abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 februari 2013 @ 20:37:05 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123133382

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123133418
quote:
'Wij stellen de regionale vervoerders in de gelegenheid hun hogere tarieven voor doorgaande reizen op de chipkaart terug te draaien.'
Subtiel. _O-

Gewoon overal die NS-paaltjes neerplempen en gaan met die OV-chipbanaan.
pi_123133566
Het wachten is tot iemand op het geniale plan om dat hele "omchecken" als je van vervoerder wisselt, maar gewoon bij de fyra op de "leuk geprobeerd, jammer van de uitvoering"-hoop te gooien.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 februari 2013 @ 20:40:51 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123133586
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123134115
NS_online twitterde op woensdag 20-02-2013 om 19:59:29 @Arriva_NL Fijn te vernemen dat jullie nu ook NS reizigers aantrekkelijke korting willen blijven geven, dit wilden we altijd al. reageer retweet
:')
pi_123134148
Verder geen druk _O-
pi_123134794
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 20:49 schreef b2py het volgende:
NS_online twitterde op woensdag 20-02-2013 om 19:59:29 @Arriva_NL Fijn te vernemen dat jullie nu ook NS reizigers aantrekkelijke korting willen blijven geven, dit wilden we altijd al. reageer retweet
:')
jezus wat een slijmballen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 februari 2013 @ 21:02:21 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123134879
quote:
Gewoon helemaal afschaffen, dat plan. Niemand heeft last van reizigers met papieren kaartjes.

Poortjes kunnen worden uitgerust met barcodelezers, de kaartautomaten kunnen barcodes op kaartjes printen. Everybody wins.
pi_123135148
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2013 21:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Gewoon helemaal afschaffen, dat plan. Niemand heeft last van reizigers met papieren kaartjes.

Poortjes kunnen worden uitgerust met barcodelezers, de kaartautomaten kunnen barcodes op kaartjes printen. Everybody wins.
De vakbonden vinden dat HC's teveel gewicht meedragen door de kniptang.
pi_123135283
Als de andere treinvervoerders nu gewoon de NS tariefstructuur hadden "overgenomen" was de ov-chipkaart al lang helemaal doorgevoerd.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_123135648
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 21:05 schreef b2py het volgende:

[..]

De vakbonden vinden dat HC's teveel gewicht meedragen door de kniptang.
Dan bouwen ze maar een high-power laser in in die railpocket.
  woensdag 20 februari 2013 @ 21:21:36 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123136168
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 17:31 schreef Bitlord het volgende:
Nu we het over rijweerstanden hebben enzo, ik kan me uit boeken over NS locomtiefseries herinneren dat het met bijvoorbeeld de 1200-serie niet mogelijk was om gelijk "vol-gas" te geven, anders brandde er van alles door. Nee langzaamaan moest er steeds meer tractie worden gegeven.
Dat is inderdaad de ouderwetse manier van aanzetten met gelijkstroommotoren: weerstanden in serie in deze afschakelen als de stroom genoeg gezakt is.Als je direct de volle spanning op een motor zet, vormt die een soort kortsluiting en is het einde verhaal. Een draaiende gelijkstroommotor vormt van binnen een tegenveld waardoor de stroom door de motor daalt. Zo kun je de weerstand steeds kleiner maken tot uiteindelijk wel de volle spanning over de motor staat. Dit doe je met motoren in serie, serie-parallel of parallel. Vervolgens kun je ook nog het veld verzwakken om de snelheid te verhogen. Het lijkt trouwens makkelijk, maar een goede weerstandgeregelde loc ontwerpen vergt een hoop expertise. Meer info in het boek over de BB-300 en de 1100 (o.a.).

quote:
Is dat tegenwoordig anders met de huidige treinen? Kun je het pookje gewoon gelijk vol naar voren douwen en doet de electronica/software de rest?
Yep. Kon bij al het NS stroomlijnmaterieel ook al, dat schakelt automatisch op.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 20 februari 2013 @ 21:27:45 #13
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123136551
De ontsporing bij Muizen in België van gister zorgt nog zeker t/m maandag voor onderbroken verkeer daar.
  PR/Manusje van alles woensdag 20 februari 2013 @ 21:30:20 #14
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123136739
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 21:05 schreef b2py het volgende:

[..]

De vakbonden vinden dat HC's teveel gewicht meedragen door de kniptang.
Dat moet een grap zijn.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 februari 2013 @ 21:39:35 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123137376
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 20:49 schreef b2py het volgende:
NS_online twitterde op woensdag 20-02-2013 om 19:59:29 @Arriva_NL Fijn te vernemen dat jullie nu ook NS reizigers aantrekkelijke korting willen blijven geven, dit wilden we altijd al. reageer retweet
:')
echt die reactie :r
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123137951
Ik heb het opgezocht waarom de oude klassiekjes nogal schokkerig optrekken en de nieuwere varianten niet, de oude versies hebben zogenaamde JH (?) motoren terwijl de nieuwere voorzien zijn van thyristoren; die laatsten bouwen het vermogen geleidelijk op.
pi_123138944
Dan heeft een plan V dat ook want echt schokvrij optrekken is dat ook niet altijd...

Verder mee eens, oprotten en gewoon papieren kaartjes blijven verkopen! Die chipkaart moeten ze maar eens introduceren als ze een systeem uitgedacht hebben dat WEL normaal werkt.
  woensdag 20 februari 2013 @ 22:07:41 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123139309
Een JH-wals is enigszins vergelijkbaar met de aandrijving van Plan V.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123139734
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:03 schreef arkkey het volgende:
Dan heeft een plan V dat ook want echt schokvrij optrekken is dat ook niet altijd...

Verder mee eens, oprotten en gewoon papieren kaartjes blijven verkopen! Die chipkaart moeten ze maar eens introduceren als ze een systeem uitgedacht hebben dat WEL normaal werkt.
Leg eens uit wat er bij de NS niet goed werkt ? opzich doet de NS de invoering best netjes vind ik.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_123139789
quote:
2s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:07 schreef Duvel het volgende:
Een JH-wals is enigszins vergelijkbaar met de aandrijving van Plan V.
Wat heeft Jimi Hendrix ermee te maken dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles woensdag 20 februari 2013 @ 22:16:41 #21
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123139867
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:14 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Leg eens uit wat er bij de NS niet goed werkt ? opzich doet de NS de invoering best netjes vind ik.
de invoering van een totaal kansloos systeem ja.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 20 februari 2013 @ 22:17:44 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123139929
quote:
5s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat heeft Jimi Hendrix ermee te maken dan? :?
Jeumont-Heidmann.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123140066
quote:
2s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:07 schreef Duvel het volgende:
Een JH-wals is enigszins vergelijkbaar met de aandrijving van Plan V.
Wat is een JH wals? Waar staat die JH voor?
  woensdag 20 februari 2013 @ 22:20:13 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123140097
Ik verwijs naar mijn vorige post.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 20 februari 2013 @ 22:20:30 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123140111
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:14 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Leg eens uit wat er bij de NS niet goed werkt ? opzich doet de NS de invoering best netjes vind ik.
De OV-chipkaart werkt goed voor een reis gemaakt door één persoon van A naar B met één vervoerder. Zodra je ingrediënten aan deze mix toevoegt wordt het steeds gecompliceerder.

Denk aan:
- Reis onderbreken
- Andere vervoerder
- Tweede reiziger
- De spitsgrenzen
pi_123140121
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:14 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Leg eens uit wat er bij de NS niet goed werkt ? opzich doet de NS de invoering best netjes vind ik.
Volgens mij zijn die punten al 100x langsgekomen, maar vooruit laat ik eens een random punt pakken: 40% korting en 09:00. Verder zijn het niet altijd NS-puntjes maar zoals je over heel het internet kan lezen is er gewoon niet nagedacht over het systeem.
pi_123140273
quote:
14s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:20 schreef Duvel het volgende:
Ik verwijs naar mijn vorige post.
Dank u!
pi_123140460
quote:
14s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:20 schreef Duvel het volgende:
Ik verwijs naar mijn vorige post.
Ja daar worden we een stuk wijzer van, nooooo hee :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123140773
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:20 schreef arkkey het volgende:
zoals je over heel het internet kan lezen is er gewoon niet nagedacht over het systeem.
Er is prima over nagedacht. Alleen "Schijt aan de reiziger die op zijn blote knietjes mag vallen dat hij vervoerd wordt, in wat voor omstandigheden en tijdsbestek dan ook" paste uiteindelijk toch niet op de kaart. Op alle punten waar er een keuze gemaakt moest worden om gemak/kostenbesparingen te introduceren tussen reiziger en vervoerder is er iedere keer gekozen voor de vervoerder.

Gek he, dat de reiziger er dan niet op zit te wachten :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_123140837
quote:
10s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:30 schreef Litpho het volgende:

[..]

Er is prima over nagedacht. Alleen "Schijt aan de reiziger die op zijn blote knietjes mag vallen dat hij vervoerd wordt, in wat voor omstandigheden en tijdsbestek dan ook" paste uiteindelijk toch niet op de kaart. Op alle punten waar er een keuze gemaakt moest worden om gemak/kostenbesparingen te introduceren tussen reiziger en vervoerder is er iedere keer gekozen voor de vervoerder.

Gek he, dat de reiziger er dan niet op zit te wachten :').
Ho ho, dat zie je verkeerd :{w

quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 20:49 schreef b2py het volgende:
NS_online twitterde op woensdag 20-02-2013 om 19:59:29 @Arriva_NL Fijn te vernemen dat jullie nu ook NS reizigers aantrekkelijke korting willen blijven geven, dit wilden we altijd al. reageer retweet
:')
Heus :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123140916
Nou ik lees anders bij de NS dat de reiziger uitzinnig is en dat al meer dan xx% voor de chipkaart "kiest" :')
pi_123141029
Klopt, je ziet die reizigers ook genieten als ze mogen in-/uitchecken, als de conducteur langskomt of een reizigersonderzoekingsmevrouw die mensen hun gegevens afhandig maakt...
  woensdag 20 februari 2013 @ 22:34:16 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123141039
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja daar worden we een stuk wijzer van, nooooo hee :N
Ik kan wel allerlei google-linkjes gaan overtypen, maar die kun je net zo goed zelf kiezen. 't Is gewoon een ding dat zorgt voor het afschakelen van de weerstanden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123141108
Haha, ja ik snap ook nooit dat 99% van de mensen daaraan mee doet. Volgens mij snapt niemand dat dat niet verplicht is ofzo. Zelf voel ik me niet echt geroepen om aan die vriendelijke gepensioneerden mijn kaartje te tonen.
  woensdag 20 februari 2013 @ 22:36:32 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123141188
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:32 schreef arkkey het volgende:
Nou ik lees anders bij de NS dat de reiziger uitzinnig is en dat al meer dan xx% voor de chipkaart "kiest" :')
Reizigers hebben ook niet echt veel keuze hè? Als je een nieuw abonnement aanschaft is het al verplicht om op saldo te reizen :')
pi_123141304
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

Reizigers hebben ook niet echt veel keuze hè? Als je een nieuw abonnement aanschaft is het al verplicht om op saldo te reizen :')
Met de voorwaarden die je eerder schetste heb je waarschijnlijk al zo'n 95-99% van de reizigers gedekt. Wat in mijn ogen toch een redelijke prestatie is waardoor de cijfers politiek gezien te verdedigen zijn. Het is natuurlijk treurig dat er veel mensen buiten de boot vallen, maar je kan nooit iedereen voorzien.
pi_123141381
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

De OV-chipkaart werkt goed voor een reis gemaakt door één persoon van A naar B met één vervoerder. Zodra je ingrediënten aan deze mix toevoegt wordt het steeds gecompliceerder.

Denk aan:
- Reis onderbreken
- Andere vervoerder
- Tweede reiziger
- De spitsgrenzen
Nou, dat beeld kan wel wat worden genuanceerd inmiddels.

- Reis onderbreken: door afschaffing dubbel opstaptarief kun je binnen 35 minuten verder reizen zonder opnieuw opstaptarief te betalen. Dat geldt kennelijk ook voor een reis NS - NS, als ik een vriendin mag geloven die zich laatst verbaasde over een ritprijs van 80 cent.
- Andere vervoerder: idem, hoewel dat gedoe over het al dan niet rekenen van regionale vervoerders nog steeds speelt. Maar die wens bestond/bestaat ook met papieren kaartjes: zie de Veolia-automaten met kaartjes tegen Veolia-tarief. Heeft niet direct met het systeem te maken.
- Tweede reiziger: in plaats van aanschaf papieren kaartje van tevoren langs de automaat voor meereiskorting (en in het geval van AO is het ook veiliger/sneller). Komt geen extra handeling aan te pas. Zo'n OV-chipkaart in de portemonnee zal in de toekomst even normaal worden als de bankpas, en het gros van de OV-reizigers heeft er inmiddels wel een.
- De spitsgrenzen: werken beide kanten op. Je kan er nadeel van ondervinden maar aan de andere kant ook voordeel. (Je reis beginnen voor de spits en voortzetten in de spits).

[ Bericht 1% gewijzigd door KnightSolaire op 20-02-2013 22:48:52 ]
pi_123141515
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:35 schreef arkkey het volgende:
Haha, ja ik snap ook nooit dat 99% van de mensen daaraan mee doet. Volgens mij snapt niemand dat dat niet verplicht is ofzo. Zelf voel ik me niet echt geroepen om aan die vriendelijke gepensioneerden mijn kaartje te tonen.
Ik weiger er ook aan mee te werken. Ik check al in en uit dus de NS weet prima in welke trein ik zit, daar heeft Synovate niks mit zu machen.
  woensdag 20 februari 2013 @ 23:00:34 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123141546
Ik doe ook niet mee eigenlijk, ook al heb ik een trajectkaart. Gewoon, daarom...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123141555
Ben ik hier de enige die aan die roodjassen mijn OVC geeft? :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 februari 2013 @ 23:04:00 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123141566
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 23:03 schreef b2py het volgende:
Ben ik hier de enige die aan die roodjassen mijn OVC geeft? :')
ik denk het
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123141604
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 23:03 schreef b2py het volgende:
Ben ik hier de enige die aan die roodjassen mijn OVC geeft? :')
Ik durf meestal niet zo stoer te zijn als iedereen hier ze
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 23:03 schreef b2py het volgende:
Ben ik hier de enige die aan die roodjassen mijn OVC geeft? :')
gt te zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123141624
KANKERTRAGE HOERESITE :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123141773
Hehe. Bij de NOS zijn ze er ook eindelijk achter dat het papieren kaartje niet weg moet omdat de ov-chip gewoon een stuk duurder is, en niet omdat "de gevolgen van het afschaffen niet geheel duidelijk zijn"
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 20 februari 2013 @ 23:11:11 #45
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_123141786
http://www.nu.nl/binnenla(...)n-in-oostenrijk.html

quote:
Nederlands gezin botst tegen trein in Oostenrijk
AMSTERDAM - Een Nederlandse toeriste is woensdag in Oostenrijk omgekomen toen de auto waarin zij zat door een trein werd aangereden.

Dat gebeurde op een onbewaakte spoorovergang in het plaatsje Mittersill.
Volgens Oostenrijkse media is het slachtoffer een 35-jarige vrouw uit de provincie Utrecht. Haar 34-jarige man, die achter het stuur zat, en hun 9-jarige dochter raakten ernstig gewond.
De trein toeterde nog om de naderende auto met vakantiegangers te waarschuwen, aldus de politie. Het voertuig werd 80 tot 100 meter meegesleurd. Reddingswerkers waren lang bezig om de slachtoffers te bevrijden. In de trein bleef iedereen ongedeerd.
Op de overgang zijn al vaker ongelukken gebeurd. De plaatselijke bevolking zou graag zien dat er spoorbomen of in elk geval knipperlichten komen.
Ben je mooi klaar mee :{
  woensdag 20 februari 2013 @ 23:11:35 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123141800
Hey Fles, die Ierse intercities van de foto die je hier eerder postte zijn gebouwd door het Spaanse CAF

[/randomnutteloosweetje]
pi_123141854
Mooi!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 februari 2013 @ 23:14:23 #48
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123141918
Wat zouden ze hier bij Prorail van vinden?
pi_123141975
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 23:03 schreef b2py het volgende:
Ben ik hier de enige die aan die roodjassen mijn OVC geeft? :')
Neuh, ik geef 'm ook. Zo vaak kom ik ze trouwens niet tegen. Als iedereen over is op de OVC, zullen ze ook wel verdwijnen...
pi_123142061
FarshadBashir twitterde op woensdag 20-02-2013 om 23:14:54 Goed begin dat NS luistert naar reizigers en 'voorlopig' papieren kortingskaartje niet afschaft. Afschaffen moet echter permanent vd baan! reageer retweet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')