abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52499614
Nou, dan weet ik dat vast. Ik ga het gewoon proberen, en dan zie ik wel.
Anders ben ik in elk geval over twee weken in Duitsland, kan ik de échte versie weer oppeuzelen.
pi_52499817
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan is het niet echt saus, niet?
Het fungeerde prima als saus.
quote:
Maar goed, gesmolten chocolade is erg kwetsbaar, dat gaat snel mis, zeker als je geen kookchocolade gebruikt. Het moet niet te heet worden bijvoorbeeld.
Hmkay.
pi_52499839
Ik zou wel erg graag een goed recept voor die Flammkuchen willen. Klinkt heerlijk!
  zondag 19 augustus 2007 @ 14:24:39 #254
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_52499910
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 14:22 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het fungeerde prima als saus.
[..]

Hmkay.
Je kan bv een klontje boter toevoegen als je chocolade smelt, dan kan je hem wat beter vermengen met wat andere zaken als likeur. Hou er echter rekening mee dat chocolade echt een vak is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_52620839
Ben ik weer.

Bestaan er verschillende soorten koriander(blad)? Wat ik bij mijn Indiase toko haal, lijkt namelijk milder (minder overheersend) dan wat ze bij de supermarkt verkopen. De bladeren zijn volgens mij ook groter.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 15:04:43 #256
45206 Pietverdriet
pi_52622868
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:09 schreef Isegrim het volgende:
Ben ik weer.

Bestaan er verschillende soorten koriander(blad)? Wat ik bij mijn Indiase toko haal, lijkt namelijk milder (minder overheersend) dan wat ze bij de supermarkt verkopen. De bladeren zijn volgens mij ook groter.
Je hebt bij koriander, net als bij de meeste kruiden een heel scala aan "rassen " en "soorten"
Vergelijk het maar met appels of aardappels.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 15:06:39 #257
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_52622924
Piet hoe maak ik nou een lekker mals stukje rosbief?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_52623801
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je hebt bij koriander, net als bij de meeste kruiden een heel scala aan "rassen " en "soorten"
Vergelijk het maar met appels of aardappels.
Okee, dan ben ik niet gek. In Indiase restaurant zit er namelijk vaak veel koriander in sommige curries en dan vind ik het heerlijk. Als ik het zelf maak en eenzelfde hoeveelheid koriander van de super erin mik, dan proef je enkel nog de koriander. Nu heb ik dus die van de Indiase toko en ik ga 'm voor een dahl (linzensoep) en een kipcurry gebruiken.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 02:53:05 #259
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_52640071
Rosbief doe ik puur op gevoel. Heb vaak stukken gehad van 1/2 kg of 1 kg. Even aanbakken in de pan en daarna de oven inknallen. Geef het even wat tijd en haal het dan uit de oven. Haal je het uit de oven en is het te rood naar je zin... heel simpel. Snij dan alles in mooie plakken en steek het weer terug in de oven. Moet je er wel sneller bij zijn. Als je de plakjes mooi over elkaar legt, gaart de rosbief ook weer sneller.
Love will be my strongest weapon
pi_52730601
Misschien godslastering om dit hier te posten, maarja

Als ik macaroni and cheese maak, doe ik hammetjes en kaas in een pan met net afgegoten macaroni, roer tot de kaas draden trekt. Daarna gooi ik het in een ovenschaal. Nu heb ik een keer een recept gelezen waar werd gezegd dat je er een mooie krokante laag op kon krijgen door er paneermeel overheen te gooien. Dit was ( mede door mijn oven die alleen hetelucht-stand heeft) niet echt een succes. Enig idee hoe ik een lekkere krokante laag over mijn mac and cheese krijg?
pi_52731723
Goede vraag, want dit is natuurlijk ook handig voor ovenschotels ed.

Bij mij scheelt het al een stuk door de grillstand van de oven aan te zetten. Volgens de Allerhande was bestrijken met een beetje yoghurt ook een succes, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Sweet and innocent...
  maandag 27 augustus 2007 @ 18:13:45 #262
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_52732514
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 16:53 schreef Knuffleheinz het volgende:
Misschien godslastering om dit hier te posten, maarja

Als ik macaroni and cheese maak, doe ik hammetjes en kaas in een pan met net afgegoten macaroni, roer tot de kaas draden trekt. Daarna gooi ik het in een ovenschaal. Nu heb ik een keer een recept gelezen waar werd gezegd dat je er een mooie krokante laag op kon krijgen door er paneermeel overheen te gooien. Dit was ( mede door mijn oven die alleen hetelucht-stand heeft) niet echt een succes. Enig idee hoe ik een lekkere krokante laag over mijn mac and cheese krijg?
witte broodkruimels, beetje paprikapoeder, geraspte kaas en wat klontje boter hier en daar.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  Moderator / Miss SHO maandag 27 augustus 2007 @ 19:02:17 #263
22592 crew  Ole
pi_52733784
ipv paneermeel beschuitkruimels?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_52735247
Hoe lang kun je balsamico-azijn bewaren als het eenmaal open is?
  vrijdag 7 september 2007 @ 17:55:59 #265
45206 Pietverdriet
pi_53011001
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 19:49 schreef Isegrim het volgende:
Hoe lang kun je balsamico-azijn bewaren als het eenmaal open is?
Vrijwel oneindig, hij wordt alleen maar beter.
  vrijdag 7 september 2007 @ 17:58:26 #266
45206 Pietverdriet
pi_53011057
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 15:06 schreef Puckzzz het volgende:
Piet hoe maak ik nou een lekker mals stukje rosbief?
Zorg voor een mooi stuk rundvlees, goed afgehangen liefst een week of 4-5
kruiden met wat peper en foelie
braad dat aan in heet vet tot je een mooie korst hebt en laat het rusten.
pi_53011064
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Vrijwel oneindig, hij wordt alleen maar beter.
Okee.
  vrijdag 7 september 2007 @ 18:21:23 #268
105263 Litso
Interlectueel.
pi_53011641
Hoe maak ik speklapjes?
Ik heb er laatst 3 gekocht. De eerste was te droog en doorbakken, de tweede zat naar mijn smaak nog teveel vet aan (al hoort dat, eigenlijk). Maargoed, ik kloot ook altijd maar wat aan, geen idee wat ik nou precies doe. Meestal hou ik het daarom maar bij kip met rijst, maar ik baal er eigenlijk van dat ik niet gewoon fatsoenlijk kan koken en als ik iets lekker vind aan vleeswaren is het wel een speklapje (of een biefstuk, maar daar waag ik me maar niet aan en heb ik het geld niet altijd voor).
Ik ben er al achter dat speklapjes een van die dingen is die je níét in olie bakt Als het even kan vermijd ik boter, maar dit was iig duidelijk. Maar dan verder, hoe maak ik nou een goede speklap?
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  vrijdag 7 september 2007 @ 18:33:55 #269
45206 Pietverdriet
pi_53011942
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 18:21 schreef Litso het volgende:
Hoe maak ik speklapjes?
Dat moet je een varken vragen
quote:
Ik heb er laatst 3 gekocht. De eerste was te droog en doorbakken, de tweede zat naar mijn smaak nog teveel vet aan (al hoort dat, eigenlijk). Maargoed, ik kloot ook altijd maar wat aan, geen idee wat ik nou precies doe. Meestal hou ik het daarom maar bij kip met rijst, maar ik baal er eigenlijk van dat ik niet gewoon fatsoenlijk kan koken en als ik iets lekker vind aan vleeswaren is het wel een speklapje (of een biefstuk, maar daar waag ik me maar niet aan en heb ik het geld niet altijd voor).
Ik ben er al achter dat speklapjes een van die dingen is die je níét in olie bakt Als het even kan vermijd ik boter, maar dit was iig duidelijk. Maar dan verder, hoe maak ik nou een goede speklap?
Ik maak eerlijk gezegt vrijwel nooit speklappen, maar wat ik zou doen is op een middenlaag vuur langzaam braden.
Wat je ook kan doen is de slager vragen of je het met zwoerd kan krijgen en een vierkant stuk buikspek kan krijgen (rauw, niet gerookt)
Hierbij snij je de zwoerd wiebertjesvormig in en je marineerd het in wat zoute ketjap, beetje gember, citroensap, kardamom, foelie en peper, en braad je langzaam in de oven bij 150-160 graden met de zwoerd naar boven.
De zwoerd wordt dan heerlijk knapperig.
pi_53012027
Pietje, hoe zou jij een Bresse kip braden? Wat voor kruiden, vulling...?
  vrijdag 7 september 2007 @ 18:43:33 #271
45206 Pietverdriet
pi_53012181
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 18:36 schreef Isegrim het volgende:
Pietje, hoe zou jij een Bresse kip braden? Wat voor kruiden, vulling...?
Ik zou proberen een kapoen te krijgen (gecastreerde haan) en daar een Coq Au Vin van te maken.
Lang laten smoren in rode wijn, met gebakken spekjes en morieljes.
pi_53012216
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zou proberen een kapoen te krijgen (gecastreerde haan)
Smaken die anders? Enneuh... Hoe castreren ze een kip? Ballen heeft zo'n beest immers niet, toch?
quote:
en daar een Coq Au Vin van te maken.
Lang laten smoren in rode wijn, met gebakken spekjes en morieljes.
Hmmm.
  vrijdag 7 september 2007 @ 18:52:58 #273
45206 Pietverdriet
pi_53012384
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 18:44 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Smaken die anders? Enneuh... Hoe castreren ze een kip? Ballen heeft zo'n beest immers niet, toch?
Die worden vetter gemest, dus smaken beter
Sinterklaas Kapoentje is dus eigenlijk een spotlied, als bisschop neukt ie niet, vandaar
quote:
Hmmm.
  dinsdag 11 september 2007 @ 10:20:10 #274
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_53090822
Kooknoob vraagt hulp aan Piet

Ik heb nu al een aantal keren geprobeerd om vlees te bereiden in de oven, maar op de een of andere manier
wordt de bovenkant mooi bruin en binnenin is het rauw

Aangezien ik nu sinds 2 weken een nieuwe keuken met nieuwe oven heb wil ik graag weer eens gaan
experimenteren met kip, maar ik durf niet Heb nu al zo vaak iets weg moeten gooien dat zowel
vriendlief als ik er een hard hoofd in hebben dat het goed gaat Heb jij misschien tips die ik kan volgen
zodat het wel goed gaat en het vlees er eetbaar uitziet en is?
  dinsdag 11 september 2007 @ 10:25:46 #275
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53090959
Mag ik, Piet?
Halveer de temperatuur plus honderd graden en verdubbel de tijd. 180 graden, een paar uur zou prima moeten zijn als je een fiks beest hebt. Reken drie kwartier per kilo, en minstens drie kwartier.
  dinsdag 11 september 2007 @ 15:03:33 #276
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_53097079
en euhmm als je nou poten/vleugels erin gooit (die van een kip wel te verstaan ), moet je ze dan halverwege omdraaien (in zo'n bakblik/vierkant ding met opstaande randen) of laat je ze lekker pruttelen met allerlei kruiden?

Sorry als het hier niet thuis hoort maar wil het zoooo graag een keer goed doen
pi_53114571
Piet, hoe maak ik het soort zachte soort toffeespul dat bijvoorbeeld als vulling in een Mars of in Rolo zit? Ik ken wel wat recepten voor karamel/toffee-achtige dingen, maar die zijn qua substantie wat te kleverig en draderig, terwijl de vulling van voornoemd snoep wat makkelijker 'breekt'. Maar het is ook weer niet zo brokkelig en stevig als fudge.

[ Bericht 9% gewijzigd door minilotje op 12-09-2007 10:44:21 ]
  woensdag 12 september 2007 @ 10:04:24 #278
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_53115461
Ik zag laatst in een programma van Nigella Lawson dat ze marshmellows smolt samen met chocola, om een soort van chocolademouse te krijgen. Zou je dit mensgel ook binnen een Brownie ofzo kunnen gebruiken?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_53120238
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 14:23 schreef Isegrim het volgende:
Ik zou wel erg graag een goed recept voor die Flammkuchen willen. Klinkt heerlijk!
Al een recept hiervoor? Heb nog wat flessen riesling staan die hier goed bij smaken
pi_53123427
quote:
Op woensdag 12 september 2007 09:21 schreef minilotje het volgende:
Piet, hoe maak ik het soort zachte soort toffeespul dat bijvoorbeeld als vulling in een Mars of in Rolo zit? Ik ken wel wat recepten voor karamel/toffee-achtige dingen, maar die zijn qua substantie wat te kleverig en draderig, terwijl de vulling van voornoemd snoep wat makkelijker 'breekt'. Maar het is ook weer niet zo brokkelig en stevig als fudge.
Ik geloof dat Piet er niet is??
Ik weet een maniertje...
Een blikje gecondenseerde melk ongeopend 2,5-3 uur in kokend water leggen.
Dan caramelliseerd het vele suiker in de room en krijg je vanzelf een soort caramelsaus.
Deze zou je misschien nog kunnen inkoken???
pi_53123757
Liiiiiiters gecondenseerde blikkies melk heb ik reeds omgetoverd in dikke caramelprut. Maar dát heeft toch een heel andere structuur dan de toffeesubstantie in een Mars of Rolo.
pi_53127414
quote:
Op woensdag 12 september 2007 13:47 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Al een recept hiervoor? Heb nog wat flessen riesling staan die hier goed bij smaken
Nee
  woensdag 12 september 2007 @ 18:44:41 #283
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_53127459
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 15:03 schreef dobbey het volgende:
en euhmm als je nou poten/vleugels erin gooit (die van een kip wel te verstaan ), moet je ze dan halverwege omdraaien (in zo'n bakblik/vierkant ding met opstaande randen) of laat je ze lekker pruttelen met allerlei kruiden?

Sorry als het hier niet thuis hoort maar wil het zoooo graag een keer goed doen
Nu maak ik nooit gebruik van een bakblik, maar ik zou ze wel even omdraaien op de helft. Kan nooit kwaad.
pi_53127477
Ik heb het geprobeerd, maar flammkuchen willen écht niet lukken in mijn kabouteroventje. Die wordt er duidelijk niet heet genoeg voor.
Wie, o wie koopt mij een stoere oven die tot 350 graden kan?
  woensdag 12 september 2007 @ 18:48:04 #285
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53127545
quote:
Op woensdag 12 september 2007 16:07 schreef minilotje het volgende:
Liiiiiiters gecondenseerde blikkies melk heb ik reeds omgetoverd in dikke caramelprut. Maar dát heeft toch een heel andere structuur dan de toffeesubstantie in een Mars of Rolo.
Loop even naar de plaatselijke bieb en kijk in de "grande larousse culinaire" onder suiker. Kopieer wat daar staat. Doe exact zoals het daar staat (kleine kraak, gorte kraak, etc.) en je krijgt de caramel die je wil.
Maar wel EXACT.
  woensdag 12 september 2007 @ 18:50:38 #286
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_53127613
Goed, het kan via de Larousse, maar er zijn vast legio andere mogelijkheden. Het is maar net. Koken is een vak apart, het kan via de Larousse of andere 'bijbels'. Mijn ervaring is er één van veel proberen (en mislukken!) en aan je eigen gevoel vasthouden.
pi_53127831
Nou, ik heb er eigenlijk wel zin in. Morgenochtend maar eens even kijken waar ik mijn pasje van de Rotterdamse bieb gelaten heb (dorpsbibliotheek heeft zoiets niet ) en dan op naar de vijfde verdieping, plaatscode 629 laro. Er ligt als het goed is een exemplaar.
Ik ben benieuwd, en bedankt voor de tip. Ik ben een ongeloofelijke kook-n00b, ik had nog nooit van dat naslagwerk gehoord.
pi_53130533
quote:
Op woensdag 12 september 2007 18:58 schreef minilotje het volgende:
Nou, ik heb er eigenlijk wel zin in. Morgenochtend maar eens even kijken waar ik mijn pasje van de Rotterdamse bieb gelaten heb (dorpsbibliotheek heeft zoiets niet ) en dan op naar de vijfde verdieping, plaatscode 629 laro. Er ligt als het goed is een exemplaar.
Ik ben benieuwd, en bedankt voor de tip. Ik ben een ongeloofelijke kook-n00b, ik had nog nooit van dat naslagwerk gehoord.
Een kookn00b? Een eetn00b ben je in ieder geval niet jij weet wat lekker is.

Maar hoe zit het nou met die flammkuchen?
  woensdag 12 september 2007 @ 20:38:32 #289
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53130772
quote:
Op woensdag 12 september 2007 18:50 schreef Acathla het volgende:
Goed, het kan via de Larousse, maar er zijn vast legio andere mogelijkheden. Het is maar net. Koken is een vak apart, het kan via de Larousse of andere 'bijbels'. Mijn ervaring is er één van veel proberen (en mislukken!) en aan je eigen gevoel vasthouden.
Maar specifiek suiker kraken luistert heel nauw, dat is laboratoriumwerk. Dat kun je beter gewoon naäpen.
En van de Larousse weet ik dat mijn karamel / suikerdraden altijd lukken.
  woensdag 12 september 2007 @ 20:39:35 #290
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53130796
quote:
Op woensdag 12 september 2007 18:58 schreef minilotje het volgende:
Oh, als je eens geldpest hebt moet je het aanschaffen. Prachtig boek.
taat exact van alle klassieke (Franse) gerechten in hoe je ze klaar moet maken.
De binas van de keuken.
pi_53130838
Is het zo'n duur boek? Misschien dat ik dat maar op mijn verjaardag vraag dan.
  woensdag 12 september 2007 @ 20:42:16 #292
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53130881
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:40 schreef Isegrim het volgende:
Is het zo'n duur boek? Misschien dat ik dat maar op mijn verjaardag vraag dan.
Rond de vijftig euro, denk ik, in Nederlandse vertaling?
Ik heb wel de Franse, die kostte me twintig, maar daarvoor moet je dus Frans lezen.
Niet de Engelse nemen, die heeft een ander matensysteem.
pi_53131042
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:42 schreef Floripas het volgende:

[..]

Rond de vijftig euro, denk ik, in Nederlandse vertaling?
Ik heb wel de Franse, die kostte me twintig, maar daarvoor moet je dus Frans lezen.
Niet de Engelse nemen, die heeft een ander matensysteem.
Ben ik gewend, ik heb vrijwel enkel Engelse kookboeken.
pi_53134555
quote:
Op woensdag 12 september 2007 18:43 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nee
  donderdag 13 september 2007 @ 20:51:56 #295
45206 Pietverdriet
pi_53155154
quote:
Op woensdag 12 september 2007 18:43 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nee
Hoezo recept voor flamkuchen, dat is gewoon heel dun brooddeeg met zure room, stukjes gerookt spek en ui, heel snel gebakken in een loei hete oven (niet te doen in een huis tuin en keuken oven)
  donderdag 13 september 2007 @ 20:54:24 #296
45206 Pietverdriet
pi_53155221
quote:
Op woensdag 12 september 2007 09:21 schreef minilotje het volgende:
Koop een schreeuwend dure suikertermometer en doe wat al gezegt werdt.
Suikerwerk is vreselijk moeilijk, das wat anders dan koken, het is een vak, net als chocolatier.
Ik ben er niet goed in.
pi_53155282
quote:
Op donderdag 13 september 2007 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoezo recept voor flamkuchen, dat is gewoon heel dun brooddeeg met zure room, stukjes gerookt spek en ui, heel snel gebakken in een loei hete oven (niet te doen in een huis tuin en keuken oven)
Ow, jammer, het klonk lekker.
  donderdag 13 september 2007 @ 20:59:46 #298
45206 Pietverdriet
pi_53155411
quote:
Op donderdag 13 september 2007 20:56 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ow, jammer, het klonk lekker.
Ja, het is jammer, ik vind het ook erg lekker, maar kan het alleen maar eten als ik in Zuidduitsland ben.
Maar ik heb een idee, als je nu eens je flamkuchen thuis in elkaar zet en dan naar een bevriende pizzabakker gaat en vraagt of ie dat in zijn hele hete oven wil bakken?
  donderdag 13 september 2007 @ 21:04:01 #299
45206 Pietverdriet
pi_53155537
Zachte room Caramels volgens de Larousse (uit het Engels, heb de Engelse vertaling)
250 gram suiker
250 Ml room
1 eetlepel koffie extract (hele sterke espresso)
3 eetlepels honing of glucose siroop.
Dit alles in een steelpan met een dikke bodem.
Op een hoge vlam inkoken en dan de vlam lager zetten, langzaam naar 120 graden Celcius brengen
Olie een marmeren plaat in en stort de massa in een taartring van 18 cm.
Word ie te hard naar je smaak, meer room gebruiken.
pi_53155567
quote:
Op donderdag 13 september 2007 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, het is jammer, ik vind het ook erg lekker, maar kan het alleen maar eten als ik in Zuidduitsland ben.
Maar ik heb een idee, als je nu eens je flamkuchen thuis in elkaar zet en dan naar een bevriende pizzabakker gaat en vraagt of ie dat in zijn hele hete oven wil bakken?
Ik bevriend geen pizzabakkers.

Ik ga 't wel een keer eten als ik in Zuid-Duitsland ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')