Ha, dat is nog niet eens zo'n slecht idee! Dit weekend mijn lange, blonde haren maar eens even in de strijd gooien om een bevriende pizzabakker te regelen!quote:Op donderdag 13 september 2007 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar ik heb een idee, als je nu eens je flamkuchen thuis in elkaar zet en dan naar een bevriende pizzabakker gaat en vraagt of ie dat in zijn hele hete oven wil bakken?
Ha, bedankt. Al ga ik toch ook zelf maar eens achter zo'n Larousse aan. Het wordt hoog tijd dat ik gewoon eens wat concrete kookkennis op doe. Ga ik die suikerthermometer ook eindelijk eens gebruiken.quote:Zachte room Caramels volgens de Larousse (uit het Engels, heb de Engelse vertaling)
Neem een rvs met dikke bodem of als je hebt een koperen koekenpan en breng daarin 2 delen volle melk (probeer boerenlandmelk te krijgen, melk die niet afgeroomd is en niet gehomogeniseerd) aan en 1 deel slagroom. Verwarm deze op een hééél laag vuur voor een aantal uur tot er een vel vormt. Het mag zeker niet koken.quote:Op zaterdag 15 september 2007 22:47 schreef beunkster het volgende:
Piet, weet jij of het mogelijk is om zelf clotted cream te maken? Ik kan het hier in de buurt nergens krijgen namelijk,
Of wellicht een idee waar het online te koop is?
Misschien een goed idee voor een vervanger er van?
Ik zou het niet lang bewaren, vers maken is beter.quote:Op zondag 16 september 2007 00:08 schreef steve2003 het volgende:
Hoe maak ik de beste castric? (je weet wel, die hele donkere met heel veel ingredienten die je heel kan bewaren)...
* Pietverdriet maakt een dansje met Isergrim rond haar larousse, faleree, falera, faleropsasaquote:Op zondag 16 september 2007 09:50 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb de Larousse op mijn verjaardag gekregen.Nu hoef ik Piet nooit meer iets te vragen.
Ben trouwens pas volgende maand jarig, dit was een vervroegd cadeautje.![]()
Een heel goede vraag waar ik niet direct antwoord op heb. Zal eens wat navorsen, er zijn meer kazen die niet smelten.quote:Op zondag 16 september 2007 15:03 schreef Isegrim het volgende:
Ga ik toch iets vragen.
Ik maak wel eens paneer, Indiase verse kaas. Het unieke van deze kaas is dat hij niet smelt; je kunt 'm bijvoorbeeld ook frituren. Hoe komt het dat paneer niet smelt en 'gewone' kaas wel?
Daarvan zou ik dan wel heel graag de namen willen hebben.quote:Op zondag 16 september 2007 16:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een heel goede vraag waar ik niet direct antwoord op heb. Zal eens wat navorsen, er zijn meer kazen die niet smelten.
Oude kaas smelt ook niet tot slecht, dus water gehalte heeft er ook wat mee te maken, en waarschijnlijk speelt de staat van de eiwitten ook mee.quote:Op zondag 16 september 2007 20:26 schreef steve2003 het volgende:
klinkt mischien stom, maar magere kaas smelt ook nooit op mijn tosti... Volgens mij smelt kaas zelf helemaal niet zo makkelijk, en wordt alleen het vet vloeibaar wat in de kaas zit.
Piet, bedankt voor je advies...
Dit geldt voor goeie feta ook. Die gebruik ik voor de vegetarier-gasten, aan een shaslickspies bij de bbq.quote:Op zondag 16 september 2007 16:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een heel goede vraag waar ik niet direct antwoord op heb. Zal eens wat navorsen, er zijn meer kazen die niet smelten.
Schapenkaas is het me idd ook wel opgevallen, geitenkaas wordt wel wat zachter maar smelt ook niet.quote:Op zondag 16 september 2007 20:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dit geldt voor goeie feta ook. Die gebruik ik voor de vegetarier-gasten, aan een shaslickspies bij de bbq.
Goedkope feta is van koemelk, smelt die dan wel?quote:Op zondag 16 september 2007 20:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Schapenkaas is het me idd ook wel opgevallen, geitenkaas wordt wel wat zachter maar smelt ook niet.
Geen idee, ik moet het echt nakijken, ik weet ook niet of ik dit in mijn literatuur snel kan vinden.quote:Op zondag 16 september 2007 20:43 schreef Floripas het volgende:
[..]
Goedkope feta is van koemelk, smelt die dan wel?
Mozarella van buffel smelt ook niet echt heel lekker.
Thx!quote:Op zondag 16 september 2007 11:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neem een rvs met dikke bodem of als je hebt een koperen koekenpan en breng daarin 2 delen volle melk (probeer boerenlandmelk te krijgen, melk die niet afgeroomd is en niet gehomogeniseerd) aan en 1 deel slagroom. Verwarm deze op een hééél laag vuur voor een aantal uur tot er een vel vormt. Het mag zeker niet koken.
Laat dit een nachtje staan zonder hitte eronder, en haal er dan heel voorzichtig de vel en de daaronder hangende klonten af.
Als vervanger kan je ook mascarpone gebruiken.
Heeft volgens mij te maken met de hoeveelheid vet. Vette kaas smelt sneller, Cheddar, mozzarella, goudse hebben allemaal zo rond 45% vet. Paneer heeft veel minder vet (18-20%?). Datzlfde geldt ook voor dieetkazen, die smelten ook niet goedquote:Op zondag 16 september 2007 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen idee, ik moet het echt nakijken, ik weet ook niet of ik dit in mijn literatuur snel kan vinden.
Waarom smelt kaas, en waarom andere kaas niet.
Nee hoor. Meikaas heeft op zich niets met de tijd van het jaar te maken. Ik kan het elke week op de markt kopen, zomer of winter.quote:Op zondag 23 september 2007 11:42 schreef Martijn_77 het volgende:
Volgens mij is meikaas alleen in mei te krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |