Ik zou willen dat ik dat kon, maar dat zit er écht niet in. Of ik moet eerst een half jaar op afgetrapte schoenen gaan lopen en ze dan kopen.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 10:40 schreef Blik het volgende:
Bij hardlopen zijn je schoenen verreweg het belangrijkste. Ik raad je echt aan om je budget te verhogen en naar een Runnersworld of Run2Day te gaan, en daar advies in te winnen.
Dankjewel voor je advies. Ik ga binnenkort maar eens bij zo'n winkel naar binnen danquote:Op vrijdag 29 januari 2010 08:06 schreef jack4ya het volgende:
lap tekst
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 10:51 schreef DarkElf het volgende:
En aangezien je van regen niets krijgt behalve een nat lijf dus ik ga zo maar eens de regen in. Windjasje (semiwaterdicht) aan over mijn kleren en bij thuiskomst lekker warm douchen
klopt alleen ik vind het wel handig om mijn telefoon in mijn zak te doen nu ipv in dat armding, t regent best gestaag namelijk en hij is net nieuwquote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:06 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Lopen in de regen is prima
Zelfs zonder (semi)waterdicht jasje gaat het prima. Het belangrijkste is dat je warm blijft en dat kan ook in de regen.
Natte kleding gaat schuren tijdens het hardlopen. En dat is auw op bepaalde plekken, binnenkant bovenbenen, tepels, etc. Moet je weer met vaseline gaan smeren, bah.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:06 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Lopen in de regen is prima
Zelfs zonder (semi)waterdicht jasje gaat het prima. Het belangrijkste is dat je warm blijft en dat kan ook in de regen.
Ik heb daar dan weer niet zoveel problemen mee..quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:36 schreef Krullehoofd het volgende:
Natte kleding gaat schuren tijdens het hardlopen. En dat is auw op bepaalde plekken, binnenkant bovenbenen, tepels, etc. Moet je weer met vaseline gaan smeren, bah.
quote:
Geen idee. Ik wil ergens dit jaar mn schoonvader zien te verslaan op de 10 kilometer, maar dat zal helemaal afhankelijk zijn van hoe mn rug zich houdt.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:46 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
![]()
Wat is je plan? Wat ga je wanneer doen?
Bij de hardloopwinkel staan de meesten voor tussen de 100 en 150 Euro geloof ikquote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:51 schreef Chinless het volgende:
Wat is een gemiddelde prijs voor juiste schoenen?
Want inderdaad is dat redelijk belangrijk, maar niet iedereen kan zo 200 euro lappen.
Kwestie van andere kleding. / Strakke kledingquote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:36 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Natte kleding gaat schuren tijdens het hardlopen. En dat is auw op bepaalde plekken, binnenkant bovenbenen, tepels, etc. Moet je weer met vaseline gaan smeren, bah.
Het lastige is, dat je voor spinning ook weer aparte schoenen moet aanschaffen.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:53 schreef caspervc het volgende:
Tussen de 100 en 140 euro heb je bij Runnersworld zeker een paar goede schoenen met goed advies.
Ik ga vandaag niet lopen, morgen lekker een les spinnen en dan zondag weer
* Puala kijkt in schoenenkastquote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:20 schreef Chinless het volgende:
[..]
Kwestie van andere kleding. / Strakke kleding
[..]
Het lastige is, dat je voor spinning ook weer aparte schoenen moet aanschaffen.
Ik lijk zo net een vrouw.
- Hardloop schoenen
- Spinning schoenen
- Binnen/sport schoenen
- Nette lak schoenen voor pak
- Nette schoenen voor werk en dagelijks gedoe
- Sport schoenen voor vrijetijds besteding
ligt eraan hoe hard je loopt.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:30 schreef DarkElf het volgende:
vraagje, wat is jullie hartslag tijdens het lopen?
ik heb net 10-10-12 gedaan (les) en na 10 was mijn hartslag 168 (na 2 min rust 136), na de 2e tien was mijn hartslag 165 (na 2 min rust 138) en na 12 was mijn hartslag 168 en weer zakte hij naar 138 na 2 minuten. Na 4 minuten was hij 108.. Mijn rusthartslag is meestal zo rond de 55
geen idee of dat normaal is of hoog is?
Moah, valt wel mee, ligt eraan hoe oud je bent.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:30 schreef DarkElf het volgende:
ik heb net 10-10-12 gedaan (les) en na 10 was mijn hartslag 168 (na 2 min rust 136), na de 2e tien was mijn hartslag 165 (na 2 min rust 138) en na 12 was mijn hartslag 168 en weer zakte hij naar 138 na 2 minuten. Na 4 minuten was hij 108.. Mijn rusthartslag is meestal zo rond de 55
Je hebt PM.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:41 schreef Adelante het volgende:
Staat die podcast van Evy trouwens nog ergens online?
ja je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk. Maar feit is dat de meeste kleine mensen gewoon minder grote stappen maken en dus anders lopenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:19 schreef Krullehoofd het volgende:
Wereldrecordhouder op de 5000m, 10000m en de marathon, Haile Gebrselassie, is 1.60m en 54 kg.
ik ben 32 oh nee, eergisteren 33 gewordenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:29 schreef caspervc het volgende:
[..]
Moah, valt wel mee, ligt eraan hoe oud je bent.
Ik ben 28, rusthartslag ik 57, en dit is een rondje wat ik laatst heb gelopen, met twee keer een stuk wandelen.
Onderaan kan je mijn hartslag zien, meerstal zo rond de 170, soms erover, soms eronder.
Dat is voor mij net de grens van zone 4 en 5. Hoger moet het ook niet worden dus
http://connect.garmin.com/activity/23254868
Ik heb ze gisteren gekocht, en was 130 euro kwijt (eigenlijk 115 euro, maar dat was na 15 euro korting). Het ligt ook aan je gewicht. Als je een slank figuur hebt en 70kg weegt kun je schoenen aan van 110 euro. Ben je 120kg, dan ben je 150 euro kwijt. Daar komt wel bij dat de schoenen voor een zware persoon veel "stugger" zijn in de vering en makkelijk 1000km langer meegaan dan de schoenen voor de lichte persoon.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:51 schreef Chinless het volgende:
Wat is een gemiddelde prijs voor juiste schoenen?
Want inderdaad is dat redelijk belangrijk, maar niet iedereen kan zo 200 euro lappen.
Ah, dank je wel! Dacht dat ik de OP gelezen had maar dus duidelijk met m'n neus gekekenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:15 schreef caspervc het volgende:
Staat in de OP
http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Aqa0g76mqLBVdFVITWNwbW1HZl9JcXVzdi1xYlFpbmc&hl=en
Nee hoor.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:45 schreef DarkElf het volgende:
[..]
ja je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk. Maar feit is dat de meeste kleine mensen gewoon minder grote stappen maken en dus anders lopen
Bullshit , Hardloopschoenen gaan sowieso maar ongeveer 1000/1200 km mee . Overigens begint de demping al ernstig te minderen na een km of 400/500 .quote:Op vrijdag 29 januari 2010 17:19 schreef Vido het volgende:
[..]
Daar komt wel bij dat de schoenen voor een zware persoon veel "stugger" zijn in de vering en makkelijk 1000km langer meegaan dan de schoenen voor de lichte persoon.
Aldus de verkoper bij Runners World.
Dat is wat die verkoper zei. Ik zie niet in waarom hij daarover zou liegen, gezien het een commerciele winkel blijft en het voor hem dus veel "beter" zou zijn mij te vertellen dat ze 800km ipv 1800km meegaan, gezien ik dan eerder terugkom voor nieuwe...quote:Op zaterdag 30 januari 2010 08:22 schreef Joene het volgende:
[..]
Bullshit , Hardloopschoenen gaan sowieso maar ongeveer 1000/1200 km mee . Overigens begint de demping al ernstig te minderen na een km of 400/500 .
Mij is ook bij runnersworld vertelt echt MAX 1200 km dan zijn schoenen echt versleten.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 09:33 schreef Vido het volgende:
[..]
[sarcasm]Ik ben ervan overtuigd dat de verkoper bij Runners World, die toch als EERSTE doel heeft zo veel mogelijk geld verdienen en mij dus zo snel mogelijk terug laten komen, me verteld heeft dat ze 1700-1800km meegaan...[/sarcasm]
Dus deze schema's horen bij die "geluidsschema's van Evy"? Nu heb ik eigenlijk gedurende winter niet gelopen en wil dus nu weer wat beginnen. Voordat het weer slechter werd liep ik 5 km in 20-25 minuten. Tijdens de winter ben ik wel blijven fitnessen.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:15 schreef caspervc het volgende:
Overigens, de serie 2 in de OP klopt niet
Het schema voor de 5-10 km is deze
http://spreadsheets.google.com/ccc?key=tizp3YqZtinn4Mro3IvyRvQ
Deze schema's horen bij de 5 - 10 km lessen van Evy. Waar jij in zou kunnen stappen? Geen idee. Ga gewoon eens een rondje van 5km weer proberen, gaat het goed, ga je naar 6 km etc tot je vast loopt. Zoek dan een Evy les op waar je in kan stappen. toch?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:21 schreef McDucky het volgende:
[..]
Dus deze schema's horen bij die "geluidsschema's van Evy"? Nu heb ik eigenlijk gedurende winter niet gelopen en wil dus nu weer wat beginnen. Voordat het weer slechter werd liep ik 5 km in 20-25 minuten. Tijdens de winter ben ik wel blijven fitnessen.
Mijn vraag is nu op wat voor training van Evy zou ik in kunnen stappen? Mijn doel is om weer 10km te kunnen lopen.
Alvast bedankt!
Da's wel heel goedkoop, maar eigenlijk gaat 't me niet om de kosten. Ik ben zo'n tree-hugging hippie die niet zo van muziek in m'n oren houdt, doe mij maar stilte en vogeltjes.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:40 schreef Vido het volgende:
Overigens weet ik niet hoe veel geld je "over" hebt (niemand heeft geld over, inderdaad), maar mijn MP3 speler (is zelfs een Philips met beeldschermpje en al, 2GB geheugen) kostte 15 euro...
Ha leuk, je zou ook een stopwatch of een horloge ofzo dat terug kan tellen nemen, dat werkt wat makkelijker dan een horloge waar je op basis van de tijd bepaalt hoe ver je bent. Beetje smokkelen is dan zo gedaanquote:Op zaterdag 30 januari 2010 16:07 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Da's wel heel goedkoop, maar eigenlijk gaat 't me niet om de kosten. Ik ben zo'n tree-hugging hippie die niet zo van muziek in m'n oren houdt, doe mij maar stilte en vogeltjes.Maar toch bedankt voor de tip, als ik het erg lastig blijk te vinden om steeds op m'n horloge te kijken dan zal ik het eens overwegen. Ik zie dat 't schema vanaf week 8 eenvoudiger wordt, met maar weinig wisselingen, maar voor 15 euro is 't misschien toch wel handig voor die eerste 7 weken. Vooral bij de middelste dag van week 3 en 4 ga ik vast totaal de tel kwijtraken!
![]()
(Voor wie zich afvraagt waarom ik in 'Evy' post terwijl ik eigenlijk niet van plan was met MP3 te rennen... ik ben in dit topic gaan posten omdat 't een beginnerstopic was. Ik ken op Facebook en andere online forums meerdere -ver- gevorderde afstandslopers die geen MP3 gebruiken, maar om daar nu tussen te gaan zitten posten met m'n 0-5 KM training, dat leek me nog minder op z'n plek. En er staat tenslotte 'Of je nou mét of zonder MP3 speler loopt' in de OP)
bij de Blokker kan je voor 2 euro een heel klein plat keukenwekkertje kopen, geeft piepje als de tijd om is.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 16:27 schreef caspervc het volgende:
[..]
Ha leuk, je zou ook een stopwatch of een horloge ofzo dat terug kan tellen nemen, dat werkt wat makkelijker dan een horloge waar je op basis van de tijd bepaalt hoe ver je bent.
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 21:42 schreef Sheriam het volgende:
Ik telde toch al vaak m'n stappen als ik in m'n eentje loop, niet hardop natuurlijk maar gewoon in mezelf. Herkent iemand dat of ben ik de enige die dat doet? Niet dat ik het totaal bijhoud, maar steeds opnieuw van 1 tot 100
ik hoop op een goeie regenbui met dooi iddquote:Op maandag 1 februari 2010 09:51 schreef DarkElf het volgende:
ik hoop op dooi vanmiddag (net als gisteren) .. dan kan ik wel gaan ..
t wordt hier weer grijs dus wrs komt er meer sneeuw.quote:Op maandag 1 februari 2010 09:56 schreef Joene het volgende:
[..]
ik hoop op een goeie regenbui met dooi idd
verse sneeuw wel ja, dat loopt prima. maar die prutzooi die er nu ligt (en ijs op straat, zondag ijzelde het hier) is wel gevaarlijk.quote:Op maandag 1 februari 2010 10:20 schreef caspervc het volgende:
Verse sneeuw loopt heerlijk! Lekker stabiel en veel grip. Goede demping geeft het ook!
Echter moeten er nog niet teveel mensen hebben gelopen, dan wordt het hobbelig en moet je veel corrigeren in je balans.
Dankje, had zaterdag ook in de sneeuw gelopen. Kwam op 5 km binnen 25 minuten, zal dat als uitgangspunt nemen en daarbij een Evy les nemen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:40 schreef caspervc het volgende:
[..]
Deze schema's horen bij de 5 - 10 km lessen van Evy. Waar jij in zou kunnen stappen? Geen idee. Ga gewoon eens een rondje van 5km weer proberen, gaat het goed, ga je naar 6 km etc tot je vast loopt. Zoek dan een Evy les op waar je in kan stappen. toch?
Was je daarna kapot of kon je verder? Kijk eens hoe lang je als langzame duurloop kan lopen. Dus een stuk langzamer tempo dat je op de 5km doet. Dan kan je de lange les daarbij uitzoeken (bijv 50min) en vanaf daar doorgaanquote:Op maandag 1 februari 2010 10:34 schreef McDucky het volgende:
[..]
Dankje, had zaterdag ook in de sneeuw gelopen. Kwam op 5 km binnen 25 minuten, zal dat als uitgangspunt nemen en daarbij een Evy les nemen.
Bedankt voor de tip! Zal dat deze week eens proberen, hopelijk wordt het met de gladheid wel minder.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:44 schreef caspervc het volgende:
[..]
Was je daarna kapot of kon je verder? Kijk eens hoe lang je als langzame duurloop kan lopen. Dus een stuk langzamer tempo dat je op de 5km doet. Dan kan je de lange les daarbij uitzoeken (bijv 50min) en vanaf daar doorgaan
Eens.quote:Op maandag 1 februari 2010 09:58 schreef DarkElf het volgende:
ik ben het beu, kappen nou met die sneeuw!
Hoezo kan je niet hardlopen ?quote:Op maandag 1 februari 2010 18:15 schreef Q.E.D. het volgende:KUTSNEEUW, kan al bijna 2 maanden niet hardlopen.
Geestig... ik vertelde gister aan mijn lief dat ik continu tel, als een soort mantra:quote:Op zaterdag 30 januari 2010 21:53 schreef computergirl het volgende:
[..]
![]()
Ik het het tellen ooit geleerd toen ik lid was van een loopgroepje. werd gebruikt om je tempo te bepalen (4 passen inademen, 4 uit ) maar ook als een soort intervalmeter (600 tellen lopen)
'21' tel je in 4 passen: een - en- twin- tig
Geeft een soort trance en ook goede afleiding als je het zwaar hebt
Pas hier wel mee op. Het kunnen oude modellen zijn waarvan de demping al is verminderd, en ze kunnen misschien niet bij je voet passen? zit er aan de binnenzijde van je schoen ter hoogte van de zool een grijs blok? Dan is het een schoen die overpronatie verhelpt (het naar binnen klappen van je enkel als je neerkomt)quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:10 schreef Stefanovich het volgende:
Heb afgelopen maandag een paar hardloopschoenen van New balance gehaald bij de Actie Sport voor 30 euro, waren afgeprijsd.... Lopen lekker!
Standaard voor je gaat lopen een groot glas water drinkenquote:Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef Sheriam het volgende:
En zelfs mijn gewone probleem als ik wat ga sporten -jeukende huid van uitdroging- komt pas echt helemaal aan het eind een beetje op (ja, ik drink te weinig, m'n hele leven al, probeer 't beter te doen maar slechte gewoontes zijn zo moeilijk te veranderen!).
Op de voordeur dan, schoenen draag ik niet. Ik heb al 14 jaar geen enkel vorm van schoeisel aan mijn voeten gehad, zelfs niet met de sneeuw.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:11 schreef caspervc het volgende:
Standaard voor je gaat lopen een groot glas water drinkenLeg gewoon een briefje in je hardloopschoenen!
Gladheid. Veel sneeuw en ijs.quote:
Wacht even... je draagt geen schoeisel!?quote:Op donderdag 4 februari 2010 00:31 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Op de voordeur dan, schoenen draag ik niet. Ik heb al 14 jaar geen enkel vorm van schoeisel aan mijn voeten gehad, zelfs niet met de sneeuw.
Maar een enkel glas helpt niet genoeg als ik de hele dag te weinig drink, dat weet ik wel van het wandelen. Juist niet; als ik de rest van de dag veel te weinig gedronken heb, is 't enige resultaat dat ik binnen een kwartier hartstikke nodig moet plassen (dan denken m'n nieren blijkbaar 'Ha, eindelijk water!' en gaan direct aan 't werk). Ik moet echt gewoon over de hele dag verdeeld beter drinken.
Ja, altijd, overal, binnen en buiten, zomer en winter, in winkels, op het werk, in museums, in restaurants, op bruiloften en begrafenissen, letterlijk altijd en overal. Beetje hippie, beetje wicca, en 't is gezond -vroeger liep ik de hele winter te hoesten en te snotteren, maar in die 14 jaar heb ik 1x ziek in bed gelegen, met twee dagen was ik weer op m'n werk, en zelfs een verkoudheid is zeldzaam. Voor we te ver off topic gaan in dit draadje, er was net een artikel in Volkskrant magazine, ik ben die bij de bushalte:quote:Op donderdag 4 februari 2010 09:36 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Wacht even... je draagt geen schoeisel!?
Wat voor hippie ben jij dan?![]()
Je loopt op blote voeten. De hele dag?
Ook buiten? In nederland? Naar de supermarkt?
Ik ben hyperverbaasd, joh.![]()
ik vind het wel bijzonderquote:Op donderdag 4 februari 2010 13:16 schreef Sheriam het volgende:
Soms verbaasde reacties, vooral 'is dat niet koud' en 'ben je niet bang dat je ergens in trapt' hoor ik wel vaak. Maar op straat en in winkels zeggen de meeste mensen gewoon niks. Wel op m'n werk, ik werk op Archeon en daar gaat het er juist om dat mensen ons als 'geschiedenis tolken' vragen mogen stellen en wij van alles vertellen. Daar krijg ik wel heel veel opmerkingen en vragen, vooral toen we met de Kerstvakantie ook open waren, toen kon ik nauwelijks 5 meter lopen als ik even op en neer wilde naar de kantine of het toilet, werd echt elke tien passen gestopt 'oh, blote voeten, hoe doe je dat met dit weer'. En zelfs 'szomers blijft het een punt waar veel mensen naar vragen.... Maar daarbuiten weinig hoor, ook in de trein of op het station waar je toch wat langer naast elkaar zit of staat, over de jaren heen heb ik alles wel 100x gehoord maar er gaan ook dagen voorbij zonder een enkel commentaar. En gelukkig heel weinig echt negatief commentaar, dat komt hier zelden voor, hooguit wat schooljeugd die eens schreeuwen 'doe schoenen aan' maar dat zijn dezelfde soort die 'vuurtoren' riepen in de jaren dat ik m'n haar rood verfde (roodbruin, niet van dat brandweer-rood). In Amerika wel, daar zijn zelfs veel mensen die geloven dat het verboden is in winkels en restaurants en bij het autorijden (zelf rij ik sowieso geen auto, maar het is niet verboden), en nu zijn er ook al een paar Tesco's in Engeland die het verbieden...
Rennend ben ik nog helemaal niet aangesproken, maar ik vermoed dat de mensen me hier al wel eens vaker gezien hebben. Ik loop nog 't zelfde blokje wat ik al heel vaak gewandeld heb. Als ik wat verder ga misschien maar lange afstanden staan toch niet op m'n programma, ik denk dat ik als ik de 5km gewoon lekker kan lopen, ik best tevreden ben.
Goed bezig.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:02 schreef Vido het volgende:
Ik heb les 1 er op zitten. Wel in de sportschool op de lopende band gedaan, in verband met sneeuw en gladheid op straat (die gelukkig bijna weg is nu, heb wel genoeg sneeuw gezien voor de rest van het jaar). Maar goed, het viel me heel erg mee. Heb hem uitgelopen zonder problemen
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:30 schreef DarkElf het volgende:
.. en nu heb ik wat spierpijn in de bovenbenen. Morgen zwemmen!quote:Op donderdag 4 februari 2010 18:01 schreef Skv het volgende:
[ afbeelding ]
Ging erg lekker! Niet één keer hoeven stoppen om uit te rusten of wat dan ook.. Gewoon op een fijn tempo aan een stuk door. Niet eens in de buurt van buiten adem raken geweest.
Ik denk dat dat uur zwemmen per week toch wel helpt!
LoL... wat een hoop vragen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 19:09 schreef jack4ya het volgende:
Dyna? Hoe lang loop je nu al? En wat is nu je 'lekkere afstand en tijd'? Ga je nu voor het eerst op naar de 10km? En hoe was/is je conditie toen je 3(?) maanden geleden begon? Denk je dat het gaat lukken?
Ik loop ook lekker in mijn eigen tempo. Dat ligt niet heel hoog vergeleken met andere lopers, maar ik voel me daar lekker bij. Dat ligt ongeveer voor mij op 8,5 km/h. Ik maar me daar ook niet druk om.quote:Ik loop 3 maanden en loop nog steeds 8km/h en mijn voorlaatste run was 6.5 km in 5 (=7.8 km.h)
Laatste 2 intervallen wat vlotter, 4km op 9km/h.
Ik heb nu 2 maanden om naar 10km te werken, (als ik de Nike City Run mee wil doen) Op kantoor hier allemaal bikkels die makkelijk 10k lopen (een sportieve collega zelfs volledig ongetraind binnen een uur!) Dus ik ben sowieso een slak, aangezien in minimaal 5 kwartier nodig zal hebben.
Mensen om me heen zeggen: Kijk maar, maakt niet uit hoe lang je er over doet. Maar ja, lopend over de streep vind ik ook genant. Dat wil toch niemand?![]()
Het lijkt me eigenlijk onmogelijk. Ik heb ca 16/17 jaar geen enkele vorm van sport beoefend en het hardlopen is zelf ook nog ontzettend pril bij mij. Aan de ene kant een mooie uitdaging, maar ook een frustrerende denk ik. Aangezien ik nogal competitief en perfectionistisch ben, zal ik mezelf best wel eens in de weg zitten.
Ik sta in dubio.
(en gezien mijn strijd met mijn hartslag lijkt me een SMA vooraf ook niet verkeerd.)
Ik heb deze vandaag even opgehaald, want de stukjes tellen is inderdaad wel een beetje lastig, als ik even wordt afgeleid ben ik de tel kwijt en dan ben ik nog niet eens bij de lessen met de meeste wisselingen. Nu nog de Evy downloads; ik vind een paar sites maar de linkjes werken niet meer, is 'ie niet meer gewoon te downloaden?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 08:15 schreef caspervc het volgende:
Voor degenen zonder MP3 speler die er nog één zoeken:
Komende zaterdag 6 februari vroeg opstaan en naar de Aldi:
Sport MP3 speler
quote:Op zaterdag 6 februari 2010 19:05 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Ik heb deze vandaag even opgehaald, want de stukjes tellen is inderdaad wel een beetje lastig, als ik even wordt afgeleid ben ik de tel kwijt en dan ben ik nog niet eens bij de lessen met de meeste wisselingen. Nu nog de Evy downloads; ik vind een paar sites maar de linkjes werken niet meer, is 'ie niet meer gewoon te downloaden?
En er zijn steeds 3 lessen per week, met 1x twee dagen rust -is dat echt nodig om je lichaam zich te laten herstellen? Ik vind gewoon om de dag lopen eigenlijk wel prettig, ik heb geen spierpijn en alleen de allereerste keer voelde ik me 'moe', en ik vind twee dagen rust een beetje saai (doe verder ook weinig lichamelijk, daarom ben ik juist hiermee begonnen). Maar als ik me zo teveel uitput en dadelijk een inzinking krijg ofzo, da's ook niet handig. Wat adviseren de mensen die al langer lopen, hoe vaak liepen jullie in het begin?
Hier dusquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:10 schreef caspervc het volgende:
[..]
http://www.start-to-run.b(...)rt-podcasts-t63.html
Even op het forum aanmelden, en dan een post in het topic plaatsen. Dan krijg je de links te zien.
Via bittorrent of rapidshare
Naast je spieren, moeten vooral je gewrichten en pezen aan de nieuwe belasting wennen. Je spieren kunnnen zeer snel in prestatie toenemen, echter de rest van je lichaam moet ook mee. Belast je die te veel dan is er een groot risico op blessures.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 19:05 schreef Sheriam het volgende:
En er zijn steeds 3 lessen per week, met 1x twee dagen rust -is dat echt nodig om je lichaam zich te laten herstellen? Ik vind gewoon om de dag lopen eigenlijk wel prettig, ik heb geen spierpijn en alleen de allereerste keer voelde ik me 'moe', en ik vind twee dagen rust een beetje saai (doe verder ook weinig lichamelijk, daarom ben ik juist hiermee begonnen). Maar als ik me zo teveel uitput en dadelijk een inzinking krijg ofzo, da's ook niet handig. Wat adviseren de mensen die al langer lopen, hoe vaak liepen jullie in het begin?
Verkijk je hier niet op, hardlopen is een hele andere beweging dan lopen. En wat de lessen betreft.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 22:52 schreef Sheriam het volgende:
Dank jullie welDyna18, wel logisch dat gewrichten en pezen langer nodig hebben, maar is dat al zo nodig bij serie 1? Dat zijn toch vrij kleine stukjes. En op zich ben ik wel iets gewend, van Pasen tot eind Oktober heb ik een baan waarbij ik veel in de benen ben, ook al loop ik er niet hard, en verder doe ik alles aan boodschappen enz ook lopend of fietsend (geen auto, en de bus neem ik alleen in andere plaatsen waar ik geen fiets bij de hand heb).
hier bij ? hier, op bpm of hierquote:Op zondag 7 februari 2010 16:05 schreef WD.40 het volgende:
Ik heb ondertussen beide schema's van Evy gelopen, en ben nu op zoek naar podcasts van zo'n 45-60 min. om op te lopen (met bij voorkeur betere maar vooral was afwisselender muziek dan bij Evy). Weet iemand waar ik deze kan vinden?
Ik wou net voorstellen dat hij gewoon lekker zijn eigen muziek moet pakken.quote:Op zondag 7 februari 2010 18:53 schreef DarkElf het volgende:
[..]
hier bij ? hier, op hartslag tempo of hier
in t archief op die site vind je heel veel mixes op veel vers. Bpm'squote:Op maandag 8 februari 2010 01:13 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik wou net voorstellen dat hij gewoon lekker zijn eigen muziek moet pakken.
Zelf loop ik op DJ mixen (bijv armind van buren). Dat tempo komt vaak goed overeen met het hardlopen.
Dus die mixen op de link zullen ook wel lekker lopen.
Edit: hmmm ik zie dat de mix 173bpm is. Dat is wel erg snel.
Zelf neem ik meestal 120-140bpm en muziek die wat relaxter klinkt.
Waar woon je , antartica ?quote:Op maandag 8 februari 2010 12:01 schreef Q.E.D. het volgende:
Hmmm, ik zou ook de stoep kunnen gaan vegen bij wijze van conditietraining.
Het is weer aan het sneeuwen.
He wat jammer. Maar denk maar zo, dit zorgt er wel voor dat je lichaam flink sterker wordt.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:41 schreef Joene het volgende:
Net les 7 gelopen , ging compleet ruk ! in de 24 minuten maar 2.84km afgelegd, heb ook 1 sessie van 3 minuten die ik moest lopen gewandelt.
Kom ik thuis trek ik mn schoenen uit, ben ik vergeten mn zooltjes erin te doen , gooi het daar maar op of ik had een gigantische offday![]()
Bah baal ervan !![]()
Waarom gaat het bij jou zo zwaar?quote:Op zondag 7 februari 2010 18:13 schreef jack4ya het volgende:
Vandaag weer gelopen, ik moet er hard aan trekken. Wilde bijna opgeven, maar dan zou ik een deuk in mijn grafiek krijgen, dat wilde ik niet.Dus ik heb het al ploeterend gehaald.
En ik ben trots, ja!
5.6 km in 38 min = 9km/h.![]()
Ik moet nu iedere week een halve km erbij gaan doen, wil ik op schema blijven. Mijn langste loop was 6.5km in 50min. Maar goed ik loop pas sinds 1 nov.![]()
Dyna zit het helemaal zitten voor haar 10km (pet je af!!) Ik zal er kei- en keihard voor moeten werken.
IK twijfel of ik deze les op nieuw doe of dat ik toch doorga naar les 8 (aangezien dat een interval les is)quote:Op maandag 8 februari 2010 18:07 schreef dyna18 het volgende:
[..]
He wat jammer. Maar denk maar zo, dit zorgt er wel voor dat je lichaam flink sterker wordt.
Als je deze les over een paar dagen herhaalt gaat hij vast beter.
Op myasics kan je een trainingsschema samen laten stellen voor van wat je nu kan tot 10 km, en ook voor een bepaalde datum. Dan krijg je een mooi schema met veel korte loopjes en af en toe een lange duurloop.quote:Op maandag 8 februari 2010 18:12 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Waarom gaat het bij jou zo zwaar?
Ik neem aan dat je ook serie 1 van Evy hebt uitgelopen. Met warmingup is dat al snel 35 min. Hoe kan het dan dat je nu zo veel moeite hebt met 38 min lopen?
Ik loop trouwens ook achter met mijn planning. De afgelopen 1,5 maand heb ik nauwelijks gelopen vanwege al het ijs en prut weer buiten. Dus ik moet in 2 maanden van 6km naar 10km afstand gaan. Maar dat zie ik als best haalbaar, vooral ook als je er rekening mee houdt dat je op een wedstrijd altijd wat verder kan lopen dan je normaal getraind hebt. Marathon lopers trainen bijv. zo rond de 35km afstand heb ik begrepen. Die 42km halen ze dan echter op de wedstrijd wel. Ennuh ik ben dus een man.
nee hoor, kan prima zonder Evy. Gewoon elke week max 10% erbij.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:57 schreef DarkElf het volgende:
moet je nou echt een schema gebruiken voor verder dan 5 km? ik vroeg mij dat laatst af... als je 30 min kan rennen en t goed voelt kom je dan niet vanzelf steeds verder? zonder evy zeg maar
bedoelde meer, doen mensen t hier zonder evy?quote:Op maandag 8 februari 2010 21:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
nee hoor, kan prima zonder Evy. Gewoon elke week max 10% erbij.
Ik weet niet eens wat Evy is, en ik hardloop al 2 jaar.quote:Op maandag 8 februari 2010 21:22 schreef DarkElf het volgende:
[..]
bedoelde meer, doen mensen t hier zonder evy?
ik , als ik de 30 min kan, ga gewoon eerst een tijd dat lopen tot ik vanzelf weer eens verder ga... denk dat zoiets heel natuurlijk kan gaan, je grenzen verleggen, heb je evy niet meer voor nodig
voor mij heeft t wel geholpen, en nog soms, om discipline te krijgen en mezelf niet voorbij te lopen (hehequote:Op maandag 8 februari 2010 21:23 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Ik weet niet eens wat Evy is, en ik hardloop al 2 jaar.
Jazeker. Ik doe niks met Evy.quote:Op maandag 8 februari 2010 21:22 schreef DarkElf het volgende:
bedoelde meer, doen mensen t hier zonder evy?
Jammer dat het niet lekker ging. Maar euh smogalarm? Waar loop jij?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 13:24 schreef DarkElf het volgende:
Ik ga deze les vrijdag weer doen, hopen dat het nevelige weg is dan en het smogalarm opgeheven is... kan mij haast niet voorstellen dat dat zoveel invloed heeft maar misschien onderschatte ik het?
Polar FT80.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 15:13 schreef Joene het volgende:
Wat voor hartslag horloge gebruiken jullie ? ik wil zelf graag een Garmin kopen met GPS.
Ik woon in Vlaanderen. maandagochtend hebben ze t smogalarm afgekondigd..quote:Op dinsdag 9 februari 2010 15:21 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Jammer dat het niet lekker ging. Maar euh smogalarm? Waar loop jij?
Ik heb geen nevel of smog gezien en ik liep nogwel langs de snelwegen.
Ik heb een Garmin Forerunner 305. Super apparaat, maar weet zeker dat je door wilt gaan met hardlopen, ze zijn vrij prijzig. Ik mocht hem van mezelf ook pas na het uitlopen van serie 1quote:Op dinsdag 9 februari 2010 15:13 schreef Joene het volgende:
Wat voor hartslag horloge gebruiken jullie ? ik wil zelf graag een Garmin kopen met GPS.
he bah... dat is inderdaad niet lekker sporten in dat soort vuiligheid.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 15:22 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Ik woon in Vlaanderen. maandagochtend hebben ze t smogalarm afgekondigd..
2 weken terug, of zo, was t ook al heel nevelig en kreeg ik op een gegeven moment tijdens het rennen een enorm vervelende kriebel in mijn keel.. en ook weer wat kortademig. Terwijl ik al jaaaaaaaren geen last meer van mijn astma heb, dus wrs zijn de omstandigheden soms gewoon niet best ..quote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:14 schreef dyna18 het volgende:
[..]
he bah... dat is inderdaad niet lekker sporten in dat soort vuiligheid.
Ja , 28 maart.quote:Op donderdag 11 februari 2010 21:40 schreef jack4ya het volgende:
Circuitrun? Is dat die op Zandvoort?
Die ga ik waarschijnlijk ook doen, hoewel ik de dagen ervoor enorm slopende activiteiten heb, hoop dat ik niet al te brak ben. Ga wel de 12 km lopen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 21:38 schreef Joene het volgende:
ik ga me morgen inschrijven voor de circuitrun.wel de 5km natuurlijk
Alweer opgeknapt en gelopen?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 15:07 schreef dyna18 het volgende:
Ik ben ook net terug van het hardlopen. Het viel mij erg zwaar. Vooral de steenkoude wind was een spelbreker. Toch maar een andere route gelopen die meer tussen de bomen doorging en de open vlaktes mijden.
Nou was ik de afgelopen paar dagen ziek, dus ook daar kan het aanliggen dat ik het zwaar had. Dat zie je ook prima terug in een hogere hartslag.
Jawel hoor, gewoon sporttracks,. Weet niet welke versie, intereseert me ook niet zoquote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:48 schreef jack4ya het volgende:
Idd een mooi hartslag grafiek. (jij hebt een andere sports track dan ik? Niet die van Zonefivesoftware?)
Ik maak nog steeds kriebelgrafieken. Ik zag gister stomtoevallig een training van mijn vriend op dezelfde dag met hetzelfde horloge... Mooie heldere grafiek.
Dus het ligt zeker niet aan het horloge.
Het zal de combi van ikzelf én het horloge zijn, of alleen ikzelf.
Jep, veel last. Enkel is flink dik, gisteren al een tijd met sneeuw gekoeld, drukverband aangelegd en Tantum blessuregel op gesmeerd. Denk dat het een week rust wordt minimaal...quote:Op maandag 15 februari 2010 08:27 schreef jack4ya het volgende:
Door je enkel gegaan? Da's naadje. Veel last van?
Hier was het ook glad, achter dijk en daar heb ik toch een 2km van de afstand gelopen.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:26 schreef Skv het volgende:
Ik wilde net gaan lopen, maar het is overal (weer eens) spekglad.![]()
Kutsneeuw.
Eigenlijk wel ja, anders is het doordeweeks na mijn werkquote:Op woensdag 17 februari 2010 20:29 schreef jack4ya het volgende:
@ Blik
Ik red het fysiek niet om 's morgens te lopen. Gaat gewoon niet. Pas vanaf een uur of 3 gaat het lukken. Zelfs yoga in de ochtend fix ik niet.
Is dit de enige dag dat je vroeg loopt?
Weinig kans dat dat gaat gebeuren, ik ga niet op zaterdag laat in de middag sporten. Dan zit ik meestal aan het bierquote:Op donderdag 18 februari 2010 07:40 schreef jack4ya het volgende:
Loop voor de aardigheid eens op zaterdag (na)middag? Rond de tijd dat je ong. normaal ook loopt.
Als je loop dan als gebruikelijk is, dan weet je hoe het zit.
Dokter geweest, het zag er goed uit zei die, weinig bloeduitstorting, was allemaal mooi. Begin volgende week mocht ik weer gaan lopen van hemquote:Op zondag 14 februari 2010 18:59 schreef caspervc het volgende:
Netjes Jack4ya!
Ik heb net gelopen, ong 6.5 km in een intervaltraining. 10 / 2 / 10 / 2 / 10 / 2. Het was net een Evy les, maar heb gelopen zonder mp3, met instructies via horloge.
Net op het einde 10 seconden voor ik klaar was ben ik goed hard door mijn enkel gegaan.. klotezooi..
Warming-up en Cooling-down!quote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:21 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Zo beginnen aan les 3 van 5 tot 10 km. Snap alleen niet helemaal wat ze met dat in en uitlopen bedoelt. Over wat voor tempo spreek je dan?
Warming-up is zeker erg belangrijk (cooling-down ook trouwens).quote:Op zaterdag 20 februari 2010 00:15 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Warming-up en Cooling-down!Heel belangrijk! Dus voor je aan de les begint minuutje goed inlopen(dus gewoon goed door wandelen zeg maar, en een beetje strekken en rekken!) en na de les weer hetzelfde!
Ik vroeg me af hoe lang je nachtrust is op vrijdag, drink je s'avonds alcohol of niet? Je ontbijt hoe ziet dat er uit? Wat voor werkweek heb je achter de rug? Dat is allemaal afhankelijk hoe je op zaterdag loopt.quote:Op woensdag 17 februari 2010 16:53 schreef Blik het volgende:
Even een vraag voor de hardloper met wat verstand van trainen op je hartslag. Ik loop de laatste tijd ook op zaterdagochtend (11:00 a 12:00), en bij mij gaat de zaterdag steevast dramatisch slecht. Ik sta meestal rond 10:00 op om te ontbijten, en wacht altijd 1-1,5 uur met hardlopen. Als ik begin dan zit mijn hartslag op zaterdagochtend al rond de 120. Dit is bizar hoog want normaal doordeweeks zit mijn hartslag op 80 - 90. Omdat mijn beginhartslag zo hoog is zit ik al vrij snel tegen mijn maximum aan van rond de 185.
Iemand een idee waar het aan kan liggen? Vermoeidheid die uit het lichaam komt van een week hard werken en weinig slapen? Meer tijd tussen ontbijt en hardlopen? Andere tips!?
Doe anders eerst slim... een mooi kort niet intensief (jog) loopje van een km of 3. Tuurlijk conditioneel zet het geen zoden aan de dijk, maar het is een prachtig train stukje.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:17 schreef caspervc het volgende:
[..]
Dokter geweest, het zag er goed uit zei die, weinig bloeduitstorting, was allemaal mooi. Begin volgende week mocht ik weer gaan lopen van hem
Ik loop al vijftien jaar, nog nooit een warming-up gedaan. Cooling-down doe ik wel. Rustig uitlopen eventueel wat rekken strekken. Lekker goed warm douchen doe ik wel en eventueel onder de douche rekken strekken. Ik heb nog nooit een blessure gehad.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 00:15 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Warming-up en Cooling-down!Heel belangrijk! Dus voor je aan de les begint minuutje goed inlopen(dus gewoon goed door wandelen zeg maar, en een beetje strekken en rekken!) en na de les weer hetzelfde!
Had er eigenlijk wel zin in, vorige week is het er niet van gekomen (sneeuw, strooizout tekort dus een rot-eind lopen naar het dichtsbijzijnde nog gestrooide fietspad, en Vrij-Zon een lang weekend weg waarin ik wel gewandeld heb maar er niet aan toe gekomen ben een lesje te lopen hoewel ik m'n MP3 speler wel meegenomen had). Wel een keertje naar de winkel zowel heen als terug 2x3 minuten gelopen & gewandeld, maar niet echt volgens schema en halverwege een langere pauze waarbij ik dus een paar boodschappen deed. Maar ik heb gisteren les 6 gelopen dus morgen mag ik weer :-)quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:55 schreef dyna18 het volgende:
Hup mensen naar buiten.
Het is erg lekker weer om te lopen.
heb je de link gekopieerd en in iTunes geplakt. Je kan je subscriben voor een podcast.quote:Op zondag 21 februari 2010 12:49 schreef Kozmic het volgende:
Nou, via die link lukt het niet iig, ik krijg dan een error. Ik heb het ook geprobeerd via torrent sites maar wegens omstandigheden heeft mijn laptop daar geen zin inDus ik ga maar eens aan mn vriendje vragen of hij iets voor me kan downloaden en dan opsturen ofzo...
Ik ben niet zo handig met dat soort dingen allemaal
Ik vind het ook erg moeilijk wat aan te trekken met hardlopen, vooral als het regent zoals vandaag. Normaal gesproken draag ik een lange broek ( zo'n strakke, weet niet hoe dat heetquote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:13 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Hopelijk valt het mee met de voorspelde regen, ik heb nog niet in de regen gelopen, moet nog bedenken wat ik daarvoor aan zal doen. Prettige kleding kiezen met koud weer & zo veel afwisseling tussen lopen en wandelen vind ik nog niet makkelijk! Begon de eerste hele kleine stukjes (en temp. rond het vriespunt) gewoon in spijkerbroek, nu 't vooral 3 minuten stukjes zijn en de temperatuur ruim boven nul is draag ik een legging met beenwarmers die bij het lopen lekker zit, bij het wandelen in de tweede helft van het stuk ook, maar bij de eerste stukjes wandelen wel wat fris aanvoelt op m'n bovenbeen. Gelukkig geen spierpijn dus ik hou 't er toch maar even op -de buitentemperatuur gaat nog een graadje omhoog en met twee lesjes gaat 't ook naar de 4-5 minuten lopen, dus dan zal 't wel lukken... maar als 't ook nog nat wordt?
Al eens gedacht aan een regenafstotende windjack?quote:Op maandag 22 februari 2010 21:20 schreef winka het volgende:
[..]
Ik vind het ook erg moeilijk wat aan te trekken met hardlopen, vooral als het regent zoals vandaag. Normaal gesproken draag ik een lange broek ( zo'n strakke, weet niet hoe dat heet), een thermoshirt met lange mouwen met windjack eroverheen. Met de kou ging dat nog net. Maar vanmiddag heb ik in de regen gelopen en met de wandelstukjes ben ik toch bang om kou te vatten.
Met regenjas rennen is niet echt een optieDus ik denk dat ik maar een gevoerd windjack ga kopen ofoz
Goeie vragen. Ga eigenlijk nooit stappen op vrijdag en drink wel iets aan alcohol, maar dat blijft beperkt tot een paar glazen. Ontbijt is een licht ontbijt zoals yoghurt met cruesli ofzoiets dergelijks. Mijn werkweek is halfzeven opstaan en rond zeven uur thuisquote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:37 schreef lekzzz het volgende:
[..]
Ik vroeg me af hoe lang je nachtrust is op vrijdag, drink je s'avonds alcohol of niet? Je ontbijt hoe ziet dat er uit? Wat voor werkweek heb je achter de rug? Dat is allemaal afhankelijk hoe je op zaterdag loopt.
Met 4x1km volbracht ben je verder dan les 1.quote:Op maandag 22 februari 2010 23:08 schreef Coelho het volgende:
Vorig jaar heb ik Evy1 helemaal gedaan en liep ik met gemak 7 km. Door een blessure 4 maanden niet gelopen, weer begonnen met les13 in de vrieskou en een week later een verkoudheid gekregen die me al weken hondsbenauwd houdt. Afgelopen zaterdag dacht ik "het is weer boven nul, ik ga wel even 4x8min in een rustig tempo doen." BAM. Deksel op de neus.
Nu overweeg ik serieus om weer met les 1 te beginnen, wat meer op loopstijl te focussen enz. Verstandig? Wat zijn goede tips, waar dien ik op te letten? Of kan ik gewoon beter opnieuw bij les 13 of zo instappen? Uiteindelijk heb ik met moeite 4x1km met 250m wandelen vol kunnen houden, 5km in 33min. Conditie is dus niet nul, maar ik weet ook niet goed hoe nu verder.
Goed je gaat niet stappen maar drinkt wel wat alcohol, mijn ervaring is dat alcohol je conditiepijl omlaag kan halen. De één heeft er meer last van dan de ander. Bier is helemaal zoiets wat daar flink aan kan meehelpen. Liever de avond ervoor niet drinken is nog beter, probeer het eens een keertje.quote:Op maandag 22 februari 2010 21:59 schreef Blik het volgende:
[..]
Goeie vragen. Ga eigenlijk nooit stappen op vrijdag en drink wel iets aan alcohol, maar dat blijft beperkt tot een paar glazen. Ontbijt is een licht ontbijt zoals yoghurt met cruesli ofzoiets dergelijks. Mijn werkweek is halfzeven opstaan en rond zeven uur thuis
Overtraining lijkt me sterk, want op zondag is er niks aan de hand. Het is echt puur alleen de zaterdagochtendquote:Op dinsdag 23 februari 2010 10:09 schreef Krullehoofd het volgende:
Wanneer je niet genoeg ben hersteld dan is je hartslag in rust hoger. Normaal proces in je lichaam. Op deze manier kun je overtraindheid vaststellen. En als je het niet vertrouwt, een bezoekje aan een arts.
Uiteraard. Ik ken je verder niet, en ik ken je trainingsschema ook niet en hoelang je al traint niet. Misschien handig om ook te posten ?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 10:57 schreef Blik het volgende:
[..]
Overtraining lijkt me sterk, want op zondag is er niks aan de hand. Het is echt puur alleen de zaterdagochtend
Kleine pasjes dus , en hangt ook van je wandeltempo af wat bij jou ook wat lager zou liggenquote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:25 schreef Sheriam het volgende:
Wat lopen jullie lange afstanden, ik meet het net na op Google pedometer en ik zit aan de 2.6KM voor les 8. In andere postjes zie ik 3 of meer KM voor de eerste paar weken. Ga ik echt zo langzaam? Ben ook wel een heel klein ukkie, 1.57 (als ik voor een groep brugklassers sta, zijn de meesten al langer dan ik).
Hahaha dat is die man van: "IK HEB GODVERDOMME EEN MENING"quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:41 schreef neen het volgende:
Ik ben ook weer eens begonnen![]()
bij les 4, nu maar volhouden
Probleem dat ik gezichten bijna altijd herken.quote:
Ja, kleine pasjes... heb nog nooit met iemand samen hard gelopen, maar als ik met een redelijk lange kennis wandel wel eens opgelet en ik neem letterlijk 2 stappen voor 1 van hem. Heb hele korte pootjes, ik heb maar maat 38 en dan nog moet er standaard een flink stuk af als ik een nieuwe broek koop. Nou ja als duur gewoon okay is voor conditie is 't mooi... gelukkig was ik niet van plan wedstrijden te gaan lopen (of misschien tegen brugklassers,quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:39 schreef Joene het volgende:
[..]
Kleine pasjes dus , en hangt ook van je wandeltempo af wat bij jou ook wat lager zou liggen
je moet je niet op afstanden concentreren maar op duurals je het nu lekker kan volhouden is het prima
Ik wil ook al weken weer beginnen, maar met die klotesneeuw kon ik hier niet in het park lopen en nu heb ik een wond die me belemmert te lopen. Zo schiet het niet op natuurlijkquote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:41 schreef neen het volgende:
Ik ben ook weer eens begonnen![]()
bij les 4, nu maar volhouden
Maak je niet druk over snelheid en afstand. Dat komt later wel.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:25 schreef Sheriam het volgende:
Wat lopen jullie lange afstanden, ik meet het net na op Google pedometer en ik zit aan de 2.6KM voor les 8. In andere postjes zie ik 3 of meer KM voor de eerste paar weken. Ga ik echt zo langzaam? Ben ook wel een heel klein ukkie, 1.57 (als ik voor een groep brugklassers sta, zijn de meesten al langer dan ik).
Zaterdagochtend heb ik tijd om te sporten, zaterdagmiddag heb ik inderdaad andere prioriteiten. Dan ben ik vaak naar de stad geweest en blijf even hangen om te borrelen, en dan zit hardlopen er niet in. Het is niet voor niks dat sportscholen vaak zaterdagavond en zondagmiddag dicht zijn, dat komt omdat er gewoon te weinig mensen sporten op dit tijdstippen.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 13:27 schreef jack4ya het volgende:
't Is geen hogere wiskunde denk ik. Hij is gewoon niet gewend om 's morgens te lopen aangezien hij altijd in de vroege avond loopt.
En op zaterdag in de vroege avond lopen, om te kijken of het inderdaad is wat ik denk dat het is, gaat hij niet doen. Want hij zit dan aan het bier.
Prioriteiten kennelijk.
loop je op zondag dan op hetzelfde tijdstip als op zaterdagochtend? Dan is de tijd niet het probleem.quote:Op woensdag 24 februari 2010 11:06 schreef Blik het volgende:
En ik loop ook regelmatig op zondag, dat is nou juist het vreemde. Dan heb ik nergens last van.
Top , ik hou alleen niet zo van online kleren kopenquote:Op woensdag 24 februari 2010 14:22 schreef Flappekz het volgende:
Voor de liefhebbers: De Hardloopwinkel heeft volgende week 50% korting op kleding
Daarom hebben ze ook gewone filialenquote:Op woensdag 24 februari 2010 14:22 schreef Joene het volgende:
[..]
Top , ik hou alleen niet zo van online kleren kopen
Ik ga inderdaad daar maar eens kijkenquote:Op maandag 22 februari 2010 21:31 schreef lekzzz het volgende:
[..]
Al eens gedacht aan een regenafstotende windjack?
Ja deze les was inderdaad leuk en lekker pittigquote:Op woensdag 24 februari 2010 07:23 schreef Joene het volgende:
Succes Les 14 is leuk met 3x6 minuten !
Zitten alleen in Den Haag, Bodegraven en Leiden geloof ikquote:Op woensdag 24 februari 2010 14:27 schreef winka het volgende:
[..]
Ik ga inderdaad daar maar eens kijkenIk lees net dat de Hardloopwinkel kortingen heeft, even kijken of deze winkel in de buurt zit.
Mijn idee ook.quote:Op woensdag 24 februari 2010 11:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
loop je op zondag dan op hetzelfde tijdstip als op zaterdagochtend? Dan is de tijd niet het probleem.
Wel heb je dan waarschijnlijk een extra dag herstel gehad als je op zondag loopt?
en lopen rond lunchtijd op zaterdag?
Ja, dat is ongeveer hetzelfde tijdstip. Maar het zou dan dus herstel kunnen zijn van een zware werkweekquote:Op woensdag 24 februari 2010 11:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
loop je op zondag dan op hetzelfde tijdstip als op zaterdagochtend? Dan is de tijd niet het probleem.
Wel heb je dan waarschijnlijk een extra dag herstel gehad als je op zondag loopt?
en lopen rond lunchtijd op zaterdag?
loop je door de week niet dan? en je doet verder ook niet aan sport?quote:Op woensdag 24 februari 2010 16:12 schreef Blik het volgende:
[..]
Ja, dat is ongeveer hetzelfde tijdstip. Maar het zou dan dus herstel kunnen zijn van een zware werkweek
Misschien toch wel handig als Blik gewoon even zijn loopschema neerzet hier.quote:Op woensdag 24 februari 2010 17:06 schreef computergirl het volgende:
[..]
loop je door de week niet dan? en je doet verder ook niet aan sport?
Als je maar 1x per week loopt is het niet zo raar dat het bagger gaat
Blik geeft dus aan dat hij OOK op zaterdagochtend loopt, lijkt me dan ook dat je doordeweeks loopt tochquote:Op woensdag 17 februari 2010 16:53 schreef Blik het volgende:
Even een vraag voor de hardloper met wat verstand van trainen op je hartslag. Ik loop de laatste tijd ook op zaterdagochtend (11:00 a 12:00)
Wat is de afstand die je dan loopt Blik? Als je standaard iedere keer hetzelfde rondje loopt dan raak je eraan gewend. Dit houd ook in dat je dan geen uitdaging meer aan je lichaam geeft, je wordt minder snel geprikkeld.quote:Op woensdag 24 februari 2010 17:45 schreef Blik het volgende:
Heb volgens mij al eerder aangegeven dat ik 3x per week sport. Als het kan tweemaal doordeweeks, en eenmaal in het weekend. Standaard minimaal 1 dag rust ertussen. Meestal rondje van 40 - 45 minuten. Eerst liep ik nooit op zaterdag wegens andere verplichtingen, maar die verplichtingen heb ik nu niet meer.
Dus bijvoorbeeld:
Maandag: rust
Dinsdag: rondje 45 minuten
Woensdag: rust
Donderdag rondje 40 minuten
Vrijdag: rust
Zaterdag: rondje 45 minuten (haal ik nooit omdat het dan standaard kut gaat)
zondag: rust
Je kunt mij niet vertellen dat dit teveel zou zijn.
Linkerbeen , binnenkant bovenbeenquote:
quote:Op woensdag 24 februari 2010 17:23 schreef Krullehoofd het volgende:
@computergirl Je bent wel vrij direct hè ?
Die 45 minuten is voor mij redelijk pittig nog, doe ik pas sinds een paar weken. Dus dat is nog niet zozeer een probleemquote:Op woensdag 24 februari 2010 18:22 schreef lekzzz het volgende:
[..]
Wat is de afstand die je dan loopt Blik? Als je standaard iedere keer hetzelfde rondje loopt dan raak je eraan gewend. Dit houd ook in dat je dan geen uitdaging meer aan je lichaam geeft, je wordt minder snel geprikkeld.
Maar dat heeft natuurlijk niks met overtraint zijn te maken, en dat is waar mijn vraag over gaat.quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:43 schreef lekzzz het volgende:
@Blik, het gaat er ook om wat je aan afstand loopt en hoe je de trainingen inzet. Loop je iedere keer 45 minuten aan één stuk en hetzelfde tempo dan zou je lichaam er uiteindelijk niets van gaan merken en heb je kans dat je op dit niveau blijft doorlopen. Op het moment dat je gaat variëren in je trainingen zul je pas verbetering gaan merken. Kijk maar naar het trainingsschema van Evy, daar zit ook voldoende variatie in.
hoho, ik ben gewoon benieuwd naar goede redenaties voor het slecht lopen op zaterdagochtend. Ik vroeg me gewoon af of er meerdere dingen zouden kunnen zijn die die vermoeidheid zouden kunnen verklaren. Ik verwerp de andere dingen tot nu toe omdat het geen logische verklaringen zouden zijn. Dat betekent niet dat ik niet waardeer dat jullie meedenken over dit probleem.quote:Op donderdag 25 februari 2010 09:19 schreef jack4ya het volgende:
Natuurlijk ben je niet overtraind, dat zeg je immers zelf al "Het is puur de zaterdagochtend." Je denkt zelf dat het van je werkweek is, waarom wil je dan andere ideeën horen, als je ze toch verwerpt.
En men bouwt wel degelijk variatie in trainingen. Anders hebben ze geen prikkels en worden ze niet 'beter' en blijven ze op de toppen van hun 'kunnen' lopen. En dan zouden ze dus wél overtraind kunnen raken.
quote:Op woensdag 24 februari 2010 21:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
![]()
We zijn hier toch niet bij het koninklijk huis?
Ach, weet je we lopen allemaal wel eens bagger. In mijn geval doe ik gewoon een extra rustdag. Niet iedere training moet een wedstrijd zijn.quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:27 schreef Blik het volgende:
[..]
hoho, ik ben gewoon benieuwd naar goede redenaties voor het slecht lopen op zaterdagochtend. Ik vroeg me gewoon af of er meerdere dingen zouden kunnen zijn die die vermoeidheid zouden kunnen verklaren. Ik verwerp de andere dingen tot nu toe omdat het geen logische verklaringen zouden zijn. Dat betekent niet dat ik niet waardeer dat jullie meedenken over dit probleem.
ik bouw ook wel variatie op in mijn trainingen, het voorbeeld wat ik postte was niet een standaard trainingsweek. Ik wil ook nog wel eens 15 of 20 minuten snelheidstrainingen doen in de sportschool ipv een 40 of 45 minuten training.
Maar als je standaard op zaterdagochtend moet stoppen met je training omdat je hartslag na 15 minuten op 190 zit, dan is er toch iets niet goedquote:Op donderdag 25 februari 2010 13:24 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Ach, weet je we lopen allemaal wel eens bagger. In mijn geval doe ik gewoon een extra rustdag. Niet iedere training moet een wedstrijd zijn.
Dat is niet goed als je op andere dagen gewoon 40 of 45 minuten kunt hardlopen met een gemiddelde hartslag van 175quote:Op donderdag 25 februari 2010 15:35 schreef Krullehoofd het volgende:
Waarom zou het niet goed zijn, misschien is het wel normaal voor jou. Jack4ya had geloof ik ook zoiets. Ik weet niet hoe dat nu bij haar is.
mijn ingevulde schema was indicatief, heb in principe geen vaste loopdagen, alleen wel standaard een dag rust.quote:Op donderdag 25 februari 2010 16:40 schreef jack4ya het volgende:
Of een keer op een dinsdag ipv maandag.
Als je het allemaal niet meer weet, vraag het Jack4ya, die weet zelfs een lepel nog krom te pratenquote:Op donderdag 25 februari 2010 16:44 schreef jack4ya het volgende:
Prima... laat die zaterdag idd dan lekker zitten. Komt vanzelf wel weer. Of niet. Jezelf continu plagen met zoiets is zelfkastijding.
Dat verklaard waarschijnlijk gewoon een hoop hoor, als je vaak die lange tijden loopt heb je ook meer tijd nodig om te herstellen. Als je dan op zondag loopt heb je een extra rustdag tussendoor zoals jack4ya ook al aangaf. Kortom verandering van loopschema en/ of extra rust tussendoor zal wonderen verrichten. Echt drie keer per week hetzelfde lopen zet echt geen zoden aan de dijk hoor. Succes ermee Blik.quote:Op donderdag 25 februari 2010 15:53 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat is niet goed als je op andere dagen gewoon 40 of 45 minuten kunt hardlopen met een gemiddelde hartslag van 175
Nou niet zo onschuldig, dat weet je best !quote:
Check iets verder dan halverwege een verlengde wandelpauze ingelastquote:
Die heb ik net gedaanquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |