b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 23:11 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 23:19 |
die TT kun je wel zeggen ja ... ![]() | |
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 23:29 |
Geniale op edit trouwens bij Greavy, wie heeft dat gedaan? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 23:33 |
en ik sta er plots ook in ![]() | |
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 23:41 |
Spanje gaat 1/3e van de reizigersverbindingen schrappen? En het rijdt daar al zo onfrequent... Kunnen die Spanjaarden niet beter als de sodemieter gaan aanbesteden (hoi Veolia/Arriva/Keolis) of lijnen sluiten? In other news: het Parijse tramnetwerk is erg fijn. De jingles gebruikt op de RATP-stations en in de bus wil ik hebben! En wat me opviel bij tramlijn 3: voor iedere halteomroep hebben ze een apart muziekstukje gemaakt! ![]() | |
dennistd | donderdag 16 mei 2013 @ 23:42 |
Darkwing volgens mij, in zijn OP van dit topic is het voor het eerst zo: PTA / Treinentopic #576: Waar we een aanloop nemen naar Achter de Hoven Bij James is er ook bij gekomen: "Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers." | |
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 23:44 |
jup. Ik heb de modrechten niet meer, anders had ik het ook nog kunnen zijn ![]() | |
GlenSpey | donderdag 16 mei 2013 @ 23:44 |
Toch mis ik nog een paar namen ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 16 mei 2013 @ 23:44 |
Ben benieuwd of ik die lijst ook nog ooit ga halen. ![]() | |
dennistd | donderdag 16 mei 2013 @ 23:47 |
Ik sta er ook niet in, terwijl ik nu toch al 500 deeltjes mee post (sinds deel 80). Het maakt me eigenlijk ook niets uit of ik er in sta of niet edit: het is zelfs al sinds deel 61: PTA / Treintopic deel 61 | |
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 23:48 |
de BETALENDE reiziger. Bij de gratie van wie men überhaupt bestaat. Da's best zorgwekkend. | |
KnightSolaire | donderdag 16 mei 2013 @ 23:49 |
Mij ook niet, maar het is wel grappig om te zien hoe de lijst wordt opgesteld. Er staan ook personen in die ik qua naam niet of nauwelijks herken terwijl ik hier toch ook reeds enige tijd actief ben. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 23:51 |
IK bepaal die lijst. Zeg iets leuks over jezelf en je komt er ook in.
| |
dennistd | donderdag 16 mei 2013 @ 23:54 |
Twee overbelastverklaringen voor Zwolle en Den Bosch: http://www.prorail.nl/Ver(...)acement%20Zwolle.pdf http://www.prorail.nl/Ver(...)nt%20Den%20Bosch.pdf | |
GlenSpey | donderdag 16 mei 2013 @ 23:55 |
We worden buitengesloten en het is Flash' schuld. Ik stel voor dat we 'op hoge poten' Driek inschakelen om er werk van te maken... | |
Litpho | donderdag 16 mei 2013 @ 23:55 |
Gelukkig hebben we daarvoor de pet van staatsbedrijf nog ![]() | |
Anne | donderdag 16 mei 2013 @ 23:55 |
Alles is Fles' schuld! | |
bork | donderdag 16 mei 2013 @ 23:56 |
psst, wat had hij gisteren nu weer gedaan? | |
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 23:56 |
Ja, ook. Rule ALL, pay all. | |
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 23:57 |
kanker gezegd, een paar keer. | |
DriekOplopers | donderdag 16 mei 2013 @ 23:58 |
Hmmm, waar zijn de overbelastverklaringen voor Rotterdam - Schiphol - Amsterdam en Amsterdam - Hoorn Kersenboogerd? Kan ik met mijn club verdomme weer een brief aan de ACM schrijven... *rustige vrijdag in rook ziet opgaan* | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 16 mei 2013 @ 23:59 |
Ik kom maandag de belasting wel bij je innen! ![]() | |
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 23:59 |
nog meer gesleep met ledig materieel ![]() Alsof er aan ledig materieel al niet genoeg treinen zijn die grote afstanden af moeten leggen ... | |
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 23:59 |
Doe maar, dan ben ik er niet ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 16 mei 2013 @ 23:59 |
Ik eigenlijk ook niet ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:00 |
pak hem maar aan ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:00 |
Prima toch ![]() | |
bork | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:01 |
Innen ja, 600 KwH minder, tig kuub gas erbij mag je nog bijlappen ![]() Ja, dus maar niet hier ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door bork op 17-05-2013 00:15:18 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:02 |
| |
BezigAapje | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:13 |
U Vraagt wij draaien? | |
Litpho | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:15 |
Het zal wel aan mij liggen, maar "bemensing"? Echt? ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 17 mei 2013 @ 06:34 |
Zal wel van de vrouwenmafia moeten. Sinds ze mogen klaarkomen, vinden ze ook dat ze een mening mogen hebben. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 17 mei 2013 @ 06:39 |
Goedemorgen trouwens. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 17 mei 2013 @ 07:49 |
Godverdomme, je staat nog geen kwartier in een ns trein en je hebt al een discussie aan je broek over dat je koffier ruk staat, en als je vraagt waar ie dan wel moet staan zegt ie "niet hier" ![]() | |
Duvel | vrijdag 17 mei 2013 @ 08:52 |
Voor sommige conducteurs gaat op dat als ze een brein hadden gehad, ze wel een andere baan hadden gezocht. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:02 |
Bouw het dan ook allemaal wat groter jongens. Er is gewoon 1 type materieel waar je gewoon al niet met een middelmatige koffer uit de voeten kunt ![]() | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:05 |
Bijsturing represent hier? | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:06 |
DM me even met een leuke quote over jezelf, zal ik kijken wat ik voor je kan doen. Zelfde voor anderen, heb ik het eindoordeel. ![]() | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:13 |
Zet een mooi epistel op hun Facebook, wellicht wordt hij opgepikt net als een andere laatst. | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:32 |
De trein in Wetteren wordt eindelijk opgeruimd. Daarna wordt de grond gesaneerd en alvorens er weer treinen rijden ben je zo vijf weken verder. http://www.dvhn.nl/nieuws(...)lofte-trein-Wetteren | |
Viezze | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:47 |
Is daar nog wat mee gebeurt dan? | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:20 |
Ja. | |
eti | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:33 |
Het is moeilijk hoor, treinen in NL. Voor mij dan. In Griekenland vond ik moeiteloos de juiste treinen en bussen overal, maar eenmaal terug op Schiphol stap ik domweg in de trein naar Leeuwarden als ik naar Amersfoort moet... Nou staat het ook wel vrij slecht aangegeven. Op het bord boven zie je: Enschede, 20:17 (of welke tijd dan ook), spoor 1/2. Da's nog 3 minuten dus je haast je met koffers, vrouw en kinderen de trap af en springt beneden NIET in de trein naar Nijmegen (die gaat nl. via Utrecht) en dus WEL in de andere trein die klaar staat voor vertrek, met bestemming Leeuwarden. Pas als de trein Almere benadert begin je wat te beseffen... Wat blijkt? De vorige trein stond nog op het perron. De trein naar Enschede (die wel via Amersfoort rijdt) komt op hetzelfde perron, 3 minuten later. Nu weet ik best dat ik niet meer de trein naar Leeuwarden mag nemen, maar als je gehaast op het perron aankomt dan zit de oude schakeling "Leeuwarden = via Amersfoort" er blijkbaar nog in geramd... Maar goed, ik geef het toe. Stom van mij. | |
Hr-Flip | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:44 |
Is ook het eerste wat ik dacht, Leeuwarden = via Amersfoort, hmmmm dat zal voor mij dan ook nog wel een keer een onnodige rit door het depressieve Flevoland worden. | |
Litpho | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:50 |
Ja, dat ze 'mankracht' en 'bemanning' over mogen slaan snap ik, sort of. Maar wat is er mis met 'bezetting'? Trauma's van een of andere rabbi? Als je stuurt op een volnorm, moet je dat goed doen. Wacht maar tot je voor bagage die een staanplaats in beslag neemt mag gaan bijbetalen ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:42 |
Ik hoor net dat ik vanmiddag naar het spoorwegmuseum ga.... ![]() | |
Litpho | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:52 |
Ben je al zo oud? ![]() | |
BezigAapje | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:57 |
Jazeker ![]() | |
spectrumanalyser | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:04 |
knoop doorgehakt: Fleischmann Plan V besteld ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:08 |
handig ![]() Dus bij jou kunnen we zijn voor treintjes die ingelegd moeten worden? | |
BezigAapje | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:10 |
In beperkte mate he ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:21 |
dan mag je morgen, zondag en maandag wel een paar treintjes inleggen tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal. Dat kan materieel neutraal, omdat de pimpel richting Amsterdam met +30 rijdt ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:31 |
Oh die is zo vet, helemaal kortgekoppeld digitaal. | |
BezigAapje | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:33 |
Als ik ergens geen verstand van heb ik het dat baanvak! Zit stukje aan de andere kant vh land ![]() Kan je helaas niet verder helpen ![]() | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:34 |
Oeh, met zo'n constructie heb ik laatst een enorme discussie gehad. Het niet kunnen doorspelen van informatie binnen je eigen organisatie. | |
BezigAapje | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:37 |
Ohh haha was jij dat? Nee die discussies zijn er vaker, maar op andere RBCs zitten weleens collega's (bij ons ook een aantal hoor) die gepikeerd raken wanneer je iets in "hun" gebied doet ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:38 |
haha, ik woon daar ook niet in de buurt hoor ![]() | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:39 |
Ook meegekregen? ![]() | |
BezigAapje | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:41 |
Nee eerlijk gezegd geen idee over welk voorval je het hebt ![]() Komt geregeld voor nml | |
Duvel | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:45 |
Waarom niet de Roco? | |
BezigAapje | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:49 |
Maar wat voor aanvaring had je, ben nu wel benieuwd! | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:50 |
mja, zo ongeveer alles dat je in jouw gebied doet heeft ook gevolgen voor hun gebied, dus dat eilandjesdenken snap ik niet zo, omdat daar de treindienst niet bij gebaat is. | |
WhiteJoker | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:52 |
Dit is de Twitter conversatie... Ging over een OV-fiets. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:52 |
Die mentaliteit zouden ze er uit moeten slaan. Gewoon beboeten, salaris inhouden, zoiets. | |
BezigAapje | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:53 |
De treindienst zelf is helaas niet hetgeen waar ieder voor zich aan denkt, spreek even in het algemeen he, geld niet voor iedereen! Sommige willen "het eigen straatje schoon" | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:55 |
Haha scheelt weer. Maar goed, zie eind vorige topic over wat peterselieman bedoelt. | |
BezigAapje | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:55 |
Oh dat verhaal! Ja dat had ik wel meegekregen! Zijn weer bepaalde communicatielijnen. Je zou zeggen dat @ ns online wel wat mogelijkheden richting verschillende bedrijfsonderdelen zou moeten hebben om eea aan te kunnen geven. Zij zijn, naast het personeel buiten, toch een aanspreekpunt voor alles wat met NS te maken heeft lijkt mij? | |
Litpho | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:55 |
CYA gaat boven alles. Treindienst is secundair. Reizigers komen niet op de radar, want dat zijn niet onze klanten. Eilandjesdenken zit door de hele keten heen, dat begint al met NSR. Dus zo gek is het niet dat de lagen die nog verder van de reizigers verwijderd zijn daar ook mee besmet zijn. | |
BezigAapje | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:57 |
CYA? Mja k vind sowieso dat er misschien iets teveel wordt doorgeslagen in cijfertjes | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:57 |
beste mede treinreizigers, zijn jullie tevreden over jullie provider qua bereik onderweg met de trein? Ik ben niet zo tevreden over Vodafone op dit punt en zoek een alternatief | |
Litpho | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:58 |
@ns online? Dan denk ik altijd aan een klachten/suggestiebox met een vuilnisbak eronder. CYA - Cover your ass. Of veeg je eigen straatje schoon, maar dat levert geen makkelijk acroniem op ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:58 |
tijd om de bezem er eens doorheen te halen, te beginnen bij het ministerie. Het geleverde product kan namelijk nog zoveel beter zonder dat je het aan de kostenkant terug ziet, maar dan moet je wel van het eilandjesdenken af | |
Litpho | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:00 |
Op alle punten mee eens. Het ministerie moet als concessieverlener a) de concessiehouder aan afspraken houden en b) in de concessie rare dingen doen als opkomen voor de reizigersbelangen. Oh, als men er ook nog voor kan zorgen dat NS niet schizofreen door het leven gaat als commercieel- en staatsbedrijf al naar gelang de wind staat, dan zijn er wonderen geschied. | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:04 |
je moet concessiehouder en concessieverlener even omdraaien, al lijkt het er in de praktijk sterk op dat de NS de concessieverlener is en dat het ministerie bij de gratie van de NS wat over het OV in Nederland mag zeggen. | |
Litpho | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:06 |
Oeps ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:07 |
Aan mijn kant van het land? | |
Bitlord | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:08 |
Nog een leestip: Het spoorwegbedrijf in Oorlogstijd 1939-1945 van C. Huurman. Verdomd interessant leesvoer! | |
Straatcommando. | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:17 |
Stond net 2X plan V op presikhaaf, als het bordje faahkiserp mehnra er ook nog had gehangen had ik me in 2003 gewaand ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:18 |
Ligt niet aan de provider, ligt aan de trajecten. Er zijn nou eenmaal "zwarte vlekken" in Nederland. En flinke ook. Vooral waar je door bos of natuurgebied rijdt, zoals Barneveld - Apeldoorn. | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:22 |
ik heb geen vast traject maar had wel de hoop dat bijv KPN beter bereik zou hebben in de stukken met weilanden en af en toe een koe ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:23 |
De NS is op dit moment inderdaad de beste partij om de concessie HRN op zich te nemen. Hoe het ministerie te hervormen is een goeie vraag. Het zal een kwestie van de lange adem worden. | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:30 |
Dat soort mentaliteit kan je niet bewijzen. | |
spectrumanalyser | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:32 |
die heb ik besteld! ben erg benieuwd | |
Straatcommando. | vrijdag 17 mei 2013 @ 13:57 |
Tussen Ede en Arnhem heb je ook een flink stuk waar je geen bereik hebt. Ik heb zelf ook Vodafone, maar andere providers hebben er ook last van. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 17 mei 2013 @ 14:03 |
Ja daag. Dit is geen nieuws hoor, dat kan er bij alle bedrijven uitgeslagen worden, beginnende bij een goede gesprekkencyclus en vastleggen van doelen enzo. | |
spectrumanalyser | vrijdag 17 mei 2013 @ 14:18 |
je hebt waarschijnlijk gelijk hoor, ik had wellicht de Roco moeten kopen. zo gaaf dat je daar meteen geluid bij krijgt. En toch .... als ik 'm binnen heb, overtuigen de foto's ![]() als ik mij niet vergis zit er af fabriek al een machinist op de kop. hij heeft er zin in | |
Litpho | vrijdag 17 mei 2013 @ 14:32 |
Vooral het vastleggen van het doel van de organisatie. Dat is niet "en hier is een muurtje en voorbij dat punt is het andermans probleem". Maar individuele targets, zeker als ze numeriek zijn, zijn aantoonbaar een slechte zaak (zie 3% begroting, zie bonnenquotum, zie link en link) ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 mei 2013 @ 15:31 |
In de trein ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 15:33 |
Eindelijk rust! Have fun bro! ![]() | |
bork | vrijdag 17 mei 2013 @ 15:39 |
In Oud Utrecht stond een ingezonden brief over treinen in de oorlog, ook gezien? | |
bork | vrijdag 17 mei 2013 @ 15:40 |
kroegentocht met de tube ![]() ![]() | |
Bitlord | vrijdag 17 mei 2013 @ 15:55 |
Nee niet gezien, ik lees de Oud-Utrecht al enkele jaren niet meer. Ik zie trouwens dat er te weinig exemplaren van het boek zijn, gezien de behoorlijk prijzen die er voor worden gevraagd op de tweedehands markt. http://www.bol.com/nl/p/h(...)45/1001004001385748/ Maar misschien is die wel in de locale bieb te lezen. | |
Bitlord | vrijdag 17 mei 2013 @ 15:57 |
Tot 2008 deed men kroegentochten ín de tube | |
dennistd | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:08 |
Of voor de NVBS-leden: hij staat ook in de NVBS Bibliotheek in Amersfoort. Twee keer zelfs: klik en klik | |
bork | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:12 |
Het is al vaker gevraagd maar ik weet het niet meer (en de zoek-functie op FOK is ook geen feest), staat er een NMBS-automaat in Maastricht? | |
dennistd | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:22 |
Dinsdag twee bijzondere treinen door Deventer: eerst om 11.11u tot 11.17u een Lourdes-trein, die leeg Maastricht-Utrecht-Amersfoort-Deventer-Nijmegen rijdt en vanaf daar weer via Den Bosch-Eindhoven naar Maastricht (beladen). http://somda.nl/drgls/1029/ dan van 11.44u tot 11.49u de Kameel, die van Amersfoort via Deventer-Arnhem (tanken) naar Eindhoven gaat. http://somda.nl/drgls/1028/ | |
Duvel | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:33 |
De Roco is ook beter op schaal en overaal moderner. De FLM heb ik ook btw, is ook mooi! ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:36 |
Bordje Utrecht Leidsche Rijn is gescoord ![]() | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:40 |
Jahoor! ![]() | |
Bitlord | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:45 |
Betuuuurrr, showen! | |
Fiorano | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:48 |
Leuk die verplichte toiletten, maar die in de nieuwe Valleilijn GTW zit gewoon op slot... | |
Dr_Flash | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:57 |
Staat nog op de camera. Misschien vanavond ![]() | |
GekkeHaan | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:57 |
Bij een storing of defect waarbij resetten niet helpt, worden ze vaak afgesloten. Voorkomt rijdende zwembaden. Heb er bij Arriva ook wel eens een meegehad met een onderlopen coupe. [ Bericht 3% gewijzigd door GekkeHaan op 17-05-2013 19:39:16 ] | |
Fiorano | vrijdag 17 mei 2013 @ 17:21 |
Heb de afgelopen weken er een keer of 6/7 ingezeten en hij was altijd op slot.... | |
Dr_Flash | vrijdag 17 mei 2013 @ 17:33 |
Wat een kolere eind is het ook zeg. | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 17:37 |
Ik kan me wel verder afstanden bedenken ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 mei 2013 @ 17:38 |
Jä maar dit is 2,5 uur doodsaaiheid ![]() | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 17:43 |
Wat ben je aan het doen dan? Of reis Deventer - Hoek van Holland? | |
Dr_Flash | vrijdag 17 mei 2013 @ 17:43 |
En die hoofddoekjes voor me stinken als een vent ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 mei 2013 @ 17:44 |
Ja. Ik wil die boot op ![]() | |
eti | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:02 |
Over boot gesproken, iemand weleens de nachttrein Catania-Napels (of Rome, weet ik veel) genomen? Ik wel, meer dan 20 jaar geleden... daar moest ik laatst weer aan denken toen iemand hier schreef dat rangeerbewegingen niet toegestaan zijn. Die trein ging namelijk de boot in, twee wagens afkoppelen, boot uit, spoortje ernaast, boot weer in, weer twee wagens eraf, enzovoort. Leuk bedacht maar het valt wel onder rangeren toch? Bovendien doe je dus in een slaaptrein geen oog dicht als hij op deze manier bezig is, een uur lang , en na een heel korte overtocht weer een uur lang. | |
Hr-Flip | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:31 |
Regels die hier gelden, gelden uiteraard niet in dat pizza land. | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:44 |
Ik heb ooit mevrouw De Boer van de VVD gewezen op een artikel over de Eurostar niet naar Nederland wilde komen in verband met de hoge infraheffing. De antwoorden van de Minister: http://www.rijksoverheid.(...)-op-de-hsl-zuid.html | |
Darkwing_Duck | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:45 |
Vanmiddag grootse schik gehad in het spoorwegmuseum ![]() | |
Litpho | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:48 |
Ik laat het aan de markt over... met maximale bescherming van de belangen van de NS. Goed zo, Wilma. En ja, de Wet Personenvervoer 2000 is niet haar schuld, maar erkennen dat dat vrij ver verwijderd is van "ik laat het aan de markt over" zou haar sieren. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 17 mei 2013 @ 19:02 |
Die heb ik inderdaad wel eens gedaan, maar dan overdag. En toen had ik nog weinig benul van hoe het er op het spoor aan toe gaat. | |
WhiteJoker | vrijdag 17 mei 2013 @ 19:09 |
Naja ze zegt feitelijk niets verkeerd. Er wordt gevraagd of ze het belangrijk vind dat Nederland goed is aangetakt op het hogesnelheidsnet. Daarop antwoord ze bevestigend, en dat dit nu al het geval is omdat de verbinding inclusief overstap prima is. Verdere verbindingen laat ze aan de markt over en gaat ze niet afdwingen. Dat is prima toch? | |
Litpho | vrijdag 17 mei 2013 @ 19:17 |
Niet als jouw ministerie verantwoordelijk is voor dusdanig protectionisme dat elke marktspeler behalve de NS direkt op achterstand staat. Dat nalaten te melden maakt het "maar ik geloof in vrije marktwerking" wel erg hypocriet. | |
James1988 | vrijdag 17 mei 2013 @ 19:37 |
Het grappige (nouja, eigenlijk is het helemaal niet grappig) is dat de treinpadprijs voor de HSL-Zuid variabel is. De prijs is gebaseerd op een vast bedrag (het HSA-concessiebedrag) en wordt gedeeld door het aantal treinkilometers dat op jaarbasis wordt gereden. Dat heeft als gevolg dat wanneer Eurostar 3x per dag een retourtje Amsterdam - Londen gaat aanbieden de prijs die NS Hispeed betaalt voor de paden voor de Fyra daalt. | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 19:48 |
mooi is ie he? | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 19:50 |
ah, de kosten per treinkilometer dalen als er meer treinen overheen rijden. Logisch ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 19:51 |
het antwoord is ja | |
bork | vrijdag 17 mei 2013 @ 19:54 |
thx | |
greavy | vrijdag 17 mei 2013 @ 20:07 |
Heb inmiddels KPN, en werkt vrijwel probleemloos, op enkele puntjes na waar een signaalzwakte is. | |
greavy | vrijdag 17 mei 2013 @ 20:08 |
En de correctie daarop is Nee. Niet in de vorm van werkende automaten. | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 20:09 |
Maastricht heeft toch al jaren zo'n automaat? Roosendaal heeft er geen | |
greavy | vrijdag 17 mei 2013 @ 20:13 |
Het plan was om eind 2012 een automaat te plaatsen, maar die werkt niet. Dat is zo'n look-a-like DB-automaat, maar dan met wat aanpassingen. Als die er überhaupt al staat. En wat dan nog, als ze er een NMBS-kaartfietser hebben geplaatst kan je als Nederlander daar toch niet terecht. Gewoon op de trein kopen bij de TBGL(HC), die kan hem voor het NMBS Binnenlands tarief verkopen vanaf Visé ![]() ![]() Contant afrekenen is dan de mode. (Let wel, zorg wel voor een ticket tot Visé, hoewel de TBGL die vast ook wel mee kan verkopen !) | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 20:15 |
weer wat geleerd ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 17 mei 2013 @ 20:26 |
Spuitelf! een paar dagen terug had ik die link al gepost. | |
ReisT | vrijdag 17 mei 2013 @ 20:32 |
Hoezo verplicht? Treinen op de Valleilijn horen geen toilet te hebben (in de Plan V's daar is/was de wc ook altijd afgesloten). | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 20:39 |
Jij vertelt het minder leuk denk ik. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 17 mei 2013 @ 20:55 |
Absoluut, alleen deze opmerking van Ridder Floris bij de uitgang snapte ik niet zo ![]() | |
James1988 | vrijdag 17 mei 2013 @ 21:09 |
Zie mijn eerdere post. Het besluit waarin de HSL-heffing staat beschreven: Besluit HSL-heffing | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 21:24 |
Mobile tracking to improve passenger flow A new system designed to optimise passenger flow and reduce congestion at stations is being trialled in the Netherlands under a partnership between NPC, the former consultancy subsidiary of Netherlands Railways (NS) and now part of Royal HaskoningDHV group, and Blip Systems, Denmark. Blip Systems together with NPC have installed Blip Systems' BlipTrack solution at Groningen central station for an eight-week study which aims to learn more about passengers movement patterns. BlipTrack uses 22 sensors which registers passengers carrying phones and tablets with integrated WiFi and Bluetooth and tracks their movements. A cloud server calculates the speed and travel time of these individuals which makes it possible to improve the flow of passengers while optimising the use of resources. Blip Systems says that the collected data is encrypted, making it impossible to relate the Bluetooth and WiFi address of a device to an individual. "We hope that stations will be another area where data gathered by BlipTrack, and analysed by experts, can help solve passenger flow-related problems and generate a higher level of comfort and more efficient use of resources," says Mr Peter Knudsen, Blip Systems CEO. Bron Repost toevallig? Weet iemand wat dit is en wat het doet voor NS? | |
James1988 | vrijdag 17 mei 2013 @ 21:27 |
Dat is niet voor NS, maar voor ProRail: ProRail meet reizigersstromen via mobieltje | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 21:27 |
Ohh dat, thanks! ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:04 |
Nu heb ik twee dagen op rij meegemaakt dat een te laat rijdende IC Den Haag-Zwolle tussen Duivendrecht en Almere C op een bejaardentempo reed.. Kunnen machinisten tegenwoordig niet meer doorrijden ofzo? | |
James1988 | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:05 |
Pad kwijt en achter een sprinter gestuurd? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:07 |
Nee, weer wel alles aan de kant gegooit voor de IC. | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:07 |
weird | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:09 |
Het onderhoud van de stations is helaas ook niet meer wat het geweest is ![]() Op station Winsum (Groningen) is iemand door een losse tegel van de trap gevallen en naar het ziekenhuis afgevoerd. Er liggen daar meer tegels los door verdwenen voegen en één tegel is met tape ( ![]() http://www.dvhn.nl/nieuws(...)-trap-station-Winsum | |
James1988 | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:09 |
Dan heb je een machinist die de cursus Energiezuinig Rijden niet goed heeft begrepen. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:11 |
Inderdaad.. 80 op Gpda-Wp, bij een afrembord \13/ terug naar 80 km/h, en bij doorgaand veilig staan op Almere C met 40 km/h kopje perron aan komen rijden. Bij elkaar opgeteld zo twee minuten weggegooit. | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:15 |
Wacht. Waar? Gpda? Wp? | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:19 |
Gaasperdammerweg Aansluiting (aftakking van de sporen van/naar Amsterdam en de Zuidtak van/naar Schiphol) en Wp is Weesp. | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:28 |
Of via de website van de NMBS, daar kan je wel alleen met creditcard of Bancontact betalen. | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:29 |
Dat weet ik ook wel, maar de rest niet ![]() Badass. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:31 |
klopt, maar nu is het voor de rest ook duidelijk ![]() Zo niet, dan mag je tegels bikken in Winsum ![]() | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 23:07 |
Klein onderzoekje: Op wat voor vrouw valt de treinspotter of -hobbyist? TS begint: Blond met krullen. [ Bericht 3% gewijzigd door b2py op 17-05-2013 23:18:11 ] | |
Ireyon | vrijdag 17 mei 2013 @ 23:17 |
Langharige brunettes tussen de 1.60 en 1.70m en 18-24 jaar oud. Btw "treinspotter-hobbyist" klinkt alsof treinspotters onze hobby zijn. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 17 mei 2013 @ 23:17 |
Er moeten het liefst grote tetten aan vastzitten en geen redhead. | |
b2py | vrijdag 17 mei 2013 @ 23:18 |
Beter Roosendaal? ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 18 mei 2013 @ 09:11 |
Geen idee. Ik ben geen hobbyist. | |
b2py | zaterdag 18 mei 2013 @ 09:25 |
![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 18 mei 2013 @ 10:31 |
Ik heb geen vaste eisenlijst. Wat ik je wel kan vertellen is dat ik de ware op zeker niet ga vinden in de omgeving Schagen. ![]() | |
James1988 | zaterdag 18 mei 2013 @ 11:14 |
Mijn eisen-/wensenlijstje is sowieso te specifiek om hier te posten ![]() | |
Duvel | zaterdag 18 mei 2013 @ 11:16 |
Hahaha, de veronderstelling alleen al dat je als treinhobbyist wat te kiezen hebt! ![]() | |
GlenSpey | zaterdag 18 mei 2013 @ 12:07 |
![]() ![]() | |
b2py | zaterdag 18 mei 2013 @ 12:38 |
Siemens Rail Services, een promotiefilmpje. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 mei 2013 @ 15:19 |
Ik heb mijn vrouwen het liefst blond en een kop kleiner dan mij. Al is dat niet echt een probleem gezien ik 2 meter lang ben ![]() Viel me trouwens van de week op hoe 'normaal' Groningers zijn tegenover inwoners van de Randstad. Iemand vond op een verlaten station een laptoptas met laptop en al. en gaf dat gewoon aan mij en mijn mentor om terug te geven aan de eigenaar. Best bijzonder, in de Randstad was die tas al lang gejat natuurlijk. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 18 mei 2013 @ 17:02 |
Mijne ook. Al heb ik maar 2 eisen, toch kan ik niemand vinden. -ze moet de Monegaske nationaliteit dragen. En -Dr moedertaal moet Reto Romaans zijn ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 18 mei 2013 @ 17:12 |
Oh, mn Pauper-express tickets zijn binnengekomen per email. Grote verrasing voor mij: De kaartjes zijn voorzien van zitplaatsnummer:) ![]() | |
Ireyon | zaterdag 18 mei 2013 @ 17:36 |
Kon je nog kiezen tussen raam- of gangplaats? Of zowel-niet-naast-raam-als-gangpad-plaats? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 18 mei 2013 @ 17:45 |
Nee, ik weet dat ik bovenin terug en onderin heen zit, en welk coupenummer, maar gang of raam geen idee, en een plattegrondje vind ik ook nergen ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 18 mei 2013 @ 17:59 |
jup, is in de regio heel normaal. sterker nog, er worden ook regelmatig dingen zoals bloemen aan de weg aangeboden waarbij het zelfservice is, dus ook betalen zonder dat iemand dat in de gaten houdt. Gaat bijna nooit mis. | |
James1988 | zaterdag 18 mei 2013 @ 18:03 |
160 km/h is maar langzaam als je vlak daarvoor 300 km/h hebt gereden. ![]() Zelfs 305 km/h bij het passeren van Lage Zwaluwe. ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 18 mei 2013 @ 18:13 |
Nou nou, dat is wel heel erg kort door de bocht. | |
Ireyon | zaterdag 18 mei 2013 @ 18:21 |
Inderdaad. Het is natuurlijk minstens zo waarschijnlijk dat in de randstad het hele station was ontruimd omdat er een verdachte tas is aangetroffen. | |
greavy | zaterdag 18 mei 2013 @ 18:51 |
Stoom!![]() | |
ArnosL | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:01 |
![]() Klopt wel redelijk ja. Op de middelbare school een keer een nieuwe leraar gehad die z'n tas niet in de gang durfde te laten staan om even wat op te halen. Op z'n oude school in de randstad had hij dat een keer gedaan en toen was z'n tas binnen een paar minuten gejat. Bij ons op school was dat doodnormaal. Gister trouwens een übertrage sprinter tussen Holten en Rijssen. Ik zat in de auto en moest voor de spoorovergang wachten op de N-weg tussen Holten en Rijssen. Die SGMm kwam al verrekte traag voorbij en uiteindelijk was ik met normaal rijden eerder bij het station in Rijssen dan de trein. Niet helemaal zoals het hoort. | |
Dr_Flash | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:11 |
Tetten! | |
James1988 | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:20 |
Goed geholpen vandaag door NS en Thalys ![]() Bij het uitstappen in Rotterdam pakte mijn reisgenoot per ongeluk de verkeerde koffer mee (eentje die er nogal op leek). Eenmaal tot ontdekking gekomen zijn we meteen naar het loket gegaan, vanuit waar ze contact hebben opgenomen met de train manager. Koffer gevonden, we konden 'm in Amsterdam komen ophalen. Een uur later stonden de eigenaar en de train manager ons in de reizigerstunnel van Amsterdam Centraal op te wachten. Koffers gewisseld, elkaar bedankt, en naar huis/eindbestemming. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:22 |
Meisjes uit Skagen zijn heul liev ![]() Gr gr, een schagenees / nieuwedieper / import tukker ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:27 |
Komt iedereen hier uit het verre noorden ofzo? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:37 |
Kijk, zo hoort het ![]() | |
James1988 | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:40 |
Handig: op de ThalysNet-portal kun je zien hoe hard je trein rijdt. Vanmiddag, na vertrek uit Antwerpen, heb ik dat eens een beetje in de gaten gehouden. Bij het passeren van station Noorderkempen was de trein nog aan het optrekken, de snelheid was toen 267 km/h. De grens werd gepasseerd met 303 km/h. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:53 |
Nu in de trein van Sloterdyk naar De Residentie in virm 8702 naast het Toilet ![]() | |
James1988 | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:57 |
Zoveel plek, en jij kiest er vrijwillig voor om naast het toilet te gaan zitten? Die is gek. ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:58 |
Ik zie een afgebrande virm bak bij haarlem, en de omroep vertelt een mop door te zeggen dat de intercity naar dord op blaak stopt ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 18 mei 2013 @ 19:59 |
een virm en bagage gaat niet samen, en de fietsenafdeling staat stampesvol met fietsen, toilet is aan de andere kant van de rode deuren. Edit: hoezo zit jij ook in die trein? | |
James1988 | zaterdag 18 mei 2013 @ 20:00 |
Die bak bij Haarlem is een tijdje terug uitgebrand bij Abcoude. En ja, die intercity stopt tegenwoordig (sinds dienstregeling 2012) inderdaad in Blaak. En Heemstede-Aerdenhout. En Schiedam.Ik zit er niet in. Ik zit in de Fyra naar Breda. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 18 mei 2013 @ 20:04 |
Potverdikkie ik loop iedereen mis. B2py ook al. ![]() Ik zit overigens nu boven! | |
Peterselieman | zaterdag 18 mei 2013 @ 20:08 |
ja zeg, wij zitten nu allemaal beneden ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 18 mei 2013 @ 20:11 |
En tot nu toe nergens werkend wifi gehad. Goed het is gratis, dus je mag niet klagen. Maar had dan die stickers aan de binnenkant op de deuren geplakt ipv buitenkant. Dan had men iig wat te peuteren... ![]() | |
MTL | zaterdag 18 mei 2013 @ 20:28 |
Do'h, dubbelposten is nooit handig. | |
MTL | zaterdag 18 mei 2013 @ 20:30 |
Stopt ie ook ![]() http://reiseauskunft.bahn(...)entReferrer=tp&rt=1& | |
b2py | zaterdag 18 mei 2013 @ 20:58 |
Duurt ~27 kilometer voordat een Thalys op 300 zit. Dat bereik je net vanuit Rotterdam als je de tunnel uit komt bij Hollandsch Diep. Vanuit Antwerpen geen idee. | |
James1988 | zaterdag 18 mei 2013 @ 21:08 |
De hoogst gemeten snelheid is trouwens 305 km/h. ![]() | |
greavy | zaterdag 18 mei 2013 @ 22:00 |
Ik zoek een pagina op het web waar je kan vinden wat elke letter van de wagontypes betekenen (DDm, Tapps etc). Kan de link alleen niet meer vinden. Iemand die 'm toevallig ergens nog heeft of weet? | |
Peterselieman | zaterdag 18 mei 2013 @ 22:03 |
Deze? http://www.martijnhaman.nl/ | |
Duvel | zaterdag 18 mei 2013 @ 22:04 |
http://en.wikipedia.org/wiki/UIC_classification_of_goods_wagons | |
greavy | zaterdag 18 mei 2013 @ 22:05 |
Ja, maar dan voor de goederenwagens ![]() | |
greavy | zaterdag 18 mei 2013 @ 22:05 |
Dat ja, bedankt ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 18 mei 2013 @ 22:11 |
ja, maar daar ben ik niet in geïnteresseerd ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 18 mei 2013 @ 22:53 |
Ik kom uit het diepe zuiden! | |
dennistd | zaterdag 18 mei 2013 @ 23:06 |
Ik kom uit het oosten (en dat is hier vlakbij). Het westen en zuiden, dat is ver ![]() | |
James1988 | zaterdag 18 mei 2013 @ 23:06 |
Brabant ![]() Nu alleen die trein tussen Breda en Antwerpen via de HSL nog van de grond krijgen ![]() | |
Ireyon | zaterdag 18 mei 2013 @ 23:35 |
Brabant ![]() Met een geweldige legendarische onverwoestbare verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen ![]() Al mag er ook wel een IC Eindhoven - Antwerpen over de HSL komen ja. Studeren in Eindhoven, stappen in Antwerpen, kan het überhaupt beter worden dan dat. | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 01:17 |
Noord-Holland represent. | |
Fiorano | zondag 19 mei 2013 @ 01:29 |
Mooi in het midden van het land. Gelderland present! | |
ziggyziggyziggy | zondag 19 mei 2013 @ 06:48 |
PSM: ik heb het even gecheckt. Ook op zaterdag- en zondagmorgen splitsen de treinen naar Leer niet in Nieuweschans. Ze splitsen bijna helemaal niet, net als overdag en doordeweeks. | |
greavy | zondag 19 mei 2013 @ 08:28 |
Oh, is dat nieuw dan? Vroegah splitsten ze altijd in Nieuweschans in 't weekend. | |
ziggyziggyziggy | zondag 19 mei 2013 @ 08:37 |
Vroeger splitsten ze ook doordeweeks in Nieuweschans. Maar dat was vroeger. | |
Mr_Klaasje | zondag 19 mei 2013 @ 08:56 |
Vroeger reed het materieel van de IC-Berlijn een ochtendspits- en avondspitsrit in de spits-IC Lelystad-Schiphol. | |
ziggyziggyziggy | zondag 19 mei 2013 @ 09:06 |
Vroeger mocht je nog roken in de trein en werd er bier verkocht. | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 09:30 |
Dat laatste doen ze nog steeds ![]() | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 09:31 |
Dat is pas efficiënt materieel inzetten. ![]() | |
Bitlord | zondag 19 mei 2013 @ 10:01 |
Dat was laatst ook zo, alleen toen in Winschoten. | |
Zug-Chef | zondag 19 mei 2013 @ 10:08 |
Ik kan me toch voorstellen dat de DB dat liever niet heeft. Onnodige verspilling van bakkilometers. | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 11:08 |
Krijgen ze heus een vergoeding voor hoor. | |
Peterselieman | zondag 19 mei 2013 @ 11:37 |
hmm, je zou op basis van de dienstregeling van Arriva anders verwachten bij een van de eerste treinen | |
Peterselieman | zondag 19 mei 2013 @ 12:37 |
Leuk dat de machinist die het kalfje redde bij de boer op bezoek is gegaan om het diertje, genaamd Arriva, in de stal te zien staan. Alleen een fatsoenlijk berichtje op de site van Arriva kan er niet af http://www.arriva.nl/nieu(...)ezoek-kalfje-arriva/ | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 12:40 |
Ik moest mijn hoofd kantelen voor die vrouw bovenin. Fatsoenlijke website kan er dus ook niet van af. | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 12:52 |
Nieuwe RailJournal, weer moeilijk interessant artikelen: http://content.yudu.com/A(...)digital-edition.html | |
greavy | zondag 19 mei 2013 @ 12:59 |
Het Dambord houdt je bezig. Eerst via Den Bosch, waar ik krapaan op tijd zou komen door personen in de sporen bij Tilburg (gebeurt daar wel erg vaak!!). Nu weten ze eindelijk wat ze willen, ze gaan toch mar via Utrecht. De finishvlag heeft alleen wel al +30 opgelopen ... Maar waarom er zovaak personen in de sporen lopen bij Tilburg is mij een raadsel. Minimaal 1 of 2x/week daar wel raak. | |
Mr_Klaasje | zondag 19 mei 2013 @ 13:08 |
Noueh.. Een heel treinstel extra in dienst hebben voor de 8-uur doorsnee terwijl er ook iets in de weg staat te staan op dat tijdstip op Hoofddorp Opstel is tamelijk kostbaar.. Dan is een vergoeding best interessant. | |
Zug-Chef | zondag 19 mei 2013 @ 13:29 |
En daardoor bijna overal fout voor de zon, zover die nog schijnt.. | |
Peterselieman | zondag 19 mei 2013 @ 13:41 |
Die nieuwe soort wissel is wel interessant, zeker voor minder druk bereden aftakkingen van druk bereden lijnen. Kan weer onderhoudskosten schelen ![]() | |
Mr_Klaasje | zondag 19 mei 2013 @ 13:48 |
Dat hebben ze in Japan al jaren.. | |
Peterselieman | zondag 19 mei 2013 @ 13:52 |
waarom hier niet vraag je je dan af | |
Mr_Klaasje | zondag 19 mei 2013 @ 13:53 |
Geen idee eigenlijk.. Maar dat is met wel meer dingen zo.. | |
Peterselieman | zondag 19 mei 2013 @ 13:55 |
heb je nog een paar leuke voorbeelden daarvan? ![]() | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 13:57 |
Heb je even PSM? Zometeen komt er toch een enorme post ![]() | |
Peterselieman | zondag 19 mei 2013 @ 14:02 |
ik heb de tijd wel. Daarom juist ![]() | |
James1988 | zondag 19 mei 2013 @ 14:03 |
Mensen die het spoor als wandelroute gebruiken? Het is de kortste route om in het centrum te komen... | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 14:16 |
De vraag is alleen hoeveel van die dingen je er hier kan neerleggen. Ik kan hooguit 10 van dat soort wissels bedenken en dan is het toch al gauw een duur geintje, mede doordat de wissels ook niet geconcentreerd liggen, maar over het hele land verspreid. | |
greavy | zondag 19 mei 2013 @ 18:08 |
Alexander stond de zon wel goed ![]() | |
Mr_Klaasje | zondag 19 mei 2013 @ 18:41 |
Aansluitingen van loswegen en infraplaatsen maar denk ook aan zelden tot nooit gebruikte overloopwissels. Wel moet je dan anderssoortige detectie hebben om geen detectieproblemen te krijgen. Anders moet je alsnog iedere 24 uur gaan roestrijden. Daar is dit type wissel natuurlijk niet voor bedoeld. | |
greavy | zondag 19 mei 2013 @ 18:55 |
Gister:![]() EETC 1251 + 3 DDm's Als trein 87702 is EETC 1251 onderweg van Den Bosch naar Eindhoven met 3 DDm's, autotransporters die voor de Autoslaaptreinen van EETC gebruikt worden. In Den Bosch zijn 6 andere DDm's achtergelaten. EETC verhuurt dit jaar geen DDm's, daar zij vanaf dit jaar drie AST's gaan rijden, namelijk één naar Livorno, Alessandria en Koper. Vandaag: ![]() HSL Logistics 1832 + ketelwagens In een fraai zonnetje komt HSL Logistics langs Rotterdam Alexander met bestemming IJsselmonde. Nu nog iemand met een kettingzaag die zich als vrijwilliger aanbied? | |
Peterselieman | zondag 19 mei 2013 @ 18:57 |
ik vind het door het groen juist mooi geworden. Is dat groen er niet dan houd je een kale boel over ![]() | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 19:02 |
Hoe vaak ik wel niet bij die Mac daar net buiten beeld gegeten heb na het zwemmen ![]() | |
greavy | zondag 19 mei 2013 @ 19:04 |
Die hoogste boom vooraan bij het eerste portaal zit wat in de weg. | |
#ANONIEM | zondag 19 mei 2013 @ 19:06 |
Die boom staat daar prima. Het is verder al zo'n kale boel met alleen maar gras en wat kleine struikjes. | |
Peterselieman | zondag 19 mei 2013 @ 19:10 |
juist niet. Geeft het net wat extra's en bovendien wordt het lelijke portaal ook nog eens aan het zicht onttrokken. Win-win-situatie dus | |
greavy | zondag 19 mei 2013 @ 19:13 |
Ja, oké, vanuit deze compositie valt het nog mee. Maar ik vind 'm persoonlijk iets te groot geworden. | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 19:14 |
Ga je volgende keer op het EON gebouw staan ![]() | |
greavy | zondag 19 mei 2013 @ 19:27 |
Aan de verkeerde kant van het spoor zeker? Ik ben niet ontevreden over de foto hoor ![]() | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 19:29 |
Heb je die joekel van een boom ook niet ![]() | |
greavy | zondag 19 mei 2013 @ 19:30 |
Maar dan staat de zon kut. En staan andere bomen in de weg ![]() | |
Duvel | zondag 19 mei 2013 @ 19:32 |
Stop met janken man. Staat er een keer een boom in Rotterdam, is het weer niet goed. | |
ziggyziggyziggy | zondag 19 mei 2013 @ 19:44 |
Ha ja, dat zou je verwachten. Maar wat er niet in de dienstregeling staat zijn de leegmattreinen. ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 19 mei 2013 @ 19:47 |
Hebben ze daar ook een normale online versie van? Mijn telefoon doet blijkbaar niet aan Flash. Over wat voor wissel gaat het? | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 19:53 |
Nee alleen flash volgens mij. Zo'n wissel: ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 19 mei 2013 @ 19:56 |
Met één tong aan de buitenkant dus. Interessant. | |
DriekOplopers | zondag 19 mei 2013 @ 20:48 |
Liever een vervoerder met een goede treindienst en een slechte website dan een vervoerder met een slechte treindienst en een prachtsite. ![]() (Ik ken ook een reizigersclub met prima beleid en aanpak, gecombineerd met een zeer matige website. Stelletje digibeten daaro!!!) | |
b2py | zondag 19 mei 2013 @ 21:17 |
Ik ken geen vervoerder met een goede website. Zowel aan die van SNCF, NS, DB, Arriva, NMBS vind ik wel wat mis.. | |
Darkwing_Duck | zondag 19 mei 2013 @ 21:55 |
Ik citeerVoor morgenavond ![]() ![]()
| |
Zug-Chef | zondag 19 mei 2013 @ 21:58 |
Heel gek is dat toch niet? Blijft lastig om een wisselstoring, seinstoring, overwegstoring, omgewaaide boom of een aanrijding van te voren te voorspellen. | |
Darkwing_Duck | zondag 19 mei 2013 @ 21:59 |
Ja, maar los daarvan, dat staat er toch ook niet bij de Belgen of Arriva, ze doen nu voorkomen of na 12 uur vannacht er nog even een tijdelijke uitgeklede dienstregeling er kan komen te staan... ![]() | |
Zug-Chef | zondag 19 mei 2013 @ 22:02 |
Ik zie het probleem niet hoor. | |
Darkwing_Duck | zondag 19 mei 2013 @ 22:03 |
Gebrek aan ambitie, andere spoorvervoerders doen dit ook niet. | |
Zug-Chef | zondag 19 mei 2013 @ 22:05 |
Maar bedoelen hetzelfde. Geen enkele vervoerder kan nou eenmaal elk moment van de dag 100% garanderen dat je een geplande reis ook daadwerkelijk zoals gepland kan maken. Vandaar dat stukkie tekst. | |
Darkwing_Duck | zondag 19 mei 2013 @ 22:06 |
Nee, maar dit is net zo achterlijk als het opgeheven vingertje van de GVB een poosje terug, dat je een kaartje moet kopen op 30 April en blabla en foei bij voorbaat... | |
ziggyziggyziggy | zondag 19 mei 2013 @ 22:09 |
Sommige mensen moet je blijkbaar alles voorkauwen. | |
Zug-Chef | zondag 19 mei 2013 @ 22:09 |
Vervoerders dekken zich nou eenmaal graag in. Het zekere voor het onzekere zeg maar. | |
Duvel | zondag 19 mei 2013 @ 22:10 |
De site van Rover is idd niet je van het. | |
DriekOplopers | zondag 19 mei 2013 @ 22:12 |
![]() | |
remcoP | zondag 19 mei 2013 @ 22:18 |
Trenitalia heeft wel een fijne website. Ze hebben alleen op sommige tijden een compleet geschifte dienstregeling. | |
Zug-Chef | zondag 19 mei 2013 @ 22:20 |
Tussen pakweg 9 en 12 rijden er bijna geen R-treinen inderdaad. Typisch Italië. | |
remcoP | zondag 19 mei 2013 @ 22:29 |
Interessant dat artikel over de Deense versie van de ov-chipkaart. | |
remcoP | zondag 19 mei 2013 @ 22:31 |
's avonds naar huis is ook een probleem. Met je fiets in de trein al helemaal. Sommige R-treinen nemen wel fietsen mee, andere niet. En dan hier er ook nog reisinformatie over met tegenstrijdige informatie. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 19 mei 2013 @ 23:02 |
Nieuwediep is Geen Schagen hommo. Nieuwediep is Den Helder. | |
#ANONIEM | zondag 19 mei 2013 @ 23:04 |
Goh, Tukker is ook geen Schagen? ![]() In me passspurt staat bij geboorteplaats braaf Den Helder en op me veterstrikdiploma Schagen ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2013 23:04:58 ] | |
Darkwing_Duck | zondag 19 mei 2013 @ 23:16 |
Een toeslaskaartje fyra is van Papier? of moet daar die ov chipkaart voor opgeladen worden? | |
greavy | zondag 19 mei 2013 @ 23:17 |
Kan beide ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 19 mei 2013 @ 23:18 |
THX, Greavy voor dit vlotte antwoord ![]() | |
greavy | zondag 19 mei 2013 @ 23:19 |
![]() Maar nu ga ik pitten, want morgen even de oude stoom- en dieseltrammetjes van de RTM bewonderen. btw, hier dan nog interesse in een paar foto's van die stoom- en dieseltrammetjes langs het Grevelingenmeer (rijden rond Ouddorp)? | |
TeringHenkie | zondag 19 mei 2013 @ 23:24 |
![]() | |
Dr_Flash | zondag 19 mei 2013 @ 23:42 |
Oh okee, dan is het goed ![]() | |
b2py | maandag 20 mei 2013 @ 00:20 |
Ik heb Alkmaar ![]() En ik heb geen veterstrikdiploma ![]() | |
Peterselieman | maandag 20 mei 2013 @ 00:27 |
schande. Nu kun je geen (spoor)knopen ontwarren ![]() | |
b2py | maandag 20 mei 2013 @ 00:35 |
Vet naar ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 20 mei 2013 @ 01:09 |
Ah, ik hoor dat dat dwaze DSSU zojuist geschrapt is? ![]() | |
greavy | maandag 20 mei 2013 @ 08:12 |
Hmm. Aanrijding met persoon bij station Bunnik, daardoor momenteel geen treinen Utrecht <-> Driebergen-Zeist. Ondertussen ook een seinstoring rondom Blauwkapel waardoor geen treinen Utrecht <-> Hilversum en Utrecht <-> Amersfoort. NS had er eerst een omreisadvies via Arnhem voor gemaakt, maar dat is nu maar aangepast naar omreizen via Amsterdam Zuid. | |
Peterselieman | maandag 20 mei 2013 @ 10:27 |
hadden ze beter alle naar Amsterdam rijdende IC's op Duivendrecht kunnen laten stoppen. Was makkelijker geweest | |
b2py | maandag 20 mei 2013 @ 10:44 |
![]() ![]() | |
dennistd | maandag 20 mei 2013 @ 10:45 |
Stond ik gistermiddag mooi in het zonnetje op Rotterdam Centraal te wachten op de HSL 1832, zie ik ineens dat ie alsnog onderlangs zou gaan. Toen maar richting Westervoort gegaan om hem in te halen, helaas was het weer daar wel een stuk minder: | |
Peterselieman | maandag 20 mei 2013 @ 10:50 |
Was het maar waar ![]() Helaas zullen in de komende ruim twee jaar langzaam maar zeker een groot deel van de wissels weggesaneerd worden. | |
James1988 | maandag 20 mei 2013 @ 15:12 |
...en in de 3 tot 5 jaar erna wordt er een deel teruggelegd omdat is gebleken dat zo'n grote wisselkaalslag de treindienst veel te fragiel maakt. 2x gemeenschapsgeld door het putje. STIF, RATP, SNCF en de Franse overheid gaan fors investeren in het OV-netwerk rondom Parijs: in totaal ¤ 7 miljard. Met dit geld gaat RER E doorgetrokken worden naar La Défense, wordt er geïnvesteerd in signalisatie, communicatie, stationsonderhoud, betere diagnostische mogelijkheden voor de vloot van RER C en RER D, gaan er nieuwe depots gebouwd worden, en er gaat meer werk worden gemaakt van het voorkomen van kabeldiefstal en zelfmoorden. | |
Dr_Flash | maandag 20 mei 2013 @ 15:23 |
Oh ja hiero.![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 20 mei 2013 @ 15:48 |
Zo, ik trakteer mezelf lekker op een fyra ritje naar Schiphol, alwaar ik naar Parijs vertrek vanaaf, lekker laptoppie erbij en internetten maar op de wifi ![]() | |
RichardHammond | maandag 20 mei 2013 @ 16:45 |
Hart van Hellendoorn | |
Duvel | maandag 20 mei 2013 @ 17:40 |
Ff terug naar vroeger, heel actueel gezien de huidige s.v.z. rond kernnet, aanbestedingen en de Haagse Benelux!![]() ![]() ![]() En, hoe cru: ![]() Tot slot. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 20 mei 2013 @ 17:47 |
Xenofobe navelstaarderij op het Nederlandse spoor is van alle tijden. | |
Litpho | maandag 20 mei 2013 @ 19:27 |
incompetente vrouwen op Verkeer en Waterstaat ook. Zelfs al geef je het ministerie steeds een andere naam. | |
Duvel | maandag 20 mei 2013 @ 19:29 |
Ja dag, de minister is eens in de vier jaar een ander gezicht, de top van het ministerie gaat gewoon door, net als de ambtenaren daar onder. | |
Darkwing_Duck | maandag 20 mei 2013 @ 20:58 |
Groeten uit de 4ra van Rotterdam naar Amsterdam, zonder wifi ![]() | |
b2py | maandag 20 mei 2013 @ 21:39 |
Gaaf. Bovenop al die andere investeringen die hier ooit al eerder de revue gepasseerd zijn? | |
#ANONIEM | maandag 20 mei 2013 @ 22:36 |
Hoe zit het met de spoorverdubbeling bij Châtelet-Les Halles? | |
Peterselieman | maandag 20 mei 2013 @ 22:38 |
je bedoelt het splitsen van RER B en D die in de toekomst beide een eigen tunnel krijgen? | |
bork | maandag 20 mei 2013 @ 23:06 |
Dat kan je beter gebruiken, wifi schiet geen meter op bij de NS. | |
b2py | maandag 20 mei 2013 @ 23:27 |
Die bedoelde ik ook, volgens mij staat die er los van toch? | |
Dr_Flash | maandag 20 mei 2013 @ 23:57 |
Nee niks. Het zijn ALTIJD wijven. En sinds 1986 is er nog NOOIT iets goed vandaan gekomen. Misschien moeten we Anne maar eens voordragen ![]() | |
James1988 | dinsdag 21 mei 2013 @ 00:16 |
Vergeet Camiel Eurlings niet ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 21 mei 2013 @ 00:16 |
hommo | |
Dr_Flash | dinsdag 21 mei 2013 @ 00:16 |
en limburger bovendien Niet serieus te nemen dus ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 21 mei 2013 @ 00:17 |
ach, dat was net zo'n asfaltqueen als de rest | |
James1988 | dinsdag 21 mei 2013 @ 00:18 |
![]() U zegt? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 21 mei 2013 @ 00:20 |
Denk je dat een hommo niet naast een vrouw kan zitten of zo? ![]() | |
James1988 | dinsdag 21 mei 2013 @ 00:20 |
Dat is zijn (Hongaarse) vriendin. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 21 mei 2013 @ 00:21 |
Leuk joh. Maak maar een nieuw topic. |