abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 mei 2013 @ 23:51:25 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126515394

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
eus.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_126515489
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Veiligheid van spoorvervoer tov over de weg ;)
Als het dan ook nog goedkoper wordt hebben we een win-win situatie
pi_126515500
Wat voor stukjes zou je het HRN kunnen knippen? Je moet sowieso door Utrecht heen, keren daar is vrijwel onmogelijk met de huidige plannen. Dan blijven de concessie stukjes vrij klein. Je zou ons land ook als een grote deelstaat als NRW kunnen beschouwen. Dat zou het makkelijker maken, alleen is de schaal veel groter.
pi_126515570
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat geldt net zo goed voor jouw argumenten. Een monopolist is in geen enkele sector wenselijk, omdat dit iedere aanleiding tot verbetering of klantgerichtheid wegneemt.
Een monopolist is in heel veel sectoren niet alleen wenselijk maar economisch de enige mogelijkheid. De vrije markt is zeer slecht in het inkopen van collectieve goederen zoals zorg, defensie, veiligheid, openbaar belang. Daar heb je dus één grote monopolist; De Staat.

Wat mij betreft geldt dit ook voor zoiets basaals als openbaar vervoer. Over prestaties kan je afspraken maken. Vergeet ook niet dat er slechts in de aanbestedingsfase concurrentie plaatsvindt en als het fout gaat het heel lang duurt voordat je er een andere vervoerder met betere prestaties op hebt zitten. Dit zin ook geen nieuwe conclusies, dit is al jaren zo. Zie het hele Maaslijn-verhaal.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 23:54:50 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126515614
Je hoeft een concessie niet in een gebied in te delen, je kunt ook lijngericht werken. Je zou bijvoorbeeld de NoordOost (Den Haag / Rotterdam - Groningen / Leeuwarden / Enschede) kunnen onderbrengen in een concessie, een ZuidOost kunnen maken (IC's en sprinters die starten/eindigen in Brabant en Limburg) en een Randstad-concessie.
pi_126515630
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:53 schreef Viezze het volgende:

[..]

Als het dan ook nog goedkoper wordt hebben we een win-win situatie
De subsidie op diesel is eindelijk afgeschaft. Nu nog de invoering van Maut op vrachtwagenvervoer net als in Duitsland en we zijn er.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_126515646
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:53 schreef Viezze het volgende:

[..]

Als het dan ook nog goedkoper wordt hebben we een win-win situatie
Het is al spotgoedkoop. Wat voor HSL Zuid geldt, geldt ook voor de betuweroute. Goedkopere infraheffing lijdt tot lagere prijzen bij vervoerder wat tot meer treinen zou kunnen leiden.
pi_126515854
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

De subsidie op diesel is eindelijk afgeschaft. Nu nog de invoering van Maut op vrachtwagenvervoer net als in Duitsland en we zijn er.
Subsidie? Lagere accijnzen bedoel je :P Maar het klopt wel dat het nu eerlijker is. Over tol voor vrachtwagens ben ik het met je eens.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:55 schreef b2py het volgende:

[..]

Het is al spotgoedkoop. Wat voor HSL Zuid geldt, geldt ook voor de betuweroute. Goedkopere infraheffing lijdt tot lagere prijzen bij vervoerder wat tot meer treinen zou kunnen leiden.
Wat is mijn ogen goed zou zijn, tot het personenvervoer er last van gaat krijgen. Prorail heeft een "neutrale" functie, dus hoe ver kan het goederenvervoer nog groeien?
pi_126515862
Nog een voorbeeld van dingen die spotgoedkoop zijn geworden; Vliegen. Vooral in de VS vlieg je voor een habbekrats van A naar B. Daar staat tegenover dat het eens zo gerespecteerde en goed betaalde beroep piloot nu nog een schamele $20.000,- per jaar verdient. Nou, dan betaal ik liever iets meer.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_126515896
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:59 schreef Viezze het volgende:

[..]

Subsidie? Lagere accijnzen bedoel je :P Maar het klopt wel dat het nu eerlijker is. Over tol voor vrachtwagens ben ik het met je eens.
Lagere accijnzen voor bepaalde groepen is gewoon een vorm van subsidie.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Forum Admin woensdag 15 mei 2013 @ 00:15:06 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_126516565
Ik sta nu op Nijmegen CS, de ruitjesloc staat hier te chillen met daarachter iets van 12 bakken DDAR. Hier stallen ze dus de meuk die ik af en toe voorbij zie komen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:15:40 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126516583
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Nog een voorbeeld van dingen die spotgoedkoop zijn geworden; Vliegen. Vooral in de VS vlieg je voor een habbekrats van A naar B. Daar staat tegenover dat het eens zo gerespecteerde en goed betaalde beroep piloot nu nog een schamele $20.000,- per jaar verdient. Nou, dan betaal ik liever iets meer.
Dat is minimumloon daar zo ongeveer?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Forum Admin woensdag 15 mei 2013 @ 00:16:37 #13
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_126516624
En even verderop staat moederziel alleen een losse DDAR bak :') lijkt wel alsof ze er geen zin meer in hadden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:16:54 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126516638
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Nog een voorbeeld van dingen die spotgoedkoop zijn geworden; Vliegen. Vooral in de VS vlieg je voor een habbekrats van A naar B. Daar staat tegenover dat het eens zo gerespecteerde en goed betaalde beroep piloot nu nog een schamele $20.000,- per jaar verdient. Nou, dan betaal ik liever iets meer.
Wie doet het daarvoor? Zo veel verantwoordelijkheid nemen? Ik geloof er niks van :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 00:18:19 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126516712
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:54 schreef James1988 het volgende:
Je hoeft een concessie niet in een gebied in te delen, je kunt ook lijngericht werken. Je zou bijvoorbeeld de NoordOost (Den Haag / Rotterdam - Groningen / Leeuwarden / Enschede) kunnen onderbrengen in een concessie, een ZuidOost kunnen maken (IC's en sprinters die starten/eindigen in Brabant en Limburg) en een Randstad-concessie.
dan omarm je min of meer het plan dat de regionale vervoerders opgesteld hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:20:06 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126516803
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan omarm je min of meer het plan dat de regionale vervoerders opgesteld hebben
Kan prima toch?
  Forum Admin woensdag 15 mei 2013 @ 00:27:34 #17
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_126517138
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wie doet het daarvoor? Zo veel verantwoordelijkheid nemen? Ik geloof er niks van :N
Ik kan me niet voorstellen dat een piloot zo weinig verdient.. Dat is bijna minimumloonin Nederland :{
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 00:28:31 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126517174
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Kan prima toch?
zou het pas doen wanneer je in Europa meer een level playing field hebt.

het moet wel zo zijn dat materieel makkelijker dan nu tussen landen uitwisselbaar is, zodat het voor vervoerders aantrekkelijker wordt om in goed materieel te investeren dat na een concessie nog elders mee kan gaan
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:30:55 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126517277
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zou het pas doen wanneer je in Europa meer een level playing field hebt.
Dat sowieso, de EU wil ook voorzorgsmaatregelen nemen zodat een spoorwegmaatschappij pas kan meedingen naar concessies als de eigen markt ook geopend is. :)
quote:
het moet wel zo zijn dat materieel makkelijker dan nu tussen landen uitwisselbaar is, zodat het voor vervoerders aantrekkelijker wordt om in goed materieel te investeren dat na een concessie nog elders mee kan gaan
Hoor ik daar locomotieven en RIC-rijtuigen? :s)
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:31:01 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126517282
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:27 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat een piloot zo weinig verdient.. Dat is bijna minimumloonin Nederland :{
Ik ook niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 00:33:35 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126517367
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:30 schreef James1988 het volgende:

Hoor ik daar locomotieven en RIC-rijtuigen? :s)
neuh, niet per se. Meer treinstellen waar je een andere module in kunt hangen, zodat deze daarna andere bovenleidingspanningen slikken.

qua beveiligingssysteem ga ik er dan even vanuit dat overal ERTMS ligt, zodat daar geen investering meer gedaan hoeft te worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 00:39:47 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126517550
hadden we het in het vorige topic niet over spoortje 11 in Hengelo?

Het schijnt dat daar gister (dinsdag) per ongeluk een pimpel richting Amsterdam op binnen is genomen. _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126517569
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:15 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik sta nu op Nijmegen CS, de ruitjesloc staat hier te chillen met daarachter iets van 12 bakken DDAR. Hier stallen ze dus de meuk die ik af en toe voorbij zie komen.
Die kwam vanochtend door Breda heen, we toeterden nog naar elkaar O+
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:41:55 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126517612
quote:
10s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:39 schreef Peterselieman het volgende:
hadden we het in het vorige topic niet over spoortje 11 in Hengelo?

Het schijnt dat daar gister (dinsdag) per ongeluk een pimpel richting Amsterdam op binnen is genomen. _O-
Ja, daarom begon hier de discussie over spoortje 11 te Hengelo ;)
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:42:06 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126517617
quote:
10s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:39 schreef Peterselieman het volgende:
hadden we het in het vorige topic niet over spoortje 11 in Hengelo?

Het schijnt dat daar gister (dinsdag) per ongeluk een pimpel richting Amsterdam op binnen is genomen. _O-
Ik zal het je nog gekker vertellen :o Er zou gisteren een pimpel binnengenomen zijn op dat spoortje :o _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Forum Admin woensdag 15 mei 2013 @ 00:45:39 #26
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_126517716
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:40 schreef Maegrim het volgende:

[..]

Die kwam vanochtend door Breda heen, we toeterden nog naar elkaar O+
Toffe loc is dat ja :) zie hem regelmatig langskomen als ik op school zit, dichtbij velperpoort.

Trouwens een (zeldzaam) compliment voor de ns, conducteurs kwamen net door de trein om te vragen of ik naar ede Wageningen moest, ik niet, een paar andere reizigers wel, nu laten ze die sprinter wachten voor deze mensen _O_
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 15 mei 2013 @ 07:10:19 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126519697
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat sowieso, de EU wil ook voorzorgsmaatregelen nemen zodat een spoorwegmaatschappij pas kan meedingen naar concessies als de eigen markt ook geopend is. :)
Mooi, exit SNCF, NMBS, DB (ook vanwege niet scheiden van infra en vervoer).

quote:
[..]

Hoor ik daar locomotieven en RIC-rijtuigen? :s)
Eurofima! *O*
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_126520055
Doen ze het toch met dochters? Ik doe niets anders althans.
pi_126520257
Zojuist in Groningen; trein naar Leeuwarden stond aangekondigd "via een andere route". Ik was al benieuwd welke route dat dan zou zijn, maar er werd al omgeroepen dat hij via de normale route zou rijden :P

Daarnaast kan Arriva nog wel wat leren van communicatie m.b.t. treinstellen die worden afgekoppeld...regelmatig stappen er mensen in treinstellen om er vervolgens worden uitgestuurd. Zet het minstens op de borden/trein.
  woensdag 15 mei 2013 @ 08:25:06 #30
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126520288
Op de MLL zetten ze op de trein "NIET INSTAPPEN", en het andere treinstel krijgt wel een bestemming Gorinchem of Geldermalsen.
pi_126520333
quote:
10s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:39 schreef Peterselieman het volgende:
hadden we het in het vorige topic niet over spoortje 11 in Hengelo?

Het schijnt dat daar gister (dinsdag) per ongeluk een pimpel richting Amsterdam op binnen is genomen. _O-
Daarom had de trein een uur vertraging :D
pi_126520418
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 08:23 schreef Viezze het volgende:
Daarnaast kan Arriva nog wel wat leren van communicatie m.b.t. treinstellen die worden afgekoppeld...regelmatig stappen er mensen in treinstellen om er vervolgens worden uitgestuurd. Zet het minstens op de borden/trein.
Niet alleen Arriva :{
Ik werd laatst in Zwolle door een NS conducteur de trein weer uitgestuurd, want alleen het andere deel ging verder.
Als antwoord op mijn vraag waarom dat niet op de trein en/of het perron was aangekondigd kreeg ik een meewarig "Zo werkt dat natuurlijk niet meneer!" :(
pi_126520540
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wie doet het daarvoor? Zo veel verantwoordelijkheid nemen? Ik geloof er niks van :N
Meer dan 80.000 van de 100.000 beroepspiloten in de VS verdienen zoiets: http://blogs.wsj.com/midd(...)-your-captain-earns/
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_126520555
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:27 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat een piloot zo weinig verdient.. Dat is bijna minimumloonin Nederland :{
In veel staten in de VS is er niet eens een minimumloon en als die er wel is gaat het soms om $2 USD per uur. Amerikanen hebben relatief vaak een 2e of 3e baan en ongeveer 1/3e van het land leeft op of onder de armoedegrens. Er is bijna nul sociale mobiliteit (wie voor een dubbeltje geboren is wordt daar echt geen kwartje) onder andere omdat studeren een rijkeluisaangelegenheid is. Grotendeels het gevolg van Reagan's neoconservatieve beleid.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 15 mei 2013 @ 08:45:00 #35
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126520575
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Kan prima toch?
Je raakt de flexibiliteit kwijt om lijnvoeringen drastisch om te gooien op het moment dat je op bepaalde lijnen sneller gaat rijden of frequenties gaat veranderen. Wat dat betreft zou het landelijk IC-netwerk minimaal bij een enkele vervoerder thuis moeten horen.
pi_126520653
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 08:25 schreef greavy het volgende:
Op de MLL zetten ze op de trein "NIET INSTAPPEN", en het andere treinstel krijgt wel een bestemming Gorinchem of Geldermalsen.
In Groningen doen ze het als het goed is ook. Zo is het mij in ieder geval wel geleerd destijds. Het grote probleem daar is dat veel reizigers niet verder kijken dan hun neus lang is.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 09:05:28 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126520950
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 08:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

In veel staten in de VS is er niet eens een minimumloon en als die er wel is gaat het soms om $2 USD per uur. Amerikanen hebben relatief vaak een 2e of 3e baan en ongeveer 1/3e van het land leeft op of onder de armoedegrens. Er is bijna nul sociale mobiliteit (wie voor een dubbeltje geboren is wordt daar echt geen kwartje) onder andere omdat studeren een rijkeluisaangelegenheid is. Grotendeels het gevolg van Reagan's neoconservatieve beleid.
aan de andere kant is charity daar wel heel erg groot. Er zijn daar veel mensen die bijvoorbeeld geld aan ziekenhuizen schenken om daarmee openstaande rekeningen van anderen te betalen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 09:06:10 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126520958
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 08:49 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

In Groningen doen ze het als het goed is ook. Zo is het mij in ieder geval wel geleerd destijds. Het grote probleem daar is dat veel reizigers niet verder kijken dan hun neus lang is.
true. Het staat vaak genoeg op de stellen dat er niet ingestapt mag worden en meestal staat er ook nog een rangeerder in de buurt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126521029
Ik vraag me echt af waar @NS_online in hemelsnaam mee bezig is. Onze medegebruiker Bitlord twitterde naar ze dat er een gestolen ov-fiets in gebruik was bij postnl in Utrecht. Hij werd, uiteraard, weer verwezen naar een ander kanaal want bij NS_online kunnen ze dat niet even doorzetten. Echt te schandalig voor woorden. Zij zijn er voor ons, wij helpen ze met dit soort zaken en alsnog willen ze niet dat we ze helpen. Crowdsourcing is het helemaal anno 2013, maar zoals zo vaak loopt NS weer achter de feiten aan.

Edit: nieuwe tweet, ze kunnen er niks mee doen omdat het niet hun afdeling is. Ik word zo moe van dit bedrijf..
  woensdag 15 mei 2013 @ 10:01:39 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126522175
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 08:45 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Je raakt de flexibiliteit kwijt om lijnvoeringen drastisch om te gooien op het moment dat je op bepaalde lijnen sneller gaat rijden of frequenties gaat veranderen. Wat dat betreft zou het landelijk IC-netwerk minimaal bij een enkele vervoerder thuis moeten horen.
Maar wees realistisch, hoe vaak gebeurt het nou dat lijnvoeringen drastisch worden omgegooid? Dat is begin dit jaar gebeurd i.v.m. de opening van de Hanzelijn, maar de opening van een nieuwe spoorlijn is een zeldzaamheid.

De lijnvoeringen zouden een taak van de overheid worden, die d.m.v. concessies bepaalt wie op welke lijnen mag rijden. Zulke grote verandering in de infra kunnen al worden meegenomen bij de start van de concessie, het totale traject om een spoorlijn weg te leggen duurt vaak net zo lang als de gemiddelde concessie :)
  woensdag 15 mei 2013 @ 10:05:17 #41
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_126522286
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 08:35 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Niet alleen Arriva :{
Ik werd laatst in Zwolle door een NS conducteur de trein weer uitgestuurd, want alleen het andere deel ging verder.
Als antwoord op mijn vraag waarom dat niet op de trein en/of het perron was aangekondigd kreeg ik een meewarig "Zo werkt dat natuurlijk niet meneer!" :(
Had ik op Utrecht, Sprinter richting Breda. En ik nog denken, waarom loopt iedereen naar het voorste treinstel :').

quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 08:42 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Meer dan 80.000 van de 100.000 beroepspiloten in de VS verdienen zoiets: http://blogs.wsj.com/midd(...)-your-captain-earns/
Beroepspiloten aldaar zijn ook gastjes die in een Cesna 6 man 75 km verderop aflevert...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  woensdag 15 mei 2013 @ 10:05:18 #42
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_126522288
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 08:35 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Niet alleen Arriva :{
Ik werd laatst in Zwolle door een NS conducteur de trein weer uitgestuurd, want alleen het andere deel ging verder.
Als antwoord op mijn vraag waarom dat niet op de trein en/of het perron was aangekondigd kreeg ik een meewarig "Zo werkt dat natuurlijk niet meneer!" :(
Da's natuurlijk een wat rare reactie. Overigens weet ik dat de huidige borden (TBP's) nog niet kunnen tonen dat een deel achterblijft. Dat wordt nog verbeterd.

Overigens ook een grappige bug in de nieuwe systemen: als het systeem denkt dat een trein niet op de A-fase van een spoor past, zet hij de trein automatisch ook op de B-kant op de borden. Dat heeft in Groningen dus als effect dat de Sprinter naar Zwolle (vertrekt van 6b) soms ook op 6a staat aangekondigd... terwijl tussen 6a en 6b een meter of twintig aan stoep en twee stootjukken zit.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_126522578
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 10:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Da's natuurlijk een wat rare reactie. Overigens weet ik dat de huidige borden (TBP's) nog niet kunnen tonen dat een deel achterblijft. Dat wordt nog verbeterd.
Dat is niet helemaal waar. In Deventer zie ik regelmatig op de borden staan voor de trein uit Amersfoort door naar Enschede "Achterste treindeel blijft achter".

Het probleem in Zwolle (heb het zowel met de sprinter richting Enschede als de Intercity richting Roosendaal meegemaakt) is dat het begrip "achterste treindeel" wat onduidelijk is voor de reizigers aangezien de trein die binnenkomt kopmaakt en dezelfde kant op weer weg rijdt.
En nee, op spoor 9 en 10 heb je daar ook geen a-zijde en b-zijde die je dan kunt gebruiken als informatie-voorziening...

Maar toch vond ik het een vrij botte opmerking. Als ik niet toch graag die trein had willen halen was ik de discussie wel aan gegaan..
  woensdag 15 mei 2013 @ 10:29:23 #44
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_126523002
Door dit soort gekloot heb ik ook weleens een half uur op gelopen in Venlo, ploegje van 5 man personeel heeft me achterin de trein zien stappen om de simpele reden dat het dan tijd uitspaart bij de overstap die ik dan ging maken. t fluitje ging en de deuren bleven maar open, zag ik de voorste 6 bakken wegrollen.... 8)7 Niks aangegeven, laatstaat dat het personeel me even gewaarschuwd had..

Om van door je hangmat te zakken :(
  Redactie Sport woensdag 15 mei 2013 @ 10:50:48 #45
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_126523820
quote:
10s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:39 schreef Peterselieman het volgende:
hadden we het in het vorige topic niet over spoortje 11 in Hengelo?

Het schijnt dat daar gister (dinsdag) per ongeluk een pimpel richting Amsterdam op binnen is genomen. _O-
Het valt trouwens nog wel mee hoe erg ie daar in de weg staat: de pimpel is zo'n 250 meter, en wanneer ie hem helemaal tot het juk doorrijdt staat ie vrij van de wissels aan de achterkant. Het enige geblokkeerde is dan Enschede -> spoor 1/2.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 15 mei 2013 @ 11:25:16 #46
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_126525218
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 10:50 schreef dennistd het volgende:

[..]

Het valt trouwens nog wel mee hoe erg ie daar in de weg staat: de pimpel is zo'n 250 meter, en wanneer ie hem helemaal tot het juk doorrijdt staat ie vrij van de wissels aan de achterkant. Het enige geblokkeerde is dan Enschede -> spoor 1/2.
Maar hoe is dat nu opgelost eigenlijk, diegene die eruit wouden moesten in ieder geval een aantal bakken naar voren lopen, diegene die in wouden stappen hebben m laten varen, en er is ergens een lok vandaan geplukt om te keren?
  woensdag 15 mei 2013 @ 11:25:48 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126525238
Er is weer een probleempje op de HSL, de radiobakens doen het niet. Alle verkeer is beperkt tot 160 km/h (fallback naar ETCS Level 1?)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 11:27:26 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126525298
quote:
6s.gif Op woensdag 15 mei 2013 11:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar hoe is dat nu opgelost eigenlijk, diegene die eruit wouden moesten in ieder geval een aantal bakken naar voren lopen, diegene die in wouden stappen hebben m laten varen, en er is ergens een lok vandaan geplukt om te keren?
rangeerder met portofoon aan de achterzijde van de trein posteren en dan langzaam terugrijden, nadat hiervoor toestemming is verleend.

Daarna kun je gewoon richting perron rijden
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 mei 2013 @ 11:29:12 #49
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_126525356
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 11:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

rangeerder met portofoon aan de achterzijde van de trein posteren en dan langzaam terugrijden, nadat hiervoor toestemming is verleend.

Daarna kun je gewoon richting perron rijden
Dat is inderdaad de makkelijkste methode, maar je bent dan wel weer een kwartiertje of een half uurtje verder...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 15 mei 2013 @ 11:30:36 #50
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_126525406
quote:
6s.gif Op woensdag 15 mei 2013 11:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar hoe is dat nu opgelost eigenlijk, diegene die eruit wouden moesten in ieder geval een aantal bakken naar voren lopen, diegene die in wouden stappen hebben m laten varen, en er is ergens een lok vandaan geplukt om te keren?
Nee, een storingsmonteur, of rangeerder van NSR erbij halen, die op het achterste rijtuig zetten. Machinist treindienstleider laten bellen, dan de hele combinatie naar achteren zetten, tot voorbij het sein, maar nog voor het aanrijdpunt van de overweg bij hengelo oost. Wissels goed zetten en dan op het juiste perron de reizigers laten uitstappen.
pi_126525548
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 11:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

rangeerder met portofoon aan de achterzijde van de trein posteren en dan langzaam terugrijden, nadat hiervoor toestemming is verleend.

Daarna kun je gewoon richting perron rijden
Dan moeten wel eerst alle reizigers eruit :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Sport woensdag 15 mei 2013 @ 11:39:37 #52
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_126525745
Waarom zouden die er eerst uit moeten?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 15 mei 2013 @ 11:41:08 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126525795
Ik heb het eens gehad dat de Fyra van Breda naar Amsterdam naar Roosendaal werd gestuurd. Een mannetje met geel hesje liep naar achteren, de trein reed terug tot in het station van Breda, en vervolgde toen z'n weg.

Leverde +20 op.
pi_126525896
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 11:41 schreef James1988 het volgende:
Ik heb het eens gehad dat de Fyra van Breda naar Amsterdam naar Roosendaal werd gestuurd. Een mannetje met geel hesje liep naar achteren, de trein reed terug tot in het station van Breda, en vervolgde toen z'n weg.

Leverde +20 op.
:D!

Met 5km/u of harder achteruit?
  woensdag 15 mei 2013 @ 11:47:05 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126525988
Het achteruitrijden ging niet heel erg snel, maar hoe hard wel weet ik niet. De trein kwam vrij snel na het wissel tot stilstand, volgens mij nog voor de fly-over t.h.v. het NAC-stadion.

edit: radiostoring op de HSL is weer voorbij. :)
pi_126526058
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 11:39 schreef dennistd het volgende:
Waarom zouden die er eerst uit moeten?
Je mag geen rangeerbewegingen doen met reizigers in een trein.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 11:57:59 #57
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126526496
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 11:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Je mag geen rangeerbewegingen doen met reizigers in een trein.
op de vrije baan heb je weinig keuze als je onderweg de verkeerde kant uit wordt gestuurd
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 mei 2013 @ 12:03:22 #58
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126526742
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 11:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Je mag geen rangeerbewegingen doen met reizigers in een trein.
Ja tuurlijk. Regeltjes zijn weer eens belangrijker dan mensen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126526830
Als alles exact volgens de handboeken gedaan werd, reden er bar weinig treinen op tijd :P
Dan kan je de meeste locomotieven al voor de kleinste dingen laten staan...
  woensdag 15 mei 2013 @ 12:07:21 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126526913
Oh ja. "het kan altijd erger" :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')