Waren we toch maar in Duitsland. Daar is het heel simpel: daar moet een station minstens één wissel hebben om 'station' te mogen heten.quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:56 schreef greavy het volgende:
[..]
Een quote van OHIH gebruiker IJnte:
[..]
Waar die Duitsers al niet aan denkenquote:Op woensdag 7 juli 2010 18:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Waren we toch maar in Duitsland. Daar is het heel simpel: daar moet een station minstens één wissel hebben om 'station' te mogen heten.
Is wel grappig, bij Mülheim an der Ruhr Hauptbahnhof laat de DB daarom precies één totaal nutteloze wissel liggen. Want zonder wissel zou het geen 'Bahnhof' en dus ook geen 'Hauptbahnhof' meer zijn.
Is dat deze wissel? Dat is best wel grappigquote:Op woensdag 7 juli 2010 18:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Is wel grappig, bij Mülheim an der Ruhr Hauptbahnhof laat de DB daarom precies één totaal nutteloze wissel liggen. Want zonder wissel zou het geen 'Bahnhof' en dus ook geen 'Hauptbahnhof' meer zijn.
Nee, het gaat om deze overloopwissel.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:45 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Is dat deze wissel? Dat is best wel grappig.
Wat een onzin. Er zijn zoveel enkelsporige lijntjes. Daar liggen vet weinig wissels.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Waren we toch maar in Duitsland. Daar is het heel simpel: daar moet een station minstens één wissel hebben om 'station' te mogen heten.
Is wel grappig, bij Mülheim an der Ruhr Hauptbahnhof laat de DB daarom precies één totaal nutteloze wissel liggen. Want zonder wissel zou het geen 'Bahnhof' en dus ook geen 'Hauptbahnhof' meer zijn.
Wil je dat zo graag ja?quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:56 schreef dennistd het volgende:
Zou ik nu voor Socios aangezien worden?
Airco in de trein?
Zonder wissel is het een 'Haltepunkt' en geen 'Bahnhof' en mag het dus ook geen 'Hauptbahnhof' heten. Dat is de Duitse wet, daar kunnen die zelfbedachte categorieën van de DB ook niks aan veranderen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat een onzin. Er zijn zoveel enkelsporige lijntjes. Daar liggen vet weinig wissels.
Op zich zou het wel een criterium kunnen zijn voor de Bahnhofskategorieliste voor bijvoorbeeld een bepaalde categorie. Maar ze hebben allemaal een Bahnhofsnummer bijvoorbeeld. En in de praktijd worden ze ook allemaal Bahnhof genoemd. Misschien dat dat verhaal met die wissels ergens in een rokerig bureeltje vol dikke brilleglazen en geitenwollen sokken een "regel" heet, maar verder lijkt het me onzin.
Hier meer over de categorieën. Gaat om voorzieningenniveau. Niks over wissels.
Je kan daarmee van het sneltrein- naar het S-Bahnspoor wisselen, maar daar heb je niet zo veel aan omdat de S-Bahnperrons verderop in de route vanwege hun hoogte in het profiel van vrije ruimte komen waardoor andere treinen dan S-Bahn er in beginsel toch niet langs kunnen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:59 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Die kan toch nog wel nuttig gebruikt worden?
Inschattingsfout of zelfmoordpoging, zeg het maar...quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:00 schreef Dr_Flash het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)remd-aanrijding.html
Beter te veel wissels dan te weinig.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Waren we toch maar in Duitsland. Daar is het heel simpel: daar moet een station minstens één wissel hebben om 'station' te mogen heten.
Is wel grappig, bij Mülheim an der Ruhr Hauptbahnhof laat de DB daarom precies één totaal nutteloze wissel liggen. Want zonder wissel zou het geen 'Bahnhof' en dus ook geen 'Hauptbahnhof' meer zijn.
bron link url or it didn't happenquote:Op woensdag 7 juli 2010 19:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Zonder wissel is het een 'Haltepunkt' en geen 'Bahnhof' en mag het dus ook geen 'Hauptbahnhof' heten. Dat is de Duitse wet, daar kunnen die zelfbedachte categorieën van de DB ook niks aan veranderen.
Zelfmoordpoging op een fiets?quote:Op woensdag 7 juli 2010 19:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Inschattingsfout of zelfmoordpoging, zeg het maar...
In het laatste geval krijgt die loser geen Darwin Award...
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhofquote:
quote:Fachsprachlich ist der Bahnhof in Deutschland durch die Eisenbahn-Bau- und Betriebsordnung in § 4 Abs. (2) EBO definiert:
"Bahnhöfe sind Bahnanlagen mit mindestens einer Weiche ..."
Alstublieft.quote:Haltepunkte sind Bahnanlagen ohne Weichen ...
..
Manche Bahnhöfe – beispielsweise Mülheim (Ruhr) Hbf – sind lediglich durch ein einziges Weichenpaar von der Herabstufung zum Haltepunkt entfernt.
Was dat nou weer voor onzin. Dat definieert iedere "bahnanlage met een wissel" als een "Bahnhof". Dus iedere overweg, ieder seinhuis met een wissel in de buurt, iedere aansluiting (die per definitie een wissel hebben) is een Bahnhof? Onzin natuurlijk.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:04 schreef Igen het volgende:
[..]
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof
http://de.wikipedia.org/wiki/Haltepunkt
[..]
[..]
Alstublieft.
In India geloof ik dat goed jaquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:05 schreef fioooon het volgende:
Heeft 1 van jullie wel eens meegemaakt dat een slagboom niet naar beneden ging toen er een trein voorbij reed?
Haha, ja in India komt dat wel veelvuldig voor maar daar maakt het niet zo veel uit want die treinen daarzo hoor je wel aankomenquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
In India geloof ik dat goed jaEn ik geloof dat ik dat in Roemenië of op het Poolse platteland ook weleens gehad heb
quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:05 schreef fioooon het volgende:
Heeft 1 van jullie wel eens meegemaakt dat een slagboom niet naar beneden ging toen er een trein voorbij reed?
Lijkt me op zn minst nogal voorbarig, zo niet onmogelijkquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:19 schreef fioooon het volgende:
[..]
Haha, ja in India komt dat wel veelvuldig voor maar daar maakt het niet zo veel uit want die treinen daarzo hoor je wel aankomenIk bedoel het eigenlijk vanwege die aanrijding. Zou de oorzaak kunnen zijn dat de slagboom niet functioneerde?
Kom kom, Naarden-Bussum is 1 van de geloof ik nog 3 van die oldscool afzettingen die we nog hebben in het land. ZO spannend is het ook weer niet.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:34 schreef Ireyon het volgende:
Volgens mij is 't Gooi sowieso een plek waar ze schijt hebben aan spoorbomen.. Overdreven spoorbomen met hele hekwerken eraan
De stukjes die niet over de wissel gingen had ik weggelaten.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Was dat nou weer voor onzin. Dat definieert iedere "bahnanlage met een wissel" als een "Bahnhof". Dus iedere overweg, ieder seinhuis met een wissel in de buurt, iedere aansluiting (die per definitie een wissel hebben) is een Bahnhof? Onzin natuurlijk.
Solingen Hbf was destijds inderdaad een mooi voorbeeld ja, dat de titel "Hbf" op zichzelf ook niet alles zegt.quote:Trouwens boeje of Mülheim Hbf een Bahnhof heet volgens de wet? Het vroegere Solingen Hbf was ook een dichtgegroeide verpauperde jungle. Dat is toen Solingen Mitte gaan heten. Solingen Ohligs is daarna omgedoopt tot Solingen Hbf.
Of je het nou gelooft of niet, het staat gewoon letterlijk in de Eisenbahn Betriebs-Ordnung dat een Bahnhof minstens één wissel moet hebben.quote:We weten inmiddels dat het hernoemen van een station in de orde grootte van 100.000 euro kost. Dat lijkt me goedkoper dan het nodeloos in stand houden van een wissel "omdat de wet dat nou eenmaal voorschrijft". Los van dat dat volgens mij tot op heden dus niet het geval is.
Nja goed. Maar dan blijf ik nog steeds benieuwd wat het functionele nut is van welke Anlage dan ook, om per se "Bahnhof" te willen heten, as opposed to "Haltestelle", "Haltepunkt" etc. Het verschil tussen wel en geen rijkssubsidie? Zoiets moet het zijn. Al is het natuurlijk een pennelikkerij die je eerder in België verwacht, maar goedquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:37 schreef Igen het volgende:
Of je het nou gelooft of niet, het staat gewoon letterlijk in de Eisenbahn Betriebs-Ordnung dat een Bahnhof minstens één wissel moet hebben.
En blijkbaar laat de DB dus liever een of twee wissels liggen dan dat ze de moeite nemen om zo'n dure stations-naamwijziging door te voeren. Op zich is daar wel wat voor te zeggen, maar het blijft toch grappig dat er überhaupt zo'n redenering moet plaatsvinden. Toch?
Technisch gezien boeit het niks nee. Bij een Bahnhof gelden simpelweg een aantal regeltjes die alleen ergens op slaan als je wissels hebt, maar er is verder geen enkel echt voordeel dat het heeft om "Bahnhof" te zijn.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:45 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nja goed. Maar dan blijf ik nog steeds benieuwd wat het functionele nut is van welke Anlage dan ook, om per se "Bahnhof" te willen heten, as opposed to "Haltestelle", "Haltepunkt" etc. Het verschil tussen wel en geen rijkssubsidie? Zoiets moet het zijn. Al is het natuurlijk een pennelikkerij die je eerder in België verwacht, maar goedDe gemiddelde reiziger zal het een dikke Bratwurst wezen
quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Uhuh, maar dat was dan ook een overweg zonder slagbomen
Ja, maar dat betoogde ik alquote:Op woensdag 7 juli 2010 21:22 schreef fioooon het volgende:
Okeej, feitelijk is het dus eigenlijk onmogelijk?
Aha, zoals je gemerkt hebt ben ik niet zo op de hoogte van de techniek erachter. Maar ik begrijp nu dat het bijna of anders onmogelijk is. Nouja, dan kunnen we die oorzaak van het ongeval in iedergeval uitsluiten.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Lijkt me op zn minst nogal voorbarig, zo niet onmogelijkde slagbomen waarmee overwegen in NL beveiligd zijn, zijn fail-safe. Als er iets mis gaat zakken ze vanzelf dicht. Zo zijn ze ontworpen.
ALS de betreffende overweg met AHOBs beveiligd was, dan ligt het zeker niet daaraan. De zwaartekracht kent geen "vakantiedienstregeling"
Of als er een probleem is met de treindetectie (bv. door roest), of als er rechts tegen de rijrichting in wordt gereden bij beveiligd links zonder ULS. Maar dat is weer allemaal afgevangen in de regelgeving.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:33 schreef Peterselieman het volgende:
Het kan alleen als de boom er af ligt of als een trein een station zonder te stoppen voorbij glijdt en de stop-door-schakeling in de stand stop staat.
Hoe kan die maatschappij nog bestaan?quote:Resultaat: -494,7 miljoen euro
(-169,5 miljoen euro in 2008)
En anders hebben ze altijd de servex nog als appeltje voor de dorst.quote:Op woensdag 7 juli 2010 22:52 schreef James1988 het volgende:
Net even snel het jaarverslag 2009 van de NMBS doorgelezen:
[..]
Hoe kan die maatschappij nog bestaan?
De NS wist in die periode echt nog wel zo'n 160 miljoen winst te boeken...
Moonlight is stranger than fictionquote:Op woensdag 7 juli 2010 22:25 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Of als er een probleem is met de treindetectie (bv. door roest), of als er rechts tegen de rijrichting in wordt gereden bij beveiligd links zonder ULS. Maar dat is weer allemaal afgevangen in de regelgeving.
Nee, dat maak jij ervan. Ik gaf alleen wat extra voorbeelden waarin het fail-safe-principe van de beveiliging niet werkt.quote:Op donderdag 8 juli 2010 00:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Moonlight is stranger than fiction
Daylight is clearer than regelgeving![]()
Jullie denken serieus dat regelgeving de baas is van alles en iedereen wat je maar aan omstandigheden kunt verzinnen?
Maar als je de stations bekijkt, sommige zijn echt bouwwerken en dan 5.000 reizigers per dag trekkenquote:Op woensdag 7 juli 2010 22:52 schreef James1988 het volgende:
Net even snel het jaarverslag 2009 van de NMBS doorgelezen:
[..]
Hoe kan die maatschappij nog bestaan?
De NS wist in die periode echt nog wel zo'n 160 miljoen winst te boeken...
Klinkt heel logisch.quote:Op donderdag 8 juli 2010 18:50 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Om nog even terug te komen op de discussie over Rhenen:
Rhenen ligt niet aan de vrije baan, want Rhenen is een station. Een station is een plaats waar (onder andere) gekeerd kan worden, en de vrije baan is precies daar waar geen station ligt.
Ik weet niet precies hoe het in Rhenen geregeld is, maar ik neem aan dat de rijrichting tussen Rhenen en Veenendaal Centrum vrij komt zodra er geen bezetting meer tussen deze stations is.
Echt!? Ik dacht dat als een trein een vrije baan oprijdt zonder dat een rijrichting is ingesteld, dat dan automatisch alle seinen richting die trein toe op rood springen en er dus van geen van beide kanten een tweede trein de vrije baan op kan?quote:Aangezien het enkelspoorbeveiliging is, hoeft er geen rijrichting gekeerd te worden, de rijrichting wordt ingesteld door het instellen van een rijweg naar het baanvak toe of door de richting waarin een trein op dat baanvak rijdt.
Ondernemend volk daar bij Nedtrainquote:Een werknemer van Nedtrain is ontslagen, nadat hij een vuvuzela van collega’s in tweeën zaagde. Dat meldt het Haarlems Dagblad.
Uitzendkracht Van Toor wordt gek van vuvuzela’s op de werkvloer. De irritatie nam zodanig toe, dat Van Toor besloot de toeteraars aan te spreken.
Zonder resultaat, want de werknemers hadden woensdagmorgen een mega-vuvuzela gebouwd, aangesloten op perslucht. “Daar kwam een ongelooflijk hard geluid uit. Ik noem het gewoon vuvuzela-terreur”, aldus Van Toor tegenover het dagblad.
Van Toor pakte het apparaat af en zaagde het met een mes in tweeën. Even later moest van Toor zich bij de leiding melden en kon hij gaan. Naar eigen zeggen, omdat hij niet voor eigen rechter had mogen spelen.
Ja. Het is gewoon het zoveelste jasje voor de Hafas-planner.quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:21 schreef James1988 het volgende:
Kennen we hier deze planner al? http://hafas.bene-system.com//bin/query.exe/nn?L=profi&
Een handige optie vind ik de vertrektijden onder 'Stations'.
Hoe bedoel je dat? Waar staat die optie?quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:21 schreef James1988 het volgende:
Een handige optie vind ik de vertrektijden onder 'Stations'.
Klopt. Als er een op enkelspoor of dubbelenkelspoor een bezetting optreedt die de beveiliging niet verwacht (bijvoorbeeld door een sectiestoring, een STS-passage of een trein die uit de lucht komt vallen), dan wordt aan beide kanten van die bezetting af een rijrichting ingesteld, waardoor alle seinen naar de bezetting toe op roos vallen. Zodra de bezetting zich echter verplaatst, snapt de beveiliging wat er gebeurt en wordt de rijrichting normaal ingesteld en valt de rijrichting achter de trein weg. Dat is weer normaal gedrag bij deze soort van beveiliging: dat achter een trein de rijrichting verdwijnt. Zie mijn paintskills.quote:Op donderdag 8 juli 2010 19:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Klinkt heel logisch.
[..]
Echt!? Ik dacht dat als een trein een vrije baan oprijdt zonder dat een rijrichting is ingesteld, dat dan automatisch alle seinen richting die trein toe op rood springen en er dus van geen van beide kanten een tweede trein de vrije baan op kan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |