das idd niet ontspannen lopen neequote:Op vrijdag 11 december 2009 10:10 schreef jack4ya het volgende:
Ik heb gister 17 gelopen, ging al lekker, not:
- horloge wilde niet tracken/opslaan, en daar kwam ik nu 5 min. achter.
- toen werd ik na 5 min gebeld (ik gebruik mijn mobiel als mp3, als gps track, dus negeren is wat lastig als je telefoon in je oor staat te rinkelen)
- na 10 minuten weer gebeld (Hoi, Lief)
Ik denk dat ik deze week maar eens herhaal. Ik loop net als sommigen hier echt van pauze tot pauze, probeer krampachtig aan niets te denken, maar ik denk alleen maar:
"Mag ik al wandelen, mag ik al, mag ik al, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, nu dan, ben ik er al, shit auto, oef tak, let op stoeprand, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie-vier, shit. Ja! wandelen!"
Lekker je hoofd leeg zeg maar![]()
Ik loop de stukken op karakter en niet op conditie, dat moet anders kunnen.
Ik zou het wel eens leuk vinden om na een les eens 1 keer te denken: "Dat ging best lekker."
Ietsje langzamer gaan hardlopen misschien een idee ?quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:10 schreef jack4ya het volgende:
Ik heb gister 17 gelopen, ging al lekker, not:
- horloge wilde niet tracken/opslaan, en daar kwam ik nu 5 min. achter.
- toen werd ik na 5 min gebeld (ik gebruik mijn mobiel als mp3, als gps track, dus negeren is wat lastig als je telefoon in je oor staat te rinkelen)
- na 10 minuten weer gebeld (Hoi, Lief)
Ik denk dat ik deze week maar eens herhaal. Ik loop net als sommigen hier echt van pauze tot pauze, probeer krampachtig aan niets te denken, maar ik denk alleen maar:
"Mag ik al wandelen, mag ik al, mag ik al, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, nu dan, ben ik er al, shit auto, oef tak, let op stoeprand, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie, adem-in-twee-drie, adem-uit-twee-drie-vier, shit. Ja! wandelen!"
Lekker je hoofd leeg zeg maar![]()
Ik zou het wel eens leuk vinden om na een les eens 1 keer te denken: "Dat ging best lekker."
Wat is je max. hartslag ? Wat is je hartslag in rust ? En wat is je hartslag bij deze snelheid ? Kun je nog normaal praten of moet je hijgen en kun je geen gesprek voeren ?quote:Op vrijdag 11 december 2009 11:24 schreef jack4ya het volgende:
Ik loop denk ik 8,5/9 km/h, lijkt me niet bepaald te hard, alleen ik krijg die hartslag gewoon niet lager.
Maar goed, ik liet destijds ook structureel alle hartslagwaarschuwingen in de sportschool afgaan.
Of het duurt heeeeel lang voor dat het ooit daalt, of het gebeurt gewoon niet. We zullen zien.
stond voor mij in de rij, bedacht zich iets en stapte hard achteruit... Hij was ong 2 meter en ik ben 1.64 dus mij zie je over t hoofd blijkbaarquote:Op vrijdag 11 december 2009 12:00 schreef jack4ya het volgende:
Hoe krijgt iemand het voor elkaar om op je voet te gaan staan. Suf zeg.
ma-wo-vr is ind wel lekker.
Op zich loop ik een pracht rondje, precies op de minuut sta ik voor de deur. Meer villawijk dan ik nu loop kan gewoon niet, ('t Gooi) 't zit 'm in de hartslag. Na 23min zakt dat ineens onverklaarbaar, en dan gaan die beentjes wel, mentaal ben ik dan ook wel leeg (vanwege de vermoeidheid denk ik).
Misschien is dát wel het moment dat ik er inzit zeg maar. Tijd zal het leren. Ik blijf braaf doorzetten.
Idd, goede split met minimaal 48 uur rust tussen de sessiesquote:Op vrijdag 11 december 2009 11:30 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Ga voortaan ma-woe-vrij doen denk ik, das wel lekker zo een vast ritme
Te hoog... hartslag is all over the place, als ik iets moet zeggen, 190-220?quote:
in absolute rust iets van 50-60 (in mijn bedje bijv), als ik zit te werken/computeren iets van 65-85quote:Wat is je hartslag in rust ?
Ik denk iets van gem. (inclusief wandel momenten, waarop het NIET zakt) rond de 180, te hoog in principe...quote:En wat is je hartslag bij deze snelheid ?
Gek genoeg kan ik wel praten (merkte ik tijdens mijn telefoongesprek van gister tijdens het rennenquote:Kun je nog normaal praten of moet je hijgen en kun je geen gesprek voeren ?
Wat is je leeftijd ? Algemene berekening max. hartslag voor mannen is 220-leeftijd en voor vrouwen 226-leeftijd. Het kan zijn dat je een natuurlijk hogere max. hartslag hebt. Manier om achter je max. hartslag te komen is een 5km loop voluit te doen. Bij 5 km zit je dan ongeveer op je max. hartslag. Tel hier nog 5 slagen bij op vanwege de beschermingsfunctie van je hart, je benen worden namelijk eerder moe, zodat je hart beschermd wordt.quote:Te hoog... hartslag is all over the place, als ik iets moet zeggen, 190-220?
Wanneer je geen langdurige conversatie kan houden, dan loop je te hard. Als je nog kunt zingen dan loop je te langzaam.quote:Gek genoeg kan ik wel praten (merkte ik tijdens mijn telefoongesprek van gister tijdens het rennen ) Alleen een complete langdurige conversie, ik denk van niet.
Weet je zeker dat je band nog goed is ? Of dat je niet in de buurt stond van een magnetron ofzo ivm straling.quote:Ik kan ook tijdens rust ineens naar 160 schieten ofzo. (Ik had per ongeluk mijn band nog om, ik kwam thuis, even uithijgen, koken, eten en daarna wilde ik gaan douchen. Aan tafel zat ik kennelijk binnen het bereik van het horloge, want die ging ineens af: te hoge hartslag
Doe je een warming up ? Je lichaam heeft even wat tijd nodig om op te warmen. Na die tijd zal je hartslag stabieler zijn.quote:Het magische 23 minuten moment.
Misschien is je "running economy" slecht en heb je veel energie nodig om te bewegen. Gelukkig is dit trainbaar. Neem kleinere stapjes tijdens het lopen, houdt je lichaam recht en ontspannen, zwaai met je armen naast je lichaam (langlaufbeweging) en niet voor je lichaam langs.quote:Ik ben vrij lang (181 geloof ik) en lange benen (36inch broeken). Als ik langzamer ga rennen, dan wordt het hupsend lopen, kan het niet uitleggen, het momentum van beweging is dan weg, en het wordt soort van wandelen.
Jack, dan heb jij van nature gewoon een hogere max. hartslag. Voor jou zijn die hogere hartslagen dan normaal. Uitgaan van de standaard, zoals veel gebruikt op de hartslagmeters, gaat voor jou niet op en moet je afstemmen op jouw max. hartslag.quote:Ik ben 33.
5km voluit aan 1 stuk lopen?? Lieve Krul, ik ben net met de eerste serie bezig, ik kan net 5minuten! aaneen lopen, laat staan 30min voluit. Als ik kijk naar mijn eerdere gelogde loopjes, kom ik toch echt boven de 200.
Misschien handig om eens een warming-upje van 15 min te doenquote:Warming up? Nee... Ik loop de 2 minuten aan het begin, en start dan. 20min warmup zou dan nog 5 minuten lopen betekenen.
Je moet ook niet gaan huppelen of iets dergelijke. Gewoon je stappen korter maken. Optimaal schijnt te zijn 90 stappen voor ieder been per minuut. Waarschijnlijk kom je daar bij lange nu niet aan.quote:Het voelt echt als huppelstapjes dan, heeeel tegen natuurlijk, (al eens geprobeerd) alsof ik mezelf tegenwerk. Ik zal morgen eens het damhertje uithangen, kijken of het helpt.
Voor iemand met lange benen en een afwijkende hartslag zal dan toch ook wel een heel ander optimum qua beentempo gelden? Ik vind je advies nogal tegenstrijdig, en een kwartier warming-up voor een loopje van krap een half uur komt is misschien wel gezond, maar toch niet realistisch? Zeker omdat de opbouw van de lessen, juist in het begin steeds al uitgaat van eerst een paar korte loopjes met pauze, de warming up zit feitelijk al in de les zelf.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:57 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Jack, dan heb jij van nature gewoon een hogere max. hartslag. Voor jou zijn die hogere hartslagen dan normaal. Uitgaan van de standaard, zoals veel gebruikt op de hartslagmeters, gaat voor jou niet op en moet je afstemmen op jouw max. hartslag.
[..]
Misschien handig om eens een warming-upje van 15 min te doenGewoon proberen en zien of het uitmaakt.
[..]
Je moet ook niet gaan huppelen of iets dergelijke. Gewoon je stappen korter maken. Optimaal schijnt te zijn 90 stappen voor ieder been per minuut. Waarschijnlijk kom je daar bij lange nu niet aan.
Ik snap niet helemaal wat je tegenstrijdig vindt. Jack geeft aan dat ze niet langzamer kan rennen omdat ze dan haar momentum kwijt raakt. Ik geef als tip om dan kleinere stapjes te nemen in plaats van haar normale renbeweging in slowmotion uit te voeren waardoor ze het gevoel krijgt als een huppelend hertje te lopen. Met de kleinere stapjes houdt ze haar momentum en zorgt ervoor dat haar tempo omlaag gaat waardoor het leuker voor haar wordt om te lopen in plaats van het gevoel wat ze nu heeft. Lange benen en een hogere max. hartslag hebben daar niks mee te maken.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:12 schreef drijfhout het volgende:
Voor iemand met lange benen en een afwijkende hartslag zal dan toch ook wel een heel ander optimum qua beentempo gelden? Ik vind je advies nogal tegenstrijdig,
Voor haar gevoel is dat "loopje van krap een half uur" al het einde van de wereld. In haar beleving is dit al een heel eind. Waarom zou een goede warming up dan niet realistisch zijn ?quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:12 schreef drijfhout het volgende:
en een kwartier warming-up voor een loopje van krap een half uur komt is misschien wel gezond, maar toch niet realistisch? Zeker omdat de opbouw van de lessen, juist in het begin steeds al uitgaat van eerst een paar korte loopjes met pauze, de warming up zit feitelijk al in de les zelf.
quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:10 schreef jack4ya het volgende:
En Kashmir is natuurlijk ook nog eens een parel van een nummer.quote:Op vrijdag 11 december 2009 17:44 schreef spijkerbroek het volgende:
Voor degenen die op het ritme van liedjes willen lopen:
Als je een flinke zooi mp3s hebt, kun je m.b.v. http://www.mixmeister.com/bpmanalyzer/bpmanalyzer.asp het aantal bpm's van je mp3s bepalen. Gooi al je mp3s in dat programma en laat het de bpm bepalen.
Als je een mp3 hebt waarvan je weet dat het jouw tempo is, kijk dan in dat programma hoeveel bpm het is en zet die, en die liedjes met (ongeveer) dezelfde bpm in een playlist die je random kunt laten afspelen.
Zo kwam ik uit op nogal verrassende liedjes die bij mijn tempo passen:
Peter Schilling - Major Tom
Led Zeppelin - Kashmir
Wham - Wake me up before you go-go![]()
Het Goede Doel - Ik dans dus ik besta
Precies (zie ook mijn ondertitel en usericonquote:Op zaterdag 12 december 2009 17:35 schreef Smart_ass het volgende:
En Kashmir is natuurlijk ook nog eens een parel van een nummer.
Koop wat thermo-ondergoed. Kost vaak geen drol en het houdt je wel warm.quote:Op maandag 14 december 2009 11:22 schreef Marurk het volgende:
Bah wat is het koud buiten om te hardlopen. Brrr.
ik neem aan dat ze in de villawijk waar ik vaak loop wel strooienquote:Op maandag 14 december 2009 13:35 schreef Krullehoofd het volgende:
Heerlijk lopen in de kouwordt alleen lastig als het gaat sneeuwen en dan vriezen, dan moet je spikes uit de kast halen
Nou die paadjes in het park waar ik loop, daar ben ik heel bang voor... als het echt gaat vriezen...quote:Op maandag 14 december 2009 13:35 schreef DarkElf het volgende:
[..]
ik neem aan dat ze in de villawijk waar ik vaak loop wel strooien
Netjes, fijn dat je het neit koud hebt gehadquote:Op maandag 14 december 2009 13:32 schreef DarkElf het volgende:
uurtje geleden les 19 gelopen, lange broek aan, hardlooptshirt met een fleece erover, handschoenen aan en muts op. Ik ben namelijk een enorme koukleum, heb vaak blauwe vingers dus beter te warm op weg dan te koud dacht ik.
Heb een flinke warmingup gedaan voor ik wegging, dat voelde wel lekker. En t lopen ging prima, kreeg het zelfs lekker warm en uiteindelijk gingen de handschoenen uit en de muts ook af![]()
De les ging goed, heb 4.32 km gelopen. Alleen bij de laatste 4 minuten had ik het wel echt gehad hoor dus deze les ga ik nog een paar keer doen, gewoon voor t gevoel
Dat wordt dan binnen op de loopband of eventjes de vorst uitzitten.quote:Op maandag 14 december 2009 13:37 schreef caspervc het volgende:
[..]
Nou die paadjes in het park waar ik loop, daar ben ik heel bang voor... als het echt gaat vriezen...
Het hangt er misschien iets vanaf welke tijden je al loopt, maar volgens mij is ineens van buiten naar loopband echt vragen om blessuresquote:Op maandag 14 december 2009 13:56 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Dat wordt dan binnen op de loopband of eventjes de vorst uitzitten.
Zou juist beter moeten zijn. Minder impact op je gewrichten. Vergeet alleen zo'n ding niet op 1% tot 2% verhoging te zetten. Komt wat meer overeen met de weg.quote:Op maandag 14 december 2009 14:01 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Het hangt er misschien iets vanaf welke tijden je al loopt, maar volgens mij is ineens van buiten naar loopband echt vragen om blessuresZo'n ding geeft veel teveel mee.
Klopt, het is ook anders. Eigenlijk het enige wat je moet doen is je voeten omhoog gooien.quote:Op maandag 14 december 2009 14:08 schreef ColdFeet het volgende:
Nou ja, misschien ligt het aan mij, maar ik vind dat echt heel beroerd rennen
Okay, net terug en gedouched, zo meteen mijn winterbanden erom zetten, dus even snel:quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:57 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Jack, dan heb jij van nature gewoon een hogere max. hartslag. Voor jou zijn die hogere hartslagen dan normaal. Uitgaan van de standaard, zoals veel gebruikt op de hartslagmeters, gaat voor jou niet op en moet je afstemmen op jouw max. hartslag.
[..]
Misschien handig om eens een warming-upje van 15 min te doenGewoon proberen en zien of het uitmaakt.
[..]
Je moet ook niet gaan huppelen of iets dergelijke. Gewoon je stappen korter maken. Optimaal schijnt te zijn 90 stappen voor ieder been per minuut. Waarschijnlijk kom je daar bij lange nu niet aan.
Ja die 8-8-8-8 straks.quote:Op maandag 14 december 2009 13:41 schreef DarkElf het volgende:
ja klopt, ik heb het schema gehad van iemand dus dat zag ik al. Ik denk dat ik deze iig deze week, dus nog 2 keer ga doen.. ervaring leert dat mijn lichaam zich best snel aanpast maar voor t zelfvertrouwen is het ook lekker om te doen voor ik verderga. En ik heb geen haast
Dat had ik ook wel een beetje.quote:Op maandag 14 december 2009 19:24 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ik heb mijn tempo drastisch omlaag gegooid, ik wandelde bijkans (8km/h) ik moest echt denken aan: wel kunnen converseren, niet kunnen zingen.Voelde me wel een bejaarde taart die een mislukte poging to joggen doet, niet eens rennen. Bijna genant dit, een hobbelt hertje, maar goed het mocht want het was een testles immers
![]()
Ja.quote:Op maandag 14 december 2009 19:36 schreef Q.E.D. het volgende:
Hallo
Ik heb de gehele zomer hardgelopen. Nu al een tijdje niet meer.
Is het verstandig om met deze kou (-5) buiten te gaan hardlopen?![]()
quote:Op maandag 14 december 2009 19:24 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Haal ik het een keer makkelijk, is het weer niet goed.Vrouwen!
Toch goed bezig jack4ya!quote:
Whehe, ik heb dus 3 maanden niet gelopen (vanaf eind augustus niet meer), en ik was bij serie 2 les 7 ofzo, en nu kan ik die 8'-8'-8'-8' nog amper volhouden.quote:Op maandag 14 december 2009 19:30 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ja die 8-8-8-8 straks.Ik heb die les afgelopen zaterdag uitgelopen. Ga 'm deze week nog een keer doen, gewoon voor 't gevoel inderdaad, dat het goed gaat. De les erna is namelijk met 12 minuten hoorde ik.
Heel herkenbaar. Enige wat je nu kunt doen is de draad weer oppakken en vol blijven houden. Zo dadelijk kunnen we weer massaal onze goede voornemens voor het nieuwe jaar uitoefenen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 11:34 schreef Marurk het volgende:
[..]
Whehe, ik heb dus 3 maanden niet gelopen (vanaf eind augustus niet meer), en ik was bij serie 2 les 7 ofzo, en nu kan ik die 8'-8'-8'-8' nog amper volhouden.
Conditie gaat zo snel omlaag.Je moet het blijven bijhouden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |