abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74238199

Ik zoek HET ultieme recept voor een champignon/paddenstoelen quiche of taart(je).
Ooit hebben we dit een keer in een restaurant gegeten, en dat was zó dat ik het morgen graag wil gaan maken.
Wat heb ik nodig en hoe maak ik de allerlekkerste paddotaart
Waar moet ik aan denken bij de bodem en welke paddestoelen zijn het meest geschikt (aangezien het niet té zompig moet worden)
Wie heeft tips & trucs? Is het met bladerdeeg het lekkerst, of bestaat er een nóg lekkerdere korst?
Rond 14 uur morgenmiddag ga ik het boodschappenlijstje maken, dus shoot please!!
pi_74238443
Ik dacht even dat je ging spacen dit weekend.
pi_74238480

Ik zit wat te googlen, en iets met oesterzwammen en kastanjechamps lijkt me wel lekker, en dan zelf de bodem in elkaar flansen ipv bladerdeeg.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 21:54:24 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74238507
Je moet de Mexicaanse hebben.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_74238578
Nog nooit gegeten maar het klinkt i.i.g. lekker, dus ik lurk graag mee.
pi_74238634
Het lekkerst is natuurlijk met zelfgemaakt quichedeeg maar met bladerdeeg kan natuurlijk ook. Lekker en simpel:

4-5 plakjes bladerdeeg
2 rode uien
1-2 teentjes knoflook
200-250 gr. verse gemengde paddenstoelen (dus welke je lekker vind gewone of kastanje champignons, oesterzwammen, shii takes etc)
25 gr. boter
2 eetl. basalmico azijn
1 theel. (verse) tijm
3 eieren
200 ml. room
zout en peper

Fruit kleingesneden ui in boter, knoflook uit knijper even mee laten fruiten. Paddenstoelen toevoegen, gaar fruiten. Eieren loskloppen, room erbij, peper en zout. Bekleed een taartvorm met het bladerdeeg, paddenstoelen erop en overgieten met het roommengsel. Gaarbakken in een hete oven (200 gr C) en af laten koelen. Garneren met gemengde sla, walnoten en een lekkere dressing van o.a. (wal)notenolie. mmm!!

Als je het deeg zelf wil maken:

225 gr (zelfrijzende) bloem
125 gr koude boter, in kleine blokjes
ei, losgeklopt (zie kooktip 1)
ijskoud water
snufje zout

Boterblokjes, bloem en zout door elkaar mengen met de toppen van je vingers tot alle bloem alle boter heeft opgenomen (korrelig). Losgeklopt ei toevoegen en de massa met (koude) handen snel kneden tot er een samenhangend compact deegje ontstaat (snel en niet teveel kneden is wel de boodschap). Als het deeg te droog is, voeg dan, terwijl men het deeg kneed, wat water toe. Vorm er een bol van. Afdekken met plastiekfolie en minstends 1 uur in de koelkast leggen. Dan je werkplek bestuiven met bloem en je deeg uitrollen tot ong 2/3 mm en daarmee je vorm bekleden.

Edit:
Kwam deze nog tegen in mijn favorieten, ook erg lekker
http://www.smulweb.nl/102(...)addestoelen-en-noten

[ Bericht 5% gewijzigd door Trusten op 30-10-2009 22:08:53 ]
  † In Memoriam † vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:27:53 #7
34726 Fratz
Max
pi_74239761
ik gebruik vaak croissantdeeg. en om de bodem niet te zompig te laten worden smeer ik eiwit over de bodem voor de vulling er in gaat.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_74240822
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 22:27 schreef Fratz het volgende:
ik gebruik vaak croissantdeeg. en om de bodem niet te zompig te laten worden smeer ik eiwit over de bodem voor de vulling er in gaat.
Goeie tip
Tnxx voor de bijdrages alvast.
pi_74241366
oeh klinkt lekker
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_74275202
Het is uiteindelijk deze geworden, een aanrader!!

200 gr bloem
zout
200 gr koude boter
1 ei,
250 gr kastanje champignons
200 gr cantharellen
1 sjalot
boter om te bakken
ketoembar
1 eetl gehakte peterselie
4 eieren
2 dl slagroom
1 dl melk
100 gr geraspte kaas

Doe bloem en zout in een kom en strooi de blokjes boter hierover.
Snijd met twee messen tot kruimelig geheel. Voeg 2-3 eetlepels ijskoud water toe en kneed snel tot een soepel deeg.
Wikkel in folie en leg ca 30 minuten koel.
Maak de paddenstoelen schoon en snijd in plakken.
Pel en snipper het sjalotje.
Verhit de boter en bak hierin snel de paddenstoelen aan, voeg sjalotjes toe en breng op smaak met peper en zout en ketoembar.
Neem de pan van het fornuis en verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
Rol het deeg uit en bekleed hiermee een quichevorm (ca 24 cm).
Verdeel het paddenstoelenmengsel hierover en bestrooi met de peterselie.
Klop de eieren met slagroom en melk los,kruid met zout en peper en meng er de geraspte kaas door, giet dit in de schaal en laat in de oven in ca 40 minuten garen.

pi_74597562
sweety

weet je wat ook lekkah is....

gewoon als hapje kun je ook het volgende maken:

neem een doos chapmignons en een doos andere paddestoelen

bak ze in roomboter echt heel goed uit en breng ze op smaak met zout en peper (ze moeten echt wel goed uitgebakken zijn, vocht eruit, heel donker,)

neem een kuipje creme fraiche (zon hoge)
in een kommetje doen
2 tenen knoflook in persen en versgehakte peterselie erin doen, wat peper en zout

rooster walnoten zeer knapperig

neem ontdooide plakjes bladerdeeg

leg op ieder plakje een hoop van de gebakken paddestoelen en leg er een paar walnoten in.doe er een klodder van het creme fraiche mengsel op en vouw de punten naar elkaar naar boven, en maak een soort buideltje ervan.zo maak je er een stuk of 10 ligt aan hoeveel je hebt

dan in de oven bakken tot ze gaar zijn

dit is echt lekker als tussendoortje, maar ook bij de lunch of als simpel voorgerecht met een rucola slaatje echt lekker.

voor de afwisseling is een uitje erdoor ook lekker
pi_74598243
oh ja vergeten: geraspte kaas overde creme fraiche,, zorg dus dat als je ze dichtvouwd dat je alleen de punten bij elkaar brengt: ze blijven dus gedeeltelijk open staan.
pi_74599433
Klinkt goed, maar hoelang moeten ze in de oven en op welke stand ??
pi_74599549
oh gewoon op 180 graden iets van een kwartiertje t gaat er om dat het bladerdeeg mooi bruin wordt.... de rest is immers al gaar

echt een keer maken hoor vind t ook een leuk gerechtje om te maken t heeft iets gezelligs.... is gewoon tot stand gekomen door n keer wat aan te klooien met dingen die in de koelkast lagen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')