abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83820836
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:43 schreef dennistd het volgende:
Geeft dit geen potentieel gevaar als er (door een storing bijvoorbeeld) kopgemaakt wordt achter een P-sein? Deze geeft dan groen, terwijl het P-sein uit de andere richting naar hetzelfde baanvak geel geeft. In het theoretische geval dat ze op exact hetzelfde moment het sein passeren is er dus niemand door rood gegaan, maar rijden ze wel op hetzelfde stuk spoor in tegengestelde richting.
Nee, want als er een trein op dat ene gele P-sein afrijdt, dan zorgt die voor een spoorbezetmelding zodat dat andere sein dan niet groen meer toont.
pi_83820999
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Klopt. Als er een op enkelspoor of dubbelenkelspoor een bezetting optreedt die de beveiliging niet verwacht (bijvoorbeeld door een sectiestoring, een STS-passage of een trein die uit de lucht komt vallen), dan wordt aan beide kanten van die bezetting af een rijrichting ingesteld, waardoor alle seinen naar de bezetting toe op roos vallen. Zodra de bezetting zich echter verplaatst, snapt de beveiliging wat er gebeurt en wordt de rijrichting normaal ingesteld en valt de rijrichting achter de trein weg. Dat is weer normaal gedrag bij deze soort van beveiliging: dat achter een trein de rijrichting verdwijnt. Zie mijn paintskills.

Dat zal dus ook bij Rhenen gebeuren, bedenk ik me nu: een trein wordt naar Rhenen gestuurd, waardoor een rijrichting naar Rhenen wordt ingesteld. Zodra de trein P570 is gepasseerd, valt de rijrichting erachter weg en gaat P570 dus weer op groen.

[ afbeelding ]
Wauw!

Echt, hoe meer ik van de Nederlandse spoorbeveiliging te weten kom, hoe meer ik onder de indruk raak van het enorme vernuft ervan! Net als bij de aansturing van de overwegen trouwens, ook al zo'n mooi stukje techniek.

(Ik heb wel eens begrepen dat de procesleiding-programmatuur niet zo in de smaak valt, maar dat ligt blijkbaar niet aan het onderliggende systeem!)
  Redactie Sport donderdag 8 juli 2010 @ 20:55:08 #203
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83821028
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, want als er een trein op dat ene gele P-sein afrijdt, dan zorgt die voor een spoorbezetmelding zodat dat andere sein dan niet groen meer toont.
Ik zeg dus ook:
quote:
In het theoretische geval dat ze op exact hetzelfde moment het sein passeren
De één rijdt dus door geel en de ander door groen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 8 juli 2010 @ 20:56:10 #204
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_83821060
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan heb je nog steeds een blok dat aan beide kanten door gele seinen wordt beveiligd. Twee treinen die dus op exact hetzelfde moment deze gele seinen passeren, kunnen elkaar dus tegenkomen.
Kopmaken achter een P-sein is echter niet iets wat normaal gebeurt. Daar neemt een treindienstleider dan ook gepaste maatregelen bij, zoals het uitsluiten van tegengestelde treinbewegingen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_83821254
Kan een vrije baan dan trouwens ook twee rijrichtingen tegelijk hebben, als twee treinen van elkaar weg rijden?
  donderdag 8 juli 2010 @ 21:04:31 #206
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83821312
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:28 schreef Socios het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat? Waar staat die optie?
Stations -> Vul een station naar keuze in.
  donderdag 8 juli 2010 @ 21:04:34 #207
45532 ziggyziggyziggy
pi_83821314
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 21:02 schreef Igen het volgende:
Kan een vrije baan dan trouwens ook twee rijrichtingen tegelijk hebben, als twee treinen van elkaar weg rijden?
Bij enkel- en dubbelenkel-beveiliging kan dat inderdaad. In het bizarre geval dat een trein op de vrije baan splitst.
  donderdag 8 juli 2010 @ 21:06:54 #208
45532 ziggyziggyziggy
pi_83821407
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:54 schreef Igen het volgende:

[..]

Wauw!

Echt, hoe meer ik van de Nederlandse spoorbeveiliging te weten kom, hoe meer ik onder de indruk raak van het enorme vernuft ervan! Net als bij de aansturing van de overwegen trouwens, ook al zo'n mooi stukje techniek.
Je vraagt maar een eind weg, evt. via de mail (pm lees ik niet vaak). Ik weet lang niet alles, maar ben theoretisch wel redelijk onderlegd, denk ik.
quote:
(Ik heb wel eens begrepen dat de procesleiding-programmatuur niet zo in de smaak valt, maar dat ligt blijkbaar niet aan het onderliggende systeem!)
Alle systemen kunnen altijd beter. Ik heb er niet zoveel problemen mee, maar ik weet ook eigenlijk niet beter.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 juli 2010 @ 22:45:23 #209
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_83826152
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 21:04 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Bij enkel- en dubbelenkel-beveiliging kan dat inderdaad. In het bizarre geval dat een trein op de vrije baan splitst.

Of het afgesplitste treinstel kan geen kant meer op zoals enkele jaren geleden bij Deinum gebeurde.

Daar heeft het uren geduurd voordat die Spurt weg was
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 8 juli 2010 @ 22:48:00 #210
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83826322
quote:
Ik ben vandaag eens in de dossiers van mijn thuisstationnetje gedoken (Veenendaal Centrum), en gekeken naar de speciale schakeling richting Rhenen. Dit is een unieke halte, namelijk een halte aan de vrije baan waar gekeerd kan/mag worden. Normaal mag/kan je niet eens keren op de vrije baan, maar dit speciale kopstationnetje heeft een bijzondere schakeling waardoor dat wel kan. Op dit plaatje kan je het sporenplan zien.

Het voorsein 569 bij Rhenen wat dus altijd op geel staat kan ook echt niets anders tonen dan geel. Sterker nog, er zit gewoon direct spanning op de gele lamp aangesloten! Ik had dit zelf niet echt verwacht, maar ook niet uitgesloten aangezien dit een voorsein is voor een stookjuk AL260. Dit voorsein is er eigenlijk alleen voor om te zorgen dat een trein gewoon met 100km/h over het baanvakje mag rijden (vertrekken met hoog groen van sein 244) en op tijd afremt voor het stootjuk. Omdat er nou eenmaal niet een doodsimpel bord neergezet mag worden (na een groen sein moet een geel sein komen en daarna een rood sein of stookjuk ) heeft men gewoon een voorsein neergezet welke alleen geel toont. Een voorsein is een lichtsein dat op tenminste remwegafstand vooraf gaat aan een Hoofdsein en niet 'Stop' kan tonen. Nu is bij Rhenen een stootjuk met een bord erop het "hoofdsein" wat in rust rood toont.
Je kan je dan nog afvragen: waarom geen normaal P-sein of bediend sein. Deze vraag is eenvoudig te beantwoorden, namelijk geld Dit antwoord is ook gelijk de vraag waarom men geen bediend sein heeft neerzet als uitrijder van Rhenen (sein 570). Dit sein is een sein met iets meer "intelligentie" want P-sein 570 kan rood en groen tonen. Geen geel vraag je je af: Nein! Die is niet eens aangesloten

Men heeft een slimme truuk bedacht om te kunnen keren op "halte" Rhenen. Dit baanvakje is gewoon een enkelsporige vrije baan zonder een vast gedefinieerde rijrichting. Overwegen staan gewoon op scherp en zodra als ze van het westen of het oosten af geactiveerd worden gaan de bomen naar beneden.
De stationsbeveiliging van Veenendaal-Centrum speelt de grootste rol in dit geheel. Er zijn 2 situaties mogelijk:
[list]
  • Trein van [acronym="Veenendaal-Centrum"]Vndc[/acronym] naar [acronym="Rhenen"]Rhn[/acronym]
  • Trein van [acronym="Rhenen"]Rhn[/acronym] naar [acronym="Veenendaal-Centrum"]Vndc[/acronym]
    [/list]
    Trein Veenendaal-Centrum -> Rhenen
    De trein staat in de normale situatie te wachten bij perron 2 in Veenendaal-Centrum voor sein 244. De beveiliging legt de wissels goed (241A/B reverse en 243A/B normaal). Daarna zal de beveiliging vaststellen of er geen trein onderweg is naar Rhenen en of er op station Rhenen geen trein staat. Om dit vast te stellen worden alle secties tussen sein 248 en het stootjuk (AL260) bij Rhenen gecontroleerd op bezet melding. Als er maar 1 sectie bezet is vertrekt de trein niet naar Rhenen. Sein 244 zal groen tonen op het moment dat alle secties vrij zijn en de wissels in de goede stand liggen (gebeurd nog meer maar is niet interessant). De Mcn zal eerst nog even 40km/h rijden maar zal daarna optrekken naar 100km/h tot hij bij voorsein 569 komt. Zoals eerder gemeld toont dit sein enkel geel en de Mcn zal de trein afremmen en moeten rekenen op stoppen. Aangezien er een stookjuk staat als volgend "sein" incl een betonnen muur zal de machinist dit zeker doen. De trein zal netjes tot stilstand komen bij het enige perron van Rhenen.

Trein Rhenen -> Veenendaal-Centrum
    Al die tijd dat de trein onderweg was van Veenendaal naar Rhenen heeft P-sein 570 rood getoond. Op het moment dat de trein achter sein 570 komt zal dit sein niet direct op groen springen. De Machinist kan dus op zijn gemakje naar de andere kant van de trein lopen en alles weer opbouwen. P-sein 570 kan ook slechts 2 kleuren tonen, namelijk Rood en Groen. De voorwaarden voor het tonen van een rode pit komen uit Vndc. De laatste sectie bij Rhenen wordt apart ingelezen (sectie 246Z). Er kan daardoor nog steeds geen trein richting Rhenen gestuurd worden aangezien er gedetecteerd wordt dat er een trein naast het perron staat.
    Bij Vndc wordt een rijweg ingesteld van spoor VR naar spoor 1 te Veenendaal-Centrum. Daardoor zal sein 248 geel gaan tonen en voorsein 566 zal groen gaan tonen (ipv geel). Door het instellen van de rijweg krijgt sein 570 als het ware een signaal om groen te gaan tonen(*). De machinist zal pas vertrekken wanneer het tijd is natuurlijk. Zodra de trein vertrekt zal sein 570 rood gaan tonen als de trein de eerste sectie na het sein bezet heeft. De trein komt dan bij voorsein 566 welke ook groen toont. Vervolgens komt hij de inrijder van Veenendaal-Centrum (sein 248) welke geel toont. De trein zal netjes stoppen bij perron 1 van Veenendaal-Centrum.
    [quote]
    [quote][message=33659712,noline]Onbekend schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 19:12[/message]:
    Seinen gaan soms pas na 4 seconden pas op rood. Dan kan een gemiddelde trein met gemak volledig doorheen rijden. Soms zie ik ook seinen op groen (lees: veilig) staan terwijl 2 meter daarna een spoorwegovergang ligt waarvan de bomen nog omhoog staan. Ik vind dat ook niet echt kunnen....
  • Dat heeft te maken met de afvalvertraging van de schakeling, en de positionering van de las t.o.v. het sein.
    [/quote]
    Ik heb op OHIH een klein stukje geschreven over de afvalvertraging van een sein:
    Vertraging sein en overweg na afrijden ES lassen

Het kan best zijn dat niemand het wat interesseert, maar boeien
    [offtopic]
    de * betekend dat ik nog steeds even iets uit moet zoeken [/offtopic]
    [/quote]

Aldus IJnte over Rhenen.
      vrijdag 9 juli 2010 @ 00:16:45 #211
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_83831372
    quote:
    Onderzoekers treinramp Halle leggen werk neer

BRUSSEL- De experts die de treinramp in het Belgische Halle onderzoeken hebben het werk neergelegd. Bij de ramp vlakbij het station van Halle, niet ver van Brussel, kwamen half februari achttien mensen om het leven.

De deskundigen hebben hun werkzaamheden gestaakt omdat ze niet meer werden uitbetaald. Dat heeft de Vlaamse omroep VRT donderdag gemeld.

De onderzoekers verleenden assistentie aan een bijzondere parlementaire commissie die de treinramp zou onderzoeken en aanbevelingen voor de toekomst moest opstellen.

Na de val van de Belgische regering werd de commissie opgeheven. Voor het zover was bepaalde de commissie dat de experts door moeten gaan met het onderzoek. Maar omdat ze dus niet uitbetaald worden, gaven ze er de brui aan.
      vrijdag 9 juli 2010 @ 00:18:33 #212
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_83831438
    Heeft België een wet dat lijkt op onze WOB?

De nabestaanden van de verongelukte pendelaars moeten wel weten wat de oorzaak van het ongeluk was...
    pi_83831566
    quote:
    Op donderdag 8 juli 2010 22:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Aldus IJnte over Rhenen.
    Aha. Echt een geval apart dus.

Maar waarom kan ik dat verhaal van IJnte niet op OHIH zelf vinden?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2010 00:22:13 ]
    pi_83831624
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2010 00:16 schreef greavy het volgende:

[..]
    De regering is gevallen en dan hoeven we niet meer te weten waarom er een trein verongelukte?
    pi_83834906
    Ik had dus laatst met die seinstoring op Utrecht een uur of 4 (ja, dat lees je goed ) vertraging. Ik dus zo'n formulier ingevuld en opgestuurd. Krijg ik vandaag een brief: we hebben uw verzoek voor geld terug ontvangen. Echter kunnen wij niks betekenen omdat uw originele vervoersbewijs niet opgestuurd was. U kunt dat alsnog binnen een maand doen.

JA GODVERDOMME DIE HAD IK WEL MEEGESTUURD
      vrijdag 9 juli 2010 @ 08:34:11 #216
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_83836578
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2010 03:31 schreef Irritatie100 het volgende:
    Ik had dus laatst met die seinstoring op Utrecht een uur of 4 (ja, dat lees je goed ) vertraging. Ik dus zo'n formulier ingevuld en opgestuurd. Krijg ik vandaag een brief: we hebben uw verzoek voor geld terug ontvangen. Echter kunnen wij niks betekenen omdat uw originele vervoersbewijs niet opgestuurd was. U kunt dat alsnog binnen een maand doen.

JA GODVERDOMME DIE HAD IK WEL MEEGESTUURD

Ik denk niet dat NS hier meeleest, dus ik zou deze mededeling doen aan de GTBV-medewerkers.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      vrijdag 9 juli 2010 @ 08:38:50 #217
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_83836684
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2010 00:16 schreef greavy het volgende:

[..]

Welkom in bananenrepubliek Congo-Noord
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      vrijdag 9 juli 2010 @ 09:26:32 #218
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_83837993
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2010 00:23 schreef Igen het volgende:

[..]

De regering is gevallen en dan hoeven we niet meer te weten waarom er een trein verongelukte?
    We hoeven er in elk geval geen geld meer aan uit te geven
      vrijdag 9 juli 2010 @ 10:16:03 #219
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_83839363
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2010 00:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Kijk hier maar
      vrijdag 9 juli 2010 @ 10:50:06 #220
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_83840627
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2010 00:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Dit komt van Tweakers.

Overigens, die commissie in België was een of andere historische commissie, het onderzoek naar de treinramp loopt nog. Dit is ook verplicht vanuit Europa, men is verplicht een rapport af te leveren aan het ERA (European Railway Agency).

Zie ook HGBTF.
    pi_83841493
    Ik zag Nico Split vanochtend op het station..

Verder afgelopen week 5 minuten in een ICRm gezeten (heldig) en 2 weken geleden in een ICMm (zeldzaam voor mij) en de Pimpel! Vond die Pimpel niet echt bijzonder hoor. Wel mooier van binnen dan je zou denken als je de buitenkant ziet hehe.
    Tot zover mijn treinbelevenissen.

Zou Greavy zn 36gb aan memorykaarten al vol hebben?

[ Bericht 0% gewijzigd door Stefanovic83 op 09-07-2010 11:35:25 ]
    pi_83841884
    NS_online

Informatievoorziening bij grote #NS verstoringen kan beter. Heb jij een idee, laat het ons weten via http://ow.ly/28y3O

Als ik alvast wat niet-bindende stemadviezen mag geven;

http://nsdenktank.uservoi(...)atiemedium?ref=title
    http://nsdenktank.uservoi(...)r-benutten?ref=title
    http://nsdenktank.uservoi(...)e-bedienen?ref=title
    http://nsdenktank.uservoi(...)poorkaart-?ref=title
      vrijdag 9 juli 2010 @ 11:19:15 #223
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_83842145
    Ik wou dat ze net zo scheutig waren met informatie bij verstoringen als met klantgegevens
      vrijdag 9 juli 2010 @ 11:22:25 #224
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_83842326
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2010 11:08 schreef Stefanovic83 het volgende:
    Verder afgelopen week 5 minuten in een ICRm gezeten (heldig) en 2 weken geleden in een ICMm (zeldzaam voor mij) de Pimpel! Vond die Pimpel niet echt bijzonder hoor. Wel mooier van binnen dan je zou denken als je de buitenkant ziet hehe.
    De Pimpel is toch die DB-trein? Hoe komt daar dan nou weer ICM in terecht? Of vergis ik me nou?
    pi_83843004
    foutje
    ICMm én de Pimpel Moest van Utrecht naar Apeldoorn
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')