Nu hoor mayonaise natuurlijk zuur te smaken, maar je zou suiker kunnen toevoegen, dat doet de fabriek ook omdat mensen geen zure mayo lusten volgens de fabriek.quote:Op zaterdag 7 november 2009 17:54 schreef Paikea het volgende:
Piet,
Ik heb vandaag zelf mayonaise gemaakt. Hij is lekker maar iets te zuur.
Heb jij een tip hoe ik hem wat zoeter kan maken?
Dankjewel!
Zure mayonaise is wel lekker, maar deze heeft denk ik een tikkie teveel azijn gekregenquote:Op zaterdag 7 november 2009 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nu hoor mayonaise natuurlijk zuur te smaken, maar je zou suiker kunnen toevoegen, dat doet de fabriek ook omdat mensen geen zure mayo lusten volgens de fabriek.
Citroen?quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:23 schreef Zwansen het volgende:
Waarmee kan ik kipfilet marineren? Heb eigenlijk alleen ketjap manis, knoflook, ui, zout&peper en wat oregano/italiaanse kruiden.
kan ik daar iets van brouwen?
Dat wordt in de oven gedroogd, ik zat eerder te denken een stuk mooi rundvlees in grof zeezout te leggen voor een paar dagen wat het conserveerd en het meeste water er uit trekt, aan strips te snijden en dan in een droogkast te hangen (een kastje waar de wanden bestaan uit fijn gaas zodat er geen vliegen bij kunnen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:09 schreef krakkemieke het volgende:
http://www.ehow.com/how_5487800_home-made-jerky.html
Misschien heb je hier iets aan Piet? Ik kwam het tegen toen ik iets anders zocht, zal je altijd zien!
Als je vlees langzaam droogt wordt een deel van de eiwitten afgebroken in glutamaten en wordt daardoor de smaak voller en mooier, meer umami. Vergelijk het met het goedesalami of droge ham, die rijpen ook maanden terwijl ze langzaam drogen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:36 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb ooit een survivalprogramma gezien waar een Indiaanse meneer het bij een vuur droogde. Met veel rook tegen de vliegen.
Waarom zou je het niet in de oven willen drogen?
Ik denk dat ik het in de kast met de cv-ketel zou hangen.
Oh en bij vriesweer hoef je je geen zorgen te maken over vliegen!
Wat bedoel je met ranzig?quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:58 schreef krakkemieke het volgende:
Aha! Weer wat geleerd!
Ik ben niet gek op ongerookte rauwe ham, maar ik houdt de mogelijkheid open dat dat komt omdat ik alleen supermarkt spul ken.....
Over droge worst gesproken trouwens..... Waarom smaakt droge worst uit Frankrijk zo lekker ranzig? Komt dat door schimmel?
Je bedoelt die zware lucht, ergens tussen brie, vlees en sperma?quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:17 schreef krakkemieke het volgende:
Er zit een andere smaak aan dan aan hollandse salami of boerenmetworst. Sterker. Als je langs zo'n kraam op de franse markt loopt, stinkt het haast, voor hollandse begrippen.![]()
Oef, ik kan het niet goed uitleggen....
Mayonaise en slasaus voor de Engelse markt is een stuk zuurder dan de Nederlandse.quote:Op zaterdag 7 november 2009 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nu hoor mayonaise natuurlijk zuur te smaken, maar je zou suiker kunnen toevoegen, dat doet de fabriek ook omdat mensen geen zure mayo lusten volgens de fabriek.
voor de belgische markt ook, in Duitsland is er trouwen slecht aan goeie te komen, mayonaise that is.quote:Op zaterdag 14 november 2009 21:38 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Mayonaise en slasaus voor de Engelse markt is een stuk zuurder dan de Nederlandse.
Ik kan via-via aan Engelse salad cream komen en dat is nog echt de slasaus zoal wij die vroeger bij ons mam aten.
Net zoals je normale sambal maakt, maar dan met handschoenen aan?quote:Op zondag 15 november 2009 16:43 schreef noobdeswoop het volgende:
Hoe maakt piet sambal van heel erg hete pepers???
oeh en een TVP'tje
Haal ontbijtspek bij de groene weg, of een andere degelijke slager.quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:51 schreef LieLie het volgende:
Piet,
Ik wilde dit weekend eigenlijk tilapiafilet maken, omwikkeld met spek.
Wat zou daarvoor het beste spek zijn, en hoe kan ik het dan het beste bereiden.
In de oven dacht ik zelf, maar ik weet niet goed op welke temperatuur en hoe lang.
Het gaat om filetjes zoals je ze in een zak koopt bij de meeste winkels tegenwoordig.
Misschien dat ik die voor het wikkelen nog in de lengte doorsnij, zodat ik wat smallere stukken krijg, dan zou het zo'n 5 centimeter breed zijn en 1,5 a 2 dik denk ik..
Gewoon, rolletjes maken van de tilapiafilets, kruiden en peperen (geen zout, dat zit in het spek)quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:01 schreef LieLie het volgende:
Omdat ik tilapia heb, en ook lekker vindWie weet een volgende keer
Maar de vraag dus, hoe?
geen boter of olie! je snijd de filet op de vetkant in, dan in hete pan op de vetkant aanbraden, omdraaien als t n mooi kleurtje heeft en dan bakt de filet in zijn eigen vet. tijd ong 25 minuten geloof ikquote:Op vrijdag 20 november 2009 14:42 schreef Underdoggy het volgende:
Piet, ik heb eendenborstfilets gekocht. Hoe lang moet ik deze garen? Eerst in ruim boter in de pan en daarna paar minuutjes in de oven?
Neeeeequote:Op vrijdag 20 november 2009 15:15 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
geen boter of olie! je snijd de filet op de vetkant in, dan in hete pan op de vetkant aanbraden, omdraaien als t n mooi kleurtje heeft en dan bakt de filet in zijn eigen vet. tijd ong 25 minuten geloof ik
Ik time het niet, maar bij mij ligt ie er langer in, maar ik gaar hem langzaam op laag vuur. Wordt altijd mooi roze. Ik heb hem hooguit 30 seconden op de rode kant, is alleen kleur geven, garen doe ik hem helemaal op de huid.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:43 schreef RobinOok het volgende:
Ik doe altijd zo'n 6 minuten op de velkant, 3 minuten op de andere kant. Hooguit.
25 minuten overleeft ie niet hoor.
Een wild eendeborstje is dan ook 4 keer zo lekker, mmmmm wilde schiet eend, moet dringend weer eens naar de Hanos.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:53 schreef RobinOok het volgende:
Ja, dat scheelt ook nogal ja, een eendenborstje van de appie of zo'n dikke Barbarie, die is makkelijk 2 keer zo groot. En een wild eendenborstje juist weer de helft zo groot.
Tamme gans?quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:04 schreef RobinOok het volgende:
Ik at een tijdje terug tot 2 keer toe in korte tijd gans waarbij ik zou zweren dat het gewoon eend was. Maar Kok hield vol dat het gans was. Ik twijfel nog steeds. Zijn er van die kleine gansjes? Met borstjes zo groot als die van de eend van appie en ook gewoon zo smaken? Nee toch?
Hoe heb je hem gemaakt en wat voor een saus erbij?quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:41 schreef Underdoggy het volgende:
Thanks Piet, de eend was subliem. Samen met een stampotje was het een heerlijk maal!
dat vertel ik hier liever nietquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:40 schreef Q.E.D. het volgende:
Wat maak jij van spaghetti bolognese Piet?
Nee ik bedoel hoe je het bereidtquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat vertel ik hier liever niet
Hetzelfde als de rest van de wereld. Jaja, zelfs de koningin doet het!quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:40 schreef Q.E.D. het volgende:
Wat maak jij van spaghetti bolognese Piet?
en zelf spagetti maken natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:44 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Nee ik bedoel hoe je het bereidt
Je eigen saus maken neem ik aan?
Gezien het vrij grote eenden waren heb ik hem geheel in eigen vet zoals jij beschreef gebakken. Het vet laagje werd inderdaad heerlijk knapperig.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe heb je hem gemaakt en wat voor een saus erbij?
Neem bloemige aardappels en snij die zo dun mogelijk, chipsdun als het kan. Doe het in een overschaal, room met fijnhakte knofteen en zout erover en in de oven op 175 graden tot goudbruinquote:Op maandag 23 november 2009 16:07 schreef Freak188 het volgende:
Piet, hoe maak je goede aardappel gratin?
Ik heb een recopt via internet gemaakt (hier en daar aangepast aan mijn smaak), maar het blijft bij te nat, de aardappels drijven in de room en het is niet mooi ingekookt. Hoe maak jij het?
Ja, die mag je opwarmenquote:Op dinsdag 24 november 2009 16:00 schreef Dunckie het volgende:
Piet, ik heb gisteren overheerlijke Risotto gemaakt, onder meer met verse bladspinazie. Kan ik die vandaag nog opwarmen? En zo ja, wat raad je me aan, magnetron of met bouillon. Zelf vind ik het met bouillon vaak zo papperig worden. (Ja, ik weet dat je risotto uberhaupt niet op zou moeten warmen, maar deze is zo lekker, die smaakt ook dan nog wel goed)
Het gaat me vooral om de spinazie, mag je die opwarmen?
Ik had het ondertussen al gedaan, en ik leef nogquote:
Nitraten die zich omzetten in nitriet. Is ergens in de jaren 80 een keer gebeurd in de koeling van een supermarkt, ontdooid en opnieuw ingevroren, en dat heeft levens gekost.quote:Op donderdag 26 november 2009 16:18 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ik had het ondertussen al gedaan, en ik leef nog
Waar komt het verhaal dat je spinazie niet nog eens op mag warmen vandaan?
Bullshit, echt dikke dikke bullshitquote:Op donderdag 26 november 2009 16:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nitraten die zich omzetten in nitriet. Is ergens in de jaren 80 een keer gebeurd in de koeling van een supermarkt, ontdooid en opnieuw ingevroren, en dat heeft levens gekost.
Vast wel, maar volgen mij is daardoor wel het beeld ontstaan. Dan gaan er ineens mensen dood, wordt de oorzaak op nitriet vastgesteld, en dan wordt aan het bestaande verhaaltje dat nitraat zich omzet in nitriet de dodelijkheid toegevoegd. Als dan later blijkt hoe het precies zat, is de legende al geboren.quote:Op donderdag 26 november 2009 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bullshit, echt dikke dikke bullshit
Het was een koelvloeistof die het had besmet, en het was geen spi-nazi maar nazi Goering
He oen, da's de verkeerde link!quote:Op donderdag 26 november 2009 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bullshit, echt dikke dikke bullshit
Het was een koelvloeistof die het had besmet, en het was geen spi-nazi maar nazi Goering
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Voedingsschandalen/heineken2.html
Bij het bedrijf waar ik toen werkte (een voedingsmiddelenbedrijf) is naar aanleiding van deze tragedie alle koelvloeistof (Glycol) in de procesinstallaties vervangen door een niet-giftige variant.quote:Op donderdag 26 november 2009 17:17 schreef sigme het volgende:
[..]
He oen, da's de verkeerde link!
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Voedingsschandalen/iglo.html
Ik had zojuist het artikel opgezocht om jouw verhaal te steunen met een bron, wil ik 'm posten, zie ik dat jij je post geëdit hebt, gooi ik de boel weg, zie ik nu dat je linkt naar een ander schandaal.
Nee, het niet mogen opwarmen van Spinazie was al daarvoor een legende, mijn oma vertelde dat al.quote:Op donderdag 26 november 2009 17:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vast wel, maar volgen mij is daardoor wel het beeld ontstaan. Dan gaan er ineens mensen dood, wordt de oorzaak op nitriet vastgesteld, en dan wordt aan het bestaande verhaaltje dat nitraat zich omzet in nitriet de dodelijkheid toegevoegd. Als dan later blijkt hoe het precies zat, is de legende al geboren.
geldt natuurlijk voor alle voedingsmiddelen wel...quote:Met name bij zwakkere mensen, zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen en ouden van dagen, blijft het echter raadzaam om op te passen met spinazie die niet vers is.
In een naam topic van Piet? Hoe merkwaardigquote:Op donderdag 26 november 2009 20:09 schreef minilot het volgende:
ik zou toch ook graag van Piet willen weten wat voor lekkers hij met polenta uit de mouw kan schudden.
Kleine bijdrage.quote:Op donderdag 26 november 2009 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Snij er plakken van en bak die, of grill die, serveren als kleine bijlage.
Ja, je zou het bijna denken he?quote:
Dit is de rijkeluis versie, normaal wordt het alleen maar met water en zout gekookt.quote:Op donderdag 26 november 2009 20:29 schreef minilot het volgende:
[..]
Kleine bijdrage.![]()
Maar: olé en dank je wel. Iets met schapenkaas kán niet smerig zijn.
Eet het dan ook eigenlijk alleen als ik in de herfst in Düsseldorf benquote:Op donderdag 26 november 2009 20:50 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, je zou het bijna denken he?![]()
Maar aan de andere kant, zo bijzonder is het niet, polenta smerig vinden.
Geen punt, dan zetten we er een fraaie verfilming van Pinokkio bij op en eten we er goedkope sardientjes bij. Thema-avondje.quote:Op donderdag 26 november 2009 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Polenta is echt armoede eten, voor mensen die geen tarwe konden betalen om brood of pasta te maken. Wordt tegenwoordig alleen nog maar uit nostalgie gemaakt
Vertel, wat is de turkse versie van polenta?quote:Op vrijdag 27 november 2009 00:39 schreef Bortecinem het volgende:
Mijn moeder maakt altijd de Turkse versie van polenta, niet te eten. Ik ga de Italiaanse versie maar eens proberen, klinkt iets lekkerder.
Ehm, het wordt gemaakt van maismeel, heel veel roomboter, water en kaas. Het ziet er ongeveer zo uit:quote:Op vrijdag 27 november 2009 00:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel, wat is de turkse versie van polenta?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |