abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport dinsdag 2 april 2013 @ 22:05:51 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_124812653

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport dinsdag 2 april 2013 @ 22:08:02 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_124812780
Die proto-Protos is naar de nieuwe eigenaar van bouwer FTD (in Dessau, oost-Duitsland) gestuurd om gelijk aan de serie-stellen gemaakt te worden (onder andere het omwisselen van motor- en loopdraaistellen). Dat is alleen niet doorgegaan op een gegeven moment, en toen is besloten om een GTW te bestellen via de optie die Arriva nog had.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_124813218
Het was mooi druk in nijverdal vanmorgen getuige deze foto op Twitter :o


https://mobile.twitter.com/tomvanteinde
  dinsdag 2 april 2013 @ 22:26:39 #4
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_124813851
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:17 schreef thats-me het volgende:
Het was mooi druk in nijverdal vanmorgen getuige deze foto op Twitter :o

[ afbeelding ]
https://mobile.twitter.com/tomvanteinde
Beter om 's morgens standaard met drie treinstellen te gaan rijden.
pi_124814307
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:26 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

Beter om 's morgens standaard met drie treinstellen te gaan rijden.
Vanaf aanstaande maandag de ritten die rond 08:14 in Enschede en Zwolle aankomen met 3x DM'90, als ik het goed onthouden heb.
  dinsdag 2 april 2013 @ 22:32:15 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124814328
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 21:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Vanwege de plaats waar die GTW onderhouden moet worden? Want er verandert verder toch niet wezenlijk iets?
Dat is nu mijn vraag eigenlijk, ze ruilen die Vtje in voor die GTW en dan? Gaat dat Vtje dan nog als reserve staan, want die protossen moeten toch ook weer eens aan de kant voor t een of ander, langere tijd...
pi_124814506
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:32 schreef b2py het volgende:

[..]

Vanaf aanstaande maandag de ritten die rond 08:14 in Enschede en Zwolle aankomen met 3x DM'90, als ik het goed onthouden heb.
Die daarvoor en daarna moeten ook echt met 6 bakken gereden worden.
Bier.
  dinsdag 2 april 2013 @ 22:35:38 #8
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_124814578
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat is nu mijn vraag eigenlijk, ze ruilen die Vtje in voor die GTW en dan? Gaat dat Vtje dan nog als reserve staan, want die protossen moeten toch ook weer eens aan de kant voor t een of ander, langere tijd...
Ze hebben één meer dan nodig voor de dienst. Dat was eerst die plan V. Nu een GTW. Door slim te wisselen kan je onderhoud doen en de rest op de baan hebben. Staan er een trein stuk dan wordt het onderhoud in de daluren gedaan zodat dan de korte pendel Amersfoort-Barneveld tijdelijk opgeheven moet worden. Die rijdt dan in de spits weer.
  dinsdag 2 april 2013 @ 22:35:57 #9
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_124814598
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Die daarvoor en daarna moeten ook echt met 6 bakken gereden worden.
NS doet nu even een dakannie.
pi_124814749
Laat me raden, geen materieel? Niet genoeg reizigers? :(
Bier.
pi_124814780
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:37 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Laat me raden, geen materieel? Niet genoeg reizigers? :(
Materieel is er genoeg.
  Redactie Sport dinsdag 2 april 2013 @ 22:39:24 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_124814904
Op somda lees ik dat er niet genoeg depotvoedingen zouden zijn... Vier jaar geleden kon het nog wel, dus dat lijkt me toch geen argument :N
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 2 april 2013 @ 22:43:15 #13
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124815181
En ik heb nog wellicht een stomme vraag.

Wat is het maximum aantal treinstellen wat je achter elkaar kan hebben en met wel materieel is dat? (Dus niet getrokken mat met een loc)

En waarom is die max er dan?
  Redactie Sport dinsdag 2 april 2013 @ 22:45:49 #14
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_124815386
Vijftien bakken ICM, is beperkt door de maximale stroomafname (hoewel 16 en 17 bakken ook wel eens voor zijn gekomen, er hoeft maar een viertje in de omloop van een drietje bij een geplande samenstelling van 5x drie te komen en je hebt er al teveel).

VIRM is ook 15, maar doordat er alleen viertjes en zesjes zijn is daarbij de max 14. Mat'64 was 10, DM'90 is vier stellen (8 bakken) dacht ik. GTW's kunnen tot drie stellen gekoppeld worden.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_124815390
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:
En ik heb nog wellicht een stomme vraag.

Wat is het maximum aantal treinstellen wat je achter elkaar kan hebben en met wel materieel is dat? (Dus niet getrokken mat met een loc)

En waarom is die max er dan?
5x ICM-III. En op vraag twee geen idee.
pi_124815560
DM90 zijn definitief terug in dienst getreden voor het traject Nijverdal? Opzich is er ook niet veel ander dieselmateriaal, maar wellicht wordt de lijn nog van bovenleiding voorzien.
  dinsdag 2 april 2013 @ 22:50:52 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124815728
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:39 schreef dennistd het volgende:
Op somda lees ik dat er niet genoeg depotvoedingen zouden zijn... Vier jaar geleden kon het nog wel, dus dat lijkt me toch geen argument :N
Weggehaald door ProRail, reden "werd toch niet gebruikt, kost geld, weg ermee."
pi_124815800
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:
En ik heb nog wellicht een stomme vraag.

Wat is het maximum aantal treinstellen wat je achter elkaar kan hebben en met wel materieel is dat? (Dus niet getrokken mat met een loc)

En waarom is die max er dan?
Die max is er vanwege de stroomvoorziening (15 bakken ICM-III is 6300KW) en vanwege perronlengtes en sommig materieel kan gewoon niet meer dan zoveel units in treinschakeling.
Bier.
pi_124815801
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:48 schreef AverageJoe het volgende:
DM90 zijn definitief terug in dienst getreden voor het traject Nijverdal? Opzich is er ook niet veel ander dieselmateriaal, maar wellicht wordt de lijn nog van bovenleiding voorzien.
Terug? Die hebben er altijd al gereden, op het korte stukje Nijverdal - Nijverdal West na hoor! Alleen korter omdat minder reizigers, doorgaande reizigers gingen allemaal via Deventer
  Redactie Sport dinsdag 2 april 2013 @ 22:52:08 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_124815819
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:48 schreef AverageJoe het volgende:
DM90 zijn definitief terug in dienst getreden voor het traject Nijverdal? Opzich is er ook niet veel ander dieselmateriaal, maar wellicht wordt de lijn nog van bovenleiding voorzien.
DM'90 is er ook gewoon blijven rijden (op Enschede-Nijverdal en Nijverdal West-Zwolle. Tot er een aanbesteding is blijft het er ook gewoon rijden, maar die zijn ze nog aan het voorbereiden (en zolang de elektrificatie nog niet zeker is wordt het ook nog niet aanbesteedt volgens mij)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_124815903
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:52 schreef dennistd het volgende:

[..]

DM'90 is er ook gewoon blijven rijden (op Enschede-Nijverdal en Nijverdal West-Zwolle. Tot er een aanbesteding is blijft het er ook gewoon rijden, maar die zijn ze nog aan het voorbereiden (en zolang de elektrificatie nog niet zeker is wordt het ook nog niet aanbesteedt volgens mij)
Oh oke, nooit geweten. Waren het voorheen Syntus DM90's of wel de NS?
  Redactie Sport dinsdag 2 april 2013 @ 22:54:30 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_124816000
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:53 schreef AverageJoe het volgende:

[..]

Oh oke, nooit geweten. Waren het voorheen Syntus DM90's of wel de NS?
Was gewoon NS. De Syntus DM'90's reden gedeeltelijk de dienst op Winterswijk-Arnhem en volledig op Arnhem-Tiel.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_124816103
Volgens mij is er trouwens bij ICM niet per definitie een max en moet het ook mogelijk zijn om 5x4 of 10x4 te koppelen.
Bier.
pi_124816296
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:53 schreef AverageJoe het volgende:

[..]

Oh oke, nooit geweten. Waren het voorheen Syntus DM90's of wel de NS?
http://www.trein-kaart.nl/ Ondanks niet helemaal up-to-date, kun je zien dat dat NS is inderdaad. Buffels waren goeie dingen btw :)
pi_124816363
Wáren? :(
Bier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')