Voor lijstjes, cijfertjes, nummertjes en dienstregelingen zou ik zeggen: Somdaquote:Op maandag 5 juli 2010 20:37 schreef KapiteinT het volgende:
Even terugkomend op de ICMm's met OBIS. Ik wil morgen een rondje gaan maken en ik wil wel eens een ritje maken met een ICMm met OBIS. Is er ergens een lijstje met ICMm 3-tjes die al zijn verOBIS't? Dat zoek wat makkelijker.
Ik was al aan het zoeken, maar heb het (nog) niet kunnen vinden.quote:Op maandag 5 juli 2010 20:40 schreef Peter het volgende:
[..]
Voor lijstjes, cijfertjes, nummertjes en dienstregelingen zou ik zeggen: Somda
Nee. Foto?quote:Op maandag 5 juli 2010 21:02 schreef V2 het volgende:
Fles: ben jij btw ooit al in HGB-IV geweest bij NS Trefpunt? Als bordjesverzamelaar moet je die eigenlijk ook hebben in je collectie
Nee, sorryquote:
Omreizen via Nijmegen?quote:Op maandag 5 juli 2010 21:26 schreef James1988 het volgende:
17 t/m 22 juli gaat heel Geldermalsen eruit om een of andere traverse aan te leggen en nog wat meuk. Reizigers tussen Utrecht en Den Bosch kunnen omreizen via Nijmegen en Rotterdam Centraal.
(Tevens TVP)
Arnhem gaat er een paar dagen later pas uit.quote:Op maandag 5 juli 2010 21:30 schreef Ofyles2 het volgende:
Arnhem ligt er ook uit.
Na de vierdaagse gaat Arnhem eruit, dat zullen ze wel na elkaar gepland hebben.quote:Op maandag 5 juli 2010 21:54 schreef Socios het volgende:
[..]
Arnhem gaat er een paar dagen later pas uit.
Filevorming bij Ravensteinquote:Op maandag 5 juli 2010 22:08 schreef dennistd het volgende:
Omdat Geldermalsen-Den Bosch eruit lag en men het niet aandurft om bussen in het zetten op Utrecht-Den Bosch (is een keer grandioos misgegaan).
Ik hoop trouwens niet dat het bij deze werkzaamheden gruwelijk mis gaat (zoals Almelo)
Wat is daar moeilijk aan?quote:Op maandag 5 juli 2010 22:08 schreef dennistd het volgende:
Omdat Geldermalsen-Den Bosch eruit lag en men het niet aandurft om bussen in het zetten op Utrecht-Den Bosch (is een keer grandioos misgegaan).
Hahahahaaaa!quote:Op maandag 5 juli 2010 23:00 schreef James1988 het volgende:
Dat het nog niet op een OV-chipkaart kan is inderdaad achterlijk, maar daar wordt aan gewerkt voor zover mij bekend.
Ik geloof dat er veel te weinig bussen waren...quote:
Jup. Waardoor er reizigers bij waren die ruim 4-5 uur vertraging op hadden gelopenquote:Op maandag 5 juli 2010 23:13 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik geloof dat er veel te weinig bussen waren...
Je bent toch niet stiekem een stukje afgestoken met de bus hč?quote:Op maandag 5 juli 2010 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
Zo hehe. Even tussen het voetbal door
Efteling?quote:Op maandag 5 juli 2010 23:55 schreef bork het volgende:
Een onbekende stationshal?
[ afbeelding ]
Ik was aangenaam verrast
Venlo - Eindhoven jaquote:Op dinsdag 6 juli 2010 00:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Je bent toch niet stiekem een stukje afgestoken met de bus hč?
Neequote:
Ik mag hopen dat het voor de brug over de linge is.... want dat lullige traversetje wegtakelen kan toch wel in een verloren zondagmiddag.quote:Op maandag 5 juli 2010 21:26 schreef James1988 het volgende:
17 t/m 22 juli gaat heel Geldermalsen eruit om een of andere traverse aan te leggen en nog wat meuk. Reizigers tussen Utrecht en Den Bosch kunnen omreizen via Nijmegen en Rotterdam Centraal.
(Tevens TVP)
Waarom kan er vanuit Tiel niet gewoon tot minstens Elst doorgereden worden dan?quote:Van zondag 25 juli tot en met zondag 22 augustus wordt in opdracht van ProRail gewerkt aan het spoor ten westen van station Arnhem. Hierdoor kunnen de treinen uit Utrecht, Nijmegen en Tiel het station niet binnenkomen.
Vanuit Utrecht rijden treinen tot Ede-Wageningen. Vanuit Nijmegen rijden ze tot Arnhem Zuid. Vanuit Tiel tot Zetten-Andelst.
Ik vroeg voor de grap eens een baliemedewerker en die zei dat het 'officieel' over 1 jaar zou zijn, maar intern bekend zou zijn dat het nog MINSTENS 2 jaar gaat durenquote:
Heeft het er misschien mee te maken dat er vanaf Arnhem Zuid zowel linkerspoor als rechterspoor treinen naar Nijmegen gaan? En je hebt pas achter Elst een wissel zitten, dus dan kan die Syntus-trein aardig in de weg komen te staan.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 09:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waarom kan er vanuit Tiel niet gewoon tot minstens Elst doorgereden worden dan?Zijn mensen nog niet genoeg de trein uit gejaagd?
Oh, het KAN dus WEL. Maar er is "iets anders". Juist ja.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 09:53 schreef dennistd het volgende:
[..]
Heeft het er misschien mee te maken dat er vanaf Arnhem Zuid zowel linkerspoor als rechterspoor treinen naar Nijmegen gaan? En je hebt pas achter Elst een wissel zitten, dus dan kan die Syntus-trein aardig in de weg komen te staan.
Ook opvallend trouwens: Alle treinen uit Nijmegen zouden in Arnhem Zuid aankomen op spoor 2 volgens de reisplanner, maar alle treinen naar Nijmegen vertrekken van spoor 1
Je kunt in Elst niet keren, daar is beveiliging niet geschikt voor. Zou je dat wel willen, dan moet je er een keervoorziening inbouwen. Dat gebeurt blijkbaar wel voor Arnhem Zuid, maar werd denk ik niet rendabel geacht voor Elst.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 09:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waarom kan er vanuit Tiel niet gewoon tot minstens Elst doorgereden worden dan?Zijn mensen nog niet genoeg de trein uit gejaagd?
quote:Op een onbewaakte overgang bij de Huttenweg in Miste bij Winterswijk is een trein tegen een vrachtwagen gereden. Syntus verwacht dat tot 20.00 uur geen of nauwelijks treinen rijden tussen Winterswijk en Doetinchem.
Het spoor is over een lengte van een kleine 200 meter beschadigd. De trein is ontspoord. Er worden bussen ingezet. De vertraging kan oplopen tot drie kwartier.
De Duitse vrachtwagenchauffeur raakte lichtgewond. Twaalf mensen in de trein liepen ook lichte verwondingen op. Eén vrouw is met rugletsel naar het ziekenhuis gebracht
Dat er bediende seinen staan, wil niet zeggen dat je er kunt keren.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 11:42 schreef dennistd het volgende:
In Elst kun je juist prima keren (vanuit de richting Nijmegen/Tiel dan). Aan de zuidkant van het station staan namelijk bediende seinen (een P-sein voor wissels zou ook niet handig zijn).
Poeh, daar overvraag je me. Maar ik heb het idee dat dit niet 1-op-1 geldt. Waar zijn de beveiligingsexperts? Heeft Zig het BVS voor die lijn toevallig beschikbaar?quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:52 schreef dennistd het volgende:
Bij mijn weten kun je achter elk bediend sein stoppen en kopmaken, en kan er vervolgens een rijweg naar de andere kant worden ingesteld.
Technisch gezien mag het geen probleem zijn, zo veel durf ik nog wel te stellen.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 15:04 schreef Duvel het volgende:
[..]
Poeh, daar overvraag je me. Maar ik heb het idee dat dit niet 1-op-1 geldt. Waar zijn de beveiligingsexperts? Heeft Zig het BVS voor die lijn toevallig beschikbaar?
Je kunt alles maken, maar de vraag is: kan het zonder seintechnische aanpassingen?quote:Op dinsdag 6 juli 2010 15:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Technisch gezien mag het geen probleem zijn, zo veel durf ik nog wel te stellen.
Ik dacht dat ProRail dit jaar klaar zou zijn met de ombouw van de spoorwegovergangen.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:08 schreef Ireyon het volgende:
Onbewaakte overwegen.. ongelofelijk dat ze nog bestaan.
Te kort door de bocht. Een overweg kan te weinig gebruikt worden om te beveiligen. De keuze is dan soms om 'm af te sluiten, maar dat stuit weer op bezwaren van wandelaars, fietsers, et cetera. Wie weet was de chauffeur verdwaald, wat doet een vrachtwagen vol met betonijzer op zo'n weg? Onbewaakte overwegen zullen waarschijnlijk blijven bestaan, zeker in streken als de Achterhoek.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 15:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik dacht dat ProRail dit jaar klaar zou zijn met de ombouw van de spoorwegovergangen.
Maar nee, PR-stunts genieten de voorkeur...
Prutsende vingerververs...
Zijn TomTom heeft hem zeker verkeerd gestuurdquote:Op dinsdag 6 juli 2010 15:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
Te kort door de bocht. Een overweg kan te weinig gebruikt worden om te beveiligen. De keuze is dan soms om 'm af te sluiten, maar dat stuit weer op bezwaren van wandelaars, fietsers, et cetera. Wie weet was de chauffeur verdwaald, wat doet een vrachtwagen vol met betonijzer op zo'n weg? Onbewaakte overwegen zullen waarschijnlijk blijven bestaan, zeker in streken als de Achterhoek.
De BuzzyBee treinenexpertquote:Op dinsdag 6 juli 2010 16:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Merk en type: Stadler Regioshuttle RS1.
http://de.wikipedia.org/wiki/Baureihe_650
Dat is natuurlijk precies wat ik bedoel: een trein kan altijd kopmaken achter een bediend sein, zonder dat daar speciale seintechnische voorzieningen voor nodig zijn.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 15:25 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je kunt alles maken, maar de vraag is: kan het zonder seintechnische aanpassingen?
Het jaar duurt nog 4,5 maand.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 15:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik dacht dat ProRail dit jaar klaar zou zijn met de ombouw van de spoorwegovergangen.
Maar hoe stel je dan een rijweg in naar het linkerspoor? Dat zou helemaal niet moeten kunnen, dat zou alleen met een lastgeving (tegenwoordig "aanwijzing") bereikt moeten kunnen worden en het lijkt mij niet handig om in de normale dienstregeling daarvan gebruik te moeten maken.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 17:22 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij kan het zelfs dan nog: in Post T Hengelo (zeer realistisch) is het namelijk ook mogelijk om in Oldenzaal kop te maken op het spoor Bentheim-Oldenzaal, dat vanuit Oldenzaal niet normaal bereden kan worden (dubbelspoorbeveiliging, zonder beveiligd links dus).
Op OHIH staat dat het wel degelijk op de vrije baan ligt, want het laatste/eerste bediende sein staat bij Veenendaal Centrum, en dat is een uitrijdsein.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 22:43 schreef Igen het volgende:
Volgens sporenplan.nl is station Rhenen geen vrije baan. Maar het enige uitrijsein is een P-sein.
Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als de trein uit Rhenen besluit weg te rijden, en net op het moment dat die door het groene P-sein rijdt stelt de treindienstleider een rijweg vanuit Veenendaal Centrum in, zodat de rijrichting wordt ingesteld en het P-sein op rood springt...
Of heeft de vrije baan tussen Veenendaal Centrum en Rhenen toch maar één sectie?
Toch kan het geen vrije baan zijn, want zolang de vrije baan bezet is kun je de rijrichting niet omkeren. Als het spoor van station Rhenen dus vrije baan zou zijn, dan zou de trein nooit terug kunnen rijden omdat het uitrijsein van Rhenen (een P-sein) dan altijd rood zou zijn vanwege een tegengestelde rijrichting.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 22:54 schreef greavy het volgende:
[..]
Op OHIH staat dat het wel degelijk op de vrije baan ligt, want het laatste/eerste bediende sein staat bij Veenendaal Centrum, en dat is een uitrijdsein.
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Toch kan het geen vrije baan zijn, want zolang de vrije baan bezet is kun je de rijrichting niet omkeren. Als het spoor van station Rhenen dus vrije baan zou zijn, dan zou de trein nooit terug kunnen rijden omdat het uitrijsein van Rhenen (een P-sein) dan altijd rood zou zijn vanwege een tegengestelde rijrichting.
Nee, juist omdat Rhenen géén vrije baan is, vervalt de rijrichting-instelling zodra de trein Rhenen heeft bereikt, zodat het uitrij-P-sein dan weer op groen springt.
(Tenminste, dat is de enige logische mogelijkheid als ik het schema op sporenplan.nl zo bekijk)
En toch ligt het aan de vrije baan. De rijrichting wordt dan ook niet gekeerd in Rhenen, er wordt 'gewoon' teruggereden, om vervolgens pas het eerste bediende sein bij Veenendaal Centrum te ontmoeten.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Toch kan het geen vrije baan zijn, want zolang de vrije baan bezet is kun je de rijrichting niet omkeren. Als het spoor van station Rhenen dus vrije baan zou zijn, dan zou de trein nooit terug kunnen rijden omdat het uitrijsein van Rhenen (een P-sein) dan altijd rood zou zijn vanwege een tegengestelde rijrichting.
Nee, juist omdat Rhenen géén vrije baan is, vervalt de rijrichting-instelling zodra de trein Rhenen heeft bereikt, zodat het uitrij-P-sein dan weer op groen springt.
(Tenminste, dat is de enige logische mogelijkheid als ik het schema op sporenplan.nl zo bekijk)
dat is geen kraan, maar een hoogwerker. Een JLG van Riwal om precies te zijnquote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:02 schreef Ireyon het volgende:
Deze keer zonder vervelende lelijke kraan in de weg;
En hoe komt het P-sein van Rhenen volgens jou dan op groen, als de rijrichting niet wordt omgekeerd?quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:07 schreef greavy het volgende:
[..]
En toch ligt het aan de vrije baan. De rijrichting wordt dan ook niet gekeerd in Rhenen, er wordt 'gewoon' teruggereden, om vervolgens pas het eerste bediende sein bij Veenendaal Centrum te ontmoeten.
Hoe het exact in elkaar steekt met terug kunnen richting Veenendaal Centrum, weet ik zo niet.
'k Heb het voor je aangepastquote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:09 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
dat is geen kraan, maar een hoogwerker. Een JLG van Riwal om precies te zijn
Wat een mooie foto!quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:02 schreef Ireyon het volgende:
Deze keer zonder vervelende hoogwerker, type JLG van Riwal in de weg;
[ afbeelding ]
ik heb me tot mijn vakgebied beperkt, sorryquote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:13 schreef Ireyon het volgende:
[..]
'k Heb het voor je aangepast![]()
Verder nog opvallende dingen in die post?
Zo vullen we elkaar toch wel bijzonder mooi aan hmmquote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:09 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
dat is geen kraan, maar een hoogwerker. Een JLG van Riwal om precies te zijn
Je kunt niet overal verstand van hebben, maar met zijn allen weet je een heleboel, dat is het mooie van een forum!quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zo vullen we elkaar toch wel bijzonder mooi aan hmm
Een trdl kan toestemming geven een rood P-sein te passeren, onder de gepaste voorwaarden.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:13 schreef Igen het volgende:
[..]
En hoe komt het P-sein van Rhenen volgens jou dan op groen, als de rijrichting niet wordt omgekeerd?
Edit: O, dat weet je dus niet. Maar dat is nou net de hele clou!
Dat lijkt me toch meer iets voor uitzonderingen dan voor systematisch om het half uur. Daarnaast lijkt me dat men in Rhenen geen uitrij-P-sein neer heeft gezet dat alleen rood kan tonen omdat nooit de juiste rijrichting kan worden ingesteld. Dat zou immers tot gevolg hebben dat je alleen met een toestemming om een rood sein te passeren station Rhenen zou kunnen verlaten. Mij lijkt niet dat ProRail zo'n constructie zou bedenken.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:34 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Een trdl kan toestemming geven een rood P-sein te passeren, onder de gepaste voorwaarden.
"En toch..." right. Want ze zeggen het op internet, en internet heeft gelijk.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:07 schreef greavy het volgende:
[..]
En toch ligt het aan de vrije baan. De rijrichting wordt dan ook niet gekeerd in Rhenen, er wordt 'gewoon' teruggereden, om vervolgens pas het eerste bediende sein bij Veenendaal Centrum te ontmoeten.
Hoe het exact in elkaar steekt met terug kunnen richting Veenendaal Centrum, weet ik zo niet.
Hé, wat is dat voor programmatje?quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:02 schreef Ireyon het volgende:
Oh en kijk, 'k zit hier een een trein. Een doodnormale intercity. Zonder toeslag. Een uur lang.
[ afbeelding ]
Ik ken de situatie in Rhenen niet, dus ik kan er weinig zinnigs over zeggen. Maar een rood sein passeren voor een normale dienstuitvoering is niet normaal, nee.quote:Op woensdag 7 juli 2010 00:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch meer iets voor uitzonderingen dan voor systematisch om het half uur. Daarnaast lijkt me dat men in Rhenen geen uitrij-P-sein neer heeft gezet dat alleen rood kan tonen omdat nooit de juiste rijrichting kan worden ingesteld. Dat zou immers tot gevolg hebben dat je alleen met een toestemming om een rood sein te passeren station Rhenen zou kunnen verlaten. Mij lijkt niet dat ProRail zo'n constructie zou bedenken.
Toch?
Ik een Hero, maar da's ook Android 2.1 tegenwoordig.quote:Op woensdag 7 juli 2010 08:05 schreef James1988 het volgende:
Dat is precies de vraag die ik mezelf ook stelde.... ik heb ook een Desire
Wat een TRDL en MCN zeggen mag je enigzins geloven lijkt mij..quote:Op woensdag 7 juli 2010 07:04 schreef Duvel het volgende:
[..]
"En toch..." right. Want ze zeggen het op internet, en internet heeft gelijk.
Nope.quote:Op woensdag 7 juli 2010 08:22 schreef greavy het volgende:
[..]
Wat een TRDL en MCN zeggen mag je enigzins geloven lijkt mij..
ICM(m) of ICRm moet er dan maar heen. Geen last van weinig opbergruimte. Daar zitten tenminste bagagerekken in.quote:Op woensdag 7 juli 2010 08:24 schreef Fixers het volgende:
Dus, het is begin van de vakantie... De NS voert een vakantiedienstregeling in omdat veel mensen met vakantie gaan. Mischien dat ze dan toch niet de trein naar 's lands grootste luchthaven, voor velen een vertrukpunt naar hun vakantiebestemming, met een derde moeten verkleinen.
Ik heb verder niets tegen Virms (behalve de doedelzakken die je fm-ontvangst verstoren als je in de kopbak zit) Het zijn prima forensenvervoerders, maar zijn een drama als er bagage mee moet. Tijd voor een bagage afdeling in die dingen. De NMBS heeft dat mooi opgelost: dubbeldeksrijtuigen waar de benedeverdieping aan de wanden een rij klapstoeltjes heeft. Prima ruimte voor valiezen en plooibare fietsen.
Tof, ff binnenhalen! Bedankt!quote:Op woensdag 7 juli 2010 08:38 schreef James1988 het volgende:
Duvel: ik heb de app gevonden! Hij heet Speedview, van Code Sector. link.
Een Trdl kijkt er vanuit z'n eigen oogpunt naar. Die denkt: er is alleen een P-sein, ik kan er niks handmatig bedienen, DUS is het vrije baan. Maar op grond van de werking van de beveiliging kun je concluderen dat dit fout is en dat het een station moet zijn. Een volautomatisch station, maar toch. Je ziet het trouwens ook aan het spoornummer: dat is spoor "1", wat duidt op een spoor binnen een station want een vrije baan heeft een tweeletterige code als spoornummer.quote:Op woensdag 7 juli 2010 08:22 schreef greavy het volgende:
[..]
Wat een TRDL en MCN zeggen mag je enigzins geloven lijkt mij..
Het is toch een beetje prutsen in je puzzelboek terwijl Procesleiding het werk doet?quote:Op woensdag 7 juli 2010 09:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik denk dat je het vak van trdl wat onderschat.
Ik geef slechts in mijn eigen woorden weer wat ik een treindienstleider op OHIH zie schrijven.quote:Op woensdag 7 juli 2010 09:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik denk dat je het vak van trdl wat onderschat. Ik heb het trouwens nooit over Rhenen gehad.
Dan heb ik nix gezegd.quote:Op woensdag 7 juli 2010 09:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik geef slechts in mijn eigen woorden weer wat ik een treindienstleider op OHIH zie schrijven.
Je zag ook de "quote:Op woensdag 7 juli 2010 10:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Nu weet ik zeker dat je het vak onderschat.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:48 schreef Ascendancy het volgende:
Blijkbaar moet je dus eerst DB aanbidden, voordat je die reis mag plannen.
Ha, okey. Planse.quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:49 schreef dennistd het volgende:
Ah, het probleem zal dan zijn dat ik hem op 'nur Nahverkehr' had staan... Schijnbaar is een IR geen Nahverkehr...
Een IR? Je gaat over de normale (niet-HSL) spoorlijn? Dan kun je net zo goed een Euregioticket halen voor ¤15,50.. is volgens mij toch net wat goedkoper.quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:49 schreef dennistd het volgende:
Ah, het probleem zal dan zijn dat ik hem op 'nur Nahverkehr' had staan... Schijnbaar is een IR geen Nahverkehr...
Dat was ik ook van planquote:Op woensdag 7 juli 2010 12:05 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Een IR? Je gaat over de normale (niet-HSL) spoorlijn? Dan kun je net zo goed een Euregioticket halen voor ¤15,50.. is volgens mij toch net wat goedkoper.
Ja, dat idee had ik dus ook, maar Bahn.de denkt daar schijnbaar anders overquote:Op woensdag 7 juli 2010 12:06 schreef Dr_Flash het volgende:
en IR is in elk geval WEL Nahverkehr trouwens. Alleen IC / EC / ICE / THA en EN / CNL vallen daarbuiten.
Het is wel zonde om de directe verbinding te nemen.. dat wordt gereden met ontzettende paupertreinen terwijl tussen Luik en Welkenraedt ook enorm gave I11 stammen rijden. Je zou wellicht al in Verviers die overstap kunnen nemen, daar valt genoeg moois te zienquote:Op woensdag 7 juli 2010 12:16 schreef dennistd het volgende:
[..]
Dat was ik ook van plan
De trein van Luik -> Aachen is IR 5013.
Ik heb afgelopen weekend nog een "Nahverkehr"-kaartje uit een Duitse automaat getrokken waar op stond "Nur gültig in Nahverkehrszügen: IRE, IR, RE, RB, S-Bahn". Dacht ik tochquote:Op woensdag 7 juli 2010 12:16 schreef dennistd het volgende:
Ja, dat idee had ik dus ook, maar Bahn.de denkt daar schijnbaar anders over
quote:Op woensdag 7 juli 2010 12:36 schreef greavy het volgende:
LuikAken
![]()
Ik ga woensdag de lijn Aken - Luik doen, en richting Eupen en Spa // Geronstere![]()
Heb 36 GB aan SD-kaarten bij me en 8 accu's![]()
Dat wordt nogal wat fotograferen die 5 dagen
Mijn PC heeft 2 TB harde schijfquote:Op woensdag 7 juli 2010 13:05 schreef Socios het volgende:
Zoveel schijfruimte heeft mijn computer niet eens.
In 2006 en 2007 hongen er posters op station Arnhem hoe het station eruit zou zien in 2009.quote:Op woensdag 7 juli 2010 13:07 schreef Brembo het volgende:
Leuk in Arnhem hebben ze affiches opgehangen over de komende werkzaamheden, deze zijn volgens mij door Prorail gemaakt. Er staat op dat spoor 1 gesloten is tijdens deze periode en de treinen richting het oosten rijden wel tot Arnhem. Erg duidelijk
.
Wát deden die posters erquote:Op woensdag 7 juli 2010 13:08 schreef Socios het volgende:
[..]
In 2006 en 2007 hongen er posters op station Arnhem hoe het station eruit zou zien in 2009.
Rijdt IC510 met I11? Dan pak ik die tot Verviers of Welkenraedt, heb toch bijna een uur op Liege Guillemins.quote:Op woensdag 7 juli 2010 12:25 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Het is wel zonde om de directe verbinding te nemen.. dat wordt gereden met ontzettende paupertreinen terwijl tussen Luik en Welkenraedt ook enorm gave I11 stammen rijden. Je zou wellicht al in Verviers die overstap kunnen nemen, daar valt genoeg moois te zien.
Ja. Overigens is Welkenraedt verre van spannendquote:Op woensdag 7 juli 2010 13:29 schreef dennistd het volgende:
[..]
Rijdt IC510 met I11? Dan pak ik die tot Verviers of Welkenraedt, heb toch bijna een uur op Liege Guillemins.
Hoi!quote:
Ja inderdaad!quote:Op woensdag 7 juli 2010 13:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoi!
Naar India geweest? Gaaf hoor!
Over India gesproken:
[ afbeelding ]
Maar je neemt natuurlijk WEL een eerste klas A/C ticket, want dat is super relaxt en kost naar westerse maatstaven nog steeds geen drol, namelijk....?quote:Op woensdag 7 juli 2010 13:47 schreef fioooon het volgende:
De drukte is ook wel te merken hoor als je geen eerste klas A/C ticket neemt.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 13:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja. Overigens is Welkenraedt verre van spannend
quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:09 schreef dennistd het volgende:
[..]
Dan pak is Verviers wel
Goederen vanaf de Montzenroute, komen die grotendeels langs Stolberg Hbf? Heb in Aachen namelijk ook bijna een uur...
ja, magquote:Op woensdag 7 juli 2010 14:13 schreef dennistd het volgende:
Met een Euregio-ticket volgens mij wel, dat is gewoon een dagkaart
Een quote van OHIH gebruiker IJnte:quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:13 schreef Igen het volgende:
[..]
En hoe komt het P-sein van Rhenen volgens jou dan op groen, als de rijrichting niet wordt omgekeerd?
Edit: O, dat weet je dus niet. Maar dat is nou net de hele clou!
quote:Qua beveiliging is het een halte aan de vrije baan, met een automatische rij-richting kering. Omdat het stuk spoor tussen de "uitrijders" van Vndc (sein 242 en 244) en de uitrijder van Rhenen (P sein 570) als 1 blok wordt gezien, kan de rijrichting automatisch gekeerd worden als de trein voor P-sein 570 staat. Het blok is namelijk "vrij" en dan kan de rijrichting gekeerd worden. De truuk zit hem dus meer in de automatische rij-richting kering bij Rhenen, en dat is iets speciaals want dat komt normaal niet voor bij een halte. Op de vrij baan mag namelijk niet gekeerd worden, terwijl dat in de praktijk best kan (bij 4-dr APB b.v. geen probleem).
Het kost inderdaad zeker niet veel voor ons westerlingen. Alleen als je het duurste ticket vergelijkt met het goedkoopste dan is het prijsverschil zo verschrikkelijk veel. Dus de lokale bevolking kiest (tenzij ze rijk zijn) nooit een eerste klas ticket.quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:08 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Maar je neemt natuurlijk WEL een eerste klas A/C ticket, want dat is super relaxt en kost naar westerse maatstaven nog steeds geen drol, namelijk....?Voor een rit van een paar honderd km? Wat betaal je daar nou voor? En in de derde klas?
Spannend, tijdreizen!quote:Op woensdag 7 juli 2010 16:22 schreef RubenK het volgende:
V 15:34 Groningen spoor 4a Stoptrein Arriva richting Leeuwarden
A 16:24 Leeuwarden spoor 5b
V 15:45 Leeuwarden spoor 3 Intercity NS richting Zwolle
A 17:36 Utrecht Centraal spoor 5
Dat overkomt wel meer mensen bij het plannen van een reisje hoor, bij zoveel tijden vergis je je wel eensquote:
Wordt een link lange "werkdag" danquote:Op woensdag 7 juli 2010 16:41 schreef RubenK het volgende:
Nu opgelostKwestie van de rest een uurtje vooruit zetten!
quote:Op woensdag 7 juli 2010 16:46 schreef dennistd het volgende:
Die overstap op Utrecht is erg krap nu hoor, in 4 minuten van 5 naar 19b is aardig doorlopen, zeker als de trein daar weer halverwege Lunetten wordt geparkeerd...
Nou, regelmatig is dat DD-ARquote:Op woensdag 7 juli 2010 16:47 schreef Ireyon het volgende:
Waarom ga je met de stoptrein van Utrecht naar 's Hertogenbosch? Lekker in zo'n kutsprinter 1ste Klas zitten
quote:
Wat evenmin een reden is om die trein te nemen want daarin is de eerste klas net zo kutquote:
Waren we toch maar in Duitsland. Daar is het heel simpel: daar moet een station minstens één wissel hebben om 'station' te mogen heten.quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:56 schreef greavy het volgende:
[..]
Een quote van OHIH gebruiker IJnte:
[..]
Waar die Duitsers al niet aan denkenquote:Op woensdag 7 juli 2010 18:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Waren we toch maar in Duitsland. Daar is het heel simpel: daar moet een station minstens één wissel hebben om 'station' te mogen heten.
Is wel grappig, bij Mülheim an der Ruhr Hauptbahnhof laat de DB daarom precies één totaal nutteloze wissel liggen. Want zonder wissel zou het geen 'Bahnhof' en dus ook geen 'Hauptbahnhof' meer zijn.
Is dat deze wissel? Dat is best wel grappigquote:Op woensdag 7 juli 2010 18:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Is wel grappig, bij Mülheim an der Ruhr Hauptbahnhof laat de DB daarom precies één totaal nutteloze wissel liggen. Want zonder wissel zou het geen 'Bahnhof' en dus ook geen 'Hauptbahnhof' meer zijn.
Nee, het gaat om deze overloopwissel.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:45 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Is dat deze wissel? Dat is best wel grappig.
Wat een onzin. Er zijn zoveel enkelsporige lijntjes. Daar liggen vet weinig wissels.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Waren we toch maar in Duitsland. Daar is het heel simpel: daar moet een station minstens één wissel hebben om 'station' te mogen heten.
Is wel grappig, bij Mülheim an der Ruhr Hauptbahnhof laat de DB daarom precies één totaal nutteloze wissel liggen. Want zonder wissel zou het geen 'Bahnhof' en dus ook geen 'Hauptbahnhof' meer zijn.
Wil je dat zo graag ja?quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:56 schreef dennistd het volgende:
Zou ik nu voor Socios aangezien worden?
Airco in de trein?
Zonder wissel is het een 'Haltepunkt' en geen 'Bahnhof' en mag het dus ook geen 'Hauptbahnhof' heten. Dat is de Duitse wet, daar kunnen die zelfbedachte categorieën van de DB ook niks aan veranderen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat een onzin. Er zijn zoveel enkelsporige lijntjes. Daar liggen vet weinig wissels.
Op zich zou het wel een criterium kunnen zijn voor de Bahnhofskategorieliste voor bijvoorbeeld een bepaalde categorie. Maar ze hebben allemaal een Bahnhofsnummer bijvoorbeeld. En in de praktijd worden ze ook allemaal Bahnhof genoemd. Misschien dat dat verhaal met die wissels ergens in een rokerig bureeltje vol dikke brilleglazen en geitenwollen sokken een "regel" heet, maar verder lijkt het me onzin.
Hier meer over de categorieën. Gaat om voorzieningenniveau. Niks over wissels.
Je kan daarmee van het sneltrein- naar het S-Bahnspoor wisselen, maar daar heb je niet zo veel aan omdat de S-Bahnperrons verderop in de route vanwege hun hoogte in het profiel van vrije ruimte komen waardoor andere treinen dan S-Bahn er in beginsel toch niet langs kunnen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:59 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Die kan toch nog wel nuttig gebruikt worden?
Inschattingsfout of zelfmoordpoging, zeg het maar...quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:00 schreef Dr_Flash het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)remd-aanrijding.html
Beter te veel wissels dan te weinig.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Waren we toch maar in Duitsland. Daar is het heel simpel: daar moet een station minstens één wissel hebben om 'station' te mogen heten.
Is wel grappig, bij Mülheim an der Ruhr Hauptbahnhof laat de DB daarom precies één totaal nutteloze wissel liggen. Want zonder wissel zou het geen 'Bahnhof' en dus ook geen 'Hauptbahnhof' meer zijn.
bron link url or it didn't happenquote:Op woensdag 7 juli 2010 19:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Zonder wissel is het een 'Haltepunkt' en geen 'Bahnhof' en mag het dus ook geen 'Hauptbahnhof' heten. Dat is de Duitse wet, daar kunnen die zelfbedachte categorieën van de DB ook niks aan veranderen.
Zelfmoordpoging op een fiets?quote:Op woensdag 7 juli 2010 19:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Inschattingsfout of zelfmoordpoging, zeg het maar...
In het laatste geval krijgt die loser geen Darwin Award...
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhofquote:
quote:Fachsprachlich ist der Bahnhof in Deutschland durch die Eisenbahn-Bau- und Betriebsordnung in § 4 Abs. (2) EBO definiert:
"Bahnhöfe sind Bahnanlagen mit mindestens einer Weiche ..."
Alstublieft.quote:Haltepunkte sind Bahnanlagen ohne Weichen ...
..
Manche Bahnhöfe – beispielsweise Mülheim (Ruhr) Hbf – sind lediglich durch ein einziges Weichenpaar von der Herabstufung zum Haltepunkt entfernt.
Was dat nou weer voor onzin. Dat definieert iedere "bahnanlage met een wissel" als een "Bahnhof". Dus iedere overweg, ieder seinhuis met een wissel in de buurt, iedere aansluiting (die per definitie een wissel hebben) is een Bahnhof? Onzin natuurlijk.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:04 schreef Igen het volgende:
[..]
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof
http://de.wikipedia.org/wiki/Haltepunkt
[..]
[..]
Alstublieft.
In India geloof ik dat goed jaquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:05 schreef fioooon het volgende:
Heeft 1 van jullie wel eens meegemaakt dat een slagboom niet naar beneden ging toen er een trein voorbij reed?
Haha, ja in India komt dat wel veelvuldig voor maar daar maakt het niet zo veel uit want die treinen daarzo hoor je wel aankomenquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
In India geloof ik dat goed jaEn ik geloof dat ik dat in Roemenië of op het Poolse platteland ook weleens gehad heb
quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:05 schreef fioooon het volgende:
Heeft 1 van jullie wel eens meegemaakt dat een slagboom niet naar beneden ging toen er een trein voorbij reed?
Lijkt me op zn minst nogal voorbarig, zo niet onmogelijkquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:19 schreef fioooon het volgende:
[..]
Haha, ja in India komt dat wel veelvuldig voor maar daar maakt het niet zo veel uit want die treinen daarzo hoor je wel aankomenIk bedoel het eigenlijk vanwege die aanrijding. Zou de oorzaak kunnen zijn dat de slagboom niet functioneerde?
Kom kom, Naarden-Bussum is 1 van de geloof ik nog 3 van die oldscool afzettingen die we nog hebben in het land. ZO spannend is het ook weer niet.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:34 schreef Ireyon het volgende:
Volgens mij is 't Gooi sowieso een plek waar ze schijt hebben aan spoorbomen.. Overdreven spoorbomen met hele hekwerken eraan
De stukjes die niet over de wissel gingen had ik weggelaten.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Was dat nou weer voor onzin. Dat definieert iedere "bahnanlage met een wissel" als een "Bahnhof". Dus iedere overweg, ieder seinhuis met een wissel in de buurt, iedere aansluiting (die per definitie een wissel hebben) is een Bahnhof? Onzin natuurlijk.
Solingen Hbf was destijds inderdaad een mooi voorbeeld ja, dat de titel "Hbf" op zichzelf ook niet alles zegt.quote:Trouwens boeje of Mülheim Hbf een Bahnhof heet volgens de wet? Het vroegere Solingen Hbf was ook een dichtgegroeide verpauperde jungle. Dat is toen Solingen Mitte gaan heten. Solingen Ohligs is daarna omgedoopt tot Solingen Hbf.
Of je het nou gelooft of niet, het staat gewoon letterlijk in de Eisenbahn Betriebs-Ordnung dat een Bahnhof minstens één wissel moet hebben.quote:We weten inmiddels dat het hernoemen van een station in de orde grootte van 100.000 euro kost. Dat lijkt me goedkoper dan het nodeloos in stand houden van een wissel "omdat de wet dat nou eenmaal voorschrijft". Los van dat dat volgens mij tot op heden dus niet het geval is.
Nja goed. Maar dan blijf ik nog steeds benieuwd wat het functionele nut is van welke Anlage dan ook, om per se "Bahnhof" te willen heten, as opposed to "Haltestelle", "Haltepunkt" etc. Het verschil tussen wel en geen rijkssubsidie? Zoiets moet het zijn. Al is het natuurlijk een pennelikkerij die je eerder in België verwacht, maar goedquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:37 schreef Igen het volgende:
Of je het nou gelooft of niet, het staat gewoon letterlijk in de Eisenbahn Betriebs-Ordnung dat een Bahnhof minstens één wissel moet hebben.
En blijkbaar laat de DB dus liever een of twee wissels liggen dan dat ze de moeite nemen om zo'n dure stations-naamwijziging door te voeren. Op zich is daar wel wat voor te zeggen, maar het blijft toch grappig dat er überhaupt zo'n redenering moet plaatsvinden. Toch?
Technisch gezien boeit het niks nee. Bij een Bahnhof gelden simpelweg een aantal regeltjes die alleen ergens op slaan als je wissels hebt, maar er is verder geen enkel echt voordeel dat het heeft om "Bahnhof" te zijn.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:45 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nja goed. Maar dan blijf ik nog steeds benieuwd wat het functionele nut is van welke Anlage dan ook, om per se "Bahnhof" te willen heten, as opposed to "Haltestelle", "Haltepunkt" etc. Het verschil tussen wel en geen rijkssubsidie? Zoiets moet het zijn. Al is het natuurlijk een pennelikkerij die je eerder in België verwacht, maar goedDe gemiddelde reiziger zal het een dikke Bratwurst wezen
quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Uhuh, maar dat was dan ook een overweg zonder slagbomen
Ja, maar dat betoogde ik alquote:Op woensdag 7 juli 2010 21:22 schreef fioooon het volgende:
Okeej, feitelijk is het dus eigenlijk onmogelijk?
Aha, zoals je gemerkt hebt ben ik niet zo op de hoogte van de techniek erachter. Maar ik begrijp nu dat het bijna of anders onmogelijk is. Nouja, dan kunnen we die oorzaak van het ongeval in iedergeval uitsluiten.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Lijkt me op zn minst nogal voorbarig, zo niet onmogelijkde slagbomen waarmee overwegen in NL beveiligd zijn, zijn fail-safe. Als er iets mis gaat zakken ze vanzelf dicht. Zo zijn ze ontworpen.
ALS de betreffende overweg met AHOBs beveiligd was, dan ligt het zeker niet daaraan. De zwaartekracht kent geen "vakantiedienstregeling"
Of als er een probleem is met de treindetectie (bv. door roest), of als er rechts tegen de rijrichting in wordt gereden bij beveiligd links zonder ULS. Maar dat is weer allemaal afgevangen in de regelgeving.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:33 schreef Peterselieman het volgende:
Het kan alleen als de boom er af ligt of als een trein een station zonder te stoppen voorbij glijdt en de stop-door-schakeling in de stand stop staat.
Hoe kan die maatschappij nog bestaan?quote:Resultaat: -494,7 miljoen euro
(-169,5 miljoen euro in 2008)
En anders hebben ze altijd de servex nog als appeltje voor de dorst.quote:Op woensdag 7 juli 2010 22:52 schreef James1988 het volgende:
Net even snel het jaarverslag 2009 van de NMBS doorgelezen:
[..]
Hoe kan die maatschappij nog bestaan?
De NS wist in die periode echt nog wel zo'n 160 miljoen winst te boeken...
Moonlight is stranger than fictionquote:Op woensdag 7 juli 2010 22:25 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Of als er een probleem is met de treindetectie (bv. door roest), of als er rechts tegen de rijrichting in wordt gereden bij beveiligd links zonder ULS. Maar dat is weer allemaal afgevangen in de regelgeving.
Nee, dat maak jij ervan. Ik gaf alleen wat extra voorbeelden waarin het fail-safe-principe van de beveiliging niet werkt.quote:Op donderdag 8 juli 2010 00:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Moonlight is stranger than fiction
Daylight is clearer than regelgeving![]()
Jullie denken serieus dat regelgeving de baas is van alles en iedereen wat je maar aan omstandigheden kunt verzinnen?
Maar als je de stations bekijkt, sommige zijn echt bouwwerken en dan 5.000 reizigers per dag trekkenquote:Op woensdag 7 juli 2010 22:52 schreef James1988 het volgende:
Net even snel het jaarverslag 2009 van de NMBS doorgelezen:
[..]
Hoe kan die maatschappij nog bestaan?
De NS wist in die periode echt nog wel zo'n 160 miljoen winst te boeken...
Klinkt heel logisch.quote:Op donderdag 8 juli 2010 18:50 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Om nog even terug te komen op de discussie over Rhenen:
Rhenen ligt niet aan de vrije baan, want Rhenen is een station. Een station is een plaats waar (onder andere) gekeerd kan worden, en de vrije baan is precies daar waar geen station ligt.
Ik weet niet precies hoe het in Rhenen geregeld is, maar ik neem aan dat de rijrichting tussen Rhenen en Veenendaal Centrum vrij komt zodra er geen bezetting meer tussen deze stations is.
Echt!? Ik dacht dat als een trein een vrije baan oprijdt zonder dat een rijrichting is ingesteld, dat dan automatisch alle seinen richting die trein toe op rood springen en er dus van geen van beide kanten een tweede trein de vrije baan op kan?quote:Aangezien het enkelspoorbeveiliging is, hoeft er geen rijrichting gekeerd te worden, de rijrichting wordt ingesteld door het instellen van een rijweg naar het baanvak toe of door de richting waarin een trein op dat baanvak rijdt.
Ondernemend volk daar bij Nedtrainquote:Een werknemer van Nedtrain is ontslagen, nadat hij een vuvuzela van collega’s in tweeën zaagde. Dat meldt het Haarlems Dagblad.
Uitzendkracht Van Toor wordt gek van vuvuzela’s op de werkvloer. De irritatie nam zodanig toe, dat Van Toor besloot de toeteraars aan te spreken.
Zonder resultaat, want de werknemers hadden woensdagmorgen een mega-vuvuzela gebouwd, aangesloten op perslucht. “Daar kwam een ongelooflijk hard geluid uit. Ik noem het gewoon vuvuzela-terreur”, aldus Van Toor tegenover het dagblad.
Van Toor pakte het apparaat af en zaagde het met een mes in tweeën. Even later moest van Toor zich bij de leiding melden en kon hij gaan. Naar eigen zeggen, omdat hij niet voor eigen rechter had mogen spelen.
Ja. Het is gewoon het zoveelste jasje voor de Hafas-planner.quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:21 schreef James1988 het volgende:
Kennen we hier deze planner al? http://hafas.bene-system.com//bin/query.exe/nn?L=profi&
Een handige optie vind ik de vertrektijden onder 'Stations'.
Hoe bedoel je dat? Waar staat die optie?quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:21 schreef James1988 het volgende:
Een handige optie vind ik de vertrektijden onder 'Stations'.
Klopt. Als er een op enkelspoor of dubbelenkelspoor een bezetting optreedt die de beveiliging niet verwacht (bijvoorbeeld door een sectiestoring, een STS-passage of een trein die uit de lucht komt vallen), dan wordt aan beide kanten van die bezetting af een rijrichting ingesteld, waardoor alle seinen naar de bezetting toe op roos vallen. Zodra de bezetting zich echter verplaatst, snapt de beveiliging wat er gebeurt en wordt de rijrichting normaal ingesteld en valt de rijrichting achter de trein weg. Dat is weer normaal gedrag bij deze soort van beveiliging: dat achter een trein de rijrichting verdwijnt. Zie mijn paintskills.quote:Op donderdag 8 juli 2010 19:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Klinkt heel logisch.
[..]
Echt!? Ik dacht dat als een trein een vrije baan oprijdt zonder dat een rijrichting is ingesteld, dat dan automatisch alle seinen richting die trein toe op rood springen en er dus van geen van beide kanten een tweede trein de vrije baan op kan?
Nee, want als er een trein op dat ene gele P-sein afrijdt, dan zorgt die voor een spoorbezetmelding zodat dat andere sein dan niet groen meer toont.quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:43 schreef dennistd het volgende:
Geeft dit geen potentieel gevaar als er (door een storing bijvoorbeeld) kopgemaakt wordt achter een P-sein? Deze geeft dan groen, terwijl het P-sein uit de andere richting naar hetzelfde baanvak geel geeft. In het theoretische geval dat ze op exact hetzelfde moment het sein passeren is er dus niemand door rood gegaan, maar rijden ze wel op hetzelfde stuk spoor in tegengestelde richting.
Wauw!quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Klopt. Als er een op enkelspoor of dubbelenkelspoor een bezetting optreedt die de beveiliging niet verwacht (bijvoorbeeld door een sectiestoring, een STS-passage of een trein die uit de lucht komt vallen), dan wordt aan beide kanten van die bezetting af een rijrichting ingesteld, waardoor alle seinen naar de bezetting toe op roos vallen. Zodra de bezetting zich echter verplaatst, snapt de beveiliging wat er gebeurt en wordt de rijrichting normaal ingesteld en valt de rijrichting achter de trein weg. Dat is weer normaal gedrag bij deze soort van beveiliging: dat achter een trein de rijrichting verdwijnt. Zie mijn paintskills.
Dat zal dus ook bij Rhenen gebeuren, bedenk ik me nu: een trein wordt naar Rhenen gestuurd, waardoor een rijrichting naar Rhenen wordt ingesteld. Zodra de trein P570 is gepasseerd, valt de rijrichting erachter weg en gaat P570 dus weer op groen.
[ afbeelding ]
Ik zeg dus ook:quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, want als er een trein op dat ene gele P-sein afrijdt, dan zorgt die voor een spoorbezetmelding zodat dat andere sein dan niet groen meer toont.
De één rijdt dus door geel en de ander door groen.quote:In het theoretische geval dat ze op exact hetzelfde moment het sein passeren
Dan heb je nog steeds een blok dat aan beide kanten door gele seinen wordt beveiligd. Twee treinen die dus op exact hetzelfde moment deze gele seinen passeren, kunnen elkaar dus tegenkomen.quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, want als er een trein op dat ene gele P-sein afrijdt, dan zorgt die voor een spoorbezetmelding zodat dat andere sein dan niet groen meer toont.
Stations -> Vul een station naar keuze in.quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:28 schreef Socios het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Waar staat die optie?
Bij enkel- en dubbelenkel-beveiliging kan dat inderdaad. In het bizarre geval dat een trein op de vrije baan splitst.quote:Op donderdag 8 juli 2010 21:02 schreef Igen het volgende:
Kan een vrije baan dan trouwens ook twee rijrichtingen tegelijk hebben, als twee treinen van elkaar weg rijden?
Je vraagt maar een eind weg, evt. via de mail (pm lees ik niet vaak). Ik weet lang niet alles, maar ben theoretisch wel redelijk onderlegd, denk ik.quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Wauw!
Echt, hoe meer ik van de Nederlandse spoorbeveiliging te weten kom, hoe meer ik onder de indruk raak van het enorme vernuft ervan! Net als bij de aansturing van de overwegen trouwens, ook al zo'n mooi stukje techniek.![]()
Alle systemen kunnen altijd beter. Ik heb er niet zoveel problemen mee, maar ik weet ook eigenlijk niet beter.quote:(Ik heb wel eens begrepen dat de procesleiding-programmatuur niet zo in de smaak valt, maar dat ligt blijkbaar niet aan het onderliggende systeem!)
quote:Op donderdag 8 juli 2010 21:04 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Bij enkel- en dubbelenkel-beveiliging kan dat inderdaad. In het bizarre geval dat een trein op de vrije baan splitst.
Dat heeft te maken met de afvalvertraging van de schakeling, en de positionering van de las t.o.v. het sein.quote:Ik ben vandaag eens in de dossiers van mijn thuisstationnetje gedoken (Veenendaal Centrum), en gekeken naar de speciale schakeling richting Rhenen. Dit is een unieke halte, namelijk een halte aan de vrije baan waar gekeerd kan/mag worden. Normaal mag/kan je niet eens keren op de vrije baan, maar dit speciale kopstationnetje heeft een bijzondere schakeling waardoor dat wel kan. Op dit plaatje kan je het sporenplan zien.
Het voorsein 569 bij Rhenen wat dus altijd op geel staat kan ook echt niets anders tonen dan geel. Sterker nog, er zit gewoon direct spanning op de gele lamp aangesloten! Ik had dit zelf niet echt verwacht, maar ook niet uitgesloten aangezien dit een voorsein is voor een stookjuk AL260. Dit voorsein is er eigenlijk alleen voor om te zorgen dat een trein gewoon met 100km/h over het baanvakje mag rijden (vertrekken met hoog groen van sein 244) en op tijd afremt voor het stootjuk. Omdat er nou eenmaal niet een doodsimpel bord neergezet mag worden (na een groen sein moet een geel sein komen en daarna een rood sein of stookjuk) heeft men gewoon een voorsein neergezet welke alleen geel toont. Een voorsein is een lichtsein dat op tenminste remwegafstand vooraf gaat aan een Hoofdsein en niet 'Stop' kan tonen. Nu is bij Rhenen een stootjuk met een bord erop het "hoofdsein" wat in rust rood toont.
Je kan je dan nog afvragen: waarom geen normaal P-sein of bediend sein. Deze vraag is eenvoudig te beantwoorden, namelijk geldDit antwoord is ook gelijk de vraag waarom men geen bediend sein heeft neerzet als uitrijder van Rhenen (sein 570). Dit sein is een sein met iets meer "intelligentie" want P-sein 570 kan rood en groen tonen. Geen geel vraag je je af: Nein! Die is niet eens aangesloten
![]()
Men heeft een slimme truuk bedacht om te kunnen keren op "halte" Rhenen. Dit baanvakje is gewoon een enkelsporige vrije baan zonder een vast gedefinieerde rijrichting. Overwegen staan gewoon op scherp en zodra als ze van het westen of het oosten af geactiveerd worden gaan de bomen naar beneden.
De stationsbeveiliging van Veenendaal-Centrum speelt de grootste rol in dit geheel. Er zijn 2 situaties mogelijk:
[list]Trein van [acronym="Veenendaal-Centrum"]Vndc[/acronym] naar [acronym="Rhenen"]Rhn[/acronym] Trein van [acronym="Rhenen"]Rhn[/acronym] naar [acronym="Veenendaal-Centrum"]Vndc[/acronym]
[/list]
Trein Veenendaal-Centrum -> Rhenen
De trein staat in de normale situatie te wachten bij perron 2 in Veenendaal-Centrum voor sein 244. De beveiliging legt de wissels goed (241A/B reverse en 243A/B normaal). Daarna zal de beveiliging vaststellen of er geen trein onderweg is naar Rhenen en of er op station Rhenen geen trein staat. Om dit vast te stellen worden alle secties tussen sein 248 en het stootjuk (AL260) bij Rhenen gecontroleerd op bezet melding. Als er maar 1 sectie bezet is vertrekt de trein niet naar Rhenen. Sein 244 zal groen tonen op het moment dat alle secties vrij zijn en de wissels in de goede stand liggen (gebeurd nog meer maar is niet interessant). De Mcn zal eerst nog even 40km/h rijden maar zal daarna optrekken naar 100km/h tot hij bij voorsein 569 komt. Zoals eerder gemeld toont dit sein enkel geel en de Mcn zal de trein afremmen en moeten rekenen op stoppen. Aangezien er een stookjuk staat als volgend "sein" incl een betonnen muur zal de machinist dit zeker doen. De trein zal netjes tot stilstand komen bij het enige perron van Rhenen.
Trein Rhenen -> Veenendaal-Centrum
Al die tijd dat de trein onderweg was van Veenendaal naar Rhenen heeft P-sein 570 rood getoond. Op het moment dat de trein achter sein 570 komt zal dit sein niet direct op groen springen. De Machinist kan dus op zijn gemakje naar de andere kant van de trein lopen en alles weer opbouwen. P-sein 570 kan ook slechts 2 kleuren tonen, namelijk Rood en Groen. De voorwaarden voor het tonen van een rode pit komen uit Vndc. De laatste sectie bij Rhenen wordt apart ingelezen (sectie 246Z). Er kan daardoor nog steeds geen trein richting Rhenen gestuurd worden aangezien er gedetecteerd wordt dat er een trein naast het perron staat.
Bij Vndc wordt een rijweg ingesteld van spoor VR naar spoor 1 te Veenendaal-Centrum. Daardoor zal sein 248 geel gaan tonen en voorsein 566 zal groen gaan tonen (ipv geel). Door het instellen van de rijweg krijgt sein 570 als het ware een signaal om groen te gaan tonen(*). De machinist zal pas vertrekken wanneer het tijd is natuurlijk. Zodra de trein vertrekt zal sein 570 rood gaan tonen als de trein de eerste sectie na het sein bezet heeft. De trein komt dan bij voorsein 566 welke ook groen toont. Vervolgens komt hij de inrijder van Veenendaal-Centrum (sein 248) welke geel toont. De trein zal netjes stoppen bij perron 1 van Veenendaal-Centrum.
[quote]
[quote][message=33659712,noline]Onbekend schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 19:12[/message]:
Seinen gaan soms pas na 4 seconden pas op rood. Dan kan een gemiddelde trein met gemak volledig doorheen rijden. Soms zie ik ook seinen op groen (lees: veilig) staan terwijl 2 meter daarna een spoorwegovergang ligt waarvan de bomen nog omhoog staan. Ik vind dat ook niet echt kunnen....
quote:Onderzoekers treinramp Halle leggen werk neer
BRUSSEL- De experts die de treinramp in het Belgische Halle onderzoeken hebben het werk neergelegd. Bij de ramp vlakbij het station van Halle, niet ver van Brussel, kwamen half februari achttien mensen om het leven.
De deskundigen hebben hun werkzaamheden gestaakt omdat ze niet meer werden uitbetaald. Dat heeft de Vlaamse omroep VRT donderdag gemeld.
De onderzoekers verleenden assistentie aan een bijzondere parlementaire commissie die de treinramp zou onderzoeken en aanbevelingen voor de toekomst moest opstellen.
Na de val van de Belgische regering werd de commissie opgeheven. Voor het zover was bepaalde de commissie dat de experts door moeten gaan met het onderzoek. Maar omdat ze dus niet uitbetaald worden, gaven ze er de brui aan.
Aha.quote:
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 03:31 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik had dus laatst met die seinstoring op Utrecht een uur of 4 (ja, dat lees je goed) vertraging. Ik dus zo'n formulier ingevuld en opgestuurd. Krijg ik vandaag een brief: we hebben uw verzoek voor geld terug ontvangen. Echter kunnen wij niks betekenen omdat uw originele vervoersbewijs niet opgestuurd was. U kunt dat alsnog binnen een maand doen.
JA GODVERDOMME DIE HAD IK WEL MEEGESTUURD![]()
![]()
![]()
quote:
We hoeven er in elk geval geen geld meer aan uit te gevenquote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:23 schreef Igen het volgende:
[..]
De regering is gevallen en dan hoeven we niet meer te weten waarom er een trein verongelukte?
Kijk hier maarquote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Aha.Echt een geval apart dus.
Maar waarom kan ik dat verhaal van IJnte niet op OHIH zelf vinden?
Dit komt van Tweakers.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Aha.Echt een geval apart dus.
Maar waarom kan ik dat verhaal van IJnte niet op OHIH zelf vinden?
De Pimpel is toch die DB-trein? Hoe komt daar dan nou weer ICM in terecht? Of vergis ik me nou?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 11:08 schreef Stefanovic83 het volgende:
Verder afgelopen week 5 minuten in een ICRm gezeten (heldig) en 2 weken geleden in een ICMm (zeldzaam voor mij) de Pimpel! Vond die Pimpel niet echt bijzonder hoor. Wel mooier van binnen dan je zou denken als je de buitenkant ziet hehe.
Ik weet er ook wel 1.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 11:14 schreef Ireyon het volgende:
NS_online
Informatievoorziening bij grote #NS verstoringen kan beter. Heb jij een idee, laat het ons weten via http://ow.ly/28y3O
Als ik alvast wat niet-bindende stemadviezen mag geven;
http://nsdenktank.uservoi(...)atiemedium?ref=title
http://nsdenktank.uservoi(...)r-benutten?ref=title
http://nsdenktank.uservoi(...)e-bedienen?ref=title
http://nsdenktank.uservoi(...)poorkaart-?ref=title
quote:
quote:Je hebt geen toegang tot Vervoer (VV). Toegang tot Vervoer krijg je automatisch wanneer je langer dan 30 dagen geregistreerd bent en meer dan 50 posts hebt gemaakt op het forum.
Jawel hoor.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:03 schreef Ascendancy het volgende:
Je mag toch nooit drinken op stations en in treinen in Nederland?
Nou nou, wat eendramaquote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:07 schreef Guppyfriend het volgende:
Dat gezuip in de trein de hele tijd, voor mij hoeft t niet.
Een biertje of twee heb ik ook geen moeite mee, verre van. Ik snap best dat je na je werk er eentje pakt, en waarom niet dan niet een lekkere koude van de Kioskquote:
True. Al tref ik die eigenlijk nooit aanquote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:15 schreef Guppyfriend het volgende:
Maar ik tref regelmatig straal bezopen, lallende en kotsende mensen aan! Dat is toch een beetje het andere uiterste, of niet dan?
Als er een iemand vaak in de trein zitquote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
True. Al tref ik die eigenlijk nooit aanMisschien zit ik niet vaak genoeg in de trein
Reis je dan toevallig van Utrecht naar Rotterdam?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:17 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Als er een iemand vaak in de trein zit![]()
Nee, ik denk dat het meer aan het tijdstip ligt. Ik moet nogal eens overwerken op donderdag en vrijdag avond, en op een of andere manier trekt dat die types aan of zo
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)auw-houdt-van-oranjequote:Op dinsdag 13 juli is de dienstregeling gewijzigd. De eerste treinen zullen 's ochtends later dan normaal gaan rijden. Ook rijden er minder treinen in de ochtendspits. Kijk voor vertrek op ns.nl voor meer informatie en een actueel reisadvies. De reisinformatie is vanaf vrijdagavond 9 juli beschikbaar in de reisplanner. U kunt ook de teletekstpagina's 751 t/m 754 raadplegen. Ook onze medewerkers op de stations en in de treinen helpen u graag. Op de volgende trajecten geldt op dinsdag 13 juli een aangepaste dienstregeling:
* er rijden geen rechtstreekse Intercity's tussen Amersfoort en Schiphol; u kunt reizen via Utrecht Centraal. Er is weinig extra reistijd
* de Intercity Lelystad Centrum - Schiphol rijdt niet, op de Flevolijn rijden de stoptreinen door naar Lelystad Centrum
* tussen Haarlem en Amsterdam rijden extra stoptreinen
* de Intercity tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal stopt extra op de Purmerend Overwhere, Purmerend en Purmerend Weidevenne
* in de ochtend- en avondspits rijden er minder Intercity's tussen Amersfoort en Deventer
* komt u uit de richting Utrecht en reist u naar Amsterdam Amstel, stap daar dan over op tram, metro of bus.
Die wauwelkoek heb ik pas nog op. Wanneer was het? Eind december.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:49 schreef Peterselieman het volgende:
ze willen zo weinig mogelijk verstoringen. Een robuuste dienstregeling zal er voor zorgen dat er weinig vertragingen op gaan treden in deze ingewikkelde logistieke puzzel.
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 18:01 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Die wauwelkoek heb ik pas nog op. Wanneer was het? Eind december.
Met Koninginnedag ging de Fyra naar Amsterdam Zuid. Dat past dus wel. Had alleen wel als gevolgd dat de trein vol stroomde met passagiers zonder toeslag.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:38 schreef dennistd het volgende:
Het probleem is dat je eigenlijk zo weinig mogelijk treinen naar Amsterdam Centraal wilt hebben uit het zuiden/zuidwesten/zuidoosten, aangezien daar de mensen uit het noorden, oosten en westen al aankomen. En om via de zuidtak te rijden zal er te weinig capaciteit zijn.
Kunnen ze geen ICL van stal halen? Gewoon vijfde / zesde IC vanuit Nm, Ehv. De Fyra vanaf Breda inzettenquote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:34 schreef Ascendancy het volgende:
De fyra rijdt ook niet. Terwijl die extra capiciteit toch juist ideaal zou zijn?
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 20:01 schreef Brembo het volgende:
[..]
Kunnen ze geen ICL van stal halen? Gewoon vijfde / zesde IC vanuit Nm, Ehv. De Fyra vanaf Breda inzetten.
Die zullen ze voorlopig ook niet terughalen, met al dat reserve plan V.quote:
Nee. Je hebt niet eens retourtjes. Terug naar 1911quote:Op vrijdag 9 juli 2010 20:43 schreef wimjongil het volgende:
Heb je met de OV-chipkaart nog wel railrunners?
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 20:36 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Die zullen ze voorlopig ook niet terughalen, met al dat reserve plan V.
Stelletje grappenmakers. Breda - Tilburg is 13 minuten met de intercity, via Utrecht is het 2,5 uur.quote:Breda<->Tilburg, 11 juli
Op zondag rijden er tussen Breda en Tilburg West geen treinen maar bussen.
Extra reistijd ongeveer 30 minuten.oorgaande reizigers tussen Breda en Tilburg kunnen omreizen via Utrecht Centraal.
Die omreisadviezen is de laatste tijd sowieso meer iets van "Kijk op de kaart enbedenk zelf wat". Paar dagen geleden hing er nog dat "Reizigers tussen Ut en Ht en tussen Ut en Ah werd aangeraden om te reizen via Ut." En dat advies hing, voor de volledigheid, op Ut.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 21:25 schreef James1988 het volgende:
[..]
Stelletje grappenmakers. Breda - Tilburg is 13 minuten met de intercity, via Utrecht is het 2,5 uur.
Ga ik binnenkort heenquote:Op vrijdag 9 juli 2010 21:35 schreef Peterselieman het volgende:
Zolang ze je via niet via Den Helder om laten reizen valt het mee
Den Helderquote:
Daar woont ze al sinds voor het ontstaan van de NS. 90 jaar inmiddels, en stekeblind. En ze is voor niks en niemand bang, want ze heeft een Hemelse Vader die voor dr zorgtquote:Op vrijdag 9 juli 2010 21:41 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Den Helder
Dat je oma daar weet te overleven.
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 21:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik snap het ook niet hoor dat zoeen tyfus eind rijden maar 120 km oplevert
Je weet het zelf wel hequote:Op vrijdag 9 juli 2010 22:31 schreef dennistd het volgende:
Morgen een rondje Enschede-Utrecht-Maastricht-Luik-Aachen-Heerlen-Utrecht-Enschede doen. Hopen dat het meevalt met de hitte in de trein....
Verkeerd topic, ouwe.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 23:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Iniesta is een bleekneus
Ja, heb je helemaal gelijk in.quote:
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 23:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, heb je helemaal gelijk in.
Maar ja, Iniesta blijft een bleekneus. Daar kan geen Prorail wat tegen doen
Kerel...met deze hitte in de trein zitten..quote:Op vrijdag 9 juli 2010 22:31 schreef dennistd het volgende:
Morgen een rondje Enschede-Utrecht-Maastricht-Luik-Aachen-Heerlen-Utrecht-Enschede doen. Hopen dat het meevalt met de hitte in de trein....
743 km is best netjes idd. Ik heb morgen een klein ritje van 450 km in de planning zitten, naar Belgiequote:Op vrijdag 9 juli 2010 23:23 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Kerel...met deze hitte in de trein zitten..
Sorrie, ICK danquote:Op vrijdag 9 juli 2010 20:36 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Die zullen ze voorlopig ook niet terughalen, met al dat reserve plan V.
ICK wat in Nijmegen staat mag de baan niet meer op, tenzij het een grote onderhoudsbeurt krijgt & nieuwe keuringen.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 01:21 schreef Brembo het volgende:
[..]
Sorrie, ICK dan. Wat staat er nog in nijmegen aan bakken dan? Ik zou zeggen zet alles in wat maar voort beweeg en de noodrem uitzetten
.
Dat was vorig jaar september al zo.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 21:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Die omreisadviezen is de laatste tijd sowieso meer iets van "Kijk op de kaart enbedenk zelf wat". Paar dagen geleden hing er nog dat "Reizigers tussen Ut en Ht en tussen Ut en Ah werd aangeraden om te reizen via Ut." En dat advies hing, voor de volledigheid, op Ut.
Volgens mij was dat wel het uiteindelijke idee. Ik moest zelf naar Geldermalsen en heb dus maar gewacht op vervangend vervoer.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 12:05 schreef Duvel het volgende:
Dus in Rotterdam word je dan via Den Haag naar Utrecht gestuurd?
Zo ben ik weleens vanuit Delft teruggekomen naar Utrecht bij een storing. Was heel lang onduidelijk wat er nou aan de hand was. Dus van Delft naar Rotterdam. Hmm, geen treinen. Maar weer terug, naar Den Haag Centraal. Geen treinen. Leiden proberen dan. Geen treinen. Schiphol misschien? Ook niet. Amsterdam Centraal? Ja!quote:Op zaterdag 10 juli 2010 12:05 schreef Duvel het volgende:
Dus in Rotterdam word je dan via Den Haag naar Utrecht gestuurd?
Ik een keer met 5 cm sneeuw van Utrecht naar Rotterdam via Leiden, Den Haag Centraal en Rotterdam Hofplein. Dit door wisselstoringen en een springer tussen Den Haag en Rotterdam. Heel fijn.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 14:29 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zo ben ik weleens vanuit Delft teruggekomen naar Utrecht bij een storing. Was heel lang onduidelijk wat er nou aan de hand was. Dus van Delft naar Rotterdam. Hmm, geen treinen. Maar weer terug, naar Den Haag Centraal. Geen treinen. Leiden proberen dan. Geen treinen. Schiphol misschien? Ook niet. Amsterdam Centraal? Ja!![]()
En al klaar met verkleinenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 16:19 schreef Crientj het volgende:
Gelukkig was het niet zo plakkerig warm op Tenerife. Heb nog een leuke foto, maar eerst de boel verkleinen etc.
Jaquote:Op zaterdag 10 juli 2010 15:59 schreef Duvel het volgende:
Hallo Dr_Flash. Is het bij jou ook zo warm?
Het is hier op zolder 41 graden. Mijn modelbaan heeft een seinstoring.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 17:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
JaMaar vanavond gaat het vet onweren en zo
"Door weersomstandigheden is het treinverkeer op Duvels zolder ontregeld. Houdt u rekening met extra reistijd en uitval van treinen"quote:Op zaterdag 10 juli 2010 17:43 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het is hier op zolder 41 graden. Mijn modelbaan heeft een seinstoring.
Lille Europe. Boeiend.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:24 schreef James1988 het volgende:
Eerder vandaag waren er vertragingen van 30 tot 60 minuten rondom Lille Europe, oorzaak: koperdiefstallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |