abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100607879

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
pi_100607895
En toen zat die vol...
Mijn laatste post:

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:34 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Wanneer bedoel je? Want in het weekend is er geen spits en in de vakantie geld dat ook niet.
Met een OV weekend mag je inderdaag doordeweeks ook voor 9en zelfs met korting reizen, meereizen alleen na 9 uur.
Tegenwoordig mag je met een weekend-ov altijd voor 9 uur met korting reizen? Vroeger, toen ik nog studeerde mocht dat alleen op maandagochtend. De rest van de week moest je voor 9 uur gewoon een kaartje voor het volle pond kopen...
pi_100608366
Weekendabonnement
*vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur
*vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
*vrij reizen op Goede Vrijdag (22 april)
*vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 21 april, vrijdag 29 april, woensdag 4 mei en woensdag 1 juni
*korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.

Kortom weinig verandert tov vroeger SD!
  donderdag 11 augustus 2011 @ 17:57:39 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100608628
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:34 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Wanneer bedoel je? Want in het weekend is er geen spits en in de vakantie geld dat ook niet.
Met een OV weekend mag je inderdaag doordeweeks ook voor 9en zelfs met korting reizen, meereizen alleen na 9 uur.
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:37 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Tegenwoordig mag je met een weekend-ov altijd voor 9 uur met korting reizen? Vroeger, toen ik nog studeerde mocht dat alleen op maandagochtend. De rest van de week moest je voor 9 uur gewoon een kaartje voor het volle pond kopen...
DUO - IB-Groep meldt:

Weekendabonnement
 vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur
 vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
 vrij reizen op Goede Vrijdag (22 april)
 vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 21 april, vrijdag 29 april, woensdag 4 mei en woensdag 1 juni
 korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.
pi_100610104
Sorry ik heb het inderdaad fout. My bad :@
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100610275
Ik heb voor de SC het verhaal van de NS1637 opgezocht maar is toch zonde dat die nu als NS1837 ook weg staat te rotten bij Amsterdam, net als al die andere uit de 1700- en 1800-serie.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_100610718
Wenen / Wien / Vienna


De ruim 30 jaar oude S-Bahn treinstellen serie 4020 van de ÖBB voldoen ondanks hun leeftijd nog uitstekend. Ze zijn vanaf 1996 wel gerenoveerd en de afgelopen jaren zijn er enkele stellen in de nieuwe, rood-grijze huisstijl van de ÖBB gestoken. De driedelige elektrische treinstellen, die naast de Triebwagen (4020) uit een tussenwagen (7020) en Steuerwagen (6020) bestaan, reden in de jaren 70 en 80 onder andere nog rond Innsbruck en Linz hun ritten, maar zijn ondertussen alleen nog in de Oostenrijkse hoofdstad aan te treffen. Men is anno 2011 hard bezig de infrastructuur te vernieuwen, wat te zien is aan de betonbak met grind waarin het spoor ligt. Na enig zoekwerk was op het puntje perron van station Wien Praterstern nog een aardig zicht op aankomende treinen te vinden, waarbij er ook nog iets anders op de foto stond dan alleen beton. Rechts van het spoor zijn enkele karakteristieke Weense appartementen te zien. Aan de linkerkant bevind zich het beroemde Praterstern-park, met oa het grote reuzerad (bekend uit de James Bond-film The Living Daylights). Treinstellen 4020 223 en 4020 238 arriveren hier als S2 uit Wien Mitte en hebben Wolkersdorf im Weinviertel als eindpunt. Wie deze fraaie treinstellen nog op de foto wil hebben mag zich haasten: de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) hebben onlangs een contract getekend met Siemens voor de levering van de Desiro Mainline, die de serie 4020 moet gaan aflossen.


Voor de snelle treindienst tussen de Weense luchthaven en het centrum heeft de ÖBB de City Airport Train (CAT) opgezet. Elk half uur kan de reiziger, tegen een speciaal tarief, binnen een kwartier in hartje Wenen arriveren. De trein heeft een flitsend en verfrissend groen-grijs uiterlijk en rijdt, zoals het de ÖBB betaamd, uiteraard met Taurus in eenzelfde en doorlopende kleurstelling als de drie dubbeldeks rijtuigen. De treindienst is strak opgezet: er zijn weliswaar twee setjes van lok+rijtuigen die samen een halfuursfrequentie rijden, maar het spoor wordt tevens gebruikt door de S-Bahn van Wenen, die 7x vaker stopt daar waar de CAT rechtstreeks en dus sneller het traject aflegt. Wachten op een vertraagde vlucht is er dus niet bij! Op de bewolkte (en da's maar goed ook want anders is deze combinatie vrijwel niet te klikken) 26 juli 2011 is de 1116 141 met trein 9032 zojuist uit Wien Flughafen vertrokken en passeert hier ter hoogte van (Groß) Schwechat richting Wien Mitte.


Ondanks dat de Desiro Classic ook in Oostenrijk op dieselbaanvakken steeds vaker te zien is, is de uit de jaren 80 stammende fraaie serie 5047 gelukkig rondom Wenen nog veelvuldig aan te treffen. In de jaren 90 van de vorige eeuw werd dit type door heel Oostenrijk op diverse rustige spoorlijnen ingezet, waaronder ook de Außerfernbahn tussen Garmisch-Partenkirchen en Reutte in Tirol. Van dit feit was ik in 1995 tijdens de zomervakantie zelf getuige, geheel verrast werd ik op dinsdag 26 juli 2011 toen ditzelfde materieel voorbij kwam. Stel 5047 027 in oude kleurstelling en de 5047 095 zijn als R 2579 onderweg van Marchegg naar Wien Südbf (Ost) en zullen zo een korte tussenstop te Wien Praterkai maken.


Vanaf het perron is een aardig overzicht op het Donaukaibahnhof, waar gedurende de dag diverse treinen aankomen en vertrekken, zowel de haven in als richting hoofdsporen. Op de achtergrond is de brede Donau te zien, die in Wenen eigenlijk geen toeristische functie heeft: de rivier stroomt niet dwars door de stad heen maar laat de stad links liggen.

Wordt in Nederland verse steenslag vervoerd in Fccpps'n van Railpro, in Oostenrijk gebruikt men hiervoor wagens van het type Fcs, waarvan de ÖBB zelf eigenaar is. Je komt ze eigenlijk door heel het land tegen, met name natuurlijk bij werkzaamheden aan het spoor. Getuige de snelheid waarop men in Oostenrijk het spoor her en der vernieuwd is de aanvoer van nieuwe steenslag dan ook in hoog tempo nodig. Een set van 36 lege Fcs'n stond op dinsdag 26 juli 2011 te wachten op een machinist + lok en die arriveerden aan het begin van de avond. Na een remproef vertrok de trein, met aan kop de ÖBB 1044 068, niet via het verbindingsboog naar de hoofdsporen maar rechtdoor de haven in.


Sinds 7 januari 2008 rijdt Rail Cargo Austria (RCA) in opdracht van het Oostenrijkse concern Gebrüder Weiss vijfmaal per week een trein tussen Wenen en Bludenz (A). Nadat de trein voor een groot deel beladen is met oranje Gebrüder Weiss huifcontainers, brengt ÖBB 1116 180 de trein vanaf de terminal naar het Donaukaibahnhof. Een klein uur later vertrekt de trein als G 42834 naar het in de Vorarlberg gelegen Bludenz. De trein rijdt over de Westbahn (Wien-Salzburg) en via de Korridorstrecke (Salzburg-Kufstein) naar Bludenz. De retourrit, ook 's nachts, blijft op Oostenrijks grondgebied en gaat na Wörgl rechtsaf richting Zell am See.

Morgen Budapest en München tot slot.
pi_100610928
Wat voor stuurstand zit er aan de andere kant van dat groene stuk lelijkheid?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 18:57:58 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100610930
Mooie foto's! 14.gif
pi_100611080
quote:
5s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat voor stuurstand zit er aan de andere kant van dat groene stuk lelijkheid?
Lelijk? Ok smaken verschillen :P Maar ik kom liever iets afwijkends tegen dan de eenheidsworst die er verder rond rijdt :) Maar aan de andere kant zit zoiets maar dan groen uiteraard.
pi_100611127
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 19:01 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Lelijk? Ok smaken verschillen :P Maar ik kom liever iets afwijkends tegen dan de eenheidsworst die er verder rond rijdt :) Maar aan de andere kant zit zoiets maar dan groen uiteraard.
Oh okee. Ik zat me af te vragen hoe een RailJet kop er in dosto uit zou zien :D

Maar het gaat me niet om die loc qua lelijk natuurlijk, puur om de kleuren :|W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100611290
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maar het gaat me niet om die loc qua lelijk natuurlijk, puur om de kleuren :|W
Ik vind de kleuren juist zeer mooi en verfrissend.
pi_100611371
Tsja, dat mag in dit land :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 19:09:14 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100611389
Ik vind het ook een mooi kleurenschema. Stukken beter dan dat van de Fyra. :')
pi_100611524
Ja dan noem je ook wat _O-

Maar we krijgen München nog *O* Met vette Arriva livreien en zo *O*




O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100613175
Dubbeldekker stuurstandrijtuig in de CAT kleur:
pi_100613201
Dan toch liever die rooie :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100613476
Interieur is dan wel weer fraai:
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 augustus 2011 @ 20:08:12 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100613934
Mooie foto's Zug ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 19:52 schreef remcoP het volgende:
Dubbeldekker stuurstandrijtuig in de CAT kleur:
[ afbeelding ]
Frankenstein was hierbij vergeleken nog mooi
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100614097
Netjes :)

Die CAT is ook wel leuk voor de afwisseling, al moet ik er ook weer niet te lang naar kijken...

Vandaag ook maar eens de Fyra genomen (zodat ik nog steeds alleen die 2 lijntjes naar Winterswijk moet), wat best een aardig reisje is. Fijn dat er nog een traject is waar de treinen een beetje doorrijden, wat ook wel te horen is aan het geluid van het ICRm :o
  donderdag 11 augustus 2011 @ 20:51:36 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100616122
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Frankenstein was hierbij vergeleken nog mooi
Leuk klusje voor een stagiair.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100617889
de klantenservice van Translink is ook een zooitje als ik dit mag geloven :')
Een kapotte kaart moeten houden omdat NS de abonnementen niet kan/wil overzetten..
dag
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 augustus 2011 @ 21:20:48 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100617915
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:51 schreef Duvel het volgende:

[..]

Leuk klusje voor een stagiair.
het zoontje van de hoofdontwerper ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100617956
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:20 schreef Peter het volgende:
de klantenservice van Translink is ook een zooitje als ik dit mag geloven :')
Een kapotte kaart moeten houden omdat NS de abonnementen niet kan/wil overzetten..
Ik kom bij een homotopic in ONZ uit? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100618141
Epische Ctrl+V blunder van Petertje *;
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:31:45 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100618504
Mooie foto's zug!
  Redactie Sport donderdag 11 augustus 2011 @ 21:45:46 #27
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_100619119
Vandaag met de NVBS naar RailPro geweest (tussen Hilversum Noord en Bussum Zuid), was interessant :Y
Foto's volgen later
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:47:33 #28
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100619187
Ik wou ook wel mee. Maar ik kon - door vakantie - geen vrij krijgen op het werk...
pi_100619327
quote:
6s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Epische Ctrl+V blunder van Petertje *;
Nee hoor.. bewust. Lees de post waar ik heen link maar eens :+
dag
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:54:28 #30
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100619522


Kwam ik toevallig tegen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:59:02 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100619717
Leuke foto is dat..
pi_100619764
Tering. Dat is precies waarom HDR foto's die te ver zijn bewerkt lelijk worden.
pi_100620497
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:45 schreef dennistd het volgende:
Vandaag met de NVBS naar RailPro geweest (tussen Hilversum Noord en Bussum Zuid), was interessant :Y
Foto's volgen later
Oh ja dat was vandaag he. Naja ik moest werken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:15:06 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100620501
Nu lijkt het alsof er een laagje rijp overheen ligt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:25:52 #35
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100621012
Wat een toffe trein is dat groene ding uit wenen!
pi_100621140
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat een toffe trein is dat groene ding uit wenen!
Lul
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100621266
Eigenlijk wel leuk om te zien dat 75% van het team van Rondje NL, bijna 5 jaar geleden, nog steeds met grote regelmaat in dit topic komt.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:31:59 #38
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100621300
quote:
10s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lul
Wat? Het is toch ook een toffe trein? En nog schoon ook...

Nee, die schrale paupershit die hier rondrijdt, dat trekt volle zalen..

* Darkwing_Duck trekt er zaterdag toch weer op uit voor een rondje
pi_100621353
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:54 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[ afbeelding ]

Kwam ik toevallig tegen.
Heb je het origineel ook nog? Ik houd niet van HDR.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:34:11 #40
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100621402
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Eigenlijk wel leuk om te zien dat 75% van het team van Rondje NL, bijna 5 jaar geleden, nog steeds met grote regelmaat in dit topic komt.
Toen zaten we in topic 80 ofzo? :)
pi_100621512
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Eigenlijk wel leuk om te zien dat 75% van het team van Rondje NL, bijna 5 jaar geleden, nog steeds met grote regelmaat in dit topic komt.
Als iemand dat nog een keer wilt doen en vrijwilligers zoekt:

Ik wil ik wil ik wil *O*

deze maand 4 jaar geleden toch?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:38:40 #42
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100621633
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:36 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Als iemand dat nog een keer wilt doen en vrijwilligers zoekt:

Ik wil ik wil ik wil *O*

deze maand 4 jaar geleden toch?
pi_100621684
quote:
Staat al sinds dag 1 tussen m'n favorieten :P
pi_100621822
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Eigenlijk wel leuk om te zien dat 75% van het team van Rondje NL, bijna 5 jaar geleden, nog steeds met grote regelmaat in dit topic komt.
Alleen Rick zien we nooit meer eigenlijk -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100621852
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:36 schreef Ireyon het volgende:


deze maand 4 jaar geleden toch?
5 jaar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:44:11 #46
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100621906
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

5 jaar
Da's al een tijdje wel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:45:10 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100621950
Gister moest ik even naar Roosendaal, om een scooter op te halen. De terugweg had ik genoeg tijd over, en zou (in theorie) op tijd zijn bij Oudenbosch de UC(UnitCargo) naar Antwerpen te platen. Echter is dat hem niet geworden: Toen ik aan kwam gereden, kwam de Losse Loc al langs: Tot +20 de UC niet gezien. Toen maar naar Moerdijk gehaast. Toch 2 foto's te Oudenbosch:



Waarna ik in Moerdijk kwam, en er 2 lokken aan het rangeren waren om de ketelwagens naar Shell te duwen:

Waarna het gekoppeld werd:

Omdat de rangeerders aan de 'verkeerde' kant stonden, lieten ze deze trein een eind vooruit rijden, zodat ze achterop konden opstappen. Waarom lopen als het makkelijk kan..

Er gingen 16 ketelwagens heen

En toen schoot het al op..

Circa 40-50 minuten later kwamen er 23 ketelwagons retour:

En om wat op gang te komen, mocht de tweede loc er ook sterk aan trekken; Er kwam aardig wat rook bij kijken :)


Maar het gaat vervolgens over een brug. Op de scooter (ook met auto) moet je omrijden. Hier heuveltje op:

Nadat ik nogal een dot gas gegeven had, had ik hem toch nog ingehaald...

Maar ik was niet snel genoeg om de overweg over te komen, om de trein aan de 'binnenkant' van de bocht te platen. Jammer genoeg.. Even een traag autootje voor me...


Hierna ben ik rechts omkeert gegaan, en de Moerdijkbrug over. Op Dordrecht Zuid nog even de afvoertrein platen, was het plan. Maar er kwam meer langs:

Een 189'er van ERS met de Melzo-shuttle

Waarna de afvoertrein kwam:

En de Stein-shuttle.

Toen maar weer naar huis.

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 12-08-2011 04:33:23 ]
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:54:46 #48
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100622460
Weet je, ik heb er eigenlijk best wel e tieves in dat ik een dikke anderhalf jaar hier niet of nauwelijks ben geweest.

Nu mijn reis-bereik opeens is vergroot en ik nog massas gratis spoorkilometers te gaan heb (ik ga voor een Île-de-France bingo) is het eigenlijk weer vet interessant aan het worden..

Dus eigenlijk Metro, plus T-lijnen, plus RER lijnen, plus Transilien, en eventueel nog een enkel stationnetje tussen eindpunt transilien en grens departement
Alle T lijnen zijn compleet, de CDGVAL is ook compleet, RER A en B zijn compleet. Transilien P, en R zijn compleet. en Ik moet nog 3 metrolijnen vol maken...
pi_100622471
quote:
3s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Da's al een tijdje wel.
Ja. en epic footage van Darkwing _O_

Ik probeer ook ieder jaar rond 21 augustus een anniversary ritje te maken. Dit jaar zit ik het weekend van 20-21 aug bijvoorbeeld in Parijs *O* Met Darkwing Duck idd :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:56:25 #50
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100622546
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. en epic footage van Darkwing _O_

Ik probeer ook ieder jaar rond 21 augustus een anniversary ritje te maken. Dit jaar zit ik het weekend van 20-21 aug bijvoorbeeld in Parijs *O* Met Darkwing Duck idd :Y
Weet je al wat je wil gaan doen? Ik heb wel veel afgelegd de afgelopen weekendjes, maar het blijft een beedje giswerk wat je leuk vind....

Ga je voor een mooie lijn of bordjesknallen, divers materieel of...


Edit: Kan me nog herinneren dat je met sommige momenten niet blij was met de camera (maar dat hoort er ook bij)

[ Bericht 5% gewijzigd door Darkwing_Duck op 11-08-2011 22:57:14 (:)) ]
pi_100622635
als er de mogelijkheid is wil ik wel gewoon het platteland in of zo :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:59:09 #52
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100622683
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:56 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Weet je al wat je wil gaan doen? Ik heb wel veel afgelegd de afgelopen weekendjes, maar het blijft een beedje giswerk wat je leuk vind....

Ga je voor een mooie lijn of bordjesknallen, divers materieel of...
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:58 schreef Dr_Flash het volgende:
als er de mogelijkheid is wil ik wel gewoon het platteland in of zo :)
Bij deze beslist: Lijn R :7
  donderdag 11 augustus 2011 @ 23:14:12 #53
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100623450
vraag: ik zou graag in dit kaartje aangeven wat ik wil gaan doen dit weekend http://www.maisonslaffitt(...)alogue/phpUccbYr.gif

Hoe geven jullie dat het beste aan met een programma als paint ofzo? dat ding heeft al alle kleuren van de regenboog..
pi_100623466
lijn R?

Vast wel *O*

vertel daar eens wat meer over? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 23:26:12 #55
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100623973
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:14 schreef Dr_Flash het volgende:
lijn R?

Vast wel *O*

vertel daar eens wat meer over? :)
Lijntje met Divers materieel over het platteland.

Stuk wat mij het meest heeft aangesproken is van Melun naar Monterau via Hericy, te oud materieel (uit het raam kunnen hangen voor bordjes) met links een rotswand/bergen, en rechts de seineoevern :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon:Transilien/Lijn_R

Ook leuk is lijn P.... divers materieel zowel electriek als diesel. Met als unicum natuurlijk, Paris Est/Provins en het tijdens het rijden overschakelen van electriek naar Diesel in Bi-Bicourante treinen in die Tak van lijn P... http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon:Transilien/Lijn_P

Verder is de tak van RER B richting Saint Remy la Chevreuse er ook eentje met een fantastisch uitzicht

Verder wil ik dus Lijn N zaterdag gaan doen, wie weet wat daar nog voor verrassingen in zitten....

Ik neem aan dat je niet heel het weekend onder de grond wil zitten namelijk..
pi_100624433
Er is hier al wel eens eerder een live spoorkaart gepost, maar die werkte nog met de oude dienstregeling. Deze is wel actueel en heeft meer functies. Leuk speelgoed. :)
pi_100624906
Voor de liefhebbers heb ik ook weer een rondje stations raden in elkaar geknutseld. Je vindt hem hierrrr.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:47:39 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100626863
@greavy: leuke foto's, wel een tweetal foutjes gespot.

quote:
Toch 2 foto's te Oosterhout:
Het enige spoor bij Oosterhout (Noord-Brabant) is goederenspoor. De Benelux en de SLT komen daar niet eens in de buurt. :P

quote:
Waarna ik in Moerdijk kwam, en er 2 lokken aan het rangeren waren om de ketelwagens naar Shell te duwen:
Sinds wanneer hebben wij locs die eruitzien als sprinters? :+
pi_100627123
Ik heb mijn vlucht gemist richting boedapest, dus geen ritje non stop terug naar eindhoven met de trein.

175 euro om een leffe blond te drinken in chareloise, de tering :%
pi_100627728
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 00:55 schreef Yreal het volgende:
Ik heb mijn vlucht gemist richting boedapest, dus geen ritje non stop terug naar eindhoven met de trein.

175 euro om een leffe blond te drinken in chareloise, de tering :%
FAAL

Wat kon er ooit misgaan??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100627792
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 01:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

FAAL

Wat kon er ooit misgaan??
Beetje te laat weg om de benelux van 1,30 te halen, vervolgens essen niet kunnen vinden en de volgende benelux weer missen in roosendaal.

Daarna kwam ik na Essen achter een defecte trein waar we tot charelois achter hebben gereden |:( |:(
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 04:32:04 #62
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100630277
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 00:47 schreef James1988 het volgende:
@greavy: leuke foto's, wel een tweetal foutjes gespot.

[..]

Het enige spoor bij Oosterhout (Noord-Brabant) is goederenspoor. De Benelux en de SLT komen daar niet eens in de buurt. :P

[..]

Sinds wanneer hebben wij locs die eruitzien als sprinters? :+
Oosterhout moet Oudenbosch zijn...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 05:19:27 #63
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100630496
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Heb je het origineel ook nog? Ik houd niet van HDR.
Helaas. Wat is HDR?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 07:02:47 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100630746
"Dames en heren, het volgende station is Gouda. Kijkt u voor de overstappen op de schermen aan de uiteinden van de coupe bij de schuifdeuren"
Lekker makkelijk zeg...
  Moderator vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:07:33 #65
155227 crew  Guppy
dus
pi_100631024
Ieh, ga ik zitten, is m'n stoel nog warm :X

En ik ben gek op dieren hoor, heus! Maar die piepende en blaffende hond, moet dat nou om 8 uur 's ochtends?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:50:00 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100631438
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:49 schreef KapiteinT het volgende:
Voor de liefhebbers heb ik ook weer een rondje stations raden in elkaar geknutseld. Je vindt hem hierrrr.
Er zitten een paar leuke bij! 17 punten! :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100631448
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 05:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Helaas. Wat is HDR?
High Dynamic Range. Een fotografisch trucje waarmee je in zowel de lichte partijen en de donkere partijen enorm veel contrast hebt. In plaats van een foto met duidelijke lichte partijen en volledig zwarte schaduwen of duidelijke donkere partijen met volledig uitgebleekte luchten. Het kan een heel mooi effect hebben op landschap- en architectuurfoto's.

Je kan een HDR maken op basis van een enkel raw bestand, maar het mooiste effect krijg je als je meerdere foto's samenvoegd. Feitelijk dezelfde foto maar dan verschillend belicht.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:52:15 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100631469
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:50 schreef Fixers het volgende:

[..]

Het kan een heel mooi effect hebben op landschap- en architectuurfoto's.
Ja, kán. Mits goed uitgevoerd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100631887
Yeah, 9 fucking punten 8-)
pi_100632472
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:49 schreef KapiteinT het volgende:
Voor de liefhebbers heb ik ook weer een rondje stations raden in elkaar geknutseld. Je vindt hem hierrrr.
Hmm... 7 punten... En verdorie zelf 'je moeder' heeft er meer! :+
pi_100633155
Meh.. 13 punten. Barneveld ingevuld zonder Centrum en Ede Centrum ingevuld met een streepje ertussen, dus 'k vind dat ik meer credit verdien :P.

Komt er trouwens nog een snoepautomaten-editie :+ ?
pi_100633533
2 punten ofzo.. op een gegeven moment telde hij niet meer :')
pi_100633877
Zo, ik ben weer terug uit Japan.

Zoals bekend staat Japan bekend om hun geweldige spoorwegennetwerk. Is het echt zo geweldig? Welnu, een paar minuten vertraging komen daar ook heus wel regelmatig voor. Maar meer is echt uitzonderlijk. Aansluitingen worden overigens ook altijd afgewacht. De enige keer dat ik niet min of meer op de geplande tijd ergens aankwam was bij een versperring van een traject door noodweer.

Okee, genoeg geluld, tijd voor plaatjes. Slechts plaatjes tussendoor gemaakt op het station, want ik was niet in Japan om te gaan treinspotten.

De Japanse spoorwegen zijn opgedeeld in verschillende deelnetten. Ik begin met de JR East, met de Sanyo-hoofdlijn, die van Osaka richting het westen loopt. Parallel loopt tegenwoordig de Sanyo-shinkansen die iets van vier keer zo snel is als de oude hoofdroute, dus je moet wel gek zijn om die af te leggen. Of een ticket hebben dat alleen op lokale treinen geldig is. ;)


Hoe dan ook, de oude hoofdlijn wordt nog wel intensief gebruikt door goederentreien. Zoals deze. Gek genoeg hoor je daar nooit iemand over? Het geeft trouwens wel aan dat de Japanse stiptheid niks te maken heeft met een ontbreken van goederentreinen ofzo.

De reden dat ik deze goederentrein kon fotograferen was een versperring door noodweer. De informatievoorziening daaromtrent ging als volgt:



De digitale systemen zijn blijkbaar niet voorbereid op afwijkende situaties, en dus kwam een meneer met een lange grijptang papieren briefjes met aanpassingen ophangen. :D

Uiteindelijk ben ik met de Shinkansen de versperring voorbij geracet en toen met lokale treinen weer verder gegaan.

Vervolgens overstappen in Shimonoseki. Het bord met vertrektijden en perronsporen hangt daar in de stationshal. Dat is natuurlijk niet zo handig voor overstappende reizigers. Maar in plaats van een tweede bord in de tunnel onder de perrons te hangen, hadden ze daar deze oplossing bedacht:


8)7

Afijn, toen ging het verder met een andere maatschappij, de JR Kyushu. Een maatschappij die meer van moderne treinen en mooie designs houdt.


Stoptrein naar Nagasaki.


En van binnen. Met mooie panoramaramen. En net zoals bij heel veel Japanse treinen kan je de rugleuningen omklappen, zodat je afhankelijk van wat je wil een vierzits-opstelling kan creëren of juist een coach-opstelling in de rijrichting. Handig. :)


Intercity-trein 'Around the Kyushu since 2000'


Intercity-trein. Voormalig 'Relay Tsubame', een aansluitende sneltrein op de Kyushu-shinkansen toen die pas half gereed was, maar intussen is de heel de Kyushu-shinkansen af en worden deze treinen overal voor intercity-diensten ingezet.


Ouderwets dieseltreintje, sneltrein 'Sea Side Liner'. In Japan zijn veel treinmodellen specifiek verbonden met een bepaald traject. In dit geval met de route van Nagasaki naar Huis ten Bosch, een pretpark met Nederland als thema. Inclusief replica´s van Amsterdam Centraal, grachten, en de Utrechtse domtoren. Ben niet naar het pretpark geweest, maar kwam er toevallig wel net langs.

En nu stop ik eerst even, volgens mij ga ik anders over de limiet van het aantal plaatjes per post heen en worden de moderators straks nog boos. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 10:58:18 ]
pi_100634342
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 10:26 schreef Ireyon het volgende:
Komt er trouwens nog een snoepautomaten-editie :+ ?
Haha, dat was eerst wel de bedoeling, maar dan werd het een beetje moeilijk om geschikte foto's te maken.
pi_100634404
Leuke platen Igen, goed om eens iets anders te zien dan de (West)-Europese shizzle :)
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:46:19 #76
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100639184
Leuke platen Igen!
pi_100640291
quote:
:')
Die jongen is op vakantie. Al die treurige onzin over hem op de rest van FOK! is echt om te huilen :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:33:40 #79
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100640967
Doet hij zelf ook mee natuurlijk...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:17:59 #80
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100642744
Sterker nog: hij is er natuurlijk zelf mee begonnen. Met dat KLB-topic over zijn noteblocje.

Ach ja, "King for a Day, Fool for a Lifetime" zullen we maar zeggen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:34:54 #81
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100643399
Wat doe je als een loc niet wil starten en midden op een overweg staat?

http://www.dumpert.nl/med(...)rweg_in_rusland.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  PR/Manusje van alles vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:37:59 #82
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_100643503
_O-
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:06:03 #83
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_100644603
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 15:34 schreef Peterselieman het volgende:
Wat doe je als een loc niet wil starten en midden op een overweg staat?

http://www.dumpert.nl/med(...)rweg_in_rusland.html
:D
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_100645496
Zijn er hier nog mensen die ook op de recent geplaatste vacatures voor machinist bij de NS (via Randstad) hebben gereageerd? Ik kreeg een bevestigingsmail dat ik binnen 10 dagen meer te horen zou krijgen maar het is nu 2 weken en ik heb nog niks gehoord. En nu is het natuurlijk weer weekend...
pi_100645759
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er zitten een paar leuke bij! 17 punten! :P
18 *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100645842
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 16:32 schreef GlenSpey het volgende:
Zijn er hier nog mensen die ook op de recent geplaatste vacatures voor machinist bij de NS (via Randstad) hebben gereageerd? Ik kreeg een bevestigingsmail dat ik binnen 10 dagen meer te horen zou krijgen maar het is nu 2 weken en ik heb nog niks gehoord. En nu is het natuurlijk weer weekend...
Nee, maar ik zou er als ik jou was maandag maar wel achteraan bellen. Die 10 dagen zullen wel werkdagen zijn, en dan is vandaag gok ik precies de 10e, dus zijn ze maandag 1 werkdag te laat met contact opnemen...
pi_100649314
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 11:16 schreef Zug-Chef het volgende:
Leuke platen Igen, goed om eens iets anders te zien dan de (West)-Europese shizzle :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:46 schreef greavy het volgende:
Leuke platen Igen!
Merci. :)

Tweede en laatste deel:

Omdat het treinreizen over de oude Sanyo-hoofdlijn zo ontzettend lang duurt heb ik voor de terugreis een Shinkansen-kaartje gekocht. Het eerste stuk, tot Hiroshima, ging met deze trein:


Kyushu / West Japan shinkansen


Van binnen. Wat een luxe stoelen! Wat een beenruimte! Zelfs in de tweede klas! Daar kan volgens mij geen Europese trein tegenop.


Het volgende stukje ging met een oude Shinkansen van de JR East, type 100. Qua ontwerp echt een klassieker.


Het was echter wel duidelijk te zien dat het einde voor deze treinen nabij is - eind 2012 gaan ze met pensioen.

Toen ging het naar Shikoku, dat ook een eigen JR-subdivisie heeft.



Aldaar reisde ik met deze 'one-man' trein.

Een korte uitleg over dit principe. In Japan zijn er bij het OV twee soorten kaartverkoop. De ene manier is de bus-manier. Bij het instappen trek je een nummertje dat je instaphalte aangeeft, en bij het uitstappen betaal je bij de chauffeur. Deze methode wordt ook op sommige 'one-man' spoorlijnen gebruikt. Je betaalt dan direct bij de machinist.



Hier het interieur van de one-man-trein. Een conducteur? Een WC? Niet aanwezig.

Treinfapper? Wel aanwezig, daarover hieronder meer. :P

De andere betalingsmodaliteit is trouwens die van de metro/trein. Over het algemeen is het Japanse spoorwegnet namelijk een gesloten systeem met poortjes. Met als kanttekening dat alle poortjes zowel bij trein als metro bemand zijn (net als in Engeland, en wat dus aangeeft hoe idioot het idee is in Nederland dat de OV-chipkaart personeel uit zou moeten kunnen sparen) en dat er altijd een 'fare adjustment machine' is voor als je verder/minder ver hebt gereisd dan het kaartje wat je oorspronkelijk had gekocht.

In Japan reis je trouwens dus in principe nooit zwart, want of je nou in een bus met one-man-systeem of in de metro of trein reist, je kan altijd bij het uitstappen pas (bij)betalen.



Station Tsubojiri. Het interessante is nl. dat het spoor hier te steil loopt voor een normaal inhaalspoor. Het stoptreinstation is hier dus op een horizontaal vlak verlopend kopspoortje. Daar wacht de stoptrein tot de sneltrein is gepasseerd. Dan rijdt hij achteruit naar het andere kopspoortje (op de foto linksachter) en wisselt dan opnieuw van rijrichting om de rit te vervolgen.

De Japanse treinfreaks weten natuurlijk hiervan af, dus zodra de trein Tsubojiri binnenrijdt pakken zij het spoorboekje uit hun rugzak om te zien hoeveel tijd ze hebben om uit te stappen en een mooie foto van stoptrein en IC naast elkaar te maken.

Helaas had ik dit hele verhaal net te laat door om dat mooie shot te kunnen maken. :{

Tenslotte nog een paar foto's uit Osaka en omgeving. De treinen van sommige private spoorbedrijven zijn compatible met de metro en rijden dus door de metrotunnel in:


Kintetsu-trein in de metro van Osaka


Hankyu-trein in de metro van Osaka


De Keihan-maatschappij ('Kei' staat voor Kyoto en 'Han' voor Osaka) had handige treinaanwijzers. Op deze manier werd bijvoorbeeld gewaarschuwd voor doorkomende IC-treinen.

En tenslotte:


In ProRail's lessen uit Japan werd genoemd dat op sommige trajecten elke 10 minuten een stoptrein en elke 10 minuten een intercity rijdt. Bij deze private spoorweg, de Keihan-trein tussen Osaka en Kyoto, klopt dat inderdaad. Links de CTA van het stoptreinperron, rechts die van het sneltreinperron.

Overigens, en dat vertelden ze in dat ProRail-document er niet bij: de intercity op zo'n traject is in feite een snelmetro met wat luxueuzere stoelen, maar met hetzelfde vermogen om op te trekken en af te remmen (en ook geen WC trouwens). Ik gok dat dat ook wel enige invloed op de punctualiteit zal hebben?

Het gemis van de wc's in de trein werd trouwens goedgemaakt door gratis wc's op bijna elk station en sowieso bijna overal in Japan.

Zo, dat was het dan!
pi_100649870
Leuke foto's weer!
Wat betaal je nou voor zo'n shinkansen kaartje?
pi_100649957
Gave platen allemaal _O_
pi_100650051
Leuk verhaal Igen :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:09:40 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100650299
Is er hier nog iemand die onlangs hogesnelheidstreinen heeft afgenomen van het Chinese CNR? Zo ja, dan even opletten... want CNR roept 54 hogesnelheidstreinen terug.
pi_100650329
Mooie foto's _O_ . Dat interieur ziet er echt goed uit zeg, apart ook dat je als Nederlander veel beenruimte hebt in een Japanse trein.. had gedacht dat het toch allemaal wat meer bij de lokale bevolking zou passen :P .
pi_100650531
Erg mooi verhaal Igen. Dat dubbele kopspoor is echt vet. _O_
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:20:53 #94
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100650627
Gave foto's! Dat Tsubojiri-principe zit ook een beetje in MSTS, mooi om eens "echt" te zien.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_100650711
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? :D Anders heb je aan 1 kopspoortje wel zat natuurlijk :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100651121
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
vraag: ik zou graag in dit kaartje aangeven wat ik wil gaan doen dit weekend http://www.maisonslaffitt(...)alogue/phpUccbYr.gif

Hoe geven jullie dat het beste aan met een programma als paint ofzo? dat ding heeft al alle kleuren van de regenboog..
Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100651854
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 18:56 schreef KapiteinT het volgende:
Leuke foto's weer!
Wat betaal je nou voor zo'n shinkansen kaartje?
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer.

quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? :D Anders heb je aan 1 kopspoortje wel zat natuurlijk :s)
Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was nl. ook precies horizontaal aangelegd, i.t.t. tot de vrije baan die verder naar beneden daalde.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 19:57:35 ]
pi_100651897
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:57 schreef Igen het volgende:
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer.
Da's fors aan de prijs -O-

quote:
Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was ook precies horizontaal aangelegd.
Oh okee ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:59:22 #99
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100651944
Leuk verhaal en mooie platen, Igen ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100652045
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken :Y
Hiero :s)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100653762
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Da's fors aan de prijs -O-
Gelukkig hebben ze voor buitenlanders de Japan Railpass: onbeperkt een aantal weken met alle treinen van JR (behalve de Nozomi = snelste shinkansen). Alleen te krijgen buiten Japan, dus vooraf. Die kaart heb je dan ook zo uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')