| Peterselieman | donderdag 28 oktober 2010 @ 23:24 |
Welkom in alweer deel 268 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ====================================================================================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ====================================================================================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. ====================================================================================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 ====================================================================================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
| Bravebart | donderdag 28 oktober 2010 @ 23:27 |
quote:Idd. Ik heb meestal toch geen moeite met begrijpend lezen, maar de website van de NS is een van de weinige dingen waar ik meermaals m'n hoofd op heb gebroken Dank voor het zoekwerk in ieder geval allen, ik zal het morgen eens in de praktijk gaan brengen | |
| Temlin | donderdag 28 oktober 2010 @ 23:33 |
| http://www.flickr.com/photos/gewoonsanderrr/5123516084/ | |
| Peterselieman | donderdag 28 oktober 2010 @ 23:38 |
quote:Leuk gevalletje van oeps | |
| Temlin | vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:00 |
quote:Extra info van somda | |
| Peterselieman | vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:03 |
quote:Bron: http://www.lc.nl/frieslan(...)keuze-voor-sneltrein Duurde even voordat deze imo terechte kritiek kwam | |
| bork | vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:37 |
Doe je best en raad het station (als je durft!)![]() tevens TVP (ter informatie opruiming van duplo kleine bork aka Bram) | |
| Temlin | vrijdag 29 oktober 2010 @ 01:06 |
| Blijdorp of Coevorden [ Bericht 46% gewijzigd door Temlin op 29-10-2010 01:19:39 ] | |
| Bitlord | vrijdag 29 oktober 2010 @ 01:50 |
| In het vorige topic had ik nog een vraag gesteld of iemand weet waarom de HollandRailShow in het spoorwegmuseum gesloten is. Tevens is er deze vrijdag, zaterdag en zondag Eurospoor in de Jaarbeurs in Utrecht. Ik ga maar eens een kijkje nemen, ben er al weer twee of drie jaar niet meer geweest. Wellicht nog anderen hier die ik kan treffen? Ik ben te herkennen aan het ontbreken van een linnen tasje om mijn schouder. | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 06:25 |
Over die nachttrein Gv-Gn (PSM vroeg daar naar): dat was ergens eind 19e eeuw.quote:Lijkt op de Clock Tower uit Back to the Future. | |
| Ireyon | vrijdag 29 oktober 2010 @ 07:30 |
| Zo, heb ik 'm toch eindelijk te pakken | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:41 |
| IVW heeft nieuwe publicaties online: * Rapportage railincidenten Bilthoven 14 juni en 28 oktober 2009 * Onderzoeksrapport veiligheidstoring te Almelo | |
| Crientj | vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:56 |
| Je zou maar moeten kijken naar die beelden. Juk. | |
| Crientj | vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:00 |
| HA. Error. Treinintensiteit: Vanaf Amersfoort rijden er in de spits zes Intercity’s en twee stoptreinen richting Utrecht; buiten de spits twee stoptreinen minder. Vanaf Utrecht rijden er in de spits zes Intercity’s en twee | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:10 |
| http://www.flickr.com/photos/47966289@N02/5115173900/ Een foto van Plan V op 22 oktober in Leeuwarden! | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:38 |
quote:Terecht? Kritiek van niets. Verreweg de meeste reizigers gaan in de `avondtreinen´ van Groningen naar Leeuwarden of andersom. Een Sneltrein is zeer gewenst. Ik heb zelfs al een aantal `avondreizigers´ in de trein heel blij weten te maken met de mededeling dat Deutsche Bahn vanaf de nieuwe dienstregeling ook in de avond Sneltreinen in gaat zetten. Het tijdstip van vertrek zou alleen ter discussie kunnen staan omdat de snel- en stoptrein vlak achter elkaar vertrekken. Maar goed, dat maakt opzich niet veel uit, alleen voor reizigers naar Buitenpost. | |
| Mr.Jorn. | vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:10 |
| heeft iemand voor mij een foto van wadlopers in Polen stijl? | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:26 |
quote: ![]() | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:31 |
quote:Gaar. Dat ding kon niet even omgerangeerd worden?? | |
| Peterselieman | vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:08 |
| Wat een titel van het artikel: http://www.blikopnieuws.n(...)_van_passagiers.html | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:13 |
quote:Alsof er veel Plan V komt in Leeuwarden. | |
| Peterselieman | vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:14 |
quote:Tot DRGL 2007 iig op vrijdag wel planmatig | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:17 |
quote:Plan V te Leeuwarden in november 2007. ![]() | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:40 |
quote:Dat was jaren geleden toch al opgelost? | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:06 |
quote:Utrecht Maliebaan | |
| Peterselieman | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:09 |
quote:Volgens mij ook ja. Rustiger aan komen rijden en op de tijden dat er een trein stil staat de wc's op slot. | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:12 |
quote:de ECHTE oplossing is natuurlijk een gesloten afvalwatersysteem. | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:15 |
quote:Dat hebben tegenwoordig/ inmiddels verreweg de meeste treinen die in Leeuwarden komen. | |
| ReisT | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:19 |
quote:Deutsche Bahn zet geen enkele trein in tussen Groningen en Leeuwarden. Dat doet Arriva. | |
| Peterselieman | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:20 |
quote:Uiteraard, maar tot die tijd is dit wel een handige oplossing | |
| FirstBaby | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:29 |
| Dames en heren, Even een vraagje... Ik zat op de site van de NS te kijken naar een verbinding van Arnhem naar Groningen op zondagavond a.s. Nu zegt de planner dat er een rechtsteeekse verbinding is van Arnhem naar Groningen (dus zonder over te stappen in Zwollywood). Ik rij deze rit redelijk vaak, maar van een rechtstreekse verbinding heb ik nog nooit gehoord. Is dit tijdelijk of heb ik de invoering van een nieuwe dienstregeling gemist. Alvast bedankt voor het antwoord! P.S. Mijn eerste post of Fok! Ik hoop dat dit de goede plek is om de vraag te posten. | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:32 |
quote:Dat is alleen dit weekend, vanwege werkzaamheden tussen Zwolle en Amersfoort. | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:32 |
quote:Is het gevolg van de geplande werkzaamheden tussen Amersfoort en Zwolle. Je kan inderdaad van Arnhem naar Groningen zonder overstap! Geniet ervan. De nieuwe dienstregeling gaat pas 12 december a.s. in overigens. | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:33 |
quote:Precies. DB heeft ook aangegeven de naam Arriva te blijven gebruiken. | |
| Temlin | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:35 |
Geld van het weekend in verband met werkzaamheden aan de ijselbrug, voor de hanzelijn. quote: | |
| Peterselieman | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:38 |
quote:Handig om vanuit de richting Amersfoort alleen maar in Amersfoort over te hoeven stappen als er een rechtstreekse trein tussen Groningen en Arnhem rijdt. | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:38 |
quote:Ik reis waar `Arriva´ exploiteert altijd (na 09.00u) met mijn BahnCard van Deutsche Bahn met 40% korting (25% in Duitsland, maar dan ook voor 09.00u). Er is nog nooit naar een Arriva- of NS-kortingskaart gevraagd. | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:44 |
quote:huh? | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:45 |
quote:Dat moet natuurlijk Deventer zijn. Amersfoort - Groningen met één overstap net als Amersfoort - Konstanz. | |
| Peterselieman | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:45 |
quote: quote: | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:49 |
quote:Resize hem es ff lekker.... | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:51 |
quote:Ehm, nee. Ik post al vele jaren foto's van 214 kb (in dit geval) (max. 500 kb in andere gevallen) en dan zou het nu ineens niet goed zijn? | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:53 |
quote:Amersfoort moet Deventer zijn: Reizigers Utrecht-Zwolle ev omreizen via Arnhem of via Amersfoort -> Deventer -> Zwolle ev Reizigers Amersfoort - Zwolle ev via Deventer Groningen-Zwolle-Arnhem rijdt met 6 bakken IRM & 1 omloop met 7 bakken ICM(m) volgens planning | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:54 |
quote:Excuses, zie dat het wel goed is. Bij mij ging het even niet helemaal goed, want kreeg een zeer grote foto te zien. Is nu wel goed btw. | |
| FirstBaby | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:01 |
| Bedankt voor alle aanvullende info! | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:05 |
quote:ja, dat stond er al eerder idd | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:19 |
Amersfoort, 28 augustus 2010. Waar de Leeuwarden1 en Leeuwarden2 Shuttles normaal niet naast elkaar staan, trad er vandaag een stroomstoring op te Hilversum dankzij inslag van bliksem. Treinen reden in beperkte mate, en enkele treinen hebben meer dan 30 minuten op vertrek moeten wachten. Cargo's waren om deze reden ook in Amersfoort opgehouden, verder rijden mocht tot nader order niet meer, maar was ook niet mogelijk. Hier stond de Leeuwarden1 en Leeuwarden2 naastelkaar te wachten op groen licht, wat toen nog uren geduurd heeft. Links van de cargo's staat DD-AR 7865, loc 1731 en Plan V 820. Buiten beeld staat Plan U 115. Tegenwoordig staat Plan U 115 op spoortje 16, omdat Prorail maandelijks onderhoud pleegt aan spoortje 18 (is een railinzetplaat) | |
| bork | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:26 |
quote: | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:29 |
Bij welk 'station' sta ik hier? | |
| Stefanovic83 | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:30 |
| Harlingen Haven natuurlijk | |
| Peterselieman | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:30 |
| Dat was het in aanbouw zijnde Harlingen Haven | |
| Stefanovic83 | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:38 |
| te laat | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:41 |
| godver. Is het daar nou NOG niet klaar?? | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:44 |
quote:Alles voor het beschermen van Harlingen en het achterland tegen hoogwater: ![]() | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:50 |
quote:Foto was van 2 April Harlingen Haven enzo is al klaar. Ze zijn nu nog bezig met de keermuur. Je moet er straks op kunnen lopen. Ziet er wel netjes uit! | |
| Ireyon | vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:22 |
| OP plaatje is trouwens dood | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:28 |
quote:Niet meer hoor. | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:28 |
quote:Nee, hoor: ![]() | |
| Ireyon | vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:36 |
| Mja wtf dat is dan ook echt net 10 seconden na mijn post gefixt | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:02 |
| Lag de server waar het plaatje op stond even plat ofzo. Effe een Tweet naar NS_Online gestuurd, foutje op de website is verholpen: * reist u tussen Groningen en Amersfoort, dan hoeft u alleen over te stappen in Deventer | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:11 |
| Die hoere mobiele planner ligt weer eens plat godverdomme | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:14 |
| Niet bij mij | |
| Scarlet_Dragonfly | vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:15 |
| Zolang de trein maar wel rijdt he! | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:20 |
| Owhja, de HSA / DE-II 186 die morgen op pad gaat richting Rotterdam is inderdaad een donateursrit. En rijdt niet naar de havens. De donateursrit gaat Winterswijk-Rotterdam, alwaar ze naar RailZ gaan en een boottochtje doen, en dan weer terug met de 186 richting Winterswijk. Winterswijk vertrek.7:00 Zutphen doorkomst.7:58 Arnhem vertrek.8:18 Utrecht CS vertrek.9:19 Gouda doorkomst.9:45 Rotterdam CS aankomst.10:13 Rotterdam CS vertrek.16:08 Gouda doorkomst.16:31 Utrecht CS vertrek.17:12 Arnhem vertrek.18:00 Zutphen vertrek.18:28 Winterswijk aankomst.19:12 | |
| Ireyon | vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:22 |
quote:Reisplanner Xtra nog niet gedownload | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 17:19 |
quote:Jawel, maar daar kan ik nog niet enthousiast van worden. M.ns.nl werkt tenminste met verkortingen, Xtra niet. Xtra gaat ook eerst druk uitzoeken waar je bent en welke stations er in de buurt zijn. DAT WEET IK ZELF OOK WEL Neuh, die Xtra is hem nog niet voor mij | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 17:47 |
| Overigens zie ik niet waarom Xtra het wel zou doen als m.ns.nl plat ligt | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 18:33 |
quote:Ja, dat dacht ik dus al. Ben je er nou al achter waarom je die brief niet gehad hebt? | |
| Peterselieman | vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:12 |
quote:layout ziet er niet uit op dat plaatje | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:13 |
quote:FOK!silver layout is de beste layout ooit. | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:22 |
| doe mij die header met die tetten eens | |
| Socios | vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:26 |
quote:Die is gewoon standaard, hoor. | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:28 |
quote:ik krijg allemaal bladeren die normaal op de rails liggen | |
| Ofyles2 | vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:07 |
| Eurostar wählt Siemens statt Alsthom: http://www.railjournal.co(...)rostar-contract.html Goed nieuws dus. | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:10 |
| Alsthom is toch met een h? | |
| dennistd | vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:12 |
| Volgens mij vroeger wel ja, maar is het tegenwoordig zonder | |
| Ofyles2 | vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:15 |
quote:Maar dat maakt voor het bericht niet zoveel uit. Hoofdzaak is dat een Frans bedrijf teruggefloten is vanwege een eenzijdige kijk op het wereldje... | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:21 |
quote:Oh dat is helemaal een raar verhaal dan | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:35 |
quote:Da's waar. Trouwens niet zo moeilijk ook, zelf voeren die kutstokbroodvreters toch geen ruk uit. Laat iemand anders dan maar het ijzer bouwen. Terwijl zij er vrolijk op los staken | |
| greavy | vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:59 |
quote:Ja. Een fout van hun. Ik was 'ineens' uitgeschreven bij het donateursbestand waarbij hun de reden ook nog eens niet weten... Er word gekeken hoe dit het beste opgelost kan worden Morgen maar eens wat later mijn nest uit. Meestal neem ik 5:40 stoptrein op zaterdag, vandaag maar eens de 7:40. [ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 29-10-2010 22:09:17 ] | |
| Temlin | vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:57 |
quote: | |
| Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:21 |
![]() | |
| James1988 | zaterdag 30 oktober 2010 @ 01:08 |
| Oh, hier zijn jullie. Ik was jullie al kwijt! Over Arriva/DB: toen DB Schenker de Engelse goederenvervoerder EWS (English, Welsh and Scottish) overnam werd er eveneens gezegd dat de naam en huisstijl (drie leeuwen in het logo) behouden zouden blijven. Inmiddels is dat hernoemd tot DB Schenker Rail UK, Ltd. en wordt alles omgestickerd en gelabeld naar Verkehrsrot. Zoiets kan bij Arriva dus ook best nog gebeuren. | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:00 |
| sterker nog, dat ligt in de lijn der verwachting. Overigens wel raar dat Arriva niet echt huiskleurenlijkt te hebben. Dat rood-wit in Nederland vind ik maar niks. Het oceaanblauw waarmee ze in o.a. Zuid-Duitsland rijden vind ik dan veel mooier | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:06 |
Zeg nou zelf: ![]() vs. ![]() Lijkt me duidelijk | |
| Socios | zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:09 |
| Dat komt gewoon omdat het blauwe getrokken materieel is. Waren de kleuren andersom geweest, dan waren de rode rijtuigen en een rode locomotief mooier dan een blauwe GTW... Maar sowieso, dat rood en wit past toch al mooi bij de kleuren van Deutsche Bahn. | |
| Socios | zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:10 |
| Welke dienst(en) rijdt die blauwe trein eigenlijk? | |
| Peterselieman | zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:11 |
quote:Waarom had ik die opmerking al verwacht? | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:51 |
quote:Nee homo. | |
| Ascendancy | zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:52 |
quote:Ze doen sowieso een aantal boemels vanuit Munchen. | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:52 |
quote:Mooi uitzoekertje voor jou he Date picture taken uit de exif halen, bordje Lindau Hbf staat er ook bij, HAFAS doet de rest wel voor je Het was overigens EXACT een week geleden nu. 23 oktober @12:55. | |
| Socios | zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:57 |
quote:Wordt verworpen. | |
| Ireyon | zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:00 |
| Heb je met de trein trouwens wel een fatsoenlijk uitzicht over de Bodensee? Dacht afgelopen zomer "oh mooie route met de auto" maar dan zie je vervolgens alleen weiland en stinkdorpjes | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:02 |
quote:Oh reken maar van yes Er zijn flinke stukken waar hij pal langs het water rijdt, al is dat niet echt op de noordelijke oever. Maar eigenlijk is het heel de Zwitserse oever vlak langs het water rijden (meestal binnen 100-200 meter van het water zeg maar.) | |
| Ireyon | zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:11 |
| Mooi, alvast iets om rekening mee te houden voor een volgende keer Interrailen | |
| SnakesM | zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:18 |
| Ik bied in het Te Koop topic wat NS spullen aan [TK] NS spullen ( Nederlandse Spoorwegen) | |
| liesje1979 | zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:03 |
| Hoi Socios, Ik zit in treinstelnummer: 4043 tussen Den Haag en Amersfoort. | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:17 |
| Hoi Liesje | |
| Socios | zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:18 |
Hey. | |
| liesje1979 | zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:42 |
| Nu in 4072. Moet straks op Deventer weer overstappen naar Zwolle Groningen, maar ik denk niet dat mijn accu het nog zolang trekt. | |
| Socios | zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:46 |
quote:Wat ga je in Groningen doen? | |
| liesje1979 | zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:48 |
quote:Verjaardag van mijn oma vieren, in Zuidbroek om precies te zijn. En ik ga vanavond ook weer terug, dan heb ik even weer genoeg in de trein gezeten. Volgens mij moeten we terug ook via Deventer. | |
| De_Hertog | zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:50 |
quote:Mooi. quote:'..en BLIJF weg.' | |
| James1988 | zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:57 |
Mm, Alstom is zich nog aan het beraden op eventueel verdere stappen, als ik het bericht op www.Alstom.com goed begrijp. Kan het me ergens wel indenken ook hoor, als je een Frans bedrijf bent en je een miljoenencontract voor je neus weggekaapt ziet worden.quote: | |
| Peter | zaterdag 30 oktober 2010 @ 15:26 |
| Ze moeten niet zo zeiken. Typisch Frans, kan het niet hebben dat een niet-Frans bedrijf een aanbesteding wint en dat men gewoon ongelijk heeft. (Naast het feit dat hun treinen kennelijk ook minder geschikt zijn)... | |
| liesje1979 | zaterdag 30 oktober 2010 @ 15:53 |
| 8715 | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 15:55 |
quote:Schommel ze | |
| ziggyziggyziggy | zaterdag 30 oktober 2010 @ 16:51 |
Klopt. | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 16:56 |
| Poeh, Den Haag - Zuidbroek via Deventer, en terug Geen half werk. 598 km | |
| dennistd | zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:24 |
| Zo, ik zit ook weer in de trein terug naar enschede. Trein 1759 trouwens, in stel 4081 | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:28 |
Ik heb in elke trein internet In Nederland toch minstens | |
| Crientj | zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:48 |
| Het treinstel waar ik in zat, 4206 geloof ik, had geen internet ;{ Boehoe. | |
| #ANONIEM | zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:48 |
| Geen telefoon met onbeperkt internet erop | |
| Ireyon | zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:48 |
| Verdomme m'n inspiratie voor leuke ritjes raakt op | |
| Zug-Chef | zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:11 |
![]() Dit weekend worden ter hoogte van Hattem de eerste nieuw aangelegde sporen ten behoeve van de Hanzelijn aan de reguliere spoorlijn Zwolle-Amersfoort gekoppeld, waardoor er geen treinverkeer mogelijk is tussen Zwolle en 't Harde. Naast de vele reizigers moest ook de Leeuwarden-shuttle worden omgeleid via het baanvak Zwolle-Deventer. Met ruim een uur vertraging aan de broek passeerde dan toch rond de klok van half 2 de ACTS 1619 met de goed en fraai beladen trein 50063 het dorp Wijhe. Wijhe, ontdekt in het jaar 960 als Wie en tegenwoordig door de inwoners als Wieje bestempeld, is vooral herkenbaar door de fraaie korenmolen op het dorpsplein. De uit 1703 stammende Wijhese molen is achtkantig, uit hout gesneden, heeft de tweede wereldoorlog overleefd, is in 1979 flink gerestaureerd en tot op de dag vandaag op vrijwillige basis in gebruik en te bezichtigen. | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:11 |
Düren - Heimbach ook? Luik - Aachen ook? Köln - Trier - Luxemburg - Luik ook? | |
| Fixers | zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:19 |
| Wat zijn ze aan het filmen op Den Bosch? Op het uiteinde van perron 4a staat een complete filmcrew met dolly op zo'n setje rails. | |
| Zug-Chef | zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:26 |
Ten behoeve van een TV commercial, werd er vandaag op diverse plekken op het station opnames gemaakt voor de NS, met als thema "Winter". De ICMm 4014 reed hier korte stukjes heen en weer. Spoor 1B was hierdoor niet toegankelijk voor reizigers. http://www.flickr.com/photos/peter_boere/5128966740/ | |
| bork | zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:51 |
DE-II 186 (diesel)Bezoek op spoor 9 te Utrecht CS![]() | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:16 |
| Oh daar had ik wel ff heen gekund eigenlijk. Heb me vandaag de tering lopen vervelen | |
| Ireyon | zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:17 |
Op beide manieren "studentenbudget" Dat gaat 'm dus worden volgende week, bedankt | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:26 |
Je kunt best even het dorpje in lopen, het is heel erg mooi daar. En je kunt er heel goed en goedkoop eten. Dit ging een paar jaar geleden voor 6,90 Euro ![]() Vlak tegenover het station | |
| Peterselieman | zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:38 |
| zo'n maaltijd is best weg te happen | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:40 |
| Dat dacht ik Je ziet het niet, maar er zitten nog een paar sneeën toast onder die schnitzel ook | |
| blup | zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:49 |
| Weet iemand waarom er de laatste tijd voor passagiers treinen rijden op het stukje Maliebaan -> Bilthoven? horen die treinen niet via overvecht te rijden? Borden op de trein geven 'extra trein' aan. Normaal rijden hier alleen goederen rond http://maps.google.nl/?ie(...)72,0.006899&t=h&z=17 | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:51 |
| Heimwee Express misschien? Er is de laatste tijd nogal wat gekloot geweestmet de routes van zowel de museumpendels als de Heimwee Expressen. Bork weet dat vast wel beter dan ik | |
| Peter | zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:56 |
Ik herkende de foto meteen Stond je bij de spoorwegovergang in de raalterweg of op het gras van de oude raalterweg? | |
| Zug-Chef | zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:33 |
Ik stond (2,5 uur lang) op een prorail hek vasthoudend aan een pergola van een bewoner van het huis aan de Raalterweg/Spoorstraat | |
| bork | zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:44 |
Je was welkom, ik was trouwens de enige met een camera en die wist dat de trein kwam. Ik was er 5 minuten van te voren, ik denk zal wel 8/9 zijn op 8 stond een ICM en op 9 stond, niet instappen dus dat was een eitje Wel verastte het me dat het zo'n klein (laag) treintje is. O, ja weet iemand de vertektijden straks van Hengelo naar Bad Bentheim? | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:58 |
xx.35 xx.43 in Oldenzaal xx.54 in BBH Kan je gewoon op NS.nl vinden | |
| bork | zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:02 |
verhip, sorry ik gebuik eigenlijk nooit de NS-planner maar die van de DB en die gaat nog niet verder na 13 december THx! Sluit dus mooi aan op de xx.57 naar Bielefeld.:) | |
| Socios | zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:03 |
Vanaf a.s. dinsdag wel. | |
| bork | zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:03 |
Heb je je lolbroek aan Socios? | |
| Socios | zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:05 |
Hoezo? Het is echt zo. | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:09 |
Ja, behalve als je in de tusentijd nog een Niedersachsenticket moet kopen. Waar je in Bielefeld sowieso niet veel aan hebt trouwens | |
| bork | zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:17 |
Die print ik altijd thuis uit Dat wist ik natuurlijk ook wel [ Bericht 13% gewijzigd door bork op 30-10-2010 23:04:21 ] | |
| liesje1979 | zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:26 |
| Terug naar huis. Met 9576. (Groningen-Deventer) | |
| Socios | zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:27 |
Dat was een bliksembezoek Zuidbroek. Nice, doe ik ook weleens, maar dan aan Frankfurt (Main) Hbf ofzo. Goede terugreis! | |
| ziggyziggyziggy | zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:03 |
| Oh ja, de CTA's in Groningen hebben geen flapje met Arnhem. | |
| Peterselieman | zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:06 |
| Tijd voor digitale CTA's dus | |
| Socios | zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:08 |
Gewoon een flapje erbij plaatsen dus. In Leeuwarden had men de CTA´s helemaal niet veranderd. Stonden gewoon de volledige Intercity´s op. | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:11 |
Oh ja, of aan Kobenhavn H of zo. Nachttrein heen, nachttrein terug | |
| Socios | zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:13 |
Ja, precies! Dat zijn leuke reisjes. Had laatst bijna een retourtje Bourg St. Maurice geboekt. | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:15 |
Goeie tip voor volgend jaar Ik doe dat eigenlijk elk jaar een keertje, vrijdagavond even HEEL ver weg, en zondagmiddag weer thuis | |
| dennistd | zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:11 |
| De dienstregeling voor de Orient Expres van vrijdag is ook bekend: http://www.somda.nl/forum(...)xpress+in+Nederland/ Ik ga voor Zutphen en Apeldoorn, red het precies om beiden te doen (Orient Expres gaat over Deventer, ik over Klarenbeek | |
| greavy | zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:13 |
Daar is nix vreemds mee. Sinds een aantal weken rijdt de Museumpendel via een andere route, via Blauwkapel (of zoiets)(dus maakt niet meer kop in Driebergen-Zeist) | |
| trainfreak | zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:22 |
Hmmm, misschien ga ik eens tot Antwerpen ofzo... | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:29 |
Double play Succes | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:32 |
| Ik heb morgen nog wel wat te doen... Eerst voortgangsinspectie van mijn huis in Deventer, dan eindelijk het bordje van Wickrath. Na 190 km is oktober de meest kilometerproductieve maand van 2010 na 289 km zijn er in 2010 precies 28.000 spoorkilometers gemaakt, en na 596 km wordt oktober 2010 ook de eerste maand met 5000 km sinds lang. We gaan het zien | |
| von_Preussen | zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:35 |
Hee, das leuk, dank je! Mischien ga ik nog wel even op Deventer kijken. | |
| Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:39 |
| Deventer is het centrum van de wereld ineens | |
| von_Preussen | zondag 31 oktober 2010 @ 00:01 |
| Vind je het gek, wereldstad dat is het. Met een vliegveld, station met directe treinverbinding naar Berlijn, een McDonalds en Cafetaria het Bijtje. Kortom alles wat in een metropool aanwezig is. | |
| Ascendancy | zondag 31 oktober 2010 @ 00:02 |
| En binnenkort een eigen dorpsgek. | |
| Dr_Flash | zondag 31 oktober 2010 @ 00:16 |
Hihi grappig | |
| liesje1979 | zondag 31 oktober 2010 @ 01:02 |
| Thuis. Groot respect voor de mensen die voor hun lol 7 uur in de trein gaan zitten | |
| James1988 | zondag 31 oktober 2010 @ 02:22 |
Dat is nog het meest epische aan Deventer. Want Berlijn | |
| #ANONIEM | zondag 31 oktober 2010 @ 02:28 |
| welk soort materieel gaat er rijden tussen hengelo en bad bentheim? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2010 02:29:45 ] | |
| James1988 | zondag 31 oktober 2010 @ 02:09 |
| Ik denk Lintjes. | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 08:56 |
Je moet niet 'denken'. Vanaf het begin was al bekend dat er Buffels gaan rijden in de stopper Hengelo-Berlijn [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 31-10-2010 09:26:17 ] | |
| bork | zondag 31 oktober 2010 @ 09:18 |
Dit kan ook iets vriendelijker imho | |
| dennistd | zondag 31 oktober 2010 @ 09:26 |
En nu sla je toch echt de plank mis, er is namelijk maandenlang sprake van geweest dat het V'tjes zouden gaan worden... Nog afgezien van het feit dat er echt geen stopper Hengelo-Berlijn komt... | |
| Maranelloot | zondag 31 oktober 2010 @ 09:42 |
Vandaag een stukje meerijden met dit ding:![]() Wie weet waar deze rijdt, krijgt een koekje | |
| dennistd | zondag 31 oktober 2010 @ 09:56 |
| Bij de SGB tussen Goes en Hoedekenskerke (of rijden ze al door naar Baarland?) | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 09:56 |
Owja. Die Vees was ik al helemaal vergeten. Jij had daar toen nog een photoshop mee gemaakt met logo's van Syntus op enzo | |
| Maranelloot | zondag 31 oktober 2010 @ 10:21 |
Inderdaad, vandaag gaat de reis iig door naar Baarland. We vertrekken een kwartiertje voor de stoomtrein uit en laten die een eindje verder weer passeren. Vervolgens halen wij de stoomtrein weer in om door te rijden naar Baarland (de stoomtrein gaat nog altijd niet verder dan Hoedekenskerke) om op de terugweg weer hetzelfde kunstje te doen. Hopelijk is het vanmiddag een beetje droog, dan kunnen we nog wat leuke foto's maken. | |
| bork | zondag 31 oktober 2010 @ 11:40 |
Succes, ben benieuwd naar de fotoos | |
| James1988 | zondag 31 oktober 2010 @ 14:00 |
Sorry hoor, ik weet ook niet alles. Ik nam aan dat omdat Syntus het gaat doen het wel Lintjes zouden worden. | |
| dennistd | zondag 31 oktober 2010 @ 14:03 |
| Lintjes hebben het probleem dat ze niet goed detecteerbaar zijn op baanvakken zonder assentellers. Een paar jaar terug zijn er twee lintjes via de Bentheimer Eisenbahn naar Coevorden gegaan, en daarbij moest ook op Oldenzaal-Bentheim op zicht gereden worden. | |
| spectrumanalyser | zondag 31 oktober 2010 @ 16:00 |
| waar is al het Plan T materieel ? Plan V zie ik sporadisch nog rijden. | |
| #ANONIEM | zondag 31 oktober 2010 @ 16:01 |
Plan T ligt denk ik al bij de ijzerboer Op de lijn Zwolle - Emmen rijden alleen nog maar plan vtjes... | |
| James1988 | zondag 31 oktober 2010 @ 16:25 |
Plan T is allemaal terzijde gesteld of zelfs al afgevoerd richting sloper. Voor zover mij bekend rijdt er een half T'tje proefrondjes in Wildenrath op dit moment, net als al het andere Nederlandse materieel. Plan V rijdt nog wel rond, maar ook een deel van die vloot is al terzijde gesteld. | |
| Bitlord | zondag 31 oktober 2010 @ 16:53 |
| Plan T is inderdaad buiten dienst. Op opstelterrein Utrecht Cartesiusweg, te zien op het traject Utrecht - Woerden, staat nog de Vrijheidstrein. Onderstaande foto is wel een leuke Photoshop: . | |
| dennistd | zondag 31 oktober 2010 @ 17:08 |
| Hmm, komt me bekend voor | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 17:23 |
| Weet iemand hier de website waarop vermeld staat wanneer en welke concessies ingaan? Desnoods met de concessie eisen en dergelijke. Schijnt een website over te zijn, maar kan hem niet vinden. Ik zoek namelijk informatie over de concessie Gouda-Alphen a/d Rijn (bezit van provincie Zuid Holland Zuid) [ Bericht 23% gewijzigd door greavy op 31-10-2010 17:32:09 ] | |
| dennistd | zondag 31 oktober 2010 @ 17:26 |
| http://aanbestedingskalender.nl/ heeft wel een heleboel documenten over aanbestedingen. | |
| Peterselieman | zondag 31 oktober 2010 @ 17:40 |
| Hier staat wel een hele lijst: http://nl.wikipedia.org/w(...)dse_openbaar_vervoer | |
| KapiteinT | zondag 31 oktober 2010 @ 18:13 |
| |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 18:19 |
Wat een rotsite qua zoekmogelijkheden. Kan niet echt duidelijk vinden wat ik zoek. Gaat om de laatste versie van het Programma van Eisen van de RijnGouweLijn (trein, niet het Lightrail troep) [ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 31-10-2010 18:29:45 ] | |
| James1988 | zondag 31 oktober 2010 @ 18:22 |
| Foto van een ICMm-drietje en een halve Plan T getrokken door een diesel-Traxx (volgens mij dan): http://www.lucpeulen.nl/?ID=011611 | |
| dennistd | zondag 31 oktober 2010 @ 18:26 |
Is dat niet onderhands aan NS gegund? Meen me zoiets te herinneren. | |
| Peterselieman | zondag 31 oktober 2010 @ 18:46 |
tot eind 2012 wel ja | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 19:05 |
Ja, tot 8 December 2012 | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 19:36 |
| Niet echt een fijne opvallend onderwerp: In de SLT 2611 gister als trein 5179 stonk het aan één kant zo erg: Achteraf bleek iemand net na Den Haag CS zijn bruine behoeftes in een hoekje gedaan te hebben... Het stel moest na Dordrecht ook weer terug naar Den Haag volgens de HC... Heb medelijden met de reizigers en personeel. Zelf zat ik er in vanaf Rotterdam Blaak naar Zwijndrecht. Ze hadden het stel moeten afrangeren en de deuren openzetten om die stank weg te krijgen. stoptrein Roosendaal / Dordrecht - Rotterdam - Den Haag (5100) | |
| Maranelloot | zondag 31 oktober 2010 @ 20:05 |
| Ff een kort verslag met wat foto's van de rit van vandaag bij de SGB in Goes met de railbus die ze sinds dit jaar gebruiken om op wat meer stationnetjes te stoppen. Dit jaar is het aantal rijdagen van het rijbusje nog beperkt geweest, maar dat zal in de toekomst wel uitgebreid worden begreep ik. De rit vandaag was specifiek voor particuliere donateurs, waarvan maar een select aantal ook daadwerkelijk kwam (in totaal waren we met 15'en). De sfeer was prima, veel uitleg gekregen over wat er allemaal gebeurt en gaat gebeuren komende winter en we hadden uitstekend weer, dus het was een prima dag! De betreffende railbus (afkomstig uit Duitsland, gestoken in een origineel jasje) wordt naar het perron gerangeerd in Goes: Nadat de passagiers zijn ingestapt, vertrekt de railbus een kwartier voor de reguliere stoomtrein: In 's-Gravenpolder-'s-Heer-Arendskerke wachtten we vervolgens de stoomtrein af voor een duoportret (de stoomtrein stopt hier niet): Te Nisse stopt de railbus aan een nieuw aangelegd perron (speciaal voor de railbus). Op deze halte stopt ook alleen de railbus: Na onze aankomst in Hoedekenskerke, zijn we getuige van loc Bison die wat water neemt: Vervolgens rijden we door tot Baarland, alwaar ook een nieuw perron is verrezen. De stoomtrein komt hier niet, aangezien er geen omloopspoor ligt: Het spoor gaat nog wel een paar km verder (tot Oudelande), maar daar is al even niet meer gereden. Dit gaat in de toekomst wel gebeuren. In Oudelande ligt nog wel een omloopspoor, dus wie weet gaat de stoomtrein ook nog wel eens een keertje die kant op: Inmiddels al wat later op de middag staan de railbus en de stoomtrein weer naast elkaar in Hoedekenskerke. De stoomtrein zou niet veel later als eerste richting Goes vertrekken: In Zeeland liggen nogal wat dijken en de stoomtrein doorkruist deze hier en daar. Bij 1 van deze dijken zit een deur welke in het stormseizoen, na de laatste SGB rit, gesloten wordt. Hier waren wij getuige van (althans, we hebben moeten helpen Aan het eind van de dag kregen we nog een rondleiding in de loods welke gerenoveerd gaat worden. Hier rijdt loc Bison voor de laatste keer dit seizoen naar binnen: Meer foto's hier. | |
| Dr_Flash | zondag 31 oktober 2010 @ 20:07 |
| Gaaf hoor Lekker weer had je ook | |
| Maranelloot | zondag 31 oktober 2010 @ 20:10 |
| We hadden het niet beter kunnen wensen idd rond deze tijd van het jaar | |
| Peterselieman | zondag 31 oktober 2010 @ 20:15 |
| Leuke reportage | |
| De_Hertog | zondag 31 oktober 2010 @ 20:22 |
| Mooi verhaal. Heeft die railbus met die extra stops nu ook meer de functie van lokaal openbaar vervoer in plaats van museumbedrijf? | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 20:26 |
Hmm, daar zeg je wat. Zou best iets kunnen betekenen ja (zelf ben ik totaal niet bekend bij de SGB). De lijn Gerolstein - Ulmen/Kaisersechs (Duitsland, rijd ook met Railbus) word veelal gebruikt door lokale bewoners, bijvoorbeeld om boodschappen te doen in een ander dorp. | |
| Dr_Flash | zondag 31 oktober 2010 @ 20:41 |
2 ritten op zondag? | |
| trainfreak | zondag 31 oktober 2010 @ 21:02 |
| Ik ben in mei bij de SGB geweest, maar toen reed men jammergenoeg nog maar tot Hoedekenskerke (Jezus, wat een namen daar En Bison heb ik in september nog in Mariembourg gezien | |
| Dr_Flash | zondag 31 oktober 2010 @ 21:12 |
Nee. Erwtjes-Heilige-Hubert schiet lekker op wou je zeggen | |
| Socios | zondag 31 oktober 2010 @ 21:13 |
| Koploper! | |
| trainfreak | zondag 31 oktober 2010 @ 21:21 |
Die snap ik niet? Ja, als we de plaatsnamen gaan vertalen... | |
| Dr_Flash | zondag 31 oktober 2010 @ 21:24 |
![]() | |
| trainfreak | zondag 31 oktober 2010 @ 21:38 |
| Treintopics doorlezen is blijkbaar niet voor iedereen bestemd | |
| Dr_Flash | zondag 31 oktober 2010 @ 21:39 |
| James1988 | zondag 31 oktober 2010 @ 21:46 |
| He bah, Comic | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 21:46 |
| Venice Simple Orient Express 04-11-2010 Alle treinen in Nederland met een 1700 lok, Essen-Roosendaal is met 'een' lok van de NMBS gepland. V=Vertrek A=Aankomst D=Doorkomst LM 82101 Essen V. 20.27 Roosendaal A. 20.35 LM 82102 Roosendaal V.21.08 Lage Zwaluwe D.21.24 Dordrecht D.21.34 Barendrecht D.21.42 Rotterdam Stadion A.21.47 05-11-2010 LM 82103 Rotterdam Stadion V.08.48 Rotterdam CS D.08.54 Delft D.09.07 Den Haag HS D.09.13 Leiden CS D.09.24 Heemstede-Aerdenhout D.09.41 Haarlem A.09.47 Haarlem V.10.13 Amsterdam CS A.10.30 (spoor 2) 28800 Amsterdam CS V.10.59 Amsterdam Amstel D.11.06 Breukelen D.11.17 Utrecht CS D.11.25 Driebergen-Zeist D.11.35 Ede-Wageningen D.11.52 Arnhem A.12.03 Arnhem V.12.07 Dieren D.12.19 Zutphen D.12.29 Deventer A.12.44 Deventer V.12.47 Apeldoorn D.13.02 Barneveld Aansluiting D.12.18 Amersfoort A.13.30 Amersfoort V.13.32 Baarn D.13.41 Hilversum D.13.48 Naarden-Bussum D.13.55 Weesp D.14.02 Amsterdam Muiderpoort D.14.09 Amsterdam CS A.14.15 LM 828801 Amsterdam CS V.14.21 Zaanstraat A.14.25 tbv lok omlopen en inspectie LM 828802 Zaanstraat V.15.19 Amsterdam CS A.15.23 Amsterdam CS V.15.24 Amsterdam Muiderpoort West A.15.29 Amsterdam Muiderpoort West V.15.31 Watergraafsmeer A.15.33 wederom lok omlopen LM 828812 Watergraafsmeer V.15.50 Amsterdam CS A.15.58 (spoor 2) De trein blijft aan het perron, spoor 2. Fotografen kunnen het beste op spoor 4 staan!! 28812 Amsterdam CS V.18.11 Amsterdam Amstel D.18.18 Breukelen D.18.30 Utrecht CS A.18.38 Utrecht CS V.18.40 Geldermalsen D.18.57 Den Bosch D.19.16 Boxtel D.19.27 Eindhoven A.19.43 (spoor 1) Eindhoven V.19.45 Helmond D.19.55 Blerick D.20.21 Venlo A.20.25 lokwissel Venlo V.20.55 Kaldenkirchen A.21.02 [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 31-10-2010 22:11:05 ] | |
| James1988 | zondag 31 oktober 2010 @ 21:48 |
| Hm, dan vraag ik me af waarom ze niet meteen de hele rit met een 28xx van de NMBS rijden, het scheelt tenslotte toch weer een lokwissel. | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 21:48 |
| Ik ga hem donderdag op Zwijndrecht aanschouwen waar hij ca. 21.38 langs moet tuffen. Vrijdag op Rotterdam CS of Zuid, en als de wiedeweerga proberen hem op Haarlem of iets in die trend weer te krijgen. | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 21:51 |
Excuseert u mij, ik lees net dat het nog niet zeker is of het zo'n loc word, echter is de kans groot. In Nederland is de NS tractiegevend, en dus ook verantwoordelijk voor de loc. Hun keuze gaat uit naar een 1700 omdat de NMBS 28xx niet van NS zijn, maar van de NMBS, die NSH weer mag gebruiken voor de BNL, en NSH de rijtuigen levert. Een loc van de NMBS pakken is niet zo gemakkelijk. Kost allemaal extra geld. In Amsterdam heeft het gelijk gevolgen, dat alle treinen op spoor 2a / 2b / 2 afgehandeld worden op andere sporen aangezien dit een zeer lange trein is, en meer dan één perrondeel nodig heeft. | |
| bork | zondag 31 oktober 2010 @ 21:53 |
Dit kan ik persoonlijk beamen en ik heb er ook een foto van die trein op de Cartesiusweg hier geplaatst. | |
| trainfreak | zondag 31 oktober 2010 @ 21:57 |
Ik ga hem probeer enkele keren te fotograferen op het NMBS net. Amsterdam vind ik 'net iets te ver'... Jammer dat het nu een uur vroeger donker is | |
| Ireyon | zondag 31 oktober 2010 @ 22:00 |
| Hmm dus dan staat-ie een half uur stil in Roosendaal.. ben benieuwd waar, zal wel niet fatsoenlijk te fotograferen zijn.. | |
| Maranelloot | zondag 31 oktober 2010 @ 22:00 |
Die railbus is onderdeel van het project 'toeristische hoofd-as', waarbij attracties in de regio aan elkaar worden geknoopt. Ook is er een groot knooppunten-wandelnetwerk welke aansluit bij de diverse stations. In de toekomst zal deze railbus dan ook vaker rijden dan de stoomtrein. De reden dat er met een railbus op meer stations wordt gestopt, is omdat het ondoenlijk is om een lange stoomtrein telkens te laten stoppen. Het in- en uitstappen zou iedere keer veel te veel tijd kosten. Met een railbus is dat veel eenvoudiger en bovendien hoeft er geen loc worden omgelopen op het eindstation. Daar komt nog bij dat zo'n railbus veel goedkoper is om meer diensten te draaien dan een stoomtrein. Overigens is deze maar een tijdelijke railbus. Men gaat, op basis van zo'n zelfde railbus, een replica bouwen van het soort railbussen welke begin 20e eeuw daadwerkelijk daar hebben gereden. De bouw van die replica's kost een jaar of 2 geloof ik. | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 22:03 |
Kleine kans dat het langs een perronspoor is, maar wel één van de voorste 'opstelsporen'. De trein zelf is ruim 450 meter lang. | |
| Ireyon | zondag 31 oktober 2010 @ 22:12 |
Voorste opstelsporen? De enige sporen zonder perron liggen toch allemaal achter het station (behalve spoor 2)? 450 meter past prima aan het perron en spoor 4 zou dat hele halve uur vrij kunnen zijn. Je zult zien dat als ze 'm op 5 of verder zetten, er weer één of andere lege VIRM tussen de trein en m'n lens staat.. | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 22:19 |
| Ik bedoel met 'opstelsporen' de sporen achter het station (5 en verder). Één van de voorsten daarvan zullen vast gebruikt worden. | |
| dennistd | zondag 31 oktober 2010 @ 22:21 |
Je zit natuurlijk wel met een machinist die ook op de lok moet mogen rijden. De kans is groot dat een NSR-machinist de trein rijdt lijkt me, en volgens mij kennen die nou net de reeks 28 niet. | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 22:22 |
Spoor 4A is dan bezet door de Stopper naar Vlissingen. Ik zie dat de Stoptrein naar Den Haag vanaf spoor 3 verplaatst is naar spoor 1b. Dit kan ook betekenen dat de Orient Express vlak na de Benelux op spoor 3 binnen komt. Bij langere halteringen schijnt dit ook gewenst te zijn bij deze trein Edit: IC van 20:47 naar Dordrecht en verder vertrekt van 3b, die theorie gaat dus niet op. Een kans op een perronspoor is dus klein. Spoor 4 is wel vrij na vertrek van de stopper naar Vlissingen | |
| Ireyon | zondag 31 oktober 2010 @ 22:31 |
Maar die stopper kunnen ze dus ook op 3a kwijt.. of de IC op 4b. Naja 'k bedenk me net dat ik het sowieso niet ga zien, donderdag zit ik ergens in de Euregio en die trein lijkt me nou niet iets om eerder voor naar huis te komen | |
| greavy | zondag 31 oktober 2010 @ 22:33 |
| En serieus wat een Treindienstleider tegen de Machinist zegt van een stoomloc van de SSN...: Machinist: "Wanneer kunnen wij vertrekken, Treindienstleider?" Trdl: "Eerst moeten er nog een paar andere treinen vertrekken, meester" Even later belt de Trdl de Mcn op: Trdl: "Meester, u geeft te veel rook onder de kap. Kunt u dat minderen?" Mcn: "Waarom laat u me dan niet vertrekken? Dan is het helemaal over" Trdl: "U kunt over ongeveer vijftien minuten vertrekken, meester." Eindelijk vertrokken, komen ze bij Maarssen voor een rood sein. Mcn belt Trdl te vragen waarom. Trdl: "Wij zijn u helemaal vergeten, meester." Mcn: "Wanneer mogen wij vertrekken?" Trdl: "Over een minuut. U moet wel naar volle snelheid want er rijdt een trein vlak achter u, meester" En dat terwijl ze met 12 rijtuigen reden, wat dus best lang duurde. | |
| KapiteinT | zondag 31 oktober 2010 @ 23:08 |
| Ik lees net dat OBIS ook voorziet in automatische omroepen, maar ik heb dit nog nooit gehoord. Ligt dat aan mij? | |
| greavy | maandag 1 november 2010 @ 07:10 |
De meeste stellen hebben dat ook nog niet werkend. Hoeft van mij ook niet | |
| James1988 | maandag 1 november 2010 @ 09:52 |
| Kijk eens wat ik zojuist tegenkwam in Utrecht op spoor 4? Een setje Blokkendozen doet vandaag dienst als 'Ontbijttrein'. De stellen zaten vol met basisschoolkinderen en iets wat op een verzameling brood en broodjes leek. | |
| V2 | maandag 1 november 2010 @ 10:09 |
| Oh, die heb ik dan dus net weer gemist, jammer! Komt 'ie nog een keer terug op Utrecht, of heb ik pech gehad? | |
| dennistd | maandag 1 november 2010 @ 10:13 |
| Hij komt vast nog wel eens terug Ik heb nog nergens een dienstregeling gezien iig. Edit: uit de reisplanner valt te halen dat ie om 12.29 uit Driebergen naar de Maliebaan vertrekt, zal dus rond 12.15 uit Utrecht worden lijkt me. | |
| ReisT | maandag 1 november 2010 @ 11:03 |
| Volgens de reisplanner vertrekt 'ie om 12.10 uit Utrecht. Wat heeft zo'n speciale rit eigenlijk te zoeken in de reisplanner? | |
| dennistd | maandag 1 november 2010 @ 11:14 |
| Goeie vraag De treinnummers komen uit de reeks 'besloten vervoer' dus zouden makkelijk te weren moeten zijn. Maarja, plan vrijdag maar eens een reisje Amsterdam-Eindhoven vertrek 18.11u. Dan krijg je zelfs de Orient Expres te zien | |
| Peterselieman | maandag 1 november 2010 @ 11:18 |
| Een gewone intercity zonder toeslag | |
| greavy | maandag 1 november 2010 @ 11:42 |
| De planners bij NS hebben gewoon iets verkeerd ingesteld bij dat treinnummer op die datum, dat hij wel aanwezig is in de reisplanner. En voordat dat eens naar voren komt bij die planners kan heel erg lang duren, en dus lang zichtbaar blijven in de planner [ Bericht 10% gewijzigd door greavy op 01-11-2010 12:15:56 ] | |
| trainfreak | maandag 1 november 2010 @ 13:40 |
| Ik heb ondertussen al een deel van de uren van de Oriënt Express. Ik moet helemaal niet tot Antwerpen gaan, hij rijdt bijna mijn deur voorbij Hij komt van Frankrijk via Kortrijk-Dendermonde-Antwerpen | |
| Ofyles2 | maandag 1 november 2010 @ 14:12 |
Volgens mij moeten de afroepen makkelijk te implementeren zijn. | |
| bork | maandag 1 november 2010 @ 14:51 |
Moe word ik er van o zo moe, wat is nu zo moeilijk aan een kaartje Utrecht Hannover?![]() | |
| sander89 | maandag 1 november 2010 @ 16:07 |
NS Hispeed website is echt een ramp, gewoon tickets boeken bij: www.bahn.de. Is meestal nog goedkoper ook. Edit: Hmmm ligt deze keer niet aan NShispeed, je kan nu nog geen tickets boeken van na 11.12.10. Hebben blijkbaar de nieuwe dienstregeling nog niet klaar ofzo. [ Bericht 5% gewijzigd door sander89 op 01-11-2010 16:15:33 ] | |
| De_Hertog | maandag 1 november 2010 @ 16:14 |
Dat staat er toch? De treinen voor 22 december zijn vandaag allemaal al vertrokken dus dat red je niet meer. | |
| ziggyziggyziggy | maandag 1 november 2010 @ 16:41 |
| Wat een koe van een taalfout in die planner trouwens: "zijn reeds alle vertrokken". | |
| Peter | maandag 1 november 2010 @ 16:50 |
Is dat niet gewoon oud Nederlands? -edit- in deze constructie niet nee - | |
| Dr_Flash | maandag 1 november 2010 @ 17:21 |
| Stervende hoere kanker prorail. Ic uit Nijmegen +6 vanuit de start omdat de vertraagde ic naar zwolle van 1645 er voorlangs gegooid wordt. Die natuurlijk Ook nog overal stopt tot Arnhem. Klasse actie weer Prorail | |
| Ofyles2 | maandag 1 november 2010 @ 17:28 |
Weer een trdl die zijn favoriete algoritme heeft verzonnen? | |
| Dr_Flash | maandag 1 november 2010 @ 17:33 |
| Blijkbaar ja. Ik snap echt niet wat die mongolen bezielt in dit soort gevallen. | |
| Lemjur | maandag 1 november 2010 @ 18:40 |
Bork. Deze reis is pas vanaf morgen te boeken, nieuwe dienstregeling gaat in per 12/12 | |
| Peterselieman | maandag 1 november 2010 @ 18:43 |
Mja, met een beetje doorrijden is die trein weer op tijd in Zutphen of Deventer en gaan daar geen aansluitingen verloren | |
| KapiteinT | maandag 1 november 2010 @ 18:59 |
| Crientj, wat heb je met mijn Twitter gedaan? Dennis Scholing stond bij 'Who to follow'. | |
| greavy | maandag 1 november 2010 @ 19:17 |
GE-NI-AAL bedacht | |
| Crientj | maandag 1 november 2010 @ 19:43 |
Hoezo wat heb ik gedaan ;o Ik heb niets gedaan. Maar volg ik jou/volg jij mij dan? GUUUUUUPS. Je koekies zijn in de aanbieding! | |
| spectrumanalyser | maandag 1 november 2010 @ 19:50 |
| wat een avontuur weer van amsterdam sloterdijk naar alkmaar. de intercity van 18:32 ging van spoor 7 en is via Haarlem gegaan. er stond een SLT stil op spoor 3 en deze reed weg zonder passagiers. even later kwam op datzelfde spoor heel aan het begin nog een SLT. die bleef heel achteraan het perron staan?!? niets over terug te vinden over wat er nou loos was. | |
| bork | maandag 1 november 2010 @ 19:53 |
Dat weet ik, geef dan ook die melding en niet deze, denk ik dan. Ze zetten het er zelf op dat je kan kiezen tot ver in 2011 dan moeten ze dat imho niet doen (naar Pancras zal het denk ik wel lukken) | |
| Mathijz | maandag 1 november 2010 @ 19:54 |
| Een seinstoring volgens een vriendin van mij, daarnaast heeft er nog een trein stilgestaan op de spoorbrug in alkmaar. [ Bericht 44% gewijzigd door Mathijz op 01-11-2010 20:08:45 ] | |
| greavy | maandag 1 november 2010 @ 21:33 |
| Over de Blokkendozen op Utrecht: Lekker ontbijten in de trein maandag 01 november 2010 UTRECHT - Basisscholieren ontbijten maandag in een historische trein in Utrecht tijdens de aftrap van het Nationaal Schoolontbijt . De hele week zijn er in het teken van het Schoolontbijt evenementen op de 2500 deelnemende scholen in heel Nederland met in totaal 540.000 kinderen. Diverse sporters, zoals judoka Ruben Houkes, wielrenner Erik Dekker en atlete Ellen van Langen eten en rijden mee met de kinderen.Op woensdag is er een ontbijt in de Tweede Kamer waarbij kinderen samen met diverse politici een boterhammetje eten. Uit onderzoek van vorig jaar blijkt dat veel kinderen niet ontbijten. Een op de zes slaat het over' in grote steden en in sociaal lagere klassen blijkt het zelfs om een op de drie kinderen te gaan. Docenten merken vaak dat kinderen die met een lege maag in de klas zitten, suffer zijn en zich minder goed kunnen concentreren. http://www.gelderlander.nl | |
| Peter | maandag 1 november 2010 @ 23:37 |
Ken je deze dan ook? | |
| Temlin | maandag 1 november 2010 @ 23:46 |
| Vandaag een enquête over sociale veiligheid Arnhem - Winterswijk: Vraag over betrouwbaarheid van de spoorlijn Wat ook wel grappig was, heb 1 hele maand geen controleur gezien en tijdens die enquête ineens wel | |
| bork | dinsdag 2 november 2010 @ 00:48 |
| Let op: InterCity Berlijn alleen enkele reis te boeken vanuit Nederland In de Duitse systemen is het nog niet mogelijk om retourtickets te boeken met InterCity Berlijn. U kunt vanaf 2 november enkele reis tickets boeken met vertrek vanuit Nederland. De terugreis vanaf de bestemmingen met InterCity Berlijn naar Nederland zullen naar verwachting later deze week te boeken zijn. Zodra de exacte datum bekend is laten wij dit weten. Tarieven zijn altijd per enkele reis en op basis van beschikbaarheid. Let op: City Night Line beperkt te boeken vanaf 2 november Vanaf 2 november is het mogelijk om City Night Line te boeken met vertrek op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag voor de verbindingen Amsterdam - München - Innsbruck en Amsterdam - Basel - Zürich - Brig. Het is op dit moment nog onbekend wanneer het mogelijk is om te reserveren voor de overige vertrekdagen. Zodra hier meer over bekend is laten wij dit weten. U kunt ook gebruik maken van dagtreinen om op uw wintersport bestemming te komen. Probeer maar eens via DB.de nu maar eens snel in Berlijn te komen, NOT. (na 11 december | |
| KapiteinT | dinsdag 2 november 2010 @ 01:25 |
Nee, maar we volgen wel 21 dezelfde mensen. En dan te bedenken dat ik maar 48 mensen volg. Dat zal het zijn. En ja, zie nu mij maar eens te vinden op Twitter. | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 06:25 |
| ''NS Hispeed stuurt reizigers op verkeerde spoor'' maandag 1 november 2010 22:50 Utrecht - De internationale reiziger die via NS Hispeed een treinkaartje koopt, loopt het risico veel te veel te moeten betalen en bovendien te lang onderweg te zijn. Dit blijkt uit een prijsvraag die Reizigersvereniging Rover organiseerde onder haar leden. Door het slechte functioneren van de website van NS Hispeed worden reizigers voor tientallen euro's gedupeerd. Daarbij duren reizen vaak uren te lang of komt de reiziger helemaal niet op zijn eindbestemming aan. De stoptrein doet er zeven minuten over om van Roosendaal in Essen te komen. Toch vraagt NS Hispeed voor een enkele reis 2e klasse maar liefst 54,80 euro. Dat is ruim 5 euro per kilometer! De hoge prijs gaat vergezeld van een veel te lange reis: de reiziger moet volgens NS Hispeed via Maastricht reizen. Om niet aan deze 5 uur durende reis te hoeven beginnen, moet de klant zelf zijn reis aanpassen. Dit is één van de vele voorbeelden van het falen van de website van NS Hispeed. Rover-Internationaal organiseerde een prijsvraag en riep daarmee reizigers op om het slechtste reisadvies van NS Hispeed in te zenden. Er kwamen vele inzendingen binnen waarbij de reis tot wel 10 uur langer duurde bij NS Hispeed dan wanneer de klant via de Deutsche Bahn zijn kaartje zou boeken, zoals bij een reis van Nieuweschans naar Kopenhagen. | |
| V2 | dinsdag 2 november 2010 @ 06:54 |
| Roosendaal-Essen(B) doet 'ie nu iig prima. Zeker iemand die per ongeluk Essen Hbf heeft geselecteerd | |
| Ireyon | dinsdag 2 november 2010 @ 06:56 |
Oh noes, wel heel dat drop-down menuutje uitvouwen en Roosendaal (grens) kiezen Sowieso is er geen Roosendaler die een kaartje Roosendaal - Essen via die site zal kopen. En voor verdere bestemmingen al helemaal niet, dan rijden we mooi naar Essen, zetten daar gratis de auto neer en kopen bij de conducteur wel een retourtje Antwerpen voor een euro of 5. | |
| Fixers | dinsdag 2 november 2010 @ 09:46 |
Tsss onrealistisch! er staat geen bizar lange rij bij loket 1 of het travelcenter | |
| Dr_Flash | dinsdag 2 november 2010 @ 10:34 |
Gelul. 1 trein die van +12 naar +14 gaat of 1 trein die van +12 naar 2 treinen met +12 gaat. Het enige wat hij doet is zijn mede TRDL's in de rest van het land in de vingers snijden. Afgezien van de "self loading cargo" natuurlijk, maar dat boeit niet. | |
| Ascendancy | dinsdag 2 november 2010 @ 12:04 |
| Sinds wanneer rijdt de trein uit Rotterdam door naar Groningen? Die komt toch uit Den Haag en wordt in Utrecht gekoppeld. Wel werkend OBIS in deze trein. Ook iets nieuws. | |
| Peterselieman | dinsdag 2 november 2010 @ 12:07 |
af en toe rijdt er een stukje door naar Groningen net zoals er af en toe nog een Leeuwarder stukje naar Den Haag gaat. Gaat dan meestal maar om 1 stel, terwijl de rest van de stellen wel hun normale bestemming aanhouden. | |
| Dr_Flash | dinsdag 2 november 2010 @ 12:40 |
| Ik zag gisteren in Utrecht Centraal een VIRM klaar staan voor Groningen, ook niet erg gebruikelijk | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 13:34 |
| Tegenwoordig rijden er een aantal treinen met VIRM in de NoordOost (Rotterdam/Den Haag-Leeuwarden/Groningen). Dit vanwege capaciteit tekort bij ICM. Vaak zie je IV+IV voor Groningen en IV voor Leeuwarden. Of bij de los rijdende treinen ook wel voor Groningen 2x VI. | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 13:38 |
Buiten de spits zijn het vaak 2x ICM-III, waarbij het achterste stel in Rotterdam naar Groningen gaat. Maar dat beperkt zich ook maar tot een stuk of 4-5 treinen per dag. Uit Groningen komen bijvoorbeeld ook stellen die naar Rotterdam gaan, maar uit Leeuwarden heb ik dat nog niet meegemaakt. Zal vanuit daar ook wel stellen voor Den Haag zijn | |
| KapiteinT | dinsdag 2 november 2010 @ 13:39 |
| Oeh, ik draai nu precies 100 topics mee. | |
| KapiteinT | dinsdag 2 november 2010 @ 13:41 |
Raar eigenlijk. De ene keer kan je wel rechtstreeks van Rotterdam naar Groningen en de andere keer weer niet. Ligt het wel van tevoren vast om welke treinen dit gaat? | |
| Dr_Flash | dinsdag 2 november 2010 @ 13:43 |
| het zal wel opgelegd zijn vanuit de materieel-omlopen. Dus er moet ook wel min of meer zicht zijn op welke treinen dat betreft dan | |
| ZwartmetSuiker | dinsdag 2 november 2010 @ 13:46 |
| Ik ben persoonlijk mee geïnteresseerd in spoor dan in treinen, maar weet iemand of er vanaf Elst richting Nijmegen een derde spoor heeft gelegen? De portalen voor de bovenleiding zijn namelijk veel breder.. Viel me op gister. | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 13:48 |
Het is niet vreemd. In de spits zijn er meer stellen nodig voor bepaalde bestemmingen. Om het voldoende te realiseren, zijn er in de Noord-Oost soms vreemde af- en aantrappen. In het weekend blijft regelmatig het achterste stel achter in Zwolle, want dat gaat dan een andere trein versterken. Dit staat compleet omschreven in de materieel omlopen. Waar wij uiteraard weer geen zicht op hebben. Je kan het wel gaan uitzoeken enzo (bijv. op Somda) maar vergt veel tijd. Er word ook wel eens afgeweken van deze materieel-omlopen, wat natuurlijk vele redenen heeft. Stelletje te weinig naar een eindbestemming, stelletje teveel, ander materieel (IRM en ICM koppelt wel, maar mag niet gekoppeld met reizigers rijden) | |
| Peterselieman | dinsdag 2 november 2010 @ 13:51 |
Er heeft iets ten zuiden van Elst een spoorboog gelopen vanuit de richting Tiel naar Nijmegen, maar deze is vanwege de Betuweroute afgebroken. Weet niet of je daar nog restanten van terug kunt vinden. Overigens zijn bij station Elst zelf nog sporen uit het verleden terug te vinden. Vroeger was het station zoals hier te zien veel groter: http://stationsweb.nl/station.asp?station=elst&vraag=elst [ Bericht 8% gewijzigd door Peterselieman op 02-11-2010 13:57:13 ] | |
| KapiteinT | dinsdag 2 november 2010 @ 14:19 |
Ik zie net dat ze ook gewoon in de reisplanner staan. | |
| KapiteinT | dinsdag 2 november 2010 @ 14:23 |
![]() ![]() Dat is inderdaad wel even wat anders dan nu. Foto's zijn van 1978 en 1980. | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 15:19 |
| Ik vermeldde eerder dat in België de Orient Express door een NMBS 28xx gereden zou worden. Kan ook nog wel eens een NMBS1300 in dubbeltractie worden, lees ik nu. Zometeen voeg ik een Dienstregeling toe (van Nederland) waar wat sporen bij zijn opgenomen. Nog niet alles is bekend of uberhaupt gepubliceerd. | |
| ReisT | dinsdag 2 november 2010 @ 16:51 |
Zo moeilijk moet het toch niet zijn te zorgen dat die site automatisch alvast de meest voor de hand liggende grensovergang voor je aan te vinken? Ik denk dat veel mensen er inderdaad blind op vertrouwen dat ze vanzelf een kaartje via de juiste grensovergang krijgen. Dat je zelf dan nog een andere kan kiezen als je dat persé zou willen prima. Maar nu staat standaard Visé aangevinkt dat slaat echt nergens op. | |
| hooibaal | dinsdag 2 november 2010 @ 16:56 |
| Heerlijk stukje adhocmanagement net weer in de stoptrein van Den Bosch naar Nijmegen. Opgestapt in den Bosch om 15.27 Iets te laat in Oss, omroep: defecte goederentrein, we rijden niet verder, meer info volgt Uitstappen Enige minuten later omroep: storing duurt tot half zes, stoptreinen rijden niet meer, sneltreinen wel en stoppen overal tussen Oss en Nijmegen Nog vijf minuten later: sneltrein arriveert en stopt. In de trein wordt omgeroepen: wij stoppen overal etc. etc. Station Ravenstein wordt voorbijgereden Na de Maasbrug trein verder op verkeerd spoor Op Wijchen werd wél gestopt Op Dukenburg ook, maar (tegenspoor) alle instappers stonden op het verkeerde perron. In gestrekte draf renden ze de trappen af en door de tunnel, en net toen de voorste op het perron verscheen sloten de deuren en reed de trein verder. Nuttige toevoeging, dat extra stoppen onderweg. | |
| Dr_Flash | dinsdag 2 november 2010 @ 16:59 |
| Weer een gevalletje van "NS bijt zich stuk op het verschil tussen theorie en praktijk" dus. Echt, hoe vaak dat niet al gebeurd is.. | |
| Ascendancy | dinsdag 2 november 2010 @ 18:20 |
Onzin, om 11 uur is het echt geen spits meer. Mijn trein was ook praktisch leeg. Ze moeten gewoon consequent zijn in hun dienstregeling en niet de ene keer wel en de andere keer geen directe trein naar Groningen. Had dat OBIS niet gewerkt had ik namelijk in de volle overtuiging geweest dat t ding gewoon naar Leeuwarden ging. En met mijn mp3 op had ik dan de omroep gemist. | |
| #ANONIEM | dinsdag 2 november 2010 @ 18:21 |
| Kom op zeg, op de CTA's staat het aangegeven en het wordt bij Zwolle omgeroepen, dat moet toch zeker wel genoeg zijn? | |
| trainfreak | dinsdag 2 november 2010 @ 18:23 |
Ik heb een deel van de dienstregeling in België gezien, en daar stond een 12 als tractievorm. Mag de reeks 12 eigenlijk naar Nederland? De wagons komen van Frankrijk, dus daarvoor is een 12 wel normaal. - Overbrenging HLE 12 + 16 HV: E19600 (Tourcoing 18.05 - Moeskroen-grens 18.07 - Kortrijk 18.21 - Gent-Sint-Pieters 18.54 < 18.58 - Schellebelle 19.17 - Dendermonde 19.27 - Mechelen 19.49 - Kontich (L.27) 19.58 - Antwerpen-Oost 20.08 - Y. Luchtbal 20.15 - Essen-grens 20.28 - Roosendaal 20.33 < 20.46) Max 120 km/u, 400 m, ~ 800 t | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 18:27 |
| HLE 12 / Reeks 12 mogen niet in Nederland (hebben geen ATB). De Reeks 11 mag dat weer wel. Hoe het precies word, is dus afwachten. Nederland krijgt sowieso een 1700 ervoor. | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 18:30 |
Misschien je mp3 eens zachter zetten als je bij Zwolle komt? Of bij Utrecht als je richting Rotterdam/Den haag gaat. Op de CTA op Rotterdam staat Voor Leeuwarden, Achter Groningen Bij Zwolle word het duidelijk omgeroepen. Dat jij het niet hoort door je mp3 heeft NS niks mee te maken. ZELF beter opletten. Word duidelijk aangekondigd. | |
| Peter | dinsdag 2 november 2010 @ 18:32 |
| Maar als je een scherm hebt en aan hebt staan met reisinfo, mag je er wel vanuit gaan dat dat klopt. Of moet je aan alles twijfelen? | |
| trainfreak | dinsdag 2 november 2010 @ 18:37 |
Maar de 11 mag dan weer niet naar Frankrijk Maar zoals je al zei: we zullen het wel zien En ik eerder dan jullie | |
| dennistd | dinsdag 2 november 2010 @ 18:43 |
Voor het traject tot Roosendaal mag in principe elke loc gebruikt worden hoor. De stopper naar Antwerpen heeft bijvoorbeeld ook geen ATB, net als de IC naar Brussel vanaf Maastricht. | |
| #ANONIEM | dinsdag 2 november 2010 @ 18:47 |
Maar het scherm met reisinfo klopte toch ook, als ik het goed begrijp? | |
| Peter | dinsdag 2 november 2010 @ 18:48 |
Precies, waarom je MP3 zacht zetten als dat ding werkt.. | |
| #ANONIEM | dinsdag 2 november 2010 @ 18:51 |
Dat is het punt toch ook niet? Het gaat er dus om dat in de planner, op de CTA's, op de OBIS-schermen én bij de omroep bij aankomst in Zwolle wordt aangegeven welk treinstel naar Groningen danwel Leeuwarden gaat, en dat 'je' dus niet moet zeuren dat je slecht bent geïnformeerd ('Had dat OBIS niet gewerkt'), want dat is niet zo. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2010 19:14:11 ('je' in het algemeen) ] | |
| Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 november 2010 @ 19:02 |
| Waar ik me wel aan kan ergeren is onduidelijkheid bij het splitsen van een trein. Voorbeeld: ik reis regelmatig met de 18:49 trein van Deventer naar Enschede. Die wordt in Deventer gesplitst, het laatste deel blijft achter te Deventer staat er dan op de CTA's. Prima. Er komt een trein binnen van drie delen, op de trein staat bij de voorste twee delen Enschede als eindbestemming, op de achterste Deventer. Prima. Maar..... En dat heb ik nou al 4x mee gemaakt, de achterste TWEE treinstellen worden afgekoppeld. De mensen in de trein zullen dat wel gehoord hebben, maar de mensen die op het perron staan en in willen stappen weten dat niet. Totdat ze er weer uit gestuurd worden en als vee opgestapeld in dat kleine treintje wat dan overblijft alsnog naar Enschede kunnen. Nee dank je, ik pak de volgende wel... | |
| Yreal | dinsdag 2 november 2010 @ 20:19 |
Nooit helemaal begrepen waarom dat gebeurd. En dan op de terugweg dat stel weer aankoppelen in deventer | |
| Ascendancy | dinsdag 2 november 2010 @ 20:33 |
mp3 zachter zetten is onzin. Een leek zal soms niet eens weten dat je in Zwolle bent. En ik ging er gewoon vanuit dat de trein op die tijd naar Leeuwarden zou rijden. Mijn punt is ook enkel dat het Duidelijker is als gewoon altijd vanuit Rotterdam naar Leeuwarden wordt gereden en vanuit Den Haag altijd naar Groningen. En niet het ene moment wel zo en het andere moment niet. Sowieso, waarom zijn er buiten de spits alleen al vanuit rotterdam 8 bakken ICMm nodig. | |
| #ANONIEM | dinsdag 2 november 2010 @ 20:40 |
Er gaat toch gewoon elk uur een trein van Rotterdam naar Leeuwarden en van Den Haag naar Groningen? De rest is bonus, ik snap echt niet hoe je daar meteen door van streek kan raken. En blind in de trein stappen zonder op de CTA te kijken, zonder op de bestemmingsaanduidingen op de trein zelf te kijken en zonder naar de omroep te luisteren is sowieso nooit slim. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2010 20:42:26 ] | |
| Dr_Flash | dinsdag 2 november 2010 @ 20:42 |
| Weet je wel HOE verwarrend het is als treinen uit Ede-Wageningen naar Utrecht soms in Veenendaal-De Klomp en soms in Driebergen-Zeist stoppen danwel doorrijden? | |
| Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 november 2010 @ 20:43 |
| En weet je hoe verwarrend het is als je nietsvermoedend op zondag 31 oktober in Groningen in de trein stapt en hij verandert in Zwolle ineens van rijrichting en rijdt naar Arnhem? | |
| #ANONIEM | dinsdag 2 november 2010 @ 20:47 |
Dat was echt ideaal! Rechtstreeks naar Deventer, ipv. dat je ook nog eens in Zwolle moest overstappen, zoals normaal als er werkzaamheden of verstoringen op Zwolle-Amersfoort zijn. | |
| Yreal | dinsdag 2 november 2010 @ 20:50 |
wattes? | |
| #ANONIEM | dinsdag 2 november 2010 @ 21:02 |
Ja dat was dus vanwege werkzaamheden tussen Zwolle en 't Harde. | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 21:06 |
Laat ik het nog één keer zeggen: Materieel wat 's Ochtends heen gaat, kan 's Middags wel op een andere bestemming nodig zijn dan waar normaal de trein heen rijdt. Om geen Ledig Mat. ritten Rotterdam - Groningen te krijgen, word er gekozen om één (soms twee) stellen eraan te haken / aangekoppeld te laten met een andere bestemming (hier als voorbeeld Groningen ipv Leeuwarden). Dan kan er uit Groningen in de middag weer treinen op goede sterkte rijden. En andersom exact hetzelfde. Je moet gewoon zelf goed opletten of je goed gaat. Staat OBIS verkeerd ingesteld, kan gebeuren. De HC roept het ook om. Als je je mp3 aan hebt en dat dan niet hoort, is je eigen fout. Dat er stellen voor een andere bestemming meegaan heeft gewoon te maken dat dat stel ergens anders nodig is, Groningen ipv Leeuwarden. En dat staat duidelijk op perrons aangegeven. En op de koersrollen cq koersdisplays vaak ook. En anders stap je uit in Zwolle en verkas je. 6 Minuten heb je. | |
| Dr_Flash | dinsdag 2 november 2010 @ 21:07 |
| Nu begin je toch wel een vervelend betweterig mannetje te worden. | |
| pgrferrari | dinsdag 2 november 2010 @ 21:08 |
| Hoi Fles | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 21:08 |
Dat is nog verwarrender als de NoordOost. Maar daar geld hetzelfde, op de CTA kijken helpt. | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 21:09 |
Ik leg alleen uit hoe er bij NS gedacht word. En dat is niet altijd ieder naar het zin, maar dat kan simpelweg ook niet. | |
| Ofyles2 | dinsdag 2 november 2010 @ 21:17 |
Omdat de stopper Utrecht-Ede vervangen is door de IC Schiphol-Nijmegen ofzoiets? | |
| dennistd | dinsdag 2 november 2010 @ 21:19 |
Nouja, het aftrappen van een stel stel in Deventer scheelt twee tot drie stellen t.o.v. door laten rijden naar Enschede. | |
| Dr_Flash | dinsdag 2 november 2010 @ 21:21 |
Of het nou goed werkt of niet, die OV-flutkaart, het gebruik van papieren kaartjes wordt wel stap voor stap onmogelijk gemaakt, zoals hier in Ede-Wageningen.![]() | |
| #ANONIEM | dinsdag 2 november 2010 @ 21:24 |
in Almelo zijn ook al 2 van de 5 stempelautomaat geblokkeerd | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 21:30 |
In Zwijndrecht is er ook 1 zo afgesloten. Nu nog maar 3 automaten (elk perron 1) | |
| James1988 | dinsdag 2 november 2010 @ 21:32 |
In Breda ook 2 voor zover ik weet. En zijn er extra camera's opgehangen vermoed ik, weet niet zeker. | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 21:37 |
Ik had wel ergens zo'n vermoeden. Zou wel vet zijn dat er dubbeltractie 12/1300 komt. | |
| James1988 | dinsdag 2 november 2010 @ 21:41 |
| Op zich geef ik NS wel gelijk, veel reizigers hebben abonnementen, kopen kaartjes op datum, of reizen al op saldo. Als ze wat kunnen besparen door stempelautomaten weg te halen geef ik ze groot gelijk, ik zou het ook doen. Er zijn er nog genoeg. | |
| greavy | dinsdag 2 november 2010 @ 21:46 |
| Ja, maar in de spits kan dat weer nadelig zijn. Ik zie op Zwijndrecht altijd massa's mensen hun vooraf gekochte kaartje nog afstempelen... |