abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121751314

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121751330
@darkwing vorige topic, duur geintje dat opheffen van de werkzaamheden..
pi_121751798
Vreemd dat mensen ineens allemaal geloven dat de winterdienstregeling zo noodzakelijk is.. :N

dat was 2 jaar terug wel anders :N
pi_121751849
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 01:43 schreef Yreal het volgende:
Vreemd dat mensen ineens allemaal geloven dat de winterdienstregeling zo noodzakelijk is.. :N

dat was 2 jaar terug wel anders :N
Late we eerlijk zijn: Vanochtend ging het prima, tot een uur of 4. Maar zoeen major blackout in Utrecht dat gebeurt blijkbaar elk jaar wel een keer, en dat is niet op te lossen of op te vangen. Dus ja, als je dat maar hard genoeg naar je klanten toe schreeuwt, hoef je ook niet eens te PROBEREN er wat aan te doen ^O^ lekkah makkahlahk :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121751894
Wat gaan we nu doen mbt het nieuwjaarsrondje? Aangezien de bodemplaten eraf kunne blijven vallen aangezien er niets aan de constructie wordt aangepast op korte termijn, en ik verwacht dat de Belgische inspectie de trein nu pas weer toelaat als de V250 volkomen veilig is, zie ik de Fyra V250 zo nog maar eens een halve maand niet meer rijden.

Gezien vanuit de inspectie zie ik geen reden om akkoord te gaan met een halfbakken oplossing, zij zullen niet meegetrokken willen worden in dit debacle en blijven zich streng opstellen.
pi_121751920
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 01:48 schreef Bitlord het volgende:
Wat gaan we nu doen mbt het nieuwjaarsrondje? Aangezien de bodemplaten eraf kunne blijven vallen aangezien er niets aan de constructie wordt aangepast op korte termijn, en ik verwacht dat de Belgische inspectie de trein nu pas weer toelaat als de V250 volkomen veilig is, zie ik de Fyra V250 zo nog maar eens een halve maand niet meer rijden.

Gezien vanuit de inspectie zie ik geen reden om akkoord te gaan met een halfbakken oplossing, zij zullen niet meegetrokken willen worden in dit debacle en blijven zich streng opstellen.
We kopen op Marktplaats een paar kinderwagens en die gaan we omkatten naar 1435 en dan gaan we mythbuster-style klote maken op die lijn waar verder toch niks op rijdt :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 19 januari 2013 @ 01:49:43 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121751926
Afhankelijk van wat de V250 doet (of niet doet) kan het nodig zijn om het rondje aan te passen. Ik stel wel voor om dezelfde route aan te houden, maar dan met 'klassieke intercities'. We zijn dan wel langer onderweg.
pi_121752433
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 01:49 schreef James1988 het volgende:
Afhankelijk van wat de V250 doet (of niet doet) kan het nodig zijn om het rondje aan te passen. Ik stel wel voor om dezelfde route aan te houden, maar dan met 'klassieke intercities'. We zijn dan wel langer onderweg.
Ik word doodziek van dat gezeik heel de tijd. Zodra duidelijk wordt dat fyra 26 jan niet gaat rijden, annuleren. Desnoods betaal ik je de boekingskosten wel terug. Maar ALS dat zo is dan gaan we radicaal een ander rondje plannen. Snel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121752538
Nou zeuren, ik wil gewoon een leuk rondje hebben. En niet anderhalf uur in Essen blauwbekken om vervolgens staand door Kijkuit en Kapelle naar Antwerpen te gaan.
pi_121752575
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 02:28 schreef Bitlord het volgende:
Nou zeuren, ik wil gewoon een leuk rondje hebben. En niet anderhalf uur in Essen blauwbekken om vervolgens staand door Kijkuit en Kapelle naar Antwerpen te gaan.
O+
Iedereen wil dat Maus :Y

Maar het moet wel minstens enigszins KUNNEN.

Ik voel er wel wat voor om een alternatief programma te gaan onderzoeken, bijvoorbeeld:

Amsterdam CS
Hanzelijn
Groningen
Leer
Rheine
Pimpel terug via Flestown *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 19 januari 2013 @ 02:42:14 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121752708
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 02:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik word doodziek van dat gezeik heel de tijd. Zodra duidelijk wordt dat fyra 26 jan niet gaat rijden, annuleren. Desnoods betaal ik je de boekingskosten wel terug. Maar ALS dat zo is dan gaan we radicaal een ander rondje plannen. Snel.
Is prima :Y

Een alternatief hebben is een goed idee nu de V250 redelijk onzeker is.

quote:
14s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 02:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik voel er wel wat voor om een alternatief programma te gaan onderzoeken, bijvoorbeeld:

Amsterdam CS
Hanzelijn
Groningen
Leer
Rheine
Pimpel terug via Flestown *)
Maak er iets leuks van :s)
pi_121752912
oh, bedtijd :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 19 januari 2013 @ 06:15:22 #13
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121753732
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 01:43 schreef Yreal het volgende:
Vreemd dat mensen ineens allemaal geloven dat de winterdienstregeling zo noodzakelijk is.. :N

dat was 2 jaar terug wel anders :N
Twee jaar geleden liep het hele land vast als het koud werd. Nu reed het nog redelijk tijdens de sneeuw, de grote storing op Utrecht uitgezonderd.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Moderator zaterdag 19 januari 2013 @ 07:52:54 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_121753918
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 06:15 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Twee jaar geleden liep het hele land vast als het koud werd. Nu reed het nog redelijk tijdens de sneeuw, de grote storing op Utrecht uitgezonderd.
Ik moet zeggen dat het nu ook wel aardig gaat. Mijn trein is geschrapt, maar er blijft altijd nog een halfuursdienst over. Het zou alleen fijn zijn als het logistiek te regelen is dat de treinen die wel rijden ook lang zouden zijn. Er moeten toch dubbel zoveel mensen in, dus maak die dingen dan zo lang mogelijk.

En afgelopen donderdag had ik een trein Sloterdijk-Arnhem zonder verwarming. Dat was ook jammer :')
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 19 januari 2013 @ 08:42:45 #15
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121754220
Verstoorde dienstregeling Fyra Amsterdam-Brussel
Zaterdag 19 Januari 01:24
Oorzaak
Als gevolg van een verstoorde dienstregeling van Fyra V250 tussen Amsterdam en Brussel adviseert NS Hispeed reizigers via Roosendaal te reizen.
Verwachting
Waarschijnlijk tot en met woensdag 23 januari.


Ben erg benieuwd, dan moeten de V250's voor donderdag weer herkeurd zijn, hoe werkt zoiets trouwens?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 19 januari 2013 @ 08:44:02 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121754234
Ze hopen dat het donderdag weer rijdt, maar dat kan wel erg voorbarig zijn.
De treinstellen moeten in België weer een X-aantal veilige kilometers maken, en de inspectie moet het goedkeuren.
pi_121754414
Hoeveel van de huidige planning blijft er over als we het fyra stuk met binnenlandse treinen doen?
pi_121754559
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 06:15 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Twee jaar geleden liep het hele land vast als het koud werd. Nu reed het nog redelijk tijdens de sneeuw, de grote storing op Utrecht uitgezonderd.
ik bedoelde dat we 2 jaar geleden met zijn alle de winterdienstregeling uitkotste, maar je nu de grootste zeikerd bent als je er nog aan durft te twijfelen :N

Vooral de HTM :X nee joh, we schrappen gewoon ALLES dat wissels nodig heeft :') :')
  zaterdag 19 januari 2013 @ 09:22:51 #19
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121754596
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 08:44 schreef greavy het volgende:
De treinstellen moeten in België weer een X-aantal veilige kilometers maken, en de inspectie moet het goedkeuren.
Kun je dat preciezer formuleren, liefst met een linkje?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 19 januari 2013 @ 09:25:40 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121754625
Ik hoor net dat er weer iemand is aangereden rond Bilthoven.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 19 januari 2013 @ 09:29:23 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121754658
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 09:25 schreef Duvel het volgende:
Ik hoor net dat er weer iemand is aangereden rond Bilthoven.
Bij het station zo te zien, ongebruikelijke plek, er zijn daar wel werkzaamheden.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 19 januari 2013 @ 09:30:10 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121754675
M'n schoonmoeder zit in die trein. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 19 januari 2013 @ 09:32:54 #23
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121754708
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 09:30 schreef Duvel het volgende:
M'n schoonmoeder zit in die trein. :{
Das minder, gezien de locatie hoeft het geen springer te zijn zoals nu al wordt geroepen.
Sterkte!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121754734
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 01:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Late we eerlijk zijn: Vanochtend ging het prima, tot een uur of 4. Maar zoeen major blackout in Utrecht dat gebeurt blijkbaar elk jaar wel een keer, en dat is niet op te lossen of op te vangen. Dus ja, als je dat maar hard genoeg naar je klanten toe schreeuwt, hoef je ook niet eens te PROBEREN er wat aan te doen ^O^ lekkah makkahlahk :Y
Maar goed, als het gister kon, had het donderdag ook mogelijk geweest..
  zaterdag 19 januari 2013 @ 09:35:01 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121754742
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 09:32 schreef bork het volgende:

[..]

Das minder, gezien de locatie hoeft het geen springer te zijn zoals nu al wordt geroepen.
Sterkte!
Dank je... Ze was onderweg naar ons, dus het wordt wat later.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_121754893
Succes Duuf!
Wel gek, staat niks over ongeval staat op p2000.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 09:51:19 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121754978
09:26:1419-01-1309AMBUA1 SOESTDIJKSEWEG NOORD BILTHOVEN
0726557 RAV Utrecht ( Onbekende of Persoonlijke Code )
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 19 januari 2013 @ 09:55:43 #28
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_121755049
quote:
09:26:24 19-01-13 GROUP-1 P 1 ONGEVAL Soestdijkseweg Noord BHV Eenh: BHV618 BHV609 BHV612
0706582 BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD De Bilt)
0706584 BRW Veiligheidsregio Utrecht (Bilthoven) (Blusploeg 111)
0706585 BRW Veiligheidsregio Utrecht (Bilthoven) (Blusploeg 112)
0709561 BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode Binnensticht - Lekstroom)
pi_121755110
Op het kaartje was het niet in de buurt van het spoor maar goed.

Op nu.nl een bericht dat de NMBS de fyra trein wil dumpen en order wilt annuleren. Zitten we dan straks met 16 van die dingen..
  Redactie Sport zaterdag 19 januari 2013 @ 10:25:15 #30
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121755523
We kunnen er natuurlijk ook van maken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
10:29 V Amsterdam Centraal (IC 12628)
12:17 A Roosendaal  
-----   
12:22 V Roosendaal (R 2583)
13:10 A Antwerpen Centraal  
-----   
13:35 V Antwerpen Centraal (IR 613)
13:52 A Antwerpen-Noorderkempen  
-----   
14:08 V Antwerpen-Noorderkempen (IR 634)
14:25 A Antwerpen Centraal  
-----   
14:43 V Antwerpen Centraal (IR 2914)
16:52 A Liège-Guillemins  
-----   
17:17 V Liège-Guillemins (R 5367)
17:50 A Maastricht  
-----   
17:58 V Maastricht (IC 868)
20:22 A Amsterdam Centraal  
10-20 minuten eerder weg en een uurtje later thuis, moet toch ook te doen zijn.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_121755558
Acceptabel als je het mij vraagt.
pi_121755824
Brr... Het is echt f*****#%$#**g koud in deze trein :'(

--edit-- Het is alleen deze wagon. Hmm, netjes, de conducteur heeft de helft van de eerste klas aangewezen als 'hier mag je ook wel gaan zitten, dan blijft de andere helft rustig voor de 'echte' eersteklas kaartjes.

[ Bericht 43% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 19-01-2013 10:51:30 ]
pi_121756493
Waarom zetten ze niet gewoon die "oude" fyra bakken in, die rijden toch wel? Gewoon die losse rode goederen locomotief met die wagons met afbladderende verf erachter :)
  Redactie Sport zaterdag 19 januari 2013 @ 11:13:27 #34
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121756544
Van de binnenlandse Fyra valt ook bijna de helft uit, dus daar gaat het ook niet best mee..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_121756576
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:11 schreef arkkey het volgende:
Waarom zetten ze niet gewoon die "oude" fyra bakken in, die rijden toch wel? Gewoon die losse rode goederen locomotief met die wagons met afbladderende verf erachter :)
Die hebben nooit naar Brussel gereden, en die locs zijn volgens mij allang weer verhuurd aan andere partijen.
pi_121756659
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:13 schreef dennistd het volgende:
Van de binnenlandse Fyra valt ook bijna de helft uit, dus daar gaat het ook niet best mee..
Schijnt een Fyra ergens defect gehebben te staan die de boel blokkeert..
pi_121756728
Zoals ik al eerder schreef, de NMBS zou mogelijk van de Fyra af willen.

'Belgische spoorwegen willen Fyra dumpen'
BRUSSEL - Binnen de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS gaan stemmen op om de Fyra-treinen te dumpen.

Dat melden verschillende Vlaamse kranten zaterdag. De hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel werd vrijdag tot zeker maandagavond stilgezet na het zoveelste incident. Een Fyratrein verloor in België een deel van zijn plaatwerk.

De NMBS heeft drie treinstellen in bestelling bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, maar daarvan is er nog geen een geleverd. De NS bestelde er 16, waarvan er intussen 7 zijn geleverd. De Belgische spoorwegen zouden nu onderzoeken of de order nog kan worden geannuleerd.
Volgens de kranten is de NMBS nooit een fan geweest van de Fyra, maar volgde het spoorbedrijf de Nederlandse NS, die de treinen ook voor binnenlands treinverkeer wilde gebruiken.

Bron

En het ontgaat de internationale spoorbladen ook niet:

More problems for Fyra as V250 fleet grounded
Written by Quintus Vosman

ALL Fyra V250 high-speed services between Amsterdam and Brussels were cancelled on January 17 and again on January 18 as a precaution following damage to the underside of three trains.

Inspections of HSL-South in the Netherlands and the cross-border high-speed line are being conducted to establish why the emus were damaged, although no potential cause had been found so far on the infrastructure. Impacts from ice or compacted snow are another possible reason for the damage. Studies of both the infrastructure and V250 trains will continue until the cause is found.
On January 18 the V250s were also banned from operating in commercial service in Belgum pending the outcome of the investigation.

Fyra tickets are valid for travel on conventional services, and buses are being provided across the Dutch/Belgian border from Breda and Roosendaal to Antwerp. Alternatively passengers are being offered a full refund or the option to travel later.

Bron

En een officiële verklaring van AnsaldoBreda:

AnsaldoBreda: Fyra’s faults not caused by train inefficiencies
The start of the high-speed train V250, between Belgium and the Netherlands, has
demonstrated the technological level of the High-Speed products of AnsaldoBreda, an
Italian company specialized in the production of all type of vehicles for the rail transport.
The technical problems which occurred in the early days, - after careful technical analysis
carried out by AB staff as well as by experts of the company that manage the network –
were not imputable to the train, but to issues related to the infrastructure system. The
V250, during the above-mentioned failures, immediately responded by deploying the
security and control systems that are on board.
The V250, which therefore represents a state of the art response to the request for fast
links in Europe, is a vehicle extensively tested and perfectly able to compete in the market

Bron (PDF Alert)
  Moderator zaterdag 19 januari 2013 @ 11:23:18 #38
155227 crew  Guppy
dus
pi_121756758
Treinen in de sneeuw, in de Ukraine is het geen probleem ^O^
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 19 januari 2013 @ 11:25:54 #39
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121756814
quote:
The V250, which therefore represents a state of the art response to the request for fast
links in Europe, is a vehicle extensively tested and perfectly able to compete in the market
Op welke planeet leef je dan? |:( |:( |:( |:( |:(
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121756890
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:25 schreef bork het volgende:

[..]

Op welke planeet leef je dan? |:( |:( |:( |:( |:(
Bij NSH kunnen ze heel goed mooi weer spelen, maar AnsaldoBreda is er nóg beter in :')
  Redactie Sport zaterdag 19 januari 2013 @ 11:31:55 #41
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121756952
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:21 schreef b2py het volgende:
The start of the high-speed train V250, between Belgium and the Netherlands, has
demonstrated the technological level of the High-Speed products of AnsaldoBreda
Zeg dat wel ja _O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_121756965
Ik vind het zelf wel heel moeilijk te zeggen wat nu het probleem is met die fyra en aan wie het ligt, mijn onderbuik zegt ook italiaanse troep, maar is dat daadwerkelijk wel zo? Of is er een offerte uitgeschreven voor een cheapass trein met de vraag om licht niet-robuust materieel, dat netjes door de fabrikant conform specs geleverd is? Om maar iets te noemen. Van de andere kant, het ding heeft nu een jaar of 5 vertraging? Dat zal ook wel niet voor niks zijn.

Edit: ik zit echt helemaal niet in de railroad wereld, dus kan best zijn dat het allang duidelijk is wat nu precies het probleem is hoor :)
  zaterdag 19 januari 2013 @ 11:32:45 #43
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121756979
Morgen wordt er weer sneeuw verwacht trouwens.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_121757011
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Morgen wordt er weer sneeuw verwacht trouwens.
Mooi, in de regio Alkmaar is de helft alweer weggesmolten!
pi_121757560
Treinreiziger heeft het verleden van de HST in combinatie met het winterweer op een rijtje gezet.

Winterweer: hogesnelheidstreinen sneller defect
vrijdag 18 januari 2013

Fyra rijdt door het winterweer niet tussen Amsterdam en Brussel. Dat is extreem. Toch kan het nog extremer fout gaan, weet Eurostar uit het verleden. Thalys heeft nooit het netwerk moeten stilleggen door het winterweer, maar heeft wel in het verleden treinen moeten afschaffen daardoor. Hoe komt dat?

Meerdere treinen van Fyra zijn kapot gegaan door ijsblokken die zich onder de trein vormen. Die ijsblokken zorgen voor problemen op het moment die tijdens de rit op hogesnelheid afbreken, en vervolgens omhoog stuiteren tegen de trein. Een oplossing voor het probleem heeft NS Hispeed niet direct paraat.

Thalys: glas breekt
Thalys heeft deze winter tot nu toe geen ritten hoeven schrappen door het winterweer. Wel reden de treinen de afgelopen dagen minder hard om schade aan de treinen te voorkomen. "We hebben natuurlijk al heel wat ervaring" legt Thalys woordvoerder Patricia Baars uit. "Als we op volle snelheid rijden, en twee treinen kruizen elkaar, kan met sneeuw een vacuüm ontstaan waardoor de eerste glaslaag van het raam breekt", zegt Baars.

Thalys: snelheid aanpassen
Het is nog nooit gebeurd dat alle glaslagen breken. "Maar voor de reiziger is het niet prettig, en als zoiets gebeurd halen we de trein uit de roulatie". Maar Thalys probeert het probleem eigenlijk een stap voor te zijn. "Bij slecht weer verlagen we de maximale snelheid van 300 kilometer per uur naar 230 kilometer per uur of zo nodig naar 160 kilometer per uur". De Thalys heeft vooral problemen gehad van de winter van 2009/2010. Toen hadden veel treinen urenlange vertragingen en moest Thalys een enkele trein afschaffen.

Eurostar
De winter van 2009/2010 was voor Eurostar een nog veel groter drama. Op vrijdag 18 december 2009 strandde in drie uur tijd vijf Eurostar treinen in de Kanaaltunnel, een zesde trein strandde nog voor de tunnel. Tweeduizend reizigers moesten uren in de kou doorbrengen. In sommige gevallen zelfs zestien uur, zonder eten, drinken, licht en verwarming.

Ondeugdelijke filters
Na de problemen op vrijdag, werden ook de daarop volgende dagen de Eurostars geannuleerd. Pas dinsdag 22 december kon er weer met een beperkte dienstregeling door de tunnel gereden worden. De Eurostar treinen raakten volgens onderzoekers defect doordat ondeugdelijke filters vocht door lieten waardoor kortsluiting ontstond. "Het lijdt geen twijfel dat deze incidenten konden gebeuren doordat een grote hoeveelheid fijne sneeuw door het ventilatiesysteem de locomotieven werd binnen gezogen tot aan de elektronische controlekamers", schreven de onderzoekers destijds.

Aangepast
Eurostar heeft na die dramatische winter diverse maatregelen getroffen om dergelijke problemen te voorkomen. Bijvoorbeeld een nieuw draaiboek voor winterweer. Voor Eurostar reden om bijvoorbeeld vandaag preventief vier treinen te schrappen tussen Brussel en Londen vanwege weersomstandigheden in Groot-Britanië en Noord-Frankrijk. Alle overige treinen rijden wel, maar aan lagere snelheid.

ICE
De Duitse ICE heeft in het verleden ook last gehad van het winterweer. Zo reden de meeste ICE's in de winter van 2009/2010 anderhalve week niet naar Nederland en moesten reizigers met een vervangende trein naar Emmerich reizen. Ook binnen Duitsland moest de Deutsche Bahn toen kortere treinen inzetten en enkele treinen opheffen of vervangen.

NS Hispeed
De Fyra is dus niet de enige hogesnelheidstrein die kwetsbaar is voor het winterweer. Het verschil met ICE, Thalys en Eurostar is echter dat de Fyra nog niet heeft laten zien onder normale omstandigheden wel goed te kunnen rijden. Bovendien sluit het aan bij de vooroordelen die al langer leven over de Fyra V250 en heeft NS Hispeed onvoldoende geprobeerd om het reizigersleed te beperken.

Bron
  zaterdag 19 januari 2013 @ 12:27:29 #46
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_121758174
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:11 schreef arkkey het volgende:
Waarom zetten ze niet gewoon die "oude" fyra bakken in, die rijden toch wel? Gewoon die losse rode goederen locomotief met die wagons met afbladderende verf erachter :)
Die wilden/willen de Belgen niet :N
Same shit, different day
SC hopper present
  Moderator zaterdag 19 januari 2013 @ 12:42:59 #47
155227 crew  Guppy
dus
pi_121758569
Is er trouwens al iets bekend over de dienstregeling van morgen...? Want sneeuw en alles?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 19 januari 2013 @ 12:44:28 #48
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121758617
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 11:58 schreef b2py het volgende:
Thalys heeft nooit het netwerk moeten stilleggen door het winterweer, maar heeft wel in het verleden treinen moeten afschaffen daardoor.
Kan het oprukken van Vlaams in Nederland geen halt worden toegeroepen? Afschaffen. :')
  zaterdag 19 januari 2013 @ 12:47:53 #49
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_121758722
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 12:44 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Kan het oprukken van Vlaams in Nederland geen halt worden toegeroepen? Afschaffen. :')
Alhoewel niet veel gebruikt in NL is het gewoon correct Nederlands :)
Same shit, different day
SC hopper present
  zaterdag 19 januari 2013 @ 13:01:06 #50
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121759147
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 12:42 schreef Guppyfriend het volgende:
Is er trouwens al iets bekend over de dienstregeling van morgen...? Want sneeuw en alles?
Ja, daar is al wel iets over bekend. Maar dan niet openbaar. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')