#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:53 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:54 |
En dan? Velaro's hierheen?! ![]() Railjet?! | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:55 |
Alweer dat zinloze gespeculeer? ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:56 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Positieve feedback... Nou, men is zo tevree over de Fyra ![]() | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:56 |
Ik heb hetzelfde en meer hier, zullen we ons opgeven als vrijwilligers voor de eerste rit met passagiers? Als die komt? Geven we er toch een positieve draai aan! | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:56 |
Ik ben in een kutbui vanwege dat gezeur met NSH.. ![]() Maare, wat gaat NS doen dan als ze stoppen met de Fyra? | |
ArnosL | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:57 |
![]() Zet desnoods een vervangende treindienst op, met desnoods aangepaste koplopers, tot er nieuwe, goede treinen zijn. | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:58 |
Ik heb gehoord dat ze gehoord hebben dat de poffertjesbusiness lucratief is ![]() | |
the-it | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:58 |
Ik geloof er geen kut van, al dat geld dat er in gestopt is, (wat gok ik heel veel is), is dan weg | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:58 |
Zoals Meerstadt al schrijft is stoppen met de V250 eigenlijk niet in het belang van de reiziger, omdat het jaren duurt om een fatsoenlijk alternatief op de rails te krijgen. Er zullen ongetwijfeld slimme mensen bij NS bezig zijn met het uitwerken van alternatieve scenario's. Het is nu niet meer het werk van NS Hispeed (Jan-Willem Siebers, Marjon Kaper, Martien Janse) maar nu is de NS-top er rechtstreeks mee bezig. | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:58 |
Kom nou eerst maar met een bron dan. | |
Kentekenplaat | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:59 |
Mag ik gewoon een weekje directeur zijn bij NSH? Dan ga ik die lelijke kuthokken slijten bij de oud-ijzerboer en ga ik proberen een Alsthom te regelen. Die hebben zich tenminste bewezen in Frankrijk. | |
Kentekenplaat | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:59 |
Dat was uit het vorige topic. | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:59 |
Financieel Dagblad, helaas wel met hotlinkbeveiliging ofzo. ![]() Niet dat Alstom perfect is. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:00 |
Not good enough. | |
the-it | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:00 |
In ieder geval een stuk beter dan die Italiaanse prutsers ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:01 |
Rijden met de V250 is ook niet in het belang van de reiziger want het ding is absoluut niet betrouwbaar. | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:01 |
Sterker nog ik lees net op twitter dan Nederlandse fabrikanten van poffertjeskramen kunnen voldoen aan de bizarre eisen van de NS en dat er geen Europese aanbesteding hoeft te komen i.v.m. de status van een regionaal cultureel beschermd product! | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:01 |
Is het uit tussen jullie? ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:01 |
![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:02 |
Vergeleken met V250 is alles betrouwbaar. | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:06 |
Daarom dat NS nu een second opinion laat uitvoeren op de trein, om te kijken waar ze aan toe zijn. DSB heeft dat ook laten doen voor de IC4. Hier de bevindingen van Atkins over IC4
![]() Nee, ik ben gewoon realistisch. De ETR610 is niet bepaald een succesverhaal, de treinen werden met meer dan 2 jaar vertraging geleverd en bleken ook nog eens te zwaar te zijn. Hierdoor mocht de kantelbakinstallatie niet gebruikt worden op de Gotthardroute waardoor de hele tijdwinst die gerealiseerd zou worden door het gebruik van kantelbaktreinen teniet zou worden gedaan. | |
remcoP | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:11 |
Mansveld nu bij Nieuwsuur. | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:13 |
Fijn. Daar hoort ze niet. Geen woorden maar daden. | |
Yreal | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:17 |
He die stefano was de chef in amsterdam ![]() | |
Ireyon | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:21 |
Waar komt dit stuk vandaan? Ik heb nog niemand horen zeggen dat Fyra comfort biedt. De stoelen zijn te hard en hij maakt de hele rit een teringherrie. Een opgevoerde sprinter, meer is het echt niet. | |
Litpho | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:23 |
NSHispeed marketing. Dat is het enige wat ze wél kunnen. Soort van. | |
Graspool | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:23 |
Ik ben benieuwd. Op 20 december zat ik in de IC tussen Lelystad -> Vlissingen, rond een uur of 13:30. In Roosendaal kwamen we zonder vertraging aan op 4a. Ineens werd duidelijk dat de trein niet verder zou rijden en iedereen dus moest uit/overstappen op eenzelfde soort IC die (leeg) al klaar stond op 4b. Een reden hiervoor werd echter niet gegeven. Als ik me het goed herinner waren beide treinen 6 wagons lang. Wat zou de reden kunnen zijn voor deze ongeplande overstap? Ik dacht zelf aan materieeltekort op een ander traject, maar waarom is er dan niet gekozen om het andere treinstel daarvoor in te zetten? Een vergelijkbare situatie op donderdag 10 januari, toen andersom, wel weer op Roosendaal, om 7:50. Weer een treinstel dat niet verder zou rijden. In beide gevallen leek het er niet op dat er iets defect was aanhet materieel, maar dat is natuurlijk een aanname. Wat zijn gangbare oorzaken voor dit soort dingen? | |
GlenSpey | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:25 |
Hebben jullie in 1 dag nou serieus 3 topics vol lopen spammen? ![]() | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:25 |
Defect Materieel kan. Om een stel in de goede omloop te krijgen waardoor het op een bepaalde plek uitloopt 's nachts waar onderhoud gepleegd kan worden. Toiletten defect. Vaak ligt het wel aan het materieel ![]() | |
ArnosL | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:25 |
Beginnen ze bij Nieuwsuur weer over het samenvoegen van NS en Prorail. Zullen de andere vervoerders blij mee zijn, die zien hun positie weer benadeeld worden. | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:25 |
Of.... drumroll please... ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:26 |
Nee, twee. ![]() | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:28 |
Gaat hard hier. De Deense Wikipedia heeft trouwens een compleet artikel over 'IC4-gate' ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:30 |
Ik kan het niet meer bijhouden met nalezen op deze manier ![]() | |
_JdM_ | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:30 |
Foei. Heb jij nou van de week de aangepaste treindienst hier neergezet? ![]() Tijdens de winterdienstregeling is de IC Vlissingen-Lelystad (via Schiphol/Amsterdam Centraal) geknipt in Roosendaal. Er wordt Vlissingen-Roosendaal en Roosendaal-Lelystad ( en door naar Zwolle-Leeuwarden/Groningen) gependeld. Meer dan 10 bakken kunnen de perrons in Zeeland niet aan, terwijl - volgens planning [start lachband] wel treinen van meer dan 10 bakken op de rest van het traject rijden. | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:31 |
10 januari was er nog geen aangepaste dienstregeling. En zoals de beste poster meldde, zijn trein was al niet langer dan zes bakken. Dit heeft niks van doen met de aangepaste dienstregeling. En ik zal je sterker vertellen. Sinds de nieuwe dienstregeling op 9 december zijn de treinen op de Zeeuwse Lijn gekrompen tot zes bakken VIRM. Dit omdat de stoptreinstations niet langer kunnen hebben. | |
_JdM_ | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:36 |
Ik lette niet zo goed op de data:$ Owja. Krabbedijke is niet zo heel lang (6 bakken). | |
ArnosL | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:37 |
Hart van Nederland laat de Beneluxtrein zien als ze het over de V250 hebben ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:38 |
![]() | |
Peterselieman | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:38 |
vooral het omloopverhaal klinkt logisch. Zeker als het stel bijna toe is aan onderhoud of er juist uit komt wil bijsturing dit soort zaken nog wel eens regelen. Het meeste VIRM is in onderhoud in Onnen, dus dan wil je bepaalde stellen graag in Groningen of Zwolle uit laten lopen | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:39 |
Staat er nou echt nergens een paar alstom TGV's stof te happen? Heeft de SNCF niks te leen ofzo? Kan toch niet zo zijn dat alles in gebruik is? Ik weet wel; het zijn geen wadlopers, maar toch... | |
ArnosL | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:40 |
Dat wil m'n moeder helaas zien ![]() | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:41 |
Voor inzet in Nederland en België heb je tricourante TGV's nodig. Dan ben je beperkt tot TGV-Réseau of TGV-TMST (Eurostar). Die hebben geen van beide ATB en ERTMS, en ook geen typetoelating voor Nederland. Het zou nog kunnen met de Euroduplex-uitvoering van TGV Duplex, maar die hebben helemaal geen typetoelating voor NL. Ook geen Nederlandse of Belgische beveiligingssystemen. Ofwel: geen optie ![]() | |
Graspool | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:45 |
Thanks _JdM_! / b2py (Kan niet dubbelquoten op mobiel, vandaar)Aha, vandaar. Op de dagen waarop dit gebeurde was er geen aangepaste dienstregeling / andere bizarre weersomstandigheden. Maar dat de perrons te kort zijn verklaart een hoop. Alleen, meestal koppelen ze het achterste deel af (Lelystad > Vlissingen) (en stap ik daarom altijd in et voorste deel in), maar kennelijk was dat die dag geen optie. Beide nogmaals bedankt voor het antwoord. Ik zou het wel prettig vinden als de NS dat gewoon zou kunnen communiceren op zo'n moment, dat zou een hoop onduidelijkheid voorkomen, denk ik. Edit: @Peterselieman, thanks! [ Bericht 1% gewijzigd door Graspool op 22-01-2013 22:50:42 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:46 |
Hoe kan het toch. We willen met z'n allen ZO veel. En er kan ZO helemaal niks. dan is het weer de verschillende bovenleidingsspanning dan is het weer de verschillende spoorbreedte dan is het weer de verkeerde softwareversie van het beveiligingssysteem ( ![]() dan is het weer de personeelsomloop dan is het weer of een stel wel kan overnachten op een plek waar de plee geleegd kan worden ER IS GODVERDOMME ALTIJD WEL WAT TE ZEIKEN WAARDOOR IETS NIET KAN ![]() laten we DAAR nou eens wat aan gaan doen, zonder aanzien des persoons. Kan me niet schelen of het nou aan Gout of Kaper of Mansveld of Meerstadt ligt of aan Prorail of aan NS of aan Voith of aan Nedtrain of aan wie dan ook. Maar laten we nou eens alle neuzen dezelfde kant op draaien en er iets van PROBEREN te maken. Christus te paard nog ![]() | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:47 |
Zo jammer dat de ICE-3M geen toelating heeft voor onze HSL.. Stel dat die dat wel had. Hoeveel stellen kan je winnen door tussen Emmerich en Amsterdam C vervangend vervoer (ICM danwel Plan-V) in te zetten zoals ze paar jaar terug hebben gedaan? | |
Peterselieman | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:48 |
toch is er licht aan het einde van de tunnel van de IC4-gate, want de aanpassingen die DSB aan de IC4 uit hebben gevoerd lijken te werken. Per december vorig jaar rijden namelijk 19 van de 83 bestelde treinen rond. | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:49 |
Al 25%, zozo. Wij hadden er al 7 van de 16! ![]() | |
Fixers | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:49 |
Waar een wil is is een weg. In '89 kon het ook: | |
Viezze | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:50 |
Met als verschil dat die niet rondrijden ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:50 |
Dat bestaat al Fles:
| |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:51 |
Voor een volledige omloop op Amsterdam - Brussel heb je 5 HST's nodig. Zoveel kun je niet onttrekken aan de ICE-dienst zonder heel ICE International in zowel Nederland als België overhoop te halen. Daarnaast: als je een redelijk lopend product (ICE) om zeep wilt helpen (door een extra overstap) om een mislukt project te redden moet je dat vooral doen ![]() | |
Viezze | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:51 |
Zo gaaf, die grote borden met het spoornetwerk uitgetekend en lampjes die treinen weergeven. Heb dat heel vroeger nog een keer werkend gezien in Zwolle. | |
Duvel | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:53 |
1 Er is maar 1 ICE met ERTMS. | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:54 |
Er rijden ICE-diensten Brussel - Frankfurt over HSL3 en daar ligt ETCS. Volgens mij heb je daar meer ICEs voor nodig dan 1 stuk. De ETCS in de ICE is niet al te betrouwbaar helaas, dus wordt er met enige regelmaat omgereden. | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:55 |
Ze kunnen wel overweg met Eurobalises volgens Wiki. Maar goed, ik zou me uit materieeldiscussies houden. ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:59 |
Dan wou ik me uit alles moeten houden wat Nederland betreft, want iedereen was dus blijkbaar op de hoogte van de gammele aircoplaten op de SLT, behalve Duckie.... Lekker meediscuzeuren Bietopie! | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:02 |
Iemand heeft Wikipedia al bijgewerkt...
![]() | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:03 |
Volgens Wikipedia zijn 5 ICE-3M's uitgerust met ETCS en is er nog een testtrein (4610). | |
Duvel | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:05 |
Ah, ok, dat zal wel dan. Ik wist alleen van die 4610 omdat die op de Hanzelijn geweest is. | |
ArnosL | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:05 |
![]() | |
Viezze | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:05 |
Geheel toepasselijk vandaag op het werk; opstart van een machine verliep heel slecht en er was iemand zou komen filmen (maar dat ging dus niet). Die gast; het is net de Fyra ![]() | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:07 |
![]() | |
Peterselieman | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:10 |
Mansveld niet onder indruk van belofte AnsaldoBreda | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:11 |
http://nos.nl/video/46506(...)-dagen-opgelost.html | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:11 |
minder slapen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:12 |
Reiziger niet onder de indruk van spierballenpraat Mansveld. En nu? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:12 |
waarschijnlijk niets | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:13 |
nee okee ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:15 |
Ook luisterwaardig: http://nos.nl/audio/464922-oog-maandag-de-fyra.html | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:16 |
Nou volgens mij is er wel een oplossing ik word al dagen gespamd door een grote Deense spoorbouwer die sinds kort een hsl-waardig product heeft, helaas een halve trein, je moet er gelijk twee kopen zo slim zijn ze wel, maar het is uit ontwikkeld en het rijdt. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:17 |
Heb je pdf materiaal ofzo daarover? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:19 |
ja we zeggen nu NIKS meer zonder bron ![]() | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:19 |
![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:20 |
![]() | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:20 |
![]() AnsaldoBreda heeft per direct al zijn treinen meer winterklaar gemaakt. | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:20 |
Doorgaans een betrouwbare bron, en ze leveren altijd en bijna altijd binnen een week ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:21 |
Ik krijg net een SMSje, ze gaan morgen een proefrithouden met V250 met NMBS en NS directie Bron | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:21 |
http://shop.lego.com/en-NL/Horizon-Express-10233 | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:22 |
Zou er al een Fyra modeltrein zijn? Of uberhaubt nog komen? | |
Pino112 | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:22 |
De productie heeft vertraging opgelopen. | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:22 |
Ze hebben er bij HiSpeed nog eentje over:![]() Dikke grill heeft deze ook trouwens. Bron | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:22 |
Er moeten nog van die kaartjes met een touwtje om de grote teen. | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:23 |
De hamvraag is: doettie het? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:25 |
Ik hoor net dat het spoorwegmuseum een ballengooitent krijgt... ![]() | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:27 |
bronvermelding aub ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:27 |
Ik vraag me echt af of je mensen hebt die zon pakketje bestellen, bouwen en dan er achter komen dat ze nog een setje moeten... ![]() | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:28 |
Iets ander soort, maar het wel Fyra Bron | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:28 |
Ik zal hem anders maken, ik vin,d dat het SWM een Fyra Ballengooitent moet krijgen...en dan dat model als mikpunt... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:29 |
Schij nou toch uit..... ![]() | |
Bitlord | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:29 |
Railz Miniworld! Daar wil ik nog wel eens een keertje gaan kijken. Is het recent nog uitgebreid of is Rotterdam het laatste deel wat gebouwd is? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:30 |
Ik stond verdomme altijd voor een gesloten deur ![]() Bron | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:30 |
Ik zal je iets verklappen ze zijn daarbij lego slimmer dan bij: -Ansalsobreda -NS Hispeed -Staatssecretaris van wat? Mansveld bedoel ik dus. bij elkaar. | |
Bitlord | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:30 |
Ik moest lachen ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:31 |
Ik zoek nog steeds de suite waar je je eigen poppetje bij elkaar kan klikken zoals legofles dat gedaan heeft. Bron | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:32 |
Ja kunst ![]() Lego is best wel tof ![]() | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:34 |
Ja, ik ook ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:35 |
Ik ken iemand die NS de schuld gaf van vertragingen in België... | |
Pino112 | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:36 |
Die vriendschap is verbroken ondertussen? | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:37 |
Even een crosspost van HGBTF:
| |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:38 |
http://shop.lego.com/en-US/Pick-A-Brick-ByTheme | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:40 |
Je zal maar Belg zijn ![]() | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:40 |
Tsja ![]() Dit vond ik wel een opmerkelijke uitspraak: "Bullebak: "De Fyra rijdt nooit meer, dat is gedaan."" NMBS-baliepersoneel gelooft er dus duidelijk ook niet meer in. | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:45 |
Als NMBS baliepersoneel dan ook gewoon zonder blikken of blozen tickets terugnemen en restitueren? Vind ik dat okee ![]() ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:45 |
Wat leuk, die vlinders. Plak die dingen erop en iedereen wordt vrolijk als ze ergens een V250 zien stilstaan. ![]() | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:49 |
Een willekeurige Hispeed medewerker manager op Facebook, nergens kun je lezen dat er problemen zijn, wat is dat voor een bedrijf? https://www.facebook.com/parkash.jiawan | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:50 |
Wat een verhaal van die kerel van hgbtf zeg.. | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:50 |
Een bedrijf wat morgen een werknemer minder heeft, namelijk deze parkie nogwatishan. ik kan trouwens niks zien want ik moet inloggen en ik schijt een dikke drol op facebook dus ik doe dat niet ![]() | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:51 |
Vindt leuk: - mercedes amg ![]() - schiphol - ns hispeed - surinaams eten... | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:52 |
Nou op 14 januari post hij het volgende Parkash Jiawan January 14 hallo allemaal de week is weer begonnen en ik heb het gevoel dat het een leuke week gaat worden. Jullie ook? Nou veel plezier dan . | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:52 |
70% van de posts gaat over dat het vreselijk koud is buiten.. ![]() | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:53 |
Ja, dus? ![]() Train Manager is Hispeediaans voor conducteur. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:55 |
heb je die tickets nou al omgeboekt J88? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:56 |
Had ik al verteld dat ik verliefd ben op de Lint 21 ![]() | |
James1988 | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:57 |
Nee. | |
b2py | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:57 |
Kan die toevallig de grens over? | |
KnightSolaire | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:57 |
Een nanoseconde hoopte ik dat het een vrouwelijke bezoeker van deze topicreeks was. Helaas. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:58 |
Ik had er mooi kut met peren schijt aan gehad, die trein rijd niet, dus mag je wat mij betreft in iedere andere gele beschuitbus richting het zuiden met die tickets... | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:58 |
Sufferd ![]() | |
bork | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:58 |
Nou we gaan verder (z'n opa is deze week overleden dus dat is niet zo leuk m.m.) Favorite Quotes doe wat je wilt gekletst wordt er toch. leef je leven zoals het je is gegeven. Blijf vooruit kijken daar ligt de toekomst. Parkash Jiawan January 14 via Facebook for Windows Phone Even naar Amsterdam voor een super leuke dienst. Ik hoop maar dat ik het overleef die 5 uurtjes. Pffff m.a.w. ze weten al dat het gevaarlijk is op de Fyra Parkash Jiawan January 15 via Facebook for Windows Phone Denk je in de intercity te zitten, degraderen ze hem tot stoptrein pffff Parkash Jiawan Sunday via Facebook for Windows Phone En dan is het weer zondag een mooie dag om weer te gaan werken. Het zal wel weer gezellig worden. Fijne koude dag allemaal Tsja dat is ook niet aardig toch? Ik hoop niet dattie ontslagen wordt maar echt zijn best doettie niet imho. ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:58 |
Het is trouwens lint 27 ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:59 |
Op anciënniteiten verlies je wel van hem trouwens hoor ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:59 |
En jij helpt m nog even mee om zijn stempelkaart bij de UWV te gaan vullen ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 00:00 |
![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 00:01 |
ex schoonvader he ![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 00:01 |
Niet om het een of ander, maar wat interesseren de dagelijkse beslommeringen van een train manager van NS Hispeed ons nou? | |
Dr_Flash | woensdag 23 januari 2013 @ 00:02 |
Wat ben je nou aan het zwetsen borkie. Mijn oma ligt ook op sterven. Moet daarom iedereen maar harder naar mijn prietpraat luisteren? Ik dacht het niet. Toch een quote van mijn grootmoeder: "Zorg goed voor jezelf, iemand anders doet het niet" Dat was trouwens mijn andere grootmoeder, die daags voor de opnames van Man Bijt Hond overleden is ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 23 januari 2013 @ 00:02 |
bar weinig. | |
KnightSolaire | woensdag 23 januari 2013 @ 00:03 |
Zeker, maarre... Zijn er eigenlijk wel reguliere vrouwelijke bezoekers hier? ![]() | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:03 |
Leuk dat FB, dit is wel een correcte kerel volgens mij https://www.facebook.com/ed.vanhengel Ietsje later thuis als gepland... Nog een stel opgehaald in Brussel wat naar de watergraafsmeer moest , zou klassiek terug komen via Roosendaal. Tot daar ging het goed tot ik voor de rode liep op spoor 2... En wat heb ik toen geleerd ?? Ze houden niet van een ijslaag op de rijdraad.... Maar al doende leert men en met wat heen en weer gebel Op Rotterdam bezig met een full break test voor stel 4805. En die komt iedere keer &>*)"@¤ niet door de test van de noodknoppen heen :-( ![]() de tekst die erbij staat gloeiende ,gloeiende ,gloeiende ..... 17 januari btw. | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 00:04 |
Het is trouwens beroerd afgelopen met die cnl die gisterochtend gestrand was te Arnhem. Ding heeft terug niet gereden. Ergens in Duitsland iets vervangends wat uiteindelijk de eindbestemming ook niet heeft bereikt. | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:04 |
Doe ik niet, ik zeg alleen memento mori, ik geef geen slack. Respect Fles daar is niks mis mee. | |
Dr_Flash | woensdag 23 januari 2013 @ 00:04 |
Gupps, Crientj ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 23 januari 2013 @ 00:05 |
Ok ![]() | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:05 |
Nou, ik vind het wel interessant, levert best wat op. Beetje doorklikken op FB, ik heb wel het idee dat veel FB-gebruikers het niet allemaal doorhebben. Morgen zal het wel anders zijn misschien ![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 00:06 |
de beste man is gematigd hoopvol telkens. | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 00:07 |
Mijn nieuwe liefde ![]() | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:09 |
Ze houden niet van een ijslaag op de rijdraad. Kijk dat is iets wat we volgens mij nog niet eerder gehoord hadden, wel blokken ijs, bodemplaten etc. maar dit is een primeurtje, toch? Die passeert vast nog wel een keer de revue binnenkort. | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 00:10 |
Dan hangt er vanaf welke Fyra, want ze hebben allemaal hun eigen karakter ![]() | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:12 |
Schitterend, maar dat is wel voor 90% toe te schrijven aan de prachtige achtergrondmuziek, wie is/zijn het? | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 00:12 |
@bork: Onderschrift bij een foto: Op hoge snelheid komt de ruitenwisser los van de ruit. | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 00:14 |
| |
Bitlord | woensdag 23 januari 2013 @ 00:16 |
Best interessante uitzending van Nieuwsuur. Niet zozeer het gesprek met Wilma maar wel uitgebreide beelden van de AnsaldoBreda-fabriek in Pistoia vandaag, waar ze aan het bouwen zijn aan naar eigen zeggen de laatste Fyra V250 http://nieuwsuur.nl/uitzending/2013-01-22/ | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 00:16 |
Video-interview van Roelof Hemmen (RTL Nieuws) met Bert Meerstadt (president-directeur NS Groep) over Fyra V250: http://www.rtl.nl/xl/#/u/3de4a6a2-56a6-4611-b93b-b32f47099b08/ Opmerkelijke uitspraak: NS had tijdens dagelijkse operatie 3 treinen nodig, en ook nog 4 reservetreinen. Deze treinen zijn iedere dag nodig geweest en zelfs dan lukte het nog niet altijd. Voor het eerst echte eerlijkheid ipv de hallelujahverhalen van NS Hispeed. | |
Dr_Flash | woensdag 23 januari 2013 @ 00:18 |
4 reservetreinen. Voor wat? Een reserve sprinter bij Gouda omdat de stopper Meppel - Groningen te kort is? donder eens op met dit soort gelul iedere keer maar weer, men wordt er kotsmisselijk van. | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 00:19 |
v250 natuurlijk droppie | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 00:19 |
Excuus, had ik erbij moeten zetten. Gaat over de V250. | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:19 |
Ik heb ook weer iets, zal dadelijk de bovenstaande filmpjes bekijken: een andere TM van de Fyra op FB Auto volgetankt. Koffer gepakt. Hotel is geboekt. Op naar Brussel!!!! enorgen weer terug. Dat is wel veel zeggend imho! wel mooie pic ergens anders op zijn time line. ![]() copyright tim van dam | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:21 |
thx en nu de filmpjes ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 23 januari 2013 @ 00:22 |
sorry hoor, maar in 1977 reden ze al 380 km/h met een trein op een manier dat het ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 00:23 |
We kunnen bijna een database aan nsh personeel aanleggen.. | |
Dr_Flash | woensdag 23 januari 2013 @ 00:24 |
Als ons dat zou boeien ja. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 00:24 |
Niet dus. | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:25 |
Wel leuke tietjes maar waarom moet die meneer steeds iets zeggen? ![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 00:26 |
Wat een haat ![]() Anyways, ik ga morgen weer proberen naar Amsterdam te komen. Slaap lekker! | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 00:31 |
Eh, is het account van Bork gehackt ofzo? ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 23 januari 2013 @ 00:33 |
is naar Nijmegen afgevoerd toch? | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 00:33 |
Bert: " Het unieke van deze trein is dat deze 2 motoren heeft, dus als er 1 stuk gat kan ie door blijven rijden"![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 00:34 |
Vergeleken met een loc is dat een heel verschil ja ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 00:34 |
Maar de Thalys heeft er toch ook 2 inhangen? | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 00:35 |
2 locs ja. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 23 januari 2013 @ 00:35 |
goh, dat hebben dieselstellen ook. En dan toch is het zo dat ze zo ongeveer kunnen stranden. Vandaag nog een Arrivatreintje naar Winterswijk bestaande uit 2 stellen, waarbij in totaal slechts één motor goed functioneerde, twee op halve kracht en de vierde niets deed ... | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 00:38 |
Dus dan is dat toch geen unique selline point? Want Bert doet alsof DAT de reden was om die pizzaroller binnen te halen... | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:39 |
Dat was wel informatief maar geeft geen nieuwe info, het is billenknijpen geblazen daar, maar er lopen daar wel paar fraai geklede smooth/smart talkers rond, die het volgens mij lukt de Nederlandse kritiek knap af te wenden, wat dat betreft vind ik de Belgen directer. | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 00:40 |
Zo RTL gehad, nu nieuwsuur... Edit: Niet te bekijken in het buitenland ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 23 januari 2013 @ 00:41 |
Beetje onze bandbreedte proberen te stelen, DACHT HET NIET MANNETJE! | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:42 |
Zie boven je, ik ben nu met RTL bezig. | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 00:42 |
Dan misschien maar bedtijd en dan morgen eindelijk wellicht RIB RIO bekijken op lijn H | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 00:44 |
doe maar bonne nuit, na 2 minuten hoor ik al wel dat de NS niet AnsalsoBreda met die 3 maanden om de oren gaat slaan. 4 0f 6 maanden mag ook van van Meerstadt. | |
remlof | woensdag 23 januari 2013 @ 00:56 |
Opiniestuk uit La Repubblica van dinsdag over AnsaldoBreda: Il caso Breda, la maledizione dell'Albatros l'Olanda ferma il supertreno italiano Samenvatting: AnsaldoBreda heeft door het Deense debacle al bakken met geld verloren en het Fyra-probleem lijkt dezelfde kant op te gaan, geen verrassing nadat de CEO al bekend had gemaakt dat er nog steeds problemen bestaan met de kwaliteitscontrole. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2013 @ 01:14 |
Vast al gepost. Maar omdat hij zo vet is/blijft ![]() Hier ook de gehele 10 uur durende film (in quadscreen) te bekijken ![]() | |
Bitlord | woensdag 23 januari 2013 @ 02:36 |
Interessant genoeg om even door de Google Translate te halen. Betwijfel of AnsaldoBreda onder de huidige naam nog lang zal bestaan. | |
vault_tec | woensdag 23 januari 2013 @ 02:39 |
Hoe erg zijn de vertragingen tussen rotterdam en amsterdam? Of zit ik nu in het verkeerde topic? | |
Bitlord | woensdag 23 januari 2013 @ 02:53 |
Er rijdt momenteel maar 1 trein per uur. Knap waardeloos.. | |
Pino112 | woensdag 23 januari 2013 @ 06:40 |
![]() http://www.rfgfotografie.nl/?p=334 Vuur is gedoofd nadat de gastoevoer was dichtgedraaid. | |
Pino112 | woensdag 23 januari 2013 @ 07:09 |
Is een defecte spoorbrug al langsgekomen voor de bingokaart? | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 07:45 |
Dat is maar de vraag. Ik vermoed van niet. | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 07:49 |
Hoge brug over de Gouwe ![]() | |
_serial_ | woensdag 23 januari 2013 @ 07:50 |
Arme reizigers op dat traject, vrijdag utrecht, gisteren fik in een wissel, nu een brug. | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 07:54 |
Laatste tijd ook veel raak op de Hanzelijn trouwens. Weer een storing daar. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 07:54 |
De AnsaldoBreda-oplossing voor wegvliegende beplating?bron edit: Netjes dat de conducteur bij binnenkomst te Dordrecht omroept dat reizigers voor Utrecht beter om kunnen reizen via Geldermalsen i.v.m. een defecte spoorbrug bij Gouda. Er is ook op de MerwedeLingelijn een verstoring (defecte trein) dus of reizigers daarmee geholpen zijn...? | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 08:01 |
Fyra is toeslagvrij dus veel mensen zullen hierover omreizen. Ding zal wel uitpuilen. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 08:03 |
In ieder geval geen klagen over 'mijn' trein: 10 bakken VIRM ipv 12 bakken ICMm ondanks de defecte bovenleiding op Tilburg - Boxtel. ![]() | |
Litpho | woensdag 23 januari 2013 @ 08:08 |
"kinderziektes" ![]() | |
Q. | woensdag 23 januari 2013 @ 08:10 |
Veel wisselstoringen. Die wisselverwarming op aardwarmte doet het blijkbaar erg goed. ![]() | |
Litpho | woensdag 23 januari 2013 @ 08:13 |
Eerste keer gratis koffie deze ijstijd ![]() | |
Litpho | woensdag 23 januari 2013 @ 08:14 |
"Wisten wij veel dat de bodem afkoelt in de winter..." | |
Duvel | woensdag 23 januari 2013 @ 08:58 |
Vanmorgen weer mogen vernemen dat informatieverstrekking niet het sterkste punt is van onze nationale spoortrots "NS". Spoorbrug stuk, maar de trein van 7:54 zou rijden van spoor 3, aldus de actuele vertrektijden op mijn telefoon, dus vol goede moed naar het station! Daar stond op spoor 5 een immense sleep VIRM zonder bestemming, en op spoor 3 geen trein maar wel de Sprinter naar Uitgeest op de borden. En als volgende trein van spoor 3: 7:54 naar Leeuwarden. De omroep blaatte iets over een Sprinter naar Utrecht van spoor 8. Spoor 8 en 10 waren overigens bezet door binnengekomen Koplopers... Dus maar even aan een infomevrouw gevraagd wat er nou wel of niet reed, en of die sleep VIRM op spoor 5 niet misschien de trein naar Leeuwarden was. Ze kon alleen maar het omroepbericht herhalen, Sprinter spoor 8, verder wist ze ook niks. Op een vraag van een klant of die dan niet ingehaald zou worden door een intercity wist ze ook niet anders te antwoorden dan Sprinter spoor 8. ![]() Tien seconden later roept een conducteur in de richting van de VIRM dat dat de IC naar Leeuwarden wordt en dat er net een machinist was opgestapt. Bord op spoor 5 veranderde van leeg naar Leeuwarden en met +2 vertrok de trein. NS kan echt bezuinigen op infoclowns op het perron, het voegt geen moer toe. | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 09:09 |
Dus weten we gelijk waarom de NS geen spoorboekje meer uitgeeft. Als dadelijk de randstad dadelijk op de schop moet vanwege de Internationale Noodpendel dan kan je (Hoe goed dat initiatief van Rover en treinreiziger ook is/was ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 09:11 |
Dé oplossing voor Fyra? 'Doe er een houten balk onder'![]() ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 09:15 |
De volgende trein van AnsaldoBreda gaat zonder meer Tiewrapio heten... ![]() ![]() | |
EddyAlbena | woensdag 23 januari 2013 @ 09:28 |
Weet iemand eigenlijk wat de reden is voor het wel toeslag-vrij kunnen reizen met een NS product op IC en ICE treinen, maar bijvoorbeeld niet de Fyra? | |
WhiteJoker | woensdag 23 januari 2013 @ 09:28 |
Hoe de NOS bij een houten balk komt is me niet geheel duidelijk. Het staat niet in het artikel en die Marino heeft het over lassen. Dat is toch lastig met hout... | |
_serial_ | woensdag 23 januari 2013 @ 09:30 |
Opzich is het lassen van een balk onder de trein niet eens z'n rare oplossing. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 09:30 |
Je zou stalen ophangbeugeltjes kunnen hebben en alsnog een houten balk. ![]() Totdat NedTrain een keer onder die trein moet zijn voor onderhoud en dan zit die gelaste balk in de weg. | |
_serial_ | woensdag 23 januari 2013 @ 09:32 |
Hangt er natuurlijk wel af wat voor balk we over praten, het blijft gissen ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 09:34 |
Omdat ze veel te veel hebben betaald voor die lijn, en iedere euro welkom is.... | |
EddyAlbena | woensdag 23 januari 2013 @ 09:36 |
Mijn kritiek op de NS heeft zich ook bijna nooit gericht tot vertragingen etc. maar louter tot de communicatie. Die is inderdaad echt van een schandalig laag niveau. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 23 januari 2013 @ 09:45 |
Dat kan ook niet op de Thalys, die op hetzelfde HSL spoor rijdt. Spoor zal inderdaad wel te duur zijn | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 09:55 |
Ik ga mijn poten in het vuur steken hier, maar dit is hoe ik er over denk. Ja, die Fyra is een baggertrein. Ze doet niet wat de bedoeling is en dat is op tijd rijden, maar ik heb toch echt het gevoel dat het echt niet allemaal af te schrijven is op het treinstel zelf. Ik bedoel, dat ding moet een stuk of 6 keer overwisselen tussen spanningen, beveiligingssystemen en gaat zo door. Natuurlijk zijn er dan geen problemen naar voren gekomen bij de testritten van AnsaldoBreda, die gooien er gewoon 1 spanning en 1 systeem tegenenaan en kijken of dat ding wel door de weersomstandigheden kan rijden ; dat lukte. Nu kun je ook niet alles testen, niet elk weertype is hetzelfde.. Aanloop problemen houd je toch ; het is alleen jammer dat diezelfde aanloopproblemen op dit soort momenten boven komen drijven. Ik kan me heugen dat met de SGMm'tjes ook veel gelul was toen ze begonnen te rijden(en nog steeds, maar daar hebben ze nou eenmaal meer kennis/grotere materiaal voorraad van) Ik vind het makkelijk om alles maar af te schuiven op het treinstel.. bovendien, if you pay peanuts, you get monkeys. | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 09:57 |
2004-2013 ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 09:59 |
Que? ![]() De Thalys en de ICE's reden toch ook niet feilloos vanaf dag 1? Dat zou wel ''moeten'' maar het is een utopie. De fyra is een compleet nieuwe trein, amper getest op de HSL. Ik vind dat eerder de fout van zowel NSH en NMBS dan puur en alleen van de Fyra. Dat er trouwens stukken afvliegen is wel belachelijk ![]() ![]() Het is natuurlijk erg makkelijk voor de bedrijven in kwestie de schuld maar bij de trein te leggen ; ons treft geen blaam. Nu ben ik toch van een andere mening toebedeeld, al is het maar omdat die idioten daar 0,0 coulance en inlevingsvermogen hebben. Ja, hardstikke kut dat de Fyra niet goed rijdt, had dan meteen dat ding uit dienst genomen en in orde gemaakt, dan was het nooit zo ver gekomen. | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 10:01 |
2004-2013 | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:02 |
Ja wat bedoel je nou ![]() ![]() | |
zoem | woensdag 23 januari 2013 @ 10:06 |
| |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 10:07 |
Nee dat plaatje met die tieten was 1978... | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:07 |
Dat mag, graag zelfs. ![]() Op onze HSL doet de Thalys het, na wat aanloopproblemen die terug te waren voeren op de infrastructuur, anders toch goed? Dat doen honderden treinen iedere dag weer. En daar lukt het allemaal wel. De eerste V250 kwam in april 2009 het land in. In die drie jaar is het ding van Groningen tot Kortrijk gegaan over alle mogelijk denkbare routes. Dat is allemaal te uit en te na getest. Aanloopproblemen, ja. Daar kan ik nog inkomen. Dat een trein terzijde wordt gehaald en zelfs niet meer is toegelaten op het spoor is wel een heel andere orde van grootte van problemen! Dat sowieso. Het is Alstom gelukt in Italië met de AGV. Kennelijk was het bij SLT voldoende opgelost met een paar spanbanden, maar dat is Nederland. Als de Belgische regelgeving anders voorschrijft heeft de leverancier zich daaraan te houden. "Sorry meneer de bakker, uw brood mag dan wel bedorven zijn maar het is niet uw schuld hoor. Ik had namelijk niet moeten vertrouwen op uw kunde, als broodbakker." NMBS en NS Hispeed hebben zeker de nodige fouten gemaakt met die hele Fyra, onder andere de reserveringsplicht en de hoge tarieven. Dat kun je ze aanrekenen. Dat die pizzabakkers uit Pistoia 4 jaar na levering van de eerste van 19 treinen pas op de helft van de levering is, is diep triest. Dat de treindienst op 9-12 begon met slechts 10 treinen per dag, is diep triest. Dat naast de 3 treinstellen die benodigd waren voor de dagelijkse dienstregeling er iedere dag 4 reservetreinen nodig waren, is diep triest. Dat kun je NS/NMBS niet aanrekenen. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:08 |
Ik vind het merkwaardig dat na een jaar al duidelijk is dat die planning niet gehaald kan worden. Onrealistische planning of matige fabrikant? | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:08 |
Beide. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:09 |
Dan bevestigt dat wel een klein beetje wat ik eerder zei, het zijn allebei bedrijven met grootheidswaanzin en arrogantie van heb-ik-jou-daar. Toch blijf ik van mening toegedaan dat het érg makkelijk is om alles op de Fyra zelf af te schuiven.. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:11 |
Dat 2007 niet realistisch was was te verwachten. De infrastructuur werd tenslotte ook later opgeleverd dan voorzien. Dat het vervolgens nog 5 jaar moest duren voordat die treinen eindelijk van dermate kwaliteit waren dat er reizigers in móchten is wel het andere uiterste. | |
bork | woensdag 23 januari 2013 @ 10:12 |
http://www.voxius.nl/nl/vacancies/sr-legal-counsel-ns-hispeed | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:12 |
Dat is zeker niet de bedoeling, nee. Al heb ik de aanbesteding een keertje doorgelezen, ik vind de eisen wel een beetje .. vreemd ![]() En wat ik zei, if you pay peanuts you get monkeys, tja.. dan kan je er donderop zeggen dat je langer moet gaan wachten voor je spul. Wil je snel en goed spul dan moet je in de buidel tasten en gaan voor een productiemodel en geen start from scratch trein nemen. | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 10:13 |
Oehh, na dik een week heeft de geile NS eindelijk mijn trein verlengd. 10 bakken VIRM hedenochtend! <3 | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:13 |
Flikker op man, als ik een keertje een ander licht op de zaak schijn ben ik meteen een NSH fanboy? | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 10:15 |
Ik ben ook fan geweest van de Fyra, maar heb mijn mening over de Fyra bijgesteld naar aanleiding van de vele argumenten van oa James met betrekking tot het proces hoe de Fyra hier is gekomen. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:17 |
Zo makkelijk gaat dat helaas niet. Door het uitgeschreven bestek reageerden er maar weinig partijen op. Tijdens het proces haakten ze vrijwel allemaal af omdat het onbegonnen werk was. Alleen AnsaldoBreda bleef over. Zit NS fout voor het uitschrijven van een té specifiek bestek? Ja, absoluut. Men had minder veeleisend moeten zijn. Maar aan de andere kant: AnsaldoBreda heeft toegezegd het te kunnen. Gezien hun reputatie destijds (veel ervaring met het bouwen van rollend materieel, heeft meegebouwd aan ETR 500) zou je erop moeten kunnen vertrouwen dat je te maken hebt met een kundige partij en niet met Beun de Haas. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:17 |
Ik ben geen fan van de Fyra, helemaal niet. De Fyra is een compleet nutteloos product op het Nederlandse spoor met die uilenstukjes die wij hier hebben. Leuk als opgevoerde sprinter op een binnenlandse sprinterdienst, wellicht. Ik vind het gewoon erg gemakzuchtig om alles maar op de trein af te schuiven terwijl je godgodverdomme al op je kleine tenen kon voelen aankomen dat zoiets ging gebeuren, zeker als je een gloednieuwe trein(die nog nergens rijdt) voor een lagere prijs als een vergelijkbaar productiemodel wil laten rondrijden. Gek hé, dat er dan problemen komen. Vooral mooi hoe uniform die hele HSL is. Niet dus/. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:21 |
En dat ben ik helemaal met je eens hoor, vergis je niet ![]() Beetje oogkleppen.. van 2 kanten, de NS wist dondersgoed dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten, AB wist dondersgoed dat het niet kon voor dat geld(en zeker niet in het opgegeven tijdsbestek) De reden dat ik zo ''fel'' reageer is omdat ik alleen maar gebitch op die trein hoor. Laat er maar eens koppen rollen bij NSH, niet eens zozeer omdat ze een falend product hebben, maar hun hele houding eromheen. ''Nee hoor, er is niks mis met de Fyra, echt niet.'' ''Nou, nee we gaan geen vervangende treinen laten rijden hoor'' ''Omboeken? Voorlopig niet meneer!"' | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 10:22 |
De v250 wordt inmiddels al vijf - zes jaar getest, je gaat me niet vertellen dat fouten die afgelopen weken tijdens de permanente indienststelling te voorschijn zijn gekomen niet eerder bekend waren. Het is niet dat ineens de infra is gewijzigd, of de aansturing op het seinwezen gedeelte. De Thalys gaat vrijwel feilloos over die baan, de V160 gaat inmiddels vrijwel storingsvrij te HSL over en de V250 die voldoet aan Europese normen en met de seintechnieken overweg kan, ineens dat niet kan. Het ligt gewoon aan de Fyra die uit elkaar valt zodra er sneeuw onder plakt. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:23 |
Is dat ding 5 of 6 jaar getest op de HSL dan? Dat weet ik namelijk niet. Ik zeg toch ook niet dat het een goede trein is ![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 10:24 |
De eerste treinen zijn sinds 2007 bezig met testritten, niet alleen hier maar ook in het buitenland. Dat ding is getest in de klimaatkamer in Wenen, maar niet als dat ding rijdt. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:24 |
Een belofte die ze iedere keer weer maken, en iedere keer trappen er weer mensen in. In zowel Los Angeles als Miami heeft AnsaldoBreda zelfs beloofd om een lokale fabriek te bouwen voor de vervaardiging van rollend materieel. ![]() Volgens mij zijn die koppen al aan het rollen: sinds afgelopen vrijdag verloopt communicatie via Bert Meerstadt (NS Groep) en niet meer via NS Hispeed (Jan-Willem Siebers, Marjon Kaper). Ook was het persbericht van afgelopen vrijdag in NS-huisstijl en niet in NS Hispeed-huisstijl. De eerste V250 is in april 2009 in het land gekomen. Sindsdien is er getest in Nederland en België op zowel de HSL als op 'conventioneel spoor'. De eerste betalende reizigers zaten er in juli 2012 in. Voordat de eerste V250 naar Nederland kwam is er uitvoerig getest in o.a. Velím, Tsjechië. | |
Mr_Klaasje | woensdag 23 januari 2013 @ 10:26 |
Ik ben het wel met je eens. Overigens gebruikt iedereen impliciet het argument dat we al te lang hebben gewacht en dat er dus in de productiefase het meteen goed moet werken. Dat is natuurlijk ondoenlijk omdat juist in de productiefase altijd nieuwe problemen aan het licht komen. Bovendien weten we te weinig van de ontwikkel- en toelatingsfase om daar echt iets over te zeggen. De grote fout van het hele project is naast de verkeerde aanbesteding dat men de productiefase van de trein in heeft gezet op het moment dat dit ding het perfect had moeten doen. Dat is ronduit dom. De conclusie daaruit is dat de benelux te vroeg is opgeheven. Dat heeft echter weinig met de V250 te maken, bij de start met SLT was het ook wel handig dat er nog allemaal plan V zo opgetrommeld kon worden. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:26 |
Mooi om te lezen ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:29 |
Dat ook, er was/is geen alternatief voor de Fyra(inmiddels wel maar dat is ook maar niks) precies wat ik zei, een gloednieuwe HST ontwikkelen kost tijd(en heel, heel veel geld!)dus natuurlijk kon dat niet meteen goed gaan.. Ik vind het jammer, dat dan weer wel. Ach, wellicht eindigen ze nog een keer als sprinters tussen Zutphen en Nijmegen. Heb ik een goed excuus om er een keer in te kruipen ![]() | |
zoem | woensdag 23 januari 2013 @ 10:30 |
NS overweegt te stoppen met Fyra--- Beetje dubbel gevoel bij. Prima dat hij de problemen zelf op wilt gaan lossen, maar aan de andere kant moeten er wel consequencies aan verbonden zijn. Het kan niet zo zijn dat hij zijn portemonnee kan blijven spekken onafhankelijk van zijn (wan)prestaties. [ Bericht 17% gewijzigd door zoem op 23-01-2013 10:35:46 ] | |
V2 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:33 |
Wat zou je krijgen voor dat spul als je het verkoopt? Nieuwe hogesnelheidstrein, nooit hard mee gereden, amper gebruikt! ![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:33 |
Daar heb je gelijk in. Wij weten als outsiders te weinig details om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen, we moeten afgaan op de (beperkte) informatie die we krijgen / die uitlekt. Wel is het op z'n zachtst gezegd ironisch te noemen dat gloednieuwe hogesnelheidstreinen in Italië (AGV) zonder een centje pijn in gebruik worden genomen, treinen die 4 jaar later besteld zijn dan de V250 en die eerder betalende reizigers vervoeren. Wederom mee eens. De Beneluxtrein is veel te vroeg opgeheven en de reiziger is hiervan de dupe geworden. Ik denk dat het geduld bij NS en NMBS op begon te raken: er werd al 3,5 jaar getest - die trein moest en zou gaan rijden. Vergeet ook de politieke druk niet: de HSL is een duur stukje spoor (7,2 miljard euro) en er was al zoveel geld verloren. De tijdelijke treindienst (Fyra V160) is nooit zo betrouwbaar geweest als de reguliere treinen en doen afbreuk aan het imago van de HSL. Sinds april 2009 is de V250 heel vaak op de HSL geweest. In het begin voornamelijk 's nachts (buiten het reguliere treinverkeer). Later ook overdag. Ook in de winter. | |
_serial_ | woensdag 23 januari 2013 @ 10:34 |
Hoeveel keer is de Fyra eigenlijk stil gevallen op Nederlandse HSL tov Belgische HSL ? weet iemand dat? | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 10:35 |
Hij maakt veel meer kilometers in Nederland dus dat zou je relatief moeten bekijken. En ik denk niet dat iemand weet hoeveel kilometers die dingen hebben gereden, | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 10:35 |
T is heel vaak op de grens gebeurd als ik me niet vergis.. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:35 |
Ik bied een bos wortelen een trosje bananen. ![]() Het ding is dus gewoon te snel(onder druk) op het spoor gezet.. tja, moet je vooral doen met een pasta-trein ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 10:35 |
Heeft zo een trein een kilometerteller of een urenteller? | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 10:36 |
Nu hebben we dus een 'al dente' trein ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:37 |
Hij blijft wel flink plakken ja. Aan de sneeuw, aan de grens, aan het spoor. ![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:37 |
Cijfers weet ik niet, maar voor zover mij bekend kan het ding overal zomaar stilvallen. De grens is een notoir probleemgeval omdat niet alle treinen goed omgaan met de overgang tussen de RBC's (Nederland / België) Na 3,5 jaar mag het wel een keer. Daarnaast is de trein sinds juli 2012 in de reizigersdienst ingezet. | |
zoem | woensdag 23 januari 2013 @ 10:37 |
Er zitten ook al heel wat 'dents' in de trein ![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:38 |
Even wat anders, een nieuw record voor TGV. Sinds de start van de TGV-dienst in de jaren tachtig zijn er maarliefst 2 miljard reizigers geweest. Da's 1/3e van de wereldbevolking. ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 10:38 |
Misschien is halfgaar een betere woordkeuze... ![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 10:38 |
Volgens mij gewoon een kilometersteller. | |
Darkwing_Duck | woensdag 23 januari 2013 @ 10:39 |
staan ze dat ergens in Parijs te vieren James? Ik ben nog 2 dagen vrij... | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:40 |
Blijkbaar mag het dus niet na 3.5 jaar, om het vervolgens toch te doen vind ik beetje eigenwijs maar wie ben ik om dat te zeggen ![]() Wat ik overigens ook erg tenenkrommend vind is dat er gewoon doorgereden werd, ook al werkte het voor geen ene moer. Echt andere opties hadden ze ook niet, want de beneluxtrein was al pleite. Da's pas bedrijfsvoering mensen! ![]() | |
Peunage | woensdag 23 januari 2013 @ 10:42 |
Ik moet nog een sneeuwvlok op het spoor zien, maar er rijden al een week geen intercity's tussen den Haag en Lelystad. En terwijl ik dit typ heeft de andere trein die ik moet hebben ook ff 10 minuten vertraging ![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:44 |
Achteraf gezien had die trein inderdaad niet ingezet moeten worden. Meerstadt gaf in het interview met Roelof Hemmen ook toe dat de trein van het begin af aan niet goed is. De keuze om de trein toch in te zetten is gemaakt door het management van NS Hispeed, waarschijnlijk heeft dit te maken met de financiële situatie van het bedrijf. De HSL kost handen vol geld, de Beneluxtrein laten rijden kost eveneens veel geld. Inderdaad. NS Hispeed heeft een behoorlijk slechte beurt gemaakt met de Fyra, dat zeker. Veel van de reizigers zijn inmiddels ook weg en zul je waarschijnlijk niet meer terug zien. Het is niet meer dan terecht dat er wordt ingegrepen door Meerstadt. | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 10:44 |
De trein kende weinig problemen in de pendelende dienst tussen Amsterdam en Breda. Vervolgens zijn er storingen ontstaan bij de grensovergang en nu zijn er complicaties ontstaan met betrekking tot het sneeuwproof zijn van de trein. | |
zoem | woensdag 23 januari 2013 @ 10:44 |
Jawel, vanaf DH HS en DH LvNOI ![]() | |
Peunage | woensdag 23 januari 2013 @ 10:46 |
Ik hoef niet naar Den Haag maar naar Almere. Maar jij hebt het over een andere lijn denk ik. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:46 |
Inderdaad, hopen dat hij een goede bezem door die arrogante kliek gaat halen, want dit is ronduit belachelijk. Wel grappig, door te besparen op de trein, kost dit debacle ze nu véél en véél meer. Voor dat geld hadden we een compleet traject met talloze Thalyssen of ICE's kunnen opzetten joh ![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:47 |
Amsterdam - Breda heeft de V250 hoogstens incidenteel gedaan. Ook op de route Amsterdam - Rotterdam is de trein vaak zat uitgevallen of onderweg stilgevallen. Daarnaast: voor die dienst was één V250 nodig. Op de Watergraafsmeer stonden er toen een stuk of 5. ![]() Overigens: OVpro Volgens mij kunnen we wel stellen dat het management van NS Hispeed niet zoveel meer te doen heeft. | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2013 @ 10:48 |
Ergens snap ik het wel qua storingen. Ligt niet geheel aan AnsaldoBreda. Voor de zomer met een 189 loc gereden vanaf Emmerich naar Maasvlakte. Ding zat vol storingen. Toen hebben ze een monteur mee laten rijden in Duitsland met die loc. Niets aan de hand. Maar Nederland: - Eerst NL spanning krijgen (25KV Betuweroute) - 3 fase scheidingen op de Betuweroute (stroomafnemer neer, snelschakelaar omzetten) - Iets voor de Kijfhoek normale Nederlandse spanning (1500volt) - Terug naar 25KV. Dan gaat de loc weer rechtsomkeert naar Duitsland, zelfde verhaal maar dan omgekeerd. Ze worden er op gemaakt om dat te kunnen natuurlijk, maar zoveel heen en weer schakelen de hele tijd, dan kan je wel storingen verwachten ja. Het blijft wel gevoelig apparatuur. Die 189 loc rijdt in Duitsland gewoon constant op Duitse spanning en geen fasescheidingen of andere rare dingen. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:49 |
Kent het 15 kV-systeem geen fasescheidingen? Waarom het 25 kV-systeem dan wel? | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2013 @ 10:53 |
25kV is wisselspanning. Op grotere afstanden kan dat gedoe geven. Ik ben niet zo handig met electra maar zoals het mij (in Jip&Janneketaal ![]() Bij wisselspanning heb je a en b die beide in een parabool lopen. Om te zorgen dat ze beide in parabool blijven lopen moet je om de zoveel tijd de a en b "opnieuw" laten starten. Schijnt anders dat de parabolen niet lekker meer lopen. Lastig uit te leggen, we hebben op school ook nog niets over wisselspanning gehad, en ik vroeg het laatst ook al waarom al die fase scheidingen (ook nog eens op hele vervelende plekken). Misschien iemand die dit beter kan uitleggen ? | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 10:53 |
Ik bedoelde ook Amsterdam - Rotterdam ![]() Volgens mij valt de hoeveelheid defecte treinen wel mee. Even kijken in storingen archief. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:54 |
Vind je het gek, met 400% reserve en een loods vol Italianen nabij. ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:55 |
Dat heeft geloof ik te maken met de interval(hertz) waar je mee te maken hebt bij AC.. het is bij mij ook een beetje stoffig. In een auto gebruikt men geen AC (meer ![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 10:55 |
In heel 20212, hebben er 18 'defecte treinen' gestaan op de HSL tussen Rotterdam en Schiphol. http://www.rijdendetreine(...)orzaak=defecte+trein Hoeveel dubbelingen en treinen op hoofdspoor daar tussen zitten heb ik niet uitgezocht. En vier gestrande treinen http://www.rijdendetreine(...)zaak=gestrande+trein | |
Dr_Flash | woensdag 23 januari 2013 @ 10:56 |
Beetje aan de late kant, maar okee. Goed dat het eindelijk gebeurt. En NS HiSpeed heeft nog genoeg te doen aangezien ze ook over ICE, CNL en Pimpel gaan. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 10:57 |
En dan moet de informatie wel volledig zijn... niet alle defecte treinen verschijnen op de storingenpagina van NS.nl. | |
Peunage | woensdag 23 januari 2013 @ 10:57 |
2 keer zo weinig treinen en half zo lang als normaal. Waarom is dit zo? | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 10:58 |
Dat er minder treinen kan ik ergens snappen, omdat je dan minder last hebt van verstoringen bij kapot materieel. Waarom ze korter zijn kan ik je niet uitleggen, dat weet een van de guru's hier wel ![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 11:01 |
De materieelplanning sluit niet aan de planning van de dienstregeling. | |
Peunage | woensdag 23 januari 2013 @ 11:04 |
Dat snap ik dus niet. Er rijden in het hele land minder treinen. Dan lijkt het me logischer dat er per keer meer capaciteit is. Minder frequent elke keer maar meer lading/personen. Waar gaan de treinen heen die uitvallen? | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 11:05 |
Het opstelterrein ![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 11:06 |
Dat is de theorie, de praktijk is anders. Treinen staan op opstelterreinen. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 11:07 |
Trouwens, die CNL van eergisteren, wat was daarmee? Heel station Arnhem stond vol en ergens in een verdomhoekje stond dat ding een beetje te staan. ''niet instappen'' ![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 11:08 |
Onderzoeksraad studeert op mogelijk onderzoek Fyra Het ding is een week uit dienst en nu gaat de Onderzoeksraad onderzoeken of ze er misschien wat mee gaan doen. Lekker op tijd. | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 11:09 |
Kan ik trouwens niet afstuderen op die geile Fyra ofzo? ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 23 januari 2013 @ 11:09 |
Het is nog meer een marketingfail dan een treinfail zo langzamerhand.. | |
vault_tec | woensdag 23 januari 2013 @ 11:10 |
Moet ik voor de fyra een kaartje kopen of kan ik zo mee? | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 11:10 |
Het wordt nog leuker. De meest stipte trein in België in 2012 was... de Beneluxtrein ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 11:11 |
Fyra Breda is met toeslag bovenop je normale kaartje. | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 11:11 |
JE MAAKT EEN GRAPJE? Dat ding reed moeilijk altijd met uren vertraging ![]() Hoe slecht is het gesteld met de punctualiteit daar joh? | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 11:11 |
Hoe snel rijd dat ding daar dan? Of is dat de v160 | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 11:12 |
Dat is de V160 inderdaad, loc met rijtuigen ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 11:14 |
Da's geen HST idd. Dat je daar toeslag voor moet betalen, max 160 ofzo? | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 11:16 |
Toeslag is 3 euro en op Schiphol - Breda win je dik 30 minuten aan tijd ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 11:16 |
Ik weet echt nog te weinig van 't spoor. ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 11:16 |
¤ 2,30 enkele reis. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 11:17 |
Ik kan trouwens met de ICE naar Amsterdam, kost me ook een toeslag, tijdwinst? 3 minuten ofzo ![]() | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 11:17 |
Hmm ik dacht dat ze het gelijk getrokken hadden naar ¤3 euro. Meevallertje ![]() | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 11:18 |
Maar dan zit je wél in een ICE. Als je een plekje recht achter de machinist kunt krijgen (en het glas niet mat is) heb je een verdomd leuk uitzicht. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 11:18 |
Ik wil wel een keertje mee met het ding, ja. Ik heb een studenten OV dus dat kost me in principe slechts de toeslag. Zou een HSL richting duitsland niet rendabel zijn? lol betuweroute.. | |
b2py | woensdag 23 januari 2013 @ 11:19 |
Nee. Waar wil je dat ding aanleggen? ![]() Google maar even op 'HSL-oost' ![]() | |
Duvel | woensdag 23 januari 2013 @ 11:20 |
De 25kV-onderstations worden gevoed uit het openbare 150 kV-net. Hoewel het gehele net in Nederland op 50 Hz wordt bedreven, geldt er geen fasegelijkheid. Dat betekent dat als je twee 150 kV-netten met elkaar verbindt, er een kortsluiting ontstaat. Als je geen fasescheiding zou inbouwen in de 25 kV-bovenleiding, zou je dus via de bovenleiding een 150 kV-kortsluiting veroorzaken. De 15 kV in Duitsland is anders. Dit is een net dat op 16,7 Hz wordt bedreven. DB Netz heeft een eigen 16,7 Hz hoogspanningsnet (ik meen 220 kV), en dit net is geheel synchroon. Er is dan dus geen noodzaak meer voor fasescheidingen. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 11:21 |
De Betuweroute heeft 120 km/h als maximumsnelheid en is gebouwd voor goederentreinen. De lijn is niet eens toegelaten voor reizigersvervoer omdat er te weinig vluchtroutes zijn in tunnels. ![]() Een HSL naar Duitsland zal er niet komen, hoogstens wat verbeteringen (verhoging maximumsnelheid naar 160 km/h). | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2013 @ 11:23 |
Nee dat bedoelde ik ook juist, want de betuweroute was ook zo'n denderend succes (not) ik weet niet hoe dat nu zit. Ik zie wel dat ze inderdaad de snelheid zouden willen verhogen naar 160 met een optie voor 200. Da's goed zat, ook. In Nederland is 140 vaak de norm, right? 200 is wel nice, maar zie ik niet snel binnenlands gebeuren ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2013 @ 11:23 |
Dit is al een stuk duidelijker ja ![]() Er zijn er dus 3 op de Betuweroute. Waarvan er één is bij de Zevenaartunnel al. En die is best pittig als je vanuit Zevenaar komt met een zware trein. Dan ga je nog deels omhoog op volle tractie, en moet je de bende uitschakelen. | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2013 @ 11:25 |
Is dit al gepost? http://www.rtl.nl/xl/#/u/3de4a6a2-56a6-4611-b93b-b32f47099b08/ Volledig interview met NS-directeur Bert Meerstadt. Als het al gepost is, beschouw dit dan als niet geplaatst. ![]() | |
Duvel | woensdag 23 januari 2013 @ 11:25 |
En nu snap je waarom ze Zevenaar helemaal naar 25 kV willen hebben. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2013 @ 11:29 |
Vlakbij Tiel zit er nog één en die andere zit ergens tussen in. Zal ff opzoeken waar precies. Ik onthoudt het altijd aan de hoge reclameborden. Daar in de buurt zitten ze en dan haal ik de tractie er al af. | |
Duvel | woensdag 23 januari 2013 @ 11:29 |
Zevenaar is trouwens geen fasescheiding maar een spanningssluis. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 11:29 |
De Betuweroute raakt steeds voller, maar is nog niet het succes dat gedroomd werd ten tijde van het zetten van de handtekening. Dat hangt samen met de economische omstandigheden... wanneer die weer aantrekken zal dat ongetwijfeld z'n uitwerking hebben op het goederentransport. Onder ATB-EG is 140 km/h de maximumsnelheid. Er zijn manieren om dit te overschrijden: zo heeft Thalys 160 km/h gereden tussen Schiphol en Den Haag (ATBM-opschakelbakens). Op de Hanzelijn is dual signalling actief. Onder ATB-EG is 140 de maximumsnelheid, onder ETCS/ERTMS geldt 200 km/h als maximumsnelheid. Een ICE heeft tijdens een testrit 200 km/h aangetikt. Amsterdam - Utrecht is qua onderbouw voorbereid op 200 km/h, de bovenbouw is (naar mij bekend) voorbereid op slechts 160 km/h. Er ligt zowel ATB als ETCS op dat traject. 200 km/h onder 1,5 kV kent nadelen, zo duurt het erg lang voordat je die snelheid hebt bereikt. Duvel kan hier vast meer over vertellen. ![]() Op de HSL zijn een aantal fasescheidingen aanwezig: mij zijn Zoetermeer, Zevenbergschen Hoek en de grens bekend. Machinisten die vanaf Breda komen zetten pas vaak na Zevenbergschen Hoek de stroomafnemer weer tegen de bovenleiding, dit omdat het stuk tussen fly-over en fasescheiding bijzonder kort is. @Duvel: bedankt voor je toelichting. Dat werkt verhelderend ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2013 @ 11:31 |
Klopt. Ik ben er al een tijdje niet meer geweest ![]() | |
V2 | woensdag 23 januari 2013 @ 11:38 |
Ze zijn toch wel aangegeven met een bordje neem ik aan? En moet dan ook de pantograaf helemaal naar beneden? Waarom uberhaupt trouwens tractie eraf? Kunnen ze zo'n scheiding niet zo maken dat je gewoon door kunt rijden? Of geeft dat risico op vonken trekken? | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2013 @ 11:39 |
Staat aangegeven met borden en de ECTS geeft een melding: Let op: Fasescheiding/Spanningssluis. Dus je wordt altijd op tijd gewaarschuwd ja. | |
James1988 | woensdag 23 januari 2013 @ 11:40 |
AnsaldoBreda kan wel op tijd leveren... de eerste FLIRT-treinen voor Ferrovie Emilia Romagna zijn eergisteren overgedragen aan de vervoerder. | |
Peterselieman | woensdag 23 januari 2013 @ 11:43 |
als onderaannemer denk ik dat ze prima kunnen werken. Zolang er maar een andere partij de wind eronder houdt | |
Duvel | woensdag 23 januari 2013 @ 11:43 |
Nee, die kun je niet met stra op passeren, maakt kortsluiting. | |
Duvel | woensdag 23 januari 2013 @ 11:43 |
En dat doet BOEM. |