abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:48:23 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120207820

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Vanaf 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_120207831
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:47 schreef James1988 het volgende:
Niks gebaar, even wennen of kinderziektes. Het is tijd dat de concessieverlener eens daadkrachtig optreedt. Binnen 1 maand merkbare verbetering bij Fyra, anders spullen inleveren en het spoor verlaten.

Het is genoeg geweest.
Jij bent laatste best wel aggresief op NSH & Fyra he? :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 21:50:19 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120207924
en als NSH weg moet wezen, wat dan? Niet alle vervoerders hebben zomaar ff geschikt mat klaarstaan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120208062
Stations Zuidbroek, Winschoten en Hoogezand-Sappemeer krijgen facelift
ZUIDBROEK – Vier grote stations langs de spoorlijn Groningen – Bad Nieuweschans krijgen een facelift. Het gaat om de stations van Winschoten, Zuidbroek, Martenshoek en Hoogezand-Sappemeer. Dit zijn stations waar dagelijks meer dan 1.000 reizigers in- en uitstappen.

Facelift Noordelijke Stations
De provincie heeft voor de stations integrale plannen opgesteld voor de komende vijf jaar samen met ProRail, NS Stations, Arriva en de gemeenten.

De basis voor de plannen is het project Facelift Noordelijke Stations. Dit project bestaat uit het uitbreiden van het aantal fietsenstallingen, de uitbreiding en verbetering P+R-voorzieningen, het aanbrengen van dynamische en actuele reisinformatie, en het vervangen en verbeteren van bankjes en schuilruimtes op alle regionale stations in de provincie Groningen.

Betere waardering
Door de verbetering van de voorzieningen moeten meer mensen in de provincie gebruik gaan maken van de trein en de huidige reizigers de stations beter gaan waarderen. De facelift van de noordelijke stations wordt betaald uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn.

Zuidbroek
Voor het station van Zuidbroek bestaan plannen om een verbinding aan te brengen tussen het vernieuwde Noord-Nederlands Trein- en Trammuseum (NNTTM) en de rest van het stationsgebied. Hierdoor komt het gebouw beter tot zijn recht en versterken het museum, het station, de bussen en het P+R-terrein elkaar.

Ook het gebied met de bussen krijgt een verbeterde inrichting en de P+R-voorzieningen worden uitgebreid.

Hoogezand-Sappemeer
Op station Hoogezand-Sappemeer wordt het stationsgebouw mogelijk vervangen door een nieuwe wachtruimte. De bedrijfsruimte verdwijnt. Nu staat het gebouw nog leeg. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om de achterkant van het garagebedrijf in te richten als schuilruimte.

Mogelijk wordt het pand ook helemaal gesloopt. Door het pand te slopen komt er meer parkeerruimte voor fietsen en auto’s.

Winschoten
In Winschoten onderzoeken de NS en ProRail hoe het karakteristieke stationsgebouw beter benut kan worden. Inmiddels maakt al een ondernemer gebruik van het gebouw.

Een ander gedeelte van het gebouw kan weer in gebruik worden genomen als wachtruimte.

Ook komt er in de toekomst een nieuw busstation. Het gebouw dat er nu staat is sterk verouderd en moet worden gesloopt. Op dit moment worden plannen gemaakt voor een nieuw busstation.

Het gebied rondom het station krijgt mogelijk een nieuwe inrichting. Onderzocht wordt of de weg voor het station een 30 kilometerzone kan worden.

De tunnel onder het spoor wordt ook nog verder opgeknapt. Het afgelopen jaar is er al geïnvesteerd in betere verlichting en het beter schoonhouden van de tunnel. Mogelijk komt er meer glas in de tunnel, waardoor er meer licht invalt. Het fietspad in de tunnel wordt minder steil gemaakt.

Martenshoek
Op station Martenshoek wordt onder meer onderzocht hoe er een betere aansluiting van de bussen op de trein kan komen.

Bron
pi_120208089
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:47 schreef James1988 het volgende:
En weer vol :D
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:47 schreef James1988 het volgende:
Het is genoeg geweest.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:54:22 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120208131
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Jij bent laatste best wel aggresief op NSH & Fyra he? :P
Ik ben dit geblunder meer dan zat. Het is al meer dan 3 jaar schering en inslag: vertraging, uitval, slecht onderhoud, niet voldoen aan eisen in de concessie. En nu, 3 dagen na de start van Fyra Brussel ("wij zijn er helemaal klaar voor!") is er amper een trein op tijd op z'n bestemming aangekomen.

Het is genoeg geweest. In Engeland, een land waar ze wél oog hebben voor de reiziger, had dit bedrijf allang de concessie (eigenlijk de franchise) moeten inleveren en was men opnieuw gaan aanbesteden.

quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:50 schreef Peterselieman het volgende:
en als NSH weg moet wezen, wat dan? Niet alle vervoerders hebben zomaar ff geschikt mat klaarstaan
NSH even laten doorrijden totdat er een vervoerder is die het wel kan. Alstom en Stadler kunnen snel leveren, een aanbestedingsronde is lang niet altijd nodig.
pi_120208140
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:50 schreef Peterselieman het volgende:
en als NSH weg moet wezen, wat dan? Niet alle vervoerders hebben zomaar ff geschikt mat klaarstaan
Nou en? NSH ook niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120208226
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:50 schreef Peterselieman het volgende:
en als NSH weg moet wezen, wat dan? Niet alle vervoerders hebben zomaar ff geschikt mat klaarstaan
Staat nog wat materieel op de dijksgracht vast te roesten :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 21:56:42 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120208274
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:55 schreef b2py het volgende:

[..]

Staat nog wat materieel op de dijksgracht vast te roesten :P
dat mag niet over de HSL naar België, omdat er gesteggel was over de softwareversies van de locs :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120208275
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:54 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik ben dit geblunder meer dan zat. Het is al meer dan 3 jaar schering en inslag: vertraging, uitval, slecht onderhoud, niet voldoen aan eisen in de concessie. En nu, 3 dagen na de start van Fyra Brussel ("wij zijn er helemaal klaar voor!") is er amper een trein op tijd op z'n bestemming aangekomen.

Het is genoeg geweest. In Engeland, een land waar ze wél oog hebben voor de reiziger, had dit bedrijf allang de concessie (eigenlijk de franchise) moeten inleveren en was men opnieuw gaan aanbesteden.

[..]

NSH even laten doorrijden totdat er een vervoerder is die het wel kan. Alstom en Stadler kunnen snel leveren, een aanbestedingsronde is lang niet altijd nodig.
Maar kunnen ze zomaar de concessie beëindigen? Hoeveel kapitiaalverlies maak je dan wel niet op die V250's? En wie kan zo maar 1-2-3 even een dienstje opstarten daar?
pi_120208304
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:53 schreef b2py het volgende:

Winschoten
[knip]...Mogelijk komt er meer glas in de tunnel, waardoor er meer licht invalt.
Nog meer glas in de tunnel? Die ligt elke keer al vol glas als de overkapping weer eens vernield is. Volgens mij wordt de laatste tijd ook geen nieuw glas meer geplaatst bij de overkapping.
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:57:13 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120208308
Ik heb wellicht een stomme vraag voor (aspirant) machinisten hiero met reizigerstreinen. Merk je aan het rijgedrag of een trein vol of leeg is, qua optrekken afremmen, of qua vermorgen verbruik ofzo?
pi_120208317
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat mag niet over de HSL naar België, omdat er gesteggel was over de softwareversies van de locs :P
Wij hebben toch ook dat TBL1+ geaccepteerd, zij moeten gewoon niet zo zeiken. Kut belgen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 21:57:27 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120208329
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou en? NSH ook niet
NSH rijdt tenminste nog met iets, maar een wanprestatie kun je het zeker noemen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:04:38 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120208814
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Maar kunnen ze zomaar de concessie beëindigen? Hoeveel kapitiaalverlies maak je dan wel niet op die V250's? En wie kan zo maar 1-2-3 even een dienstje opstarten daar?
Er zitten ontbindende voorwaarden in de concessie voor wanneer de voorwaarden niet worden nageleefd. Voorwaarden hebben betrekking op onder andere prestaties en rittijden.

In de concessie is eveneens opgenomen dat het rollend materieel beschikbaar gesteld dient te worden aan een volgende exploitant. Mocht een volgende exploitant geen interesse hebben in de V250-treinen dan is dat het risico van de leasemaatschappij, NSFSC. De nieuwprijs van 19 V250's is trouwens 380 miljoen euro.

Iedereen kan een treindienst opzetten mits hij de juiste papieren heeft.
pi_120208926
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:56 schreef Peterselieman het volgende:
dat mag niet over de HSL naar België, omdat er gesteggel was over de softwareversies van de locs :P
Oh ja tuurlijk, als je niet WIL is er altijd wel een smoes *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120209030
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Er zitten ontbindende voorwaarden in de concessie voor wanneer de voorwaarden niet worden nageleefd. Voorwaarden hebben betrekking op onder andere prestaties en rittijden.

In de concessie is eveneens opgenomen dat het rollend materieel beschikbaar gesteld dient te worden aan een volgende exploitant. Mocht een volgende exploitant geen interesse hebben in de V250-treinen dan is dat het risico van de leasemaatschappij, NSFSC. De nieuwprijs van 19 V250's is trouwens 380 miljoen euro.

Iedereen kan een treindienst opzetten mits hij de juiste papieren heeft.
Dan ben ik wel benieuwd naar de ontbindende voorwaarden. Ben jij daarvan op de hoogte?
Ik vind het nogal wat, zomaar even de concessie opgeven..
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:10:57 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120209200
Mijn vraag inderdaad, is de concessie openbaar?

Edit : Ik bedoel, kunnen we de papieren ergens lezen...
pi_120209262
Van de HSL of de Engelse lijnen?
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:12:08 #20
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120209274
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:11 schreef WhiteJoker het volgende:
Van de HSL of de Engelse lijnen?
de Fyra :)
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:15:03 #21
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120209433
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:04 schreef James1988 het volgende:
Mocht een volgende exploitant geen interesse hebben in de V250-treinen dan is dat het risico van de leasemaatschappij, NSFSC.
Best leuke site trouwens, als je wil kan je nog ICK huren :D

http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199

en

http://www.nsfinancialser(...)ICK_new_21799518.pdf
pi_120209787
VIRM rijdt volgens NSFS onder:
Power supply 27 kVA/ 50 Hz, 21 kVA/ 18 Hz – 68 Hz
Ik snap er geen kut van, heel ICM ontbreekt er ook evenals IRM -4e generatie..
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:23:10 #23
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120209848
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:21 schreef b2py het volgende:
VIRM rijdt volgens NSFS onder:
Power supply 27 kVA/ 50 Hz, 21 kVA/ 18 Hz – 68 Hz
Ik snap er geen kut van, heel ICM ontbreekt er ook evenals IRM -4e generatie..
Dat is dan niet van NSFS, maar wellicht van een andere verhuurbeunhaas? :P
pi_120209870
Nee, VIRM is van NSFS.
ICK is trouwens 200 geschikt, ik zeg rammen over die HSL en Hanzelijn!
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:25:05 #25
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120209950
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:23 schreef b2py het volgende:
Nee, VIRM is van NSFS.
ICK is trouwens 200 geschikt, ik zeg rammen over die HSL en Hanzelijn!
Ik vond ICK echt niet verkeerd spul hoor was tenminste nog een echte trein :Y
pi_120209965
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:21 schreef b2py het volgende:
VIRM rijdt volgens NSFS onder:
Power supply 27 kVA/ 50 Hz, 21 kVA/ 18 Hz – 68 Hz
Ik snap er geen kut van, heel ICM ontbreekt er ook evenals IRM -4e generatie..
DM90 is ook niet allemaal van NSFS. De 3427-3453 zijn van NSFS, de overige van NSR. (Niet geheel toevallig dat Syntus ineens de 3422 huurde, via NSR ging dat makkelijker/sneller dan het logge NSFS)
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_120209994
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Maar kunnen ze zomaar de concessie beëindigen? Hoeveel kapitiaalverlies maak je dan wel niet op die V250's? En wie kan zo maar 1-2-3 even een dienstje opstarten daar?
Kapitaalverlies op de 250's.. Hoeveel zijn die dingen nu waard denk je? Dagwaarde?
2 kwartjes per rijtuig aan oud ijzer? :+
dag
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:26:49 #28
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120210068
Dat ICK, wat in Nederland reed, is toch praktisch dezelfde meuk als het algemene intercity materieel van de SNCF, en ik ben het laatst ook nog in Zwitserland tegengekomen,.. heeft het geen algemene naam?
pi_120210072
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik vond ICK echt niet verkeerd spul hoor was tenminste nog een echte trein :Y
Nooit mee gereisd, kan me althans niet herinneren.
Kan me nog wel getrokken rijtuigen herinneren met een DDM rijtuig er ineens tussen. Vond dat altijd maar stom staan toen ik nog klein was! :D
  dinsdag 11 december 2012 @ 22:28:08 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120210156
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Dat ICK, wat in Nederland reed, is toch praktisch dezelfde meuk als het algemene intercity materieel van de SNCF, en ik ben het laatst ook nog in Zwitserland tegengekomen,.. heeft het geen algemene naam?
Jaren terug zijn er heel veel rijtuigen gebouwd die werden gefinancierd door het Zwitserse bedrijf Eurofima. Die rijtuigen hebben als bijnaam daarom ook Eurofima-rijtuigen, de Belgische variant is I6/I10. ICK is Bm235, volgens mij geen Eurofima-afgeleide.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')