 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127072609
Rond 20 juni zullen we meer te weten komen over de stofzuiger, dan wordt als ik het goed heb dat rapport gepubliceerd. 5 maanden na het uit dienst nemen van dat gekke ding.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 17:43:55 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127072761
ik ben in ieder geval erg benieuwd wat uit het onderzoek gaat komen
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 mei 2013 @ 17:52:21 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127073087
Mijn vermoeden? "Het is kutzooi, stuur het terug zolang dat nog kan." Dat werd tenslotte ook geadviseerd over de trams die geleverd zijn aan Oslo.

Iets anders: Deutsche Bahn wil drones inzetten tegen graffitispuiters
pi_127073245
Van die hippe die ik zag bij Klöpping in Silicon Valley? :o :D
  maandag 27 mei 2013 @ 18:04:42 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127073504
Dus, je bent burgemeester en je wilt een metro in je stad leggen? Alstom maakt het makkelijker, met Axonis, het eerste "turn key"-metrosysteem. Een metrosysteem kan binnen 4 jaar operationeel zijn.

Zo beweert Alstom tenminste, ik betwijfel namelijk of het echt zo makkelijk gaat als ze beweren.
pi_127073548
Ik vind het eigenlijk vrij verbazingwekkend dat het vier jaar duurt voordat er een metro ligt. Dat moet korter kunnen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 18:10:20 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127073686
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:06 schreef b2py het volgende:
Ik vind het eigenlijk vrij verbazingwekkend dat het vier jaar duurt voordat er een metro ligt. Dat moet korter kunnen.
Och, de Noord-Zuid-lijn is pas in 2017 operationeel, dus ja, het kan lang duren voordat er treintjes rijden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127073992
Dit Axonis is niet bedoeld voor Westerse landen maar voor opkomende economiën als India en China waar metro's als paddenstoelen uit de grond schieten.
  maandag 27 mei 2013 @ 18:23:08 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127074119
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:19 schreef b2py het volgende:
Dit Axonis is niet bedoeld voor Westerse landen maar voor opkomende economiën als India en China waar metro's als paddenstoelen uit de grond schieten.
Ik denk niet Alstom 'nee' zal zeggen als bijvoorbeeld Breda om Axonis vraagt ;)
pi_127074264
In Breda heb je tenminste ook knappe grond, evenals Eindhoven! :)
  maandag 27 mei 2013 @ 18:27:38 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127074291
Klopt, we zijn in Brabant gelukkig voorzien van wat betere grond dan in de Hollandsche provincies ;)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 18:28:46 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127074335
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:26 schreef b2py het volgende:
In Breda heb je tenminste ook knappe grond, evenals Eindhoven! :)
Ook met luchtkastelen :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 mei 2013 @ 18:31:58 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127074454
Wat misschien ook interessant kan zijn: naast Axonis heeft Alstom vandaag Urbalis Fluence gepresenteerd, een nieuwer treinbeveiligingssysteem waarbij een deel van de interlockingfunctionaliteit wordt overgeheveld van de wal naar de trein. Hierdoor kan een deel van de systemen aan de walzijde verdwijnen, wat een kostenbesparing oplevert.
pi_127074789
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:27 schreef James1988 het volgende:
Klopt, we zijn in Brabant gelukkig voorzien van wat betere grond dan in de Hollandsche provincies ;)
Ach ja is er überhaupt iets in Brabant wat niet beter is dan boven de rivieren. Dacht het niet _O_ .
  maandag 27 mei 2013 @ 18:42:45 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127074873
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ach ja is er überhaupt iets in Brabant wat niet beter is dan boven de rivieren. Dacht het niet _O_ .
Het nachtnet ;(
pi_127075425
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:31 schreef James1988 het volgende:
Wat misschien ook interessant kan zijn: naast Axonis heeft Alstom vandaag Urbalis Fluence gepresenteerd, een nieuwer treinbeveiligingssysteem waarbij een deel van de interlockingfunctionaliteit wordt overgeheveld van de wal naar de trein. Hierdoor kan een deel van de systemen aan de walzijde verdwijnen, wat een kostenbesparing oplevert.
Maar meer onderhoud aan de trein waardoor die meer aan de kant staat lijkt mij?
  maandag 27 mei 2013 @ 19:22:14 #18
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127076445
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ach ja is er überhaupt iets in Brabant wat niet beter is dan boven de rivieren. Dacht het niet _O_ .
Het openbaar vervoer in zijn algeheelheid is in de Randstad op haar best.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 19:23:52 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127076527
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ach ja is er überhaupt iets in Brabant wat niet beter is dan boven de rivieren. Dacht het niet _O_ .
ik kan genoeg bedenken, maar dat is zo'n waslijst dat ik morgenavond nog bezig zou zijn met tikken
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 mei 2013 @ 19:28:23 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127076761
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Maar meer onderhoud aan de trein waardoor die meer aan de kant staat lijkt mij?
Lijkt me vooral iets wat je tijdens regulier onderhoud meeneemt. In de meeste steden staat de vloot tussen 1:00 en 5:00 toch stil, en zijn er reserves aanwezig zodat groot onderhoud kan worden uitgevoerd zonder dat dit invloed heeft op de dienstuitvoering.
pi_127076859
Maar het kost wel weer extra capaciteit doordat je een extra klus moet uitvoeren. En capaciteit is ook niet gratis.
  maandag 27 mei 2013 @ 19:34:28 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127077067
Kwestie van rekenen, wat is goedkoper: aanschaf en onderhoud van klassieke systemen vs. dit nieuwe systeem. :)
pi_127077171
Buiten dat nachtpersoneel veel duurder is dan dagpersoneel, ik vind het een twijfelachtige keus. :)
  maandag 27 mei 2013 @ 19:55:56 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_127078161
NS wil het nachtnet Rotterdam - Eindhoven via Dordrecht, Breda en Tilburg volledig schrappen of beperken naar 1x/2u. Dat is ze eerder niet gelukt ... Kijken of ze nu weer zoveel protest krijgen, of NS het gaat proberen in een stille dood te laten sterven ....
pi_127078311
Ze krijgen toch subsidie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')