Kweekzalm? Wegflikkerenquote:Op maandag 19 oktober 2009 19:45 schreef Q.E.D. het volgende:
Wat is het leukste dat je met een zalmfilet kan doen?
Ahum, euh, Spätzle, ja, moet moeders een vragenquote:Op maandag 19 oktober 2009 19:45 schreef XL het volgende:
Ik lees nog mee en wacht stiekem nog een beetje op je Spatzle recept
Ja! Vraag eens? Daar ben ik ook benieuwd naar. Want al mijn eerdere pogingen waren niet echt super.quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ahum, euh, Spätzle, ja, moet moeders een vragen
Bloemige aardappels koken, ondertussen de andijvie wassen, spekkies uitbakken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:06 schreef Zwansen het volgende:
Ik ga nu stamppot andijvie maken.
Hoe maak jij die klaar?
Mag ik eens vragen hoeveel roomboter jij er ongeveer doorheen jaagt in, zeg, een week? Ik red het soms niet met twee pakjes, en dat lijkt me toch best een beetje veel.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aardappels stampen, eventueel kluit boter erbij (ja BOTER, geen margarine, BOTER)
2 pakjes denk ik.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:40 schreef minilot het volgende:
[..]
Mag ik eens vragen hoeveel roomboter jij er ongeveer doorheen jaagt in, zeg, een week? Ik red het soms niet met twee pakjes, en dat lijkt me toch best een beetje veel.
Wolfschotel is volgens mij net zoiets, maar ik kan er niks over terugvinden.quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:52 schreef krakkemieke het volgende:
Sigme: Blote billetjes in het gras zijn volgens mij snijbonen met witte bonen.
Wat is wolfschotel?
Je vergeet de azijn! Zonder azijn wordt het niks!quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bloemige aardappels koken, ondertussen de andijvie wassen, spekkies uitbakken.
Aardappels stampen, eventueel kluit boter erbij (ja BOTER, geen margarine, BOTER)
![]()
en de spekkies. Gesneden rauwe andijvie erdoor.
Sju maken van de spekkiesaanbaksels en die erbij.
Ik vergeet geen azijn, er werd gevraagd hoe IK het maak en IK maak het zonder azijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:12 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Je vergeet de azijn! Zonder azijn wordt het niks!
Ik heb het zonder de roomboter gedaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bloemige aardappels koken, ondertussen de andijvie wassen, spekkies uitbakken.
![]()
en de spekkies. Gesneden rauwe andijvie erdoor.
Sju maken van de spekkiesaanbaksels en die erbij.
Spruitjes eet ik met wat boter en citroensap, zonder zout. Niet teveel mee doen, spruiten lekker naar zichzelf laten smaken, ze zijn zo lekkerquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:26 schreef uniekhoorn het volgende:
Morgen haal ik een kilo spruitjes, die ik normaal kook en dan met nootmuskaat en mosterd opeet.
Lekker hoor maar wat is nou een heel leuk verrassend recept?
Niet met room, boter, spekjes ofzo (met room , boter en spek wordt eigenlijk alles lekker) maar meer met kruiden
Welk vlees is er dan ultiem bij?
Niet koken.... maar lekker stomenquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:26 schreef uniekhoorn het volgende:
Morgen haal ik een kilo spruitjes, die ik normaal kook en dan met nootmuskaat en mosterd opeet.
Lekker hoor maar wat is nou een heel leuk verrassend recept?
Niet met room, boter, spekjes ofzo (met room , boter en spek wordt eigenlijk alles lekker) maar meer met kruiden
Welk vlees is er dan ultiem bij?
Oh, ik kom hier niet zo vaakquote:Op woensdag 21 oktober 2009 02:13 schreef Bluezz het volgende:
Zeg eucs, piet is allang terug. Nu jij nog
Wat is er met braadworst? Hoe je braadworst zelf maakt?quote:
Nee ik heb 2 braadworsten... Gewoon in een pan flikkeren?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is er met braadworst? Hoe je braadworst zelf maakt?
aardappels in kleinere blokjes snijden wellicht?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 21:28 schreef liessa het volgende:
ik ga morgen boerenkool maken, maar op de een of andere manier wordt het nooit zoals het zou moeten zijn. Ik kook de aardappels met de boerenkool er bovenop, met in het water een bouillonblokje, maar of de aardappels zijn niet gaar genoeg, of de boerenkool is nog niet gaar (dat is niet zo heel erg), of eht smaakt gewoon nergens naar.
Wat doe ik nou fout? teveel/te weinig water? Te kort/te lang gekookt? help! Ik wil gewoon lekkere boerenkool!
Misschien wel in het oosten van het land maar hier in Spaarndam niet.quote:Op maandag 26 oktober 2009 14:38 schreef Erasmo het volgende:
Ik zit nu niet in NL, maar het heeft daar toch al gevroren?
Het is waarschijnlijk de bedoeling, maar dan proef je de spruitjes niet meer.quote:Op maandag 26 oktober 2009 16:04 schreef Windigo het volgende:
Spruitjes koken, en dan roerbakken in wat olijfolie, gefruite ui, kerriepoeder en scherp paprikapoeder. Lekker
Haha, dat ligt er aan of je het er in verzuipt natuurlijkquote:Op maandag 26 oktober 2009 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is waarschijnlijk de bedoeling, maar dan proef je de spruitjes niet meer.
Jummie!quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kweekzalm? Wegflikkeren
Serieus:
In een ovenbakje, overgieten met room, zout, peper en knoflook, parmazaanse kaas erover en dat in de oven tot goudbruin.
Dit recept heeft het voordeel dat je de weeige smaak van de kweekzalm niet meer proeft.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:12 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Jummie!
Waarom kan ik daar zelf nou nooit opkomen? Zo ingewikkeld is het eigenlijk niet, stiekem. Maar kennelijk is het toch een talent dat ik niet bezit om zelf dingen te verzinnen...
Bezorg je een goeie soepkip of scharrelkip, gebruik desnoods een wilde fazantquote:Op maandag 26 oktober 2009 22:34 schreef Black-Hole het volgende:
Wie kan mij helpen aan een echt goed Coq au vin recept?
Je bedoelt tijdens het koken van de pasta? Meer water gebruiken, grotere panquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:10 schreef Stansfield het volgende:
Hoe voorkom ik dat pasta aan de bodem van de pan blijft plakken. Ik heb olijfolie al geprobeerd en ook roeren lijkt bij mij niet te werken als ik dan bezig ben met de saus of iets anders dan plakt het alsnog weer heel snel. Hoe voorkom ik dit?
Tnx, ga ik eens proberen. En straks als ik op mijn eigen gasstel met mijn eigen pannen kook gaat dat zeker lukken. Is roeren dan helemaal niet meer nodig?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bedoelt tijdens het koken van de pasta? Meer water gebruiken, grotere pan
Neequote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:18 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Tnx, ga ik eens proberen. En straks als ik op mijn eigen gasstel met mijn eigen pannen kook gaat dat zeker lukken. Is roeren dan helemaal niet meer nodig?
Meeste pasta die ik kook doe ik ongeveer 'n liter water op 100-150gram pasta, gaat eigenlijk nooit fout. Roeren doe ik wel af en toe voor de vorm, maar dan zit er nog maar zelden iets aan de bodem vast.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:18 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Tnx, ga ik eens proberen. En straks als ik op mijn eigen gasstel met mijn eigen pannen kook gaat dat zeker lukken. Is roeren dan helemaal niet meer nodig?
Heb je al nuttige info voor mijn Spatzle avontuur Piet?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 08:01 schreef Tezz het volgende:
[..]
Ja! Vraag eens? Daar ben ik ook benieuwd naar. Want al mijn eerdere pogingen waren niet echt super.
Ik heb ze gemaakt met kwark en daarna opgebakken met ui, spek en kaas.
Ik heb ze al ooit gemaakt met bloem en water en daarna in de wok met zoete paprika, ui en kip.
Ik heb ze ooit gemaakt met melk en ze daarna door een maaltijdsoep gegooid.
Dat is ook de vuistregel, minstens 1 liter water per 100g pastaquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:53 schreef anboni het volgende:
[..]
Meeste pasta die ik kook doe ik ongeveer 'n liter water op 100-150gram pasta, gaat eigenlijk nooit fout. Roeren doe ik wel af en toe voor de vorm, maar dan zit er nog maar zelden iets aan de bodem vast.
Sterkte!quote:Op woensdag 28 oktober 2009 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Nope, moeders ligt in de revalidatie
Nou heel veel sterkte! Ik zal mijn spatzle-onderneming uitstellen (of weer de mist in gaan)quote:Op woensdag 28 oktober 2009 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Nope, moeders ligt in de revalidatie
Wat ik ermee bedoel is dat je mensen uitnodigt die dan nieuwsgierig zijn naar wat voor pretentieuze liflafjes je ze gaat voorschotelen, en dat je dan zegt 'soep met brood en appeltje na', en dat ze dan ook soep met brood en een appeltje na krijgen.quote:
Dit ga ik binnenkort maken!quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bezorg je een goeie soepkip of scharrelkip, gebruik desnoods een wilde fazant
Hak die aan stukken,
Peperen en zouten
Neem 150 gram gerookt droog spek (het liefs Coppa, das beter dan dat kleddernatte ontbijtspek van de supermarkt
Bak deze aan in wat boter, of spekvet in een braadpan, en neem het uit het vet.
In het vet met de aanbaksels braad je de kip stukken goudbruin en neem ze uit de pan
Braad nu 250 gram paddestoelen aan in het vet.
Voeg de kipstukken en het spek weer toe en blus met een fles droge stevige rode wijn
Voeg een bouquet garnie toe en fijngehakte tenen knoflook (ik hou van knoflook, dus gebruik een stuk of 10 grote tenen)
Laat dit sudderen met de deksel op de pan tot de kip moddergaar is.
Je kan ook sjalotten meebakken met de paddestoelen, mag je zelf weten.
Kort voordat je het op tafel gaat een flinke scheut cognac toevoegen
Eten met een grof boerenbrood.
Het is een boerengerecht, geen haute quisine, dus je kan er lekker bij doen waar je zin in hebt, bonen of linzen bijvoorbeeld, of een paar stukken worst. Boerin zou dat ook hebben gedaan, stevige kost.
Nee, geen idee wat voor een appel dat is, maar ga eens een (ouwe) fruithandelaar vragen, die weten zoietsquote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Nou Piet, ik heb een vraag. Het is namelijk mijn plan om binnenkort wat vrienden te trakteren op een 'understated' diner. Soep met brood en een appeltje na. Ik hou nogal van brood en dat leent zich prima voor een boeuf Andaube. Klassiek Frans uiensoepje vooraf, en na wilde ik appel uit de oven.
Dat heb ik vroeger wel gehad, en dan had je zo'n vrij melige appel die dan na 3 kwartier in de oven heel zacht was geworden, in in de klokhuisholte zat dan suiker die carameliseerde met rozijnen geloof ik en kaneel en dat liep dan over de appel heen. Misschien nog iets erin. Heel simpel maar erg lekker.
Mijn vraag: Wat voor appels moet ik daarvoor hebben, en als je het gerecht kent, wat moet er in of wat kan erin?
bedoel je een golden dilicious waar je het hart uit haalt en daar een suiker/kaneel mengsel met rozijnen doet?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Nou Piet, ik heb een vraag. Het is namelijk mijn plan om binnenkort wat vrienden te trakteren op een 'understated' diner. Soep met brood en een appeltje na. Ik hou nogal van brood en dat leent zich prima voor een boeuf Andaube. Klassiek Frans uiensoepje vooraf, en na wilde ik appel uit de oven.
Dat heb ik vroeger wel gehad, en dan had je zo'n vrij melige appel die dan na 3 kwartier in de oven heel zacht was geworden, in in de klokhuisholte zat dan suiker die carameliseerde met rozijnen geloof ik en kaneel en dat liep dan over de appel heen. Misschien nog iets erin. Heel simpel maar erg lekker.
Mijn vraag: Wat voor appels moet ik daarvoor hebben, en als je het gerecht kent, wat moet er in of wat kan erin?
Golden delicious is niet waar ik gelijk aan denk als je 'melige appel' zegt...maar klinkt wel lekker zo. Elstar zou meer voor de hand liggen denk ik eigenlijk...quote:Op woensdag 28 oktober 2009 23:51 schreef prupke het volgende:
[..]
bedoel je een golden dilicious waar je het hart uit haalt en daar een suiker/kaneel mengsel met rozijnen doet?
In aluminium folie langzaam laten garen in de oven (wij deden dat altijd op de bbq in de smeulende kolen )
en als ie klaar is dan omdraaien en uitpakken....
heerlijk zachte appel met een karamelsmaakje
Goudrenetten zijn van oudsher de appels voor in de appeltaart geloof ik... Beetje zuur als je ze rauw eet, maar daardoor houden ze na bakken of stoven wel een typische appelsmaak en wordt het geen flauwe hap.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 09:23 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Golden delicious is niet waar ik gelijk aan denk als je 'melige appel' zegt...maar klinkt wel lekker zo. Elstar zou meer voor de hand liggen denk ik eigenlijk...
Meer volume te krijgen met minder ei?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 09:15 schreef cyclechick het volgende:
Als ik een omelet maak, of scrambled eggs, doe ik er altijd een scheutje melk in (want dat heb ik anderen zien doen) maar waarom is dat eigenlijk?
Goudreinet rules in de appeltaart inderdaad, maar helaas zijn ze alleen in de herfst/winter te krijgen...de rest van het jaar gebruik ik Elstar in m'n taart. Maar melig zijn goudreinetten juist niet vind ik zelf..fris, stevig, lekker zuurtje...quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:25 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Goudrenetten zijn van oudsher de appels voor in de appeltaart geloof ik... Beetje zuur als je ze rauw eet, maar daardoor houden ze na bakken of stoven wel een typische appelsmaak en wordt het geen flauwe hap.
Makkelijker veel lucht in te kloppen bedoel je? Het is in elk geval nergens voor nodig denk ik.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Meer volume te krijgen met minder ei?
Nee, ik bedoel dat de scheut melk geen ei is.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Makkelijker veel lucht in te kloppen bedoel je? Het is in elk geval nergens voor nodig denk ik.
Eimelk ... klinkt net zo vies als margarinequote:
Mensen gooien toch allerlei troep door het gehakt om meer ballen te krijgen?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:49 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Eimelk ... klinkt net zo vies als margarine![]()
Maar is dat een truc die wordt gebruikt om goedkoper omeletjes te serveren, en dus meer winst te maken? Als je thuis een omeletje maakt zal dat prijstechnisch niet zoveel schelen denk ik...toch?
Piet, alsjeblieft, ik moet nog lunchen...zo vergaat me de eetlust. Maar ik snap wat je bedoeltquote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Of maken cake uit half margarine half boter
Ja, maar dan zonder zilverpapier. Volgen mij het boorgat vol met witte bastaardsuiker en een kaneelstokje, en dan gaat die suiker carameliseren en over de appel heen borrelen als een dikke stroop. Ik heb niets tegen ingewikkelde liflafjes maar dat soort simpele dingen kunnen ook heerlijk zijn. Misschien kan ik het nog een beetje opleuken met calvados en een bolletje ijs of zo.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 23:51 schreef prupke het volgende:
bedoel je een golden dilicious waar je het hart uit haalt en daar een suiker/kaneel mengsel met rozijnen doet?
In aluminium folie langzaam laten garen in de oven (wij deden dat altijd op de bbq in de smeulende kolen )
en als ie klaar is dan omdraaien en uitpakken....
heerlijk zachte appel met een karamelsmaakje
Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan bij de roereieren, eerst met room en later met melk. Ik vond het smaakje erbij altijd wel passen. Het is misschien ook om het ei een beetje vloeibaar te houden, anders wordt het snel een gebakken ei waarvan een puinhoop is gemaakt.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, ik bedoel dat de scheut melk geen ei is.
100 cc ei plus 25 cc melk is 125cc Eimelk ipv 125cc Ei, product strekken dus, net zoiets als water toevoegen aan ham.
Ei korter bakken?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 12:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan bij de roereieren, eerst met room en later met melk. Ik vond het smaakje erbij altijd wel passen. Het is misschien ook om het ei een beetje vloeibaar te houden, anders wordt het snel een gebakken ei waarvan een puinhoop is gemaakt.
Armoede is geen excuus, je kan immers ook smout nemen op het brood, is nog lekkerder ook.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Ja, maar dat is nog best wel even concentreren zo op de vroege ochtend. Daarnaast vind ik melk geen verkeerde smaaktoevoeging, en room al helemaal niet.
Dat vind ik onvergelijkbaar met het gebruik van margarine, waar me de bestaansgrond sowieso volledig van ontgaat, anders dan bittere armoe en grootkapitalistische volksverlakkerij.
Dat weet Minilot denk ik wel: (FOK! Foodgawkers topic)quote:Op donderdag 29 oktober 2009 15:52 schreef Chielus het volgende:
Piet, ik heb afgelopen zomer in Frankrijk heerlijk genoten van Flammenkuche, nu wil je zoiets als hobbykok natuurlijk ook eens zelf proberen na te maken, maar is de basis gewoon pizzadeeg of gebruiken de Elzassers een andere receptuur?
quote:Op maandag 19 oktober 2009 23:30 schreef minilot het volgende:
Vast wel skills, want taarten zijn nog helemaal niet zo gemakkelijk!![]()
Ik ben a) op toetjes- koekjes- en taartenrantsoen en b) ongesteld, dus ik val zo'n beetje van mijn stoel van die chocoladepunt!![]()
Ik at vanavond:
Flammenküche! Simpel, maar vreselijk lekker!
Wat mensen je ook wijs willen maken, oorspronkelijk is het witbrooddeeg (bloem, water, zout, gist) , dun uitgerold, creme fraiche, fijngesneden ui en spek.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 15:52 schreef Chielus het volgende:
Piet, ik heb afgelopen zomer in Frankrijk heerlijk genoten van Flammenkuche, nu wil je zoiets als hobbykok natuurlijk ook eens zelf proberen na te maken, maar is de basis gewoon pizzadeeg of gebruiken de Elzassers een andere receptuur?
Precies, geen andere rommel. Bij voorkeur een tikje minder spek gebruiken dan op die foto.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat mensen je ook wijs willen maken, oorspronkelijk is het witbrooddeeg (bloem, water, zout, gist) , dun uitgerold, creme fraiche, fijngesneden ui en spek.
Dat zal van de kwaliteit spek afhangen. Weinig vlees dat zoveel en zo weinig smaak kan hebben als spek.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 08:38 schreef minilot het volgende:
Precies, geen andere rommel. Bij voorkeur een tikje minder spek gebruiken dan op die foto.![]()
Daar heb je ook wel weer gelijk in.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zal van de kwaliteit spek afhangen. Weinig vlees dat zoveel en zo weinig smaak kan hebben als spek.
trieste is dat de meeste slagers hun vlees net zo bagger is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:38 schreef Chielus het volgende:
Absoluut, zoals eigenlijk alles wat met vlees te maken heeft & uit een supermarkt komt.
Het verschil in rundvlees vind ik een stuk kleiner dan het verschil in varkensvlees en kip, en spek is waar het echt veel verschil maakt.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:38 schreef Chielus het volgende:
Absoluut, zoals eigenlijk alles wat met vlees te maken heeft & uit een supermarkt komt.
Als ik me er als zelfverklaard quiche-expertje even mee mag bemoeien (op straffe van een Piet-spanking): gebruik alstjeblieft geen bladerdeeg, maar ga uit je dak met pâte brisée fine! Echt supergeweldig, prachtig mooi korstdeeg, dat bijna geen tijd kost om in elkaar te flansen en ik moest haast huilen van geluk toen ik het voor het eerst gemaakt had.quote:
Heb mezelf op een biologische scharrelkip getrakteerd, staat nu zachtjes te pruttelen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Bezorg je een goeie soepkip of scharrelkip, gebruik desnoods een wilde fazant
Hak die aan stukken,
Peperen en zouten
Neem 150 gram gerookt droog spek (het liefs Coppa, das beter dan dat kleddernatte ontbijtspek van de supermarkt
Bak deze aan in wat boter, of spekvet in een braadpan, en neem het uit het vet.
In het vet met de aanbaksels braad je de kip stukken goudbruin en neem ze uit de pan
Braad nu 250 gram paddestoelen aan in het vet.
Voeg de kipstukken en het spek weer toe en blus met een fles droge stevige rode wijn
Voeg een bouquet garnie toe en fijngehakte tenen knoflook (ik hou van knoflook, dus gebruik een stuk of 10 grote tenen)
Laat dit sudderen met de deksel op de pan tot de kip moddergaar is.
toch wel een soepkip?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:51 schreef Black-Hole het volgende:
[..]
Heb mezelf op een biologische scharrelkip getrakteerd, staat nu zachtjes te pruttelen.
Als het smaakt zoals het nu al ruikt
Goudreinetten zijn ideaal, maar idd maar een bepaalde periode te verkrijgen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Zou je mij het verschil kunnen uitleggen tussen een soepkip en een gewone braadkip? Ik vraag het me al een tijdje af en kan nergens informatie hierover vinden...quote:
een soepkip is ouder dan een gewone kip, en heeft daardoor meer smaak.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:12 schreef _Nienna_ het volgende:
[..]
Zou je mij het verschil kunnen uitleggen tussen een soepkip en een gewone braadkip? Ik vraag het me al een tijdje af en kan nergens informatie hierover vinden...
ben je serieus?quote:Op zondag 1 november 2009 10:33 schreef HansvanOchten het volgende:
Hallo allemaal,
Kan iemanjd mij helpen hoe ik knoflook moet bereiden?
Ik heb 2 bolltjes maar heb geen flauw idee wat ik ermee moet doen!
Ik heb geen pers overigens
arrowroot heet het ook welquote:Op zondag 1 november 2009 20:13 schreef SeaOfLove het volgende:
piet, in een ander topic had je t over pijlwortel. waar kun je dat kopen? al een paar toko's gevraagd maar die weten vaak nieteens wat t is.
de nieuwe band is een eco merk, je maakt dus de grootste kans bij ecologische winkels, de andere namen die ik noemde zijn ook merken uit de eco hoek.quote:Op zondag 1 november 2009 20:52 schreef SeaOfLove het volgende:
waar zit de nieuwe band? doe internet via mobiel en veel meer dan fok kan ik niet. ik woon in delft als jij of iemand anders wat kan vinden voor me....graag! wil t echt graag hebben.
Beetje weinig gegevens om mee te werkenquote:Op maandag 2 november 2009 20:27 schreef LieLie het volgende:
Piet, ik wilde laatst creme brulee maken, en de smaak was hartstikke lekker, maar hij werd niet stevig!
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Als er wat te weinig ei in zat, kan het dan misgaan?
En wat is de beste manier om ze in de oven te bereiden?
dan heb je te weinig ei gebruiktquote:Op maandag 2 november 2009 21:44 schreef LieLie het volgende:
Ik had dit recept, en dat gehalveerd. Alleen ik had maar twee eidooiers...
http://www.smulweb.nl/1152832/koken/recept/Creme-Brulee
Geen soepkip, ondanks dat smaakte het primaquote:
Vraagje Piet: bij elke risotto die ik maak voeg ik aan het einde van de kooktijd een paar klompjes roomboter (en meestal een handje parmezaan) toe. Vuur uit, roeren, deksel op de pan, en vijf minuten laten staan. Daar wordt -ie echt misdadig smeuïg en zalig van.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Laat het op een laag vuur verder garen tot de rijst gaar is (proeven) afhankelijk van de rijst duurt dit een minuut of 10-20
Serveren in een lage schaal, met vers gemalen parmasan erover..
Nee helemaal niet, een flinke kluit boter erdoor maakt hem eigenlijk nog lekkerder.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:08 schreef minilot het volgende:
Uit ander topic:
[..]
Vraagje Piet: bij elke risotto die ik maak voeg ik aan het einde van de kooktijd een paar klompjes roomboter (en meestal een handje parmezaan) toe. Vuur uit, roeren, deksel op de pan, en vijf minuten laten staan. Daar wordt -ie echt misdadig smeuïg en zalig van.
Altijd als ik een risottorecept zie waarbij de risotto direct van het vuur geserveerd wordt denk ik: oe, zonde.
Stel ik me aan?
Zeker, zeker. Snippers bittere chocolade en ansjovisjes zijn mij bekendquote:Op donderdag 5 november 2009 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee helemaal niet, een flinke kluit boter erdoor maakt hem eigenlijk nog lekkerder.
Er zijn meer van die truukjes, een ansjovis filetje of wat thaise vissaus maken de smaak dieper en voller, meer Umami.
Door stoofvlees of een gereduceerde rode wijnsaus kan je ook een klein stukje bittere chocolade doen, dat maakt de smaak wat meer als de geur van bosgrond, aardiger, dieper. Een paar schilfers extra bittere chocolade door een truffelsaus, goddelijk.
Eigenlijk maken we dan pornoquote:Op donderdag 5 november 2009 21:50 schreef minilot het volgende:
[..]
Zeker, zeker. Snippers bittere chocolade en ansjovisjes zijn mij bekendNet als een klotsje sherry door de paddestoelen.
Er zijn zo van die extraatjes die je kunt toevoegen om eten omhoog te tillen van gewoon lekker naar 'hmmmmmmmmm', met je ogen dicht en een diepe zucht bij elke hap.
Misschien leuk om eens een apart topic voor te openen? Er zijn heel wat van dit soort verrukkelijke smaakverfijners waar een hoop lui geen of te weinig weet van hebben.
Heb in juni bij Mario Gamba gegeten, in het restaurant Acquarello. een italiaan met een michelin ster en volgens velen het beste italiaanse restaurtant buiten italie.quote:
Nee, toepaste kunstquote:Op donderdag 5 november 2009 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eigenlijk maken we dan porno
[/quote]quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:12 schreef _Nienna_ het volgende:
[..]
Zou je mij het verschil kunnen uitleggen tussen een soepkip en een gewone braadkip? Ik vraag het me al een tijdje af en kan nergens informatie hierover vinden...
een soepkip is ouder dan een gewone kip, en heeft daardoor meer smaak.
volgens deze site niet, euh, wel, euh, nou ja, ik bedoel dat het zo is, met die kip, euh geen fabelquote:Op vrijdag 6 november 2009 10:17 schreef r2d22 het volgende:
[..]
Mij is altijd verteld dat soep kippen oude legkippen zijn en daardoor taai.
Is dat een fabel ?
Graag!quote:Op donderdag 5 november 2009 21:50 schreef minilot het volgende:
[..]
Zeker, zeker. Snippers bittere chocolade en ansjovisjes zijn mij bekendNet als een klotsje sherry door de paddestoelen.
Er zijn zo van die extraatjes die je kunt toevoegen om eten omhoog te tillen van gewoon lekker naar 'hmmmmmmmmm', met je ogen dicht en een diepe zucht bij elke hap.
Misschien leuk om eens een apart topic voor te openen? Er zijn heel wat van dit soort verrukkelijke smaakverfijners waar een hoop lui geen of te weinig weet van hebben.
Een Elzasser Slachtplatte,quote:Op vrijdag 6 november 2009 21:37 schreef Stali het volgende:
Piet,
Wil je me alsjeblieft aan een idee helpen?
Zondag a.s. krijgen we vlak voor de middag bezoek van mensen die er een flink eind voor moeten rijden dus ik wil ze een warme lunch aanbieden zodat ze goed gegeten hebben voordat ze weer vertrekken en dan het liefst zo dat ze 'savonds laat gewoon thuis een boterhammetje kunnen eten.
Maar ik ben zeer slecht in lunches.
Het gaat om zes personen. Heb jij misschien een idee wat ik zou kunnen maken?
Ik vind dit echt een geweldig idee en het past ook nog eens bij het weer. (Had aanvankelijk zelf een Spaanse maaltijd in gedachten maar vond dit veel te zomers.)quote:Op vrijdag 6 november 2009 21:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een Elzasser Slachtplatte,
Je kookt een finke hoeveelheid zuurkool met witte wijn, je maakt aardappel puree.
Daarbij uitgebakken spek, rookworst, braadworst, krabbetjes en kassler rib (aan een stuk met de zuurkool stoven)
Begeleid door stoofperen en zelfgemaakte appelmoes
En als toetje een griesmeelpudding met bessensaus.
De zuurkool, de stoofperen, de appelmoes, krabbetjes en kassler kan je allemaal al een dag van te voren klaarmaken, hoef je alleen nog maar vers de puree te maken en het spek en de worst te bakken..quote:Op vrijdag 6 november 2009 21:52 schreef Stali het volgende:
[..]
Ik vind dit echt een geweldig idee en het past ook nog eens bij het weer. (Had aanvankelijk zelf een Spaanse maaltijd in gedachten maar vond dit veel te zomers.)
Zelfgemaakte appelmoes en stoofperen doe ik dan niet omdat ik ook nog wel met de beste luitjes wil praten.
Maar top, hier ga ik voor. Heel hartelijk bedankt voor het meedenken..
Ja hoor, het is geen uurtje rijden en dan aan de bak. Zie mijn duidelijke vraag aan Piet.quote:Op vrijdag 6 november 2009 23:16 schreef RobinOok het volgende:
Weet je zeker dat je gasten zo'n zware lunch op prijs zullen stellen?
Ik moet er persoonlijk niet aan denken, zo midden op de dag. Brrrr.
Ja, dat snap ik dus niet zo goed, wat dat rijden ermee te maken heeft. Ook al zou ik nog 5 uur moeten rijden, ik ben het gewoon niet gewend, warm eten tussen de middag en zal het nooit op prijs stellen. Sterker nog, juist als ik nog uren de auto in moet! Of ik moet nu naar euh even denken Amerika vliegen of zo, dan wil ik daar wel warm lunchen.quote:Op vrijdag 6 november 2009 23:21 schreef Stali het volgende:
[..]
Ja hoor, het is geen uurtje rijden en dan aan de bak. Zie mijn duidelijke vraag aan Piet.
Wat is Sud?quote:Aus Sellerieblättern, einigen Pfefferkörner + Salz ( 25 g auf 1 l Wasser) Sud kochen
Sud is kookvocht of kooksapquote:Op zaterdag 7 november 2009 13:01 schreef sigme het volgende:
Piet, kan je me even helpen met een vertaling?
[..]
Wat is Sud?
Elders in dit recept gaan er rohe Selleriestücken in de pot, weet jij wat "rohe" is?
Dankquote:Op zaterdag 7 november 2009 13:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sud is kookvocht of kooksap
Roh of Rohe is rauw, ongekookt.
Nu hoor mayonaise natuurlijk zuur te smaken, maar je zou suiker kunnen toevoegen, dat doet de fabriek ook omdat mensen geen zure mayo lusten volgens de fabriek.quote:Op zaterdag 7 november 2009 17:54 schreef Paikea het volgende:
Piet,
Ik heb vandaag zelf mayonaise gemaakt. Hij is lekker maar iets te zuur.
Heb jij een tip hoe ik hem wat zoeter kan maken?
Dankjewel!
Zure mayonaise is wel lekker, maar deze heeft denk ik een tikkie teveel azijn gekregenquote:Op zaterdag 7 november 2009 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nu hoor mayonaise natuurlijk zuur te smaken, maar je zou suiker kunnen toevoegen, dat doet de fabriek ook omdat mensen geen zure mayo lusten volgens de fabriek.
Citroen?quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:23 schreef Zwansen het volgende:
Waarmee kan ik kipfilet marineren? Heb eigenlijk alleen ketjap manis, knoflook, ui, zout&peper en wat oregano/italiaanse kruiden.
kan ik daar iets van brouwen?
Dat wordt in de oven gedroogd, ik zat eerder te denken een stuk mooi rundvlees in grof zeezout te leggen voor een paar dagen wat het conserveerd en het meeste water er uit trekt, aan strips te snijden en dan in een droogkast te hangen (een kastje waar de wanden bestaan uit fijn gaas zodat er geen vliegen bij kunnen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:09 schreef krakkemieke het volgende:
http://www.ehow.com/how_5487800_home-made-jerky.html
Misschien heb je hier iets aan Piet? Ik kwam het tegen toen ik iets anders zocht, zal je altijd zien!
Als je vlees langzaam droogt wordt een deel van de eiwitten afgebroken in glutamaten en wordt daardoor de smaak voller en mooier, meer umami. Vergelijk het met het goedesalami of droge ham, die rijpen ook maanden terwijl ze langzaam drogen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:36 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb ooit een survivalprogramma gezien waar een Indiaanse meneer het bij een vuur droogde. Met veel rook tegen de vliegen.
Waarom zou je het niet in de oven willen drogen?
Ik denk dat ik het in de kast met de cv-ketel zou hangen.
Oh en bij vriesweer hoef je je geen zorgen te maken over vliegen!
Wat bedoel je met ranzig?quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:58 schreef krakkemieke het volgende:
Aha! Weer wat geleerd!
Ik ben niet gek op ongerookte rauwe ham, maar ik houdt de mogelijkheid open dat dat komt omdat ik alleen supermarkt spul ken.....
Over droge worst gesproken trouwens..... Waarom smaakt droge worst uit Frankrijk zo lekker ranzig? Komt dat door schimmel?
Je bedoelt die zware lucht, ergens tussen brie, vlees en sperma?quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:17 schreef krakkemieke het volgende:
Er zit een andere smaak aan dan aan hollandse salami of boerenmetworst. Sterker. Als je langs zo'n kraam op de franse markt loopt, stinkt het haast, voor hollandse begrippen.![]()
Oef, ik kan het niet goed uitleggen....
Mayonaise en slasaus voor de Engelse markt is een stuk zuurder dan de Nederlandse.quote:Op zaterdag 7 november 2009 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nu hoor mayonaise natuurlijk zuur te smaken, maar je zou suiker kunnen toevoegen, dat doet de fabriek ook omdat mensen geen zure mayo lusten volgens de fabriek.
voor de belgische markt ook, in Duitsland is er trouwen slecht aan goeie te komen, mayonaise that is.quote:Op zaterdag 14 november 2009 21:38 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Mayonaise en slasaus voor de Engelse markt is een stuk zuurder dan de Nederlandse.
Ik kan via-via aan Engelse salad cream komen en dat is nog echt de slasaus zoal wij die vroeger bij ons mam aten.
Net zoals je normale sambal maakt, maar dan met handschoenen aan?quote:Op zondag 15 november 2009 16:43 schreef noobdeswoop het volgende:
Hoe maakt piet sambal van heel erg hete pepers???
oeh en een TVP'tje
Haal ontbijtspek bij de groene weg, of een andere degelijke slager.quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:51 schreef LieLie het volgende:
Piet,
Ik wilde dit weekend eigenlijk tilapiafilet maken, omwikkeld met spek.
Wat zou daarvoor het beste spek zijn, en hoe kan ik het dan het beste bereiden.
In de oven dacht ik zelf, maar ik weet niet goed op welke temperatuur en hoe lang.
Het gaat om filetjes zoals je ze in een zak koopt bij de meeste winkels tegenwoordig.
Misschien dat ik die voor het wikkelen nog in de lengte doorsnij, zodat ik wat smallere stukken krijg, dan zou het zo'n 5 centimeter breed zijn en 1,5 a 2 dik denk ik..
Gewoon, rolletjes maken van de tilapiafilets, kruiden en peperen (geen zout, dat zit in het spek)quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:01 schreef LieLie het volgende:
Omdat ik tilapia heb, en ook lekker vindWie weet een volgende keer
Maar de vraag dus, hoe?
geen boter of olie! je snijd de filet op de vetkant in, dan in hete pan op de vetkant aanbraden, omdraaien als t n mooi kleurtje heeft en dan bakt de filet in zijn eigen vet. tijd ong 25 minuten geloof ikquote:Op vrijdag 20 november 2009 14:42 schreef Underdoggy het volgende:
Piet, ik heb eendenborstfilets gekocht. Hoe lang moet ik deze garen? Eerst in ruim boter in de pan en daarna paar minuutjes in de oven?
Neeeeequote:Op vrijdag 20 november 2009 15:15 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
geen boter of olie! je snijd de filet op de vetkant in, dan in hete pan op de vetkant aanbraden, omdraaien als t n mooi kleurtje heeft en dan bakt de filet in zijn eigen vet. tijd ong 25 minuten geloof ik
Ik time het niet, maar bij mij ligt ie er langer in, maar ik gaar hem langzaam op laag vuur. Wordt altijd mooi roze. Ik heb hem hooguit 30 seconden op de rode kant, is alleen kleur geven, garen doe ik hem helemaal op de huid.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:43 schreef RobinOok het volgende:
Ik doe altijd zo'n 6 minuten op de velkant, 3 minuten op de andere kant. Hooguit.
25 minuten overleeft ie niet hoor.
Een wild eendeborstje is dan ook 4 keer zo lekker, mmmmm wilde schiet eend, moet dringend weer eens naar de Hanos.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:53 schreef RobinOok het volgende:
Ja, dat scheelt ook nogal ja, een eendenborstje van de appie of zo'n dikke Barbarie, die is makkelijk 2 keer zo groot. En een wild eendenborstje juist weer de helft zo groot.
Tamme gans?quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:04 schreef RobinOok het volgende:
Ik at een tijdje terug tot 2 keer toe in korte tijd gans waarbij ik zou zweren dat het gewoon eend was. Maar Kok hield vol dat het gans was. Ik twijfel nog steeds. Zijn er van die kleine gansjes? Met borstjes zo groot als die van de eend van appie en ook gewoon zo smaken? Nee toch?
Hoe heb je hem gemaakt en wat voor een saus erbij?quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:41 schreef Underdoggy het volgende:
Thanks Piet, de eend was subliem. Samen met een stampotje was het een heerlijk maal!
dat vertel ik hier liever nietquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:40 schreef Q.E.D. het volgende:
Wat maak jij van spaghetti bolognese Piet?
Nee ik bedoel hoe je het bereidtquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat vertel ik hier liever niet
Hetzelfde als de rest van de wereld. Jaja, zelfs de koningin doet het!quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:40 schreef Q.E.D. het volgende:
Wat maak jij van spaghetti bolognese Piet?
en zelf spagetti maken natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:44 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Nee ik bedoel hoe je het bereidt
Je eigen saus maken neem ik aan?
Gezien het vrij grote eenden waren heb ik hem geheel in eigen vet zoals jij beschreef gebakken. Het vet laagje werd inderdaad heerlijk knapperig.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe heb je hem gemaakt en wat voor een saus erbij?
Neem bloemige aardappels en snij die zo dun mogelijk, chipsdun als het kan. Doe het in een overschaal, room met fijnhakte knofteen en zout erover en in de oven op 175 graden tot goudbruinquote:Op maandag 23 november 2009 16:07 schreef Freak188 het volgende:
Piet, hoe maak je goede aardappel gratin?
Ik heb een recopt via internet gemaakt (hier en daar aangepast aan mijn smaak), maar het blijft bij te nat, de aardappels drijven in de room en het is niet mooi ingekookt. Hoe maak jij het?
Ja, die mag je opwarmenquote:Op dinsdag 24 november 2009 16:00 schreef Dunckie het volgende:
Piet, ik heb gisteren overheerlijke Risotto gemaakt, onder meer met verse bladspinazie. Kan ik die vandaag nog opwarmen? En zo ja, wat raad je me aan, magnetron of met bouillon. Zelf vind ik het met bouillon vaak zo papperig worden. (Ja, ik weet dat je risotto uberhaupt niet op zou moeten warmen, maar deze is zo lekker, die smaakt ook dan nog wel goed)
Het gaat me vooral om de spinazie, mag je die opwarmen?
Ik had het ondertussen al gedaan, en ik leef nogquote:
Nitraten die zich omzetten in nitriet. Is ergens in de jaren 80 een keer gebeurd in de koeling van een supermarkt, ontdooid en opnieuw ingevroren, en dat heeft levens gekost.quote:Op donderdag 26 november 2009 16:18 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ik had het ondertussen al gedaan, en ik leef nog
Waar komt het verhaal dat je spinazie niet nog eens op mag warmen vandaan?
Bullshit, echt dikke dikke bullshitquote:Op donderdag 26 november 2009 16:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nitraten die zich omzetten in nitriet. Is ergens in de jaren 80 een keer gebeurd in de koeling van een supermarkt, ontdooid en opnieuw ingevroren, en dat heeft levens gekost.
Vast wel, maar volgen mij is daardoor wel het beeld ontstaan. Dan gaan er ineens mensen dood, wordt de oorzaak op nitriet vastgesteld, en dan wordt aan het bestaande verhaaltje dat nitraat zich omzet in nitriet de dodelijkheid toegevoegd. Als dan later blijkt hoe het precies zat, is de legende al geboren.quote:Op donderdag 26 november 2009 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bullshit, echt dikke dikke bullshit
Het was een koelvloeistof die het had besmet, en het was geen spi-nazi maar nazi Goering
He oen, da's de verkeerde link!quote:Op donderdag 26 november 2009 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bullshit, echt dikke dikke bullshit
Het was een koelvloeistof die het had besmet, en het was geen spi-nazi maar nazi Goering
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Voedingsschandalen/heineken2.html
Bij het bedrijf waar ik toen werkte (een voedingsmiddelenbedrijf) is naar aanleiding van deze tragedie alle koelvloeistof (Glycol) in de procesinstallaties vervangen door een niet-giftige variant.quote:Op donderdag 26 november 2009 17:17 schreef sigme het volgende:
[..]
He oen, da's de verkeerde link!
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Voedingsschandalen/iglo.html
Ik had zojuist het artikel opgezocht om jouw verhaal te steunen met een bron, wil ik 'm posten, zie ik dat jij je post geëdit hebt, gooi ik de boel weg, zie ik nu dat je linkt naar een ander schandaal.
Nee, het niet mogen opwarmen van Spinazie was al daarvoor een legende, mijn oma vertelde dat al.quote:Op donderdag 26 november 2009 17:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vast wel, maar volgen mij is daardoor wel het beeld ontstaan. Dan gaan er ineens mensen dood, wordt de oorzaak op nitriet vastgesteld, en dan wordt aan het bestaande verhaaltje dat nitraat zich omzet in nitriet de dodelijkheid toegevoegd. Als dan later blijkt hoe het precies zat, is de legende al geboren.
geldt natuurlijk voor alle voedingsmiddelen wel...quote:Met name bij zwakkere mensen, zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen en ouden van dagen, blijft het echter raadzaam om op te passen met spinazie die niet vers is.
In een naam topic van Piet? Hoe merkwaardigquote:Op donderdag 26 november 2009 20:09 schreef minilot het volgende:
ik zou toch ook graag van Piet willen weten wat voor lekkers hij met polenta uit de mouw kan schudden.
Kleine bijdrage.quote:Op donderdag 26 november 2009 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Snij er plakken van en bak die, of grill die, serveren als kleine bijlage.
Ja, je zou het bijna denken he?quote:
Dit is de rijkeluis versie, normaal wordt het alleen maar met water en zout gekookt.quote:Op donderdag 26 november 2009 20:29 schreef minilot het volgende:
[..]
Kleine bijdrage.![]()
Maar: olé en dank je wel. Iets met schapenkaas kán niet smerig zijn.
Eet het dan ook eigenlijk alleen als ik in de herfst in Düsseldorf benquote:Op donderdag 26 november 2009 20:50 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, je zou het bijna denken he?![]()
Maar aan de andere kant, zo bijzonder is het niet, polenta smerig vinden.
Geen punt, dan zetten we er een fraaie verfilming van Pinokkio bij op en eten we er goedkope sardientjes bij. Thema-avondje.quote:Op donderdag 26 november 2009 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Polenta is echt armoede eten, voor mensen die geen tarwe konden betalen om brood of pasta te maken. Wordt tegenwoordig alleen nog maar uit nostalgie gemaakt
Vertel, wat is de turkse versie van polenta?quote:Op vrijdag 27 november 2009 00:39 schreef Bortecinem het volgende:
Mijn moeder maakt altijd de Turkse versie van polenta, niet te eten. Ik ga de Italiaanse versie maar eens proberen, klinkt iets lekkerder.
Ehm, het wordt gemaakt van maismeel, heel veel roomboter, water en kaas. Het ziet er ongeveer zo uit:quote:Op vrijdag 27 november 2009 00:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel, wat is de turkse versie van polenta?
Ziet er "voedzaam" uit, maar lekker lijkt me anders.quote:Op vrijdag 27 november 2009 00:46 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ehm, het wordt gemaakt van maismeel, heel veel roomboter, water en kaas. Het ziet er ongeveer zo uit:
[ afbeelding ]
Ik vind het echt nergens naar smaken, maar misschien is het met bouillon wel lekkerder. Het wordt overigens gegeten in het noorden van Turkije, de rest van Turkije is er niet zo bekend mee.
Ik zeg toch ook, het bestaande verhaaltje?quote:Op donderdag 26 november 2009 17:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, het niet mogen opwarmen van Spinazie was al daarvoor een legende, mijn oma vertelde dat al.
Ik wil best technisch advies geven, voor zover ik dat kan, maar ga niet vertellen wat je moet koken.quote:Op maandag 30 november 2009 22:20 schreef misterddude het volgende:
oke als er dan niemand meer iets zegt![]()
beste piet,
als vrij jonge hobbykok probeer ik telkens weer iets nieuws op tafel te zetten. weet jij nog leuke dingen om te proberen... een leuke risotto ofzo ( geen paddenstoelen die is al goed gelukt) met een mooi stuk vlees bovenop.
alvast bedankt
Gebruik idd jongere kaas, wat vind je een supermarktkaas? Kaasafdeling AH? Geen idee wat ze daar hebben, kom ik nooit. Kernhem of gruyère is lekker in een omelet, meeste supermarkten verkopen ook zakjes geraspte kaas voor op pizza of gratineren, die smelten prima. Ik gebruik allerlei soorten, net wat we in huis hebben. Gorgonzola of andere pittige blauwschimmel schopt ongelofelijk kont in een omelet.quote:Op maandag 30 november 2009 22:52 schreef 2cv het volgende:
Ik heb 2 pogingen gedaan een omelet met kaas te maken maar geen van beiden zijn goed gelukt. Bij de eerste poging kwam ik er achter dat er schimmel op de geraspte kaas zat terwijl het ei al in de pan lag. Resultaat: omelet met kaas zonder kaas. Bij de 2e poging heb ik oude kaas geraspt (schimmelvrij) en die over het ei in de pan gestrooid. Omdat het oude kaas was smolt het niet goed en toen ik de omelet omkeerde werd de kaas een soort kaasbal. Mijn idee is dat ik jonge(re) kaas moet gebruiken, maar klopt dat ? En zo ja: welke kaas is het beste ? Ik ben geen super fijnproever dus ik ga er niet voor naar een specialistische winkel. Supermarktkaas moet goed genoeg zijn.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
en zelf spagetti maken natuurlijk.
Zal morgen even een recept posten, ga nu mandje in
Supermarktkaas = kaas die je in een supermarkt koopt. Kaasafdeling van de AH is een goed voorbeeld, de Aldi ook.quote:Op maandag 30 november 2009 23:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gebruik idd jongere kaas, wat vind je een supermarktkaas? Kaasafdeling AH? Geen idee wat ze daar hebben, kom ik nooit. Kernhem of gruyère is lekker in een omelet, meeste supermarkten verkopen ook zakjes geraspte kaas voor op pizza of gratineren, die smelten prima. Ik gebruik allerlei soorten, net wat we in huis hebben. Gorgonzola of andere pittige blauwschimmel schopt ongelofelijk kont in een omelet.
Dat denk je maar.quote:Op maandag 30 november 2009 23:18 schreef 2cv het volgende:
Duurdere kazen is zoiets als parels voor de zwijnen gooien in mijn geval.
Ik gooi vaak wat geraspte kaas bovenop het nog vloeibare ei, dus direct als je het ei erin gooit, handje geraspte kaas erop (oud voor de lekkere pittige smaak). En keer het altijd...maar mischien ben ik een filistijn. Mrs Fabulous heeft rauwe ei fobie, vandaar ook...quote:Op dinsdag 1 december 2009 00:58 schreef 2cv het volgende:
Ja, maar als het verbrandt ... Misschien koop ik beide. 1 zakje el-cheapo kaas (lage prijs per kg) om te oefenen, dan een beetje gruyère (weinig, dus bij de kassa evenveel afrekenen) om te genieten als ik het onder de knie heb.
Overigens, is het standaard dat je omeletten met kaas beter niet om kan keren in de pan om de andere kant ook te bakken ?
Goeie scheut kirsch erbij?quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:15 schreef pen-guin het volgende:
Piet, ik ga vanavond kaasfondue maken en wil graag wat suggesties.
Vorige week heb ik kaasfondue gemaakt met Emmentaler, Gruyère, een sloot wijn, knoflook, verse nootmuskaat en wat gedroogd eekhoorntjesbrood.
Dat was natuurlijk heerlijk maar nu wil ik variëren, tips?
Ah ja, dit kwam ik in het een en ander aan recepten ook al tegen, zal het maar eens proberen.quote:
Champignonfondue misschien?quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:15 schreef pen-guin het volgende:
Piet, ik ga vanavond kaasfondue maken en wil graag wat suggesties.
Vorige week heb ik kaasfondue gemaakt met Emmentaler, Gruyère, een sloot wijn, knoflook, verse nootmuskaat en wat gedroogd eekhoorntjesbrood.
Dat was natuurlijk heerlijk maar nu wil ik variëren, tips?
Een gewone kip is gewoon nog een kuiken dat uit zijn krachten gegroeid is.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
een soepkip is ouder dan een gewone kip, en heeft daardoor meer smaak.
Dat is geen gewone kip, dat is een bio-industriekip.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:39 schreef tongytongylickylic... het volgende:
[..]
Een gewone kip is gewoon nog een kuiken dat uit zijn krachten gegroeid is.
Natuurlijk gaat dat, maar jij gebruikte hem in je voorbeeld om dingen alleen even warm te makenquote:Op dinsdag 8 december 2009 09:28 schreef Charikookt het volgende:
Piet,
Dank je wel voor de info, nu weet ik tenminste in welke richting ik moet experimenteren qua tijd...
In de magnetron kan je echter ook dingen garen... lage wattage combineren met de grill... maar ik begrijp het punt dat je wilt maken... en het klinkt superlogisch...
Dank je wel voor de moeite!
Volgende keer: Eitje losslaan, boter in de koekenpan heet laten worden en daar het ei in, even laten stollen en dan de geraspte kaas erop. Ei dubbelslaan en even verder bakken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:08 schreef 2cv het volgende:
Vandaag geraspte kaas + een eitje in een bakje gedaan, geroerd met een garde en het product in een koekepan gebakken. best lekker !
Ik zal hierover zwijgen uit respect voor je topic, niet omdat je gelijk hebt.quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
vierkleurenpeper, dat doet het alleen maar leuk op tafel, smaakt bagger.
Nee, op mijn manier niet, maar op de manier waarop jij het doet is die kans wel aanwezigquote:Op dinsdag 8 december 2009 14:14 schreef 2cv het volgende:
Op jouw manier maakt het ook geen contact met de pan toch
als het wilt, okay, maar je kan het dus sturen, het is ook mooi om een omelet te hebben dat er bij het serveren neutraal uit ziet en als je het open snijdt de gesmolten kaas er uit loopt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:32 schreef 2cv het volgende:
Oh, zo ! Ik dacht dat jij juist bedoelde dat de kaas wel een beetje gebruind zou moeten worden (wat ik overigens wel lekker vind).
Zoiets?quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:01 schreef Pikkebaas het volgende:
Beste piet,
Ik ben op zoek naar een Duits recept voor goulash met ree (waarschijnlijk de rug) om met kerst te maken.
mvg,
http://www.chefkoch.de/re(...)Gulasch-vom-Reh.htmlquote:1200 g Keule(n) vom Reh, ausgelöst
1 m.-große Zwiebel(n)
1 Möhre(n), große
1 Stück Sellerie, etwa 5 x 5 cm
2 EL Tomatenmark
3 Zehe/n Knoblauch
1 TL Pfeffer, schwarz und grün gemischt
2 TL Paprikapulver, edelsüß, evtl. mehr
etwas Paprikapulver, rosenscharf
etwas Gewürzmischung (Wildgewürz)
etwas Nelkenpulver oder ganze Gewürznelken, vorsichtig dosiert
wenig Macis
½ TL Kümmel
1 Glas Wein, rot
½ Liter Wildfond oder Flesichbrühe
etwas Salz
1 Zweig/e Rosmarin
1 Zweig/e Salbei
1 Zweig/e Oregano
3 Zweig/e Thymian, frisch
½ TL Zucker
100 g Crème fraîche
etwas Olivenöl
1 Petersilie (Petersilienwurzel
Das Rehkeulenfleisch sauber putzen und in etwa 2 x 2 x 2 cm große Würfel schneiden. Etwas Olivenöl darüber geben und gut durchmischen. Zwiebel achteln, Möhre und Sellerie in kleine Würfel schneiden, Knoblauch blättrig schneiden. Körnige Gewürze mörsern. Petersilienwurzel längs vierteln.
Einen gusseisernen Topf erhitzen und das Fleisch (evtl. in mehreren Portionen) darin scharf anbraten, jeweils heraus nehmen und dann das Gemüse mit dem Tomatenmark etwas Farbe nehmen lassen. Dann das Fleisch wieder dazu geben, auch alle Gewürze und Kräuter. Schnell mit Rotwein ablöschen und mit Wildfond bzw. Fleischbrühe auffüllen. Etwa 60 Min. bei geschlossenem Deckel leise garen (Garprobe!).
Wenn das Fleisch fertig ist, mit einer Gabel einiges rausfischen: Macis, Petersilienwurzel, Rosmarin-, Thymian-, Salbei-, Oreganozweige und was sonst noch stören sollte. Dann mit Salz und Crème fraîche abschmecken.
Mit Preiselbeerkompott oder Johannisbeermarmelade zu Semmelknödeln, anderen Knödeln, Pasta, Reis etc. servieren.
Ja, volgens mij lijkt dat er op. Ik ga het eens even rustig met een woordenboekje laten bezinken maar zo te zien is het de goede. Waar kun je trouwens het beste de kruiden kopen waarover wordt gesproken ? Ik neem aan dat die juist voor de goede smaak zorgen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoiets?
http://www.chefkoch.de/re(...)Gulasch-vom-Reh.html
Je vroeg toch om een Duits recept?quote:Op woensdag 9 december 2009 10:45 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Ja, volgens mij lijkt dat er op. Ik ga het eens even rustig met een woordenboekje laten bezinken maar zo te zien is het de goede. Waar kun je trouwens het beste de kruiden kopen waarover wordt gesproken ? Ik neem aan dat die juist voor de goede smaak zorgen.
Je wilde een Duits recept? Wildkruiden verkoopt appie volgens mij wel, en anders de poelierquote:Op woensdag 9 december 2009 10:45 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Ja, volgens mij lijkt dat er op. Ik ga het eens even rustig met een woordenboekje laten bezinken maar zo te zien is het de goede. Waar kun je trouwens het beste de kruiden kopen waarover wordt gesproken ? Ik neem aan dat die juist voor de goede smaak zorgen.
Njah, ik vroeg een recept voor duitse ree goulashquote:Op woensdag 9 december 2009 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je wilde een Duits recept? Wildkruiden verkoopt appie volgens mij wel, en anders de poelier
Rode kool, spruitjes, appelmoes, stoofpeertjes, bloemige aardappels en een mooie zware rode wijnquote:Op woensdag 9 december 2009 14:06 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Njah, ik vroeg een recept voor duitse ree goulashDa's niet helemaal hetzelfde als een Duits recept
Maar ik wil zeker niet ondankbaar overkomen, enorm bedankt, ik ga dit even vertalen en dan denk ik dat ik het wel ga maken !!
Wat zou met kerst er lekker bij zijn ??
Lees even terug... Staat toch echt "Duits recept voor goulash met ree"quote:Op woensdag 9 december 2009 14:06 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Njah, ik vroeg een recept voor duitse ree goulashDa's niet helemaal hetzelfde als een Duits recept
Maar ik wil zeker niet ondankbaar overkomen, enorm bedankt, ik ga dit even vertalen en dan denk ik dat ik het wel ga maken !!
Wat zou met kerst er lekker bij zijn ??
1200 g Reeppouletquote:Op dinsdag 8 december 2009 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoiets?
[..]
http://www.chefkoch.de/re(...)Gulasch-vom-Reh.html
Ik vind het een prachttaal, je kan er echt heel veel meequote:
Ten eerste, ik zou heb geen goede ervaringen met edelstaal koekenpannen, ze branden altijd aan bij mij, ze plakken.quote:Op woensdag 9 december 2009 01:11 schreef Schenkstroop het volgende:
kick
Ik wil binnenkort een tweeplaats electrische-kookstel aanschaffen. Met daarbij een mooi koekenpannetje van edelstaal met sandwichbodem (24.95 met deksel en kunststof vat). Ik ga ervanuit dat een pan met dikkere bodem moeilijker warm wordt. En omdat electrisch koken niet denderend schijnt te zijn (gaat langzaam naar horen zeggen). Is dit dan toch een goede combinatie of kan ik beter een andere koekenpannetje zoeken en wat voor een dan?
Ik hoor ook iets over stalen pannetjes NIET aftewassen met afwasmiddel. Wat moet ik dan doen en waarom?
Ik heb een snijmachine maar een eenvoudige no name, en snij er eigenlijk zelden mee. Ik ben in NL en D woonachtig maar de ruimte is beperkt. Mijn droom is een oude boerderij of stadsvilla met een enorm grote keuken om daar alle zooi neer te zetten. Nu al heb ik gewoon veel te veel spullen.quote:Op donderdag 10 december 2009 22:20 schreef SeaOfLove het volgende:
piet even een vraagje nav t andere topic: waarom koop je niet zelf een snijmachine? je investeert graag in goede keukenapparaten en messen e.d. Ik heb net een brandschone met gerepareerd snoer snijmachine terug gekregen van mijn vader, wat opnieuw gesmeerd moest wordn is ook gedaan, helemaal happy hier. hoor net dat t ding dus al zeker 30jaar oud isWat een goede investering is dat destijds geweest. mijn oma vind t ook erg leuk dat het apparaat zo goed terecht is gekomen.
Ik snij de boerenkool en kook die gaar, net als de aardappels (wel apart) bak spek uit en op de boerenkool gaar ik ook de rookworst.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:29 schreef GotC het volgende:
Hoi Piet!
Ten eerste, geweldig dat je zoveel weet+je kennis wil delen!
Maarrr nu m'n vraag. Waarschijnlijk heb je m eerder beantwoord in vorige topics, maar ik kon m niet vinden via de search.
Hoe maak je een goede boerenkool stamppot?
Edit: Ik heb m net al gemaakt, maar was niet echt alles..
Poeh, weet je wat, ga naar je kaaswinkel en vraag de kaasboer om advies, die laat je het gelijk proeven en je kan wat ie in de winkel heeft direct meenemen.quote:Op donderdag 10 december 2009 23:16 schreef 2cv het volgende:
Vandaag opgeklopt, dubbelgeklapt ei met kaas er tussen en dan gebakken geprobeerd. Lekker !
Wat was ook alweer de ECHT lekkere kaas ?
Vriend van mij zijn ouders hadden een hotel op texel en hadden dat apparaat, en een cafe wat ik ken ook. Hij is echt prachtig nostaligies met die draaihendel.quote:Op donderdag 10 december 2009 23:00 schreef SeaOfLove het volgende:
wat een beauty Piet! ruimtegebrek heb ik hier ook mee te kampen helaas en dan heb ik bij lange na niet wat jij allemaal hebt
Gesmolten en met kaas smaakt het toch anders. En een kaaswinkel ? Hier ? Dan kom ik uit bij de kaasafdeling van de AHquote:Op donderdag 10 december 2009 23:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Poeh, weet je wat, ga naar je kaaswinkel en vraag de kaasboer om advies, die laat je het gelijk proeven en je kan wat ie in de winkel heeft direct meenemen.
Ik kan je hier tien kazen noemen, maar ik weet niet wat jij lekker vindt.
Mag jij rauwmelkse kaas ivm je gestel? Dan weet ik nog wel een kaasadresje bij je in de buurtquote:Op vrijdag 11 december 2009 00:45 schreef 2cv het volgende:
[..]
Gesmolten en met kaas smaakt het toch anders. En een kaaswinkel ? Hier ? Dan kom ik uit bij de kaasafdeling van de AH![]()
Maar ik ga die kaasafdeling eens bestormen voor Gruyere. Geen idee wat het is, dus een goede reden om het eens uit te proberen.
natuurlijk doet een slager dat als je daarom vraagt. Vraag hem dan ook om het bot, breek die en trek er samen met de afsnijsels van het vlees en soepgroenten (geen zout toevoegen) een boullion van, kook die in en gebruik dat (fond) als basis voor je saus.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:23 schreef motorbloempje het volgende:
Hier maar even:
iemand een idee of ik een lamsbout kan laten ontbenen bij de internationale slager? En zo nee, hoe ik dat zelf kan doen?
Wil met kerst een lamsrollade gaan vullen en daarvoor wil ik vlees van de bout(zat nog aan ribjes te denken eerst, ipv rollade, maar dat wordt zo'n knoeiboel..) Ga het volgende week eerst een keer proef-maken/eten en daarna voor de familie op tafel zetten, dus heb nog wel even de tijd
Rauwmelkse kaas ? Geen idee wat het is. Anderzijds heb ik nooit een verbod gekregen tot bepaalde voedingsmiddelen ...quote:Op vrijdag 11 december 2009 05:45 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Mag jij rauwmelkse kaas ivm je gestel? Dan weet ik nog wel een kaasadresje bij je in de buurt
Wat is er met je gestel?quote:Op vrijdag 11 december 2009 17:18 schreef 2cv het volgende:
[..]
Rauwmelkse kaas ? Geen idee wat het is. Anderzijds heb ik nooit een verbod gekregen tot bepaalde voedingsmiddelen ...
2 glazen rode wijn per dag en je leeft statistisch gezien gemiddeld 8 jaar langer.quote:
Heb het eens over met je internist, wellicht kan hij daar meer over vertellen. Ik ben geen arts, maar persoonlijk zou ik de internist vragen of je niet beter een glaasje rode wijn kan drinken in plaats van de bloedverdunners te slikken. Rauwemelkse kaas is van rauwe (zo uit de koe) melk gemaakt. Bij zachte kazen kan het dan voorkomen dat er lysteria (een bacterie) in zit. Daar windt men zich in Nederland erg over op, in frankrijk niet. Wist je trouwens dat fransen de laagste aantallen hart en vaatziekten hebben ter wereld (na japan)quote:Op vrijdag 11 december 2009 17:57 schreef 2cv het volgende:
Door mijn hart vindt mijn lever het ook al in iets mindere mate gezellig zeg maar, plus ik slik bloedverdunners. Dan lijkt wijn mij niet meteen verstandig toeDesondanks bedankt voor de tip.
Maar wat vind jij van rauwmelkse kaas in mijn context ? ik snap dat je geen dokter bent, maar jij weet vast wat rauwmelkse kaas is. Zelf heb ik niet het flauwste benul wat het is.
Dit recept van Wizz lijkt mij erg lekkerquote:Op zaterdag 12 december 2009 05:04 schreef JAM het volgende:
Piet, hoe maak ik spaghetti carbonara
quote:Op donderdag 24 februari 2005 22:03 schreef W1ZZ het volgende:
Zoals ik 'm heb geleerd is als volgt:
400gr spaghetti
100gr pancetta (is duur en slecht verkrijgbaar, doe maar gewoon spekblokjes)
3-4 eieren
+/- 80gr kaas, waarvan de helft parmigiano reggiano en de andere helft pecorino romano (alles geraspt en niet uit zakje!)
een rode peper (mocht je het kunnen krijgen een peperoncino, gedroogde rode peper uit Zuid-Italië)
zout,peper.
Zet de spaghetti op in ruim water (men neme een liter per 100gr). Zout en olijfolie erbij (geen extra vergine) voor de smaak en antiplakken. Zet in een ander pannetje de pancetta met wat boter op 't vuur (iets meer boter dan je normaal zou doen). Breek in een kom de eieren, doe er de kaas, z&p naar smaak en de fijngesneden peper bij. meng alles goed.
Als de pasta al dente gekookt is giet je 'm af, zeker NIET afspoelen tenzij je dat met kokend water doet. Stort de spaghetti in de pan met spek, goed roeren. Vervolgens het ei/kaasmengsel erbij storten, goed roeren en direct opdienen.
Room is nergens voor nodig, wijn zou evt. kunnen maar ik heb 't nooit zo gemaakt en 't lijkt me eigenlijk ook niet lekker.
Succes! (ow enne, 't is spaghetti alla carbonara)
op kamertemperatuur laten komen voor het bakken, dus minstens een uur voor het bakken uit de koelkast halenquote:en entrecotes met knapperige vetrandjes klaar?
Indiaas doe ik niet aan, dus geen idee, en een zeebaars, gewoon fileren, zouten en peperen, door de bloem halen en bakken in boter.quote:Op zaterdag 12 december 2009 14:57 schreef JAM het volgende:
Piet, dank je wel! De volgende; hoe maak ik een lekkere vindaloo curry klaar en wat doe ik met een zeebaarsje?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |