Het fungeerde prima als saus.quote:Op zondag 19 augustus 2007 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan is het niet echt saus, niet?
![]()
Hmkay.quote:Maar goed, gesmolten chocolade is erg kwetsbaar, dat gaat snel mis, zeker als je geen kookchocolade gebruikt. Het moet niet te heet worden bijvoorbeeld.
Je kan bv een klontje boter toevoegen als je chocolade smelt, dan kan je hem wat beter vermengen met wat andere zaken als likeur. Hou er echter rekening mee dat chocolade echt een vak is.quote:Op zondag 19 augustus 2007 14:22 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het fungeerde prima als saus.
[..]
Hmkay.
Je hebt bij koriander, net als bij de meeste kruiden een heel scala aan "rassen " en "soorten"quote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:09 schreef Isegrim het volgende:
Ben ik weer.
Bestaan er verschillende soorten koriander(blad)? Wat ik bij mijn Indiase toko haal, lijkt namelijk milder (minder overheersend) dan wat ze bij de supermarkt verkopen. De bladeren zijn volgens mij ook groter.
Okee, dan ben ik niet gek.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt bij koriander, net als bij de meeste kruiden een heel scala aan "rassen " en "soorten"
Vergelijk het maar met appels of aardappels.
witte broodkruimels, beetje paprikapoeder, geraspte kaas en wat klontje boter hier en daar.quote:Op maandag 27 augustus 2007 16:53 schreef Knuffleheinz het volgende:
Misschien godslastering om dit hier te posten, maarja
Als ik macaroni and cheese maak, doe ik hammetjes en kaas in een pan met net afgegoten macaroni, roer tot de kaas draden trekt. Daarna gooi ik het in een ovenschaal. Nu heb ik een keer een recept gelezen waar werd gezegd dat je er een mooie krokante laag op kon krijgen door er paneermeel overheen te gooien. Dit was ( mede door mijn oven die alleen hetelucht-stand heeft) niet echt een succes. Enig idee hoe ik een lekkere krokante laag over mijn mac and cheese krijg?
Vrijwel oneindig, hij wordt alleen maar beter.quote:Op maandag 27 augustus 2007 19:49 schreef Isegrim het volgende:
Hoe lang kun je balsamico-azijn bewaren als het eenmaal open is?
Zorg voor een mooi stuk rundvlees, goed afgehangen liefst een week of 4-5quote:Op donderdag 23 augustus 2007 15:06 schreef Puckzzz het volgende:
Piet hoe maak ik nou een lekker mals stukje rosbief?
Okee.quote:Op vrijdag 7 september 2007 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Vrijwel oneindig, hij wordt alleen maar beter.
Dat moet je een varken vragenquote:
Ik maak eerlijk gezegt vrijwel nooit speklappen, maar wat ik zou doen is op een middenlaag vuur langzaam braden.quote:Ik heb er laatst 3 gekocht. De eerste was te droog en doorbakken, de tweede zat naar mijn smaak nog teveel vet aan (al hoort dat, eigenlijk). Maargoed, ik kloot ook altijd maar wat aan, geen idee wat ik nou precies doe. Meestal hou ik het daarom maar bij kip met rijst, maar ik baal er eigenlijk van dat ik niet gewoon fatsoenlijk kan koken en als ik iets lekker vind aan vleeswaren is het wel een speklapje (of een biefstuk, maar daar waag ik me maar niet aanen heb ik het geld niet altijd voor).
Ik ben er al achter dat speklapjes een van die dingen is die je níét in olie baktAls het even kan vermijd ik boter, maar dit was iig duidelijk. Maar dan verder, hoe maak ik nou een goede speklap?
Ik zou proberen een kapoen te krijgen (gecastreerde haan) en daar een Coq Au Vin van te maken.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:36 schreef Isegrim het volgende:
Pietje, hoe zou jij een Bresse kip braden? Wat voor kruiden, vulling...?
Smaken die anders? Enneuh... Hoe castreren ze een kip?quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zou proberen een kapoen te krijgen (gecastreerde haan)
Hmmm.quote:en daar een Coq Au Vin van te maken.
Lang laten smoren in rode wijn, met gebakken spekjes en morieljes.
Die worden vetter gemest, dus smaken beterquote:Op vrijdag 7 september 2007 18:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Smaken die anders? Enneuh... Hoe castreren ze een kip?Ballen heeft zo'n beest immers niet, toch?
quote:Hmmm.
Al een recept hiervoor? Heb nog wat flessen riesling staan die hier goed bij smakenquote:Op zondag 19 augustus 2007 14:23 schreef Isegrim het volgende:
Ik zou wel erg graag een goed recept voor die Flammkuchen willen. Klinkt heerlijk!
Ik geloof dat Piet er niet is??quote:Op woensdag 12 september 2007 09:21 schreef minilotje het volgende:
Piet, hoe maak ik het soort zachte soort toffeespul dat bijvoorbeeld als vulling in een Mars of in Rolo zit? Ik ken wel wat recepten voor karamel/toffee-achtige dingen, maar die zijn qua substantie wat te kleverig en draderig, terwijl de vulling van voornoemd snoep wat makkelijker 'breekt'. Maar het is ook weer niet zo brokkelig en stevig als fudge.
Neequote:Op woensdag 12 september 2007 13:47 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Al een recept hiervoor? Heb nog wat flessen riesling staan die hier goed bij smaken
Nu maak ik nooit gebruik van een bakblik, maar ik zou ze wel even omdraaien op de helft. Kan nooit kwaad.quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:03 schreef dobbey het volgende:
en euhmm als je nou poten/vleugels erin gooit (die van een kip wel te verstaan), moet je ze dan halverwege omdraaien (in zo'n bakblik/vierkant ding met opstaande randen) of laat je ze lekker pruttelen met allerlei kruiden?
Sorry als het hier niet thuis hoort maar wil het zoooo graag een keer goed doen
![]()
Loop even naar de plaatselijke bieb en kijk in de "grande larousse culinaire" onder suiker. Kopieer wat daar staat. Doe exact zoals het daar staat (kleine kraak, gorte kraak, etc.) en je krijgt de caramel die je wil.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:07 schreef minilotje het volgende:
Liiiiiiters gecondenseerde blikkies melk heb ik reeds omgetoverd in dikke caramelprut.Maar dát heeft toch een heel andere structuur dan de toffeesubstantie in een Mars of Rolo.
Een kookn00b? Een eetn00b ben je in ieder geval nietquote:Op woensdag 12 september 2007 18:58 schreef minilotje het volgende:
Nou, ik heb er eigenlijk wel zin in. Morgenochtend maar eens even kijken waar ik mijn pasje van de Rotterdamse bieb gelaten heb (dorpsbibliotheek heeft zoiets niet) en dan op naar de vijfde verdieping, plaatscode 629 laro. Er ligt als het goed is een exemplaar.
Ik ben benieuwd, en bedankt voor de tip. Ik ben een ongeloofelijke kook-n00b, ik had nog nooit van dat naslagwerk gehoord.
Maar specifiek suiker kraken luistert heel nauw, dat is laboratoriumwerk. Dat kun je beter gewoon naäpen.quote:Op woensdag 12 september 2007 18:50 schreef Acathla het volgende:
Goed, het kan via de Larousse, maar er zijn vast legio andere mogelijkheden. Het is maar net. Koken is een vak apart, het kan via de Larousse of andere 'bijbels'. Mijn ervaring is er één van veel proberen (en mislukken!) en aan je eigen gevoel vasthouden.
Oh, als je eens geldpest hebt moet je het aanschaffen. Prachtig boek.quote:Op woensdag 12 september 2007 18:58 schreef minilotje het volgende:
Nou, ik heb er eigenlijk wel zin in. Morgenochtend maar eens even kijken waar ik mijn pasje van de Rotterdamse bieb gelaten heb (dorpsbibliotheek heeft zoiets niet) en dan op naar de vijfde verdieping, plaatscode 629 laro. Er ligt als het goed is een exemplaar.
Ik ben benieuwd, en bedankt voor de tip. Ik ben een ongeloofelijke kook-n00b, ik had nog nooit van dat naslagwerk gehoord.
Rond de vijftig euro, denk ik, in Nederlandse vertaling?quote:Op woensdag 12 september 2007 20:40 schreef Isegrim het volgende:
Is het zo'n duur boek?Misschien dat ik dat maar op mijn verjaardag vraag dan.
Ben ik gewend, ik heb vrijwel enkel Engelse kookboeken.quote:Op woensdag 12 september 2007 20:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
Rond de vijftig euro, denk ik, in Nederlandse vertaling?
Ik heb wel de Franse, die kostte me twintig, maar daarvoor moet je dus Frans lezen.
Niet de Engelse nemen, die heeft een ander matensysteem.
Hoezo recept voor flamkuchen, dat is gewoon heel dun brooddeeg met zure room, stukjes gerookt spek en ui, heel snel gebakken in een loei hete oven (niet te doen in een huis tuin en keuken oven)quote:
Koop een schreeuwend dure suikertermometer en doe wat al gezegt werdt.quote:Op woensdag 12 september 2007 09:21 schreef minilotje het volgende:
Piet, hoe maak ik het soort zachte soort toffeespul dat bijvoorbeeld als vulling in een Mars of in Rolo zit? Ik ken wel wat recepten voor karamel/toffee-achtige dingen, maar die zijn qua substantie wat te kleverig en draderig, terwijl de vulling van voornoemd snoep wat makkelijker 'breekt'. Maar het is ook weer niet zo brokkelig en stevig als fudge.
Ow, jammer, het klonk lekker.quote:Op donderdag 13 september 2007 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoezo recept voor flamkuchen, dat is gewoon heel dun brooddeeg met zure room, stukjes gerookt spek en ui, heel snel gebakken in een loei hete oven (niet te doen in een huis tuin en keuken oven)
Ja, het is jammer, ik vind het ook erg lekker, maar kan het alleen maar eten als ik in Zuidduitsland ben.quote:
Ik bevriend geen pizzabakkers.quote:Op donderdag 13 september 2007 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, het is jammer, ik vind het ook erg lekker, maar kan het alleen maar eten als ik in Zuidduitsland ben.
Maar ik heb een idee, als je nu eens je flamkuchen thuis in elkaar zet en dan naar een bevriende pizzabakker gaat en vraagt of ie dat in zijn hele hete oven wil bakken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |