abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 september 2007 @ 21:10:44 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53163249
Even zien, waar waren we gebleven..
quote:
Op donderdag 13 september 2007 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:

Maar ik heb een idee, als je nu eens je flamkuchen thuis in elkaar zet en dan naar een bevriende pizzabakker gaat en vraagt of ie dat in zijn hele hete oven wil bakken?
Ha, dat is nog niet eens zo'n slecht idee! Dit weekend mijn lange, blonde haren maar eens even in de strijd gooien om een bevriende pizzabakker te regelen!
quote:
Zachte room Caramels volgens de Larousse (uit het Engels, heb de Engelse vertaling)
Ha, bedankt. Al ga ik toch ook zelf maar eens achter zo'n Larousse aan. Het wordt hoog tijd dat ik gewoon eens wat concrete kookkennis op doe. Ga ik die suikerthermometer ook eindelijk eens gebruiken.
Overigens lijkt het erop dat dit recept toch vooral voor de wat stevigere caramels is - de vulling van een Mars kun je in elk geval niet in stukjes snijden.. Simpelweg meer room toevoegen?
pi_53207344
Piet, weet jij of het mogelijk is om zelf clotted cream te maken? Ik kan het hier in de buurt nergens krijgen namelijk.
Of wellicht een idee waar het online te koop is?
Misschien een goed idee voor een vervanger er van?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_53209243
Hoe maak ik de beste castric? (je weet wel, die hele donkere met heel veel ingredienten die je heel kan bewaren)...
pi_53213406
Ik heb de Larousse op mijn verjaardag gekregen. Nu hoef ik Piet nooit meer iets te vragen.

Ben trouwens pas volgende maand jarig, dit was een vervroegd cadeautje.
  zondag 16 september 2007 @ 11:21:57 #6
45206 Pietverdriet
pi_53214337
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 22:47 schreef beunkster het volgende:
Piet, weet jij of het mogelijk is om zelf clotted cream te maken? Ik kan het hier in de buurt nergens krijgen namelijk,
Of wellicht een idee waar het online te koop is?
Misschien een goed idee voor een vervanger er van?
Neem een rvs met dikke bodem of als je hebt een koperen koekenpan en breng daarin 2 delen volle melk (probeer boerenlandmelk te krijgen, melk die niet afgeroomd is en niet gehomogeniseerd) aan en 1 deel slagroom. Verwarm deze op een hééél laag vuur voor een aantal uur tot er een vel vormt. Het mag zeker niet koken.
Laat dit een nachtje staan zonder hitte eronder, en haal er dan heel voorzichtig de vel en de daaronder hangende klonten af.
Als vervanger kan je ook mascarpone gebruiken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 16 september 2007 @ 11:24:38 #7
45206 Pietverdriet
pi_53214378
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:08 schreef steve2003 het volgende:
Hoe maak ik de beste castric? (je weet wel, die hele donkere met heel veel ingredienten die je heel kan bewaren)...
Ik zou het niet lang bewaren, vers maken is beter.
En een recept vind je bv hier
http://www.12database.nl/recepten/recept.php?taal=1&week=14
Maar ik wil mijn basis helemaal niet zo sterk smakend hebben, een hollandaise moet naar boter en eidooier smaken.
  zondag 16 september 2007 @ 11:51:57 #8
45206 Pietverdriet
pi_53214835
quote:
Op zondag 16 september 2007 09:50 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb de Larousse op mijn verjaardag gekregen. Nu hoef ik Piet nooit meer iets te vragen.

Ben trouwens pas volgende maand jarig, dit was een vervroegd cadeautje.
* Pietverdriet maakt een dansje met Isergrim rond haar larousse, faleree, falera, faleropsasa
pi_53219368
Ga ik toch iets vragen.

Ik maak wel eens paneer, Indiase verse kaas. Het unieke van deze kaas is dat hij niet smelt; je kunt 'm bijvoorbeeld ook frituren. Hoe komt het dat paneer niet smelt en 'gewone' kaas wel?
  zondag 16 september 2007 @ 16:34:50 #10
45206 Pietverdriet
pi_53221638
quote:
Op zondag 16 september 2007 15:03 schreef Isegrim het volgende:
Ga ik toch iets vragen.

Ik maak wel eens paneer, Indiase verse kaas. Het unieke van deze kaas is dat hij niet smelt; je kunt 'm bijvoorbeeld ook frituren. Hoe komt het dat paneer niet smelt en 'gewone' kaas wel?
Een heel goede vraag waar ik niet direct antwoord op heb. Zal eens wat navorsen, er zijn meer kazen die niet smelten.
pi_53222695
quote:
Op zondag 16 september 2007 16:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een heel goede vraag waar ik niet direct antwoord op heb. Zal eens wat navorsen, er zijn meer kazen die niet smelten.
Daarvan zou ik dan wel heel graag de namen willen hebben.
pi_53227160
klinkt mischien stom, maar magere kaas smelt ook nooit op mijn tosti... Volgens mij smelt kaas zelf helemaal niet zo makkelijk, en wordt alleen het vet vloeibaar wat in de kaas zit.

Piet, bedankt voor je advies...
  zondag 16 september 2007 @ 20:28:54 #13
45206 Pietverdriet
pi_53227222
quote:
Op zondag 16 september 2007 20:26 schreef steve2003 het volgende:
klinkt mischien stom, maar magere kaas smelt ook nooit op mijn tosti... Volgens mij smelt kaas zelf helemaal niet zo makkelijk, en wordt alleen het vet vloeibaar wat in de kaas zit.

Piet, bedankt voor je advies...
Oude kaas smelt ook niet tot slecht, dus water gehalte heeft er ook wat mee te maken, en waarschijnlijk speelt de staat van de eiwitten ook mee.
  zondag 16 september 2007 @ 20:38:55 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53227488
quote:
Op zondag 16 september 2007 16:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit geldt voor goeie feta ook. Die gebruik ik voor de vegetarier-gasten, aan een shaslickspies bij de bbq.
  zondag 16 september 2007 @ 20:41:58 #15
45206 Pietverdriet
pi_53227574
quote:
Op zondag 16 september 2007 20:38 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dit geldt voor goeie feta ook. Die gebruik ik voor de vegetarier-gasten, aan een shaslickspies bij de bbq.
Schapenkaas is het me idd ook wel opgevallen, geitenkaas wordt wel wat zachter maar smelt ook niet.
  zondag 16 september 2007 @ 20:43:29 #16
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53227610
quote:
Op zondag 16 september 2007 20:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Schapenkaas is het me idd ook wel opgevallen, geitenkaas wordt wel wat zachter maar smelt ook niet.
Goedkope feta is van koemelk, smelt die dan wel?
Mozarella van buffel smelt ook niet echt heel lekker.
  zondag 16 september 2007 @ 20:47:46 #17
45206 Pietverdriet
pi_53227716
quote:
Op zondag 16 september 2007 20:43 schreef Floripas het volgende:

[..]

Goedkope feta is van koemelk, smelt die dan wel?
Mozarella van buffel smelt ook niet echt heel lekker.
Geen idee, ik moet het echt nakijken, ik weet ook niet of ik dit in mijn literatuur snel kan vinden.
Waarom smelt kaas, en waarom andere kaas niet.
pi_53230082
En meikaas?

Kan ik zelf wel gaan testen, heb wat liggen. Dat lijkt qua structuur en smaak namelijk erg op paneer.
pi_53230566
quote:
Op zondag 16 september 2007 11:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neem een rvs met dikke bodem of als je hebt een koperen koekenpan en breng daarin 2 delen volle melk (probeer boerenlandmelk te krijgen, melk die niet afgeroomd is en niet gehomogeniseerd) aan en 1 deel slagroom. Verwarm deze op een hééél laag vuur voor een aantal uur tot er een vel vormt. Het mag zeker niet koken.
Laat dit een nachtje staan zonder hitte eronder, en haal er dan heel voorzichtig de vel en de daaronder hangende klonten af.
Als vervanger kan je ook mascarpone gebruiken.
Thx!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_53240045
quote:
Op zondag 16 september 2007 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geen idee, ik moet het echt nakijken, ik weet ook niet of ik dit in mijn literatuur snel kan vinden.
Waarom smelt kaas, en waarom andere kaas niet.
Heeft volgens mij te maken met de hoeveelheid vet. Vette kaas smelt sneller, Cheddar, mozzarella, goudse hebben allemaal zo rond 45% vet. Paneer heeft veel minder vet (18-20%?). Datzlfde geldt ook voor dieetkazen, die smelten ook niet goed

Queso blanco is een kaas die ook niet smelt trouwens (rond 20% vet)
And we are vagabonds
We travel without seatbelts on
We live this close to death
pi_53255280
Maar oude kaas is wel vet, en smelt ook slecht.

Interessant dit.

Zou het ook te maken hebben met als je kaasfondue maakt, en je hebt het vuur te hoog bij het smelten, dat je dan brokkelige kaasfondue krijgt?
pi_53400665
Piet, mijn kaasboer op de markt weet het ook niet. Maar volgens hem smelt meikaas ook niet of nauwelijks. Ik zal eens experimenteren.
  zondag 23 september 2007 @ 11:42:38 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53401079
Volgens mij is meikaas alleen in mei te krijgen.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_53521843
Pieteke, zeekraal gekocht.
Kort koken en even stoven in boter, peper erover klaar?
pi_53521979
quote:
Op zondag 23 september 2007 11:42 schreef Martijn_77 het volgende:
Volgens mij is meikaas alleen in mei te krijgen.
Nee hoor. Meikaas heeft op zich niets met de tijd van het jaar te maken. Ik kan het elke week op de markt kopen, zomer of winter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')