abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 juli 2010 @ 20:19:43 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83695277

Welkom in alweer deel ### van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Sport maandag 5 juli 2010 @ 20:21:24 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83695363
Die goeie ouwe tijd:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 5 juli 2010 @ 20:24:25 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83695499
Dat was nog eens een goeie tijd. ICL, ICK, Plan T etc
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 juli 2010 @ 20:24:51 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_83695530

Komt alweer uit 2007, maar veel vaker is dit mat dan ook niet in het noorden geweest
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport maandag 5 juli 2010 @ 20:29:03 #5
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83695754
Ik zit ook nog steeds te wachten op ICRm in Enschede
Net als DDM trouwens, kan me ook niet herinneren dat dat er geweest is...
VIRM wel eens bij storingen en voetbalwedstrijden, en DDAR ook bij voetbal

GTW'tjes heb ik trouwens ook niet niet gezien daar
Lintjes wel voor een wasbeurt, en Talentjes stikt het er ook van.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 juli 2010 @ 20:32:12 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_83695936
in Leeuwarden is DDM 100% zeker wel geweest. In ieder geval 1x bij een treinenshow en ik heb een keer op een ochtend de combi 7 bakken DDM + Loc + 7 bakken DDM + Loc naar Leeuwarden zien rijden. Was begin jaren '90.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_83696167
Ik moest even zoeken in mijn archief, maar bij dezen uit september 2006 te Lw:

pi_83696237
Even terugkomend op de ICMm's met OBIS. Ik wil morgen een rondje gaan maken en ik wil wel eens een ritje maken met een ICMm met OBIS. Is er ergens een lijstje met ICMm 3-tjes die al zijn verOBIS't? Dat zoek wat makkelijker.
pi_83696364
quote:
Op maandag 5 juli 2010 20:37 schreef KapiteinT het volgende:
Even terugkomend op de ICMm's met OBIS. Ik wil morgen een rondje gaan maken en ik wil wel eens een ritje maken met een ICMm met OBIS. Is er ergens een lijstje met ICMm 3-tjes die al zijn verOBIS't? Dat zoek wat makkelijker.
Voor lijstjes, cijfertjes, nummertjes en dienstregelingen zou ik zeggen: Somda
dag
pi_83696498
quote:
Op maandag 5 juli 2010 20:40 schreef Peter het volgende:

[..]

Voor lijstjes, cijfertjes, nummertjes en dienstregelingen zou ik zeggen: Somda
Ik was al aan het zoeken, maar heb het (nog) niet kunnen vinden.
  maandag 5 juli 2010 @ 20:43:52 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83696529
Kijk eens aan. Stralend weer, twee leuke chica's, een LINT27 van de DreiLänderBahn en een bordje. Wat wil je nog meer? Een kouwe pot bier ja.

Tevensch TVP
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 juli 2010 @ 21:02:36 #12
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_83697371
Fles: ben jij btw ooit al in HGB-IV geweest bij NS Trefpunt? Als bordjesverzamelaar moet je die eigenlijk ook hebben in je collectie
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 5 juli 2010 @ 21:12:58 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83697819
quote:
Op maandag 5 juli 2010 21:02 schreef V2 het volgende:
Fles: ben jij btw ooit al in HGB-IV geweest bij NS Trefpunt? Als bordjesverzamelaar moet je die eigenlijk ook hebben in je collectie
Nee. Foto?
  maandag 5 juli 2010 @ 21:23:37 #14
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_83698387
quote:
Op maandag 5 juli 2010 21:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee. Foto?
Nee, sorry Als ik er ooit weer kom zal ik kijken of ik een plaatje kan maken Maar ms is er een NS'er in dit topic die er vaker komt?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 5 juli 2010 @ 21:26:21 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83698523
17 t/m 22 juli gaat heel Geldermalsen eruit om een of andere traverse aan te leggen en nog wat meuk. Reizigers tussen Utrecht en Den Bosch kunnen omreizen via Nijmegen en Rotterdam Centraal.

(Tevens TVP )
  maandag 5 juli 2010 @ 21:30:42 #16
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_83698771
quote:
Op maandag 5 juli 2010 21:26 schreef James1988 het volgende:
17 t/m 22 juli gaat heel Geldermalsen eruit om een of andere traverse aan te leggen en nog wat meuk. Reizigers tussen Utrecht en Den Bosch kunnen omreizen via Nijmegen en Rotterdam Centraal.

(Tevens TVP )
Omreizen via Nijmegen?

Arnhem ligt er ook uit.
pi_83700065
quote:
Op maandag 5 juli 2010 21:30 schreef Ofyles2 het volgende:
Arnhem ligt er ook uit.
Arnhem gaat er een paar dagen later pas uit.
pi_83700660
quote:
Op maandag 5 juli 2010 21:54 schreef Socios het volgende:

[..]

Arnhem gaat er een paar dagen later pas uit.
Na de vierdaagse gaat Arnhem eruit, dat zullen ze wel na elkaar gepland hebben.
Trouwens laatste weekend reed er een intercity van Ah naar Ehv, weet iemand waarom?
  Redactie Sport maandag 5 juli 2010 @ 22:08:22 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83700758
Omdat Geldermalsen-Den Bosch eruit lag en men het niet aandurft om bussen in het zetten op Utrecht-Den Bosch (is een keer grandioos misgegaan).

Ik hoop trouwens niet dat het bij deze werkzaamheden gruwelijk mis gaat (zoals Almelo )
PM mij!
  maandag 5 juli 2010 @ 22:13:43 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83701071
Arnhem ligt er pas vanaf 25/7 uit, dus dat sluit mooi aan op de werkzaamheden bij Geldermalsen.
  maandag 5 juli 2010 @ 22:17:47 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83701309

Zo hehe. Even tussen het voetbal door
pi_83701711
quote:
Op maandag 5 juli 2010 22:08 schreef dennistd het volgende:
Omdat Geldermalsen-Den Bosch eruit lag en men het niet aandurft om bussen in het zetten op Utrecht-Den Bosch (is een keer grandioos misgegaan).

Ik hoop trouwens niet dat het bij deze werkzaamheden gruwelijk mis gaat (zoals Almelo )
Filevorming bij Ravenstein .
  maandag 5 juli 2010 @ 22:30:21 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83701929
quote:
Op maandag 5 juli 2010 22:08 schreef dennistd het volgende:
Wat is daar moeilijk aan?
pi_83702542
Ik wil een maandabonnement aanschaffen en ik zie dat de NS site het enkel heeft over een 'NS-stamkaart'.
Moet ik hieruit concluderen dat ik dit niet op mijn huidige OV-chipkaart kan laten activeren maar een nieuw kaartje moet halen ?
Weer pasfoto's maken
  maandag 5 juli 2010 @ 23:00:51 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83703320
Correct.

Je moet een stamkaart hebben, die krijg je gratis bij het loket. Daarna een maandabonnement uit de kaartautomaat halen, hier moet je het stamkaartnummer weer invullen. Bij een controle moet je ook beide laten zien, anders reis je niet met een geldig vervoerbewijs.

Dat het nog niet op een OV-chipkaart kan is inderdaad achterlijk, maar daar wordt aan gewerkt voor zover mij bekend.

Over OV-C gesproken: je kunt op je studenten-OV-chipkaart kennelijk ook reizen op saldo activeren maar als je ermee reist betaal je hoe dan ook vol tarief, want de NS-paaltjes herkennen het kortingsproduct wat op de kaart staat nog niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')