abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121910331

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_121910439
quote:
En dan?
Velaro's hierheen?! :D
Railjet?!
  dinsdag 22 januari 2013 @ 21:55:09 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121910461
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:54 schreef b2py het volgende:

[..]

En dan?
Velaro's hierheen?! :D
Alweer dat zinloze gespeculeer? :{
pi_121910565
quote:
‘Het beeld is onrechtvaardig. De V250 treinen zijn namelijk gewoon goed. Vergelijk ze maar eens met die van de concurrentie, ze komen als een van de beste naar voren. De eerste weken dat de nieuwe treinen in Nederland en België reden, kregen we ook alleen maar positieve feedback over het comfort en de prestaties. Geloof me, als deze problemen voorbij zijn is iedereen weer dik tevreden met onze trein.’
_O- :'( :|W :|W :|W

Positieve feedback... Nou, men is zo tevree over de Fyra O+
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  dinsdag 22 januari 2013 @ 21:56:36 #5
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121910572
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou ik zal je vertellen, ik had er best graag een ritje mee willen maken. Maar ik had al na de eerste week iets van "oowkeeee.... Weet je? Maak eerst alles maar eens fatsoenlijk in orde en als het een normaal voorspelbare dienst kan uitvoeren, dan kom ik nog weleens een keer kijken."

Maar some day... never comes.
Ik heb hetzelfde en meer hier, zullen we ons opgeven als vrijwilligers voor de eerste rit met passagiers? Als die komt? Geven we er toch een positieve draai aan!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121910596
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Alweer dat zinloze gespeculeer? :{
Ik ben in een kutbui vanwege dat gezeur met NSH.. :(
Maare, wat gaat NS doen dan als ze stoppen met de Fyra?
pi_121910636
quote:
Meerstadt houdt de optie open om de treinen helemaal terug te geven aan de fabrikant. "We kunnen contractueel gezien, net als de Belgen, over drie maanden de treinen teruggeven aan de Italiaanse fabrikant. Maar het is maar de vraag of dat goed is voor de reiziger. Want dan hebben we nog steeds geen hogesnelheidstrein. Dit soort treinen zijn namelijk geen broodjes die je zomaar kunt kopen. Die moeten gemaakt worden."
:')

Zet desnoods een vervangende treindienst op, met desnoods aangepaste koplopers, tot er nieuwe, goede treinen zijn.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 21:58:03 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121910692
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik ben in een kutbui vanwege dat gezeur met NSH.. :(
Maare, wat gaat NS doen dan als ze stoppen met de Fyra?
Ik heb gehoord dat ze gehoord hebben dat de poffertjesbusiness lucratief is :).
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121910731
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:54 schreef b2py het volgende:

[..]

En dan?
Velaro's hierheen?! :D
Railjet?!

Ik geloof er geen kut van, al dat geld dat er in gestopt is, (wat gok ik heel veel is), is dan weg
  dinsdag 22 januari 2013 @ 21:58:43 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121910735
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik ben in een kutbui vanwege dat gezeur met NSH.. :(
Maare, wat gaat NS doen dan als ze stoppen met de Fyra?
Zoals Meerstadt al schrijft is stoppen met de V250 eigenlijk niet in het belang van de reiziger, omdat het jaren duurt om een fatsoenlijk alternatief op de rails te krijgen.

Er zullen ongetwijfeld slimme mensen bij NS bezig zijn met het uitwerken van alternatieve scenario's. Het is nu niet meer het werk van NS Hispeed (Jan-Willem Siebers, Marjon Kaper, Martien Janse) maar nu is de NS-top er rechtstreeks mee bezig.
pi_121910750
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:56 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

_O- :'( :|W :|W :|W

Positieve feedback... Nou, men is zo tevree over de Fyra O+
Kom nou eerst maar met een bron dan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 22 januari 2013 @ 21:59:07 #12
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121910768
Mag ik gewoon een weekje directeur zijn bij NSH? Dan ga ik die lelijke kuthokken slijten bij de oud-ijzerboer en ga ik proberen een Alsthom te regelen. Die hebben zich tenminste bewezen in Frankrijk.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  dinsdag 22 januari 2013 @ 21:59:47 #13
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121910816
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kom nou eerst maar met een bron dan.
Dat was uit het vorige topic.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  dinsdag 22 januari 2013 @ 21:59:54 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121910825
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kom nou eerst maar met een bron dan.
Financieel Dagblad, helaas wel met hotlinkbeveiliging ofzo. :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:59 schreef Kentekenplaat het volgende:
Mag ik gewoon een weekje directeur zijn bij NSH? Dan ga ik die lelijke kuthokken slijten bij de oud-ijzerboer en ga ik proberen een Alsthom te regelen. Die hebben zich tenminste bewezen in Frankrijk.
Niet dat Alstom perfect is. ;)
pi_121910872
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:59 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Dat was uit het vorige topic.
Not good enough.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121910902
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:59 schreef James1988 het volgende:

[..]

Financieel Dagblad, helaas wel met hotlinkbeveiliging ofzo. :')

[..]

Niet dat Alstom perfect is. ;)
In ieder geval een stuk beter dan die Italiaanse prutsers :r
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:01:02 #17
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121910906
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zoals Meerstadt al schrijft is stoppen met de V250 eigenlijk niet in het belang van de reiziger, omdat het jaren duurt om een fatsoenlijk alternatief op de rails te krijgen.

Er zullen ongetwijfeld slimme mensen bij NS bezig zijn met het uitwerken van alternatieve scenario's. Het is nu niet meer het werk van NS Hispeed (Jan-Willem Siebers, Marjon Kaper, Martien Janse) maar nu is de NS-top er rechtstreeks mee bezig.
Rijden met de V250 is ook niet in het belang van de reiziger want het ding is absoluut niet betrouwbaar.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:01:09 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121910909
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:58 schreef bork het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat ze gehoord hebben dat de poffertjesbusiness lucratief is :).
Sterker nog ik lees net op twitter dan Nederlandse fabrikanten van poffertjeskramen kunnen voldoen aan de bizarre eisen van de NS en dat er geen Europese aanbesteding hoeft te komen i.v.m. de status van een regionaal cultureel beschermd product!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121910929
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:59 schreef James1988 het volgende:

Niet dat Alstom perfect is. ;)
Is het uit tussen jullie? :'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121910949
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Is het uit? :'(
:D
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:02:04 #21
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121910963
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:59 schreef James1988 het volgende:

[..]

Financieel Dagblad, helaas wel met hotlinkbeveiliging ofzo. :')

[..]

Niet dat Alstom perfect is. ;)
Vergeleken met V250 is alles betrouwbaar.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:06:49 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121911318
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:01 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Rijden met de V250 is ook niet in het belang van de reiziger want het ding is absoluut niet betrouwbaar.
Daarom dat NS nu een second opinion laat uitvoeren op de trein, om te kijken waar ze aan toe zijn.

DSB heeft dat ook laten doen voor de IC4. Hier de bevindingen van Atkins over IC4

quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Is het uit tussen jullie? :'(
_O-

Nee, ik ben gewoon realistisch. De ETR610 is niet bepaald een succesverhaal, de treinen werden met meer dan 2 jaar vertraging geleverd en bleken ook nog eens te zwaar te zijn. Hierdoor mocht de kantelbakinstallatie niet gebruikt worden op de Gotthardroute waardoor de hele tijdwinst die gerealiseerd zou worden door het gebruik van kantelbaktreinen teniet zou worden gedaan.
pi_121911657
Mansveld nu bij Nieuwsuur.
pi_121911749
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:11 schreef remcoP het volgende:
Mansveld nu bij Nieuwsuur.
Fijn. Daar hoort ze niet.

Geen woorden maar daden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121912083
He die stefano was de chef in amsterdam :P ik heb onder hem gewerkt
pi_121912364
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 21:56 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

_O- :'( :|W :|W :|W

Positieve feedback... Nou, men is zo tevree over de Fyra O+
Waar komt dit stuk vandaan? Ik heb nog niemand horen zeggen dat Fyra comfort biedt. De stoelen zijn te hard en hij maakt de hele rit een teringherrie. Een opgevoerde sprinter, meer is het echt niet.
pi_121912479
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:21 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Waar komt dit stuk vandaan?
NSHispeed marketing. Dat is het enige wat ze wél kunnen. Soort van.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121912508
Ik ben benieuwd. Op 20 december zat ik in de IC tussen Lelystad -> Vlissingen, rond een uur of 13:30. In Roosendaal kwamen we zonder vertraging aan op 4a. Ineens werd duidelijk dat de trein niet verder zou rijden en iedereen dus moest uit/overstappen op eenzelfde soort IC die (leeg) al klaar stond op 4b. Een reden hiervoor werd echter niet gegeven.

Als ik me het goed herinner waren beide treinen 6 wagons lang. Wat zou de reden kunnen zijn voor deze ongeplande overstap?
Ik dacht zelf aan materieeltekort op een ander traject, maar waarom is er dan niet gekozen om het andere treinstel daarvoor in te zetten?

Een vergelijkbare situatie op donderdag 10 januari, toen andersom, wel weer op Roosendaal, om 7:50. Weer een treinstel dat niet verder zou rijden.

In beide gevallen leek het er niet op dat er iets defect was aanhet materieel, maar dat is natuurlijk een aanname. Wat zijn gangbare oorzaken voor dit soort dingen?
pi_121912667
Hebben jullie in 1 dag nou serieus 3 topics vol lopen spammen? :P
pi_121912684
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:23 schreef Graspool het volgende:
Ik ben benieuwd. Op 20 december zat ik in de IC tussen Lelystad -> Vlissingen, rond een uur of 13:30. In Roosendaal kwamen we zonder vertraging aan op 4a. Ineens werd duidelijk dat de trein niet verder zou rijden en iedereen dus moest uit/overstappen op eenzelfde soort IC die (leeg) al klaar stond op 4b. Een reden hiervoor werd echter niet gegeven.

Als ik me het goed herinner waren beide treinen 6 wagons lang. Wat zou de reden kunnen zijn voor deze ongeplande overstap?
Ik dacht zelf aan materieeltekort op een ander traject, maar waarom is er dan niet gekozen om het andere treinstel daarvoor in te zetten?

Een vergelijkbare situatie op donderdag 10 januari, toen andersom, wel weer op Roosendaal, om 7:50. Weer een treinstel dat niet verder zou rijden.

In beide gevallen leek het er niet op dat er iets defect was aanhet materieel, maar dat is natuurlijk een aanname. Wat zijn gangbare oorzaken voor dit soort dingen?
Defect Materieel kan. Om een stel in de goede omloop te krijgen waardoor het op een bepaalde plek uitloopt 's nachts waar onderhoud gepleegd kan worden. Toiletten defect. Vaak ligt het wel aan het materieel ;)
pi_121912728
Beginnen ze bij Nieuwsuur weer over het samenvoegen van NS en Prorail. Zullen de andere vervoerders blij mee zijn, die zien hun positie weer benadeeld worden.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:25:57 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121912731
Of.... drumroll please... *O* aangepaste we-doen-het-in-onze-broek-voor-de-winter-dienstregeling *O*
pi_121912740
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:25 schreef GlenSpey het volgende:
Hebben jullie in 1 dag nou serieus 3 topics vol lopen spammen? :P
Nee, twee. ^O^
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:28:17 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121912940
Gaat hard hier.

De Deense Wikipedia heeft trouwens een compleet artikel over 'IC4-gate' _O-
pi_121913111
Ik kan het niet meer bijhouden met nalezen op deze manier :P
pi_121913128
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:25 schreef b2py het volgende:

[..]

Defect Materieel kan. Om een stel in de goede omloop te krijgen waardoor het op een bepaalde plek uitloopt 's nachts waar onderhoud gepleegd kan worden. Toiletten defect. Vaak ligt het wel aan het materieel ;)
Foei. Heb jij nou van de week de aangepaste treindienst hier neergezet? ;)

Tijdens de winterdienstregeling is de IC Vlissingen-Lelystad (via Schiphol/Amsterdam Centraal) geknipt in Roosendaal. Er wordt Vlissingen-Roosendaal en Roosendaal-Lelystad ( en door naar Zwolle-Leeuwarden/Groningen) gependeld.

Meer dan 10 bakken kunnen de perrons in Zeeland niet aan, terwijl - volgens planning [start lachband] wel treinen van meer dan 10 bakken op de rest van het traject rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_121913213
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:30 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

Foei. Heb jij nou van de week de aangepaste treindienst hier neergezet? ;)

Tijdens de winterdienstregeling is de IC Vlissingen-Lelystad (via Schiphol/Amsterdam Centraal) geknipt in Roosendaal. Er wordt Vlissingen-Roosendaal en Roosendaal-Lelystad ( en door naar Zwolle-Leeuwarden/Groningen) gependeld.


Meer dan 10 bakken kunnen de perrons in Zeeland niet aan, terwijl - volgens planning [start lachband] wel treinen van meer dan 10 bakken op de rest van het traject rijden.
10 januari was er nog geen aangepaste dienstregeling. En zoals de beste poster meldde, zijn trein was al niet langer dan zes bakken. Dit heeft niks van doen met de aangepaste dienstregeling.

En ik zal je sterker vertellen. Sinds de nieuwe dienstregeling op 9 december zijn de treinen op de Zeeuwse Lijn gekrompen tot zes bakken VIRM. Dit omdat de stoptreinstations niet langer kunnen hebben.
pi_121913529
Ik lette niet zo goed op de data:$

Owja. Krabbedijke is niet zo heel lang (6 bakken).
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_121913623
Hart van Nederland laat de Beneluxtrein zien als ze het over de V250 hebben :')
pi_121913707
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:37 schreef ArnosL het volgende:
Hart van Nederland
;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 januari 2013 @ 22:38:32 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121913713
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:25 schreef b2py het volgende:

[..]

Defect Materieel kan. Om een stel in de goede omloop te krijgen waardoor het op een bepaalde plek uitloopt 's nachts waar onderhoud gepleegd kan worden. Toiletten defect. Vaak ligt het wel aan het materieel ;)
vooral het omloopverhaal klinkt logisch. Zeker als het stel bijna toe is aan onderhoud of er juist uit komt wil bijsturing dit soort zaken nog wel eens regelen. Het meeste VIRM is in onderhoud in Onnen, dus dan wil je bepaalde stellen graag in Groningen of Zwolle uit laten lopen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:39:13 #42
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_121913760
Staat er nou echt nergens een paar alstom TGV's stof te happen? Heeft de SNCF niks te leen ofzo? Kan toch niet zo zijn dat alles in gebruik is? Ik weet wel; het zijn geen wadlopers, maar toch...
pi_121913847
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

;(
Dat wil m'n moeder helaas zien ;(
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:41:57 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121913947
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:39 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Staat er nou echt nergens een paar alstom TGV's stof te happen? Heeft de SNCF niks te leen ofzo? Kan toch niet zo zijn dat alles in gebruik is? Ik weet wel; het zijn geen wadlopers, maar toch...
Voor inzet in Nederland en België heb je tricourante TGV's nodig. Dan ben je beperkt tot TGV-Réseau of TGV-TMST (Eurostar). Die hebben geen van beide ATB en ERTMS, en ook geen typetoelating voor Nederland. Het zou nog kunnen met de Euroduplex-uitvoering van TGV Duplex, maar die hebben helemaal geen typetoelating voor NL. Ook geen Nederlandse of Belgische beveiligingssystemen.

Ofwel: geen optie :)
pi_121914186
Thanks _JdM_! / b2py (Kan niet dubbelquoten op mobiel, vandaar)

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:30 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

Foei. Heb jij nou van de week de aangepaste treindienst hier neergezet? ;)

Tijdens de winterdienstregeling is de IC Vlissingen-Lelystad (via Schiphol/Amsterdam Centraal) geknipt in Roosendaal. Er wordt Vlissingen-Roosendaal en Roosendaal-Lelystad ( en door naar Zwolle-Leeuwarden/Groningen) gependeld.

Meer dan 10 bakken kunnen de perrons in Zeeland niet aan, terwijl - volgens planning [start lachband] wel treinen van meer dan 10 bakken op de rest van het traject rijden.
Aha, vandaar. Op de dagen waarop dit gebeurde was er geen aangepaste dienstregeling / andere bizarre weersomstandigheden. Maar dat de perrons te kort zijn verklaart een hoop. Alleen, meestal koppelen ze het achterste deel af (Lelystad > Vlissingen) (en stap ik daarom altijd in et voorste deel in), maar kennelijk was dat die dag geen optie.

Beide nogmaals bedankt voor het antwoord. Ik zou het wel prettig vinden als de NS dat gewoon zou kunnen communiceren op zo'n moment, dat zou een hoop onduidelijkheid voorkomen, denk ik.

Edit: @Peterselieman, thanks!

[ Bericht 1% gewijzigd door Graspool op 22-01-2013 22:50:42 ]
pi_121914278
Hoe kan het toch. We willen met z'n allen ZO veel. En er kan ZO helemaal niks.

dan is het weer de verschillende bovenleidingsspanning
dan is het weer de verschillende spoorbreedte
dan is het weer de verkeerde softwareversie van het beveiligingssysteem ( :') )
dan is het weer de personeelsomloop
dan is het weer of een stel wel kan overnachten op een plek waar de plee geleegd kan worden

ER IS GODVERDOMME ALTIJD WEL WAT TE ZEIKEN WAARDOOR IETS NIET KAN :(

laten we DAAR nou eens wat aan gaan doen, zonder aanzien des persoons. Kan me niet schelen of het nou aan Gout of Kaper of Mansveld of Meerstadt ligt of aan Prorail of aan NS of aan Voith of aan Nedtrain of aan wie dan ook. Maar laten we nou eens alle neuzen dezelfde kant op draaien en er iets van PROBEREN te maken. Christus te paard nog -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121914341
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:41 schreef James1988 het volgende:

[..]

Voor inzet in Nederland en België heb je tricourante TGV's nodig. Dan ben je beperkt tot TGV-Réseau of TGV-TMST (Eurostar). Die hebben geen van beide ATB en ERTMS, en ook geen typetoelating voor Nederland. Het zou nog kunnen met de Euroduplex-uitvoering van TGV Duplex, maar die hebben helemaal geen typetoelating voor NL. Ook geen Nederlandse of Belgische beveiligingssystemen.

Ofwel: geen optie :)
Zo jammer dat de ICE-3M geen toelating heeft voor onze HSL..
Stel dat die dat wel had.
Hoeveel stellen kan je winnen door tussen Emmerich en Amsterdam C vervangend vervoer (ICM danwel Plan-V) in te zetten zoals ze paar jaar terug hebben gedaan?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 januari 2013 @ 22:48:52 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121914432
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:28 schreef James1988 het volgende:
Gaat hard hier.

De Deense Wikipedia heeft trouwens een compleet artikel over 'IC4-gate' _O-
toch is er licht aan het einde van de tunnel van de IC4-gate, want de aanpassingen die DSB aan de IC4 uit hebben gevoerd lijken te werken. Per december vorig jaar rijden namelijk 19 van de 83 bestelde treinen rond.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121914483
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

toch is er licht aan het einde van de tunnel van de IC4-gate, want de aanpassingen die DSB aan de IC4 uit hebben gevoerd lijken te werken. Per december vorig jaar rijden namelijk 19 van de 83 bestelde treinen rond.
Al 25%, zozo.
Wij hadden er al 7 van de 16! :)
pi_121914497
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:41 schreef James1988 het volgende:

[..]

Voor inzet in Nederland en België heb je tricourante TGV's nodig. Dan ben je beperkt tot TGV-Réseau of TGV-TMST (Eurostar). Die hebben geen van beide ATB en ERTMS, en ook geen typetoelating voor Nederland. Het zou nog kunnen met de Euroduplex-uitvoering van TGV Duplex, maar die hebben helemaal geen typetoelating voor NL. Ook geen Nederlandse of Belgische beveiligingssystemen.

Ofwel: geen optie :)
Waar een wil is is een weg. In '89 kon het ook:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')