I'm with youquote:Op maandag 16 november 2009 17:11 schreef Marokkaanse18 het volgende:
Ja ik ga er binnenkort écht mee beginnen
Gedachte alleen al maakt me moequote:
Je moet echt door hebben hoe snel het allemaal gaat, ik ben net 1,5 maand begonnen ofzo, en in het begin ging ik kapot bij een les van 2 min rennen - 1 min lopen, en dan 8x. Nu heb ik (nog geen 1,5 maand later dus) gisteren 8min rennen - 1 min lopen en dan 4x gelopen. Heerlijk om te zien dat je zo snel vooruit kan gaan!quote:Op maandag 16 november 2009 17:14 schreef Marokkaanse18 het volgende:
[..]
Gedachte alleen al maakt me moe![]()
Maar néé echt..van t weekend beginnen hoop ik
Je voelt je daarna écht heerlijk
Dat gaat indd wel snel ! Hoevaak loop je dan per week?quote:Op maandag 16 november 2009 17:17 schreef caspervc het volgende:
[..]
Je moet echt door hebben hoe snel het allemaal gaat, ik ben net 1,5 maand begonnen ofzo, en in het begin ging ik kapot bij een les van 2 min rennen - 1 min lopen, en dan 8x. Nu heb ik (nog geen 1,5 maand later dus) gisteren 8min rennen - 1 min lopen en dan 4x gelopen. Heerlijk om te zien dat je zo snel vooruit kan gaan!
Let wel goed op verlichting 's avonds in deze tijden, en kleed je op het weer
Ik ben eind augustus begonnen (met 1 minuut hardlopen, 2 minuten wandelen en dan 7 keer dacht ik).quote:Op maandag 16 november 2009 17:14 schreef Marokkaanse18 het volgende:
Gedachte alleen al maakt me moe![]()
Maar néé echt..van t weekend beginnen hoop ik
Je voelt je daarna écht heerlijk
Da's dan wel weer fijn ja. Loopt een stuk makkelijker iigquote:Op maandag 16 november 2009 19:48 schreef jack4ya het volgende:
Volgens mijn hartslag meter ga ik niet meer acuut dood.![]()
![]()
Rennen zal je !quote:Op dinsdag 17 november 2009 07:20 schreef Duizendpootje het volgende:
toch maar even een tvp..![]()
al is het alleen om mijn grote broer te volgen!![]()
Meldt zichquote:Op dinsdag 17 november 2009 14:19 schreef BeeJee78 het volgende:
Is er hier ook iemand die een hartslagmeter met zo'n footpod gebruikt?
Ik ben benieuwd of dat een beetje werkt.
Een hartslagmeter met GPS vind ik nog een beetje te duur voor mij als beginner...
Klinkt interessant... welk model heb je?quote:Op dinsdag 17 november 2009 14:35 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Meldt zich![]()
Ja hoor werkt prima. Overigens footpod geeft meer info dan een GPS. Denk hierbij aan het aantal stappen wat je zet, de afstand van je passen enz.
Voordelen zijn dat de batterijen langer meegaan dan die van de GPS. Footpod doet er bij mij zo'n anderhalve maand over en de GPS 1 weeken als je door vogelaarwijken heen loopt heb je geen last van interferentie van de schotels
aawh broer toch! Arm schaap..quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:58 schreef caspervc het volgende:
Even geen hardlopen voor mij, zit met griep op de bank...
Damn, dat is niet goed voor je conditiequote:Op dinsdag 17 november 2009 13:58 schreef caspervc het volgende:
Even geen hardlopen voor mij, zit met griep op de bank...
Waarom wil je wachten met Evy 2?quote:Op dinsdag 17 november 2009 21:45 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Verder ben ik een beetje doelloos momenteel. Nu ik Evy serie 1 heb uitgelopen weet ik even niet meer zo goed wat mijn nieuwe doelen worden. Evy 2 wilde ik nog even mee wachten. Hoe doen jullie dat?
Ik plan steeds een iets groter rondje, of ik probeer hetzelfde rondje wat sneller. En de ene keer lukt me dat beter dan de andere. Gisteren nog 17 kilometer achter elkaarquote:Op woensdag 18 november 2009 20:58 schreef dyna18 het volgende:
Omdat ik eerst een beetje wil consolideren wat ik nu kan. Het hoeft van mij niet meteen sneller en verder.
Wat voor doelen hebben jullie nu om naar toe te werken als je Evy 1 klaar bent?
quote:
Even uit nieuwsgierigheid, hoe lang doe je dan over die 17 km ?quote:Op donderdag 19 november 2009 00:49 schreef Woodpecker het volgende:
[..]
Ik plan steeds een iets groter rondje, of ik probeer hetzelfde rondje wat sneller. En de ene keer lukt me dat beter dan de andere. Gisteren nog 17 kilometer achter elkaarEn dat te bedenken dat het pas april is dat ik ermee begon
[..]
Ik kan nu vrij redelijk 30 minuten aaneen volhouden en wil voorlopig even op dit niveau blijven. Voorlopig is tot en met 6 december, als ik mijn eerste hardloopwedstrijd heb. Mijn schema is dan ook elke tweede dag 30 minuten met in het weekend het 5K-parcours in het Amsterdamse Bos.quote:Op woensdag 18 november 2009 20:58 schreef dyna18 het volgende:
Omdat ik eerst een beetje wil consolideren wat ik nu kan. Het hoeft van mij niet meteen sneller en verder.
Wat voor doelen hebben jullie nu om naar toe te werken als je Evy 1 klaar bent?
Tijd: 01:55:55quote:Op donderdag 19 november 2009 07:28 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Even uit nieuwsgierigheid, hoe lang doe je dan over die 17 km ?
Zo hee, mooi rondje zeg.quote:Op donderdag 19 november 2009 14:30 schreef Woodpecker het volgende:
[..]
Tijd: 01:55:55
Gem. tempo: 06:53 min/km
http://connect.garmin.com/activity/19026516
Inderdaad, deze instelling klinkt herkenbaar.quote:Op donderdag 19 november 2009 11:22 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik kan nu vrij redelijk 30 minuten aaneen volhouden en wil voorlopig even op dit niveau blijven. Voorlopig is tot en met 6 december, als ik mijn eerste hardloopwedstrijd heb. Mijn schema is dan ook elke tweede dag 30 minuten met in het weekend het 5K-parcours in het Amsterdamse Bos.
De dingen waar ik nu mee bezig ben, zijn techniek verbeteren (voeten meer afrollen) en snelheid opbouwen.
Tegen de tijd dat de prestatieloop op 6 december in de buurt komt, kijk ik wel weer rond naar vervolgtrainingen. Volgend jaar wil ik in mei een 10K lopen, samen met m'n broer die al eens de marathon van Amsterdam en een stuk of wat 10K's en halve marathons heeft gelopen.
Olympisch Stadionloop (http://www.phanos.org/olympischstadionloop/)quote:Op donderdag 19 november 2009 21:04 schreef dyna18 het volgende:
Welk evenement ga je 6 december trouwens lopen?
Lijkt wel een leuke loop.quote:Op donderdag 19 november 2009 21:09 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Olympisch Stadionloop (http://www.phanos.org/olympischstadionloop/)
De 5K prestatieloop dus.
10K ga ik niet redden
10,4km per uur dusquote:Op donderdag 19 november 2009 21:40 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb net trouwens uitgerekend dat ik gemiddeld 1,04 km per 6 minuten loop. Is dat een normaal tempo?
Alles tussen de 7 en 15 is volgens mij een normaal tempoquote:Op donderdag 19 november 2009 21:40 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb net trouwens uitgerekend dat ik gemiddeld 1,04 km per 6 minuten loop. Is dat een normaal tempo?
Ik loop zelf 9,5 km/u.quote:Op donderdag 19 november 2009 21:40 schreef Smart_ass het volgende:
1. het maakt niks uit hoe snel je loopt, áls je maar looptquote:Op donderdag 19 november 2009 22:30 schreef Smart_ass het volgende:
Maar dan weet ik in ieder geval dat het normaal is. Ik had namelijk het gevoel dat ik redelijk langzaam liep.
Een half jaar geleden toen ik begon liep ik rond de 7,5 m/km (minuten per kilometer, ik moet er nog steeds aan wennen), inmiddels loop ik een gemiddelde van 6,5 zonder dat ik er echt mee bezig ben. Af en toe een stukje (halve kilometer) harder lopen en dan weer een stukje rustiger (dat heet interval geloof ik) helpt ook om je snelheid te verhogen. Ik loop momenteel nog geen tien kilometer binnen een uur, maar ik loop inmiddels wel twee uur achter elkaar, ook wat waardquote:Op donderdag 19 november 2009 22:30 schreef Smart_ass het volgende:
Maar dan weet ik in ieder geval dat het normaal is. Ik had namelijk het gevoel dat ik redelijk langzaam liep.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 09:21 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
1. het maakt niks uit hoe snel je loopt, áls je maar loopt
2. ook al gaat je snelheid er op langere afstanden iets op achteruit: who cares? ik bedoel, je loopt voor jezelf, en als jij niet sneller kunt of wilt, dan is het toch prima? Ik loop af en toe hardlopers voorbij die niet sneller kunnen of willen, prima. Er zijn ook genoeg mensen die mij inhalen, omdat ik niet harder kan, ook prima.
3. ik zat in het begin van mijn hardloopcarriere *kuch*rond 9,5 km/u en zit dat nu nog steeds, nu ik 30 minuten aaneen hardloop, dus het hoeft niet eens zo te zijn dat je langzamer gaat lopen.
Ja, jullie hebben gelijk inderdaad.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:51 schreef Woodpecker het volgende:
Een half jaar geleden toen ik begon liep ik rond de 7,5 m/km (minuten per kilometer, ik moet er nog steeds aan wennen), inmiddels loop ik een gemiddelde van 6,5 zonder dat ik er echt mee bezig ben. Af en toe een stukje (halve kilometer) harder lopen en dan weer een stukje rustiger (dat heet interval geloof ik) helpt ook om je snelheid te verhogen. Ik loop momenteel nog geen tien kilometer binnen een uur, maar ik loop inmiddels wel twee uur achter elkaar, ook wat waard
Weet je je hartslag ook ?quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:19 schreef caspervc het volgende:
Goed bezig jullie allen.
Na mijn kleine ziekzijn vandaag weer de runningshoes aagetrokken
Ik voelde me goed, en ben niet echt verzwakt geweest door dat ik ziek was (gewoon normaal kunnen eten, één dagje koorts) dus ik dacht: vorige keer ging de 8/8/8/8 wel goed (les 20), laat ik gewoon les 21 (10-10-12) proberen. Ik zie wel waar het schip strandt.
Dus Casper ging rennen.
Eerste stuk ging heerlijk, ik vond het bijna jammer dat ik er was en moest stoppen. Toch maar gedaan, even op krachten gekomen en weer lekker verder. Tweede stuk was al pittiger. Toch lekker doorgestampten ook hier weer netjes het einde gehaald. Derde stuk, stuk van 12 minuten was echter K*T. Ik merkte dat ik me te warm had gekleed (tshirt met hardloop shirt met lange mouwen), t was echt warm buiten.
Toch volgehouden, en thuis bleek dat ik nog nooit zo snel heb gelopen (10,44 gemiddeld volgens afstandmeten.nl)
Nu zit ik thuis, aan de ene kant ging het laatste stuk dus niet goed, maar de rest ging echt lekker. Aan de andere kant ben ik nogal verbaasd dat ik zomaar 6,4 km ren.
Ik denk dat ik te hard ben gestart en ik wil hem dan ook nog een keer gaan lopen binnenkort. Minder hard starten en proberen langer stabiel te blijven lopen.
Netjes!quote:Op zondag 22 november 2009 18:18 schreef caspervc het volgende:
Ik heb vandaag les 22 van Evy gelopen. 15-2-15-2. Omdat ik vorige keer nogal dood was gegaan vandaag anders aangepakt. Rustig beginnen en kijken of ik het tweede deel harder kon lopen. Gemakkelijk 2x15 gelopen. Tweede deel inderdaad verder gelopen dan het eerste deel. Uiteindelijk 5,5 km gelopen in 34 minuten. Opvallend vond ik dus zelf hoe makkelijk het ging. Volgende keer ga ik toch wat harder lopen. Dan maar bijna dood aan het einde, je komt er wel verder mee
De discipline heb ik welquote:Op maandag 23 november 2009 09:48 schreef Big-Ern het volgende:
Voor de mensen die het moeilijk vinden om de discipline op te brengen om weer te gaan lopen, raad ik aan om lid te worden van een loopgroep.
quote:Op maandag 23 november 2009 10:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De discipline heb ik wel
Alleen was het fysiek voor mij moeilijker om een wandelpauze te hebben en daarna verder te moeten lopen dan om gewoon door te blijven lopen. Misschien omdat ik dan toch al in de "roes" van het hardlopen zit.
Maar ik zal toch eens rond gaan kijken naar een loopgroep. Bedankt voor je tip
Waar vind je zo'n groep?quote:Op maandag 23 november 2009 09:48 schreef Big-Ern het volgende:
Voor de mensen die het moeilijk vinden om de discipline op te brengen om weer te gaan lopen, raad ik aan om lid te worden van een loopgroep. Dan loop je op gezette tijden met een groep mensen. Is leuker dan alleen lopen en je krijgt ook nog eens gerichte training om daadwerkelijk sneller te worden EN aan je looptechniek te werken. Om het geld hoef je het ook niet te laten. Bij de loopgroep waar ik bij zit betaal ik 15 euro per kwartaal.
Kijk hier eens ..quote:Op woensdag 25 november 2009 12:54 schreef jack4ya het volgende:
Soooooo!![]()
Ik zit net op mijn stoel even het onderbeen te heffen/been te strekken. (Quadricepoefeningetje dus) Ik twijfelde even hoe gevoelig mijn knieen waren, ik kan nu met absolute zekerheid zeggen dat het érg gevoelig is, zeg maar gerust, pijnlijk.![]()
Anyone?quote:Op dinsdag 24 november 2009 00:42 schreef Skv het volgende:
Eergisteren les 23 gelopen. Had alleen niet echt opgelet hoelang het duurde en waar ik naartoe liep. Resultaat: aan het einde van de les was ik ergens in the middle of nowhere. Toen maar gewoon doorgelopen met het begin van les 24. Uiteindelijk gelopen: 10, 1, 12, 1, 12, 1, 10, 1, 12, 1.
Resultaat van de run:
[ afbeelding ]
Ik snap er geen zak van. Ben ik nou mezelf stelselmatig te weinig aan het laten lopen? Ik besef dat het niet handig is om zulke afstanden ineens te gaan lopen, maar ik vraag me wel een klein beetje het nu af waarom ik bij les 23 van een programma voor 5 km de 10 km al vol kan houden.. Heb de dag erna en vandaag ook geen last gehad van pijntjes of blessures ofzo.
Anyway, de 10 km gehaald!![]()
Wat is trouwens het doel van Evy 2? 15 KM of 10 KM? En in welke tijd?
Evy 2 begeleidt je naar 10KM toe, maar ik heb dat op eigen kracht gered. Ik had net als jij aan het einde van Evy1 het idee dat ik harder cq. verder kon dan dat Evy zei, en dat is alleen maar goed, want dat betekent dat je lijf (en geest) het aankan. Ik ben na deel 1 gewoon half uurtjes gaan lopen van vijf kilometer, en steeds iets verder, en soms stukken wat sneller, en dat helpt ook. Evy heeft mij een drempel over geholpen, en nu loop ik op mezelf. Ik ben een volwassen loper gewordenquote:
Als het voor het eerst is zou ik gewoon een paar dagen aankijken of het wegzakt.quote:Op donderdag 26 november 2009 12:27 schreef betty_sue het volgende:
Net terug van lopen. Ipod zegt les 6, Evy les 7...zo maar even kijken in het schema. Heb voor de eerste keer pijn in mn schenen. Volgens blessurewijzer mag ik nu 5 weken niet lopen maar mn klachten zijn net iets anders als die site beschrijft. Even fysio bellen denk ik en bij een vereniging iemand naar mn lopen laten kijken. Misschien dat ik iets aan kan passen.
Als ik jou was zal ik hier heel erg mee oppassen. Als je eenmaal goede shin splints te pakken hebt zit je inderdaad minimaal 5 weken geheel aan de kant. Heb het zelf ook gehad toen ik begon met hardlopen (op verkeerd schoeisel en zonder lessen, gewoon maar wat rond gaan rennen); binnen 1 week heb ik het opgelopen. Heb in die week drie keer over 3 á 4 kilometer hardgelopen en daarna 6 weken rust gehouden.quote:Op donderdag 26 november 2009 12:27 schreef betty_sue het volgende:
Net terug van lopen. Ipod zegt les 6, Evy les 7...zo maar even kijken in het schema. Heb voor de eerste keer pijn in mn schenen. Volgens blessurewijzer mag ik nu 5 weken niet lopen maar mn klachten zijn net iets anders als die site beschrijft. Even fysio bellen denk ik en bij een vereniging iemand naar mn lopen laten kijken. Misschien dat ik iets aan kan passen.
De allereerste keer was ik ook gewoon gaan rennen op sneakers en hierna kon ik 2 weken niks doen. Toen goede schoenen gekocht en met Evy begonnen. Als het van het weekend mooi weer is en de pijn is weg ga ik maar even in het bos rennen. Zachte ondergrond is dan wel wat fijner.quote:Op donderdag 26 november 2009 18:42 schreef Skv het volgende:
[..]
Als ik jou was zal ik hier heel erg mee oppassen. Als je eenmaal goede shin splints te pakken hebt zit je inderdaad minimaal 5 weken geheel aan de kant. Heb het zelf ook gehad toen ik begon met hardlopen (op verkeerd schoeisel en zonder lessen, gewoon maar wat rond gaan rennen); binnen 1 week heb ik het opgelopen. Heb in die week drie keer over 3 á 4 kilometer hardgelopen en daarna 6 weken rust gehouden.
Ik wil 't ook rustig uitbouwen idd. Op 29 mei wil ik graag een 10K kunnen lopen, maar dat moet lukkenquote:Op maandag 30 november 2009 14:20 schreef BeeJee78 het volgende:
Zo hard loop ik ook ongeveer momenteel.
Geen haast, rustig uitbouwen.
Wat is er zondag? Wedstrijd?
Aha, spannend! Ben benieuwd hoe je het vindt!quote:Op maandag 30 november 2009 14:33 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik wil 't ook rustig uitbouwen idd. Op 29 mei wil ik graag een 10K kunnen lopen, maar dat moet lukken
Ja, zondag is m'n eerste 5K-wedstrijd, sterker nog, m'n eerste wedstrijd ooit. Olympisch Stadionloop in A'dam.
Da's grappig Casper, daar woon ik in de buurt. Doe je nog mee aan de Midwintermarathon in februari?quote:Op maandag 30 november 2009 14:49 schreef caspervc het volgende:
Goed bezig spijkerbroek,
Ook voor mij is dat mijn snelheid ongeveerMeestal iets hoger, rond de 5:50 min/km. Gisteren met mijn stiefvader en de hond 10 km gelopen Dit was de route. In 1:11, dat dan weer wel... Echter in het parcours zat 154 meter hoogteverschil (volgens zijn Garmin) dus goed pittig. Ik moest ook vaak af en toe even lopen.
Van de week Evy serie 1 uitlopen,Als het goed is is zondag de laatste les! Dan ga ik lekker verder met serie 2
Neen, eerste wedstrijd wil ik niet in de winter lopen, als het heel koud kan zijnquote:Op maandag 30 november 2009 15:09 schreef BeeJee78 het volgende:
[..]
Da's grappig Casper, daar woon ik in de buurt. Doe je nog mee aan de Midwintermarathon in februari?
De 8km is voor jou een eitje!
Zo Cas, dat is een pittig rondje! goed bezig!quote:Op maandag 30 november 2009 14:49 schreef caspervc het volgende:
Goed bezig spijkerbroek,
Ook voor mij is dat mijn snelheid ongeveerMeestal iets hoger, rond de 5:50 min/km. Gisteren met mijn stiefvader en de hond 10 km gelopen Dit was de route. In 1:11, dat dan weer wel... Echter in het parcours zat 154 meter hoogteverschil (volgens zijn Garmin) dus goed pittig. Ik moest ook vaak af en toe even lopen.
Van de week Evy serie 1 uitlopen,Als het goed is is zondag de laatste les! Dan ga ik lekker verder met serie 2
Laat je ff weten hoeveel sneller je gaat met die tegoedbon op zak?quote:Op woensdag 2 december 2009 08:59 schreef Skv het volgende:
Van Sinterklaas twee paar speciale hardloopsokken, een gordel met vier kleine bidons, een paar sporthandschoenen en 20 Euro aan tegoed bij Runnersworld gekregen bij de schoonfamilie. Vandaag of morgen maar eens testen allemaal!
Goed bezig! Hardloopsokken heb ik ook gevraagd, bidons vind ik nog niet nodig (pas als ik langer dan 1,5 uur loop) en handschoenen, tja, daar zal ik ook wel aan moeten in de winterquote:Op woensdag 2 december 2009 08:59 schreef Skv het volgende:
Van Sinterklaas twee paar speciale hardloopsokken, een gordel met vier kleine bidons, een paar sporthandschoenen en 20 Euro aan tegoed bij Runnersworld gekregen bij de schoonfamilie. Vandaag of morgen maar eens testen allemaal!
Arch supportquote:Op woensdag 2 december 2009 10:23 schreef jack4ya het volgende:
Wat is nu het voordeel van hardloopsokken? De mijne/gewone van de, verrek *, ze kwamen van de Wibra, zitten heerlijk.
*] (Vraag me niet hoe ik ooit in de Wibra terecht kwam, hehe)
Ik vind hardloopsokken lekkerder zitten dan gewone sportsokken. De zool van sportsokken zijn dikker maar de zool van hardloopsokken voelen wel zachter aan, en dat vind ik prettiger..quote:Op woensdag 2 december 2009 10:23 schreef jack4ya het volgende:
Wat is nu het voordeel van hardloopsokken? De mijne/gewone van de, verrek *, ze kwamen van de Wibra, zitten heerlijk.
Mijn gewone sokken waar ik mee ren komen van de Gamma.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:23 schreef jack4ya het volgende:
Dunne sokken met iets verdikte zool, superplatte naad bij de tenen, tamelijk strak. Ze mogen niet wrijven, dat is het belangrijkst.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:23 schreef jack4ya het volgende:
Herkenbaar.. Droeg zelf altijd sportsokken, maar dan wel van nike, puma of adidas. en dat beviel prima, gebruikte ik voor hardlopen en zaalvoetbal.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:49 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Mijn gewone sokken waar ik mee ren komen van de Gamma.
Zitten ook prima.
Als er maar geen synthetische troep in de sokken zit, vinden mijn voeten het wel best.
Maar ik ben ook pas bij les 16, moet ueberhaupt nog loopschoenen en kleren kopen, gelukkig geen last van scheenbenen en voeten wat nogal eens schijnt te gebeuren als ik deze topics lees.
Ik hou mezelf voor dat als ik straks destemeer geniet, als ik de goeie gear er nog bij koop. Maar voorlopig te lui voor (of beter: te weinig tijd om langs de winkel te gaan steeds).
Onzin. Goede hardloopkleding loopt echt een heel stuk fijner. Zorgt ervoor dat warmte vastgehouden wordt en vocht wordt afgevoerd. Kleding van bijvoorbeeld katoen zuigt vol met zweet en dat gaat plakken, schuren en wordt koud. Daarnaast vind ik met dit weer hardlopen met een korte broek ondoenlijk, dus heb ik een strakke lange aan. Plus nog een windjack als het echt koud is (en handschoenen enzo).quote:Op woensdag 2 december 2009 14:58 schreef Big-Ern het volgende:
Ach, je hoeft je ook niet altijd van die dure zooi aan te laten smeren. Alleen met schoenen zou ik voor een wat duurder segment gaan, maar voor de rest gewoon kleding aantrekken die jij lekker vindt zitten.
Tempo omlaag schroeven, hou je het een stuk langer vol en heb je achteraf niet het idee dat je te weinig hebt gedaan!quote:Op woensdag 2 december 2009 18:25 schreef jack4ya het volgende:
Wat is dat toch? Tijdens het rennen kan ik niet wachten tot ik klaar ben, ik ben compleet stuk. En na een minuut thuis denk ik al: mwah, ik had meer moeten lopen.
Het is niet zo dat ik me met Jantje van Leiden afmaak, ik ben soms draaierig na afloop. Precies ver genoeg lijkt me. Maar ik herstel wel redelijk vlot? Of push ik mezelf juist te veel (ook na afloop)?
![]()
Rupsje Nooitgenoeg.![]()
Heb gisteren een half uur gelopen en ik had eigenlijk hetzelfde. Rond 18 min. piekte ik heel even mijn zone uit. Maar deze ging al vrij snel weer naar beneden. Misschien zijn het de weersomstandigheden.quote:Op woensdag 2 december 2009 18:47 schreef jack4ya het volgende:
Ik heb nu 2 loopjes van ca 30 minuten gehad. En wat hartslagtechnisch opvalt is dat die na 22 min (ong) omlaag gaat??
Met een tekstje eronder: "Degenen die (weer) bezig zijn met hardlopen, kunnen uiteraard (weer) toegevoegd worden" ofzo. Lijkt me prima.quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:58 schreef dyna18 het volgende:
Zullen we anders gewoon het hele topic met users leeggooien, op de users die in het afgelopen topic hebben gepost, na?
Veel succes morgen Spijkerbroek!quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:36 schreef spijkerbroek het volgende:
Net m'n startnummer en chip opgehaald. Woohoo
Prima tijd toch voor de eerste wedstrijd. Hoe was het verder, is het ook nog een beetje leuk?quote:Op zondag 6 december 2009 13:59 schreef spijkerbroek het volgende:
Goed bezig, casper
Vanmorgen de Olympisch Stadionloop gelopen. Zelf geklokte tijd: 31 minuten 40 seconden. Officiële tijd volgt, maar zal niet zoveel anders zijn
Ik had wat moeite met mijn juiste tempo vinden in het begin. Eerste km deed ik in 6 minuut 50.
8,7 km/u dus. Daarna kwam ik beter in mijn tempo en heb de rest in gemiddeld 9,7 km/u gelopen. Dat is ook ongeveer mijn normale trainingstempo.
Conclusie: ik moet nog leren meteen in mijn tempo te komen, dan komt de 30 minutengrens toch wel fijn dichtbij
Vind ik ook, maar ik weet dat ik harder kanquote:Op zondag 6 december 2009 14:40 schreef BeeJee78 het volgende:
Prima tijd toch voor de eerste wedstrijd. Hoe was het verder, is het ook nog een beetje leuk?
Wanneer is die? Ik ben nog op zoek naar een leuke 7,5km loop (die dan mijn 1e prestatieloop wordt).quote:Op zondag 6 december 2009 14:57 schreef caspervc het volgende:
Netjets Spijkerbroek!
Leuk, zo'n eerste wedstrijd. Ik heb me voor mijn eerste wedstrijd opgegeven voor de Zandvoort Circuitrun, maar misschien ga ik ook nog aan de kleine 8km meedoen van de midwintermarathon in Apeldoorn.
En hoe bevallen je schoenen?quote:Op zondag 6 december 2009 17:55 schreef drijfhout het volgende:
Vandaag eindelijk hardloopschoenen, lange broeken, shirtjes, truitjes en regenrenjas gekocht.
Portemonnee leeg, maar helemaal klaar voor les 16 strakjes.
Erg benieuwd of ik inderdaad bij het lopen iets merk van de schoenen, geen lichamelijke klachten of problemen gehad met mijn andere schoenen (tennis), maar zoveel gelezen en gehoord dat goeie schoenen veel schelen, dat ik wel erg nieuwsgierig ben.
Wat voor schoenen zijn het? Goedkope dingen of merkdingen?quote:Op zondag 6 december 2009 20:26 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik ben nu bezig met m'n 2e paar schoenen (sinds augustus). Het eerste paar is volledig afgetrapt. Het tweede begint ook al mankementen te vertonen. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik beide paren, voordat ik ermee ging hardlopen, al af en toe gebruikte in het dagelijkse leven.
Nike Running schoenen.quote:Op zondag 6 december 2009 20:31 schreef Stereotomy het volgende:
Wat voor schoenen zijn het? Goedkope dingen of merkdingen?
Het ligt natuurlijk ook aan hoe je loopt. Als je wat meer over de grond schuurt, heb je meer slijtage aan de zolen. Als je je tenen heel erg buigt, heb je meer slijtage aan het buigende gedeelte van de schoen.quote:Op zondag 6 december 2009 21:49 schreef Luchtbel het volgende:
Die van mij zijn van Nike. Vomero en dus niet goedkoop. Vind ik. En nu echt gewoon afgelopen als in gat in de zool?
quote:Op zondag 6 december 2009 19:46 schreef dyna18 het volgende:
Succes drijfhout.
Geef je schoenen wat gedult, die moeten ook ingelopen worden
Ik denk dat ik ze nog even verder in moet lopen.quote:
toch wel ja?quote:Op zondag 6 december 2009 14:57 schreef caspervc het volgende:
Leuk, zo'n eerste wedstrijd. Ik heb me voor mijn eerste wedstrijd opgegeven voor de Zandvoort Circuitrun, maar misschien ga ik ook nog aan de kleine 8km meedoen van de midwintermarathon in Apeldoorn.
Goed bezig, succes vanavond! Ja ik wil nog even kijken hoe het verder gaat, maar half februari 8 km lopen moet opzich kunnen.. denk ik tochquote:Op maandag 7 december 2009 10:11 schreef Duizendpootje het volgende:
[..]
toch wel ja?
Goed bezig broer!![]()
ik ga waarschijnlijk morgen avond lopen![]()
wauw hoe is het mogelijk..
Hopelijk pak ik het dan een beetje op en hou ik vol!
21 Februari in Apeldoorn zoals gezegd. Is wel een aardige route. Tegelijk met de midwintermarathon en halve marathon. Reken erop dat het wel koud zal zijn....quote:Op zondag 6 december 2009 19:48 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Wanneer is die? Ik ben nog op zoek naar een leuke 7,5km loop (die dan mijn 1e prestatieloop wordt).
Superquote:Op maandag 7 december 2009 15:12 schreef Duizendpootje het volgende:
Ik heb net aan een vriendin beloofd om in april mee te doen aan een batavieren race ofzo
is volgens mij 3.5 km..
Dan heb ik iig een doel om te gaan hardlopen
Bata is geweldig, met name het eindfeest. Afstanden verschillen per stuk, de langste is 10 km geloof ik!quote:Op maandag 7 december 2009 15:12 schreef Duizendpootje het volgende:
Ik heb net aan een vriendin beloofd om in april mee te doen aan een batavieren race ofzo
is volgens mij 3.5 km..
Dan heb ik iig een doel om te gaan hardlopen
Meest warmte verlaat je lichaam via je hoofd, dus bij dit soort temperaturen heb ik muts of petje opquote:Op maandag 7 december 2009 16:45 schreef DarkElf het volgende:
wat hebben jullie voor kelding aan nu het kouder wordt? ik heb een lange broek en een lekke shirt met lange mouwen (van de decathlon) maar gisteren in die ziekende regen kreeg ik vooral koude handen en hoofd dus denk ik toch maar aan de handschoenen moet als het nog kouder wordt...
Nice.quote:
Op Asics.nl vind je best goede schema's!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:27 schreef spijkerbroek het volgende:
Vanmiddag ook maar weer aan de slag. Ik ben nog steeds op zoek naar een leuk schema om naar de 10K toe te werken. Nou ja, nog steeds, af en toe eens 30 seconden "zoeken"
Dus vanmiddag maar ff 30 minuten lopen. Heb ik i.i.g. dát gedaan.
WAarom niet gewoon serie 2 van Evy? Die gaat van 5k naar 10k.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:27 schreef spijkerbroek het volgende:
Vanmiddag ook maar weer aan de slag. Ik ben nog steeds op zoek naar een leuk schema om naar de 10K toe te werken. Nou ja, nog steeds, af en toe eens 30 seconden "zoeken"
Dus vanmiddag maar ff 30 minuten lopen. Heb ik i.i.g. dát gedaan.
Ik zal er naar kijkenquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:33 schreef Twizu het volgende:
Op Asics.nl vind je best goede schema's!
Als je moeite hebt met jezelf ertoe dwingen om te gaan lopen, kan je een beloning in gaan voeren.quote:Weet iemand overigens waar je discipline kan kopen?
Die zit ik net te bekijken en die lijkt me prima. Groot kans dat die het wordt, al kijk ik ook nog ff op asics.nlquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:40 schreef caspervc het volgende:
WAarom niet gewoon serie 2 van Evy? Die gaat van 5k naar 10k.
Netjes floor! Was een leuk rondje zag ik!quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:17 schreef Duizendpootje het volgende:
Zo ik heb weer gelopen hoor!
Was lekker om even te doen, en met een vriendin lopen is toch leuker dan met Evy
We hebben 5x2min gedaan, was heerlijk!
quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:02 schreef Skv het volgende:
[ afbeelding ]
Ging best lekker!
Voor het eerst twee drinkflesjes meegenomen, erg relaxed, dat ga ik vaker doen!
Wat je zou kunnen proberen, is i.p.v. 1 minuut wandelen, 2 minuten gaan wandelen tussendoor. Nee, dat is niet ergquote:Op woensdag 9 december 2009 11:40 schreef Smart_ass het volgende:
Nou die 4 x 8 minuten is 'm niet geworden. Vind het verschil met les 19 ook erg groot. Vooral dat ik na de eerste 8 minuten maar 1 minuut mocht wandelen.
Ik heb de eerste 2 keer 8 minuten volgehouden, bij de 3e keer ben ik op de helft gestopt. Het ging echt niet. Vrijdag nog maar een keer proberen dan.
ik vind de sprong ook nogal groot eigenlijk. Je blijft een hele tijd hangen op 3x3 voor je gevoel, dan bouw je weer wat verder op en ineens is het 4x8? Ik ga morgen les 19 doen, 5-6-7-8 geloof ik en dat vond ik ook al zo een verschil met de vorige lessen, les 20 is nog een groter verschil.quote:Op woensdag 9 december 2009 11:40 schreef Smart_ass het volgende:
Nou die 4 x 8 minuten is 'm niet geworden. Vind het verschil met les 19 ook erg groot. Vooral dat ik na de eerste 8 minuten maar 1 minuut mocht wandelen.
Ik heb de eerste 2 keer 8 minuten volgehouden, bij de 3e keer ben ik op de helft gestopt. Het ging echt niet. Vrijdag nog maar een keer proberen dan.
De verschillen worden groter naarmate je meer lessen doet, en dat hoeft geen probleem te zijn.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:13 schreef DarkElf het volgende:
ik vind de sprong ook nogal groot eigenlijk. Je blijft een hele tijd hangen op 3x3 voor je gevoel, dan bouw je weer wat verder op en ineens is het 4x8? Ik ga morgen les 19 doen, 5-6-7-8 geloof ik en dat vond ik ook al zo een verschil met de vorige lessen, les 20 is nog een groter verschil.
Muts is een goede.. Wat is een geschikte muts voor bij het hardlopen?quote:Op woensdag 9 december 2009 09:13 schreef DarkElf het volgende:
ze verwachten vrieskou en eventueel sneeuw binnekort, ga toch maar een muts en handschoenen halen vandaag voor de zekerheid
Ja, dat is misschien ook wel een idee. Na de 2e keer 8 minuten mocht je wel 2 minuten lopen, maar ik geloof echt niet dat dat 2 minuten was.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:11 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wat je zou kunnen proberen, is i.p.v. 1 minuut wandelen, 2 minuten gaan wandelen tussendoor. Nee, dat is niet ergNiemand zal je erop aanspreken.
En als dat lukt, dan proberen met 1 minuut wandelpauze.
Just do it
Ja precies. Les 19 is 5 1 6 2 7 2 8, en dan les 20 ineens 8 1 8 2 8 2? 8. Scheelt echt heel veel. Ik had het denk ik fijner gevonden als het 5 lessen meer waren geweest, en dan wat meer verspreid.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:13 schreef DarkElf het volgende:
[..]
ik vind de sprong ook nogal groot eigenlijk. Je blijft een hele tijd hangen op 3x3 voor je gevoel, dan bouw je weer wat verder op en ineens is het 4x8? Ik ga morgen les 19 doen, 5-6-7-8 geloof ik en dat vond ik ook al zo een verschil met de vorige lessen, les 20 is nog een groter verschil.
Preciesquote:Op woensdag 9 december 2009 16:45 schreef Smart_ass het volgende:
Ja, dat is misschien ook wel een idee. Na de 2e keer 8 minuten mocht je wel 2 minuten lopen, maar ik geloof echt niet dat dat 2 minuten was.Ik wil het nu ook wel echt gaan halen, heb het niet voor niets zo lang volgehouden natuurlijk.
Wat let je om zelf één of twee lessen extra ertussen te stoppen?quote:Ja precies. Les 19 is 5 1 6 2 7 2 8, en dan les 20 ineens 8 1 8 2 8 2? 8. Scheelt echt heel veel. Ik had het denk ik fijner gevonden als het 5 lessen meer waren geweest, en dan wat meer verspreid.
Ik vind dat dan teveel gepruts.quote:Op woensdag 9 december 2009 17:06 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Precies
You can do it
[..]
Wat let je om zelf één of twee lessen extra ertussen te stoppen?
6 1 6 2 7 2 8
7 1 7 2 7 2 8
bijvoorbeeld?
Mooi gedaan.quote:Op woensdag 9 december 2009 17:50 schreef caspervc het volgende:
Yahoo! Net les 1 van Serie 2 gedaan.
29,5 minuut achter elkaar lopen. En het ging goed! En het ging lekker! En het ging vlot!
5,15 km in 29,5 minuut dus. Heerlijk zeg, om zo te kunnen zonder te hoeven stoppen. Ik denk dat een kwartier meer ook nog wel had gekund, en ik had het dus echt helemaaaal niet koud! 8 graden buiten, en echt heerlijk!
Geen pijntjes onderweg, geen rare pezen of spieren met last, nee gewoon helemaal niets vandaag! Heerlijk![]()
Ik had ook wel de zogenaamde "flow" te pakken. Ik rende gewoon. en 10,5 km/u is voor mij best vlotjes moet ik zeggen. Morgen een dagje rust, en dan les 2
Uiteraardquote:Op woensdag 9 december 2009 17:50 schreef Smart_ass het volgende:
Nja als het niet lukt dan doe ik bepaalde lessen gewoon 2 keer. Kan ook.
goed bezig broer!quote:Op woensdag 9 december 2009 17:50 schreef caspervc het volgende:
29,5 minuut achter elkaar lopen. En het ging goed! En het ging lekker! En het ging vlot!
5,15 km in 29,5 minuut dus. Heerlijk zeg, om zo te kunnen zonder te hoeven stoppen. Ik denk dat een kwartier meer ook nog wel had gekund, en ik had het dus echt helemaaaal niet koud! 8 graden buiten, en echt heerlijk!
Geen pijntjes onderweg, geen rare pezen of spieren met last, nee gewoon helemaal niets vandaag! Heerlijk![]()
Ik had ook wel de zogenaamde "flow" te pakken. Ik rende gewoon. en 10,5 km/u is voor mij best vlotjes moet ik zeggen. Morgen een dagje rust, en dan les 2
Netjes gelopen! Zal binnenkort ook eens kijken hoe lang ik doe over een 5 kilometer.. Zou moeten kunnen in 25 minuten toch?quote:Op woensdag 9 december 2009 17:50 schreef caspervc het volgende:
Meh, wel minder erg, alleen a) is de geluidskwaliteit (96kbit) redelijk slecht, b) kwam ik halverwege toch weer wat frans geblalba tegen. Het bouwde wel redelijk op. In het begin leek het wel oude softrock / jazz, en daarna werd het wat meer trance achtig(e zooi)quote:Op woensdag 9 december 2009 18:46 schreef Skv het volgende:
[..]
Is serie 2 ook met diezelfde kutmuziek overigens?
Achillespees en kuitoefeningen doen. Ga bijvoorbeeld op een traptrede staan met 1/3 van je voet, en druk je om hoog (op je tenen staan). Daarna laat je je zakken tot je enkels onder het niveau van de trede zijn (kuit en achillespees gerekt) en druk je voorzichtig weer op op je tenen.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:49 schreef TiMPiN het volgende:
JoehoeIk zit nu aan het einde van week 6(les 18 gehad geloof ik). Gaat prima tot nu toe. Mijn probleem is vooral de overbelasting geweest waardoor ik altijd geblesseerd raakte, met de conditie zit het wel goed(sport al jaren). Ik heb toch geen haast maar zie er toch wel naar uit dat ik gewoon die 5 km een x kan lopen zonder dat ik 't gevoel heb dat mijn kuiten ontploffen
Ik ben ook van plan om na serie 1, serie 2 te volgen.
Klb modus: die muziek is verdomd irritant
Ik heb ook echt psychisch problemen ermee, paar lesjes eerder zelfs. Met o.a. beroep op technische problemen (batterij mp3 speler inderdaad al twee keer op 1/3 v/d les op, of de duvel ermee speelt) heb ik in de afgelopen twee weken nu al 3 keer les 16 gelopen (3x5) en 1 keer op horloge ongeveer hetzelfde gelopen.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:58 schreef DarkElf het volgende:
dat denk ik ook hoor, tis meer psychisch (bij mij dan)
Dan ben je al goed op weg, succes!quote:Op woensdag 9 december 2009 21:09 schreef TrailerTrash het volgende:
tvp
Ik ben ook begonnen, ben nu bij les 3
Probeer je gedachten te verzetten. Ik loop bv vaak langs de Amstel en/of door het Amstelpark in A'dam en daar is genoeg te zien om niet aan "hoe ver/lang moet ik nog" te denken.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:44 schreef drijfhout het volgende:
Ik ben teveel bezig met wat komen gaat en hoe lang of ver ik nog moet.
ergens ken ik dat wel maar ik merk als ik mijn route wat varieer en wat te zien heb (kerstbomen en zo bij mensen binnen nuquote:Op woensdag 9 december 2009 22:44 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Ik heb ook echt psychisch problemen ermee, paar lesjes eerder zelfs. Met o.a. beroep op technische problemen (batterij mp3 speler inderdaad al twee keer op 1/3 v/d les op, of de duvel ermee speelt) heb ik in de afgelopen twee weken nu al 3 keer les 16 gelopen (3x5) en 1 keer op horloge ongeveer hetzelfde gelopen.Ik zie erg op tegen de komende lessen toch wel. Ik ben teveel bezig met wat komen gaat en hoe lang of ver ik nog moet. Terwijl ik al twee keer eerder aan het eind van eerdere lessen kracht over had en gewoon doorliep tot het op was zeg maar, en beide keren ruim 10 minuten gelopen. Maar met voorbedachte rade zie ik er erg tegenop, de komende lessen, die ik aardig rap omhoog vind gaan.
Probeer op zachte ondergrond te lopen.quote:Op donderdag 10 december 2009 22:20 schreef betty_sue het volgende:
Ik had het ook heel erg, het gevoel van 'hoe lang nog?'. Bij mij helpt gewoon strak vooruit kijken en niet nadenken. Het klinkt inderdaad simpel, maar je kan alle tips eens proberen en kijken wat werkt.
Zelf les 11 gelopen vandaag. Mn schenen worden steeds pijnlijker. Neem nu al 2 dagen rust en ik loop op goede schoenen. Ben bang dat als ik door blijf lopen ik straks echt een blessure heb. Bij Run2day had ik al te horen gekregen dat het kan dat het gewenning is, maar ben echt bang dat het straks blijvend is...
Vervelend zeg
My thoughts exactlyquote:Op donderdag 10 december 2009 22:21 schreef Adelante het volgende:
[..]
Probeer op zachte ondergrond te lopen.
das idd niet ontspannen lopen neequote:Op vrijdag 11 december 2009 10:10 schreef jack4ya het volgende:
Ik heb gister 17 gelopen, ging al lekker, not:
- horloge wilde niet tracken/opslaan, en daar kwam ik nu 5 min. achter.
- toen werd ik na 5 min gebeld (ik gebruik mijn mobiel als mp3, als gps track, dus negeren is wat lastig als je telefoon in je oor staat te rinkelen)
- na 10 minuten weer gebeld (Hoi, Lief)
Ik denk dat ik deze week maar eens herhaal. Ik loop net als sommigen hier echt van pauze tot pauze, probeer krampachtig aan niets te denken, maar ik denk alleen maar:
"Mag ik al wandelen, mag ik al, mag ik al, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, nu dan, ben ik er al, shit auto, oef tak, let op stoeprand, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie-vier, shit. Ja! wandelen!"
Lekker je hoofd leeg zeg maar![]()
Ik loop de stukken op karakter en niet op conditie, dat moet anders kunnen.
Ik zou het wel eens leuk vinden om na een les eens 1 keer te denken: "Dat ging best lekker."
Ietsje langzamer gaan hardlopen misschien een idee ?quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:10 schreef jack4ya het volgende:
Ik heb gister 17 gelopen, ging al lekker, not:
- horloge wilde niet tracken/opslaan, en daar kwam ik nu 5 min. achter.
- toen werd ik na 5 min gebeld (ik gebruik mijn mobiel als mp3, als gps track, dus negeren is wat lastig als je telefoon in je oor staat te rinkelen)
- na 10 minuten weer gebeld (Hoi, Lief)
Ik denk dat ik deze week maar eens herhaal. Ik loop net als sommigen hier echt van pauze tot pauze, probeer krampachtig aan niets te denken, maar ik denk alleen maar:
"Mag ik al wandelen, mag ik al, mag ik al, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, nu dan, ben ik er al, shit auto, oef tak, let op stoeprand, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie-vier, shit. Ja! wandelen!"
Lekker je hoofd leeg zeg maar![]()
Ik zou het wel eens leuk vinden om na een les eens 1 keer te denken: "Dat ging best lekker."
Wat is je max. hartslag ? Wat is je hartslag in rust ? En wat is je hartslag bij deze snelheid ? Kun je nog normaal praten of moet je hijgen en kun je geen gesprek voeren ?quote:Op vrijdag 11 december 2009 11:24 schreef jack4ya het volgende:
Ik loop denk ik 8,5/9 km/h, lijkt me niet bepaald te hard, alleen ik krijg die hartslag gewoon niet lager.
Maar goed, ik liet destijds ook structureel alle hartslagwaarschuwingen in de sportschool afgaan.
Of het duurt heeeeel lang voor dat het ooit daalt, of het gebeurt gewoon niet. We zullen zien.
stond voor mij in de rij, bedacht zich iets en stapte hard achteruit... Hij was ong 2 meter en ik ben 1.64 dus mij zie je over t hoofd blijkbaarquote:Op vrijdag 11 december 2009 12:00 schreef jack4ya het volgende:
Hoe krijgt iemand het voor elkaar om op je voet te gaan staan. Suf zeg.
ma-wo-vr is ind wel lekker.
Op zich loop ik een pracht rondje, precies op de minuut sta ik voor de deur. Meer villawijk dan ik nu loop kan gewoon niet, ('t Gooi) 't zit 'm in de hartslag. Na 23min zakt dat ineens onverklaarbaar, en dan gaan die beentjes wel, mentaal ben ik dan ook wel leeg (vanwege de vermoeidheid denk ik).
Misschien is dát wel het moment dat ik er inzit zeg maar. Tijd zal het leren. Ik blijf braaf doorzetten.
Idd, goede split met minimaal 48 uur rust tussen de sessiesquote:Op vrijdag 11 december 2009 11:30 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Ga voortaan ma-woe-vrij doen denk ik, das wel lekker zo een vast ritme
Te hoog... hartslag is all over the place, als ik iets moet zeggen, 190-220?quote:
in absolute rust iets van 50-60 (in mijn bedje bijv), als ik zit te werken/computeren iets van 65-85quote:Wat is je hartslag in rust ?
Ik denk iets van gem. (inclusief wandel momenten, waarop het NIET zakt) rond de 180, te hoog in principe...quote:En wat is je hartslag bij deze snelheid ?
Gek genoeg kan ik wel praten (merkte ik tijdens mijn telefoongesprek van gister tijdens het rennenquote:Kun je nog normaal praten of moet je hijgen en kun je geen gesprek voeren ?
Wat is je leeftijd ? Algemene berekening max. hartslag voor mannen is 220-leeftijd en voor vrouwen 226-leeftijd. Het kan zijn dat je een natuurlijk hogere max. hartslag hebt. Manier om achter je max. hartslag te komen is een 5km loop voluit te doen. Bij 5 km zit je dan ongeveer op je max. hartslag. Tel hier nog 5 slagen bij op vanwege de beschermingsfunctie van je hart, je benen worden namelijk eerder moe, zodat je hart beschermd wordt.quote:Te hoog... hartslag is all over the place, als ik iets moet zeggen, 190-220?
Wanneer je geen langdurige conversatie kan houden, dan loop je te hard. Als je nog kunt zingen dan loop je te langzaam.quote:Gek genoeg kan ik wel praten (merkte ik tijdens mijn telefoongesprek van gister tijdens het rennen ) Alleen een complete langdurige conversie, ik denk van niet.
Weet je zeker dat je band nog goed is ? Of dat je niet in de buurt stond van een magnetron ofzo ivm straling.quote:Ik kan ook tijdens rust ineens naar 160 schieten ofzo. (Ik had per ongeluk mijn band nog om, ik kwam thuis, even uithijgen, koken, eten en daarna wilde ik gaan douchen. Aan tafel zat ik kennelijk binnen het bereik van het horloge, want die ging ineens af: te hoge hartslag
Doe je een warming up ? Je lichaam heeft even wat tijd nodig om op te warmen. Na die tijd zal je hartslag stabieler zijn.quote:Het magische 23 minuten moment.
Misschien is je "running economy" slecht en heb je veel energie nodig om te bewegen. Gelukkig is dit trainbaar. Neem kleinere stapjes tijdens het lopen, houdt je lichaam recht en ontspannen, zwaai met je armen naast je lichaam (langlaufbeweging) en niet voor je lichaam langs.quote:Ik ben vrij lang (181 geloof ik) en lange benen (36inch broeken). Als ik langzamer ga rennen, dan wordt het hupsend lopen, kan het niet uitleggen, het momentum van beweging is dan weg, en het wordt soort van wandelen.
Jack, dan heb jij van nature gewoon een hogere max. hartslag. Voor jou zijn die hogere hartslagen dan normaal. Uitgaan van de standaard, zoals veel gebruikt op de hartslagmeters, gaat voor jou niet op en moet je afstemmen op jouw max. hartslag.quote:Ik ben 33.
5km voluit aan 1 stuk lopen?? Lieve Krul, ik ben net met de eerste serie bezig, ik kan net 5minuten! aaneen lopen, laat staan 30min voluit. Als ik kijk naar mijn eerdere gelogde loopjes, kom ik toch echt boven de 200.
Misschien handig om eens een warming-upje van 15 min te doenquote:Warming up? Nee... Ik loop de 2 minuten aan het begin, en start dan. 20min warmup zou dan nog 5 minuten lopen betekenen.
Je moet ook niet gaan huppelen of iets dergelijke. Gewoon je stappen korter maken. Optimaal schijnt te zijn 90 stappen voor ieder been per minuut. Waarschijnlijk kom je daar bij lange nu niet aan.quote:Het voelt echt als huppelstapjes dan, heeeel tegen natuurlijk, (al eens geprobeerd) alsof ik mezelf tegenwerk. Ik zal morgen eens het damhertje uithangen, kijken of het helpt.
Voor iemand met lange benen en een afwijkende hartslag zal dan toch ook wel een heel ander optimum qua beentempo gelden? Ik vind je advies nogal tegenstrijdig, en een kwartier warming-up voor een loopje van krap een half uur komt is misschien wel gezond, maar toch niet realistisch? Zeker omdat de opbouw van de lessen, juist in het begin steeds al uitgaat van eerst een paar korte loopjes met pauze, de warming up zit feitelijk al in de les zelf.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:57 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Jack, dan heb jij van nature gewoon een hogere max. hartslag. Voor jou zijn die hogere hartslagen dan normaal. Uitgaan van de standaard, zoals veel gebruikt op de hartslagmeters, gaat voor jou niet op en moet je afstemmen op jouw max. hartslag.
[..]
Misschien handig om eens een warming-upje van 15 min te doenGewoon proberen en zien of het uitmaakt.
[..]
Je moet ook niet gaan huppelen of iets dergelijke. Gewoon je stappen korter maken. Optimaal schijnt te zijn 90 stappen voor ieder been per minuut. Waarschijnlijk kom je daar bij lange nu niet aan.
Ik snap niet helemaal wat je tegenstrijdig vindt. Jack geeft aan dat ze niet langzamer kan rennen omdat ze dan haar momentum kwijt raakt. Ik geef als tip om dan kleinere stapjes te nemen in plaats van haar normale renbeweging in slowmotion uit te voeren waardoor ze het gevoel krijgt als een huppelend hertje te lopen. Met de kleinere stapjes houdt ze haar momentum en zorgt ervoor dat haar tempo omlaag gaat waardoor het leuker voor haar wordt om te lopen in plaats van het gevoel wat ze nu heeft. Lange benen en een hogere max. hartslag hebben daar niks mee te maken.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:12 schreef drijfhout het volgende:
Voor iemand met lange benen en een afwijkende hartslag zal dan toch ook wel een heel ander optimum qua beentempo gelden? Ik vind je advies nogal tegenstrijdig,
Voor haar gevoel is dat "loopje van krap een half uur" al het einde van de wereld. In haar beleving is dit al een heel eind. Waarom zou een goede warming up dan niet realistisch zijn ?quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:12 schreef drijfhout het volgende:
en een kwartier warming-up voor een loopje van krap een half uur komt is misschien wel gezond, maar toch niet realistisch? Zeker omdat de opbouw van de lessen, juist in het begin steeds al uitgaat van eerst een paar korte loopjes met pauze, de warming up zit feitelijk al in de les zelf.
quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:10 schreef jack4ya het volgende:
En Kashmir is natuurlijk ook nog eens een parel van een nummer.quote:Op vrijdag 11 december 2009 17:44 schreef spijkerbroek het volgende:
Voor degenen die op het ritme van liedjes willen lopen:
Als je een flinke zooi mp3s hebt, kun je m.b.v. http://www.mixmeister.com/bpmanalyzer/bpmanalyzer.asp het aantal bpm's van je mp3s bepalen. Gooi al je mp3s in dat programma en laat het de bpm bepalen.
Als je een mp3 hebt waarvan je weet dat het jouw tempo is, kijk dan in dat programma hoeveel bpm het is en zet die, en die liedjes met (ongeveer) dezelfde bpm in een playlist die je random kunt laten afspelen.
Zo kwam ik uit op nogal verrassende liedjes die bij mijn tempo passen:
Peter Schilling - Major Tom
Led Zeppelin - Kashmir
Wham - Wake me up before you go-go![]()
Het Goede Doel - Ik dans dus ik besta
Precies (zie ook mijn ondertitel en usericonquote:Op zaterdag 12 december 2009 17:35 schreef Smart_ass het volgende:
En Kashmir is natuurlijk ook nog eens een parel van een nummer.
Koop wat thermo-ondergoed. Kost vaak geen drol en het houdt je wel warm.quote:Op maandag 14 december 2009 11:22 schreef Marurk het volgende:
Bah wat is het koud buiten om te hardlopen. Brrr.
ik neem aan dat ze in de villawijk waar ik vaak loop wel strooienquote:Op maandag 14 december 2009 13:35 schreef Krullehoofd het volgende:
Heerlijk lopen in de kouwordt alleen lastig als het gaat sneeuwen en dan vriezen, dan moet je spikes uit de kast halen
Nou die paadjes in het park waar ik loop, daar ben ik heel bang voor... als het echt gaat vriezen...quote:Op maandag 14 december 2009 13:35 schreef DarkElf het volgende:
[..]
ik neem aan dat ze in de villawijk waar ik vaak loop wel strooien
Netjes, fijn dat je het neit koud hebt gehadquote:Op maandag 14 december 2009 13:32 schreef DarkElf het volgende:
uurtje geleden les 19 gelopen, lange broek aan, hardlooptshirt met een fleece erover, handschoenen aan en muts op. Ik ben namelijk een enorme koukleum, heb vaak blauwe vingers dus beter te warm op weg dan te koud dacht ik.
Heb een flinke warmingup gedaan voor ik wegging, dat voelde wel lekker. En t lopen ging prima, kreeg het zelfs lekker warm en uiteindelijk gingen de handschoenen uit en de muts ook af![]()
De les ging goed, heb 4.32 km gelopen. Alleen bij de laatste 4 minuten had ik het wel echt gehad hoor dus deze les ga ik nog een paar keer doen, gewoon voor t gevoel
Dat wordt dan binnen op de loopband of eventjes de vorst uitzitten.quote:Op maandag 14 december 2009 13:37 schreef caspervc het volgende:
[..]
Nou die paadjes in het park waar ik loop, daar ben ik heel bang voor... als het echt gaat vriezen...
Het hangt er misschien iets vanaf welke tijden je al loopt, maar volgens mij is ineens van buiten naar loopband echt vragen om blessuresquote:Op maandag 14 december 2009 13:56 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Dat wordt dan binnen op de loopband of eventjes de vorst uitzitten.
Zou juist beter moeten zijn. Minder impact op je gewrichten. Vergeet alleen zo'n ding niet op 1% tot 2% verhoging te zetten. Komt wat meer overeen met de weg.quote:Op maandag 14 december 2009 14:01 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Het hangt er misschien iets vanaf welke tijden je al loopt, maar volgens mij is ineens van buiten naar loopband echt vragen om blessuresZo'n ding geeft veel teveel mee.
Klopt, het is ook anders. Eigenlijk het enige wat je moet doen is je voeten omhoog gooien.quote:Op maandag 14 december 2009 14:08 schreef ColdFeet het volgende:
Nou ja, misschien ligt het aan mij, maar ik vind dat echt heel beroerd rennen
Okay, net terug en gedouched, zo meteen mijn winterbanden erom zetten, dus even snel:quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:57 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Jack, dan heb jij van nature gewoon een hogere max. hartslag. Voor jou zijn die hogere hartslagen dan normaal. Uitgaan van de standaard, zoals veel gebruikt op de hartslagmeters, gaat voor jou niet op en moet je afstemmen op jouw max. hartslag.
[..]
Misschien handig om eens een warming-upje van 15 min te doenGewoon proberen en zien of het uitmaakt.
[..]
Je moet ook niet gaan huppelen of iets dergelijke. Gewoon je stappen korter maken. Optimaal schijnt te zijn 90 stappen voor ieder been per minuut. Waarschijnlijk kom je daar bij lange nu niet aan.
Ja die 8-8-8-8 straks.quote:Op maandag 14 december 2009 13:41 schreef DarkElf het volgende:
ja klopt, ik heb het schema gehad van iemand dus dat zag ik al. Ik denk dat ik deze iig deze week, dus nog 2 keer ga doen.. ervaring leert dat mijn lichaam zich best snel aanpast maar voor t zelfvertrouwen is het ook lekker om te doen voor ik verderga. En ik heb geen haast
Dat had ik ook wel een beetje.quote:Op maandag 14 december 2009 19:24 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ik heb mijn tempo drastisch omlaag gegooid, ik wandelde bijkans (8km/h) ik moest echt denken aan: wel kunnen converseren, niet kunnen zingen.Voelde me wel een bejaarde taart die een mislukte poging to joggen doet, niet eens rennen. Bijna genant dit, een hobbelt hertje, maar goed het mocht want het was een testles immers
![]()
Ja.quote:Op maandag 14 december 2009 19:36 schreef Q.E.D. het volgende:
Hallo
Ik heb de gehele zomer hardgelopen. Nu al een tijdje niet meer.
Is het verstandig om met deze kou (-5) buiten te gaan hardlopen?![]()
quote:Op maandag 14 december 2009 19:24 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Haal ik het een keer makkelijk, is het weer niet goed.Vrouwen!
Toch goed bezig jack4ya!quote:
Whehe, ik heb dus 3 maanden niet gelopen (vanaf eind augustus niet meer), en ik was bij serie 2 les 7 ofzo, en nu kan ik die 8'-8'-8'-8' nog amper volhouden.quote:Op maandag 14 december 2009 19:30 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ja die 8-8-8-8 straks.Ik heb die les afgelopen zaterdag uitgelopen. Ga 'm deze week nog een keer doen, gewoon voor 't gevoel inderdaad, dat het goed gaat. De les erna is namelijk met 12 minuten hoorde ik.
Heel herkenbaar. Enige wat je nu kunt doen is de draad weer oppakken en vol blijven houden. Zo dadelijk kunnen we weer massaal onze goede voornemens voor het nieuwe jaar uitoefenen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 11:34 schreef Marurk het volgende:
[..]
Whehe, ik heb dus 3 maanden niet gelopen (vanaf eind augustus niet meer), en ik was bij serie 2 les 7 ofzo, en nu kan ik die 8'-8'-8'-8' nog amper volhouden.
Conditie gaat zo snel omlaag.Je moet het blijven bijhouden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |